Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 449)

 

Balıkesir Milletvekili Turhan Çömez’in; Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve Sağlık, Aile, Çalışma ve

Sosyal İşler Komisyonu Raporu (2/280)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifim gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.

Gereğini arz ederim.

Saygılarımla.

                                Turhan Çömez

                                          Balıkesir

 

GEREKÇE

Ülkemizde tıpta uzmanlık eğitimi 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanunun 9 uncu maddesine dayanılarak Sağlık Bakanlığınca hazırlanan Tüzük hükümlerine göre yürütülmektedir.

5.4.1973 tarih ve 7/6229 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan Tababet Uzmanlık Tüzüğü yerine Sağlık Bakanlığınca hazırlanan ve Danıştay incelemesinden de geçen Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün yürürlüğe konulması 14.5.2002 tarihli ve 2002/4198 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmakla bu Tüzük 19.6.2002 tarih ve 24790 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

14.5.2002 tarihli ve 2002/4198 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Tüzük ile mülga Tababet Uzmanlık Tüzüğünün 17 nci maddesinde, "Yan dal için asistanlık sınavı yapılmaz. Şu kadar ki, yan dal asistanlığına başvurmak için uzmanlık ana dalında ve yurt içinde en az 2 yıl meslek uygulaması yapmış olmak şarttır.

Bu niteliği taşıyanlar asistan olmak istedikleri yan dal şefince uzmanlıktaki başarıları, uzman olduktan sonraki meslekî yayınları ve yabancı dil bilgileri göz önünde tutulmak suretiyle yapılacak teklif üzerine kadro olanakları içinde atanırlar." hükmü yer almakta olup, bu hüküm yan dal için asistanlık sınavı yapılmayacağını belirttiği hâlde, 21.8.1981 tarihli ve 2514 sayılı Bazı Sağlık Personelinin Devlet Hizmeti Yükümlülüğüne Dair Kanunun 6 ncı maddesine 15.6.1989 tarihli ve 3579 sayılı Kanunun 2 nci maddesiyle eklenen 3. fıkrada, "Uzman tabipler, uzmanlık çalışmalarını bitirmelerini takiben açılacak sınavı kazandıkları takdirde yan dal uzmanlık çalışmalarına derhal başlayabilirler." hükmü ile yan dal uzmanlık çalışmasının sınavla yapılması öngörülmek ve "yurt içinde en az 2 yıl meslek uygulaması yapmış olmak" şartı yerine yan dal uzmanlık çalışmasına derhal başlayabilmek imkânı getirmek suretiyle yan dal uzmanlık eğitimini Tababet Uzmanlık Tüzüğünden farklı esaslara bağlamıştır.

Sağlık Bakanlığınca münhasıran bu Kanun hukukî dayanak olarak hazırlanan ve aynı yıl yürürlüğe konulan Yan Dal Asistanlık Sınavı Yönetmeliği, 2514 sayılı Kanunun 10.7.2003 tarihli ve 4924 sayılı Eleman Temininde Güçlük Çekilen Yerlerde Sözleşmeli Sağlık Personeli Çalıştırılması ile  Bazı Kanun  ve  Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 14 üncü maddesi ile yürürlükten kaldırılmış olması nedeniyle hukukî dayanaktan yoksun kalmış olup, bu Yönetmelik esas alınarak sınavların yapılabilmesi hukuken imkânsız hâle gelmiştir.

Her ne kadar, bu hukukî durumda, Tababet Uzmanlık Yönetmeliğinin 17 nci maddesinde yer alan düzenlemelere göre yan dal uzmanlık eğitimi yaptırılabileceği düşünülebilir ise de; 19.6.2002 tarihli ve 24790 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün Geçici 4 üncü maddesi uyarınca, Tababet Uzmanlık Tüzüğünün uygulanması, "Bu Tüzüğün öngördüğü yönetmeliğin yürürlüğe girmesine ve Tıpta Uzmanlık Kurulunun oluşumuna kadar olan süre" ile ve "bu Tüzüğe aykırı olmayan hükümleri" ile sınırlandırılmış olduğundan; Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün 18 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarında yer alan, "Yan dal uzmanlık eğitimi yapmak isteyenlerin ana dallarda olduğu gibi eğitim gördükleri kurumların ilgili birimlerinin kadrolarında fiilen asistanlık yapmaları ve girecekleri seçme ve yeterlik sınavında başarılı olmaları zorunludur.

Bunlara uygulanacak seçme ve yeterlik sınavının usul ve esasları ile sınava giriş şartları yönetmelikle düzenlenir." hükmü ile Tababet Uzmanlık Tüzüğünün 17 nci maddesi hükmü çeliştiğinden, yönetmeliğin yürürlüğe konulması ve tıpta uzmanlık kurulunun oluşumu şeklindeki diğer şartların aranmasına dahi gerek olmaksızın bu maddenin uygulanması mümkün değildir.

Diğer taraftan Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün 18 inci maddesinin, "yan dal asistanlığı için yapılacak seçme ve yeterlik sınavının usul ve esasları ile sınava giriş şartlarının" düzenleneceğini belirttiği ve aynı Tüzüğün 36 ncı maddesine göre, Tıpta Uzmanlık Yönetmeliği adı altında YÖK'ün uygun görüşü alınmak kaydıyla belirli süre içerisinde hazırlanarak yürürlüğe konulması gereken yönetmelik,  Tıpta Uzmanlık  Tüzüğünün  ana  çatısını  oluşturan  maddeleri  hakkında  Danıştay 8. Dairesi ile Danıştay İdarî Dava Daireleri Genel Kurulunca yürütmenin durdurulması kararları verilmiş olduğundan yürürlüğe konulamamıştır.

Dolayısıyla, bugün Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün 18 inci maddesinin son fıkrası mucibince yan dal için uzmanlık sınavı yapılması gerekli ve mümkün ise de, "yan dal asistanlığı için yapılacak seçme ve yeterlik sınavının usul ve esaslarını belirleyen uygulanabilir nitelikte bir hukuk normu bulunmadığından ve sınavla ilgili usul ve esasların belirlenmesinin Tüzüğün belirtilen hükmü uyarınca 36 ncı maddeye göre yürürlüğe konulacak yönetmelik ile yapılması zorunlu olduğundan bu yönetmelik yürürlüğe girinceye kadar yan dal uzmanlık sınavının yapılmasında hukukî imkânsızlık vardır.

Malûmları olduğu üzere, Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 56 ncı maddesinin öngördüğü sağlık hakkı bir Devlet görevi olup, bu görev 181 sayılı KHK, 1593 sayılı, 3359 sayılı Kanunlar ve pek çok kanun ve diğer düzenleyici işlemlere dayanılarak Devlet adına Sağlık Bakanlığınca yerine getirilmekte; Ülkenin her yöresinde sağlık personelinin adil ve dengeli dağılımından ve sağlık hizmetinin yeterli, personel eliyle verilmesinden bu Bakanlık sorumlu ve yetkili bulunmaktadır.

Hâl böyle iken, Sağlık Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında uzmanlık eğitimi görecek asistan alımı, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün Danıştayca yürürlüğü durdurulan hükümleri yerine düzenleme yapılmasını müteakiben hazırlanacak yönetmeliğin yürürlüğe gireceği tarihe kadar yukarıda açıklanan hukukî durum nedeniyle mümkün değildir. Yeni bir tüzük hazırlanmasının ve yürürlüğe konulabilmesinin ve bunu takiben yönetmeliğinin yürürlüğe konulmasının alacağı süre göz önüne alındığında, Ülkenin ihtiyaç duyduğu yan dallarda uzman tabip ihtiyacının karşılanmasının bu süre zarfında fiilen imkânsız hâle geldiği ve kamu hizmetinin aynı süre zarfında kesintiye uğrayacağı takdir edilebilecektir. Oysa, sağlık hizmetinin niteliği gereği kesintiye uğramaya tahammülü ve bu hizmetlerdeki aksama ve gecikmeden doğan sonuçların telafisinin olmadığını açıklamaya gerek bulunmamaktadır.

Bu çerçevede, yan dal asistanı alınması ve yan dal uzmanlık eğitimi yaptırılmasında Ülkemizin yan dal uzmanına olan ihtiyacının karşılanması ve böylelikle insanlarımızın en temel insan haklarından olan sağlık ve sağlıklı yaşamak haklarının hiçbir hukukî sıkıntıya mahal verilmeksizin korunup gözetilebilmesi için işbu önergenin takdirlerinize sunulması gerekmiştir.


Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler           6.5.2004

      Komisyonu

Esas No. : 2/280

Karar No. : 44

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Balıkesir Milletvekili Turhan ÇÖMEZ'in "Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi", Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı tarafından 3.5.2004 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiştir. Komisyonumuz tarafından teklif, 6.5.2004 tarihli 26 ncı birleşiminde, Sağlık, Adalet ve Maliye bakanlıkları temsilcilerinin  katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.

Tıpta uzmanlık eğitiminin dayanağı, 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanuna göre çıkartılan Tıpta Uzmanlık Tüzüğüdür. Bu Tüzüğün 18 ve 36 ncı maddeleri ile "tıpta yan dal asistanlığı"nın seçme ve yeterlik sınavlarının usul ve esasları ve sınava giriş şartlarının, Bakanlıkça çıkartılacak bir yönetmelikle düzenlenmesi gerektiğini hükme bağlamaktadır.

Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün 36 ncı maddesine göre çıkartılması gerekli olan Tıpta Uzmanlık Yönetmeliği, Bakanlıkça düzenlenmiş ancak, Danıştayca yürürlüğü durdurulmuştur. Bu sebeple de yan dal asistanlığı ile ilgili konuda bir hüküm kalmadığı için hukuki boşluk doğmuştur.

Teklif ile bu boşluğun giderilmesi amacıyla, yeni düzenlemeler yapılıncaya kadar mülga 2514 sayılı Kanuna istinaden çıkartılmış bulunan Yan Dal Asistanlık Sınav Yönetmeliği hükümlerinin uygulanması öngörülmektedir.

Teklif ile gerekçesi, Komisyonumuzca uygun bulunarak maddelerine geçilmiştir.

Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca benimsenerek aynen kabul edilmiştir. Yürürlüğe ilişkin 2 ve yürütmeye ilişkin 3 üncü maddeleri madde başlıkları yazılmadan aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere yüksek başkanlığa saygıyla arz olunur.

 

Başkan

Sözcü

Kâtip

 

Mahfuz Güler

Remziye Öztoprak

Bayram Özçelik

 

Bingöl

Ankara

Burdur

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu

Bayram Ali Meral

Turhan Çömez

 

Ankara

Ankara

Balıkesir

 

 

(Muhalefet şerhim ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Şerif Birinç

İrfan Riza Yazıcıoğlu

Sabri Varan

 

Bursa

Diyarbakır

Gümüşhane

 

Üye

Üye

Üye

 

Lokman Ayva

Nevzat Doğan

Hüseyin Tanrıverdi

 

İstanbul

Kocaeli

Manisa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mahmut Duyan

Hüseyin Güler

Ali Arslan

 

Mardin

Mersin

Muğla

 

Üye

Üye

Üye

 

Medeni Yılmaz

Şükrü Ayalan

Feramus Şahin

 

Muş

Tokat

Tokat

 

Üye

Üye

Üye

 

Cevdet Erdöl

Nurettin Sözen

Alim Tunç

 

Trabzon

Sivas

Uşak

 

 

 

MUHALEFET ŞERHİ

1219 sayılı Yasanın geçici 4 üncü maddesine karşıyım.

Asıl Danıştayın iptal ettiği tüzüğün yeniden düzenlenip yönetmeliğin çıkarılması gerekir. Bu nedenle maddeye katılmıyorum.

                                 Bayram Meral

                                            Ankara
BALIKESİR  MİLLETVEKİLİ

TURHAN ÇÖMEZ’İN TEKLİFİ

 

TABABET VE ŞUABATI SANATLARININ TARZI İCRASINA DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK  YAPILMASINA  DAİR

KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1. - 11.4.1928 Tarihli ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"Geçİcİ Madde 4. - Yan dal asistanlık sınavlarında, Sağlık Bakanlığınca yeni bir Tıpta Uzmanlık Tüzüğü ve bu Tüzüğe göre bir yönetmelik hazırlanıp yürürlüğe konuluncaya kadar, 10.7.2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi ile mülga 21.8.1981 tarihli ve 2514 sayılı Bazı Sağlık Personelinin Devlet Hizmeti Yükümlülüğüne Dair Kanunun 6 ncı maddesine dayanılarak yürürlüğe konulan Yan Dal Asistanlık Sınav Yönetmeliği hükümlerinin uygulanmasına devam olunur."

Yürütme

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürürlük

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

TABABET VE ŞUABATI SANATLARININ TARZI İCRASINA DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK  YAPILMASINA  DAİR

KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1. - 11.4.1928 Tarihli ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"Geçİcİ Madde 4. - Yan dal asistanlık sınavlarında, Sağlık Bakanlığınca yeni bir Tıpta Uzmanlık Tüzüğü ve bu Tüzüğe göre bir yönetmelik hazırlanıp yürürlüğe konuluncaya kadar, 10.7.2003 tarihli ve 4924 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi ile mülga 21.8.1981 tarihli ve 2514 sayılı Bazı Sağlık Personelinin Devlet Hizmeti Yükümlülüğüne Dair Kanunun 6 ncı maddesine dayanılarak yürürlüğe konulan Yan Dal Asistanlık Sınav Yönetmeliği hükümlerinin uygulanmasına devam olunur."

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.