Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 281)
Öğretmen ve Eğitim Uzmanı Yetiştiren Yükseköğretim
Kurumlarında Parasız Yatılı veya Burslu Öğrenci Okutma ve Bunlara Yapılacak
Sosyal Yardımlara İlişkin Kanunda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Millî
Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu (1/670)
Not : Tasarı Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
1.9.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG/196-279/4025 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan 1/685 esas numaralı Öğretmen
ve Eğitim Uzmanı Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarında Parasız Yatılı veya
Burslu Öğrenci Okutma ve Bunlara Yapılacak Sosyal Yardımlara İlişkin Kanunda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca
uygun görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
16.5.2000 |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-9/2369 |
|
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 10.4.2000 tarihinde kararlaştırılan “Öğretmen ve Eğitim
Uzmanı Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarında Parasız Yatılı veya Burslu Öğrenci
Okutma ve Bunlara Yapılacak Sosyal Yardımlara İlişkin Kanunda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
4.7.1989 tarihli ve 20215
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 3580 sayılı Kanun uyarınca Millî Eğitim
Bakanlığı hesabına öğretmen ve eğitim uzmanı yetiştiren yükseköğretim
kurumlarında 1989-1990 Öğretim Yılından bu yana öğrenci okutulmaktadır.
Her yıl bütçenin
112-07-3-411-900 harcama kalemine konulan ödenekten; Millî Eğitim Bakanlığı
hesabına okuyan öğrencilerin burslarının ödenmesi yanında, tedavi giderleri de
karşılanmaktadır. Ancak, tedavi giderinin ne kadar olacağı tahmin
edilemediğinden, her yıl bursların ödenmesinde güç durumlarda kalınmaktadır.
Muayene ve tedavi giderleri, burs ödeneği içinde büyük yekûn tutmaktadır.
Burslu öğrencilerin muayene ve tedavi giderleri ile ilgili, bazı hastanelerin
faturalarını yıl sonunda göndermeleri sebebiyle, düyundan ödeme yapmak
durumunda kalınmakta veya öğrencilerle ilgili yıl içinde yapılan borçlandırma
işlemlerinde gereksiz yazışmalara ve gecikmelere neden olunmaktadır.
Diğer taraftan,
üniversitelerde okuyan öğrencilerin tamamı sağlık hizmetlerinden
yararlanmaktadırlar. Üniversite öğrencilerinin sağlık hizmetlerinden ne şekilde
yararlanacakları;
a) Her yıl çıkarılan
katma bütçeli idareler bütçe kanunlarında örneğin 4496 sayılı Katma Bütçeli
İdareler 2000 Malî Yılı Bütçe Kanununun 9 uncu maddesi (d) fıkrasında,
b) Her yıl Bakanlar
Kurulunca kararlaştırılan “Yükseköğretim Kurumlarında Carî Hizmet Maliyetlerine
Öğrenci Katkısı Olarak Alınacak Katkı Payları ve İkinci Öğretim Ücretlerinin
Tespitine Dair Esaslar”da,
c)Yükseköğretim Kurulu
Başkanlığının “Yükseköğretim Öğrencilerinin Sağlık Hizmetlerin-den
Yararlandırılmasına İlişkin Uygulama Esasları” ile ilgili yürütme kurulu
kararında,
açıklanmaktadır.
Bu düzenlemelerde burslu
veya burssuz okuyan öğrenci ayırımı yapılmadığından, 3580 sayılı Kanun uyarınca
Millî Eğitim Bakanlığı hesabına okuyan öğrenciler de bu kapsam içine
girmektedirler. Ayrıca, burslu öğrencilerin bir kısmının velileri bir sosyal
güvenlik kuruluşuna bağlı olduklarından, zaten sağlık hizmetlerinden
yararlanabilmektedirler.
Ayrıca, 1999-2000 öğretim
yılında uygulanacak Yükseköğretim Kurumlarında Cari Hizmet Maliyetlerine
Öğrenci Katkısı Olarak Alınacak Katkı Payları ve İkinci Öğretim Ücretlerinin
Tespitine Dair Esaslar’la ilgili 27.7.1999 tarihli ve 99/13284 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı, 12.9.1999 tarihli ve 23814 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır. Bu Kararın 11 inci maddesinde; üniversiteler tarafından alınan
katkı paylarının, öğrencilerin beslenme, barınma, sağlık, kültür, spor ve diğer
sosyal hizmetleri için kullanılacağı açıklanmaktadır.
Millî Eğitim Bakanlığı
hesabına okuyan öğrencilerin katkı payları ise, yine aynı Kararın 10 uncu
maddesi uyarınca Millî Eğitim Bakanlığınca karşılanmaktadır. Bu durumda,
öğrencilerin muayene ve tedavi giderleri için hem üniversite, hem de Millî
Eğitim Bakanlığı bütçesinden kaynak ayrılmaktadır.
Öğrenci katkı payı olarak
Millî Eğitim Bakanlığınca ödenen paranın bir bölümü üniversite tarafından
sağlık hizmetleri için ayrıldığına göre, 3580 sayılı Kanunun 11 inci maddesi
gereğince öğrencilerin muayene ve tedavi giderlerinin tekrar Millî Eğitim
Bakanlığınca karşılanması, aynı amaç için Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinden
ikinci defa ödenek kullanılmasına sebep olmaktadır.
Bütün bu açıklamalardan
anlaşılacağı üzere, üniversite öğrencilerinin mediko-sosyal merkezlerinden veya
sağlık kuruluşlarından yararlanmaları, muayene ve tedavi giderlerini bu kuruluşlardan
karşılamaları mümkün olabilmektedir. Yine, velisi bir sosyal güvenlik
kuruluşuna bağlı olanlar da kuruluşların imkânlarından faydalanabilmektedirler.
Hazırlanan bu Tasarı ile,
Millî Eğitim Bakanlığı hesabına okuyan öğrencilerin muayene ve tedavi giderleri
için; hem üniversite, hem de Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinden kaynak
ayrılmasının önlenmesi amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. – Öğrencilerin
sağlık giderleri üniversitelerin mediko-sosyal merkezlerinden veya sağlık
kuruluşlarından karşılandığından, Millî Eğitim Bakanlığı hesabına okuyan
öğrencilere 3580 sayılı Kanunun 11 inci maddesi uyarınca yapılan muayene ve
tedavi giderlerine hem üniversite, hem de Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinden
kaynak ayrılmasının önlenmesi için, madde metninden muayene ve tedavi giderleri
ile ilgili hüküm çıkarılmaktadır.
Madde 2. – 3580 sayılı
Kanunun 11 inci maddesinde yapılan değişikliğe paralel olarak, yönetmelik
düzenlenmesini öngören 14 üncü maddesinden, sağlık giderlerinin karşılanması
ifadesi çıkarılmıştır.
Madde 3. – Yürürlük
maddesidir.
Madde 4. – Yürütme
maddesidir.
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik |
13.11.2003 |
|
|
ve Spor Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/670 |
|
|
|
Karar No. : 18 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 1.10.2003
tarihinde Tali Komisyon olarak Plan ve Bütçe, Esas Komisyon olarak
Komisyonumuza gönderilen "Öğretmen ve Eğitim Uzmanı Yetiştiren
Yükseköğretim Kurumlarında Parasız Yatılı veya Burslu Öğrenci Okutma ve Bunlara
Yapılacak Sosyal Yardımlara İlişkin Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Tasarısı (1/670)" Komisyonumuzun 13.11.2003 tarihli toplantısında
görüşülmüştür.
Toplantımıza Millî Eğitim
Bakanlığı Müşteşar Yardımcısı, Maliye ve Millî Eğitim bakanlıkları ile YÖK
temsilcileri katılmışlardır.
Tasarı ile Millî Eğitim
Bakanlığı hesabına okuyan öğrencilerin muayene ve tedavi giderleri için, hem
üniversite, hem de Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinden kaynak ayrılmasının önlenmesi
amaçlanmakta, bu amaçla 3580 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin başlığı ve
metninden muayene ve tedavi giderleri
ile ilgili hüküm; yönetmelikle ilgili 14 üncü maddesinden sağlık giderlerinin
karşılanması ifadesi çıkarılmaktadır
Millî Eğitim Bakanlığı
Müsteşar Yardımcısı Tasarıyla ilgili olarak, getiriliş gerekçesini
açıklamıştır. Buna göre 1989-1990 Eğitim yılından itibaren 3580 sayılı Kanun
kapsamına 4000 öğrenci alınmış, her yıl 2500-3500 arasında değişen kontenjan
kullanılmış ve toplam 53.000 öğrenci parasız yatılı veya burslu okuma
imkânından yararlanmıştır. Sayın yetkili bu Kanun kapsamında okuyan
öğrencilerimize üniversitelerin gelirlerinden Mediko-sosyal birimleri
aracılığıyla sağlık hizmeti sunulduğunu, bursiyer öğrencilerin de bu hizmetten yararlandığını
belirtmiştir. Bakanlık üniversitelerin sağladığı sağlık imkânı nedeniyle bütçeden genellikle tenkis yapmıştır. Anne
ve babaları sosyal güvenlik çatısı altında olanlar ayrıca dolaylı olarak sağlık
yardımından istifade etmektedirler. Bu nedenlerle sağlık, tedavi ve muayene
giderlerinin Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinden çıkarılmasının doğru olacağı
düşünülmüştür. YÖK ve Maliye Bakanlığı temsilcileri de düzenlemenin uygun
olduğunu ifade etmişlerdir.
Komisyon üyelerimiz
burslu veya parasız yatılı öğrencilerin
sağlık hizmetleri için ayrılan aktif olarak kullanılmadığını ve bu bütçenin öğrencilere verilen paranın
artırılmasında kullanılmasının daha doğru olabileceğini belirtmişlerdir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerden sonra oybirliği ile maddelerine geçilmiştir. Tasarının 3580
sayılı Kanunun 11 ve 14 üncü maddelerinde değişiklik öngören 1 ve 2 nci
maddeleriyle; yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 3 ve 4 üncü maddeleri ve tümü
oya sunulmuş ve Komisyonumuzca oybirliği ile kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurul'un
onayına arzedilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Hikmet Özdemir |
Hacı Biner |
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Garip |
Zekeriya Akıncı |
Mehmet Tomanbay |
|
|
Adana |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Ekmekçioğlu |
Burhan Kılıç |
Ali Aydınlıoğlu |
|
|
Antalya |
Antalya |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Faruk Anbarcıoğlu |
Mustafa Gazalcı |
Ömer Özyılmaz |
|
|
Bursa |
Denizli |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Karslı |
Berhan Şimşek |
Mehmet Sayım Tekelioğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüseyin Özcan |
Osman Kılıç |
Mehmet Çiçek |
|
|
Mersin |
Sivas |
Yozgat |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
ÖĞRETMEN VE EĞİTİM UZMANI YETİŞTİREN YÜKSEKÖĞRETİM
KU-RUMLARINDA PARASIZ YATILI VEYA BURSLU ÖĞRENCİ OKUTMA VE BUNLARA YAPILACAK
SOSYAL YARDIMLARA İLİŞKİN KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 15.6.1989
tarihli ve 3580 sayılı Öğretmen ve Eğitim Uzmanı Yetiştiren Yükseköğretim
Kurumlarında Parasız Yatılı veya Burslu Öğrenci Okutma ve Bunlara Yapılacak
Sosyal Yardımlara İlişkin Kanunun 11 inci maddesi başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Eğitim giderlerinin
karşılanması
Madde 11. - Parasız
yatılı öğrencilerin belirlenecek miktarda kitap, kırtasiye ve diğer eğitim giderleri
Bakanlıkça karşılanır.”
MADDE 2. - 3580 sayılı
Kanunun 14 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 14. - Bakanlıkça
öğretmen ve eğitim uzmanı yetiştiren yükseköğretim kurumlarında parasız yatılı
veya burslu okutulacak öğrencilerde aranacak şartlara; kontenjanların tespit ve
dağıtımına; seçimine; parasız yatılı öğrencilikten burslu öğrenciliğe, burslu
öğrencilikten parasız yatılı öğrenciliğe geçmeye; öğrenim süresine; eğitim
giderlerinin karşılanmasına; parasız yatılı veya burslu öğrenciliğin sona
ermesine; parasız yatılı veya burslu öğrencilerin okul değiştirmelerine ilişkin
hususlarla bu Kanunun uygulanmasıyla ilgili diğer hususlar Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
ÖĞRETMEN VE EĞİTİM UZMANI YETİŞTİREN YÜKSEKÖĞRETİM
KU-RUMLARINDA PARASIZ YATILI VEYA BURSLU ÖĞRENCİ OKUTMA VE BUNLARA YAPILACAK
SOSYAL YARDIMLARA İLİŞKİN KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
En. ve Tab. Kay. Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. C. Ersümer |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
R. Önal |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Somuncuoğlu |
Y. Yalova |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
R. K. Yücelen |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
M. A. İrtemçelik |
|
|
|
Adalet Bakanı |
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
S. Çakmakoğlu |
S. Tantan |
|
|
|
Dışişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı |
Millî Eğitim Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
|
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
Ulaştırma Bakanı |
|
|
|
K. Aydın |
Doç. Dr. O. Durmuş |
Prof. Dr. E. Öksüz |
|
|
|
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
|
Kültür Bakanı |
Turizm Bakanı |
Orman Bakanı |
|
|
|
M. İ. Talay |
E. Mumcu |
Prof. Dr. N. Çağan |
|
|
|
|
Çevre Bakanı |
|
|
|
|
|
F. Aytekin |
|
|