SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASI
KANUNU VE
ELEKTRİK PİYASASI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR
Kanun No.
5307 |
|
Kabul Tarihi : 2.3.2005 |
BİRİNCİ
KISIM
Genel
Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı, yurt içi ve yurt dışı kaynaklardan temin olunan
sıvılaştırılmış petrol gazlarının güvenli ve ekonomik olarak rekabet ortamı
içerisinde kullanıcılara sunumuna ilişkin piyasa faaliyetlerinin şeffaf,
eşitlikçi ve istikrarlı biçimde sürdürülmesi için gerekli düzenleme,
yönlendirme, gözetim ve denetim faaliyetlerinin yapılmasını sağlamaktır.
Bu Kanun; sıvılaştırılmış petrol gazlarının yurt içi ve yurt dışından
temini, dağıtımı, taşınması, depolanması ve ticareti ile bu faaliyetlere
ilişkin gerçek ve tüzel kişilerin hak ve yükümlülüklerini kapsar.
Tanımlar
MADDE 2. - Bu Kanunun uygulanmasında;
a) Bakanlık: Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanlığını,
b) Kurum : Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumunu,
c) Kurul : Enerji Piyasası
Düzenleme Kurulunu,
ç) Sıvılaştırılmış petrol gazları (LPG): Petrol ve doğal gazdan elde
edilerek basınç altında sıvılaştırılan propan, bütan ve izomerleri gibi
hidrokarbonlar veya bunların karışımını,
d) İhtisas gümrüğü: Yurt dışından ithal edilen LPG’nin, teknik
düzenlemelere uygunluğunu
denetleyebilecek ve miktar ölçümlerini yapabilecek laboratuvara ve donanıma sahip LPG konusunda uzmanlaşmış
gümrük birimini,
e) Taşıma: LPG’nin teknik düzenlemelere uygun taşıma araçları ve boru
hatları ile yapılan tüm nakil
faaliyetlerini,
f) Taşıyıcı: Taşıma faaliyeti yapan gerçek ve tüzel kişileri,
g) Kullanım: LPG’nin sadece kişisel veya işletme ihtiyaçları için
tüketimini,
ğ) Kullanıcı: LPG kullanan gerçek ve tüzel kişileri,
h) Lisans : Bu Kanuna göre gerçek ve tüzel kişilere (tüplü LPG bayileri
hariç) piyasada faaliyet gösterebilmeleri için Kurul tarafından izin
verildiğini gösterir belgeyi,
ı) Depolama: LPG dağıtıcılarının veya kullanıcılarının stok
ihtiyaçlarını karşılamak üzere kendilerine ait veya yapılan sözleşmeler gereği
kullanım hakkına sahip bulundukları ve
LPG’nin teknik düzenlemelere uygun
olarak depolanmasını sağlayan tesisler ile buralarda yürütülen iş ve işlemleri,
i) Dağıtıcı: LPG dağıtım yetkisi olan ve lisanslarına işlenmesi halinde
depolama, dolum, taşıma işlemleri yapabilen sermaye
şirketini,
j) Dolum tesisi: Dağıtıcının tescilli markası ve amblemini ve teknik
düzenlemelere uygun tüplere veya sözleşme ile diğer bir dağıtıcının tescilli
markası ve amblemini taşıyan ve teknik düzenlemelere uygun tüplere, otogaz ve
dökme LPG’nin taşıma araçlarına doldurulduğu, boşaltıldığı, depolandığı ve
teknik düzenlemelere göre kurulan ve
çalışan bir dağıtıcıya ait tesisi,
k) Tüplü LPG faaliyeti: Sıvılaştırılmış
petrol gazının dolum tesislerinde tüplere doldurularak mutfak, sanayi ve
ticari tüpleri vasıtasıyla piyasaya arz
işlemini,
l) Tüplü LPG bayii: Sadece sözleşmeli olduğu dağıtıcının tescilli
markası ve amblemini taşıyan teknik
düzenlemelere uygun LPG tüplerini
işyerinde bulunduran ve pazarlayan gerçek veya tüzel kişiyi,
m) Dağıtım: LPG’ nin, tüplü ve otogaz olarak kullanıcılara ve bayilere;
dökme olarak kullanıcılara satış ve ikmal
faaliyetlerinin bütününü,
n) Bayilik: Karşılıklı yükümlülüklerin ekinde fizibilite olan bir
sözleşmeye bağlanarak, LPG dağıtıcıları tarafından gerçek ve tüzel kişilere
LPG’ nin kullanıcılara ikmali yetkisi verilmesi işlemini,
o) Fizibilite: Kuruma verilmesi gerekli olmayan fakat bayilik sözleşmesi
ekinde (tüplü LPG bayiliği hariç) yer alan ve yapılacak yatırımların analizini
içeren raporu,
ö) Otogaz istasyonu: Dağıtıcı
veya bunlarla tek elden satış sözleşmesi yapmış bayilerce ilgili
mevzuata uygun (teknik, kalite ve güvenlik) olarak kurulup, dağıtıcının tescilli markası ve amblemi altında
faaliyette bulunan ve esas itibarıyla
motorlu araçların otogaz LPG, madeni yağ, temizlik ve ihtiyarî olarak bakım ile
kullanıcıların, tüplü LPG hariç, diğer asgarî ihtiyaçlarını karşılayacak
imkânları sunan akaryakıt istasyonu içinde veya müstakil olarak hizmet veren
tesisleri,
p) Otogaz LPG faaliyeti : Yakıt
olarak kullanılmak üzere akaryakıt ve otogaz istasyonlarında araçlara LPG
ikmali işlemini,
r) Otogaz bayii: Otogaz
istasyonu işleten gerçek veya tüzel kişiyi,
s) Dökme LPG: LPG dağıtıcıları tarafından kullanıcıların tüplü ve otogaz
LPG hariç, tüketim mahallindeki tanklarına teknik düzenlemelere uygun özel
nakliye araçlarıyla LPG ikmalini,
ş) Dökme LPG kullanıcısı: Dökme
LPG’yi kullanan gerçek
veya tüzel kişiyi,
t) Tehlikeli eylem: Piyasa faaliyetinin yapılmasında, bunların yapıldığı
mahalde veya yakınında bulunan bir kimsenin ölümüne, sakatlanmasına veya
sağlığının bozulmasına, çevrenin kirlenmesine
sebep olan veya olabilecek nitelikte bulunan
bir fiil veya ihmali,
u) Kötüniyet: Piyasa faaliyetinin yapılmasında, LPG’nin kaybına,
karışmasına, bozulmasına veya amaç dışı kullanımına sebebiyet veren bir eylem veya ihmali,
ü) Kilometre tahdidi: Şehir içi veya şehirlerarası trafiğe açık yollarda
aynı istikamette iki akaryakıt ve otogaz istasyonu arasındaki Kurul tarafından
çıkarılacak yönetmelikte belirlenecek asgarî mesafeyi,
v) Piyasa faaliyeti: LPG’nin ithali, ihracı, depolanması, taşınması,
dağıtımı ve bayiliğini,
y) Teknik düzenleme: LPG’nin niteliği ile LPG faaliyetlerinde kullanılan
mekân, aksam ve hareketlerin tanımlanmasında TSE standartları ve diğer
mevzuatla getirilen düzenlemeleri,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansların Tâbi Olacağı Usûl ve Esaslar,
Lisans Sahiplerinin Hak ve Yükümlülükleri
MADDE 3. - LPG’nin dağıtımı, taşınması ve otogaz bayilik faaliyetlerinin
yapılması (tüplü LPG bayiliği hariç), depolanması, LPG tüpünün imalâtı, dolumu,
muayenesi, tamiri ve bakımı ile bu amaçla tesis kurulması ve işletilmesi için
lisans alınması zorunludur.
Piyasa faaliyetinde bulunacak olan gerçek veya tüzel kişiler, LPG
tesislerinin kuruluşunda ve işletilmesinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarınca
kendi mevzuatları gereği; imar, toplum, çevre, iş sağlığı, güvenlik, teknik
düzenleme ve benzeri konularda bir sakınca bulunmadığını gösteren, tesisin
kuruluşuna ve işletilmesine yönelik gerekli ruhsat, izin ve belgelerin
tamamlanmasını müteakip Kuruma lisans başvurusunda bulunurlar. Lisans vermede,
faaliyetin icrası için gereken fizikî varlıkların temini açısından taahhüt
üzerinden işlem yapılamaz.
Lisans taleplerine ilişkin değerlendirmeler bu madde hükümleri
çerçevesinde tamamlanarak en geç altmış gün içerisinde karara bağlanır ve
ilgiliye tebliğ edilir. Reddedilen taleplerin gerekçesi bildirilir.
Bu Kanuna göre; lisansların verilmesi, güncelleştirilmesi, geçici olarak
durdurulması veya iptaline ilişkin işlemler Kurumca yapılır. Lisansların verilmesinde
pazara giriş açısından teknoloji, kalite, güvenlik, hizmet ve teşebbüsün
sürdürülebilirliği dikkate alınır.
Lisans kapsamındaki faaliyetlerde bulunacak özel hukuk tüzel kişileri
6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümlerine tâbidir.
Lisanslar, yukarıda sayılan faaliyet başlıklarına göre düzenlenir.
Ayrıca lisanslarda, Kurumca belirlenen diğer alt başlıklar da yer alır.
Lisans, üzerinde kayıtlı faaliyeti yapmak üzere hak sahibi kılınan
gerçek veya tüzel kişi adına verilir. Lisans belgesinde, faaliyet niteliğinin
yanı sıra faaliyetin gerektirdiği tesisin türü ve coğrafi konumu, teknoloji ve
miktarlar ile ilgili bilgiler de yer alır.
Kurum, bu Kanunda tanınan yetkiler dahilinde aşağıda belirtilen
konularda düzenlemeler yapmaya yetkilidir:
a) Lisans gerektiren faaliyet ve/veya işlemlerin kapsamları.
b) Lisans ile kazanılan hak ve üstlenilen yükümlülükler.
c) Lisans kapsamındaki faaliyetlerin kısıtlanması.
ç) Faaliyetin yürütülmesine ilişkin olarak özel şartlar belirlenmesi.
Lisansta yer alan hususlarda değişiklik yapılmasını gerektirecek
faaliyetler, Kurumca onaylanıp lisansa işlenmedikçe yapılamaz.
Lisanslar ile ilgili olarak;
a) Başvuru, değerlendirme, lisans verme, lisans süresi, tadili, bedeli
ile sona ermesi ve süre uzatma işlemlerine,
b) Sınıflandırılması uygun görülen lisansların, sınıflandırılmasına ait
esaslar ve sınıflara göre asgarî büyüklüklerine,
c) Değişiklik ile sınıflandırmaya tâbi lisanslarda sınıf değiştirme
işlemlerine,
ç) Aranacak asgarî nitelikler ve ilgililerin tasarrufunda olması gereken
asgarî varlıklarına,
d) Tutulması zorunlu olan kayıtlar ve kayıt yöntemleri ile bildirim
yükümlülüklerine,
e) Faaliyet alt başlıkları ve bunların tanımlarına,
f) Kamunun can ve mal güvenliği ile kullanıcı haklarına ilişkin
hususlara,
g) Lisansta yer alacak hususlara,
ğ) Lisans kapsamında olsun veya olmasın piyasa ile ilgili faaliyetlerin
yönlendirilmesi, gözetimi ve denetimine,
Ait usûl ve esaslar ile dağıtıcı olma şartları Kurumca çıkarılacak yönetmeliklerle
düzenlenir.
Lisans
sahiplerinin hak ve yükümlülükleri
MADDE 4. - Lisans, sahibine lisansta yer alan faaliyetin yapılması ile bu
konularda taahhütlere girişilmesi haklarını verir.
Lisans ile tanınan haklar; bu Kanunun, ilgili diğer mevzuatın ve lisansta yer alan hususların yerine getirilmesi koşuluyla kullanılır.
Piyasa faaliyetinde bulunanlar,
kötüniyet veya tehlikeli eylem sonucunu doğuracak her türlü işlemden
özenle kaçınmak, bunların oluşumunun engellenmesi için her türlü tedbiri almak
ve istenmeyen durumları en kısa sürede gidermek zorundadır.
Bu Kanuna göre faaliyette bulunanlar;
a) Ticarî ve teknik mevzuata uygun davranmak,
b) Çevreye zarar vermemek için gerekli tedbirleri almak,
c) Kamunun can, mal ve çevre güvenliği ile kendi tesis ve faaliyetlerini
önemli ölçüde tehdit eden veya olumsuz etkileyen bir durum oluştuğunda, kamu
yetkililerini ve bundan etkilenme ihtimali bulunan ilgilileri haberdar
etmek, tehdidin niteliği ve niceliği
ile bunu önlemek üzere alınmakta olan tedbirleri Kuruma bildirmek,
ç) Zorunlu sigorta yükümlülüğü kapsamında bulunan tesis ve/veya
faaliyetlere zorunlu sigorta ile birlikte malî mesuliyet sigortası yaptırmak,
d) Faaliyetleri esnasında üçüncü
kişilere veya çevreye verilecek zarar veya ziyanları tazmin etmek,
e) 12 nci maddenin birinci fıkrasına göre Kurumca belirlenen usûl ve
esaslara uygun bildirimleri yapmak,
f) 5 inci maddedeki hükümleri yerine getirmek ve Kurumca istendiğinde 12
nci maddenin üçüncü fıkrasına göre gerekli bilgi, belge ve numuneleri vermek,
tutanakları imzalamak ve görevlilerin tesislerde inceleme yapmasına müsaade
etmek,
g) Esas faaliyetlerine ilişkin tip sözleşme örneklerini ve bunlarda
yapılacak değişiklikleri yürürlüğe koymadan önce Kuruma bildirmek,
ğ) Piyasa faaliyetlerinde, teknik düzenlemelere uygun LPG sağlamak,
h) Dolum tesislerinde ve otogaz istasyonlarında sorumlu müdür
bulundurmak,
ı) Aslî faaliyetlerinde eğitim ve sertifika almış personel çalıştırmak,
i) Eşit durumdaki alıcılara (kategorilere), eşit hak ve yükümlülük
tanımak, farklı şartlar uygulamamak,
İle yükümlüdür.
Yurt dışından LPG temin edeceklerin rafinerici veya dağıtıcı lisansına
sahip olması gereklidir. Dağıtıcılar LPG’yi rafinerilerden veya ithalat yoluyla
yurt dışından temin ederler. LPG ithalatı, Kurumun belirleyeceği teknik
düzenlemelere uygunluğu ihtisas gümrüklerindeki laboratuvarlarda belirlendikten
sonra ihtisas gümrüklerinden yapılır. Lisans sahibi olmayanlar LPG ticareti
yapamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Lisans Türleri ve Faaliyetlerin Düzenlenmesi
Üretim ve dağıtım
MADDE 5. - Rafineriler, 4.12.2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu
kapsamında alacakları rafinerici lisansı çerçevesinde LPG üretimi yaparlar. Ancak
dağıtıcı lisansı sahipleri LPG dağıtım hakkına sahip olur.
Dağıtıcı lisansı sahipleri, kendi mülkiyetlerindeki veya sözleşmelerle
oluşturacakları bayilerinin istasyonlarına otogaz LPG dağıtımı, kullanıcılara
dökme LPG satış ve ikmali, tüplü LPG dağıtım ve pazarlaması, taşıma, dolum ve
depolama faaliyetlerinde bulunabilirler. Dağıtıcılar,
otogaz faaliyetine başlayabilmek için
öncelikle bu Kanun ile istenen kriterleri sağlayarak tüplü LPG
faaliyetini başlatmak ve en az bir dolum tesisini işletmeye almak zorundadır. Dağıtıcılar, başka LPG dağıtıcılarının bayilerine
dağıtım yapamazlar.
Akaryakıt dağıtıcı lisansı sahipleri, bu Kanuna göre alacakları lisans
kapsamında, LPG piyasa faaliyetlerinde bulunabilirler. Aynı şekilde LPG
dağıtıcı lisansı sahipleri, 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanununa göre
alacakları lisanslar kapsamında, petrol piyasası faaliyetlerinde
bulunabilirler.
Dağıtıcıların, teknik düzenlemelere uygun depolama, dolum tesisi ve LPG tüplerine sahip olması zorunludur. Dağıtıcılar, ikmal ettikleri günlük
ortalama LPG miktarının en az yirmi
katını depolarında bulundurmak zorundadır. Tüplü LPG’nin kullanıcılara teslimi,
dağıtıcılar ve bunların tüplü LPG bayileri vasıtasıyla yapılır.
Dağıtıcılar, yıllık pazarlama
projeksiyonları yapmak ve ayrıntıları ile birlikte her yıl şubat ayı
içinde Kuruma vermekle yükümlüdür.
Dağıtıcılar her yıl, üçer aylık dönemlerde projeksiyonlarının gerçekleşme
değerlemesini yaparak ocak, nisan, temmuz ve ekim aylarında Kuruma verir ve projeksiyonlarında oluşan
yüzde ondan fazla artış ve eksilişleri açıklarlar.
Dağıtıcılar, 2 nci maddenin birinci
fıkrasının (n) ve (o) bentlerinde
belirtilen şekilde sözleşme ile
bayilikler oluşturur. Bayilik süresi bitiminden üç ay öncesinde
bayiliğin devamı için sözleşme yenilenmez ise sürenin bitimine kadar dağıtıcı, bayinin ikmal ihtiyacını karşılar. Süre bitiminde bayi, sözleşme
yaptığı yeni dağıtıcının ürünlerini pazarladığı anlaşılacak şekilde
faaliyetine devam eder ve en geç bir ay içinde eski dağıtım şirketi ile ilgili
tüm belirtileri kaldırır. Tüplü LPG bayileri
dağıtıcı işaretlerini sözleşme bitiminde kaldırır.
Dağıtıcıların yurt içi pazar payı, toplam yurt içi pazarın yüzde
kırkbeşini geçemez. Dağıtıcı, otogaz LPG faaliyetinde bulunuyorsa kendi
işlettiği istasyonlara sübvansiyon ve
bayi istasyonlarından farklı
uygulama yapamaz. Dağıtıcı, bir
adet LPG dolum ve depolama tesisine sahip ise sadece tesislerinin bulunduğu il
ile komşu illerde otogaz dağıtım faaliyeti yapabilir.
Dağıtıcılar, tescilli markası altında yapılan faaliyetlere ilişkin kalite kontrol ve kalite temin
faaliyetlerinin etkin biçimde yönetimini sağlamak, bayilerini ve bayilik
iptallerini gerekçeleriyle birlikte Kuruma bildirmekle yükümlüdür. LPG dağıtımı
için kurulacak tesis ve ekipmanlar ile taşıma araçlarına ilişkin teknik
özellikler, piyasa faaliyeti ile ilgili servis hizmetleri ve güvenlik, LPG
satış yeri, çevre ve benzeri kriterler Kurum tarafından çıkarılacak
yönetmeliklerle belirlenir.
a) Dağıtıcılar otogaz LPG faaliyeti yaparken;
1) Bayilik sözleşmesi yaptıkları kendi tescilli markası ve amblemini taşıyan otogaz istasyonlarına LPG
ikmali yapmak,
2) İlgili kamu kurum ve
kuruluşlarından gerekli ruhsat, izin ve belgeleri almamış olan istasyonlara LPG
ikmali yapmamak,
3) Otogaz istasyonlarına tüplü ve dökme LPG ikmali yapmamak,
4) Otogaz istasyonlarına LPG
ikmalini, mülkiyeti veya
tasarrufu altında tescilli markasını, unvanını ve amblemini taşıyan teknik düzenlemelere uygun araçlar ile yapmak,
5) Otogaz istasyonlarını gözlemlemek
ve otogaz istasyonlarının teknik düzenlemelere ve bakımlarına ilişkin
bilgileri içeren sonuç raporlarını yıllık bazda Kuruma bildirmek,
İle yükümlüdür.
b) Dağıtıcılar dökme LPG faaliyeti
yaparken;
1) Sadece sözleşme yaptıkları kullanıcılara dökme LPG ikmali yapmak,
2) LPG ikmali yaptıkları sözleşmeli kullanıcıların, dağıtıcı veya
kullanıcı tarafından kurulmuş, dökme LPG tesis ve tesisatlarının ilgili teknik
düzenlemelere uygunluğunu tespit etmek,
periyodik kontrolleri yapmak, teknik düzenlemelere uygun olmayan tesislere LPG ikmali yapmamak,
3) LPG ikmalini, mülkiyetinde veya tasarrufu altında tescilli markasını,
unvanını ve amblemini taşıyan teknik
düzenlemelere uygun araçlar ile yapmak,
4) Kullanıcılara teslim
ettikleri dökme LPG’nin, farklı amaçlarla kullanılması halinde Kuruma bildirmek
ve ikmal yapmayı durdurmak,
5) Kullanıcının dökme LPG tesislerini yürürlükteki teknik düzenlemelere uygun olarak kurmak, bu işlem esnasında
uzman personel kullanmak ve bu esnada oluşan
zarar ve ziyanı tazmin etmek,
6) Kullanıcıları, dökme LPG
kullanımı ve tesisin işletilmesi
konusunda bilgilendirmek,
7) Kullanıcıların arıza, kontrol ve bakım taleplerini zamanında yerine
getirmek üzere gerekli tedbirleri almak,
İle yükümlüdür.
c) Dağıtıcılar tüplü LPG faaliyeti yaparken;
1) Gerekli ruhsatları haiz teknik düzenlemelere uygun tesisler kurmak ve
işletme faaliyetlerinde bulunmak, tesisleri ve yürütülen faaliyetleri ile
ilgili olarak bir risk değerlendirmesi yaparak gerçekleşmesi halinde işyerinin
tamamını ve çevreyi olumsuz etkileyebilecek durumları tespit ederek yapılacak
eylemleri, uyulacak kuralları ve
alınması gerekli tedbirleri belirleyen bir acil müdahale plânı hazırlamak ve bu
plânı bulunduğu yerin en büyük mülkî amirine
bildirmek,
2) Dolum tesislerinde sadece kendi tescilli markası ve amblemini taşıyan
LPG tüplerinin dolumunu yapmak, dolum
anlaşması olan firmaların tüplerini anlaşma şartları uyarınca doldurmak,
3) Bayilerinin tüplü LPG ihtiyaçlarını zamanında ve aksatmadan
karşılamak için gerekli her türlü tedbiri almak,
4) Tescilli markası ve amblemini taşıyan LPG tüplerinin teknik
düzenlemelerde belirtilen periyodik
muayenelerini yapabilecek üniteleri kurmak, periyodik muayeneler dışında
kalan tamir, ısıl işlem, kumlama, temizleme ve metal kaplama gibi diğer ana
işlemleri yapabilecek üniteleri kurmak ya da bu işlemleri yapabilecek
yeterlilikteki yerlerle sözleşme yapmak,
5) LPG tüplerinin dolum öncesi, dolum sırası ve dolum sonrası kontrol
işlemlerini yapmak,
6) Teknik düzenlemelere uygun
olmayan, periyodik muayenesi yapılmayan, paslı, şişkin, ezik, kesik, boyasız,
çatlak, yangın hasarlı ve benzeri tüplere dolum yapmamak, dolum için getirilen tüpleri dolum yapmadan önce teknik düzenlemelere
göre kontrolden geçirmek, tamir ve bakım işlemlerini yapmak veya yaptırmak
mümkün değilse imha etmek,
7) Bayileri eğitmek ve tüketicileri bilgilendirmek,
İle yükümlüdür.
Dağıtıcılar birbirleri arasında toptan LPG ticareti yapabilirler.
Taşıma, depolama, dolum, tüp
imalatı, tüp muayene, tamir ve bakımı
MADDE 6. - Dökme LPG ve otogaz LPG taşıma ile depolama ve dolum faaliyetlerinin
yapılması için verilecek lisanslara uygulanacak değerleme kriterleri ve
lisansın verilmesini gerektirecek teknik ve malî şartlar Kurumca belirlenir.
LPG’nin piyasaya arzı işleminde kullanılacak tüplerin imalatını
gerçekleştirecek olanlar, gerekli teknik düzenlemelere uygun üretim yapabildiklerini gösterir
tesislerinin teknik özellikleri ile birlikte Kuruma başvurarak lisans almak ve
diğer mevzuatta belirtilen teknik özelliklere uygun üretim yapmakla yükümlüdür.
Muayene, tamir ve bakım işlemlerini yapacak olanlar bu işlemleri
yapabilmek için Kurumdan lisans
almak zorundadır.
Otogaz bayileri
MADDE 7. - Otogaz bayileri, dağıtıcılar ile yapacakları tek elden satış
sözleşmesine göre bayilik faaliyetlerini yürütürler.
Otogaz bayileri;
1) Tek bir dağıtıcı ile sözleşme yapmak ve istasyonunda sadece
sözleşmeli olduğu dağıtım şirketince ikmal edilen LPG’ yi satmak,
2) Otogaz istasyonları için ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından gerekli
ruhsat, izin ve belgeleri almak,
3) Otogaz istasyonlarında LPG ile çalışan araçlara otogaz LPG ikmali
yapmak,
4) Otogaz istasyonlarında LPG tüpü dolumu ve satışı yapmamak, LPG tüpü
dolumuna yarayan hiçbir alet, makine ve teçhizatı istasyon dahilinde
bulundurmamak,
5) Anlaşma yaptıkları dağıtıcının tescilli markası ve amblemini
istasyonunda görülebilecek bir yere koymak,
6) İstasyonlarında sorumlu müdür çalıştırmak,
İle yükümlüdür.
Otogaz istasyonları ve depolama tanklarının, dispenserlerinin, pompa ve
aksamlarının, idarî binalarının; metro hatlarına, okullara, camilere,
hastanelere, çocuk parklarına ve kamu kullanımının yoğun olduğu tesislere,
doğal gaz reglaj, depolama tankları ve baz istasyonları gibi yanıcı parlayıcı
özellik arz eden depo ve tesislere, akaryakıt dispenserlerine olan
mesafelerinin teknik düzenlemelere uygun olması, kendi mülkiyeti veya kullanma
hakkına sahip olduğu alan içinde sağlanması zorunludur.
Belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve dışında bulunan otogaz
istasyonlarının depolama tankları teknik düzenlemelere uygun olarak
yerleştirilir.
Otogaz istasyonları ile içinde otogaz tesisi bulunan akaryakıt
istasyonlarının sahası içinde, teknik düzenlemelere uygun olarak tesis edilmiş
idarî büro, araç yıkama ve yağlama tesisleri, müşterilerin acil ihtiyaçlarının
giderilmesi için kurulan küçük market gibi tesislerin dışında lokanta, ticari
ve sosyal amaçlı tesisler kurulması, kamu can ve mal güvenliği açısından
konulmuş kriterleri ihlâl edemez.
Dağıtıcılar ve bayiler kurdukları otogaz istasyonlarını lisans alarak
işletmeye başlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tüplü LPG Bayilerinin, Dökme LPG Kullanıcıları ve Tüplü LPG Kullanıcılarının Uyması
Gereken Usûl ve Esaslar
Tüplü LPG bayileri
MADDE 8. - Tüplü LPG bayileri lisansa
tâbi değildir. Boş olanlar da dahil olmak üzere LPG tüpleri; imalat
fabrikaları, dağıtıcılar ve tüplü LPG bayileri dışında, şahsi ihtiyaç haricinde
hiçbir kişi veya kurum tarafından bulundurulamaz, takas ve
satışa konu edilemez.
Tüplü LPG kullanıcıları, Türk Standartları Enstitüsü tarafından yayınlanan
kullanma kurallarına ilişkin standartlar ile dağıtım şirketi ve bayisi
tarafından kendisine bildirilen usûl ve esaslara uygun şekilde davranmakla
yükümlüdür.
Bayiler; depoları, işyerleri ve nakil araçlarında bayii oldukları dağıtıcının tescilli markası ve amblemini
taşıyan LPG tüpleri bulundurmak zorundadır; ayrıca bayii oldukları dağıtıcının
çoğunluk hissesine sahip olduğu diğer dağıtıcıların tüplerini de sözleşme
yapmak kaydıyla bulundurabilir ve satışını yapabilir.
Tüplü LPG bayileri ;
1) Tüplerini bayii oldukları dağıtıcılardan temin etmek, hiçbir şekilde
LPG dolum işlemi yapmamak ve işyerlerinde, depolarında, nakil vasıtalarında LPG
dolumu sağlayan araç bulundurmamak,
2) İlgili kamu kurum ve
kuruluşlarından gerekli ruhsat, izin ve belgeleri almak,
3) LPG tüp depolarının, nakil araçlarının ve perakende satış yerlerinin
teknik düzenlemelere uygun olmasını
sağlamak,
4) Bağlı bulundukları (dağıtıcının yazılı izni ile aynı dağıtıcıya bağlı
diğer bayiler hariç) ve diğer dağıtıcıların bayilerine tüplü LPG satışı
yapmamak,
5) Meskûn mahallerdeki tüp satış yerlerini nakil, itfaiye ve cankurtaran
araçlarının kolaylıkla ulaşabilecekleri noktalarda kurmak,
6) İki kilogram üzeri tüp teslimini ve bağlantısını adreste yapmak,
İle yükümlüdür.
LPG birikmesine müsait bodrumlarda veya
merdivenle çıkılan zemin üstü asma katlarda kaza veya yangın halinde rahatlıkla
tahliye yapılmasına imkân verecek genişlikte çıkışı olmayan yerlerde tüp satış
yerleri açılamaz.
Dökme LPG kullanıcıları
MADDE 9. – Dökme LPG kullanıcıları sözleşme yaptıkları dağıtıcıdan dökme LPG
ikmali yapmak ve ilgili mevzuata göre gerekli izinleri almak zorundadır.
Dökme LPG kullanıcıları dağıtıcının bilgisi dışında dökme LPG sistemine
başkalarının müdahale etmesine izin veremez. Kurum bu tesislerin
işletilmesinde, geliştireceği ilke ve ölçütler doğrultusunda düzenlemeler
yapabilir.
Kullanıcılar tesis veya konutu için aldığı LPG’yi amacı dışında
kullanamaz.
İKİNCİ
KISIM
Çeşitli
Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Fiyat Oluşumu, Eşgüdüm, Bilgilerin
Toplanması, Kayıt Düzeni, Denetim,
Tebligat, Sigorta, Sorumlu Müdür ve Eğitim
Fiyat oluşumu
MADDE 10. - LPG alım satımında fiyatlar, erişilebilir dünya serbest piyasa
koşullarına göre oluşur.
Rafineriler ve dağıtıcılar, lisansları kapsamında yaptıkları piyasa
faaliyetlerine ilişkin fiyatları, erişilebilir dünya serbest piyasalarındaki
fiyat oluşumunu dikkate alarak, tavan fiyatlar olarak Kuruma bildirirler.
Ancak, LPG piyasasında faaliyetleri veya rekabeti engelleme, bozma veya
kısıtlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran veya doğurabilecek nitelikte
anlaşma veya eylemlerin piyasa düzenini bozucu etkiler oluşturması halinde,
gerekli işlemlerin başlatılmasıyla birlikte, her seferinde iki ayı aşmamak
üzere, faaliyetlerin her aşamasında, bölgesel veya ulusal düzeyde uygulanmak
için taban ve/veya tavan fiyat tespitine ve gerekli tedbirlerin alınmasına
Kurum yetkilidir. Belirli bölgelere ve belirli amaçlara yönelik olarak
fiyatlara müdahale edilmeksizin kullanıcıların desteklenmesinin usûl ve
esasları ile miktarı Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile
belirlenir.
Eşgüdüm
MADDE 11. - Piyasayı doğrudan veya dolaylı olarak ilgilendiren konularda yetkili
kılınan diğer mercilerce yapılacak her türlü düzenleme çalışması öncesi (vergi,
resim ve harçlara ilişkin düzenlemeler hariç) Kurumun haberdar edilmesi ve
çalışmalara iştirakinin sağlanması esastır.
LPG piyasası faaliyetleri ile ilgili olarak Türk Standartları Enstitüsü tarafından yapılacak standart hazırlık çalışmalarında Kurum temsilcisi de bulunur. Piyasa faaliyetlerine ilişkin Türk standartları, Kurul onayı ile mecburi hale getirilebilir.
Kurum;
a) Lisanslı tesisler açısından tehlikeli eylem ve kötüniyetin oluşması
halinde,
b) Piyasada haksız rekabet yaratacak ve yanıltıcı nitelikte reklam ve
ilânlar ile benzeri faaliyetlerin yapılması durumunda,
c) Piyasada faaliyet gösteren malzeme ve cihaz ithalatçı, üretici ve
satıcıları ile bunların yetkili servisleri hakkındaki düzenleme ve
uygulamalarda,
Görüş bildirmeye veya ilgili makamlardan talepte bulunmaya yetkilidir.
Kurum, piyasa faaliyetlerine ilişkin olarak açılmış veya açılacak kamu
davalarına müdahil olabilir. Bu konularla ilgili olarak suç duyurusunda
bulunabileceği gibi mevzuatın uygulanması açısından, adlî ve mülkî makamlardan
yaptırım talebinde bulunabilir.
Kurum, bu Kanunun etkin bir biçimde uygulanmasının sağlanması için
ilgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla koordineli çalışmalar yürütür ve alınacak
kararların uygulanmasında ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından uzman eleman
çalıştırabilir.
Bilgilerin toplanması, kayıt
düzeni, denetim ve tebligat
MADDE 12. - Piyasanın işleyişine ilişkin bilgileri derlemek amacıyla bildirim
yükümlülükleri Kurumca belirlenir. Kurum, lisans sahiplerinin, Vergi Usul
Kanunu hükümleri saklı kalmak şartı ile düzenleyecekleri belge ve tutacakları
kayıt düzenlerine ilişkin özel usûl ve esaslar belirleyebilir.
Kurum, bu Kanunun kendisine verdiği görevleri yerine getirirken gerekli
gördüğü her türlü bilgiyi kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel
kişilerden isteyebilir.
Görevlendirilen Kurum personeli, piyasa tarafları ve/veya tesisleri
nezdinde, defterler de dahil olmak üzere her türlü evrak, belge ve emtianın
incelenmesi, suret veya numune alınması, konuyla ilgili yazılı veya sözlü
açıklama istenmesi, gerekli tutanakların düzenlenmesi, tesislerin ve
işletiminin incelenmesi konularında yetkilidir. Görevlendirme yazısında amaç,
kapsam, süre ve yetkinin çerçevesi yer alır.
Kurum, piyasa faaliyetlerini kendi personeli ile veya kamu kurum ve
kuruluşları ile özel denetim kuruluşlarından hizmet alımı yoluyla denetime tâbi
tutar. Kurum, idarî ve teknolojik yöntemler ile denetim sistemini kurar.
Valilikler, görevli elemanların başvurusu halinde denetim amaçlı alınacak
numunelerin rafineri, dağıtıcı, kullanıcı ve bayilerden alınmasını ve
emniyetini sağlamakla yükümlüdür. Numunelerde yapılacak testlerde alınan
numunelerin laboratuvar analizi ile standarda uymadığı tespit edildiğinde, 16
ncı madde hükümleri uygulanır. Denetlemede, ön araştırmada ve soruşturmada
takip edilecek usûl ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Bilgilerin ilgililere ve kamuya açıklanmasına ilişkin ilke, usûl ve
esaslar Kurumca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Piyasa açısından ticarî
gizlilik niteliği taşıyan bilgiler açıklanamaz. Lisans sahiplerinin lisans
belgesi içeriği özet bilgileri Kurum tarafından ilân edilir. Kurumca bu Kanuna
göre yapılacak her türlü tebligat hakkında 7201 sayılı Tebligat Kanunu
hükümleri uygulanır; ancak ilânen yapılacak tebligatlar Resmi Gazetede
yayımlanır.
Sigorta
MADDE 13. - Lisans kapsamında yürütülen faaliyetler için sigorta yaptırılması
zorunludur. Bakanlar Kurulu kararıyla sigorta kapsamından muaf tutulacak
faaliyetler belirlenebilir. Sigorta kapsamına alınacak varlık çeşitlerinin
belirlenmesi ile bunların tâbi olacağı sigorta kolları ve muafiyet tanınan hususlar,
yönetmelikle düzenlenir.
Sorumlu müdür
MADDE 14. - LPG dolum tesislerinde ve otogaz istasyonlarında sorumlu müdür
bulundurulması zorunludur. LPG dolum tesislerinde ve otogaz istasyonlarında
bulundurulacak sorumlu müdürün yetki, sorumluluk ve nitelikleri Kurum
tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Eğitim
MADDE 15. - LPG piyasasında görev yapacak sorumlu müdürler, tanker şoförleri,
dolum personeli, tüp dolum personeli, tüp dağıtım araçlarının şoförleri ve tüp
dağıtım personeli, tanker dolum personeli, test ve muayene elemanları ve otogaz
LPG dolum personeli, pompacılar ile tesisat, projelendirme ve imalatında görev
alan diğer personel, TMMOB (Türk Mühendis ve Mimarlar Odaları Birliği)’a bağlı
ilgili meslek odası tarafından eğitime tâbi tutulurlar. Eğitime ilişkin esas ve
usûllerin yer alacağı yönetmelik TMMOB (Türk Mühendis ve Mimarlar Odaları
Birliği) ve ilgili kurum tarafından müştereken hazırlanır.
İKİNCİ BÖLÜM
İdarî Para Cezaları, Yaptırımlar, Ön
Araştırma, Soruşturma, Dava Hakkı ve Yönetmelik
İdarî para cezaları
MADDE 16. - Bu Kanuna göre idarî para cezalarının veya idarî yaptırımların
uygulanması, bu Kanunun diğer hükümlerinin uygulanmasına engel oluşturmaz. Bu
Kanuna göre verilen ceza ve tedbirler
diğer kanunlar gereği
yapılacak işlemleri engellemez.
Bu Kanuna göre;
a) Aşağıdaki haller ağır kusur sayılarak sorumluları hakkında
beşyüzmilyar Türk Lirası idarî para cezası verilir:
1) Lisans almaksızın lisansa tâbi faaliyetlerin yapılması.
2) 4 üncü maddenin son fıkrasının ihlâli.
3) 10 uncu madde gereği Kurum tarafından yapılan uygulamaların dolaylı
veya dolaysız olarak engellenmesi veya engellenmeye teşebbüs edilmesi.
4) 12 ve 13 üncü madde
hükümlerinin ihlâli.
b) Aşağıdaki haller birinci derece kusur sayılarak sorumluları hakkında
ikiyüzmilyar Türk Lirası idarî para cezası verilir:
1) 5, 6 ve 7 nci madde
hükümlerinin ihlâli.
2) Lisans almaksızın hak konusu yapılan tesislerin yapımına ve/veya
işletimine başlanması ile bunlar üzerinde tasarruf hakkı doğuracak işlemlerin
yapılması.
3) Sahip olunan lisansın verdiği haklar dışında faaliyet gösterilmesi.
4) Son fıkrası hariç 4 üncü madde hükümlerinin ihlâli.
c) 9, 14 ve 15 inci madde
hükümlerinin ihlâli ikinci derece kusur sayılarak sorumlular hakkında
ellimilyar Türk Lirası idarî para cezası uygulanır.
ç) 8 inci maddenin dördüncü
fıkrasının (6) numaralı bendinin
ihlâli halinde bayilere yüzmilyon Türk Lirası idarî para cezası verilir.
Ancak tüpün sisteme bağlantısının kullanıcı tarafından yapıldığının
kanıtlanması durumunda tüp bayii ve dağıtıcı şirketlere hukukî ve cezaî
sorumluluk yüklenmez.
Yukarıda belirtilenlerin dışında kalan ancak bu Kanunun getirdiği yükümlülüklere uymayanlara Kurumca birmilyar Türk Lirası idarî para cezası
verilir.
Cezalar tahsil edilinceye kadar mahkeme kararı ile ilgililerin
varlıklarına tedbir konulabilir.
Tesisler, lisans alınıncaya veya bu Kanuna göre lisans gerektirmeyen faaliyet
gösterecek hale getirilinceye kadar mühürlenir.
Ceza uygulanan bir fiilin iki takvim yılı geçmeden aynı kişi tarafından
tekrarı halinde, cezalar iki kat olarak uygulanır.
Kurulun ceza vermesinde zamanaşımı süresi, ihlâlin ve/veya olayın
meydana geliş tarihinden itibaren beş yıldır. Bununla ilgili olarak Kurumun
inceleme ve araştırma amacıyla yapacağı herhangi bir işlem, bu işlemin
kişilerden birine tebliği anından itibaren zamanaşımını keser. Karar aleyhine
yargı yoluna başvurulmuş olması da zamanaşımı süresini keser.
Ay içinde tahsil edilen idarî para cezaları müteakip ayın yirminci
işgünü sonuna kadar Hazineye irat kaydedilir.
İdarî para cezalarında tüzel kişilerin sorumluluğu 6762 sayılı Türk Ticaret Kanununun 65 inci
maddesine göre tayin olunur.
İdarî para cezaları, tebliğ tarihini takip eden otuzgün içinde Kurul
tarafından belirlenen hesaplara ödenir. Süresinde ödenmeyen cezalar, 21.7.1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre takip ve tahsil edilmek üzere
Kurum tarafından cezaya muhatap olanların bağlı bulundukları vergi dairelerine
bildirilir.
İdarî para cezalarının miktarları her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi uyarınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılmak suretiyle uygulanır. Bu şekilde yapılacak hesaplamalarda milyon kesirleri dikkate alınmaz.
Yaptırımlar
MADDE 17. - Lisans sahibi kişiler hakkında bu Kanuna, bu Kanuna göre yürürlüğe
konulmuş yönetmeliklere, Kurumun yazılı talimatlarına veya lisanslarına kayıtlı
hususların herhangi birine riayet edilmediği takdirde, Kurum tarafından ön
araştırma veya soruşturma başlatılır. Ayrıca, ilgiliye onbeş gün içerisinde
aykırılıkların giderilmesi, aksi halde bahse konu piyasa faaliyetlerinin geçici
bir süre için durdurulabileceği veya doğrudan doğruya iptal yaptırımının
uygulanacağı ihbar edilir. Bu ihbara rağmen onbeşgünlük sürenin bitiminde
aykırılıklar giderilmezse, Kurum piyasa faaliyetini otuzgünden az, yüzseksen
günden çok olmamak üzere geçici olarak durdurur. Geçici durdurma süresince,
tehlikeli eylemin veya kötüniyetin veya herhangi bir zararın oluşmasının
önlenmesi ile faaliyetin durdurulmasına neden olan durumun ortadan
kaldırılmasına ilişkin faaliyetler dışında hiçbir piyasa faaliyeti yapılamaz.
Lisans iptalleri Kurumca yapılacak soruşturma neticesine göre karara bağlanır.
Kaçak veya menşei belli olmayan veya teknik düzenlemelere uygun olmayan
LPG ile piyasa faaliyetinde bulunan lisans sahiplerinin lisansı iptal edilir.
Teknik düzenlemelere uygun olmayan LPG mahkeme kararı ile müsadere edilir. Bu
LPG’yi ikmal edenler zararı tazmin etmekle yükümlüdür.
Otogaz istasyonu kapsamında sürdürülen bayilik faaliyetlerinin, bu
Kanuna veya bu Kanuna istinaden çıkarılan düzenlemelere aykırılığının Kurumca
tespiti halinde, anılan istasyonda yapılan LPG ikmali Kurumca geçici veya
süresiz olarak mühürleme suretiyle durdurulur. İptale veya mühürlemeye ilişkin
usûl ve esaslar Kurumca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Lisans iptaline veya mühürlemeye rağmen, faaliyetlerini sürdüren gerçek
kişiler ile tüzel kişilerin yetkilileri hakkında 765 sayılı Türk Ceza Kanununun
274 üncü maddesi hükümleri uygulanır.
Bu Kanuna göre yapılan talep veya işlemlerde, kanuna karşı hile veya
gerçek dışı beyanda bulunulduğunun tespiti halinde lisans iptal olunur.
Teknik düzenlemelere uygun olmayan LPG ikmali nedeniyle kullanıcıya
verilen zarar ve hasarların tazmini hususu, kullanıcıların muhatap olduğu
lisans sahibi gerçek veya tüzel kişilerin lisanslarında ve sözleşmelerinde yer
alır. Uygulamaya ilişkin usûl ve esaslar yönetmelikle belirlenir.
Ön araştırma, soruşturma ve dava
hakkı
MADDE 18. - Kurul, re’sen veya kendisine intikal eden ihbar veya şikâyetler
üzerine doğrudan soruşturma açılmasına ya da soruşturma açılmasına gerek olup
olmadığının tespiti için ön araştırma yapılmasına karar verir.
Ön araştırma ve soruşturmada takip edilecek usûl ve esaslar, Kurum
tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
Kurul kararlarına karşı açılacak davalar ilk derece mahkemesi olarak Danıştayda görülür. Danıştay, Kurul kararlarına karşı yapılan başvuruları acele işlerden sayar.
Yönetmelik
MADDE 19. - LPG piyasa faaliyetlerine ilişkin hususlar, bu Kanunun ilgili
maddelerinde yer alan çerçeve ve yetkilendirme dahilinde Kurul tarafından
yürürlüğe konulacak yönetmeliklerle düzenlenir. Bu yönetmelikler Resmi Gazetede
yayımlanır.
Ayrıca Kurum, yetkilerini Kurul kararıyla özel nitelikli kararlar almak
suretiyle de kullanabilir. Özel nitelikli kararlardan kamuoyunu ilgilendiren
hususlar ile yapılacak düzenlemeleri açıklamak amacıyla çıkarılacak tebliğler,
basın ve yayın araçlarıyla veya özel bültenler ile duyurulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Elektrik Piyasası Kanununda Yapılan
Değişiklikler
MADDE 20. - 20.2.2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununa 5/B maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
5/C maddesi eklenmiştir.
Kurulun sıvılaştırılmış petrol gazları (LPG)
piyasası ile ilgili görevleri
MADDE 5/C. - Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu LPG piyasası ile ilgili
olarak aşağıda belirtilen görevleri de yerine getirir:
a) Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik
Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun hükümlerini uygulamak,
piyasa faaliyetlerine ilişkin her türlü düzenlemeleri yapmak ve yürütülmesini
sağlamak.
b) LPG piyasası faaliyetlerine ilişkin plân, politika ve uygulamalarla
ilgili Kurum görüş ve önerilerini belirlemek.
c) LPG piyasası faaliyetleriyle ilgili denetleme, ön araştırma ve
soruşturma işlemlerini yürütmek, yetkisi dahilindeki ceza ve yaptırımları
uygulamak ve dava açmak da dahil olmak üzere her türlü adlî ve idarî makama
başvuru kararlarını almak.
d) Uluslararası organizasyon ve teşkilatların LPG piyasasına ilişkin
uygulamalarını izlemek.
e) LPG piyasasında lisans ve lisanslarla ilgili işlem bedellerini
belirlemek.
f) LPG piyasasında faaliyet gösteren kişilerin denetlenmiş malî
tablolarını incelemek veya incelettirmek.
g) LPG piyasasında faaliyet gösteren kişilerden istenecek olan hizmet
güvenilirliği, hizmet dışı kalmalar ve diğer performans ölçütleriyle ilgili
raporların kapsamını belirlemek ve düzenli olarak Kurula vermelerini sağlamak.
h) Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik
Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun hükümlerine, çıkarılan
yönetmelik hükümlerine, Kurul tarafından onaylanan tarife ve yönetmeliklere,
lisans hüküm ve şartlarına, teknik düzenlemelere ve Kurul kararlarına aykırı
davranıldığı durumlarda idarî para cezası vermek, lisansları iptal etmek.
MADDE 21. - 4628 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci ve üçüncü fıkralarında
geçen “elektrik ve doğal gaz” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile petrol ve LPG” ibaresi, “elektrik enerjisi ticareti ve doğal gaz
ticareti” ibaresinden sonra gelmek üzere
“ile petrol ve LPG ticareti” ibaresi, dördüncü fıkrasında geçen
“elektrik enerjisi ve doğal gaz” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile
petrol ve LPG” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 22. - 4628 sayılı Kanunun 10 uncu maddesine aşağıdaki (D) bendi ile bu
bentten sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
D) Kurumun LPG piyasası ile ilgili gelirleri aşağıdaki kalemlerden oluşur:
a) Katılma payı.
b) Lisans, onay, izin ve vize işlemleri üzerinden alınacak bedeller.
c) Yayın ve sair gelirler.
d) Ayrıntıları kamuoyuna duyurulmak kaydıyla ve piyasanın gelişimine
dair etüt ve proje çalışmalarının finansmanında kullanılmak üzere uluslararası
kurum ve kuruluşlar tarafından verilecek hibeler.
(a) alt bendindeki katılma payının mükellefi; Sıvılaştırılmış Petrol
Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanuna göre üretim, dağıtım, dolum ve otogaz bayii lisansı
sahibi gerçek ve tüzel kişilerdir. Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG)
Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanuna göre lisans alarak faaliyet
gösteren lisans veya müşterek lisans sahipleri, katılma payını toplam net
akaryakıt ve LPG satışları üzerinden öder. Katılma payı, lisans sahiplerince
yıllık gelir tablolarında yer alan net satışlar tutarının binde biri oranını ve
ikimilyon ABD Dolarını aşmayacak şekilde Kurulca belirlenir. Yıl içinde uygulanacak
katılma payı oranı bir önceki yılın aralık ayı içinde açıklanır.
Net satış hâsılatı içinde yer alması halinde, yıl içinde LPG için ödenen
gümrük vergi, resim ve harçları ile özel tüketim vergisi toplamı net satışlar
toplamından tenzil edilir.
Katılma payı ödemekle yükümlü lisans sahipleri, herhangi bir bildirim
beklemeksizin her yıl mayıs ayı sonuna kadar bir önceki yıla ait bilanço ve
gelir tablolarını Kuruma göndermek ve katılma payının yarısını haziran, ikinci
yarısını kasım ayı sonuna kadar ödemek zorundadır.
Süresinde beyan edilmeyen veya hatalı beyan edilen katılma paylarına ilişkin cezaî ve idarî işlemler Kurumca tamamlanarak ilgili organlar nezdinde adlî ve idarî işlemler başlatılır. Süresinde ödenmeyen malî yükümlülükler ve gecikme zamları hakkında 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri uygulanarak ilgili vergi daireleri aracılığı ile tahsili sağlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce; LPG
dağıtım ve pazarlama şirketlerinin, mevcut mevzuat kapsamında tanınan hak ve
menfaatleri ile yükümlülüklerine ilişkin hükümler, bu Kanunda belirlenen süre
ve esaslar dahilinde faaliyeti ile ilgili lisans verilinceye kadar saklıdır.
Otogaz istasyonları ile içinde otogaz tesisi bulunan akaryakıt
istasyonlarının sahası içinde, teknik düzenlemelere uygun olarak tesis edilmiş
idarî büro, araç yıkama ve yağlama tesisleri, müşterilerin acil ihtiyaçlarının
giderilmesi için kurulan küçük market ve benzeri tesislerin dışındaki lokanta,
ticarî ve sosyal amaçlı tesisler 7 nci maddenin beşinci fıkrasında belirtilen
şartlara iki yıl içinde uygun hale getirilir.
GEÇİCİ MADDE 2-. Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte fiilen,
bu Kanun uyarınca lisans alınması
gereken faaliyetleri yürüten kişiler, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
sonra bir yıl içinde durumlarını bu Kanuna uygun hale getirerek, Kurum
tarafından istenecek bilgi ve belgelerle Kuruma başvurmak zorundadır.
Başvurusunu yapmış ancak işlemleri tamamlayamayan kişilerin faaliyetlerinin
devamı için üç ayı aşmamak üzere ek süre verilmesinde Kurum yetkilidir. Ancak
bu Kanun yürürlüğe girmeden önce, kurulduğu dönemdeki mevzuata göre gayri sıhhi
müessese, işyeri açma ve çalışma
ruhsatlı olarak faaliyetlerini sürdüren otogaz istasyonları, bu Kanun gereği
belirlenen güvenlik önlemlerine uymak kaydıyla faaliyetlerine devam
ederler.
Süresinde başvurmayan veya
süresinde başvurduğu halde süresinde durumunu bu Kanuna uygun hale
getirmeyenlerin faaliyetleri sürenin bitim tarihi itibarıyla durdurulur.
GEÇİCİ MADDE 3. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte
yürürlükte olan LPG ile ilgili kararname, yönetmelik ve tebliğlerde yer alan
hükümler, Kurumca düzenleme yapılıncaya kadar saklıdır. Kurum tarafından
hazırlanacak yönetmelik ve diğer mevzuat yürürlüğe girene kadar Sanayi ve
Ticaret Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve/veya Petrol İşleri
Genel Müdürlüğünce yürütülmekte olan işlemlere ilişkin görevler sürdürülür.
Ancak, bu süre içerisinde anılan mevzuata istinaden yeni LPG dağıtım ve
pazarlama şirketlerinin kurulması ile ilgili olarak statü verilmez.
GEÇİCİ MADDE 4. - Lisans yönetmeliği yürürlüğe girinceye
kadar piyasa faaliyetlerine ilişkin lisans isteminde bulunulamaz. Lisans
yönetmeliğinin yürürlüğe girişi, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihi takip eden
yüzsekseninci günü aşamaz.
GEÇİCİ MADDE 5. - 4 üncü maddenin son fıkrasında yer alan
ihtisas gümrüklerinin kurulması için gerekli alt yapı ve teçhizat Gümrük
Müsteşarlığının belirleyeceği gümrüklerde 1.7.2005 tarihine kadar Kurum
tarafından yaptırılır ve Gümrük Müsteşarlığına devredilir. İhtisas
gümrüklerinin personel ihtiyacı Gümrük Müsteşarlığı tarafından temin edilir ve
personelin eğitimi de Kurum tarafından sağlanır.
a) Dahilde işleme belgesine sahip elektrik ihraç eden elektrik üretim şirketleri elektrik üretiminde kullanacakları, dahilde işleme belgelerinde hammadde olarak belirtilen akaryakıtları Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’na bilgi vermek koşuluyla yurt dışından, kara ve/veya deniz yolu ile Dahilde İşleme Rejimi kapsamında kendileri temin edebilirler.
b) Elektrik Üretim Anonim Şirketi mevcut
kapasitesinin yeterli olması ve ihraç edilmesi kaydı ile toptan satış
şirketlerine ikili anlaşma ve döviz bedeli ile elektrik enerjisi satabilir.
Satış fiyatı Elektrik Üretim Anonim Şirketinin yıllık ortalama üretim
maliyetinin altında olamaz ve Elektrik Üretim Anonim Şirketi yönetim kurulu
tarafından belirlenir. Ayrıca, Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt Anonim
Şirketi, döviz bazında ihraç kayıtlı elektrik enerjisi satışına ve buna ilişkin
toptan satış tarifesini belirlemeye yetkilidir. Uluslararası enterkoneksiyon
şartı oluşana kadar ihraç kaydı ile elektrik enerjisi ithalatına Bakanlık ve
Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketinin görüşleri çerçevesinde Enerji
Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından izin verilir.
Yürürlük
MADDE 23. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.