BAZI KANUN
VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 5229 |
|
Kabul Tarihi : 16.7.2004 |
MADDE 1.- 14.7.1965 tarihli ve 657 sayılı Kanunun;
a) 36 ncı maddesinin "Ortak
Hükümler" bölümünün (A) fıkrasının (12) numaralı bendinin (d) alt bendi
aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
d) Memuriyette iken veya memuriyetten ayrılarak (87 nci maddeye tâbi kurumlarda çalışanlar dahil) üst öğrenimi bitirenler, aynı üst öğrenimi tahsile ara vermeden başlayan ve normal süresi içinde bitirdikten sonra memuriyete giren emsallerinin ulaştıkları derece ve kademeyi aşmamak kaydıyla, bitirdikleri üst öğrenimin giriş derece ve kademesine memuriyette geçirdikleri başarılı hizmet sürelerinin tamamı her yıl bir kademe, her üç yıl bir derece hesabıyla ilave edilmek suretiyle bulunacak derece ve kademeye yükseltilirler.
b) 79 uncu maddesinin ikinci
fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Şahsen özel burs sağlayan ve bu burstan
istifade etmesi için kendilerine maaşsız izin verilenler ile Bakanlar Kurulunca
kurumlar itibarıyla belirlenen kontenjan dışında gönderilenler hariç olmak
üzere, burslu gidenlerin aldıkları burs miktarları bu miktarın altında ise
aradaki fark kurumlarınca kendilerine ayrıca ödenir.
c) 80 inci maddesinin başlığı
"Bilgilerini artırmak üzere dış memleketlere gönderilme esasları"
şeklinde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra birinci fıkra olarak
eklenmiştir.
Şahsen özel burs sağlayan ve bu
burstan istifade etmesi için kendilerine maaşsız izin verilenler dışında her
yıl yurt dışına gönderilebilecek Devlet memurlarının kurumlar itibarıyla
sayıları, Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınmak suretiyle Devlet Personel
Başkanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenir.
d) 125 inci maddesinin (B)
bendine aşağıdaki (m) alt bendi eklenmiştir.
m) Yetkili olmadığı halde
basına, haber ajanslarına veya radyo ve televizyon kurumlarına bilgi veya demeç
vermek.
e) 171 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 171. - Hesaplarını, görevi
devralanlara devir zorunluluğu bulunan saymanların devir süresi yedi gündür.
Devir teslim süresinin aylık ödeme zamanına rastlaması halinde bu aya ait
aylıkları eski görev yerinde, kadro tasarrufundan ödenir.
Sayman mutemetleri için devir
süresi iki gündür.
f) 209 uncu maddesinin sonuna
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Tedavi kurum ve kuruluşlarında
yapılan tedavilere (diş tedavileri dahil) ilişkin ücretlerle sağlık
kurumlarınca verilen raporlar üzerine kullanılması gerekli görülen ortez,
protez ve diğer iyileştirme araç bedellerinin kurumlarınca ödenecek kısmı ve
buna ilişkin esas ve usuller Sağlık Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle
Maliye Bakanlığınca tespit edilir.
g) Ek 34 üncü maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Yönetmelikle belirlenen
başarısızlık ve geri çağrılma hallerinde de ilgililer için fiilen döviz olarak
yapılmış olan her türlü masrafların tamamı aynı esaslara göre ödettirilir. Bu
yönetmelik Maliye ve Millî Eğitim bakanlıklarının görüşü üzerine Devlet Personel
Başkanlığınca hazırlanır.
h) Ek 36 ncı maddesinin birinci
fıkrasına, "geçmemek üzere" ibaresinden sonra gelmek üzere
"hiçbir vergiye tâbi tutulmaksızın" ibaresi eklenmiştir.
i) Ek 37 nci maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
Yurt dışı eğitim
EK MADDE 38. - Kamu kurum ve
kuruluşlarınca yetiştirilmek amacıyla lisansüstü (yüksek lisans, doktora)
eğitim için yurt dışına gönderilecek öğrenci, araştırma görevlisi ile kamu
görevlileri, Yükseköğretim Kurulu tarafından tespit edilen yabancı yüksek
öğretim kurumlarında eğitim görebilirler. Lisansüstü eğitime ilişkin giderler,
fatura veya benzeri gider belgesinin bizzat öğrenim görülen yüksek öğretim
kurumu tarafından düzenlenmesi koşuluyla ödenir. Eğitim amacıyla yurt dışına
gönderilecek kamu görevlilerinin öğrenim konuları, çalışmakta oldukları
birimlerin görev alanları ile doğrudan ilgili olmak zorundadır.
Bu şekilde gönderileceklerin
sayıları, kurum ve kuruluş bütçelerine bu amaçla konulan ödenek tutarını
aşmayacak şekilde tespit edilir.
j) Ekli (I) sayılı cetvelinin "V - Avukatlık Hizmetleri Sınıfı" başlıklı bölümü aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
V
– AVUKATLIK HİZMETLERİ SINIFI
Kadroları bu sınıfa dahil olanlardan 1 3000
2 2200
3 1600
4 1500
5 1200
6 1100
7
900
8
800
MADDE 2. - 4.11.1981 tarihli ve 2547 sayılı Kanunun;
a) 36 ncı maddesinin (a)
fıkrasının (2) numaralı bendinin (a) alt bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
a) Üniversite ödeneği, idarî görev ödeneği, geliştirme ödeneği ve döner sermaye gelirlerinden pay veya ücret alamazlar. Devamlı statüde görev yapan emsali profesör ve doçentlerin yararlandığı makam, temsil veya görev tazminatlarından 1/2 oranında yararlanırlar.
b) 40 ıncı maddesine aşağıdaki
(d) fıkrası eklenmiştir.
d. (a) fıkrası uyarınca, kendi
üniversitelerinin aynı şehirdeki diğer birimlerinden veya aynı şehirdeki diğer
yüksek öğretim kurumlarından görevlendirilebilecek öğretim elemanı bulunmaması
halinde, başka şehirlerdeki yüksek öğretim kurumlarından ders vermek üzere
görevlendirilen öğretim elemanlarına 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre geçici
görev yolluğu ve anılan fıkradaki esaslara göre iki katı ek ders ücreti ödenir.
c) 46 ncı maddesinin sonuna
aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
Bu maddeye göre elde edilen
gelirlerin özel gelir ve ödenek kaydedilen tutarlarının % 10'una kadar olan
kısmı, üniversite yönetim kurulunun tespit edeceği başarılı ve gelir düzeyi
düşük öğrencilerin kitap, kırtasiye ile beslenme ve barınma yardımı
ödemelerinde kullanılır.
Kısmî zamanlı olarak
çalıştırılacak öğrenciler hakkında, 22.5.2003 tarihli ve 4857 sayılı Kanunun iş
sağlığı ve güvenliği ile ilgili hükümleri ve 17.7.1964 tarihli ve 506 sayılı
Kanunun iş kazası ve meslek hastalıkları sigortası ile ilgili hükümleri hariç
diğer hükümleri uygulanmaz.
d) 58
inci maddesinin (a)
fıkrasının dördüncü
paragrafındaki "%
80'ini" ibaresi "% 100'ünü" şeklinde, "% 80 oranı"
ibaresi "% 100 oranı" şeklinde, aynı paragrafın son cümlesi ise
"Rektörler ve rektör yardımcıları, üniversite veya yüksek teknoloji
enstitülerindeki döner sermaye gelirinin elde edildiği birimlerin birinden
katkılarına bakılmaksızın bu maddedeki esaslara göre her ay pay alabilirler ve
bunlara bir ayda ödenebilecek pay, bir ayda alacakları aylık (ek gösterge
dahil), ödenek (geliştirme ödeneği hariç) ve her türlü tazminat (makam, temsil
ve görev tazminatları hariç) toplamının iki katını geçemez. Öğretim üyelerine
saat 14.00'den sonra döner sermayeye yaptıkları doğrudan gelir getirici
katkılarından dolayı ilave olarak, almakta oldukları aylık (ek gösterge dahil),
ödenek (geliştirme ödeneği hariç) ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev
tazminatları hariç) toplamının on katına kadar pay verilebilir. Rektör ve
rektör yardımcıları ile bu kapsamdaki gelirin elde edildiği fakültelerin dekan
ve dekan yardımcıları ile başhekim ve başhekim yardımcılarına doğrudan gelir
getirici katkılarına bakılmaksızın bu kapsamda elde edilen gelirlerden
karşılanmak üzere, bir ayda alacakları aylık (ek gösterge dahil), ödenek (geliştirme
ödeneği hariç) ve her türlü tazminat (makam, temsil ve görev tazminatları
hariç) toplamının dört katına kadar ayrıca pay verilebilir." şeklinde
değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki beşinci paragraf eklenmiş ve mülga (b)
fıkrasından sonra gelen ilk paragraf aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Yukarıdaki hüküm uyarınca
kuruluş veya birimin araç, gereç, bilimsel araştırma ve diğer ihtiyaçlarına
harcanmak üzere döner sermaye gelirlerinden ayrılan en az % 35'lik tutar, bu
ihtiyaçların yanı sıra devam etmekte olan projelerin
tamamlanmasına yönelik inşaat işleri ile her türlü bakım ve onarım için
harcanabilir. Devam etmekte olan projelerin tamamlanmasına yönelik inşaat
işleri ile her türlü bakım ve onarım için ayrılan tutarı, ilgili yüksek öğretim
kurumunun teklifi üzerine, münhasıran söz konusu projelerde kullanılmak üzere
yüksek öğretim kurumunun bütçesine bir yandan özel gelir, diğer yandan mevcut
veya yeni açılacak tertibe özel ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir. Bu
ödeneklerin yılı içinde harcanmayan kısmı ertesi yılın bütçesine devren gelir
ve ödenek kaydolunur.
Üniversitelerde araştırma
projelerinin finansmanında kullanılmak üzere, üniversite döner sermaye
işletmelerinden öğretim üyelerinin doğrudan veya dolaylı katkısı olup
olmadığına bakılmaksızın elde edilen her türlü gayrisafi hasılatın % 5'inden az
olmamak kaydıyla, üniversite yönetim kurulunun belirleyeceği orandaki tutar,
döner sermaye saymanınca tahsilatı takip eden ayın yirmisine kadar bütçe
dairesi başkanlığı hesabına yatırılır. Süresi içinde yatırılmayan tutarların
tahsilinde, 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Kanun hükümleri uygulanır.
e) 60 ıncı maddesinin (a)
fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
Bunlardan emekli iken yüksek
öğretim kurumlarına dönenlerin veya yüksek öğretim kurumlarına döndükten sonra
emekliliğe hak kazanıp emekli olanların emekli aylıkları kesilmez. Bunlara
yüksek öğretim kurumlarınca, ders yükü zorunluluğu aranmadan ek ders ücreti ve
sınav ücreti ile döner sermaye payı ödenir; bu ödemelerin dışında aylık, ödenek,
tazminat ve benzeri herhangi bir ödeme yapılmaz.
Bakanlar Kurulu veya Yasama
Organı Üyeliğinde geçen süreler akademik unvanların kazanılması için gerekli
sürelerinde değerlendirilir.
f) Ek 25 inci maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
EK MADDE 26. - Üniversite veya
yüksek teknoloji enstitülerinin açmış oldukları yaz okullarına katılacak
öğrencilerden, toplam ikiyüzseksen ders saatine karşılık olmak ve 46 ncı madde
uyarınca belirlenen yıllık öğrenci katkı payının iki katını aşmamak üzere
Yükseköğretim Kurulunca belirlenecek miktarda yaz okulu öğretim ücreti alınır.
Ancak bu miktarların tespitinde, normal süresi içinde mezun olamayan veya
lisans düzeyinde ikinci bir yüksek öğretim yapan öğrencilerden alınabilecek
zamlı katkı payı miktarları dikkate alınmaz. İkinci öğretime kayıtlı
öğrencilerden alınacak azami yaz okulu öğretim ücreti, fakülte ve program adına
göre normal örgün öğretimde kayıtlı öğrenciler için belirlenen yaz okulu
öğretim ücretinin iki katını geçemez. Üniversite veya yüksek teknoloji
enstitüsü yönetim kurulu, Yükseköğretim Kurulunca belirlenen miktardan daha az
yaz okulu öğretim ücreti alınmasına, başarılı veya gelir düzeyi düşük
öğrencilerden ise bu ücretin alınmamasına veya belirlenen miktardan daha az
öğretim ücreti alınmasına karar verebilir.
Bakanlıklar ve kamu kuruluşları
adına mecburi hizmet karşılığı öğrenim gören öğrenciler, Türk Cumhuriyetleri
ile Türk ve Akraba Toplulukları öğrencilerinden Devlet (Millî Eğitim Bakanlığı)
burslusu olarak yüksek öğretim gören öğrenciler ile gerek normal örgün
öğretimde gerekse ikinci öğretimde lisansüstü eğitim yapan araştırma
görevlilerinden yaz öğretimi için ücret alınmaz.
Yaz okulu öğretim ücretleri,
öğrenciler tarafından peşin olarak üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü
adına kamu bankalarından birinde açtırılacak hesaba yatırılır. Bu tutarlar,
Rektörlükçe en geç onbeş gün içinde ilgili bütçe dairesi başkanlığının hesabına
yatırılır. Yatırılan miktar Maliye Bakanlığınca ilgili bütçenin mevcut veya
yeniden açılacak tertiplerine bir yandan gelir, diğer yandan özel ödenek
kaydedilir. Kaydolunan özel ödeneğin en fazla % 70'i yaz okullarında ders
vermekle görevlendirilen öğretim elemanlarına ders ve sınav ücreti olarak
ödenebilir; kalan kısmı ise üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsünün mal
ve hizmet alımlarında kullanılır. Özel ödeneğin harcanmayan kısmı, üniversite
veya yüksek teknoloji enstitüsünün mal ve hizmet alımlarında kullanılmak üzere
ertesi yılın bütçesine devren gelir ve ödenek kaydedilir.
Yaz okullarında ders vermekle
görevlendirilen öğretim elemanlarına, verdikleri dersin kredi ve saati, yabancı
dilde eğitim yapılıp yapılmadığı ile derse kaydolan öğrenci sayısına göre,
11.10.1983 tarihli ve 2914 sayılı Kanunun 11 inci maddesinde unvanları için
öngörülen ek ders ücretlerinin beş katını, sınav ücretinin ise üç katını
geçmemek üzere, üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü yönetim kurulu
tarafından belirlenecek tutarda ders ve sınav ücreti ödenir. Bu fıkranın
uygulanmasında, son fıkrasının ilk cümlesi hariç olmak üzere 2914 sayılı
Kanunun 11 inci maddesi dikkate
alınır.
Özel ödeneğin yeterli olmadığı
gerekçe gösterilerek öğretim elemanlarına, kurum bütçesi, döner sermaye,
bilimsel araştırma projesi ve sair kaynaklardan ayrıca ders ve sınav ücreti ödenemez;
herhangi bir ödeme yapılamaz.
Bu maddeye göre yaz okulu
açılabilmesi için Yükseköğretim Kurulundan uygun görüş alınması zorunludur.
Üniversite veya yüksek teknoloji
enstitülerince, öğrencilerden para tahsil etmeksizin yaz okulu açılması halinde
bu madde uygulanmaz.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin esas ve usuller, Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Yükseköğretim
Kurulunca tespit edilir.
EK MADDE 27. - Üniversite veya yüksek teknoloji enstitülerinde hukuk, uluslararası ilişkiler, iktisat, işletme, bilgi teknolojileri ve ileri teknolojiler ile öğretmenlik alanlarında ikinci öğretim kapsamında yürütülecek tezsiz yüksek lisans programlarının açılması, öğrencilerden alınacak öğretim ücretleri, bu programlarda fiilen ders veren öğretim üyelerine ödenecek ek ders ve sınav ücretleri, aşağıda belirtilen esaslara uyulmak kaydıyla ilgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü yönetim kurulunun teklifi üzerine Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir.
Üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü yönetim kurulu kararlarında belirtilecek tarihlerde asgarî iki eşit taksitte alınan öğretim ücretleri, üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü adına kamu bankalarından birinde açtırılacak hesaba yatırılır. Bu tutarlar, Rektörlükçe en geç onbeş gün içinde ilgili bütçe dairesi başkanlığının hesabına yatırılır.
Toplanan öğretim ücretlerinin %
30'undan az olmamak üzere üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü yönetim
kurulunca belirlenecek kısmı, bilimsel araştırma projelerinde kullanılmak üzere
yüksek öğretim kurumlarında yer alan mevcut veya yeniden açılacak tertiplere
ödenek kaydedilir. Geri kalanı ise, ilgili kurumların bütçesinin mevcut veya
yeni açılacak tertiplerine bir yandan gelir, diğer yandan özel ödenek
kaydedilerek 11.10.1983 tarihli ve 2914 sayılı Kanunun 11 inci maddesi (son
fıkrasının ilk cümlesi hariç) ve 19.11.1992 tarihli ve 3843 sayılı Kanunun 10
uncu maddesi hükümleri dikkate alınarak 2914 sayılı Kanunun 11 inci maddesinin
dördüncü fıkrasında akademik unvanlar itibarıyla öngörülen ek ders ücretinin
her halükârda on katını ve aynı maddede öngörülen sınav ücretinin beş katını
geçmemek üzere bu eğitim programında fiilen ders veren öğretim
üyelerine ek ders
ve sınav ücreti;
3843 sayılı Kanunun
12 nci maddesinde belirtilen
esaslara göre bu program için görevlendirilen idarî personele fazla çalışma
ücreti olarak ödenir. Özel ödeneğin harcanmayan kısmı, üniversite veya yüksek
teknoloji enstitüsünün mal ve hizmet alımlarında kullanılmak üzere ertesi yılın
bütçesine devren gelir ve ödenek kaydedilir.
Özel ödeneğin yeterli olmadığı
gerekçe gösterilerek öğretim üyelerine kurum bütçesi, döner sermaye, bilimsel
araştırma projesi ve sair kaynaklardan ayrıca ders ve sınav ücreti ödenemez;
herhangi bir ödeme yapılamaz.
Bu maddenin uygulanmasında
yukarıda belirtilmeyen hususlar hakkında 2914 sayılı Kanun ile 3843 sayılı
Kanun hükümleri uygulanır.
Gerektiğinde yukarıda yer alan
hükümler kısmen veya tamamen, ileri uzaktan eğitim teknolojileri kullanılmak
suretiyle ikinci öğretim kapsamında yürütülecek tezsiz yüksek lisans
programları için de uygulanır.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin esas ve usuller Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Yükseköğretim
Kurulunca tespit edilir.
MADDE 3. – 8.6.1949 tarihli ve 5434 sayılı Kanunun;
a) 12 nci maddesinin (II) işaretli fıkrasının (o) bendinin üçüncü alt bendinden sonra gelen paragraftaki "iştirakçi" ibareleri, "iştirakçi ve isteğe bağlı iştirakçi" olarak değiştirilmiş ve anılan maddenin sonuna aşağıdaki paragraflar eklenmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi olarak en az on yıl çalıştıktan sonra, memurluktan çıkarılmış olanlar ile aynı Kanunun 96 ncı maddesi kapsamına girenler ve anılan Kanunun 48 inci maddesinin (A) bendinin (5) numaralı alt bendinde aranan nitelikleri kaybedenler hariç olmak üzere herhangi bir nedenle memurluktan ayrılmış olanlar, memurluktan ayrıldıkları tarihten itibaren altı ay içinde yazılı olarak Sandığa başvurmaları ve emeklilik keseneği ve kurum karşılıklarını ait olduğu ay içinde Sandık hesabına yatırmaları şartıyla başvuru tarihini takip eden aybaşından itibaren Sandıkla ilgilendirilirler. Sandığın diğer iştirakçileri de 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi olanlar ile aynı esaslar çerçevesinde bu uygulamadan yararlanabilirler. Bunların emeklilik keseneklerine, emeklilik keseneğine esas aylık, derece ve kademeleri ile ayrıldıkları göreve ilişkin ek göstergeleri esas alınır ve Sandığa emekli keseneği ödedikleri her yıl için bir kademe ilerlemesi ve eğitim durumları itibariyle 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre yükselebilecekleri dereceyi geçmemek şartıyla her üç yıl için bir derece yükselmesi uygulanır. Ancak, bu süreler, tekrar Sandığa tâbi bir göreve başlayanlar için de geçerli olmak üzere emeklilik ikramiyesinin süre ve miktar yönünden hesabı ile kazanılmış hak aylıklarının tespitinde dikkate alınmaz. Bu şekilde Sandıkla ilgilendirilenler bu Kanunun uygulanmasında isteğe bağlı iştirakçi olarak kabul edilirler.
Yukarıdaki paragrafta belirtilenlerden, toplu ya da fasılalı olarak toplam altı aydan daha fazla süreye ilişkin emekli kesenekleri ile kurum karşılıklarını süresinde ödemeyenlerin isteğe bağlı iştirakçilikleri sona erer. Sandıkla ilişkilendirilme isteğinden vazgeçtiğini yazılı olarak Sandığa bildirenlerin de isteğe bağlı iştirakçiliklerine başvuru tarihini takip eden ay başından itibaren son verilir. Diğer sosyal güvenlik kurumları ile zorunlu olarak ilgilendirilmelerini gerektirir görevlerde çalışmakta olan ya da çalışmaya başlayanlar ile diğer sosyal güvenlik kurumlarından veya Sandıktan kendi çalışmasından dolayı aylık bağlanmış olanlar isteğe bağlı iştirakçi olamazlar. Bunlardan diğer sosyal güvenlik kurumlarına tâbi olarak çalışmaya başlayıp bu görevleri sona erenler de altı ay içinde yazılı olarak isteğe bağlı iştirakçi olmak üzere başvuruda bulunabilirler.
b) Ek 68 inci maddesinin sondan
üçüncü fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
Ancak, eğitim veya bilimsel araştırma kurum ve
birimlerinde emekli aylıkları kesilmeksizin çalıştırılanlar, her derece ve
türdeki eğitim kurumları veya eğitim birimlerinde ders ücreti karşılığında ders
görevi verilenler, bu Kanunun ek 11 inci maddesi uyarınca Bakanlar Kurulu
kararıyla emekli aylıkları kesilmeksizin çalıştırılanlar ile profesör unvanına
sahip olanlardan 29.3.1984 tarihli ve 2992 sayılı Kanunun 34 üncü maddesine
göre görevlendirilenlere, bu görevlerinden dolayı bu fıkra hükmü uygulanmaz.
c) Ek 79 uncu maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 80. - T.C. Emekli Sandığı, emekli veya malullük aylığı alanlarla, bunların kanunen bakmakla yükümlü bulunduğu aile fertleri ile dul ve yetim aylığı alanların tedavi kurum ve kuruluşlarında yapılan tedavilerine (diş tedavileri dahil) ilişkin ücretler ile sağlık kurumlarınca verilen raporlar üzerine kullanılması gerekli görülen ortez, protez ve diğer iyileştirme araçları ile tetkik ve tahlil bedelleri için Maliye Bakanlığınca tespit edilen birim fiyatların altında bir fiyatla, ilgili kurum ve kuruluşlarla anlaşma yapabilir.
d) Geçici 217 nci maddesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 218.- T.C. Emekli
Sandığı iştirakçisi iken Sandıkla ilişkisi kesilmiş olanlardan, 12 nci madde
uyarınca isteğe bağlı iştirakçi olabilecekler, bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren üç ay içinde yazılı olarak Sandığa başvurmaları halinde aynı
esaslar dahilinde isteğe bağlı iştirakçi olabilirler.
MADDE 4. – 5.1.1961 tarihli ve 237 sayılı Kanunun;
a) 10 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
Madde 10. - Genel bütçeye dahil
daireler, katma bütçeli idareler ve döner sermayelerin yıl içinde her ne
şekilde olursa olsun edinebilecekleri taşıtların cinsi, adedi, hangi hizmette
kullanılacağı ve kaynağı yılı bütçe kanunlarına bağlı (T) işaretli cetvelde
gösterilir.
Yukarıda sayılanlar dışında kalan
kurum ve kuruluşlar tarafından bu Kanun gereğince taşıt edinilebilmesi,
edinilecek taşıtın cinsi, adedi, hangi hizmette kullanılacağı ve kaynağı
gösterilmek suretiyle önceden alınmış Bakanlar Kurulu kararına bağlıdır.
Ancak, Avrupa Birliği ile yürütülen
mali işbirliği kapsamındaki projelerle ilgili olarak yıl içerisinde alınması
gerekli görülen taşıtlar ile Başbakanlık hizmetlerinde kullanılmak üzere yıl
içerisinde hibe edilen taşıtlar Maliye Bakanlığı ile Devlet Planlama Teşkilatı
Müsteşarlığının uygun görüşü üzerine Bakanlar Kurulu kararı ile edinilebilir.
İçişleri Bakanlığınca lüzum
görüldüğü takdirde, bu Kanuna bağlı (1) sayılı cetvelde yazılı "İl
Valileri" taşıtları, gelir durumu müsait olan il özel idare bütçelerinden
de satın alınabilir.
Bu Kanuna ekli (1) sayılı
cetvelde belirtilenlerin (Dışişleri Bakanlığı Müsteşarı hariç) emir ve
zatlarına verilenler, (2) sayılı cetvelin birinci ve ikinci sırasında yer
alanlar, güvenlik önlemli (zırhlı) araçlar ve koruma altına alınanlarla ilgili
yönetmelik hükümlerine göre tahsis olunan araçlar dışında hibe dahil, her ne
suretle olursa olsun yabancı menşeli binek ve station-wagon cinsi taşıt
edinilemez. Yerli muhteva oranı % 50'nin altında kalan taşıtlar yabancı menşeli
sayılır. Bu oranı artırmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.
b) Kanuna ekli (1) sayılı
cetvelde yer alan "Danıştay Başkanı" ibaresinden sonra gelmek üzere
aşağıdaki ibare eklenmiştir.
Uyuşmazlık Mahkemesi Başkanı 1 Binek
5 Yıl
MADDE 5. – 4.1.1961 tarihli ve 213 sayılı Kanunun ek 13
üncü maddesinin (4) numaralı fıkrasının; (a) bendinde yer alan "Maliye
Bakanlığının yurt dışı kadrolarında bulunan personeli dışında kalan personeline
(sözleşmeli personel ile bağlı kuruluşların personeli dahil, bağlı kuruluşların
kadro karşılığı sözleşmeli personeli hariç)" ibaresi "Maliye
Bakanlığı ile bağlı kuruluşlarının merkez ve taşra teşkilatı kadrolarında
çalışan memurlar ile sözleşmeli personele (bağlı kuruluşların kadro karşılığı
sözleşmeli personeli hariç)" şeklinde; (c) bendinde yer alan
"teşkilatında çalıştırılan personele, bütçe kanunları uyarınca yaptırılan
fazla mesaiye ilave olarak" ibaresi "teşkilatı kadrolarında çalışan
memurlar ile sözleşmeli personele" şeklinde değiştirilmiş ve son
paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
Bu madde kapsamında bulunan
personele yapılan ikramiye, teşvik primi, teşvik ödemesi, döner sermaye katkı
payı ödemeleri, döner sermaye gelirlerinden yapılan ek ödemeler ve 4458 sayılı
Gümrük Kanunu uyarınca ödenen tutarlar ile Maliye Bakanlığınca belirlenecek
benzeri ödemelerin net tutarları, bu madde kapsamında yapılan ek ödemenin aylık
net tutarından mahsup edilir. Mahsuba ilişkin esas ve usulleri belirlemeye
Maliye Bakanı yetkilidir. Bu ödeme ilgili mevzuatı uyarınca ödenmekte olan zam,
tazminat, ödenek, döner sermaye payı, ikramiye, ücret ve her ne ad altında
olursa olsun benzeri ödemelerin hesabında dikkate alınmaz.
MADDE 6. – 2.7.1964 tarihli ve 492 sayılı Kanunun 81
inci maddesinin birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
Elçilik ve konsolosluklarda
yapılacak konsolosluk işlemleri için zorunlu gider olarak alınacak posta ve
haberleşme ücretleri, her ülkenin mahalli şartları da dikkate alınarak
Dışişleri ve Maliye bakanlıklarınca birlikte belirlenir. Alınan bu tutarların
harcanmayan kısmı ilgilisine iade edilir. Mali yıl sonuna kadar ilgilisine iade
edilemeyenler bütçeye gelir kaydedilir.
MADDE 7. – 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Kanunun;
a) 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (2) ve (3) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
2. Bankalar ve özel finans
kurumları tarafından verilen süresiz teminat mektupları,
3. Hazine Müsteşarlığınca ihraç
edilen Devlet iç borçlanma senetleri veya bu senetler yerine düzenlenen
belgeler (Nominal bedele faiz dahil edilerek ihraç edilmiş ise bu işlemlerde
anaparaya tekabül eden satış değerleri esas alınır.),
b) Geçici 7 nci maddesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 8. – 31.12.2007
tarihine kadar uygulanmak üzere, özelleştirme kapsamına alınan kuruluşlar dahil
8.6.1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tâbi
iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşları ile bunların
müesseseleri, bağlı ortaklıkları ve iştirakleri, 18.6.1999 tarihli ve 4389
sayılı Kanuna tâbi faaliyeti devam eden kamu bankaları, büyükşehir
belediyeleri, belediyeler, il özel idareleri ve bunlara ait tüzel kişilerin
veya bunlara bağlı müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşların,
Devlete ait olan ve bu Kanun kapsamına giren borçlarına karşılık, mülkiyeti bu
idarelere ait ve üzerinde herhangi bir takyidat bulunmayan taşınmazlarından
genel bütçeye dahil daireler ve katma bütçeli idarelerce ihtiyaç duyulanlar ile
29.1.2004 tarihli ve 5084 sayılı Kanun kapsamında değerlendirilecek olanlar,
4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine göre oluşturulacak
komisyon tarafından takdir edilecek değeri üzerinden, borçlu kurumun da uygun
görüşü alınarak bütçenin gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin
Maliye Bakanlığınca satın alınabilir.
Bu idarelerin satın alınan
taşınmazlarının tapu işlemlerine esas olan ve yukarıda belirtilen şekilde
tespit edilen değerine eşit tutarda Devlete ait olan ve bu Kanun kapsamına
giren borçları terkin edilir.
Bu madde hükmü, yukarıda sayılan
kuruluşlar dışında kalan, borcunu ödemede çok zor duruma düştüğü inceleme
raporu ile tespit edilen ve vergi dairelerine bu Kanun kapsamına giren borcu
bulunan diğer mükelleflerin (tüzel kişiliği bulunanların ortaklarına ait olanlar
dahil) taşınmazları için de uygulanabilir.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin esas ve usuller Maliye Bakanlığınca belirlenir.
MADDE 8. – 8.6.1959 tarihli ve 7338 sayılı Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasına (l) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
bent eklenmiştir.
m) Genel bütçeye dahil
dairelerle katma bütçeli idareler bütçelerinden kamu iktisadi teşebbüslerine
yapılacak iktisadi transferler ve yardımlar.
MADDE 9. – 8.9.1983 tarihli ve 2886 sayılı Kanunun;
a) 25 inci maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
İsteklilerden, ihale konusu olan işin tahmin edilen bedelinin % 3'ü oranında geçici teminat alınır. 10 uncu madde uyarınca yapılacak ihalelerde geçici teminat teklif edilen bedelin, tasfiye idaresince yapılan taşınır mal satışlarında ise satışa esas bedelin % 3'ünden az olamaz.
b) 26 ncı maddesinin birinci
fıkrasının (b) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ikinci
fıkrasına "Bankalarca" ibaresinden sonra gelmek üzere "ve özel
finans kurumlarınca" ibaresi ve maddenin sonuna aşağıdaki fıkra
eklenmiştir,
b) Bankalar ve özel finans
kurumlarının verecekleri süresiz teminat mektupları,
c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç
edilen Devlet iç borçlanma senetleri veya bu senetler yerine düzenlenen
belgeler (Nominal bedele faiz dahil edilerek ihraç edilmiş ise bu işlemlerde
anaparaya tekabül eden satış değerleri esas alınır).
Bu Kanun kapsamında teminat
olarak kabul edilecek geçici, kesin ve avans teminat mektuplarının kapsam ve
şeklini tespite Maliye Bakanlığı yetkilidir.
c) 54 üncü maddesinin birinci
fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
Tasfiye idaresince yapılan taşınır mal
satışlarında kesin teminat, ihale bedelinin % 6'sından az olamaz.
MADDE 10. – 13.12.1983 tarihli ve 178 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin;
a) 10 uncu maddesinin (o) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye (o) bendinden sonra gelmek üzere (p)
ve (r) bentleri eklenmiştir.
o) Kamu kurum ve kuruluşlarınca
işletilen eğitim ve dinlenme tesisi, misafirhane, kreş, spor tesisi ve benzeri
sosyal tesislerden yararlanacak olanlardan alınacak asgarî bedelleri
belirlemek, bu yerlerden elde edilen gelirlerin kullanımına ilişkin esas ve
usuller ile bunlara ilişkin düzenlemeleri yapmak.
p) Devlet memurları ve diğer
kamu görevlileri ile bunların emekli, dul ve yetimlerinin (bakmakla yükümlü
oldukları aile fertleri dahil) tedavi kurum ve kuruluşlarında yapılan
tedavilerine (diş tedavileri dahil) ilişkin ücretlerle sağlık kurumlarınca
verilen raporlar üzerine kullanılması gerekli görülen ortez, protez ve diğer
iyileştirme araç bedellerinin kurumlarınca ödenecek kısmını ve bu konuya
ilişkin esas ve usulleri Sağlık Bakanlığının görüşünü almak suretiyle tespit
etmek.
r) Devlet memurları ve diğer
kamu görevlileri ile bunların emekli, dul ve yetimlerinin (bakmakla yükümlü
oldukları aile fertleri dahil) ayakta tedavileriyle ilgili ilaç kullanımında,
gerektiğinde ilaçların eşdeğerlikleri dikkate alınarak tespit edilecek her
türlü referans fiyatlar üzerinden bedellerinin ödenmesini sağlamak ve bu
hususlara ilişkin esas ve usulleri Sağlık Bakanlığının görüşünü almak suretiyle
tespit etmek.
b) 11 inci maddesine (m)
bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (n) ve (o) bentleri eklenmiştir.
n) Devlet memurları ve diğer
kamu görevlileri ile bunların emekli, dul ve yetimlerinin (bakmakla yükümlü
oldukları aile fertleri dahil) ilgili kanunlar uyarınca ödemeleri gereken
(katılım payından muaf ilaçlar hariç) ilaç katılım payları karşılığında
ilgililerin maaş veya aylıklarından kesinti yaptırmak.
o) Kamu kurum ve kuruluşlarınca
işletilen eğitim ve dinlenme tesisi, misafirhane, kreş, spor tesisi ve benzeri
sosyal tesislerin hesaplarının bir düzen içinde tutulması için muhasebe sistemi
kurmak, kullanılacak defter ve belgeleri tespit etmek,
c) Ek 26 ncı maddesinin üçüncü
fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Merkezde ücret karşılığı mesleki ders vermek için görevlendirilen Bakanlık personeli ve diğer kişilere, haftada yirmi, bir takvim yılında üçyüzaltmış saati aşmamak ve 2914 sayılı Yüksek Öğretim Personel Kanununun 11 inci maddesinde öngörülen azami ek ders ve sınav ücretlerini geçmemek üzere, Bakanlık tarafından belirlenen miktar, esas ve usuller çerçevesinde ders ve sınav ücreti ödenir.
MADDE 11. – 13.12.1983 tarihli ve 181 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin geçici 9 uncu maddesinde yer alan "2003 yılı sonuna
kadar," ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 12. – 27.6.1963 tarihli ve 261 sayılı Kanuna mülga
2 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 2/A maddesi eklenmiştir.
MADDE 2/A. - Geri verilecek
paraların kesin olarak veya avans suretiyle ödenmesinin esas ve usulleri,
Hazine Müsteşarlığı ile Maliye Bakanlığı tarafından müştereken tespit olunur.
Yapılacak inceleme sonunda fazla
ödendiği tespit olunan veya zamanında mahsup olunmayan tutarlar 21.7.1953
tarihli ve 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre geri alınır.
MADDE 13. – 24.12.2003 tarihli ve 5027 sayılı Kanunun;
a) 4 üncü maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Tahakkuk ettirilecek giderler
Devlet muhasebesi kayıtlarında ekonomik sınıflandırmanın dördüncü düzeyini de
kapsayacak şekilde gösterilir; kesinhesap kanunu tasarıları ise ikinci düzeyde
hazırlanır.
b) 11 inci maddesinin (d)
bendinde yer alan "(Hazine Müsteşarlığı bütçesinin (05) ve (08) ekonomik
sınıflandırma kodunda yer alan tertipleri hariç)" ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
c) 17 nci maddesinin (a)
fıkrasının (10) numaralı bendi ile (e) fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve maddeye aşağıdaki (h) fıkrası eklenmiştir.
10. Aynı kuruluş bütçesi içinde
fonksiyonel ve ekonomik sınıflandırma ayırımına bakılmaksızın aktarma yapmaya
veya kuruluşların bütçelerinden Maliye Bakanlığı bütçesinin yedek ödenek
tertiplerine aktarma yapmaya,
e) Bütçenin (B) işaretli
cetvelinde GSM Hazine payları için öngörülen gelir tahminini aşan kısım, bir
yandan genel bütçeye özel gelir, diğer yandan Maliye Bakanlığı bütçesinde yeni
açılacak tertibe özel ödenek kaydedilir. Bu ödenekten, Maliye Bakanlığı
bütçesinin 12.01.31.00-01.1.2.00-1-09.3 tertibine yüztrilyon lirayı, Hazine Müsteşarlığı
bütçesinin 07.82.31.00-04.2.1.06-1-05.1 tertibine yüztrilyon lirayı aktarmaya
Maliye Bakanı yetkilidir.
2004 Yılı Yatırım Programı ile
ilişkilendirmek suretiyle Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü enerji sektörü
kapsamında yer alan Borçka Barajı ve HES projesine yetmişbeştrilyon lirayı,
Muratlı Barajı ve HES projesine elliüçtrilyon lirayı, Deriner Barajı ve HES
projesine yüzyetmiştrilyon lirayı, Ermenek Barajı ve HES projesine
ellidörttrilyon lirayı ve içmesuyu sektörü kapsamında yer alan Büyük İstanbul
İçmesuyu Projesi II. Merhale (Büyük Melen) projesine doksansekiztrilyon lirayı
geçmemek üzere toplam dörtyüzellitrilyon liraya kadar Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü bütçesinin ilgili tertiplerine ve Türkiye Cumhuriyeti Karayolları
Genel Müdürlüğü ulaştırma sektörü kapsamında yer alan Gümüşova-Gerede Otoyolu
(Bolu Dağı geçişi dahil) projesine yüzaltıtrilyon lirayı geçmemek üzere Türkiye
Cumhuriyeti Karayolları Genel Müdürlüğü bütçesinin ilgili tertiplerine ödenek
eklemeye Maliye Bakanı yetkilidir. Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğünün bu projelerinde mevsim şartları nedeniyle
harcanamayacağı belirlenen tutarları, aynı Genel Müdürlüğün 2004 yılı Yatırım
Programında devam eden diğer öncelikli projelerinde kullanılmak üzere revize
etmeye Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı yetkilidir.
h) Bu Kanun ve diğer kanunlar
gereğince yapılacak her türlü aktarmalarda, 26.5.1927 tarihli ve 1050 sayılı
Kanunun 57 nci maddesinde yer alan sınırlamalar uygulanmaz.
d) 32 nci maddesinin (a)
fıkrasında yer alan "öğretim üyeliklerine" ibaresinden sonra gelmek
üzere "ve araştırma görevlisi kadrolarına" ibaresi eklenmiştir.
e) 33 üncü maddesinin altıncı
fıkrasındaki parantez içi hükümde yer alan "pozisyonlar ile" ibaresi
"pozisyonlar, 11.2.1950 tarihli ve 5539 sayılı Kanun, 26.9.1984 tarihli ve
3045 sayılı Kanun, 24.6.1994 tarihli ve 4009 sayılı Kanun, 8.1.1985 tarihli ve
3143 sayılı Kanun, 13.12.1983 tarihli ve 180 sayılı Kanun Hükmünde Kararname
ile” şeklinde değiştirilmiştir.
f) 34 üncü maddesinin (a)
fıkrasının üçüncü bendinin son cümlesinde yer alan "fazla çalışmalar"
ibaresinden sonra gelmek üzere, "ile fazla çalışma ücret ödemelerine
ilişkin ilama bağlı borçlar için yapılacak aktarmalar" ibaresi
eklenmiştir.
g) 36 ncı maddesinin (a) fıkrasının
(5) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
5. Türkiye Petrolleri Anonim
Ortaklığı Genel Müdürlüğünün mal ve hizmet satışları (Devlet hissesi karşılığı
olup, yurt içinde ürettiği ve/veya alıp sattığı ham petrol ile doğal gaza ait
hasılat hariç) gayrisafi hasılatının % 10'u,
h) 44 üncü maddesinin birinci
fıkrasının son paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Bütçelerinin mevcut veya yeniden
açılacak tertiplerinin (01.4) ekonomik sınıflandırma kodundan yaparlar.
i) 49 uncu maddesinin (ö)
bendine aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
4. 2003 yılında Gümrük
Müsteşarlığı bütçesine özel ödenek kaydedilen ödeneklerden Bayındırlık ve İskân
Bakanlığı bütçesine aktarılıp harcanamayan tutarları devren özel gelir ve
ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
MADDE 14. – 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 18. – Özelleştirme
programındaki kuruluşlarda çalışmakta iken çalıştıkları kuruluşun 1.1.1992
tarihinden itibaren özelleştirilmesi, kapatılması, tasfiyesi veya diğer
nedenlerle iş akitleri feshedildiği veya özelleştirilmiş bulunan işletmelerde
özelleştirme tarihinden itibaren işveren tarafından altı ay içinde iş akitleri
feshedildiği için 2004 yılında 14.7.1965
tarihli ve 657 sayılı Kanunun 4/C maddesi hükümleri gereği kamu kurum ve
kuruluşlarında geçici personel statüsünde istihdam edilecek kişilerin bu
kapsamdaki ücret ve diğer özlük hakları 31.12.2004 tarihine kadar Özelleştirme
Fonunun İş Kaybı Tazminatı ödeneğinden ilgili kuruluşlara aktarılır. Genel ve
katma bütçeli kuruluşlarda istihdam edilenlerin ücret ve diğer özlük hakları
karşılığı aktarılacak tutarlar, Maliye Bakanlığı Merkez Saymanlık Müdürlüğü
hesabına yatırılır ve bütçeye gelir kaydedilir. Yapılacak ödemeler ise, genel
ve katma bütçeli kurum bütçelerinin mevcut ya da yeni açılacak tertiplerinden
ödenir. Ödemeye ilişkin esas ve usuller Maliye Bakanlığı tarafından belirlenir.
Özelleştirme uygulamaları
çerçevesinde % 50’den fazla kamu payı satış yoluyla özelleştirilmiş
şirketlerden, bu Kanunun yayımı tarihinden önce iflas kararı alınanlarda
çalışan, kamuda çalıştıkları sürelere ilişkin tazminatlarını alamayan ve bu
konuda doğmuş alacaklarını iflas masalarına kaydettirmiş bulunan işçilerden, bu
kararın yayımı tarihinden itibaren altı ay içinde gerekli belgelerle birlikte
Özelleştirme İdaresi Başkanlığına başvuruda bulunanların kamuda geçen sürelere
ilişkin olarak kuruluşun özelleştirildiği tarihteki ücreti üzerinden Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından tespit edilen kıdem tazminatı alacakları
Özelleştirme Fonundan ödenir. İşçiler adına iflas masasına alacak kaydedilen
tutarın Özelleştirme Fonunca yapılan ödemeye tekabül eden kısmı Özelleştirme
İdaresi Başkanlığı tarafından takip ve tahsil edilir.
MADDE 15.- 10.7.2003 tarihli ve 4926 sayılı Kanunun 35
inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan "her yıl bütçe
kanunlarında belirlenen ikramiye katsayısı" ibaresi "Devlet memurları
aylıkları için tespit olunan katsayı", "bakanlığın" ibaresi
"kurumun" şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 16.- 25.3.1987 tarihli ve 3332 sayılı Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (C) bendinin sonuna aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
Bu kapsamda, Türkiye İhracat Kredi Bankası
Anonim Şirketinin bir önceki yıla ait kâr paylarından Hazineye isabet eden
tutarı, Hazineden olan politik risk alacaklarına mahsup etmeye Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan; bu işlemleri anılan Müsteşarlığın teklifi
üzerine gelir ve gider hesapları ile ilişkilendirilmeksizin mahiyetlerine göre
ilgili Devlet hesaplarına kaydettirmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
MADDE 17.- 19.11.1992 tarihli ve 3843 sayılı Kanunun 12
nci maddesinin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
Öğretim elemanlarına ödenecek ek ders ve sınav ücretleri ile personele
ödenecek fazla çalışma ücretlerinin toplamı, toplanan ikinci öğretim
ücretlerinin %70'ini aşamaz.
MADDE 18.- 4.2.1924 tarihli ve 406 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 9. - a) Türk
Telekomünikasyon Anonim Şirketinin, ilgili malî yıl kârlarından Hazineye isabet
eden tutarları;
1) Hazine Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakanın teklifi üzerine bütçeye gelir kaydetmeye,
2) Türk Telekomünikasyon Anonim
Şirketinin ödenmemiş sermayesine veya 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye
tâbi olduğu dönemde Bakanlar Kurulu kararı ile verilen ve halen devam eden
görevler nedeniyle doğan ve doğacak olan görev zararları alacaklarına mahsup
edilmek üzere Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın teklifi üzerine
bütçeye gelir, ödenek ve gider kaydetmeye,
b) Türk Telekomünikasyon Anonim
Şirketinin ilgili malî yıldan önceki yıllara ait kâr paylarından Hazineye
isabet eden tutarları Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın talebi
üzerine bütçenin gelir ve giderleri ile ilişkilendirilmeksizin Türk
Telekomünikasyon Anonim Şirketinin 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tâbi
olduğu dönemde Bakanlar Kurulu kararı ile verilen ve halen devam eden görevler
nedeniyle doğan ve doğacak olan görev zararı alacakları veya ödenmemiş
sermayesine mahsubuna ilişkin işlemleri yapmaya,
c) Türk Telekomünikasyon Anonim
Şirketinin bir önceki malî yıl sonu itibarıyla; Hazineye (28.3.2002 tarihli ve
4749 sayılı Kanun kapsamındaki Hazine alacakları hariç) ve fonlara olan
borçları ile geçmiş yıllar bütçe kanunlarının "Kurumların hasılatından pay"
başlıklı maddeleri uyarınca doğan ve Maliye Bakanlığı Merkez Saymanlığına
ödenmesi gereken vadesi geçmiş borçlarını, Hazineden ve fonlardan olan
alacaklarına veya ödenmemiş sermayelerine mahsup etmeye Hazine Müsteşarlığının
bağlı olduğu Bakan; bu işlemleri anılan Müsteşarlığın teklifi üzerine gelir ve
gider hesapları ile ilişkilendirilmeksizin mahiyetlerine göre ilgili Devlet
hesaplarına kaydettirmeye,
Maliye Bakanı yetkilidir.
MADDE 19. – 25.8.1999 tarihli ve 4447 sayılı Kanunun 49
uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
İşsizlik sigortasının
gerektirdiği ödemeleri, hizmet ve yönetim giderlerini karşılamak üzere, bu
Kanunun 46 ncı maddesi kapsamına giren tüm sigortalılar, işverenler ve Devlet,
işsizlik sigortası primi öder. İşsizlik sigortası primi, sigortalının 17.7.1964
tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 77 ve 78 inci maddelerinde
belirtilen prime esas aylık brüt kazançlarından, % 1 sigortalı, % 2 işveren ve
%1 Devlet payı olarak alınır.
MADDE 20. – 1.6.2000 tarihli ve 4572 sayılı Kanuna
aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. - a) Tarım Satış
Kooperatif ve Birliklerinin 1.5.2000 tarihi itibarıyla Destekleme ve Fiyat
İstikrar Fonuna olan borçlarından, Tarım Satış Kooperatif ve Birliklerinin
yeniden yapılandırma sürecinde, Yeniden Yapılandırma Kurulunun önerileri
doğrultusunda tasfiyesi uygun görülenler ile bu borçların tasfiyesine kadar
geçecek süre içinde doğacak faizin terkin edilmesine, Hazine Müsteşarlığının
bağlı olduğu Bakanın teklifi üzerine Maliye Bakanı yetkilidir.
b) Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası Anonim Şirketi tarafından 99/13288 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
uyarınca Tarım Satış Kooperatif ve Birliklerine Destekleme ve Fiyat İstikrar
Fonu koşullarında kullandırılan ve 2001/2312 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
uyarınca Hazine kaynağına dönüşen kredilerden birliklerin yeniden
yapılandırılma sürecinde tasfiyesi uygun görülenlerin "tasfiye tarihi
itibarıyla kaydi bakiyesinin" terkin edilmesine Hazine Müsteşarlığının
bağlı olduğu Bakanın teklifi üzerine Maliye Bakanı yetkilidir.
c) Tarım Satış Kooperatif ve
Birliklerinin 1.5.2000 tarihinden önce mevcut özel bünye faaliyetleri ile
ilgili banka borçları, birliklerin yeniden yapılandırma sürecinde Yeniden
Yapılandırma Kurulunun önerileri dikkate alınarak Hazine tarafından söz konusu
borçların, hangi miktar ve koşullarda üstlenileceğine ve 28.3.2002 tarihli ve
4749 sayılı Kanun ve ilgili yıl bütçe kanunu hükümleri çerçevesinde
üstlenilecek borçların tasfiye edilmesine ilişkin esas ve usuller Bakanlar
Kurulunca belirlenir.
MADDE 21. – 15.11.2000 tarihli ve 4603 sayılı Kanunun;
a) Geçici 3 üncü maddesinin ikinci fıkrası ile üçüncü fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası Anonim Şirketi ve/veya Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketi tarafından
devir alınan taahhütler ile aktifler arasındaki menfi fark, devir alan Bankaya
Hazine Müsteşarlığınca nakit ve/veya özel tertip Devlet iç borçlanma senedi
şeklinde avans mahiyetinde ödenir. Ancak Hazinece avans mahiyetinde yapılan
ödemeler ve devir tarihi itibarıyla nazım hesaplarda yer alan taahhütlerden
nakde dönüşenler Bankalar Yeminli Murakıplarınca yapılacak incelemeler sonucu
düzenlenecek nihaî raporlar ve onaylanacak devir bilançoları esas alınarak
kesinleştirilir. Söz konusu inceleme sonucunda nakde dönüşen taahhütler de
dahil edilerek Hazine aleyhine tespit edilen farkın, ilave faiz yürütülmeksizin
ilgili harcama kaleminden bankalara nakden ödenmesine ve/veya anılan bankaların
kâr paylarından Hazineye isabet
eden tutarlarını, Hazineden
bu madde kapsamında
olan alacaklarına mahsup
etmeye Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan; mahsup işlemlerini
Müsteşarlığın teklifi üzerine, bütçenin gelir ve gider hesaplarıyla
ilişkilendirilmeksizin mahiyetlerine göre ilgili Devlet hesaplarına
kaydettirmeye Maliye Bakanı yetkilidir. Bankalar Yeminli Murakıplarınca Hazine
lehine bir farkın tespit edilmesi halinde ise bankalarca nakden ödeme yapılır
ve /veya daha önce ihraç edilmiş senetler geri alınabilir. Söz konusu senetlere
ilişkin herhangi bir nakden ödeme yapılmış olması halinde, bu tutar Hazinece
senede ilişkin ödemenin yapıldığı tarihe en yakın tarihte gerçekleştirilen
iskontolu Hazine ihalesinde oluşan yıllık bileşik faiz esas alınarak
hesaplanacak faiz tutarıyla birlikte Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim
Şirketi ve/veya Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketinden nakden tahsil edilir.
Bu devirden dolayı Türkiye Cumhuriyeti Ziraat
Bankası bilançosunda görünen alacaklar özelleştirme süreci başlayana kadar
karşılık ayrılarak giderilir ve karşılıklar ayrıldıkları yıla ait kurumlar
vergisi matrahının tespitinde gider olarak kabul edilir.
b) Geçici 6 ncı maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 7. – 20.6.2001 tarihli ve 4684 sayılı Kanun ve 2001/2312 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası Anonim Şirketi ve Türkiye Halk Bankası Anonim Şirketinin ve Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası aracılığıyla Tarım Kredi Kooperatiflerinin avans olarak tasfiyesi yapılan görev zararı ve/veya gelir kayıplarının kesin tespitini teminen yapılacak nihaî inceleme sonuçlarına göre; Hazine aleyhine bir farkın doğması halinde, söz konusu farkın ilave faiz yürütülmeksizin ilgili harcama kaleminden nakden ödenmesine veya anılan Bankaların önceki yıllara ait kâr paylarından Hazineye isabet eden tutarlarını, Hazineden olan görev zararı veya gelir kaybı alacaklarına mahsup etmeye Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan; mahsup işlemlerini Müsteşarlığın teklifi üzerine bütçenin gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin mahiyetlerine göre ilgili Devlet hesaplarına kaydettirmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
MADDE 22. – 28.3.2002 tarihli ve 4749 sayılı Kanunun 15
inci maddesinin birinci fıkrasındaki "yer alacak ödemeler" ibaresinden
sonra gelmek üzere "ile 12 nci maddenin üçüncü fıkrasında yer alan para
piyasası nakit işlemleri" ibaresi ile aynı maddenin ikinci fıkrasına (c)
bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiştir.
d) Devlet dış borçları ile
ilgili kredi anlaşmalarında öngörülen bütün ödeme ve işlemler (dış proje
kredileri çerçevesinde yapılacak ödemeler dahil, kredilerin kullanımları
hariç),
MADDE 23. – 8.6.1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 36 ncı maddesinin (4) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve (5) numaralı fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki (6), (7)
ve (8) numaralı fıkralar eklenmiştir.
4. Yukarıdaki indirimler
yapıldıktan sonra kalan kâr, müesseselerde teşekküle, teşekküllerde ise
Hazineye devredilir.
6. a) Bu Kanun Hükmünde
Kararnameye tâbi kuruluşlar ile Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim Şirketinin
(özelleştirme programına alındığı tarihe kadar) bir önceki yıla ilişkin
kârlarından Hazineye isabet eden tutarları;
1) Bu Kanun Hükmünde Kararnamede
belirtilen kısıtlamalara tâbi olmaksızın, Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu
Bakanın teklifi üzerine genel bütçeye gelir kaydetmeye,
2) Kuruluşların ödenmemiş
sermayelerine veya tahakkuk etmiş görev zararları alacaklarına mahsup edilmek
üzere Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın teklifi üzerine bütçeye
gelir, ödenek ve gider kaydetmeye,
b) (a) bendi kapsamına giren
kuruluşların geçen yıldan daha önceki yıllara ait kâr paylarından Hazineye
isabet eden tutarları Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın talebi üzerine
bütçenin gelir ve giderleri ile ilişkilendirmeksizin kuruluşların görev zararı
alacakları veya ödenmemiş sermayelerine mahsup etmeye ilişkin işlemleri
yapmaya,
Maliye Bakanı yetkilidir.
7. Kamu ortaklıkları ve
iştiraklerinin yeniden düzenlenmesine ilişkin tedbirleri uygulamak, sermaye
artırımlarına katılmak, kamu iktisadi teşebbüslerinin yatırım ve finansman
programlarının gereklerini yerine getirmek ve bu Kanun Hükmünde Kararname
hükümlerini uygulamak amacıyla;
a) Hazinece her türlü sermaye
artırımlarına katılınması ve sermaye paylarının satın alınmasına,
b) Hazinenin ve kamu iktisadi
teşebbüslerinin sermaye paylarını diğer kamu iktisadi teşebbüslerine,
Özelleştirme İdaresine veya katma bütçeli idarelere devretmeye veya onlar
tarafından devir alınmasını sağlamaya,
c) Kamu iktisadi teşebbüsleri ve
bağlı ortaklıklarının Hazineye veya çeşitli fonlara olan borçlarını yıllık
yatırım ve finansman programlarına uygun olarak Hazineden olan alacaklarına
veya ödenmemiş sermayelerine mahsup etmeye veya teşebbüslerin borçlarının
ödenme zamanı ve şartlarını belirlemeye,
Hazine Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakan; bu işlemlerin gerektirdiği tutarları, anılan Müsteşarlığın
teklifi üzerine bütçede açılacak özel tertiplere gelir ve ödenek kaydetmeye
Maliye Bakanı yetkilidir.
8. Kamu iktisadi teşebbüsleri ve
bağlı ortaklıklarının bir önceki yıl sonu itibarıyla Hazineye (28.3.2002
tarihli ve 4749 sayılı Kanun kapsamındaki Hazine alacakları hariç) ve fonlara
olan borçları ile geçmiş yıllar bütçe kanunlarının "Kurumların Hasılatından
Pay" başlıklı maddeleri uyarınca doğan ve Maliye Bakanlığı Merkez
Saymanlığına ödenmesi gereken vadesi geçmiş borçlarını, Hazineden ve fonlardan
olan alacaklarına veya ödenmemiş sermayelerine mahsup etmeye Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan; bu işlemleri anılan Müsteşarlığın teklifi
üzerine, gelir ve gider hesapları ile ilişkilendirilmeksizin mahiyetlerine göre
ilgili Devlet hesaplarına kaydettirmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
MADDE 24. – 22.1.2004 tarihli ve 5072 sayılı Kanunun
geçici 1 inci maddesinde yer alan "Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren altı ay içinde" ibaresi "31.12.2005 tarihine kadar"
şeklinde değiştirilmiş ve anılan Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunun
yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan dernek ve vakıfların kamu kurum ve
kuruluşları ile ilgili almış oldukları isimler ile tüzük ve senetlerindeki kamu
görevlilerinin unvanlarını kullanma hakları saklıdır.
MADDE 25.- 17.7.1963 tarihli ve 278 sayılı Kanuna
aşağıdaki madde eklenmiştir.
EK MADDE 3. - Bu Kanun ile 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununa göre görevlendirileceklerin asli görevlerine ait
aylık, ücret, ödenek, her türlü zam ve tazminatları ile diğer malî ve sosyal
hakları ödenmeye devam olunur. Bunlara Kurumca ödenecek ücretler, 2547 sayılı
Kanunun 38 inci maddesinin son fıkrasında yer alan sınırlamaya tâbi olmaksızın,
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi en yüksek Devlet memuruna her ne ad
altında olursa olsun fiilen yapılan malî ve sosyal hak niteliğindeki her türlü
ödemeler dahil bulunacak toplamının altı aylık net ortalamasını geçmemek üzere
Başbakanca tespit olunur.
MADDE 26. – 10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 8. - 657 sayılı
Devlet Memurları Kanununda belirtilen genel ve özel şartları taşımaları
kaydıyla, denizcilikle ilgili konularda lisans düzeyinde eğitim veren yüksek
öğretim kurumları ile bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek
öğretim kurumlarının güverte, gemi makineleri işletme ve gemi inşa mühendisliği
bölümleri mezunu olup, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay
içerisinde Denizcilik Müsteşarlığına başvuranlar arasından Kurumca yapılacak
sınavda başarılı olanlardan başarı sırasına göre (80) kişi, açıktan atamaya
ilişkin sınav ve yerleştirme hükümleri ile 5027 sayılı 2004 Malî Yılı Bütçe
Kanununun 32 nci maddesinin (a) fıkrasında düzenlenen hükme tâbi olmaksızın ve
başka bir şart aranmaksızın Gemi Sörvey Kurulu uzmanlığı kadrolarına atanırlar.
MADDE 27. – 28.5.1970 tarihli ve 1264 sayılı Kanunun 3, 4
ve 5 inci maddelerinde yer alan "mal sandıkları ve" ibareleri madde
metinlerinden çıkarılmıştır.
MADDE 28. – 15.5.1957 tarihli ve 6964 sayılı Kanunun;
a) 3 üncü maddesinin (i) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
i) Bütçe imkanlarına bağlı
olarak, ziraat ile ilgili laboratuvarlar, müzeler, kulüpler, kitaplıklar,
seyyar sinemalar, bitki hastalıklarıyla mücadele, ilaçlama yerleri kurmak ve
ziraî ilaç, veteriner ilaçları, gübre, tohum gibi girdi satış yerleri, her
türlü ziraat ve ziraî sanayî tesisleri, fidanlık ve ağaçlıklar, damızlık ve
örnek ahır ve ağılları, aşım durakları, ziraat işletmeleri, çiftçi danışmanlığı
merkezleri açmak ve işletmek, hayvan hastalıkları teşhis ve tedavi
hizmetlerinde bulunmak, sulama, kurutma, ağaçlandırma, toprak koruma ve
verimliliği muhafaza konularında çalışmak, uygulama, tesis inşası ve benzeri
faaliyetlerde bulunmak, çiftçilerin üretim ve meslekleriyle ilgili her türlü
ihtiyaçlarını karşılamak, bu hizmetleri yerine getirmek için gerekli teknik
personel ve sağlık personeli istihdam etmek.
b) 11 inci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Üst üste iki dönem yönetim
kurulu başkanlığı yapmış olanlar, aradan iki seçim dönemi geçmedikçe aynı
göreve yeniden seçilemezler.
c) 28 inci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Üst üste iki dönem Birlik
yönetim kurulu başkanlığı yapmış olanlar, aradan iki seçim dönemi geçmedikçe
aynı göreve yeniden seçilemezler.
d) 32 nci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Birlik gelirlerinin en az yüzde
ellisi odaların kayıtlı üye sayıları, ekonomik durumları ve projeleri dikkate
alınarak Birlik Yönetim Kurulunun belirleyeceği esaslar çerçevesinde odalara
dağıtılır.
MADDE 29. – 7.12.1994 tarihli ve 4054 sayılı Kanunun;
a) 39 uncu maddesine mülga (b)
bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (c) bendi eklenmiş ve mevcut (c) bendi
(d) bendi olarak teselsül ettirilmiştir.
c) Yeni kurulacak olan anonim ve
limited şirket statüsündeki tüm ortaklıkların sermayelerinin ve sermaye
artırımı halinde artan kısmın on binde dördü nispetinde yapılacak ödemeler,
b) 53 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan "Resmî Gazetede" ibaresi "Kurum internet
sayfasında" şeklinde değiştirilmiştir.
c) 55 inci maddesinin ikinci fıkrasında
yer alan "bir ay" ibaresi "üç ay" olarak değiştirilmiştir.
MADDE 30. - Ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar
ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin
Denizcilik Müsteşarlığına ait bölümüne eklenmiştir.
MADDE 31. - Genel bütçeye dahil daireler, katma bütçeli
idareler, döner sermayeler, fonlar, belediyeler, il özel idareleri, sosyal
güvenlik kurumları, bütçeden yardım alan kuruluşlar, özel kanunla kurulmuş
diğer kamu kurum, kurul, üst kurul ve kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüsleri
ve bu maddede sayılanların bağlı ortaklıkları, müessese ve işletmeleri ile
birlikleri (kamu bankaları, mazbut vakıflar, özel kanunla kurulmuş kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşları ve bunların üst kuruluşları ile kefalet ve yardımlaşma
sandıkları hariç) kendi bütçeleri veya tasarrufları altında bulunan bütün
kaynaklarını Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası veya muhabiri olan Türkiye
Cumhuriyeti Ziraat Bankası nezdinde kendi adlarına açtıracakları Türk Lirası
cinsinden hesaplarda toplarlar.
Bu kurumlar tahakkuk etmiş tüm
ödemelerini bu hesaplardan yaparlar.
Kamu kaynaklarının bu madde
hükmüne aykırı şekilde değerlendirilmesinden elde edilen nemalar genel bütçeye
gelir kaydedilir.
İlgili kamu kurum ve
kuruluşlarının yetkilileri ile saymanlar, yukarıda bahsi geçen hükümlerin
yerine getirilmesinden şahsen ve müteselsilen sorumludurlar.
Haznedarlıkla ilgili yukarıdaki
fıkraların uygulanmasına ilişkin esas ve usulleri belirlemeye, kaynaklar,
kurumlar ve bankalar itibarıyla istisnalar getirmeye, Hazine Müsteşarlığının
bağlı olduğu Bakan ve Maliye Bakanının müşterek teklifi üzerine Başbakan
yetkilidir.
Diğer kanunların bu maddeye
aykırı hükümleri uygulanmaz.
MADDE 32. - Avrupa Birliği ve uluslararası kuruluşların
kaynaklarından 10.12.2003 tarihli ve 5018 sayılı Kanuna ekli (I) ve (II) sayılı
cetvellerde yer alan idarelere proje karşılığı aktarılan hibe niteliğindeki
tutarlar, ilgili idarelerin bütçelerine gelir kaydedilmeksizin özel hesaplarda
izlenir. Proje süresi ile sınırlı olmak kaydıyla, proje kapsamında ve projeye
ilişkin hizmetlerde görev alan memurlar ile diğer kamu görevlilerine ve
hizmetinden yararlanılacak diğer kişilere proje sözleşmesinde belirlenen
ücretler de dahil olmak üzere projeye yönelik yapılacak her türlü harcamalar proje
kaynaklarından gerçekleştirilir. Harcamalar, proje sözleşmelerinde yer alan
hükümler ile bu sözleşmelere dayanak teşkil eden program kuralları çerçevesinde
yapılır. Bu maddenin uygulanmasına ve işlemlerin muhasebeleştirilmesine ilişkin
esas ve usuller uluslararası antlaşma hükümleri saklı kalmak kaydıyla Maliye
Bakanlığınca belirlenir.
MADDE 33 . - a) 18.6.1992 tarihli ve 3816 sayılı Kanunun 9
uncu maddesindeki "en geç onbeş gün içerisinde, ödeme emri
beklenmeksizin" ibaresi madde metninden çıkarılmış ve anılan maddenin
üçüncü fıkrası,
b) 20.3.1997 tarihli ve 570
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 13 üncü maddesi,
c) 26.5.1927 tarihli ve 1050
sayılı Kanunun ek 9 uncu maddesi,
d) 24.12.2003 tarihli ve 5027
sayılı Kanunun; 10 uncu maddesi, 15 inci maddesinin (a) ve (b) fıkraları, 26
ncı maddesi, 27 nci maddesinin (a) fıkrası ve (b) fıkrasının (1) numaralı
bendi, 36 ncı maddesinin (b) fıkrası, 42 nci maddesinin son fıkrası, 43 üncü
maddesinin son fıkrası ile 49 uncu maddesinin (i) ve (l) fıkraları,
e) 15.5.1957 tarihli ve 6964
sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin birinci fıkrasının (e) ve (h) bentleri ile
ikinci fıkrası; 31 inci maddesinin birinci fıkrasının (e), (f), (g), (h) ve (ı)
bentleri ile ikinci ve üçüncü fıkraları ve 36 ncı maddesinin birinci fıkrası,
f) 14.7.1965 tarihli ve 657
sayılı Kanunun 125 inci maddesinin (D) bendinin (g) alt bendi,
g) 24.12.2003 tarihli ve 5027
sayılı Kanunun 17 nci maddesinin (c) ve (d) fıkraları,
Yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Genel bütçeye dahil dairelerle katma bütçeli
idarelere bağlı olarak kurulmuş olup, 5018 sayılı Kanuna ekli (I) ve (II)
sayılı cetvellerde yer alan idarelere bağlı döner sermayeli işletmelerin aylık
gayrisafi hasılatından tahsil edilen tutarın % 15'i (ilaç ve tıbbî sarf
malzemesi hasılatının % 5'i), en geç takip eden ayın 20'sine kadar genel
bütçeye irat kaydedilmek üzere ilgili saymanlıklara yatırılır. Aylık gayrisafi
hasılattan irat kaydedilecek oranı döner sermayeler itibarıyla %30'a kadar
yükseltmeye veya %10'a kadar indirmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Söz konusu ödeme için zorunlu
hallerde, Maliye Bakanlığınca ek süre verilebilir. Yıl sonu kârları ile aylık
gayrisafi hasılat üzerinden genel bütçeye aktarılacak miktarlar zamanında
yatırılmadığı takdirde 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Kanundaki usullere
göre, aylık %1 zamlı olarak tahsil edilir. Hesaplanan zam, döner sermayelerin
ita amiri ve saymanlarından yarı yarıya alınır. Ancak, Maliye Bakanlığınca
verilmiş ek süreler için zam uygulanmaz.
Genel bütçeye dahil dairelerle
katma bütçeli idarelere bağlı döner sermayeli işletmelerden gerekli
görülenlerin birleştirilmesine, devredilmesine ve tasfiye edilmesine, katma
bütçeli idareler bünyesinde kurulan döner sermaye işletme saymanlıklarını il
düzeyinde kurumlar bazında birleştirmeye ve bu konuda doğacak tereddütleri
gidermeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Genel bütçeye dahil dairelerle
katma bütçeli idarelere bağlı döner sermaye işletmelerinden kendi özel
kanunlarında 26.5.1927 tarihli ve 1050 sayılı Kanuna tâbi olmayacağı
belirtilenler hakkında da bu madde hükümleri uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 2. - A) İrtifak hakkı verilen özel iskelelerden
alınan nispî kira bedellerinin yarısı bütçenin (B) işaretli cetveline gelir,
diğer yarısı da özel gelir kaydedilir. Özel gelir kaydedilen miktarın yarısı
denizcilik ve liman hizmetlerini geliştirmek üzere Denizcilik Müsteşarlığı
bütçesine, yarısı da millî emlak hizmetlerini geliştirmek amacıyla Maliye
Bakanlığı bütçesine özel ödenek kaydolunur.
Ulaştırma Bakanlığı
Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü tarafından,
konsolide bütçe dışındaki kurum ve kuruluşlar ile özel ve tüzel kişiler adına
yapılacak deniz dibi taramaları, hidrolik merkezde yapılan hidrolik ve
bilgisayar modelleri, Araştırma Dairesince yapılacak her türlü deney ve araştırma,
proje ve şartname onaylanması için alınacak bedellerin yarısı bütçenin (B)
işaretli cetveline gelir, diğer yarısı da özel gelir kaydedilir. Özel gelir
kaydedilen miktarın yarısı, Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı
Genel Müdürlüğünce gerçekleştirilecek altyapı tesislerinin onarımları ile
ulaştırma hizmetlerini geliştirmek üzere Ulaştırma Bakanlığı bütçesine, diğer
yarısı da millî emlak hizmetlerini geliştirmek amacıyla Maliye Bakanlığı
bütçesine özel ödenek kaydolunur.
Yukarıda belirtilen hükümlere
göre özel gelir ve ödenek kaydedilen miktarların önceki yılda kullanılmayan
kısmı ertesi yıl bütçesine devredilebilir.
Telekomünikasyon hizmeti veren
işletmecilerden lisans ve ruhsat ücretleri üzerinden tahsil edilerek, bir
taraftan bütçenin (B) işaretli cetveline özel gelir, diğer taraftan Ulaştırma
Bakanlığı hizmetlerinde kullanılmak üzere anılan Bakanlık bütçesine özel ödenek
kaydedilen tutarlardan önceki yılda kullanılmayan kısmı ertesi yıl bütçesine
devredilebilir.
B) 7.2.2002 tarihli ve 4745 sayılı
Kanunun 7 nci maddesi ile 10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye eklenen ek 8 inci madde gereğince tahsil edilen ve saymanlık
hesabına yatırılan payın yarısı bütçenin (B) işaretli cetveline gelir
kaydedilir.
C) Devlet Meteoroloji İşleri
Genel Müdürlüğünün, yabancı ülkelere verdiği meteorolojik ürünlerin bedelleri
ile yabancı ülke meteorolojik ürünlerinin diğer yabancı ülkelere veya yurt içi
kişi ve kurumlara, yabancı ülkelerin de anılan Genel Müdürlüğün meteorolojik
ürünlerini diğer ülke ve kişilere satışından yıl içinde elde edilecek döviz
cinsinden tutarlar, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdinde açılacak özel
hesaba yatırılır. Bu tutarlardan ilgili anlaşmalar gereğince yurt dışı
kuruluşlara ödenmesi gereken miktarlar, bu özel hesaptan Devlet Meteoroloji
İşleri Genel Müdürlüğünün talimatı ile Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca
transfer edilir. Geri kalan tutarlar, ilgili Genel Müdürlüğün talimatı ile
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca döviz alış kuru üzerinden Türk Lirasına
çevrilerek Genel Müdürlüğün ödemelerini yapan Merkez Saymanlık hesabına
yatırılır. Saymanlık hesabına yatırılan bu tutarlar, Genel Müdürlüğün görev
alanıyla ilgili her türlü ihtiyacının karşılanmasında kullanılmak üzere, bir
yandan genel bütçenin (B) işaretli cetveline özel gelir, diğer yandan Genel
Müdürlük bütçesinde mevcut veya yeni açılacak tertiplere özel ödenek
kaydedilir. Bu suretle ödenek kaydedilen miktarlardan yılı içinde kullanılmayan
kısmı ertesi yıla devretmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
D) Bu madde hükümleri 31.12.2004
tarihine kadar uygulanır.
GEÇİCİ MADDE 3. - Elçilik ve konsolosluklarda yapılacak
konsolosluk işlemleri için zorunlu gider olarak posta ve haberleşme masrafları
karşılığı tahsil edilen miktarlardan 31.12.2003 tarihi itibarıyla harcanmayan
kısımları Dışişleri Bakanlığının ihtiyaçlarında kullanılmak üzere genel
bütçenin (B) işaretli cetveline özel gelir ve Dışişleri Bakanlığı bütçesinde
açılacak tertiplere özel ödenek kaydetmeye, kaydedilen bu tutarlardan
harcanmayan kısımları bir kereye mahsus olmak üzere ertesi yıl bütçesine devren
özel gelir ve özel ödenek kaydetmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 4. – 1.1.2004 tarihinden önce, genel bütçeye dahil
dairelerle katma bütçeli idareler tarafından mevzuatı gereğince alınmış olup
çeşitli nedenlerle iade edilemeyen veya gelir kaydedilemeyen teminatların iade
edilme, gelir kaydedilme ve diğer şekillerde saymanlık kayıtlarından
çıkarılması işlemlerini yapmaya ve bu işlemlerin usul ve esaslarını belirlemeye
Maliye Bakanı yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 5. - Mülkiyeti Hazineye ait İstanbul İli, Üsküdar
İlçesi, Selimiye ve İhsaniye mahallelerinde bulunan ve Haydarpaşa Limanı olarak
kullanılan taşınmazları, üzerindeki muhdesatı ile birlikte ödenmiş sermayesine
ilave edilmek üzere, Ulaştırma Bakanlığının ilgili kuruluşu olan Türkiye
Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğüne bedelsiz olarak
devretmeye Maliye Bakanı yetkilidir.
Bu taşınmaz mallarla ilgili
olarak imar mevzuatındaki kısıtlamalar ile plân ve parselasyon işlemlerindeki
askı, ilân ve itirazlara dair sürelere ilişkin hükümlere tâbi olmaksızın, her
ölçekteki imar plânını yapmaya, yaptırmaya, değiştirmeye, re’sen onaylamaya ve
her türlü ruhsatı vermeye Bayındırlık ve İskân Bakanlığı yetkilidir. Plân
hazırlama ve onaylama işlemleri Bayındırlık ve İskân Bakanlığının uygun görülen
birimince, ruhsat ve plân uygulama işlemleri ise Bayındırlık ve İskân Bakanlığı
il teşkilatınca yerine getirilir. Kesinleşen plânlar ilgili belediyelere tebliğ
edilir. Bu plânların uygulanması zorunludur.
Bu maddenin birinci fıkrasının
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye ve Ulaştırma
Bakanlıkları, ikinci fıkrasının uygulanmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye ise Bayındırlık ve İskân Bakanlığı yetkilidir.
GEÇİCİ MADDE 6.- 25.3.2004, 28.3.2004 tarihlerinde
Erzurum-Ilıca, Aşkale, Çat ve çevresinde, 2.7.2004 tarihinde Ağrı’da meydana
gelen depremler ile 4-5-6.3.2004 tarihlerinde Ilıca ve çevresindeki sel afeti
sonucunda Bayındırlık ve İskân Bakanlığı fen heyetleri tarafından belediye
sınırları ile mücavir alanlarında belirlenen ağır hasarlı veya yıkık konut ve
işyeri sahibi afetzedeler için Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından konut,
her türlü alt yapı ve sosyal donatılar ile toplu işyeri yapılabilir veya
yaptırılabilir. Orta hasarlı olduğu belirlenen konut veya işyeri sahibi
afetzedelere ise, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından, güçlendirme
projesi ve onarım işleri için kredi verilebilir. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı
bu işler için gerektiğinde Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığının
görevlendirilmesi için talepte bulunabilir. Söz konusu kredilerin
kullandırılması, geri dönüşü ve yapılacak konut–işyerlerinin afetzedelere
tahsisine ilişkin usul ve esaslar, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yukarıdaki fıkranın uygulanması
için gerekli malî kaynak; bütçeden aktarılacak ödenekler, 7269 sayılı Kanunun
20.6.2001 tarihli ve 4684 sayılı Kanunla değişik 33 üncü maddesinde belirlenen
esaslar çerçevesinde toplanan nakdî bağış ve yardımlar ile yurt dışından
sağlanan her türlü dış kredi ve hibelerden sağlanır.
Afetzedelere konut ve işyeri
yapımı amacıyla tespit edilen alanlarda arsa ve arazi temininde 15.5.1959
tarihli ve 7269 sayılı Kanunun 21, ek 9 ve ek 10 uncu maddelerindeki hükümler
uygulanır. Bu şekilde temin ve tahsis edilen arsa ve araziler görevlendirilmesi
halinde Toplu Konut İdaresi Başkanlığına bedelsiz olarak devredilmiş sayılır.
Bu araziler üzerinde imar mevzuatındaki kısıtlamalara bağlı kalmaksızın harita,
her türlü imar ve parselasyon planları Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca
yapılır veya yaptırılır ve onanır.
Bu madde uyarınca temin edilecek
arsa ve araziler ile yeniden inşa edilecek veya onarılacak alt ve üst yapılarla
ilgili; harita, imar ve parselasyon planları, ifraz, tevhit, tescil, ihale,
sözleşme, ruhsatname ve sair işlemler, verilecek beyanname, taahhütname ve
sözleşmeler ile tapu ve kadastro müdürlükleri dahil tüm kamu kurum ve
kuruluşlarınca yapılacak işlemler her türlü vergi, resim, harç, fon, pay ve ücretten
muaftır.
Bu madde kapsamında
gerçekleştirilecek işler, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 21 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sayılır.
MADDE 34. - Bu Kanunun;
a) 1 inci maddesinin (a)
fıkrası, 16.7.2004 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde,
b) 33 üncü maddesinin (b) fıkrası 15.12.2004 tarihinde,
c) 1 inci maddesinin (e), (g) ve
(i) fıkraları, 2 nci maddesinin (a), (b), (c), (d) ve (f) fıkraları, 3 üncü
maddesinin (b) fıkrası, 4 üncü maddesinin (a) fıkrası (Bu fıkrayla değiştirilen
237 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin üçüncü fıkrası hariç), 7 nci maddesi, 8
inci maddesi, 9 uncu maddesi, 12 nci maddesi, 15 nci maddesi, 16 ncı maddesi,
17 nci maddesi, 18 inci maddesi, 19 uncu maddesi, 20 nci maddesi, 21 inci
maddesinin (a) fıkrasının birinci bendi ile (b) fıkrası, 22 nci maddesi, 33
üncü maddesinin (a) fıkrası 1.1.2005 tarihinde,
d) Diğer maddeleri yayımı
tarihinde,
Yürürlüğe girer.
MADDE 35. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
(1) SAYILI LİSTE İHDAS
EDİLEN KADROLAR |
KURUMU: DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞI TEŞKİLATI: TAŞRA |
Sınıfı |
Unvanı |
Derecesi |
Serbest Kadro Adedi |
Tutulu Kadro Adedi |
TOPLAM |
TH |
Gemi Sörvey Kurulu Uzmanı |
5 |
160 |
- |
160 |
|
TOPLAM |
|
160 |
- |
160 |