Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 406)
Samsun Milletvekili
Ahmet Yeni’nin; Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile Kamu İhale
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu (2/273)
Not: Teklif Başkanlıkça; Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Özelleştirme uygulamaları
için gerekli danışmanlık hizmet alımlarında karşılaşılan sorunların süratle
çözümünü sağlamak amacıyla 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının
Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun birer maddesinin
değiştirilmesine ilişkin Kanun teklifi ektedir.
Gereğini arz ederim.
Ahmet Yeni
Samsun
GENEL GEREKÇE
24.11.1994 tarih ve 4046
sayılı Kanunun genel gerekçesinde özelleştirme, özetle Devletin iktisadî
faaliyetlerinin en aza indirilmesi, KİT’lerin devlet bütçesi üzerindeki
finansman yükünün hafifletilmesi, rekabete dayalı piyasa ekonomisinin
gerçekleştirilmesi, sermaye piyasalarının geliştirilmesi, kaynakların altyapı
yatırımları, savunma, eğitim ve sağlık hizmetlerinde kullanılması suretiyle
ekonomide verimliliğin artırılmasını sağlayan önemli araçlardan biri olarak
tanımlanmıştır. Ayrıca özelleştirmenin zamanında, etkin ve verimli bir şekilde
yapılabilmesi ve ileride ortaya çıkması muhtemel hukuksal problemlerle
karşılaşmamak için de, birçok kanun açısından istisna getirilmiştir. (Örneğin
3194 sayılı İmar Kanunu gibi).
Adı geçen kanun
çerçevesinde, halen TÜPRAŞ, TEKEL, THY, TTAŞ gibi büyük ölçekli şirketler ile
elektrik üretim, dağıtım ve doğal gaz tesislerinin özelleştirme çalışmaları ile
T.C. Posta İşletmesi, Millî Piyango, TPAO, İMKB, Altın Borsası, otoyol ve
köprüler gibi özelleştirme kapsamı ve programına yeni alınmış veya alınması
düşünülen kuruluşların hazırlık çalışmaları, Özelleştirme İdaresi Başkanlığınca
yürütülmektedir.
Geçtiğimiz dönemde, yurt
içi ve yurt dışında yaşanan ekonomik krizler özellikle sermaye piyasaları
aracılığıyla yapılan özelleştirme uygulamalarını engellemiştir. Ancak piyasalarda
2003 yılı sonlarından itibaren ekonomide ciddi bir iyileşme gözlenmektedir. Bu
iyileşmenin özelleştirme uygulamalarının hızlandırılması için olumlu bir ortam
oluşturduğu değerlendirilmektedir.
Ancak, 4734 sayılı Kamu
İhale Kanunu ile ilgili diğer mevzuatın 01.01.2003 tarihinden itibaren
yürürlüğe girmesinden sonra özelleştirme uygulamaları danışmanlık hizmeti temin
edilememesinden dolayı ciddi bir şekilde aksamıştır. Nitekim; ödenek
zorunluluğu, yaklaşık maliyet hesabı, sözleşme süresi, danışmanlık hizmetlerinin
tanımı, ihale yöntemi seçimi gibi konularda getirilen kısıtlamalar, malî ve
teknik yeterliliğe ilişkin belge talepleri ve muayene ve kabul komisyonu gibi
formaliteler ile komisyon bazında veya blok satışı ve halka arzı birlikte
içeren sözleşme yapılamaması gibi hususlar, danışmanlık alımı ihalelerinin Kamu
İhale Kanununa göre yapılmasını neredeyse imkânsız kılmaktadır.
Genel olarak ifade
edilmek gerekirse Kamu İhale Kanununda düzenlenen danışmanlık hizmet alımlarına
ilişkin kriter ve şartlar Özelleştirme İdaresi Başkanlığına danışmanlık hizmeti
verebilecek firmalar açısından kabul edilemeyecek ve/veya yerine
getirilemeyecek kadar ayrıntılı ve ağırdır. Mevzuatta yeralan bu ağır şartlar
nedeniyle danışmanlık firmaları teklif vermekten kaçınmakta, başvuruda
bulunanlar ise daha ön yeterlik aşamasında elenmektedirler.
Nitekim Türk
Telekomünikasyon A.Ş.’nin (TTAŞ) özelleştirilmesi için Bakanlar Kurulunun
2003/6403 sayılı kararı uyarınca “Mayıs 2004 sonuna kadar özelleştirme
ihalesine çıkarılması” taahhüdü çerçevesinde finansal danışmanlık hizmet alımı
amacıyla, Kamu İhale Kanunu çerçevesinde çıkılan ihaleye, beklenenin altında
başvuru olmuştur. Ayrıca, ön yeterlik başvurusunda bulunan, aralarında saygın
uluslararası yatırım bankalarının da bulunduğu ortak girişimlerden hiçbiri,
danışmanlık hizmet alımları uygulama yönetmeliğinde belirlenen malî ve ekonomik
yeterliliğe ilişkin kriterleri yerine getirmemiş, bu nedenle ihale iptal
edilmek durumunda kalınmıştır. Aynı şekilde hukuk danışmanlığı ihalesi de Özelleştirme
İdaresince iptal edilmiştir.
Kamu İhale Kanununun
yürürlüğe girmesinin üzerinden bir yılı aşkın bir süre geçmesine rağmen
özelleştirme uygulamaları için gerek duyulan danışmanlık hizmetlerinin
temininde karşılaşılan sorunların çözülmesi amacıyla, Kamu İhale Kurumu ile
birlikte 2003 yılından beri yapılan çalışmalardan somut bir netice almak mümkün
olmamıştır.
Kamuya kaynak yaratmak
veya Kamunun kaynak kaybını önlemeye yönelik işlem olan özelleştirme
çerçevesinde her türlü danışmanlık hizmet alımının ivedilikle Kamu İhale Kanunu
kapsamından çıkarılması gerekmektedir.
Özelleştirme
uygulamalarının özgün niteliğine karşın bu kapsamda yapılacak danışmanlık
hizmet alımlarında uygulanacak ihale esas ve usullerinin Kamu İhale Kurumunun
uygun görüşü çerçevesinde yürürlüğe konulmasının uygun olacağını mütalaa
etmekteyiz.
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu 15.4.2004
Esas No. : 2/273
Karar No. : 78
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Samsun Milletvekili Ahmet
Yeni tarafından hazırlanarak 7.4.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 8.4.2004 tarihinde tali komisyon olarak
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna esas komisyon olarak da
Komisyonumuza havale edilen (2/273) esas numaralı, "Özelleştirme
Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun ile Kamu İhale Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 14.4.2004 tarihinde yapmış olduğu 38 inci
birleşimde Hükümeti temsilen Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ile Maliye Bakanlığı,
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı ve Kamu İhale Kurumu Başkanlığı temsilcileri
ile teklif sahibi Samsun Milletvekili Ahmet Yeni’nin de katılımlarıyla incelenip
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi,
özelleştirme uygulamaları ülkemiz için büyük önem arz etmektedir. Hızlı bir
süreç içerisinde gerçekleştirilmeye çalışılan özelleştirme uygulamalarında bazı
kanun hükümlerinden kaynaklanan çeşitli aksaklıklar yaşanmaktadır. Özellikle
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve bu Kanun ile ilgili diğer mevzuatın 1.1.2003
tarihinden itibaren yürürlüğe girmesinden sonra özelleştirme uygulamalarında
yaşanan aksaklıkların temelini danışmanlık hizmetinin temini oluşturmaktadır.
Kamu İhale Kanununa göre yapılması gereken danışmanlık hizmeti alımı ihaleleri,
uzun formaliteler, yerine getirilmesi güç kriterler nedeniyle yapılamamaktadır.
Kamu İhale Kanununda
öngörülen kriter ve şartlar, danışmanlık hizmet alımlarında Özelleştirme İdaresi
Başkanlığına danışmanlık hizmeti verebilecek firmalar açısından oldukça
ayrıntılı ve ağırdır. Bu nedenle danışmanlık firmaları teklif vermekten
kaçınmakta ya da başvuruda bulunanlar yeterlik aşamasında elenmektedir. Kamuya
kaynak yaratmak veya kamunun kaynak kaybını önlemeye yönelik olarak yapılmakta
olan özelleştirme uygulamaları çerçevesinde her türlü danışmanlık hizmet
alımının acilen Kamu İhale Kanunu kapsamından çıkarılması gerekmektedir.
Teklif ve gerekçesi
incelendiğinde;
- 4046 sayılı Kanun uyarınca
alınacak danışmanlık hizmetlerine ilişkin esas ve usullerin Kamu İhale
Kurumunun uygun görüşünün alınması suretiyle Özelleştirme İdaresince bir
yönetmelikle belirlenmesinin,
- Özelleştirme
uygulamaları için 4046 sayılı Kanun çerçevesinde yapılacak danışmanlık hizmet
alımlarının ceza ve ihalelerden yasaklama hükümleri hariç, Kamu İhale
Kanunundan hariç tutulmasının,
Öngörüldüğü
anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Teklifin
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
Teklif sahibi Samsun
Milletvekili Sayın Ahmet Yeni tarafından;
- Özelleştirme ile
Devletin ekonomideki sınaî ve ticarî aktivitesinin en aza indirilmesi
hedeflenirken, rekabete dayalı piyasa ekonomisinin oluşturulması, Devlet
bütçesi üzerindeki KİT finansman yükünün azaltılması, sermaye piyasasının geliştirilmesi
ve atıl tasarrufların ekonomiye kazandırılması, böylece elde edilecek
kaynakların alt yapı yatırımlarına yönlendirilmesinin mümkün olabileceği,
- Ülkemizde 1984 yılında
yapılan Master Plan ve aynı yıl çıkarılan 2983 sayılı Tasarrufların Teşviki ve
Kamu Yatırımlarının Hızlandırılması Hakkında Kanun ile özelleştirmenin gündeme
alındığı, böylece Türkiye'nin İngiltere ile birlikte dünyada özelleştirme
uygulamalarına başlayan ilk ülkelerden biri olduğu, ancak özelleştirme
konusundaki performansın eski doğu bloku ülkelerinin bile gerisinde kaldığı ve
özelleştirme uygulamalarının bundan önceki dönemlerde layıkıyla
gerçekleştirilemediği,
- 1984 yılından bu güne
kadar Özelleştirme İdaresi tarafından yaklaşık 9 milyar Dolarlık özelleştirme
yapılabildiği, Türk Telekom ve diğer bir çok kuruluşun çok daha iyi şartlarda
özelleştirilebilecek iken mevcut olumlu şartlardan zamanında yararlanılmadığı
ve fırsatların kaçırılmış olduğu,
- 1994 yılında kabul
edilen 4046 sayılı Kanun ve daha sonra Anayasaya özelleştirme kavramının
eklenmesi kararı neticesinde özelleştirmenin devlet politikası haline gelmiş
olduğu, ancak Anayasadaki düzenlemeden önceki şartlarda yürürlüğe konulan 4046
sayılı Kanunun yönetmeliği andıran ayrıntılı bir Kanun olduğu ve
özelleştirmenin süratle tamamlanabilmesi için hâlâ düzenlenmesi gereken bir çok
hususun bulunduğu,
- Özelleştirmenin sosyal
boyutunun da göz önünde bulundurulduğu, özelleştirme sonrasında işsiz kalan
işçilere kıdem tazminatı ve diğer yasal hakları dışında, iş kaybı tazminatı
ödenmesi, yeni iş bulmaları ve kredi imkanlarından yararlanmaları konusunda
122,5 milyon Dolar ödeme yapılmış olduğu,
- Türkiye'nin
özelleştirme programını mümkün olan en hızlı sürede ve şekilde tamamlanması
gerektiği, öngörülen değişiklikle özelleştirme uygulamalarının önündeki en
büyük engellerden birinin ortadan kalkmış olacağı ve özelleştirme
çalışmalarının arzulandığı yönde tamamlanabileceği,
Dile getirilmiştir.
Komisyonumuz üyelerince;
- Özelleştirme konusunda
yaşanan başarısızlığı tamamıyla 2003 yılında yürürlüğe giren Kamu İhale
Kanununa bağlamanın doğru olmadığı, bunun nedenlerinin baştan itibaren,
ekonomik, teknik ve yasal alt yapı konusunda yapılan eksikliklerde aranması
gerektiği,
- Özelleştirmelerin
yeterli değerlendirmeler yapılmadan gerçekleştirildiği için gerçek bedelinin
çok altında satışların söz konusu olduğu, özelleştirme uygulamalarında toplum
yararının gözetilmesinin ve Türkiye'nin şartlarının bilinmesinin çok önemli
olduğu,
- Danışmanlık
hizmetlerine ilişkin esasların yönetmeliğe bırakılmasının doğru olmayacağı,
çerçevenin çok daha açık ve net olarak kanunla belirtilmesi gerektiği,
- Özelleştirmenin sosyal
yönü üzerinde de durularak yapıldığı belirtilen 122,5 milyon Dolarlık ödemenin
kimlere yapıldığının ve hangi kalemlerden oluştuğunun belli olmadığı ve buna
açıklık kazandırılması gerektiği,
- Tüpraş'ın satışının en
büyük özelleştirmelerden biri olduğu, burada yerine getirilmiş olan danışmanlık
hizmetlerinin yeni ihalelerde neden yerine getirilemediğinin değerlendirilmesi
gerektiği,
- Yapılması öngörülen
değişikliklerle ihalelerin usul ve esaslarının belirlenmesinin yönetmeliğe
bırakılmasının Anayasaya aykırı olacağı, asli düzenlemelerin özel durumlar
dışında yürütme organına bırakılamayacağı,
- Kamu İhale Kanununun
uluslararası standartlar ve düzenlemeler dikkate alınmak suretiyle çıkarılmış
olduğu ve sistemin temelini bağımsızlığın oluşturduğu, bu bağımsızlığın ise
yalnızca yürütmeden ve idareden değil sektörden bağımsızlığı da beraberinde
gerektirdiği, belli ölçüde şeffaflığı sağlamış olan yasanın çeşitli
değişikliklerle delinmiş olduğu,
- İhtiyaç varsa
değişiklik yapılabileceği ancak Kanun değişikliğine neden ihtiyaç duyulduğunun
somut olarak ortaya konması ve örneklerle açıklanması gerektiği,
- Kamu açıklarını
kapatmak için özelleştirme yapmanın doğru olmadığı, amacın; rekabeti artırmak,
tüketiciye daha ucuz ve kaliteli hizmet sunmak, toplum refahını artırmak ve
kamuya gelir sağlamak olması gerektiği,
- Kamu İhale Kanununa
getirilen istisnaların kurum bazında değil de, konu bazında sorunu çözebilecek
ve objektif düzenlemeler içerebilecek nitelikte olması gerektiği,
Şeklindeki görüş ve
eleştirilerini takiben Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Hükümetin kuruluşundan
bu yana kapsamlı bir özelleştirme programının uygulanmakta olduğu ve bu
çerçevede toplam 377 ihalenin sonuçlandırılmış ve bu ihalelerin bedelinin
toplam 2.302 milyon ABD Doları düzeyinde olduğu, 2004 özelleştirme programının
da öngörülen şekilde yürütüldüğü,
- 2003 yılı başından
itibaren kapsamlı ve kararlı bir özelleştirme programının uygulamaya konulmuş
olduğu, 2003 yılı uygulama programı çerçevesinde 53 ihalenin açılmış ve
bunlardan 50 ihalenin yıl içinde sonuçlandırılmış olduğu,
- 2004 yılı içindeki
özelleştirme çalışmalarının ülke çıkarları doğrultusunda kararlılık ve büyük
bir özveri ile sürdürülmekte olduğu, ancak bu programın uygulanmasında Kamu
İhale Kanunu hükümleri çerçevesinde bazı sorunlar yaşandığı,
- 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu ve ilgili diğer mevzuatın 1.1.2003 tarihinden itibaren yürürlüğe
girmesinden sonra özelleştirme uygulamalarının danışmanlık hizmeti temin
edilememesinden dolayı ciddi bir biçimde aksamış olduğu, 2003 yılında yapılan
tüm özelleştirme danışmanlık hizmetlerinin daha önce alınmış olduğu, mevzuat
gereği programa alınan yeni kuruluşlar için danışman temin edilemediğinden 2003
yılı içinde hiçbir büyük projenin hazırlık işlemlerinin yapılamadığı,
- 2003 yılında Türk Telekom'un
özelleştirilmesine yönelik talep analizi çalışmalarının tamamlandığı, bu
doğrultuda 13.11.2003 tarihinde satış stratejisini içeren Bakanlar Kurulu
Kararı alındığı, alınan bu karar çerçevesinde hazırlık çalışmalarının süratle
tamamlanarak özelleştirme sürecine geçilmesinin hedeflendiği, ancak hazırlık
çalışmalarına yardımcı olmak üzere görevlendirilmesi planlanan danışmanların,
Kamu İhale Kanununun özelleştirme danışmanlığı hizmet teminine imkân vermemesi
nedeniyle görevlendirilemediği ve çalışmaların aksadığı, bu sorunların diğer
büyük özelleştirmeler ve özelleştirme programına alınacak diğer kuruluşlar için
de devam ettiği,
- Bu sorunların
aşılabilmesi için 4964 sayılı Kanun ile 4734 sayılı Kanunda yapılan
değişikliklerin yeterli olamadığı ve bu konuda Özelleştirme İdaresi ve Kamu
İhale Kurumu yetkilileri tarafından yapılan çalışmalar neticesinde Kamu İhale
Kanununun ruhunun muhafaza edilmesi kaydıyla sınırlı bir istisna gereğinin
ortaya çıktığı,
- Mevzuattan kaynaklanan
formaliteler ve yerine getirilmesi istenen pek çok kriter nedeniyle danışmanlık
firmalarının teklif vermekten kaçındığı ve başvuruda bulunanların da daha ön
yeterlilik aşamasında elendiği, bunun son örneğinin ise Türk Telekom
danışmanlık ihalesinde somut olarak yaşanmış olduğu,
- Kamu İhale Kanununun
amacının Devletin kamu yönetimindeki denetimini ve düzenleme işlevini etkin
kılmak olduğu, bu tür yapısal reformların başka reformları engellememesi
gerektiği, bu Kanunla yapılacak değişiklikle özelleştirme uygulamalarının
önündeki en büyük engellerden birinin ortadan kalkacağı,
- Özelleştirme İdaresi,
Kamu İhale Kurumu ve Dünya Bankası yetkilileri ile yapılan görüşmelerde, özgün
niteliği dikkate alınarak, özelleştirme işlemlerine ilişkin her türlü
danışmanlık hizmet alımının ivedilikle Kamu İhale Kanunu kapsamından
çıkarılması ve bu konunun Kamu İhale Kurumunun görüşü alınmak suretiyle
Özelleştirme İdaresince çıkarılacak bir yönetmelikle düzenlenmesi konusunda
fikir birliğine varılmış olduğu,
- Yapılan düzenlemenin
uluslararası standartlara uygun olduğu ve gelişmiş ülkelerde benzer
uygulamaların mevcut bulunduğu, bu düzenlemenin de tamamen tıkanıklığı
gidermeye yönelik teknik bir konu olduğu,
- Şimdiye kadar
danışmanlık hizmetleri için 52,5 milyon Dolarlık bir bedel ödendiği, bu
miktarın ise toplam ihale bedellerinin % 0.5'ine tekabül ettiği,
- Kuruluşların Kamu İhale
Kanunu kapsamı dışına çıkmadığı ve bu konuda özel hassasiyet gösterildiği,
ihalelerde objektiflik ve şeffaflığın korunmasının zorunlu olduğu, yapılan
ihalelerin de şeffaf olduğu, objektif ölçütlere dayandığı ve kanunlara uygun
olarak yapıldığı, kamuoyunun da bu konuda bilgilendirildiği, bu durumun
uluslararası derecelendirme kuruluşları tarafından da yakından takip edildiği,
- Özelleştirmenin
hükümetin önemli bir politikası olduğu ve siyasî iradenin bu konuda tam olduğu,
ancak bunun kimi teknik ve alt yapı çalışmalarını gerektirdiği ve bu doğrultuda
yapılan çalışmalar neticesinde özelleştirmenin hızlandığı,
- Yapılan değişiklikte
Anayasaya aykırılığın söz konusu olmadığı, düzenlemenin kanunlara uygun olarak
yapıldığı ve tüm düzenlemelerin yönetmeliğe bırakılmamış olduğu,
İfade edilmiştir.
Teklifin geneli
üzerindeki görüşmelerin ardından, Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Teklifin,
- 1 inci maddesi;
değiştirilen bende açıklık kazandırılması, ifadelerdeki mükerrerliğin önlenmesi
ve kanun tekniğine uygunluğunun sağlanması amacıyla yeniden düzenlenmesi
suretiyle,
- 2 nci maddesi; yazım
hatalarının giderilmesi amacıyla redaksiyona tâbi tutulması suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Ayrıca; değişiklik
yapılması öngörülen Kanunun ismindeki noksan yazılımın giderilmesi, imla
hatalarının düzeltilmesi ve kanun tekniğine uygunluğunun sağlanması amacıyla
Teklif metni; başlığı ile birlikte redaksiyona tâbi tutulmuştur.
Raporumuz, Genel Kurula
sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Mahmut Göksu |
Ruhi Açıkgöz |
|
|
İstanbul |
Adıyaman |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Zekai Özcan |
Yakup Kepenek |
Osman Kaptan |
|
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman Sali |
Ali Kemal Deveciler |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
(Ayrışık
oy ektedir.) |
|
(Muhalefet
şerhim ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aziz Akgül |
Ömer Abuşoğlu |
Nurettin Canikli |
|
|
Diyarbakır |
Gaziantep |
Giresun |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Zeydan |
M. Emin Murat Bilgiç |
Alaattin Büyükkaya |
|
|
Hakkâri |
Isparta |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Birgen Keleş |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
(Ayrışık
oy ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mustafa Açıkalın |
Mehmet Ceylan |
Taner Yıldız |
|
|
İstanbul |
Karabük |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Ünaldı |
Ali Er |
Gürol Ergin |
|
|
Konya |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
|
(Karşı
oy yazım ektedir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kazım
Türkmen |
Faruk Nafiz Özak |
Mehmet Akif Hamzaçebi |
|
|
Ordu |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Osman Coşkunoğlu |
|
|
|
|
Uşak |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir.) |
|
AYRIŞIK OY
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu uluslararası
standartlar da dikkate alınmak suretiyle hazırlanarak 1.1.2003 tarihinde
yürürlüğe girmiş bir kanundur. Kanun öncelikle saydam bir sistem getirmiştir.
Yürürlüğe yeni girmiş olması nedeniyle zaman zaman bazı kurumların veya bazı
işlemlerin kanun kapsamı dışına çıkarılması yönünde talepler olmaktadır. Kanun
teklifinin konusuna giren işlemler de bu niteliktedir.
Özelleştirme uygulamaları için satın
alınacak danışmanlık hizmetlerini kanun kapsamı dışına çıkarmayı öngören teklif
saydamlık ilkesini zedelediği gibi yeni İhale Kanununun temel ilkelerine de
aykırı düşmektedir. Ayrıca bu düzenlemenin gerçekten zorunlu olduğu konusunda
tatmin edici gerekçeler ortaya konulmamıştır. Teklifi bu nedenle uygun
görmüyoruz.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Birgen Keleş |
Osman Coşkunoğlu |
|
|
Trabzon |
İstanbul |
Uşak |
|
|
Osman Kaptan |
Gürol Ergin |
Ali Kemal Deveciler |
|
|
Antalya |
Muğla |
Balıkesir |
|
|
Yakup Kepenek |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
Mehmet Mesut Özakcan |
|
|
Ankara |
İstanbul |
Aydın |
|
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
|
|
|
|
İstanbul |
|
|
|
|
|
|
SAMSUN MİLLETVEKİLİ
AHMET
YENİ’NİN TEKLİFİ
ÖZELLEŞTİRME UYGULAMALARININ DÜZENLENMESİNE VE BAZI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DE-ĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN İLE KAMU İHALE KANUNUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme
Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 37 nci maddesinin (b) bendinin birinci
cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu Kanun uyarınca alınacak danışmanlık hizmetlerine ilişkin
esas ve usuller Kamu İhale Kurumunun uygun görüşü üzerine İdarece çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 2. - 4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununun 3 üncü maddesinin (c) fıkrasına “ve özelleştirme uygulamaları için
4046 sayılı Kanun çerçevesinde yapılacak her türlü danışmanlık hizmet alımları”
ibaresi eklenmiştir.
MADDE 3. - Bu Kanun, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
ÖZELLEŞTİRME UYGULAMALARININ DÜZENLENMESİNE VE BAZI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DE-ĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN İLE KAMU İHALE KANUNUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme
Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 37 nci maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinin birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Bu Kanun hükümleri gereğince yapılacak uygulamalar ile
ihale usullerine ilişkin esaslar İdarece çıkarılacak yönetmeliklerle; alınacak
danışmanlık hizmetlerine ilişkin esas ve usuller ise Kamu İhale Kurumunun uygun
görüşü üzerine İdarece çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 2. - 4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanununun değişik 3 üncü maddesinin (c) fıkrasına “özelleştirme uygulamaları
için 24.11.1994 tarihli ve 4046 sayılı Kanun çerçevesinde yapılacak her türlü
danışmanlık hizmet alımları” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 3. - Bu Kanun, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.