Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 611)
Endüstri Bölgeleri Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu (1/823)
Not: Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar
ve Kararlar
Genel
Müdürlüğü 4.6.2004
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-744/2650
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 3.3.2004 tarihinde kararlaştırılan “Endüstri Bölgeleri
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
4737 sayılı Endüstri
Bölgeleri Kanununun 19.1.2002 tarihli ve 24645 sayılı; Endüstri Bölgeleri
Yönetmeliğinin ise, 2.8.2002 tarihli ve 24834 sayılı Resmî Gazetede
yayımlanarak yürürlüğe girmesi üzerine, çeşitli yörelerimizden endüstri bölgesi
kurulması yönündeki talepler, Sanayi ve Ticaret Bakanlığına intikal etmiştir.
Gelen taleplerin
incelenmesi yönündeki çalışmalar sürmekle birlikte henüz bir uygulama yapılmamıştır.
Bu taleplerin incelenmesi sırasında 4737 sayılı Kanunun bazı hükümlerinin
değişmesi konusunda öneriler gelmiştir.
Önerilen değişiklikler
doğrultusunda hazırlanan Tasarı ile, öncelikle bürokrasinin azaltılması,
uygulanabilirliğin artırılması ve uygulamaya ilişkin hususlara açıklık
getirilmesi hedeflenmektedir. İlgili bakanlık müsteşarlarından ve genel
müdürlerden oluşan Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunun toplanmasının
pratik olmadığı göz önüne alınarak, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Müsteşarının
başkanlığında, yalnızca ilgili bakanlık ve kuruluşların en az genel müdür
düzeyinde yetkili temsilcilerinden oluşan bir Kurul öngörülmektedir.
Daha önce Endüstri
Bölgeleri Kanunu kapsamında yapılacak harcamalarda 1050 sayılı Muhasebe-i
Umumiye Kanunu ile 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümlerinin
uygulanmayacağının belirtilmiş olmasına rağmen, 1.1.2003 tarihinde yürürlüğe
giren 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu gereğince, endüstri bölgelerinin söz konusu
Kanun hükümlerine tabi olması gerekmektedir. Yapılacak harcamalarda 1050 sayılı
Muhasebe-i Umumiye Kanununun uygulanması gerekeceğinden, endüstri bölgelerinin
her iki Kanuna tabi olacak şekilde düzenleme getirilmiştir.
Endüstri bölgelerinin
kuruluş amacına uygun olarak, bu bölgelerde yer alacak tesislerin de Sanayi ve
Ticaret Bakanlığınca belirlenmesinin gerekli olduğu düşünülmüş ve bu yönde
düzenleme yapılmıştır.
Mevcut durumda endüstri
bölgelerinin imar planlarının ilgili kurumca onaylanması öngörülmektedir. Ancak
imar planlarının hazırlanmasında belirli kriterlerin oluşturulması ve bir
bütünlük sağlaması gerektiğinden, organize sanayi bölgeleri için önerildiği
gibi, 1/5000 ölçekli planların Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, 1/1000 ölçekli
planların ise ilgili kurum tarafından onanmasına yönelik düzenlemeler
getirilmiştir.
Biyoteknoloji gibi ileri
teknoloji kullanımının yaygınlaştırılması için, "teknolojik tarım endüstri
bölgeleri" gibi, ihtisas endüstri bölgelerinin ve yerli ve yabancı
yatırımcılar tarafından kurulacak ileri teknoloji kullanan, herhangi bir özel
amaçlı bölgede yer alamayacak münferit tesislerin kurulmasına olanak
tanınmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile, 4737
sayılı Kanuna tanımlar ve kısaltmalar maddesi eklenmiştir.
Madde 2.- Madde ile,
Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu yeniden düzenlenmiştir. Kanunun mevcut
durumunda tanımlanan ve ilgili bakanlıkların müsteşarlarından oluşan Endüstri
Bölgeleri Koordinasyon Kurulunun toplanarak bir alanı endüstri bölgesi olarak
belirlemesinin pratik bir uygulama olamayacağı düşüncesi ile, söz konusu
Kurulun kapsamının daraltılması, uygulama kolaylığı getirecektir. Endüstri
bölgelerinin kurulması görevi Sanayi ve Ticaret Bakanlığında olduğundan,
Kurulun söz konusu Bakanlık Müsteşarının başkanlığında toplanmasının daha uygun
olacağı düşünülmüştür. Ayrıca, yalnızca ilgili kurumların en az genel müdür
düzeyinde yetkili temsilcilerinin Kurulda yer alması, kararların daha hızlı bir
biçimde alınmasını kolaylaştıracaktır. Yöresine göre gerekmesi durumunda, Kurul
diğer kuruluşların görüşlerine başvurabilecek, bu kuruluşların temsilcilerini
toplantıya davet edebilecektir.
Madde 3.- Madde ile;
endüstri bölgesi kurulması için yapılacak başvuru ya da Bakanlığın yatırım
kararı konusu açıklığa kavuşturulmuştur.
İkinci fıkrada, mevcut
Kanunda da yer alan endüstri bölgesi ilan edilen alanın Hazine adına
kamulaştırılacağına dair ibareye açıklık getirilmiştir. "Hazine adına
tapuda tescil edilir" ifadesinden sonra gelmek üzere "...ve Maliye
Bakanlığı tarafından endüstri bölgesi olarak kullanılmak üzere tahsisi
yapılır." ibaresi eklenmiştir. Bu sayede, izlenecek yol hakkında daha açık
bir düzenleme yapılmıştır.
Ayrıca, Kanun kapsamında
yapılacak harcamalarda 1050 sayılı Kanun ile 2886 sayılı Kanunun
uygulanmayacağına ilişkin hükme yeni düzenlemede yer verilmemiştir.
Madde 4.- Madde ile;
Kanuna 3/A ve 3/B maddeleri eklenerek, daha önce 3 üncü maddede yer alan bazı
hükümler yeniden düzenlenmiştir.
3/A maddesinin ikinci
fıkrasında, "...on beş gün içinde..." ifadesinden sonra gelmek üzere
"irtifak hakkı dahil," ibaresi; "gerekli" ifadesinden sonra
gelmek üzere ise "tüm" ifadesi eklenerek uygulamaya açıklık
getirilmesi hedeflenmiştir.
Son fıkra olarak,
endüstri bölgelerinde yer alacak sektörlerin Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
tarafından belirleneceğine yönelik bir ibare eklenmiştir. Bununla hedeflenen,
yatırım kolaylığı sağlanacak faaliyet konularının, makro-ekonomik hedefler
doğrultusunda ve günün şartlarına göre; Endüstri Bölgeleri Kanununun amacına
uygun olarak ülke ekonomisinin gelişmesini ve teknoloji transferini sağlayacak,
üretim ve istihdamı artıracak, yatırımları teşvik edecek ve yabancı sermaye
girişini artıracak yatırım konularının Bakanlık tarafından belirlenerek,
uygulamaya konulmasıdır.
3/B maddesi ile endüstri
bölgelerinde yatırım yapmak isteyen kişilerin uyması gereken ÇED sürecine
açıklık getirilmiştir. Çevresel Etki Değerlendirmesi İnceleme ve Değerlendirme
Komisyonu 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca hazırlanan Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yönetmeliğinde tanımlandığından ve faaliyet türüne göre oluşum
biçimi değişiklik göstereceğinden, maddede bu hususun anılan mevzuata atıfta
bulunarak tanımlanması yoluna gidilmiştir.
Madde 5.- Madde ile ;
Kanuna 4/A, 4/B ve 4/C maddeleri eklenmiştir.
Eklenen 4/A maddesi ile,
Endüstri Bölgeleri Yönetmeliğinin mevcut durumunda, endüstri bölgelerinin imar
planlarının ilgili kurumca onaylanması öngörülmektedir. Her endüstri bölgesinin
aynı değerlendirmeye tabi tutulması ve organize sanayi bölgeleri gibi bir
bütünlük oluşturulması hedeflendiğinden, 1/5000 ölçekli planlarının Sanayi ve
Ticaret Bakanlığınca, 1/1000 ölçekli uygulama imar planlarının ise ilgili
valilikçe onanması yönünde düzenleme yapılmıştır.
Eklenen 4/B maddesi ile,
biyoteknoloji gibi ileri teknoloji kullanımının yaygınlaştırılması için,
"teknolojik tarım endüstri bölgeleri" gibi, ihtisas endüstri
bölgelerinin kurulmasına olanak tanınmıştır. Bununla hedeflenen, endüstri
bölgelerinin kuruluş amacına uygun olarak teknoloji transferinin sağlanması,
ekonomik kalkınmanın hızlandırılması için ileri teknoloji kullanımının
özendirilmesidir.
Eklenen 4/C maddesi ile,
herhangi bir özel amaçlı bölgede yer alamayacak olan, ileri teknoloji kullanan
ve sabit yatırım tutarı yüksek olan yerli ve yabancı yatırımcılar tarafından
kurulması düşünülen münferit yatırımlara olanak tanınmıştır. Münferit
yatırımlar için Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kuruluna Enerji ve Tabiî
Kaynaklar, Kültür ve Turizm, Sağlık, Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları
ile Dış Ticaret Müsteşarlığının görüşünü alma zorunluluğu getirilmiştir.
Madde 6.- Madde ile,
yönetmelik ile düzenlenecek hususlar belirtilmiştir.
Madde 7.- Madde ile;
geçici 1 inci maddenin birinci fıkrasında, endüstri bölgesine
dönüştürülebilecek organize sanayi bölgelerinde aranacak ana kriterlere yer
verilmiştir.
Üçüncü fıkrada, mevcut
durumda kendi organları vasıtasıyla sevk ve idare edilmesi öngörülen endüstri
bölgesi ilan edilen organize sanayi bölgelerinin yönetim ve işletmesinden,
endüstri bölgeleri için kurulan komisyonun sorumlu olacağı hususu ifade
edilmiştir.
Maddeye eklenen beşinci
fıkra ile, organize sanayi bölgelerinin endüstri bölgelerine dönüştürülmesi
için aranacak detaylı kriterlerin yönetmelikle belirleneceği hükmü
getirilmiştir. Bu sayede objektif kriterler getirilerek, işlemlerin akılcı ve
ekonomik yoldan yürütülmesi sağlanacaktır.
Madde 8.- Madde ile
Kanuna iki geçici madde eklenmiştir.
Geçici 2 nci madde ile,
özel endüstri bölgelerinin kurulmasına olanak tanınmıştır. Bu madde uyarınca,
ileri teknoloji kullanan, çevreye duyarlı, kurulduğu dönemde gerekli tüm izin,
onay ve ruhsatlarını alarak faaliyete geçmiş, belli bir büyüklüğe sahip ve yeni
yatırım yapılabilecek boş alanı bulunan gerçek ya da tüzel kişilerin
mülkiyetindeki alanlar, özel endüstri bölgesi ilan edilebileceklerdir. Söz
konusu alanların Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu tarafından uygun
bulunmasının ardından, Bakanlar Kurulu kararı ile özel endüstri bölgesi ilan
edilebilmesi öngörülmüştür.
Bununla hedeflenen, ileri
teknoloji kullanan ve yatırımlarını geliştirmek isteyen yatırımcıların teşvik
edilmesidir.
Bu şekilde ilan edilecek
olan özel endüstri bölgelerinin kamulaştırılması yapılmayacak, yönetim ve
işletmesinden mülk sahibi gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olacaktır. Bu
nedenle, diğer endüstri bölgelerinde yatırım yapacak yatırımcıdan alınması
öngörülen binde beşlik katkı payı, özel endüstri bölgesi yatırımcılarından
alınmayacaktır. Ancak gerekli tüm izin, onay ve ruhsatlar, ilgili kurumlar
tarafından onbeş gün içinde verilecek, geçersiz kılınmış izinler ise
yenilenecektir.
Özel endüstri
bölgelerinde uygulanacak Devlet yardımlarının, bölgenin niteliğinin farklı
olması nedeniyle, ayrıca belirlenmesi hükme bağlanmıştır.
Geçici 3 üncü madde ile,
Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmeliklerin Kanunun yayımı tarihinden
itibaren bir yıl içinde yürürlüğe konulması öngörülmüştür.
Madde 9.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 10.- Yürütme
maddesidir.
Sanayi, Ticaret, Enerji,
Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji
Komisyonu
Esas No. :
1/823 17.6.2004
Karar No. :
37
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca
hazırlanarak 4.6.2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan "Endüstri Bölgeleri
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı" Başkanlığınızca
9.6.2004 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir.
Komisyonumuz, 16.6.2004 tarihli 23 üncü
toplantısında Maliye Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Hazine
Müsteşarlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği temsilcilerinin katılımıyla Kanun Tasarısını inceleyip
görüşmüştür.
Kanun Tasarısı ile;
- Endüstri Bölgeleri Kanununa, sıkça
kullanılan kavramlar konusunda muhtemel tartışmalara son vermek için tanımlar
maddesi ilave edilmiştir.
- Endüstri Bölgeleri Koordinasyon
Kurulunun etkin ve verimli çalışmasını sağlamak amacıyla üye yapısında
değişiklik yapılmış ve üyelerin sayısı azaltılmıştır.
- Belirli amaçlarla "ihtisas endüstri
bölgesi" ve belirli kriterler çerçevesinde yatırımcılara endüstri bölgesi
dışında da yatırım imkânı tanımak amacıyla "münferit yatırımlar"
yapılması imkânı getirilmiştir.
- Endüstri bölgelerinde plan ve uygulama
bütünlüğü sağlamak amacıyla, 1/5000 ölçekli imar planlarının Bakanlık, 1/1000
ölçekli imar planlarının ise ilgili
valilik tarafından
onaylanması uygulaması
getirilmiştir.
- Mevcut OSB'lerden hangilerinin endüstri
bölgesi ilan edileceğinin, belirli kriterlere dayandırılması esası
getirilmiştir.
- Belli kriterlere sahip bulunan bazı
sanayi tesislerinin mevcut sorunlarını çözmek amacıyla geçici bir madde ile
"özel endüstri bölgesi" ilanına imkân sağlanmıştır.
Kanun tasarısının geneli üzerinde
görüşmeler tamamlanmış, maddelerine geçilmesi oy birliğiyle kabul edilmiştir.
Tasarının l inci maddesi ile düzenlenen
l/A maddesi başlığında, madde metninde kısaltmaya yer verilmediği için
"...ve kısaltmalar" ibaresi çıkarılmış; tasarı metninde "özel
endüstri bölgeleri" ibaresi geçmesi nedeniyle aynı maddeye (f) bendinden
sonra gelmek üzere (g) bendi olarak aşağıdaki bent eklenmiştir:
g) Özel endüstri bölgesi : Üzerinde kurulu
sanayi tesisi bulunan, gerçek ya da tüzel kişilere ait ve bu kanun hükümlerine
göre ilan edilebilecek endüstri bölgelerini,
Tasarının 2 nci maddesinin birinci
fıkrasının üçüncü satırındaki "ile" ibaresi", "olarak
düzeltilmiş aynı fıkrada Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulu üye sayısına
açıklık getirilmesi amacıyla "genel müdür seviyesinde" ifadesinden sonra
gelmek üzere "birer" ifadesi eklenmiş ve "temsilciler"
ifadesi "temsilci" olarak değiştirilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesinin, 6 ncı
fıkrası, endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinin daha profesyonelce
yürütülmesine imkân tanımak amacıyla, aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
"Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesi, her bölge için ildeki
sanayi odası ya da sanayi ve ticaret odası bünyesinde kurulacak Endüstri
Bölgeleri İşletme Müdürlüğü tarafından yürütülür."
Yukarıdaki değişikliğe bağlı olarak 8 inci
fıkrası madde metninden çıkarılmıştır:
Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının 5 inci maddesi ile düzenlenen
4/A maddesi, endüstri bölgelerinde plan ve uygulama birliğini ve aynı zamanda
OSB'lerle paralellik sağlamak amacıyla aşağıdaki şekilde değiştirilmiş;
"İmar planları
Madde 4/A - Endüstri bölgeleri sınırları
içerisinde yapılacak ve hazırlama usul ve esasları Bakanlık tarafından
belirlenecek 1/5000 ölçekli nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli uygulama imar
planı ve parselasyon planları ve değişiklikleri ile altyapı ile ilgili etüt,
harita, plan ve projeler ihale yoluyla hazırlattırılır ve Bakanlık tarafından
onaylanarak yürürlüğe girer. İmar planları hazırlanırken, mülkiyet sınırları
içinde Sağlık Bakanlığı ile Bakanlık arasında yapılacak protokol çerçevesinde
belirlenen sağlık koruma bandı bırakılır. Onaylı endüstri bölgeleri imar
planları, ilgili kurumlara bilgi için gönderilir."
Aynı madde ile düzenlenen 4/C maddesine
son fıkra olarak yatırımı tamamlanan tesisin bir an önce üretime geçmesi
amacıyla aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Yatırımın tamamlanıp tesisin üretime
geçebilmesi için, alınması gereken izin ve ruhsatlar da ilgili kurumlarca 15
gün içinde verilir."
Tasarının 6 ncı maddesi, endüstri
bölgeleri yönetiminin işletme müdürlüğü şekline dönüştürülmesi nedeniyle,
"komisyonların çalışması" ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
Tasarının 7 nci maddesindeki Geçici madde
l'in 3 üncü fıkrası, endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinin 3 üncü
maddede yapılan değişiklikle işletme müdürlüğünce yürütüleceğine yönelik
değişikliğe uygun olarak, aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
"Endüstri bölgesi olarak ilan edilen
organize sanayi bölgelerinin yönetim ve işletmesinden, ildeki sanayi odası ya
da sanayi ve ticaret odası bünyesinde kurulacak Endüstri Bölgeleri İşletme
Müdürlüğü sorumlu olur. Organize sanayi bölgesi yönetimi, endüstri bölgesi
ilanına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararının Resmî Gazetede yayımlanmasını takiben
bir yıl içinde, bölge yönetimini Endüstri Bölgesi İşletme Müdürlüğüne
devreder."
Tasarının 8 inci maddesi ile düzenlenen
Geçici 2 nci maddenin 2 nci fıkrasına, bu maddenin niteliğine uygun olarak bu
madde hükümlerinden yararlanılması belirli bir süreyle sınırlandırılması
amacıyla, "...yatırımını gerçekleştirmiş olması" ifadesinden sonra
gelmek üzere, aşağıdaki ibare eklenmiştir :
"Bu kanunun yürürlük tarihinden
itibaren bir yıl içinde Bakanlığa başvuruda bulunması,"
Tasarının 8 inci maddesi ile düzenlenen
Geçici 3 üncü maddede yer alan "bir yıl" ifadesi, (endüstri
bölgelerinin bir an önce uygulamaya geçebilmesine imkân sağlamak için
yönetmelik hazırlama süresi) "üç ay" olarak değiştirilmiştir.
Tasarının 9 uncu ve 10 uncu maddeleri
aynen kabul edilmiştir.
İşbu raporumuz, gereği yapılmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygıyla sunulur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
Soner
Aksoy |
Ahmet
Büyükakkaşlar |
Fatma
Şahin |
|
Kütahya |
Konya |
Gaziantep |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Tacidar
Seyhan |
Ahmet
Rıza Acar |
Ahmet
Edip Uğur |
|
Adana |
Aydın |
Balıkesir |
|
(Yasaya muhalefet şerhimiz vardır) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Nejat
Gencan |
Mehmet
Ali Arıkan |
Mustafa
Elitaş |
|
Edirne |
Eskişehir |
Kayseri |
|
(Yasanın tümüne muhalefet |
(Yasanın tümüne şerhimiz |
|
|
şerhimiz ektedir) |
ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hasan
Angı |
Nuri
Çilingir |
Şükrü
Ünal |
|
Konya |
Manisa |
Osmaniye |
|
|
(Yasanın tümüne muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa
Öztürk |
İbrahim
Çakmak |
Yekta
Haydaroğlu |
|
Sinop |
Tokat |
Van |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
ENDÜSTRİ
BÖLGELERİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 9.1.2002 tarihli ve 4737 sayılı Endüstri
Bölgeleri Kanununa 1 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki 1/A maddesi
eklenmiştir.
“Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 1/A. - Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık : Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,
b) Endüstri bölgesi : Yatırımları teşvik etmek, yurt dışında
çalışan Türk işçilerinin tasarruflarını Türkiye’de yatırıma yönlendirmek ve
yabancı sermaye girişinin artırılmasını sağlamak üzere bu Kanun uyarınca
kurulacak üretim bölgelerini,
c) Organize sanayi bölgesi : 4562 sayılı Organize Sanayi
Bölgeleri Kanunu uyarınca kurulan ve işletilen mal ve hizmet üretim
bölgelerini,
d) Kurul : Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunu,
e) Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Raporu : 2872 sayılı
Çevre Kanunu uyarınca hazırlanması gereken raporu,
f) Sağlık koruma bandı: 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu
gereği, endüstri bölgesi mülkiyet sınırları içinde bırakılması gereken
yapılaşmaya kapalı alanı,
ifade eder.’’
MADDE 2. - 4737 sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 2.- Endüstri bölgeleri kurulacak alanları belirlemek
ve bu Kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek üzere Bakanlık
Müsteşarının başkanlığında; Maliye, Bayındırlık ve İskân, Tarım ve Köyişleri,
Çevre ve Orman bakanlıkları ile Hazine ve Devlet Plânlama Teşkilâtı
müsteşarlıklarından en az genel müdür seviyesinde temsilciler ile Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği temsilcisinden oluşan Endüstri Bölgeleri
Koordinasyon Kurulu kurulmuştur.
Kurul, gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşların görüşlerine
başvurur ve bunların temsilcilerini toplantıya davet edebilir. Kurulun
sekretarya hizmetleri, Bakanlık tarafından yürütülür.’’
MADDE 3. - 4737
sayılı Kanunun 3 üncü maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Endüstri bölgelerinin kuruluşu ve ilanı
Madde 3. - Ülke ekonomisinin geliş-mesini ve teknoloji
transferini sağlamak, üretim ve istihdamı artırmak, yatırımları teşvik etmek,
yabancı sermaye girişini artırmak ve Türk işçilerinin tasarruflarını Türkiye’de
yatırıma yönlendirmek amacıyla; Bakanlık, kurum ve kuruluşların başvurusuna
istinaden veya re’sen yer seçimi yapmak suretiyle endüstri bölgelerinin
kurulması önerisinde bulunabilir. Bakanlığın önerisi üzerine Kurulca belirlenen
yerlerde, Bakanlar Kurulunca endüstri bölgelerinin kurulmasına izin
verilebilir. Endüstri bölgelerinin kurulmasına ilişkin Bakanlar Kurulu
kararları Resmî Gazetede yayımlanır. Endüstri bölgesi olarak belirlenen
araziler hiçbir şekilde başka amaçlarla kullanılamaz. Bu husus tapu kütüğüne
şerh edilir.
Endüstri bölgesi olarak ilan edilen arazi kamulaştırılarak
Hazine adına tescil edilir ve Maliye Bakanlığı tarafından endüstri bölgesi
olarak kullanılmak üzere tahsisi yapılır.
Endüstri bölgelerinin kurulması için gerekli kamulaştırma
bedeli ve alt yapı ile ilgili giderler Bakanlık bütçesine bu amaçla konulacak
ödenekten karşılanır.
Ayrıca, Bakanlıkça da uygun görülmesi halinde, endüstri
bölgesi olarak ilan edilen arazi, bedeli ilgili yatırımcı tarafından
karşılanmak suretiyle de kamulaştırılabilir. Bu şekilde yapılan
kamulaştırmalarda 4 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.
Hazine arazilerinin tescili ve bu araziler üzerinde irtifak
hakkı tesis işlemlerine ilişkin belgelere ait liste ve listeyle ilgili
açıklamalar Bakanlıkça Sayıştaya altı aylık dönemler halinde gönderilir.
Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesi, endüstri
bölgesi olarak tespit edilen alanın bulunduğu ilin valisinin başkanlığında,
ilgili belediye başkanı ve Kurula üye bakanlık ve kuruluşların temsilcilerinden
oluşan komisyon tarafından yürütülür.
Endüstri bölgesindeki yatırım faaliyetleri, bölgenin sevk ve
idaresi ile ilgili iş ve işlemler, Bakanlığın denetimine tabidir.
Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesinde görev alan
komisyon üyelerine, kamu iktisadi teşebbüslerinde yönetim kurulu başkan ve
üyelerine ödenen aylık ücret ve diğer ödemeler tutarında ücret ödenir. Bu
ödemeler Bakanlık bütçesinden karşılanır ve damga vergisi hariç herhangi bir
vergi ve kesintiye tabi tutulmaz.”
MADDE 4. - 4737 sayılı Kanuna 3 üncü maddeden sonra gelmek
üzere aşağıdaki 3/A ve 3/B maddeleri eklenmiştir.
“Yatırım izni
MADDE 3/A. - Endüstri bölgelerinde yatırım yapmak isteyen
yerli ve yabancı gerçek ve tüzel kişilerin Bakanlığa başvurusu üzerine, ön yer
tahsisi yapılır. ÇED mevzuatına tabi faaliyetlerden ÇED olumlu kararı veya ÇED
gerekli değildir kararı verilerek, yatırımı kabul edilen faaliyetler hakkında
gerekli izin, onay ve ruhsatlar verilmeden önce başvuruda bulunan kuruluşun
yatırımda kullanacağı sabit yatırım tutarının binde beşini geçmemek üzere
Bakanlar Kurulunca belirlenecek tutarı, Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü
hesabına yatırması zorunludur. Bakanlık Merkez Saymanlığınca tahsil edilen bu
tutarlar bütçeye gelir kaydedilir.
ÇED olumlu kararı veya ÇED gerekli değildir kararı verilen
faaliyetler hakkında, ilgili kurumlarca başkaca hiçbir işleme gerek kalmaksızın
on beş gün içinde irtifak hakkı dahil, gerekli tüm izin, onay ve ruhsatlar
verilir. Bütün bu işlemler üç ay içerisinde tamamlanır.
Endüstri bölgelerinde yer alacak sektörler, Bakanlık
tarafından belirlenir.
ÇED süreci
MADDE 3/B. - Endüstri bölgesi ilan edilmiş yerlerde yatırım
yapmak isteyen yerli ve yabancı gerçek ve tüzel kişiler 2872 sayılı Çevre
Kanununun 10 uncu maddesi uyarınca yükümlülüklerini yerine getirmekle
mükelleftirler. Ancak bu faaliyetler yer tetkiki kararından muaftır.
ÇED raporunun sunulması üzerine Çevre ve Orman Bakanlığınca,
faaliyetin niteliğine bağlı olarak, ÇED mevzuatında belirtilen kuruluşların
temsilcilerinden oluşan inceleme ve değerlendirme komisyonu kurulur. Raporun
Çevre ve Orman Bakanlığına intikali tarihinden itibaren inceleme, değerlendirme
ve nihai karar verme süreci en geç iki aydır. Bu süreye, faaliyet sahibinin
raporu düzeltmesi için tanınan süre dahil değildir. Faaliyet sahibi,
düzeltilmek üzere kendisine geri verilen raporunu on beş gün içinde düzeltmek
zorundadır.’’
MADDE 5. - 4737 sayılı Kanuna 4 üncü maddeden sonra gelmek
üzere aşağıdaki 4/A, 4/B, ve 4/C maddeleri eklenmiştir.
“İmar planları
MADDE 4/A. - Endüstri bölgeleri sınırları içerisinde
yapılacak ve hazırlama usul ve esasları Bakanlık tarafından belirlenecek 1/5000
ölçekli nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planı ve parselasyon
planları ve değişiklikleri, ihale yoluyla hazırlattırılır ve 1/5000 ölçekli
nazım imar planları Bakanlık, 1/1000 ölçekli uygulama imar planları ve
parselasyon planı ve/veya revizyon, tadilat planları ilgili valilik tarafından
onaylanarak yürürlüğe girer. İmar planları hazırlanırken, mülkiyet sınırları
içinde Sağlık Bakanlığı ile Bakanlık arasında yapılacak protokol çerçevesinde
belirlenen sağlık koruma bandı bırakılır. Onaylı endüstri bölgeleri imar
planları, ilgili kurumlara bilgi için gönderilir.
İhtisas endüstri bölgeleri
MADDE 4/B. - İleri teknoloji kullanılması ve araştırma
geliştirmeye imkan tanınması şartıyla, bilişim teknolojisi, tıp teknolojisi ve
tarımsal endüstri de dahil, ihtisas endüstri bölgeleri oluşturulabilir.
İhtisas endüstri bölgelerinin kuruluş ve işletilmesi ile
yararlanılacak teşvikler, diğer endüstri bölgelerinde uygulanan usul ve
esaslara tabidir.
Münferit yatırımlar
MADDE 4/C. - Münferit bir sanayi yatırımı gerçekleştirmek
amacıyla, yatırımı gerçekleştirecek yerli ve/veya yabancı gerçek ya da tüzel
kişilerin başvurusu üzerine Bakanlığın uygun gördüğü alanların, Kurulun
değerlendirmesinin ardından Bakanlar Kurulunca bu Kanun kapsamında münferit
yatırım yeri olarak tahsis edilmesine karar verilebilir.
Birinci fıkra uyarınca tahsis edilebilecek yerlerde, en az
yetmiş beş trilyon Türk Lirası yatırım yapılacak olması, söz konusu faaliyet
için ileri teknoloji kullanılması, kurulacağı alanın en az yüz elli bin metre
kare büyüklüğünde olması koşulları aranır. Yatırım tutarı her yıl, 213 sayılı
Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenecek yeniden değerleme
oranında artırılır.
Yerli ya da yabancı gerçek ya da tüzel kişilerin Bakanlığa
başvurusunun ardından, Bakanlık yer incelemesi yapar ve incelenen alana ilişkin
değerlendirme raporunu Kurula sunar. Sunulan değerlendirme raporu üzerine söz
konusu alanın Kurul tarafından yatırıma uygun bulunması durumunda, ÇED mevzuatı
uyarınca ÇED olumlu kararı veya ÇED gerekli değildir kararının alınmasının
ardından alanın, Bakanlar Kurulu kararı ile 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun
27 nci maddesi uyarınca acele kamulaştırma yapılabileceği kaydıyla yatırım yeri
olarak tahsis edilmesine karar verilir. Ayrıca, Bakanlıkça da uygun görülmesi
halinde, münferit yatırım yeri olarak ilan edilen arazi, bedeli ilgili
yatırımcı tarafından karşılanmak suretiyle de kamulaştırılabilir. Bu şekilde
yapılan kamulaştırmalarda 4 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.
Belirlenen alanın kamulaştırılmasının ardından alan, Hazine
adına tescil edilir ve sabit yatırım tutarının binde beşini geçmemek üzere
Bakanlar Kurulunca belirlenecek tutarın, Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü
hesabına yatırılmasını takiben yatırımcı lehine, 3 üncü ve 4 üncü madde
hükümleri de dikkate alınarak bedelli veya bedelsiz olarak Maliye Bakanlığınca
irtifak hakkı tesis edilir. Bakanlık Merkez Saymanlığınca tahsil edilen bu
tutarlar bütçeye gelir kaydedilir.
Hazine arazilerinin tescili ve bu araziler üzerinde irtifak
hakkı tesis işlemlerine ilişkin belgelere ait liste ve listeyle ilgili
açıklamalar Bakanlıkça Sayıştaya altı aylık dönemler halinde gönderilir.
Başvuru sahibi tarafından hazırlattırılacak 1/5000 ve 1/1000
ölçekli imar planları, alt yapı ve üst yapı projeleri ve bunlarla ilgili ruhsat
ve izinler Bakanlık onayı ve denetimine tabidir.
Yukarıda sayılan işlemlerin tamamlanmasının ardından,
yatırımın gerçekleşmesi için alınması gereken izin, onay ve ruhsatlar, ilgili
kurumlarca başkaca hiçbir işleme gerek kalmaksızın, on beş gün içinde verilir.
Münferit yatırım yerinin belirlenmesi amacıyla toplanacak
Kurulda, Enerji ve Tabiî Kaynaklar, Kültür ve Turizm, Sağlık, Çalışma ve Sosyal
Güvenlik bakanlıkları ile Dış Ticaret Müsteşarlığının görüşünün alınması
zorunludur.
Münferit yatırım tesislerinin yönetim ve işletmesinden
yatırımı gerçekleştiren gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olur.”
MADDE 6. - 4737 sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 5. - Kurulun çalışmaları, endüstri bölgelerinin
seçimi, yatırım izninin verilmesi, bölgenin yönetimi ve işletilmesi,
komisyonların çalışması, münferit yatırımlar için izlenecek yol, Bakanlıkça
yapılan denetim ve irtifak hakkı tesis bedelinin tespitine ilişkin usul ve
esaslar ile Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Bakanlıkça çıkarılacak
yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 7. - 4737 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Geçici Madde 1. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce 4562
sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu hükümlerine göre kurulmuş bulunan
mevcut organize sanayi bölgelerinden, sanayi parsellerinin tahsis oranı yüzde
elliden düşük olan, tahsisi yapılmamış parsellerin bütünlük arz edecek şekilde
bir arada bulunduğu, alt yapı inşaatı tamamlanmış ya da tamamlanmak üzere olan,
karayolu, demiryolu, liman, havaalanı yakınlığı gibi alt yapı avantajı bulunan
bölgelerden Bakanlıkça uygun görülenler, Bakanlar Kurulunca endüstri bölgesi
olarak ilan edilebilirler.
Endüstri bölgesi kurulması talep edilen yerlerde, organize
sanayi bölgelerinin bulunması durumunda, öncelikle mevcut organize sanayi
bölgeleri bu madde uyarınca kısmen veya tamamen endüstri bölgesi olarak ilan
edilebilirler.
Endüstri bölgesi olarak ilan edilen organize sanayi
bölgelerinin yönetimi, endüstri bölgesi ilanına ilişkin Bakanlar Kurulu
kararının Resmi Gazetede yayımlanmasını takiben bir yıl içinde, 3 üncü madde
uyarınca kurulan komisyona devredilir.
Bu bölgelerde, bu Kanun ile tanımlanan yatırımı
gerçekleştiren yatırımcılar, bu Kanun ile getirilen teşviklerden yararlanırlar.
Organize sanayi bölgelerinin endüstri bölgelerine
dönüştürülebilmesi için aranan kriterler, Bakanlık tarafından hazırlanarak
yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.’’
MADDE 8. - 4737 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2. - Üzerinde kurulu sanayi tesisleri bulunan,
arazi alanı yüz elli bin metre kareden büyük, kurulduğu dönemde geçerli olan
imar planları uyarınca gerekli izinleri alarak faaliyete geçmiş, mülkiyeti
yatırımcılara ait alanlar, mülk sahibi gerçek ya da tüzel kişilerin başvurusu
ve Bakanlığın uygun görmesi üzerine, Kurulun değerlendirmesinin ardından
Bakanlar Kurulu kararı ile özel endüstri bölgesi olarak ilan edilebilir.
Birinci fıkra uyarınca özel endüstri bölgesi ilan
edilebilecek yerlerde, bu Kanunun yürürlük tarihinden önce yatırımını
gerçekleştirmiş olması, müracaat tarihi itibarıyla 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenecek yeniden değerleme oranına göre
güncellenmiş en az yetmiş beş trilyon Türk Lirası tutarında yatırımı bulunması,
söz konusu faaliyet için ileri teknoloji kullanılması, yatırımın veya
teknolojinin geliştirilmesine yönelik fizibilite etüdünün sunulması, yatırıma
geçtiği tarihte ÇED mevzuatının yürürlükte olması durumunda, ÇED olumlu kararı
ya da ÇED gerekli değildir kararı almış olması, arıtma tesisi için ISO 14000
belgesine sahip olunması, mülkiyet sınırları içinde tevsii imkanı da göz önüne
alınarak gerekli alanın bırakılması şartları aranır.
Özel endüstri bölgelerinin kamulaştırması yapılmaz. Bölgenin
yönetim ve işletmesinden mülk sahibi gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olur.
Özel endüstri bölgesi ilan edilen alanlarda tesisi bulunan gerçek ya da tüzel
kişilerden katkı payı alınmaz. Bakanlar Kurulu kararıyla özel endüstri bölgesi
ilan edilen alanlarda yer alan ve daha önce izin, onay ve ruhsatları alınmış
yatırımların tüm izin, onay ve ruhsatları, geçersiz kılınmış olması durumunda
dahi yenilenir. Yeni alınacak izin, onay ve ruhsatlar, ilgili kurumlar
tarafından on beş gün içinde verilir.
Özel endüstri bölgelerinde uygulanacak Devlet yardımları,
endüstri bölgelerinde uygulanacak Devlet yardımlarından ayrı olarak Bakanlar
Kurulu tarafından belirlenir.
GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, bu
Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde hazırlanarak Bakanlıkça
yürürlüğe konulur.’’
MADDE 9. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 10. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SANAYİ, TİCARET,
ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ
VE TEKNOLOJİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
ENDÜSTRİ BÖLGELERİ
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 9.1.2002 tarihli
ve 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanununa 1 inci maddeden sonra gelmek
üzere aşağıdaki 1/A maddesi eklenmiştir.
"Tanımlar
MADDE 1/A. - Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,
b) Endüstri bölgesi: Yatırımları teşvik etmek, yurt dışında
çalışan Türk işçilerinin tasarruflarını Türkiye'de yatırıma yönlendirmek ve
yabancı sermaye girişinin artırılmasını sağlamak üzere bu Kanun uyarınca
kurulacak üretim bölgelerini,
c) Organize sanayi bölgesi: 4562 sayılı Organize Sanayi
Bölgeleri Kanunu uyarınca kurulan ve işletilen mal ve hizmet üretim
bölgelerini,
d) Kurul: Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunu,
e) Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) Raporu: 2872 sayılı
Çevre Kanunu uyarınca hazırlanması gereken raporu,
f) Sağlık koruma bandı:
1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu gereği, endüstri bölgesi mülkiyet
sınırları içinde bırakılması gereken yapılaşmaya kapalı alanı,
g) Özel endüstri bölgesi: Üzerinde kurulu sanayi tesisi bulunan,
gerçek ya da tüzel kişilere ait ve bu
Kanun hükümlerine göre ilan edilebilecek endüstri bölgelerini,
İfade eder.''
MADDE 2. - 4737 sayılı Kanunun 2 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 2. - Endüstri bölgeleri kurulacak alanları
belirlemek ve bu Kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek üzere Bakanlık
Müsteşarının başkanlığında; Maliye, Bayındırlık ve İskân, Tarım ve Köyişleri,
Çevre ve Orman bakanlıkları, Hazine ve Devlet Plânlama Teşkilâtı
müsteşarlıklarından en az genel müdür seviyesinde birer temsilci ile Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği temsilcisinden oluşan Endüstri Bölgeleri
Koordinasyon Kurulu kurulmuştur.
Kurul, gerektiğinde ilgili kurum ve kuruluşların görüşlerine
başvurur ve bunların temsilcilerini toplantıya davet edebilir. Kurulun
sekretarya hizmetleri, Bakanlık tarafından yürütülür.''
MADDE 3. - 4737 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Endüstri bölgelerinin kuruluşu ve ilanı
Madde 3. - Ülke ekonomisinin gelişmesini ve teknoloji
transferini sağlamak, üretim ve istihdamı artırmak, yatırımları teşvik etmek,
yabancı sermaye girişini artırmak ve Türk işçilerinin tasarruflarını Türkiye'de
yatırıma yönlendirmek amacıyla; Bakanlık, kurum ve kuruluşların başvurusuna
istinaden veya re'sen yer seçimi yapmak suretiyle endüstri bölgelerinin
kurulması önerisinde bulunabilir. Bakanlığın önerisi üzerine Kurulca belirlenen
yerlerde, Bakanlar Kurulunca endüstri bölgelerinin kurulmasına izin
verilebilir. Endüstri bölgelerinin kurulmasına ilişkin Bakanlar Kurulu
kararları Resmî Gazetede yayımlanır.
Endüstri bölgesi olarak belirlenen araziler hiçbir şekilde başka amaçlarla
kullanılamaz. Bu husus tapu kütüğüne şerh edilir.
Endüstri bölgesi olarak ilan edilen arazi kamulaştırılarak
Hazine adına tescil edilir ve Maliye Bakanlığı tarafından endüstri bölgesi
olarak kullanılmak üzere tahsisi yapılır.
Endüstri bölgelerinin kurulması için gerekli kamulaştırma
bedeli ve alt yapı ile ilgili giderler Bakanlık bütçesine bu amaçla konulacak
ödenekten karşılanır.
Ayrıca, Bakanlıkça da uygun görülmesi halinde, endüstri
bölgesi olarak ilan edilen arazi, bedeli ilgili yatırımcı tarafından
karşılanmak suretiyle de kamulaştırılabilir. Bu şekilde yapılan
kamulaştırmalarda 4 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.
Hazine arazilerinin tescili ve bu araziler üzerinde irtifak
hakkı tesis işlemlerine ilişkin belgelere ait liste ve listeyle ilgili
açıklamalar Bakanlıkça Sayıştaya altı
aylık dönemler halinde gönderilir.
Endüstri bölgelerinin yönetim ve işletilmesi, her bölge için
ildeki sanayi odası ya da sanayi ve ticaret odası bünyesinde kurulacak Endüstri
Bölgeleri İşletme Müdürlüğü tarafından yürütülür.
Endüstri bölgesindeki yatırım faaliyetleri, bölgenin sevk ve
idaresi ile ilgili iş ve işlemler, Bakanlığın denetimine tâbidir.”
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5. - 4737 sayılı Kanuna 4 üncü maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki
4/A, 4/B ve 4/C maddeleri eklenmiştir.
"İmar planları
MADDE 4/A. - Endüstri bölgeleri sınırları içerisinde
yapılacak ve hazırlama usul ve esasları Bakanlık tarafından belirlenecek 1/5000
ölçekli nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planı ve parselasyon planları ve değişiklikleri
ile altyapı ile ilgili etüd, harita, plan ve projeler ihale yoluyla
hazırlattırılır ve Bakanlık tarafından onaylanarak yürürlüğe girer. İmar
planları hazırlanırken, mülkiyet sınırları içinde Sağlık Bakanlığı ile Bakanlık
arasında yapılacak protokol çerçevesinde belirlenen sağlık koruma bandı
bırakılır. Onaylı endüstri bölgeleri
imar planları, ilgili kurumlara bilgi için gönderilir.
İhtisas endüstri bölgeleri
MADDE 4/B. - İleri teknoloji kullanılması ve araştırma
geliştirmeye imkan tanınması şartıyla, bilişim teknolojisi, tıp teknolojisi ve
tarımsal endüstri de dahil, ihtisas endüstri bölgeleri oluşturulabilir.
İhtisas endüstri bölgelerinin kuruluş ve işletilmesi ile yararlanılacak teşvikler, diğer
endüstri bölgelerinde uygulanan usul ve esaslara tâbidir.
Münferit yatırımlar
MADDE 4/C. - Münferit bir sanayi yatırımı gerçekleştirmek
amacıyla, yatırımı gerçekleştirecek
yerli ve/veya yabancı gerçek ya da tüzel kişilerin başvurusu üzerine Bakanlığın
uygun gördüğü alanların, Kurulun değerlendirmesinin ardından Bakanlar Kurulunca
bu Kanun kapsamında münferit yatırım yeri olarak tahsis edilmesine karar
verilebilir.
Birinci fıkra uyarınca tahsis edilebilecek yerlerde, en az
yetmişbeş trilyon Türk Lirası yatırım yapılacak olması, söz konusu faaliyet
için ileri teknoloji kullanılması, kurulacağı alanın en az yüzelli bin metre
kare büyüklüğünde olması koşulları aranır. Yatırım tutarı her yıl, 213 sayılı
Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenecek yeniden değerleme
oranında artırılır.
Yerli ya da yabancı gerçek ya da tüzel kişilerin Bakanlığa
başvurusunun ardından, Bakanlık yer incelemesi yapar ve incelenen alana ilişkin
değerlendirme raporunu Kurula sunar. Sunulan değerlendirme raporu üzerine söz
konusu alanın Kurul tarafından yatırıma uygun bulunması durumunda, ÇED mevzuatı
uyarınca ÇED olumlu kararı veya ÇED gerekli değildir kararının alınmasının
ardından alanın, Bakanlar Kurulu kararı ile 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun
27 nci maddesi uyarınca acele kamulaştırma yapılabileceği kaydıyla yatırım yeri
olarak tahsis edilmesine karar verilir. Ayrıca, Bakanlıkça da uygun görülmesi
halinde, münferit yatırım yeri olarak ilan edilen arazi, bedeli ilgili
yatırımcı tarafından karşılanmak suretiyle de kamulaştırılabilir. Bu şekilde
yapılan kamulaştırmalarda 4 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılır.
Belirlenen alanın kamulaştırılmasının ardından alan, Hazine
adına tescil edilir ve sabit yatırım tutarının binde beşini geçmemek üzere
Bakanlar Kurulunca belirlenecek tutarın, Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına
yatırılmasını takiben yatırımcı lehine, 3 üncü ve 4 üncü madde hükümleri de
dikkate alınarak bedelli veya bedelsiz olarak Maliye Bakanlığınca irtifak hakkı
tesis edilir. Bakanlık Merkez Saymanlığınca tahsil edilen bu tutarlar bütçeye gelir kaydedilir.
Hazine arazilerinin tescili ve bu araziler üzerinde irtifak
hakkı tesis işlemlerine ilişkin belgelere ait liste ve listeyle ilgili
açıklamalar Bakanlıkça Sayıştaya altı aylık dönemler halinde gönderilir.
Başvuru sahibi tarafından hazırlattırılacak 1/5000 ve 1/1000
ölçekli imar planları, alt yapı ve üst yapı projeleri ve bunlarla ilgili ruhsat
ve izinler Bakanlık onayı ve denetimine tâbidir.
Yukarıda sayılan işlemlerin tamamlanmasının ardından,
yatırımın gerçekleşmesi için alınması gereken izin, onay ve ruhsatlar, ilgili
kurumlarca başkaca hiçbir işleme gerek kalmaksızın, on beş gün içinde verilir.
Münferit yatırım yerinin belirlenmesi amacıyla toplanacak
Kurulda, Enerji ve Tabiî Kaynaklar, Kültür ve Turizm, Sağlık, Çalışma ve Sosyal
Güvenlik bakanlıkları ile Dış Ticaret Müsteşarlığının görüşünün alınması
zorunludur.
Münferit yatırım tesislerinin yönetim ve işletmesinden
yatırımı gerçekleştiren gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olur."
Yatırımın tamamlanıp tesisin üretime geçebilmesi için,
alınması gereken izin ve ruhsatlar da ilgili kurumlarca 15 gün içinde verilir.
MADDE 6. - 4737 sayılı Kanunun 5 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 5. - Kurulun çalışmaları, endüstri bölgelerinin
seçimi, yatırım izninin verilmesi, bölgenin yönetimi ve işletilmesi, münferit
yatırımlar için izlenecek yol, Bakanlıkça yapılan denetim ve irtifak hakkı
tesis bedelinin tespitine ilişkin usul ve esaslar ile Kanunun uygulanmasına
ilişkin diğer hususlar Bakanlıkça
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir."
MADDE 7. - 4737 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Geçici Madde 1. - Bu Kanunun yürürlük tarihinden önce
4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanunu hükümlerine göre kurulmuş bulunan
mevcut organize sanayi bölgelerinden, sanayi parsellerinin tahsis oranı yüzde
elliden düşük olan, tahsisi yapılmamış parsellerin bütünlük arz edecek şekilde
bir arada bulunduğu, alt yapı inşaatı tamamlanmış ya da tamamlanmak üzere olan,
karayolu, demiryolu, liman, havaalanı yakınlığı gibi alt yapı avantajı bulunan
bölgelerden Bakanlıkça uygun görülenler, Bakanlar Kurulunca endüstri bölgesi
olarak ilan edilebilirler.
Endüstri bölgesi kurulması talep edilen yerlerde, organize
sanayi bölgelerinin bulunması durumunda, öncelikle mevcut organize sanayi
bölgeleri bu madde uyarınca kısmen veya tamamen endüstri bölgesi olarak ilan
edilebilirler.
Endüstri bölgesi olarak ilan edilen organize sanayi
bölgelerinin yönetim ve işletmesinden, ildeki sanayi odası ya da sanayi ve
ticaret odası bünyesinde kurulacak Endüstri Bölgeleri İşletme Müdürlüğü sorumlu
olur. Organize sanayi bölgesi yönetimi, endüstri bölgesi ilanına ilişkin
Bakanlar Kurulu Kararının Resmi Gazetede yayımlanmasını takiben bir yıl içinde,
bölge yönetimini Endüstri Bölgesi İşletme Müdürlüğüne devreder.
Bu bölgelerde, bu Kanun ile tanımlanan yatırımı
gerçekleştiren yatırımcılar, bu Kanun
ile getirilen teşviklerden yararlanırlar.
Organize sanayi bölgelerinin endüstri bölgelerine
dönüştürülebilmesi için aranan kriterler,
Bakanlık tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulacak yönetmelikle
düzenlenir.''
MADDE 8. - 4737 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 2 - Üzerinde kurulu sanayi tesisleri
bulunan, arazi alanı yüzelli bin metre kareden büyük, kurulduğu dönemde geçerli
olan imar planları uyarınca gerekli izinleri alarak faaliyete geçmiş, mülkiyeti
yatırımcılara ait alanlar, mülk sahibi gerçek ya da tüzel kişilerin başvurusu
ve Bakanlığın uygun görmesi üzerine, Kurulun değerlendirmesinin ardından
Bakanlar Kurulu kararı ile özel endüstri bölgesi olarak ilan edilebilir.
Birinci fıkra uyarınca özel endüstri bölgesi ilan
edilebilecek yerlerde, bu Kanunun yürürlük tarihinden önce yatırımını
gerçekleştirmiş olması, bu Kanunun yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içinde
Bakanlığa başvuruda bulunması, müracaat tarihi itibarıyla 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenecek yeniden değerleme oranına göre
güncellenmiş en az yetmişbeş trilyon Türk Lirası tutarında yatırımı bulunması,
söz konusu faaliyet için ileri teknoloji kullanılması, yatırımın veya
teknolojinin geliştirilmesine yönelik fizibilite etüdünün sunulması, yatırıma
geçtiği tarihte ÇED mevzuatının yürürlükte olması durumunda, ÇED olumlu kararı
ya da ÇED gerekli değildir kararı almış olması, arıtma tesisi için ISO 14000
belgesine sahip olunması, mülkiyet sınırları içinde tevsii imkanı da göz önüne
alınarak gerekli alanın bırakılması şartları aranır.
Özel endüstri bölgelerinin kamulaştırması yapılmaz. Bölgenin
yönetim ve işletmesinden mülk sahibi gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olur.
Özel endüstri bölgesi ilan edilen alanlarda tesisi bulunan gerçek ya da tüzel
kişilerden katkı payı alınmaz. Bakanlar
Kurulu kararıyla özel endüstri bölgesi ilan edilen alanlarda yer alan ve daha
önce izin, onay ve ruhsatları alınmış yatırımların tüm izin, onay ve
ruhsatları, geçersiz kılınmış olması
durumunda dahi, yenilenir. Yeni
alınacak izin, onay ve ruhsatlar,
ilgili kurumlar tarafından on beş gün içinde verilir.
Özel endüstri bölgelerinde uygulanacak Devlet yardımları,
endüstri bölgelerinde uygulanacak Devlet yardımlarından ayrı olarak Bakanlar
Kurulu tarafından belirlenir.
GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, bu
Kanunun yayımı tarihinden itibaren üç ay içerisinde hazırlanarak Bakanlıkça
yürürlüğe konulur.''
MADDE 9. - Tasarının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 10. - Tasarının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|