Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 509)
Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekilleri Ankara
Milletvekili Salih Kapusuz, Bursa Milletvekili Faruk Çelik ve 3
Milletvekilinin; Optisyenlik Hakkında Kanun Teklifi ile Gözlükçülük Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve
Sosyal İşler
Komisyonu Raporu (2/294, 1/785)
Not : 2/294 Esas Numaralı Teklif, Adalet ve Sağlık, Aile,
Çalışma ve Sosyal İşler komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Optisyenlik Hakkında
Kanun Teklifimiz gerekçesi ile birlikte ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederiz.
Saygılarımızla.
|
Salih Kapusuz |
Faruk Çelik |
Sabri Varan |
|
Ankara |
Bursa |
Gümüşhane |
|
Turhan Çömez |
Mahfuz Güler |
|
|
Balıkesir |
Bingöl |
|
GENEL GEREKÇE
30.12.1940 tarihli ve
3958 sayılı Gözlükçülük Hakkında Kanun, 1941 yılında yürürlüğe girmiştir.
Yaklaşık altmış üç yıldır yürürlükte olan bu Kanunun uygulanması sırasında Kanunun
gelişen şartlara uygun hale getirilmemesinden kaynaklanan bazı sorunlarla
karşılaşıldığı gözlemlenmiş ve bu sebeple, mezkûr Kanunun günün şartlarına
uygun hale getirilmesi amacıyla Optisyenlik Hakkında Kanun adıyla yeniden ele
alınması gerekli olmuştur.
1993 yılına kadar Sağlık
Bakanlığının açtığı dörder aylık kurslar ile gözlükçülük eğitimi verilmesi
yoluna gidilmiş ve bu kurslar neticesinde başarılı olanlara gözlükçülük
ruhsatnamesi verilmiştir. Düzenlenen bu kurslarda, o günün tıbbî ve teknik
imkânlarına uygun eğitim amaçlanmıştır. Ancak, Kanunun yürürlüğe girmesinden
sonra bilimsel ve teknolojik alanlarda meydana gelen büyük gelişmeler, sağlık
ile ilgili bir çok alanlarda olduğu gibi, göz sağlığı alanında da kendini
göstermiş; bunun tabiî bir uzantısı olarak genelde göz sağlığında, özelde de
fennî gözlükçülük alanında önemli mesafeler kat edilmiştir.
Belirtilen sebeplerden
dolayı, diğer mesleklerden tamamen bağımsız bir meslek haline gelmesi gereken
gözlükçülük mesleğine yeni mensupların kazandırılmasının, mevcut Kanun ile
öngörülen ve uygulana gelmiş bulunan oldukça kısa süreli kurslar ile sağlanması
yerine, günün şartlarına, değişen tekniklere, eğitim ve öğretim sistemine göre
daha uzun ve sistemli yüksek okul eğitimine dayandırılmasının uygun olacağı
sonucuna varılmıştır.
Optisyenlik eğitimi, en
az ön lisans eğitimi tarzında verilir ise optisyenlik mesleğinin günümüzün
gelişen şartlarına uygun olarak icra edilmesi ve mesleğin ileride meydana
gelecek gelişmelere de açık tutulması amacına hizmet edilmiş olacaktır. Halen
beş üniversite (Eskişehir, Muğla, İzmir, Sivas, Samsun illerindeki) bünyesinde
bulunan ve iki yıllık eğitim ve öğretim veren Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek
Okulları Optisyenlik Programı, bu alandaki eğitime örnek olarak gösterilebilir.
Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten bugüne kadar, sağlık alanındaki insan gücü bakımından ülkemizde
meydana gelen gelişmelere bağlı olarak, optisyenlik mesleğini icra etmeye
yetkili olanlar ile ilgili bazı değişiklikler yapılması da zorunluluk arz etmiştir.
Ayrıca gözlükçülüğün;
uluslararası kabul gören şekilde optisyenlik olarak yeniden tanımlanması;
optisyenlik mesleğinin bu güne kadar Sağlık Bakanlığınca verilen gözlükçülük
ruhsatnamesine sahip kişiler ve üniversitelerin Optisyenlik Bölümü mezunu diplomalı
optisyenler tarafından icra edilmesi; ve bu alandaki faaliyetleri disipline
etmeye yönelik cezaî hükümlerde yeni düzenlemelerde bulunulması gerekli
görülmüştür.
Halkın göz sağlığını
koruma bakımından optisyenlik alanındaki hizmetin kalitesini arttırmak
maksadını taşıyan bu düzenlemelerle, uygulamada görülen bazı sorunlar ve
tereddütler ortadan kalkacak, günümüz şartlarına yeterli cevap vermeyen mevcut
mevzuat yerine, güncelleştirilmiş yeni mevzuat ile optisyenlik alanında daha
sağlıklı ve nitelikli hizmet sunulması gerçekleştirilecektir.
Tasarı, yukarıda
belirtilen gerekçelerle hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile; Kanunun amacı
belirtilmiş olup, optisyen unvanının kullanılması, optisyenlik mesleğinin icra
edilmesi ve optisyenlik müessesesinin açılması ve işletilmesiyle ilgili usul ve
esasları fertlerin ve toplumun sağlığını korumak üzere hazırlandığı ifade
edilmiştir.
Madde 2. - Madde ile; Kanunun kapsamı
belirlenmiş olup, optisyenlik mesleğini icra etme yetkisini haiz kişiler ile
optisyenlik müessesesinin sahip ve işletenleri ile bunların faaliyetlerini
kapsadığı ifade edilmiştir.
Madde 3. - Madde ile; Kanun metni içinde
geçen ve tanımlanması gerekli görülen bazı ifadeler açık olarak belirtilerek
tanımlanmıştır. Bu Kanun ile optisyen ifadesinin tanımlanmasına ihtiyaç
duyulmuş olup optisyenlik; optisyenlik alanında en az ön lisans seviyesinde
mesleki eğitim ve öğretim veren yüksekokul mezunu kişi olarak tanımlanmıştır.
Bunun yanında gözlükçülük ruhsatnamesi,
optisyenlik müessesesi ruhsatnamesi ve mesul müdür kavramlarına açıklık
getirilmiştir.
Madde 4. - Madde ile; optisyenlik
mesleğinin özü açıklanmış ve bu mesleği icra edecek kişilerin sahip olması
gereken niteliklerin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Ayrıca, eğitim ve öğretim şartı ile ilgili
olarak yapılan düzenlemeye paralel olarak yurt dışında görülen eğitim ve
öğretimin denklik işlemlerinin yapılmış olması gerektiği düzenlenmektedir.
Madde 5. - Göz hastalıkları uzmanı
tabiplerin bu meslekle ilgili tüm bilgi, birikim ve donanıma sahip oldukları
gözönüne alınarak istedikleri takdirde tabiplik mesleğini icra etmemek şartıyla
optisyenlik müessesesini açıp işletebileceğine dair hüküm getirilmiştir.
Madde 6. - Madde ile; uygulamada,
optisyenlerin “bilgisayarlı göz muayenesi” adıyla bilinen muayeneleri yapmak
sureti ile tabiplerin yetki sahasına giren işlemlere kalkıştıkları görülmekte
olduğundan; optisyenlik mesleği ile bağdaşmayan bu uygulamanın da açıkça yasak
olduğunun belirtilmesi için, bu maddeye “otorefraktometre ve keratometre gibi
bilgisayarlı aletler ile olanlar da dahil olmak üzere” ibaresiyle optisyenlerin
bu nevi göz ve görme muayene ve testlerini de yapamayacakları veya bu işlere
yarayan her türlü aletleri ve cihazları bulundurmalarının yasak olduğu
vurgulanmaktadır.
Optisyenlik uygulamalarının neler
olduğunun sayma suretiyle belirlenerek mesleklerinin kapsamı ortaya konmuştur.
Maddenin dördüncü fıkrası, optisyenlerin
müesseselerinde optisyenlikten başka iş yapmalarını ve müesseselerini
muayenehane gibi kullandırmalarını yasak faaliyetlerden olarak göstermektedir.
Madde 7. - Madde ile; optisyenlik
müesseselerinin kimler tarafından ne şekilde açılabileceği belirtilmiş olup, bu
müesseselerin ticarî olarak açılan birçok kuruluş gibi, aynı zamanda bazı
sağlık kuruluşlarında da olduğu gibi gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel
kişileri tarafından açılıp işletilebileceği öngörülmüştür.
Maddenin ikinci paragrafı ile, optisyenlik
müessesesi ruhsatnamelerinin, yetki genişliği, bürokrasinin azaltılması,
hizmetin daha etkin ve verimli olarak yerine getirilebilmesi amacıyla ilin en
yüksek sağlık idaresince düzenlenebilmesine olanak tanınmaktadır.
Madde 8. - Madde ile; optisyenlik
müessesesinde optisyen unvanına sahip bir mesul müdür bulunması gerektiği ve
mesul müdürün çalışma şartları tanımlanmıştır.
Optisyenlik müessesesinde bizzat optisyen
unvanına sahip kişinin mesul müdür olarak işin başında olması ve bu mesleğin
bizzat optisyen tarafından yapılabileceği belirtilmektedir.
Bir optisyenlik müessesesinde mesul müdür
olan ve mesleği bizzat icra eden optisyenin aynı zamanda başka bir optisyenlik
müessesesinde de mesleğini icra etmesi uygun olmayacağından dolayı tek bir
optisyenlik müessesesinde mesul müdürlük görevini yapması gerektiği yönünde
hüküm getirilmiştir.
Madde 9. - Madde ile; optisyenlik
mesleğinin gereklerine ve olması gereken meslekî inisiyatifine uygun olacak
şekilde "optisyenin mesleğini icra ettiği müessesede bizzat bulunması
esastır" hükmü ile, mesleğin bizzat optisyen tarafından yapılabileceği
belirtilmektedir.
Yine, tabiplik ve optisyenlik mesleğinin
kötüye kullanılması ve haksız rekabet şeklinde ortaya çıkan ve uygulamada sıkça
karşılaşılan durumları önlemek için, maddeye optisyenler ve göz hastalıkları
uzmanı tabiplerin, vergi mükellefiyetleri ayrı olsa bile, aynı mekânda veya iç
giriş kapıları veya iç bağlantıları bulunan müesseselerde birlikte mesleklerini
icra edemeyecekleri ve sağlık kurum ve kuruluşları bünyesinde veya binasının
içinde de optisyenlik müessesesi açılamayacağını öngören bir fıkra maddeye
eklenmektedir.
Madde 10. - Madde ile; optisyenlik
müessesesine sahip ve optisyenlik mesleğini icra etmekte olan kişinin,
mesleğinin geçici olarak tatilini gerektiren durumlarda mesul müdür ile ticarî
faaliyetin sürdürülmesine imkân tanıyan hükümler, ilgililerin mağduriyetine ve
sosyoekonomik kayıplara sebep olmaması amacıyla mes'ûl müdür ile ticarî
faaliyetin sürdürülmesine imkân tanıyan hükümler getirilmiştir.
Yine kişinin mağduriyetinin önlenmesi
amaçlanarak ölümü halinde müessesesinin kapatılmadan yeni bir mesul müdür tayin
edilebilmesi için iki aylık bir süre öngörülmüştür.
Madde 11. - Madde ile; söz konusu mesleğin
farklı farklı isimler altında anılması ve kavram kargaşasına neden olmamak ve
belli bir standardı sağlayabilmek amacıyla sadece optisyen unvanının
kullanılması hükmü getirilmiştir.
Yine kişileri ve toplumu yanıltıcı, paniğe
sevk edici, yanlış yönlendirici, benzer nitelikteki müesseseler arasında haksız
rekabete yol açıcı davranışlarda bulunulmaması amacıyla gerçeğe uymayan reklam
yapmalarının yasaklanması yoluna gidilmiştir.
Madde 12. - Madde ile; kayıtların sağlıklı
gerçekleştirilmesinin sağlanması amaçlanmakta olup, bu amaçla reçete ve
sahiplerinin isimlerinin kayıtlarının tutulması için mahallin en yüksek sağlık
idaresince tasdikli bir defter tutma zorunluluğu getirilmektedir.
Madde 13. - Madde ile; denetimlerin daha
kolay ve sağlıklı gerçekleştirilmesinin sağlanması amaçlanmakta ve optisyen
olmayanların optisyenlik yapmalarını engellemek maksadıyla, faturalarda gözlükçü ruhsatnamesinin/optisyenlik
diplomasının tarih ve sayısının belirtilmesi mecburiyeti getirilmektedir.
Madde 14. - Madde ile; bu Kanuna göre
optisyenlik yapma ve optisyen unvanını kullanma hakkı bulunmadığı halde
optisyenlik mesleğini yapan veya bu unvanı kendi çıkarı için kullanılmasının
önlenilmesi amacıyla düzenlemeye gidilmiştir.
Madde 15. - Madde ile; Kanuna aykırı
fiiller için malî müeyyide tatbik edilmek suretiyle uygulamada etkinlik,
süratlilik ve cezada caydırıcılık sağlanması ve mahkemelerin işlerinin
azaltılması faydalı olacağından, hürriyeti bağlayıcı cezalar yerine her yıl
yeniden değerleme oranına göre artan idari para cezaları getirilmektedir.
Fiillerin ağırlığına ve niteliğine göre
farklı miktarlarda idari para cezaları getirilerek suç ve cezaların orantılılığı
ve rasyonelliğinin sağlanması amaçlanmaktadır.
Madde 16. - Madde ile; bu Kanunda
bulunmayan sair hususların Yönetmelikle düzenleneceği ve bu Yönetmeliğin
çıkarılma zamanı belirtilmektedir.
Madde 17. - Madde ile; daha önceki mevcut
bulunan benzer konuları düzenleyen 3958 sayılı Gözlükçülük Hakkında Kanun'a
ihtiyaç kalmadığından yürürlükten kaldırılması belirtilmiştir.
Geçici Madde 1. - Madde ile; 3958 sayılı
Kanunda gözlükçünün eğitim ve öğrenim şartı mesleğin icra ediliş şekli ile
ilgili olarak önemli değişikliklere gidilmekte olduğundan, Kanuna bazı geçici
hükümlerinin konulması gerekli görülmekte olup; geçici madde hükmü bu
düzenlemelerden önce verilmiş gözlükçülük, ruhsatnamelerinin geçerliliğini ve
sahiplerinin mesleklerini optisyen olarak icraya devam edebileceklerini, yani
bu konuda müktesep haklarının bulunduğunu vurgulamaktadır.
Geçici Madde 2. - Madde ile; 3958 sayılı
Kanuna göre gözlükçülük ruhsatnamesini haiz olup aynı mekânda eczacılık ve/veya
saatçilik faaliyetlerini bir arada yürütenlerin müktesep haklarının korunması
amaçlanmıştır.
Madde 18. - Yürürlük maddesidir.
Madde 19
- Yürütme maddesidir.
T.C.
Başbakanlık 2.4.2004
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-161/1514
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 5.3.2004 tarihinde kararlaştırılan “Gözlükçülük Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
30/12/1940 tarihli ve 3958 sayılı
Gözlükçülük Hakkında Kanun, 1941 yılında yürürlüğe girmiştir. Uzun süredir
yürürlükte olan bu Kanunun uygulanması sırasında Kanunun gelişen şartlara uygun
hale getirilmemesinden kaynaklanan bazı problemler ile karşılaşıldığı
gözlemlenmiş ve bu sebeple, mezkur Kanunun günün şartlarına uygun düşmeyen bazı
maddelerinin değiştirilmesi ve güncelleştirilmesi gerekli olmuştur.
1993 yılına kadar Sağlık Bakanlığının
açtığı dört aylık kurslar ile gözlükçülük eğitimi verilmesi yoluna gidilmiş ve
bu kurslar neticesinde başarılı olanlara Fenni Gözlükçülük Ruhsatnamesi
verilmiştir. Düzenlenen bu kurslarda, o günün tıbbi ve teknik imkanlarına uygun
eğitim verilmesi amaçlanmıştır. Ancak, Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra
bilimsel ve teknolojik alanlarda meydana gelen gelişmeler, sağlık ile ilgili
bir çok alanda olduğu gibi, göz sağlığı alanında da kendini göstermiş; bunun
tabii bir uzantısı olarak genelde göz sağlığında, özelde de fenni gözlükçülük
alanında önemli mesafeler kat edilmiştir
Belirtilen sebeplerden dolayı, gözlükçülük
mesleğine yeni mensupların kazandırılmasının, mevcut Kanun ile öngörülen ve
uygulana gelmiş bulunan oldukça kısa süreli kurslar ile sağlanması yerine,
günün şartlarına, değişen tekniklere, eğitim ve öğretim sistemine göre daha
uzun ve sistemli yüksek okul eğitimine dayandırılmasının uygun olacağı sonucuna
varılmıştır.
Gözlükçülük eğitimi, en az ön lisans
eğitimi tarzında verilir ise gözlükçülük mesleğinin günümüzün gelişen
şartlarına uygun olarak icra edilmesi ve mesleğin ileride meydana gelecek
gelişmelere de açık tutulması amacına hizmet edilmiş olacaktır. Halen bazı
üniversiteler bünyesinde bulunan ve iki yıllık eğitim ve öğretim veren Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksek Okulları Optisyenlik Programı, bu alandaki eğitime
örnek olarak gösterilebilir. 1992 yılında açılan bu okullar 1994 yılından
itibaren mezun vermiş ve eğitimli ve kalifiye olmalarına rağmen bu mezunlara
gözlükçülük ruhsatnameleri verilememiştir.
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten bugüne
kadar, sağlık alanındaki insan gücü bakımından ülkemizde meydana gelen
gelişmelere bağlı olarak, fenni gözlükçülük mesleğini icra etmeye yetkili
olanlar ile ilgili olarak eğitimi ön planda tutmak amacıyla gözlükçülük
faaliyetinin münhasıran optisyenlik konusunda en az ön lisans seviyesinde
meslekî eğitim ve öğretim veren yüksek okul diplomasına sahip olanlara
tanınması ve buna paralel bazı değişiklikler yapılması zorunluluk arz etmiştir.
Tasarı, yukarıda belirtilen gerekçelerle
hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Madde ile; 3958 sayılı
Gözlükçülük Hakkında Kanunun 1 inci maddesi değiştirilerek; Kanundaki
“gözlükçü” tanımı genişletilmiş ve gözlük camı ve gözlük çerçevesi satımı
yetkisi yanında, gözlük montajı yapmanın gözlükçüler tarafından
yapılabileceğine açıklık getirilmesi amaçlanmıştır.
Bunun dışında, maddede değişiklik
yapılarak gözlükçülük için aranan eğitim ve öğrenim şartı yeniden düzenlenmekte
ve getirilen öğrenim şartına bağlı olarak bu mesleğin icrası için aranan yaş
şartı kaldırılmaktadır.
Ayrıca, eğitim ve öğretim şartı ile ilgili
olarak yapılan değişikliklere paralel olarak yurt dışında görülen eğitim ve
öğretimin denklik işlemlerinin yapılmış olması şartı getirilmektedir.
Madde 2. - Madde ile; gözlükçü
ruhsatnamelerinin, yetki genişliği, bürokrasinin azaltılması, hizmetin daha
etkin ve verimli olarak yerine getirilebilmesi amacıyla ilin en yüksek sağlık
idaresince düzenlenebilmesine olanak tanınmaktadır.
Madde 3. - 3958 sayılı Kanundaki “kurs
görerek yetişmek” esası kaldırıldığından bu kurslara bağlı olan sınavlara dair
2 nci, 3 üncü ve 4 üncü maddeler yürürlükten kaldırılmaktadır.
Geçici Madde 1. - Madde ile; müktesep
haklar bakımından daha önce verilmiş olan ruhsatname sahibi olanların
haklarının devam etmesi öngörülmektedir.
Madde 4. - Yürürlük maddesidir.
Madde 5. - Yürütme maddesidir.
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
Gözlükçülük hakkInda kanunda değİşİklİk yapIlmasIna daİr
kanun tasarIsI
MADDE 1. - 30.12.1940 tarihli ve 3958
sayılı Gözlükçülük Hakkında Kanunun 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 1. - Numaralı (mihraklı) gözlük
camı, gözlük çerçevesi satmak, gözlük montajı yapmak ve gözlükçü unvanını
kullanabilmek için, optisyenlik konusunda en az ön lisans seviyesinde mesleki
eğitim ve öğretim veren yüksek okul diplomasına sahip olmak gerekir.
Yurt dışındaki eğitim ve öğretim
kurumlarından alınmış diplomalara dayanılarak gözlükçülük yapabilmek için, yurt
dışında görülen eğitimin, birinci fıkrada belirtilen mesleki eğitime denk
olduğunun kabul edilmiş olması şarttır.”
MADDE
2. - 3958 sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 6. - Gözlükçüler ticarethane açarak
sanatlarını icra etmek istediklerinde, ticarethanenin açılacağı ilin en yüksek
sağlık idaresinden ruhsat almak zorundadır.”
MADDE 3. - 3958 sayılı Kanunun 2 nci, 3
üncü ve 4 üncü maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten önce 3958 sayılı Kanun hükümlerine uygun olarak gözlükçülük
ruhsatnamesi sahibi olanlar, gözlükçü unvanını kullanarak numaralı gözlük camı,
gözlük çerçevesi satabilir ve gözlük montajı yapabilirler.
MADDE 4. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 5. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
A. Gül |
K.
Unakıtan |
M. A.
Şahin |
|
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
A.
Babacan |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Adalet Bakanı |
|
G. Akşit |
A. Coşkun |
C. Çiçek |
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
Millî EğitimBakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
O. Pepe |
|
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Sağlık, Aile, Çalışma
ve 7.6.2004
Sosyal İşler Komisyonu
Esas No.: (1/785),
(2/294)
Karar No.: 47
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Sağlık Bakanlığı'nca hazırlanarak Bakanlar
Kurulu'nca, 2.4.2004 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı'na
sunulan ve 8.4.2004 tarihinde Esas Komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen
"Gözlükçülük Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı"
Komisyonumuzun 15.4.2004 tarihinde yaptığı 23 üncü birleşiminde gündeme
alınmıştır. Sağlık, Maliye ve Adalet Bakanlıklarının Hükümeti temsilen
katıldıkları toplantıda konunun daha ayrıntılı bir şekilde ele alınarak
olgunlaştırılması ve gerekli düzenlemelerin yapılabilmesini sağlamak amacıyla
bir alt komisyon kurulmasına karar verilmiştir.
Adalet ve Kalkınma Partisinden Balıkesir
Milletvekili Turhan Çömez, Bursa Milletvekili Şerif Birinç, Gümüşhane
Milletvekili Sabri Varan, Uşak
Milletvekili Alim Tunç ile Cumhuriyet Halk Partisinden Mersin Milletvekili
Hüseyin Güler, Muğla Milletvekili Ali Arslan'ın seçildiği alt komisyon,
başkanlığına Balıkesir Milletvekili Turhan Çömez'i seçerek çalışmalarına
başlamıştır.
Alt komisyon Sağlık, Maliye ve Adalet bakanlıklarının
temsilcilerinin de katılımları ile 20.4.2004 ve 27.4.2004 tarihlerinde yaptığı toplantılarda
çalışmalarını tamamlamıştır.
Alt Komisyon yaptığı çalışmalarda;
gözlükçülük mesleği ile ilgili sivil toplum örgütlerinin de talepleri
doğrultusunda 30 12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Kanunu da bütünüyle incelemiş
ve tasarının içeriğini genişleterek, günümüze uygun bütünüyle düzenlenmiş yeni
bir kanunun çıkarılması ve tasarının bu anlamda düzenlenmesi yönünde çalışma
yapmıştır.
Bu çalışmalar sırasında, Adalet ve
Kalkınma Partisi Başkanvekilleri Ankara Milletvekili Salih Kapusuz, Bursa
Milletvekili Faruk Çelik ile Komisyon
Başkanı ve Bingöl Milletvekili Mahfuz Güler; alt komisyon başkanı Balıkesir
Milletvekili Turhan Çömez ve alt komisyon üyesi Gümüşhane Milletvekili Sabri
Varan " Optisyenlik Hakkında Kanun Teklifi"ni hazırlayarak Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunmuşlardır.
Bundan sonra Komisyonumuz 3.6.2004 tarihli 30 uncu birleşiminde tasarı
ile teklifi birleştirerek tekrar gündemine almıştır.
Komisyonumuz; Sağlık, Maliye ve Adalet
bakanlıklarının Hükümeti temsilen katıldıkları toplantıda teklifin esas olarak
alınmasına karar vermiştir.
30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı
Gözlükçülük Hakkında Kanun, 1941 yılında yürürlüğe girmiştir. Yaklaşık altmış
üç yıldır yürürlükte olan bu Kanunun uygulanması sırasında Kanunun gelişen
şartlara uygun hâle getirilmemesinden kaynaklanan bazı sorunlarla
karşılaşıldığı gözlemlenmiş ve bu sebeple, mezkûr Kanunun günün şartlarına
uygun hale getirilmesi amacıyla Optisyenlik Hakkında Kanun adıyla yeniden ele
alınması gerekli olmuştur.
Bundan hareketle;
Teklif ile gözlükçülük mesleğinin artık
"optisyenlik mesleği" olarak anılacağı belirtilerek optisyen
unvanının kullanılması, optisyenlik mesleğinin icra edilmesi, optisyenlik
müessesesinin açılması ve işletilmesiyle ilgili usul ve esaslar ile fertlerin
ve toplumun sağlığını korumaya yönelik hükümlere yer verilmiştir.
Teklif ile ayrıca;
Optisyenin, optisyenlik alanında en az ön
lisans seviyesinde mesleki eğitim ve öğretim veren yüksek okul mezunu kişi
olması,
Göz hastalıkları uzmanı tabiplerin,
tabiplik mesleğini icra etmemek şartıyla optisyenlik müessesesini açıp
işletebileceğine dair hüküm getirilmesi,
Optisyenlik uygulamalarının düzenlenmesi,
Optisyenlik müesseselerinin kimler
tarafından ne şekilde açılabileceği ve bu müesseselerin gerçek kişiler ile özel
hukuk tüzel kişileri tarafından açılıp işletilebileceğinin hükme bağlanması,
Optisyen olmayanların optisyenlik
yapmalarının engellenmesi amacıyla, faturalara gözlükçü ruhsatnamesinin,
optisyenlik diplomasının tarih ve sayısının belirtilmesi mecburiyetinin
getirilmesi,
Optisyen unvanını haiz olmadığı halde
optisyenlik yapanların veya optisyen olduğunu ilan edenlerin müesseselerinin
kapatılması,
Kanuna aykırı fiiller nedeniyle idari para
cezalarının getirilmesi,
Öngörülmektedir.
Teklifin esas olarak alındığı komisyon
toplantısında teklif metninin;
Optisyenlik uygulamaları başlıklı 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasına "optik görme gereçlerini" ibaresinin eklenerek
maddenin yeniden düzenlenmesi suretiyle,
Cezai hükümlerle ilgili 15 inci maddesine,
beşinci fıkra olmak üzere "İdari para cezalarından müessese sahibi de
müteselsilen sorumludur." İbaresinin eklenerek maddenin yeniden
düzenlenmesi suretiyle,
3958 Sayılı Gözlükçülük Hakkında Kanunda
var olan ve 1993 yılından beri uygulanmaması nedeniyle, sınava girme ehliyeti
olan kişilere kurs ve ardından sınav hakkının verilerek mağdur olmalarının
önlenmesi amacıyla verilen önergenin kabulü ile metne geçici 3 üncü madde olmak
üzere maddenin eklenmesi suretiyle yeniden düzenlenmiştir.
Teklifin 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11,
12, 13, 14, 16,17, geçici 1 ve geçici 2 nci maddeleri ile yürürlüğe ilişkin 18
ve yürütmeye ilişkin 19 uncu maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurul'un onayına sunulmak
üzere yüksek başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Mahfuz
Güler |
Agah
Kafkas |
Remziye
Öztoprak |
|
Bingöl |
Çorum |
Ankara |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Bayram
Özçelik |
Muzaffer
R. Kurtulmuşoğlu |
Turhan
Çömez |
|
Burdur |
Ankara |
Balıkesir |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
İrfan
Riza Yazıcıoğlu |
Sabri
Varan |
Nevzat
Doğan |
|
Diyarbakır |
Gümüşhane |
Kocaeli |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hüseyin
Tanrıverdi |
Mahmut
Duyan |
Hüseyin
Güler |
|
Manisa |
Mardin |
Mersin |
|
|
(Geçici 3 üncü maddeye |
(Geçici 3 üncü maddeye |
|
|
muhalifim.) |
muhalifim.) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Medeni
Yılmaz |
Şükrü
Ayalan |
Feramus
Şahin |
|
Muş |
Tokat |
Tokat |
|
|
|
(Geçici 3 üncü maddeye |
|
|
|
muhalifim.) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Cevdet
Erdöl |
Nurettin
Sözen |
Alim Tunç |
|
Trabzon |
Sivas |
Uşak |
|
|
(Geçici 3 üncü maddeye muhalifim, |
|
|
|
muhalefet şerhi ektedir.) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
Halil
Kaya |
|
|
|
Van |
|
KARŞI OY
Geçici Madde 3’de,
“Dört yıl süreyle
optisyenlik müessesinde optisyenlik mesleği ile ilgili olarak çalıştığı”
denmektedir. Oysa bunu kanıtlamak olanaksızdır.
Yeniden sınav açmak 2
yıllık eğitimle kazanılmış optisyenlik mesleğine eşdeğer bir yetkiyi 3 aylık
kursla eğitimsiz bireylere vermek anlamına gelmektedir.
Bu da eşitlik ilkesine
aykırıdır.
Prof. Dr. Nurettin Sözen
Sivas
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLLERİ ANKARA MİLLETVEKİLİ SALİH
KAPUSUZ, BURSA MİLLETVEKİLİ FARUK ÇELİK VE ÜÇ
MİLLETVEKİLİNİN
TEKLİFİ
OPTİSYENLİK HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1. - Bu Kanunun amacı; fertlerin ve toplumun sağlığını
korumak üzere, optisyen unvanının kullanılması, optisyenlik mesleğinin icra
edilmesi ve optisyenlik müessesesinin açılması ve işletilmesiyle ilgili usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2. - Bu Kanun; optisyenlik mesleğini icra etme
yetkisini haiz kişiler ile optisyenlik müessesesinin sahip ve işletenleri ile
bunların faaliyetlerini kapsar.
Tanımlar
MADDE 3. - Bu Kanunda geçen;
Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
Optisyen : Optisyenlik alanında en az ön lisans seviyesinde
mesleki eğitim ve öğretim veren yüksekokul mezunu kişiyi,
Gözlükçülük Ruhsatnamesi: Sağlık Bakanlığı tarafından
verilen gözlükçülük yapabileceğine dair belgeyi,
Optisyenlik Müessesesi Ruhsatnamesi: Optisyenlik müessesesi
açılabilmesi için ilin en yüksek sağlık idaresince verilen belgeyi,
Mesul Müdür: Optisyenlik müessesesinde optisyenlik
mesleğinin icra edilmesinden bizatihi sorumlu kişiyi
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Optisyenlik
Mesleğinin İcra Edilmesi
Optisyenlik mesleğini
haiz kişiler
MADDE 4. - Numaralı (mihraklı) gözlük camı ve gözlük
çerçevesi satmak, gözlük montajı ve her türlü reçeteli lens satışı yapmak üzere
optisyenlik mesleğini icra edebilmek için, optisyenlik alanında en az ön lisans
seviyesinde mesleki eğitim ve öğretim veren yüksekokul mezunu olmak gerekir.
Yurt dışındaki eğitim ve öğretim kurumlarından alınmış
diplomalara dayanıla-rak optisyen unvanını alabilmek ve bu mesleği icra
edebilmek için, yurtdışında görülen eğitimin birinci fıkrada belirtilen mesleki
eğitime denk olduğunun yetkili makamlarca kabul edilmiş olması şarttır.
Tabipler
MADDE 5. - Göz hastalıkları uzmanı tabipler optisyenlik
müessesesi açarak optisyenlik yapabilirler. Ancak optisyenlik yaptıkları sürece
tabiplik yapamazlar.
Optisyenlik uygulamaları
MADDE 6. - Optisyenler, yalnız koruyucu gözlükleri, güneş
gözlüklerini ve göz hastalıkları uzmanı tabipler tarafından verilen reçetelerde
yazılı numaralı gözlük camlarını, her türlü lensleri ve gözlük çerçevelerini
satabilirler.
Optisyenlerin reçetesiz olarak numaralı gözlük camı
satmaları, vermeleri veya tavsiye etmeleri, otorefroktometre ve keratometre
gibi bilgisayarlı aletler ile olanlar da dahil olmak üzere her nevi göz ve
görme muayene ve testleri yapmaları veya müesseselerinde bu işlere yarayan her
türlü aletleri ve cihazları bulundurmaları yasaktır.
Optisyenler, gözlük veya gözlük camlarının muayene ve
kontrolü veya tamir konusunda ve reçetelerde yazılı camları çerçevelere takmak
ve kişinin gözüne en uygun şekilde uygulamak için gerekli olan aletleri
kullanabilirler.
Optisyenler, optisyenlik yaptıkları sürece müesseselerinde
başka bir iş yapamaz ve müesseselerini muayenehane gibi kullandıra-mazlar.
Optisyenlik müessesesinde her türlü kontakt lens uygulanması
yasaktır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Optisyenlik
Müesseseleri ile İlgili
Esas
ve Usuller
Optisyenlik müessesesi
MADDE 7. - Optisyenlik müessesesi gerçek kişiler ile özel
hukuk tüzel kişileri tarafından açılıp işletilebilir.
Optisyenlik müessesesi açıp işletmek isteyenler, müessesenin açılacağı ilin en
yüksek sağlık idaresinden optisyenlik müessesesi ruhsatı almak zorundadırlar.
Mesul müdür
MADDE 8. - Optisyenlik müessesesi açmış olanlar,
müesseselerinde optisyen unvanına sahip bir mesul müdür bulundurmak
zorundadırlar.
Optisyenlik müessesesi ruhsatnamesi tek bir müessese için
geçerlidir.
7 nci maddede sayılanlar, birden fazla optisyenlik
müessesesi açmak isterse, her bir müessese için ayrı optisyenlik müessesesi
ruhsatnamesi almak ve ayrı mesul müdür bulundurmak zorundadır.
Mesul müdür tek bir optisyenlik müessesesinde mesul müdürlük
görevini yapabilir.
Müessesede bulunma
MADDE 9. - Optisyenin, mesleğini icra ettiği müessesede
bizzat bulunması esastır.
Optisyenler ile göz hastalıkları uzmanı tabipler, vergi
mükellefiyetleri ayrı olsa bile, aynı mekanda veya iç giriş kapıları veya iç
bağlantıları bulunan müesseselerde birlikte mesleklerini icra edemez. Sağlık
kurum ve kuruluşları bünyesinde veya binasının içinde de optisyenlik müessesesi
açılamaz.
İstisnalar
MADDE 10. - Optisyenlik müessesesine sahip ve optisyenlik
mesleğini icra etmekte iken;
a) Milletvekili veya belediye başkanı seçilenler ile
askerlik hizmeti sebebiyle silah altına alınanlar, bu görev hizmeti süresince,
b) Hürriyeti bağlayıcı ceza ile mahkûm olanlar, cezanın
infazı süresince,
c) Hastalık ve sair zorlayıcı sebeplerden dolayı bir aydan
fazla müesseselerinin başında bulunamayacak olanlar, bu mazeretleri süresince,
d) Hacir altına alınanlar, vasilerinin talebi üzerine, hacir
altında bulundukları sürece,
Optisyenlik müessesesi ruhsatı veren makama yazılı olarak
bildirmek şartı ile, optisyen unvanını
haiz bir kimseyi mesul müdür tayin ederek müesseselerinin faaliyetlerini
sürdürebilirler.
Ölüm halinde ise kanuni mirasçıları en çok iki aylık süre
içinde mesul müdür tayin etmek zorundadırlar.
Optisyenlik unvanı
MADDE 11. - Optisyen unvanını haiz olarak müessese açmış
olanlar, yalnız optisyen unvanını kullanabilirler. Başka bir unvan kullanmaları
veya gerçeğe uymayan reklam yapmaları yasaktır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Kayıt
ve Denetim
Kayıt
MADDE 12. - Optisyenler müesse-selerinde mahallin en yüksek
sağlık idaresince yaprak adedi tasdikli bir defter tutmaya ve bu deftere sıra
numarasıyla ve tarih sırasıyla reçeteleri ve sahiplerinin isimlerini kayda
mecburdurlar.
Denetim
MADDE 13. - Optisyenlik müesseseleri, Bakanlığın ve mahallin
en yüksek sağlık idaresinin teftiş ve denetimine tabidirler.
Optisyenler, bu teftiş ve denetimlerde her türlü kolaylığı
göstermeye, talep edilen bilgileri, müessese kayıt belgesini ve teftiş
defterini vermeye ve faturalarında optisyenlik ruhsatnamelerinin veya
diplomalarının tarih ve sayısını belirtmek zorundadırlar.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Cezai
Hükümler
MADDE 14. - Optisyen unvanını haiz olmadığı halde
optisyenlik yapanlar veya optisyen olduğunu ilan edenler hakkında otuz milyar
lira idari para cezası alınır ve müessesesi kapatılır.
MADDE 15. - 11 inci maddede belirtilen yasaklara
uymayanlardan onbeş milyar lira idari para cezası alınır.
6 ncı maddede zikredilen yasaklar hilafına hareket eden
optisyenler hakkında beş milyar lira idari para cezası uygulanır ve üç ay süre
ile optisyenlik mesleğini icra etmelerine izin verilmez.
Bu Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrası ile 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasında yazılı şarta üst üste iki denetimde de uymadığı
belirlenen optisyenler ile 9 uncu Maddenin ikinci fıkrası ile 8, 10, 12 ve 13 üncü madde hükümlerine
uymayanlar hakkında beş milyar lira
idari para cezası alınır.
6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ve 13 üncü maddelerdeki yasakların
tekerrürü halinde idari para cezası iki
kat olarak uygulanır.
Bu Kanunda yazılı olan idari para cezaları o yerin en büyük
mülki amiri tarafından verilir. Verilen idari para cezalarına dair kararlar
ilgililere yürürlükteki tebligat kanunları hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu
cezalara karşı, tebliğ tarihinden itibaren en geç 7 gün içinde yetkili idare
mahkemesinde dava açılabilir. Davalar, zaruret görülmeyen hallerde evrak
üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede sonuçlandırılır. Bu Kanuna göre
verilen idari para cezaları 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.
ALTINCI
BÖLÜM
Geçici
ve Son Hükümler
MADDE 16. - Optisyenlik müessese-lerinin açılışına ve sahip olmaları gereken şartlara
dair usul ve esaslar ile optisyenlerin yapacağı ilan ve reklamlar, tutacakları defterler
ve diğer hususlar Bakanlıkça bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
altı ay içinde çıkarılacak yönetmelik ile düzenlenir.
MADDE 17. - 30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Gözlükçülük
Hakkında Kanun yürür-lükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
30.12.1940 tarihli ve 3958 sayılı Gözlükçülük Hakkında Kanun hükümlerine uygun
olarak gözlükçülük ruhsatnamesi sahibi olanlar, optisyen unvanını kullanarak
optisyenlik mesleğini icra edebilirler.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce
gözlükçülük ruhsatnamesini haiz olup aynı mekanda eczacılık ve/veya saatçilik
faaliyetlerini birlikte yapanların kazanılmış hakları saklıdır. Bu hakları
işyerlerinin nakli halinde de devam eder.
MADDE 18. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 19. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE
SOSYAL
İŞLER KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
OPTİSYENLİK HAKKINDA
KANUN
TEKLİFİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1. - Teklifin 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Kapsam
MADDE 2. - Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Tanımlar
MADDE 3. - Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Optisyenlik
Mesleğinin İcra Edilmesi
Optisyenlik mesleğini
haiz kişiler
MADDE 4. - Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Tabipler
MADDE 5. - Teklifin 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Optisyenlik uygulamaları
MADDE 6. - Optisyenler, yalnız koruyucu gözlükleri, güneş
gözlüklerini ve göz hastalıkları uzmanı tabipler tarafından verilen reçetelerde
yazılı numaralı gözlük camlarını, her türlü lensleri, optik görme gereçlerini
ve gözlük çerçevelerini satabilirler.
Optisyenlerin reçetesiz olarak numaralı gözlük camı
satmaları, vermeleri veya tavsiye etmeleri, otorefroktometre ve keratometre
gibi bilgisayarlı aletler ile olanlar da dahil olmak üzere her nevi göz ve
görme muayene ve testleri yapmaları veya müesseselerinde bu işlere yarayan her
türlü aletleri ve cihazları bulundurmaları yasaktır.
Optisyenler, gözlük veya gözlük camlarının muayene ve
kontrolü veya tamir konusunda ve reçetelerde yazılı camları çerçevelere takmak
ve kişinin gözüne en uygun şekilde uygulamak için gerekli olan aletleri
kullanabilirler.
Optisyenler, optisyenlik yaptıkları sürece müesseselerinde
başka bir iş yapamaz ve müesseselerini muayenehane gibi kullandıramazlar.
Optisyenlik müessesesinde her türlü kontakt lens uygulanması
yasaktır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Optisyenlik
Müesseseleri ile İlgili
Esas
ve Usuller
Optisyenlik müessesesi
MADDE 7. - Teklifin 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Mesul müdür
MADDE 8. - Teklifin 8 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Müessesede bulunma
MADDE 9. - Teklifin 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
İstisnalar
MADDE 10. - Teklifin 10 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Optisyenlik unvanı
MADDE 11. - Teklifin 11 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Kayıt
ve Denetim
Kayıt
MADDE 12. - Teklifin 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Denetim
MADDE 13. - Teklifin 13 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Cezai
Hükümler
MADDE 14. - Teklifin 14 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 15. - 11 inci maddede belirtilen yasaklara
uymayanlardan onbeş milyar lira idari para cezası alınır.
6 ncı maddede zikredilen yasaklar hilafına hareket eden
optisyenler hakkında beş milyar lira idari para cezası uygulanır ve üç ay süre
ile optisyenlik mesleğini icra etmelerine izin verilmez.
Bu Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrası ile 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasında yazılı şarta üst üste iki denetimde de uymadığı
belirlenen optisyenler ile 9 uncu Maddenin ikinci fıkrası ile 8, 10, 12 ve 13
üncü madde hükümlerine uymayanlar hakkında
beş milyar lira idari para cezası alınır.
6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ve 13 üncü maddelerdeki yasakların
tekerrürü halinde idari para cezası iki kat olarak uygulanır.
İdari para cezalarından müessese sahibi de müteselsilen
sorumludur.
Bu Kanunda yazılı olan idari para cezaları o yerin en büyük
mülki amiri tarafından verilir. Verilen idari para cezalarına dair kararlar
ilgililere yürürlükteki tebligat kanunları
hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu cezalara karşı, tebliğ tarihinden itibaren
en geç yedi gün içinde yetkili idare mahkemesinde dava açılabilir. Davalar,
zaruret görülmeyen hallerde evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede
sonuçlandırılır. Bu Kanuna göre verilen idari para cezaları 21.7.1953 tarihli
ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre
tahsil olunur.
ALTINCI
BÖLÜM
Geçici
ve Son Hükümler
MADDE 16. - Teklifin 16 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 17. - Teklifin 17 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Teklifin geçici 1 inci maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Teklifin geçici 2 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 3. - 21.11.1993 Tarihinden bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihe kadar, en az lise mezunu olan ve dört yıl süreyle optisyenlik
müessesesinde optisyenlik mesleğiyle ilgili olarak çalıştığını sosyal güvenlik
kuruluşlarından prim dökümleriyle belgelendirip, bir defa olmak üzere
Bakanlığın düzenleyeceği en az üç aylık bir kurs ve ardından yapılacak sınavda
başarılı olanlara gözlükçülük ruhsatnamesi verilir. Bu sınav, kanunun yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren 6 ay içinde yapılır. Bu kurs ve sınavın yapılmasıyla
ilgili giderler katılanlarca karşılanır.
MADDE 18. - Teklifin 18 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 19. - Teklifin 19 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.