Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 356)
Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Para Birimi Hakkında Kanun
Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/741)
T.C.
Başbakanlık 5.1.2004
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-785/93
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 29.12.2003 tarihinde
kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Para Birimi Hakkında Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Ulusal ekonomimizde
1980-2002 döneminde yaşanan enflasyonist süreç dolaşımdaki banknot tutarına da
yansımış, 31/12/1980 tarihinde 278,6 milyar Türk Lirası olan tedavüldeki
banknot tutarı (emisyon hacmi) 31/12/2002 tarihinde 7 katrilyon 635 trilyon
621,9 milyar Türk Lirasına (27.407 katına) ulaşmıştır.
Bu gelişmenin bir sonucu
olarak 1927 yılından 1980 yılına kadar dolaşımdaki banknot ihtiyacı 50 Kuruş
ile 1.000 Türk Lirası arasında değişik değerlerdeki banknotlarla
karşılanabilirken, 1981 yılından günümüze kadar geçen zaman içinde artan
dolaşım ihtiyacını karşılayabilmek için üst değerde yeni banknotlar dolaşıma
çıkarılmış ve en küçük değerlerdeki banknotlar da tedavülden çekilerek
dolaşımdaki banknot kompozisyonu 2002 yılı sonunda 250.000, 500.000, 1.000.000,
5.000.000, 10.000.000 ve 20.000.000 Türk Liralık banknotlardan oluşmuştur.
Paramızın taşıdığı kupür
değeri bakımından, bugün dünyada rastlanmayan büyüklüklere ulaşması sonucunda,
ifade ve yazılmasında çeşitli zorluklarla karşılaşılmaktadır.
Bu nedenle, paramızdan
altı sıfır atılarak bir milyon Türk Lirası eşittir bir Yeni Türk Lirası
(1.000.000 TL= l YTL) değişim oranında yeni bir para birimine geçilmesi ve
ulusal ekonominin kapsamına giren parasal değer ve kayıtlarda genel bir
sadeleştirilme yapılması uygulama açısından pratik bir çözüm olarak
görülmektedir.
Tasarı, bu amaçla
hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - Madde ile,
Türkiye Cumhuriyeti Devletinin para birimi Yeni Türk Lirası (YTL) olarak kabul
edilmiştir. Yeni Türk Lirasının alt biriminin Yeni Kuruş (YKr) olduğu ve bir
Yeni Türk Lirasının yüz Yeni Kuruşa eşit olduğu hükme bağlanmıştır.
Bu çerçevede, defter ve
kayıtların tutulmasında hesap birimi olarak Türk Lirası yerine Yeni Türk
Lirasının kullanılacağı doğaldır.
Parasından sıfır atarak
yeni para birimine geçen ülkeler genelde yeni para birimi olarak eski para
birimlerinin başına "Yeni" ifadesini eklemekte, bilahare yapılan bir
para birimi değişikliği ile de bu ifadeyi kaldırarak eski para birimine
dönmektedirler. Ülkemizde de benzer şekilde, halen dolaşımdaki paradan sıfır
atılarak geçilecek yeni para birimi Yeni Türk Lirası olarak belirlenmektedir.
Türk Lirasına geri dönmek ve defter ve kayıtların tutulmasında hesap birimi
olarak tekrar Türk Lirasının kullanılmasını sağlamak amacıyla Yeni Türk Lirası
ve Yeni Kuruştaki "Yeni" ibarelerini kaldırma hususunda Bakanlar
Kuruluna yetki verilmektedir.
Madde 2. - Madde ile,
Türk Lirası yeni para birimi olan Yeni Türk Lirasına dönüştürülmüş ve Türk
Lirasından altı sıfır kaldırılarak, bir milyon Türk Lirası eşittir bir Yeni
Türk Lirası (1.000.000 TL = l YTL) değişim oranında yeni bir değer
getirilmiştir.
Yeni Türk Lirası
cinsinden yapılacak işlemlerde bir Yeni Kuruşun altındaki tutarları ödemeye
olanak verecek madeni para bulunmaması nedeniyle yarım Yeni Kuruşun üzerindeki
değerlerin bir üst Yeni Kuruşa tamamlanması; yarım Yeni Kuruş ve altındaki
değerlerin ise dikkate alınmaması öngörülmüştür.
Mal ve hizmetlerin
fiyatları bir Yeni Kuruşun altında olabileceği gibi, bir Yeni Kuruşun altındaki
değer küsuratlı olarak da belirlenebilecektir. Vergiler, yabancı para alım
satımı ve benzeri belli sabit sayılarla çarpım yapılarak elde edilen sonuç
üzerinde tahakkuk, tahsil ve ödeme işlemlerinde, işlem sonuçları da bir Yeni
Kuruşun altında veya değer küsuratı bir Yeni Kuruşun altında olabilecek şekilde
sonuç verebilecektir.
Bu madde ile, tamamlama
işlemlerinin birim fiyatlarda değil, işlem sonuçlarında ve ödeme aşamasında
gerçekleştirilmesi, ödeme kayıtlarının virgülden sonra en çok iki hane ile
yapılması amaçlanmaktadır.
Böylece, tamamlama
işlemlerinde, bu Kanun ile yürürlükten kaldırılması öngörülen 24/12/1937
tarihli ve 3290 sayılı Devlet Hesaplarında Liranın Esas İttihaz Edilmesi
Hakkında Kanundaki tamamlamaya ilişkin esaslar korunmuş bulunmaktadır.
Madde 3. - Madde ile,
Yeni Türk Lirasının para birimi olarak kabul edilmesi nedeniyle, kanunlarda ve
diğer mevzuatta, idari işlemlerde ve yargı kararlarında, hukuki sonuç doğuran
herhangi bir belgede, en geniş anlamıyla herhangi bir hukuki ilişkide, ödeme ve
değişim araçlarında, Türk Lirasına veya liraya yapılan atıfların, bir milyon
Türk Lirası eşittir bir Yeni Türk Lirası (1.000.000 TL = l YTL) değişim
oranıyla, aynen Yeni Türk Lirasına atıf yapılmış kabul edileceği ve geçerli
sayılacağı hüküm altına alınmıştır.
Yeni Türk Lirasının
uygulamaya konulması söz konusu hukuki ilişkilerin şartlarında değişikliğe yol
açmayacak veya herhangi bir edimi ifa ederken taraflardan birine mazeret öne
sürme ya da bu hukuki ilişkiyi tek taraflı olarak değiştirme veya feshetme
hakkı vermeyecektir.
Madde 4. - Madde ile,
doğrudan sahtecilik amacı olmaksızın ancak, sahtecilikte kullanılma tehlikesini
yaratarak banknotların resim ve görüntülerinin çoğaltılması ve yayınlanması
durumunda uygulanacak ceza hükümlerinin mevzuatımızda bulunmaması nedeniyle,
hem bu boşluğun doldurulması, hem de mevzuat uyumlaştırması kapsamında Avrupa
Birliği mevzuatında olan bu düzenlemeye uyumun sağlanabilmesi amaçlanmaktadır.
Bu konudaki
düzenlemelerin Avrupa Merkez Bankası tarafından güncel koşullar doğrultusunda
değiştirilebilmesi nedeniyle, sık sık kanun değişikliğine gidilmemesi için
banknotların resim ve görüntülerinin çoğaltılması ve yayınlanmasına ilişkin boyut,
renk, malzeme, çözünürlük, üzerinde bulunacak ibareler ve benzeri hususlarla
ilgili şartların Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca belirlenmesi, Resmî
Gazetede ilan edilmesi ve bu şartlara uymayan kişilere cezai müeyyide
uygulanması öngörülmüştür.
Madde 5. - Madde ile,
Türkiye Cumhuriyeti Devletinin para birimi olarak Yeni Türk Lirası kabul
edildiğinden, Lirayı para ve hesap birimi kabul eden 24.12.1937 tarihli ve 3290
sayılı Devlet Hesaplarında Liranın Esas İttihaz Edilmesi Hakkında Kanun yürürlükten
kaldırılmıştır.
Geçici Madde l. - Madde
ile, diğer ülke uygulamaları da dikkate alınarak hem eski para biriminin
yenileri ile değiştirilmesinde süre yönünden yaşanabilecek sıkıntıların
aşılması, hem de yeni paranın kredibilitesinin olumsuz etkilenmemesi ve her iki
para biriminin takibinde yaşanabilecek zorlukların önüne geçilebilmesi
bakımından, Türk Lirası banknot ve madeni paraların 1.1.2005-31.12.2005
tarihleri arasında Yeni Türk Lirası banknot ve madeni paralarla en fazla bir
yıl birlikte tedavül etmesi öngörülmüştür.
Banknotların birlikte
tedavülü ve değiştirilmesine ilişkin esasların Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankasınca, madeni paraların birlikte tedavülü ve değiştirilmesine ilişkin
esasların ise Hazine Müsteşarlığınca belirlenmesi hükme bağlanmıştır.
Ayrıca, geçiş döneminde
herhangi bir hukuki boşluğun doğmamasını teminen, bu Kanunun uygulanmasında
karşılaşılan tereddütleri gidermeye ve gerekli düzenlemeleri yapmaya Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan, görev alanına giren konularda ise, Maliye
Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası, Sermaye Piyasası Kurulu ve Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurumu düzenleme yapmaya yetkili kılınmıştır.
Tedavülden çekilecek Türk
Lirası banknotlar, 14.1.1970 tarihli ve 1211 sayılı Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası Kanununun 37 nci maddesine göre 1.1.2006 tarihinden itibaren on yıl
sonra zamanaşımına uğrayacaktır.
Geçici Madde 2. - Madde
ile, tarafların, Türk Lirası üzerinden yapılan her türlü hukuki muamele ile
kıymetli evrak ve hukuki sonuç doğuran diğer işlem ve belgeleri bu Kanunun 2
nci maddesinde belirtilen değişim oranını dikkate alarak 31.12.2005 tarihine
kadar, bu tarih dahil Yeni Türk Lirasına göre değiştirmeleri halinde bu muamele
ve düzenlenecek belgelerin vergi, resim, harç ve diğer yükümlülüklerden muaf
olacağı hükme bağlanmıştır.
Geçici Madde 3. - Madde
ile, kamuoyuna Yeni Türk Lirasına geçişte ve uyum sağlamada kolaylık sağlaması
açısından Yeni Türk Lirasının tedavüle çıkacağı 1.1.2005 tarihinden başlayarak,
Türk Lirası ve Yeni Türk Lirası banknot ve madeni paraların birlikte tedavül
süresi sonu 31.12.2005 tarihine kadar bütün mal ve hizmet bedellerinin
23.2.1995 tarihli ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 12 nci
maddesi doğrultusunda etiket ve listelerde Türk Lirası ve Yeni Türk Lirası
üzerinden ayrı ayrı gösterilmesi zorunluluğu getirilmiştir. Bu zorunluluğa
uymayanlar hakkında da aynı Kanunun 25 inci maddesinin ikinci fıkrasındaki
cezanın uygulanacağı hükme bağlanmıştır.
Geçici Madde 4. - Madde
ile, Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğünün gerek madeni paraları
yeterli miktarda ve zamanında üretebilmesi, gerekse hazırlık ve geçiş döneminde
madeni paraların üretimi ve basımı ile ilgili ihtiyaç duyacağı mal ve hizmet
alımlarını gecikmeksizin yapabilmesi ve sürecin hızlandırılması amaçlanmıştır.
Madde 6. - Madde ile,
Yeni Türk Lirasına geçiş ile ilgili Maliye Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, Sermaye
Piyasası Kurulu ile Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından
yapılacak hazırlık ve düzenleme çalışmalarına imkân tanınması, defter ve
kayıtların tutulmasında kolaylık sağlanması amacıyla Kanunun 4 üncü maddesi,
geçici l inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları ve geçici 4 üncü maddesi
hariç 1.1.2005 tarihinden itibaren yürürlüğe girmesi öngörülmüştür.
Madde 7. - Yürütme
maddesidir.
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu 22.1.2004
Esas No. : 1/741
Karar No : 72
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 5.1.2004 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 12.1.2004
tarihinde Komisyonumuza havale edilen 1/741 esas numaralı "Türkiye
Cumhuriyeti Devletinin Para Birimi Hakkında Kanun Tasarısı",
Komisyonumuzun 20.1.2004 tarihinde yapmış olduğu 29 uncu birleşiminde Hükümeti
temsilen Devlet Bakanı Ali Babacan ile Maliye Bakanlığı, Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası Başkanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, 1980-2002 döneminde
yaşanan enflasyonist süreç sonucunda dolaşımdaki banknot tutarı artmış,
31.12.1980 tarihinde 278,6 milyar Türk Lirası olan tedavüldeki banknot tutarı
(emisyon hacmi) 31.12.2002 tarihinde 7 katrilyon 635 trilyon 621 milyar 9 yüz
milyon Türk Lirasına (27.407 katına) ulaşmıştır.
1927 yılından 1980 yılına kadar
dolaşımdaki banknot ihtiyacı 50 kuruş ile 1000 Türk Lirası arasında değişik
değerlerdeki banknotlarla karşılanabilmiştir. Ancak, 1981 yılından günümüze
değin geçen zaman içinde artan dolaşım ihtiyacının karşılanabilmesi için, üst
değerde yeni banknotların dolaşıma çıkarılması ve en küçük değerlerdeki
banknotların da tedavülden çekilmesi suretiyle dolaşımdaki banknot kompozisyonu
2002 yılı sonunda, 250.000, 500.000, 1.000.000, 5.000.000, 10.000.000 ve
20.000.000 Türk Liralık banknotlardan oluşmuştur.
Türk Lirasının taşıdığı kupür değeri
itibarıyla, günümüzde dünyada rastlanmayan büyüklüğe ulaşması sonucu ifade ve
yazım açısından çeşitli zorluklar ortaya çıkmaktadır.
Tasarı ile, paramızdan altı sıfır atılarak
bir milyon Türk Lirasının bir Yeni Türk Lirası (1.000.000 TL. = 1 TL) değişim
oranında yeni bir para birimine geçilmesi ve ulusal ekonominin kapsamına giren
parasal değer ve kayıtlarda genel bir sadeleştirilme yapılmasına yönelik
düzenlemeler öngörülmektedir.
Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmelerde;
- Türkiye'nin, en büyük kupürle tedavül
eden para birimine sahip bir ülke haline geldiği, bunun en büyük sebebinin de
kronikleşen yüksek enflasyon olduğu,
- Paradan sıfır atılmasında zamanlamanın
önemli olduğu ve enflasyonun tek haneli rakamlara düştüğü zamanın seçilmesi
gerektiği, bu bakımdan 2005 yılının iyi bir tercih olduğu,
- Paradan sıfır atmanın psikolojik
etkilerinin enflasyonla mücadelede önemli bir rolü olduğu,
- Küsuratın yuvarlanması ve yukarıya
tamamlanması durumu gerçekleşirse fiyatlar genel seviyesinin yükseleceği ve
Avrupa Birliği uygulamasında olduğu gibi gizli enflasyona neden olabileceği,
- Para yanılsaması durumuna dikkat
edilmesi gerektiği, satın alma gücü algılamasında bir değişiklik olmaması
halinde sıfır atılmasının enflasyon üzerinde herhangi bir etkisi olmayacağı,
gelirin fiyatlar genel düzeyinden daha çok azaldığı yönünde bir algılama
oluşması durumunda harcamaların kısılacağı ve enflasyonla mücadelede olumlu bir
adım atılabileceği, tersi bir durumun ise enflasyonu körükleyeceği, şu an
itibariyle bu etkileri tahmin etmenin mümkün olmadığı,
- Enflasyondaki düşüşün kalıcı olması için
olumsuz ekonomik etkenlerin ortadan kaldırılmış olması gerektiği, başarılı olan
ülkelerde bu hususun gözlendiği ve ilk uygulama sonucu ortaya çıkması muhtemel
olumsuz etkilerin en aza indirilmesi amacıyla bu ülkelerin tecrübelerinden
faydalanılması gerektiği,
- Sıfır atmanın bir süredir ülke
gündeminde bulunduğu, enflasyonun tek haneli rakamlara inmesinin gündeme
gelmesiyle uygulamaya geçilebileceği,
- Tasarının geleceğe yönelik önemli bir
adım olarak düşünülmesi gerektiği,
zamanlama açısından tek haneli enflasyon hedefine ulaşılmadan bu
Tasarıyla 2005 yılında böyle bir uygulamaya geçişin öngörülmesinin, ekonomik
programa olan güveni gösterdiği,
- Paradan sıfır atılmasıyla birlikte
ortaya çıkabilecek olumsuzluklara karşı gerekli tedbirlerin alınması gerektiği,
- Tasarının, kanunlaşmasının piyasaları
olumlu yönde etkileyeceği,
- 2006 yılı veya sonraki bir tarihte hem
eski bol sıfırlı banknotların hem de "yeni" ibareli banknotların
tedavülden kalkması durumunda emisyon hacminde sıkıntının ortaya çıkabileceği
ve Tasarının bu haliyle önemli bir risk taşıdığı, bu nedenle "yeni"
ibaresinin kullanılmasına gerek olmadığı,
- "Yeni Kuruş" ibaresine de
gerek olmadığı çünkü kuruş adında bir para birimimizin bulunmadığı,
- Döviz kurlarında, fiyat düzeyinde ve
faiz oranlarında meydana gelen düşüşlerde dış piyasalarda yaşanan gelişmelerin
ve ülkeye sıcak para girişinin önemli etkilerinin olduğu, ekonomiye ilişkin
yapılan değerlendirmelerde daha ihtiyatlı olunması gerektiği, ekonomik alanda
yaşanan gelişmelerin kalıcı olduğundan emin olunmadan paradan sıfır atılmasının
düşünülmemesi gerektiği,
- Tasarının enflasyonla mücadelenin bir
sonucu olduğu ve tek haneli enflasyon rakamlarına ulaşılması durumunda
uygulamanın gerekli olacağı ve bu haliyle Tasarının enflasyonla mücadelede
kararlılığı gösterdiği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben, Hükümet adına
yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Ülkemizde 1970'lerden sonra yaşanan
yüksek enflasyonun yaşamın her alanını olumsuz yönde etkilediği, siyasi
istikrarsızlık ve sosyal bunalımlara zemin hazırladığı, ekonomide ciddi
tahribatlara yol açtığı, bunun neticesinde işsizlik, yoksulluk ve gelir
dağılımındaki eşitsizliğin büyüdüğü, ülkenin borç yükünün arttığı, ulusal ve
uluslararası güven kaybına neden olduğu,
- Yakın zamana kadar enflasyonla mücadele
amacıyla uygulamaya konulan programların siyasi istikrarsızlık ve güvensizlik
nedeniyle başarısızlıkla sonuçlandığı,
- Yüksek enflasyonun olumsuz etkilerinden
birinin de Türk parasının sürekli değer kaybetmesi olduğu, dünyada 100 bin ve
üzerinde banknot kupür değerine sahip sekiz ülkenin bulunduğu, bunlardan
altısının en büyük banknot değerinin 100 bin, birinde bir milyon, ülkemizde ise
20 milyon olduğu, bu durumun paramızın itibarını olumsuz yönde etkilemekte
olduğu,
- Cumhuriyet dönemi başından 1980 yılına
kadar dolaşımdaki banknot ihtiyacının 90 kuruş ile 1.000 TL. arasındaki
banknotlarla karşılanabilirken, 1981 yılından bu yana artan dolaşım ihtiyacını
karşılayabilmek için ortalama iki yılda bir olmak üzere, üst değerde 11 yeni
banknotun dolaşıma çıkarıldığı,
- Paramızın taşıdığı kupür değerinin aşırı
artmış olmasının, parasal değerlerin yazılmasını ve ifade edilmesini
güçleştirdiği, kasa işlemlerinde, muhasebe ve istatistik kayıtlarında ve ödeme
sistemlerinde sorunlar yarattığı, Türkiye için özel hesap makineleri, etiket
basma makineleri, taksimetreler ve benzin pompaları üretilir hale geldiği,
- Dünyada 7471 katılımcısının işlemlerini
sorunsuz bir şekilde gerçekleştirdiği SWIFT olarak adlandırılan uluslararası
para transferi sisteminde, en çok 14 haneye kadar değerlerin ifadelerinin
mümkün olduğu ve bunun üzerinde işlem yapılamadığı, bu nedenle ülkemizin para
transferleri konusunda önemli sıkıntılar yaşadığı,
- 2003 yılında yıllık enflasyonun
hedeflerin altından gerçekleştiği, 2004 yılı için hedefin % 12 olarak
belirlendiği ve 2005 ve sonrasında ise Türkiye'nin enflasyonda tek haneli ve
Measticht kriterlerine uygun oranların hedef olarak konduğu,
- Enflasyonun kalıcı bir biçimde tek
haneli seviyelere düşürülmesi konusundaki kararlılığın göstergesi olarak
ülkemizde ilk defa paradan sıfır atılacağı,
- Tedavüldeki Türk Lirası ile Yeni Türk
Lirasının 2005 yılı boyunca ortak kullanılacağı, 2006 veya daha sonraki bir
yılda Bakanlar Kurulunun vereceği kararla, para biriminin sıfırları atılmış
şekilde yeniden Türk Lirası olarak belirleneceği,
- Ekonomide elde edilen başarılar ve
oluşturulan istikrar ortamı ile beraber sıfırların atılması sonucunda, toplumun
ulusal paramıza olan güveninin yenileneceği, Türk Lirasının değişim, hesaplama
birimi ve kıymet saklama aracı olma fonksiyonlarına etkinlik kazandırılacağı ve
beklentilerde tek haneli enflasyona geçişte olabilecek direncin aşılmasına
yardımcı olacağı,
- Enflasyonla mücadele konusundaki güvenin
kalıcı olduğu ve yapılan anketlerin bu durumu ortaya koyduğu, bu çerçevede
öngörülen enflasyon açısından paradan sıfır atılması konusundaki zamanlamanın
yerinde olduğu,
- Yuvarlama etkisinin EURO bölgesinde bir
defalık bir enflasyonist etkisi olduğu, bunda Avrupa para birimlerinin EURO'ya
çevrilirken küsuratların çok olmasının etkili olduğu ancak, bizde dönüşüm
sonucu daha az küsuratların ortaya çıkacağı ve yuvarlama etkisinin fazla bir
enflasyon baskısı yaratmayacağı,
- Değişik bir para birimine geçişin
uygulamada sıkıntılara yol açabileceği, bu nedenle 2005 yılında iki para
biriminin beraber kullanılmasının öngörüldüğü, böylece doğal seyir içerisinde
yumuşak bir geçişin sağlanacağı ve çok fazla problemle karşılaşılmayacağı,
- Çevrilmenin gerçekleşmesiyle kayıt dışı
ekonominin önemli oranda kayıt altına alınmasının beklendiği,
İfade edilmiştir.
Tasarının geneli üzerindeki görüşmelerin
ardından, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin
görüşülmesine geçilmiştir.
- Tasarının 1, 2, 3, 4, 5, Geçici 1,
Geçici 2 ve Geçici 3 üncü maddeleri aynen,
- Geçici 4 üncü maddesi, Kamu İhale
Kanununun genel ilke ve ifadesine uygun olarak ve koşulların zorunlu kılması
halinde, kamu ihale mevzuatı çerçevesinde de konuya çözüm bulunabileceği gerekçesiyle
Tasarı metninden çıkarılması suretiyle,
- Yürürlüğe ilişkin 6 ncı maddesi, Geçici
4 üncü maddenin Tasarı metninden çıkarılması nedeniyle yeniden düzenlenmesi
suretiyle,
- Yürütmeye ilişkin 7 nci maddesi ise
aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Mehmet Melik Özmen |
|
İstanbul |
Adıyaman |
Ağrı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ruhi Açıkgöz |
Mehmet Zekai Özcan |
Yakup Kepenek |
|
Aksaray |
Ankara |
Ankara |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Osman Kaptan |
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Kemal Deveciler |
|
Antalya |
Aydın |
Balıkesir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Aziz Akgül |
Ömer Abuşoğlu |
M. Emin Murat Bilgiç |
|
Diyarbakır |
Gaziantep |
Isparta |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Alaatin Büyükkaya |
Birgen Keleş |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Mustafa Açıkalın |
Hakkı Akalın |
Mehmet Ceylan |
|
İstanbul |
İzmir |
Karabük |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Y. Selahattin Beyribey |
Taner Yıldız |
Gürol Ergin |
|
Kars |
Kayseri |
Muğla |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kazım Türkmen |
Abdülkadir Kart |
Erol Aslan Cebeci |
|
Ordu |
Rize |
Sakarya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Musa Uzunkaya |
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
|
Samsun |
Tekirdağ |
Trabzon |
|
|
Üye |
|
|
|
Mehmet Akif Hamzaçebi |
|
|
|
Trabzon |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ DEVLETİNİN PARA BİRİMİ HAKKINDA KANUN
TASARISI
Türkiye Cumhuriyeti
Devletinin para birimi
MADDE l. - Türkiye Cumhuriyeti Devletinin para birimi Yeni
Türk Lirasıdır. Yeni Türk Lirasının alt birimi Yeni Kuruştur. Bir Yeni Türk
Lirası (YTL) yüz Yeni Kuruşa (YKr) eşittir.
Bakanlar Kurulu, Yeni Türk Lirası ve Yeni Kuruşta yer alan
yeni ibarelerini kaldırmaya ve uygulamaya ilişkin esasları belirlemeye
yetkilidir.
Türk Lirası ile Yeni Türk Lirası arasında değişim
oranı
MADDE 2. - Türk Lirası değerler Yeni Türk Lirasına
dönüştürülürken, bir milyon Türk Lirası (1.000.000 TL) eşittir bir Yeni Türk
Lirası ( l YTL) değişim oranı esas alınır.
Yeni Türk Lirası cinsinden yapılan işlemlerde yarım Yeni Kuruşun
üzerindeki değerler bir Yeni Kuruşa tamamlanır; yarım Yeni Kuruş ve altındaki
değerler dikkate alınmaz.
Türk Lirasına yapılan
atıflarda değişiklik
MADDE 3. - Kanunlarda ve diğer mevzuatta, idarî işlemlerde,
yargı kararlarında, her türlü hukukî muamelelerde, kıymetli evrak ve hukuki
sonuç doğuran diğer belgeler ile ödeme ve değişim araçlarında Türk Lirasına
veya liraya yapılan atıflar, 2 nci maddede belirtilen değişim oranında Yeni
Türk Lirasına yapılmış sayılır.
Banknotların resim ve
görüntülerinin çoğaltılması ve yayınlanması
MADDE 4. - Halen tedavülde bulunan, tedavülden çekilmiş veya
tedavüle çıkarılacak olan banknotların resim ve görüntülerinin çoğaltılması ve
yayınlanmasına ilişkin boyut, renk, malzeme, çözünürlük, üzerinde bulunacak
ibareler ve benzeri hususlarla ilgili şartlar Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankasınca belirlenir ve Resmî Gazetede ilan olunur.
İlan olunacak şartlara uymayan kişiler hakkında fiil daha
ağır bir suça vücut vermediği takdirde bir milyar beş yüz milyon liradan beş
milyar liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur.
Yürürlükten kaldırılan
hükümler
MADDE 5. - 24.12.1937 tarihli ve 3290 sayılı Devlet
Hesaplarında Liranın Esas İttihaz Edilmesi Hakkında Kanun yürürlükten
kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE l. - Halen tedavülde bulunan Türk Lirası
banknotlar ile madeni paralar 1.1.2005-31.12.2005 tarihleri arasında Yeni Türk
Lirası banknotlarla ve yeni çıkarılacak madeni paralarla birlikte tedavül eder.
Söz konusu banknotların birlikte tedavülü ve
değiştirilmesine ilişkin esaslar Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca, madeni
paraların birlikte tedavülü ve değiştirilmesine ilişkin esaslar ise Hazine
Müsteşarlığınca belirlenir.
Bu Kanunun uygulanmasında karşılaşılan tereddütleri
gidermeye ve gerekli düzenlemeleri yapmaya Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu
Bakan; görev alanlarına giren konularda düzenleme yapmaya Maliye Bakanlığı,
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası, Sermaye Piyasası Kurulu ve Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Türk Lirası üzerinden yapılan her türlü
hukuki muamele ile hukuki sonuç doğuran belgelerin 2 nci maddede belirtilen
değişim oranı dikkate alınarak 31.12.2005 tarihine kadar, bu tarih dahil Yeni
Türk Lirasına göre değiştirilmesi halinde, muamele ve düzenlenecek belgeler her
türlü vergi, resim, harç ve diğer yükümlülüklerden muaftır.
GEÇİCİ MADDE 3. -1.1.2005-31. 12. 2005 tarihleri arasında,
bütün mal ve hizmet bedellerinin, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanunun 12 nci maddesi çerçevesinde düzenlenecek etiket ve tarife listelerinde
Türk Lirası ve Yeni Türk Lirası üzerinden ayrı ayrı gösterilmesi zorunludur.
Bu yükümlülüğü yerine getirmeyenler hakkında 4077 sayılı
Kanunun 25 inci maddesinin ikinci fıkrasında öngörülen ceza uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 4. -1264 sayılı Madeni Ufaklık ve Hatıra Para
Bastırılması Hakkında Kanunun uygulanması amacıyla; usul ve esasları Hazine
Müsteşarlığının onayı alınarak belirlenmesi kaydıyla ve yatırım programlarında
yer alması hususu aranmaksızın, Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğünce
madeni paraların üretimi ve basımı ile ilgili olarak yapılacak her türlü mal ve
hizmet alımları 31.12.2005 tarihine kadar 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
hükümlerine tâbi değildir.
Yürürlük
MADDE 6. - Bu Kanunun;
a) 4 üncü maddesi, geçici 1 inci maddesinin ikinci ve üçüncü
fıkraları ile geçici 4 üncü maddesi yayımı tarihinde,
b) Diğer hükümleri 1.1.2005 tarihinde,
Yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 7. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ DEVLETİNİN PARA BİRİMİ HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5.- Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1.- Tasarının Geçici 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2.- Tasarının Geçici 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 3.- Tasarının Geçici 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6.- Bu Kanunun;
a) 4 üncü maddesi ile geçici 1 inci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları yayımı tarihinde,
b) Diğer hükümleri 1.1.2005 tarihinde, yürürlüğe girer.
MADDE 7.- Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A.Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
B.
Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
G. Akşit |
K.
Tüzmen |
C. Çiçek |
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
A.
Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|