Kanun No. 5300 |
|
Kabul Tarihi :10.2.2005 |
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1.- Bu Kanunun amacı; tarım
ürünleri ticaretini kolaylaştırmak, depolanması için yaygın bir sistem
oluşturmak, ürün sahiplerinin mallarının emniyetini sağlamak ve kalitesini
korumak, ürünlerin sınıf ve derecelerinin yetkili sınıflandırıcılar tarafından
saptanmasını sağlamak, tarım ürünleri lisanslı depo işleticilerinin kişiler
arasında ayrım yapmaksızın tarım ürünlerini kabul etmelerini temin etmek,
ürünlerin mülkiyetini temsil eden ve finansmanını, satışını ve teslimini
sağlayan ürün senedi çıkartmak ve standartları belirlenmiş tarım ürünlerinin
ticaretini geliştirmek üzere, tarım ürünleri lisanslı depoculuk sisteminin
kuruluş, işleyiş ve denetimine ilişkin usûl ve esasları düzenlemektir.
MADDE 2.- Bu Kanun; tarım ürünlerinin
standartları belirlenerek emniyetli ve sağlıklı koşullarda depolanması ile ürün
senetleri vasıtasıyla ticaretinin kolaylaştırılması amaçlarıyla, lisanslı depo
işletmelerinin ve yetkili sınıflandırıcıların kuruluş, işleyiş ve denetimine
ilişkin usûl ve esaslar ile lisanslı depoculuk sistemine dair diğer hususları
kapsamaktadır.
Tanımlar
MADDE 3.- Bu Kanunda geçen;
a) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,
b) İlgili bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile
Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlığı,
c) Fon: Lisanslı Depoculuk Tazmin Fonunu,
d) Tarım ürünleri: Depolanmaya uygun nitelikteki
hububat, bakliyat, pamuk, tütün, fındık, yağlı tohumlar, bitkisel yağlar, şeker
gibi standardize edilebilen temel ve
işlenmiş tarım ürünlerini,
e) Lisanslı depo: Bu Kanun kapsamında tarım
ürünlerinin sağlıklı koşullarda muhafaza ve ticarî amaçla depolanması
hizmetlerini sağlayan tesisleri,
f) Lisanslı depo işletmesi veya lisanslı depo
işleticisi: Tarım ürünlerinin depolanmasıyla iştigal eden ve bu Kanun
kapsamında geçerli bir lisans belgesine sahip anonim şirketi,
g) Lisanslı depo teminatı: Bakanlık tarafından kabul
edilen nakit, banka teminat mektubu, Devlet tahvili, hisse senedi, gayrimenkul
rehni, sigorta teminatı ve nakde çevrilebilir diğer güvenceleri,
h) Lisans: Bakanlıkça verilen faaliyet iznini gösterir
belgeyi,
ı) Ürün senedi: Ürünlerin mülkiyetini temsil ve
rehnini temin eden, lisanslı depo işleticisince nama veya emre düzenlenmiş,
teminat olarak verilebilen, ciro edilebilen veya edilemeyen ve bu Kanunda
öngörülmeyen durumlarda Türk Ticaret Kanununda düzenlenen makbuz senedi
hükümlerine tâbi olan kıymetli evrakı,
j) Depolama hizmetleri: Lisanslı depoya kabul edilen
ürünlerin tartılması, boşaltılması, yüklenmesi, taşınması, nakliyesi,
depolamaya ve şartlara uygun hale getirilmesi ve depolanması, ürün
ambalajlarının onarılması, ürünün depodan çıkarılması gibi hizmetleri,
k) Mudî: Depolama hizmetleri için ürününü lisanslı
depoya teslim eden veya lisanslı depo işletmesince düzenlenen ürün senedini
mevzuata uygun olarak elinde bulunduran gerçek veya tüzel kişiyi,
l) Yetkili sınıflandırıcı: Bu Kanun kapsamında lisans
almış olan ve tarım ürünlerini analiz eden, ürünün nitelik ve özelliklerini
belirleyen, standartlara uygun olarak sınıflandıran ve bu durumu belgelendiren
laboratuvarları işleten gerçek ve tüzel kişileri,
m) Borsa: Aralarındaki sözleşme çerçevesinde lisanslı
depo işletmesince düzenlenen ürün senetlerinin kota ettirildiği, alım satımının
yapıldığı ve hareketlerinin kontrol ve takip edildiği ürün ihtisas borsasını
veya Bakanlıktan ürün senedi alım satımı konusunda izin alan ticaret borsasını,
İfade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş, Teminat, Sigorta ve
Lisanslı Depo İşleticisi Olması Yasaklananlar
Kuruluş
MADDE 4.- Tarım ürünleri lisanslı
depo işletmeleri, ekonomik ihtiyaç ve etkinlik şartları göz önünde
bulundurularak Bakanlıkça verilecek izinle anonim şirket şeklinde kurulur. Şirketin
kuruluşunda, birtrilyon liradan az olmamak üzere depolama kapasitesine göre
Bakanlıkça belirlenen tutarda ödenmiş sermayeye sahip olunması ile ilgili
yönetmelikte gösterilen belgelerin ibraz edilmesi koşulları da aranır. Bu
şirketlerin anasözleşmeleri ve kuruluş işlemleri, bu Kanuna ve ilgili diğer
mevzuata uygun şekilde yapılmak zorundadır. Bakanlık, bu tür şirketlerin
anasözleşmelerini matbu olarak da düzenleyebilir.
Şirketin pay senetleri nama yazılı olarak düzenlenir.
Şirket anasözleşmesinin, ortaklarının ve ortaklık paylarının değişikliği
Bakanlık iznine tâbidir.
Kuruluş izni alan şirkete ancak bu Kanunun öngördüğü
şartları taşıdığının tespiti halinde faaliyet izni verilir. Şirket faaliyet
izni almadan ürün kabul edemez, ürün senedi düzenleyemez.
Bu şekilde faaliyette bulunacak şirketlerin
unvanlarında "Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk" ibaresinin bulunması
zorunludur.
Tarım ürünleri lisanslı depo işletmesinin şube açması
ve lisans kapsamını değiştirmesi de Bakanlığın iznine tâbidir.
Lisanslı depo
teminatı
MADDE 5.- Bu Kanuna göre lisanslı
depo işletmek üzere lisans almak için müracaat edenler, depo kapasitesinin ürün
rayiç bedelinin %15’inden az olmamak üzere Bakanlıkça belirlenen tutarda
lisanslı depo teminatı vermek zorundadır. Toplam teminat tutarı içerisinde
gayrimenkul rehni oranı, yönetmelikle düzenlenir.
Bakanlık, lisanslı depo teminat tutarlarını tamamlatmaya yetkilidir.
Sigorta
MADDE 6.- Lisanslı depo işleticileri,
lisans koşulu olarak işletme tesisleri ve lisanslı depoculuk faaliyeti
kapsamında depoladığı ürünler için yönetmelikte belirlenen rizikolara karşı
sigorta yaptırmak zorundadır. Depolanan ürün için düzenlenen sigorta
poliçesinde, poliçe lehdarı, hasarın meydana geldiği tarihteki mudîdir.
Lisanslı bir depoda sigorta kapsamına giren bir hasar
meydana gelmesi durumunda, lisanslı depo işleticisi bu durumu ve muhtemel zarar
miktarını derhal Bakanlığa ve ilgili sigorta şirketine bildirir. Zarar
hesabında, ilgili ürünün hasar gördüğü tarihte borsada oluşan ortalama fiyat;
borsa ortalama fiyatı tespit edilemiyorsa Bakanlıkça ilgili ürün için
belirlenen yurt içi ve/veya yurt dışı referans borsa veya borsalarda oluşan
ortalama fiyat esas alınır.
Lisanslı depo işleticisi hukuken geçerli bir mazereti
olmadıkça hasarın tespitini takiben en geç beş iş gününde istenen tüm belgeleri
ilgili sigorta şirketine iletmek, sigorta şirketi de belgelerin ulaşmasını
takiben en geç on iş gününde mudîye ödemek zorundadır.
Bu Kanun kapsamında öngörülen sigorta sözleşmelerinin
feshedilmesi sonucunu doğuracak bir nedenin ortaya çıkması durumunda, ilgili
sigorta şirketi bunu derhal Bakanlığa ve lisanslı depo işletmesine bildirmekle
yükümlüdür. Sigorta sözleşmesinin feshi, ancak söz konusu bildirimin Bakanlığa
ulaştığı tarihten itibaren otuz günlük sürenin dolmasından sonra hüküm ifade
eder.
Hazine Müsteşarlığı, bu Kanun kapsamında sigorta
yapacak sigorta şirketlerinde aranılacak nitelikleri ve bu niteliklere uyan
sigorta şirketlerini her yıl nisan ayında belirler ve Bakanlığa bildirir.
Lisanslı depo
işleticisi olması yasaklananlar
MADDE 7.- Affa uğramış olsalar dahi,
ağır hapis veya beş yıldan fazla hapis yahut zimmet, irtikâp, ihtilas, rüşvet,
hırsızlık, sahtecilik, dolandırıcılık, inancı kötüye kullanma, hileli iflas,
kaçakçılık gibi yüz kızartıcı suçlar ile resmî ihale ve alım satımlara fesat
karıştırma suçlarından dolayı hüküm giyenler ve bu Kanuna aykırı davranışlardan
dolayı ağır hapis veya hapis cezası alanlar lisanslı depo işletemezler, bunlara
ortak olamazlar, yönetici ve denetçi görevlerinde bulunamazlar.
Yukarıdaki fıkra kapsamında hüküm giymemekle birlikte
kendi isteği ve iradesi dışında depoculuk lisansı iptal edilenler de üç yıl
süreyle lisanslı depo işletemezler, bunlara ortak olamazlar, yönetici ve
denetçi görevlerinde bulunamazlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Lisans, Lisans Bedelleri ve
Diğer Ücretler
MADDE 8.- Lisanslı depoculuk
faaliyetinde bulunmak için Bakanlıktan depoculuk lisansı alınması zorunludur.
Bakanlıktan lisans alınmadan lisanslı depoculuk faaliyetinde bulunulamaz,
lisanslı depo veya lisanslı depo işletmesi izlenimini verecek hiçbir isim,
unvan, işaret ve benzerleri kullanılamaz.
Bir lisanslı depo işletmesinde iki ya da daha fazla
çeşit ürünün depolanması için bir lisans düzenlenebilir. Lisansta hangi
ürünlerin depolanabileceği ve bunların azamî kapasiteleri gösterilir.
Bu lisans, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilân
edilir.
Depoculuk lisansı devredilemez ve lisanslı depo
işletmesinin tüm şubeleri aynı lisans kapsamında çalışır.
Lisanslı depo işletmesi aynı zamanda yetkili
sınıflandırıcılık faaliyetinde de bulunmak isterse, yetkili sınıflandırıcı
lisansı depoculuk lisansından ayrı olarak düzenlenir.
Şirket unvanının ve depolama kapasitesinin değiştiği
hallerde lisans değişikliği yapılması zorunludur.
Lisansın değiştirilmesi ve yenilenmesi de lisans
alınmasıyla aynı esas ve usûle tâbidir.
Depo işleticisine, faaliyet iznini gösterir lisans
verilirken aranılacak belge ve bilgiler yönetmelikte gösterilir.
Lisans
talebinin reddi
MADDE 9.- Bakanlık tarafından
yapılacak değerlendirme sonucunda; işletmenin ve deponun, ürünlerin
depolanmasına uygun olmadığı veya gerekli şartları taşımadığı, şirket
ortaklarının, yönetici ve denetçilerinin 7 nci maddede yer alan şartlara
uymadığı veya güven ve ticarî itibarı sarsıcı ya da lisans verilmesine engel
geçerli bir sebebin varlığının tespiti hâllerinde depoculuk lisansı verilmesi
veya lisansta değişiklik yapılması talepleri reddedilir.
Lisansın geri
verilmesi
MADDE 10.- Lisansın Bakanlıkça askıya
alınması, iptal edilmesi veya lisans süresinin dolması durumunda lisans,
Bakanlığa geri verilir. Askı süresi içinde iptal edilmeyen lisans, depo
işleticisine iade edilir. Bakanlığın askıya alma, geri verme veya iptale
ilişkin işlemleriyle ilgili kararları Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde ilân
ettirilir.
Lisans
belgesinin zayi olması
MADDE 11.- Lisans belgesi zayi olan
lisanslı depo işleticisi gerekçeleriyle birlikte Bakanlığa başvurur. Bu durumda
Bakanlık, lisanslı depo işleticisine verilmek üzere yeni bir lisans belgesi
tanzim eder.
Yetkili
sınıflandırıcı lisansı
MADDE 12.- Lisanslı depoya tevdi
edilen tarım ürünleri, bu Kanun kapsamında geçerli lisansa sahip yetkili
sınıflandırıcılar tarafından analiz edilir ve sınıflandırılır.
Bu Kanun kapsamında lisanslı bir depo işletmesinde
veya yetkili sınıflandırıcıda çalışacak personelin, tarım ürünlerinin analizi,
numune alınması, sınıflandırılması ve uzmanlık isteyen diğer işleri için
Bakanlıkça lisans alma şartı getirilebilir.
Bu madde uyarınca verilen lisanslar, mevzuata aykırı
olarak kullanıldıklarının tespiti hâlinde yönetmelikte belirlenen esas ve
usûllere göre Bakanlıkça askıya alınabilir veya iptal edilebilir.
Yetkili sınıflandırıcıların lisans almasına,
işleyişine ve denetimine ilişkin usûl ve esaslar ile buralarda çalıştırılacak
personelin haiz olacağı şartlar yönetmelikle düzenlenir.
Lisansın
geçerlilik süresi ve uzatılması
MADDE 13.- Bu Kanun uyarınca verilen
lisanslar iki yıllık süre için geçerlidir. Süre bitiminde ilgili mevzuatta ve
lisansta belirtilen kurallara uygun olarak aynı süre ile Bakanlıkça lisansların
geçerlilik süresi uzatılır.
Lisans
bedelleri ve diğer ücretler
MADDE 14.- Bu Kanun kapsamında
verilen, süresi uzatılan, değiştirilen veya yeniden verilen her türlü lisansa
ilişkin bedeller, Bakanlıkça genel bütçeye gelir kaydedilmek üzere peşin olarak
tahsil edilir.
Lisans bedelleri her yıl 1 ocak tarihinden geçerli
olmak üzere Bakanlıkça belirlenir. Lisans bedelleri belirlenirken depolama
kapasitesi dikkate alınır.
Bakanlık, bu Kanun kapsamında yapacağı veya yaptıracağı
denetimler ile verilen hizmetlere ilişkin ücret ve masrafların tamamının veya
bir kısmının ilgililerce karşılanmasını talep edebilir. Bu durumda ilgililer
ücret ve masrafları en geç on iş günü içinde öder.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ürün Senetleri
Ürün senedinin
düzenlenmesi
MADDE 15.- Bir ürünün lisanslı depo
işletmesine teslim ve kabul edilmesi halinde, söz konusu ürün için ürün senedi
düzenlenir. Teslimat sırasında ürün senedi dışında düzenlenen tartım makbuzu ve
delil niteliğini haiz benzer belgeler de ürünün mülkiyetinin ispatında
kullanılabilir. Ürün senedi veya delil niteliğini haiz diğer belgeler; ürünün
aynı miktar, cins, sınıf ve kalitede mudîye geri verilmesini garanti eder ve bu
teslim satış değil vedia anlamındadır.
Bu Kanun hükümlerine tâbi olarak düzenlenen ürün
senedi ve benzer belgeler, 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu uyarınca
düzenlenen vadeli işlem ve opsiyon sözleşmeleri gibi değerlendirilmez.
Ürün senedinin içeriği, şekli ve muhafazasına ilişkin
hususlar yönetmelikte düzenlenir.
Basılı ürün senetleri hükmünde olmak üzere elektronik
ortamda da ürün senetleri oluşturulabilir. Elektronik ürün senetlerinin
düzenlenmesine, muhafazasına, güvenliğine, bu hizmetleri yürütecek kuruluşların
lisans almalarına, faaliyetlerine, denetimlerine ve diğer hususlara ilişkin
usûl ve esaslar, ilgili mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla yönetmelikle
düzenlenir.
Ürün
senetlerini imzalamaya yetkili kişi
MADDE 16.- Lisanslı depo işleticileri,
ürün senetlerini imzalamaya yetkili kişi ya da kişilerin isimleri ile orijinal
imzalarını ticaret sicilinde tescil ve ilân ettirir. İmzaya yetkili kişilerde
herhangi bir değişiklik olduğu takdirde de aynı usûl izlenir. Ürün senedinin
mevzuata uygun olarak düzenlenmesinden lisanslı depo işleticisi sorumludur.
Ürün senetlerinin
kaybolması, zarar görmesi ve haczi
MADDE 17.- Bu Kanun kapsamında
düzenlenmiş ve iptal edilmemiş ürün senedinin temsil ettiği tarım ürününün tümü
veya bir bölümü için başka bir ürün senedi düzenlenemez.
Ürün senedinin kaybolması veya zarar görmesi halinde
ürün senedi sahibi, mülkiyetin tespiti için Türk Ticaret Kanununun makbuz
senedinin kaybolmasına ilişkin hükümleri çerçevesinde bir karar almak üzere
mahkemeye başvurur. Mahkeme kararına istinaden lisanslı depo işleticisi yeni
bir ürün senedi düzenler.
Bu Kanun çerçevesinde ürün senedine bağlanmış tarım
ürünlerinin haczi, ancak ürün senedinin haczi suretiyle yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Lisanslı Depo İşleticisinin
Hak ve Yükümlülükleri, Ürünün Teslimi,
Borsa ile Sözleşme
Yükümlülüğü,
Kayıt ve Defterler ile Ücret
Tarifesi
Lisanslı depo
işleticisinin hak ve yükümlülükleri
MADDE 18.- Lisanslı depo işleticisinin
hakları şunlardır:
a) Depolama hizmetleri karşılığında Bakanlıkça onaylı
ücret tarifesi çerçevesinde ücret talep etmek.
b) Ücreti ödenmemişse depolanmış ürün üzerinde hapis
hakkını kullanmak.
c) Kanunda belirtilen durumlarda ürünlerin
depolamasını reddetmek.
d) Bu Kanun ve ilgili yönetmeliklerde öngörülen diğer
hakları kullanmak.
Lisanslı depo işleticisinin yükümlülükleri şunlardır:
a) Lisans şartlarının korunması ve sürdürülmesi için
gerekli tedbirleri almak ve bu şartların kaybolması hâlinde durumu derhal
Bakanlığa bildirmek.
b) Lisanslı depoya ürünlerin kabulünde, diğer
ürünlerle karıştırılarak veya ayrı depolanmasında, şartlara uygun hale
getirilmesinde, nakliyesinde, tesliminde ve diğer hizmetlerinde itinalı
davranmak, aynı koşullarda kişiler arasında ayrım yapmamak ve ürünün
korunmasında gerekli her türlü tedbiri almak.
c) İlgili mevzuatta aksine bir hüküm olmadıkça teslim
alınan ürün karşılığında ürün senedini ve diğer belgeleri düzenlemek.
d) Mudînin talebi üzerine ürünü teslim ve ürün
senedini iptal etmek.
e) Borsaya ürün senetleriyle ilgili bilgi akışını
düzenli olarak sağlamak, borsanın talebi hâlinde inceleme ve kontrolüne izin
vermek, gerektiğinde kendi kayıtlarını borsa kayıtlarıyla teyit etmek.
f) Ücret tarifesine uygun davranmak ve mudîler
arasında ayrım yapmamak.
g) Kanunlarda ve yönetmeliklerde öngörülen kayıt ve
defterleri tutmak.
h) Doğrudan Bakanlıkça veya denetim sırasında
istenecek bilgi, belge ve raporları vermek, Bakanlıkça bu Kanun çerçevesinde
verilen diğer görevleri ve talimatları yerine getirmek.
ı) Bu Kanun ve ilgili yönetmeliklerde öngörülen diğer
hükümlere uymak.
Lisanslı depo
ücret tarifesi
MADDE 19.- Lisanslı depo işleticisi,
lisanslı depoya kabul edilen ürünlerin depolanması hizmetlerine ilişkin olarak
önceden belirlenmiş ve bilinen lisanslı depo ücret tarifesi çerçevesinde ücret
talep edebilir. Ücret tarifesinde depolama hizmetinin kapsamında hangi
hizmetlerin yer aldığı ve bunların ücretleri açıkça belirtilir.
Ücret tarifesi ve tarifedeki değişiklikler, lisans
şartı olarak Bakanlıkça onaylandıktan sonra ve Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesinde yayımlandığı tarihte yürürlüğe girer.
Ürünlerin
karıştırılması, prim ve indirim tarifesi
MADDE 20.- Lisanslı depo işleticisi;
tarım ürünlerini, aynı bitki türü, ürünün sınıf ve derecesinden diğer tarım
ürünleri ile karıştırabilir. Bu durumda ürünün mudîye tesliminde ortaya
çıkabilecek küçük kalite farklılıkları prim ve indirim tarifesine göre tazmin
edilir. Prim ve indirim tarifesi ve bu tarifede yapılacak değişiklikler
lisanslı depo işletmesince hazırlanır ve borsanın görüşü alınarak Bakanlıkça
onaylanır.
Teslim yükümlülüğü, yeri, zamanı ve hapis
hakkı
MADDE 21.- Lisanslı depo işleticisi,
mudînin talebi üzerine, hukuken geçerli bir mazereti olmadıkça gecikmeksizin
ürünü teslim eder. Ürünün tesliminde bu ürüne ait ürün senedini geri alır ve
iptal eder. Mudî kısmî teslimat talebinde bulunursa, mevcut ürün senedi iptal
edilerek teslim edilmeyen kısım için yeni bir ürün senedi düzenlenir.
Ancak lisanslı depo işleticisi, lisanslı deposundaki
tarım ürünleri üzerinde, bu ürünleri kabul etme, depolama ve teslim de dahil
olmak üzere gerçekleştirdiği hizmetlerden doğan alacakları karşılığında hapis
hakkına sahiptir.
Ürünler, depolandıkları lisanslı depolardan teslim
edilir. Ancak, ürününün teslim edilenden başka bir lisanslı depodan teslim
alınmasına yönelik mudî talepleri, yönetmelikte belirtilen usûl ve esaslar
çerçevesinde karşılanabilir.
Ürün depodan geri alınmamışsa, ilgili yönetmelikte
gösterilen azamî depolama süresi dolmadan en az otuz gün öncesinden lisanslı
depo işleticisi mudîye mudînin eline geçecek şekilde yazılı olarak haber verir.
Bu süre sonunda da geri alınmayan ürünün bir kısmı veya tamamı, ürünün
niteliğine ve piyasa koşullarına uygun olarak lisanslı depo işleticisince
satılabilir. Bu durumda lisanslı depo işletmesi ücretler ve masrafları düşerek
geri kalan tutarı yedi iş günü içerisinde ilgiliye öder.
Borsa ile
sözleşme yükümlülüğü
MADDE 22.- Ürün senetlerinin güven
içinde ticaretinin ve takibinin yapılabilmesini teminen lisanslı depo işletmesi
ile borsa arasında sözleşme yapılır. Sözleşmede; ürün senetlerinin borsaya kota
ettirilmesi, hareketlerinin kontrol ve takibi, teyidi, iptali, bilgi akışının
düzenli olarak sağlanması, lisanslı depodaki ürünlerin gerektiğinde borsaca
incelenmesi ve kontrolü ile aralarındaki bilgi iletişim sistemi ve diğer
hususlar düzenlenir.
Sözleşme ve sözleşmede yapılacak değişiklikler ancak Bakanlık onayından sonra geçerli
olur.
Kayıtlar ve
defterler
MADDE 23.- Her lisanslı depo
işleticisi, tam ve doğru olarak lisanslı depoya giren ve çıkan tüm ürünlerin
kayıtlarını, ürün senetlerine ilişkin noterden tasdikli bir ürün senedi
defterini ve kanunen tutmakla yükümlü olduğu diğer defterleri tutmak
zorundadır.
Bakanlık, lisanslı depo işletmelerini iş yılı
bitimini takiben üç ay içinde bağımsız denetimden geçmiş malî tablolarını
sunmakla yükümlü kılabilir.
Elektronik ortamda tutulanlar da dahil defterler,
sigorta poliçeleri, iptal edilen ürün senetleri, depolama kayıtları ve diğer
tüm kayıt ve belgeler lisanslı depo işleticisi tarafından on yıl müddetle
saklanır.
ALTINCI BÖLÜM
Lisanslı Depoculuk Tazmin
Fonu ve Zarar Görenlerin Müracaat Hakkı
Lisanslı
Depoculuk Tazmin Fonu
MADDE 24.- Lisanslı depo
işleticisinin, bu Kanunda ve mudîler ile yapacağı sözleşmede öngörülen
yükümlülüklerini yerine getirmemesinden dolayı ortaya çıkan zararların tazmin
edilebilmesi amacıyla, tüzel kişiliği haiz Lisanslı Depoculuk Tazmin Fonu
kurulur.
Fon yönetimi; lisanslı depoculukla ilgili birimden
Bakanlığı temsilen iki, lisanslı depoları, borsaları ve üreticileri temsilen
birer olmak üzere toplam beş kişiden oluşur. Aynı sayıda da yedek üye belirlenir.
Borsaların temsilcisi, bunların yönetim kurulu üyeleri arasından Türkiye Odalar
ve Borsalar Birliği tarafından, lisanslı depo temsilcisi kendi aralarından oy
çokluğu ile, üreticileri temsilen bir üye ise Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
tarafından atanır. Yönetim kurulu üyelik süresi iki yıldır. Üyeler yeniden
seçilebilirler.
Fonun gelirleri şunlardır:
a) Lisanslı depo işletmesinin, her yıl lisanslı
depoculuk hizmetleri karşılığında o takvim yılı tahsil ettiği ücretlerin binde
beşi.
b) Borsalarda işlem gören ürün senedi alım satımından
tahsil edilecek borsa tescil ücretlerinin yüzde onu.
c) Borsalarda işlem gören ürün senedi alım satım
bedelinin binde yarımı.
d) Tahsilat ve faiz gelirleri.
e) Bağış, yardım ve diğer gelirler.
Fonun giderleri şunlardır:
a) Mudîlerin zararlarına ilişkin ödemeler.
b) Bu Kanunun uygulanması ve lisanslı depoculuğun
geliştirilmesi için ihtiyaç duyulan faaliyet, eğitim ve denetime ilişkin
giderler.
c) Bu Kanunda verilen görevleri yerine getirebilmek ve
bunlarla sınırlı kalmak kaydıyla ihtiyaç duyulan Fon carî ve yönetim giderleri.
Fon yönetim kurulu üyelerine aylık brüt asgarî ücret
tutarı kadar aylık ücret ödenir.
Fonun kuruluşunu takiben içinde bulunulan veya takip
eden malî yılın genel bütçesinden bir defaya mahsus olmak üzere, Fon bütçesine
ikitrilyon lira tutarında ödenek aktarılır. Fon yönetimi, Fon kaynaklarının
yeterliliği konusunda yapacağı değerlendirme sonucuna göre gerekçeleriyle
birlikte Fon gelirlerinin oranlarının değiştirilmesi için Bakanlığa başvurabilir.
Bakanlık, bu başvuruyu uygun görürse Bakanlar Kuruluna oranların değiştirilmesi
teklifinde bulunur. Bakanlar Kurulu (a), (b) ve (c) bentlerinde gösterilen Fon
gelirleri oranlarını sıfıra kadar indirmeye veya bir katına kadar artırmaya
yetkilidir.
Bu Kanun kapsamında alınacak teminatlar, Fon adına ve
lehine düzenlenir. Bu teminatların muhafazası, Kanunda öngörüldüğü şekilde
nakde çevrilmesi ve zarar görene ödenmesi, yasal takibinin yapılması, ilgililer
hakkında dava açılması, tahsili, yeterliliği, depoculuk lisansının iptali
durumunda lisanslı depo işletmesinin yerine getirmesi gereken bir tazmin veya
yükümlülüğünün bulunmadığının tespiti sonrası teminatın iadesi ve bunların
Bakanlığa bildirilmesi, teminatla ilgili diğer hususlar ve tasarruflar Fon yönetimince
yerine getirilir.
Fonun gelirleri genel bütçeye veya diğer fonlara
aktarılamaz, amacı dışında kullanılamaz.
Fonun çalışma usûl ve esasları ile Fonla ilgili diğer
hususlar yönetmelikle düzenlenir.
Zarar
görenlerin müracaat hakkı
MADDE 25.- Zarar, sigorta kapsamında
ödenemezse ve lisanslı depo işleticisinin bu Kanunda öngörülen
yükümlülüklerinin herhangi bir nedenle yerine getirilmemesinden dolayı ortaya
çıkmışsa; aşağıda gösterilen usûle göre gerekli müracaatlar yapılır ve zarar
tazmin edilir :
a) Zarar görenler, noter aracılığıyla veya taahhütlü
mektupla ya da lisanslı depo işleticisiyle mudî tarafından imzalı durumu
gösterir bir tutanakla, zararın tazmini için lisanslı depo işletmesine
başvurur.
b) Başvurunun tebliğinden itibaren yedi iş günü içinde zararın tazmin edilmemesi ya da sulh
yoluyla çözülmemesi halinde, durum belgeleriyle birlikte zarar gören tarafından
Bakanlığa ve borsaya intikal ettirilir.
c) Borsa, kendisine başvuruyu takiben en geç yedi iş
gününde bir ön inceleme ile tarafların sulh imkânını araştırır ve sonucundan
Bakanlığı haberdar eder.
d) Sulh mümkün olmamışsa veya gerekli görülmesi
durumunda Bakanlık, görevlendirdiği denetim elemanları ile Bakanlığın talebi
üzerine borsaca görevlendirilen en az iki bilirkişiden oluşan heyete gerekli
incelemeyi yaptırır. Heyet, Bakanlık denetim elemanlarının koordinasyonunda
çalışmalarını en geç yirmi gün içinde tamamlayarak rapora bağlar. Gerekçeli
talep üzerine bu süre, Bakanlıkça on gün daha uzatılabilir. Bakanlık denetim
elemanları, ayrıca ilgililerin cezaî sorumluluğuna ilişkin tespit ve
incelemeleri de yürütür.
e) Raporda, lisanslı depo işletmesi tarafından
ödenmesi gereken bir zarar veya yükümlülük tespiti yapılmışsa, Bakanlıkça
işletmeye gerekli tebligat yapılır ve tebligat tarihinden itibaren yedi iş
gününde zararın ilgiliye ödenmesi ve yükümlülüklerin yerine getirilmesi
istenir.
f) Belirtilen yükümlülüğün yerine getirilmediğinin
anlaşılması üzerine, durum belgeleriyle birlikte Fona intikal ettirilir. Fon,
gecikmeksizin lisanslı depo işletmesinin nakit teminatını çözerek mudîye öder. Bu teminat, zararın tazminine yetmediği takdirde, kalan kısım
Fondan ödenir. Fondan yapılan ödeme, lisanslı depo işletmesince Fon tarafından
belirlenen sürede yatırılmazsa, teminat olarak verilen ipotekler Fon tarafından
nakde çevrilerek Fona gelir kaydedilir. Fon, işlemlerin sonucunu ve teminatın
durumunu Bakanlığa bildirir.
g) Lisanslı depo işleticisi veya mudî, yapılan işleme
karşı borsaya başvurarak sorunun hakem heyeti tarafından karara bağlanmasını
talep edebilir. Bu durumda borsa öncelikle yine tarafların sulh imkânını
araştırır, sulh mümkün olmazsa konuyu incelemesi için hakem heyetini
görevlendirir.
h) Hakem heyeti, görevlendirilmesinden sonra azamî üç
ay içinde incelemesini bitirerek kararını Bakanlığa bildirir. Hakem heyetinin
nihaî kararı Fon yönetimince yerine getirilir.
Fon, ödediği tutarın ilgililerden tahsili için dava
açma da dahil olmak üzere yasal takibat yapar.
Tarafların yargıya müracaat hakları saklıdır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Bakanlığın Görev ve
Yetkileri,
İdarî Tedbirler ve Denetim
Bakanlığın
görev ve yetkileri
MADDE 26.- Bakanlık;
a) Bu Kanun çerçevesinde lisanslı depoculuk, yetkili
sınıflandırıcılık ve diğer hususlarda faaliyet gösterecek ilgililere lisans
vermeye, mevzuatın öngördüğü durumlarda bu lisansları askıya almaya veya iptal
etmeye, lisans sahiplerinin görev ve sorumluluklarını belirlemeye, bunları
sınıflandırmaya, tüm işlem ve hesaplarını, varlıklarını denetlemeye veya
denetletmeye,
b) Bu Kanuna aykırılık durumunda; mudîlerin
çıkarlarının korunması, işlem ve faaliyetlerin güven ve istikrar içinde
sürdürülebilmesini teminen gerekli her türlü idarî tedbirleri almaya ve
tasarruflarda bulunmaya,
c) Bu Kanunun uygulanması ve lisanslı depoculuğun
geliştirilmesi için ihtiyaç duyulan komisyonlar ve çalışma grupları
oluşturmaya,
d) Bu Kanun kapsamında öngörülen diğer iş ve işlemleri
yerine getirmeye,
Görevli ve yetkilidir.
Bakanlığın
idarî tedbir ve tasarrufları
MADDE 27.- Bakanlık, lisanslı depo
işleticisinin;
a) Bakanlığın uyarı ve idarî tedbirlerine rağmen
verilen sürede, başta lisans koşulları olmak üzere bu Kanuna ve ilgili
yönetmeliklere aykırı ya da eksik hususları gidermemesi,
b) İflas etmesi, tasfiye kararı alması veya tasfiye
sürecine girmesi,
c) Lisanslı depoculuk faaliyetini durdurması,
lisansının askıya alınmasını ya da iptalini talep etmesi,
d) Yapılan denetimler sonucunda lisanslı depo işletme
yeterliliğini kaybettiğinin veya Kanun gereğince cezaî sorumluluğunu gerektiren
hususların saptanması,
e) Lisanslı depoya teslim edilmeyen ürün için veya
teslim edilen ürün miktarının üzerinde veya altında ürün senedi düzenlemesi,
ürün senedini iptal etmeden bu senedin temsil ettiği ürünün depodan çıkışına
izin vermesi veya mudînin izni olmaksızın söz konusu ürünü depodan çıkarma,
satma, rehnetme gibi tasarruflarda bulunması ve bunu stok kayıtlarında
göstermemesi,
f) Menfaat temin etmek üzere ürün senedinin temsil
ettiği miktar ve kalitenin altında ürün teslim etmesi, teslim alınan ürünün
kalite özelliklerini ve standardını ürün senedinde farklı göstermesi,
g) Mudînin talebine rağmen ürünü teslim etmemesi,
h) Sağlığı olumsuz etkileyecek düzeyde tarımsal
ilaçlar ile kir ve benzeri maddelere maruz kalmış tarım ürünlerini bilerek
depoya kabul etmesi ve bunları depodaki diğer ürünlerle karıştırması,
ı) Kanun veya ilgili yönetmelik hükümlerine aykırı
davranması,
Durumlarında; mudîlerin çıkarlarının korunmasını,
lisanslı depoculuk, sınıflandırma ve bu Kanunda öngörülen diğer işlem ve
faaliyetlerin güven ve istikrar içinde sürdürülebilmesini teminen fiilin önem
ve mahiyetine göre ilgililere uyarıda bulunmaya, talimat vermeye,
faaliyetlerinin bir veya birkaçını geçici olarak durdurmaya, lisansı askıya
almaya, lisansı iptal etmeye, işin mahiyet ve aciliyetini gözeterek işletmenin mevcut
yönetimini feshe ve yerine en fazla bir yıla kadar görev yapmak üzere geçici
yönetim kurulu atamaya ya da yetkili mahkemeye başvurarak kayyım atanması
talebinde bulunmaya, işletmenin ve ortaklarının mal varlıklarına, hak ve
alacaklarına tedbir veya el konulması, tasarruf yetkisinin kısmen veya tamamen
kaldırılması, zapt edilmesi, bunların bir tevdi mahalline yatırılması için
yetkili sulh ceza mahkemesine başvurmaya, tasfiye etmeye ve diğer her türlü
idarî tedbir ve tasarruflarda bulunmaya yetkilidir.
Bakanlık, yaptığı bir tespit veya denetim sonucunda
mevzuata aykırılığı belirlemesi durumunda fiilin önem ve mahiyetine göre
yukarıdaki tedbir ve tasarruflardan bir veya birkaçını uygulamaya koyabilir ve
yasal takip gerektiren durumları derhal ilgili mercilere bildirir.
Uyarı veya talimat verilmesi durumlarında verilen süre
içinde gerekli önlemleri almayan ya da eksiklikleri gidermeyen işletmelerin
faaliyetlerinin bir veya birkaçı durdurulabilir ya da azamî bir yıla kadar
lisansı askıya alınabilir. Aykırılık ve eksikliklerin bu sürenin sonunda da
giderilmemesi halinde lisans iptal edilir.
Lisanslı depo işletmesinin; faaliyetlerini durdurma,
tasfiye kararı alması veya lisans koşullarından bir veya birkaçını yerine
getirememesi ya da iflası durumunda, depo işleticisi derhâl mudîlere bir ihtar
göndererek durumu bildirir ve mudîlerin sözleşmeleri gereği ödemesi gereken
normal depo hizmeti ücretinin tahsilinden sonra ürünleri mudîye teslim eder.
Bildirimin yapıldığı tarihten itibaren otuz günlük süre geçmeden depolama
hizmetlerine son verilemez.
Lisansın
askıya alınması, iptali veya lisanslı depo işletmesine el konulması hallerinde,
deponun faaliyet göstermesi
MADDE 28.- Lisanslı depo işletmesinin
bir veya birkaç faaliyetinin geçici olarak durdurulması ya da lisansının askıya
alınması durumlarında, lisanslı depo işletmesi faaliyetlerini sürdürür, ancak
depolamak üzere yeni ürün kabul edemez. Bu durumlarda mudîlerin çıkarlarının
korunması amacıyla Bakanlık, lisanslı depo işleticisinin işlem ve faaliyetlerine
nezaret edebilir veya ihtiyaç görürse geçici yönetim kurulu atayabilir ya da
kayyım atanması için mahkemeye başvurabilir.
Doğrudan lisanslı depo işletmesinin yönetimine ve
varlıklarına el konulmasını gerektiren durumlarda ya da lisansın iptali halinde,
lisanslı depo işletmesine geçici yönetim kurulu veya mahkeme marifetiyle kayyım
atanır ve mudîlerin çıkarları öncelikle korunur.
Denetim
MADDE 29.- Fon, lisanslı depo
işletmeleri, yetkili sınıflandırıcılar ile bu Kanun kapsamında lisans alan
diğer ilgililer Bakanlığın gözetim ve denetimine tâbidir. Bakanlık, bunların
tüm varlık ve işlemlerini, depolardaki ürünlerini, defterlerini, kayıtlarını,
belgelerini, hesaplarını, denetim elemanları aracılığıyla denetler veya denetim
kuruluşlarına denetlettirir. Bakanlık ihtiyaca göre denetimlerde yardımcı olmak
üzere teknik personel de görevlendirebilir, ilgili bakanlık ve kuruluşların
denetime katılmalarını veya yardımcı olmalarını talep edebilir.
Bunların yönetici ve personeli; denetim amacıyla
Bakanlıkça görevlendirilenlerin işletme ve tesislere girmesine engel olmamaya,
para, mal ve para hükmündeki kâğıtları, ürünleri, kıymetli evrakı, kayıt ve
defterleri gizli de olsa göstermeye, incelenmesine yardımcı olmaya, istenilen
bilgileri eksiksiz ve gerçeğe uygun olarak vermeye ve diğer her türlü yardımı
ve kolaylığı göstermeye mecburdur. Bunlar denetim sonucunda Bakanlıkça
verilecek talimata uymak zorundadırlar.
Bakanlık, denetim kuruluşlarının nitelik, çalışma usûl
ve esaslarını bir yönetmelikle belirler.
Denetim kurulu
üyesi atanması
MADDE 30.- Kamu menfaatinin korunması,
denetim ve hizmetlerde süreklilik, şeffaflık, etkinlik ve Bakanlığa önemli
durumlarda hızlı bilgi akışının sağlanması amaçlarıyla, Bakanlık tarafından
gerekli görüldüğünde, en az dört yıllık örgün öğretim veren üniversitelerin
hukuk, iktisadi ve idari bilimler, siyasal bilgiler ve mühendislik fakülteleri
mezunlarından olan ilgili birim personeli
arasından lisanslı depo işletmesinin denetim kuruluna bir üye
atanabilir.
Denetim kurulunda bulundurulacak Bakanlık temsilcisi
hakkında Türk Ticaret Kanununun 275 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları
hükümleri uygulanır.
Bakanlıklar
arası işbirliği ve kuruluşların yardım zorunluluğu
MADDE 31.- İlgili bakanlıklar, bu
Kanunun uygulanması bakımından ihtiyaç duyulan hususlarda, sorunların çözüm ve
görevlerin ifasında kendi görev ve yetkileri çerçevesinde gerekli katılım,
işbirliği ve katkıyı yapar. Kamu kuruluşları ile özel kuruluşlar Bakanlığın
daveti üzerine çalışmalara ve uygulamalara katılır, gerekli destek ve
yardımları öncelikle sağlarlar.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Yasaklar, Hukukî ve Cezaî
Sorumluluk
Lisanslı depo
işleticisinin ayrım yapma yasağı
MADDE 32.- Depo kapasitesinin dolu
olması, teslim edilmek istenen veya depolanmış bir ürünün lisanslı depodaki
diğer ürünleri ve sağlığı olumsuz etkileyecek bir nitelik taşıması ya da
depolanmaya elverişsiz olması durumları dışında, lisanslı depo işletmesi ürünün
depolanmak üzere kabulünde, depolama hizmetlerinden ve lisanslı depo işletmesi
imkânlarından yararlanılmasında kişiler arasında ayrım yapamaz.
Yasak
faaliyetler
MADDE 33.- Lisanslı depo işletmeleri,
bu Kanunda ve mudî tarafından izin verilmedikçe kendilerine tevdi olunan
başkalarına ait ürünler üzerinde hiçbir şekilde alım, satım, rehin gibi
tasarruflarda bulunamaz, ürünlerin niteliklerini değiştirecek herhangi bir
işlem yapamazlar.
Hukukî ve
cezaî sorumluluk
MADDE 34.- Fon, lisanslı depo
işletmeleri, yetkili sınıflandırıcılar ve bu Kanun kapsamında lisans alan diğer
ilgililerin malikleri, yöneticileri, denetçileri ve personeli kendi
kusurlarından ileri gelen zararlardan dolayı Fon, lisanslı depo işletmeleri,
yetkili sınıflandırıcılar ve bu Kanun kapsamında lisans alan diğer ilgililerle
birlikte sorumludur.
Fon, lisanslı depo işletmeleri ve yetkili sınıflandırıcıların
yöneticileri, denetçileri ve personeli ile bu Kanun kapsamında lisans alan
diğer ilgililer; bunların işlem ve faaliyetlerine, ürün ve ürün senetlerine,
para ve mallarına, evrak, rapor, hesap, kayıt ve defterlerine ve diğer başka
belgelere ilişkin işledikleri suçlardan dolayı Devlet memurları gibi ceza görürler. Bunlar tarafından düzenlenen
evraklar, Türk Ceza Kanununun tatbiki bakımından resmî evrak olarak kabul
edilir.
Ayrıca aşağıdaki fiil ve hareketlere ilişkin daha ağır
bir ceza hükmü öngörülmemişse;
a) 23 üncü maddede belirtilen ve tutmakla yükümlü
olunan kayıt ve defterleri hiç veya doğru ve düzgün şekilde tutmayan ya da
noter tasdikini yaptırmayan veya defter ve belgelerin saklama süresine uymayan
lisanslı depo işletmesi yöneticileri hakkında Türk Ticaret Kanununun 67 nci
maddesinde öngörülen cezalar tatbik olunur.
b) Lisanslı depoculuk ücret tarifesinde belirlenenin
üzerinde ücret talep ve tahsil eden,
35 inci madde hükmüne aykırı hareket eden, ürün senedinin ilgili
yönetmeliğinde düzenlenen içerik, şekil ve muhafaza şartlarına uymayan lisanslı
depo işletmesinin yönetici ve personeli ile diğer ilgilileri hakkında
ikiyüzelli günden beşyüz güne kadar adlî para cezasına hükmolunur.
c) 17 nci maddenin birinci fıkrası, 21 inci maddenin
birinci fıkrası, 27 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi ve son fıkrası,
32 nci madde hükümlerine aykırı hareket eden lisanslı depo yönetici ve
personeli hakkında üç aydan bir yıla kadar hapis cezası ve ikiyüzelli günden
ikibinbeşyüz güne kadar adlî para cezasına hükmolunur.
d) Kasıtlı olarak hatalı numune alan veya alınan
numuneyi kasıtlı olarak tahrip eden veya ürünü temsil etme niteliğini bozan
veya bu Kanun kapsamında depolanan veya depolanacak olan herhangi bir tarım
ürününü kasten gerçeğe aykırı şekilde
tartan, derecelendiren, sınıflandıran ya da hukuken geçerli bir mazereti
olmadıkça lisanslı depo işletmesi ile borsa arasında imzalanan ve Bakanlıkça
onaylanan sözleşmeye uygun hareket etmeyen, 27 nci maddenin birinci fıkrasının
(f) ve (h) bentleri, 28 inci maddenin birinci fıkrası, 29 uncu maddenin ikinci
fıkrası hükümlerine aykırı hareket eden kişi hakkında fiilin önem ve mahiyetine
göre altı aydan iki yıla kadar ağır hapis cezası ile bin günden dörtbin güne
kadar adlî para cezasına hükmolunur.
e) Bu Kanuna uygun olarak verilen bir lisansı, tahrif,
taklit veya yanlış olarak temsil eden, üzerinde değişiklik veya sahtecilik
yapan ya da Kanunen yetkisi olmaksızın lisans veya ürün senedini kredi veya
herhangi bir şekilde menfaat temini amacıyla düzenleyen veya kullanan, kendine
menfaat sağlamak amacıyla depolama hizmetlerini Kanuna uygun olarak yerine
getirmeyen, 8 inci maddenin birinci fıkrası, 27 nci maddenin birinci fıkrasının
(e) bendi ve 33 üncü madde hükümlerine aykırı davranan kişiler hakkında fiilin önem ve mahiyetine göre iki yıldan
beş yıla kadar ağır hapis cezası ile ikibinbeşyüz günden yirmibeşbin güne kadar
adlî para cezasına hükmolunur.
Bu madde kapsamında işlenen fiillerin neticesinde
oluşan zararların herhangi bir şekilde tazmin edilmemiş olması halinde
mahkemece ödettirilmesine re’sen hükmolunur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Teşhir
MADDE 35.- Depoculuk lisansı, yetkili
sınıflandırıcılık lisansı, lisanslı depo ücret tarifesi, prim ve indirim
tarifesi, çalışma zamanı çizelgesi ile Bakanlıkça uygun görülen diğer
belgelerin kolayca görünebilecek bir yere veya yerlere asılması zorunludur.
İlgililer yukarıda belirtilen ve asılması zorunlu olan
belge ve tarifelere uygun davranmak ve bunların uygulanmasında kişiler arasında
ayrım yapmamak zorundadır.
Tarım
ürünlerinin sınıflandırılması
MADDE 36.- Lisanslı depo işleticisi,
ilgili mevzuatına uygun olarak tartımı yapılmış, sınıf ve standardı belirlenmiş
ürünleri lisanslı depoya kabul ve teslim eder. Tartım, analiz, sınıf veya
standarda ilişkin bir itiraz olursa, itiraz sonucu yeniden belirlenen değerlere
göre hareket edilir.
Yetkili sınıflandırıcılar tarafından sınıf ve
standardı belirlenen tarım ürünleri, aynı amaçla başkaca bir zorunlu kontrole
tâbi tutulmaz.
Ayrı depolama,
ambalajlı ürünler
MADDE 37.- Mudîlerin ürünlerinin ayrı
depolanması konusunda talebi olması ve bunun kabul edilmesi halinde, ilgili
yönetmeliğinde gösterildiği şekilde lisanslı depo işleticisi bu ürünü diğer
ürünlerden ayrı olarak depolar ve aynı ürünü teslim eder. Ambalajlı teslim
alınan ürünler de düzenli ve kolayca erişilebilecek şekilde depolanır.
Yönetmelikler
MADDE 38.- Bu Kanunda öngörülen
yönetmelikler ile Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmelikler, ilgili
bakanlıkların görüşü alınmak kaydıyla Bakanlık tarafından hazırlanarak
yürürlüğe konulur.
Uygulanacak
hükümler
MADDE 39.- Bu Kanunda açıklık
bulunmayan hallerde, 2699 sayılı Umumî Mağazalar Kanununun, 6762 sayılı Türk
Ticaret Kanununun ve 818 sayılı Borçlar Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
ONUNCU BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
GEÇİCİ MADDE 1.- Bu Kanunda öngörülen
yönetmelikler, bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren en geç altı ay
içerisinde çıkarılır.
GEÇİCİ MADDE 2.- 2699 sayılı Umumî Mağazalar
Kanunu kapsamında umumî mağazacılık yapmak üzere izin ve yetki alan
kuruluşlardan bu Kanun kapsamındaki tarım ürünlerinin depolanması hizmetleriyle
iştigal edenler, bu Kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren en geç beş yıl
içinde bu Kanun hükümlerine intibak etmedikleri takdirde bunlara verilen izin
yeni bir karara gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
Yürürlük
MADDE 40.- Bu Kanunun 34 üncü
maddesinin üçüncü fıkrası 1 Nisan 2005 tarihinde, diğer hükümleri yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41.- Bu Kanun hükümlerini
Bakanlar Kurulu yürütür.