Dönem
: 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 300)
Şanlıurfa
Milletvekili Yahya Akman ve 14 Milletvekilinin; Türkiye Büyük Millet Meclisi
İçtüzüğünde Değişiklik Yapılması
Hakkında İçtüzük Teklifi
ve Anayasa Komisyonu
Raporu
(2/182)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik
Yapılması Hakkındaki Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımızla arz ederiz.
|
|
Yahya Akman |
Mikail Arslan |
Turan Tüysüz |
|
|
Şanlıurfa |
Kırşehir |
Şarlıurfa |
|
|
Abdullah Çetinkaya |
Tevfik Akbak |
Fahri Çakır |
|
|
Konya |
Çankırı |
Düzce |
|
|
Mehmet Kılıç |
Halil İbrahim Yılmaz |
Kenan Altun |
|
|
Konya |
Kütahya |
Ardahan |
|
|
Hamit Taşçı |
D. Mehmet Kastal |
A. İsmet Çanakçı |
|
|
Ordu |
Osmaniye |
Ankara |
|
|
Abdulaziz Yazar |
Muharrem Toprak |
Nezir Büyükcengiz |
|
|
Hatay |
İzmir |
Konya |
GENEL
GEREKÇE
Vatandaşların ve 3.10.2001 tarihli ve 4709 sayılı Kanunla Anayasada
yapılan değişiklikle karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla Türkiye’de ikamet
eden yabancıların, Türkiye BüyükMillet Meclisine ve yetkili makamlara
kendileriyle veya kamu ile ilgili dilek ve şikâyetlerini bildirmelerini içeren
dilekçe hakkı Anayasanın “Temel Haklar ve Ödevler” başlıklı ikinci kısmının
“Siyasî Haklar ve Ödevler” başlıklı dördüncü bölümünde düzenlenmektedir.
Anayasaya göre temel hak ve özgürlüklerin düzenlenmesinde esas alınan
kritere göre bunlar “kişinin hakları ve ödevleri”, “sosyal ve ekonomik haklar
ve ödevler” ve “siyasî haklar ve ödevler” şeklinde bir ayrıma tâbi
tutulmaktadır. Bunlardan kişilerin siyasal gücün kullanılmasına katılmak ve
kısmen bu gücün denetlenmesini sağlayan nitelikte olan dilekçe hakkı Anayasayla
güvence altına alınmıştır.
Dilekçe hakkı içeriği itibarıyla iki konuyu içermektedir. Bunlardan ilki
düşünce ve kanaat hürriyeti ile düşünceyi yayma hürriyetini ilgilendirmektedir.
İkincisi ise kişinin kendisi veya kamuyla ilgili dilek ve şikâyetleri ile ilgili
olarak yapılan işlemin sonucundan ve safahatından bilgi sahibi olmasını
sağlayarak, kişilerin yönetime kısmen katılmasını gerçekleştirmeye yöneliktir.
Dilekçe hakkının konusunu oluşturan, düşünce ve kanaat hürriyeti ile
düşünceyi açıklama ve yayma hürriyeti Anayasanın 25 ile 26 ve devamı
maddelerinde düzenlenmektedir. Buna paralel olarak insan hak ve özgürlüklerine
saygının geliştirilmesini ve giderek artan ulusal ve uluslararası önlemlerle bu
hakların dünyaca etkin olarak tanınmasını ve uygulamasını sağlamak amacıyla tüm
uluslar için ortak ideal ölçülerini belirleyen Birleşmiş Milletler Genel
Kurulunun 10.12.1948 tarihli ve 217 A (III) sayılı Kararı ile ilan edilen İnsan
Hakları Evrensel Beyannamesinin 18 ve 19 uncu maddelerinde ve bu Bildiride
açıklanan hakların her yerde ve etkin bir şekilde tanınmasını ve uygulanmasını
sağlamayı hedef alan 4.10.1950 tarihinde Ülkemiz tarafından imzalanan İnsan
Hakları ve Temel Özgürlükleri Korumaya Dayalı Avrupa Sözleşmesinin 9 ve 10 uncu
maddelerinde de bu haklara ilişkin düzenlemelere yer verilmektedir.
Herkes temel hak ve hürriyetlerden eşitlik ve adalet gereklerine uygun
olarak ve Anayasada gösterilen hürriyetçi demokratik hukuk düzeni içinde bu
haklardan yararlanma hakkına sahip bulunmaktadır.
Bu çerçevede vatandaşların ve karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla
Türkiye’de ikamet eden yabancıların kendileriyle ilgili veya kamuyla ilgili şikâyetleri hakkıda
diğer yetkili makamlarla birlikte Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne de başvurma
hakkı bulunmaktadır. Bu hakkın kullanılması önündeki engelleri kaldırmak
suretiyle kolaylaştırmak devlete düşen ödevlerin başlıcalarındandır.
AB Uyum Paketinde, bugüne kadar kabul
edilen belki de en önemli değişiklik, 3.10.2001 tarih ve 4709 sayılı Anayasa
değişikliğidir. Bu pakette Anayasanın 74 üncü maddesinde yapılan ikinci ve en
önemli değişiklik ise ikinci fıkradaki “Kendileri ile ilgili başvuruların
sonucu, gecikmesizin dilekçe sahiplerine yazılı olarak bildirilir” değişikliği
olmuştur.
Bu çerçevede, Dilekçe hakkının
kullanılmasının usul ve esaslarının düzenlendiği 1.1.1984 tarihli ve 3071
sayılı Kanunda, 2.1.2003 tarih ve 4778 sayılı Kanunla, demokratikleşme paketi
çerçevesinde yapılan değişikliklerle dilekçenin incelenmesi ve sonucunun
bildirilmesine ilişkin olarak yetkili makamların yapılan başvuruların sonucu
veya yapılan işlemin safahatı hakkında dilekçe sahiplerine cevap vermesi
gereken azamî süre altmış günden otuz güne indirilmiştir. Buna paralel olarak
Türkiye Büyük Millet Meclisine yapılan başvuruların Dilekçe Komisyonu
tarafından incelenmesi ve karara bağlanması konusunda, altmış günlük azamî süre
getirilmiş ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına Dilekçe Komisyonunca
gönderilen dilekçelerin otuz gün içinde cevaplandırılması yükümlülüğü
getirilmiştir. Böylelikle Komisyonun iş yükünde yoğun bir artış meydana gelmiş
olması nedeniyle Komisyonun çalışma usullerinin bu değişikliklere uygun şekilde
yeniden düzenlenmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Sözkonusu dilekçelerden Türkiye Büyük
Millet Meclisine gönderilenlerle ilgili olarak, belirtilen dilek ve
şikâyetlerin incelenmesinin esas ve usulleri Türkiye Büyük Millet Meclisi
tüzüğünün 115 ila 120 nci maddelerinde düzenlenmektedir. Bu düzenlemede
öngörülen yapıda dilekçelerden İçtüzüğün 116 ncı maddesinde belirtilen
nitelikte olanlarının görüşülemeyeceğine karar verilmesi Başkanlık Divanının
görevleri arasında sayılmaktadır.
Ülkemizde yaşanan ekonomik ve sosyal
gelişmeler, gerek AB’ne uyum süreci, gerekse Anayasada yapılan değişiklikler,
Komisyona yapılan müracaatlarda yoğun bir artış yaşanmasına sebep olmuştur. Bu
nedenle dilekçelerle ilgili dilek ve şikâyetler hakkında gerekli araştırma ve
incelemenin etkin ve süratli olarak yapılabilmesi için mevcut yapıda köklü bir
değişiklik yapılması gerekmektedir. Bu ihtiyaca uygun olarak mevcut Başkanlık
Divanının fonksiyonu yeniden düzenlenmiş ve bir kısım yetkileri Komisyon
Başkanına devredilmiş ayrıca, Komisyona mahallinde inceleme yapma yetkisi
tanınmış ve yapılan işlemler için öngörülen süreler kısaltılmıştır.
Teklif yukarıda belirtilen amaçlarla
hazırlanmıştır.
MADDE
GEREKÇELERİ
Madde 1. - 3.10.2001 tarihli 4709 sayılı Kanunun 26 ncı maddesi ile
Anayasamızın 74 üncü maddesinde değişiklik yapılmış ve bu değişikliğe paralel
olarak 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanunda 2.1.2003 tarih
ve 4778 sayılı Kanunla ana prensipler yürürlüğe sokulmuştu. Gerek Anayasa
gerekse Dilekçe Kanununda yapılan bu değişikliklere paralel Dilekçe
Komisyonunun çalışma usul ve esaslarını belirleyen değişikliklerin yapılması
zorunlu hale gelmiştir. Komisyonun çalışmasını daha verimli, etkin ve insan
haklarına saygılı ve zaman kaybını önleyici hale getirmek için bu düzenlemeler
gerçekleştirilmiştir.
Komisyona gelen dilekçelerle ilgili olarak Komisyon Başkanının görev ve
yetkileri ayrıntılı olarak belirtilmekte, bunlardan görüşülemeyeceğine karar
verilenlerin Komisyon Üyelerine dağıtılması ve dağıtım tarihinden itibaren 10
gün içerisinde itiraz edilmemesi halinde bu kararın kesinleşeceği
belirtilmektedir.
Madde 2. - Komisyon Başkanınca, 116 ncı maddesi gereğince
görüşülemeyeceğine karar verilenler dışında ve aynı madde gereğince karara
bağladığı dilekçelerden süresi içerisinde itiraza uğrayarak Komisyona sevk
edilen dilekçelerin Komisyon tarafından incelenmesinin esas ve usulleri
düzenlenmektedir.
Madde 3. - Komisyon kararlarından, mahallinde inceleme yapılmasına gerek
görülenlerin dışında kalanların, bastırılarak bütün Milletvekillerine ve
Bakanlara dağıtılması konusu düzenlenmiştir.
Madde 4. - 3.10.2001 tarihli ve 4709 sayılı Anayasa Değişikliği ile 3071
sayılı Kanunda yapılan değişikliğe paralel olarak sürelerle ilgili yapılması
gereken değişiklik gerçekleştirilmiştir. Komisyonun teşekkülünde yapılan
değişikliklere paralel olarak “Komisyon Genel Kurulu” ibaresi “Komisyon” olarak
değiştirilmekte, Komisyon Kararına itiraz süresi otuz günden on güne ve
Komisyonun itiraz üzerine inceleme süresi otuz günden yirmi güne
indirilmektedir.
Madde 5. - Komisyonun teşekkülünde yapılan değişikliklere paralel olarak
“Komisyon Genel Kurulu” ibaresi “Komisyon” olarak değiştirilmektedir.
Madde 6. - Yürürlüğe ilişkindir.
Madde 7. - Yürütmeye ilişkindir.
Anayasa
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Anayasa Komisyonu 4.12.2003
Esas No. : 2/182
Karar No. : 17
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 13.10.2003 tarihinde esas Komisyon olarak Anayasa
Komisyonuna gönderilen "Şanlıurfa Milletvekili Yahya Akman ve 14
Milletvekilinin; Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılması
Hakkındaki İçtüzük Teklifi (2/182)", Komisyonumuzun 4.12.2003 tarihli
toplantısında görüşülmüştür.
Teklif; Dilekçe Komisyonunun çalışmasını daha verimli, hızlı ve etkili
hale getirilmesini sağlamaya yönelik düzenlemeler içermektedir.
Komisyon Başkanı, Teklifin sunuş konuşmasında Dilekçe Komisyonunun
önemli bir komisyon olduğunu fakat uygulamada bazı düzenlemelerin eksikliği
nedeniyle vatandaşların taleplerine yeterince cevap veremediğine işaret ederek,
yapılacak olan değişikliğin bu noktada yararlı olacağını belirtmiştir.
Teklif sahibi Dilekçe Komisyonu Başkanı Sayın Yahya Akman; sayısı
yüzlerceyi bulan dilekçelere süresinde cevap veremediklerini, vatandaşların
sorunlarına süratli şekilde çözüm bulamadıklarını belirterek dilekçe hakkının
fiilen, gerektiği gibi sağlanmasının ancak Dilekçe Komisyonuna işlerlik
kazandırılması suretiyle mümkün olacağını ve Teklifin bu amaçla hazırlandığını
belirtmiştir. Zamanı kısaltmayı ve Komisyona gelen her dilekçeyi Komisyon
üyelerine sunmayı amaçlayan düzenlemeler öngördüklerini ifade etmiştir. Bu
şekilde vatandaşa hizmet etmenin, demokratikleşme, insan hakları alanında
önemli olacağını, Dilekçe Komisyonunun bir anlamda ombudsmanlık fonksiyonu da
icra edeceğini söylemiştir. Ayrıca, Anayasa'nın 74 üncü maddesinde 2001 yılında
4709 sayılı Kanunla yapılan değişikliğe uyum sağlanması amacıyla bu
değişikliklerin gereğine dikkat çekmiştir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerde Dilekçe Komisyonunun önemli ancak
fonksiyonel olmadığını,Teklifin kanunlaşmasıyla bunun sağlanabileceğini
üyelerimiz ifade etmişlerdir.
Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesine
oybirliği ile karar verilmiştir.
Teklifin 1 inci maddesi ile, mevcut metinde Komisyon Başkanlık Divanına
verilen görev ve yetkiler, Komisyon Başkanına verilmekte, mevcut süreler
kısaltılmakta, dilekçelerin hızlı bir şekilde işleme konulmasına yönelik
tedbirler öngörülmektedir. Madde Komisyonumuzca redaksiyon yetkisi ile birlikte
oybirliği ile kabul edilmiştir.
Teklifin 2 nci maddesi ile İçtüzüğün Dilekçelerin Komisyon tarafından
incelenmesini içeren 117 nci maddesi yeniden düzenlenmektedir. Bu maddenin (b)
bendinde geçen "komisyon üyelerince kanun teklifi hazırlanmasına
veya" ile "olarak" ibarelerinin çıkarılması ve "olmak üzere
gerekli hazırlıkları yaparak" ibaresinin eklenmesi suretiyle Madde, Komisyonumuzca
oybirliği ile kabul edilmiştir.
Teklifin, Komisyon kararlarının bastırılması ve dağıtılmasını düzenleyen
3, Komisyon kararlarına itirazı düzenleyen 4, İçtüzüğün 120 nci maddesinde
geçen "Komisyon Genel Kurulu" ibaresinin "Komisyon" olarak
değiştirilmesini öngören 5, yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 6 ve 7 nci
maddeleri ile tümü ve Komisyonumuza redaksiyon yetkisi verilmesi hususu oya
sunulmuş ve oybirliği ile kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
|
|
|
|
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Burhan Kuzu |
Atilla Koç |
Mehmet Ali Bulut |
|
|
İstanbul |
Aydın |
Kahramanmaraş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ayhan Sefer Üstün |
Uğur Aksöz |
Abdullah Torun |
|
|
Sakarya |
Adana |
Adana |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hüsrev Kutlu |
İbrahim Hakkı Aşkar |
Halil Ünlütepe |
|
|
Adıyaman |
Afyon |
Afyon |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Oya Araslı |
Atila Emek |
Tuncay Ercenk |
|
|
Ankara |
Antalya |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Salih Erdoğan |
Metin Kaşıkoğlu |
Mustafa Nuri Akbulut |
|
|
Denizli |
Düzce |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nimet Çubukçu |
Yılmaz Kaya |
Musa Sıvacıoğlu |
|
|
İstanbul |
İzmir |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Atilla Kart |
Süleyman Sarıbaş |
Mehmet Kurt |
|
|
Konya |
Malatya |
Samsun |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
İlyas Sezai Önder |
|
|
|
|
Samsun |
|
ŞANLIURFA MİLLETVEKİLİ YAHYA AKMAN VE 14
MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ İÇTÜZÜĞÜNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA İÇTÜZÜK TEKLİFİ
MADDE 1. - 5.3.1973 tarihli ve 584 Karar numaralı
Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 116 ncı maddesi başlığıyla birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Komisyon Başkanının görev ve yetkileri
Madde 116. - Komisyon Başkanı Komisyona gelen
dilekçeler ile ilgili olarak;
a- Belli bir konuyu ihtiva etmeyen,
b- Yargı
mercilerinin görevine giren konu-larla ilgili olan veya haklarında bu merciler
tarafından verilmiş bir karar bulunan,
c- Yetkili idari makamlarca verilen kesin cevap
suretini ihtiva etmeyen,
d- Yeni bir kanunu veya bir kanun değişikliğini
gerektiren,
e- Somut olay ve belgeye dayanan dilekçeler dışında
kanunun dilekçede bulunmasını zorunlu gördüğü şartlardan herhangi birini
taşımayan,
Dilekçelerin görüşülemeyeceğine karar verir.
Komisyon Başkanı, birinci fıkranın (d) bendi kapsamında
olan dilekçelerden kanun teklifi olarak düzenlenmesinde yarar gördükleri ile
(e) bendi kapsamında kalanlardan somut olay ve belgeye dayanan dilekçelerin,
Komisyona gönderilmesine karar verebilir.
Ayrıca;
a- Konularına göre bakanlıklar veya ilgili kamu kurum
ve kuruluşlarından bilgi ve belge göndermelerini ve bunlardan eksik veya
çelişkili olanların tamamlattırılmasını,
b- Bakanlık, kamu kurum veya kuruluşlarından süresinde
gelmeyen yazı cevabının çabuklaştırılmasını,
c- Mahallinde inceleme yapılmasına karar verilmesini,
d- İlgisine göre bakanlıklar veya ilgili kamu kurum
veya kuruluşlarından Komisyonda veya inceleme mahallinde temsilci hazır
bulundurulmasını,
İsteyebilir.
Başkan tarafından görüşülemeyeceğine dair verilen
kararlar Komisyon üyelerine dağıtılır. Dağıtım tarihinden itibaren on gün
içerisinde yazılı ve gerekçeli olarak itiraz edilmeyen kararlar kesinleşir. Bu
kararlar ilgilisine tebliğ edilir."
MADDE 2. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 117
nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Dilekçelerin Komisyon tarafından incelenmesi
Madde 117. - Komisyon Başkanınca 116 ncı maddeye göre
görüşülemeyeceğine karar verilenler dışında kalan dilekçeler ile, aynı madde
gereğince görüşülemeyeceği karara bağlanan dilekçelerden süresi içinde itiraza
uğrayanlar Komisyona sevk edilir.
Komisyon;
a- Kendisine gönderilen dilekçeleri ilk önce 116 ncı
madde hükmü gereğince inceleyerek karar konusu olup olmadığına,
b- Yeni bir kanun veya kanun değişikliğini gerektiren
dilekçelerden, düzenlenmesinde toplumsal yarar görülenlere ilişkin olarak
komisyon üyelerince kanun teklifi hazırlanmasına veya Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına ve Başbakanlığa bilgi verilmesine,
c- Mahallinde inceleme yapılmasına gerek olup
olmadığına,
Karar verir.
Komisyon üyeleri tarafından hazırlanan kanun teklifleri
genel hükümler çerçevesinde işlem görür."
MADDE 3. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 118
inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Komisyon kararlarının bastırılması ve dağıtılması,
Madde 118. - Komisyon Başkanlığı, Komisyon tarafından
alınan kararlardan 117 nci maddenin ikinci fıkrasının (c) bendi dışındaki
kararları gecikmeksizin bastırır ve bütün milletvekillerine ve bakanlara
dağıtır.
MADDE 4. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 119
uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Komisyon kararlarına itiraz,
Madde 119. - Türkiye Büyük Millet Meclisinin her üyesi
Komisyonun kararına, kararın dağıtım gününden itibaren on gün içinde gerekçeli
bir yazıyla itiraz edebilir. Aksi halde dilekçe hakkındaki karar kesinleşir.
Komisyon itiraz edilen dilekçeler için, itiraz
tarihinden itibaren yirmi gün içinde bir rapor düzenleyerek Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunar. Türkiye Büyük Millet Meclisinin alacağı
karar kesindir.
Bu madde hükümleri gereğince kesinleşen kararlar,
dilekçe sahiplerine ve ilgili bakanlıklara bildirilir.
MADDE 5. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 120
nci maddesinde geçen “Komisyon Genel Kurulu” ibaresi, “Komisyon” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 6. - Bu İçtüzük hükümleri, yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 7. - Bu İçtüzük hükümleri, Türkiye Büyük Millet
Meclisi tarafından yürütülür.
ANAYASA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE BÜYÜK
MİLLET MECLİSİ İÇTÜZÜĞÜNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA İÇTÜZÜK TEKLİFİ
MADDE 1. - 5.3.1973 tarihli ve 584 Karar numaralı Türkiye
Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 116 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Komisyon Başkanının görev ve yetkileri
Madde 116. - Komisyon Başkanı Komisyona gelen
dilekçeler ile ilgili olarak;
a- Belli bir konuyu ihtiva etmeyen,
b- Yargı mercilerinin görevine giren konularla ilgili
olan veya haklarında bu merciler tarafından verilmiş bir karar bulunan,
c- Yetkili idari makamlarca verilen kesin cevap
suretini ihtiva etmeyen,
d- Yeni bir kanunu veya bir kanun değişikliğini
gerektiren,
e- Kanunun dilekçede bulunmasını zorunlu gördüğü
şartlardan herhangi birini taşımayan,
Dilekçelerin görüşülemeyeceğine karar verir.
Ancak; Komisyon Başkanı, birinci fıkranın (d) bendi
kapsamında olan dilekçelerden kanun teklifi olarak düzenlenmesinde yarar
gördükleri ile (e) bendi kapsamında kalanlardan somut olay ve belgeye dayanan
dilekçelerin, Komisyona gönderilmesine karar verebilir.
Ayrıca;
a- Konularına göre bakanlıklar veya ilgili kamu kurum
ve kuruluşlarından bilgi ve belge göndermelerini ve bunlardan eksik veya
çelişkili olanların tamamlattırılmasını,
b- Bakanlıkların, kamu kurum veya kuruluşlarından
süresinde gelmeyen cevabının çabuklaştırılmasını,
c- Mahallinde inceleme yapılmasına karar verilmesini,
d- İlgisine göre bakanlıklar veya ilgili kamu kurum
veya kuruluşlarından Komisyonda veya inceleme mahallinde temsilci hazır
bulundurulmasını,
İsteyebilir.
Başkan tarafından görüşülemeyeceğine dair verilen
kararlar Komisyon üyelerine dağıtılır. Dağıtım tarihinden itibaren on gün
içerisinde yazılı ve gerekçeli olarak itiraz edilmeyen kararlar kesinleşir. Bu
kararlar ilgilisine tebliğ edilir."
MADDE 2.- Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 117
nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Dilekçelerin Komisyon tarafından incelenmesi
Madde 117.- Komisyon Başkanınca 116 ncı maddeye göre
görüşülemeyeceğine karar verilenler dışında kalan dilekçeler ile, aynı madde
gereğince görüşülemeyeceği karara bağlanan dilekçelerden süresi içinde itiraza
uğrayanlar Komisyona sevk edilir.
Komisyon;
a- Kendisine gönderilen dilekçeleri ilk önce 116 ncı
madde hükmü gereğince inceleyerek karar konusu olup olmadığına,
b- Yeni bir kanun veya kanun değişikliğini gerektiren
dilekçelerden, düzenlenmesinde toplumsal yarar görülenlere ilişkin olmak üzere
gerekli hazırlıkları yaparak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına ve
Başbakanlığa bilgi verilmesine,
c- Mahallinde inceleme yapılmasına gerek olup
olmadığına,
Karar verir.
Komisyon üyeleri tarafından hazırlanan kanun teklifleri
genel hükümler çerçevesinde işlem görür."
MADDE 3. - Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Teklifin 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Teklifin 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Teklifin 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.