Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 466)
Kahramanmaraş
Milletvekili Mehmet Ali Bulut ve
3 Milletvekilinin; 4483 Sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanunun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi ve Bazı Maddelerin İlavesi Hakkında Kanun Teklifi
ile Bursa Milletvekili Ertuğrul Yalçınbayır’ın; Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanunun Kaldırılmasına Dair
Kanun Teklifi ve
Adalet Komisyonu Raporu (2/292, 2/244)
Not : 2/244 Esas Numaralı Teklif, Anayasa ve Adalet
komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
4483 sayılı Memurlar ve
Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanunun bazı maddelerinin
değiştirilmesine ve bazı madde ve fıkraların ilavesine ilişkin kanun teklifimiz
aşağıdadır.
Gereğini arz ederiz.
|
Mehmet
Ali Bulut |
Hakkı
Köylü |
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
|
Ali Osman
Sali |
Mustafa
Baş |
|
Balıkesir |
İstanbul |
GENEL GEREKÇE
4483 sayılı Memurlar ve
Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanunun uygulamalarında
birtakım sıkıntılarla karşılaşılmaktadır.
4483 sayılı Kanunun
yürürlüğe girmesini müteakip özellikle imzasız veya sahte imzalı ihbar ve
şikayet dilekçeleri kamu kurum ve kuruluşlarını aşırı derecede meşgul eder hale
gelmiştir. Ayrıca aynı konuda hiçbir yeni belge ve bulgu olmaksızın
şikayetçiler araştırmaların yeniden yapılması için müracaat etmektedirler. Aynı
konunun tekrar incelenebilmesi için yeni bulgu ve belgelerin olması gerektiği
açıktır. Bu konuda yeni düzenlemeler gerekmektedir.
Ayrıca Savcılığa intikal
eden her şikayet, ciddi olsun olmasın, “ihbarın soyut ve genel nitelikte
olmaması, ihbar veya şikayetlerde kişi ve olay belirtilmesi” kaydıyla direkt
izin vermeye yetkili merciye gönderilerek soruşturma izni istenmektedir. Ortada
ciddi bulgu ve belge olmadan, gerçek isim, adres ve imza olmadan yapılan ihbar
ve şikayetlerin, Savcılar tarafından ilk inceleme yapılmadan izin vermeye
yetkili merciye hemen göndermeleri, hem kamu kurum ve kuruluşlarının iş yükünü
çoğaltmakta hem de yargının mevcut bulguları direkt değerlendirmesini
engellemektedir.
Bunun yanında, memurlar
ve diğer kamu görevlileri makamlarına göre Yargıtay veya genel hükümlere göre
yetkili ve görevli mahkemelerde yargılanmakta; hazırlık soruşturmaları Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcılığı veya Cumhuriyet Başsavcılığınca yapılmakta; itirazlara
ise, Danıştay veya Bölge İdare Mahkemesi tarafından, makamlara göre ayrı ayrı
bakılmaktadır. Bu durum eşitlik ilkesine aykırılık arz etmektedir.
Bu durumların
düzeltilmesi amacıyla 4483 sayılı Kanunda bazı değişiklikler düşünülmüştür.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Üçüncü madde
birinci fıkra (e) bendinde bağlı kuruluşların müşterek kararname ile atanan
yetkilileri kapsama alınmış ve ilave edilen (k) bendi ile yerel yönetimlerde
çalışan personelin en üst amiri olan belediye başkanı yetkili kılınarak diğer
idarelerde geçerli olan kuruluşun en üst amiri kavramıyla uyum sağlanmıştır.
Madde 2. - İhbar ve
şikayetlerin değerlendirilmesinde yeni kriterler getirilmiştir.
Madde 3. - Suçlanan kişi
veya kişiler hakkında daha önce yapılmış ön incelemeler var iken, yeni ön
incelemelerin yapılması önlenmiştir.
Yeni bir bilgi ve bulgu
ortaya çıkarsa konuyu yeniden incelemek mümkündür. Madde ile hem insanların
mağduriyeti önlenmiş, hem bürokrasinin lüzumsuz yere meşgul edilmesi ortadan
kaldırılmış, hem de yeni belge ve bulgu bulunması halinde çalışma
engellenmemiştir.
Madde 4. - Memurlar ve
diğer kamu görevlileri için farklı mahkemelere itiraz eşitlik ilkesine
aykırıdır.
Bu madde ile tüm memur ve
diğer kamu görevlilerinin aynı idarî mahkemeye itiraz etmeleri sağlanmaktadır.
Madde 5. - Hazırlık
soruşturmasının da, memur veya diğer kamu görevlilerinin makamlarına göre,
Yargıtay Başsavcılığı ve Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından yapılması eşitlik
ilkesine aykırıdır. Makamlara göre savcı tespiti isabetli değildir.
Hazırlık soruşturması
sırasında hâkim kararı gerekiyorsa, bu mahkemelerde makamlara göre
değişmemelidir.
Madde 6. - Memurları ve
diğer kamu görevlilerini farklı mahkemelerde yargılamak eşitlik ilkesine
aykırıdır. Mahkemeler ancak suçun nevine göre ayrılabilirler. Makamlara göre
mahkeme tasnifi eşitlik ilkesini bozar.
Bu madde ile tüm memur ve
diğer kamu görevlilerinin genel hükümlerine göre görevli ve yetkili mahkemede
yargılanması sağlanmaktadır.
Madde 7. - “Garaz, kin
veya mücerret hakaret”in şikayet dilekçesi ile ispat edilmesi mümkün
olmamaktadır. Bunun yerine “İhbar veya şikayet edileni mağdur etmek amacı”
getirilmiştir.
Madde 8. - Bu madde ile,
kanunun yürürlüğe girmesinden itibaren yargılanan tüm memur ve kamu
görevlileri, eşitlik ilkesine uygun olarak genel hükümlere göre yetkili ve
görevli mahkemelerde yargılanması ve itirazların incelenmesi öngörülmüştür.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
2.12.1999 gün ve 4483
sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanunun
Kaldırılmasına Dair Kanun Teklifi, gerekçesi ile birlikte ekte sunulmuştur.
Gereğini ve
takdirlerinizi arz ederim.
Saygılarımla. 15.1.2004
Ertuğrul Yalçınbayır
Bursa
GENEL GEREKÇE
Anayasamızın “Kanun
önünde eşitlik” ilkesine göre;
“Herkes, dil, ırk, renk,
cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle
ayırım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir.
Hiçbir kişiye, aileye,
zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamaz.
Devlet organları ve idare
makamları bütün işlemlerinde kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket
etmek zorundadırlar.”
Anayasanın belirtilen
hükmü, diğer hükümleri gibi “yasama, yürütme ve yargı organlarını, makamlarını
ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kurallarıdır.
Kanunlar Anayasaya aykırı
olamaz.”
Kanun önünde eşitlik
kuralı gereği yargı mercileri önünde hiçbir kişiye veya sınıfa imtiyaz
tanınamaz.
Kişilerin yargılanmaları
önünde anayasal engellerin yanı sıra yasal engeller de bulunmaktadır.
Siyaset kurumu yazılı
metinlerinde ve söylemlerinde “Milletvekili ve bakanların yargılanmaları
önündeki anayasal engeller kaldırılacak; dokunulmazlık, tüm kamu görevlilerinin
yargılanabilmeleri önündeki engeller ve ayrıcalıklar birlikte ele alınacak ve
milletvekillerinin meclis çalışmalarındaki oy ve sözlerine inhisar
ettirilecektir.” taahhüdünde bulunmuşlardır.
Anayasanın 83 ve 100 üncü
maddelerinde yazılı milletvekillerinin dokunulmazlığı ve Başbakanlar ve
Bakanların Mecliste Soruşturulmasına dair değişiklik tartışmalarının yaşandığı
ve hep gündemde olduğu bu süreçte diğer tüm kamu görevlilerinin
yargılanabilmeleri önündeki engellerin ve ayrıcalıkların kaldırılması
çalışmaları içinde olmak gerekmektedir. Bu anlayıştan hareketle 4483 sayılı
Kanunun kaldırılması için işbu teklif verilmiştir.
1340 tarihli Memurin
Muhakematı Hakkında Kanunu Muvakkat 2.12.1999 gün ve 4483 sayılı Memurlar ve
Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun ile yürürlükten
kaldırılmıştır.
4483 sayılı Kanunla
memurlar ve diğer kamu görevlilerinin görevleri sebebiyle işledikleri suçlardan
dolayı yargılanabilmeleri için izin vermeye yetkili makamları ve soruşturma
izni yetkisi ve izlenecek usule ilişkin esasları düzenlemiştir.
Kanunun kaldırılması ile
yargılanma bakımından kanun önünde eşitlik kuralı sağlanarak memurlara tanınan
imtiyaz sona erdirilmiş ve hukukun üstünlüğü ve hukuk devleti önünde bir engel
daha kaldırılmış olacaktır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Memurlar ve
Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanunun kaldırılması ile;
Anayasanın 10 uncu maddesinde yazılı “Kanun önünde eşitlik” kuralı ve
Anayasanın 11 inci maddesiyle belirtilen “Anayasanın bağlayıcılığı ve
üstünlüğü” kayden sağlanmış olacak ve yargılama önündeki memurlar ve diğer kamu
görevlileri itibariyle imtiyazlar sona erdirilmiş olacaktır.
Madde 2. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 3. - Yürütme
maddesidir.
BURSA
MİLLETVEKİLİ ERTUĞRUL YALÇINBAYIR’IN TEKLİFİ
MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA
KANUNUN KALDIRILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 2.12.1999 gün
ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında
Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 2. - Bu kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Adalet Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Adalet
Komisyonu 1.6.2004
Esas No. :2/292, 2/244
Karar No. :54
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 22.1.2004
tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza, tali komisyon olarak Anayasa
Komisyonuna havale edilmiş olan "Bursa Milletvekili Ertuğrul
Yalçınbayır'ın; Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında
Kanunun Kaldırılmasına Dair Kanun Teklifi (2/244)" ile 26.5.2004 tarihinde
esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş olan "Kahramanmaraş
Milletvekili Mehmet Ali Bulut ve 3 Milletvekilinin; 4483 Sayılı Memurlar ve
Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanunun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesi ve Bazı Maddelerin İlavesi Hakkında Kanun Teklifi (2/292)",
Komisyonumuzun 1.6.2004 tarihli 46 ncı birleşiminde, Adalet Bakanı Sayın Cemil
Çiçek ile Adalet Bakanlığı temsilcilerinin ve ikinci teklif sahibinin de
katılmalarıyla birlikte incelenip görüşülmüştür.
2/244 nolu Teklifle, Anayasamızın kanun
önünde eşitlik ilkesine göre yargı mercileri önünde hiçbir kişiye veya sınıfa
imtiyaz tanınamayacağı, kişilerin yargılanmaları önünde anayasal engellerin
yanı sıra yasal engellerin de bulunduğundan bahisle, kamu görevlilerinin
yargılanabilmeleri önündeki engellerin ve ayrıcalıkların kaldırılması amacıyla
2.12.1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanunun yürürlükten kaldırılması öngörülmektedir.
Teklifin geneli üzerinde yapılan
görüşmelerinde; ülkemizde suç işleyenlerin bir yargı bütünlüğü içerisinde
yargılanamamış olmasının Anayasa ile bağlantısı olduğu, eğer suç işleyen kişi
milletvekili ise bunun Anayasanın 83 üncü maddesinden, Bakanlar Kurulu üyesi
ise 100 üncü maddeden, kamu görevlisi ise 129 uncu maddeden, yargı mensubu ise
140 ve müteakip maddelerden kaynaklandığı, her birisine ayrı ayrı
dokunulmazlıklar ve ayrıcalıklar tanınmış olmakla birlikte, bu hususun
Anayasanın kendi içinde bir tutarlılığı, bir mantığı olduğu, bazı suçlar dışında bu ayrıcalıkların yeni
baştan gözden geçirilmesinde yarar olduğu, ancak, Anayasadaki 129 uncu madde
değişmediği sürece, 4483 sayılı Yasanın yürürlükten kaldırılmasının Anayasaya
aykırı olacağı ifade edilmiştir. Bu nedenle teklif, Komisyonumuzca uygun
mütalaa edilememiş ve maddelerine geçilmeden reddedilmesine oyçokluğu ile karar
verilmiştir.
2/292 nolu Teklif, 4483 sayılı Kanunun
bazı maddelerinin değiştirilmesini öngörmektedir. Yapılan görüşmeler sonunda
Teklifin gerekçesi uygun görülerek maddelerine geçilmesi kabul edilmiş ve
teklif başlığında ve maddelerinde kanun tekniğine uygun olarak gerekli
redaksiyon yapılmak suretiyle oy çokluğu ile kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Köksal
Toptan |
Halil
Özyolcu |
Ramazan
Can |
|
Zonguldak |
Ağrı |
Kırıkkale |
|
|
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Hasan
Kara |
Mehmet
Ziya Yergök |
Feridun
Fikret Baloğlu |
|
Kilis |
Adana |
Antalya |
|
|
(Karşı oy) |
(Karşı oy) |
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir.) |
(Muhalefet şerhi eklidir.) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Orhan
Yıldız |
Yüksel
Çorbacıoğlu |
Semiha Öyüş |
|
Artvin |
Artvin |
Aydın |
|
|
(Karşı oy) |
(Toplantıya katılmadı.) |
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir.) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Feridun
Ayvazoğlu |
Muzaffer Külcü |
Mahmut
Durdu |
|
Çorum |
Çorum |
Gaziantep |
|
(Karşı oy) |
(İmzada bulunamadı.) |
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Esat Canan |
Recep
Özel |
Mehmet
Yılmazcan |
|
Hakkâri |
Isparta |
Kahramanmaraş |
|
(Toplantıya katılmadı.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Hakkı Köylü |
Harun
Tüfekçi |
Kerim
Özkul |
|
Kastamonu |
Konya |
Konya |
|
(Toplantıya katılmadı.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muharrem
Kılıç |
İsmail
Bilen |
Orhan Eraslan |
|
Malatya |
Manisa |
Niğde |
|
(Karşı oy) |
|
(Toplantıya katılmadı.) |
|
(Muhalefet şerhi eklidir.) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ömer
Kulaksız |
Mehmet
Nuri Saygun |
Bekir
Bozdağ |
|
Sivas |
Tekirdağ |
Yozgat |
|
|
(Karşı oy) |
|
|
|
(Muhalefet şerhi eklidir.) |
|
ADALET
KOMİSYONU BAŞKANLIĞINA
1.6.2004 günü Adalet
Komisyonunda görüşülen Mehmet Ali Bulut ve arkadaşları tarafından verilen “4483
sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanunun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesine ve Bazı Madde ve Fıkraların İlavesine İlişkin
Kanun Teklifi”nin kabul edilen maddelerinin tümüne muhalifiz.
1.6.2004
|
Muharrem
Kılıç |
Yüksel
Çorbacıoğlu |
M. Ziya
Yergök |
|
Malatya |
Artvin |
Adana |
|
M. Nuri
Saygun |
Feridun
Ayvazoğlu |
Feridun
Baloğlu |
|
Tekirdağ |
Çorum |
Antalya |
KAHRAMANMARAŞ
MİLLETVEKİLİ MEHMET ALİ BULUT VE
3
MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
4483 SAYILI
MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUNUN BAZI
MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ VE BAZI MADDELERİN İLAVESİ HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (k) bendi eklenmiştir.
“e) Bakanlar Kurulu Kararı ile veya Başbakanlık ve
bakanlıklar ile bağlı kuruluşların merkez teşkilâtında görevli olup, ortak
kararla atanan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında ilgili bakan veya
Başbakan,
k) Belediyeler ve bağlı kuruluşlarında çalışan memur ve
diğer kamu görevlileri hakkında belediye başkanı,”
MADDE 2. - 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanunun 4 üncü
maddesinin 3 üncü ve 4 üncü fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Bu Kanuna göre memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında
yapılacak ihbar ve şikâyetlerin soyut ve genel nitelikte olmaması, ihbar veya
şikâyetlerde kişi ve/veya olay belirtilmesi, iddiaların ciddî bulgu ve
belgelere dayanması, ihbar veya şikâyet dilekçesinde dilekçe sahibinin doğru
ad, soyad ve imzası ile iş veya ikametgâh adresinin bulunması zorunludur.
Üçüncü fıkradaki şartları taşımayan ihbar ve şikâyetler
Cumhuriyet Başsavcıları ve izin vermeye yetkili merciler tarafından işleme
konulmaz ve durum, ihbar veya şikâyette bulunana bildirilir. Ancak iddiaların,
sıhhati şüpheye mahal vermeyecek belgelerle ortaya konmuş olması halinde ad,
soyad ve imza ile iş veya ikametgâh adresinin doğruluğu şartı aranmaz.
Başsavcılar ve yetkili merciler ihbarcı veya şikâyetçinin kimlik bilgilerini
gizli tutmak zorundadır.”
MADDE 3. - 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasından sonra
gelmek üzere aşağıdaki fıkra ilave edilmiştir.
“Cumhuriyet Başsavcılıkları ile izin vermeye yetkili
merciler ihbar ve şikâyetler konusunda daha önce sonuçlandırılmış bir ön
inceleme olması halinde müracaatı işleme koymazlar. Ancak ihbar veya şikâyet
eden kişilerin konu ile ilgili olarak daha önceki ön incelemenin neticesini
etkileyecek yeni belge sunması halinde müracaatı işleme koyabilirler.”
MADDE 4. - 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanunun 9 uncu maddesinin 3 üncü fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir:
“İtiraza, yetkili merciin yargı çevresinde bulunduğu bölge
idare mahkemesi bakar.”
MADDE 5. - 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanunun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir:
Madde 12. - Hazırlık soruşturması;
Hazırlık soruşturması genel hükümlere göre yetkili ve
görevli Cumhuriyet başsavcılığı tarafından yapılır.
Hazırlık soruşturması sırasında hâkim kararı alınmasını
gerektiren hususlarda; genel hükümlere göre yetkili ve görevli sulh ceza
hâkimine başvurulur.
MADDE 6. - 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanunun 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir:
Madde 13. - Davaya bakmaya yetkili ve görevli mahkeme, genel
hükümlere göre yetkili ve görevli mahkemedir.
MADDE 7. - 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrasında “Memurlar
ve diğer kamu görevlileri hakkındaki ihbar ve şikâyetlerin” ifadesinden sonra
gelen “garaz, kin veya mücerret hakaret için” kelimeleri kanundan çıkarılmış,
yerine “ihbar veya şikâyet edileni mağdur etmek amacıyla ve” ifadesi
eklenmiştir.
MADDE 8. - 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanuna Geçici Madde olarak aşağıdaki madde ilave
edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden önce 4483
sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanuna göre
Yargıtayın ilgili ceza dairesinde ve il ağır ceza mahkemesinde açılmış davalar
ile Danıştayca itirazen incelenen kararlar, bu kanunun yürürlüğe girmesini
müteakip genel hükümlere göre yetkili ve görevli mahkemelere devredilir.
MADDE 9. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 10. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
ADALET KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
MEMURLAR VE
DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 2.12.1999 tarihli ve
4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanunun
3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
"e) Bakanlar Kurulu kararı ile veya Başbakanlık ve
bakanlıklar ile bağlı kuruluşların merkez teşkilâtında görevli olup, ortak
kararla atanan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında ilgili bakan ve
Başbakan,"
"k) Belediyeler ve bağlı kuruluşlarında çalışan memur
ve diğer kamu görevlileri hakkında belediye başkanı,"
MADDE 2. - 4483 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Bu Kanuna göre memurlar ve diğer kamu görevlileri
hakkında yapılacak ihbar ve şikâyetlerin soyut ve genel nitelikte olmaması,
ihbar veya şikâyetlerde kişi veya olay belirtilmesi, iddiaların ciddî bulgu ve
belgelere dayanması, ihbar veya şikâyet dilekçesinde dilekçe sahibinin doğru
ad, soyad ve imzası ile iş veya ikametgâh adresinin bulunması zorunludur.
Üçüncü fıkradaki şartları taşımayan ihbar ve şikâyetler
Cumhuriyet Başsavcıları ve izin vermeye yetkili merciler tarafından işleme
konulmaz ve durum, ihbar veya şikâyette bulunana bildirilir. Ancak iddiaların,
sıhhati şüpheye mahal vermeyecek belgelerle ortaya konmuş olması halinde ad,
soyad ve imza ile iş veya ikametgâh adresinin doğruluğu şartı aranmaz.
Başsavcılar ve yetkili merciler ihbarcı veya şikâyetçinin kimlik bilgilerini
gizli tutmak zorundadır."
MADDE 3. - 4483 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Cumhuriyet Başsavcılıkları ile izin vermeye yetkili
merciler ihbar ve şikâyetler konusunda daha önce sonuçlandırılmış bir ön
inceleme olması halinde müracaatı işleme koymazlar. Ancak ihbar veya şikâyet
eden kişilerin konu ile ilgili olarak daha önceki ön incelemenin neticesini
etkileyecek yeni belge sunması halinde müracaatı işleme koyabilirler."
MADDE 4. - 4483 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İtiraza, yetkili merciin yargı çevresinde bulunduğu
bölge idare mahkemesi bakar."
MADDE 5. - 4483 sayılı Kanunun 12 nci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 12. - Hazırlık soruşturması;
Hazırlık soruşturması genel hükümlere göre yetkili ve
görevli Cumhuriyet başsavcılığı tarafından yapılır.
Hazırlık soruşturması sırasında hâkim kararı alınmasını
gerektiren hususlarda; genel hükümlere göre yetkili ve görevli sulh ceza
hâkimine başvurulur."
MADDE 6. - 4483 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Madde 13. - Davaya bakmaya yetkili ve görevli mahkeme,
genel hükümlere göre yetkili ve görevli mahkemedir."
MADDE 7. - 4483 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci
fıkrasındaki "garaz, kin veya mücerret hakaret için" ibareleri madde
metninden çıkartılmış ve "Memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkındaki
ihbar ve şikâyetlerin" ibaresinden sonra gelmek üzere "ihbar veya şikâyet
edileni mağdur etmek amacıyla ve" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 8. - Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden
önce Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanuna göre
Yargıtayın ilgili ceza dairesinde ve il ağır ceza mahkemesinde açılmış davalar
ile Danıştayca itirazen incelenen kararlar, bu Kanunun yürürlüğe girmesini
müteakip genel hükümlere göre yetkili ve görevli mahkemelere devredilir."
MADDE 9. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 10. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.