AİLE HEKİMLİĞİ PİLOT UYGULAMASI
HAKKINDA KANUN
Kanun No: 5258
|
|
Kabul Tarihi : 24.11.2004 |
Amaç ve kapsam
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; Sağlık Bakanlığının pilot
olarak belirleyeceği illerde, birinci basamak sağlık hizmetlerinin
geliştirilmesi, birey ihtiyaçları doğrultusunda koruyucu sağlık hizmetlerine
ağırlık verilmesi, kişisel sağlık kayıtlarının tutulması ve bu hizmetlere eşit
erişimin sağlanması amacıyla aile hekimliği hizmetlerinin yürütülebilmesini teminen
görevlendirilecek veya çalıştırılacak sağlık personelinin statüsü ve malî
hakları ile hizmetin esaslarını düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2. - Aile hekimi; kişiye yönelik koruyucu sağlık
hizmetleri ile birinci basamak teşhis, tedavi ve rehabilite edici sağlık
hizmetlerini yaş, cinsiyet ve hastalık ayrımı yapmaksızın her kişiye kapsamlı
ve devamlı olarak belli bir mekânda vermekle yükümlü, gerektiği ölçüde gezici
sağlık hizmeti veren ve tam gün esasına göre çalışan aile hekimliği uzmanı veya
Sağlık Bakanlığının öngördüğü eğitimleri alan uzman tabip veya tabiptir.
Aile sağlığı elemanı; aile
hekimi ile birlikte hizmet veren hemşire, ebe, sağlık memuru gibi sağlık
elemanıdır.
Personelin statüsü ve malî haklar
MADDE 3. - Sağlık Bakanlığı; Bakanlık veya diğer kamu
kurum veya kuruluşları personeli olan uzman tabip, tabip ve aile sağlığı
elemanı olarak çalıştırılacak sağlık personelini, kendilerinin talebi ve
kurumlarının veya Bakanlığın muvafakatı üzerine, 657 sayılı Devlet Memurları
Kanunu ile diğer kanunların sözleşmeli personel çalıştırılması hakkındaki
hükümlerine bağlı olmaksızın, sözleşmeli olarak çalıştırmaya veya bu
nitelikteki Bakanlık personelini aile hekimliği uygulamaları için
görevlendirmeye yetkilidir.
Aile sağlığı elemanları, aile
hekimi tarafından belirlenen ve Sağlık Bakanlığı tarafından uygun görülen,
kurumlarınca da muvafakatı verilen Bakanlık veya diğer kamu kurum ve
kuruluşları personeli arasından seçilir ve bunlar sözleşmeli olarak
çalıştırılır. Bu suretle eleman temin edilememesi halinde, Sağlık Bakanlığı,
personelini bu hizmetler için görevlendirebilir. İhtiyaç duyulması halinde,
Türkiye'de mesleğini icra etmeye yetkili ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinin (4), (5) ve (7) numaralı alt
bentlerindeki şartları taşıyan kamu görevlisi olmayan uzman tabip, tabip ve
aile sağlığı elemanları; Sağlık Bakanlığının önerisi, Maliye Bakanlığının uygun
görüşü üzerine sözleşme yapılarak aile hekimliği uygulamalarını yürütmek üzere
çalıştırılabilir.
Sözleşmeli olarak çalışan aile hekimi ve aile sağlığı elemanları kurumlarında aylıksız veya ücretsiz izinli sayılırlar ve bunların kadroları ile ilişkileri devam eder. Bu personel, talepleri halinde eski görevlerine atanırlar ve sözleşmeli statüde geçen süreleri kazanılmış hak derece ve kademelerinde veya kıdemlerinde değerlendirilir. Sözleşmeli personel statüsünde çalışmakta iken aile hekimi ve aile sağlığı elemanı statüsüne geçenlerden önceki sözleşmeli personel statüsüne dönmek isteyenler, eski kurumlarındaki boş pozisyonlara öncelikle atanırlar ve bu madde kapsamındaki çalışmaları hizmet sürelerinde dikkate alınır.
Kadroya bağlı olarak veya
sözleşmeli personel pozisyonlarında görev yapan personelden Sağlık Bakanlığınca
aile hekimi veya aile sağlığı elemanı olarak görevlendirilenlere, 209 sayılı
Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına Bağlı Sağlık Kuruluşları ile Esenlendirme
(Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun uyarınca ek
ödeme yapılmaz. Bunlara, aylıklarına ve ücretlerine ilaveten, çalıştıkları
günler dikkate alınarak aşağıdaki fıkrada belirlenen miktarların yarısını
aşmamak üzere tespit edilecek tutarda ödeme yapılır.
Sözleşme yapılan aile hekimi ve
aile sağlığı elemanlarına, 657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (B) bendine
göre belirlenen en yüksek brüt sözleşme ücretinin aile hekimi için (6) katını,
aile sağlığı elemanı için (1,5) katını aşmamak üzere tespit edilecek tutar,
çalışılan ay sonuçlarının ilgili sağlık idaresine bildiriminden itibaren onbeş
gün içerisinde ödenir.
Sözleşmeli olarak çalışmaya
başlayanların, daha önce bağlı oldukları sosyal güvenlik kuruluşlarıyla
ilişkileri aynı şekilde devam ettirilir. Ancak, her türlü prim, kesenek ve
kurum karşılıkları bu fıkrada belirtilen ücretlerden kesilerek ilgili sosyal
güvenlik kuruluşuna aktarılır. Bunlar önceki durumları çerçevesinde tedavi
yardımlarından yararlanmaya devam ederler.
Aile hekimi ve aile sağlığı elemanlarının durumları ve aile hekimliği uzmanlık eğitimi almış olup olmadıkları da dikkate alınmak suretiyle yapılacak ödeme tutarlarının tespitinde; çalıştığı bölgenin sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyi, aile sağlığı merkezi giderleri, tetkik ve sarf malzemesi giderleri, kayıtlı kişi sayısı ve bunların risk grupları, gezici sağlık hizmetleri ile aile hekimi tarafından karşılanmayan gider unsurları gibi kriterler esas alınır. Sağlık Bakanlığınca belirlenen standartlara göre, koruyucu hekimlik hizmetlerinin eksik uygulaması veya hasta sevk oranlarının yüksek olması halinde bu ödeme tutarından brüt ücretin % 20'sine kadar indirim yapılır. Sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyi ücreti, aile sağlığı merkezi giderleri, tetkik ve sarf malzemesi giderleri ve gezici sağlık hizmetleri ödemelerinden Damga Vergisi hariç herhangi bir kesinti yapılmaz.
Kamuya ait taşınmazların kullanımı
MADDE 4. - Hazine, belediye veya il özel idaresine
ait taşınmazlardan aile sağlığı merkezi olarak kullanılması uygun görülenler,
Maliye Bakanlığı, belediye veya il özel idarelerince bu amaçla kullanılmak
üzere doğrudan aile hekimine kiraya verilebilir.
MADDE 5. - Aile hekimliği uygulamasına geçilen
yerlerde kişilerin aile hekimine kaydı yapılır. Bakanlıkça belirlenen süre
sonunda kişiler aile hekimlerini değiştirebilirler. Her bir aile hekimi için
kayıtlı kişi sayısı; asgarî 1000, azamî 4000'dir. Aralıksız iki ayı aşmayan
süreyle kayıtlı kişi sayısı 1000'den az olabilir.
Aile hekimliği hizmetleri
ücretsizdir; acil haller hariç, haftada kırk saatten az olmamak kaydı ile
ilgili aile hekiminin talebi ve o yerin sağlık idaresince onaylanan çalışma
saatleri içinde yerine getirilir. Aile hekimliği uygulamasına geçilen yerlerde
acil haller ve mücbir sebepler dışında, kişi hangi sosyal güvenlik kuruluşuna
tâbi olursa olsun, aile hekiminin sevki
olmaksızın sağlık kurum ve kuruluşlarına müracaat edenlerden katkı payı
alınır. Alınacak katkı payı tutarı Sağlık, Maliye ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik
bakanlıklarınca müştereken belirlenir. Aile hekimliği uygulamasına geçilen
yerlerde, diğer kanunların aile hekimliği hizmetleri kapsamındaki hizmetlerin
sunumu ile sevk ve müracaata ilişkin hükümleri uygulanmaz. Yabancılar hakkında
ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Aile hekimlerinin şahsî kayıtları
ilgili il ve ilçe sağlık idare birimlerinde tutulur. Aile hekimlerinin
kullandığı basılı veya elektronik ortamda tutulan kayıtlar, kişilerin sağlık
dosyaları ile raporlar, sevk belgesi ve reçete gibi belgeler resmî kayıt ve
evrak niteliğindedir. Bu kayıt ve belgeler, hekimin ayrılması veya kişinin
hekim değiştirmesi halinde eksiksiz olarak devredilir. İlgili mevzuatta birinci
basamak sağlık kuruluşları ve resmî tabiplerce düzenlenmesi öngörülen her türlü
rapor, sevk evrakı, reçete ve sair belgeler, aile hekimliği uygulamasına
geçilen yerlerde aile hekimleri tarafından düzenlenir.
Denetim, sorumluluk ve mal bildirimi
MADDE 6. - Aile hekimleri ve aile sağlığı elemanları,
mevzuat ve sözleşme hükümlerine uygunluk ile diğer konularda Bakanlık, ilgili
mülkî idare ve sağlık idaresinin denetimine tâbidir. Aile hekimi ve aile
sağlığı elemanları, görevleriyle ilgili ya da görevleri başında işledikleri
veya kendilerine karşı işlenen suçlarda Devlet memurları gibi kabul edilir.
Aile hekimi ve aile sağlığı elemanları, 3628 sayılı Mal Bildiriminde
Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla
Mücadele Kanunu gereğince mal bildiriminde bulunmakla yükümlüdür.
MADDE 7. - Kişilerin ağız ve diş sağlığını korumak ve
bu hizmetlerin daha etkili ve verimli yürütülmesini sağlamak amacıyla, Sağlık
Bakanlığınca tespit edilecek illerde pilot uygulama yapılır.
Bu hizmetler karşılığında
yapılacak ödemelerin, hizmetten yararlananların ilgisine göre bağlı
bulundukları kurum bütçelerinden veya sosyal güvenlik kuruluşlarından
karşılanması ile diğer hususlara ilişkin usul ve esaslar Maliye, Sağlık ve
Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları tarafından müştereken belirlenir
MADDE 8. - Aile hekimi
ve aile sağlığı elemanlarının çalışma usul ve esasları; çalışılan yer, kurum ve
statülerine göre öncelik sıralaması; aile hekimliği uygulamasına geçişe ve
nakillere ilişkin puanlama sistemi ve sayıları; aile sağlığı merkezi olarak
kullanılacak yerlerde aranacak fizikî ve teknik şartlar; meslek ilkeleri; iş
tanımları; performans ve hizmet kalite standartları; hasta sevk evrakı, reçete,
rapor ve diğer kullanılacak belgelerin şekli ve içeriği, kayıtların tutulması
ile çalışma ve denetime ilişkin usul ve esaslar, Sağlık Bakanlığınca
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Aile hekimi ve aile sağlığı
elemanlarıyla yapılacak sözleşmede yer alacak hususlar ve bu Kanunda belirlenen
esaslar çerçevesinde bunlara yapılacak ödeme tutarları ile bu ücretlerden
indirim oran ve şartları, sözleşmenin feshini gerektiren nedenler, Maliye
Bakanlığının uygun görüşü alınarak, Sağlık Bakanlığının teklifi üzerine
Bakanlar Kurulunca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Yürürlük
MADDE 9. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.