TÜRKİYE
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE KARADENİZ LİMAN
DEVLETİ
KONTROLÜ SEKRETARYASI ARASINDA YÖNETİM
MERKEZİ
ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN
Kanun No. 5245 |
|
Kabul Tarihi : 20.10.2004 |
MADDE 1. - 18 Kasım 2003
tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Karadeniz Liman
Devleti Kontrolü Sekretaryası Arasında Yönetim Merkezi Anlaşması”nın
onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ
İLE
KARADENİZ LİMAN DEVLETİ KONTROLÜ SEKRETARYASI
ARASINDA
YÖNETİM MERKEZİ ANLAŞMASI
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Karadeniz Liman Devleti
Kontrolü
Sekretaryası (KDLDKS),
7 Nisan 2000 tarihinde
İstanbul'da akdedilen Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırasındaki
koşulları ve,
Karadeniz Liman Devleti
Kontrolü Sekretaryası'nın İstanbul'da kurulmasını öngören Muhtıranın 7 nci
Maddesini de dikkate alarak,
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti olarak, KDLDKS'nın bir Yönetim Merkezi olarak fonksiyonlarını tam ve
etkin olarak icra edebilmesi amacı ile ve Sekretaryanın işlevlerini Hükümeti ve
toplumu ile birlikte yakın bir işbirliği ve harmonizasyon içinde yerine
getirebilmesi maksadı ile gereken tüm imkan ve koşulların sağlanacağı hususunda
hemfikir olmuşlar ve aşağıdaki hususlarda mutabakata varmışlardır:
Madde l
Tanımlar
a) "Akit taraf”
Karadeniz Bölgesi Liman devleti Kontrolü Mutabakat Muhtırası'na taraf Devlet
anlamına gelir,
b) "Hükümet"
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti anlamına gelir,
c) "Karadeniz
Mutabakat Muhtırası" - "(BS MoU)" 7 Nisan 2000 tarihinde
İstanbul'da imzalanan Karadeniz Bölgesi Liman Devleti Kontrolü Mutabakat
Muhtırası'nı,
d) "Komite" .
BS MoU 7 nci maddesi 1 inci fıkrası uyarınca kurulmuş Karadeniz Bölgesi
Mutabakat Muhtırası Komitesi'ni,
e)
"Sekretarya" BS MoU 7 nci maddesi 5 inci fıkrası uyarınca kurulmuş
olan daimi organ Sekretarya'yı,
f) "Sekreter"
BS MoU EK-11 de tanımlanan, Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryası'nın baş
yöneticisi anlamına gelir.
g) "Sekretarya
Görevlileri" BS MoU Ek 11 gereğince atanan Sekreter, Sekreter Yardımcısı
ve diğer idari ve teknik personeli,
h) "Sekretarya
Ofisi" Sekretarya'nın işlevlerini yerine getirmek amacıyla kullandığı bina
veya bina bölümleri anlamına gelir.
Madde 2
Yorum
Bu Anlaşma, ana hedefi
olan, Türkiye Cumhuriyeti (İstanbul şehri)'nde konuşlu yönetim merkezinde
Karadeniz Liman Devleti Kontrolü Sekretaryasının sorumluluklarını yerine
getirmesini ve amaçlarıyla, işlevlerinin gerçekleştirilmesini sağlama hedefi
ışığında yorumlanacaktır.
Madde 3
Tüzel Kişilik
Hükümet, Türkiye
Cumhuriyeti sınırları dahilinde Sekretaryanın Uluslararası tüzel kişiliğe sahip
olduğunu ve Sekretarya'nın;
a. Âkit yapma
b. Taşınır ve taşınmaz
mal satın alma ve elden çıkarma
c. Yasal işlemleri
başlatma yetkisine sahip olduğunu teyid eder.
Madde 4
Ofis
Hükümet tarafından
yapılacak öneri doğrultusunda Komite tarafından aksine bir karar alınmadıkça
Hükümet Sekretarya'ya kira bedelsiz ve süresiz olarak uygun bir ofis
sağlayacaktır
Madde 5
Paralar ve Fonlar
İşlevleri çerçevesinde
Komite bilgisi dahilinde, Âkit taraflarca ortaklaşa uygulananlar dışında
herhangi bir mali denetim, düzenleme ve moratoryumlarla sınırlı kalmaksızın
Sekretarya:
a. Her türlü fon ve
paraya sahip olabilecek ve herhangi bir para üzerinden işlem yapabilecektir.
b. Fon veya parasını bir
ülkeden diğer bir ülkeye serbestçe transfer edebilecek ve elinde bulunan
herhangi bir ülke parasını diğer bir ülke parasına çevirebilecektir.
Madde 6
Arşivlerin Dokunulmazlığı
Sekretarya’nın arşivi
nerede ve kimde olursa olsun dokunulmazdır. "Arşiv" terimi,
Sekretarya’nın ya da Sekretarya tarafından bu göreve getirilen herhangi bir
gerçek ya da tüzelkişinin sahip olduğu veya bu kişi tarafından saklanan tüm
bilgiler, kayıtlar, yazışmalar, belgeler, fotoğraflar, filmler ve kayıtlar
anlamına gelmektedir.
Madde 7
Harcamalar
1. Sekretarya BS MoU
Kısım 8 çerçevesinde Âkit tarafların yıllık katkı payları ve sponsor devletler
veya kuruluşlar tarafından sağlanan bağışlar ve sübvansiyonlarla finanse
edilecektir.
2. Sekretarya tarafından
ihtiyaç duyulan mobilya ve büro makineleri, ulaşım araç ve gereçleri Sekretarya
bütçesinden karşılanacaktır.
3. Sekretarya ve
ofisinin bütün bakım, tutum, işletim giderleri Sekretarya bütçesinden
karşılanacaktır.
Madde 8
Gümrük Vergileri ve Dolaysız Vergilerden Bağışıklık
Sekretarya, varlıkları,
geliri ve diğer malları
1. Gelir vergisini ve
kurumlar vergisini içeren bütün dolaysız vergilerden muaf tutulacaktır; ancak
Sekretarya kamu kullanım harçlarından ibaret olan vergilerden muafiyet talep
etmeyecektir.
2. Sekretarya’nın resmi
kullanımı için ithal veya ihraç ettiği kalemlerin ihracatı ve ithalatı gümrük
vergilerinden ve sınırlamalardan muaf olacaktır.
Madde 9
Sekretarya Görevlileri
1. Sekretarya
görevlileri resmi görevlerini yerine getirirken veya resmi yazışmalar ve
bunlara ilişkin belgeler oluştururken gerçekleştirdikleri tüm yazılı ve sözlü
eylemleri konusunda yasal süreçlerden muaftırlar.
2. Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşları olan ve sürekli olarak Türkiye'de ikamet eden yabancılar dışında
kalan Sekretarya görevlileri Türkiye içinde ve Türkiye ile bağlantılı olarak
aşağıdaki ayrıcalık ve bağışıklara sahip olacaklardır :
a) Sekretarya’ya
yaptıkları hizmetler mevcut yabancı işgücü istihdam edilmesi ile ilgili Türkiye
Cumhuriyeti yasa ve düzenlemelerinin getirdiği sınırlamalardan muaf
tutulacaklardır.
b) Hizmetleri karşılığı
alacakları ücretler resmi harç ve vergilerden muaf olacaktır.
3. Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşları olan ve sürekli olarak Türkiye'de ikamet eden yabancılar dışında
kalan Sekretarya görevlilerine, görevlerini icra etmelerinde kolaylık sağlamak
amacıyla kendilerine Hükümet tarafından statülerine uygun oturma iznine muadil
kimlik kartları verilecektir.
4. Ayrıcalık ve
bağışıklıklar görevlilere kişisel çıkarları için değil, sadece Sekretarya'nın
menfaatleri çerçevesinde tanınmıştır. Bağışıklığın adaletin tecellisine engel
olacağı ve kaldırılabileceği görüşünde olduğu her durumda Sekreter, Sekretarya
görevlilerinin bağışıklığını kaldırma hakkına sahiptir ve bunu yapmakla
görevlidir.
Madde 10
İşbirliği
Sekretarya Hükümetin
ilgili kuruluşları ile adaletin tecellisi, polis yasalarının uygulanması
muafiyetlerin kötüye kullanılmasını engelleyecek Sekretarya'nın etkinlikleri ve
günlük yönetimiyle ilgili hususlarda Hükümet'le doğrudan temas kurmaya
yetkilidir.
Madde 11
Değişiklikler
İmzalayan taraflar
herhangi bir zamanda Komite aracılığı ile bu anlaşmaya değişiklik
önerebilirler. Komite kararına bağlı olarak değişiklikler, Hükümet ile Sekretarya
arasında yapılan görüşmelerle gerçekleştirilir.
Madde 12
Uyuşmazlıkların Halli
Bu Anlaşma'nın yorum ve
uygulanmasında doğabilecek uyuşmazlıklar Hükümet ve Sekretarya arasında
yapılacak görüşmelerle çözümlenecektir.
Madde 13
Yürürlüğe Girme ve Sona Erdirme
Bu Anlaşma, Hükümet'in
Ulusal Mevzuat çerçevesinde anlaşmayı onayladığını Sekretarya'ya yazılı olarak
bildirim tarihini izleyen gün yürürlüğe girer ve Sekretaryanın İstanbul'da
bulunduğu sürece yürürlükte kalır.
Sekretarya Yönetim
Merkezinin Türkiye Cumhuriyeti topraklarından başka bir yere taşınması
durumunda; bu anlaşma, Komitede Âkit Taraflar arasında bir karar alınmasına ve
bahse konu transfer ve görev değişikliği işlemlerinin yapılmasına imkân
tanıyacak makul bir süre kadar daha yürürlükte kalacaktır.
Ankara'da, İkibinüç
yılının onbirinci ayının onsekizinci gününde İngilizce olarak, Hükümet ve
Sekretarya tarafından yürütülmek üzere 2 nüsha yapılmıştır.
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti Karadeniz
Liman Devleti Kontrolü
Adına Sekretaryası
Adına
Ertuğrul
APAKAN Hüseyin
YÜCE
Büyükelçi, Genel Müdür Karadeniz
Liman Devleti Kontrolü
Genel
Sekreteri