TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
KANUN
KÜLTÜR YATIRIMLARI
VE GİRİŞİMLERİNİ
TEŞVİK KANUNU
Kanun No. 5225 |
|
Kabul Tarihi : 14.7.2004 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; bireyin ve toplumun
kültürel gereksinimlerinin karşılanmasını; kültür varlıkları ile somut olmayan
kültürel mirasın korunmasını ve sürdürülebilir kültürün birer öğesi haline
getirilmesini; kültürel iletişim ve etkileşim ortamının etkinleştirilmesini;
sanatsal ve kültürel değerlerin üretilmesi, toplumun bu değerlere ulaşım
olanaklarının yaratılması ve geliştirilmesini; ülkemizin kültür varlıklarının
yaşatılması ve ülke ekonomisine katkı yaratan bir unsur olarak
değerlendirilmesi, kullanılması ile kültür merkezlerinin yapımı ve
işletilmesine yönelik kültür yatırımı ve kültür girişimlerinin teşvik
edilmesini sağlamaktır.
MADDE 2. - Bu Kanun; münhasıran bu Kanunun amacına
yönelik faaliyetlerde bulunmak üzere kurulan yerli veya yabancı tüzel kişilerin
yatırım veya girişimlerinin teşvik edilmesi, belgelendirilmesi ve denetlenmesi
işlemlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. - Bu Kanunda yer alan;
a) Bakanlık: Kültür ve Turizm
Bakanlığını,
b) Kültür merkezi: Bireyler arasında sosyal ve kültürel iletişim ve etkileşim ortamlarının kurulması ile ulusal kültürün yaşatılması temel amaçlarına dönük olmak üzere; asli unsur olarak güzel sanatlar, sinema, geleneksel ve çağdaş el sanatları gibi her türlü kültürel ve sanatsal faaliyetlerden en az birkaçının üretildiği, sergilendiği, bunların eğitim, öğretim ve bilimsel çalışmalarının yapıldığı bölümler ile sağlık, spor, eğitim ve alışveriş gibi gereksinimlerin karşılandığı birimlerin de bulunduğu yapıları,
c) Kültür varlığı: 2863 sayılı
Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamında korunması gerekli
taşınmaz kültür varlıklarını,
d) Somut olmayan kültürel miras:
Sözlü kültür ortamlarında halk tarafından yaratılan ve halkbilimi araştırmaları
içinde yer alan; sözlü anlatımlar ve sözlü gelenekler, gösteri sanatları,
toplumsal uygulamalar, ritüel ve festivaller, halk bilgisi, evren ve doğa ile
ilgili uygulamalar, el sanatları geleneği gibi kültürel ürünleri ve üretim
süreçlerini,
e) Kültür yatırımı: Bu Kanunun amacı
doğrultusunda, kültür merkezleri ile her türlü kültürel ve sanatsal
faaliyetlerin üretildiği, sergilendiği, eğitim ve öğretimi ile bunlarla ilgili
bilimsel çalışmaların yapıldığı alan, yapı ve mekânların yapımına, teknolojik
alt yapıların kurulmasına veya donatılmasına yönelik yatırım faaliyetlerini,
f) Kültür girişimi: Bu Kanunun
amacı doğrultusunda, kültür merkezlerinin işletilmesi veya her türlü kültürel
ve sanatsal faaliyetlerin üretilmesi, sergilenmesi, eğitim ve öğretimi ile
bunlara ilişkin bilimsel çalışmaların yapılması faaliyetleri ile bu
faaliyetlerin yapıldığı alan, yapı veya mekânların işletilmesini,
g) Kültür yatırımı belgesi: Bu
Kanunun amacına uygun yatırım yapanlara Bakanlıkça belli bir dönem için verilen
belgeyi,
h) Kültür girişimi belgesi: Bu
Kanunun amacı doğrultusundaki girişimlere Bakanlıkça verilen belgeyi,
i) Belgeli kültür yatırımı veya
girişimi: Bakanlıkça belgelendirilmiş yatırım veya girişimleri,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşvik Konuları,
Unsurları ve Esasları
Teşvik konuları
MADDE 4. - Bu Kanunda belirtilen kültür yatırımı veya
girişimi kapsamındaki teşvik veya indirime konu olacak faaliyetler şunlardır:
a) Kültür merkezlerinin yapımı,
onarımı ve işletilmesi.
b) Kütüphane, arşiv, müze, sanat
galerisi, sanat atölyesi, film platosu, sanatsal tasarım ünitesi, sanat
stüdyosu ile sinema, tiyatro, opera, bale, konser ve benzeri kültürel ve
sanatsal etkinliklerin ya da ürünlerin yapıldığı, üretildiği veya sergilendiği
mekânlar ile kültürel ve sanatsal alanlara yönelik özel araştırma, eğitim veya
uygulama merkezlerinin yapımı, onarımı veya işletilmesi.
c) 2863 sayılı Kanun
kapsamındaki taşınmaz kültür varlıklarının, bu Kanunun amacı doğrultusunda
kullanılması.
d) Kültür varlıkları ile somut
olmayan kültürel mirasın araştırılması, derlenmesi, belgelendirilmesi,
arşivlenmesi, yayınlanması, eğitimi, öğretimi ve tanıtılması faaliyetleri.
Teşvik unsurları
MADDE 5. - Bu Kanun kapsamındaki kültür yatırımı ve
girişimleri için uygulanacak teşvik unsurları şunlardır:
a) Taşınmaz mal tahsisi; Bakanlık,
bu Kanun kapsamında kültür yatırımı ve girişimleri için taşınmaz mal tahsis
etmeye yetkilidir. Bakanlıkça tahsisi uygun görülen taşınmaz mallardan;
1. Hazine adına tescilli olanlar Bakanlığın talebi üzerine Maliye Bakanlığının uygun görüşü ile en geç üç ay içerisinde,
2. Mülkiyeti 5018 sayılı Kamu
Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II) sayılı cetvelde yer alan kamu
idareleri ile mahalli idarelere ait olanlar, Bakanlığın talebi üzerine ilgili
idarenin uygun görüşü ile en geç üç ay içinde bedelsiz olarak Hazine adına
tapuya tescil edilerek,
Bakanlığa tahsis edilir.
Hazineye ait olup halen
Bakanlığa tahsisli taşınmaz mallar, bu Kanun kapsamında Bakanlıkça tahsis
edilebilir.
Bu taşınmaz malların tahsisi,
kiralanması ve bunlar üzerinde bağımsız ve sürekli üst hakkı tesisine ilişkin
esaslar ile süreler, taşınmaz malın bulunduğu yer itibariyle bedeller, hakların
sona ermesi ve diğer şartlar, Bakanlık ve Maliye Bakanlığınca 2886 sayılı
Devlet İhale Kanununa bağlı olmaksızın müştereken tespit edilir.
Bu taşınmaz mallar üzerinde
bağımsız ve sürekli nitelikli üst hakları dâhil olmak üzere irtifak hakkı
tesisi ve bunlardan alt yapı için gerekli olanlar üzerinde, alt yapıyı
gerçekleştirecek kamu kurumu lehine bedelsiz irtifak hakkı tesisi, Bakanlığın
uygun görüşü üzerine, Maliye Bakanlığınca belirlenen koşullarla ve bu Bakanlık
tarafından yapılır.
Bu Kanuna göre tahsis edilen,
ancak tahsisi iptal edilen veya tahsis süresi sona eren taşınmaz mallar
üzerinde bulunan yapı, tesis ve müştemilat bedelsiz olarak Hazineye intikal
eder. İlgililer, bunlar için herhangi bir hak veya bedel talep edemez.
İl özel idareleri ile
belediyeler, mülkiyetlerinde olan taşınmaz malları, Bakanlığın uygun görüşü
üzerine bu Kanun hükümlerine göre tahsis edebilirler.
Bu bendin uygulanması ile ilgili
usul ve esaslar Maliye Bakanlığı ve Bakanlıkça müştereken çıkarılacak bir
yönetmelikle düzenlenir.
b) Gelir vergisi stopajı
indirimi; bu Kanun uyarınca belge almış
kurumlar vergisi mükellefi yatırımcı veya girişimcilerin, ilgili idareye
verecekleri aylık sigorta prim bordrolarında bildirdikleri, münhasıran belgeli
yatırım veya girişimde çalıştıracakları işçilerin ücretleri üzerinden
hesaplanan gelir vergisinin, yatırım aşamasında üç yılı aşmamak kaydıyla %
50'si, işletme aşamasında ise yedi yılı aşmamak kaydıyla % 25'i, verilecek
muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilir.
Bu bendin uygulanmasına ilişkin
usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.
c) Sigorta primi işveren
paylarında indirim; bu Kanun uyarınca belgelendirilmiş kurumlar vergisi
mükellefi yatırımcı veya girişimcilerin, ilgili idareye verecekleri aylık
sigorta prim bordrolarında bildirdikleri, münhasıran belgeli yatırım veya girişimde
çalıştıracakları işçilerin, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 72 ve 73
üncü maddeleri uyarınca prime esas kazançları üzerinden hesaplanan sigorta
primlerinin işveren hissesinin, yatırım aşamasında üç yılı aşmamak şartıyla %
50'si, işletme aşamasında ise yedi yılı aşmamak şartıyla % 25'i, Hazinece
karşılanır.
Bu bendin uygulanması ile
yatırım veya işletmenin niteliği dikkate alınarak mükellefin çalıştırabileceği
azamî işçi sayısına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı ile Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlıkça
müştereken belirlenir.
d) Su bedeli indirimi ve enerji
desteği; kültür yatırımı ve girişimleri;
su ücretlerini yatırım veya girişimin bulunduğu yörede uygulanan
tarifelerden en düşüğü üzerinden öderler. Bu yatırım veya girişimin elektrik
enerjisi ve doğal gaz giderlerinin % 20'si beş yıl süreyle Hazinece karşılanır.
Bu bendin uygulanması ile enerji
giderlerinin iadesine ilişkin süreler, iadenin nakden veya mahsuben yapılmasına
ilişkin usul ve esaslar, Maliye Bakanlığı, Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığı
ile Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Bakanlıkça müştereken belirlenir.
e) Yabancı uzman personel ve
sanatçı çalıştırabilme; belgeli yatırım veya girişimlerde, Bakanlık ve İçişleri
Bakanlığının görüşü alınarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca verilen
izinle yabancı uzman personel ve sanatçı çalıştırılabilir.
Ancak bu şekilde çalıştırılan
yabancı personelin sayısı toplam personelin % 10`unu aşamaz. Bu oran Bakanlıkça
% 20`ye kadar artırılabilir. Bu personel, en erken işletmenin faaliyete
geçmesinin üç ay öncesinden itibaren çalışmaya başlayabilir.
f) Hafta sonu ve resmi
tatillerde faaliyette bulunabilme; belgeli girişimler ile belge kapsamındaki
diğer birimler belgede belirlenen çalışma süresi içinde hafta sonu ve resmi
tatillerde de faaliyetlerine devam edebilirler.
Bu maddenin (b), (c ) ve (d)
bentlerinin uygulanmasında yöresel gelişim farklılıkları, proje türleri ile
faaliyetin yapıldığı yerin tescilli taşınmaz kültür varlığı olması dikkate
alınarak, bu bentlerde belirtilen oranları yarısına kadar indirmeye veya kanunî
oranlarına çıkarmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Teşvik esasları
MADDE 6. - Bakanlık, bu Kanunun uygulanmasına yönelik
tercih ve öncelikleri belirlemeye yetkilidir.
5 inci maddenin (b), (c ) ve (d)
bentlerindeki teşvik ve indirim unsurlarından yararlanan kültür yatırım ve
girişimleri için başka bir teşvik mevzuatında da benzer teşvik ve indirimlerin
bulunması halinde, yatırımcı veya girişimcinin lehine olan hükümler uygulanır.
Kültür yatırımı veya girişimlerine yönelik teşvik ve indirim unsurları ile bunlardan yararlanmaya yönelik diğer usul ve esaslar, Bakanlık ve ilgili bakanlıklar ile Hazine ve Devlet Planlama Teşkilatı müsteşarlıklarınca müştereken tespit edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Genel Hükümler
MADDE 7. - Kültür yatırımı belgesi veya kültür girişimi belgesi Bakanlıkça
verilir. Belge, yatırım veya girişimin nitelik ve nicelikleri esas alınarak
düzenlenir. Belge alanlar, bu Kanun ve ilgili mevzuatta yer alan diğer teşvik
ve indirim unsurlarından yararlanırlar.
Yatırımların Bakanlıkça
belirlenen süreler içinde başlaması, tamamlanması ve işletme aşamasına
geçilmesi zorunludur. Ancak, mücbir sebeplerden dolayı Bakanlıkça bu süreler
uzatılabilir.
Belgelendirme işlemlerinin usul
ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Alt yapı hizmetleri
MADDE 8. - Kültür merkezlerinin yol, su, kanalizasyon,
doğalgaz, elektrik, telekomünikasyon ve diğer altyapı ihtiyaçlarının ilgili
kamu kuruluşlarınca öncelikle tamamlanması zorunludur.
İzin alma ve bilgi verme zorunluluğu
MADDE 9. - Belge sahibi tüzel kişiliğin şirket ana
sözleşmesinin, ortaklık statüsü veya yapısının değiştirilmesi, belgeye konu
yapı veya tesisin veya aynı amaçlarla kullanılmak üzere devredilmesi, kiraya
verilmesi ile girişim konularının kültür girişimi niteliğini koruması kaydıyla
kısmen veya tamamen değiştirilmesi Bakanlığın iznine tabidir.
Ancak, tesisin bütünlüğünün
bozulmaması ve Bakanlığa bilgi verilmesi kaydıyla, kültür merkezlerinin
sınıflandırma ve belgelendirilmeye esas asgarî bölümlerinin dışında kalan
birimleri kiraya verilebilir.
Belgeli yatırım ve girişimler,
yıllık faaliyet raporlarını bir sonraki yılın ocak ayı içerisinde Bakanlığa
bildirmekle yükümlüdürler.
Devir ve faaliyetin sona ermesi
hallerinde teşvik hükümleri
MADDE 10. - Belgeli yatırımı veya girişimi Bakanlığın
izni ile devralanlar da kalan süre için
bu Kanun hükümleri çerçevesinde teşvik ve indirim uygulamasından
yararlanırlar.
Yatırım veya girişimlere 213 sayılı Vergi Usul Kanununda belirtilen mücbir sebeplerle son verilmesi halleri hariç olmak üzere, bu Kanun uyarınca belge alan yatırımcılar veya girişimcilerin, faaliyetlerini sona erdirmeleri ve bir yıl içinde tekrar başlamamaları halinde, yatırım aşamasında yararlandıkları istisna, muafiyet ve hakların parasal tutarını ilgili mevzuat hükümleri gereğince ödemekle yükümlüdürler. İstisna hallerinde ödeme yükümlülüğünün kaldırılmasına Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığının uygun görüşü alınarak Bakanlıkça karar verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Denetleme ve Cezalar
Denetleme yetkisi
MADDE 11. - Belgeli yatırım veya girişimleri, bunların
belgeye esas olan niteliklerini, bu niteliklerini koruyup korumadıklarını
denetleme; bulunduğu yerin kültürel gereksinimlerini dikkate alarak kültür
merkezlerini sınıflandırma ve belgelendirmeye esas asgarî bölümleri ile diğer
bölümleri arasında farklı oranlar belirleme yetkisi münhasıran Bakanlığa
aittir.
Bakanlığın gerek görmesi halinde belgelendirme, denetleme ve sınıflandırmaya esas oluşturacak tespitler, Bakanlıkça yetkili kılınacak gerçek veya tüzel kişilere de yaptırılabilir. Ancak, karar alma ve uygulama yetkisi Bakanlığa aittir. Bu kişilerin nitelikleri, seçilme usulleri, görev, yetki ve sorumlulukları, çalışma ile tespite yönelik usul ve esaslar; Bakanlık denetim elemanlarının görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir.
Cezalar
MADDE 12. - Bu
Kanuna ve bu Kanunun uygulanmasına ilişkin düzenleyici işlemlere aykırı hareket
edenlere diğer mevzuattaki ceza hükümleri saklı kalmak kaydıyla aşağıdaki
bentlerde belirtilen uyarma, para ve belge iptali cezaları uygulanır.
a) Uyarma cezası, kültür yatırımı veya girişimlerinin yönetim veya işletilmelerinde görülecek kusur, aksaklık ve eksiklikler için, belge sahibine denetim elemanlarının tespitleri doğrultusunda Bakanlıkça verilir.
b) Belge sahibine, yatırım veya
girişimin nitelikleri veya nicelikleri dikkate alınarak, aşağıda belirtilen
durumlarda ve miktarlar arasında;
1. Uyarma cezasına rağmen,
gerekli düzeltmenin yapılmaması veya ilk cezanın tebliğinden itibaren bir yıl
içerisinde yeni uyarma cezasını gerektiren fiil veya fiillerin tespiti ile bu
Kanunda belirtilen veya Bakanlıkça istenilen bilgi veya belgelerin süresi
içerisinde verilmemesi veya yanıltıcı bilgi veya belge verilmesi hallerinde
birmilyar lira,
2. Bakanlığa bilgi
verilmeksizin, girişim belgeli tesisin tamamının veya kültür merkezlerinde
kültürel faaliyetlerin yürütüldüğü belgelendirmeye esas bölümlerin, bir yıl içinde
aralıksız olarak doksan günden fazla süreyle kapalı tutulması halinde birmilyar
lira,
3. Yazı, reklâm, afiş, broşür ve
benzeri araçlarla Bakanlığın veya üçüncü kişilerin yanıltılması veya yanıltıcı
unvan kullanılması veya taahhüt edilen hizmetin verilmemesi veya eksik
verilmesi halinde özel hükümler saklı kalmak kaydıyla ikimilyar lira,
4. Belgeli tesiste bulunanların
can veya mal güvenliğinin sağlanmasında, belge sahibi veya tesis sahibi veya
sorumlusu veya personelin kusuru veya ihmaliyle işletmede suç işlendiğinin
tespiti halinde, özel hükümler saklı kalmak kaydıyla ikimilyar lira,
5. Bu Kanun ve ilgili mevzuatta
yer alan diğer teşvik unsurlarından yararlanan belge sahiplerinin teşvik
unsurlarını, amacı dışında kullanmaları halinde ikimilyar lira,
6. Genel sağlık açısından
tesisin vasıflarını önemli ölçüde yitirmiş olduğunun tespiti halinde ikimilyar
lira,
7. Belgeli yatırım veya
girişimin belgelendirmeye esas vasıflarını yitirmiş olduğunun tespiti halinde
ikimilyar lira,
8. Bakanlıktan tahsisli yatırım
veya girişimin, tahsis koşulları saklı kalmak kaydıyla, izinsiz olarak tümünün
veya bir kısmının devredilmesi, kiraya verilmesi, şirket ana sözleşmesinin,
ortaklık statüsünün veya yapısının, değiştirilmesi hallerinde ikimilyar lira,
Para cezası uygulanır.
Para cezaları; ilk para
cezasının tebliğinden itibaren bir yıl içinde ikinci kez para cezası gerektiren
hallerde, uygulanmış olan birinci para cezası ile ikinci para cezası toplamına
esas teşkil eden tutar kadar, üçüncü kez para cezasını gerektiren hallerde ise,
uygulanmış olan birinci ve ikinci para cezaları ile üçüncü para cezasının
toplamı kadar verilir.
Bu maddedeki para cezalarının
uygulanmasına dair, denetim elemanları tarafından düzenlenen ceza tutanağı,
yedi gün içinde ödenmek üzere, Bakanlıkça ilgili yatırımcı veya girişimciye
tebliğ edilir. Bu süre içinde ödenmeyen para cezası, 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre Maliye Bakanlığınca tahsil
edilir.
Bu bendin (5) numaralı alt bendi
uyarınca para cezası verilmesi, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre tarhiyat yapılmasına engel teşkil etmez.
Dava açılması para cezasının
tahsilini durdurmaz. Bu bentte yer alan para cezalarının tutarı her yıl Maliye
Bakanlığınca ilân edilen yeniden değerleme oranında artırılır. Bakanlar Kurulu
bu bentte yer alan para cezalarını iki katına kadar artırmaya veya yarısına
kadar indirmeye, yatırım veya girişimin nitelik veya niceliklerine göre bu
sınırlar arasında farklı oranlar tespit etmeye yetkilidir. Bu bendin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle
düzenlenir.
c) Kültür yatırımı veya kültür
girişimi belgesi;
1. İlk para cezasının
tebliğinden itibaren bir yıl içinde dördüncü kez para cezasını gerektiren bir
durumun tespiti,
2. Belgeli tesisin faaliyetine
son verilmesi,
3. Bu maddenin (b) bendinin (4)
numaralı alt bendindeki şartların
gerçekleşmesi ve tesisin açık kalmasının kamu güvenliği açısından sakınca
yaratması,
4. Tesisin açık kalmasının veya
girişimin sürdürülmesinin kültür varlıkları veya kültürel değerler açısından
sakınca yaratması,
5. Bu maddenin (b) bendinin (6)
ve (7) numaralı alt bentlerindeki
durumlardan birinin gerçekleşmesi sonrasında eksikliğin iki ay
içerisinde giderilmemesi,
Hallerinde Bakanlıkça iptal
edilir.
Para cezalarına karşı yedi gün içinde Bakanlığa itiraz edilebilir.
Bakanlık, itiraz üzerine en geç bir ay içinde denetim elemanlarınca verilen
para cezalarını, aynen veya değiştirerek kabul edebilir veya kaldırabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Değiştirilen
Hükümler
MADDE 13. - a) 16.4.2003 tarihli ve 4848 sayılı Kültür ve
Turizm Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 9 uncu maddesinin (h)
bendinin sonuna aşağıdaki ibare eklenmiştir.
kültür yatırımları ve girişimlerinin
belgelendirme işlemlerini ilgili birimlerin koordinasyonunda yürütmek, bunların
faaliyetlerini denetlemek, kültür varlıklarının tahsis, restorasyon,
restitüsyonlarıyla ilgili ihale ve kontrollük işlerini yapmak veya yaptırmak,
b) 4848 sayılı Kanunun 12 nci
maddesinin (o) bendinde yer alan "restorasyon, restitüsyon" ibaresi
metinden çıkarılmış ve aynı bentteki "kontrollük işlerini yapmak ve
yaptırmak" ibaresi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
kontrollük işleri ile kültür merkezlerine
ilişkin yatırımların ve girişimlerin belgelendirilmesine ve denetlenmesine
yönelik işlemleri yapmak veya yaptırmak,
c) 4848 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (f) bendindeki "turist rehberliği kursları açmak, rehberlerin yetiştirilmesini sağlamak" ibaresi ile (j) bendindeki "turist rehberlerinin faaliyetlerini denetlemek" ibaresi madde metninden çıkartılmış ve maddeye aşağıdaki (m) bendi eklenmiştir.
c) Somut olmayan kültürel
mirasın araştırılması, derlenmesi, arşivlenmesi, tanıtımı, tescili, bu kapsamda
tespit ve tescil kurullarının oluşturulması, ulusal ve uluslararası kurum ve
kuruluşlar arasında bu konuda koordinasyonun sağlanması, işbirliği
geliştirilmesi,
m) Rehberlik kursları açmak,
rehber adaylarının seçme sınavlarını yapmak, rehberlerin çalışma usul ve
esaslarını düzenlemek, rehberlerin bilgilerinin güncellenmesine yönelik eğitim
programları ve diğer çalışmaları gerçekleştirmek, rehberlikte uzmanlaşmayı
sağlamak, denetimler yapmak, belgesiz rehberliği önlemek, rehberlik
hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine yönelik gerekli
tedbirleri almak veya bu görevlerin meslek kuruluşları, üniversiteler, ilgili
kurum ve kuruluşlar ile işbirliğiyle veya Bakanlığın denetim gözetimi altında
bunlarca yapılması suretiyle yürütülmesini sağlamak.
MADDE 14. - a) 19.6.1979 tarihli ve 2252 sayılı Kültür
Bakanlığı Döner Sermaye Kanununun 1 inci maddesindeki "50 milyon "
ibaresi "üçyüz trilyon", "300 milyon" ibaresi "yediyüz
trilyon" olarak değiştirilmiştir.
b) 2252 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesinin ikinci fıkrasına "ayrıca" ibaresinden sonra gelmek üzere
"kültür veya turizm yatırımlarının alt yapı hizmetlerini yapmak"
ibaresi eklenmiştir.
c) 2252 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Döner Sermayeden elde edilecek
gelirlerden Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürlüğü görevini fiilen yürütene
her ay, Döner Sermaye İşletmesi Merkez Müdürünün bir ayda alacağı aylık (ek
gösterge dahil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev
tazminatı hariç) tutarının %100'ünü aşmamak üzere ek ödeme yapılabilir.
d) 2252 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin başına "Her türlü alt yapı katılım payları ile" ibaresi
ile aynı maddeye aşağıdaki bent eklenmiştir.
f) Diğer gelirler,
MADDE 15. - Bu Kanunda belirtilen yönetmelikler Kanunun
yayımı tarihinden itibaren bir yıl içinde çıkarılır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Kültür merkezlerinden, halen inşaatı devam
etmekte olup bu Kanun kapsamında tahsisi Bakanlıkça uygun görülenlerin, ihale
sözleşmeleri feshedilerek tasfiye koşulları uygulanabilir.
Yürürlük
MADDE 16. - Bu Kanunun 5 inci maddesinin (b), (c ) ve (d)
bentleri yayımını izleyen aybaşında, 5
inci maddesinin (a) bendinin (2)
numaralı alt bendi 1.1.2005 tarihinde, diğer maddeleri yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.