ÇEŞİTLİ KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 5189 |
|
Kabul Tarihi : 16.6.2004 |
MADDE 1. - 4.2.1924
tarihli ve 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanununun 2 nci maddesinin (f) bendine
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
Bu
Kanuna ve 5.4.1983 tarihli ve 2813 sayılı Telsiz Kanununa göre Kurum tarafından
verilen idarî para cezaları, 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine tâbi olup, Kurumun
bildirimi üzerine Maliye Bakanlığınca tahsil olunur.
MADDE 2. - 406 sayılı
Kanunun ek 17 nci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan
"devamı süresince tekel mahiyetinin yaratabileceği sakıncalar da
dahil" ve ikinci cümlesinde yer alan "yeni şirketler kurulması veya
kurulu bulunan şirketlere iştirak edilmesi, uluslararası telekomünikasyon
birliklerine katılınması veya uluslararası anlaşmalara taraf olunması"
ibareleri ile aynı maddenin üçüncü fıkrası madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 3. - 406 sayılı
Kanunun ek 24 üncü maddesinin ikinci fıkrasının ikinci cümlesinin sonunda yer
alan "tâbidir" ibaresi "tâbi değildir" olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 4. - 406 sayılı Kanunun ek 29 uncu maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Ek
Madde 29.- Türk Telekom hisselerinin satışı sonucu kamu payının % 50'nin altına
düşmesi durumunda; Türk Telekomda ek 22 nci maddenin (a) bendinin bu Kanunla
yürürlükten kaldırılan hükümleri uyarınca belirlenen aslî ve sürekli görevlerde
çalışmakta olanlar ile 22.1.1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye tâbi olarak kadrolu veya sözleşmeli personel statüsünde çalışanlar
ve kapsam dışı personelden, Türk Telekomda çalışmaya devam etmek istemeyenler ile
Türk Telekomda çalışmaya devam etmek istemekle birlikte bu istekleri Yönetim
Kurulunca uygun görülmeyenlere ilişkin personel listesi hisse devir
sözleşmesinin imzalanmasından itibaren otuz gün içerisinde Devlet Personel
Başkanlığına bildirilir.
Liste
halinde bildirilen personel, 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinde belirtilen esas ve usuller çerçevesinde Devlet Personel Başkanlığı
tarafından başka kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilir ve söz konusu personel
hakkında anılan madde hükümleri uygulanır. Ancak, 4046 sayılı Kanunun 22 nci
maddesi uyarınca Özelleştirme Fonundan karşılanması öngörülen ödemeler Hazine
tarafından karşılanır.
Birinci
fıkra kapsamına giren personelden, sözleşmeli personel statüsünde çalışanlar ve
kapsam dışı personel statüsünde çalışanlar hakkında, 4046 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin dördüncü ve beşinci fıkrası hükümlerinin uygulanmasında, Devlet
Personel Başkanlığına bildirildikleri tarihteki unvanları esas alınarak Yönetim
Kurulunca 15.4.2004 tarihi itibarıyla bu unvana göre belirlenmiş
olan ücret ve
diğer malî haklarına
bu tarihten aynı maddenin ikinci fıkrası uyarınca
ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca atandıkları tarihe kadar geçen süre içinde
kamu görevlilerine yapılacak artış oran ve/veya miktarları uygulanmak suretiyle
bulunacak tutar dikkate alınır. Kapsam dışı personelden Devlet Personel
Başkanlığına bildirilenlerin 15.4.2004 tarihi itibarıyla unvanlarına göre
ücretinin belirlenmemiş olması durumunda, benzer görevlerde bulunanlar dikkate
alınarak bu tarih için ücret ve diğer malî hakları tespit etmeye Yönetim Kurulu
yetkilidir. Ek 22 nci maddenin (a) bendinin bu Kanunla yürürlükten kaldırılan
hükümleri uyarınca belirlenen aslî ve sürekli görevlerde çalışan personel
hakkında, 4046 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin dördüncü ve beşinci fıkrası
hükümlerinin uygulanmasında Yönetim Kurulunca 15.4.2004 tarihi itibarıyla
unvanları için belirlenmiş olan ücret ve diğer malî haklarına bu tarihten aynı
maddenin ikinci fıkrası uyarınca ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca atandıkları
tarihe kadar geçen süre içinde kamu görevlilerine yapılacak artış oran ve/veya
miktarları uygulanmak suretiyle bulunacak tutar, anılan maddenin altıncı
fıkrası hükümlerinin uygulanmasında ise 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname eki
(I) sayılı cetvele tâbi emsali personel için belirlenmiş olan aylık ve diğer malî
haklar esas alınır.
Başka
kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilen 4857 sayılı İş Kanununa tâbi kapsam dışı
personele, iş mevzuatına göre herhangi bir tazminat ödenmez. Nakledilen
personelin önceden kıdem tazminatı ödenmiş süreleri hariç kıdem tazminatına
esas olan geçmiş hizmet süreleri 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanunu hükümlerine göre emekli ikramiyelerinin hesabında dikkate alınır.
Türk
Telekom hisselerinin satışı sonucu kamu payının % 50'nin altına düşmesinden
itibaren bir yıl içinde, 4857 sayılı İş Kanununa göre çalışanların iş
sözleşmelerinin haklı neden olmaksızın işveren tarafından feshedilmesi veya
4857 sayılı İş Kanununa göre, emeklilik dışında haklı nedenlerle kendileri
tarafından feshedilmesi sonucunda işsiz kalanlar, 4046 sayılı Kanunun 21 inci
maddesinde belirtilen iş kaybı tazminatı ve diğer hizmetlerden yararlanırlar.
Bu husustaki işlemlerin yürütülmesinden Türkiye İş Kurumu görevli, yetkili ve
sorumludur. Ancak, 4046 sayılı Kanunun 21 inci maddesi uyarınca Özelleştirme
İdaresi Başkanlığı tarafından yapılması gereken ödemeler Hazine tarafından
yapılır.
MADDE 5. - 406 sayılı
Kanuna aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
EK
MADDE 31.- Türk Telekom, 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle
Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun 33 üncü maddesi uyarınca
alınmakta olan hisse, 7126 sayılı Sivil Savunma Kanununun 36 ncı maddesi uyarınca
alınmakta olan pay, 132 sayılı Türk Standartları Enstitüsü Kuruluş Kanununun 11
inci maddesi uyarınca alınmakta olan nisbî aidatlar, 580 sayılı Millî Prodüktivite
Merkezi Kuruluş Kanununun 13 üncü maddesi uyarınca alınmakta olan aidatlar ile
benzeri fon ve aidatlardan muaftır.
EK
MADDE 32.- Ek 22 nci maddenin (a) bendinin bu Kanunla yürürlükten kaldırılan
hükümleri uyarınca belirlenen aslî ve sürekli görevlere ilişkin kadrolarda
çalışmakta olan personel, istekleri halinde iş mevzuatına tâbi personel statüsüne
geçirilir ve ek 22 nci maddenin (c) bendi hükümleri bunlar hakkında da
uygulanır. Bu kadrolardan boş ve/veya herhangi bir sebeple boşalacak olanlar
hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır. Mevcut kadrolarında çalışmaya
devam eden söz konusu personelin, ek 22 nci maddenin (a) ve (b) bentlerinde bu
Kanun ile yapılan değişiklikten önceki ücret rejimi, statü, sosyal ve özlük
haklarıyla istihdamlarına devam olunur.
Türk
Telekomda kadrolu veya sözleşmeli statüde çalışmakta olan personel ile kadrolu
veya sözleşmeli statüde çalışmakta iken iş mevzuatına geçmiş veya geçecek
olanlardan 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu hükümlerine
göre emeklilik hakkını veya 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu hükümlerine
göre yaşlılık aylığından yararlanma hakkını kazanmış olanlara bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay; Türk Telekomdaki kamu payı % 50’nin
altına düşünceye kadar bu hakları sonradan kazanacak olanlar da kazandıkları
tarihten itibaren iki ay içerisinde emeklilik başvurusunda bulunmaları halinde
emekli ikramiyeleri veya kıdem tazminatları % 30 fazlasıyla ödenir.
Türk
Telekomda iş mevzuatına tâbi olarak çalışmakta olan personelden bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde başvurarak kendi isteği ile
işten ayrılanlara iş mevzuatı hükümlerine göre hesaplanacak kıdem tazminatı %
20 fazlasıyla ödenir. Bu fıkra hükmünden yararlanan işçilere, 4857 sayılı İş
Kanununun 20 ve 21 inci madde hükümleri uygulanmaz.
İş
mevzuatına tâbi personele, kadrolu ve sözleşmeli statüde iken 5434 sayılı
Kanuna tâbi olarak geçen hizmet süreleri için ödenecek kıdem tazminatının
tutarı Türk Telekomdaki kamu payı % 50’nin altına düştükten sonra bu hizmetleri
işçilikte geçmiş gibi kabul edilerek iş mevzuatına göre hesaplanır.
Bu
madde kapsamında yapılacak % 30 ve % 20 oranındaki ödemeler Türk Telekomca
karşılanır. Türk Telekomca karşılanan tutarlar, Hazine Müsteşarlığı adına borç
olarak kaydedilir. Borç olarak kayıtlanan tutarlar dönem kârı üzerinden Türk
Telekomca Hazineye ödenecek temettü tutarlarına mahsup edilir.
Türk
Telekom ile iştiraklerinde çalışan ve yardım sandıklarına üye bulunan
personelin, Türk Telekom ve iştiraklerinden ayrılmaları halinde de aralıksız
sürekliliği bulunmak kaydıyla üyeliği devam eder.
EK
MADDE 33.- Ulusal egemenlik kapsamındaki uydu yörünge pozisyonlarının hakları,
yönetimi ve işletme yetkisine sahip olmak ve bununla ilgili yükümlülükleri
yerine getirmek, adına kayıtlı ve diğer operatörlere ait uyduları işletmeye
vermek ya da verilmesini sağlamak, bu uyduları işletmek, ulusal ve yabancı operatörlere ait uydular üzerinden haberleşme ve iletim alt
yapısını kurmak, işletmek ve ticarî faaliyette bulunmak üzere, bu Kanun ile
kuruluş ve tescile ilişkin hükümleri hariç olmak üzere 6762 sayılı Türk Ticaret
Kanunu ve özel hukuk hükümlerine tâbi, Türksat Uydu Haberleşme ve İşletme
Anonim Şirketi (Türksat A.Ş.) unvanı altında bir anonim şirket kurulmuştur.
Türksat
A.Ş., bu Kanun ve Türk Ticaret Kanununun bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerine
göre hazırlanacak ana sözleşmesinin imzalanmasını müteakip yapılacak tescil ve ilân
ile faaliyete geçer. Türk Ticaret Kanununun ani ve tedrici kuruluşa, aynî ve nakdî
sermayesinin vaz'ına müteallik hükümleri ile 277, 329, 368 ve 422 nci madde
hükümleri Türksat A.Ş. hakkında uygulanmaz.
Türksat
A.Ş.'nin hisselerinin tamamı Hazine Müsteşarlığına aittir. Ancak, Hazine
Müsteşarlığının mülkiyet hakkı ile kâr payı hakkına halel gelmemek ve kamunun
pay sahipliğinden kaynaklanan bütün malî hakları Hazine Müsteşarlığında kalmak
kaydıyla, Hazine Müsteşarlığının Türksat A.Ş.'deki pay sahipliğine dayanan oy,
yönetim, temsil, denetim gibi hak ve yetkileri Ulaştırma Bakanlığı tarafından
kullanılır.
Türk
Telekomun, uydu haberleşmesiyle ilgili tüm uyduları, uydu yer kontrol
istasyonları, uydu haberleşme ve iletişim yer istasyonları, uydu yörünge
pozisyonları, uydu haberleşmesinde kullanılan taşınır ve taşınmazlar, her türlü
teçhizat, araç, gereç, malzeme, yazılım ve donanımlar, her türlü fikrî ve sınaî
haklar ile sair hak ve alacaklar, merkezi Monaco'da bulunan Eurasiasat SAM
şirketindeki tüm hisseleri, uydu hizmetlerine ve yörünge pozisyonlarına ilişkin
frekans tahsis, koordinasyon ve tescilleri, uydu hizmetlerine ilişkin her türlü
sözleşmeleri ve kredi anlaşmaları ile hak, alacak ve borçları, leh ve aleyhe
açılmış ve açılacak olan davalar ve icra takipleri, Intelsat, Eutelsat, ICO ve
Inmarsat şirketlerindeki tüm hisseleri bütün hak, borç, alacak ve yetkileri ile
birlikte faaliyete geçmesini müteakip iki ay içerisinde Türksat A.Ş.'ye
yapılacak protokoller ile devredilir. Bu devirlere ilişkin bütün devir, temlik ve
intikal işlemleri ve bu işlemlerle ilgili olarak düzenlenecek her türlü
sözleşme, protokol ve kâğıtlar katma değer vergisi ve damga vergisi dahil her
türlü vergi, resim, harç ve benzeri malî yükümlülüklerden istisnadır.
Türksat
A.Ş.'de iş mevzuatına tâbi personel istihdam edilir. Türksat A.Ş.'nin faaliyete
geçtiği tarihten itibaren üç ay içerisinde Türk Telekomun iş mevzuatına tâbi
bulunan personeli, istekleri ve Türksat A.Ş. Yönetim Kurulunun uygun görmesi
halinde Türksat A.Ş.'ye devredilir. Bu şekilde devredilen personelin sayısı ikiyüzelli
kişiyi geçemez. Bu personelin tâbi olduğu sosyal güvenlik kuruluşu ile ilişkisi
ve kıdem tazminatı uygulaması aynı usul ve esaslar dahilinde Türksat A.Ş.’de
devam eder.
Türksat
A.Ş. ile Kurum arasında, bu maddede belirtilen hizmetlerin yürütülmesi ve alt
yapısının işletilmesi ile ilgili hak, yetki ve yükümlülükleri düzenlemek üzere
bir görev sözleşmesi imzalanır. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
en geç iki ay içinde görev sözleşmesi, görüşü alınmak üzere Danıştaya
gönderilir ve Danıştayın iki ay içerisinde görüşünü vermesini müteakip, Türksat
A.Ş. ile Kurum arasında imzalanan sözleşme yürürlüğe girer.
Türksat
A.Ş., sermayesinde kamu payı ne oranda olursa olsun 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu, 6245 sayılı Harcırah Kanunu
ve 832 sayılı Sayıştay Kanunu hükümlerine tâbi değildir. Ancak, Türkiye Büyük Millet
Meclisi denetimine ilişkin 2.4.1987 tarihli ve 3346 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesi hükümleri uygulanır.
Uydu
haberleşme hizmetleriyle ilgili olarak diğer kanunlarda Türk Telekoma yapılan
atıflar Türksat A.Ş.'ye yapılmış sayılır. Bu maddeye göre gereken düzenlemeler
yapılıp yürürlüğe konuluncaya kadar diğer mevzuatın bu Kanuna aykırı olmayan
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
Kurumun
görev ve yetkileri saklı kalmak kaydıyla, uydular üzerinden haberleşme, uydudan
iletim, uydu işletme, yörünge ve uydu yönetimi, yeni uyduların plânlanması ve
projelendirilmesi, bunlarla ilgili diğer yönetsel ve ticarî hizmetlerin Türksat
A.Ş. tarafından yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar, yeni şirket kurma veya
kurulu bulunan şirketlere ortak olma hususları ile ilgili düzenlemeleri yapmaya
Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Türksat
A.Ş.'nin başlangıç sermayesi yüzyirmibeştrilyon Türk Lirası olup, bu tutar Türk
Telekom tarafından karşılanacaktır. Türk Telekom tarafından Türksat A.Ş.'ye
devredilecek gelir, gider, borç, alacak ve benzeri aktif ve pasif arasındaki
fark, Türk Telekom tarafından Hazine Müsteşarlığı adına borç olarak kayıtlanır.
Bu tutar, Türk Telekomun 2003 yılı gelirlerinden 2004 yılında Hazineye
aktarılması için belirlenen temettü tutarına halel gelmeksizin dağıtılacak ilk
temettü alacağına mahsup edilmek suretiyle tasfiye edilir. Türksat A.Ş.
tarafından devralınan aktif ve pasif arasındaki müspet fark Hazine
Müsteşarlığının payı olarak Türksat A.Ş. sermayesine eklenir.
EK
MADDE 34.- Türk Telekomun, kaynağına ve yargıya intikal edip etmediğine
bakılmaksızın, tüm alacaklarının, yargı kararıyla kesinleşenler hariç olmak
üzere, sulhen tahsili hususunda, Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek usul
ve esaslar çerçevesinde Ulaştırma Bakanlığı yetkilidir.
EK
MADDE 35. - Kurum ile imzalamış oldukları GSM Görev ve İmtiyaz sözleşmeleri
çerçevesinde mobil telekomünikasyon hizmeti yürütmekte olan telekomünikasyon
işletmecileri ile Kurumdan yetki almak sureti ile telekomünikasyon hizmeti
yürüten diğer işletmeciler, kendi sistemlerine dahil her türlü abonenin 2813
sayılı Kanunun 27 nci maddesi ve eki ücret tarifesince Kuruma ödemek zorunda
olduğu telsiz ruhsatname ve kullanma ücretlerini, abonelerinden Kurum adına
tahsil ederek, Kurum tarafından belirlenecek usuller çerçevesinde, Kurum
hesaplarına devretmekle yükümlüdürler.
Elektronik
haberleşmeyle ilgili alt yapı oluşumunda kullanılan direk, kule, kulübe,
konteynır, anten, dalga kılavuzu, enerji nakil hattı, alt yapı niteliğindeki
tesisler gibi her türlü taşınır, taşınmaz mal ve teçhizat, kanun hükümlerine ve
Kurum tarafından çıkarılan yönetmeliklere uygun olarak kurulmak ve Kurumdan
gerekli izin, ruhsat veya sertifikaları almak şartıyla, 3194 sayılı İmar Kanunu
ve İmar Kanununa dayanılarak çıkarılan yönetmeliklerde belirtilen yapı
ruhsatiyesine ve yapı kullanma iznine tâbi değildir.
MADDE 6. - 406 sayılı
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ
MADDE 8. - PTT Personeli Müteselsil Kefalet Sandığının işletilmesine,
tasfiyesine ve bu konuda gerekli düzenlemeleri yapmaya PTT Genel Müdürlüğü
Yönetim Kurulu yetkilidir.
Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibariyle Sandığa tâbi personelden kesilmiş
olan aidatlar toplamından, ilgili personele ait ihtilaflı borçlar düşüldükten
sonra kalan tutarlar, son bir yıllık TÜFE oranında artırılarak hak sahiplerine
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde defaten ödenir.
Sandığın
bu ödemeden sonra kalan toplam nakit mevcudundan ihtilaflı borçları için
gerekli meblağ ayrıldıktan sonra kalan tutarın % 70'i nemalandırılmak suretiyle
PTT Genel Müdürlüğünün taşıt, otomasyon ve modernizasyon hizmetlerine ilişkin
harcamalar ile Yönetim Kurulunca belirlenecek usul ve esaslara göre eleman
temininde güçlük çekilen yerlerde çalışan personele (3000) gösterge rakamının
memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmeyecek şekilde ek
ödeme yapılmak üzere ayrılır. Geriye kalan % 30'u ise bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihi izleyen bir ay içinde Genel Bütçeye gelir kaydedilmek üzere
Maliye Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğüne aktarılır.
MADDE 7. – 5.4.1983
tarihli ve 2813 sayılı Telsiz Kanununun 5 inci maddesinin beşinci fıkrasında
yer alan "dört" ibaresi "altı" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 8. - 2813 sayılı
Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş; dördüncü
fıkrasında yer alan “Telekomünikasyon sektörünü temsil eden” ibaresinden sonra gelmek
üzere “iki” ibaresi eklenmiş; aynı fıkradaki “birer” ibaresi “ikişer”; “bir”
ibaresi de “iki” olarak değiştirilmiştir.
Kurul
Başkanıyla, telsiz hizmetlerini temsil eden bir üye ve telekomünikasyon
hizmetlerini temsil eden iki üye Ulaştırma Bakanının göstereceği iki kat üye adayı
arasından atanır.
MADDE 9. - 2813 sayılı
Kanunun 21 nci maddesinde yer alan "Posta Telgraf ve Telefon İşletmesi
Genel Müdürlüğüne" ibaresi "Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma
İşletmeleri Genel Müdürlüğüne" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 10. - 2813 sayılı
Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK
MADDE 2. - Türk Telekom bünyesinde faaliyet gösteren Telsiz İşletme Müdürlüğünce
yürütülen deniz haberleşme ve seyir güvenliği hizmetleri, uydu üzerinden
verilen deniz haberleşme hizmetleri hariç olmak üzere, Kıyı Emniyeti ve Gemi
Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür. Bu hizmetlere
ilişkin olarak Türk Telekomda bulunan tüm menkul, gayrimenkul, demirbaş, malvarlığı,
uzaktan kontrol teçhizatı ve data kanalları, tüm ölçü aletleri, motorlu araçlar,
telsiz sistemleri, sözleşme, hak, alacak ve borçlar, leh ve aleyhe açılmış ve
açılacak olan dava ve icra takipleri ile bu Müdürlük bünyesinde ve Antalya ve
Samsun kontrol merkezlerindeki iş mevzuatına tâbi personel, bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren üç ay içerisinde Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri
Genel Müdürlüğüne, yapılacak protokoller ile devredilir. Bu devre ilişkin bütün
devir, temlik ve intikal işlemleri ve bu işlemlerle ilgili olarak düzenlenecek
her türlü sözleşme, protokol ve kâğıtlar, katma değer vergisi ve damga vergisi
dahil her türlü vergi, resim, harç ve benzeri malî yükümlülüklerden istisnadır.
Devredilen
personel, Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğünün ana
statüsü ve mevzuatı çerçevesinde bu Genel Müdürlük tarafından belirlenecek
pozisyonlarda istihdam edilir ve devredilen bu personelin tâbi olduğu sosyal
güvenlik kuruluşu ile ilişkisi ve kıdem tazminatı uygulaması aynı usul ve
esaslar dahilinde bu Genel Müdürlükte devam eder.
Devredilen
personele, devredildiği tarihteki pozisyonlarına ait aylık ücret, ikramiye ve
benzeri adlarla yapılan ödemelerin toplam net tutarı, Kıyı Emniyeti ve Gemi
Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü tarafından bu personelin istihdam
edileceği pozisyonda hak edeceği aylık ücretlerinin, varsa ikramiye dahil, her
türlü ödemelerin, fazla çalışma ücreti, fiilen yapılan ders karşılığı ödenen ek
ders ücreti hariç olmak üzere, toplam net tutarından fazla olması halinde
aradaki fark tutarı, herhangi bir kesintiye tâbi tutulmaksızın ve fark
kapanıncaya kadar bu Genel Müdürlükçe ayrıca tazminat olarak ödenir.
Kıyı
Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü, yürütülecek hizmetlere
ilişkin olarak Telekomünikasyon Kurumu ile bir görev sözleşmesi imzalar. Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç iki ay içinde görev sözleşmesi,
görüşü alınmak üzere Danıştaya gönderilir ve Danıştayın iki ay içerisinde
görüşünü vermesini müteakip bu Genel Müdürlük ile Telekomünikasyon Kurumu
arasında imzalanan sözleşme yürürlüğe girer. Türk Telekom, görev sözleşmesi
imzalanıncaya kadar herhangi bir değişiklik olmaksızın hizmetlerini yürütmeye
devam eder.
Bu
Kanunla Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğüne devredilen
hizmetlere ilişkin olarak diğer mevzuatta doğrudan ya da dolaylı olarak Türk
Telekoma yapılan atıflar Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel
Müdürlüğüne yapılmış sayılır.
MADDE 11.- 18.6.1999
tarihli ve 4389 sayılı Bankalar Kanununun 15 inci maddesinin (7) numaralı
fıkrasının (a) bendinin ikinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Fonun
yönetim ve denetimine sahip olduğu şirketlerin ve/veya bu fıkra uyarınca
yönetimini ve denetimini devir aldığı şirketlerin, Fon tarafından atanan
yönetim, müdürler ve denetim kurulu üyeleri ile Fonun atadığı bu yöneticiler
tarafından şirketi temsil ve ilzam ile yetkili kılınan genel müdür, genel müdür
yardımcısı ve müdür gibi şirket çalışanları ve Fon, bu şirketlere Fon
tarafından yönetim ve denetim kurulu üyeleri ile müdürlerin atanmasından sonra,
bu bentte sayılan gerçek veya tüzel kişilere ait şirket hisselerinin ve/veya bu
şirketlerdeki lisans, ruhsat ve imtiyaz sözleşmelerinden doğan hakları dahil
olmak üzere diğer tüm hak ve varlıklarının ve/veya bu hisselerle orantılı
aktiflerinin satışı ve bu satışlardan elde edilen tutarları Fon alacaklarına
mahsup etmeye veya şirketlerin kamu borçları ve/veya Sosyal Sigortalar Kurumuna
borçları ile sair borçlarını ödemede kullanmaya ve bu işlemler ile ilgili
kararlar almaya 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 324 üncü maddesi ile bağlı
kalmaksızın yetkilidirler. Bu şirket ve iştiraklerin % 49'undan fazlası yabancı
gerçek ve tüzel kişilere doğrudan ya da dolaylı olarak satılabilir. Yukarıdaki
hüküm çerçevesinde telekomünikasyon, enerji, ulaşım, medya ve diğer
sektörlerdeki Fona devredilmiş olan şirketlere tanınmış imtiyaz sözleşmesi,
lisans, ruhsat gibi benzeri izinlerin yenilenmesi veya değişikliği işlemi
ilgili kuruluşlarınca iki ay içinde tamamlanır. Fon tarafından atanan
yöneticilerin, şirketlerin sermayesini kaybetmesinden ve/veya borca batık
olmasından dolayı mahkemeye bildirimde bulunma yükümlülükleri yoktur.
Bildirimde bulunmamaktan dolayı bu şahıslar hakkında İcra ve İflas Kanununun
179, 277 ve devamı maddeleri ile 345/a maddesi hükümleri uygulanmaz ve Türk
Ticaret Kanununun 341 inci maddesi uyarınca şahsî sorumluluk davası açılamaz.
Yönetim ve denetimi Fon tarafından devir alınmamış şirketlere Fon tarafından
atanan yönetim ve denetim kurulu üyeleri ile müdürler, ortaklar genel kurulunca
görevden alınamayacağı gibi ibra edilmeyerek haklarında kendilerinin görev
yaptıkları dönem veya dönemler dışında şahsî sorumluluk davası da açılamaz.
MADDE 12.- Aşağıdaki
hükümler yürürlükten kaldırılmıştır:
a)
406 sayılı Kanunun ek 22 nci maddesinin (a) bendinin birinci paragrafının
ikinci ve üçüncü cümleleri, (b) bendinin birinci paragrafı ve ikinci
paragrafında yer alan "Bakanlar Kurulunca bu Kanuna göre belirlenen
kadrolarda çalışan personel dışında kalan ve" ibaresi.
b)
2813 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (e) bendi, 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasında yer alan "Posta Telgraf ve Telefon İşletmesi Genel Müdürlüğü
imkânları ile haberleşme sağlanamaması veya" ibaresi ve aynı maddenin
ikinci fıkrası.
c)
12.5.2001 tarihli ve 4673 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu, Posta, Telgraf ve
Telefon İdaresinin Biriktirme ve Yardım Sandığı Hakkında Kanun ile Ulaştırma
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanunun geçici 6 ncı maddesi.
d)
24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine
ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunun 37 nci maddesinin (a) bendinde yer alan "ve Limanların, mülkiyetin
devri dışındaki yöntemlerle özelleştirilmelerinden Türk uyruklu gerçek ve tüzel
kişiler yararlanabilir" ibaresi ile aynı bendin son cümlesi.
GEÇİCİ MADDE 1.- GSM Pan Avrupa
Mobil Telefon Sisteminin kurulması ve işletilmesi ile ilgili lisans verilmesine
ilişkin imtiyaz sözleşmelerine istinaden işletmeciler tarafından Hazineye
ödenmesi gereken paylardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce
ödenmeyen kısmın, ihtilaflı olanlar dahil, fer'ileriyle birlikte sulhen tahsili
hususunda GSM işletmecileriyle gerektiğinde uzlaşmaya Hazine Müsteşarlığının
bağlı olduğu Bakan ile Maliye Bakanı müştereken yetkilidir. Uzlaşma konusundaki
bu anlaşmalar Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe girer.
MADDE 13. - Bu Kanunun;
a)
5 inci maddesi ile 406 sayılı Kanuna eklenen ek 31 inci maddesi 1.1.2005
tarihinde,
b)
Diğer maddeleri yayımı tarihinde,
Yürürlüğe
girer.
MADDE 14.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.