Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 363)
Yabancılara İkinci El Taşıt Satışı Hakkında Kanun Tasarısı ile İçişleri, Dışişleri ve Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonları Raporları (1/728)
T.C.
Başbakanlık 26.12.2003
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-779/5756
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza
arzı Bakanlar Kurulunca 8.12.2003 tarihinde kararlaştırılan “Yabancılara İkinci
El Taşıt Satışı Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türkiye taşıt parkında
bulunan yani tescilli olan taşıtların yabancılara ikinci el olarak satışı
suretiyle ülkemiz ekonomisinin lokomotifi olan otomotiv sektörünün üretim ve
satışında artış sağlanacaktır. Özelde ana sanayi yanı sıra yan sanayi, yetkili
satıcı ve satış sonrası servis hizmetlerinde, genelde ise ekonomide bir
canlanma yaratılacaktır.
Bu canlanma ile iç talep
ve ihracatta, ana ve yan sanayi üretiminde artış sağlanacaktır. Bu artış katma
değer ve özel tüketim vergisi gelirlerinde, büyüyen park nedeniyle akaryakıt
vergisi gelirlerinde, istihdam artışı nedeniyle de istihdamdan elde edilen
vergi gelirlerinde artış sağlayacaktır. Satışlardaki canlanma, üretimde
kapasite kullanımı artması ve maliyet avantajı yakalanması nedenleriyle
ülkemizin, otomobil ihracatındaki rekabet gücü artacaktır.
Bu Kanun Tasarısı,
yukarıda açıklanan olumlu sonuçlara ulaşmak için Türkiye taşıt parkında bulunan
taşıtların, yabancı gerçek ve tüzel kişilere satışı ve devri ile ihracatı
hususunda kolaylıklar sağlanmak amacıyla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - Madde ile;
Kanunun amacı, yabancılara ikinci el taşıt satışı suretiyle ülke ekonomisinin
rekabet gücünü artırmak, istihdama katkı sağlamak ve ekonomiye canlılık
kazandırmak olarak düzenlenmektedir.
Madde 2. - Madde ile;
Kanunun kapsamı, Türkiye taşıt parkında bulunan yani tescilli olan taşıtların
yabancı gerçek ve tüzel kişilere ikinci el olarak satış ve devri ile ihracatına
ilişkin esas ve usuller olarak belirlenmektedir.
Madde 3. - Madde ile;
yabancılara ikinci el olarak satılacak taşıtların trafik sicil müdürlüklerinde
devir ve satışlarının yapılacağı düzenlenmektedir. Düzenleme ile bu satışlarda
noter masrafı ve araç kasko değeri üzerinden noterde alınan nispi harçtan
vazgeçilmekte ve böylece genel düzenlemelere istisna getirilmektedir. Ayrıca,
yabancılara, Türkiye'de satın aldıkları araçları tescil ettirerek kullanmaları
ile genel hükümlere göre satış ve devrini yapabilmeleri imkânı tanınmaktadır.
Madde 4. - Madde ile;
trafik tescil müdürlüklerince satış ve devri yapılan taşıtın malikinin talebi
üzerine, taşıtın tescil kaydının silinerek, kaydın kapandığına ait belgenin
verilmesi düzenlenmekte ve gümrük beyannamesinin doğrudan gümrük idaresine
ibrazı üzerine taşıtın yurt dışına çıkarılmasına izin verilmektedir. Bu
düzenleme ile ikinci el taşıtların ihracat işlemleri basitleştirilmektedir.
Madde 5. - Madde ile;
Kanunun uygulanmasına ilişkin esas ve usullerin İçişleri Bakanlığı, Gümrük
Müsteşarlığı ve Dış Ticaret Müsteşarlığının görüşleri alınarak Sanayi ve
Ticaret Bakanlığınca yayımlanacak tebliğ ile düzenlenmesi öngörülmektedir.
Madde 6. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 7. - Yürütme
maddesidir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri
Komisyonu 8.1.2004
Esas No. : 1/728
Karar No. : 54
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 26.12.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan,
"Yabancılara İkinci El Taşıt Satışı Hakkında Kanun Tasarısı",
Başkanlığınızca, 5.1.2004 tarihinde esas Komisyon olarak Sanayi, Ticaret,
Enerji ve Tabiî Kaynaklar Komisyonuna; tali komisyon olarak da, Dışişleri
Komisyonu ile Komisyonumuza havale edilmiş ve Komisyonumuz 7.1.2004 tarihli 23
üncü toplantısında, İçişleri, Dışişleri ve Adalet bakanlıkları ile Noterler
Birliği temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile otomotiv sektörünün üretim ve
satışında artış sağlamak ve ekonomiyi canlandırmak amacıyla, Türkiye taşıt
parkında bulunan taşıtların, yabancı gerçek ve tüzel kişilere ikinci el olarak
satışı, devri ile ihracatı konusunda kolaylıklar getirilmektedir.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler
sırasında şu görüşler ortaya çıkmıştır:
1. Tasarının Aleyhindeki Görüşler:
• Polisin asli görevi kamu düzenini
sağlamaktır. Özellikle trafik polislerinin iş yükünün çok fazla olduğu da
düşünülürse, bu tür işlerin devredilmesiyle kolluk kuvvetlerinin asli görevleri
aksayabilecektir.
• Çağdaş yaklaşım olarak kamu
hizmetlerinin kamu tüzel kişiliklerinden ayrı kurumlar tarafından yürütülmesi,
Ülkemizin gerçekleştirmek istediği bir yapılanmadır. Tasarıyla bu çağdaş
yaklaşıma aykırı bir düzenleme yapılmaktadır.
• Taşıt alım-satım ve ihracat işlemleri,
birer hukukî işlemdir. Yabancılara devir söz konusu olduğunda bu hukukî bilgiye
ek olarak tercüme sorunu da ortaya çıkmaktadır. Emniyet teşkilâtı bu tür
hizmetleri yapabilecek donanıma sahip değildir. Trafik bürolarına bu
hizmetlerin gördürülmesi hukuki sorunlara ve aksaklıklara neden olacaktır.
• Mevcut uygulamada, noterler satış
işlemlerini hukukî gereklere uygun ve hızlı bir şekilde yerine getirmektedirler
ve hizmetlerin yerine getirilmesinde aksama olmamaktadır. Avrupa ülkelerinde bu
hizmetler polis tarafından değil bu iş için kurulmuş olan özel bürolar
tarafından yürütülmektedir.
• Tescil işlemlerinin noterlerden trafik
tescil şubelerine aktarılmasının ardındaki asıl gerekçe, satış işlemlerinde
alınan harçların yüksekliğidir. Bu sorun, söz konusu harçların kaldırılmasıyla
aşılabilecektir.
• Ülkemizde yapılan bazı araştırmalardan
elde edilen sonuçlardan anlaşılmaktadır ki emniyet teşkilâtı vatandaş nezdinde
olumsuz bir konumdadır. Teşkilâtın asayişten sorumlu bölümü beğenilme
sıralamasında dördüncü sırada iken, trafikten sorumlu bölümü sekizinci
sıradadır. Taşıt satış ve devir işlemlerinin emniyet teşkilâtına
devredilmesiyle polis ile vatandaş daha çok yüz yüze geleceğinden, trafik
polislerinin saygınlığının daha da zedelenmesi söz konusu olabilecektir.
• Bütün bu nedenlerden dolayı yabancılara
taşıt satış ve devir işlemlerinin noterlerden alınarak, trafik bürolarına
devredilmesi yanlış ve yerinde olmayan bir düzenleme olacaktır.
2. Tasarının Lehindeki Görüşler:
• Araç satış ve devir işlemleri noterler,
tescil işlemleri ise trafik büroları aracılığıyla yürütülmektedir. Yine,
taşıtların ihracatında birtakım izinler söz konusudur. Satış, tescil ve devir
işlemlerinin emniyet teşkilâtı tarafından tek elden yürütülmesiyle uygulamadaki
kırtasiyecilik ve zaman kaybının önüne geçilmiş olacaktır. Süreç kısaldığı için
satış ve devir oranlarında artış olacak, bu da otomotiv sektöründe ve ülke
ekonomisinde canlanma yaratacaktır. Yurtdışından bavul ticareti kapsamında
gelen ve kısa sürelerle ülkemizde bulunmak zorunda kalan yabancılar, Türkiye'de
bulundukları süre zarfında daha önce yapamadıkları taşıt alımı ve ihracatı
işlemlerini yapabileceklerdir. Böylece yabancılara, taşıt parkında bulunan,
elli binin üzerinde ikinci el taşıt satışının gerçekleştirilebileceği tahmin
edilmektedir.
• Otomotiv sanayii sanayi sektörünün
lokomotifidir. Bu sektörün canlanmasıyla diğer sektörlerde de canlanma olacak
bu şekilde ekonomik gelişme sağlanacaktır.
• Emniyet teşkilâtı, son yıllarda
gerçekleştirdiği yapısal reformlarla, hukukî konulara vâkıf, donanımlı bir
konuma gelmiştir. Önemli miktarda personel bürolarda çalışmaktadır. Bundan
dolayı söz konusu işlemlerin emniyet teşkilâtınca yürütülmesinde
karşılaşılacağı düşünülen aksaklıklar yersiz ve temelsizdir.
• Bütün bu nedenlerden dolayı Tasarı ile
getirilen düzenlemenin, ülke ihtiyaçlarını gidermeye yönelik yerinde bir
düzenleme olduğu söylenebilir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden
sonra, Tasarı ile gerekçesi Komisyonumuzca uygun bulunmuştur.
Komisyonumuz üzerinde tali komisyon olarak belirlenmiş olduğundan, İçtüzüğün
23 üncü maddesi uyarınca, Komisyonumuzun uygunluk görüşünün esas komisyona bildirilmesiyle
yetinilmesi kararlaştırılmıştır.
Raporumuz, Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî
Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
Başkan Başkanvekili Sözcü |
Tevfik Ziyaeddin Akbulut Ali Sezal Ümmet Kandoğan |
Tekirdağ Kahramanmaraş Denizli |
Kâtip Üye Üye |
Muharrem Tozçöken Ali Küçükaydın Şevket Gürsoy |
Eskişehir Adana Adıyaman |
Üye Üye Üye |
Reyhan Balandı Şevket Orhan Ali Yüksel Kavuştu |
Afyon Bursa Çorum |
Üye Üye Üye |
Mehmet Sait Armağan Sıdıka Sarıbekir Nusret Bayraktar |
Isparta İstanbul İstanbul |
Üye Üye Üye |
Hakkı Ülkü Sinan Özkan Mehmet Sefa Sirmen |
İzmir Kastamonu Kocaeli |
Üye Üye |
Mehmet
Kartal Şükrü
Önder |
Van Yalova |
(Muhalifim,
gerekçemi sözlü |
olarak
açıkladım.) |
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu 15.1.2004
Esas No. : 1/728
Karar No. : 164
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tali Komisyon olarak
Komisyonumuza Esas Komisyon olarak Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna havale edilmiş bulunan Yabancılara İkinci El
Taşıt Satışı Hakkında Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 15 Ocak 2004 tarihli 29
uncu toplantısında Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ile Sanayi ve
Ticaret Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Türkiye taşıt parkında
bulunan yani tescilli olan taşıtların yabancılara ikinci el olarak satışını
sağlamaya yönelik Tasarı, Komisyonumuzca, otomotiv sektörünün üretim ve
satışında artış sağlayacağı, ana sanayi ile yan sanayi, yetkili satıcı ve satış
sonrası hizmetlerinde artışa yol açacağı ve dolayısıyla genel olarak ekonomide
canlanma yaratacağı hususları dikkate alınarak olumlu bulunmuş ve aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonuna
gönderilmek üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
Başkan Başkanvekili Sözcü |
Mehmet Dülger Hüseyin Kansu Eyyüp Sanay |
Antalya İstanbul Ankara |
Üye Üye Üye |
Mehmet Özyol Nur Doğan Topaloğlu Mustafa Dündar |
Adıyaman Ankara Bursa |
Üye Üye Üye |
M. İhsan Arslan Abdülbaki Türkoğlu Mehmet Eraslan |
Diyarbakır Elazığ Hatay |
Üye Üye Üye |
Mehmet B.
Denizolgun Onur Öymen Fikret Ünlü |
İstanbul İstanbul Karaman |
Üye Üye Üye |
Ufuk Özkan Hasan Ören Osman Seyfi |
Manisa Manisa Nevşehir |
Üye Üye |
Süleyman Gündüz Öner
Ergenç |
Sakarya Siirt |
Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Sanayi,
Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar
Bilgi ve Teknoloji
Komisyonu 26.1.2004
Esas No. : 1/728
Karar No. : 31
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
"Yabancılara İkinci El Taşıt Satışı
Hakkında Kanun Tasarısı" Dışişleri Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Sanayi
ve Ticaret Bakanlığı, Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı, Gümrük Müsteşarlığı
ve Türkiye Noterler Birliği Başkanlığı temsilcilerinin katıldığı, komisyonumuzun 21.1.2004 tarihli
18 inci toplantısında görüşüldü.
Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
- Türkiye'nin son yıllarda otomotiv
endüstrisinde ve yan sanayiinde ciddi atılımlar içerisinde olduğu, bölgesinde
giderek otomobil ihracatçısı bir ülke durumuna geldiği,
- Türkiye'nin içinde yer aldığı bölgenin,
özellikle komşu ülkelerimiz bazında bakıldığında da, sınır ticareti kapsamında
ticari ilişkiler içinde olduğumuz ülkelere bakıldığında, ciddi bir ikinci el
pazarının mevcut olduğu,
- Yabancılara ikinci el taşıt satışıyla
ilgili, Tasarının özellikle trafik tescil şubelerinde ve gümrük dairelerinde
meydana gelecek işlemleri en basite indirgemek suretiyle, ticaretin
önündeki engelleri de kaldırmayı
amaçladığı,
- Ülkemizde servis hizmetlerini canlandıracağı, ekonomimize, ihracatımıza
önemli katkılarda bulunacağı, döviz girdisini artıracağı, pazar imkânlarını genişleteceği, otomotiv sektörüne
de güç kazandıracağı ve istihdamı artıracak olumlu bir çalışma olduğu belirtilerek, tasarı olumlu mütalâa edilmiş,
maddelerine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiştir.
Tasarının 1 inci ve 2 nci maddeleri komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesinin birinci
fıkrası, taşıtların satışı ve devrini yapan taraflara, noter yoluyla işlem
yapmaları olanağı getirilerek taşıtın tescilli olduğu il dışında da satışına
imkân sağlamak amacıyla;
"Tescil edilmiş aracın motorlu
taşıtlar vergisi borcu bulunmadığına dair belgenin ibrazı üzerine araç
sahibinin adına düzenlenmiş tescil belgesi esas alınarak yabancı gerçek ve
tüzel kişilere yapılan satış ve devirler noterlerce yapılır. Bu satışlar harç
ve damga vergisinden istisnadır. Noterlerce yapılacak satış ve devirler aynı
gün aracın kayıtlı olduğu trafik tescil müdürlüğüne bildirilir." şeklinde
yeniden düzenlenmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesinin birinci
fıkrası; 3 üncü maddenin birinci
fıkrasında yapılan değişikliğe uygun olarak "Trafik tescil müdürlüklerince"
ibaresi çıkarılarak; ayrıca kanun tasarısının amacına uygun olarak çıkış
işlemlerinin daha kolay yapılmasını sağlamak üzere daha ziyade ticari amaçlı
ihracatta kullanılan gümrük beyannamesi ibrazı yerine kullanılabilecek bir belge ile gümrük çıkış işlemlerinin
yapılmasını sağlamak amacıyla; ikinci
fıkrası da,
"Yabancı gerçek ve tüzel kişilerin,
ikinci el olarak satın aldıkları taşıtların ilgili trafik tescil müdürlüğünce
düzenlenen kaydının kapatıldığına ait belgenin gümrük idaresine ibrazı üzerine
taşıtın yurtdışına çıkarılmasına izin verilir." şeklinde yeniden
düzenlenmiştir.
Tasarının 5, 6 ve 7 nci maddeleri
komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
İşbu raporumuz, gereği yapılmak üzere
Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
Başkan Başkanvekili Sözcü |
Soner
Aksoy Ahmet
Büyükakkaşlar Hasan Ali
Çelik |
Kütahya Konya Sakarya |
Kâtip Üye Üye |
Fatma
Şahin Tacidar
Seyhan Mustafa
Sayar |
Gaziantep Adana Amasya |
Üye Üye Üye |
Ahmet
Rıza Acar Ahmet Edip
Uğur Şemsettin Murat |
Aydın Balıkesir Elazığ |
Üye Üye Üye |
Talip
Kaban İsmail
Katmerci Sedat
Uzunbay |
Erzincan İzmir İzmir |
Üye Üye Üye |
Hasan
Angı Nuri
Çilingir Vahit
Çekmez |
Konya Manisa Mersin |
Üye Üye Üye |
Şükrü
Ünal İbrahim
Çakmak Yekta
Haydaroğlu |
Osmaniye Tokat Van |
Üye |
Fazlı
Erdoğan |
Zonguldak |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
YABANCILARA İKİNCİ EL TAŞIT
SATIŞI HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; ülke ekonomisine canlılık kazandırmak, istihdama katkı sağlamak ve ülke ekonomisinin rekabet gücünü artırmak için yabancılara ikinci el taşıt satışı ve devri ile ihracatına ilişkin esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun;
tescilli olan taşıtların, yabancı gerçek ve tüzel kişilere ikinci el olarak
satışı ve devri ile ihracatına ilişkin esas ve usulleri kapsar.
Taşıtların ikinci el satışı ve devri
MADDE 3. - Tescil edilmiş
aracın motorlu taşıtlar vergisi borcu bulunmadığına dair belgenin ibrazı
üzerine, araç sahibinin adına düzenlenmiş tescil belgesi esas alınarak yabancı
gerçek ve tüzel kişilere yapılacak satış ve devirler aracın tescilli olduğu
trafik tescil müdürlüğünce yapılır.
Yabancı gerçek veya tüzel
kişilere satış ve devri yapılan Türkiye’de kullanılacak taşıtların tescilinde,
13.10.1983 tarihli ve 2918 sayılı Kanunun 91 inci maddesi uyarınca, zorunlu
malî sorumluluk sigortası yaptırılmış olması şartı aranır. Zorunlu malî
sorumluluk sigortası poliçesi ibraz edilen taşıtın, tescili yapılarak trafik
belgeleri ve tescil plakası verilir. Taşıtın tescil kaydının yapıldığı, tescil
tarihini takip eden yedi iş günü içerisinde, taşıtın motorlu taşıtlar vergisi
yönünden bağlı bulunduğu vergi dairesine bildirilir. Bu şekilde tescili yapılan
taşıtların yurt içinde satışı ve devri halinde bu Kanun hükümleri uygulanmaz.
Yurt dışına çıkarılmasında bu Kanunun 4 üncü maddesi hükümleri uygulanır.
İkinci el taşıt ihracı
MADDE 4. - Trafik tescil
müdürlüklerince, yabancılara der ve satışı yapılan taşıtın malikinin talebi
üzerine, taşıtın tescil kaydı silinir ve yurt dışına çıkışı için geçici trafik
belgesi ve plakası verilir. Taşıtın tescil kaydının silindiği, silinme işlemini
takip eden yedi iş günü içerisinde, taşıtın motorlu taşıtlar vergisi yönünden
bağlı bulunduğu vergi dairesine bildirilir.
Yabancı gerçek ve tüzel
kişilerin, ikinci el olarak satın aldıkları taşıtların ilgili trafik tescil
müdürlüğünce düzenlenen kaydının kapatıldığına ait belge ile gümrük
beyannamesinin doğrudan ilgili gümrük idaresine ibrazı üzerine, taşıtın yurt
dışına çıkarılmasına izin verilir.
Yetki
MADDE 5. - Bu Kanunun
uygulanmasına ilişkin esas ve usuller; İçişleri Bakanlığı, Gümrük Müsteşarlığı
ve Dış Ticaret Müsteşarlığının görüşleri alınarak Sanayi ve Ticaret
Bakanlığınca yayımlanacak tebliğle düzenlenir.
Yürürlük
MADDE 6. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 7. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
Recep Tayyip Erdoğan |
Başbakan |
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. V. Devlet Bak.
ve Başb. Yrd. |
A.
Gül K.
Unakıtan M.
A. Şahin |
Devlet Bakanı Devlet
Bakanı Devlet
Bakanı |
B.
Atalay A.
Babacan M.
Aydın |
Devlet Bakanı V. Devlet Bakanı Adalet Bakanı |
S.
Güçlü K.
Tüzmen C.
Çiçek |
Millî Savunma Bakanı İçişleri
Bakanı Maliye
Bakanı |
M.
V. Gönül A.
Aksu K.
Unakıtan |
Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık
ve İskân Bakanı Sağlık
Bakanı |
H.
Çelik Z.
Ergezen R.
Akdağ |
Ulaştırma Bakanı Tarım
ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos.
Güv. Bakanı |
B.
Yıldırım S.
Güçlü M.
Başesgioğlu |
Sanayi ve Ticaret Bakanı En.
ve Tab. Kay. Bakanı V. Kültür
Bakanı |
A.
Coşkun B.
Yıldırım E.
Mumcu |
Çevre
ve Orman Bakanı |
O. Pepe |
SANAYİ, TİCARET,
ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ
VE TEKNOLOJİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ
METİN
YABANCILARA İKİNCİ EL
TAŞIT SATIŞI HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Kapsam
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Taşıtların
ikinci el satışı ve devri
MADDE 3. - Tescil edilmiş aracın motorlu
taşıtlar vergisi borcu bulunmadığına dair belgenin ibrazı üzerine araç
sahibinin adına düzenlenmiş tescil belgesi esas alınarak yabancı gerçek ve
tüzel kişilere yapılan satış ve devirler noterlerce yapılır. Bu satışlar harç
ve damga vergisinden istisnadır. Noterlerce yapılacak satış ve devirler aynı
gün aracın kayıtlı olduğu trafik tescil müdürlüğüne bildirilir.
Yabancı gerçek veya tüzel kişilere satış
ve devri yapılan Türkiye'de kullanılacak taşıtların tescilinde, 13.10.1983
tarihli ve 2918 sayılı Kanunun 91 inci maddesi uyarınca, zorunlu malî
sorumluluk sigortası yaptırılmış olması şartı aranır. Zorunlu malî sorumluluk
sigortası poliçesi ibraz edilen taşıtın, tescili yapılarak trafik belgeleri ve
tescil plakası verilir. Taşıtın tescil kaydının yapıldığı, tescil tarihini
takip eden yedi iş günü içerisinde, taşıtın motorlu taşıtlar vergisi yönünden
bağlı bulunduğu vergi dairesine bildirilir. Bu şekilde tescili yapılan
taşıtların yurt içinde satışı ve devri halinde bu Kanun hükümleri uygulanmaz.
Yurt dışına çıkarılmasında bu Kanunun 4 üncü maddesi hükümleri uygulanır.
İkinci el
taşıt ihracı
MADDE 4. - Yabancılara devir ve satışı
yapılan taşıtın malikinin talebi üzerine, taşıtın tescil kaydı silinir ve yurt
dışına çıkışı için geçici trafik belgesi ve plakası verilir. Taşıtın tescil
kaydının silindiği, silinme işlemini takip eden yedi iş günü içerisinde,
taşıtın motorlu taşıtlar vergisi yönünden bağlı bulunduğu vergi dairesine
bildirilir.
Yabancı gerçek ve tüzel kişilerin, ikinci
el olarak satın aldıkları taşıtların ilgili trafik tescil müdürlüğünce
düzenlenen kaydının kapatıldığına ait belgenin gümrük idaresine ibrazı üzerine,
taşıtın yurtdışına çıkarılmasına izin verilir.
Yetki
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.