Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 416)

 

Entegre Devre Topoğrafyalarının Korunması Hakkında Kanun Tasarısı ve Sanayi, Ticaret,Enerji, Tabiî Kaynaklar,

Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu (1/695)

 

                                                     

Not :Tasarı Başkanlıkça, Adalet ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji komisyonlarına havale edilmiştir.

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

30.10.2003

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-372/4895

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 1.10.2003 tarihinde kararlaştırılan “Entegre Devre Topoğrafyalarının Korunması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Ülkemizin; sınaî mülkiyet hakları içerisinde önemli bir yer tutan entegre devre topoğrafyalarının korunması hakkında, 1/95 sayılı Türkiye-AB Ortaklık Konseyi Kararının 8 no.'lu ekinin 7 nci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca Gümrük Birliğinin gerçekleşme tarihi olan 1.1.1996 tarihinden itibaren üç yıl içerisinde AB mevzuatına uygun düzenleme yapılması, ayrıca, Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Kuruluş Anlaşmasına üyeliğimiz nedeniyle söz konusu anlaşmanın eki Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Anlaşması (TRIPS) yükümlülüklerine uyum sağlanması gerekliliğinden kaynaklanan ve ülkemiz ekonomisi, sanayi ve ticarî hayatını yakından ilgilendiren sorumlulukları bulunmaktadır.

Entegre devre topoğrafyalarına koruma sağlanmasının nedeni, yalnızca Avrupa Birliği ve DTÖ nezdindeki yükümlülüklerimiz veya bu sistem ve teknolojileri geliştiren kişilerin ödüllendirilmesinin temini olmayıp, aynı zamanda, bireysel yaratıcılığın, keşif ve buluşları teşvik işlevini ya da diğer türlü yeni teknolojik çözümler ile genel kamu yararına orijinal, tamamen yeni ürünlerin üretilmesi amacıyla insanî, malî ve teknolojik kaynaklara yeterli miktarda yatırımın özendirilmesidir. Bu şekilde, dış teknoloji yurt içine çekilerek kalkınma ve gelişmenin daha geniş bir kitleye yayılması ve teknolojik ilerleme kaydedilmesi mümkün olabilecektir. Teknoloji üreticisi veya buluş sahibi, meydana getirdiği mamulün korunacağı konusunda teminat bulursa, daha çok yaratıcı faaliyet yapma istek ve arzusu içerisine girecek ve böylece ücret ya da uygun bir bedel karşılığında ürününü seri biçimde üretebilecek veya diğer şekillerde kullanabilecektir.

Bu Tasarının yasalaşması ile ülkemizin sınaî mülkiyet hakları alanında çok önemli bir adım daha atılarak DTÖ, Dünya Fikri Mülkiyet Teşkilâtı (WIPO) ve Avrupa Patent Ofisi (EPO) gibi üyesi bulunduğumuz uluslararası kuruluşlar ile ilgili yükümlülüklerimizden bir tanesi daha yerine getirilmiş ve ülkemiz sanayi ve ticarî sistemi dünya ticaret sistemine daha uyumlu hale gelmiş olacaktır.

Tasarı ile öngörülen hususları yürütmek üzere, 544 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile kurulan Türk Patent Enstitüsü (TPE) görevlendirilmiştir. Böylece TPE'nin, patent, faydalı model, ticaret ve hizmet markaları, coğrafî işaret ve endüstriyel tasarımlardan sonra bir diğer önemli sınaî mülkiyet hakkı olan entegre devre topoğrafyalarından da sorumlu olması öngörülmektedir.

Entegre devre topoğrafyalarının korunmasına yönelik sistemler, sınaî haklar alanında yeni bir gelişmedir. Dolayısıyla bu Tasarı küresel gelişmelerin takip edilerek uluslararası yükümlülüklerimizin yerine getirilmesi, ulusal ekonomimizin sağlıklı gelişimi ve sınaî mülkiyet hakları koruması ile ilgili yeknesaklığın sağlanabilmesi açısından önem arzetmektedir.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Madde ile; bir sınaî mülkiyet hakkı olan entegre devre topoğrafyası hakkının korunması, entegre devre topoğrafyası tasarlayıcılarının teşvik edilmesi ve dürüst bir rekabet ortamının kurallarının konulması Kanunun amacı olarak belirlenmektedir.

Madde 2. - Madde ile; Kanun metninde geçen ve açıklanmasına ihtiyaç duyulan ibareler tanımlanmaktadır.

Madde 3. - Madde ile; hangi kişilerin bu Kanunun tanıdığı korumadan yararlanacağı düzenlenmektedir. Bu koruma öncelikle Türkiye Cumhuriyeti uyruğundaki gerçek ve tüzel kişilere tanınmıştır. Ayrıca Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası anlaşmalara üye olan ülke vatandaşlarının da eşit işlem görme ilkesi uyarınca millî korumadan aynı şekilde yararlanmaları sağlanmaktadır.

Yabancılar ile ilgili diğer bir husus da karşılıklılık ilkesidir. Birinci fıkrada belirtilen uluslararası anlaşmaların dışında kalan ülke vatandaşları da karşılıklılık ilkesi gözetilerek Türkiye’de bu haktan yararlanma olanağına sahip olacaktır.

Madde 4. - Madde ile; entegre devre topoğrafyasına ilişkin korumanın konusu düzenlenmektedir.

Madde 5. - Madde ile; korumanın temel kriteri olan orijinallik hususu düzenlenmiştir. Orijinal olma niteliğine sahip olmak için iki şartın yerine getirilmesi öngörülmekte olup, bunlar entegre devre topoğrafyasının tasarlayıcısının kendi fikrî çabasının ürünü olması ve söz konusu topoğrafyanın oluşumu anında bunun entegre devre üreticileri ya da tasarlayıcıları arasında bilinmiyor olmasıdır.

Bir entegre devre topoğrafyasının kendi bünyesinde bilinen bir grup devre elemanı bulundurması halinde, bu devre elemanları grubu bütün olarak ele alındığında, orijinallik koşulunu taşıyorsa bu Kanunla sağlanan korumadan yararlanması öngörülmüştür.

Madde 6. - Madde ile; tescil başvurusunun kanunî süre içerisinde yapılmış olması kaydıyla, koruma süresinin başlangıcı ile tescile bağlanan haklarla ilgili olarak korumanın ne kadar süreceği düzenlenmiştir. Korumanın süresi uluslararası anlaşmalarda belirtilen sürelere paralel olarak belirlenmiştir.

Madde 7. - Madde ile; entegre devre topoğrafyasını koruma hakkının tasarlayıcısına ait olduğu temel ilke olarak belirlenmektedir. Koruma hakkı, başvuru işleme konulmadan önce devir veya temlik edilebilir. Söz konusu entegre devre topoğrafyasının birden çok şahıs tarafından tasarlanması halinde, koruma hakkının bu şahıslara müştereken ait olacağı yolunda düzenleme yapılmıştır.

Madde 8. - Madde ile; memur, hizmetli ve işçilerin işlerini görürken tasarladıkları entegre devre topoğrafyasının koruma hakkının, sözleşmede aksine hüküm bulunmaması halinde işverenlere ait olacağı düzenlenmiştir.

Ayrıca; memur, hizmetli veya işçinin sözleşmesi gerektirmediği halde gerçekleştirdiği korunmaya değer entegre devre topoğrafyası karşılığı olarak bir bedelin kendilerine ödenmesi hüküm altına alınmıştır.

Madde 9. - Madde ile; esas itibariyle Anayasanın 130 uncu maddesinde belirtilen üniversite öğretim üyeleri ile yardımcılarına serbestçe her türlü bilimsel araştırma ve yayında bulunabilme özgürlüğü tanınması amaçlanmaktadır. Bu ilke gereği hizmet ilişkisine bağlı entegre devre topoğrafyalarına ilişkin genel hükümler burada farklı değerlendirilmiş ve koruma hakkı öğretim elemanlarına verilmiştir.

Ayrıca, öğretim kurumunun, entegre devre topoğrafyasıyla sonuçlanan araştırmalar için özel olarak belli araç ve gereçleri sağlamak suretiyle harcamalarda bulunması halinde sahip olduğu haklar düzenlenmiştir.

Madde 10. - Madde ile; hizmet sözleşmesi dışında kalan iş görme sözleşmelerinde aksine hüküm olmadıkça hak sahibinin işveren olacağı hükme bağlanmaktadır.

Madde 11. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası hak sahibine, izni olmaksızın yapılan fiilleri önleme hakkı tanınmaktadır.

Madde 12. - Madde ile; koruma altındaki entegre devre topoğrafyaları üzerindeki hakların sınırlandırılması amaçlanmaktadır.

Maddenin (a) bendinde koruma altındaki bir entegre devre topoğrafyasının yalnızca özel amaçlar için veya değerlendirme, analiz, araştırma ya da eğitim amaçları için kullanılması, hakkın kapsamı dışında tutulmuştur.

Maddenin (b) bendinde, korsan mühendislik olarak tabir edilen uygulama konusunda hak sahibinin hakları ile ilgili olarak istisnaî bir durum tesis edilmiştir. Bu, hak sahibinden başka bir şahsın koruma altındaki bir entegre devre topoğrafyasını yalnızca değerlendirmek ya da analiz etmekle kalmayarak ilaveten koruma altındaki bir entegre devre topoğrafyasının bütünü ya da bir kısmını içerebilecek yeni bir entegre devre topoğrafyası tasarlaması durumudur. Bu istisnaî şart yalnızca yeni entegre devre topoğrafyasının orijinallik tanımının gereklerini yerine getirdiği durumlarda söz konusu olabilecektir.

Maddenin (c) bendinde hak sahibinin izniyle ya da hak sahibi tarafından piyasaya sürülmüş olan koruma altındaki entegre devre topoğrafyasına ilişkin hakların bitimi düzenlenmektedir.

Maddenin (d) bendi, koruma altına alınmış bir entegre devre topoğrafyasını iyi niyetle iktisap eden kişinin lehine bir düzenleme öngörmektedir.

(e) bendi ile ise, benzer tipte bir orijinal entegre devre topoğrafyasını meydana getiren üçüncü kişi lehine istisnaî bir hal öngörülmekte ve bu durum da hakkın kapsamı dışında tutulmaktadır.

Madde 13. - Madde ile; entegre devre topoğrafyalarının tescil başvuruları ve diğer işlemlerin yapılması ile yetkili kuruluş olarak Türk Patent Enstitüsü belirlenmiştir.

Madde 14. - Madde ile; entegre devre topoğrafyalarının tescili için gerekli başvuru şartları düzenlenmiştir.

Madde 15. - Madde ile; Kanunun ilgili maddelerine göre yapılacak incelemeyi müteakip başvurunun kesinleşme tarihi hükme bağlanmakta olup, başvurudaki eksikliklerin verilen süre içerisinde giderilmemesi halinde başvurunun yapılmamış sayılacağı düzenlenmektedir.

Madde 16. - Madde ile; sicile kayıt ve yayımlamaya ilişkin usul ve esaslar belirlenmiştir.

Madde 17. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası başvurusu ve tescilden doğan haklar üzerinde yapılabilecek sağlararası ve ölüme bağlı hukukî muamelelerin belirlenmesi öngörülmektedir.

Madde 18. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası başvurusu ve tescilden doğan hakkın kullanımı ile ilgili lisans sözleşmeleri düzenlenmektedir.

Lisans sözleşmesi inhisari veya inhisari olmayan lisans şeklinde düzenlenebilir. Aksi sözleşmede kararlaştırılmamışsa kural olarak lisans inhisari değildir.

Maddede her iki türdeki lisans hakkına bağlanan hukukî sonuçlar ve lisans hakkı sahipleri ile entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin hukukî ilişkilerine yer verilmiştir.

Madde 19. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası hakkının hükümsüz sayılmasına ilişkin haller belirtilerek, kimlerin hükümsüzlük talebinde bulunabileceğine ve hükümsüzlüğün yargı kararı ile olacağına ilişkin düzenleme yapılmaktadır.

Madde 20. - Madde ile; hükümsüzlük kararının etkileri düzenlenmekte olup, buna göre mahkemece verilecek hükümsüzlük kararı, geçmişe etkili sonuçlar doğurmaktadır.

Maddenin ikinci fıkrasında ise, bu durumun istisnaları düzenlenmektedir. Ayrıca mahkemece verilecek hükümsüzlüğe ilişkin kesinleşmiş kararın herkese karşı hüküm doğuracağı da ifade edilmektedir.

Madde 21. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası koruma hakkının sona erme sebepleri düzenlenmiştir.

Maddenin ikinci fıkrasında ise, korunması sona eren entegre devre topoğrafyasının, sona erme sebebinin gerçekleştiği andan itibaren, kamu malı sayılacağı hükme bağlanmıştır.

Madde 22. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası hak sahibinin, bu hakkından vazgeçebileceği belirtilmekte, vazgeçmenin şekli unsurları ve istisnaları düzenlenmektedir.

Madde 23. - Madde ile; Enstitü nezdinde başvuru sahipleri adına entegre devre topoğrafyası başvurusu veya diğer işlemleri yapma yetkisi olan kişiler ile ilgili düzenleme yapılmaktadır.

544 sayılı Türk Patent Enstitüsü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 30 uncu maddesinde patent ve marka vekillerinin nitelikleri, yetkileri ve sınav şekli tanımlanmıştır. Entegre devre topoğrafyası işlemlerinde başvuru sahipleri adına patent vekillerinin yetkili olmaları bu madde ile öngörülmektedir. Entegre devre topoğrafyası konusunun patent gibi teknik ağırlıklı olması nedeni ile sadece patent vekillerinin bu konuda yetkili olmaları sağlanmaktadır.

Madde 24. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası hak sahibine Kanunun 11 inci maddesinin (a) ve (b) bentlerinde sayılan fiillerin önlenmesi için dava açma hakkı tanınmaktadır. Kanunda benimsenen prensibe göre entegre devre topoğrafyası koruma hakkına tecavüz sayılan fiillerden söz edilebilmesi için başvurunun yayımlanmış olması gerekmektedir. 12 nci maddede koruma hakkının sınırlandırıldığı durumlara ilişkin düzenleme yapılmış olup, bu maddede sayılan fiiller hakka tecavüz kapsamı dışında tutulmuştur.

Maddede, başvuru sahibinin tecavüz olaylarına karşı önlem girişiminde bulunabilmesi için kural olarak başvurunun yayımlanmasının aranacağı belirtilmektedir. Bununla birlikte iki özel durumda yayımdan önce de tecavüzün varlığı kabul edilmiştir.

Madde 25. - Madde ile; başvuruya konu olan temel unsurun, diğer bir şahsın entegre devre topoğrafyasından izinsiz olarak alınmış olduğu durumlarda uygulanacak prosedür belirlenmektedir.

Entegre devre topoğrafyasının tescil edilmiş olduğu durumlarda, devir talebinde bulunma hakkının, tescilin yayımından itibaren üç yıl içerisinde kullanılması gerekmektedir.

Madde 26. - Madde ile; hakkı tecavüze uğrayan kişinin açacağı davada ileri sürebileceği talepler düzenlenmiştir. Ayrıca, hak sahibi tarafından üçüncü kişiler aleyhine açılacak hukuk davalarında yetkili mahkemeye ilişkin düzenleme yapılmıştır.

Madde 27. - Madde ile; zararın ve tazminat miktarının belirlenebilmesi için gerekli olan belgelerin, tazminat yükümlüsünce verilmesi zorunluluğu düzenlenmiştir.

Madde 28. - Maddenin birinci fıkrasında, entegre devre topoğrafyası hak sahibinin uğradığı zararın sadece tecavüz nedeni ile uğranılan fiilî zarardan ibaret olmayıp, yoksun kalınan kazancı da kapsadığı belirtilmiştir.

İkinci fıkrada, yoksun kalınan kazancı hesaplanmasına ilişkin seçenekler bentler halinde sayılmış ve yoksun kalınan kazancı bu seçeneklerden birisine göre belirleneceği belirtilmiştir.

Üçüncü ve dördüncü fıkralarda yoksun kalınan kazancın hesaplanması sırasında özellikle dikkate alınması gerekecek hususlar belirtilmektedir.

Madde 29. - Madde ile; entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüzden kaynaklanan özel hukuka ilişkin taleplerde zamanaşımı bakımından Borçlar Kanunu hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiştir.

Madde 30. - Madde ile; başvuru sahibinin, Enstitü kararlarına karşı yapacağı itirazlara ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir.

İkinci fıkrada Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulunun kararları aleyhine açılacak davaların, kararın tebliğinden itibaren altmış günlük süre içinde açılması öngörülmüştür.

Madde 31. - Madde ile; kanun ile düzenlenen hukukî ilişkiler nedeniyle açılabilecek davalarda, entegre devre topoğrafyasının konusunun özel ve teknik bir konu olması nedeniyle görevli mahkemenin ihtisas mahkemeleri olacağı öngörülmüştür.

Madde 32. - Madde ile; dava sonucunda haklı çıkan tarafın kesinleşmiş kararın ilan edilmesini talep edebileceği ve ilanın ilgilinin tercihi gereğince kararın tamamını veya özetini kapsayabileceği düzenlenmiştir.

Madde 33. - Madde ile; tecavüz teşkil edici fiilde bulunmadığını tespit ettirmek isteyen her menfaat sahibi kişinin talebi üzerine uygulanacak esaslar düzenlenmiştir.

Madde 34. - Madde ile; ihtiyatî tedbir talebine ilişkin düzenlemeler yapılmış olup, mahkemece verilecek ihtiyatî tedbir kararında bulunması gereken hususlar belirlenmiştir.

Madde 35. - Madde ile; tespit davaları ve ihtiyatî tedbirlerle ilgili olarak Kanunda düzenlenmeyen hususlarda Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu hükümlerinin uygulanacağı öngörülmüştür.

Madde 36. - Madde ile; aynının üretilmesi nedeniyle hak sahibinin yetkilerine tecavüz oluşturması durumunda cezayı gerektiren taklit mallara ithalat sırasında hak sahibinin talebi üzerine gümrük idareleri tarafından ihtiyatî tedbir niteliğinde el konulması hükmü getirilmekte ve buna ilişkin esaslar düzenlenmektedir.

Madde 37. - Madde ile; genel kamu yararının veya rekabeti ortadan kaldırıcı herhangi bir fiilin varlığı halinde bu menfi durumun giderilmesi amacıyla, Bakanlar Kurulunca bir Devlet kuruluşunun veya üçüncü bir kişinin, hak sahibinin izni alınmaksızın kullanımına izin verilmesi ile ilgili prosedür düzenlenmiştir.

Yukarıda açıklanan gerekçelerle verilen kullanım izni nedeni ile, hak sahibine gerçek değere esas bir bedel ödenmesi hüküm altına alınmıştır.Bu tür bir karar ile verilecek kullanım hakkı, yalnızca ve öncelikle iç piyasanın talebini karşılama ile sınırlı olacaktır. Söz konusu hak münhasır olmadığından, hak sahibi koruma altındaki entegre devre topoğrafyasından kaynaklanan hakkını bizzat kullanabileceği gibi lisans sözleşmeleri de yapabilecektir.

Bu madde uyarınca verilen kullanım hakkının işletmenin tümü ya da sadece bu kullanımdan yararlanılan kısmı ile birlikte devri mümkündür.

Madde 38. - Madde ile; zorunlu lisansın, hak sahibinin talebi ile hangi hallerde iptal edilebileceği düzenlenmiştir.

Madde 39. - Kasti olarak gerçekleştirilen tecavüz fiillerine cezaî müeyyide uygulanmasının nedeni, kamu yararına entegre devre topoğrafyası hakkının ihlalinin önlenmesi gerçeğidir. Öngörülen cezaî müeyyideler hakkın etkin olarak korunmasının sağlanması amacına yönelik ve caydırıcı nitelikte düzenlenmiştir.

Madde ile getirilen cezalar, diğer sınaî mülkiyet haklarına ilişkin cezaî müeyyidelere pararlel olarak düzenlenmiştir.

Madde 40. - Madde ile; şikâyet hakkının kapsamı ile ilgili düzenlemelere yer verilmiştir.

Madde 41. - Madde ile; Kanunun uygulanması için çıkarılması gereken yönetmeliklerin, Kanunun yayımlandığı tarihten itibaren altı ay içerisinde yürürlüğe konulması öngörülmektedir.

Madde 42. - Yürürlük maddesidir.

Madde 43. - Yürütme maddesidir.

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu

 

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,

 

 

Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

 

 

Esas No. : 1/695

16.4.2004

 

Karar No. : 35

 

 

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

 

Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanarak 30.10.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Entegre Devre Topoğrafyalarının Korunması Hakkında Kanun Tasarısı” Başkanlığınızca 5.11.2003 tarihinde tali komisyon olarak Adalet Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz 15.4.2004 tarihli 20 nci toplantısında, Adalet Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Türk Patent Enstitüsü Başkanlığı temsilcilerinin de katıldığı toplantıda Kanun Tasarısını inceleyip görüşmüştür.

Kanun Tasarısı ile;

Entegre Devre Topoğraflarının Türkiye’de tescili ile dış teknoloji yurt içine çekilerek, kalkınma ve gelişmenin daha geniş bir kitleye yayılması ve teknolojik ilerlemenin kaydedilmesi mümkün olacaktır. Ayrıca teknoloji üreticisi veya buluş sahibi meydana getirdiği mamulün korunacağı konusunda teminat bulursa daha çok yaratıcı faaliyet yapma istek ve arzusu içerisine girecek ve böylece ücret ya da uygun bir bedel karşılığında ürünü seri biçimde üretebilecek veya diğer şekillerde kullanabileceği sağlanmış ve Türkiye’nin uluslararası alandaki yükümlülüklerini yerine getirmesi ve bu alanda en azından kısa dönemde fazla başvuru beklenmese de ülkemizin ekonomik ve teknolojik gelişmesine katkıda bulunması bakımlarından entegre devre topoğraflarının korunmasına ilişkin mevzuatın bir an önce yürürlüğe konulması sağlanacaktır.

Yukarıda belirtilen nedenlerle Tasarının maddelerine geçilmesi Komisyonumuzca oybirliği ile kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Kanun Tasarısının dokuzuncu bölüm başlığında “Cezalar, Şikayet Hakkı, Geçici ve Son Hükümler” ibaresi “geçici ve son hükümlerin” dokuzuncu bölümde bulunmaması nedeniyle verilen bir önergenin kabulü doğrultusunda “Cezalar ve Şikayet Hakkı” olarak düzeltilmiştir.

Kanun Tasarısının 39, 40, 41, 42 ve 43 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Soner Aksoy

Ahmet Büyükakkaşlar

Hasan Ali Çelik

 

Kütahya

Konya

Sakarya

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Fatma Şahin

Tacidar Seyhan

Mustafa Sayar

 

Gaziantep

Adana

Amasya

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Rıza Acar

Nejat Gencan

Şemsettin Murat

 

Aydın

Edirne

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Ali Arıkan

Vezir Akdemir

Sedat Uzunbay

 

Eskişehir

İzmir

İzmir

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Elitaş

Hasan Angı

Şükrü Ünal

 

Kayseri

Konya

Osmaniye

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Öztürk

Yekta Haydaroğlu

Fazlı Erdoğan

 

Sinop

Van

Zonguldak

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

ENTEGRE DEVRE TOPOĞRAFYALARININ  KORUNMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam ve Tanımlar

Amaç ve kapsam

MADDE l. - Bu Kanunun amacı, bu Kanun hükümlerine uygun entegre devre topoğrafyalarının korunmasını, bu alanda rekabet ortamının oluşturulmasını ve bu suretle sanayinin gelişmesini sağlamaktır.

Bu Kanun, tescilli entegre devre topoğrafyalarının korunmaları ile ilgili esasları, kuralları ve şartları kapsar. Bu Kanun kapsamında entegre devre topoğrafyalarına sağlanan koruma, hak sahiplerinin diğer kanunlarla getirilen korumalardan yararlanmalarına engel teşkil etmez.

 

Tanımlar

MADDE 2. - Bu Kanunda geçen;

a) Entegre devre: Elektronik bir işlevi veya bunun gibi diğer işlevleri yerine getirmek üzere tasarlanmış, en az bir aktif elemanı olan ve ara bağlantılarından bir kısmının ya da tümünün bir parça malzeme içerisinde ve/veya üzerinde bir araya getirilmiş ara veya son formdaki bir ürünü,

b) Entegre devre topoğrafyası: Entegre devreyi oluşturan tabakaların üç boyutlu dizilimini gösteren, üretim amacıyla hazırlanmış ve herhangi bir formatta sabitlenmiş görüntüler dizisi olup, her görüntü entegre devrenin üretiminin herhangi bir aşamasındaki yüzeyinin tamamının veya bir kısmının görünümünü,

c) Enstitü: Türk Patent Enstitüsünü,

d) Sicil: Entegre Devre Topoğrafyaları Sicilini,

e) Lisans: Kullanım hakkını,

f) Lisans sözleşmesi: Entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin entegre devre topoğrafyasının kullanım hakkını üçüncü kişilere verdiği sözleşmeyi,

g) Bülten: Sicile kaydedilen entegre devre topoğrafyalarının yayımlandığı bülteni,

h) Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulu: Sınaî mülkiyet haklarının tescil işlemleri ile ilgili Enstitünün almış olduğu kararlara karşı başvuru sahibi veya üçüncü kişiler tarafından yapılacak itirazları inceleyen ve değerlendiren Kurulu,

ı) Mahkeme: İhtisas mahkemelerini,

İfade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Korumadan Yararlanacak Kişiler, Korumanın Konusu, Şartları ve Süresi

Korumadan yararlanacak kişiler

MADDE 3. - Bu Kanun ile sağlanan korumadan; Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, Türkiye Cumhuriyeti sınırları içinde ikametgâhı olan ve sınaî veya ticarî faaliyette bulunan gerçek ve tüzel kişiler ile ilgili uluslararası anlaşmaların hükümleri dahilinde başvuru hakkına sahip kişiler yararlanır.

Birinci fıkra hükmü kapsamı dışında kalmasına rağmen, Türkiye Cumhuriyeti uyruğundaki kişilere kanunen veya fiilen entegre devre topoğrafyası koruması tanıyan devletlerin uyruğundaki gerçek ve tüzel kişiler de karşılıklılık ilkesi gözetilerek Türkiye'de bu haktan yararlanırlar.

Korumanın konusu

MADDE 4. - Orijinal niteliğe sahip entegre devre topoğrafyaları, tescil belgesi verilerek korunur. Koruma; entegre devre topoğrafyasının dayandığı içerik, işlem süreci, sistem, teknik veya topoğrafyanın kendisi dışında topoğrafyada sabitlenmiş bilgiye uygulanmaz.

Bu Kanun kapsamındaki korumadan yararlanma, yapısında koruma altına alınmış bir entegre devre topoğrafyası bulunduran entegre devrenin, herhangi bir üründe kullanılıp kullanılmamasına bağlı değildir.

Orijinallik

MADDE 5. - Bir entegre devre topoğrafyası, tasarlayıcısının kendi fikrî çabası sonucu ortaya çıkmış ve tasarlama sırasında entegre devre üreticileri ve entegre devre topoğrafyası tasarlayıcıları arasında bilinmiyorsa orijinal sayılır.

Bilinen elemanların ve ara bağlantıların düzenlenmesinden oluşan bir entegre devre topoğrafyası, bütün olarak ele alındığında, bir araya getirilmiş şekli bakımından orijinallik şartını taşıyorsa korumadan yararlanır.

Korumanın başlangıcı ve süresi

MADDE 6. - Bu Kanuna göre entegre devre topoğrafyasına sağlanan korumanın başlangıcı; entegre devre topoğrafyasının, hak sahibi tarafından veya onun izniyle üçüncü bir kişi tarafından, yurt içinde veya yurt dışında ilk kez ticarî açıdan piyasaya sürüldüğü tarihten itibaren iki yıl içinde tescil başvurusunun da yapılmış olması kaydıyla; sözü edilen piyasaya sürülme tarihi veya ticarî açıdan piyasaya sürümün olmadığı hâllerde, tescil başvurusunun yapıldığı tarihtir.

Koruma süresi, birinci fıkrada belirtilen başlangıç tarihinden itibaren on yıl olup, bu süre onuncu takvim yılının bitiminde sona erer.

Entegre devre topoğrafyası gizlilik gerektiren hâller dışında, ticarî olarak kullanılmamışsa ve tasarlandığı tarihten itibaren onbeş yıl içerisinde Enstitüye tescil için başvurulmamışsa entegre devre topoğrafyasını koruma hakkı talep edilemez.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Hak Sahipliği, Hak Sahibinin Yetkileri ve Koruma Hakkının Sınırlandırılması

Hak sahipliği

MADDE 7. - Entegre devre topoğrafyasını koruma hakkı, tasarlayıcısına veya onun hukukî haleflerine aittir.

Entegre devre topoğrafyasının birden çok kişi tarafından tasarlandığı durumlarda, aralarında aksine bir sözleşme yoksa, koruma hakkı bu kişiler tarafından müştereken kullanılır.

Hizmet ilişkisinde hak sahipliği

MADDE 8. - Aralarındaki sözleşmede aksine bir hüküm yoksa; memur, hizmetli ve işçilerin işlerini görürken tasarladıkları entegre devre topoğrafyasının koruma hakkı işverenlere aittir.

Sözleşmesi gerektirmediği hâlde, memur, hizmetli veya işçinin; işyerindeki bilgiler ya da araçlardan faydalanarak, bir entegre devre topoğrafyası yapması durumunda, yapılan entegre devre topoğrafyasının koruma hakkı işverenlere ait olur. Bu durumda memur, hizmetli veya işçiye yaptığı entegre devre topoğrafyasının önemi göz önüne alınarak, tespit edilecek bir bedel ödenir. Tarafların bedel konusunda anlaşamamaları hâlinde, söz konusu bedel mahkemece belirlenir.

Üniversite mensuplarının hak sahipliği

MADDE 9. - Üniversitelere bağlı fakülte ve yüksekokullarda bilimsel çalışma yapmakta olan öğretim elemanlarınca tasarlanan entegre devre topoğrafyaları üzerindeki hak, öğretim elemanlarına aittir.

Öğretim kurumu, entegre devre topoğrafyasıyla sonuçlanan araştırmalar için özel olarak belli araç ve gereçleri sağlamak suretiyle harcamalarda bulunmuşsa, öğretim elemanları öğretim kurumuna entegre devre topoğrafyasının değerlendirildiğini yazı ile bildirmekle, talep hâlinde, entegre devre topoğrafyasının değerlendirme şekli ve elde edilen kazanç miktarı hakkında bilgi vermekle yükümlüdür. Öğretim kurumu, kendisine yapılan yazılı bildirim tarihinden itibaren üç ay içinde elde edilen kazançtan uygun bir miktarın verilmesini talep edebilir. Ancak, talep edilecek miktar öğretim kurumu tarafından yapılan harcamaları aşamaz.

Hizmet sözleşmesi dışında kalan sözleşmelerde hak sahipliği

MADDE 10. - Hizmet sözleşmesi dışında kalan iş görme sözleşmeleri çerçevesinde tasarlanan entegre devre topoğrafyalarının hak sahibi, aksine bir anlaşma yoksa işi veren kişidir.

Entegre devre topoğrafyası hak sahibinin yetkileri

MADDE 11. - Entegre devre topoğrafyası hak sahibi, izni dışında yapılan aşağıdaki fiilleri önleme konusunda inhisarî yetkilere sahiptir;

a) Orijinal olma şartlarını haiz bulunmayan parçaların çoğaltılması hariç olmak üzere, koruma altındaki entegre devre topoğrafyasının bütününün veya bir kısmının, bir entegre devre içine alınması ya da bunun dışında herhangi bir şekilde çoğaltılması,

b) Korunan bir entegre devre topoğrafyasının, korunan entegre devre topoğrafyasını içeren bir entegre devrenin ya da yasal olmayan bir biçimde çoğaltılmış entegre devre topoğrafyasını içeren ürünün ithali, satışı veya ticarî amaçlı dağıtılması.

Koruma hakkının sınırlandırıldığı durumlar

MADDE 12. - Aşağıda sayılan fiiller entegre devre topoğrafyası koruma hakkı kapsamı dışındadır;

a) Koruma altındaki entegre devre topoğrafyasının ticarî olmayan kişisel amaçlar için veya yalnızca değerlendirme, analiz, araştırma ya da eğitim amaçları için çoğaltılması,

b) (a) bendinde belirtilen analiz ve değerlendirme sonucu ortaya çıkan ve orijinal olan entegre devre topoğrafyasının 11 inci maddedeki fiillere konu edilmesi,

c) Korunan entegre devre topoğrafyasının veya bu entegre devre topoğrafyasını üzerinde bulunduran entegre devrenin, hak sahibi tarafından veya onun onayı ile yurt içinde veya yurt dışında piyasaya sürülmesinden sonra, söz konusu entegre devre topoğrafyası veya entegre devrenin ithalatı, satılması veya ticarî amaçlı dağıtımı,

d) 11 inci maddenin (b) bendinde belirtilen fiillerin, bu tür bir fiili gerçekleştiren veya gerçekleştirilmesini isteyen şahsın, söz konusu entegre devreyi ya da bu entegre devre üzerinde kullanılan herhangi bir entegre devre topoğrafyasını edinirken, bunun kanunlara aykırı tarzda çoğaltılmış bir entegre devre ya da entegre devre topoğrafyası olduğunu bilmediği ya da bilmesinin mümkün olmadığı ancak, bu kişinin entegre devre ya da entegre devre topoğrafyalarının kanunlara aykırı tarzda çoğaltılmış olduğunu fark ettiği andan sonra, yalnızca o zamana kadar elinde tuttuğu ya da sipariş ettiği mallar üzerinden 11 inci maddenin (b) bendinde belirtilen fiilleri gerçekleştirmek ve hak sahibine bu entegre devre ya da entegre devre topoğrafyaları ile ilgili olarak makul bir bedel ödemek şartıyla işlenmesi,

e) Üçüncü bir kişi tarafından bağımsız olarak tasarlanmış orijinal ve birebir aynı olan bir entegre devre topoğrafyasına ilişkin olarak 11 inci maddenin (b) bendindeki fiillerden herhangi birinin gerçekleştirilmesi.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Başvuru Şartları ve Tescil

Tescil mercii

MADDE 13. - Entegre devre topoğrafyalarının tescilinde yetkili kuruluş, Enstitüdür. Tescil başvuruları yazılı olarak ve her entegre devre topoğrafyası için ayrı yapılır.

Başvuru şartları

MADDE 14. - Entegre devre topoğrafyası tescil başvuru dilekçesi aşağıdaki bilgi ve belgeleri ihtiva eder;

a)  Başvuru sahibinin adı ve adresi,

b) Entegre devre topoğrafyası hakkında özet bilgi,

c) Başvuru ücretinin ödendiğine dair belge,

d) Entegre devre topoğrafyasının ilk ticarî kullanım tarihi veya böyle bir kullanımın gerçekleşmediğine dair beyan,

e) 7, 8, 9 ve 10 uncu maddelere göre hak sahipliğinin ne şekilde elde edildiğinin beyanı,

f) Başvuru vekil aracılığı ile yapılıyorsa vekâletname,

g) Başvuru tüzel kişi adına yapılıyor ise imza sirküleri,

h) Entegre devrenin yerine getirdiği elektronik işlevleri tanımlayan bilgileri de içeren entegre devre topoğrafyası kopya veya çizimleri.

Ancak, ibraz edilen kopya veya çizimlerin entegre devre topoğrafyasının tanınmasına yeterli olması durumunda, entegre devrenin üretimiyle ilgili parçalara ait kopya veya çizimler verilmeyebilir.

Başvuruya ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.

Şekli inceleme ve başvuru tarihinin kesinleşmesi

MADDE 15. - Başvurunun 14 üncü maddedeki koşullara ve yönetmeliğe uygun bir şekilde yapılmadığı durumlarda; Enstitü başvuru sahibine bildirimde bulunarak eksiklikleri gidermesi için tebliğ tarihinden itibaren iki aylık süre verir.

Ancak;

a) Başvuru dilekçesi,

b) Başvuru sahibinin kimliğine ilişkin bilgiler,

c) Entegre devre topoğrafyasının kopyaları ya da çizimleri,

başvuru sırasında verilmiş ise, başvuru Enstitüye verildiği tarih itibarıyla kesinleşir.

Başvurunun Enstitüye verildiği tarihte, ikinci fıkrada sayılan koşullarda eksiklik olması halinde, başvuru eksikliklerin giderildiği tarih itibarıyla kesinleşir.

Eksiklikler, verilen süre içerisinde giderilmediği takdirde, başvuru yapılmamış sayılır.

Tescil ve yayımlama

MADDE 16. - Başvurunun kesinleşmesiyle Enstitü, başvuruyu, başvuru dilekçesinde belirtilen bilgilerin doğruluğunu, başvuru yapanın başvuru yapma hakkına sahip olup olmadığını, entegre devre topoğrafyasının orijinal olup olmadığını incelemeksizin, Sicile kaydeder.

Sicil alenidir. Ücretin ödenmesi koşuluyla sicil örneği alınabilir. Ücretler, Enstitü tarafından yayımlanacak tebliğ ile belirlenir.

Sicile kaydı yapılmış entegre devre topoğrafyası, Bültende yayımlanır. Sicilde yer alacak bilgiler yönetmelikle belirlenir.

 

BEŞİNCİ BÖLÜM

Devir, İntikal, Rehin, Haciz ve Lisans

Devir, intikal, rehin ve haciz

MADDE 17. - Entegre devre topoğrafyası başvurusu veya tescilinden doğan haklar başkasına devredilebilir ve miras yoluyla intikal eder. Bu haklar üzerinde ölüme bağlı tasarrufların yapılması mümkündür.

Başvuru ve tescilden doğan hak, kanunî veya akdi rehne ve hacze konu olabilir. Bu durumda taraflardan birinin talebi üzerine ilgili haklar Sicile kaydedilir ve Bültende yayımlanır. Rehin hakkı ve haciz bakımından 4721 sayılı Türk Medenî Kanunu ile 2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.

Başvuru ve tescilden doğan hak üzerinde yapılacak sağlararası işlemler yazılı şekle tâbidir.

Başvuru ve tescilden doğan entegre devre topoğrafyası hakkının devri veya miras yolu ile intikali, tebliğde öngörülen ücretin ödenmesi ile Sicile kaydedilir ve Bültende yayımlanır. Yayım tarihi üçüncü şahıslara karşı hüküm ifade etme tarihidir.

Lisans

MADDE 18. - Başvuru ve tescilden doğan hakla ilgili olarak lisans sözleşmesi yapılabilir. Taraflardan birinin talebi üzerine lisans sözleşmesi Sicile kayıt ve ilân edilir. Enstitü, ibraz edilen sözleşmeye ait gizli bilgileri dosyalayarak saklar. Lisans sözleşmesi Sicile kaydedilmediği sürece üçüncü kişilere karşı ileri sürülemez.

Lisans, inhisarî lisans veya inhisarî olmayan lisans şeklinde verilebilir. Aksi sözleşmede kararlaştırılmamışsa lisans inhisarî değildir. Lisans veren, entegre devre topoğrafyasını kendi kullanabileceği gibi, üçüncü kişilere aynı entegre devre topoğrafyasına ilişkin başka lisanslar da verebilir.

İnhisarî lisans söz konusu olduğu zaman, lisans veren başkasına lisans veremez ve hakkını açıkça saklı tutmadıkça, kendisi de entegre devre topoğrafyasını kullanamaz.

Aksi sözleşmede kararlaştırılmamışsa, lisans alanlar, sözleşmeden doğan haklarını üçüncü kişilere devredemezler ve alt lisans veremezler.

Aksi sözleşmede kararlaştırılmamışsa, inhisarî lisansa sahip olan kişi, üçüncü bir kişi tarafından, entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin tescilden doğan haklarına tecavüz edilmesi durumunda, entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin bu Kanun uyarınca açabileceği davaları, kendi adına açabilir. İnhisarî olmayan lisans sahiplerinin dava açma hakları yoktur.

Entegre devre topoğrafyası hakkına tecavüz dolayısıyla dava açma hakkı olmayan bir lisans alan, noter vasıtasıyla yapacağı bir bildirim ile dava açmasını entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinden isteyebilir. Entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin, bu talebi kabul etmemesi veya bildirimin alındığı tarihten itibaren üç ay içerisinde dava açmaması hâlinde, lisans alan, yaptığı bildirimi de ekleyerek kendi adına dava açabilir. Lisans alan, dava açtığı takdirde, dava açtığını entegre devre topoğrafyası hakkı sahibine bildirmekle yükümlüdür. Lisans alan, ciddî bir zarar tehlikesi karşısında ve üç aylık sürenin geçmesinden önce, ihtiyati tedbire karar verilmesini mahkemeden talep edebilir.

ALTINCI BÖLÜM

Hükümsüzlük Hâlleri, Hakkın Sona Ermesi ve İşlem Yapma Yetkisi Olanlar

Hükümsüzlük talebi ve hükümsüzlük hâlleri

MADDE 19. - Aşağıdaki hâllerde, entegre devre topoğrafyası hakkının hükümsüz sayılmasına, tüketici dernekleri, 8.3.1950 tarihli ve 5590 sayılı Kanun ile 17.7.1964 tarihli ve 507 sayılı Kanuna tâbi kuruluşlar ve diğer menfaati olan kişilerin talebi üzerine, mahkemece karar verilir;

a) Entegre devre topoğrafyasının 4 üncü ve 5 inci maddelerde belirtilen koruma şartlarını haiz olmadığı ispat edilmişse,

b) Entegre devre topoğrafyası hak sahipliğinin başka kişi veya kişilere ait olduğu ispat edilmişse,

c) Entegre devre topoğrafyası tescil başvurusunun yapılmasından önce entegre devre topoğrafyasının yurt içinde veya yurt dışında ticarî kullanımı durumunda, söz konusu başvurunun, 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen süre içinde yapılmadığı ispat edilirse.

Hükümsüzlük nedenleri entegre devre topoğrafyasının bir bölümüne ilişkin bulunuyorsa, sadece ilgili bölümün hükümsüzlüğüne karar verilir.

Hükümsüzlük, karşı dava olarak da ileri sürülebilir.

Mahkeme gerek dava açıldığında, gerek kararın kesinleşmesi hâlinde durumu Enstitüye bildirir. Enstitü duyuru ve kararı en kısa sürede Sicile kaydeder ve Bültende yayımlar.

Hükümsüzlüğün etkisi

MADDE 20. - Entegre devre topoğrafyasının hükümsüzlüğüne karar verilmesi hâlinde, karar geçmişe etkili sonuçlar doğurur.

Entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin kötü niyetli olarak hareket etmesinden kaynaklanan zararın giderilmesine ilişkin tazminat talepleri saklı kalmak üzere, hükümsüzlüğün geriye dönük etkisi aşağıdaki durumları etkilemez;

a) Entegre devre topoğrafyasının hükümsüz sayılmasından önce, bir entegre devre topoğrafyasına tecavüz sebebiyle verilen hukuken kesinleşmiş ve uygulanmış kararlar,

b) Entegre devre topoğrafyasının hükümsüzlüğüne karar verilmeden önce, yapılmış ve uygulanmış sözleşmeler. Ancak, hâl ve şartlara göre, haklı sebepler ve hakkaniyet ilkesi gözönünde bulundurularak sözleşme uyarınca ödenmiş bedelin kısmen veya tamamen iadesi mümkündür.

Entegre devre topoğrafyasının hükümsüzlüğüne ilişkin kesinleşmiş karar, herkese karşı hüküm doğurur.

Hakkın sona erme sebepleri

MADDE 21. - Entegre devre topoğrafyası koruma hakkı; koruma süresinin dolması veya entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin bu hakkından vazgeçmesi hâllerinden birinin gerçekleşmesi ile sona erer.

Entegre devre topoğrafyası koruma hakkının sona ermesi hâlinde, sona erme sebebinin gerçekleşmiş olduğu andan itibaren hakkın konusu kamu malı sayılır. Bu husus Enstitü tarafından Bültende ilân edilir.

Koruma hakkından vazgeçme

MADDE 22. - Entegre devre topoğrafyası koruma hakkı sahibi, başvuru veya tescilden doğan hakkından vazgeçebilir.

Vazgeçme isteğinin yazılı olarak Enstitüye bildirilmesi gerekir. Vazgeçme, Sicile kayıt tarihi itibarıyla hüküm doğurur.

Sicile kayıt edilmiş hakların ve lisansların sahiplerinin izni olmadıkça, hak sahibi hakkından vazgeçemez.

Entegre devre topoğrafyası koruma hakkı üzerinde, üçüncü bir kişi tarafından hak sahipliği iddia edilmekte ise onun izni olmadıkça, entegre devre topoğrafyası koruma hakkından vazgeçilemez.

Enstitü nezdinde işlem yapma yetkisi olan kişiler

MADDE 23. - Entegre devre topoğrafyası başvurusu yapan gerçek ve tüzel kişiler ile Sicile kayıtlı patent vekilleri Enstitü nezdinde işlem yapabilir.

Tüzel kişiler, yetkili organları tarafından tayin edilen kişi veya kişilerce temsil edilirler.

İkametgâhı yurt dışında bulunan kişiler, ancak, Sicile kayıtlı patent vekilleri vasıtasıyla temsil edilirler.

Vekil tayin edilmesi hâlinde, tüm işlemler vekil vasıtasıyla yapılır. Vekile yapılan tebligat asile yapılmış sayılır.

YEDİNCİ BÖLÜM

Tecavüz Sayılan Fiiller, Davalar, Mahkemeler, İhtiyati Tedbirler ve Zamanaşımı

Hakka tecavüz sayılan fiiller

MADDE 24. - 12 nci maddede sayılan fiiller hariç olmak üzere, 11 inci maddenin (a) ve (b) bentlerinde sayılan fiillerin işlenmesi durumunda, bu fiillerin işlenmesinin önlenmesi için, zarar görenin dava açma hakkı vardır.

Entegre devre topoğrafyası başvurusu, 16 ncı maddeye göre Bültende yayımlandığı takdirde başvuru sahibi, entegre devre topoğrafyasına vaki tecavüzlerden dolayı dava açma hakkına sahiptir. Tecavüz eden, başvurudan veya kapsamından haberdar edilmiş ise başvurunun Bültende yayımlanmış olmasına bakılmaz. Tecavüz edenin kötü niyetli olduğuna mahkeme tarafından hükmolunursa, yayımdan önce de tecavüzün varlığı kabul edilir.

Devir talebinde bulunma hakkı

MADDE 25. - Başvuruya konu olan temel unsurun, üçüncü bir kişinin entegre devre topoğrafyasından izinsiz alınması durumunda, bu üçüncü kişi başvurunun kendisine devredilmesini mahkemeden talep edebilir.

Başvurunun tescil edilmiş olması durumunda ise üçüncü kişi tescilin yayımlanmasından itibaren üç yıl içerisinde, tescilin kendi adına devredilmesini ve Sicilin buna göre düzeltilmesini mahkemeden talep edebilir.

Hak sahibinin hakları ve hukuk davalarında yetkili mahkeme

MADDE 26. - Başvuru veya tescilden doğan hakkı tecavüze uğrayan entegre devre topoğrafyası hak sahibi, mahkemeden aşağıdaki taleplerde bulunabilir;

a) Tecavüz fiilini ispatlayacak delillerin tespiti,

b) Fiilin tecavüz olup olmadığının tespiti,

c) Tecavüzün giderilmesi ve maddî-manevî zararın tazmini,

d) Entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüz suretiyle üretilen veya ithal edilen ürünlere ve bunların üretiminde doğrudan doğruya kullanılan araçlara el konulması,

e) Hakka tecavüz eden kişi aleyhine verilen mahkeme kararının, masrafları tecavüz eden tarafından karşılanarak ilgililere tebliğ edilmesi ve kamuya ilân yoluyla duyurulması,

f) Hakka tecavüzün durdurulması ve devamını önlemek üzere tedbirlerin alınması, (d) bendine göre el konulan ürünlerin ve araçların şekillerinin değiştirilmesi veya entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüzün önlenmesi kaçınılmaz ise imhası,

g) Mümkün olduğu takdirde (d) bendi uyarınca el konulan ürün ve araçlar üzerinde kendisine mülkiyet hakkı tanınması. Bu durumda, söz konusu ürünlerin değeri, tazminat miktarından düşülür. Bu değer, kabul edilen tazminatı aştığı takdirde, aşan miktar entegre devre topoğrafyası hak sahibince karşı tarafa ödenir.

Tedbirler konusunda mahkeme, 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun ilgili hükümlerine göre karar verir.

Hak sahibi tarafından, üçüncü kişiler aleyhine açılacak hukuk davalarında, yetkili mahkeme, davacının yerleşim yerinin olduğu veya suçun işlendiği veya tecavüz fiilinin etkilerinin görüldüğü yerdeki mahkemedir.

Davacının Türkiye'de yerleşim yerinin olmaması hâlinde, yetkili mahkeme, Sicile kayıtlı vekilin iş yerinin bulunduğu yerdeki ve eğer vekillik kaydı silinmiş ise, Enstitü merkezinin bulunduğu yerdeki mahkemedir.

Üçüncü kişiler tarafından entegre devre topoğrafyası başvurusu veya entegre devre topoğrafyası hakkı sahibi aleyhine açılacak davalarda yetkili mahkeme, davalının yerleşim yerinin bulunduğu yerdeki mahkemedir. Entegre devre topoğrafyası başvurusu veya entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin Türkiye'de ikamet etmemesi hâlinde, bu maddenin dördüncü fıkrası hükmü uygulanır.

Birden fazla mahkemenin yetkili olduğu durumda, yetkili mahkeme, ilk davanın açıldığı mahkemedir.

Tecavüzü kanıtlayan belgeleri talep etme

MADDE 27. - Entegre devre topoğrafyası hak sahibi, entegre devre topoğrafyasının kendi izni olmaksızın kullanılması sonucunda uğramış olduğu zarar miktarının belirlenmesi için, tazminat yükümlüsünden kullanım ile ilgili belgeleri vermesini talep edebilir.

Yoksun kalınan kazanç

MADDE 28. - Entegre devre topoğrafyası hak sahibinin uğradığı zarar, sadece fiilî kaybın değerini değil, ayrıca tescilden doğan haklara tecavüz dolayısıyla yoksun kalınan kazancı da kapsar.

Yoksun kalınan kazanç, zarar gören hak sahibinin seçimine bağlı olarak, aşağıdaki değerlendirme usullerinden birine göre hesap edilir;

a) Tecavüz edenin rekabeti olmasaydı, entegre devre topoğrafyası hak sahibinin entegre devre topoğrafyasını kullanması ile elde edebileceği muhtemel gelire göre,

b) Tecavüz edenin, entegre devre topoğrafyasını kullanmakla elde ettiği kazanca göre,

c) Tecavüz edenin, entegre devre topoğrafyasını bir lisans anlaşması ile hukuka uygun şekilde kullanmış olması hâlinde ödemesi gereken lisans bedeline göre.

Yoksun kalınan kazancın hesaplanmasında, entegre devre topoğrafyasının ekonomik önemi, topoğrafyadan doğan haklara tecavüz edildiği anda geçerlilik süresi ve tecavüz sırasında entegre devre topoğrafyasına ilişkin lisansların sayısı ve çeşidi gibi etkenler göz önünde tutulur.

Entegre devre topoğrafyası koruma hakkı üzerinde tasarruf yetkisi olan kişi, yoksun kalınan kazancın hesaplanmasında, bu maddede belirtilen değerlendirme usullerinden birini seçmişse mahkeme, ürünün üretilmesi için entegre devre topoğrafyasının ekonomik bakımdan önemli bir katkısının bulunduğu kanaatine vardığı takdirde, kazancın hesaplanmasında makul bir payın daha eklenmesine karar verir.

Zamanaşımı

MADDE 29. - Entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüzden kaynaklanan özel hukuka ilişkin taleplerde, 818 sayılı Borçlar Kanununun zamanaşımına ilişkin hükümleri uygulanır.

Enstitü kararlarına karşı itiraz ve dava açılması

MADDE 30. - Başvuru sahibi Enstitü kararlarına karşı, kararın tebliğinden itibaren iki ay içerisinde yazılı olarak Enstitüye itirazda bulunabilir. İtiraz, Enstitü Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulunca incelenerek karara bağlanır.

Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulunun söz konusu kararlarına karşı, kararın tebliğ tarihinden itibaren altmış gün içinde görevli ve yetkili mahkemede dava açılabilir.

Görevli mahkeme

MADDE 31. - Bu Kanunda öngörülen davalarda görevli mahkeme ihtisas mahkemeleridir. Asliye hukuk ve asliye ceza mahkemelerinden hangilerinin ihtisas mahkemesi olarak görevlendirileceğini ve bu mahkemelerin yargı çevresini, Adalet Bakanlığının teklifi üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu belirler.

Hükmün ilânı

MADDE 32. - Dava sonucunda haklı çıkan taraf, haklı bir sebebin veya menfaatinin bulunması hâlinde, masrafları karşı tarafa ait olmak üzere, kesinleşmiş kararın günlük gazete veya benzeri vasıtalarla tamamen veya özet olarak ilân edilmesini talep etme hakkına sahiptir. İlân hakkı, kararın kesinleşmesinden sonra üç ay içinde talep edilmezse düşer. İlânın şekli ve kapsamı mahkemece belirlenir.

Tecavüzün yokluğunun tespiti

MADDE 33. - Menfaati olan herkes, hak sahibine karşı dava açarak, fiillerinin entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüz teşkil etmediğine karar verilmesini talep edebilir.

Birinci fıkrada belirtilen davanın açılmasından önce, menfaati olanlar Türkiye'de giriştikleri veya girişecekleri sınaî faaliyetin veya bu amaçla yapmış oldukları fiilî girişimlerin entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüz teşkil edip etmediği konusunda hak sahibinden görüşlerini bildirmesini noter aracılığı ile talep edebilirler. Bu talebin kendisine tebliğinden itibaren hak sahibinin bir ay içinde cevap vermemesi veya verilen cevabın menfaat sahibi kişi tarafından kabul edilmemesi hâlinde, menfaat sahibi birinci fıkrada belirtilen talebi içeren davayı açabilir.

Bu dava, entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüzden dolayı kendisine karşı dava açılmış bir kişi tarafından açılamaz.

Dava, entegre devre topoğrafyası üzerinde hak sahibi bulunan ve Sicile kayıt edilmiş olan, bütün hak sahiplerine tebliğ edilir.

Bu maddede belirtilen dava, hükümsüzlük davasıyla birlikte de açılabilir.

İhtiyatî tedbir talebi ve tedbirin niteliği

MADDE 34. - Bu Kanunda öngörülen davaları açan veya açacak olan kişiler, davanın etkinliğini temin etmek üzere görevli ve yetkili mahkemeden ihtiyatî tedbire karar verilmesini talep edebilir.

İhtiyatî tedbir, dava açılmadan önce veya dava ile birlikte ya da karar kesinleşene kadar istenebilir. İhtiyatî tedbir talebi, davadan ayrı olarak incelenir.

İhtiyatî tedbir, verilecek hükmün etkinliğini tamamen sağlayacak nitelikte olmalı ve aşağıda belirtilen hususları kapsamalıdır;

a) Davacının entegre devre topoğrafyasından doğan haklarına tecavüz teşkil eden fiillerin durdurulması,

b) Entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüz edilerek üretilen veya ithal edilen şeylere Türkiye sınırları içinde veya gümrük ve serbest liman veya bölge gibi alanlar dahil, bulundukları her yerde el konulması ve bunların muhafazası,

c) İleride doğması muhtemel bir zararın tazmini bakımından teminat verilmesi.

Uygulanacak hükümler

MADDE 35. - Tespit davaları ve ihtiyatî tedbirlerle ilgili olarak, bu Kanunda düzenlenmeyen hususlarda 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu hükümleri uygulanır.

Gümrüklerde el koyma

MADDE 36. - Aynısının üretilmesi hak sahibinin yetkilerine tecavüz oluşturması nedeniyle cezayı gerektiren taklit mallara, ithalat sırasında hak sahibinin veya temsilcisinin talebi üzerine, gümrük idareleri tarafından 4458 sayılı Gümrük Kanununun 57 nci maddesi çerçevesinde işlem yapılır.

Gümrük idarelerindeki el koyma kararı, kararın tebliğinden itibaren on iş günü içinde esas hakkında ihtisas mahkemesinde dava açılmaz veya mahkemeden tedbir niteliğinde karar alınmazsa ortadan kalkar.

 

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Zorunlu Lisansın Genel Şartları ve Sona Ermesi

Zorunlu lisansın verilme şartları

MADDE 37. - Bir entegre devre topoğrafyasını, hak sahibinin izni olmaksızın, bir kamu kurumunun veya üçüncü bir kişinin kullanmasına;

a) Kamu yararı, ulusal güvenlik, genel sağlık veya ulusal ekonominin diğer hayati sektörlerinin kalkındırılması nedenleri ile korunan bir entegre devre topoğrafyasının ticarî olmayan amaçlarla kullanılmasına ihtiyaç duyulması,

b) Korunan bir entegre devre topoğrafyasının, hak sahibince veya lisans hakkı sahibince gerçekleştirilen kullanım şeklinin, rekabeti ortadan kaldırıcı nitelikte olduğunun adlî ya da idarî makamlar tarafından tespiti hâlinde, bu menfi durumun ortadan kaldırılmasına ihtiyaç duyulması,

Koşullarından birinin mevcudiyeti halinde Bakanlar Kurulunca karar verilebilir.

Entegre devre topoğrafyası hak sahibinden sözleşmeye dayalı lisans talebinde bulunan bir kamu kurumu veya üçüncü kişi, makul ticarî koşullar dahilinde ve makul bir süre içinde talebinin kabul edilmemesi durumunda, kullanım hakkı için Enstitüye başvurabilir. Başvuruda, sözleşmeye dayalı lisans talebinde bulunulduğunu tevsik eden bilgi ve belgeler yer almalıdır. Enstitünün görüşü ve Enstitünün bağlı olduğu bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararıyla, birinci fıkrada belirtilen esaslar dahilinde, zorunlu lisans verilerek kullanım hakkı tanınır. Olağanüstü hallerde ve aciliyet gerektiren durumlarda Bakanlar Kurulu kararı çıkarılması için bu fıkrada öngörülen koşulların yerine getirilmiş olması aranmaz.

Entegre devre topoğrafyasının kullanımının millî savunma, ulusal ekonominin hayati sektörlerinin geliştirilmesi veya genel sağlık bakımından önemli olması hâlinde, zorunlu lisansın verilmesi teklifi Enstitünün bağlı olduğu bakanlık ile ilgili bakanlıklar tarafından birlikte hazırlanır. Millî savunma bakımından önemli olması dolayısıyla, zorunlu lisans verilmesine ilişkin karar, entegre devre topoğrafyasının bir veya bir kaç işletme tarafından kullanılması ile sınırlandırılabilir.

Bu madde kapsamında tanınan entegre devre topoğrafyasının kullanımı, kapsam ve süre bakımından yetkili kılındığı amaçla sınırlı ve sadece iç piyasanın talebini karşılayacak nitelikte olmalıdır.

Söz konusu bu hak inhisarı değildir. Bu kullanım hakkının verilmesi hâlinde, entegre devre topoğrafyası hakkı sahibine, gerçek değere esas kullanım bedeli ödenir. Kullanım bedeli Bakanlar Kurulunun verdiği yetkinin ekonomik değeri ve uygulandığı yerde rekabeti ortadan kaldırıcı uygulamaları telafi etme ihtiyacı göz önüne alınarak, yönetmelikte düzenlenecek esaslar çerçevesinde Enstitüce belirlenir. Kullanım bedelini kullanım hakkı sahibi öder.

Bakanlar Kurulu kararı ile üçüncü kişiye verilen kullanım hakkı devredilebilir. Ancak bu devrin yapılabilmesi için, işletmenin tümünün ya da sadece bu kullanımdan yararlanan kısmının devredilmesi gerekir. Taraflardan birinin talebi halinde, devir, Enstitü tarafından Sicile kayıt edilir. Sicile kaydedilmeyen devir üçüncü kişilere karşı ileri sürülemez.

Kullanım hakkı sahibi, alt lisans veremez. Bu amaçla yapılan işlem geçersiz sayılır.

Birinci fıkranın (b) bendinde belirtilen hâllerde, kullanım hakkının verilmesi durumunda dördüncü fıkra hükümleri uygulanmaz.

Zorunlu lisansın sona ermesi

MADDE 38. - Zorunlu lisansın verilme kararına neden olan hâlin ortadan kalktığı ve yeniden gerçekleşmesinin mümkün bulunmadığı durumlarda, entegre devre topoğrafyası hak sahibinin talebi, Enstitünün uygun görüşü ve Enstitünün bağlı olduğu bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca zorunlu lisansın iptaline karar verilebilir.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Cezalar, Şikayet Hakkı, Geçici ve Son Hükümler

Hakka tecavüz hallerinde uygulanacak cezalar

MADDE 39. - Aşağıda yazılı fiilleri bilerek işleyenler bir yıldan iki yıla kadar hapis ve on milyar liradan yirmi milyar liraya kadar ağır para cezası ile cezalandırılırlar;

a) Entegre devre topoğrafyası hakkı sahibi olarak belirtilmesi gereken kimlik bildirimini gerçeğe aykırı olarak yapanlar,

b) Korunan bir entegre devre topoğrafyasının, korunan bir entegre devre topoğrafyasını içeren entegre devrenin ya da koruma altında olan bir entegre devre topoğrafyasını içeren ürünün veya ambalajının üzerine konulmuş entegre devre topoğrafyası koruması olduğunu belirten işareti yetkisi olmadan kaldıranlar,

c) Kendilerini haksız olarak entegre devre topoğrafyası başvurusu veya entegre devre topoğrafyası hakkı sahibi olarak gösterenler.

Aşağıda yazılı fiilleri işleyenler hakkında, iki yıldan üç yıla kadar hapis ve yirmi milyar liradan otuz milyar liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur;

a) Hakkı olmadığını veya tasarruf yetkisi bulunmadığını bilmesi gerektiği hâlde, bu Kanunun devir, intikal, rehin ve haciz ile ilgili maddelerinde yazılı haklardan birini veya bu hakla ilgili lisansı başkasına devreden, veren, rehneden ya da bu haklar üzerinde herhangi bir tasarrufta bulunanlar,

b) Korunan bir entegre devre topoğrafyası hakkının sahibi olmayan veya koruma süresi biten veya entegre devre topoğrafyası hakkı hükümsüz kalan veya entegre devre topoğrafyası korumasından doğan hakkı sona erdiği halde; kendisinin veya başkasının imal ettiği veya satışa çıkardığı eşyaya veya ambalajlarına veya ticarî evrakına veya ilânlarına, hukuken korunan bir entegre devre topoğrafyası koruma hakkı ile ilgili olduğu kanısını uyandıracak şekilde işaretler koyanlar veya bu amaçla yazılı ve görsel basındaki ilân ve reklamlarda bu tarz yazı, işaret veya ifadeleri kullananlar.

11 inci maddenin (a) ve (b) bentlerinde sayılan fiilleri işleyenler hakkında, iki yıldan dört yıla kadar hapis ve yirmi milyar liradan otuz milyar liraya kadar ağır para cezasına, ayrıca işyerlerinin bir yıldan iki yıla kadar kapatılmasına ve aynı süre ticaretten men edilmelerine hükmolunur.

Bu maddede yazılı fiillerin tekerrürü hâlinde, yukarıdaki cezalar yarı oranında artırılarak hükmolunur.

Yukarıda yazılı suçlar, hizmetlerini yaptıkları sırada bir işletmenin çalışanları tarafından doğrudan doğruya veya emir üzerine işlenmişse, çalışanlar ile birlikte suçun işlenmesine mani olmayan işletme sahibi, müdür veya temsilcisi ve hangi unvan ve sıfatla olursa olsun işletmeyi fiilen yöneten kişi de aynı şekilde cezalandırılır.

Bir tüzel kişinin işleri yürütülürken, bu maddede sayılan suçlardan biri işlenirse, tüzel kişi, masraflar ve para cezasından müteselsilen sorumlu olur. Fiile iştirak edenler hakkında, olayın mahiyetine göre 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 64, 65, 66 ve 67 nci maddeleri hükümleri uygulanır.

Bu maddede sayılan suçlardan dolayı kovuşturma yapılması şikayete bağlıdır.

Şikayet hakkına sahip olanlar

MADDE 40. - Entegre devre topoğrafyası korumasından doğan hakları tecavüze uğrayandan başka, 24 üncü maddede sayılanlar dışında kalan suçlarda Enstitü; entegre devre topoğrafyası hakkı sahibi olarak belirtilmesi gereken kimlik bildiriminin gerçeğe aykırı olarak yapılması ile korunan bir entegre devre topoğrafyası hakkının sahibi olmayan veya koruma süresi biten veya entegre devre topoğrafyası hakkı hükümsüz kalan veya entegre devre topoğrafyası korumasından doğan hakkı sona eren bir kişinin; kendisinin veya başkasının imal ettiği veya satışa çıkardığı eşyaya veya ambalajlarına veya ticarî evrakına veya ilânlarına, hukuken korunan bir entegre devre topoğrafyası koruma hakkı ile ilgili olduğu kanısını uyandıracak şekilde işaretler koyması veya bu amaçla yazılı ve görsel basındaki ilân ve reklamlarda, bu tarz yazı, işaret veya ifadeleri kullanması durumlarında 8.3.1950 tarihli ve 5590 sayılı Kanun ile 17.7.1964 tarihli ve 507 sayılı Kanuna tâbi kuruluşlar ve tüketici dernekleri de şikayet hakkına sahiptir. Şikayetin fiil ve failden haberdar olma tarihinden itibaren iki yıl içinde yapılması gerekir.

Bu kapsamdaki suçlarla ilgili şikayetler acele işlerden sayılır.

Bu madde hükümlerinin uygulanmasında 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 344 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi uygulanmaz.

Bu Kanun hükümlerine göre başvuru veya tescilden doğan haklara tecavüz dolayısıyla üretilmesi cezayı gerektiren eşya ile bu eşyaları üretmeye yarayan araç, gereç, cihaz, makine gibi vasıtaların zaptedilmesi veya el konulması veya yok edilmesinde 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 36 ncı maddesi hükmü ile 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.

Yönetmelik

MADDE 41. - Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, Kanunun yayımı tarihinden itibaren altı ay içinde Enstitü tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulur.

Yürürlük

MADDE 42. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

Yürütme

MADDE 43. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ  VE  TEKNOLOJİ  KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

ENTEGRE DEVRE TOPOĞRAFYALARININ  KORUNMASI HAKKINDA KANUN TASARISI

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam ve Tanımlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1. - Kanun Tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Tanımlar

MADDE 2. - Kanun Tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Korumadan Yararlanacak Kişiler, Korumanın Konusu, Şartları ve Süresi

Korumadan yararlanacak kişiler

MADDE 3. - Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Korumanın konusu

MADDE 4. - Kanun Tasarısının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Orijinallik

MADDE 5. - Kanun Tasarısının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Korumanın başlangıcı ve süresi

MADDE 6. - Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Hak Sahipliği, Hak Sahibinin Yetkileri ve Koruma Hakkının Sınırlandırılması

Hak sahipliği

MADDE 7. - Kanun Tasarısının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Hizmet ilişkisinde hak sahipliği

MADDE 8. - Kanun Tasarısının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Üniversite mensuplarının hak sahipliği

MADDE 9. - Kanun Tasarısının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Hizmet sözleşmesi dışında kalan sözleşmelerde hak sahipliği

MADDE 10. - Kanun Tasarısının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Entegre devre topoğrafyası hak sahibinin yetkileri

MADDE 11. - Kanun Tasarısının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Koruma hakkının sınırlandırıldığı durumlar

MADDE 12. - Kanun Tasarısının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Başvuru Şartları ve Tescil

Tescil mercii

MADDE 13. - Kanun Tasarısının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Başvuru şartları

MADDE 14. - Kanun Tasarısının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Şekli inceleme ve başvuru tarihinin kesinleşmesi

MADDE 15. - Kanun Tasarısının 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Tescil ve yayımlama

MADDE 16. - Kanun Tasarısının 16 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

BEŞİNCİ BÖLÜM

Devir, İntikal, Rehin, Haciz ve Lisans

Devir, intikal, rehin ve haciz

MADDE 17. - Kanun Tasarısının 17 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Lisans

MADDE 18. - Kanun Tasarısının 18 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

ALTINCI BÖLÜM

Hükümsüzlük Halleri, Hakkın Sona Ermesi ve İşlem Yapma Yetkisi Olanlar

Hükümsüzlük talebi ve hükümsüzlük halleri

MADDE 19. - Kanun Tasarısının 19 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Hükümsüzlüğün etkisi

MADDE 20. - Kanun Tasarısının 20 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Hakkın sona erme sebepleri

MADDE 21. - Kanun Tasarısının 21 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Koruma hakkından vazgeçme

MADDE 22. - Kanun Tasarısının 22 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Enstitü nezdinde işlem yapma yetkisi olan kişiler

MADDE 23. - Kanun Tasarısının 23 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

YEDİNCİ BÖLÜM

Tecavüz Sayılan Fiiller, Davalar, Mahkemeler, İhtiyati Tedbirler ve Zamanaşımı

Hakka tecavüz sayılan fiiler

MADDE 24. - Kanun Tasarısının 24 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Devir talebinde bulunma hakkı

MADDE 25. - Kanun Tasarısının 25 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Hak sahibinin hakları ve hukuk davalarında yetkili mahkeme

MADDE 26. - Kanun Tasarısının 26 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Tecavüzü kanıtlayan belgeleri talep etme

MADDE 27. - Kanun Tasarısının 27 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yoksun kalınan kazanç

MADDE 28. - Kanun Tasarısının 28 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Zamanaşımı

MADDE 29. - Kanun Tasarısının 29 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Enstitü kararlarına karşı itiraz ve dava açılması

MADDE 30. - Kanun Tasarısının 30 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Görevli Mahkeme

MADDE 31. - Kanun Tasarısının 31 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Hükmün ilânı

MADDE 32. - Kanun Tasarısının 32 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Tecavüzün yokluğunun tespiti

MADDE 33. - Kanun Tasarısının 33 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

İhtiyatî tedbir talebi ve tedbirin niteliği

MADDE 34. - Kanun Tasarısının 34 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Uygulanacak hükümler

MADDE 35. - Kanun Tasarısının 35 inci  maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Gümrüklerde el koyma

MADDE 36. - Kanun Tasarısının 36 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Zorunlu Lisansın Genel Şartları ve Sona Ermesi

Zorunlu lisansın verilme şartları

MADDE 37. - Kanun Tasarısının 37 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Zorunlu lisansın sona ermesi

MADDE 38. - Kanun Tasarısının 38 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

DOKUZUNCU BÖLÜM

Cezalar ve Şikâyet Hakkı

 

Hakka tecavüz hallerinde uygulanacak cezalar

MADDE 39. - Kanun Tasarısının 39 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Şikâyet hakkına sahip olanlar

MADDE 40. - Kanun Tasarısının 40 ıncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Yönetmelik

MADDE 41. - Kanun Tasarısının 41 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Yürürlük

MADDE 42. - Kanun Tasarısının 42 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 43. - Kanun Tasarısının 43 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

M. V. Gönül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

B. Atalay

A. Babacan

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

A. Babacan

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı V.

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

B. Atalay

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe