Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 584)
Ordu Milletvekili Enver
Yılmaz ile Yozgat Milletvekili Mehmet Çiçek’in; Orman Kanununun Bazı
Maddelerinde DeğişiklikYapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Eskişehir
Milletvekili Fahri Keskin ve 3 Milletvekilinin; Orman Kanununun Ek 8 inci
Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve Plan ve Bütçe
Komisyonu Raporu (2/284, 2/290)
Not : (2/284) Esas Numaralı Teklif; Tarım, Orman ve
Köyişleri, Anayasa ile Plan ve Bütçe, (2/290) Esas Numaralı Teklif; Tarım,
Orman ve Köyişleri ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
“Orman Kanununun Bazı
Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi” madde ve genel
gerekçesiyle birlikte ilişiktedir.
Gereğini arz ederiz. 27.4.2004
Enver Yılmaz Mehmet Çiçek
Ordu Yozgat
GENEL GEREKÇE
Anayasa Mahkemesinin 17.12.2002 tarihli,
2000/75 Esas ve 2002/200 Karar sayısı ile iptal edilen 31.8.1956 tarihli ve
6831 sayılı Orman Kanununun 3373 sayılı Kanun ile değişik 17 nci maddesinin
üçüncü ve dördüncü fıkralarının iptal edilmesiyle, bu maddeye göre verilen tüm
izinler verilemez hale gelmiş, enerji, ulaşım gibi Ülke için hayatî öneme haiz
sektörlerde verilen izin işlemlerinin durmasıyla da ciddi sıkıntılar ortaya
çıkmış bulunmaktadır.
Yapılan düzenleme ile ormanlık sahalarda
çeşitli sektörlerle ilgili olarak verilecek izin konuları açık olarak tek tek
belirtilmekte, izinlerin verilebilmesi iptal gerekçesinde belirtilen Devlet
ormanlarında verilecek izinlerde "kamu yararı ve zorunluluk" aranması
şartlarına uygun hale getirilerek yeniden düzenlenmekte ve bedel alınacak ve
alınmayacak izin konularına açıklık getirilmektedir. Diğer yandan, ormanlık
alanlarda zorunlu olarak verilen izinlerle ormanların daralacağı endişesini
gidermek ve orman sahalarını genişletmek amacıyla izin verilen sahanın iki katı
sahada izin verilenlerce ağaçlandırma yapma şartı getirilmektedir.
Ayrıca, 6831 sayılı Orman Kanununa 4999
sayılı Kanun ile eklenen ek 8 inci maddeye paralel bir düzenleme yapılarak,
iznin sona ermesi durumunda Orman Genel Müdürlüğünün uhdesine geçen bina, tesis
ve işletmelerin ne şekilde değerlendirileceği hususuna açıklık getirilmekte ve
söz konusu bina, tesis ve işletmelerin Orman Genel Müdürlüğünün veya Çevre ve
Orman Bakanlığının ihtiyacı için kullanılabileceği veya kiraya verilebileceği
hükmü getirilmektedir.
6831 sayılı Orman Kanununun halen
yürürlükte olan 71 inci maddesinin birinci fıkrasında; Orman yangınları
söndürülürken sakatlananlara, yaralananlara ve ölenlerin kanuni mirasçılarına
Devlet memuru l inci derece son kademe brüt aylığının üç ve beş misline kadar
tazminat ödenmektedir. Bu miktarlar bu gün itibariyle 1-1,5 milyar TL civarında
olup, günün şartlarına göre çok yetersiz kalmaktadır. Bunun sonucu olarak
mağdur olanlar tarafından mahkemelere idare aleyhine davalar açılmakta ve bu
davalar sonucunda idare haksız görülerek, günün şartlarına uygun tazminat
ödemesine hükmolunmaktadır. Maddede yapılan düzenleme ile günün şartlarına
uygun ödeme yapılması imkanı getirilmektedir. Böylece mahkemelerin yükü
azaltılmakta ve kısmen de olsa ölenlerin kanuni mirasçıları ile yaralanan ve
sakatlananların mağduriyetleri giderilmektedir.
Orman yangınlarıyla mücadele ve koruma
çalışmaları gece gündüz demeden teyakkuz durumda bulunmayı, çıkan yangınlarda
ise söndürme çalışmaları bitinceye kadar özveri ile çalışmayı gerektirmektedir.
Son derece yorucu ve riskli olan bu çalışmalara karşılık memurlara bu iş için
herhangi bir ödemede bulunulamamakta, bu durum çalışanların haklı
sızlanmalarına yol açmaktadır. Öte yandan imzalanan toplu sözleşmeler gereği
orman yangınları ile mücadelede çalıştırılan işçi statüsündeki personele
kıdemlerine göre aylık altı yüz milyon liraya kadar yangınla mücadele ödemesi
yapılmakta, işçilerin amiri ve sorumlusu durumunda bulunan memur statüsündeki
personele ise herhangi bir ödemede bulunulmaması çalışmalardaki verim gücünü
olumsuz yönde etkilemektedir.
Yapılan düzenleme ile; ormanlarımızın
geleceği için hayati öneme haiz olan orman yangınları ile mücadele, koruma ve
sınırlandırma çalışmalarını mesai kavramına bağlı kalmaksızın büyük bir özveri
içerisinde yürütmekte olan Orman Genel Müdürlüğü personeline 10000 gösterge
rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek
üzere aylık fazla çalışma ücreti verilerek, özlük haklarında bir ölçüde de olsa
iyileştirme yapılmaktadır.
Orman Kanunu, orman suçu işlenmesinde
kullanılan suç aletleri, nakil araçları ve suç konusu orman emvalinin zaptına
ilişkin hükümleri ihtiva etmekle birlikte sadece suçta kullanılan nakil
araçlarının kime ait olursa olsun müsaderesini öngörmekte, suç aletleri ile
orman emvali ve sair mahsulün müsaderesine ilişkin hüküm ihtiva etmemektedir.
Orman suçlarında kullanılan suç aletleri
ve suç konusu orman emvali ile sair mahsuller genel hükümlere, yani Türk Ceza
Kanununun 36 ncı maddesine göre müsadere edilmektedir. Yapılan düzenleme ile
Orman Kanununa muhalefet suçlarında verilecek tüm müsadere hükümleri Orman
Kanununda düzenlenerek Türk Ceza Kanununa göre müsadere kararı verilmesi
yerine; tüm orman suçları için Orman Kanununa göre müsadere kararı verilmesi ön
görülerek bütünlüğün ve uygulamada birliğin sağlanması amaçlanmaktadır.
Türk Ceza Kanununa göre müsadere kararı
verilebilmesi için suç aletinin sanığa ait olması gerekmektedir. Ormandan açma
yapma suçlarında geniş alanlarda iş makineleri kullanılmakta olup, suçta
kullanılan iş makineleri sanığa ait değilse müsadere edilememektedir. Bu husus
suç işlenmesindeki caydırıcılığa engel olmakta, bilerek başkalarına ait aletler
ile suç işlenmesini beraberinde getirerek müsadere hükmü işlemez hale
getirilmektedir. Yapılan düzenleme ile suç aletinin müsaderesi genel müsadere
hükmünden ayrılarak orman kanunundaki özel müsadere hükmü içine dahil
edilmekte, böylece açma suçlarının işlenmesinin önüne geçilmesi
amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - Madde ile, 31.8.1956 tarihli ve
6831 sayılı Orman Kanununun 3373 sayılı Kanun ile değiştirilen 17 nci
maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarını iptal eden Anayasa Mahkemesi Kararı
çerçevesinde; Çevre ve Orman Bakanlığınca, Devlet ormanları üzerinde bulunması
veya yapılması zorunlu bina ve tesisler için izin verilebilmesi için, söz
konusu tesislerin, savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, baraj, gölet, su,
petrol, doğalgaz, katı atık bertaraf tesisi, alt yapı, sportif alan, ölçüm
istasyonları, fidanlık, sağlık ve eğitim gibi öncelikli kamu yararı bulunan
hizmetlerle ilgili olması öngörülmektedir.
Madde 2. - Madde ile, ormanların
yangınlarının söndürülmesi çalışmalarında yaralananlara, sakatlananlara ve
hayatını kaybedenlerin kanuni mirasçılarına günün şartlarına uygun ödeme
yapılması imkanı getirilmektedir.
Ayrıca, 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununa tabi memurlardan, Orman Genel Müdürlüğünün merkez teşkilatı
kadrolarında orman yangınlarıyla mücadelede nöbet tutanlar ile taşra teşkilatı
kadrolarında orman yangınlarıyla mücadelede, orman koruma ve sınırlandırma
faaliyetlerinde fiilen görev yapanlara döner sermaye bütçesinden karşılanmak
üzere Mayıs ayı başından Kasım ayı sonuna kadar ayda 10000 gösterge rakamının
memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere aylık
maktu fazla çalışma ücreti ödenebilmesi öngörülmektedir.
Madde 3. - Yapılan düzenleme ile Orman
Kanununa muhalefette kullanılan suç aletlerinin müsaderesi genel müsadere
hükmünden ayrılarak Orman Kanunundaki özel müsadere hükmü içine dahil
edilmekte, böylece açma suçlarının işlenmesinin önüne geçilmesi
amaçlanmaktadır.
Madde 4. - Yürürlük maddesidir.
Madde 5. - Yürütme maddesidir.
ORDU MİLLETVEKİLİ ENVER YILMAZ İLE YOZGAT
MİLLETVEKİLİ
MEHMET ÇİÇEK’İN TEKLİFİ
ORMAN
KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE l. - 31/8/1956 tarihli ve 6831
sayılı Orman Kanununun 17 nci maddesinin Anayasa Mahkemesince iptal edilen
üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde yeniden düzenlemiştir.
"Savunma, ulaşım, enerji, haberleşme,
baraj, gölet, su, petrol, doğalgaz, katı atık bertaraf tesisi, altyapı, sportif
alan, ölçüm istasyonları, fidanlık, sağlık ve eğitim gibi öncelikli kamu yararı
bulunan hizmetlerle ilgili her türlü yer, bina ve tesislerin Devlet ormanları
üzerinde bulunması veya yapılmasının zorunlu olması halinde gerçek ve tüzel
kişilere izin sahasının iki katı ağaçlandırma yapmak şartıyla bedeli
mukabilinde Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Ancak, Devletçe
yapılan, güvenlik ve savunma tesisleri, karayolu, köy yolu, demiryolu, içme ve
sulama suyu depoları ile isale hatları, kanalizasyon ve arıtma tesisleri,
baraj, gölet, katı atık bertaraf tesisi, sağlık ve eğitim gibi öncelikli kamu
yararı bulunan tesislerden bedel alınmaz. Bu izin süresi kırk dokuz yılı
geçemez. Bu alanlarda Devletçe yapılmış olanlar dışındaki her türlü bina ve
tesisler iznin sona ermesi halinde eksiksiz ve bedelsiz olarak Orman Genel
Müdürlüğünün tasarrufuna geçer. Söz konusu tesisler Orman Genel Müdürlüğü veya
Çevre ve Orman Bakanlığı ihtiyacında kullanılabilir veya kiraya verilmek
suretiyle değerlendirilebilir. Tahsis amaç ve şartlarına uygun olarak faaliyet
gösteren hak sahiplerinin izin süreleri; yer, bina ve tesislerin rayiç değeri
üzerinden belirlenecek yıllık bedelle doksan dokuz yıla kadar uzatılabilir. Bu
durumda devir işlemleri uzatma süresi sonunda yapılır. Verilen izinler amaç
dışında kullanılamaz."
"Yukarıdaki fıkrada belirtilen bina
ve tesislerin tüzel kişiliğe sahip kamu kurum ve kuruluşlarına ait ormanlarda
veya hususi ormanlarda yapılmak istenmesi halinde Çevre ve Orman Bakanlığınca
izin verilebilir. Bu takdirde kullanım bedeli, süresi, yapılan bina ve
tesislerin devri gibi hususlar genel hükümlere uygun olarak taraflarca tespit
edilir."
MADDE 2. - 6831 sayılı Orman Kanununun 71
inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Orman yangınlarını söndürme
çalışmalarına bilfiil katılmış olanlardan;
a) Ölenlerin kanuni mirasçılarına, ek
gösterge dahil en yüksek Devlet memuru brüt aylığının yüz katı tutarında,
b) Yaşamak için gerekli hareketleri
yapmaktan aciz ve hayatını başkasının yardım ve desteği ile sürdürebilecek
şekilde malul olanlara, ek gösterge dahil en yüksek Devlet memuru brüt
aylığının yüz katı tutarında; diğer sakatlananlara yüz katlık azami tutarın %
25'inden % 75'ine kadar olmak üzere sakatlık derecesine göre,
c) (b) bendinde belirtilen sakatlık
derecelerine girmeyecek şekilde yaralananlara, toplam ödeme tutarı yüz katlık
azami tutarın % 20'sini geçmemek üzere, iş göremezlik halinin devam ettiği her
gün için 2500 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu
bulunacak tutarda,
Tazminat ödenir.
Bu ödemeler damga vergisi hariç herhangi
bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz. Bu tazminattan yararlanacakların tespit
usulü, sakatlık dereceleri itibariyle uygulanacak tazminat oranları, ödemeye
ilişkin esas ve usuller ile bu fıkranın uygulanmasına ilişkin diğer hususlar
Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından
çıkarılacak bir yönetmelik ile düzenlenir.
Devlet memuru olup da sakatlanan veya
ölenler hakkında genel hükümler, uygulanır. Ayrıca, bu memurlar (c) bendi hariç
olmak üzere birinci fıkra hükmünden de yararlanırlar.
Birinci fıkranın (a) bendi esaslarına göre
tespit edilen tazminatın kanuni mirasçılara intikalinde; ölenin eş ve füruu
veya yalnızca füruu ile içtima eden ve ölüm tarihinde sağ olan ana ve babasının
her birine ayrı ayrı olmak üzere % 15 tutarındaki kısmı verildikten sonra
kalanı içtima eden diğer mirasçılara ödenir. Diğer hallerde miras hükümleri
uygulanır. Ancak ana veya babaya verilen tazminat çocukların her birine ödenen
tazminattan fazla olamaz.
Bu madde hükümlerine göre ödenecek
tazminat, maddi ve manevi zararların karşılığıdır. Yargı mercilerinde maddi ve
manevi zararlar karşılığı olarak idarenin ödemekle yükümlü tutulacağı
tazminatın hesabında, bu madde hükümlerine göre ödenen tazminat göz önünde
tutulur.
Yaralanan ve hastalananların hastanelere
nakli ve tedavi masrafları orman idaresine aittir. Bunlar Devlet ve kamu
kuruluşlarına ait hastanelerde parasız tedavi edilir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi
memurlardan, Orman Genel Müdürlüğünün merkez teşkilatı kadrolarında orman
yangınlarıyla mücadelede nöbet tutanlar ile taşra teşkilatı kadrolarında orman
yangınlarıyla mücadelede, orman koruma ve sınırlandırma faaliyetlerinde fiilen
görev yapanlara döner sermaye bütçesinden karşılanmak üzere Mayıs ayı başından
Kasım ayı sonuna kadar ayda 10000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile
çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere aylık maktu fazla çalışma ücreti
ödenebilir. Fazla çalışma ücreti, personelin kadro unvanı, görev mahalli,
çalışma süreleri, görevin önem ve güçlüğü dikkate alınarak Maliye Bakanlığının
uygun görüşü üzerine Çevre ve Orman Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir. Bu kapsamdaki personele bir yılda ödenecek fazla çalışma ücreti
toplamı Orman Genel Müdürlüğüne bağlı işletmelerin cari yıldaki toplam döner
sermaye gelirlerinin % 10'unu geçemez. Bu hüküm uyarınca fazla çalışma ücreti
ödenen personele bu dönemde ayrıca herhangi bir fazla çalışma ücreti ile 12 nci
maddede öngörülen ödeme yapılamaz."
MADDE 3. - 6831 sayılı Orman Kanununun 108
inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Orman kanununa muhalefet suçlarına
konu kaçak her türlü orman emvali ve sair ürünler ile bunların taşınmasında
kullanılan canlı-cansız bütün nakil vasıtaları, suçun işlenmesinde kullanılan
her nevi araç-gereç ve aletler kime ait olursa olsun idarece zapt edilerek
mahkemelerce müsaderesine hükmolunur. Zapt edilen ve müsaderesine karar verilen
orman emvali ve sair orman ürünleri, nakil araçları ve suçta kullanılan her
türlü alet hakkında bu Kanunun 84 üncü maddesi hükümleri uygulanır."
MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Orman Kanununun Ek 8 inci
Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, madde ve genel
gerekçeleriyle birlikte ilişiktedir.
Gereğini arz ederiz. 18.5.2004
|
Fahri
Keskin |
Niyazi
Özcan |
|
Eskişehir |
Kayseri |
|
M. Fehmi
Uyanık |
Mustafa
Çakır |
|
Diyarbakır |
Samsun |
GENEL GEREKÇE
Kanunun Ek 8 inci maddesi
mevcut haliyle; kiraya verilen alanın büyüklüğüne, niteliğine, bulunduğu
bölgeye ve ziyaretçi kapasitesine göre kademeli bir uygulama yapılmasına imkân
vermediğinden ve kiracıya ağaçlandırma çalışmasını bizzat yapma zorunluluğu
getirdiğinden uygulamada birtakım sıkıntıların doğmasına yol açmaktadır.
Yapılan düzenleme ile, kiralama süreleri ve kiralanan yerden elde edilecek
gelirlerin farklılığından kaynaklanan ve adil olmayan uygulamalara yol
açılmaması amacıyla, bu madde hükmü doğrultusunda kiraya verilen yerlerin
nitelikleriyle orantılı olarak ağaçlandırma bedeli tahsil edilmesine ve
ağaçlandırmaların uzman kurumlarca yapılmasına imkân sağlanmakta, ağaçlandırma
bedelinin miktarı ve tahsili konusu açıklığa kavuşturulmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Yapılan
düzenleme kiraya verilecek yerlerden alınacak ağaçlandırma bedelinin miktarı
ile tahsili konusuna açıklık getirilmektedir.
Madde 2. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 3. - Yürütme
maddesidir.
ESKİŞEHİR MİLLETVEKİLİ
FAHRİ KESKİN VE 3 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
ORMAN KANUNUNUN EK 8 İNCİ MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 6831 sayılı
Orman Kanununun Ek 8 inci maddesinin ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Kiracı her yıl, yıllık
kira bedelinin yüzde beşini ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme süresince kira
ödeme dönemlerinde Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Gelirleri hesabına
yatırır.”
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu 11.6.2004
Esas No. : 2/284,
2/290
Karar No. : 87
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ordu Milletvekili Enver Yılmaz ile Yozgat
Milletvekili Mehmet Çiçek; Eskişehir Milletvekili Fahri Keskin ile 3
Milletvekili ve Ankara Milletvekili Salih Kapusuz ile 5 Milletvekili tarafından
hazırlanarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça
sırasıyla 14.5.2004, 24.5.2004 ve 25.5.2004 tarihlerinde Komisyonumuza havale
edilen (2/284) esas numaralı "Orman Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi", (2/290) esas numaralı "Orman
Kanununun Ek 8 inci Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun
Teklifi" ve (2/291) esas numaralı "Orman Kanununun 2 nci Maddesinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 27.5.2004
tarihinde Hükümeti temsilen Çevre ve Orman Bakanı Osman Pepe ile Maliye
Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı,
Orman Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla yapmış olduğu 48 inci
birleşiminde birbirleriyle ilgili görülmeleri nedeniyle İçtüzüğün 35 inci
maddesi uyarınca birleştirilmeleri
suretiyle incelenip, görüşülmüştür.
Kanun teklifleri ve gerekçeleri incelendiğinde;
(2/284) esas numaralı Kanun Teklifi ile;
- Orman Kanununun 17 nci maddesinin 3373
sayılı Kanun ile değiştirilen ve iptal edilmiş bulunan üçüncü ve dördüncü
fıkralarının ilgili Anayasa Mahkemesi Kararı çerçevesinde yeniden düzenlenmesi,
- Orman yangınlarının söndürülmesi
çalışmalarında yaralananlara, sakatlananlara ve hayatını kaybedenlerin kanuni
mirasçılarına günün koşullarına uygun ödeme yapılması,
- Bakanlığın belli hizmetlerinde görev
yapanlara mayıs ayı başından kasım ayı sonuna kadar ayda 10.000 gösterge
rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek
üzere aylık maktu fazla çalışma ücreti ödenebilmesi,
- Orman Kanununa muhalefette kullanılan
suç aletlerinin müsaderesinin genel müsadere hükmünden ayrılarak Orman
Kanunundaki özel müsadere hükmü içine dahil edilmesi,
(2/290) esas numaralı Kanun Teklifi ile;
- Millî park ve orman alanı içindeki
kiralamalarda ağaçlandırma yükümlülüğü yerine, kiracıya her yıl, yıllık kira
bedelinin yüzde beşini ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme süresince ödeme imkanı getirilmesi,
(2/291) esas numaralı Kanun Teklifi ile;
- Orman Kanununun 2 nci maddesinin (B)
bendi kapsamındaki yerlerin idaresine ilişkin 4706 sayılı Kanunun 3 üncü
maddesiyle yapılan düzenlemelerin Anayasa Mahkemesince iptali üzerine bu
yerlerin idaresi ile ilgili olarak yasal boşluğun giderilmesi, ayrıca söz
konusu alanların kullanıcılarından kullanım süresince ecrimisil alınması,
Öngörülmektedir.
Komisyonumuzda Tekliflerin geneli üzerine
yapılan müzakerelerde;
- Orman yangınlarını söndürme
çalışmalarına fiilen katılmış olanlardan ölenlerin kanuni mirasçıları ile
malüllere yapılacak tazminat ödemelerine ilişkin yapılan düzenlemelerin olumlu
olduğu, ancak ödemelerin terörle mücadelede hayatlarını kaybeden veya sakat
kalan kamu görevlilerine ve mirasçılarına yapılmakta olan ödemelerle paralel ve
bir denge içinde bulunması gerektiği,
- Orman alanlarında kiralanan yerlerde,
kiralanan alanın beş katı büyüklüğünde bir ağaçlandırma yapılma zorunluluğu
yerine, kiracıya yıllık kira bedellinin yüzde beşi tutarında bir bedelin
ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme süresince ödenme imkanının tanınmasının
özellikle uzun süreli kiralamalarda yapılacak tesisler nedeniyle ortaya çıkan ağaçlandırma ihtiyacını
karşılamayacağı, bu tür kiralamalarda ağaçlandırma bedelinin peşin olarak tahsil
edilmesinin uygun olacağı,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip,
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- Yurt genelinde 20.2 milyon hektar alana
yayılmış olan ormanlarımızın, ormancılık faaliyetleri dışında da halkımızı çok
yakından ilgilendiren kamusal ihtiyaçlar için zorunlu olarak kullanımı gereken
yerler olduğu, özellikle, Karadeniz
Bölgesinde ilköğretim okulları yapımı için alan bulunmakta güçlükler yaşandığı,
- Anayasamızın 169 uncu maddesi ile tüm
ormanların gözetiminin Devlete ait olduğu, bu gözetimin 6831 sayılı Orman
Kanununda yer alan hükümler çerçevesinde Orman İdaresi tarafından yapıldığı,
- Devletçe yapılarak işletilen tesisler
için bedel alınmayacağı hükmü getirilerek gereksiz işlemlerle zaman ve kaynak
israfına engel olunmasının amaçlandığı,
- Orman yangınları gibi ulusal
zenginliklerimizi yok eden, toplum vicdanında büyük hassasiyeti bulunan bir
konuda özveri ile çalışan personelin mağduriyetinin bir ölçüde olsa
giderilmesinin önem taşıdığı,
- Orman yangınları ile mücadele ederken
hayatını kaybeden, yaralanan, sakatlanan personele yapılan ödemelerin günümüz
şartlarında yeterli bir ödeme yapılarak vefa borcunun bir gereğinin yerine
getirileceği,
İfade edilmiştir.
Kanun tekliflerinin geneli üzerinde
yapılan görüşmeleri müteakip konunun daha ayrıntılı bir şekilde incelenmesini
teminen verilen bir önerge ile bir alt komisyon kurulmasına karar verilmiştir.
Alt komisyon 28.5.2004 tarihinde ilgili
kurum temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu toplantıda çalışmalarını
tamamlamıştır. Ayrıca (2/291) esas numaralı Kanun Teklifiyle değiştirilmesi
öngörülen Orman Kanununun 2 nci maddesine göre alınan ecrimisil konusunun daha
sonra değerlendirilmesi amacıyla metne dahil edilmemesine karar verilmiştir.
Bu defa, Komisyonumuzun 10.6.2004
tarihinde Hükümeti temsilen Çevre ve
Orman Bakanı Osman Pepe ile Maliye Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Devlet
Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Orman Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de
katılımlarıyla yapmış olduğu 54 üncü birleşiminde, Alt Komisyonun hazırladığı
rapor ve metin esas alınmak suretiyle görüşmelere geçilmiştir.
Alt Komisyon metninin,
- 1 inci maddesi aynen,
- 2 nci maddesi; üçüncü fıkrasından sonra
gelmek üzere, orman yangını çalışmalarında hayatını kaybeden, sakatlanan veya
yaralananlara ödenecek tazminatın maddi ve manevi zararların karşılığı
olacağını vurgulayan, bu nedenle yargıda idare aleyhine hükmedilebilecek
tazminatın hesabında bu maddeye göre ödenecek tazminatın dikkate alınacağını
öngören yeni bir fıkranın eklenmesi suretiyle,
- 3 üncü maddesi aynen,
- 4 üncü maddesi; Orman Kanununun ek 8
inci maddesinin birinci cümlesinden milli park ve orman alanlarındaki tüm
yerlerin kiraya verilebileceği anlamı çıkarılabileceğinden uygulamada soruna
yol açmaması amacıyla bu alanlar üzerinde bulunan yapı ve tesislerin kiraya
verileceği şeklinde bir değişikliğin yapılması suretiyle,
- Geçici 1 inci maddesiyle; yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığınıza
saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Sait Açba |
M. Altan
Karapaşaoğlu |
Sabahattin
Yıldız |
|
Afyon |
Bursa |
Muş |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
MehmetSekmen |
Mahmut
Göksu |
Ruhi
Açıkgöz |
|
İstanbul |
Adıyaman |
Aksaray |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Zekai Özcan |
Yakup
Kepenek |
Osman Kaptan |
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Mesut Özakcan |
Ali Osman
Sali |
Ali Kemal
Deveciler |
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Aziz
Akgül |
Ömer
Abuşoğlu |
Mustafa
Zeydan |
|
Diyarbakır |
Gaziantep |
Hakkâri |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
M. Emin
Murat Bilgiç |
Alaattin
Büyükkaya |
Ali Kemal Kumkumoğlu |
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal
Kılıçdaroğlu |
Bülent
Baratalı |
Mehmet
Ceylan |
|
İstanbul |
İzmir |
Karabük |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Y.
Selahattin Beyribey |
Taner
Yıldız |
Mustafa
Ünaldı |
|
Kars |
Kayseri |
Konya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ali Er |
Gürol
Ergin |
Kâzım Türkmen |
|
Mersin |
Muğla |
Ordu |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Abdülkadir
Kart |
Erol
Aslan Cebeci |
Musa
Uzunkaya |
|
Rize |
Sakarya |
Samsun |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Enis
Tütüncü |
Mehmet
Akif Hamzaçebi |
Osman Coşkunoğlu |
|
Tekirdağ |
Trabzon |
Uşak |
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
ALT
KOMİSYON RAPORU
Esas No. :2/284, 2/290 8.6.2004
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
Plan ve Bütçe Komisyonunun 27.5.2004 tarihinde
Hükümeti temsilen Çevre ve Orman Bakanı Osman PEPE ile Çevre ve Orman
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Plânlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Orman
Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla yaptığı 48 inci birleşiminde,
Orman Kanununda değişiklik öngören (2/284), (2/290) ve (2/291) esas numaralı
Kanun Tekliflerinin, görüşmelerine başlanmadan önce verilen bir önerge ile
birbirleriyle ilgili görülmeleri nedeniyle birleştirilmelerine karar
verilmiştir.
Tekliflerin geneli üzerindeki görüşmeleri müteakip, verilen
bir önerge ile konunun daha ayrıntılı bir şekilde incelenebilmesini teminen bir
alt komisyon kurulmasına ve alt komisyon çalışmalarını takiben görüşmelere
devam edilmesine karar verilmiştir.
Alt Komisyonumuz; 28.5.2004 tarihinde ilgili kurum
temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu toplantıda çalışmalarını
tamamlamıştır.
(2/291) esas numaralı Kanun Teklifi ile değiştirilmesi
öngörülen Orman Kanununun 2 nci maddesine göre alınan ecrimisil konusunun daha
sonra değerlendirilmesi amacıyla, metne dahil edilmemesine karar verilmiştir.
Alt Komisyonun kabul ettiği metin;
- l, 2 ve 3 üncü maddeleri; (2/284) esas numaralı Kanun
Teklifinin l, 2 ve 3 üncü maddelerinin değiştirilmesi ve redaksiyona tabi
tutulması suretiyle,
- 4 üncü maddesi; (2/290) esas numaralı Kanun Teklifinin l
inci maddesindeki hesabın ileride değişebileceği düşüncesiyle Bakanlık
bünyesindeki ilgili hesap olarak değiştirilmesi suretiyle,
- 2 nci maddede öngörülen düzenlemenin uygulamada, ödenmiş
tazminatlar için fark istemlerine yol açmamasını teminen geçici l inci maddenin
metne ilave edilmesi suretiyle,
- 5 inci maddesi; yürürlük maddesi olarak,
- 6 ncı maddesi; yürütme maddesi olarak,
Oluşturulmuştur.
Alt Komisyonumuz; bu değerlendirmeler
çerçevesinde yaptığı çalışmalarını bir rapor ve metin halinde Komisyonumuza
sunmaya karar vermiştir.
|
Başkan |
Üye |
Üye |
|
Taner
Yıldız |
Mehmet
Ceylan |
M.Akif
Hamzaçebi |
|
Kayseri |
Karabük |
Trabzon |
|
(Ayrışık oy yazısı ektedir) |
|
|
AYRIŞIK OY
Alt Komisyonca benimsenen tasarıyı
aşağıdaki hususlarda yetersiz buluyorum.
Teklifin 2 nci maddesiyle orman
yangınlarını söndürme çalışmalarına fiilen katılmış olanlardan ölenlerin kanunî
mirasçıları ile malûllere yapılacak tazminat ödemelerine ilişkin düzenlemeler
olumludur. Bununla birlikte bu tür düzenlemelerin benzer konulardaki diğer
düzenlemelere paralel olarak bir denge içerisinde yapılması daha uygun olur.
Terörle mücadelede hayatlarını kaybeden veya sakat kalan kamu görevlilerine ve
mirasçılarına yapılmakta olan ödemeler buna bir örnek olarak gösterilebilir.
Teklifin 4 üncü maddesiyle mevcut yasada
yer alan orman alanlarında kiralanan yerlerde, kiralanan alanın 5 (beş) katı
büyüklüğünde bir alanın ağaçlandırılması zorunluluğu kaldırılarak kiracıya
yıllık kira bedelinin yüzde 5’i tutarında bir bedelin ağaçlandırma bedeli
olarak sözleşme süresince ödenmesi zorunluluğu getirilmektedir. Ağaçlandırmanın
kiracı tarafından yapılması zorunluluğu ile bunun bedelinin kiracıdan tahsil
edilerek idare tarafından yapılması arasında bir fark yoktur. Özellikle piknik
alanlarının ve millî parklardaki çeşitli alanların kiralanmasında sorun
yarattığı anlaşılan mevcut düzenlemede bir düzeltme yapılması ihtiyacı
olabilir. Ancak öngörülen düzeltme uzun süreli kiralamalarda yapılacak tesisler
nedeniyle ortaya çıkan ağaçlandırma ihtiyacını karşılamamaktadır. Bu tür
kiralamalarda ağaçlandırma bedelinin yıllık taksitler halinde değil, peşin
olarak tahsil edilmesi daha uygun olur.
M. Akif Hamzaçebi
Trabzon
ALT
KOMİSYONUN KABUL ETTİĞİ METİN
ORMAN
KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 31.8.1956 tarihli ve 6831
sayılı Orman Kanununun 17 nci maddesinin ikinci fıkrasının son iki cümlesi
metinden çıkarılarak fıkranın sonuna aşağıdaki cümle eklenmiş ve maddenin
Anayasa Mahkemesince iptal edilen üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"Yanan orman alanlarındaki her türlü
emval Orman Genel Müdürlüğünce değerlendirilir."
"Savunma, ulaşım, enerji, haberleşme,
su, atık su, petrol, doğalgaz, altyapı ve katı atık bertaraf tesislerinin;
sanatoryum, baraj, gölet ve mezarlıkların; Devlete ait sağlık, eğitim ve spor
tesislerinin ve bunlarla ilgili her türlü yer ve binanın Devlet ormanları
üzerinde bulunması veya yapılmasında
kamu yararı ve zaruret olması halinde, gerçek ve tüzel kişilere bedeli
mukabilinde Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Devletçe yapılan
ve/veya işletilenlerden bedel alınmaz. Bu izin süresi kırk dokuz yılı geçemez.
Bu alanlarda Devletçe yapılanların dışındaki her türlü bina ve tesisler iznin
sona ermesi halinde eksiksiz ve bedelsiz olarak Orman Genel Müdürlüğünün
tasarrufuna geçer. Söz konusu tesisler Orman Genel Müdürlüğü veya Çevre ve
Orman Bakanlığı ihtiyacında kullanılabilir veya kiraya verilmek suretiyle
değerlendirilebilir. İzin amaç ve şartlarına uygun olarak faaliyet
gösteren hak sahiplerinin izin
süreleri; yer, bina ve tesislerin rayiç değeri üzerinden belirlenecek yıllık
bedelle doksan dokuz yıla kadar uzatılabilir. Bu durumda devir işlemleri uzatma
süresi sonunda yapılır. Verilen izinler amaç dışında kullanılamaz."
"Yukarıdaki fıkrada belirtilen bina
ve tesislerin hükmi şahsiyete haiz amme müesseselerine ait ormanlarda veya
hususi ormanlarda yapılmak istenmesi halinde de Çevre ve Orman Bakanlığınca
izin verilebilir. Bu takdirde kullanım bedeli, süresi, yapılan bina ve
tesislerin devri gibi hususlar genel hükümlere uygun olarak taraflarca tespit
edilir."
MADDE 2. - Orman Kanununun değişik 71 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Orman yangınlarını söndürme
çalışmalarına bilfiil katılmış olanlardan;
a) Ölenlerin kanuni mirasçıları ile
yaşamak için gerekli hareketleri yapmaktan aciz ve hayatını başkasının yardım
ve desteği ile sürdürebilecek şekilde malul olanlara, ek gösterge dahil en
yüksek devlet memuru brüt aylığının yüz katı tutarında,
b) Diğer sakatlananlara sakatlık
derecesine göre (a) bendindeki tutarın % 25'inden % 75'ine kadar bir tutarda,
c) Sakatlık derecelerine girmeyecek
şekilde yaralananlara, toplam ödeme tutarı (a) bendindeki tutarın % 20'sini
geçmemek ve ödemesi ayda bir yapılmak üzere, iş göremezlik halinin devam ettiği
her gün için 2500 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu
bulunacak tutarda,
Tazminat ödenir. Bu ödemeler damga vergisi
hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz.
Devlet memuru olup da sakatlanan veya
ölenler hakkında genel hükümler uygulanır. Ayrıca, bu memurlar (c) bendi hariç
olmak üzere birinci fıkra hükmünden de yararlanırlar.
Birinci fıkranın (a) bendi esaslarına göre
tespit edilen tazminatın kanunî mirasçılara intikalinde; ölenin eş ve füruu
veya yalnızca füruu ile içtima eden ve ölüm tarihinde sağ olan ana ve babasının
her birine ayrı ayrı olmak üzere % 15 tutarındaki kısmı verildikten sonra
kalanı içtima eden diğer mirasçılara ödenir. Diğer hallerde miras hükümleri
uygulanır. Ancak ana veya babaya verilen tazminat çocukların her birine ödenen
tazminattan fazla olamaz.
Orman yangınlarını söndürme çalışmalarında
yaralanan, sakatlanan ve hastalananların hastanelere nakli ve tedavi masrafları
orman idaresince karşılanır.
Bu madde hükümlerine göre ödenecek
tazminattan yararlanacakların tespit usulü, sakatlık dereceleri itibariyle
uygulanacak tazminat oranları, ödemeye ilişkin esas ve usuller ile uygulamaya
ilişkin diğer hususlar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Çevre ve Orman
Bakanlığı tarafından çıkarılacak bir yönetmelik ile düzenlenir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi
memurlardan, Orman Genel Müdürlüğünün merkez teşkilâtı kadrolarında orman
yangınlarıyla mücadele nöbeti tutanlar ile taşra teşkilâtı kadrolarında orman
yangınlarıyla mücadele, orman koruma ve sınırlandırma faaliyetlerinde fiilen
görev yapanlara döner sermaye bütçesinden karşılanmak üzere Mayıs ayı başından
Kasım ayı sonuna kadar ayda 10000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile
çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere aylık maktu fazla çalışma ücreti
ödenebilir. Fazla çalışma ücreti, personelin kadro unvanı, görev mahalli,
çalışma süreleri, görevin önem ve güçlüğü dikkate alınarak Maliye Bakanlığının
uygun görüşü üzerine Çevre ve Orman Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir. Bu kapsamdaki personele bir yılda ödenecek fazla çalışma ücreti
toplamı Orman Genel Müdürlüğüne bağlı işletmelerin bir önceki yıldaki toplam
döner sermaye gelirlerinin % 10'unu geçemez. Bu hüküm uyarınca fazla çalışma
ücreti ödenen personele bu dönemde ayrıca herhangi bir fazla çalışma ücreti ile
12 nci maddede öngörülen ödeme yapılamaz."
MADDE 3. - Orman Kanununun değişik 108
inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Orman Kanununa muhalefet suçlarına
konu kaçak her türlü orman emvali ve sair ürünler ile bunların taşınmasında
kullanılan canlı-cansız bütün nakil vasıtaları, suçun işlenmesinde kullanılan
her nevi araç-gereç ve aletler kime ait olursa olsun idarece zaptolunarak
mahkemelerce müsaderesine hükmolunur. Zaptolunan ve müsaderesine karar verilen
orman emvali ve sair orman ürünleri, nakil araçları ve suçta kullanılan her
türlü alet hakkında bu Kanunun 84 üncü maddesi hükümleri uygulanır."
MADDE 4. - Orman Kanununun ek 8 inci
maddesinin ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Kiracı her yıl, yıllık kira
bedelinin yüzde beşi tutarında bir ödemeyi, ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme
süresince kira ödeme dönemlerinde Çevre ve Orman Bakanlığının ilgili hesabına
yatırır."
GEÇİCİ MADDE 1. - Orman Kanununun bu
Kanunla değişik 71 inci maddesi hükümleri uyarınca geçmişe yönelik herhangi bir
tazminat farkı ödenmez.
MADDE 5. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
ORMAN KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun
17 nci maddesinin ikinci fıkrasının son iki cümlesi metinden çıkarılarak
fıkranın sonuna aşağıdaki cümle eklenmiş ve maddenin Anayasa Mahkemesince iptal
edilen üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde yeniden düzenlenmiştir.
"Yanan orman alanlarındaki her türlü emval Orman Genel
Müdürlüğünce değerlendirilir."
"Savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, su, atık su,
petrol, doğalgaz, altyapı ve katı atık bertaraf tesislerinin; sanatoryum,
baraj, gölet ve mezarlıkların; Devlete ait sağlık, eğitim ve spor tesislerinin
ve bunlarla ilgili her türlü yer ve binanın Devlet ormanları üzerinde bulunması
veya yapılmasında kamu yararı ve
zaruret olması halinde, gerçek ve tüzel kişilere bedeli mukabilinde Çevre ve Orman Bakanlığınca izin
verilebilir. Devletçe yapılan ve/veya işletilenlerden bedel alınmaz. Bu izin
süresi kırk dokuz yılı geçemez. Bu alanlarda Devletçe yapılanların dışındaki
her türlü bina ve tesisler iznin sona ermesi halinde eksiksiz ve bedelsiz
olarak Orman Genel Müdürlüğünün tasarrufuna geçer. Söz konusu tesisler Orman
Genel Müdürlüğü veya Çevre ve Orman Bakanlığı ihtiyacında kullanılabilir veya
kiraya verilmek suretiyle değerlendirilebilir. İzin amaç ve şartlarına uygun
olarak faaliyet gösteren hak
sahiplerinin izin süreleri; yer, bina ve tesislerin rayiç değeri üzerinden
belirlenecek yıllık bedelle doksan dokuz yıla kadar uzatılabilir. Bu durumda
devir işlemleri uzatma süresi sonunda yapılır. Verilen izinler amaç dışında
kullanılamaz."
"Yukarıdaki fıkrada belirtilen bina ve tesislerin hükmi
şahsiyete haiz amme müesseselerine ait ormanlarda veya hususi ormanlarda
yapılmak istenmesi halinde de Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Bu
takdirde kullanım bedeli, süresi, yapılan bina ve tesislerin devri gibi
hususlar genel hükümlere uygun olarak taraflarca tespit edilir."
MADDE 2. - Orman Kanununun değişik 71 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Orman yangınlarını söndürme çalışmalarına bilfiil
katılmış olanlardan;
a) Ölenlerin kanuni mirasçıları ile yaşamak için gerekli
hareketleri yapmaktan aciz ve hayatını başkasının yardım ve desteği ile
sürdürebilecek şekilde malul olanlara, ek gösterge dahil en yüksek devlet
memuru brüt aylığının yüz katı tutarında,
b) Diğer
sakatlananlara sakatlık derecesine göre
(a) bendindeki tutarın %
25'inden % 75'ine kadar bir tutarda,
c) Sakatlık derecelerine girmeyecek şekilde yaralananlara,
toplam ödeme tutarı (a) bendindeki tutarın % 20'sini geçmemek ve ödemesi ayda
bir yapılmak üzere, iş göremezlik halinin devam ettiği her gün için 2500
gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda,
Tazminat ödenir. Bu ödemeler damga vergisi hariç herhangi
bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz.
Devlet memuru olup da sakatlanan veya ölenler hakkında genel
hükümler uygulanır. Ayrıca, bu memurlar (c)
bendi hariç olmak üzere birinci fıkra hükmünden de yararlanırlar.
Birinci fıkranın (a) bendi esaslarına göre tespit edilen
tazminatın kanunî mirasçılara intikalinde; ölenin eş ve füruu veya yalnızca
füruu ile içtima eden ve ölüm tarihinde sağ olan ana ve babasının her birine
ayrı ayrı olmak üzere % 15 tutarındaki kısmı verildikten sonra kalanı içtima
eden diğer mirasçılara ödenir. Diğer hallerde miras hükümleri uygulanır. Ancak
ana veya babaya verilen tazminat çocukların her birine ödenen tazminattan fazla
olamaz.
Bu madde hükümlerine göre ödenecek tazminat, maddî ve manevî
zararların karşılığıdır. Yargı mercilerinde maddi ve manevi zararlar karşılığı
olarak idarenin ödemekle yükümlü tutulacağı tazminatın hesabında, bu madde
hükümlerine göre ödenen tazminat göz önünde tutulur.
Orman yangınlarını söndürme çalışmalarında yaralanan,
sakatlanan ve hastalananların hastanelere nakli ve tedavi masrafları orman
idaresince karşılanır.
Bu madde hükümlerine göre ödenecek tazminattan
yararlanacakların tespit usulü, sakatlık dereceleri itibariyle uygulanacak
tazminat oranları, ödemeye ilişkin esas ve usuller ile uygulamaya ilişkin diğer
hususlar Maliye Bakanlığının uygun
görüşü üzerine Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından çıkarılacak bir yönetmelik
ile düzenlenir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi memurlardan, Orman
Genel Müdürlüğünün merkez teşkilâtı kadrolarında orman yangınlarıyla mücadele
nöbeti tutanlar ile taşra teşkilâtı kadrolarında orman yangınlarıyla mücadele,
orman koruma ve sınırlandırma faaliyetlerinde fiilen görev yapanlara döner
sermaye bütçesinden karşılanmak üzere Mayıs ayı başından Kasım ayı sonuna kadar
ayda 10000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu
bulunacak tutarı geçmemek üzere aylık maktu fazla çalışma ücreti ödenebilir.
Fazla çalışma ücreti, personelin kadro unvanı, görev mahallî, çalışma süreleri,
görevin önem ve güçlüğü dikkate alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü
üzerine Çevre ve Orman Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Bu
kapsamdaki personele bir yılda ödenecek fazla çalışma ücreti toplamı Orman Genel Müdürlüğüne bağlı işletmelerin
bir önceki yıldaki toplam döner sermaye gelirlerinin % 10'unu geçemez. Bu hüküm
uyarınca fazla çalışma ücreti ödenen personele bu dönemde ayrıca herhangi bir
fazla çalışma ücreti ile 12 nci maddede öngörülen ödeme yapılamaz."
MADDE 3. - Orman Kanununun değişik 108 inci maddesinin
dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Orman Kanununa muhalefet suçlarına konu kaçak her
türlü orman emvali ve sair ürünler ile bunların taşınmasında kullanılan
canlı-cansız bütün nakil vasıtaları, suçun işlenmesinde kullanılan her nevi
araç-gereç ve aletler kime ait olursa olsun idarece zaptolunarak mahkemelerce
müsaderesine hükmolunur. Zaptolunan ve müsaderesine karar verilen orman emvali
ve sair orman ürünleri, nakil araçları ve suçta kullanılan her türlü alet
hakkında bu Kanunun 84 üncü maddesi hükümleri uygulanır."
MADDE 4. - Orman Kanununun ek 8 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Bu Kanun ile 9.8.1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî
Parklar Kanununa tâbi alanlar üzerinde bulunan yapı ve tesisler 29 yıla kadar
kiraya verilebilir. Kiracı her yıl, yıllık kira bedelinin yüzde beşi tutarında
bir ödemeyi, ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme süresince kira ödeme
dönemlerinde Çevre ve Orman Bakanlığının ilgili hesabına yatırır."
GEÇİCİ MADDE 1. - Orman Kanununun bu Kanunla değişik 71 inci
maddesi hükümleri uyarınca geçmişe yönelik herhangi bir tazminat farkı ödenmez.
MADDE 5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.