Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 787)
Türkiye Cumhuriyeti ile Filistin Yönetimi Adına Filistin Kurtuluş
Örgütü Arasındaki Geçici Serbest Ticaret Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Dışişleri Komisyonu Raporu (1/890)
Not: Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Dışişleri
komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 15.9.2004
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-952/4366
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 6.9.2004 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti ile
Filistin Yönetimi Adına Filistin Kurtuluş Örgütü Arasındaki Geçici Serbest
Ticaret Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye Cumhuriyeti ile
Filistin Yönetimi Adına Filistin Kurtuluş Örgütü arasında 20 Temmuz 2004
tarihinde İstanbul’da imzalanan Geçici Serbest Ticaret Anlaşması, taraflar
arasında Dünya Ticaret Örgütü ile Ticaret ve Tarifeler Genel Anlaşması (1994)
prensipleri doğrultusunda, serbest ticaret alanı oluşturulmasını öngören
tercihli bir anlaşmadır.
Türkiye, Avrupa Birliği
ile Gümrük Birliğinin işleyişine ilişkin kuralları belirleyen 1/95 sayılı
Ortaklık Konseyi Kararının bir gereği olarak, dış ticaret politikasını AB’nin
Ortak Ticaret Politikası ile uyumlaştırmaktadır. Türkiye, Batı Avrupa bölgesinde
başlayan ve zaman içerisinde Merkezi ve Doğu Avrupa ülkeleri ile Akdeniz
ülkelerini de kapsayan ekonomik bütünleşme sürecine katılım yönündeki ilk
adımını, Avrupa Ekonomik Topluluğu ile yaptığı Ortaklık Anlaşması ile atmış,
bunu EFTA Devletleri, İsrail, Romanya, Litvanya, Macaristan, Estonya, Çek
Cumhuriyeti, Slovak Cumhuriyeti, Bulgaristan, Polonya, Slovenya, Letonya,
Makedonya, Bosna-Hersek ve Hırvatistan ile yürürlüğe konulan serbest ticaret
anlaşmaları izlemiştir.
Avrupa Birliğinin Ortak
Ticaret Politikasına uyum mükellefiyetinin bir parçası olarak, ülkemizce,
Avrupa Birliğinin Akdeniz ülkelerine yönelik “Barselona Süreci” olarak
adlandırılan yaklaşımı da yakından takip edilmektedir. Bu çerçevede, Fas
Krallığı ile 7.4.2004 tarihinde Ankara’da imzalanan Serbest Ticaret Anlaşması
halen onay sürecindedir.
Avrupa Birliği ile
Filistin arasında 1.7.1997 yılında yürürlüğe girmiş bulunan Geçici Ortaklık
Anlaşmasını müteakip, ülkemizin de Filistin ile STA imzalamasına yönelik
müzakerelere
18-19.2.1999 tarihlerinde Ankara’da başlanmıştır. Bununla beraber,
Ortadoğu’da yaşanan gelişmeler nedeni ile, müzakerelerin 2004 yılı başına değin
ertelenmesi söz konusu olmuştur.
İlk tur müzakerelerin
yaklaşık 5 yıl ardından, 10-12.2.2004 tarihlerinde Ramallah’ta gerçekleştirilen
ikinci tur müzakereler neticesinde parafe edilen Türkiye-Filistin Geçici
Serbest Ticaret Anlaşması, Devlet Bakanımız Sayın Kürşad Tüzmen ve Filistin
Ulusal Ekonomi Bakanı Sayın Maher Al Masri tarafından 20.7.2004 tarihinde
İstanbul’da imzalanmıştır.
Söz konusu Anlaşma
kapsamında, Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarih itibariyle sanayi ürünleri
ithalatında taraflar arasındaki gümrük vergileri ve eş etkili vergiler tamamen
kaldırılacaktır.
Anlaşma tarım ve işlenmiş
tarım ürünleri açısından bu aşamada bir taviz öngörmemekte olup, bu konunun,
Anlaşmanın yürürlüğe girmesini müteakip kurulacak Ortak Komitenin ilk
toplantısında ele alınması kararlaştırılmıştır.
Türkiye-Filistin Serbest
Ticaret Anlaşması; GATT 1994 ve Dünya Ticaret Örgütü, Türkiye-AB Gümrük
Birliğinin Tamamlanmasına İlişkin 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararı ve AB ile
Filistin arasındaki Geçici Ortaklık Anlaşması hükümleri paralelinde, sanayi
ürünlerindeki gümrük vergileri, miktar kısıtlamaları ve eş etkili vergi ve
önlemlerin kaldırılması, teknik mevzuat, tarım ürünlerindeki taviz değişimi,
hayvan ve bitki sağlığı önlemleri, hizmetler ve yatırımlar, genel hükümler (iç
vergilendirme, yapısal uyum, damping, acil durumlar, devlet tekelleri, korunma
önlemleri, ödemeler, menşe kuralları, devlet yardımları, fikrî, sınaî ve ticarî
mülkiyet hakları, kamu ihaleleri ve kurumsal hükümler) hususlarında düzenlemeler
içermektedir.
Anlaşmanın başlıca
hedefleri; esas itibariyle taraflar arasındaki ekonomik işbirliğinin
artırılması ve güçlendirilmesi, mal ticaretindeki kısıtlamaların kaldırılması,
uygun rekabet koşullarının yaratılması, karşılıklı yatırımların teşvik
edilmesi, tarafların üçüncü ülke piyasalarındaki ticaret ve işbirliğinin
geliştirilmesidir.
Orta Doğu Barış sürecine
ve özellikle Filistin halkının barış ve refahına destek amacıyla söz konusu
Anlaşmanın sadece ticarî hükümleri değil aynı zamanda ekonomik işbirliği ve
teknik yardıma ilişkin hükümleri de ihtiva etmesi öngörülmüştür. Diğer bir
ifade ile, Filistin’in özel durumu göz önünde bulundurularak, Anlaşma, Filistin
halkının refahına destek vermek üzere, Türkiye tarafından daha önce imzalanan
diğer Anlaşmalardan farklı olarak, ticarî konuların ötesinde, Türkiye ve
Filistin arasında ekonomik işbirliğinin geliştirilmesine matuf bir şekilde
kaleme alınmıştır.
Bu kapsamda, tarım
sektöründen sanayi sektörüne, turizmden kalite altyapısının geliştirilmesine
kadar bir çok alanda işbirliği yapılması ve gerekli durumlarda Filistin’e
teknik yardım sağlanması amaçlanmıştır. Böylelikle, Türkiye tarafından bir
yandan Filistin kuruluşlarına teknik destek sağlanırken, diğer yandan da
ülkemizce bugüne kadar edinilmiş olan tecrübelerin paylaşılmasına
çalışılacaktır.
Türkiye ile Filistin
arasındaki dış ticaret hacmine bakıldığında, ülkemiz lehine büyük bir dış
ticaret fazlası göze çarpmaktadır. Ancak, resmî rakamlarla fiiliyat arasında
büyük bir farklılık olduğu da aşikardır. Nitekim, Filistin ile İsrail
arasındaki düzenlemeler gereği iki ülke arasında malların serbest dolaşımı
ilkesi geçerli olup, önemli miktarda Türk malı İsrailli aracılar vasıtasıyla
Filistin’e satılmaktadır. Filistin makamlarının iddiasına göre bu miktar 2003
yılı itibarıyla 120 milyon dolar civarındadır.
Anlaşmanın yürürlüğe
girmesiyle birlikte, ticaret hacminin kısa sürede artırılması ve ticaretin
çeşitlendirilmesi hedeflenmektedir.
Anlaşmanın menşe
kurallarına ilişkin Protokol hükümleri, taraflar arasında ikili kümülasyon
sisteminin tesisini sağlamanın yanı sıra, Pan-Avrupa-Akdeniz Menşe Kümülasyonu
Sistemi çerçevesinde bölge ülkeleri ile çapraz kümülasyona da imkân tanıyacak
şekilde düzenlenmiştir.
Anlaşma, Tarafların diğer
üçüncü ülkeler ile tercihli ilişki kurmasına engel teşkil etmemekte olup,
süresiz olarak imzalanmıştır. Ancak, Taraflardan birisinin yazılı bir
bildirimde bulunması durumunda, Anlaşma, fesih bildiriminin diğer Tarafa
ulaştığı tarihten sonraki yedinci ayın birinci günü sona erecektir.
Tasarı, bu amaç ve
gerekçeler çerçevesinde hazırlanmıştır.
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu
Esas No.: 1/890
Karar No.: 30 4.2.2005
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti ile
Filistin Yönetimi Adına Filistin Kurtuluş Örgütü Arasındaki Geçici Serbest
Ticaret Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı,
Komisyonumuzun 3 Şubat 2005 tarihli 9 uncu Toplantısında Dışişleri Bakanlığı
temsilcileri ve Dış Ticaret Müsteşarlığı ile Gümrük Müsteşarlığı yetkililerinin
katılmalarıyla görüşülmüştür.
Taraflar arasındaki
ekonomik işbirliğinin artırılması ve güçlendirilmesi, mal ticaretindeki
kısıtlamaların kaldırılması, uygun rekabet koşullarının yaratılması, karşılıklı
yatırımların teşvik edilmesi, tarafların üçüncü ülke piyasalarındaki ticaret
işbirliğinin geliştirilmesini amaçlayan Anlaşmanın onaylanmasının uygun
bulunmasını öngören Tasarı, Komisyonumuzca incelenerek görüşülmüş ve Tasarının
1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Tasarının 2 nci
maddesinde geçen "Bu Anlaşma'nın ek ve protokollerinde değişiklik yapmaya
Bakanlar Kurulu yetkilidir" hükmü; Anayasa'nın 90 ıncı ve 7 nci maddeleri
göz önünde bulundurulduğunda yasama yetkisinin devri niteliğinde görüldüğünden
Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca reddedilmiştir.
Tasarının 3 üncü maddesi
2 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Milletlerarası bir
anlaşmaya dayanan uygulama anlaşmaları kapsamında olan değişiklikler Türkiye
Büyük Millet Meclisince onaylanması uygun bulunmaksızın Anayasanın 90 ıncı
maddesine göre gerçekleştirilebileceğinden, bu yöndeki hükümlerin Tasarı
metnine konulmasına gerek bulunmamaktadır.
Komisyonumuzca, Orta Doğu
Barış sürecine ve özellikle Filistin halkının barış ve refahına destek sağlamak
amacıyla hazırlanan Anlaşmanın aynı zamanda ekonomik işbirliği ve teknik
yardıma ilişkin hükümleri de içermesi bakımından İçtüzüğün 52 nci maddesine
göre Tasarının öncelikle görüşülmesine karar verilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ramazan Toprak |
Ahmet Edip Uğur |
Aziz Akgül |
|
|
Aksaray |
Balıkesir |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdülbaki Türkoğlu |
Muzaffer Gülyurt |
Halil Akyüz |
|
|
Elazığ |
Erzurum |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Onur Öymen |
Selami Yiğit |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Kars |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
Manisa |
Mardin |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE FİLİSTİN YÖNETİMİ ADINA FİLİSTİN
KURTULUŞ ÖRGÜTÜ ARASINDAKİ GEÇİCİ SERBEST TİCARET ANLAŞMASININ ONAYLAN-MASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - 20 Temmuz 2004
tarihinde İstanbul’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti ile Filistin Yönetimi
Adına Filistin Kurtuluş Örgütü Arasındaki Geçici Serbest Ticaret Anlaşması”nın
onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Anlaşmanın
ek ve protokollerinde değişiklik yapmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
MADDE 3. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE FİLİSTİN YÖNETİMİ ADINA FİLİSTİN
KURTULUŞ ÖRGÜTÜ ARASINDAKİ GEÇİCİ SERBEST TİCARET ANLAŞMASININ ONAYLAN-MASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 3 üncü maddesi 2 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 4 üncü maddesi 3 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
K. Tüzmen |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı V. |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
H. Çelik |
|
|
Ulaştırma Bakanı V. |
Tarım ve Köyişleri Bakanı V. |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
M. H. Güler |
B. Atalay |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
ANLAŞMA KISMI FİLME
ALINMIŞTIR