Dönem:
22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1145)
Kamulaştırma Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Erzurum Milletvekili Mustafa Nuri Akbulut’un; 2942 Sayılı Kamulaştırma Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
(1/805, 2/557)
Not: Tasarı ve Teklif; Başkanlıkça Adalet ile Plan ve
Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 4/5/2004
Kanunlar ve
Kararlar
Genel
Müdürlüğü
Sayı:
B.02.0.KKG.0.10/101-357/2081
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar
Kurulunca 28/4/2004 tarihinde kararlaştırılan “Kamulaştırma Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENELGEREKÇE
2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun uygulamasında bir
takım sorunlarla karşılaşılması sonucunda, idareler tarafından yapılacak
yatırımların aksadığı ve ülkemiz için büyük önemi bulunan özellikle enerji
yatırımlarının seri olarak gerçekleşememesinden dolayı ülke ekonomisinin zarar
gördüğü tespit edilmiştir. 2942 sayılı Kanunun uygulanmasından kaynaklanan
sorunların ortadan kaldırılarak yatırımların bir an evvel gerçekleştirilip
ekonomiye katkı sağlaması amacıyla, anılan Kanunda bazı değişiklikler yapılması
öngörülmüştür.
Bu kapsamda Tasarı ile yapılan düzenlemelerle,
- Kamulaştırma işleminin mal sahibine bildirilmesinde
uygulanan "resmi taahhütlü" tebligat işlemi "iadeli
taahhütlü" tebligata dönüştürülerek idarelerin tebligat konusunda yaşadığı
sıkıntılar giderilmekte,
- 2942 sayılı Kanunda 4650 sayılı Kanun ile yapılan
değişiklikle kabul edilen satın alma usulünün uygulanması sonucunda, tarafların
anlaşamaması halinde idare tarafından kamulaştırma bedelinin tespiti amacıyla
açılacak davada, tapulu bir taşınmaz için ilan yapılmasının idarelere çok büyük
mali yük getirmesi; uzlaşma sonucunda yapılan tescil işleminde herhangi bir
ilan yapılması söz konusu olmadığı halde, mahkemece verilecek tescil kararı
için üçüncü şahısların tapuda kayıtlı olmayan menfaatleri düşünülerek ilan
yapılmasının uygun olmaması nedeniyle, kamulaştırmanın ve belgelerin özetinin
mahalli ve ulusal basında ilan edilmesi usulüne son verilmekte,
- Mahkemece belirlenen kamulaştırma bedelinin bankaya
bloke edilmesi için kamulaştırma yapan idarelere finansman temininde kolaylık
sağlanması amacıyla, idarelere verilecek süre otuz gün olarak belirlenmekte,
- Kamulaştırma işlemlerinin hızlandırılması ve
masrafların azaltılması amacıyla, kamulaştırma bedelinin tespiti için açılan
davalarda bilirkişi kurulunun "en az üç kişiden oluşması"
öngörülmekte,
- Başkası adına tapulu, sahipsiz ve zilyedi tarafından
iktisap edilmemiş yerlerin kamulaştırmasında, bina ve ağaçların bedelinin iyi
niyetli olmak şartıyla zilyede ödenmesi hükme bağlanmakta,
- İdareler tarafından yapılan kamulaştırma işleminin
kesinleşmesinden sonra beş yıl içerisinde taşınmaz malların kamulaştırma
amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisi lüzumu
kalmaması halinde, mal sahibi veya mirasçıları tarafından bedelin kanuni
faiziyle birlikte ödenmesi durumunda taşınmaz malın iade edilebilmesi
öngörülmekte,
- Kanunun 27 nci maddesine göre yapılacak acele
kamulaştırma usulü yeniden düzenlenmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununda 4650 sayılı
Kanunla yapılan değişiklikle Kanunun 8 inci maddesinin dördüncü fıkrasında
idareye taşınmaz mal, kaynak veya bunların üzerindeki irtifak haklarını
devralmak istediğini resmi taahhüdü bir yazıyla malike bildirme yükümlülüğü
getirilmiştir.
Ancak, PTT tarafından idarelere, taahhütlü olarak
gönderilen yazıların taşınmaz malikine tebliğ edilip edilmediğine dair herhangi
bir bildirim yapılmamaktadır. Bu nedenle, idare göndermiş olduğu tebligatın
yapılıp yapılmadığını, adresin doğruluğunu ve taşınmaz malikinin yeni adresinin
neresi olduğunu bilmemekte, böylece kamulaştırma işlemi uzamaktadır. İdarenin
tebligatı resen "iadeli taahhütlü" göndermesi halinde de saymanlık
müdürlükleri buna ilişkin ödemeleri geri çevirmekte hatta bu işlemleri yapan
idare elamanlarına mali sorumluluk yüklemektedir.
Ayrıca, uzlaşma sağlanamayan durumlarda açılmak zorunda
kalınan değer tespiti ve tescil davalarında, mahkemeler bildirimin usulüne
uygun olup olmadığını araştırmakta, usulsüz bildirimin tespiti halinde davaları
reddetmektedir.
Madde ile, uygulamada yaşanan bu sıkıntıların
giderilmesi amacıyla söz konusu bildirimlerin "iadeli taahhütlü"
olarak yapılması öngörülmektedir.
Madde 2- 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununda 4650 sayılı
Kanunla yapılan en önemli değişiklik satın alma usulünde yapılan değişikliktir.
Yapılan bu değişiklikle, taşınmaz mal sahibi ile anlaşma sağlanamaması veya
tapuda ferağ verilmemesi durumunda 10 uncu madde doğrultusunda işlem yapılacağı
hükme bağlanmıştır.
Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında
mahkemece, kamulaştırmanın hem mahalli gazetede hem de Türkiye genelinde
yayımlanan gazetede ilan yapılması zorunluluğu getirilmiştir. Bu durum,
kamulaştırma yapan idarelere bazı taşınmazların kamulaştırılmasında
kamulaştırma bedelinin çok üzerinde mali külfetler getirmektedir. Ayrıca,
uzlaşma ile taşınmaz kamulaştırıldığında, ilan edilme şartı aranmadığı halde
mahkemece verilen tescil kararı için ilan şartı aranması da hukuk mantığı ile
çelişmektedir.
10 uncu maddenin dördüncü fıkrası gereğince yapılan
ilanlar, üçüncü kişilerin kamulaştırılan taşınmaz üzerinde sonradan idareden ve
davalıdan bir hak talep etmesine engel olmamakta, idare ve davalı, dava konusu
taşınmazla ilgili olarak üçüncü şahıslardan gelebilecek her türlü hak talebini yapılan
bu ilanlarla bertaraf edememektedir. Ayrıca, ilan yapılmış olsa da olmasa da
kamulaştırma nedeniyle hakları haleldar olan üçüncü kişiler tarafından gerek
kamulaştırma işlemi sırasında, gerekse kamulaştırma işleminin tamamlanmasından
sonra, dava konusu taşınmazın karşılığı olan bedel üzerindeki haklarının 2942
sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin beşinci fıkrası gereğince talep edilmesi de
mümkündür.
2942 sayılı Kanunun 9 uncu ve 19 uncu maddelerine
dayanılarak yapılacak kamulaştırma işlemlerinin ilan edilmesinin zorunluluğu
anlaşılabilir olup, bunun dışında kalan 10 uncu maddeye dayanılarak açılacak
değer tespiti ve tescil davalarında ilan yapılması zorunluluğunun pratikte bir
faydası görülmemektedir.
Madde ile, kamulaştırma işlemlerinin hızlandırılması ve
masraf yönünden tasarruf sağlanması amacıyla ilan zorunluluğuna ilişkin 10 uncu
maddenin dördüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmaktadır.
10 uncu maddenin sekizinci fıkrasında, mahkemece
belirlenecek bedelin on beş gün içinde ilgili bankaya malik adına yatırılması
için idareye süre verileceği düzenlenmiştir. Bu süre, kamulaştırma yapan
idarelerin mali kaynak sorunları da göz önüne alındığında oldukça kısa olup,
bunun "otuz gün" olarak belirlenmesi kamulaştırma bedelinin
yatırılması için idareye rahat hareket etme imkanı sağlayacağı gibi
kamulaştırma işleminin de sağlıklı biçimde bitirilerek taşınmaz maliklerinin
kamulaştırma bedellerini almalarını sağlayacaktır. Bu nedenle, madde ile söz
konusu süre otuz güne çıkarılmaktadır.
Madde 3- 2942 sayılı Kanunun 15 inci maddesinde,
oluşturulacak bilirkişi heyetinin beş kişiden teşkil edileceği düzenlenmiştir.
Seçim yöntemleri kanunla belirlenmiş bilirkişiler, mühendis ve mimar
mesleklerine sahip olanlar arasından tercih edilmekte olup, meslek odalarının
ve idare kurulunun listesinden aynı nitelikte olan bilirkişilerin seçimi,
uygulamada yapılan işlemlerde kaliteyi artırmadığı gibi rapor tanzimi aşamasını
olumlu olarak da etkilememektedir. Üstelik, bilirkişilerin beş kişiden oluşması
idarelere büyük miktarda ek mali yük getirmektedir.
Kamulaştırılan taşınmazın bedelinin tespitinde dikkate
alınacak kriterler Kanunun 11 inci ve 12 nci maddelerinde belirlenmiştir.
Anılan kriterlerin üç kişi yerine beş kişi tarafından uygulanmasının pratikte
bir yararı bulunmamaktadır.
Kaldı ki beş kişilik bilirkişi kurulunun pek çok adli
yargı çevrelerinde oluşturulmasında sıkıntı yaşanmakta ya da oluşturulması
mümkün olmadığından, kurul diğer adli yargı çevrelerinden temin edilmekte bu da
davaların uzamasına neden olmaktadır.
Madde ile, bilirkişi kurulu, kamulaştırmaya konu olan
yerin cins ve niteliğine göre listeden seçilmek suretiyle en az üç kişiden
oluşacak şekilde değiştirilmektedir.
Madde 4- Madde ile; 2942 sayılı Kanunun 19 uncu
maddesinin yedinci fıkrasının birinci cümlesi 10 uncu madde hükmüyle paralellik
arz etmesi nedeniyle bu fıkrada yer alan "on beş gün" ibaresi de
"otuz gün" olarak değiştirilmektedir.
2942 sayılı Kanunun 4650 sayılı Kanunla değişik 19 uncu
maddesinin değişiklikten önceki metninde bulunan onikinci fıkrası başkası adına
tapulu, sahipsiz ve zilyedi tarafından iktisap edilmemiş yerlerde yapılan bina
ve yetiştirilen ağaç bedellerini zilyedine ödeneceğini düzenlemekteydi.
Bu düzenlemeye 4650 sayılı Kanunla yapılan değişiklikte
yer verilmemesi uygulamada bir çok ihtilafın ortaya çıkmasına neden olduğundan
madde ile anılan hüküm yeniden düzenlenmektedir. Ancak, bu hüküm yeniden
düzenlenirken, daha önceki hükümden kaynaklanan, sırf kamulaştırma bedelini
almak için ağaç dikmek, bina yapmak veya 765 sayılı Türk Ceza Kanununa göre suç
olan meraya tecavüz etmek gibi menfi durumların da yeniden meydana gelmesini
önleyici bir düzenleme yapılmaktadır.
Madde 5- 2942 sayılı Kanunun 22 nci maddesinde
tarafların anlaşmasıyla vazgeçme ve devir düzenlenmiş olup, maddenin birinci
fıkrasında kamulaştırma kesinleştikten sonra vazgeçme halinde 7201 sayılı
Tebligat Kanununa göre mal sahibine yapılan bildirimden itibaren mal sahibinin
üç ay içinde almış olduğu kamulaştırma bedelini ödeyerek taşınmazı geri
alabileceği belirtilmiştir.
Madde ile, kamulaştırmanın ve bedelinin
kesinleşmesinden itibaren "beş yıl içerisinde" kamulaştırılan
taşınmaz malların kamulaştırma amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir
ihtiyaca tahsisi lüzumu kalmaması halinde, kamulaştırma bedelini aldığı
tarihten itibaren işleyecek kanuni faiziyle birlikte ödemesi durumunda,
kamulaştırılan taşınmazın sahibi veya mirasçılarının kamulaştırılan taşınmazı
geri alabileceği öngörülmüştür. Geri alma bedelinin kanuni faiz işletilerek
tespit edilmesi ve beş yıllık sınırlama öngörülerek madde uygulanabilir hale
getirilmiştir.
Madde 6- Madde ile acele kamulaştırma usulü yeniden
belirlenmiştir.
Madde 7- Yürürlük maddesidir.
Madde 8- Yürütme maddesidir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2942 Sayılı Kamulaştırma Kanununda Değişiklik Yapılmasıyla ilgili olarak
tarafımdan hazırlanan kanun teklifi ekte sunulmuştur.
Gereğini müsaadelerinize arz ederim. 21/06/2005
Mustafa Nuri Akbulut
Erzurum
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2/557 esas numaralı, 2942 Sayılı Kamulaştırma Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun teklifine imza sahibi olarak katılmak istiyorum.
Gereğinin yapılmasını saygılarımla arz ederim.
22/02/2006
Necdet Budak
Edirne
GENEL
GEREKÇE
Kamulaştırma Kanununda 2001 yılında köklü değişiklikler yapılmıştır.
Geçen 4 yıllık süre içinde uygulamada ortaya çıkan bazı aksaklıkların
giderilmesi için yeni düzenlemelere ihtiyaç duyulmaktadır.
Bunlardan en önemlisi, kuşkusuz, mahkemece belirlenen bedelin ilgili
adına bankaya bloke edilmesinden sonra hükümle birlikte paranın hak sahipleri
tarafından alınabilmesidir.
Bu durum, kararın bozulmasından sonra yapılan yargılama sırasında daha
az bir bedele hükmedilmesi halinde, idarenin zararına neden olmakta ve paranın
geri alınmasında büyük sıkıntı yaşanmaktadır.
İdare, kamulaştırma kararı alıp tapuya şerh verilmesini istemesinden
sonraki altı aylık sürede bazen işlemleri tamamlayamamakta, bu durum tapu
kaydındaki şerhin kalkması sonucunu doğurmaktadır.
Kamulaştırmada ilgilinin pazarlık görüşmelerine katılması için
gönderilen belgenin yalnızca taahhütlü yazı ile bildirilmesi, uygulamada
yazının muhatabına ulaşıp ulaşmadığı konusunda tereddütler doğurmaktadır.
Diğer yandan yapılacak pazarlıkta idareye küçük bir esneklik ve takdir
hakkı tanınmamış olması, aslında anlaşmayla sonlanabilecek birçok görüşmenin
mahkemeye taşınması sonucunu doğurmakta, zaman, emek ve kaynak israfına neden
olunmaktadır.
Yine anlaşma tutanağı ile ilgili yazının da resmi iadeli taahhütlü
olarak gönderilmesi muhtemel karışıklıkları önleyecektir.
Anlaşma olması halinde ilgilinin ferağ vermekte gecikmesi durumunda
açılan davalarda, mahkemelerce farklı uygulamalar yapıldığı gözlenmiştir.
Uygulamadaki karışıklığın yapılacak değişiklikle giderilebileceği
düşünülmektedir.
Yapılacak duruşmaya bilirkişilerin çağrılmasının pratik bir yararı
bulunmadığı gibi uygulamada çeşitli karışıklıkların yaşanmasına neden olduğu
gözlenmiştir.
Bilirkişi kurulunun önceden olduğu gibi üç kişiden oluşturulması
işlemlerin süratlendirilmesi ve davaların hızla sonuçlandırılması bakımından
gerekli görülmektedir.
Bu amaçla ilgili yasada ekte sunulan değişikliklerin yapılması yararlı
olacaktır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1- İdare, kamulaştırma kararı alıp tapuya şerh verilmesini
istemesinden sonraki altı ay içerisinde zaman zaman işlemleri tamamlayamamakta,
bu durum tapu kaydındaki şerhin kalkması sonucunu doğurmaktadır. Değişiklikle,
İdareye, işlemlerin tamamlanabilmesi konusunda biraz daha zaman tanınmaktadır.
Madde 2- Kamulaştırmada ilgilinin pazarlık görüşmelerine katılması için
gönderilen belgenin yalnızca taahhütlü yazı ile bildirilmesi, uygulamada
yazının muhatabına ulaşıp ulaşmadığı konusunda tereddütler doğurmaktadır.
Yazının “resmi iadeli taahhütlü” olarak gönderilmesi suretiyle bu tereddüt
giderilebilecektir.
Diğer yandan yapılacak pazarlıkta idareye küçük bir esneklik ve takdir
hakkı tanınmaması, aslında anlaşmayla sonlanabilecek bir çok görüşmenin
mahkemeye taşınması sonucunu doğurmakta, zaman, emek ve kaynak israfına neden
olunmaktadır. İdareye, tespit edilen tahmini değerin % 5’ini geçmemek üzere
ilave bir takdir hakkı tanınmaktadır.
Yine anlaşma tutanağı ile ilgili yazının da resmî iadeli taahhütlü
olarak gönderilmesi muhtemel karışıklıkları önleyecektir.
Anlaşma olması halinde ilgilinin ferağ vermekte gecikmesi durumunda
açılan davalarda, kamulaştırma bedelinin anlaşılan bedel mi olduğu, yoksa
yargılamaya devamla oluşacak duruma göre tespit edilecek bedel mi olduğu
hususlarında, mahkemelerce farklı uygulamalar yapıldığı gözlenmiştir.
Uygulamadaki karışıklığın yapılacak değişiklikle giderilebileceği
düşünülmektedir.
Madde 3- Kamulaştırmada, mahkemece belirlenen bedelin hükümle birlikte
ve verilen karar kesinleşmeden ilgililerine ödenmesi karışıklık yaratmaktadır.
Gerçekten hükmün bozulması ve yeniden yapılan yargılama sonunda daha az bir
bedele hükmedilmesi ve bu bedel üzerinden kararın kesinleşmesi halinde, bedelin
daha düşük olması halinde, ödenen fazla bedelin geri alınmasında güçlükler
yaşanmaktadır. Tespit edilen bedelin vadeli bir hesapta bekletilmesi halinde,
ilgililerin hükmün kesinleşmesinden sonra alacaklarını alabilmelerinde bir
engel olmayacak gecikme nedeniyle zarar görmeleri de engellenmiş olacaktır.
Diğer yandan idarenin muhtemel zararları engellenecek, gereksiz hukuki talep ve
uygulamaların önüne geçilmiş olacaktır.
Yapılacak duruşmaya bilirkişilerin çağrılmasının pratik bir yararı
bulunmadığı gibi uygulamada çeşitli karışıklıkların yaşanmasına neden olduğu
gözlenmiştir.
Madde 4- Bilirkişi kurulunun önceden olduğu gibi üç kişiden
oluşturulması işlemlerin süratlendirilmesi ve davaların hızla sonuçlandırılması
bakımından gerekli görülmektedir.
Madde 5- Yürürlük maddesidir.
Madde 6- Yürütme maddesidir.
ERZURUM
MİLLETVEKİLİ MUSTAFA NURİ AKBULUT’UN TEKLİFİ
2942 SAYILI KAMULAŞTIRMA KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1- Kamulaştırma Kanununun 7/Son maddesinin son
cümlesindeki “Altı ay içinde” ibaresi “Bir yıl içinde” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 2- Kamulaştırma Kanununun 8 inci maddesinin 4 üncü
fıkrasının son cümlesindeki “resmî taahhütlü” ibaresi “resmî iadeli taahhütlü”
şeklinde, 5-6 ve 8 inci fıkraları ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
(5) Malik veya yetkili temsilcisi tarafından, bu yazının tebliğ
tarihinden itibaren onbeş gün içinde kamulaştırmaya konu taşınmaz malı
pazarlıkla ve anlaşarak satmak veya trampa isteği ile birlikte idareye
başvurması halinde; komisyonca tayin edilen tarihte pazarlık görüşmeleri
yapılır. Tespit edilen tahmini değerin % 5’ini geçmemek üzere bedelde veya
trampada anlaşmaya varılması halinde yapılan bu anlaşmaya ilişkin bir tutanak
düzenlenir ve anlaşma konusu taşınmaz malın tüm hukukî ve fiilî vasıfları ile
kamulaştırma bedelini içeren tutanak malik veya yetkili temsilci ve komisyon
üyeleri tarafından imzalanır.
(6) İdarece anlaşma tutanağının tanzim tarihinden itibaren en geç
kırkbeş gün içinde tutanakta belirtilen bedel ödenmeye hazır hale getirilerek
bu durum malike veya yetkili temsilcisine resmi iadeli taahhütlü yazıyla
bildirilerek tapuda belirtilen günde idare adına tapuda ferağ vermesi istenir.
Malik veya yetkili temsilci tarafından idare adına tapuda ferağ verilmesi
halinde kamulaştırma bedeli kendilerine ödenir.
(8) Anlaşma olması halinde, kamulaştırma bedeli anlaşılan bedeldir.
Anlaşma olmaması ve ferağ verilmemesi halinde bu kanunun 10 uncu maddesine göre
işlem yapılır.
MADDE 3- Kamulaştırma Kanununun 10 uncu maddesinin 8 inci
fıkrasının sondan bir önceki cümlesi “İdarece kamulaştırma bedelinin hak sahibi
adına yatırıldığına veya hak sahibinin tespit edilemediği durumlarda, ileride
ortaya çıkacak hak sahibine verilmek üzere bloke edildiğine dair makbuzun
ibrazı halinde mahkemece, taşınmaz malın idare adına tesciline ve kamulaştırma
bedelinin, verilen kararın kesinleşmesinden sonra ve kesinleşecek karara göre
ödenmek üzere, hak sahibi/sahipleri adına, vadeli bir hesaba aktarılmasına
karar verilir ve bu karar tapu dairesine ve paranın yatırıldığı bankaya
bildirilir.” şeklinde, 7 nci fıkrası ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
(7) Bilirkişiler, taraflar ve diğer ilgililerin beyanlarını da dikkate
alarak, 11 inci maddedeki esaslar doğrultusunda taşınmaz malın değerini
belirten raporlarını onbeş gün içinde mahkemeye verirler. Mahkeme bu raporu,
duruşma gününü beklemeksizin taraflara tebliğ eder. Yapılacak duruşmaya hâkim,
taraflar veya vekillerini çağırır. Bu duruşmada tarafların bilirkişi
raporlarına varsa itirazları dinlenir.
MADDE 4- Kamulaştırma Kanununun 15 inci maddesinin 4 ve 5 inci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
(4) Bilirkişi kurulu, kamulaştırmaya konu olan yerin cins ve niteliğine
göre, ikisi odalar listesinden, biri de idare kurulu listesinden seçilmek
suretiyle üç kişiden oluşur.
(5) Kamulaştırılan taşınmaz malın üstün niteliği göz önüne alınarak,
bilirkişilerden ikisi aynı uzmanlık kolundan seçilebilir.
MADDE 5- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6- Bu Kanunu Bakanlar Kurulu yürütür.
Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Plan ve Bütçe Komisyonu
Esas No: 1/805, 2/557 25/4/2006
Karar No: 86
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Enerji ve Tabiî
Kaynaklar Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 4.5.2004 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 6.5.2004
tarihinde tali komisyon olarak Adalet Komisyonuna, esas komisyon olarak da
Komisyonumuza havale edilen 1/805 esas numaralı "Kamulaştırma Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı"nın Komisyonumuzun 18.4.2006
tarihinde Hükümeti temsilen Ulaştırma Bakanı Binali YILDIRIM ile Enerji ve
Tabiî Kaynaklar Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Devlet
Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü ve TEİAŞ temsilcilerinin de katılımlarıyla yaptığı 59 uncu
Birleşiminde; 2/557 esas numaralı Kanun Teklifi ile aynı mahiyette olması
nedeniyle İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca birleştirilmesi ve görüşmelerde
1/805 esas numaralı Tasarının esas alınmasına karar verilmesi suretiyle
incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı,
projelerini, Kamu İhale Kanunu çerçevesinde uygulamaktadır. Bu projelerin
etkinliğinin sağlanabilmesi için seri olarak gerçekleştirilebilmeleri
gerekmektedir. Aksi takdirde, projelerin hayata geçirilmelerinde gecikilmesi, ülke ekonomisi için zararlara
yol açmaktadır. Anılan sakıncaların yaşanmaması ve projelerin uygulamaya
geçirilmesinde kolaylıklar sağlanması amacıyla 2942 sayılı Kamulaştırma
Kanununda değişiklik yapılması ihtiyacı hasıl olmuştur.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
- Kamulaştırma işleminin mal sahibine bildirilmesinde
uygulanan "resmi taahhütlü" tebligat işlemi "iadeli
taahhütlü" tebligata dönüştürülerek idarelerin tebligat konusunda yaşadığı
sorunların giderilmesi,
- 2942 sayılı Kanunda 4650 sayılı Kanun ile yapılan
değişiklikle kabul edilen satın alma usulünün uygulanması sonucunda, tarafların
anlaşamaması halinde idare tarafından kamulaştırma bedelinin tespiti amacıyla
açılacak davada, tapulu bir taşınmaz için ilan yapılmasının idarelere çok büyük
mali yük getirmesi; uzlaşma sonucunda yapılan tescil işleminde herhangi bir
ilan yapılması söz konusu olmadığı halde, mahkemece verilecek tescil kararı
için üçüncü şahısların tapuda kayıtlı olmayan menfaatleri düşünülerek ilan
yapılmasının uygun olmaması nedeniyle, kamulaştırmanın ve belgelerin özetinin
mahalli ve ulusal basında ilan edilmesi usulüne son verilmesi,
- Mahkemece belirlenen kamulaştırma bedelinin bankaya
bloke edilmesi için kamulaştırma yapan idarelere finansman temininde kolaylık
sağlanması amacıyla, idarelere verilecek sürenin otuz gün olarak belirlenmesi,
- Kamulaştırma işlemlerinin hızlandırılması ve
masrafların azaltılması amacıyla, kamulaştırma bedelinin tespiti için açılan
davalarda bilirkişi kurulunun en az üç kişiden oluşması,
- Başkası adına tapulu, sahipsiz ve zilyedi tarafından
iktisap edilmemiş yerlerin kamulaştırılmasında, bina ve ağaçların bedelinin iyi
niyetli olmak şartıyla zilyede ödenmesinin hükme bağlanması,
- İdareler tarafından yapılan kamulaştırma işleminin
kesinleşmesinden sonra beş yıl içerisinde taşınmaz malların, kamulaştırma
amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisine lüzum
kalmaması halinde, mal sahibi veya mirasçıları tarafından bedelin kanuni
faiziyle birlikte ödenmesi durumunda taşınmaz malın iade edilebilmesinin
sağlanması,
- 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci maddesinde
yer alan acele kamulaştırma usulünün yeniden düzenlenmesi,
öngörülmektedir.
2/557 esas numaralı Kanun Teklifi ile;
- İdarenin kamulaştırma kararı alıp tapuya şerh
verilmesini istemesinden sonraki işlemleri tamamlayabilmeleri için öngörülen
sürenin altı aydan bir yıla çıkarılması,
- Kamulaştırmada ilgilinin pazarlık görüşmelerine
katılmasını teminen yapılan "resmi taahhütlü" tebligat işlemi
"iadeli taahhütlü" tebligata dönüştürülmesi,
- Bilirkişi kurulunun sayısının üçe indirilmesi,
öngörülmektedir.
Komisyonumuzda, Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelere geçmeden önce, Kanun Teklifi sahibi Erzurum Milletvekili Mustafa
Nuri AKBULUT tarafından;
- Kamulaştırma Kanununda 2001 yılında önemli değişiklikler yapıldığı, geçen dört yıl
içinde ortaya çıkan bazı aksaklıkların giderilmesi gerektiği, önemli
sorunlardan birinin de mahkemece belirlenen bedelin ilgili adına bankaya bloke
edilmesinden sonra, hükümle birlikte
paranın hak sahipleri tarafından alınabilmesi hususu olduğu; kararın
bozulmasından sonra yapılan yargılama sonucu daha az bir bedele hükmedilmesi
halinde ise idarenin zararına yol açıldığı ve paranın geri alınmasında büyük
sorunlar yaşandığı,
- İdarenin kamulaştırma kararı alıp tapuya şerh
verilmesini istemesinden sonraki altı aylık sürede bazen işlemleri
tamamlayamadıkları, sürenin artırılması gerektiği,
- Kamulaştırmada ilgilinin pazarlık görüşmelerine
katılmasını teminen yapılan "resmi taahhütlü" tebligat işlemi
"iadeli taahhütlü" tebligata dönüştürülmesinin gerekli olduğu,
ifade edilmiştir.
Komisyonumuzda, Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
- İdareler tarafından yapılan kamulaştırma işleminin
kesinleşmesinden sonra beş yıl içerisinde taşınmaz malların kamulaştırma
amacına tahsisine lüzumu kalmaması halinde, kamu yararına yönelik başka bir
ihtiyaç için kullanılmasının uygun olmadığı, kamulaştırma amacı
gerçekleşmediğinde mal sahibi veya mirasçıları tarafından bedelin kanuni
faiziyle birlikte ödenmesi durumunda taşınmaz malın sahibine iade
edilebilmesinin mümkün olması gerektiği,
- Kamulaştırmanın ve belgelerin özetinin mahalli ve
ulusal basında ilan edilmesi usulüne son verilmesinin uygun olmadığı, özellikle
mahalli basının önemli bir gelir kaynağının bu düzenleme ile kesileceği,
- Taşınmaz sahipleri ile yapılacak pazarlıkta idareye
sınırlı da olsa takdir hakkı tanınmamış olmasının anlaşmayla sonuçlanabilecek
birçok görüşmenin mahkemeye intikal etmesi sonucunu doğurduğu,
- Kamulaştırma konusundan doğrudan sorumlu Bakanlığın
açıklığa kavuşturulması gerektiği,
- Belirli bir amaca yönelik olarak kamulaştırılma
yapılabileceği; "kamunun herhangi bir ihtiyacı" gibi sınırları geniş
bir çerçevede kamulaştırma yapılmasının doğru olmayacağı,
- İşlemlerin hızlandırılması ve davaların
sonuçlandırılması bakımından Bilirkişi Kurulunun sayının düşürülmesine yönelik
düzenlemenin yapılmasının olumlu karşılandığı,
- Kamulaştırma Kanununda öngörülen değişikliklerin
uygulamada ortaya çıkan teknik ihtiyaçların karşılanmasına yönelik olduğu,
şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip, Hükümet
adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Kamulaştırma işleminin mal sahibine bildirilmesinde
uygulanan "resmi taahhütlü" tebligat işleminin uygulamada sorunlar
yarattığı, "iadeli taahhütlü" tebligatın bu çerçevede önemli kolaylıklar sağlayacağı,
- Tapulu bir taşınmaz için ilan yapılmasının kamu
idarelerine büyük mali yük getirdiği, bu nedenle kamulaştırmanın ve belgelerin
özetinin mahalli ve ulusal basında ilan edilmesi usulüne son verildiği,
- Mahkemece belirlenen kamulaştırma bedelinin bankaya
bloke edilmesi için kamulaştırma yapan idarelere finansman temininde kolaylık
sağlanması amacıyla, onbeş günlük
sürenin otuz gün olarak belirlendiği,
- Bazı yerlerde beş kişiden oluşan bilirkişi kurulunu
toplamanın mümkün olmadığı, bu nedenle sayının üç kişiye çekildiği,
- İdareler tarafından yapılan kamulaştırma işleminin
kesinleşmesinden sonra beş yıl içerisinde taşınmaz malların kamulaştırma
amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisi lüzumunun
kalmaması halinde, mal sahibi veya mirasçıları tarafından bedelin kanuni
faiziyle birlikte ödenmesi durumunda taşınmaz malın iade edilebilmesine imkân
tanındığı,
- 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci maddesinde
yer alan acele kamulaştırma usulünün yeniden düzenlendiği,
- Her bakanlığın kendi görev alanı ile ilgili
kamulaştırmalar yapabileceği,
ifade edilmiştir.
Tasarının geneli üzerindeki görüşmeleri müteakiben,
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının;
- Çerçeve 1 inci maddesi; aynen,
- Çerçeve 2 nci maddesi; madde çerçevesinde yer alan
"anılan maddenin" ibaresinin çıkarılması suretiyle,
- Çerçeve 3 üncü maddesi; oluşturulacak bilirkişi
heyetinde üçten fazla kişinin bulunmaması amacıyla değiştirilen 2942 sayılı
Kanunun 15 inci maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan "en az"
ibaresinin metinden çıkarılması ve Medeni Kanun ile uyumun sağlanması amacıyla
beşinci fıkrasında yer alan " taşınmaz malın" ibaresinin
"taşınmazın" olarak redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- Çerçeve 4 üncü maddesi; idarelerin 2942 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesi uyarınca irtifak hakkı kurabilmeleri mümkün
bulunduğundan, 19 uncu madde ile uyumun sağlanması amacıyla, bu maddenin ikinci
fıkrasının birinci cümlesinde yer alan "kamulaştırılması" ibaresinin
çıkarılması ve "sonucunda" ibaresinden sonra gelmek üzere
"mülkiyetinin kamulaştırılması ve/veya üzerinde irtifak hakkı tesis
edilmesi" ibaresinin eklenmesi, üçüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan
"kamulaştırma" ibaresinden sonra gelmek üzere
"mülkiyet/irtifak" ibaresinin eklenmesi, Kanunun 10 uncu maddesi ile
paralelliğin sağlanması amacıyla yedinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan
"15 gün" ibaresinin "30 gün" olarak değiştirilmesi, üçüncü
cümlesinin başına "Taşınmazın mülkiyetinin kamulaştırılmasında"
ibaresinin eklenmesi, kamulaştırma yoluyla irtifak hakkı tesis edilmesi
halinde, ihtiyaç duyulan mecra irtifak haklarının hiçbir şekilde tescilinin
mümkün olamaması ve bu durumda kamulaştırma işlemlerinin sonuçlandırılmaması
sorununu gidermeye yönelik düzenlemenin yedinci fıkradan sonra gelmek üzere
yeni bir fıkra olarak eklenmesi,
taşınmazı zilyetlikle kullandığı belirtilen malikin Kadastro Kanununun
hükümleri dairesinde tapuya tescil ya da Medeni Kanunun zilyetlikle iktisap
hükümleri dairesinde iktisap etmiş olduğu ispat edilinceye kadar geçecek süre
zarfında, hem yürürlükteki mevzuat ile çelişmeyen ve aynı zamanda kamulaştırma
işlerini de sürüncemede bırakmayacak şekilde konunun çözümü amacıyla sekizinci
fıkrasının değiştirilmesi ve Türk Ceza Kanununa göre suç olan meraya tecavüz
etmek gibi menfi durumların yeniden meydana gelmesini önlemek ve Belediye sınırları dışında kalan ve Mera
Kanunu uyarınca mera vasfını kaybetmiş yerlerin kamulaştırılmasında, binaların
ve ağaçların takdir olunan bedelinin zilyedine ödenmesini teminen onuncu
fıkrasının değiştirilmesi suretiyle,
- Çerçeve 5 inci maddesi; kamulaştırma işleminin
üzerinden beş yıl geçtiği halde, taşınmazın kamulaştırma amacı için
kullanılmaması halinde taşınmazın sahibine iade edilebilmesini sağlamaya
yönelik olarak, 2942 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasında yer
alan "kamu yararına yönelik olarak herhangi bir ihtiyaca" ibaresinin
çıkarılması ve metnin redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- Çerçeve 6 ncı maddesi; 2942 sayılı Kanunun 27 nci
maddesinde yer alan taşınmaz mal ibarelerinin Medeni Kanun ile paralelliğinin
sağlanması amacıyla taşınmaz olarak redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 7 ve 8 inci maddeleri;
aynen,
kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Mesut Özakcan |
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
|
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
|
(Ayrışık oy
yazımız ektedir) |
(Ayrışık oy
ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
Alaattin Büyükkaya |
|
|
|
Batman |
Denizli |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Karşı oy
yazım ektedir) |
(Ayrışık oy
ektedir) |
(Ayrışık oy
ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kars |
|
|
|
|
(Ayrışık oy
ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
|
|
|
Kayseri |
Kayseri |
Kırşehir |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Muzaffer Baştopçu |
Mustafa Ünaldı |
Hasan Fehmi Kinay |
|
|
|
Kocaeli |
Konya |
Kütahya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mustafa Özyürek |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
|
|
|
Mersin |
Muğla |
Nevşehir |
|
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ektedir) |
|
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Cemal Uysal |
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
|
|
|
Ordu |
Ordu |
Rize |
|
|
|
|
(Karşı oy
ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Musa Uzunkaya |
Enis Tütüncü |
M. Ergun Dağcıoğlu |
|
|
|
Samsun |
Tekirdağ |
Tokat |
|
|
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ekte) |
|
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
|
|
Trabzon |
|
|
|
|
|
(Ayrışık oy
yazısı ektedir) |
|
|
AYRIŞIK OY
Tasarının 2 nci maddesiyle 2942 sayılı Kanunun 10 uncu
maddesinin 4 üncü fıkrası yürürlükten kaldırılmaktadır. Yürürlükten kaldırılan
hükmün kamulaştırmanın yerel ve ulusal basında ilanına ilişkindir. Bu husus
kamulaştırmanın duyurulması açısından önem taşıdığı gibi özellikle yerel basının
gelir kaynaklarını olumsuz etkilemesi açısından da önemlidir.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
A. Kemal Deveciler |
M. Mesut Özakcan |
|
|
Trabzon |
Balıkesir |
Aydın |
|
|
Kazım Türkmen |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
Ordu |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Bülent Baratalı |
Birgen Keleş |
Mustafa Özyürek |
|
|
İzmir |
İstanbul |
Mersin |
|
|
|
Enis Tütüncü |
|
|
|
|
Tekirdağ |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF
ETTİĞİ METİN
KAMULAŞTIRMA
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1 - 4/11/1983
tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 8 inci maddesinin dördüncü
fıkrasında yer alan “resmî taahhütlü” ibaresi “iadeli taahhütlü” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 2- 2942
sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve
anılan maddenin sekizinci fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan “onbeş gün”
ibaresi “otuz gün” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 3- 2942
sayılı Kanunun 15 inci maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Bilirkişi
kurulu; kamulaştırmaya konu olan yerin cins ve niteliğine göre, ikisi odalar
listesinden, biri de idare kurulu listesinden seçilmek suretiyle en az üç
kişiden oluşur.
Kamulaştırılan
taşınmaz malın üstün niteliği göz önüne alınarak, bilirkişilerden ikisi aynı
uzmanlık kolundan seçilebilir.”
MADDE 4- 2942
sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin yedinci fıkrasının birinci cümlesinde yer
alan “onbeşgün” ibaresi “otuzgün” olarak değiştirilmiş ve aynı maddenin sonuna
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Kamulaştırma
işlemlerine başlanmasından önce ve iyi niyetle olmak koşuluyla başkası adına tapulu,
sahipsiz ve zilyedi tarafından iktisap edilmemiş yerin kamulaştırılmasında,
binaların ve ağaçların 11 inci ve 12 nci maddeler uyarınca takdir olunan bedeli
zilyedine ödenir.”
MADDE 5- 2942
sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kamulaştırmanın
ve bedelinin kesinleşmesinden itibaren beş yıl içerisinde taşınmaz malların
kamulaştırma amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisi
lüzumu kalmaması halinde, keyfiyet idarece mal sahibi veya mirasçılarına 7201
sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre duyurulur. Bu duyurma üzerine mal
sahibi veya mirasçıları, kamulaştırma bedelini aldıkları günden itibaren
işleyecek kanuni faiziyle birlikte üç ay içinde ödeyerek taşınmaz malı geri alabilir.”
MADDE 6- 2942
sayılı Kanunun 27 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 27-
3634 sayılı Millî Müdafaa Mükellefiyeti Kanununun uygulanmasında yurt savunması
ihtiyacına veya aceleliğine Bakanlar Kurulunca karar alınacak hallerde veya
özel kanunlarla öngörülen olağanüstü durumlarda gerekli olan taşınmaz malların
kamulaştırılmasında; ilgili idare taşınmaz malın bulunduğu yer asliye hukuk
mahkemesine müracaat eder ve taşınmaz mala bu madde uyarınca acele el
konulmasıyla, bedel tespitine ve tesciline karar verilmesini ister.
Mahkemece
duruşma günü ile bedelin yatırılacağı banka şubesi belirlenir ve yedi gün
içinde o taşınmaz malın 15 inci madde uyarınca seçilecek bilirkişilerce değer
tespitinin yapılması için keşif yapılır.
Bilirkişiler,
11 inci ve 12 nci maddelerdeki esaslar doğrultusunda taşınmaz malın değerini
belirten raporlarını yedi gün içinde mahkemeye verirler. Mahkeme bu raporu,
duruşma gününü beklemeksizin taraflara tebliğ eder. İdare bu tebliğ üzerine
raporda belirtilen bedeli bankaya yatırdığına dair makbuzu mahkemeye ibrazından
sonra taşınmaz mala el koyabilir.
Duruşmada
mahkemece tarafların bilirkişi raporlarına varsa itirazları dinlenir ve
bilirkişilerin bu itirazlara karşı beyanları alınır.
Tarafların
bedelde anlaşamamaları halinde, gerektiğinde hakim tarafından onbeş gün içinde
sonuçlandırılmak üzere yeni bir bilirkişi kurulu tayin edilir. Hakim,
tarafların ve bilirkişilerin rapor veya raporları ile beyanlarından yararlanarak
adil ve hakkaniyete uygun bir kamulaştırma bedeli tespit eder. Mahkemece tespit
edilen bu bedel, taşınmaz mal, kaynak veya irtifak hakkının kamulaştırılma
bedelidir.
Kamulaştırma
bedeli olarak tespit edilen bedel, taşınmaz mala el atılmasını teminen idare
tarafından bankaya yatırılan bedelden fazla ise, mahkemece idareye aradaki
farkın ödenmesi için otuz gün süre verilir.
Kamulaştırma
bedeli olarak tespit edilen bedel, taşınmaz mala el atılmasını teminen idare
tarafından bankaya yatırılan bedelden az ise, mahkemece taşınmaz malikinin,
karar tarihinden itibaren otuzgün içerisinde aradaki farkı idareye ödemesine
karar verilir.
İdarece,
kamulaştırma bedelinin hak sahibi adına yatırıldığına veya hak sahibinin tespit
edilemediği durumlarda, ileride ortaya çıkacak hak sahibine verilmek üzere
bloke edildiğine dair makbuzun ibrazı halinde mahkemece, taşınmaz malın idare
adına tesciline karar verilir ve bu karar, tapu dairesine ve paranın
yatırıldığı bankaya bildirilir. Tescil hükmü kesin olup tarafların bedele
ilişkin temyiz hakları saklıdır.
Bu maddede
öngörülen işlemler, mahkemenin davetine uymayanlar olduğu takdirde ilgilinin
yokluğunda yapılır.
Hak
sahibinin tespit edilemediği durumlarda mahkemece, kamulaştırma bedelinin üçer
aylık vadeli hesaba dönüştürülerek nemalandırılması amacıyla gerekli tedbirler
alınır.
Bu Kanunun 3
üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen hallerde yapılacak
kamulaştırmalarda yatırılacak miktar, ödenecek ilk taksit bedelidir.”
MADDE 7- Bu
Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8- Bu
Kanun hükümlerini Ba-kanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
KAMULAŞTIRMA
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1-
4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 8 inci maddesinin
dördüncü fıkrasında yer alan "resmi taahhütlü" ibaresi "iadeli
taahhütlü" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2- 2942
sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmış ve
sekizinci fıkrasının üçüncü cümlesinde yer alan "onbeş gün" ibaresi
"otuz gün" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 3- 2942
sayılı Kanunun 15 inci maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Bilirkişi
kurulu; kamulaştırmaya konu olan yerin cins ve niteliğine göre, ikisi odalar
listesinden, biri de idare kurulu listesinden seçilmek suretiyle üç kişiden
oluşur.
Kamulaştırılan
taşınmazın üstün niteliği göz önüne alınarak, bilirkişilerden ikisi aynı
uzmanlık kolundan seçilebilir."
MADDE 4- 2942
sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan
"kamulaştırılması" ibaresi "mülkiyetinin kamulaştırılması
ve/veya üzerinde irtifak hakkı tesis edilmesi" şeklinde değiştirilmiş,
üçüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan "kamulaştırma"
ibaresinden sonra gelmek üzere "mülkiyet/irtifak" ibaresi eklenmiş,
yedinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan "onbeş gün" ibaresi
"otuz gün" olarak değiştirilmiş, üçüncü cümlesinin başına
"Taşınmazın mülkiyetinin kamulaştırılmasında" ibaresi eklenmiş,
yedinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş, sekizinci ve
onuncu fıkraları ise aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kamulaştırma
yoluyla irtifak hakkı tesis edilmesi halinde ise, idare tarafından irtifak
hakkına ilişkin kamulaştırma bedelinin bankaya yatırıldığına dair makbuzun
mahkemeye ibrazı halinde, üzerinde irtifak hakkı tesis edilecek taşınmazın
mülkiyet hanesi açık bırakılmak ve zilyedi tapu kütüğünün beyanlar hanesinde
gösterilmek suretiyle tapu kütüğüne tescil edilmesi ve bilahare zilyet
tarafından bu taşınmazın mülkiyetinin kendisine ait olduğuna dair adına tescil
hükmünü içeren mahkeme ilamının ibrazı halinde, bu taşınmazın açık bırakılmış
olan mülkiyet hanesi doldurularak ilgilisi adına tescil edilmesi gerektiği de
belirtilerek mahkemece bu taşınmaz üzerinde idare adına irtifak hakkı tesis ve
tescil edilmesine ve kamulaştırma bedelinin zilyedine ödenmesine karar verilir.
Bu karar ilgili tapu dairesine ve ödemenin yapıldığı bankaya bildirilir."
"Bu
müddet içinde Hazine veya üçüncü şahıslar tarafından itiraz edilmesi veya
itiraz edilmemiş olsa bile mahkemece zilyetliğin yeterli görülmemesi halinde,
mahkeme tarafından tespit edilen kamulaştırma bedelinin ileride hak sahipliğini
ispat edecek kişiye ödenmek üzere idarece ilanda belirtilen bankada açılacak
üçer aylık vadeli hesaba yatırılmasından sonra, mülkiyet kamulaştırmasında
taşınmazın; irtifak kamulaştırmasında ise irtifak hakkının idare adına tesciline
karar verilir."
"Kamulaştırma
işlemlerine başlanmadan önce ve iyi
niyetle olmak koşuluyla başkası adına tapulu, sahipsiz ve/veya zilyedi
tarafından iktisap edilmemiş yerler ile Belediye sınırları dışında kalan ve
25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanunu uyarınca mera vasfını kaybetmiş
yerlerin kamulaştırılmasında, binaların ve ağaçların 11 inci ve 12 nci maddeler
uyarınca takdir olunan bedeli zilyedine ödenir."
MADDE 5- 2942
sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Kamulaştırmanın
ve bedelinin kesinleşmesinden itibaren beş yıl içerisinde taşınmazların
kamulaştırma amacına tahsisine lüzum kalmaması halinde, keyfiyet idarece mal
sahibi veya mirasçılarına 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre duyurulur.
Bu duyurma üzerine mal sahibi veya mirasçıları, kamulaştırma bedelini aldıkları
günden itibaren işleyecek kanuni faiziyle birlikte üç ay içinde ödeyerek
taşınmazı geri alabilir."
MADDE 6- 2942
sayılı Kanunun 27 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"MADDE
27- 3634 sayılı Milli Müdafaa Mükellefiyeti Kanununun uygulanmasında yurt
savunması ihtiyacına veya aceleliğine Bakanlar Kurulunca karar alınacak
hallerde veya özel kanunlarla öngörülen olağanüstü durumlarda gerekli olan
taşınmazların kamulaştırılmasında; ilgili idare taşınmazın bulunduğu yer asliye
hukuk mahkemesine müracaat eder ve taşınmaza bu madde uyarınca acele el
konulmasıyla, bedel tespitine ve tesciline karar verilmesini ister.
Mahkemece
duruşma günü ile bedelin yatırılacağı banka şubesi belirlenir ve yedi gün
içinde o taşınmazın 15 inci madde uyarınca seçilecek bilirkişilerce değer
tespitinin yapılması için keşif yapılır.
Bilirkişiler,
11 inci ve 12 nci maddelerdeki esaslar doğrultusunda taşınmazın değerini
belirten raporlarını yedi gün içinde mahkemeye verirler. Mahkeme bu raporu,
duruşma gününü beklemeksizin taraflara tebliğ eder. İdare bu tebliğ üzerine
raporda belirtilen bedeli bankaya yatırdığına dair makbuzu mahkemeye ibrazından
sonra taşınmaza el koyabilir.
Duruşmada
mahkemece tarafların bilirkişi raporlarına varsa itirazları dinlenir ve
bilirkişilerin bu itirazlara karşı beyanları alınır.
Tarafların
bedelde anlaşamamaları halinde, gerektiğinde hakim tarafından onbeş gün içinde
sonuçlandırılmak üzere yeni bir bilirkişi kurulu tayin edilir. Hakim,
tarafların ve bilirkişilerin rapor veya raporları ile beyanlarından yararlanarak
adil ve hakkaniyete uygun bir kamulaştırma bedeli tespit eder. Mahkemece tespit
edilen bu bedel, taşınmaz, kaynak veya irtifak hakkının kamulaştırılma
bedelidir.
Kamulaştırma
bedeli olarak tespit edilen bedel, taşınmaza el atılmasını teminen idare
tarafından bankaya yatırılan bedelden fazla ise, mahkemece idareye aradaki
farkın ödenmesi için otuz gün süre verilir.
Kamulaştırma bedeli olarak tespit edilen
bedel, taşınmaza el atılmasını teminen idare tarafından bankaya yatırılan
bedelden az ise, mahkemece taşınmaz malikinin, karar tarihinden itibaren otuz
gün içerisinde aradaki farkı idareye ödemesine karar verilir.
İdarece,
kamulaştırma bedelinin hak sahibi adına yatırıldığına veya hak sahibinin tespit
edilemediği durumlarda, ileride ortaya çıkacak hak sahibine verilmek üzere
bloke edildiğine dair makbuzun ibrazı halinde mahkemece, taşınmazın idare adına
tesciline karar verilir ve bu karar, tapu dairesine ve paranın yatırıldığı
bankaya bildirilir. Tescil hükmü kesin olup tarafların bedele ilişkin temyiz
hakları saklıdır.
Bu maddede
öngörülen işlemler, mahkemenin davetine uymayanlar olduğu takdirde ilgilinin
yokluğunda yapılır.
Hak
sahibinin tespit edilemediği durumlarda mahkemece, kamulaştırma bedelinin üçer
aylık vadeli hesaba dönüştürülerek nemalandırılması amacıyla gerekli tedbirler
alınır.
Bu Kanunun 3
üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen hallerde yapılacak
kamulaştırmalarda yatırılacak miktar, ödenecek ilk taksit bedelidir."
MADDE 7- Bu
Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 8- Bu
Kanun hükümlerini Ba-kanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
B. Atalay |
A. Şener |
M. Aydın |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı V. |
|
|
|
|
A. Aksu |
A. Aksu |
S. Güçlü |
|
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı V. |
|
|
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
M. A. Şahin |
|
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı V. |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
|
|
M. Aydın |
S. Güçlü |
C. Çiçek |
|
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı V. |
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
B. Atalay |
|
|
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı V. |
|
|
|
|
|
|
G. Akşit |
|
|
|