Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 449)
Balıkesir Milletvekili Turhan Çömez’in; Tababet ve Şuabatı
Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifi ve Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler Komisyonu Raporu (2/280)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tababet ve Şuabatı
Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Teklifim gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Saygılarımla.
Turhan
Çömez
Balıkesir
GEREKÇE
Ülkemizde tıpta uzmanlık
eğitimi 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair Kanunun
9 uncu maddesine dayanılarak Sağlık Bakanlığınca hazırlanan Tüzük hükümlerine
göre yürütülmektedir.
5.4.1973 tarih ve 7/6229
sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan Tababet Uzmanlık Tüzüğü
yerine Sağlık Bakanlığınca hazırlanan ve Danıştay incelemesinden de geçen Tıpta
Uzmanlık Tüzüğünün yürürlüğe konulması 14.5.2002 tarihli ve 2002/4198 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile uygun bulunmakla bu Tüzük 19.6.2002 tarih ve 24790
sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
14.5.2002 tarihli ve
2002/4198 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Tüzük ile mülga
Tababet Uzmanlık Tüzüğünün 17 nci maddesinde, "Yan dal için asistanlık
sınavı yapılmaz. Şu kadar ki, yan dal asistanlığına başvurmak için uzmanlık ana
dalında ve yurt içinde en az 2 yıl meslek uygulaması yapmış olmak şarttır.
Bu niteliği taşıyanlar
asistan olmak istedikleri yan dal şefince uzmanlıktaki başarıları, uzman
olduktan sonraki meslekî yayınları ve yabancı dil bilgileri göz önünde tutulmak
suretiyle yapılacak teklif üzerine kadro olanakları içinde atanırlar."
hükmü yer almakta olup, bu hüküm yan dal için asistanlık sınavı yapılmayacağını
belirttiği hâlde, 21.8.1981 tarihli ve 2514 sayılı Bazı Sağlık Personelinin
Devlet Hizmeti Yükümlülüğüne Dair Kanunun 6 ncı maddesine 15.6.1989 tarihli ve
3579 sayılı Kanunun 2 nci maddesiyle eklenen 3. fıkrada, "Uzman tabipler,
uzmanlık çalışmalarını bitirmelerini takiben açılacak sınavı kazandıkları
takdirde yan dal uzmanlık çalışmalarına derhal başlayabilirler." hükmü ile
yan dal uzmanlık çalışmasının sınavla yapılması öngörülmek ve "yurt içinde
en az 2 yıl meslek uygulaması yapmış olmak" şartı yerine yan dal uzmanlık
çalışmasına derhal başlayabilmek imkânı getirmek suretiyle yan dal uzmanlık eğitimini
Tababet Uzmanlık Tüzüğünden farklı esaslara bağlamıştır.
Sağlık Bakanlığınca
münhasıran bu Kanun hukukî dayanak olarak hazırlanan ve aynı yıl yürürlüğe
konulan Yan Dal Asistanlık Sınavı Yönetmeliği, 2514 sayılı Kanunun 10.7.2003
tarihli ve 4924 sayılı Eleman Temininde Güçlük Çekilen Yerlerde Sözleşmeli
Sağlık Personeli Çalıştırılması ile
Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanunun 14 üncü maddesi ile yürürlükten kaldırılmış olması
nedeniyle hukukî dayanaktan yoksun kalmış olup, bu Yönetmelik esas alınarak
sınavların yapılabilmesi hukuken imkânsız hâle gelmiştir.
Her ne kadar, bu hukukî
durumda, Tababet Uzmanlık Yönetmeliğinin 17 nci maddesinde yer alan
düzenlemelere göre yan dal uzmanlık eğitimi yaptırılabileceği düşünülebilir ise
de; 19.6.2002 tarihli ve 24790 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Tıpta Uzmanlık
Tüzüğünün Geçici 4 üncü maddesi uyarınca, Tababet Uzmanlık Tüzüğünün
uygulanması, "Bu Tüzüğün öngördüğü yönetmeliğin yürürlüğe girmesine ve
Tıpta Uzmanlık Kurulunun oluşumuna kadar olan süre" ile ve "bu Tüzüğe
aykırı olmayan hükümleri" ile sınırlandırılmış olduğundan; Tıpta Uzmanlık
Tüzüğünün 18 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarında yer alan, "Yan
dal uzmanlık eğitimi yapmak isteyenlerin ana dallarda olduğu gibi eğitim
gördükleri kurumların ilgili birimlerinin kadrolarında fiilen asistanlık
yapmaları ve girecekleri seçme ve yeterlik sınavında başarılı olmaları
zorunludur.
Bunlara uygulanacak seçme
ve yeterlik sınavının usul ve esasları ile sınava giriş şartları yönetmelikle
düzenlenir." hükmü ile Tababet Uzmanlık Tüzüğünün 17 nci maddesi hükmü
çeliştiğinden, yönetmeliğin yürürlüğe konulması ve tıpta uzmanlık kurulunun
oluşumu şeklindeki diğer şartların aranmasına dahi gerek olmaksızın bu maddenin
uygulanması mümkün değildir.
Diğer taraftan Tıpta
Uzmanlık Tüzüğünün 18 inci maddesinin, "yan dal asistanlığı için yapılacak
seçme ve yeterlik sınavının usul ve esasları ile sınava giriş şartlarının"
düzenleneceğini belirttiği ve aynı Tüzüğün 36 ncı maddesine göre, Tıpta
Uzmanlık Yönetmeliği adı altında YÖK'ün uygun görüşü alınmak kaydıyla belirli
süre içerisinde hazırlanarak yürürlüğe konulması gereken yönetmelik, Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün ana çatısını
oluşturan maddeleri hakkında
Danıştay 8. Dairesi ile Danıştay İdarî Dava Daireleri Genel Kurulunca
yürütmenin durdurulması kararları verilmiş olduğundan yürürlüğe konulamamıştır.
Dolayısıyla, bugün Tıpta
Uzmanlık Tüzüğünün 18 inci maddesinin son fıkrası mucibince yan dal için
uzmanlık sınavı yapılması gerekli ve mümkün ise de, "yan dal asistanlığı
için yapılacak seçme ve yeterlik sınavının usul ve esaslarını belirleyen
uygulanabilir nitelikte bir hukuk normu bulunmadığından ve sınavla ilgili usul
ve esasların belirlenmesinin Tüzüğün belirtilen hükmü uyarınca 36 ncı maddeye göre
yürürlüğe konulacak yönetmelik ile yapılması zorunlu olduğundan bu yönetmelik
yürürlüğe girinceye kadar yan dal uzmanlık sınavının yapılmasında hukukî
imkânsızlık vardır.
Malûmları olduğu üzere,
Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının 56 ncı maddesinin öngördüğü sağlık hakkı bir
Devlet görevi olup, bu görev 181 sayılı KHK, 1593 sayılı, 3359 sayılı Kanunlar
ve pek çok kanun ve diğer düzenleyici işlemlere dayanılarak Devlet adına Sağlık
Bakanlığınca yerine getirilmekte; Ülkenin her yöresinde sağlık personelinin
adil ve dengeli dağılımından ve sağlık hizmetinin yeterli, personel eliyle
verilmesinden bu Bakanlık sorumlu ve yetkili bulunmaktadır.
Hâl böyle iken, Sağlık
Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında uzmanlık eğitimi görecek asistan alımı,
Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün Danıştayca yürürlüğü durdurulan hükümleri yerine
düzenleme yapılmasını müteakiben hazırlanacak yönetmeliğin yürürlüğe gireceği
tarihe kadar yukarıda açıklanan hukukî durum nedeniyle mümkün değildir. Yeni
bir tüzük hazırlanmasının ve yürürlüğe konulabilmesinin ve bunu takiben
yönetmeliğinin yürürlüğe konulmasının alacağı süre göz önüne alındığında,
Ülkenin ihtiyaç duyduğu yan dallarda uzman tabip ihtiyacının karşılanmasının bu
süre zarfında fiilen imkânsız hâle geldiği ve kamu hizmetinin aynı süre
zarfında kesintiye uğrayacağı takdir edilebilecektir. Oysa, sağlık hizmetinin
niteliği gereği kesintiye uğramaya tahammülü ve bu hizmetlerdeki aksama ve
gecikmeden doğan sonuçların telafisinin olmadığını açıklamaya gerek
bulunmamaktadır.
Bu çerçevede, yan dal
asistanı alınması ve yan dal uzmanlık eğitimi yaptırılmasında Ülkemizin yan dal
uzmanına olan ihtiyacının karşılanması ve böylelikle insanlarımızın en temel
insan haklarından olan sağlık ve sağlıklı yaşamak haklarının hiçbir hukukî
sıkıntıya mahal verilmeksizin korunup gözetilebilmesi için işbu önergenin
takdirlerinize sunulması gerekmiştir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Sağlık, Aile, Çalışma
ve Sosyal İşler 6.5.2004
Komisyonu
Esas No. : 2/280
Karar No. : 44
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Balıkesir Milletvekili
Turhan ÇÖMEZ'in "Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair
Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi", Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığı tarafından 3.5.2004 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilmiştir. Komisyonumuz tarafından teklif, 6.5.2004 tarihli 26 ncı
birleşiminde, Sağlık, Adalet ve Maliye bakanlıkları temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Tıpta uzmanlık eğitiminin
dayanağı, 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair
Kanuna göre çıkartılan Tıpta Uzmanlık Tüzüğüdür. Bu Tüzüğün 18 ve 36 ncı
maddeleri ile "tıpta yan dal asistanlığı"nın seçme ve yeterlik sınavlarının
usul ve esasları ve sınava giriş şartlarının, Bakanlıkça çıkartılacak bir
yönetmelikle düzenlenmesi gerektiğini hükme bağlamaktadır.
Tıpta Uzmanlık Tüzüğünün
36 ncı maddesine göre çıkartılması gerekli olan Tıpta Uzmanlık Yönetmeliği,
Bakanlıkça düzenlenmiş ancak, Danıştayca yürürlüğü durdurulmuştur. Bu sebeple
de yan dal asistanlığı ile ilgili konuda bir hüküm kalmadığı için hukuki boşluk
doğmuştur.
Teklif ile bu boşluğun
giderilmesi amacıyla, yeni düzenlemeler yapılıncaya kadar mülga 2514 sayılı
Kanuna istinaden çıkartılmış bulunan Yan Dal Asistanlık Sınav Yönetmeliği
hükümlerinin uygulanması öngörülmektedir.
Teklif ile gerekçesi,
Komisyonumuzca uygun bulunarak maddelerine geçilmiştir.
Teklifin 1 inci maddesi
Komisyonumuzca benimsenerek aynen kabul edilmiştir. Yürürlüğe ilişkin 2 ve
yürütmeye ilişkin 3 üncü maddeleri madde başlıkları yazılmadan aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere yüksek başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
Başkan |
Sözcü |
Kâtip |
|
Mahfuz
Güler |
Remziye
Öztoprak |
Bayram
Özçelik |
|
Bingöl |
Ankara |
Burdur |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muzaffer
R. Kurtulmuşoğlu |
Bayram
Ali Meral |
Turhan
Çömez |
|
Ankara |
Ankara |
Balıkesir |
|
|
(Muhalefet şerhim ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şerif
Birinç |
İrfan
Riza Yazıcıoğlu |
Sabri
Varan |
|
Bursa |
Diyarbakır |
Gümüşhane |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Lokman
Ayva |
Nevzat
Doğan |
Hüseyin
Tanrıverdi |
|
İstanbul |
Kocaeli |
Manisa |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mahmut
Duyan |
Hüseyin
Güler |
Ali
Arslan |
|
Mardin |
Mersin |
Muğla |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Medeni
Yılmaz |
Şükrü
Ayalan |
Feramus
Şahin |
|
Muş |
Tokat |
Tokat |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cevdet
Erdöl |
Nurettin
Sözen |
Alim Tunç |
|
Trabzon |
Sivas |
Uşak |
MUHALEFET
ŞERHİ
1219 sayılı Yasanın
geçici 4 üncü maddesine karşıyım.
Asıl Danıştayın iptal
ettiği tüzüğün yeniden düzenlenip yönetmeliğin çıkarılması gerekir. Bu nedenle
maddeye katılmıyorum.
Bayram Meral
Ankara
BALIKESİR MİLLETVEKİLİ
TURHAN ÇÖMEZ’İN TEKLİFİ
TABABET VE ŞUABATI
SANATLARININ TARZI İCRASINA DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 11.4.1928
Tarihli ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"Geçİcİ Madde 4. - Yan dal asistanlık
sınavlarında, Sağlık Bakanlığınca yeni bir Tıpta Uzmanlık Tüzüğü ve bu Tüzüğe
göre bir yönetmelik hazırlanıp yürürlüğe konuluncaya kadar, 10.7.2003 tarihli
ve 4924 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi ile mülga 21.8.1981 tarihli ve 2514
sayılı Bazı Sağlık Personelinin Devlet Hizmeti Yükümlülüğüne Dair Kanunun 6 ncı
maddesine dayanılarak yürürlüğe konulan Yan Dal Asistanlık Sınav Yönetmeliği
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur."
Yürütme
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürürlük
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE
SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TABABET VE ŞUABATI
SANATLARININ TARZI İCRASINA DAİR KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 11.4.1928
Tarihli ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı Sanatlarının Tarzı İcrasına Dair
Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"Geçİcİ Madde 4. - Yan dal asistanlık
sınavlarında, Sağlık Bakanlığınca yeni bir Tıpta Uzmanlık Tüzüğü ve bu Tüzüğe
göre bir yönetmelik hazırlanıp yürürlüğe konuluncaya kadar, 10.7.2003 tarihli
ve 4924 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi ile mülga 21.8.1981 tarihli ve 2514
sayılı Bazı Sağlık Personelinin Devlet Hizmeti Yükümlülüğüne Dair Kanunun 6 ncı
maddesine dayanılarak yürürlüğe konulan Yan Dal Asistanlık Sınav Yönetmeliği
hükümlerinin uygulanmasına devam olunur."
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.