Dönem : 22 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 720)
Bursa
Milletvekili Ertuğrul Yalçınbayır’ın; 3067 Sayılı Kalkınma Planlarının
Yürürlüğe Konması ve Bütünlüğün Korunması Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre
Doğrudan Gündeme Alınma Önergesi (2/235)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
14.1.2004 günü verdiğim
“3067 Sayılı Kalkınma Planlarının Yürürlüğe Konması ve Bütünlüğün Korunması
Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”
2/235 E. Sayı ile 13.1.2004 tarihinde Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilmiş
ancak havale gününden itibaren 45 gün içinde sonuçlandırılmamıştır.
Anılan kanun teklifinin
TBMM İçtüzüğünün 37 nci maddesi uyarınca doğrudan Genel Kurul Gündemine
alınmasını arz ederim. 14.4.2004
Ertuğrul Yalçınbayır
Bursa
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
3067 Sayılı Kalkınma
Planlarının Yürürlüğe Konması ve Bütünlüğün Korunması Hakkında Kanunun Bazı
Maddelerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, Genel Gerekçesi ve
Madde Gerekçeleri ile birlikte ekte sunulmuştur.
Gereğini takdirlerinize arz ederim.
Saygılarımla. 24.12.2003
Ertuğrul Yalçınbayır
Bursa
GENEL GEREKÇE
Anayasanın 166 ncı
maddesinin son fıkrasında “Kalkınma Planlarının hazırlanmasına, Türkiye Büyük
Millet Meclisi onaylanmasına, uygulanmasına, değiştirilmesine ve bütünlüğünü
bozacak değişikliklerin önlenmesine ilişkin usul ve esaslar kanunla
düzenlenir.” hükmü yer almaktadır.
Devlet Planlama Teşkilatı
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 22 nci maddesi uzun
vadeli planın Yüksek Planlama Kurulunda ve Bakanlar Kurulunda geçireceği
safhaları düzenledikten sonra, uzun vadeli planın yasama organının onayına
sunulacağı esasını koymaktadır.
Ekonomik, sosyal ve
kültürel kalkınmayı öncelikle sanayiin ve tarımın yurt düzeyinde dengeli ve
uyumlu biçimde hızla gelişmesini sağlamak amacıyla hazırlanan kalkınma
planlarının, Türkiye Büyük Millet Meclisinde onaylanması safhasında, planın
bölümler itibariyle ihtisas komisyonlarında da görüşülerek daha detaylı
incelenmesi ve planın bölümleri üzerinde ihtisas komisyonlarının kendi
konularında görüşlerinin kalkınma planlarına yansıtılması amaçlanmaktadır.
Zaten komisyonlar kendilerine gelen tasarı ve tekliflerin plana uygunluğunun
öncelikle dikkate alındığına göre, komisyon çalışmalarını çerçeveleyen planın
ilgili bölümlerinin komisyondan geçmesi planın bütünlüğünü korumada etkin olacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Kanun
Teklifinin birinci maddesi ile uzun vadeli planın Türkiye Büyük Millet
Meclisinde görüşülme usul ve esaslarını tespit eden kanunun ikinci maddesinde
değişikliğe gidilerek, uzun vadeli planların bölümleri itibariyle de diğer
komisyonlarda da görüşülmesi ve böylece uzun vadeli planların bütününe ait
bölümlerin daha iyi incelenmesi ve anlaşılması amaçlanmıştır.
Madde 2. - Teklifin
ikinci maddesi yürürlüğe ilişkindir.
Madde 3. - Teklifin
üçüncü maddesi yürütmeye ilişkindir.
BURSA MİLLETVEKİLİ ERTUĞRUL YALÇINBAYIR’IN TEKLİFİ
3067 SAYILI
KALKINMA PLANLARININ YÜRÜRLÜĞE KONMASI VE BÜTÜNLÜĞÜN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN
BAZI MADDELERİNDE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 30.10.1984
tarihli ve 3067 sayılı “Kalkınma Planlarının Yürürlüğe Konması ve Bütünlüğün
Korunması Hakkında Kanunun” 2 nci maddesinin 1 ve 2 numaralı bendleri ile 4
numaralı bendinin (a) ve (c) alt bentleri ile (d) alt bendinin birinci fıkrası
ve son fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1.- Kalkınma Planları
esas olarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan Bütçe Komisyonunda, Planların
bölümleri itibariyle de ilgili Komisyonlarda görüşülür.”
“2. - Komisyonlar,
Kalkınma Planlarını kendilerine havale edildiği tarihten itibaren iki gün sonra
gündemine alarak görüşmeye başlar ve en çok on gün içinde karara bağlayarak,
Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunarlar. Plan ve Bütçe Komisyonu, Kalkınma Planlarını kendisine
havale edildiği tarihten itibaren on gün sonra gündemine alarak görüşmeye
başlar ve görüşmeye başladığı tarihten itibaren en çok yirmi gün içinde karara
bağlayarak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunar.
Planın incelenebilmesi
amacıyla gündeme alındığı tarihten itibaren, ilgili komisyonlar 2 gün ve Plan
ve Bütçe Komisyonu ise 5 gün görüşmelere ara verir. Bu süreler sırasıyla on ve
yirmi günlük sürelere dahildir.
“a) Plan, Komisyonlar ile
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda aralıksız görüşülür.”
“c) Plan ve Bütçe
Komisyonunda planın tümü üzerinde ve diğer komisyonlarda ilgili bölümlerindeki
görüşmeler bittikten sonra, planın bütünlüğünü bozmayacağı Hükümet tarafından
belirtilen değişiklik önergeleri önce onaylanır ve karara bağlanır.”
“Plan Bütçe Komisyonunda,
planın bütünlüğünü bozmayacağı Hükümet tarafından belirtilen değişiklik
önergeleri karara bağlandıktan sonra planın bütünlüğünü bozacağı Hükümetçe
belirtilen değişiklikler gerekçeli geri verme önergesi sayılarak görüşülür ve
bu önergelerin gerekçelerinin ayrı ayrı oylanmasına geçilir.”
“Komisyonlar üye
tamsayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve bu Kanunda aksine hüküm olmayan
hallerde, toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile karar verilir.”
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanunun
Türkiye Büyük Millet Meclisi ile ilgili hükümlerini Türkiye Büyük MilletMeclisi
Başkanı, diğer hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.