Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 584)

 

Ordu Milletvekili Enver Yılmaz ile Yozgat Milletvekili Mehmet Çiçek’in; Orman Kanununun Bazı Maddelerinde DeğişiklikYapılması Hakkında Kanun Teklifi ile Eskişehir Milletvekili Fahri Keskin ve 3 Milletvekilinin; Orman Kanununun Ek 8 inci Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/284, 2/290)

 

                                   

Not : (2/284) Esas Numaralı Teklif; Tarım, Orman ve Köyişleri, Anayasa ile Plan ve Bütçe, (2/290) Esas Numaralı Teklif; Tarım, Orman ve Köyişleri ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“Orman Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi” madde ve genel gerekçesiyle birlikte ilişiktedir.

Gereğini arz ederiz.     27.4.2004

Enver Yılmaz         Mehmet Çiçek

                Ordu                     Yozgat

 

GENEL GEREKÇE

Anayasa Mahkemesinin 17.12.2002 tarihli, 2000/75 Esas ve 2002/200 Karar sayısı ile iptal edilen 31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 3373 sayılı Kanun ile değişik 17 nci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarının iptal edilmesiyle, bu maddeye göre verilen tüm izinler verilemez hale gelmiş, enerji, ulaşım gibi Ülke için hayatî öneme haiz sektörlerde verilen izin işlemlerinin durmasıyla da ciddi sıkıntılar ortaya çıkmış bulunmaktadır.

Yapılan düzenleme ile ormanlık sahalarda çeşitli sektörlerle ilgili olarak verilecek izin konuları açık olarak tek tek belirtilmekte, izinlerin verilebilmesi iptal gerekçesinde belirtilen Devlet ormanlarında verilecek izinlerde "kamu yararı ve zorunluluk" aranması şartlarına uygun hale getirilerek yeniden düzenlenmekte ve bedel alınacak ve alınmayacak izin konularına açıklık getirilmektedir. Diğer yandan, ormanlık alanlarda zorunlu olarak verilen izinlerle ormanların daralacağı endişesini gidermek ve orman sahalarını genişletmek amacıyla izin verilen sahanın iki katı sahada izin verilenlerce ağaçlandırma yapma şartı getirilmektedir.

Ayrıca, 6831 sayılı Orman Kanununa 4999 sayılı Kanun ile eklenen ek 8 inci maddeye paralel bir düzenleme yapılarak, iznin sona ermesi durumunda Orman Genel Müdürlüğünün uhdesine geçen bina, tesis ve işletmelerin ne şekilde değerlendirileceği hususuna açıklık getirilmekte ve söz konusu bina, tesis ve işletmelerin Orman Genel Müdürlüğünün veya Çevre ve Orman Bakanlığının ihtiyacı için kullanılabileceği veya kiraya verilebileceği hükmü getirilmektedir.

6831 sayılı Orman Kanununun halen yürürlükte olan 71 inci maddesinin birinci fıkrasında; Orman yangınları söndürülürken sakatlananlara, yaralananlara ve ölenlerin kanuni mirasçılarına Devlet memuru l inci derece son kademe brüt aylığının üç ve beş misline kadar tazminat ödenmektedir. Bu miktarlar bu gün itibariyle 1-1,5 milyar TL civarında olup, günün şartlarına göre çok yetersiz kalmaktadır. Bunun sonucu olarak mağdur olanlar tarafından mahkemelere idare aleyhine davalar açılmakta ve bu davalar sonucunda idare haksız görülerek, günün şartlarına uygun tazminat ödemesine hükmolunmaktadır. Maddede yapılan düzenleme ile günün şartlarına uygun ödeme yapılması imkanı getirilmektedir. Böylece mahkemelerin yükü azaltılmakta ve kısmen de olsa ölenlerin kanuni mirasçıları ile yaralanan ve sakatlananların mağduriyetleri giderilmektedir.

Orman yangınlarıyla mücadele ve koruma çalışmaları gece gündüz demeden teyakkuz durumda bulunmayı, çıkan yangınlarda ise söndürme çalışmaları bitinceye kadar özveri ile çalışmayı gerektirmektedir. Son derece yorucu ve riskli olan bu çalışmalara karşılık memurlara bu iş için herhangi bir ödemede bulunulamamakta, bu durum çalışanların haklı sızlanmalarına yol açmaktadır. Öte yandan imzalanan toplu sözleşmeler gereği orman yangınları ile mücadelede çalıştırılan işçi statüsündeki personele kıdemlerine göre aylık altı yüz milyon liraya kadar yangınla mücadele ödemesi yapılmakta, işçilerin amiri ve sorumlusu durumunda bulunan memur statüsündeki personele ise herhangi bir ödemede bulunulmaması çalışmalardaki verim gücünü olumsuz yönde etkilemektedir.

Yapılan düzenleme ile; ormanlarımızın geleceği için hayati öneme haiz olan orman yangınları ile mücadele, koruma ve sınırlandırma çalışmalarını mesai kavramına bağlı kalmaksızın büyük bir özveri içerisinde yürütmekte olan Orman Genel Müdürlüğü personeline 10000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere aylık fazla çalışma ücreti verilerek, özlük haklarında bir ölçüde de olsa iyileştirme yapılmaktadır.

Orman Kanunu, orman suçu işlenmesinde kullanılan suç aletleri, nakil araçları ve suç konusu orman emvalinin zaptına ilişkin hükümleri ihtiva etmekle birlikte sadece suçta kullanılan nakil araçlarının kime ait olursa olsun müsaderesini öngörmekte, suç aletleri ile orman emvali ve sair mahsulün müsaderesine ilişkin hüküm ihtiva etmemektedir.

Orman suçlarında kullanılan suç aletleri ve suç konusu orman emvali ile sair mahsuller genel hükümlere, yani Türk Ceza Kanununun 36 ncı maddesine göre müsadere edilmektedir. Yapılan düzenleme ile Orman Kanununa muhalefet suçlarında verilecek tüm müsadere hükümleri Orman Kanununda düzenlenerek Türk Ceza Kanununa göre müsadere kararı verilmesi yerine; tüm orman suçları için Orman Kanununa göre müsadere kararı verilmesi ön görülerek bütünlüğün ve uygulamada birliğin sağlanması amaçlanmaktadır.

Türk Ceza Kanununa göre müsadere kararı verilebilmesi için suç aletinin sanığa ait olması gerekmektedir. Ormandan açma yapma suçlarında geniş alanlarda iş makineleri kullanılmakta olup, suçta kullanılan iş makineleri sanığa ait değilse müsadere edilememektedir. Bu husus suç işlenmesindeki caydırıcılığa engel olmakta, bilerek başkalarına ait aletler ile suç işlenmesini beraberinde getirerek müsadere hükmü işlemez hale getirilmektedir. Yapılan düzenleme ile suç aletinin müsaderesi genel müsadere hükmünden ayrılarak orman kanunundaki özel müsadere hükmü içine dahil edilmekte, böylece açma suçlarının işlenmesinin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde l. - Madde ile, 31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 3373 sayılı Kanun ile değiştirilen 17 nci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarını iptal eden Anayasa Mahkemesi Kararı çerçevesinde; Çevre ve Orman Bakanlığınca, Devlet ormanları üzerinde bulunması veya yapılması zorunlu bina ve tesisler için izin verilebilmesi için, söz konusu tesislerin, savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, baraj, gölet, su, petrol, doğalgaz, katı atık bertaraf tesisi, alt yapı, sportif alan, ölçüm istasyonları, fidanlık, sağlık ve eğitim gibi öncelikli kamu yararı bulunan hizmetlerle ilgili olması öngörülmektedir.

Madde 2. - Madde ile, ormanların yangınlarının söndürülmesi çalışmalarında yaralananlara, sakatlananlara ve hayatını kaybedenlerin kanuni mirasçılarına günün şartlarına uygun ödeme yapılması imkanı getirilmektedir.

Ayrıca, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi memurlardan, Orman Genel Müdürlüğünün merkez teşkilatı kadrolarında orman yangınlarıyla mücadelede nöbet tutanlar ile taşra teşkilatı kadrolarında orman yangınlarıyla mücadelede, orman koruma ve sınırlandırma faaliyetlerinde fiilen görev yapanlara döner sermaye bütçesinden karşılanmak üzere Mayıs ayı başından Kasım ayı sonuna kadar ayda 10000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere aylık maktu fazla çalışma ücreti ödenebilmesi öngörülmektedir.

Madde 3. - Yapılan düzenleme ile Orman Kanununa muhalefette kullanılan suç aletlerinin müsaderesi genel müsadere hükmünden ayrılarak Orman Kanunundaki özel müsadere hükmü içine dahil edilmekte, böylece açma suçlarının işlenmesinin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 4. - Yürürlük maddesidir.

Madde 5. - Yürütme maddesidir.

 

ORDU MİLLETVEKİLİ ENVER YILMAZ İLE YOZGAT MİLLETVEKİLİ

MEHMET ÇİÇEK’İN TEKLİFİ

ORMAN KANUNUNUN BAZI MADDELERİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI

HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE l. - 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 17 nci maddesinin Anayasa Mahkemesince iptal edilen üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde yeniden düzenlemiştir.

"Savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, baraj, gölet, su, petrol, doğalgaz, katı atık bertaraf tesisi, altyapı, sportif alan, ölçüm istasyonları, fidanlık, sağlık ve eğitim gibi öncelikli kamu yararı bulunan hizmetlerle ilgili her türlü yer, bina ve tesislerin Devlet ormanları üzerinde bulunması veya yapılmasının zorunlu olması halinde gerçek ve tüzel kişilere izin sahasının iki katı ağaçlandırma yapmak şartıyla bedeli mukabilinde Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Ancak, Devletçe yapılan, güvenlik ve savunma tesisleri, karayolu, köy yolu, demiryolu, içme ve sulama suyu depoları ile isale hatları, kanalizasyon ve arıtma tesisleri, baraj, gölet, katı atık bertaraf tesisi, sağlık ve eğitim gibi öncelikli kamu yararı bulunan tesislerden bedel alınmaz. Bu izin süresi kırk dokuz yılı geçemez. Bu alanlarda Devletçe yapılmış olanlar dışındaki her türlü bina ve tesisler iznin sona ermesi halinde eksiksiz ve bedelsiz olarak Orman Genel Müdürlüğünün tasarrufuna geçer. Söz konusu tesisler Orman Genel Müdürlüğü veya Çevre ve Orman Bakanlığı ihtiyacında kullanılabilir veya kiraya verilmek suretiyle değerlendirilebilir. Tahsis amaç ve şartlarına uygun olarak faaliyet gösteren hak sahiplerinin izin süreleri; yer, bina ve tesislerin rayiç değeri üzerinden belirlenecek yıllık bedelle doksan dokuz yıla kadar uzatılabilir. Bu durumda devir işlemleri uzatma süresi sonunda yapılır. Verilen izinler amaç dışında kullanılamaz."

"Yukarıdaki fıkrada belirtilen bina ve tesislerin tüzel kişiliğe sahip kamu kurum ve kuruluşlarına ait ormanlarda veya hususi ormanlarda yapılmak istenmesi halinde Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Bu takdirde kullanım bedeli, süresi, yapılan bina ve tesislerin devri gibi hususlar genel hükümlere uygun olarak taraflarca tespit edilir."

MADDE 2. - 6831 sayılı Orman Kanununun 71 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Orman yangınlarını söndürme çalışmalarına bilfiil katılmış olanlardan;

a) Ölenlerin kanuni mirasçılarına, ek gösterge dahil en yüksek Devlet memuru brüt aylığının yüz katı tutarında,

b) Yaşamak için gerekli hareketleri yapmaktan aciz ve hayatını başkasının yardım ve desteği ile sürdürebilecek şekilde malul olanlara, ek gösterge dahil en yüksek Devlet memuru brüt aylığının yüz katı tutarında; diğer sakatlananlara yüz katlık azami tutarın % 25'inden % 75'ine kadar olmak üzere sakatlık derecesine göre,

c) (b) bendinde belirtilen sakatlık derecelerine girmeyecek şekilde yaralananlara, toplam ödeme tutarı yüz katlık azami tutarın % 20'sini geçmemek üzere, iş göremezlik halinin devam ettiği her gün için 2500 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda,

Tazminat ödenir.

Bu ödemeler damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz. Bu tazminattan yararlanacakların tespit usulü, sakatlık dereceleri itibariyle uygulanacak tazminat oranları, ödemeye ilişkin esas ve usuller ile bu fıkranın uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından çıkarılacak bir yönetmelik ile düzenlenir.

Devlet memuru olup da sakatlanan veya ölenler hakkında genel hükümler, uygulanır. Ayrıca, bu memurlar (c) bendi hariç olmak üzere birinci fıkra hükmünden de yararlanırlar.

Birinci fıkranın (a) bendi esaslarına göre tespit edilen tazminatın kanuni mirasçılara intikalinde; ölenin eş ve füruu veya yalnızca füruu ile içtima eden ve ölüm tarihinde sağ olan ana ve babasının her birine ayrı ayrı olmak üzere % 15 tutarındaki kısmı verildikten sonra kalanı içtima eden diğer mirasçılara ödenir. Diğer hallerde miras hükümleri uygulanır. Ancak ana veya babaya verilen tazminat çocukların her birine ödenen tazminattan fazla olamaz.

Bu madde hükümlerine göre ödenecek tazminat, maddi ve manevi zararların karşılığıdır. Yargı mercilerinde maddi ve manevi zararlar karşılığı olarak idarenin ödemekle yükümlü tutulacağı tazminatın hesabında, bu madde hükümlerine göre ödenen tazminat göz önünde tutulur.

Yaralanan ve hastalananların hastanelere nakli ve tedavi masrafları orman idaresine aittir. Bunlar Devlet ve kamu kuruluşlarına ait hastanelerde parasız tedavi edilir.

657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi memurlardan, Orman Genel Müdürlüğünün merkez teşkilatı kadrolarında orman yangınlarıyla mücadelede nöbet tutanlar ile taşra teşkilatı kadrolarında orman yangınlarıyla mücadelede, orman koruma ve sınırlandırma faaliyetlerinde fiilen görev yapanlara döner sermaye bütçesinden karşılanmak üzere Mayıs ayı başından Kasım ayı sonuna kadar ayda 10000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere aylık maktu fazla çalışma ücreti ödenebilir. Fazla çalışma ücreti, personelin kadro unvanı, görev mahalli, çalışma süreleri, görevin önem ve güçlüğü dikkate alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Çevre ve Orman Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Bu kapsamdaki personele bir yılda ödenecek fazla çalışma ücreti toplamı Orman Genel Müdürlüğüne bağlı işletmelerin cari yıldaki toplam döner sermaye gelirlerinin % 10'unu geçemez. Bu hüküm uyarınca fazla çalışma ücreti ödenen personele bu dönemde ayrıca herhangi bir fazla çalışma ücreti ile 12 nci maddede öngörülen ödeme yapılamaz."

MADDE 3. - 6831 sayılı Orman Kanununun 108 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Orman kanununa muhalefet suçlarına konu kaçak her türlü orman emvali ve sair ürünler ile bunların taşınmasında kullanılan canlı-cansız bütün nakil vasıtaları, suçun işlenmesinde kullanılan her nevi araç-gereç ve aletler kime ait olursa olsun idarece zapt edilerek mahkemelerce müsaderesine hükmolunur. Zapt edilen ve müsaderesine karar verilen orman emvali ve sair orman ürünleri, nakil araçları ve suçta kullanılan her türlü alet hakkında bu Kanunun 84 üncü maddesi hükümleri uygulanır."

MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Orman Kanununun Ek 8 inci Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, madde ve genel gerekçeleriyle birlikte ilişiktedir.

Gereğini arz ederiz.                                     18.5.2004

Fahri Keskin

Niyazi Özcan

Eskişehir

Kayseri

M. Fehmi Uyanık

Mustafa Çakır

Diyarbakır

Samsun

 

 

GENEL GEREKÇE

Kanunun Ek 8 inci maddesi mevcut haliyle; kiraya verilen alanın büyüklüğüne, niteliğine, bulunduğu bölgeye ve ziyaretçi kapasitesine göre kademeli bir uygulama yapılmasına imkân vermediğinden ve kiracıya ağaçlandırma çalışmasını bizzat yapma zorunluluğu getirdiğinden uygulamada birtakım sıkıntıların doğmasına yol açmaktadır. Yapılan düzenleme ile, kiralama süreleri ve kiralanan yerden elde edilecek gelirlerin farklılığından kaynaklanan ve adil olmayan uygulamalara yol açılmaması amacıyla, bu madde hükmü doğrultusunda kiraya verilen yerlerin nitelikleriyle orantılı olarak ağaçlandırma bedeli tahsil edilmesine ve ağaçlandırmaların uzman kurumlarca yapılmasına imkân sağlanmakta, ağaçlandırma bedelinin miktarı ve tahsili konusu açıklığa kavuşturulmaktadır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Yapılan düzenleme kiraya verilecek yerlerden alınacak ağaçlandırma bedelinin miktarı ile tahsili konusuna açıklık getirilmektedir.

Madde 2. - Yürürlük maddesidir.

Madde 3. - Yürütme maddesidir.

 

 

ESKİŞEHİR MİLLETVEKİLİ FAHRİ KESKİN VE 3 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

ORMAN KANUNUNUN EK 8 İNCİ MADDESİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI

HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. - 6831 sayılı Orman Kanununun Ek 8 inci maddesinin ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Kiracı her yıl, yıllık kira bedelinin yüzde beşini ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme süresince kira ödeme dönemlerinde Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Gelirleri hesabına yatırır.”

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.


Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu                11.6.2004

Esas No. : 2/284, 2/290

Karar No. : 87

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Ordu Milletvekili Enver Yılmaz ile Yozgat Milletvekili Mehmet Çiçek; Eskişehir Milletvekili Fahri Keskin ile 3 Milletvekili ve Ankara Milletvekili Salih Kapusuz ile 5 Milletvekili tarafından hazırlanarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça sırasıyla 14.5.2004, 24.5.2004 ve 25.5.2004 tarihlerinde Komisyonumuza havale edilen (2/284) esas numaralı "Orman Kanununun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi", (2/290) esas numaralı "Orman Kanununun Ek 8 inci Maddesinde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi" ve (2/291) esas numaralı "Orman Kanununun 2 nci Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi", Komisyonumuzun 27.5.2004 tarihinde Hükümeti temsilen Çevre ve Orman Bakanı Osman Pepe ile Maliye Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Orman Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla yapmış olduğu 48 inci birleşiminde birbirleriyle ilgili görülmeleri nedeniyle İçtüzüğün 35 inci maddesi uyarınca  birleştirilmeleri suretiyle incelenip, görüşülmüştür.

Kanun teklifleri  ve gerekçeleri incelendiğinde;

(2/284) esas numaralı Kanun Teklifi ile;

- Orman Kanununun 17 nci maddesinin 3373 sayılı Kanun ile değiştirilen ve iptal edilmiş bulunan üçüncü ve dördüncü fıkralarının ilgili Anayasa Mahkemesi Kararı çerçevesinde yeniden düzenlenmesi,

- Orman yangınlarının söndürülmesi çalışmalarında yaralananlara, sakatlananlara ve hayatını kaybedenlerin kanuni mirasçılarına günün koşullarına uygun ödeme yapılması,

- Bakanlığın belli hizmetlerinde görev yapanlara mayıs ayı başından kasım ayı sonuna kadar ayda 10.000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere aylık maktu fazla çalışma ücreti ödenebilmesi,

- Orman Kanununa muhalefette kullanılan suç aletlerinin müsaderesinin genel müsadere hükmünden ayrılarak Orman Kanunundaki özel müsadere hükmü içine dahil edilmesi,

(2/290) esas numaralı Kanun Teklifi ile;

- Millî park ve orman alanı içindeki kiralamalarda ağaçlandırma yükümlülüğü yerine, kiracıya her yıl, yıllık kira bedelinin yüzde beşini ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme süresince ödeme  imkanı getirilmesi,

(2/291) esas numaralı Kanun Teklifi ile;

- Orman Kanununun 2 nci maddesinin (B) bendi kapsamındaki yerlerin idaresine ilişkin 4706 sayılı Kanunun 3 üncü maddesiyle yapılan düzenlemelerin Anayasa Mahkemesince iptali üzerine bu yerlerin idaresi ile ilgili olarak yasal boşluğun giderilmesi, ayrıca söz konusu alanların kullanıcılarından kullanım süresince ecrimisil alınması,

Öngörülmektedir.

Komisyonumuzda Tekliflerin geneli üzerine yapılan müzakerelerde;

- Orman yangınlarını söndürme çalışmalarına fiilen katılmış olanlardan ölenlerin kanuni mirasçıları ile malüllere yapılacak tazminat ödemelerine ilişkin yapılan düzenlemelerin olumlu olduğu, ancak ödemelerin terörle mücadelede hayatlarını kaybeden veya sakat kalan kamu görevlilerine ve mirasçılarına yapılmakta olan ödemelerle paralel ve bir denge içinde bulunması gerektiği,

- Orman alanlarında kiralanan yerlerde, kiralanan alanın beş katı büyüklüğünde bir ağaçlandırma yapılma zorunluluğu yerine, kiracıya yıllık kira bedellinin yüzde beşi tutarında bir bedelin ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme süresince ödenme imkanının tanınmasının özellikle uzun süreli kiralamalarda yapılacak tesisler nedeniyle ortaya  çıkan ağaçlandırma ihtiyacını karşılamayacağı, bu tür kiralamalarda ağaçlandırma bedelinin peşin olarak tahsil edilmesinin uygun olacağı,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;

- Yurt genelinde 20.2 milyon hektar alana yayılmış olan ormanlarımızın, ormancılık faaliyetleri dışında da halkımızı çok yakından ilgilendiren kamusal ihtiyaçlar için zorunlu olarak kullanımı gereken yerler  olduğu, özellikle, Karadeniz Bölgesinde ilköğretim okulları yapımı için alan bulunmakta güçlükler yaşandığı,

- Anayasamızın 169 uncu maddesi ile tüm ormanların gözetiminin Devlete ait olduğu, bu gözetimin 6831 sayılı Orman Kanununda yer alan hükümler çerçevesinde Orman İdaresi tarafından yapıldığı,

- Devletçe yapılarak işletilen tesisler için bedel alınmayacağı hükmü getirilerek gereksiz işlemlerle zaman ve kaynak israfına engel olunmasının amaçlandığı,

- Orman yangınları gibi ulusal zenginliklerimizi yok eden, toplum vicdanında büyük hassasiyeti bulunan bir konuda özveri ile çalışan personelin mağduriyetinin bir ölçüde olsa giderilmesinin önem taşıdığı,

- Orman yangınları ile mücadele ederken hayatını kaybeden, yaralanan, sakatlanan personele yapılan ödemelerin günümüz şartlarında yeterli bir ödeme yapılarak vefa borcunun bir gereğinin yerine getirileceği,

İfade edilmiştir.

Kanun tekliflerinin geneli üzerinde yapılan görüşmeleri müteakip konunun daha ayrıntılı bir şekilde incelenmesini teminen verilen bir önerge ile bir alt komisyon kurulmasına karar verilmiştir.

Alt komisyon 28.5.2004 tarihinde ilgili kurum temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu toplantıda çalışmalarını tamamlamıştır. Ayrıca (2/291) esas numaralı Kanun Teklifiyle değiştirilmesi öngörülen Orman Kanununun 2 nci maddesine göre alınan ecrimisil konusunun daha sonra değerlendirilmesi amacıyla metne dahil edilmemesine karar verilmiştir.

Bu defa, Komisyonumuzun 10.6.2004 tarihinde Hükümeti temsilen  Çevre ve Orman Bakanı Osman Pepe ile Maliye Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı ve Orman Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu 54 üncü birleşiminde, Alt Komisyonun hazırladığı rapor ve metin esas alınmak suretiyle görüşmelere geçilmiştir.

Alt Komisyon metninin,

- 1 inci maddesi aynen,

- 2 nci maddesi; üçüncü fıkrasından sonra gelmek üzere, orman yangını çalışmalarında hayatını kaybeden, sakatlanan veya yaralananlara ödenecek tazminatın maddi ve manevi zararların karşılığı olacağını vurgulayan, bu nedenle yargıda idare aleyhine hükmedilebilecek tazminatın hesabında bu maddeye göre ödenecek tazminatın dikkate alınacağını öngören yeni bir fıkranın eklenmesi suretiyle,

- 3 üncü maddesi aynen,

- 4 üncü maddesi; Orman Kanununun ek 8 inci maddesinin birinci cümlesinden milli park ve orman alanlarındaki tüm yerlerin kiraya verilebileceği anlamı çıkarılabileceğinden uygulamada soruna yol açmaması amacıyla bu alanlar üzerinde bulunan yapı ve tesislerin kiraya verileceği şeklinde bir değişikliğin yapılması suretiyle,

- Geçici 1 inci maddesiyle; yürürlük ve yürütmeye ilişkin 5 ve 6 ncı maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun  onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığınıza saygı ile arz olunur.

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

Afyon

Bursa

Muş

Kâtip

Üye

Üye

MehmetSekmen

Mahmut Göksu

Ruhi Açıkgöz

İstanbul

Adıyaman

Aksaray

Üye

Üye

Üye

Mehmet Zekai Özcan

Yakup Kepenek

Osman Kaptan

Ankara

Ankara

Antalya

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

Mehmet Mesut Özakcan

Ali Osman Sali

Ali Kemal Deveciler

Aydın

Balıkesir

Balıkesir

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

Aziz Akgül

Ömer Abuşoğlu

Mustafa Zeydan

Diyarbakır

Gaziantep

Hakkâri

Üye

Üye

Üye

M. Emin Murat Bilgiç

Alaattin Büyükkaya

Ali Kemal Kumkumoğlu

Isparta

İstanbul

İstanbul

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

Kemal Kılıçdaroğlu

Bülent Baratalı

Mehmet Ceylan

İstanbul

İzmir

Karabük

Üye

Üye

Üye

Y. Selahattin Beyribey

Taner Yıldız

Mustafa Ünaldı

Kars

Kayseri

Konya

Üye

Üye

Üye

Ali Er

Gürol Ergin

Kâzım Türkmen

Mersin

Muğla

Ordu

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

Abdülkadir Kart

Erol Aslan Cebeci

Musa Uzunkaya

Rize

Sakarya

Samsun

Üye

Üye

Üye

Enis Tütüncü

Mehmet Akif Hamzaçebi

Osman Coşkunoğlu

Tekirdağ

Trabzon

Uşak

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

ALT KOMİSYON RAPORU

Esas No. :2/284, 2/290                  8.6.2004

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA

Plan ve Bütçe Komisyonunun 27.5.2004 tarihinde Hükümeti temsilen Çevre ve Orman Bakanı Osman PEPE ile Çevre ve Orman Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Devlet Plânlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Orman Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılımlarıyla yaptığı 48 inci birleşiminde, Orman Kanununda değişiklik öngören (2/284), (2/290) ve (2/291) esas numaralı Kanun Tekliflerinin, görüşmelerine başlanmadan önce verilen bir önerge ile birbirleriyle ilgili görülmeleri nedeniyle birleştirilmelerine karar verilmiştir.

Tekliflerin geneli üzerindeki görüşmeleri müteakip, verilen bir önerge ile konunun daha ayrıntılı bir şekilde incelenebilmesini teminen bir alt komisyon kurulmasına ve alt komisyon çalışmalarını takiben görüşmelere devam edilmesine karar verilmiştir.

Alt Komisyonumuz; 28.5.2004 tarihinde ilgili kurum temsilcilerinin de katılımlarıyla yapmış olduğu toplantıda çalışmalarını tamamlamıştır.

(2/291) esas numaralı Kanun Teklifi ile değiştirilmesi öngörülen Orman Kanununun 2 nci maddesine göre alınan ecrimisil konusunun daha sonra değerlendirilmesi amacıyla, metne dahil edilmemesine karar verilmiştir.

Alt Komisyonun kabul ettiği metin;

- l, 2 ve 3 üncü maddeleri; (2/284) esas numaralı Kanun Teklifinin l, 2 ve 3 üncü maddelerinin değiştirilmesi ve redaksiyona tabi tutulması suretiyle,

- 4 üncü maddesi; (2/290) esas numaralı Kanun Teklifinin l inci maddesindeki hesabın ileride değişebileceği düşüncesiyle Bakanlık bünyesindeki ilgili hesap olarak değiştirilmesi suretiyle,

- 2 nci maddede öngörülen düzenlemenin uygulamada, ödenmiş tazminatlar için fark istemlerine yol açmamasını teminen geçici l inci maddenin metne ilave edilmesi suretiyle,

- 5 inci maddesi; yürürlük maddesi olarak,

- 6 ncı maddesi; yürütme maddesi olarak,

Oluşturulmuştur.

Alt Komisyonumuz; bu değerlendirmeler çerçevesinde yaptığı çalışmalarını bir rapor ve metin halinde Komisyonumuza sunmaya karar vermiştir.

Başkan

Üye

Üye

Taner Yıldız

Mehmet Ceylan

M.Akif Hamzaçebi

Kayseri

Karabük

Trabzon

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

 

 


AYRIŞIK OY

Alt Komisyonca benimsenen tasarıyı aşağıdaki hususlarda yetersiz buluyorum.

Teklifin 2 nci maddesiyle orman yangınlarını söndürme çalışmalarına fiilen katılmış olanlardan ölenlerin kanunî mirasçıları ile malûllere yapılacak tazminat ödemelerine ilişkin düzenlemeler olumludur. Bununla birlikte bu tür düzenlemelerin benzer konulardaki diğer düzenlemelere paralel olarak bir denge içerisinde yapılması daha uygun olur. Terörle mücadelede hayatlarını kaybeden veya sakat kalan kamu görevlilerine ve mirasçılarına yapılmakta olan ödemeler buna bir örnek olarak gösterilebilir.

Teklifin 4 üncü maddesiyle mevcut yasada yer alan orman alanlarında kiralanan yerlerde, kiralanan alanın 5 (beş) katı büyüklüğünde bir alanın ağaçlandırılması zorunluluğu kaldırılarak kiracıya yıllık kira bedelinin yüzde 5’i tutarında bir bedelin ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme süresince ödenmesi zorunluluğu getirilmektedir. Ağaçlandırmanın kiracı tarafından yapılması zorunluluğu ile bunun bedelinin kiracıdan tahsil edilerek idare tarafından yapılması arasında bir fark yoktur. Özellikle piknik alanlarının ve millî parklardaki çeşitli alanların kiralanmasında sorun yarattığı anlaşılan mevcut düzenlemede bir düzeltme yapılması ihtiyacı olabilir. Ancak öngörülen düzeltme uzun süreli kiralamalarda yapılacak tesisler nedeniyle ortaya çıkan ağaçlandırma ihtiyacını karşılamamaktadır. Bu tür kiralamalarda ağaçlandırma bedelinin yıllık taksitler halinde değil, peşin olarak tahsil edilmesi daha uygun olur.

                        M. Akif Hamzaçebi

                                          Trabzon


ALT KOMİSYONUN KABUL ETTİĞİ METİN

ORMAN KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. - 31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 17 nci maddesinin ikinci fıkrasının son iki cümlesi metinden çıkarılarak fıkranın sonuna aşağıdaki cümle eklenmiş ve maddenin Anayasa Mahkemesince iptal edilen üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki  şekilde yeniden düzenlenmiştir.

"Yanan orman alanlarındaki her türlü emval Orman Genel Müdürlüğünce değerlendirilir."

"Savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, su, atık su, petrol, doğalgaz, altyapı ve katı atık bertaraf tesislerinin; sanatoryum, baraj, gölet ve mezarlıkların; Devlete ait sağlık, eğitim ve spor tesislerinin ve bunlarla ilgili her türlü yer ve binanın Devlet ormanları üzerinde bulunması veya yapılmasında  kamu yararı ve zaruret olması halinde, gerçek ve tüzel kişilere bedeli mukabilinde Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Devletçe yapılan ve/veya işletilenlerden bedel alınmaz. Bu izin süresi kırk dokuz yılı geçemez. Bu alanlarda Devletçe yapılanların dışındaki her türlü bina ve tesisler iznin sona ermesi halinde eksiksiz ve bedelsiz olarak Orman Genel Müdürlüğünün tasarrufuna geçer. Söz konusu tesisler Orman Genel Müdürlüğü veya Çevre ve Orman Bakanlığı ihtiyacında kullanılabilir veya kiraya verilmek suretiyle değerlendirilebilir. İzin amaç ve şartlarına uygun olarak faaliyet gösteren  hak sahiplerinin izin süreleri; yer, bina ve tesislerin rayiç değeri üzerinden belirlenecek yıllık bedelle doksan dokuz yıla kadar uzatılabilir. Bu durumda devir işlemleri uzatma süresi sonunda yapılır. Verilen izinler amaç dışında kullanılamaz."

"Yukarıdaki fıkrada belirtilen bina ve tesislerin hükmi şahsiyete haiz amme müesseselerine ait ormanlarda veya hususi ormanlarda yapılmak istenmesi halinde de Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Bu takdirde kullanım bedeli, süresi, yapılan bina ve tesislerin devri gibi hususlar genel hükümlere uygun olarak taraflarca tespit edilir."

MADDE 2. - Orman Kanununun değişik 71 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Orman yangınlarını söndürme çalışmalarına bilfiil katılmış olanlardan;

a) Ölenlerin kanuni mirasçıları ile yaşamak için gerekli hareketleri yapmaktan aciz ve hayatını başkasının yardım ve desteği ile sürdürebilecek şekilde malul olanlara, ek gösterge dahil en yüksek devlet memuru brüt aylığının yüz katı tutarında,

b) Diğer sakatlananlara sakatlık derecesine göre (a) bendindeki tutarın % 25'inden % 75'ine kadar bir tutarda,

c) Sakatlık derecelerine girmeyecek şekilde yaralananlara, toplam ödeme tutarı (a) bendindeki tutarın % 20'sini geçmemek ve ödemesi ayda bir yapılmak üzere, iş göremezlik halinin devam ettiği her gün için 2500 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda,

Tazminat ödenir. Bu ödemeler damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz.

Devlet memuru olup da sakatlanan veya ölenler hakkında genel hükümler uygulanır. Ayrıca, bu memurlar (c) bendi hariç olmak üzere birinci fıkra hükmünden de yararlanırlar.

Birinci fıkranın (a) bendi esaslarına göre tespit edilen tazminatın kanunî mirasçılara intikalinde; ölenin eş ve füruu veya yalnızca füruu ile içtima eden ve ölüm tarihinde sağ olan ana ve babasının her birine ayrı ayrı olmak üzere % 15 tutarındaki kısmı verildikten sonra kalanı içtima eden diğer mirasçılara ödenir. Diğer hallerde miras hükümleri uygulanır. Ancak ana veya babaya verilen tazminat çocukların her birine ödenen tazminattan fazla olamaz.

Orman yangınlarını söndürme çalışmalarında yaralanan, sakatlanan ve hastalananların hastanelere nakli ve tedavi masrafları orman idaresince karşılanır.

Bu madde hükümlerine göre ödenecek tazminattan yararlanacakların tespit usulü, sakatlık dereceleri itibariyle uygulanacak tazminat oranları, ödemeye ilişkin esas ve usuller ile uygulamaya ilişkin diğer hususlar Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından çıkarılacak bir yönetmelik ile düzenlenir.

657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi memurlardan, Orman Genel Müdürlüğünün merkez teşkilâtı kadrolarında orman yangınlarıyla mücadele nöbeti tutanlar ile taşra teşkilâtı kadrolarında orman yangınlarıyla mücadele, orman koruma ve sınırlandırma faaliyetlerinde fiilen görev yapanlara döner sermaye bütçesinden karşılanmak üzere Mayıs ayı başından Kasım ayı sonuna kadar ayda 10000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere aylık maktu fazla çalışma ücreti ödenebilir. Fazla çalışma ücreti, personelin kadro unvanı, görev mahalli, çalışma süreleri, görevin önem ve güçlüğü dikkate alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Çevre ve Orman Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Bu kapsamdaki personele bir yılda ödenecek fazla çalışma ücreti toplamı Orman Genel Müdürlüğüne bağlı işletmelerin bir önceki yıldaki toplam döner sermaye gelirlerinin % 10'unu geçemez. Bu hüküm uyarınca fazla çalışma ücreti ödenen personele bu dönemde ayrıca herhangi bir fazla çalışma ücreti ile 12 nci maddede öngörülen ödeme yapılamaz."

MADDE 3. - Orman Kanununun değişik 108 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Orman Kanununa muhalefet suçlarına konu kaçak her türlü orman emvali ve sair ürünler ile bunların taşınmasında kullanılan canlı-cansız bütün nakil vasıtaları, suçun işlenmesinde kullanılan her nevi araç-gereç ve aletler kime ait olursa olsun idarece zaptolunarak mahkemelerce müsaderesine hükmolunur. Zaptolunan ve müsaderesine karar verilen orman emvali ve sair orman ürünleri, nakil araçları ve suçta kullanılan her türlü alet hakkında bu Kanunun 84 üncü maddesi hükümleri uygulanır."

MADDE 4. - Orman Kanununun ek 8 inci maddesinin ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Kiracı her yıl, yıllık kira bedelinin yüzde beşi tutarında bir ödemeyi, ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme süresince kira ödeme dönemlerinde Çevre ve Orman Bakanlığının ilgili hesabına yatırır."

GEÇİCİ MADDE 1. - Orman Kanununun bu Kanunla değişik 71 inci maddesi hükümleri uyarınca geçmişe yönelik herhangi bir tazminat farkı ödenmez.

MADDE 5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.


PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

ORMAN KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ

MADDE 1. - 31.8.1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 17 nci maddesinin ikinci fıkrasının son iki cümlesi metinden çıkarılarak fıkranın sonuna aşağıdaki cümle eklenmiş ve maddenin Anayasa Mahkemesince iptal edilen üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki  şekilde yeniden düzenlenmiştir.

"Yanan orman alanlarındaki her türlü emval Orman Genel Müdürlüğünce değerlendirilir."

"Savunma, ulaşım, enerji, haberleşme, su, atık su, petrol, doğalgaz, altyapı ve katı atık bertaraf tesislerinin; sanatoryum, baraj, gölet ve mezarlıkların; Devlete ait sağlık, eğitim ve spor tesislerinin ve bunlarla ilgili her türlü yer ve binanın Devlet ormanları üzerinde bulunması veya yapılmasında  kamu yararı ve zaruret olması halinde, gerçek ve tüzel kişilere bedeli mukabilinde  Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Devletçe yapılan ve/veya işletilenlerden bedel alınmaz. Bu izin süresi kırk dokuz yılı geçemez. Bu alanlarda Devletçe yapılanların dışındaki her türlü bina ve tesisler iznin sona ermesi halinde eksiksiz ve bedelsiz olarak Orman Genel Müdürlüğünün tasarrufuna geçer. Söz konusu tesisler Orman Genel Müdürlüğü veya Çevre ve Orman Bakanlığı ihtiyacında kullanılabilir veya kiraya verilmek suretiyle değerlendirilebilir. İzin amaç ve şartlarına uygun olarak faaliyet gösteren  hak sahiplerinin izin süreleri; yer, bina ve tesislerin rayiç değeri üzerinden belirlenecek yıllık bedelle doksan dokuz yıla kadar uzatılabilir. Bu durumda devir işlemleri uzatma süresi sonunda yapılır. Verilen izinler amaç dışında kullanılamaz."

"Yukarıdaki fıkrada belirtilen bina ve tesislerin hükmi şahsiyete haiz amme müesseselerine ait ormanlarda veya hususi ormanlarda yapılmak istenmesi halinde de Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilebilir. Bu takdirde kullanım bedeli, süresi, yapılan bina ve tesislerin devri gibi hususlar genel hükümlere uygun olarak taraflarca tespit edilir."

MADDE 2. - Orman Kanununun değişik 71 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Orman yangınlarını söndürme çalışmalarına bilfiil katılmış olanlardan;

a) Ölenlerin kanuni mirasçıları ile yaşamak için gerekli hareketleri yapmaktan aciz ve hayatını başkasının yardım ve desteği ile sürdürebilecek şekilde malul olanlara, ek gösterge dahil en yüksek devlet memuru brüt aylığının yüz katı tutarında,

b) Diğer  sakatlananlara sakatlık derecesine göre  (a) bendindeki  tutarın % 25'inden % 75'ine kadar bir tutarda,

c) Sakatlık derecelerine girmeyecek şekilde yaralananlara, toplam ödeme tutarı (a) bendindeki tutarın % 20'sini geçmemek ve ödemesi ayda bir yapılmak üzere, iş göremezlik halinin devam ettiği her gün için 2500 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda,

Tazminat ödenir. Bu ödemeler damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz.

Devlet memuru olup da sakatlanan veya ölenler hakkında genel hükümler uygulanır. Ayrıca, bu memurlar (c)  bendi hariç olmak üzere birinci fıkra hükmünden de yararlanırlar.

Birinci fıkranın (a) bendi esaslarına göre tespit edilen tazminatın kanunî mirasçılara intikalinde; ölenin eş ve füruu veya yalnızca füruu ile içtima eden ve ölüm tarihinde sağ olan ana ve babasının her birine ayrı ayrı olmak üzere % 15 tutarındaki kısmı verildikten sonra kalanı içtima eden diğer mirasçılara ödenir. Diğer hallerde miras hükümleri uygulanır. Ancak ana veya babaya verilen tazminat çocukların her birine ödenen tazminattan fazla olamaz.

Bu madde hükümlerine göre ödenecek tazminat, maddî ve manevî zararların karşılığıdır. Yargı mercilerinde maddi ve manevi zararlar karşılığı olarak idarenin ödemekle yükümlü tutulacağı tazminatın hesabında, bu madde hükümlerine göre ödenen tazminat göz önünde tutulur.

Orman yangınlarını söndürme çalışmalarında yaralanan, sakatlanan ve hastalananların hastanelere nakli ve tedavi masrafları orman idaresince karşılanır.

Bu madde hükümlerine göre ödenecek tazminattan yararlanacakların tespit usulü, sakatlık dereceleri itibariyle uygulanacak tazminat oranları, ödemeye ilişkin esas ve usuller ile uygulamaya ilişkin diğer hususlar Maliye Bakanlığının  uygun görüşü üzerine Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından çıkarılacak bir yönetmelik ile düzenlenir.

657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi memurlardan, Orman Genel Müdürlüğünün merkez teşkilâtı kadrolarında orman yangınlarıyla mücadele nöbeti tutanlar ile taşra teşkilâtı kadrolarında orman yangınlarıyla mücadele, orman koruma ve sınırlandırma faaliyetlerinde fiilen görev yapanlara döner sermaye bütçesinden karşılanmak üzere Mayıs ayı başından Kasım ayı sonuna kadar ayda 10000 gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı geçmemek üzere aylık maktu fazla çalışma ücreti ödenebilir. Fazla çalışma ücreti, personelin kadro unvanı, görev mahallî, çalışma süreleri, görevin önem ve güçlüğü dikkate alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Çevre ve Orman Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Bu kapsamdaki personele bir yılda ödenecek fazla çalışma ücreti toplamı  Orman Genel Müdürlüğüne bağlı işletmelerin bir önceki yıldaki toplam döner sermaye gelirlerinin % 10'unu geçemez. Bu hüküm uyarınca fazla çalışma ücreti ödenen personele bu dönemde ayrıca herhangi bir fazla çalışma ücreti ile 12 nci maddede öngörülen ödeme yapılamaz."

MADDE 3. - Orman Kanununun değişik 108 inci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Orman Kanununa muhalefet suçlarına konu kaçak her türlü orman emvali ve sair ürünler ile bunların taşınmasında kullanılan canlı-cansız bütün nakil vasıtaları, suçun işlenmesinde kullanılan her nevi araç-gereç ve aletler kime ait olursa olsun idarece zaptolunarak mahkemelerce müsaderesine hükmolunur. Zaptolunan ve müsaderesine karar verilen orman emvali ve sair orman ürünleri, nakil araçları ve suçta kullanılan her türlü alet hakkında bu Kanunun 84 üncü maddesi hükümleri uygulanır."

MADDE 4. - Orman Kanununun ek 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Bu Kanun ile 9.8.1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî Parklar Kanununa tâbi alanlar üzerinde bulunan yapı ve tesisler 29 yıla kadar kiraya verilebilir. Kiracı her yıl, yıllık kira bedelinin yüzde beşi tutarında bir ödemeyi, ağaçlandırma bedeli olarak sözleşme süresince kira ödeme dönemlerinde Çevre ve Orman Bakanlığının ilgili hesabına yatırır."

GEÇİCİ MADDE 1. - Orman Kanununun bu Kanunla değişik 71 inci maddesi hükümleri uyarınca geçmişe yönelik herhangi bir tazminat farkı ödenmez.

MADDE 5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.