Dönem
: 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 416)
Entegre
Devre Topoğrafyalarının Korunması Hakkında Kanun Tasarısı ve Sanayi,
Ticaret,Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve
Teknoloji Komisyonu Raporu (1/695)
Not :Tasarı
Başkanlıkça, Adalet ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve
Teknoloji komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
30.10.2003 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-372/4895 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sanayi ve
Ticaret Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
1.10.2003 tarihinde kararlaştırılan “Entegre Devre Topoğrafyalarının Korunması
Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ülkemizin; sınaî mülkiyet hakları içerisinde önemli bir
yer tutan entegre devre topoğrafyalarının korunması hakkında, 1/95 sayılı
Türkiye-AB Ortaklık Konseyi Kararının 8 no.'lu ekinin 7 nci maddesinin ikinci
fıkrası uyarınca Gümrük Birliğinin gerçekleşme tarihi olan 1.1.1996 tarihinden
itibaren üç yıl içerisinde AB mevzuatına uygun düzenleme yapılması, ayrıca,
Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) Kuruluş Anlaşmasına üyeliğimiz nedeniyle söz konusu
anlaşmanın eki Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Anlaşması (TRIPS)
yükümlülüklerine uyum sağlanması gerekliliğinden kaynaklanan ve ülkemiz
ekonomisi, sanayi ve ticarî hayatını yakından ilgilendiren sorumlulukları
bulunmaktadır.
Entegre devre topoğrafyalarına koruma sağlanmasının
nedeni, yalnızca Avrupa Birliği ve DTÖ nezdindeki yükümlülüklerimiz veya bu
sistem ve teknolojileri geliştiren kişilerin ödüllendirilmesinin temini
olmayıp, aynı zamanda, bireysel yaratıcılığın, keşif ve buluşları teşvik
işlevini ya da diğer türlü yeni teknolojik çözümler ile genel kamu yararına
orijinal, tamamen yeni ürünlerin üretilmesi amacıyla insanî, malî ve teknolojik
kaynaklara yeterli miktarda yatırımın özendirilmesidir. Bu şekilde, dış
teknoloji yurt içine çekilerek kalkınma ve gelişmenin daha geniş bir kitleye
yayılması ve teknolojik ilerleme kaydedilmesi mümkün olabilecektir. Teknoloji
üreticisi veya buluş sahibi, meydana getirdiği mamulün korunacağı konusunda
teminat bulursa, daha çok yaratıcı faaliyet yapma istek ve arzusu içerisine
girecek ve böylece ücret ya da uygun bir bedel karşılığında ürününü seri
biçimde üretebilecek veya diğer şekillerde kullanabilecektir.
Bu Tasarının yasalaşması ile ülkemizin sınaî mülkiyet
hakları alanında çok önemli bir adım daha atılarak DTÖ, Dünya Fikri Mülkiyet
Teşkilâtı (WIPO) ve Avrupa Patent Ofisi (EPO) gibi üyesi bulunduğumuz
uluslararası kuruluşlar ile ilgili yükümlülüklerimizden bir tanesi daha yerine
getirilmiş ve ülkemiz sanayi ve ticarî sistemi dünya ticaret sistemine daha
uyumlu hale gelmiş olacaktır.
Tasarı ile öngörülen hususları yürütmek üzere, 544
sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile kurulan Türk Patent Enstitüsü (TPE)
görevlendirilmiştir. Böylece TPE'nin, patent, faydalı model, ticaret ve hizmet
markaları, coğrafî işaret ve endüstriyel tasarımlardan sonra bir diğer önemli
sınaî mülkiyet hakkı olan entegre devre topoğrafyalarından da sorumlu olması
öngörülmektedir.
Entegre devre topoğrafyalarının korunmasına yönelik
sistemler, sınaî haklar alanında yeni bir gelişmedir. Dolayısıyla bu Tasarı
küresel gelişmelerin takip edilerek uluslararası yükümlülüklerimizin yerine
getirilmesi, ulusal ekonomimizin sağlıklı gelişimi ve sınaî mülkiyet hakları
koruması ile ilgili yeknesaklığın sağlanabilmesi açısından önem arzetmektedir.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile; bir sınaî mülkiyet hakkı olan entegre devre topoğrafyası
hakkının korunması, entegre devre topoğrafyası tasarlayıcılarının teşvik
edilmesi ve dürüst bir rekabet ortamının kurallarının konulması Kanunun amacı
olarak belirlenmektedir.
Madde 2. - Madde ile; Kanun metninde geçen ve açıklanmasına ihtiyaç
duyulan ibareler tanımlanmaktadır.
Madde 3. - Madde ile; hangi kişilerin bu Kanunun tanıdığı korumadan
yararlanacağı düzenlenmektedir. Bu koruma öncelikle Türkiye Cumhuriyeti
uyruğundaki gerçek ve tüzel kişilere tanınmıştır. Ayrıca Türkiye’nin taraf
olduğu uluslararası anlaşmalara üye olan ülke vatandaşlarının da eşit işlem
görme ilkesi uyarınca millî korumadan aynı şekilde yararlanmaları
sağlanmaktadır.
Yabancılar ile ilgili diğer bir husus da karşılıklılık ilkesidir.
Birinci fıkrada belirtilen uluslararası anlaşmaların dışında kalan ülke
vatandaşları da karşılıklılık ilkesi gözetilerek Türkiye’de bu haktan
yararlanma olanağına sahip olacaktır.
Madde 4. - Madde ile; entegre devre topoğrafyasına ilişkin korumanın
konusu düzenlenmektedir.
Madde 5. - Madde ile; korumanın temel kriteri olan orijinallik hususu
düzenlenmiştir. Orijinal olma niteliğine sahip olmak için iki şartın yerine
getirilmesi öngörülmekte olup, bunlar entegre devre topoğrafyasının
tasarlayıcısının kendi fikrî çabasının ürünü olması ve söz konusu topoğrafyanın
oluşumu anında bunun entegre devre üreticileri ya da tasarlayıcıları arasında
bilinmiyor olmasıdır.
Bir entegre devre topoğrafyasının kendi bünyesinde bilinen bir grup
devre elemanı bulundurması halinde, bu devre elemanları grubu bütün olarak ele
alındığında, orijinallik koşulunu taşıyorsa bu Kanunla sağlanan korumadan
yararlanması öngörülmüştür.
Madde 6. - Madde ile; tescil başvurusunun kanunî süre içerisinde
yapılmış olması kaydıyla, koruma süresinin başlangıcı ile tescile bağlanan
haklarla ilgili olarak korumanın ne kadar süreceği düzenlenmiştir. Korumanın
süresi uluslararası anlaşmalarda belirtilen sürelere paralel olarak
belirlenmiştir.
Madde 7. - Madde ile; entegre devre topoğrafyasını koruma hakkının
tasarlayıcısına ait olduğu temel ilke olarak belirlenmektedir. Koruma hakkı,
başvuru işleme konulmadan önce devir veya temlik edilebilir. Söz konusu entegre
devre topoğrafyasının birden çok şahıs tarafından tasarlanması halinde, koruma
hakkının bu şahıslara müştereken ait olacağı yolunda düzenleme yapılmıştır.
Madde 8. - Madde ile; memur, hizmetli ve işçilerin işlerini görürken
tasarladıkları entegre devre topoğrafyasının koruma hakkının, sözleşmede aksine
hüküm bulunmaması halinde işverenlere ait olacağı düzenlenmiştir.
Ayrıca; memur, hizmetli veya işçinin sözleşmesi gerektirmediği halde
gerçekleştirdiği korunmaya değer entegre devre topoğrafyası karşılığı olarak
bir bedelin kendilerine ödenmesi hüküm altına alınmıştır.
Madde 9. - Madde ile; esas itibariyle Anayasanın 130 uncu maddesinde
belirtilen üniversite öğretim üyeleri ile yardımcılarına serbestçe her türlü
bilimsel araştırma ve yayında bulunabilme özgürlüğü tanınması amaçlanmaktadır.
Bu ilke gereği hizmet ilişkisine bağlı entegre devre topoğrafyalarına ilişkin
genel hükümler burada farklı değerlendirilmiş ve koruma hakkı öğretim
elemanlarına verilmiştir.
Ayrıca, öğretim kurumunun, entegre devre topoğrafyasıyla sonuçlanan
araştırmalar için özel olarak belli araç ve gereçleri sağlamak suretiyle
harcamalarda bulunması halinde sahip olduğu haklar düzenlenmiştir.
Madde 10. - Madde ile; hizmet sözleşmesi dışında kalan iş görme
sözleşmelerinde aksine hüküm olmadıkça hak sahibinin işveren olacağı hükme
bağlanmaktadır.
Madde 11. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası hak sahibine, izni
olmaksızın yapılan fiilleri önleme hakkı tanınmaktadır.
Madde 12. - Madde ile; koruma altındaki entegre devre topoğrafyaları
üzerindeki hakların sınırlandırılması amaçlanmaktadır.
Maddenin (a) bendinde koruma altındaki bir entegre devre topoğrafyasının
yalnızca özel amaçlar için veya değerlendirme, analiz, araştırma ya da eğitim
amaçları için kullanılması, hakkın kapsamı dışında tutulmuştur.
Maddenin (b) bendinde, korsan mühendislik olarak tabir edilen uygulama
konusunda hak sahibinin hakları ile ilgili olarak istisnaî bir durum tesis
edilmiştir. Bu, hak sahibinden başka bir şahsın koruma altındaki bir entegre
devre topoğrafyasını yalnızca değerlendirmek ya da analiz etmekle kalmayarak
ilaveten koruma altındaki bir entegre devre topoğrafyasının bütünü ya da bir
kısmını içerebilecek yeni bir entegre devre topoğrafyası tasarlaması durumudur.
Bu istisnaî şart yalnızca yeni entegre devre topoğrafyasının orijinallik
tanımının gereklerini yerine getirdiği durumlarda söz konusu olabilecektir.
Maddenin (c) bendinde hak sahibinin izniyle ya da hak sahibi tarafından
piyasaya sürülmüş olan koruma altındaki entegre devre topoğrafyasına ilişkin
hakların bitimi düzenlenmektedir.
Maddenin (d) bendi, koruma altına alınmış bir entegre devre
topoğrafyasını iyi niyetle iktisap eden kişinin lehine bir düzenleme
öngörmektedir.
(e) bendi ile ise, benzer tipte bir orijinal entegre devre
topoğrafyasını meydana getiren üçüncü kişi lehine istisnaî bir hal öngörülmekte
ve bu durum da hakkın kapsamı dışında tutulmaktadır.
Madde 13. - Madde ile; entegre devre topoğrafyalarının tescil
başvuruları ve diğer işlemlerin yapılması ile yetkili kuruluş olarak Türk
Patent Enstitüsü belirlenmiştir.
Madde 14. - Madde ile; entegre devre topoğrafyalarının tescili için
gerekli başvuru şartları düzenlenmiştir.
Madde 15. - Madde ile; Kanunun ilgili maddelerine göre yapılacak
incelemeyi müteakip başvurunun kesinleşme tarihi hükme bağlanmakta olup,
başvurudaki eksikliklerin verilen süre içerisinde giderilmemesi halinde
başvurunun yapılmamış sayılacağı düzenlenmektedir.
Madde 16. - Madde ile; sicile kayıt ve yayımlamaya ilişkin usul ve
esaslar belirlenmiştir.
Madde 17. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası başvurusu ve tescilden
doğan haklar üzerinde yapılabilecek sağlararası ve ölüme bağlı hukukî
muamelelerin belirlenmesi öngörülmektedir.
Madde 18. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası başvurusu ve tescilden
doğan hakkın kullanımı ile ilgili lisans sözleşmeleri düzenlenmektedir.
Lisans sözleşmesi inhisari veya inhisari olmayan lisans şeklinde
düzenlenebilir. Aksi sözleşmede kararlaştırılmamışsa kural olarak lisans
inhisari değildir.
Maddede her iki türdeki lisans hakkına bağlanan hukukî sonuçlar ve
lisans hakkı sahipleri ile entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin hukukî
ilişkilerine yer verilmiştir.
Madde 19. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası hakkının hükümsüz
sayılmasına ilişkin haller belirtilerek, kimlerin hükümsüzlük talebinde
bulunabileceğine ve hükümsüzlüğün yargı kararı ile olacağına ilişkin düzenleme
yapılmaktadır.
Madde 20. - Madde ile; hükümsüzlük kararının etkileri düzenlenmekte
olup, buna göre mahkemece verilecek hükümsüzlük kararı, geçmişe etkili sonuçlar
doğurmaktadır.
Maddenin ikinci fıkrasında ise, bu durumun istisnaları düzenlenmektedir.
Ayrıca mahkemece verilecek hükümsüzlüğe ilişkin kesinleşmiş kararın herkese
karşı hüküm doğuracağı da ifade edilmektedir.
Madde 21. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası koruma hakkının sona
erme sebepleri düzenlenmiştir.
Maddenin ikinci fıkrasında ise, korunması sona eren entegre devre
topoğrafyasının, sona erme sebebinin gerçekleştiği andan itibaren, kamu malı
sayılacağı hükme bağlanmıştır.
Madde 22. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası hak sahibinin, bu
hakkından vazgeçebileceği belirtilmekte, vazgeçmenin şekli unsurları ve
istisnaları düzenlenmektedir.
Madde 23. - Madde ile; Enstitü nezdinde başvuru sahipleri adına entegre
devre topoğrafyası başvurusu veya diğer işlemleri yapma yetkisi olan kişiler
ile ilgili düzenleme yapılmaktadır.
544 sayılı Türk Patent Enstitüsü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 30 uncu maddesinde patent ve marka vekillerinin
nitelikleri, yetkileri ve sınav şekli tanımlanmıştır. Entegre devre
topoğrafyası işlemlerinde başvuru sahipleri adına patent vekillerinin yetkili
olmaları bu madde ile öngörülmektedir. Entegre devre topoğrafyası konusunun
patent gibi teknik ağırlıklı olması nedeni ile sadece patent vekillerinin bu
konuda yetkili olmaları sağlanmaktadır.
Madde 24. - Madde ile; entegre devre topoğrafyası hak sahibine Kanunun
11 inci maddesinin (a) ve (b) bentlerinde sayılan fiillerin önlenmesi için dava
açma hakkı tanınmaktadır. Kanunda benimsenen prensibe göre entegre devre topoğrafyası
koruma hakkına tecavüz sayılan fiillerden söz edilebilmesi için başvurunun
yayımlanmış olması gerekmektedir. 12 nci maddede koruma hakkının
sınırlandırıldığı durumlara ilişkin düzenleme yapılmış olup, bu maddede sayılan
fiiller hakka tecavüz kapsamı dışında tutulmuştur.
Maddede, başvuru sahibinin tecavüz olaylarına karşı önlem girişiminde
bulunabilmesi için kural olarak başvurunun yayımlanmasının aranacağı
belirtilmektedir. Bununla birlikte iki özel durumda yayımdan önce de tecavüzün
varlığı kabul edilmiştir.
Madde 25. - Madde ile; başvuruya konu olan temel unsurun, diğer bir
şahsın entegre devre topoğrafyasından izinsiz olarak alınmış olduğu durumlarda
uygulanacak prosedür belirlenmektedir.
Entegre devre topoğrafyasının tescil edilmiş olduğu durumlarda, devir
talebinde bulunma hakkının, tescilin yayımından itibaren üç yıl içerisinde kullanılması
gerekmektedir.
Madde 26. - Madde ile; hakkı tecavüze uğrayan kişinin açacağı davada
ileri sürebileceği talepler düzenlenmiştir. Ayrıca, hak sahibi tarafından
üçüncü kişiler aleyhine açılacak hukuk davalarında yetkili mahkemeye ilişkin
düzenleme yapılmıştır.
Madde 27. - Madde ile; zararın ve tazminat miktarının belirlenebilmesi
için gerekli olan belgelerin, tazminat yükümlüsünce verilmesi zorunluluğu
düzenlenmiştir.
Madde 28. - Maddenin birinci fıkrasında, entegre devre topoğrafyası hak
sahibinin uğradığı zararın sadece tecavüz nedeni ile uğranılan fiilî zarardan
ibaret olmayıp, yoksun kalınan kazancı da kapsadığı belirtilmiştir.
İkinci fıkrada, yoksun kalınan kazancı hesaplanmasına ilişkin seçenekler
bentler halinde sayılmış ve yoksun kalınan kazancı bu seçeneklerden birisine
göre belirleneceği belirtilmiştir.
Üçüncü ve dördüncü fıkralarda yoksun kalınan kazancın hesaplanması
sırasında özellikle dikkate alınması gerekecek hususlar belirtilmektedir.
Madde 29. - Madde ile; entegre devre topoğrafyasından doğan haklara
tecavüzden kaynaklanan özel hukuka ilişkin taleplerde zamanaşımı bakımından
Borçlar Kanunu hükümlerinin uygulanacağı belirtilmiştir.
Madde 30. - Madde ile; başvuru sahibinin, Enstitü kararlarına karşı
yapacağı itirazlara ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir.
İkinci fıkrada Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulunun kararları
aleyhine açılacak davaların, kararın tebliğinden itibaren altmış günlük süre
içinde açılması öngörülmüştür.
Madde 31. - Madde ile; kanun ile düzenlenen hukukî ilişkiler nedeniyle
açılabilecek davalarda, entegre devre topoğrafyasının konusunun özel ve teknik
bir konu olması nedeniyle görevli mahkemenin ihtisas mahkemeleri olacağı
öngörülmüştür.
Madde 32. - Madde ile; dava sonucunda haklı çıkan tarafın kesinleşmiş
kararın ilan edilmesini talep edebileceği ve ilanın ilgilinin tercihi gereğince
kararın tamamını veya özetini kapsayabileceği düzenlenmiştir.
Madde 33. - Madde ile; tecavüz teşkil edici fiilde bulunmadığını tespit
ettirmek isteyen her menfaat sahibi kişinin talebi üzerine uygulanacak esaslar
düzenlenmiştir.
Madde 34. - Madde ile; ihtiyatî tedbir talebine ilişkin düzenlemeler
yapılmış olup, mahkemece verilecek ihtiyatî tedbir kararında bulunması gereken
hususlar belirlenmiştir.
Madde 35. - Madde ile; tespit davaları ve ihtiyatî tedbirlerle ilgili
olarak Kanunda düzenlenmeyen hususlarda Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu
hükümlerinin uygulanacağı öngörülmüştür.
Madde 36. - Madde ile; aynının üretilmesi nedeniyle hak sahibinin
yetkilerine tecavüz oluşturması durumunda cezayı gerektiren taklit mallara
ithalat sırasında hak sahibinin talebi üzerine gümrük idareleri tarafından
ihtiyatî tedbir niteliğinde el konulması hükmü getirilmekte ve buna ilişkin
esaslar düzenlenmektedir.
Madde 37. - Madde ile; genel kamu yararının veya rekabeti ortadan
kaldırıcı herhangi bir fiilin varlığı halinde bu menfi durumun giderilmesi
amacıyla, Bakanlar Kurulunca bir Devlet kuruluşunun veya üçüncü bir kişinin,
hak sahibinin izni alınmaksızın kullanımına izin verilmesi ile ilgili prosedür
düzenlenmiştir.
Yukarıda açıklanan gerekçelerle verilen kullanım izni nedeni ile, hak
sahibine gerçek değere esas bir bedel ödenmesi hüküm altına alınmıştır.Bu tür
bir karar ile verilecek kullanım hakkı, yalnızca ve öncelikle iç piyasanın
talebini karşılama ile sınırlı olacaktır. Söz konusu hak münhasır olmadığından,
hak sahibi koruma altındaki entegre devre topoğrafyasından kaynaklanan hakkını
bizzat kullanabileceği gibi lisans sözleşmeleri de yapabilecektir.
Bu madde uyarınca verilen kullanım hakkının işletmenin tümü ya da sadece
bu kullanımdan yararlanılan kısmı ile birlikte devri mümkündür.
Madde 38. - Madde ile; zorunlu lisansın, hak sahibinin talebi ile hangi
hallerde iptal edilebileceği düzenlenmiştir.
Madde 39. - Kasti olarak gerçekleştirilen tecavüz fiillerine cezaî
müeyyide uygulanmasının nedeni, kamu yararına entegre devre topoğrafyası
hakkının ihlalinin önlenmesi gerçeğidir. Öngörülen cezaî müeyyideler hakkın
etkin olarak korunmasının sağlanması amacına yönelik ve caydırıcı nitelikte düzenlenmiştir.
Madde ile getirilen cezalar, diğer sınaî mülkiyet haklarına ilişkin
cezaî müeyyidelere pararlel olarak düzenlenmiştir.
Madde 40. - Madde ile; şikâyet hakkının kapsamı ile ilgili düzenlemelere
yer verilmiştir.
Madde 41. - Madde ile; Kanunun uygulanması için çıkarılması gereken
yönetmeliklerin, Kanunun yayımlandığı tarihten itibaren altı ay içerisinde
yürürlüğe konulması öngörülmektedir.
Madde 42. - Yürürlük maddesidir.
Madde 43. - Yürütme maddesidir.
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, |
|
|
|
Bilgi ve Teknoloji Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/695 |
16.4.2004 |
|
|
Karar No. : 35 |
|
|
|
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca hazırlanarak 30.10.2003
tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Entegre Devre Topoğrafyalarının Korunması
Hakkında Kanun Tasarısı” Başkanlığınızca 5.11.2003 tarihinde tali komisyon
olarak Adalet Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale
edilmiştir. Komisyonumuz 15.4.2004 tarihli 20 nci toplantısında, Adalet
Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Türk Patent Enstitüsü Başkanlığı
temsilcilerinin de katıldığı toplantıda Kanun Tasarısını inceleyip görüşmüştür.
Kanun Tasarısı ile;
Entegre Devre Topoğraflarının Türkiye’de tescili ile
dış teknoloji yurt içine çekilerek, kalkınma ve gelişmenin daha geniş bir
kitleye yayılması ve teknolojik ilerlemenin kaydedilmesi mümkün olacaktır.
Ayrıca teknoloji üreticisi veya buluş sahibi meydana getirdiği mamulün
korunacağı konusunda teminat bulursa daha çok yaratıcı faaliyet yapma istek ve
arzusu içerisine girecek ve böylece ücret ya da uygun bir bedel karşılığında
ürünü seri biçimde üretebilecek veya diğer şekillerde kullanabileceği sağlanmış
ve Türkiye’nin uluslararası alandaki yükümlülüklerini yerine getirmesi ve bu
alanda en azından kısa dönemde fazla başvuru beklenmese de ülkemizin ekonomik
ve teknolojik gelişmesine katkıda bulunması bakımlarından entegre devre
topoğraflarının korunmasına ilişkin mevzuatın bir an önce yürürlüğe konulması
sağlanacaktır.
Yukarıda belirtilen nedenlerle Tasarının maddelerine
geçilmesi Komisyonumuzca oybirliği ile kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11,
12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31,
32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Kanun Tasarısının dokuzuncu bölüm başlığında “Cezalar,
Şikayet Hakkı, Geçici ve Son Hükümler” ibaresi “geçici ve son hükümlerin” dokuzuncu
bölümde bulunmaması nedeniyle verilen bir önergenin kabulü doğrultusunda
“Cezalar ve Şikayet Hakkı” olarak düzeltilmiştir.
Kanun Tasarısının 39, 40, 41, 42 ve 43 üncü maddeleri
aynen kabul edilmiştir.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Soner Aksoy |
Ahmet Büyükakkaşlar |
Hasan Ali Çelik |
|
|
Kütahya |
Konya |
Sakarya |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Fatma Şahin |
Tacidar
Seyhan |
Mustafa Sayar |
|
|
Gaziantep |
Adana |
Amasya |
|
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Rıza Acar |
Nejat Gencan |
Şemsettin Murat |
|
|
Aydın |
Edirne |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Ali Arıkan |
Vezir Akdemir |
Sedat Uzunbay |
|
|
Eskişehir |
İzmir |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Elitaş |
Hasan Angı |
Şükrü Ünal |
|
|
Kayseri |
Konya |
Osmaniye |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Öztürk |
Yekta Haydaroğlu |
Fazlı Erdoğan |
|
|
Sinop |
Van |
Zonguldak |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF
ETTİĞİ METİN
ENTEGRE
DEVRE TOPOĞRAFYALARININ KORUNMASI
HAKKINDA KANUN TASARISI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve
Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE l. -
Bu Kanunun amacı, bu Kanun hükümlerine uygun entegre devre topoğrafyalarının
korunmasını, bu alanda rekabet ortamının oluşturulmasını ve bu suretle
sanayinin gelişmesini sağlamaktır.
Bu Kanun,
tescilli entegre devre topoğrafyalarının korunmaları ile ilgili esasları,
kuralları ve şartları kapsar. Bu Kanun kapsamında entegre devre
topoğrafyalarına sağlanan koruma, hak sahiplerinin diğer kanunlarla getirilen
korumalardan yararlanmalarına engel teşkil etmez.
Tanımlar
MADDE 2. -
Bu Kanunda geçen;
a) Entegre
devre: Elektronik bir işlevi veya bunun gibi diğer işlevleri yerine getirmek
üzere tasarlanmış, en az bir aktif elemanı olan ve ara bağlantılarından bir
kısmının ya da tümünün bir parça malzeme içerisinde ve/veya üzerinde bir araya
getirilmiş ara veya son formdaki bir ürünü,
b) Entegre
devre topoğrafyası: Entegre devreyi oluşturan tabakaların üç boyutlu dizilimini
gösteren, üretim amacıyla hazırlanmış ve herhangi bir formatta sabitlenmiş
görüntüler dizisi olup, her görüntü entegre devrenin üretiminin herhangi bir
aşamasındaki yüzeyinin tamamının veya bir kısmının görünümünü,
c) Enstitü:
Türk Patent Enstitüsünü,
d) Sicil:
Entegre Devre Topoğrafyaları Sicilini,
e) Lisans:
Kullanım hakkını,
f) Lisans
sözleşmesi: Entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin entegre devre
topoğrafyasının kullanım hakkını üçüncü kişilere verdiği sözleşmeyi,
g) Bülten:
Sicile kaydedilen entegre devre topoğrafyalarının yayımlandığı bülteni,
h) Yeniden
İnceleme ve Değerlendirme Kurulu: Sınaî mülkiyet haklarının tescil işlemleri
ile ilgili Enstitünün almış olduğu kararlara karşı başvuru sahibi veya üçüncü
kişiler tarafından yapılacak itirazları inceleyen ve değerlendiren Kurulu,
ı) Mahkeme:
İhtisas mahkemelerini,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Korumadan
Yararlanacak Kişiler, Korumanın Konusu, Şartları ve Süresi
Korumadan yararlanacak kişiler
MADDE 3. -
Bu Kanun ile sağlanan korumadan; Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, Türkiye
Cumhuriyeti sınırları içinde ikametgâhı olan ve sınaî veya ticarî faaliyette
bulunan gerçek ve tüzel kişiler ile ilgili uluslararası anlaşmaların hükümleri
dahilinde başvuru hakkına sahip kişiler yararlanır.
Birinci
fıkra hükmü kapsamı dışında kalmasına rağmen, Türkiye Cumhuriyeti uyruğundaki
kişilere kanunen veya fiilen entegre devre topoğrafyası koruması tanıyan
devletlerin uyruğundaki gerçek ve tüzel kişiler de karşılıklılık ilkesi
gözetilerek Türkiye'de bu haktan yararlanırlar.
Korumanın konusu
MADDE 4. -
Orijinal niteliğe sahip entegre devre topoğrafyaları, tescil belgesi verilerek
korunur. Koruma; entegre devre topoğrafyasının dayandığı içerik, işlem süreci,
sistem, teknik veya topoğrafyanın kendisi dışında topoğrafyada sabitlenmiş
bilgiye uygulanmaz.
Bu Kanun
kapsamındaki korumadan yararlanma, yapısında koruma altına alınmış bir entegre
devre topoğrafyası bulunduran entegre devrenin, herhangi bir üründe kullanılıp
kullanılmamasına bağlı değildir.
Orijinallik
MADDE 5. -
Bir entegre devre topoğrafyası, tasarlayıcısının kendi fikrî çabası sonucu
ortaya çıkmış ve tasarlama sırasında entegre devre üreticileri ve entegre devre
topoğrafyası tasarlayıcıları arasında bilinmiyorsa orijinal sayılır.
Bilinen
elemanların ve ara bağlantıların düzenlenmesinden oluşan bir entegre devre
topoğrafyası, bütün olarak ele alındığında, bir araya getirilmiş şekli
bakımından orijinallik şartını taşıyorsa korumadan yararlanır.
Korumanın başlangıcı ve süresi
MADDE 6. -
Bu Kanuna göre entegre devre topoğrafyasına sağlanan korumanın başlangıcı;
entegre devre topoğrafyasının, hak sahibi tarafından veya onun izniyle üçüncü
bir kişi tarafından, yurt içinde veya yurt dışında ilk kez ticarî açıdan piyasaya
sürüldüğü tarihten itibaren iki yıl içinde tescil başvurusunun da yapılmış
olması kaydıyla; sözü edilen piyasaya sürülme tarihi veya ticarî açıdan
piyasaya sürümün olmadığı hâllerde, tescil başvurusunun yapıldığı tarihtir.
Koruma
süresi, birinci fıkrada belirtilen başlangıç tarihinden itibaren on yıl olup,
bu süre onuncu takvim yılının bitiminde sona erer.
Entegre
devre topoğrafyası gizlilik gerektiren hâller dışında, ticarî olarak
kullanılmamışsa ve tasarlandığı tarihten itibaren onbeş yıl içerisinde
Enstitüye tescil için başvurulmamışsa entegre devre topoğrafyasını koruma hakkı
talep edilemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Hak Sahipliği, Hak
Sahibinin Yetkileri ve Koruma Hakkının Sınırlandırılması
Hak sahipliği
MADDE 7. -
Entegre devre topoğrafyasını koruma hakkı, tasarlayıcısına veya onun hukukî
haleflerine aittir.
Entegre
devre topoğrafyasının birden çok kişi tarafından tasarlandığı durumlarda,
aralarında aksine bir sözleşme yoksa, koruma hakkı bu kişiler tarafından
müştereken kullanılır.
Hizmet ilişkisinde hak sahipliği
MADDE 8. -
Aralarındaki sözleşmede aksine bir hüküm yoksa; memur, hizmetli ve işçilerin
işlerini görürken tasarladıkları entegre devre topoğrafyasının koruma hakkı
işverenlere aittir.
Sözleşmesi
gerektirmediği hâlde, memur, hizmetli veya işçinin; işyerindeki bilgiler ya da
araçlardan faydalanarak, bir entegre devre topoğrafyası yapması durumunda,
yapılan entegre devre topoğrafyasının koruma hakkı işverenlere ait olur. Bu
durumda memur, hizmetli veya işçiye yaptığı entegre devre topoğrafyasının önemi
göz önüne alınarak, tespit edilecek bir bedel ödenir. Tarafların bedel
konusunda anlaşamamaları hâlinde, söz konusu bedel mahkemece belirlenir.
Üniversite mensuplarının hak sahipliği
MADDE 9. -
Üniversitelere bağlı fakülte ve yüksekokullarda bilimsel çalışma yapmakta olan
öğretim elemanlarınca tasarlanan entegre devre topoğrafyaları üzerindeki hak,
öğretim elemanlarına aittir.
Öğretim
kurumu, entegre devre topoğrafyasıyla sonuçlanan araştırmalar için özel olarak
belli araç ve gereçleri sağlamak suretiyle harcamalarda bulunmuşsa, öğretim
elemanları öğretim kurumuna entegre devre topoğrafyasının değerlendirildiğini
yazı ile bildirmekle, talep hâlinde, entegre devre topoğrafyasının
değerlendirme şekli ve elde edilen kazanç miktarı hakkında bilgi vermekle
yükümlüdür. Öğretim kurumu, kendisine yapılan yazılı bildirim tarihinden
itibaren üç ay içinde elde edilen kazançtan uygun bir miktarın verilmesini
talep edebilir. Ancak, talep edilecek miktar öğretim kurumu tarafından yapılan
harcamaları aşamaz.
Hizmet sözleşmesi dışında kalan sözleşmelerde hak
sahipliği
MADDE 10. -
Hizmet sözleşmesi dışında kalan iş görme sözleşmeleri çerçevesinde tasarlanan
entegre devre topoğrafyalarının hak sahibi, aksine bir anlaşma yoksa işi veren
kişidir.
Entegre devre topoğrafyası hak sahibinin yetkileri
MADDE 11. -
Entegre devre topoğrafyası hak sahibi, izni dışında yapılan aşağıdaki fiilleri
önleme konusunda inhisarî yetkilere sahiptir;
a) Orijinal
olma şartlarını haiz bulunmayan parçaların çoğaltılması hariç olmak üzere,
koruma altındaki entegre devre topoğrafyasının bütününün veya bir kısmının, bir
entegre devre içine alınması ya da bunun dışında herhangi bir şekilde
çoğaltılması,
b) Korunan
bir entegre devre topoğrafyasının, korunan entegre devre topoğrafyasını içeren
bir entegre devrenin ya da yasal olmayan bir biçimde çoğaltılmış entegre devre
topoğrafyasını içeren ürünün ithali, satışı veya ticarî amaçlı dağıtılması.
Koruma hakkının sınırlandırıldığı durumlar
MADDE 12. -
Aşağıda sayılan fiiller entegre devre topoğrafyası koruma hakkı kapsamı
dışındadır;
a) Koruma
altındaki entegre devre topoğrafyasının ticarî olmayan kişisel amaçlar için
veya yalnızca değerlendirme, analiz, araştırma ya da eğitim amaçları için
çoğaltılması,
b) (a)
bendinde belirtilen analiz ve değerlendirme sonucu ortaya çıkan ve orijinal
olan entegre devre topoğrafyasının 11 inci maddedeki fiillere konu edilmesi,
c) Korunan
entegre devre topoğrafyasının veya bu entegre devre topoğrafyasını üzerinde
bulunduran entegre devrenin, hak sahibi tarafından veya onun onayı ile yurt
içinde veya yurt dışında piyasaya sürülmesinden sonra, söz konusu entegre devre
topoğrafyası veya entegre devrenin ithalatı, satılması veya ticarî amaçlı
dağıtımı,
d) 11 inci
maddenin (b) bendinde belirtilen fiillerin, bu tür bir fiili gerçekleştiren
veya gerçekleştirilmesini isteyen şahsın, söz konusu entegre devreyi ya da bu
entegre devre üzerinde kullanılan herhangi bir entegre devre topoğrafyasını
edinirken, bunun kanunlara aykırı tarzda çoğaltılmış bir entegre devre ya da
entegre devre topoğrafyası olduğunu bilmediği ya da bilmesinin mümkün olmadığı
ancak, bu kişinin entegre devre ya da entegre devre topoğrafyalarının kanunlara
aykırı tarzda çoğaltılmış olduğunu fark ettiği andan sonra, yalnızca o zamana
kadar elinde tuttuğu ya da sipariş ettiği mallar üzerinden 11 inci maddenin (b)
bendinde belirtilen fiilleri gerçekleştirmek ve hak sahibine bu entegre devre
ya da entegre devre topoğrafyaları ile ilgili olarak makul bir bedel ödemek
şartıyla işlenmesi,
e) Üçüncü
bir kişi tarafından bağımsız olarak tasarlanmış orijinal ve birebir aynı olan
bir entegre devre topoğrafyasına ilişkin olarak 11 inci maddenin (b) bendindeki
fiillerden herhangi birinin gerçekleştirilmesi.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru Şartları ve
Tescil
Tescil mercii
MADDE 13. -
Entegre devre topoğrafyalarının tescilinde yetkili kuruluş, Enstitüdür. Tescil
başvuruları yazılı olarak ve her entegre devre topoğrafyası için ayrı yapılır.
Başvuru şartları
MADDE 14. -
Entegre devre topoğrafyası tescil başvuru dilekçesi aşağıdaki bilgi ve
belgeleri ihtiva eder;
a) Başvuru sahibinin adı ve adresi,
b) Entegre
devre topoğrafyası hakkında özet bilgi,
c) Başvuru
ücretinin ödendiğine dair belge,
d) Entegre
devre topoğrafyasının ilk ticarî kullanım tarihi veya böyle bir kullanımın
gerçekleşmediğine dair beyan,
e) 7, 8, 9
ve 10 uncu maddelere göre hak sahipliğinin ne şekilde elde edildiğinin beyanı,
f) Başvuru
vekil aracılığı ile yapılıyorsa vekâletname,
g) Başvuru
tüzel kişi adına yapılıyor ise imza sirküleri,
h) Entegre devrenin
yerine getirdiği elektronik işlevleri tanımlayan bilgileri de içeren entegre
devre topoğrafyası kopya veya çizimleri.
Ancak, ibraz
edilen kopya veya çizimlerin entegre devre topoğrafyasının tanınmasına yeterli
olması durumunda, entegre devrenin üretimiyle ilgili parçalara ait kopya veya
çizimler verilmeyebilir.
Başvuruya
ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Şekli inceleme ve başvuru tarihinin kesinleşmesi
MADDE 15. -
Başvurunun 14 üncü maddedeki koşullara ve yönetmeliğe uygun bir şekilde
yapılmadığı durumlarda; Enstitü başvuru sahibine bildirimde bulunarak
eksiklikleri gidermesi için tebliğ tarihinden itibaren iki aylık süre verir.
Ancak;
a) Başvuru
dilekçesi,
b) Başvuru
sahibinin kimliğine ilişkin bilgiler,
c) Entegre
devre topoğrafyasının kopyaları ya da çizimleri,
başvuru
sırasında verilmiş ise, başvuru Enstitüye verildiği tarih itibarıyla
kesinleşir.
Başvurunun
Enstitüye verildiği tarihte, ikinci fıkrada sayılan koşullarda eksiklik olması
halinde, başvuru eksikliklerin giderildiği tarih itibarıyla kesinleşir.
Eksiklikler,
verilen süre içerisinde giderilmediği takdirde, başvuru yapılmamış sayılır.
Tescil ve yayımlama
MADDE 16. -
Başvurunun kesinleşmesiyle Enstitü, başvuruyu, başvuru dilekçesinde belirtilen
bilgilerin doğruluğunu, başvuru yapanın başvuru yapma hakkına sahip olup
olmadığını, entegre devre topoğrafyasının orijinal olup olmadığını
incelemeksizin, Sicile kaydeder.
Sicil
alenidir. Ücretin ödenmesi koşuluyla sicil örneği alınabilir. Ücretler, Enstitü
tarafından yayımlanacak tebliğ ile belirlenir.
Sicile kaydı
yapılmış entegre devre topoğrafyası, Bültende yayımlanır. Sicilde yer alacak
bilgiler yönetmelikle belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Devir, İntikal,
Rehin, Haciz ve Lisans
Devir, intikal, rehin ve haciz
MADDE 17. -
Entegre devre topoğrafyası başvurusu veya tescilinden doğan haklar başkasına
devredilebilir ve miras yoluyla intikal eder. Bu haklar üzerinde ölüme bağlı
tasarrufların yapılması mümkündür.
Başvuru ve
tescilden doğan hak, kanunî veya akdi rehne ve hacze konu olabilir. Bu durumda
taraflardan birinin talebi üzerine ilgili haklar Sicile kaydedilir ve Bültende
yayımlanır. Rehin hakkı ve haciz bakımından 4721 sayılı Türk Medenî Kanunu ile
2004 sayılı İcra ve İflas Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
Başvuru ve
tescilden doğan hak üzerinde yapılacak sağlararası işlemler yazılı şekle
tâbidir.
Başvuru ve
tescilden doğan entegre devre topoğrafyası hakkının devri veya miras yolu ile
intikali, tebliğde öngörülen ücretin ödenmesi ile Sicile kaydedilir ve Bültende
yayımlanır. Yayım tarihi üçüncü şahıslara karşı hüküm ifade etme tarihidir.
Lisans
MADDE 18. -
Başvuru ve tescilden doğan hakla ilgili olarak lisans sözleşmesi yapılabilir.
Taraflardan birinin talebi üzerine lisans sözleşmesi Sicile kayıt ve ilân
edilir. Enstitü, ibraz edilen sözleşmeye ait gizli bilgileri dosyalayarak
saklar. Lisans sözleşmesi Sicile kaydedilmediği sürece üçüncü kişilere karşı
ileri sürülemez.
Lisans,
inhisarî lisans veya inhisarî olmayan lisans şeklinde verilebilir. Aksi
sözleşmede kararlaştırılmamışsa lisans inhisarî değildir. Lisans veren, entegre
devre topoğrafyasını kendi kullanabileceği gibi, üçüncü kişilere aynı entegre
devre topoğrafyasına ilişkin başka lisanslar da verebilir.
İnhisarî
lisans söz konusu olduğu zaman, lisans veren başkasına lisans veremez ve
hakkını açıkça saklı tutmadıkça, kendisi de entegre devre topoğrafyasını
kullanamaz.
Aksi
sözleşmede kararlaştırılmamışsa, lisans alanlar, sözleşmeden doğan haklarını
üçüncü kişilere devredemezler ve alt lisans veremezler.
Aksi
sözleşmede kararlaştırılmamışsa, inhisarî lisansa sahip olan kişi, üçüncü bir
kişi tarafından, entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin tescilden doğan
haklarına tecavüz edilmesi durumunda, entegre devre topoğrafyası hakkı
sahibinin bu Kanun uyarınca açabileceği davaları, kendi adına açabilir.
İnhisarî olmayan lisans sahiplerinin dava açma hakları yoktur.
Entegre
devre topoğrafyası hakkına tecavüz dolayısıyla dava açma hakkı olmayan bir
lisans alan, noter vasıtasıyla yapacağı bir bildirim ile dava açmasını entegre
devre topoğrafyası hakkı sahibinden isteyebilir. Entegre devre topoğrafyası
hakkı sahibinin, bu talebi kabul etmemesi veya bildirimin alındığı tarihten
itibaren üç ay içerisinde dava açmaması hâlinde, lisans alan, yaptığı bildirimi
de ekleyerek kendi adına dava açabilir. Lisans alan, dava açtığı takdirde, dava
açtığını entegre devre topoğrafyası hakkı sahibine bildirmekle yükümlüdür.
Lisans alan, ciddî bir zarar tehlikesi karşısında ve üç aylık sürenin
geçmesinden önce, ihtiyati tedbire karar verilmesini mahkemeden talep edebilir.
ALTINCI BÖLÜM
Hükümsüzlük
Hâlleri, Hakkın Sona Ermesi ve İşlem Yapma Yetkisi Olanlar
Hükümsüzlük talebi ve hükümsüzlük hâlleri
MADDE 19. -
Aşağıdaki hâllerde, entegre devre topoğrafyası hakkının hükümsüz sayılmasına,
tüketici dernekleri, 8.3.1950 tarihli ve 5590 sayılı Kanun ile 17.7.1964
tarihli ve 507 sayılı Kanuna tâbi kuruluşlar ve diğer menfaati olan kişilerin
talebi üzerine, mahkemece karar verilir;
a) Entegre
devre topoğrafyasının 4 üncü ve 5 inci maddelerde belirtilen koruma şartlarını
haiz olmadığı ispat edilmişse,
b) Entegre
devre topoğrafyası hak sahipliğinin başka kişi veya kişilere ait olduğu ispat
edilmişse,
c) Entegre
devre topoğrafyası tescil başvurusunun yapılmasından önce entegre devre
topoğrafyasının yurt içinde veya yurt dışında ticarî kullanımı durumunda, söz
konusu başvurunun, 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen süre içinde
yapılmadığı ispat edilirse.
Hükümsüzlük
nedenleri entegre devre topoğrafyasının bir bölümüne ilişkin bulunuyorsa,
sadece ilgili bölümün hükümsüzlüğüne karar verilir.
Hükümsüzlük,
karşı dava olarak da ileri sürülebilir.
Mahkeme
gerek dava açıldığında, gerek kararın kesinleşmesi hâlinde durumu Enstitüye
bildirir. Enstitü duyuru ve kararı en kısa sürede Sicile kaydeder ve Bültende
yayımlar.
Hükümsüzlüğün etkisi
MADDE 20. -
Entegre devre topoğrafyasının hükümsüzlüğüne karar verilmesi hâlinde, karar
geçmişe etkili sonuçlar doğurur.
Entegre
devre topoğrafyası hakkı sahibinin kötü niyetli olarak hareket etmesinden
kaynaklanan zararın giderilmesine ilişkin tazminat talepleri saklı kalmak
üzere, hükümsüzlüğün geriye dönük etkisi aşağıdaki durumları etkilemez;
a) Entegre
devre topoğrafyasının hükümsüz sayılmasından önce, bir entegre devre
topoğrafyasına tecavüz sebebiyle verilen hukuken kesinleşmiş ve uygulanmış
kararlar,
b) Entegre
devre topoğrafyasının hükümsüzlüğüne karar verilmeden önce, yapılmış ve
uygulanmış sözleşmeler. Ancak, hâl ve şartlara göre, haklı sebepler ve
hakkaniyet ilkesi gözönünde bulundurularak sözleşme uyarınca ödenmiş bedelin
kısmen veya tamamen iadesi mümkündür.
Entegre
devre topoğrafyasının hükümsüzlüğüne ilişkin kesinleşmiş karar, herkese karşı
hüküm doğurur.
Hakkın sona erme sebepleri
MADDE 21. -
Entegre devre topoğrafyası koruma hakkı; koruma süresinin dolması veya entegre
devre topoğrafyası hakkı sahibinin bu hakkından vazgeçmesi hâllerinden birinin
gerçekleşmesi ile sona erer.
Entegre
devre topoğrafyası koruma hakkının sona ermesi hâlinde, sona erme sebebinin
gerçekleşmiş olduğu andan itibaren hakkın konusu kamu malı sayılır. Bu husus
Enstitü tarafından Bültende ilân edilir.
Koruma hakkından vazgeçme
MADDE 22. -
Entegre devre topoğrafyası koruma hakkı sahibi, başvuru veya tescilden doğan
hakkından vazgeçebilir.
Vazgeçme
isteğinin yazılı olarak Enstitüye bildirilmesi gerekir. Vazgeçme, Sicile kayıt
tarihi itibarıyla hüküm doğurur.
Sicile kayıt
edilmiş hakların ve lisansların sahiplerinin izni olmadıkça, hak sahibi
hakkından vazgeçemez.
Entegre
devre topoğrafyası koruma hakkı üzerinde, üçüncü bir kişi tarafından hak
sahipliği iddia edilmekte ise onun izni olmadıkça, entegre devre topoğrafyası
koruma hakkından vazgeçilemez.
Enstitü nezdinde işlem yapma yetkisi olan kişiler
MADDE 23. -
Entegre devre topoğrafyası başvurusu yapan gerçek ve tüzel kişiler ile Sicile
kayıtlı patent vekilleri Enstitü nezdinde işlem yapabilir.
Tüzel
kişiler, yetkili organları tarafından tayin edilen kişi veya kişilerce temsil
edilirler.
İkametgâhı
yurt dışında bulunan kişiler, ancak, Sicile kayıtlı patent vekilleri
vasıtasıyla temsil edilirler.
Vekil tayin
edilmesi hâlinde, tüm işlemler vekil vasıtasıyla yapılır. Vekile yapılan
tebligat asile yapılmış sayılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tecavüz Sayılan
Fiiller, Davalar, Mahkemeler, İhtiyati Tedbirler ve Zamanaşımı
Hakka tecavüz sayılan fiiller
MADDE 24. -
12 nci maddede sayılan fiiller hariç olmak üzere, 11 inci maddenin (a) ve (b)
bentlerinde sayılan fiillerin işlenmesi durumunda, bu fiillerin işlenmesinin
önlenmesi için, zarar görenin dava açma hakkı vardır.
Entegre
devre topoğrafyası başvurusu, 16 ncı maddeye göre Bültende yayımlandığı
takdirde başvuru sahibi, entegre devre topoğrafyasına vaki tecavüzlerden dolayı
dava açma hakkına sahiptir. Tecavüz eden, başvurudan veya kapsamından haberdar
edilmiş ise başvurunun Bültende yayımlanmış olmasına bakılmaz. Tecavüz edenin
kötü niyetli olduğuna mahkeme tarafından hükmolunursa, yayımdan önce de
tecavüzün varlığı kabul edilir.
Devir talebinde bulunma hakkı
MADDE 25. -
Başvuruya konu olan temel unsurun, üçüncü bir kişinin entegre devre
topoğrafyasından izinsiz alınması durumunda, bu üçüncü kişi başvurunun
kendisine devredilmesini mahkemeden talep edebilir.
Başvurunun
tescil edilmiş olması durumunda ise üçüncü kişi tescilin yayımlanmasından
itibaren üç yıl içerisinde, tescilin kendi adına devredilmesini ve Sicilin buna
göre düzeltilmesini mahkemeden talep edebilir.
Hak sahibinin hakları ve hukuk davalarında yetkili
mahkeme
MADDE 26. -
Başvuru veya tescilden doğan hakkı tecavüze uğrayan entegre devre topoğrafyası
hak sahibi, mahkemeden aşağıdaki taleplerde bulunabilir;
a) Tecavüz
fiilini ispatlayacak delillerin tespiti,
b) Fiilin
tecavüz olup olmadığının tespiti,
c) Tecavüzün
giderilmesi ve maddî-manevî zararın tazmini,
d) Entegre
devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüz suretiyle üretilen veya ithal
edilen ürünlere ve bunların üretiminde doğrudan doğruya kullanılan araçlara el
konulması,
e) Hakka
tecavüz eden kişi aleyhine verilen mahkeme kararının, masrafları tecavüz eden
tarafından karşılanarak ilgililere tebliğ edilmesi ve kamuya ilân yoluyla
duyurulması,
f) Hakka
tecavüzün durdurulması ve devamını önlemek üzere tedbirlerin alınması, (d)
bendine göre el konulan ürünlerin ve araçların şekillerinin değiştirilmesi veya
entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüzün önlenmesi kaçınılmaz ise
imhası,
g) Mümkün
olduğu takdirde (d) bendi uyarınca el konulan ürün ve araçlar üzerinde
kendisine mülkiyet hakkı tanınması. Bu durumda, söz konusu ürünlerin değeri,
tazminat miktarından düşülür. Bu değer, kabul edilen tazminatı aştığı takdirde,
aşan miktar entegre devre topoğrafyası hak sahibince karşı tarafa ödenir.
Tedbirler
konusunda mahkeme, 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununun ilgili
hükümlerine göre karar verir.
Hak sahibi
tarafından, üçüncü kişiler aleyhine açılacak hukuk davalarında, yetkili
mahkeme, davacının yerleşim yerinin olduğu veya suçun işlendiği veya tecavüz
fiilinin etkilerinin görüldüğü yerdeki mahkemedir.
Davacının
Türkiye'de yerleşim yerinin olmaması hâlinde, yetkili mahkeme, Sicile kayıtlı
vekilin iş yerinin bulunduğu yerdeki ve eğer vekillik kaydı silinmiş ise,
Enstitü merkezinin bulunduğu yerdeki mahkemedir.
Üçüncü
kişiler tarafından entegre devre topoğrafyası başvurusu veya entegre devre
topoğrafyası hakkı sahibi aleyhine açılacak davalarda yetkili mahkeme,
davalının yerleşim yerinin bulunduğu yerdeki mahkemedir. Entegre devre topoğrafyası
başvurusu veya entegre devre topoğrafyası hakkı sahibinin Türkiye'de ikamet
etmemesi hâlinde, bu maddenin dördüncü fıkrası hükmü uygulanır.
Birden fazla
mahkemenin yetkili olduğu durumda, yetkili mahkeme, ilk davanın açıldığı
mahkemedir.
Tecavüzü kanıtlayan belgeleri talep etme
MADDE 27. -
Entegre devre topoğrafyası hak sahibi, entegre devre topoğrafyasının kendi izni
olmaksızın kullanılması sonucunda uğramış olduğu zarar miktarının belirlenmesi
için, tazminat yükümlüsünden kullanım ile ilgili belgeleri vermesini talep
edebilir.
Yoksun kalınan kazanç
MADDE 28. -
Entegre devre topoğrafyası hak sahibinin uğradığı zarar, sadece fiilî kaybın
değerini değil, ayrıca tescilden doğan haklara tecavüz dolayısıyla yoksun
kalınan kazancı da kapsar.
Yoksun
kalınan kazanç, zarar gören hak sahibinin seçimine bağlı olarak, aşağıdaki
değerlendirme usullerinden birine göre hesap edilir;
a) Tecavüz
edenin rekabeti olmasaydı, entegre devre topoğrafyası hak sahibinin entegre
devre topoğrafyasını kullanması ile elde edebileceği muhtemel gelire göre,
b) Tecavüz
edenin, entegre devre topoğrafyasını kullanmakla elde ettiği kazanca göre,
c) Tecavüz
edenin, entegre devre topoğrafyasını bir lisans anlaşması ile hukuka uygun
şekilde kullanmış olması hâlinde ödemesi gereken lisans bedeline göre.
Yoksun
kalınan kazancın hesaplanmasında, entegre devre topoğrafyasının ekonomik önemi,
topoğrafyadan doğan haklara tecavüz edildiği anda geçerlilik süresi ve tecavüz
sırasında entegre devre topoğrafyasına ilişkin lisansların sayısı ve çeşidi
gibi etkenler göz önünde tutulur.
Entegre
devre topoğrafyası koruma hakkı üzerinde tasarruf yetkisi olan kişi, yoksun
kalınan kazancın hesaplanmasında, bu maddede belirtilen değerlendirme
usullerinden birini seçmişse mahkeme, ürünün üretilmesi için entegre devre
topoğrafyasının ekonomik bakımdan önemli bir katkısının bulunduğu kanaatine
vardığı takdirde, kazancın hesaplanmasında makul bir payın daha eklenmesine
karar verir.
Zamanaşımı
MADDE 29. -
Entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüzden kaynaklanan özel hukuka
ilişkin taleplerde, 818 sayılı Borçlar Kanununun zamanaşımına ilişkin hükümleri
uygulanır.
Enstitü kararlarına karşı itiraz ve dava açılması
MADDE 30. -
Başvuru sahibi Enstitü kararlarına karşı, kararın tebliğinden itibaren iki ay
içerisinde yazılı olarak Enstitüye itirazda bulunabilir. İtiraz, Enstitü
Yeniden İnceleme ve Değerlendirme Kurulunca incelenerek karara bağlanır.
Yeniden
İnceleme ve Değerlendirme Kurulunun söz konusu kararlarına karşı, kararın
tebliğ tarihinden itibaren altmış gün içinde görevli ve yetkili mahkemede dava
açılabilir.
Görevli mahkeme
MADDE 31. -
Bu Kanunda öngörülen davalarda görevli mahkeme ihtisas mahkemeleridir. Asliye
hukuk ve asliye ceza mahkemelerinden hangilerinin ihtisas mahkemesi olarak
görevlendirileceğini ve bu mahkemelerin yargı çevresini, Adalet Bakanlığının
teklifi üzerine Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu belirler.
Hükmün ilânı
MADDE 32. -
Dava sonucunda haklı çıkan taraf, haklı bir sebebin veya menfaatinin bulunması
hâlinde, masrafları karşı tarafa ait olmak üzere, kesinleşmiş kararın günlük
gazete veya benzeri vasıtalarla tamamen veya özet olarak ilân edilmesini talep
etme hakkına sahiptir. İlân hakkı, kararın kesinleşmesinden sonra üç ay içinde
talep edilmezse düşer. İlânın şekli ve kapsamı mahkemece belirlenir.
Tecavüzün yokluğunun tespiti
MADDE 33. -
Menfaati olan herkes, hak sahibine karşı dava açarak, fiillerinin entegre devre
topoğrafyasından doğan haklara tecavüz teşkil etmediğine karar verilmesini
talep edebilir.
Birinci
fıkrada belirtilen davanın açılmasından önce, menfaati olanlar Türkiye'de
giriştikleri veya girişecekleri sınaî faaliyetin veya bu amaçla yapmış oldukları
fiilî girişimlerin entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüz teşkil
edip etmediği konusunda hak sahibinden görüşlerini bildirmesini noter aracılığı
ile talep edebilirler. Bu talebin kendisine tebliğinden itibaren hak sahibinin
bir ay içinde cevap vermemesi veya verilen cevabın menfaat sahibi kişi
tarafından kabul edilmemesi hâlinde, menfaat sahibi birinci fıkrada belirtilen
talebi içeren davayı açabilir.
Bu dava,
entegre devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüzden dolayı kendisine karşı dava
açılmış bir kişi tarafından açılamaz.
Dava,
entegre devre topoğrafyası üzerinde hak sahibi bulunan ve Sicile kayıt edilmiş
olan, bütün hak sahiplerine tebliğ edilir.
Bu maddede
belirtilen dava, hükümsüzlük davasıyla birlikte de açılabilir.
İhtiyatî tedbir talebi ve tedbirin niteliği
MADDE 34. -
Bu Kanunda öngörülen davaları açan veya açacak olan kişiler, davanın
etkinliğini temin etmek üzere görevli ve yetkili mahkemeden ihtiyatî tedbire
karar verilmesini talep edebilir.
İhtiyatî
tedbir, dava açılmadan önce veya dava ile birlikte ya da karar kesinleşene
kadar istenebilir. İhtiyatî tedbir talebi, davadan ayrı olarak incelenir.
İhtiyatî
tedbir, verilecek hükmün etkinliğini tamamen sağlayacak nitelikte olmalı ve
aşağıda belirtilen hususları kapsamalıdır;
a) Davacının
entegre devre topoğrafyasından doğan haklarına tecavüz teşkil eden fiillerin
durdurulması,
b) Entegre
devre topoğrafyasından doğan haklara tecavüz edilerek üretilen veya ithal
edilen şeylere Türkiye sınırları içinde veya gümrük ve serbest liman veya bölge
gibi alanlar dahil, bulundukları her yerde el konulması ve bunların muhafazası,
c) İleride
doğması muhtemel bir zararın tazmini bakımından teminat verilmesi.
Uygulanacak hükümler
MADDE 35. -
Tespit davaları ve ihtiyatî tedbirlerle ilgili olarak, bu Kanunda düzenlenmeyen
hususlarda 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu hükümleri uygulanır.
Gümrüklerde el koyma
MADDE 36. -
Aynısının üretilmesi hak sahibinin yetkilerine tecavüz oluşturması nedeniyle
cezayı gerektiren taklit mallara, ithalat sırasında hak sahibinin veya
temsilcisinin talebi üzerine, gümrük idareleri tarafından 4458 sayılı Gümrük Kanununun
57 nci maddesi çerçevesinde işlem yapılır.
Gümrük
idarelerindeki el koyma kararı, kararın tebliğinden itibaren on iş günü içinde
esas hakkında ihtisas mahkemesinde dava açılmaz veya mahkemeden tedbir
niteliğinde karar alınmazsa ortadan kalkar.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Zorunlu Lisansın
Genel Şartları ve Sona Ermesi
Zorunlu lisansın verilme şartları
MADDE 37. -
Bir entegre devre topoğrafyasını, hak sahibinin izni olmaksızın, bir kamu
kurumunun veya üçüncü bir kişinin kullanmasına;
a) Kamu
yararı, ulusal güvenlik, genel sağlık veya ulusal ekonominin diğer hayati
sektörlerinin kalkındırılması nedenleri ile korunan bir entegre devre
topoğrafyasının ticarî olmayan amaçlarla kullanılmasına ihtiyaç duyulması,
b) Korunan
bir entegre devre topoğrafyasının, hak sahibince veya lisans hakkı sahibince
gerçekleştirilen kullanım şeklinin, rekabeti ortadan kaldırıcı nitelikte
olduğunun adlî ya da idarî makamlar tarafından tespiti hâlinde, bu menfi
durumun ortadan kaldırılmasına ihtiyaç duyulması,
Koşullarından
birinin mevcudiyeti halinde Bakanlar Kurulunca karar verilebilir.
Entegre
devre topoğrafyası hak sahibinden sözleşmeye dayalı lisans talebinde bulunan
bir kamu kurumu veya üçüncü kişi, makul ticarî koşullar dahilinde ve makul bir
süre içinde talebinin kabul edilmemesi durumunda, kullanım hakkı için Enstitüye
başvurabilir. Başvuruda, sözleşmeye dayalı lisans talebinde bulunulduğunu
tevsik eden bilgi ve belgeler yer almalıdır. Enstitünün görüşü ve Enstitünün
bağlı olduğu bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararıyla, birinci fıkrada
belirtilen esaslar dahilinde, zorunlu lisans verilerek kullanım hakkı tanınır.
Olağanüstü hallerde ve aciliyet gerektiren durumlarda Bakanlar Kurulu kararı
çıkarılması için bu fıkrada öngörülen koşulların yerine getirilmiş olması
aranmaz.
Entegre
devre topoğrafyasının kullanımının millî savunma, ulusal ekonominin hayati
sektörlerinin geliştirilmesi veya genel sağlık bakımından önemli olması
hâlinde, zorunlu lisansın verilmesi teklifi Enstitünün bağlı olduğu bakanlık
ile ilgili bakanlıklar tarafından birlikte hazırlanır. Millî savunma bakımından
önemli olması dolayısıyla, zorunlu lisans verilmesine ilişkin karar, entegre
devre topoğrafyasının bir veya bir kaç işletme tarafından kullanılması ile
sınırlandırılabilir.
Bu madde
kapsamında tanınan entegre devre topoğrafyasının kullanımı, kapsam ve süre
bakımından yetkili kılındığı amaçla sınırlı ve sadece iç piyasanın talebini
karşılayacak nitelikte olmalıdır.
Söz konusu
bu hak inhisarı değildir. Bu kullanım hakkının verilmesi hâlinde, entegre devre
topoğrafyası hakkı sahibine, gerçek değere esas kullanım bedeli ödenir.
Kullanım bedeli Bakanlar Kurulunun verdiği yetkinin ekonomik değeri ve uygulandığı
yerde rekabeti ortadan kaldırıcı uygulamaları telafi etme ihtiyacı göz önüne
alınarak, yönetmelikte düzenlenecek esaslar çerçevesinde Enstitüce belirlenir.
Kullanım bedelini kullanım hakkı sahibi öder.
Bakanlar
Kurulu kararı ile üçüncü kişiye verilen kullanım hakkı devredilebilir. Ancak bu
devrin yapılabilmesi için, işletmenin tümünün ya da sadece bu kullanımdan
yararlanan kısmının devredilmesi gerekir. Taraflardan birinin talebi halinde,
devir, Enstitü tarafından Sicile kayıt edilir. Sicile kaydedilmeyen devir
üçüncü kişilere karşı ileri sürülemez.
Kullanım
hakkı sahibi, alt lisans veremez. Bu amaçla yapılan işlem geçersiz sayılır.
Birinci
fıkranın (b) bendinde belirtilen hâllerde, kullanım hakkının verilmesi
durumunda dördüncü fıkra hükümleri uygulanmaz.
Zorunlu lisansın sona ermesi
MADDE 38. -
Zorunlu lisansın verilme kararına neden olan hâlin ortadan kalktığı ve yeniden
gerçekleşmesinin mümkün bulunmadığı durumlarda, entegre devre topoğrafyası hak
sahibinin talebi, Enstitünün uygun görüşü ve Enstitünün bağlı olduğu bakanlığın
teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca zorunlu lisansın iptaline karar verilebilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Cezalar, Şikayet
Hakkı, Geçici ve Son Hükümler
Hakka tecavüz hallerinde uygulanacak cezalar
MADDE 39. -
Aşağıda yazılı fiilleri bilerek işleyenler bir yıldan iki yıla kadar hapis ve
on milyar liradan yirmi milyar liraya kadar ağır para cezası ile
cezalandırılırlar;
a) Entegre
devre topoğrafyası hakkı sahibi olarak belirtilmesi gereken kimlik bildirimini
gerçeğe aykırı olarak yapanlar,
b) Korunan
bir entegre devre topoğrafyasının, korunan bir entegre devre topoğrafyasını
içeren entegre devrenin ya da koruma altında olan bir entegre devre
topoğrafyasını içeren ürünün veya ambalajının üzerine konulmuş entegre devre
topoğrafyası koruması olduğunu belirten işareti yetkisi olmadan kaldıranlar,
c)
Kendilerini haksız olarak entegre devre topoğrafyası başvurusu veya entegre
devre topoğrafyası hakkı sahibi olarak gösterenler.
Aşağıda
yazılı fiilleri işleyenler hakkında, iki yıldan üç yıla kadar hapis ve yirmi
milyar liradan otuz milyar liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur;
a) Hakkı
olmadığını veya tasarruf yetkisi bulunmadığını bilmesi gerektiği hâlde, bu
Kanunun devir, intikal, rehin ve haciz ile ilgili maddelerinde yazılı haklardan
birini veya bu hakla ilgili lisansı başkasına devreden, veren, rehneden ya da
bu haklar üzerinde herhangi bir tasarrufta bulunanlar,
b) Korunan
bir entegre devre topoğrafyası hakkının sahibi olmayan veya koruma süresi biten
veya entegre devre topoğrafyası hakkı hükümsüz kalan veya entegre devre
topoğrafyası korumasından doğan hakkı sona erdiği halde; kendisinin veya
başkasının imal ettiği veya satışa çıkardığı eşyaya veya ambalajlarına veya
ticarî evrakına veya ilânlarına, hukuken korunan bir entegre devre topoğrafyası
koruma hakkı ile ilgili olduğu kanısını uyandıracak şekilde işaretler koyanlar
veya bu amaçla yazılı ve görsel basındaki ilân ve reklamlarda bu tarz yazı,
işaret veya ifadeleri kullananlar.
11 inci
maddenin (a) ve (b) bentlerinde sayılan fiilleri işleyenler hakkında, iki
yıldan dört yıla kadar hapis ve yirmi milyar liradan otuz milyar liraya kadar
ağır para cezasına, ayrıca işyerlerinin bir yıldan iki yıla kadar kapatılmasına
ve aynı süre ticaretten men edilmelerine hükmolunur.
Bu maddede
yazılı fiillerin tekerrürü hâlinde, yukarıdaki cezalar yarı oranında
artırılarak hükmolunur.
Yukarıda
yazılı suçlar, hizmetlerini yaptıkları sırada bir işletmenin çalışanları
tarafından doğrudan doğruya veya emir üzerine işlenmişse, çalışanlar ile
birlikte suçun işlenmesine mani olmayan işletme sahibi, müdür veya temsilcisi
ve hangi unvan ve sıfatla olursa olsun işletmeyi fiilen yöneten kişi de aynı
şekilde cezalandırılır.
Bir tüzel
kişinin işleri yürütülürken, bu maddede sayılan suçlardan biri işlenirse, tüzel
kişi, masraflar ve para cezasından müteselsilen sorumlu olur. Fiile iştirak
edenler hakkında, olayın mahiyetine göre 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 64, 65,
66 ve 67 nci maddeleri hükümleri uygulanır.
Bu maddede
sayılan suçlardan dolayı kovuşturma yapılması şikayete bağlıdır.
Şikayet hakkına sahip olanlar
MADDE 40. -
Entegre devre topoğrafyası korumasından doğan hakları tecavüze uğrayandan
başka, 24 üncü maddede sayılanlar dışında kalan suçlarda Enstitü; entegre devre
topoğrafyası hakkı sahibi olarak belirtilmesi gereken kimlik bildiriminin
gerçeğe aykırı olarak yapılması ile korunan bir entegre devre topoğrafyası
hakkının sahibi olmayan veya koruma süresi biten veya entegre devre
topoğrafyası hakkı hükümsüz kalan veya entegre devre topoğrafyası korumasından
doğan hakkı sona eren bir kişinin; kendisinin veya başkasının imal ettiği veya
satışa çıkardığı eşyaya veya ambalajlarına veya ticarî evrakına veya
ilânlarına, hukuken korunan bir entegre devre topoğrafyası koruma hakkı ile
ilgili olduğu kanısını uyandıracak şekilde işaretler koyması veya bu amaçla
yazılı ve görsel basındaki ilân ve reklamlarda, bu tarz yazı, işaret veya
ifadeleri kullanması durumlarında 8.3.1950 tarihli ve 5590 sayılı Kanun ile
17.7.1964 tarihli ve 507 sayılı Kanuna tâbi kuruluşlar ve tüketici dernekleri
de şikayet hakkına sahiptir. Şikayetin fiil ve failden haberdar olma tarihinden
itibaren iki yıl içinde yapılması gerekir.
Bu
kapsamdaki suçlarla ilgili şikayetler acele işlerden sayılır.
Bu madde
hükümlerinin uygulanmasında 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 344
üncü maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi uygulanmaz.
Bu Kanun
hükümlerine göre başvuru veya tescilden doğan haklara tecavüz dolayısıyla
üretilmesi cezayı gerektiren eşya ile bu eşyaları üretmeye yarayan araç, gereç,
cihaz, makine gibi vasıtaların zaptedilmesi veya el konulması veya yok edilmesinde
765 sayılı Türk Ceza Kanununun 36 ncı maddesi hükmü ile 1412 sayılı Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
Yönetmelik
MADDE 41. -
Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, Kanunun yayımı tarihinden itibaren altı ay
içinde Enstitü tarafından hazırlanarak yürürlüğe konulur.
Yürürlük
MADDE 42. -
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 43. -
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ
KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
ENTEGRE
DEVRE TOPOĞRAFYALARININ KORUNMASI
HAKKINDA KANUN TASARISI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1. -
Kanun Tasarısının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tanımlar
MADDE 2. -
Kanun Tasarısının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
İKİNCİ BÖLÜM
Korumadan
Yararlanacak Kişiler, Korumanın Konusu, Şartları ve Süresi
Korumadan yararlanacak kişiler
MADDE 3. -
Kanun Tasarısının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Korumanın konusu
MADDE 4. -
Kanun Tasarısının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Orijinallik
MADDE 5. -
Kanun Tasarısının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Korumanın başlangıcı ve süresi
MADDE 6. -
Kanun Tasarısının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Hak Sahipliği, Hak
Sahibinin Yetkileri ve Koruma Hakkının Sınırlandırılması
Hak sahipliği
MADDE 7. -
Kanun Tasarısının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Hizmet ilişkisinde hak sahipliği
MADDE 8. -
Kanun Tasarısının 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Üniversite mensuplarının hak sahipliği
MADDE 9. -
Kanun Tasarısının 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Hizmet sözleşmesi dışında kalan sözleşmelerde hak
sahipliği
MADDE 10. -
Kanun Tasarısının 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Entegre devre topoğrafyası hak sahibinin yetkileri
MADDE 11. -
Kanun Tasarısının 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Koruma hakkının sınırlandırıldığı durumlar
MADDE 12. -
Kanun Tasarısının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru Şartları ve
Tescil
Tescil mercii
MADDE 13. -
Kanun Tasarısının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Başvuru şartları
MADDE 14. -
Kanun Tasarısının 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Şekli inceleme ve başvuru tarihinin kesinleşmesi
MADDE 15. -
Kanun Tasarısının 15 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tescil ve yayımlama
MADDE 16. -
Kanun Tasarısının 16 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Devir, İntikal,
Rehin, Haciz ve Lisans
Devir, intikal, rehin ve haciz
MADDE 17. -
Kanun Tasarısının 17 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Lisans
MADDE 18. -
Kanun Tasarısının 18 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
ALTINCI BÖLÜM
Hükümsüzlük
Halleri, Hakkın Sona Ermesi ve İşlem Yapma Yetkisi Olanlar
Hükümsüzlük talebi ve hükümsüzlük halleri
MADDE 19. -
Kanun Tasarısının 19 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Hükümsüzlüğün etkisi
MADDE 20. -
Kanun Tasarısının 20 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Hakkın sona erme sebepleri
MADDE 21. -
Kanun Tasarısının 21 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Koruma hakkından vazgeçme
MADDE 22. -
Kanun Tasarısının 22 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Enstitü nezdinde işlem yapma yetkisi olan kişiler
MADDE 23. -
Kanun Tasarısının 23 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tecavüz Sayılan
Fiiller, Davalar, Mahkemeler, İhtiyati Tedbirler ve Zamanaşımı
Hakka tecavüz sayılan fiiler
MADDE 24. - Kanun Tasarısının 24 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Devir talebinde bulunma hakkı
MADDE 25. -
Kanun Tasarısının 25 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Hak sahibinin hakları ve hukuk davalarında yetkili
mahkeme
MADDE 26. -
Kanun Tasarısının 26 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tecavüzü kanıtlayan belgeleri talep etme
MADDE 27. -
Kanun Tasarısının 27 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yoksun kalınan kazanç
MADDE 28. -
Kanun Tasarısının 28 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Zamanaşımı
MADDE 29. -
Kanun Tasarısının 29 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Enstitü kararlarına karşı itiraz ve dava açılması
MADDE 30. -
Kanun Tasarısının 30 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Görevli Mahkeme
MADDE 31. -
Kanun Tasarısının 31 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Hükmün ilânı
MADDE 32. -
Kanun Tasarısının 32 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tecavüzün yokluğunun tespiti
MADDE 33. -
Kanun Tasarısının 33 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
İhtiyatî tedbir talebi ve tedbirin niteliği
MADDE 34. -
Kanun Tasarısının 34 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Uygulanacak hükümler
MADDE 35. -
Kanun Tasarısının 35 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Gümrüklerde el koyma
MADDE 36. -
Kanun Tasarısının 36 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Zorunlu Lisansın
Genel Şartları ve Sona Ermesi
Zorunlu lisansın verilme şartları
MADDE 37. -
Kanun Tasarısının 37 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Zorunlu lisansın sona ermesi
MADDE 38. -
Kanun Tasarısının 38 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Cezalar ve Şikâyet
Hakkı
Hakka tecavüz hallerinde uygulanacak cezalar
MADDE 39. -
Kanun Tasarısının 39 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Şikâyet hakkına sahip olanlar
MADDE 40. -
Kanun Tasarısının 40 ıncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yönetmelik
MADDE 41. -
Kanun Tasarısının 41 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 42. -
Kanun Tasarısının 42 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 43. -
Kanun Tasarısının 43 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak.
ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
M. V. Gönül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
A. Babacan |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı V. |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
B. Atalay |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve
Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve
Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve
Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|