Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 303)
İstanbul Milletvekili Mustafa Baş’ın;
3030 Sayılı Büyükşehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin DeğiştirilerekKabulü Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi ve Bazı Geçici Maddelerin İlave-sine Ait
Kanun Teklifi ve İçişleri Komisyonu Raporu (2/210)
Not : Teklif, Plan ve
Bütçe ve İçişleri komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
3030 Sayılı Büyükşehir Belediyelerinin
Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında
Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi ve Bazı Geçici Maddelerin İlavesine
Ait Kanun Teklifimiz ve gerekçeleri ekte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim. 3.12.2003
Mustafa Baş
İstanbul
GENEL GEREKÇE
l. Büyükşehir
Belediyelerinin belediye sınırlarına bitişik veya mücavir alan sınırları
içerisinde Büyükşehir Belediyelerinden bağımsız pek çok ilçe ve belde
belediyeleri bulunmaktadır. Bu belediyeler yüksek rantı esas alarak çok yüksek
ve çirkin binalarla kent girişlerini çirkinleştirmektedirler.
Ayrıca gelişme alanları
kalmayan pek çok Büyükşehir belediyesi metropol anlayışın dışında kalmaktadır.
Büyükşehirlerin
planladığı pek çok 50 ve 35 metrelik yolun devamı mücavir alan içerisinde kalan
belde belediyelerinde karşılık bulamamaktadır. Bu hususlar kent yaşamını ters
olarak etkilemektedir.
Metropoliten anlayış ,
Büyükşehirlerin gelişme alanlarının tek elden planlanmasını zaruri kılmaktadır.
Her belde belediyesinin kendi anlayışına göre yaptığı planlamalar kenti elden
çıkartmaktadır.
Mahallî idarelerin
yaklaşmış olması dolayısıyla tedbir alınıp yeni sınırlar belirlenmediği
takdirde, 5 yıl süre daha çarpık yapılaşma olanca süratiyle devam edecektir.
Örneğin 5 yıl önceki
Ankara Esenboğa yolu ile 5 yıl sonraki Esenboğa yolu arasında çarpık yapılaşma
açıkça ortaya çıkmaktadır. Müdahale edilmediği takdirde geri dönüşü olmayan
yapılaşma engellenemeyecektir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - 3030 sayılı
Kanunda daha önce yer almayan "alt kademe belediyeleri" tabiri
maddeye ilave edilmiştir.
Madde 2. - İllerin
büyüklüğüne göre kabul edilen kıstaslar çerçevesinde Büyükşehir belediyelerinin
sınırları belirlenmesi gerekmektedir. Bu kıstaslar illere göre keyfilik
arzetmemeli, nüfus yoğunluğuna göre objektif kıstaslar konulması gerekmektedir.
Aynı büyüklükteki Büyükşehir belediyelerine aynı fırsat eşitliğini kentlere
tanımak, Büyükşehirler arasında adaleti sağlayacaktır.
Büyükşehir belediye ve
mücavir alan sınırları içinde kalan köyler mahalle statüsüne düşürülmediği
takdirde köylere Büyükşehirler tarafından hizmet verilmemektedir. Bu da
köylerin büyük sıkıntılar yaşamasına neden olmaktadır. Bu nedenle büyükşehire
bağlanan köylerin mahalle statüsüne dönüşmesi şart olmaktadır.
Maddenin son iki
fıkrasındaki amaç sınır karışıklığı önlemek ve mülki idare sınırlarının
bütünlüğünü korumaktır.
Geçici Ek Madde l. - Bu
madde ile Büyükşehire katılan ilçe ve beldelerin görev dağılımına uygun devir
işlemleri planlanmıştır. Bu husus Büyükşehirlerin kuruluşları veya bazı ilçe ve
belde belediyelerinin Büyükşehir belediyelerine katılımı dolayısıyla tüm kanun
metinlerinde yer alan ibarelerdir.
Geçici Ek Madde 2. -
Kanunun çıkmasına müteakip ilçe ve beldelerin sınırları dolayısıyla kendi
aralarında vuku bulacak ihtilafların pratik çözümü amaçlanmıştır.
Madde 3. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 4. - Yürütme
maddesidir.
İçişleri
Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük
MilletMeclisi |
|
|
|
|
|
|
|
İçişleri Komisyonu |
|
|
|
|
8. 12. 2003 |
|
|
Esas No. : 2/210 |
|
|
|
|
|
|
|
Karar No. : 48 |
|
|
|
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
3.12.2003 tarihinde Başkanlığınıza sunulan
"İstanbul Milletvekili Mustafa Baş'ın 3030 Sayılı Büyükşehir
Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek
Kabulü Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi ve Bazı Geçici
Maddelerin İlavesine Ait Kanun Teklifi", Başkanlığınızca 4.12.2003
tarihinde Komisyonumuza havale edilmiş ve Komisyonumuz 8.12.2003 tarihli 20 nci
toplantısında İçişleri ve Adalet bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla
Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Teklif ile büyükşehir belediyelerinin sınırları
genişletilerek yeniden belirlenmekte ve büyükşehirlerdeki beldelerde alt kademe
belediyeleri kurulmaktadır.
Teklifin Komisyonumuzda görüşülmesi
sırasında, Teklifin lehine ve aleyhine olmak üzere iki görüş ortaya çıkmıştır.
1. Teklifin Lehindeki Görüşler
- Büyükşehirlerin bütünsel bir bakış
açısıyla planlanması; imar planlarının yapılması gerekir.
- Aksi taktirde çarpık kentleşmenin, kent
içinde çirkin görünümlerin ortaya çıkması kaçınılmazdır.
- Büyükşehirler, çağdaş kent oluşturulması
amacıyla oluşturulmuştur.
- Kentte yeni gelir kaynakları yaratılması
suretiyle kentin bütünsel olarak yeniden düzenlenmesi amaçlanmıştır.
- Teklif ile kentsel bütünlüğün
bozulmaması ilkesi çerçevesinde kurumsal gözden geçirme yapılmıştır.
- Teklif büyükşehir belediyelerinin
kuruluş felsefesine uygun olarak kaynakların atıl kalmasını veya israf
edilmesini engellemeye çalışmaktadır.
2. Teklifin Aleyhindeki Görüşler
- Ülkemizde yerel yönetimler reformu
yapılması gereği bulunmaktadır.
- Teklifin bu reform çalışmaları
kapsamında değerlendirilmesi gerekir.
- Teklifteki düzenlemelerin acilen
getirilmesi ve bir an önce yasalaştırılmaya çalışılması, siyasi amaçlar
güdüldüğü kuşkusunu yaratmaktadır.
-
Teklifteki düzenlemeler ayrıntılı incelenmediği taktirde ileride sorun
doğuracak niteliktedir.
- Bu nedenle Teklifin bir alt komisyonda
değerlendirilerek olgunlaştırılması daha uygun olacaktır.
Teklifin aleyhinde yapılan bu eleştirilere
cevaben yapılan açıklamalarda, Teklifin derhal çıkmaması halinde 28 Mart
2004'te yapılacak yerel seçimlere yetişmeyeceği ve Ülkemizin beş yıl daha bu
çarpık kentleşme manzaralarıyla karşılaşacağı belirtilmiştir. Bu nedenle
Teklifin kurulacak bir alt komisyona gönderilmesini öngören bir önerge
Komisyonumuzun oyçokluğu ile reddedilmiştir.
Teklifin tümü üzerindeki bu görüşmelerden
sonra, Teklif ile gerekçesi uygun bulunmuş ve maddelerinin görüşülmesine
geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Teklifin 1 inci maddesi ile
büyükşehirlerdeki beldelerde alt kademe belediyeleri kurulmaktadır. Teklif üzerinde
iki önerge verilmiştir. Önergelerden ilkiyle, kurulacak "alt kademe
belediyelerinin" adı "ilk kademe belediyeleri" olarak değiştirilmektedir.
Hükümetin hazırlamakta olduğu mahalli idareler reformu kapsamındaki
düzenlemelerde, "alt kademe belediyesi" kavramı yerine "ilk
kademe belediyesi” kavramı kullanılmıştır. Önerge ile bu düzenlemeler
arasındaki farklılığın giderilmesi amaçlanmaktadır. Önerge Komisyonumuz
tarafından kabul edilmiştir. İkinci önerge ile il ve büyükşehir belediyesinin
adlarının farklı olduğu yerlerdeki isim ikilemi giderilmeye çalışılmaktadır. Bu
nedenle merkez belediyesinin ikiye bölünmüş olduğu yerlerde, belediyeler tek
belediyeye indirilmektedir. Bu önerge de Komisyonumuz tarafından kabul
edilmiştir.
Teklifin 1 inci maddesinde 3030 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesi değiştirilmektedir. Ancak madde incelendiğinde maddenin
başlığı ile ikinci fıkrasında herhangi bir değişiklik yapılmadığı
görülmektedir. Bu nedenle değişiklik yapılmayan kısımların maddeden çıkarılması
için Komisyon Başkanlığına redaksiyon yetkisi verilmiştir. Yine çerçeve
maddenin Kanun Tekniğine uygun yazılması için Komisyon Başkanlığına redaksiyon
yetkisi verilmiştir.
Teklifin 1 inci maddesi, verilen önergeler
doğrultusunda, Başkanlığa verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde yeniden
yazılmış ve bu haliyle kabul edilmiştir.
Teklifin 2 nci maddesi ile büyükşehir
belediyelerinin sınırları, nüfusları da dikkate alınarak yeniden
belirlenmektedir. Buna göre büyükşehirlerde;
a) Nüfusu 5 000 000'dan fazla olanlarda il
mülki sınırı,
b) Nüfusu 2 000 000'dan 5 000 000'a kadar
olan büyükşehirlerde 50 kilometre yarıçapındaki dairesel alan,
c) Nüfusu
1 000 000'dan 2 000 000'a kadar olan büyükşehirlerde 30 kilometre
yarıçapındaki dairesel alan,
d) Nüfusu 1 000 000'dan aşağı olan
büyükşehirlerde 25 kilometre yarıçapındaki dairesel alan,
Büyükşehir belediye sınırı olarak kabul
öngörülmektedir.
2 nci madde üzerinde üç önerge
verilmiştir. Önergelerden birincisiyle, maddeyle getirilen yeni sınırların,
başka ilin sınırlarındaki yerleşim birimlerine denk gelmesi halinde ortaya
çıkabilecek sorun giderilmeye çalışılmaktadır. Örneğin 3 000 000 nüfuslu A
ilindeki bir büyükşehir belediyesinin 30 kilometre yarıçapındaki yeni sınırının
B ilindeki bir ilçeyi kapsaması halinde ne olacaktır? Önerge bu sorunu
gidermekte ve sadece il sınırına giren yerlerin büyükşehir belediyesi kapsamına
alınmasını öngörmektedir.
İkinci önerge, belirtilen nüfus kıstasları
uygulandığında, coğrafi yapısı nedeniyle, kentin bütününde planlama yapmaya
muktedir kılınamayan büyükşehir belediyelerine yöneliktir. Önergeyle,
e) Valilik binası merkez kabul edilerek il
merkezinin en uzak ilçelerin belediye sınırına kuş uçuşu 50 kilometreden az
mesafesi olan büyükşehirlerde de il mülki sınırı büyükşehir belediye sınırı
olarak kabul edilmektedir. Komisyonumuz önergeyi kabul etmiştir.
Üçüncü önerge orman köylerinin köy
tüzelkişiliğini sürdürmeye yöneliktir. Önerge Komisyonumuz tarafından kabul
edilmiştir.
Komisyonumuz 3030 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinde değişiklik yapan Teklifin 2 nci maddesini önergelerde öngörülen
değişikliklerle birlikte kabul etmiş ve madde Başkanlığa verilen redaksiyon
yetkisi çerçevesinde yeniden yazılmıştır.
Teklifin, Geçici Ek 1 inci maddesi,
büyükşehir belediyelerinin yeni sınırlarını dikkate alarak, bu sınırlardaki
birimlerin büyükşehirlere katılımını sağlayan geçici hükümler içirmektedir.
Madde Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Teklifin Geçici Ek 2 nci maddesi
büyükşehir belediyesi sınırları içindeki ilçe ve köyler arasında çıkabilecek
sınır uzlaşmazlıklarını gidermeye yöneliktir. Maddenin görüşülmesi sırasında
verilen bir önerge ile sınır ihtilaflarını çözme yetkisi İçişleri Bakanlığından
alınmakta ve valiliklere büyükşehir belediyesinin iç sınırlarını belirleme
yetkisi verilmektedir. Önerge Komisyonumuzca kabul edilmiş ve madde önerge
doğrultusunda değiştirilmiştir.
Söz konusu Geçici Ek Maddelerin
"ek" olması için bir neden bulunmamaktadır. Bu nedenle maddeler
Başkanlığa verilen redaksiyon yetkisi çerçevesinde kanun yazım tekniğine uygun
hale getirilmiş ve Geçici Madde biçiminde yeniden yazılmıştır.
Teklifin yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3
ve 4 üncü maddeleri, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz
olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tevfik Ziyaeddin
Akbulut |
Ali Sezal |
Ümmet Kandoğan |
|
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Denizli |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem Tozçöken |
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
|
|
Eskişehir |
Adana |
Adıyaman |
|
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Reyhan Balandı |
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
|
|
Afyon |
Bursa |
Çorum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sait Armağan |
Sıdıka Sarıbekir |
Nusret Bayraktar |
|
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hakkı Ülkü |
Serpil Yıldız |
Sinan Özkan |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kastamonu |
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir, |
|
|
|
|
Muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet S. Kesimoğlu |
Mehmet Sefa Sirmen |
Selami Uzun |
|
|
Kırklareli |
Kocaeli |
Sivas |
|
|
(Muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şevket Arz |
Mehmet Kartal |
Şükrü Önder |
|
|
Trabzon |
Van |
Yalova |
|
|
(Muhalifim) |
(Muhalifim) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Mehmet Erdemir |
|
|
|
|
Yozgat |
|
MUHALEFET ŞERHİ
Bu Kanun Teklifi, ülkemizin idarî
yapılanmasını ve 16 Büyükşehir Belediyesini çok yakından ilgilendiren ve çok
önemli sayılabilecek sonuçları doğuracak bir Kanun Teklifidir.
16 Büyükşehir Belediyesi içerisindeki her
Büyükşehir Belediyesinin kendisine özgü sorunları ve sınırları vardır. Örneğin;
bazı Büyükşehir Belediyelerinin denize sınırları vardır, bu Büyükşehir
Belediyelerinin diğerlerinden farklı değerlendirilmesi gerekir.
Ayrıca; bu konunun tartışıldığı ortamda 16
Büyükşehir Belediye Başkanının da hazır bulunması karar sürecine olumlu katkı
yapabilecektir.
Bu öneme sahip bir düzenlemenin Bakanlar
Kurulu’nca hazırlanmış bir Kanun Tasarısı olması daha yerinde bir uygulama
olacaktır.
Tüm bu süreç yaşanmadan getirilen Kanun
teklifinin aceleye gelmiş ya da getirilmiş bir teklif olduğu düşüncesi ortaya
çıkmaktadır.
Bir başka açıdan; Seçmen kütüklerinin
askıya çıktığı bir ortamda ve tarihi belirlenmiş bir yerel seçim arifesinde
böylesine önemli bir Kanun Teklifinin siyasî etiğe uygun olmayacağı çok
açıktır.
Yine Kamu Yönetimi Temel Kanunu
Tasarısı’nın tartışıldığı ve T.B.M.M.’ne sevk edilmesinin planlandığı, ardından
Belediyeler Kanunu, İl Özel İdareleri Kanunu, Köy Kanunu, Belediye Gelirleri
Kanunu vb. gibi bir çok Kanunla ilgili çalışmaların devam ettiği bir süreçte bu
Kanun Teklifini tek başına değerlendirmek yerinde bir uygulama olmayacaktır.
Bu Kanun Teklifinin sağlıklı bir sonuca
ulaşılması bakımından ve önemine istinaden daha ayrıntılı, daha geniş zaman
dilimi içerisinde ve demokratik bir şekilde tartışıldıktan sonra Komisyondan
geçmesi gerekir.
Tüm bu görüşler çerçevesinde, Kanun
Teklifinin bu haliyle Komisyondan geçmesini doğru bulmuyoruz. Bu karara
muhalifiz.
|
|
Hakkı Ülkü |
Mehmet Siyam Kesimoğlu |
|
|
İzmir |
Kırklareli |
|
|
Şevket Gürsoy |
Sıdıka Sarıbekir |
|
|
Adıyaman |
İstanbul |
|
|
Mehmet Kartal |
Şevket Arz |
|
|
Van |
Trabzon |
İSTANBUL MİLLETVEKİLİ
MUSTAFA BAŞ’IN TEKLİFİ
3030 SAYILI BÜYÜKŞEHİR
BELEDİYELERİNİN YÖNETİMİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK
KABULÜ HAKKINDA KANUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ VE BAZI GEÇİCİ
MADDELERİN
İLAVESİNE
AİT KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 3030 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
Kuruluş:
Madde 4. - Büyükşehirlerde büyük şehrin
adı ile bir "Büyükşehir belediyesi", Büyükşehir dahilindeki ilçelerde
ilçelerin adını taşıyan "ilçe belediyeleri", Büyükşehir dahilindeki
beldelerin adını taşıyan "alt kademe belediyeleri" kurulur.
Merkez ilçeler bu kanunun uygulanması
bakımından ayrı bir ilçe sayılarak ve bu ilçenin Büyükşehir belediyesi içinde
kalan kısmında "merkez ilçe belediyesi" adı ile bir belediye kurulur.
MADDE 2. - 3030 sayılı Kanunun 5 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
Sınırlar:
Madde 5. - Nüfusu 5 000 000'dan fazla olan
Büyükşehirlerde il mülki sınırı, valilik binası merkez kabul edilmek üzere ;
nüfusu 2 000 000'dan 5 000 000'a kadar olan Büyükşehirlerde 50 kilometre
yarıçaplı, nüfusu 1 000 000'dan 2 000 000'a kadar olan Büyükşehirlerde 30
kilometre yarıçaplı, nüfusu l 000 000'dan aşağı, olan Büyükşehirlerde 25
kilometre yarıçaplı dairesel alan içinde kalan alanlar Büyükşehir belediye
sınırlarıdır.
Bu sınırlar içerisinde kalan tüm ilçeler
"Büyükşehir ilçe belediyeleri", tüm beldeler "Büyükşehir alt
kademe belediyeleri" sayılırlar. İlçelerin mülki idare sınırları ve
mücavir alan sınırları ile beldelerin belediye ve mücavir alan sınırları
büyükşehirlerin belediye sınırlarıdır.
Bu sınırlar içerisinde kalan köyler,
ilgili ilçe ve alt kademe belediyelerine bağlı mahalle statüsüne dönüşürler.
Yukarıda belirtilen mesafeler içerisinde
Büyükşehir belediyesine bağlanan ilçe ve alt kademe belediyelerinin mülki idare
sınırları ile mücavir alan sınırları içerisinde kalan köyleri , bu mesafelerin
dışına taşsa dahi Büyükşehir belediyesinin belediye sınırları içine alınır.
Bağlı bulunduğu ilçe veya belde merkezinin
yukarıdaki mesafeler dışında kalması halinde, bu ilçe ve beldelerin Büyükşehir
sınırları içinde kalan köyleri Büyükşehir belediye sınırları dışarısında
bırakılır.
GEÇİCİ EK MADDE l. - Bu kanunun yürürlüğe
girdiği tarihte Büyükşehir belediyelerine yeni katılan ilçe ve alt kademe
belediyelerinin , 3030 sayılı Kanunla Büyükşehirlere verilen görev ve yetkiler
kapsamında kalan gayrimenkul, tesis ve araçları (su depoları, arıtma tesisleri,
otobüs işletmeleri, itfaiye ve benzeri) bu kanunun yürürlüğe girmesini müteakip
en geç üç ay içinde ilgili Büyükşehir belediyesine devredilir. Devir işlemleri
için Valinin başkanlığında Büyükşehir , ilçe ve alt kademe belediyeleri
arasında dağıtım komisyonu oluşturulur.
GEÇİCİ EK MADDE 2. - Bu kanunun yürürlüğe
girmesinden sonra Büyükşehirlere bağlı ilçe ve alt kademe belediyelerinin
sınırlarını, coğrafi sınırlara (dere, yol, demiryolu, enerji nakil hattı gibi)
dayandırmak amacıyla ilçe ve alt kademe belediyeleri arasındaki sınır
ihtilaflarını ve düzeltmelerini yapmaya altı ay süreyle İçişleri Bakanlığı
yetkilidir.
MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
BÜYÜKŞEHİR
BELEDİYELERİNİN YÖNETİMİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK
KABULÜ HAKKINDA KANUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 27.6.1984 tarihli ve 3030
sayılı Büyükşehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddenin sonuna aşağıdaki üçüncü fıkra
eklenmiştir.
"Büyükşehirlerde o İlin adı ile bir
"büyükşehir belediyesi", büyükşehir dahilindeki ilçelerde ilçelerin
adını taşıyan "ilçe belediyeleri", beldelerde ise o beldenin adını
taşıyan "ilk kademe belediyeleri" kurulur."
"İl ve merkez ilçe adı farklı olan
mevcut büyükşehirlerde, merkez ilçe belediyesi daha önce ikiye bölünmüşse iki
belediye birleştirilerek, merkez ilçenin bilinen adıyla yeni bir belediye
kurulur. Birleşen belediyelerin mal varlıkları, personel, araç ve gereçleri ile
borç ve alacakları yeni kurulan belediyeye devrolunur."
MADDE 2.- 3030 sayılı Kanunun 5 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 5. - Nüfusu 5 000 000'dan fazla veya
valilik binası merkez kabul edilerek il
merkezinin en uzak ilçelerin belediye sınırına kuş uçuşu 50 kilometreden az
mesafesi olan büyükşehirlerde il mülki sınırı; valilik binası merkez kabul
edilmek üzere, nüfusu 2 000 000'dan 5 000 000'a kadar olan büyükşehirlerde 50
kilometre yarıçaplı, nüfusu 1 000 000'dan 2 000 000'a kadar olan
büyükşehirlerde 30 kilometre yarıçaplı, nüfusu 1 000 000'dan aşağı olan
büyükşehirlerde 25 kilometre yarıçaplı dairesel alan içinde kalan ve il
sınırları içinde bulunan alanlar büyükşehir belediye sınırlarıdır.
Bu sınırlar içerisinde kalan tüm ilçeler
"büyükşehir ilçe belediyeleri", tüm beldeler "büyükşehir ilk
kademe belediyeleri" sayılırlar. İlçelerin mülki sınırları ve mücavir alan
sınırları ile beldelerin belediye ve mücavir alan sınırları büyükşehirlerin
belediye sınırlarıdır.
Bu sınırlar içerisinde kalan köyler,
ilgili ilçe ve ilk kademe belediyelerine bağlı mahalle statüsüne dönüşürler.
Orman köylerinin tüzelkişiliği devam eder.
Yukarıda belirtilen mesafeler içerisinde
büyükşehir belediyesi kapsamına alınan ilçe mülki sınırları ve ilk kademe
belediyelerinin mücavir alan sınırları içerisinde kalan köyler, bu mesafelerin
dışına taşsa dahi büyükşehir belediyesinin sınırları içine alınır.
Bağlı bulunduğu ilçe veya belde merkezinin
yukarıdaki mesafeler dışında kalması halinde, bu ilçe ve beldelerin büyükşehir
sınırları içinde kalan köyleri büyükşehir belediye sınırları dışında bırakılır.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihte büyükşehir belediyelerine yeni katılan ilçe ve ilk kademe
belediyelerinin, 3030 sayılı Kanunla büyükşehir belediyelerine verilen görev ve
yetkiler kapsamında kalan gayrimenkul, tesis ve araçları (su depoları, arıtma
tesisleri, otobüs işletmeleri, itfaiye ve benzeri) bu Kanunun yürürlüğe
girmesini müteakip en geç üç ay içinde ilgili büyükşehir belediyesine
devredilir. Devir işlemleri için Valinin başkanlığında büyükşehir, ilçe ve ilk
kademe belediyeleri arasında dağıtım komisyonu oluşturulur.
GEÇİCİ MADDE 2. - Büyükşehir belediye
sınırları içerisinde kalan ilçe ve beldelere hangi köylerin mahalle olarak
katılacağı, bu Kanunun yayımını müteakip en geç yedi gün içinde ilgili
valilikler tarafından tespit ve ilan edilir.
MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.