Dö­nem: 22                                                                           Ya­sa­ma Yı­lı: 5

 

TBMM                                                        (S. Sa­yı­sı: 1435)

 

Muğ­la Mil­let­ve­ki­li Ha­san Öz­yer ve 20 Mil­let­ve­ki­li­nin; Be­le­di­ye­le­re ve İl Özel İda­re­le­ri­ne Ge­nel Büt­çe Ge­lir­le­rin­den Pay Ve­ril­me­si Hak­kın­da Ka­nu­na Bir Ek Mad­de Ek­len­me­si­ne Da­ir Ka­nun Tek­li­fi ile İç­tü­zü­ğün 37 nci Mad­de­si­ne Gö­re Doğ­ru­dan Gün­de­me Alın­ma Öner­ge­si (2/265)

 

                                   

Not: Teklif; Başkanlıkça, İçişleri ile Plan ve Bütçe Komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

2/265 esas numaralı “Belediyelere ve İl Özel İdarelerine Genel Bütçe Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanuna Bir Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi”min İçtüzüğün 37 nci maddesi gereğince doğrudan gündeme alınmasını arz ederim.

                                                                                                                 Hasan Özyer

                                                                                                                      Muğla

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

“Belediyelere ve İl Özel İdarelerine Genel Bütçe Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanuna Bir Ek Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi” ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.

Gereğini bilgilerinize arz ederiz.

Saygılarımızla.

 

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

Mehmet Dülger

Hasan Özyer

 

Muğla

Antalya

Muğla

 

Osman Akman

Ahmet Rıza Acar

Osman Seyfi

 

Antalya

Aydın

Nevşehir

 

Mevlüt Çavuşoğlu

Semiha Öyüş

M. Salih Erdoğan

 

Antalya

Aydın

Denizli

 

Ahmet Ertürk

Osman Nuri Filiz

İbrahim Köşdere

 

Aydın

Denizli

Çanakkale

 

Mehmet Elkatmış

Yekta Haydaroğlu

Fikret Badazlı

 

Nevşehir

Van

Antalya

 

Rıdvan Köybaşı

Burhan Kılıç

Mehmet Melik Özmen

 

Nevşehir

Antalya

Ağrı

 

Mehmet Sarı

Mustafa Eyiceoğlu

Mehmet Daniş

 

Gaziantep

Mersin

Çanakkale

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

(2/265) esas numaralı Kanun Teklifine katılmak istiyorum.

Gereğini emir ve müsaadelerinize arz ederim.

Saygılarımla.                                                                                               9.11.2004

                                                                                                                 Necdet Budak

                                                                                                                      Edirne

 

 

TÜR­Kİ­YE BÜ­YÜK MİL­LET MEC­Lİ­Sİ BAŞ­KAN­LI­ĞI­NA

2/265 esas numaralı Kanun Teklifine katılıyorum. Gereğini saygılarımla arz ederim.                                                                     20.03.2007

                                                                                                                   Ahmet Işık

                                                                                                                      Konya

 

GEREKÇE

Turizm, Türkiye’nin dünya pazarındaki en rekabetçi ürünüdür. Neredeyse tüm sektörlere doğrudan ya da dolaylı girdi sağlamaktadır. Turizm, geleceğe yönelik olarak istihdam imkânının en fazla olduğu, toplumsal refahı en kısa sürede yükseltecek, toplumsal hoşgörü ve sosyal barışı canlı tutan, Dünya Turizm Örgütünün projeksiyonlarına göre önümüzdeki 40 yıl içerisinde en hızlı ve düzenli büyüyecek olan sektördür.

Turizm aynı zamanda; Türkiye ekonomisinin temel dinamiği, istihdamı arttırıp, işsizliği azaltan, ülke ihracatının yakla­şık üç­te bi­ri­ne eşit na­kit dö­viz gir­di­si­ni sağ­la­yan, re­ka­bet gü­cü­mü­zün çok yük­sek ol­du­ğu bir sek­tör­dür. Üs­te­lik tu­rizm dış gir­di­le­re ba­ğım­lı­lı­ğı­nın az ol­ma­sı ne­de­niy­le di­ğer sek­tör­ler­den da­ha po­zi­tif ola­rak eko­no­mi­mi­ze yan­sı­mak­ta­dır.

Gay­ri safî millî hâsı­la için­de­ki tu­rizm pa­yı yüz­de 4,5 dü­ze­yin­de­dir. Tür­ki­ye bü­yür­ken, tu­riz­min bü­yü­me­ye olan kat­kı­sı­nı da­ha yük­sek dü­zey­de tut­mak is­ti­yo­ruz; çün­kü böy­le bir po­tan­si­ye­li­miz var. 2004 yı­lı­na baş­lar­ken ül­ke ola­rak, gay­ri safî millî hâsı­la için­de­ki tu­riz­min pa­yı­nı, on yıl­lık bir pe­ri­yot için­de iki mis­li­ne çı­ka­bil­me­si­ni, top­lam gay­ri safî millî hâsı­lada yüz­de 10’luk bir dü­ze­ye ulaş­ma­sı­nı - Tür­ki­ye’nin on yıl için­de­ki pro­jek­si­yo­nunun yıl­da 600 mil­yar do­lar gay­ri safî millî hâsı­la ol­du­ğu dü­şü­nü­lür­se - yıl­da 60 mil­yar do­lar tu­rizm ge­li­ri ya da bir tu­rizm eko­no­mi­si ya­rat­ma­yı he­def­le­dik. Üç yıl­lık va­de­de he­de­fi­mi­zin, 150 000 ye­ni ila­ve ya­ta­ğa ulaş­mak, ye­ni tu­rizm ya­tı­rım böl­ge­le­ri oluş­tur­mak, alt­ya­pı so­run­la­rı­nı ta­ma­men or­ta­dan kal­dır­mak ve bu sa­ye­de tu­rist sa­yı­sı­nın 20.000.000’a ulaş­tı­rıl­ma­sı ve 500 000 ye­ni is­tih­dam ya­ra­tıl­ma­sı ol­du­ğu­nu söy­le­dik. Ül­ke­mi­zin, tu­rizm­de he­def­le­ri­ne ula­şa­bil­me­si ve mev­cut so­run­la­rını çö­ze­bil­me­si için ha­zır­la­dı­ğı­mız ka­nun tek­li­fi gi­bi bir dü­zen­le­me­ye ih­ti­ya­cı ol­du­ğu aşi­kar­dır.

Ül­ke eko­no­mi­si için bu den­li önem­li ge­lir ge­ti­ren bir sek­tö­rün tu­ris­te hiz­met ve­rir­ken son de­re­ce sağ­lık­lı şart­la­ra sa­hip ol­ma­sı ge­re­kir. Zi­ra her­kes gi­bi tu­rist­ de, hiz­me­tin ak­sa­ma­dan yü­rü­dü­ğü ve as­ga­ri ih­ti­yaç­la­rı­nı gü­ven­le kar­şı­la­ya­bi­le­ce­ği bir ül­ke­de ko­nak­la­mak is­ter.

Tu­rizm böl­ge­si için­de yer alan be­le­di­ye­le­rin ge­lir­le­ri mer­kez­den al­dık­la­rı yar­dım­lar, yer­le­şik nü­fus­la­rı­nın sa­yı­sı­na gö­re ve­ri­len yar­dım­lar­dır. Be­le­di­ye­ler al­dık­la­rı bu yar­dım­lar­la an­cak de­vam­lı olan nü­fu­sun ih­ti­yaç­la­rı­nı kar­şı­la­ya­bil­mek­te­dir­ler. Oy­sa tu­ris­tik bel­de­le­rin tu­rizm mev­si­min­de nü­fus­la­rı, ge­len yer­li ve ya­ban­cı tu­rist­ler­le, mev­sim dı­şı nü­fu­sun 5-10 hat­ta 20 ka­tı­na çık­mak­ta­dır. Bu du­rum­da be­le­di­ye­ler be­lir­li ay­lar­da böl­ge­le­ri­ne hiz­met ver­mek­te zor­lan­mak­ta­dır­lar.

Mart -  Ekim ay­la­rı ara­sın­da­ki se­kiz ay­lık dö­nem­de bu mer­kez­ler, ta­rım ve tu­rizm iş­çi­siy­le ve yer­li ya­ban­cı tu­ris­tiy­le nü­fus pat­la­ma­sı ya­şa­ma­sı­na rağ­men, sa­yım so­nuç­la­rı­na bu­nun yan­sı­ma­ma­sın­dan do­la­yı büt­çe­den hak et­tik­le­ri­nin al­tın­da pay al­mak­ta­dır­lar. Muğ­la ör­ne­ğin­den ba­kar­sak, 2003 Ocak - Ey­lül dö­ne­min­de top­lam 3.158.830 ki­şi­nin be­le­di­ye ve iş­let­me ruh­sat­lı me­kan­lar­da tu­rist ola­rak ko­nak­la­mış ol­du­ğu­nu gö­rü­rüz. Bu da se­zon­da ay­lık 525.000 ki­şi da­ha de­mek­tir. Yi­ne An­tal­ya ili­miz 7.373.184 tu­rist ağır­la­mış­tır. Ya­ni se­zon­da ay­lık 865.000 ki­şi faz­la­dan nü­fus ve hiz­met bek­le­yen ye­ni in­san­lar... Ta­bii bu sa­yı­ya ken­di yaz­lık­la­rın­da ko­nak­la­yan­lar, yat­la­rın­da ka­ra­va­nın­da ve­ya ai­le­le­ri ya­nın­da mi­sa­fir ola­rak ka­lan­lar ile ge­çi­ci iş­çi­ler da­hil de­ğil­dir.

Be­le­di­ye­ler­de hal­ka elek­trik, su, ka­na­li­zas­yon, ula­şım, te­miz­lik iş­le­ri, çöp top­la­ma iş­le­ri gi­bi hiz­met­ler ve­ri­lir­ken bu hiz­met­ler hep yer­le­şik nü­fus dik­ka­te alı­na­rak plan­lan­mak­ta ve öde­nek ­de bu nü­fus oran­ları dik­ka­te alı­na­rak  ve­ril­mek­te­dir. Tu­rizm se­zo­nu baş­la­dı­ğın­da ise bu hiz­met­ler ar­tan nü­fus­tan do­la­yı, öde­nek, per­so­nel... gi­bi ye­ter­siz­lik­ler ne­de­niy­le ak­sa­makta hat­ta dur­mak­ta­dır. Ör­ne­ğin 7 ton çöp top­la­yan bir be­le­di­ye­miz tu­rizm mev­si­min­de 80-85 ton­luk çöp top­lamak­ta­dır.

Yi­ne on bin nü­fus­lu bir be­le­di­ye­miz sa­yım­lar­la be­lir­le­nen nü­fu­sa uy­gun iç­me su­yu şe­be­ke­si te­sis et­mek­le be­ra­ber, tu­rizm mev­si­min­de 8-10 kat ar­tan nü­fus kar­şı­sın­da, so­rum­lu ol­du­ğu böl­ge­le­re iç­me su­yu ve­rir­ken bü­yük sı­kın­tı­lar çek­mek­te­dir. Tu­ris­tik te­sis­ler, ge­len müş­te­ri­le­rin su ih­ti­yaç­la­rı­nın ek­sik­siz karşı­lan­ma­sı­nı is­ter­ken yö­re hal­kı da hak­lı ola­rak su­suz kal­mak is­te­me­mek­te­dir­ler. Be­le­di­ye­ler her iki­si­ne de ye­tiş­me­ye ça­lı­şır­ken hiç bi­ri­ni mem­nun ede­me­mek­te­dir­ler. Di­ğer alt­ya­pı hiz­met­le­ri­nin ça­lış­ma­la­rın­da da du­rum bun­dan fark­lı de­ğil­dir. Me­se­la Muğ­la’nın Mar­ma­ris ve Fet­hi­ye İl­çe­le­rin­de bi­rer ta­ne atık su arıt­ma te­si­si var. An­cak bu Mar­ma­ris gi­bi Fet­hi­ye gi­bi Tür­ki­ye’nin göz be­be­ği, bir çok il­den bü­yük ve bir çok il­den faz­la kat­ma de­ğer üre­ten il­çe­le­ri­miz için ye­ter­li gel­me­mek­te­dir. Ay­nı şe­kil­de bü­tün kı­yı şe­ri­din­de­ki il­le­ri­mi­zin prob­le­mi, ik­lim özel­lik­le­rin­den do­la­yı her yıl ka­ra­yol­la­rı ağı­mı­zı ba­kım­dan ge­çir­mek du­ru­mun­da kal­mak­ta­yız. Büt­çe­den el­de et­ti­ği­miz ge­lir­ler­le, bü­tün bun­la­rı, di­ğer hiz­met­le­ri ak­sat­ma­dan kar­şı­la­mak müm­kün de­ğil­dir.

Siz­le­rin bil­di­ği ve her gün ya­şa­dı­ğı­mı­z ve yu­ka­rı­da be­lirt­ti­ği­miz se­bep­ler­den ötü­rü, tu­ris­tik bel­de­le­ri­mi­ze mer­kez­den ya­pı­lan yar­dım­la­rın art­tı­rıl­ma­sı söy­le­mi, ey­le­me dö­nüş­mek zo­run­da­dır. Zi­ra Tür­ki­ye’nin yu­ka­rı­da söy­le­di­ği­miz he­def­le­ri­ni tut­tur­ma­sı mua­sır me­de­ni­yet­le­ri de geç­me­si ge­rek­mek­te­dir. İde­aliz­min ge­re­ği bu­dur.

Ka­nun tek­li­fi­mizin ama­cı, İl Özel İda­re­si­ne ve­ya be­le­di­ye­le­re ge­nel büt­çe ge­lir­le­rin­den ay­rı­lan pa­yın Kül­tür ve Tu­rizm Ba­kan­lı­ğı ile be­le­di­ye­le­rin ver­dik­le­ri iş­let­me ruh­sa­tı sa­hip­le­ri­nin ya­tak ka­pa­si­te­le­ri­nin en az ya­rı­sı­nın yö­re­de sü­rek­li otu­ru­yor­muş gi­bi ka­bul edil­me­si ve öde­ne­ğin bu­na gö­re he­sap­lan­ma­sı­nı sağ­la­mak­tır. Me­se­la, 5000 nü­fus­lu bir bel­de­de tu­ris­tik te­sis­le­rin ya­tak sa­yı­sı 6000 (al­tı bin) ol­sun. Tu­rist­le­rin al­tı ay kal­dık­la­rı­nı dü­şü­ne­lim. Bu ya­tak sa­yı­sı­nın ya­rı­sı­nın (3000) sü­rek­li bu bel­de­de ya­şa­dı­ğı­nı farz ede­rek mer­kez­den ge­len yar­dım­da bu nü­fu­su da dik­ka­te al­ma­mız ge­re­kir. Ya­ni 5000+3000=8000 nü­fus­lu bir be­le­di­yey­miş gi­bi öde­nek çı­ka­rıl­ma­lı­dır. Ar­tı­rı­la­cak bu öde­ne­ğin kar­şı­lı­ğı­nı ra­hat­lık­la el­de ede­bi­li­riz. Biz bu sek­tör­den 60 mil­yar do­lar ka­tı­na  de­ğer el­de et­me­yi he­def­li­yo­ruz. Bu he­de­fe ulaş­mak için bu ve bu­nun gi­bi baş­ka dü­zen­le­me­le­ri mut­la­ka ha­ya­ta ge­çir­me­li­yiz.

Ül­ke­miz ih­ra­cat ge­li­ri­nin üç­te bi­ri tu­rizm sek­tö­rün­den sağ­lan­dı­ğı­na gö­re, ül­ke­ye sü­rek­li ge­lir sağ­la­yan, eko­no­mi­nin lo­ko­mo­ti­fi ol­muş kal­kın­ma­mı­zın ön­cü­sü bir sek­tör­le il­gi­le­nir­ken sek­tö­rün ih­ti­yaç­la­rı­nı da en iyi şe­kil­de kar­şı­la­ya­bil­me­li­yiz. Bu sa­ye­de tu­rizm yö­re­le­rin­de­ki be­le­di­ye­le­ri­mi­zin de hal­kı­mı­zın da ko­nu ile il­gi­li sı­kın­tı­la­rı gi­de­ril­miş ola­cak­tır.

Ha­zır­la­nan tek­lif Yü­ce Mec­li­sin tak­di­ri­ne su­nul­muş­tur.

 

MAD­DE GE­REK­ÇE­LE­Rİ

Mad­de 1- 2/2/1981 ta­rih­li ve 2380 sa­yı­lı Be­le­di­ye­le­re ve İl Özel İda­re­le­ri­ne Ge­nel Büt­çe Ver­gi Ge­lir­le­rin­den Pay Ve­ril­me­si Hak­kın­da Ka­nu­na aşa­ğı­da­ki ek mad­de ek­len­miş­tir.

Ek Mad­de 5- 2380 sa­yı­lı Ka­nu­na böy­le bir ek mad­de ek­len­me­si­nin çok önem­li ne­den­le­ri var­dır. Tür­ki­ye ih­ra­cat ge­li­ri­nin üç­te bi­ri­ni sağ­la­yan ül­ke eko­no­mi­si­nin te­mel di­na­mi­ği ha­li­ne gel­miş bir sek­tö­rün hiz­met ve­ri­len yö­re­ler­de ha­len alt­ya­pı sı­kın­tı­sı çek­me­si bi­zim ek­si­ği­miz­dir. Be­le­di­ye­le­ri­miz tu­rizm mev­si­min­de ge­len tu­rist ile yer­li hal­ka iç­me su­yu, sağ­lık, çöp top­la­ma ka­na­li­zas­yon hiz­met­le­ri… gi­bi alt­ya­pı hiz­met­le­ri­ni ve­rir­ken per­so­nel ek­sik­li­ği mad­di kay­nak ve di­ğer ko­nu­lar­da son de­re­ce önem­li sı­kın­tı­lar ya­şa­mak­ta­dır.

Tu­rizm se­zo­nu­nun or­ta­la­ma 6 ay sür­dü­ğü­nü ka­bul ede­bi­li­riz. (Ni­san 15 - Ekim 15 ara­sı) Ör­ne­ğin sa­yım­la be­lir­le­nen nü­fu­su 5500 - 6000 olan bir tu­rizm bel­de­mi­zin tu­rizm mev­si­min­de 20 hat­ta 30 ka­tı­na çık­mak­ta­dır. Kış se­zo­nun­da 10 ton çöp top­la­yan bu be­le­di­ye­miz tu­rizm mev­si­min­de 100 ton çöp top­la­mak­ta­dır.

Yi­ne on bin nü­fus­lu bir be­le­di­ye­miz bu nü­fu­sa uy­gun iç­me su­yu şe­be­ke­si te­sis et­tir­mek­te. An­cak tu­rizm mev­si­min­de, be­le­di­ye so­rum­lu ol­du­ğu böl­ge­le­re hiz­met ve­rir­ken bü­yük sı­kın­tı­lar çek­mek­te­dir­ler.

Yu­ka­rı­da be­lir­ti­len se­bep­ler­le tu­ris­tik bel­de­le­ri­mi­ze mer­kez­den ya­pı­lan yar­dım­la­rın ar­tı­rıl­ma­sı için for­mül­ler ara­mak­ta­yız. Çö­züm ola­rak ise şöy­le bir yön­tem be­lir­len­miş­tir:

Bir bel­de­nin nü­fu­su 5000 ol­sun. Yö­re­de bu­lu­nan tu­ris­tik te­sis­le­rin ya­tak sa­yı­sı 6000 (al­tı bin) ol­sun. Tu­rist­le­rin al­tı ay kal­dık­la­rı­nı dü­şü­ne­lim. Bu ya­tak sa­yı­sı­nın ya­rı­sı­nın (3000) sü­rek­li bu bel­de­de  ya­şa­dı­ğı­nı farz ede­rek mer­kez­den ge­len yar­dım­da bu nü­fu­su da dik­ka­te al­ma­mız ge­re­kir. Ya­ni 5000+3000=8000 nü­fus­lu be­le­di­yey­miş gi­bi öde­nek çı­ka­rıl­ma­lı­dır. Bir di­ğer ifa­dey­le yö­re­nin ana nü­fu­su ile tu­ris­tik te­sis­le­rin ya­tak ka­pa­si­te­si­nin ya­rı­sı ka­dar sa­yı dik­ka­te alı­na­rak öde­nek ve­ril­me­li­dir.

Tek­li­fi­miz ka­bul edil­di­ği tak­dir­de tu­rizm böl­ge­le­rin­de­ki be­le­di­ye­le­ri­miz önem­li ça­lış­ma gü­cü­ne, ser­bes­ti­si­ne ka­vu­şa­cak­tır. Ül­ke­mi­ze bu ka­dar önem­li dö­viz gir­di­si olan bir sek­tö­re hak et­ti­ği de­ğer ve­ri­le­cek­tir.

Ça­lış­ma ya­pı­lır­ken 2464 sa­yı­lı Be­le­di­ye Ge­lir Ka­nu­nu­nun 95. mad­de­si de dik­ka­te alı­nır. Be­le­di­ye­ler bu Ka­nu­nun bah­si ge­çen mad­de­si ile grup­la­ra ay­rıl­mak­ta­dır.

Mad­de 2- Bu Ka­nun ya­yı­mı ta­ri­hin­de yü­rür­lü­ğe gi­rer.

Mad­de 3- Bu Ka­nun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

MUĞLA MİLLETVEKİLİ HASAN ÖZYER VE 20 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

BELEDİYELERE VE İL ÖZEL İDARELERİNE GENEL BÜTÇE GELİRLERİNDEN PAY VERİLMESİ  HAKKINDA  KANUNA BİR EK MADDE  EKLENMESİNE DAİR  KANUN TEKLİFİ

MADDE 1- 2/2/1981 tarihli ve 2380 sayılı Belediyelere ve İl Özel İdarelerine Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Hakkında Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

Ek Madde 5- Bu Kanunun (2380 sayılı Kanun), birinci maddesinin üçüncü fıkrasına göre belediyelere verilecek paylar hesaplanırken; turizm bölgesinde yer alan belediyelerde, Turizm Bakanlığı tarafından verilmiş turizm işletme belgeli tatil köyü, otel, motel ve pansiyonlar ve İçişleri Bakanlığınca verilen belgeler ile işletilen pansiyon ve diğer yataklı tesislerdeki yatak kapasitesi belirlenerek, bunun yarısı kadar sayı, sürekli bu belediyede yaşıyormuş gibi genel nüfus toplamına eklenir. Turizm bölgelerindeki belediyelerin alacakları pay bu sayıya göre tespit edilir.

Çalışma yapılırken 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 95. maddesi de dikkate alınır.

MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.