Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

          T.B.M.M.                                   (S. Sayısı : 611)

 

Endüstri Bölgeleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu (1/823)

 

                         

Not: Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                           T.C.

                     Başbakanlık

               Kanunlar ve Kararlar

                 Genel Müdürlüğü                                                    4.6.2004

    Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-744/2650

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 3.3.2004 tarihinde kararlaştırılan “Endüstri Bölgeleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                                                              Recep Tayyip Erdoğan

                                                                                      Başbakan

GENEL GEREKÇE

4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanununun 19.1.2002 tarihli ve 24645 sayılı; Endüstri Bölgeleri Yönetmeliğinin ise, 2.8.2002 tarihli ve 24834 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmesi üzerine, çeşitli yörelerimizden endüstri bölgesi kurulması yönündeki talepler, Sanayi ve Ticaret Bakanlığına intikal etmiştir.

Gelen taleplerin incelenmesi yönündeki çalışmalar sürmekle birlikte henüz bir uygulama yapılmamıştır. Bu taleplerin incelenmesi sırasında 4737 sayılı Kanunun bazı hükümlerinin değişmesi konusunda öneriler gelmiştir.

Önerilen değişiklikler doğrultusunda hazırlanan Tasarı ile, öncelikle bürokrasinin azaltılması, uygulanabilirliğin artırılması ve uygulamaya ilişkin hususlara açıklık getirilmesi hedeflenmektedir. İlgili bakanlık müsteşarlarından ve genel müdürlerden oluşan Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunun toplanmasının pratik olmadığı göz önüne alınarak, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Müsteşarının başkanlığında, yalnızca ilgili bakanlık ve kuruluşların en az genel müdür düzeyinde yetkili temsilcilerinden oluşan bir Kurul öngörülmektedir.

Daha önce Endüstri Bölgeleri Kanunu kapsamında yapılacak harcamalarda 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu ile 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerinin uygulanmayacağının belirtilmiş olmasına rağmen, 1.1.2003 tarihinde yürürlüğe giren 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu gereğince, endüstri bölgelerinin söz konusu Kanun hükümlerine tabi olması gerekmektedir. Yapılacak harcamalarda 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun uygulanması gerekeceğinden, endüstri bölgelerinin her iki Kanuna tabi olacak şekilde düzenleme getirilmiştir.

Endüstri bölgelerinin kuruluş amacına uygun olarak, bu bölgelerde yer alacak tesislerin de Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca belirlenmesinin gerekli olduğu düşünülmüş ve bu yönde düzenleme yapılmıştır.

Mevcut durumda endüstri bölgelerinin imar planlarının ilgili kurumca onaylanması öngörülmektedir. Ancak imar planlarının hazırlanmasında belirli kriterlerin oluşturulması ve bir bütünlük sağlaması gerektiğinden, organize sanayi bölgeleri için önerildiği gibi, 1/5000 ölçekli planların Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, 1/1000 ölçekli planların ise ilgili kurum tarafından onanmasına yönelik düzenlemeler getirilmiştir.

Biyoteknoloji gibi ileri teknoloji kullanımının yaygınlaştırılması için, "teknolojik tarım endüstri bölgeleri" gibi, ihtisas endüstri bölgelerinin ve yerli ve yabancı yatırımcılar tarafından kurulacak ileri teknoloji kullanan, herhangi bir özel amaçlı bölgede yer alamayacak münferit tesislerin kurulmasına olanak tanınmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Madde ile, 4737 sayılı Kanuna tanımlar ve kısaltmalar maddesi eklenmiştir.

Madde 2.- Madde ile, Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu yeniden düzenlenmiştir. Kanunun mevcut durumunda tanımlanan ve ilgili bakanlıkların müsteşarlarından oluşan Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunun toplanarak bir alanı endüstri bölgesi olarak belirlemesinin pratik bir uygulama olamayacağı düşüncesi ile, söz konusu Kurulun kapsamının daraltılması, uygulama kolaylığı getirecektir. Endüstri bölgelerinin kurulması görevi Sanayi ve Ticaret Bakanlığında olduğundan, Kurulun söz konusu Bakanlık Müsteşarının başkanlığında toplanmasının daha uygun olacağı düşünülmüştür. Ayrıca, yalnızca ilgili kurumların en az genel müdür düzeyinde yetkili temsilcilerinin Kurulda yer alması, kararların daha hızlı bir biçimde alınmasını kolaylaştıracaktır. Yöresine göre gerekmesi durumunda, Kurul diğer kuruluşların görüşlerine başvurabilecek, bu kuruluşların temsilcilerini toplantıya davet edebilecektir.

Madde 3.- Madde ile; endüstri bölgesi kurulması için yapılacak başvuru ya da Bakanlığın yatırım kararı konusu açıklığa kavuşturulmuştur.

İkinci fıkrada, mevcut Kanunda da yer alan endüstri bölgesi ilan edilen alanın Hazine adına kamulaştırılacağına dair ibareye açıklık getirilmiştir. "Hazine adına tapuda tescil edilir" ifadesinden sonra gelmek üzere "...ve Maliye Bakanlığı tarafından endüstri bölgesi olarak kullanılmak üzere tahsisi yapılır." ibaresi eklenmiştir. Bu sayede, izlenecek yol hakkında daha açık bir düzenleme yapılmıştır.

Ayrıca, Kanun kapsamında yapılacak harcamalarda 1050 sayılı Kanun ile 2886 sayılı Kanunun uygulanmayacağına ilişkin hükme yeni düzenlemede yer verilmemiştir.

Madde 4.- Madde ile; Kanuna 3/A ve 3/B maddeleri eklenerek, daha önce 3 üncü maddede yer alan bazı hükümler yeniden düzenlenmiştir.

3/A maddesinin ikinci fıkrasında, "...on beş gün içinde..." ifadesinden sonra gelmek üzere "irtifak hakkı dahil," ibaresi; "gerekli" ifadesinden sonra gelmek üzere ise "tüm" ifadesi eklenerek uygulamaya açıklık getirilmesi hedeflenmiştir.

Son fıkra olarak, endüstri bölgelerinde yer alacak sektörlerin Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından belirleneceğine yönelik bir ibare eklenmiştir. Bununla hedeflenen, yatırım kolaylığı sağlanacak faaliyet konularının, makro-ekonomik hedefler doğrultusunda ve günün şartlarına göre; Endüstri Bölgeleri Kanununun amacına uygun olarak ülke ekonomisinin gelişmesini ve teknoloji transferini sağlayacak, üretim ve istihdamı artıracak, yatırımları teşvik edecek ve yabancı sermaye girişini artıracak yatırım konularının Bakanlık tarafından belirlenerek, uygulamaya konulmasıdır.

3/B maddesi ile endüstri bölgelerinde yatırım yapmak isteyen kişilerin uyması gereken ÇED sürecine açıklık getirilmiştir. Çevresel Etki Değerlendirmesi İnceleme ve Değerlendirme Komisyonu 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca hazırlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinde tanımlandığından ve faaliyet türüne göre oluşum biçimi değişiklik göstereceğinden, maddede bu hususun anılan mevzuata atıfta bulunarak tanımlanması yoluna gidilmiştir.

Madde 5.- Madde ile ; Kanuna 4/A, 4/B ve 4/C maddeleri eklenmiştir.

Eklenen 4/A maddesi ile, Endüstri Bölgeleri Yönetmeliğinin mevcut durumunda, endüstri bölgelerinin imar planlarının ilgili kurumca onaylanması öngörülmektedir. Her endüstri bölgesinin aynı değerlendirmeye tabi tutulması ve organize sanayi bölgeleri gibi bir bütünlük oluşturulması hedeflendiğinden, 1/5000 ölçekli planlarının Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca, 1/1000 ölçekli uygulama imar planlarının ise ilgili valilikçe onanması yönünde düzenleme yapılmıştır.

Eklenen 4/B maddesi ile, biyoteknoloji gibi ileri teknoloji kullanımının yaygınlaştırılması için, "teknolojik tarım endüstri bölgeleri" gibi, ihtisas endüstri bölgelerinin kurulmasına olanak tanınmıştır. Bununla hedeflenen, endüstri bölgelerinin kuruluş amacına uygun olarak teknoloji transferinin sağlanması, ekonomik kalkınmanın hızlandırılması için ileri teknoloji kullanımının özendirilmesidir.

Eklenen 4/C maddesi ile, herhangi bir özel amaçlı bölgede yer alamayacak olan, ileri teknoloji kullanan ve sabit yatırım tutarı yüksek olan yerli ve yabancı yatırımcılar tarafından kurulması düşünülen münferit yatırımlara olanak tanınmıştır. Münferit yatırımlar için Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kuruluna Enerji ve Tabiî Kaynaklar, Kültür ve Turizm, Sağlık, Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları ile Dış Ticaret Müsteşarlığının görüşünü alma zorunluluğu getirilmiştir.

Madde 6.- Madde ile, yönetmelik ile düzenlenecek hususlar belirtilmiştir.

Madde 7.- Madde ile; geçici 1 inci maddenin birinci fıkrasında, endüstri bölgesine dönüştürülebilecek organize sanayi bölgelerinde aranacak ana kriterlere yer verilmiştir.

Üçüncü fıkrada, mevcut durumda kendi organları vasıtasıyla sevk ve idare edilmesi öngörülen endüstri bölgesi ilan edilen organize sanayi bölgelerinin yönetim ve işletmesinden, endüstri bölgeleri için kurulan komisyonun sorumlu olacağı hususu ifade edilmiştir.

Maddeye eklenen beşinci fıkra ile, organize sanayi bölgelerinin endüstri bölgelerine dönüştürülmesi için aranacak detaylı kriterlerin yönetmelikle belirleneceği hükmü getirilmiştir. Bu sayede objektif kriterler getirilerek, işlemlerin akılcı ve ekonomik yoldan yürütülmesi sağlanacaktır.

Madde 8.- Madde ile Kanuna iki geçici madde eklenmiştir.

Geçici 2 nci madde ile, özel endüstri bölgelerinin kurulmasına olanak tanınmıştır. Bu madde uyarınca, ileri teknoloji kullanan, çevreye duyarlı, kurulduğu dönemde gerekli tüm izin, onay ve ruhsatlarını alarak faaliyete geçmiş, belli bir büyüklüğe sahip ve yeni yatırım yapılabilecek boş alanı bulunan gerçek ya da tüzel kişilerin mülkiyetindeki alanlar, özel endüstri bölgesi ilan edilebileceklerdir. Söz konusu alanların Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu tarafından uygun bulunmasının ardından, Bakanlar Kurulu kararı ile özel endüstri bölgesi ilan edilebilmesi öngörülmüştür.

Bununla hedeflenen, ileri teknoloji kullanan ve yatırımlarını geliştirmek isteyen yatırımcıların teşvik edilmesidir.

Bu şekilde ilan edilecek olan özel endüstri bölgelerinin kamulaştırılması yapılmayacak, yönetim ve işletmesinden mülk sahibi gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olacaktır. Bu nedenle, diğer endüstri bölgelerinde yatırım yapacak yatırımcıdan alınması öngörülen binde beşlik katkı payı, özel endüstri bölgesi yatırımcılarından alınmayacaktır. Ancak gerekli tüm izin, onay ve ruhsatlar, ilgili kurumlar tarafından onbeş gün içinde verilecek, geçersiz kılınmış izinler ise yenilenecektir.

Özel endüstri bölgelerinde uygulanacak Devlet yardımlarının, bölgenin niteliğinin farklı olması nedeniyle, ayrıca belirlenmesi hükme bağlanmıştır.

Geçici 3 üncü madde ile, Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmeliklerin Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde yürürlüğe konulması öngörülmüştür.

Madde 9.- Yürürlük maddesidir.

Madde 10.- Yürütme maddesidir.


Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu

   Türkiye Büyük Millet Meclisi

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,

   Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

           Esas No. : 1/823                                               17.6.2004

            Karar No. : 37

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanarak 4.6.2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan "Endüstri Bölgeleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı" Başkanlığınızca 9.6.2004 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir.

Komisyonumuz, 16.6.2004 tarihli 23 üncü toplantısında Maliye Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği temsilcilerinin katılımıyla Kanun Tasarısını inceleyip görüşmüştür.

Kanun Tasarısı ile;

- Endüstri Bölgeleri Kanununa, sıkça kullanılan kavramlar konusunda muhtemel tartışmalara son vermek için tanımlar maddesi ilave edilmiştir.

- Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunun etkin ve verimli çalışmasını sağlamak amacıyla üye yapısında değişiklik yapılmış ve üyelerin sayısı azaltılmıştır.

- Belirli amaçlarla "ihtisas endüstri bölgesi" ve belirli kriterler çerçevesinde yatırımcılara endüstri bölgesi dışında da yatırım imkânı tanımak amacıyla "münferit yatırımlar" yapılması imkânı getirilmiştir.

- Endüstri bölgelerinde plan ve uygulama bütünlüğü sağlamak amacıyla, 1/5000 ölçekli imar planlarının Bakanlık, 1/1000 ölçekli imar planlarının  ise  ilgili  valilik tarafından  onaylanması  uygulaması getirilmiştir.

- Mevcut OSB'lerden hangilerinin endüstri bölgesi ilan edileceğinin, belirli kriterlere dayandırılması esası getirilmiştir.

- Belli kriterlere sahip bulunan bazı sanayi tesislerinin mevcut sorunlarını çözmek amacıyla geçici bir madde ile "özel endüstri bölgesi" ilanına imkân sağlanmıştır.

Kanun tasarısının geneli üzerinde görüşmeler tamamlanmış, maddelerine geçilmesi oy birliğiyle kabul edilmiştir.

Tasarının l inci maddesi ile düzenlenen l/A maddesi başlığında, madde metninde kısaltmaya yer verilmediği için "...ve kısaltmalar" ibaresi çıkarılmış; tasarı metninde "özel endüstri bölgeleri" ibaresi geçmesi nedeniyle aynı maddeye (f) bendinden sonra gelmek üzere (g) bendi olarak aşağıdaki bent eklenmiştir:

g) Özel endüstri bölgesi : Üzerinde kurulu sanayi tesisi bulunan, gerçek ya da tüzel kişilere ait ve bu kanun hükümlerine göre ilan edilebilecek endüstri bölgelerini,

Tasarının 2 nci maddesinin birinci fıkrasının üçüncü satırındaki "ile" ibaresi", "olarak düzeltilmiş aynı fıkrada Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu üye sayısına açıklık getirilmesi amacıyla "genel müdür seviyesinde" ifadesinden sonra gelmek üzere "birer" ifadesi eklenmiş ve "temsilciler" ifadesi "temsilci" olarak değiştirilmiştir.

Tasarının 3 üncü maddesinin, 6 ncı fıkrası, endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinin daha profesyonelce yürütülmesine imkân tanımak amacıyla, aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, "Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesi, her bölge için ildeki sanayi odası ya da sanayi ve ticaret odası bünyesinde kurulacak Endüstri Bölgeleri İşletme Müdürlüğü tarafından yürütülür."

Yukarıdaki değişikliğe bağlı olarak 8 inci fıkrası madde metninden çıkarılmıştır:

Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

Tasarının 5 inci maddesi ile düzenlenen 4/A maddesi, endüstri bölgelerinde plan ve uygulama birliğini ve aynı zamanda OSB'lerle paralellik sağlamak amacıyla aşağıdaki şekilde değiştirilmiş;

"İmar planları

Madde 4/A - Endüstri bölgeleri sınırları içerisinde yapılacak ve hazırlama usul ve esasları Bakanlık tarafından belirlenecek 1/5000 ölçekli nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planı ve parselasyon planları ve değişiklikleri ile altyapı ile ilgili etüt, harita, plan ve projeler ihale yoluyla hazırlattırılır ve Bakanlık tarafından onaylanarak yürürlüğe girer. İmar planları hazırlanırken, mülkiyet sınırları içinde Sağlık Bakanlığı ile Bakanlık arasında yapılacak protokol çerçevesinde belirlenen sağlık koruma bandı bırakılır. Onaylı endüstri bölgeleri imar planları, ilgili kurumlara bilgi için gönderilir."

Aynı madde ile düzenlenen 4/C maddesine son fıkra olarak yatırımı tamamlanan tesisin bir an önce üretime geçmesi amacıyla aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

"Yatırımın tamamlanıp tesisin üretime geçebilmesi için, alınması gereken izin ve ruhsatlar da ilgili kurumlarca 15 gün içinde verilir."

Tasarının 6 ncı maddesi, endüstri bölgeleri yönetiminin işletme müdürlüğü şekline dönüştürülmesi nedeniyle, "komisyonların çalışması" ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.

Tasarının 7 nci maddesindeki Geçici madde l'in 3 üncü fıkrası, endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinin 3 üncü maddede yapılan değişiklikle işletme müdürlüğünce yürütüleceğine yönelik değişikliğe uygun olarak, aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:

"Endüstri bölgesi olarak ilan edilen organize sanayi bölgelerinin yönetim ve işletmesinden, ildeki sanayi odası ya da sanayi ve ticaret odası bünyesinde kurulacak Endüstri Bölgeleri İşletme Müdürlüğü sorumlu olur. Organize sanayi bölgesi yönetimi, endüstri bölgesi ilanına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararının Resmî Gazetede yayımlanmasını takiben bir yıl içinde, bölge yönetimini Endüstri Bölgesi İşletme Müdürlüğüne devreder."

Tasarının 8 inci maddesi ile düzenlenen Geçici 2 nci maddenin 2 nci fıkrasına, bu maddenin niteliğine uygun olarak bu madde hükümlerinden yararlanılması belirli bir süreyle sınırlandırılması amacıyla, "...yatırımını gerçekleştirmiş olması" ifadesinden sonra gelmek üzere, aşağıdaki ibare eklenmiştir :

"Bu kanunun yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içinde Bakanlığa başvuruda bulunması,"

Tasarının 8 inci maddesi ile düzenlenen Geçici 3 üncü maddede yer alan "bir yıl" ifadesi, (endüstri bölgelerinin bir an önce uygulamaya geçebilmesine imkân sağlamak için yönetmelik hazırlama süresi) "üç ay" olarak değiştirilmiştir.

Tasarının 9 uncu ve 10 uncu maddeleri aynen kabul edilmiştir.

İşbu raporumuz, gereği yapılmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla sunulur.

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Soner Aksoy

Ahmet Büyükakkaşlar

Fatma Şahin

 

Kütahya

Konya

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

Tacidar Seyhan

Ahmet Rıza Acar

Ahmet Edip Uğur

 

Adana

Aydın

Balıkesir

 

(Yasaya muhalefet şerhimiz vardır)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Nejat Gencan

Mehmet Ali Arıkan

Mustafa Elitaş

 

Edirne

Eskişehir

Kayseri

 

(Yasanın tümüne muhalefet

(Yasanın tümüne şerhimiz

 

 

şerhimiz ektedir)

ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Hasan Angı

Nuri Çilingir

Şükrü Ünal

 

Konya

Manisa

Osmaniye

 

 

(Yasanın tümüne muhalifim)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Öztürk

İbrahim Çakmak

Yekta Haydaroğlu

 

Sinop

Tokat

Van


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

ENDÜSTRİ BÖLGELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. - 9.1.2002 tarihli ve 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanununa 1 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki 1/A maddesi eklenmiştir.

“Tanımlar ve kısaltmalar

MADDE 1/A. - Bu Kanunda geçen;

a) Bakanlık : Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,

b) Endüstri bölgesi : Yatırımları teşvik etmek, yurt dışında çalışan Türk işçilerinin tasarruflarını Türkiye’de yatırıma yönlendirmek ve yabancı sermaye girişinin artırılmasını sağlamak üzere bu Kanun uyarınca kurulacak üretim bölgelerini,

c) Organize sanayi bölgesi : 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu uyarınca kurulan ve işletilen mal ve hizmet üretim bölgelerini,

d) Kurul : Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunu,

e) Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Raporu : 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca hazırlanması gereken raporu,

f) Sağlık koruma bandı: 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu gereği, endüstri bölgesi mülkiyet sınırları içinde bırakılması gereken yapılaşmaya kapalı alanı,

ifade eder.’’

MADDE 2. - 4737 sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 2.- Endüstri bölgeleri kurulacak alanları belirlemek ve bu Kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek üzere Bakanlık Müsteşarının başkanlığında; Maliye, Bayındırlık ve İskân, Tarım ve Köyişleri, Çevre ve Orman bakanlıkları ile Hazine ve Devlet Plânlama Teşkilâtı müsteşarlıklarından en az genel müdür seviyesinde temsilciler ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği temsilcisinden oluşan Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu kurulmuştur.

Kurul, gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşların görüşlerine başvurur ve bunların temsilcilerini toplantıya davet edebilir. Kurulun sekretarya hizmetleri, Bakanlık tarafından yürütülür.’’

MADDE 3. -  4737 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Endüstri bölgelerinin kuruluşu ve ilanı

Madde 3. - Ülke ekonomisinin geliş-mesini ve teknoloji transferini sağlamak, üretim ve istihdamı artırmak, yatırımları teşvik etmek, yabancı sermaye girişini artırmak ve Türk işçilerinin tasarruflarını Türkiye’de yatırıma yönlendirmek amacıyla; Bakanlık, kurum ve kuruluşların başvurusuna istinaden veya re’sen yer seçimi yapmak suretiyle endüstri bölgelerinin kurulması önerisinde bulunabilir. Bakanlığın önerisi üzerine Kurulca belirlenen yerlerde, Bakanlar Kurulunca endüstri bölgelerinin kurulmasına izin verilebilir. Endüstri bölgelerinin kurulmasına ilişkin Bakanlar Kurulu kararları Resmî Gazetede yayımlanır. Endüstri bölgesi olarak belirlenen araziler hiçbir şekilde başka amaçlarla kullanılamaz. Bu husus tapu kütüğüne şerh edilir.

Endüstri bölgesi olarak ilan edilen arazi kamulaştırılarak Hazine adına tescil edilir ve Maliye Bakanlığı tarafından endüstri bölgesi olarak kullanılmak üzere tahsisi yapılır.

Endüstri bölgelerinin kurulması için gerekli kamulaştırma bedeli ve alt yapı ile ilgili giderler Bakanlık bütçesine bu amaçla konulacak ödenekten karşılanır.

Ayrıca, Bakanlıkça da uygun görülmesi halinde, endüstri bölgesi olarak ilan edilen arazi, bedeli ilgili yatırımcı tarafından karşılanmak suretiyle de kamulaştırılabilir. Bu şekilde yapılan kamulaştırmalarda 4 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.

Hazine arazilerinin tescili ve bu araziler üzerinde irtifak hakkı tesis işlemlerine ilişkin belgelere ait liste ve listeyle ilgili açıklamalar Bakanlıkça Sayıştaya altı aylık dönemler halinde gönderilir.

Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesi, endüstri bölgesi olarak tespit edilen alanın bulunduğu ilin valisinin başkanlığında, ilgili belediye başkanı ve Kurula üye bakanlık ve kuruluşların temsilcilerinden oluşan komisyon tarafından yürütülür.

Endüstri bölgesindeki yatırım faaliyetleri, bölgenin sevk ve idaresi ile ilgili iş ve işlemler, Bakanlığın denetimine tabidir.

Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinde görev alan komisyon üyelerine, kamu iktisadi teşebbüslerinde yönetim kurulu başkan ve üyelerine ödenen aylık ücret ve diğer ödemeler tutarında ücret ödenir. Bu ödemeler Bakanlık bütçesinden karşılanır ve damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz.”

MADDE 4. - 4737 sayılı Kanuna 3 üncü maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki 3/A ve 3/B maddeleri eklenmiştir.

“Yatırım izni

MADDE 3/A. - Endüstri bölgelerinde yatırım yapmak isteyen yerli ve yabancı gerçek ve tüzel kişilerin Bakanlığa başvurusu üzerine, ön yer tahsisi yapılır. ÇED mevzuatına tabi faaliyetlerden ÇED olumlu kararı veya ÇED gerekli değildir kararı verilerek, yatırımı kabul edilen faaliyetler hakkında gerekli izin, onay ve ruhsatlar verilmeden önce başvuruda bulunan kuruluşun yatırımda kullanacağı sabit yatırım tutarının binde beşini geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek tutarı, Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırması zorunludur. Bakanlık Merkez Saymanlığınca tahsil edilen bu tutarlar bütçeye gelir kaydedilir.

ÇED olumlu kararı veya ÇED gerekli değildir kararı verilen faaliyetler hakkında, ilgili kurumlarca başkaca hiçbir işleme gerek kalmaksızın on beş gün içinde irtifak hakkı dahil, gerekli tüm izin, onay ve ruhsatlar verilir. Bütün bu işlemler üç ay içerisinde tamamlanır.

Endüstri bölgelerinde yer alacak sektörler, Bakanlık tarafından belirlenir.

ÇED süreci

MADDE 3/B. - Endüstri bölgesi ilan edilmiş yerlerde yatırım yapmak isteyen yerli ve yabancı gerçek ve tüzel kişiler 2872 sayılı Çevre Kanununun 10 uncu maddesi uyarınca yükümlülüklerini yerine getirmekle mükelleftirler. Ancak bu faaliyetler yer tetkiki kararından muaftır.

ÇED raporunun sunulması üzerine Çevre ve Orman Bakanlığınca, faaliyetin niteliğine bağlı olarak, ÇED mevzuatında belirtilen kuruluşların temsilcilerinden oluşan inceleme ve değerlendirme komisyonu kurulur. Raporun Çevre ve Orman Bakanlığına intikali tarihinden itibaren inceleme, değerlendirme ve nihai karar verme süreci en geç iki aydır. Bu süreye, faaliyet sahibinin raporu düzeltmesi için tanınan süre dahil değildir. Faaliyet sahibi, düzeltilmek üzere kendisine geri verilen raporunu on beş gün içinde düzeltmek zorundadır.’’

MADDE 5. - 4737 sayılı Kanuna 4 üncü maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki 4/A, 4/B, ve 4/C maddeleri eklenmiştir.

“İmar planları

MADDE 4/A. - Endüstri bölgeleri sınırları içerisinde yapılacak ve hazırlama usul ve esasları Bakanlık tarafından belirlenecek 1/5000 ölçekli nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planı ve parselasyon planları ve değişiklikleri, ihale yoluyla hazırlattırılır ve 1/5000 ölçekli nazım imar planları Bakanlık, 1/1000 ölçekli uygulama imar planları ve parselasyon planı ve/veya revizyon, tadilat planları ilgili valilik tarafından onaylanarak yürürlüğe girer. İmar planları hazırlanırken, mülkiyet sınırları içinde Sağlık Bakanlığı ile Bakanlık arasında yapılacak protokol çerçevesinde belirlenen sağlık koruma bandı bırakılır. Onaylı endüstri bölgeleri imar planları, ilgili kurumlara bilgi için gönderilir.

İhtisas endüstri bölgeleri

MADDE 4/B. - İleri teknoloji kullanılması ve araştırma geliştirmeye imkan tanınması şartıyla, bilişim teknolojisi, tıp teknolojisi ve tarımsal endüstri de dahil, ihtisas endüstri bölgeleri oluşturulabilir.

İhtisas endüstri bölgelerinin kuruluş ve işletilmesi ile yararlanılacak teşvikler, diğer endüstri bölgelerinde uygulanan usul ve esaslara tabidir.

Münferit yatırımlar

MADDE 4/C. - Münferit bir sanayi yatırımı gerçekleştirmek amacıyla, yatırımı gerçekleştirecek yerli ve/veya yabancı gerçek ya da tüzel kişilerin başvurusu üzerine Bakanlığın uygun gördüğü alanların, Kurulun değerlendirmesinin ardından Bakanlar Kurulunca bu Kanun kapsamında münferit yatırım yeri olarak tahsis edilmesine karar verilebilir.

Birinci fıkra uyarınca tahsis edilebilecek yerlerde, en az yetmiş beş trilyon Türk Lirası yatırım yapılacak olması, söz konusu faaliyet için ileri teknoloji kullanılması, kurulacağı alanın en az yüz elli bin metre kare büyüklüğünde olması koşulları aranır. Yatırım tutarı her yıl, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenecek yeniden değerleme oranında artırılır.

Yerli ya da yabancı gerçek ya da tüzel kişilerin Bakanlığa başvurusunun ardından, Bakanlık yer incelemesi yapar ve incelenen alana ilişkin değerlendirme raporunu Kurula sunar. Sunulan değerlendirme raporu üzerine söz konusu alanın Kurul tarafından yatırıma uygun bulunması durumunda, ÇED mevzuatı uyarınca ÇED olumlu kararı veya ÇED gerekli değildir kararının alınmasının ardından alanın, Bakanlar Kurulu kararı ile 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci maddesi uyarınca acele kamulaştırma yapılabileceği kaydıyla yatırım yeri olarak tahsis edilmesine karar verilir. Ayrıca, Bakanlıkça da uygun görülmesi halinde, münferit yatırım yeri olarak ilan edilen arazi, bedeli ilgili yatırımcı tarafından karşılanmak suretiyle de kamulaştırılabilir. Bu şekilde yapılan kamulaştırmalarda 4 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.

Belirlenen alanın kamulaştırılmasının ardından alan, Hazine adına tescil edilir ve sabit yatırım tutarının binde beşini geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek tutarın, Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılmasını takiben yatırımcı lehine, 3 üncü ve 4 üncü madde hükümleri de dikkate alınarak bedelli veya bedelsiz olarak Maliye Bakanlığınca irtifak hakkı tesis edilir. Bakanlık Merkez Saymanlığınca tahsil edilen bu tutarlar bütçeye gelir kaydedilir.

Hazine arazilerinin tescili ve bu araziler üzerinde irtifak hakkı tesis işlemlerine ilişkin belgelere ait liste ve listeyle ilgili açıklamalar Bakanlıkça Sayıştaya altı aylık dönemler halinde gönderilir.

Başvuru sahibi tarafından hazırlattırılacak 1/5000 ve 1/1000 ölçekli imar planları, alt yapı ve üst yapı projeleri ve bunlarla ilgili ruhsat ve izinler Bakanlık onayı ve denetimine tabidir.

Yukarıda sayılan işlemlerin tamamlanmasının ardından, yatırımın gerçekleşmesi için alınması gereken izin, onay ve ruhsatlar, ilgili kurumlarca başkaca hiçbir işleme gerek kalmaksızın, on beş gün içinde verilir.

Münferit yatırım yerinin belirlenmesi amacıyla toplanacak Kurulda, Enerji ve Tabiî Kaynaklar, Kültür ve Turizm, Sağlık, Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları ile Dış Ticaret Müsteşarlığının görüşünün alınması zorunludur.

Münferit yatırım tesislerinin yönetim ve işletmesinden yatırımı gerçekleştiren gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olur.”

MADDE 6. - 4737 sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Madde 5. - Kurulun çalışmaları, endüstri bölgelerinin seçimi, yatırım izninin verilmesi, bölgenin yönetimi ve işletilmesi, komisyonların çalışması, münferit yatırımlar için izlenecek yol, Bakanlıkça yapılan denetim ve irtifak hakkı tesis bedelinin tespitine ilişkin usul ve esaslar ile Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”

MADDE 7. - 4737 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Geçici Madde 1. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu hükümlerine göre kurulmuş bulunan mevcut organize sanayi bölgelerinden, sanayi parsellerinin tahsis oranı yüzde elliden düşük olan, tahsisi yapılmamış parsellerin bütünlük arz edecek şekilde bir arada bulunduğu, alt yapı inşaatı tamamlanmış ya da tamamlanmak üzere olan, karayolu, demiryolu, liman, havaalanı yakınlığı gibi alt yapı avantajı bulunan bölgelerden Bakanlıkça uygun görülenler, Bakanlar Kurulunca endüstri bölgesi olarak ilan edilebilirler.

Endüstri bölgesi kurulması talep edilen yerlerde, organize sanayi bölgelerinin bulunması durumunda, öncelikle mevcut organize sanayi bölgeleri bu madde uyarınca kısmen veya tamamen endüstri bölgesi olarak ilan edilebilirler.

Endüstri bölgesi olarak ilan edilen organize sanayi bölgelerinin yönetimi, endüstri bölgesi ilanına ilişkin Bakanlar Kurulu kararının Resmi Gazetede yayımlanmasını takiben bir yıl içinde, 3 üncü madde uyarınca kurulan komisyona devredilir.

Bu bölgelerde, bu Kanun ile tanımlanan yatırımı gerçekleştiren yatırımcılar, bu Kanun ile getirilen teşviklerden yararlanırlar.

Organize sanayi bölgelerinin endüstri bölgelerine dönüştürülebilmesi için aranan kriterler, Bakanlık tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.’’

MADDE 8. - 4737 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 2. - Üzerinde kurulu sanayi tesisleri bulunan, arazi alanı yüz elli bin metre kareden büyük, kurulduğu dönemde geçerli olan imar planları uyarınca gerekli izinleri alarak faaliyete geçmiş, mülkiyeti yatırımcılara ait alanlar, mülk sahibi gerçek ya da tüzel kişilerin başvurusu ve Bakanlığın uygun görmesi üzerine, Kurulun değerlendirmesinin ardından Bakanlar Kurulu kararı ile özel endüstri bölgesi olarak ilan edilebilir.

Birinci fıkra uyarınca özel endüstri bölgesi ilan edilebilecek yerlerde, bu Kanunun yürürlük tarihinden önce yatırımını gerçekleştirmiş olması, müracaat tarihi itibarıyla 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenecek yeniden değerleme oranına göre güncellenmiş en az yetmiş beş trilyon Türk Lirası tutarında yatırımı bulunması, söz konusu faaliyet için ileri teknoloji kullanılması, yatırımın veya teknolojinin geliştirilmesine yönelik fizibilite etüdünün sunulması, yatırıma geçtiği tarihte ÇED mevzuatının yürürlükte olması durumunda, ÇED olumlu kararı ya da ÇED gerekli değildir kararı almış olması, arıtma tesisi için ISO 14000 belgesine sahip olunması, mülkiyet sınırları içinde tevsii imkanı da göz önüne alınarak gerekli alanın bırakılması şartları aranır.

Özel endüstri bölgelerinin kamulaştırması yapılmaz. Bölgenin yönetim ve işletmesinden mülk sahibi gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olur. Özel endüstri bölgesi ilan edilen alanlarda tesisi bulunan gerçek ya da tüzel kişilerden katkı payı alınmaz. Bakanlar Kurulu kararıyla özel endüstri bölgesi ilan edilen alanlarda yer alan ve daha önce izin, onay ve ruhsatları alınmış yatırımların tüm izin, onay ve ruhsatları, geçersiz kılınmış olması durumunda dahi yenilenir. Yeni alınacak izin, onay ve ruhsatlar, ilgili kurumlar tarafından on beş gün içinde verilir.

Özel endüstri bölgelerinde uygulanacak Devlet yardımları, endüstri bölgelerinde uygulanacak Devlet yardımlarından ayrı olarak Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir.

GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde hazırlanarak Bakanlıkça yürürlüğe konulur.’’

MADDE 9. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 10. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

SANAYİ,  TİCARET,  ENERJİ,  TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONUNUN  KABUL  ETTİĞİ  METİN

ENDÜSTRİ BÖLGELERİ KANUNUNDA  DEĞİŞİKLİK  YAPILMASI  HAKKINDA KANUN TASARISI

MADDE 1. - 9.1.2002 tarihli  ve 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanununa 1 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki 1/A maddesi eklenmiştir.

"Tanımlar

MADDE 1/A. - Bu Kanunda geçen;

a) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,

b) Endüstri bölgesi: Yatırımları teşvik etmek, yurt dışında çalışan Türk işçilerinin tasarruflarını Türkiye'de yatırıma yönlendirmek ve yabancı sermaye girişinin artırılmasını sağlamak üzere bu Kanun uyarınca kurulacak üretim bölgelerini,

c) Organize sanayi bölgesi: 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu uyarınca kurulan ve işletilen mal ve hizmet üretim bölgelerini,

d) Kurul: Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunu,

e) Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Raporu: 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca hazırlanması gereken raporu,

f) Sağlık koruma bandı:  1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu gereği, endüstri bölgesi mülkiyet sınırları içinde bırakılması gereken yapılaşmaya kapalı alanı,

g) Özel endüstri bölgesi: Üzerinde kurulu sanayi tesisi bulunan, gerçek ya da tüzel kişilere ait  ve bu Kanun hükümlerine göre ilan edilebilecek endüstri bölgelerini,

İfade eder.''

MADDE 2. - 4737 sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 2. - Endüstri bölgeleri kurulacak alanları belirlemek ve bu Kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek üzere Bakanlık Müsteşarının başkanlığında; Maliye, Bayındırlık ve İskân, Tarım ve Köyişleri, Çevre ve Orman bakanlıkları, Hazine ve Devlet Plânlama Teşkilâtı müsteşarlıklarından en az genel müdür seviyesinde birer temsilci ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği temsilcisinden oluşan Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu kurulmuştur.

Kurul, gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşların görüşlerine başvurur ve bunların temsilcilerini toplantıya davet edebilir. Kurulun sekretarya hizmetleri, Bakanlık tarafından yürütülür.''

MADDE 3. - 4737 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Endüstri bölgelerinin kuruluşu ve ilanı

Madde 3. - Ülke ekonomisinin gelişmesini ve teknoloji transferini sağlamak, üretim ve istihdamı artırmak, yatırımları teşvik etmek, yabancı sermaye girişini artırmak ve Türk işçilerinin tasarruflarını Türkiye'de yatırıma yönlendirmek amacıyla; Bakanlık, kurum ve kuruluşların başvurusuna istinaden veya re'sen yer seçimi yapmak suretiyle endüstri bölgelerinin kurulması önerisinde bulunabilir. Bakanlığın önerisi üzerine Kurulca belirlenen yerlerde, Bakanlar Kurulunca endüstri bölgelerinin kurulmasına izin verilebilir. Endüstri bölgelerinin kurulmasına ilişkin Bakanlar Kurulu kararları  Resmî Gazetede yayımlanır. Endüstri bölgesi olarak belirlenen araziler hiçbir şekilde başka amaçlarla kullanılamaz. Bu husus tapu kütüğüne şerh edilir.

Endüstri bölgesi olarak ilan edilen arazi kamulaştırılarak Hazine adına tescil edilir ve Maliye Bakanlığı tarafından endüstri bölgesi olarak kullanılmak üzere tahsisi yapılır.

Endüstri bölgelerinin kurulması için gerekli kamulaştırma bedeli ve alt yapı ile ilgili giderler Bakanlık bütçesine bu amaçla konulacak ödenekten karşılanır.

Ayrıca, Bakanlıkça da uygun görülmesi halinde, endüstri bölgesi olarak ilan edilen arazi, bedeli ilgili yatırımcı tarafından karşılanmak suretiyle de kamulaştırılabilir. Bu şekilde yapılan kamulaştırmalarda 4 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.

Hazine arazilerinin tescili ve bu araziler üzerinde irtifak hakkı tesis işlemlerine ilişkin belgelere ait liste ve listeyle ilgili açıklamalar  Bakanlıkça Sayıştaya altı aylık dönemler halinde gönderilir.

Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesi, her bölge için ildeki sanayi odası ya da sanayi ve ticaret odası bünyesinde kurulacak Endüstri Bölgeleri İşletme Müdürlüğü tarafından yürütülür.

Endüstri bölgesindeki yatırım faaliyetleri, bölgenin sevk ve idaresi ile ilgili iş ve işlemler, Bakanlığın denetimine tâbidir.”

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. - 4737 sayılı Kanuna 4 üncü  maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki 4/A,  4/B ve 4/C maddeleri eklenmiştir.

"İmar planları

MADDE 4/A. - Endüstri bölgeleri sınırları içerisinde yapılacak ve hazırlama usul ve esasları Bakanlık tarafından belirlenecek 1/5000 ölçekli nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planı  ve parselasyon planları ve değişiklikleri ile altyapı ile ilgili etüd, harita, plan ve projeler ihale yoluyla hazırlattırılır ve Bakanlık tarafından onaylanarak yürürlüğe girer. İmar planları hazırlanırken, mülkiyet sınırları içinde Sağlık Bakanlığı ile Bakanlık arasında yapılacak protokol çerçevesinde belirlenen sağlık koruma bandı bırakılır.  Onaylı endüstri bölgeleri imar planları, ilgili kurumlara bilgi için gönderilir.

İhtisas endüstri bölgeleri

MADDE 4/B. - İleri teknoloji kullanılması ve araştırma geliştirmeye imkan tanınması şartıyla, bilişim teknolojisi, tıp teknolojisi ve tarımsal endüstri de dahil, ihtisas endüstri bölgeleri oluşturulabilir.

İhtisas endüstri bölgelerinin  kuruluş ve işletilmesi ile yararlanılacak teşvikler, diğer endüstri bölgelerinde uygulanan usul ve esaslara tâbidir.

Münferit yatırımlar

MADDE 4/C. - Münferit bir sanayi yatırımı gerçekleştirmek amacıyla,  yatırımı gerçekleştirecek yerli ve/veya yabancı gerçek ya da tüzel kişilerin başvurusu üzerine Bakanlığın uygun gördüğü alanların, Kurulun değerlendirmesinin ardından Bakanlar Kurulunca bu Kanun kapsamında münferit yatırım yeri olarak tahsis edilmesine karar verilebilir.

Birinci fıkra uyarınca tahsis edilebilecek yerlerde, en az yetmişbeş trilyon Türk Lirası yatırım yapılacak olması, söz konusu faaliyet için ileri teknoloji kullanılması, kurulacağı alanın en az yüzelli bin metre kare büyüklüğünde olması koşulları aranır. Yatırım tutarı her yıl, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenecek yeniden değerleme oranında artırılır.

Yerli ya da yabancı gerçek ya da tüzel kişilerin Bakanlığa başvurusunun ardından, Bakanlık yer incelemesi yapar ve incelenen alana ilişkin değerlendirme raporunu Kurula sunar. Sunulan değerlendirme raporu üzerine söz konusu alanın Kurul tarafından yatırıma uygun bulunması durumunda, ÇED mevzuatı uyarınca ÇED olumlu kararı veya ÇED gerekli değildir kararının alınmasının ardından alanın, Bakanlar Kurulu kararı ile 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci maddesi uyarınca acele kamulaştırma yapılabileceği kaydıyla yatırım yeri olarak tahsis edilmesine karar verilir. Ayrıca, Bakanlıkça da uygun görülmesi halinde, münferit yatırım yeri olarak ilan edilen arazi, bedeli ilgili yatırımcı tarafından karşılanmak suretiyle de kamulaştırılabilir. Bu şekilde yapılan kamulaştırmalarda 4 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.

Belirlenen alanın kamulaştırılmasının ardından alan, Hazine adına tescil edilir ve sabit yatırım tutarının binde beşini geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek tutarın, Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırılmasını takiben yatırımcı lehine, 3 üncü ve 4 üncü madde hükümleri de dikkate alınarak bedelli veya bedelsiz olarak Maliye Bakanlığınca irtifak hakkı tesis edilir. Bakanlık Merkez Saymanlığınca tahsil edilen bu tutarlar  bütçeye gelir kaydedilir.

Hazine arazilerinin tescili ve bu araziler üzerinde irtifak hakkı tesis işlemlerine ilişkin belgelere ait liste ve listeyle ilgili açıklamalar Bakanlıkça Sayıştaya altı aylık dönemler halinde gönderilir.

Başvuru sahibi tarafından hazırlattırılacak 1/5000 ve 1/1000 ölçekli imar planları, alt yapı ve üst yapı projeleri ve bunlarla ilgili ruhsat ve izinler Bakanlık onayı ve denetimine tâbidir.

Yukarıda sayılan işlemlerin tamamlanmasının ardından, yatırımın gerçekleşmesi için alınması gereken izin, onay ve ruhsatlar, ilgili kurumlarca başkaca hiçbir işleme gerek kalmaksızın, on beş gün içinde verilir.

Münferit yatırım yerinin belirlenmesi amacıyla toplanacak Kurulda, Enerji ve Tabiî Kaynaklar, Kültür ve Turizm, Sağlık, Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları ile Dış Ticaret Müsteşarlığının görüşünün alınması zorunludur.

Münferit yatırım tesislerinin yönetim ve işletmesinden yatırımı gerçekleştiren gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olur."

Yatırımın tamamlanıp tesisin üretime geçebilmesi için, alınması gereken izin ve ruhsatlar da ilgili kurumlarca 15 gün içinde verilir.

MADDE 6. - 4737 sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Madde 5. - Kurulun çalışmaları, endüstri bölgelerinin seçimi, yatırım izninin verilmesi, bölgenin yönetimi ve işletilmesi, münferit yatırımlar için izlenecek yol, Bakanlıkça yapılan denetim ve irtifak hakkı tesis bedelinin tespitine ilişkin usul ve esaslar ile Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususlar  Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir."

MADDE 7. - 4737 sayılı Kanunun  geçici 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Geçici Madde 1. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu hükümlerine göre kurulmuş bulunan mevcut organize sanayi bölgelerinden, sanayi parsellerinin tahsis oranı yüzde elliden düşük olan, tahsisi yapılmamış parsellerin bütünlük arz edecek şekilde bir arada bulunduğu, alt yapı inşaatı tamamlanmış ya da tamamlanmak üzere olan, karayolu, demiryolu, liman, havaalanı yakınlığı gibi alt yapı avantajı bulunan bölgelerden Bakanlıkça uygun görülenler, Bakanlar Kurulunca endüstri bölgesi olarak ilan edilebilirler.

Endüstri bölgesi kurulması talep edilen yerlerde, organize sanayi bölgelerinin bulunması durumunda, öncelikle mevcut organize sanayi bölgeleri bu madde uyarınca kısmen veya tamamen endüstri bölgesi olarak ilan edilebilirler.

Endüstri bölgesi olarak ilan edilen organize sanayi bölgelerinin yönetim ve işletmesinden, ildeki sanayi odası ya da sanayi ve ticaret odası bünyesinde kurulacak Endüstri Bölgeleri İşletme Müdürlüğü sorumlu olur. Organize sanayi bölgesi yönetimi, endüstri bölgesi ilanına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararının Resmi Gazetede yayımlanmasını takiben bir yıl içinde, bölge yönetimini Endüstri Bölgesi İşletme Müdürlüğüne devreder.

Bu bölgelerde, bu Kanun ile tanımlanan yatırımı gerçekleştiren yatırımcılar,  bu Kanun ile getirilen teşviklerden yararlanırlar.

Organize sanayi bölgelerinin endüstri bölgelerine dönüştürülebilmesi için aranan kriterler,  Bakanlık tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.''

MADDE 8. - 4737 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 2 - Üzerinde kurulu sanayi tesisleri bulunan, arazi alanı yüzelli bin metre kareden büyük, kurulduğu dönemde geçerli olan imar planları uyarınca gerekli izinleri alarak faaliyete geçmiş, mülkiyeti yatırımcılara ait alanlar, mülk sahibi gerçek ya da tüzel kişilerin başvurusu ve Bakanlığın uygun görmesi üzerine, Kurulun değerlendirmesinin ardından Bakanlar Kurulu kararı ile özel endüstri bölgesi olarak ilan edilebilir.

Birinci fıkra uyarınca özel endüstri bölgesi ilan edilebilecek yerlerde, bu Kanunun yürürlük tarihinden önce yatırımını gerçekleştirmiş olması, bu Kanunun yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içinde Bakanlığa başvuruda bulunması, müracaat tarihi itibarıyla 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenecek yeniden değerleme oranına göre güncellenmiş en az yetmişbeş trilyon Türk Lirası tutarında yatırımı bulunması, söz konusu faaliyet için ileri teknoloji kullanılması, yatırımın veya teknolojinin geliştirilmesine yönelik fizibilite etüdünün sunulması, yatırıma geçtiği tarihte ÇED mevzuatının yürürlükte olması durumunda, ÇED olumlu kararı ya da ÇED gerekli değildir kararı almış olması, arıtma tesisi için ISO 14000 belgesine sahip olunması, mülkiyet sınırları içinde tevsii imkanı da göz önüne alınarak gerekli alanın bırakılması şartları aranır.

Özel endüstri bölgelerinin kamulaştırması yapılmaz. Bölgenin yönetim ve işletmesinden mülk sahibi gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olur. Özel endüstri bölgesi ilan edilen alanlarda tesisi bulunan gerçek ya da tüzel kişilerden katkı payı alınmaz.  Bakanlar Kurulu kararıyla özel endüstri bölgesi ilan edilen alanlarda yer alan ve daha önce izin, onay ve ruhsatları alınmış yatırımların tüm izin, onay ve ruhsatları, geçersiz kılınmış  olması durumunda dahi,  yenilenir. Yeni alınacak  izin, onay ve ruhsatlar, ilgili kurumlar tarafından on beş gün içinde verilir.

Özel endüstri bölgelerinde uygulanacak Devlet yardımları, endüstri bölgelerinde uygulanacak Devlet yardımlarından ayrı olarak Bakanlar Kurulu tarafından belirlenir.

GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay içerisinde hazırlanarak Bakanlıkça yürürlüğe konulur.''

MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe