Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 388)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Tunus Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
ve Dışişleri Komisyonları Raporları (1/677)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
10.9.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-727/4175 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 25.8.2003 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Tunus Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye ile Tunus
arasındaki yolcu ve eşya taşımacılığını düzenlemek üzere 25 Mart 2000 tarihinde
Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması imzalanmıştır.
Türkiye ile Tunus
arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Taşıma Anlaşmasının yürürlüğe girmesi
ile iki ülke arasında ve üzerlerinden yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya
taşımacılığı belli düzenlemeler içerisinde cereyan edecek, bu alanda sorunların
ortaya çıkması halinde, çözümlenebilmesi için başvurulabilecek bir mevzuat
mevcut olacaktır.
Anılan Anlaşma ile ikili
ve transit yolcu ve eşya taşımaları için kolaylıklar getirilmektedir.
Bu Anlaşma ile;
- Geçiş ücretleri,
- İkili ve transit eşya
ve yolcu taşımacılığının tâbi olacağı izin belgesi Prosedürü,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Hangi tür eşya
taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,
- Taşıt personeli ve
taşımacıların uyacağı kurallar,
- Taşıma faaliyetlerinden
doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Eşya taşımacılığında
teminat konusu,
- Yolcu, bagaj ve eşya
için yaptırılacak sigorta,
- Karma Komisyonun
kurulması ve görevleri,
gibi konular kapsamlı
şekilde düzenlenmiştir.
Türkiye ile Tunus
arasında imzalanan “Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”nın
onaylanarak yürürlüğe girmesinin, karayolu taşımacılığımıza olumlu katkılarının
olacağı düşünülmektedir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma |
9.10.2003 |
|
|
ve Turizm Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/677 |
|
|
|
Karar No. : 45 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 1.10.2003
tarihinde Komisyonumuza tali olarak havale edilen "Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Tunus Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı"
Komisyonumuzun 8.10.2003 tarihli 18 inci Birleşiminde Dışişleri ve Ulaştırma
bakanlıkları temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşüldü.
Tasarı ile ikili ve
transit eşya ve yolcu taşımaları için kolaylıklar getirilmesi amaçlanmakta, bu
anlaşma ile; geçiş ücretleri , ikili ve transit eşya ve yolcu
taşımacılığının tâbi olacağı izin
belgesi prosedürü, dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları, hangi tür eşya taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,
taşıt personeli ve taşımacıların uyacağı kurallar, taşıma faaliyetlerinden
doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı, yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin
gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması gibi konular kapsamlı bir
şekilde düzenlenmekte, iki ülke arasındaki 25 Mart 2000 tarihinde Tunus'ta
imzalanan "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Tunus Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması"nın onaylanmasının
uygun bulunması öngörülmektedir
Komisyonumuz, Tasarıyı
müspet mütalaa ederek kabul etmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği Esas Komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Adem Baştürk |
İbrahim Köşdere |
Mustafa Demir |
|
|
Kayseri |
Çanakkale |
Samsun |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Ayhan Zeynep Tekin |
Ahmet İnal |
|
|
Gaziantep |
Adana |
Batman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Naci Aslan |
Feyzi Berdibek |
Kemal Demirel |
|
|
Ağrı |
Bingöl |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
Mustafa Ilıcalı |
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Uzer |
Mevlüt
Coşkuner |
Abdürrezzak Erten |
|
|
Gaziantep |
Isparta |
İzmir |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Parlakyiğit |
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
|
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Muharrem Doğan |
Recep Yıldırım |
|
|
|
Mardin |
Sakarya |
|
Dışişleri Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
20.2.2004 |
|
|
Esas No. : 1/677 |
|
|
|
Karar No. : 191 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Tunus Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı,
Komisyonumuzun 19 Şubat 2004 tarihli 32 nci toplantısında Dışişleri Bakanlığı
ve Ulaştırma Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
İki ülke arasında ve
üzerlerinden transit olarak yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya
taşımacılığına belli düzenlemeler getiren ve ihtilaf halinde başvurulabilecek
mevzuatı belirleyen Anlaşma, Komisyonumuzca benimsenmiş ve Tasarı aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
A. Müfit Yetkin |
|
|
Antalya |
Ankara |
Şanlıurfa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özyol |
Nur Doğan Topaloğlu |
Mehmet Güner |
|
|
Adıyaman |
Ankara |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Dündar |
V. Haşim Oral |
M. İhsan Arslan |
|
|
Bursa |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Eraslan |
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
Fikret Ünlü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Osman Seyfi |
|
|
Manisa |
Mardin |
Nevşehir |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Süleyman Gündüz |
Öner Ergenç |
|
|
|
Sakarya |
Siirt |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE TUNUS CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA
ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 25 Mart 2000 tarihinde Tunus’ta imzalanan
“Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Tunus Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası
Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”nın
onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE TUNUS CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA
ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. -Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Şener |
M. Aydın |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî EğitimBakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
TUNUS CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI
ANLAŞMASI
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile,
Tunus Cumhuriyeti Hükümeti,
İki ülke arasında ve
ülkeleri üzerinden transit olarak karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığını
kolaylaştırmak arzusu ile,
aşağıdaki hususlarda
mutabık kalmışlardır.
MADDE 1
Bu anlaşma hükümleri, İki
Âkit Tarafın ülkelerinden birinde veya diğerinde kayıtlı taşıtlarla İki Âkit
Tarafın toprakları arasında veya toprakları üzerinden geçerek yapılan yolcu ve
eşya taşımacılığına uygulanır.
TANIMLAMALAR
MADDE 2
Bu Anlaşmadaki anlamıyla;
“Taşımacı” terimi, Âkit
Tarafların ulusal kanun ve yönetmeliklerine göre karayoluyla yolcu ve eşya
taşımacılığı yapmasına izin verilen gerçek veya tüzel bir kişiyi,
“Taşıt” terimi;
a) - Yolcu taşımak üzere
ve sürücününki dahil dokuz (9)’dan fazla yeri bulunan (otokar)
- Eşya taşımak üzere ve
izin verilmiş toplam yüklü ağırlığı 3,5 tonu aşan,
- Eşya taşımak üzere imal
edilmiş veya düzenlenmiş her türlü vasıtanın çekilmesi,
için imal edilmiş veya
düzenlenmiş her türlü karayolu taşıtını,
b) her türlü römork veya
yarı römorku,
c) iki Âkit Tarafın
yürürlükte bulunan kanun ve yönetmelikleri gereğince a) ve b) paragraflarında
belirtilen taşıtlardan oluşan mümkün ve her türlü taşıt kombinasyonunu,
ifade eder.
“İzin belgesi” terimi,
Âkit Taraflardan birinin ülkesinde kayıtlı bir taşıtın, diğer Âkit Taraf
topraklarına girmesi ve çıkması veya transit geçmesi için bir Âkit Tarafça
verilen izin belgesi ile bu Anlaşmada belirtilen diğer her türlü izin belgesini
ifade eder.
“Kota” terimi; İki Âkit
Tarafın yetkili makamları arasında yıllık olarak teati edilen izin belgesi sayısını
ifade eder.
“Kamu yolcu taşımacılığı”
terimi; İki Âkit Taraflardan birinin uygun şekilde yetkili kıldığı bir taşımacı
tarafından ücret karşılığı yapılan her türlü yolcu taşımacılığını ifade eder.
“Düzenli Servisi” terimi,
önceden saptanmış işletme şartlarına göre yapılan her türlü kamu yolcu
taşımacılığını ifade eder.
“Düzenli transit servisi”
terimi, Âkit Taraflardan birinin toprakları üzerinde başlayan ve diğer Âkit
Taraf topraklarından “kapalı kapı” olarak transit geçerek üçüncü bir ülkenin toprakları
üzerinde sona eren bir düzenli servisi ifade eder.
“Mekik Servis” terimi,
önceden gruplandırılmış yolcuları aynı hareket yerinden aynı varış yerine bir
çok gidiş ve dönüş yaparak taşımak için düzenlenmiş bir servisi ifade eder.
Gidiş seyahatini yapan yolculardan oluşan her grup, bir sonraki seyahatte
hareket yerine geri getirilir. (gidiş seyahatini yapan yolcuların tümü hareket
yerine geri dönmek zorundadırlar. Mekik sefer serisinin ilk dönüş seyahati ile
son gidiş seyahati boş olarak yapılır).
“Turist taşıma” (kapalı
kapı turu) terimi; Taşıtın kayıtlı olduğu Âkit Taraf toprakları üzerinde
bulunan bir noktadan hareket ederek, diğer Âkit Taraf topraklarında bulunan bir
noktaya gitmek için yapılan ve bu taşımanın, müşterilerinin isteği üzerine,
kendi taşıtlarını veya kiralık taşıtlarını bu amaçla kullanan bir seyahat
acentesi, bir otel işletmesi veya turistik bir işletme tarafından yapılması
veya düzenlenmesi şartıyla, ilk Âkit Taraf topraklarında sona eren “kapalı
kapı” seyahatinde aynı bir taşıt veya aynı taşıtlarla yolcu grubunun
taşınmasını ifade eder.
“Transit taşıma” terimi;
hareket ve varış yerleri diğer Âkit Tarafın toprakları dışında bulunan iki
nokta arasında diğer Âkit Taraf toprakları üzerinden yapılan yolcu ve eşya
taşımalarını ifade eder.
GENEL HÜKÜMLER
MADDE 3
Vergi konusunda, bu
Anlaşmayla düzenlenen bir taşımayı veya bir transit taşımayı yapan iki Âkit
Taraflardan birinin ülkesinde kayıtlı taşıtlar ancak diğer Âkit Tarafın
topraklarında yetkili makamların izniyle bulundukları süre boyunca sadece
ithalata ilişkin vergi, resim ve harçlardan muaftırlar.
Bu taşıtlar, özellikle
aşağıdaki ücretlere tâbidirler :
a) Karayolu altyapısının
kullanılmasına ilişkin ücretler (paralı karayolu ve köprüler)
b) Karayolunun bakımı,
korunması ve yönetimi ile taşımaların yönetimine ilişkin giderlerin
karşılanmasına yönelik ücretler,
c) Kullanılan taşıtın
ağırlığı, boyutları veya taşınan yük, Âkit Tarafların millî mevzuatlarınca
belirlenen sınırları aşması halinde alınan ücretler,
MADDE 4
1 - Bir Âkit Tarafın
taşımacısı tarafından diğer Âkit Tarafın topraklarında bu anlaşma hükümlerinin
ihlal edilmesi halinde, taşıtın kayıtlı olduğu Âkit Tarafın yetkili makamları,
diğer Âkit Tarafın yetkili makamlarının talebi üzerine, bu taşımacıya aşağıdaki
müeyyidelerden birini uygulamak zorundadırlar.
a) Uyarı Cezası,
b) İhlalin yapıldığı Âkit
Taraf topraklarında taşıma yapma hakkının geçici veya kesin, kısmî veya tamamen
geri alınması,
2 - Müeyyideyi uygulayan
makamlar, bunu talepte bulunan makamlara bilgi vermek zorundadırlar.
MADDE 5
a) Bu Anlaşmanın iyi bir
şekilde uygulanmasına nezaret etmek,
b) Teati edilecek izin
belgelerinin modellerini, kotaları ve izin belgelerinin verilmesine ilişkin
kuralları düzenlemek,
c) Bu Anlaşmanın
uygulanmasına ilişkin ortaya çıkabilecek güçlükleri çözümlemek,
d) Bu Anlaşma ile ilgili
tüm sorunları araştırmak ve iki Âkit Tarafın toprakları arasındaki karayolu
taşımacılığını daha fazla kolaylaştırabilecek öneriler sunmak,
e) İki Âkit Tarafın
toprakları arasında karayolu taşımacılığı veya transit taşımacılık ile ilgili
veya iki Âkit Taraf arasında mutabakat konusu olabilecek diğer bütün sorunları
araştırmak amacıyla,
İki Âkit Taraf
temsilcilerinin yer aldığı bir Karma Komisyon oluşturulur.
Karma Komisyon, Âkit
Taraflardan birinin talebi üzerine, sırasıyla Türkiye’de ve Tunus’ta toplanır.
MADDE 6
Âkit Taraflardan birinin
ülkesinde kayıtlı taşıtlar, diğer Âkit Tarafın topraklarında bulunan iki nokta
arasında yolcu veya eşya taşıyamaz.
Bir Âkit Tarafın
taşımacısına, diğer Âkit Tarafın yetkili makamlarından önceden alınmış izin
haricinde, diğer Âkit Taraf toprakları ile üçüncü bir ülke toprakları arasında
yolcu veya eşya taşınmasına müsaade edilmez.
MADDE 7
Bir Âkit Tarafın
topraklarında kayıtlı boş bir taşıt, kendi kayıtlı olduğu ülkeye veya bir
üçüncü ülkeye yolcu veya eşya almak üzere bu amaçla kendisine bir izin belgesi
verilmedikçe, diğer Âkit Tarafın topraklarına giremez.
KAMU YOLCU TAŞIMALARI
MADDE 8
İki Âkit Tarafın önceden
mutabakatı halinde, her Âkit Tarafın yetkili makamlarınca belirlenmiş
taşımacılar, kendi aralarında düzenlenmiş ve Âkit Taraflardan her birinin
yetkili makamlarınca onaylanmış, bu işletme şartlarını tespit eden bir
sözleşmeye dayalı olarak iki Âkit Tarafın toprakları arasında otokarlarla
düzenli servis işletebilirler.
Bir Âkit Tarafın
taşımacısı, bu Âkit Tarafın talebi üzerine, daha önceden diğer Âkit Tarafın
yetkili makamlarından yıllık bir izin belgesi aldıktan sonra diğer Âkit Tarafın
toprakları üzerinden düzenli bir transit servis işletebilir.
MADDE 9
Düzensiz taşımalar :
- Sürücü dahil dokuz (9)
dan az yeri bulunan taşıtlarla yapılan taşımalar,
- Turistik taşıma, mekik
sefer kullanılan taşıtın kayıtlı olduğu ülkenin izin verdiği homojen grup
(sporcu ekipleri, kültürel amaçla seyahat eden öğrenciler) taşımaları
haricinde,
Diğer Âkit Tarafın iznine
tâbidir.
MADDE 10
Yolcu taşıması yapan
taşıtların sürücüleri, bu taşıtlarla taşınan yolcuların isimlerini ve
milliyetlerini belirten, ilgili makamların talebi üzerine ibraz ettikleri,
Fransızca dilinde hazırlanmış bir listeyi seyahat boyunca yanlarında
bulundurmak zorundadırlar.
EŞYA TAŞIMALARI
MADDE 11
İki Âkit Tarafın
toprakları arasında veya diğer Âkit Tarafın toprakları üzerinden transit olarak
yapılan eşya taşımaları, aşağıda belirtilen haller dışında, bir kota
çerçevesinde ön izin belgesi rejimine tâbidir.
a) Cenaze taşımaları
(özellikle bu amaçla teçhiz edilmiş taşıtlarla),
b) Tiyatro gösterileri
için dekor malzemelerinin taşınması,
c) Müzik, sinema,
folklor, spor ve sirk gösterileri ile radyo kayıt, sinema veya televizyon
çekimlerine tahsis edilmiş malzeme, aksesuar ve hayvan taşımaları,
d) Sanat eserlerinin
taşınması,
e) Kesim hayvanları
dışındaki hayvanların taşınması,
f) Bozulmuş veya hasara
uğramış taşıtların taşınması,
g) Posta taşımaları,
h) Hava taşıma
güzergâhlarının değiştirilmesi halinde, hava limanlarına veya hava limanlarında
arızi eşya taşımaları,
i) Acil yardım, özellikle
doğal afet halinde tıbbî yardım malzemelerinin taşınması,
j) Sergi ve fuar
malzemelerinin taşınması,
k) Karma Komisyon
tarafından ortak mutabakatla kararlaştırılan diğer haller,
MADDE 12
İzin belgeleri yıllık
olarak düzenlenir ve her yılın en geç Kasım ayı içerisinde boş olarak teati
edilir. Âkit Tarafların ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla ortak mutabakatla ek
izin belgesi teati edilebilir.
İzin belgesi, bir gidiş
ve dönüş seyahati veya bir transit seyahat için olsun, bir taşıt ve adına
düzenlendiği taşımacı için geçerlidir ve üçüncü bir kişiye devredilemez.
MADDE 13
Bir Âkit Taraf ülkesinde
kayıtlı olan bir taşıt, diğer Âkit Taraf topraklarında yükünü indirdikten
sonra, kendi kayıtlı olduğu ülkeye yönelik dönüş yükü alabilir.
MADDE 14
Silah, cephane, askerî
malzeme, patlayıcı maddeler ve diğer bütün tehlikeli maddelerin iki Âkit Taraf
arasında veya Âkit Taraflardan birinin toprakları üzerinden transit taşınması,
diğer Âkit Tarafın yetkili makamlarınca verilmiş özel bir izne tâbidir.
İnsan, hayvan ve bitki
sağlığı bakımından bir Âkit Tarafa girişine müsaade edilmeyen malların Âkit
Taraf ülkelerine ve/veya ülkelerinden taşınması yasaktır.
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
MADDE 15
Âkit Taraflar, yolcu ve
eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin mümkün olduğu kadar
kolaylaştırılması, basitleştirilmesi ve çabuklaştırılması için gerekli
gördükleri bütün tedbirleri alacaklardır.
MADDE 16
İş bu Anlaşma hükümleri,
İki Âkit Tarafı veya Âkit Taraflardan birini bağlayan uluslararası
sözleşmelerin uygulanmasına engel teşkil etmez.
MADDE 17
Taşıtlar, diğer Âkit
Tarafın topraklarında trafiğe çıkmak için, ağırlık ve boyutları bakımından
diğer Âkit Tarafın yürürlükteki kanunla tespit edilmiş normlarına uygun olmak
zorundadırlar.
Uygun olmaması halinde,
taşıtlar ancak diğer Âkit Tarafın yetkili makamlarından özel bir izin belgesi
almışsa, o Âkit Tarafın topraklarında trafiğe çıkabilirler.
MADDE 18
Taşıtların normal
depolarında bulunan akaryakıt, gümrük vergisi ile diğer vergi ve resimlerden
muaftır. Normal depo, imalatçının taşıta koyduğu depodur.
MADDE 19
Taşıtların arıza
nedeniyle değiştirilen parçaları, ya ülke dışına çıkarılacak veya gümrük
makamlarının gözetiminde imha edilecek ya da mümkün olmaması halinde bu
makamlara teslim edilecektir.
MADDE 20
a) Âkit Tarafların
toprakları arasında veya toprakları üzerinden transit olarak yapılan taşıma
için kullanılan her taşıt, Her Âkit Tarafın ülkesinde yürürlükte bulunan kanun
ve yönetmeliklere veya iki Âkit Tarafı bağlayan uluslararası sigorta
rejimlerine göre, üçüncü şahıslara verilebilecek zararlara ilişkin bir hukuksal
sorumluluk sigortasının olduğunu kanıtlamak zorundadırlar.
b) Taşınan yolcular,
bagaj ve eşyalar, taşıtın kayıtlı olduğu Âkit Tarafın ülkesinde yürürlükte
bulunan kanun ve yönetmeliklere göre, seyahat boyunca maruz kalabilecekleri
zararlara karşı sigortaları yapılır.
MADDE 21
Âkit Taraflar arasında
veya toprakları üzerinden transit olarak yapılan taşıma faaliyetlerinden doğan
ödemeler Âkit Taraflarda yürürlükte bulunan kanun, yönetmelik ve kurallara
göre, Âkit Taraf yetkili Bankalarınca kabul edilen konvertibl döviz ile
yapılır.
MADDE 22
Taşımacılar ve bir Âkit
Tarafın ülkesinde kayıtlı taşıtların mürettebatı, diğer Âkit Tarafın
topraklarında taşımacılık ve karayolu trafiğini düzenleyen yürürlükteki kanun
ve yönetmeliklere uymak zorundadırlar.
İşbu Anlaşma kapsamına
girmeyen taşımacılıkla ilgili diğer hususlar, Âkit Tarafların yürürlükteki
kanun, yönetmelik ve kurallarına tâbidirler.
MADDE 23
İşbu Anlaşmanın
uygulanmasından sorumlu makamlar :
a) Türkiye için;
Ulaştırma Bakanlığı
Kara Ulaştırması Genel
Müdürlüğü
ANKARA
B) Tunus için :
Ministere du Transport
Direction Generale des
Transports Terrestres
Av. Mohamed V.
1001 TUNIS
MADDE 24
İşbu Anlaşma Âkit
Tarafların millî mevzuatına göre onay işlemlerinin tamamlandığını belirten
notaların teati edildiği tarihte yürürlüğe girecek ve beş yıl süre ile
yürürlükte kalacaktır.
İşbu Anlaşma geçerlilik
süre sona ermeden en az bir yıl önce Âkit Taraflardan biri tarafından
Anlaşmanın feshi yazılı olarak bildirilmedikçe, yeni bir beş yıllık dönem için
kendiliğinden uzatılır.
25 Mart 2000 tarihinde
Tunus’ta Fransızca dilinde iki orijinal nüsha halinde düzenlenmiştir.
|
|
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti |
Tunus Cumhuriyeti Hükümeti |
|
|
Adına |
Adına |
|
|
İsmail CEM |
Habib BEN YAHİA |
|
|
Dışişleri Bakanı |
Dışişleri Bakanı |