Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 300)

 

Şanlıurfa Milletvekili Yahya Akman ve 14 Milletvekilinin; Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılması  Hakkında  İçtüzük  Teklifi  ve  Anayasa  Komisyonu

Raporu (2/182)

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılması Hakkındaki Kanun Teklifimiz ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.

Gereğini saygılarımızla arz ederiz.

 

Yahya Akman

Mikail Arslan

Turan Tüysüz

 

Şanlıurfa

Kırşehir

Şarlıurfa

 

Abdullah Çetinkaya

Tevfik Akbak

Fahri Çakır

 

Konya

Çankırı

Düzce

 

Mehmet Kılıç

Halil İbrahim Yılmaz

Kenan Altun

 

Konya

Kütahya

Ardahan

 

Hamit Taşçı

D. Mehmet Kastal

A. İsmet Çanakçı

 

Ordu

Osmaniye

Ankara

 

Abdulaziz Yazar

Muharrem Toprak

Nezir Büyükcengiz

 

Hatay

İzmir

Konya

 

GENEL GEREKÇE

Vatandaşların ve 3.10.2001 tarihli ve 4709 sayılı Kanunla Anayasada yapılan değişiklikle karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla Türkiye’de ikamet eden yabancıların, Türkiye BüyükMillet Meclisine ve yetkili makamlara kendileriyle veya kamu ile ilgili dilek ve şikâyetlerini bildirmelerini içeren dilekçe hakkı Anayasanın “Temel Haklar ve Ödevler” başlıklı ikinci kısmının “Siyasî Haklar ve Ödevler” başlıklı dördüncü bölümünde düzenlenmektedir.

Anayasaya göre temel hak ve özgürlüklerin düzenlenmesinde esas alınan kritere göre bunlar “kişinin hakları ve ödevleri”, “sosyal ve ekonomik haklar ve ödevler” ve “siyasî haklar ve ödevler” şeklinde bir ayrıma tâbi tutulmaktadır. Bunlardan kişilerin siyasal gücün kullanılmasına katılmak ve kısmen bu gücün denetlenmesini sağlayan nitelikte olan dilekçe hakkı Anayasayla güvence altına alınmıştır.

Dilekçe hakkı içeriği itibarıyla iki konuyu içermektedir. Bunlardan ilki düşünce ve kanaat hürriyeti ile düşünceyi yayma hürriyetini ilgilendirmektedir. İkincisi ise kişinin kendisi veya kamuyla ilgili dilek ve şikâyetleri ile ilgili olarak yapılan işlemin sonucundan ve safahatından bilgi sahibi olmasını sağlayarak, kişilerin yönetime kısmen katılmasını gerçekleştirmeye yöneliktir.

Dilekçe hakkının konusunu oluşturan, düşünce ve kanaat hürriyeti ile düşünceyi açıklama ve yayma hürriyeti Anayasanın 25 ile 26 ve devamı maddelerinde düzenlenmektedir. Buna paralel olarak insan hak ve özgürlüklerine saygının geliştirilmesini ve giderek artan ulusal ve uluslararası önlemlerle bu hakların dünyaca etkin olarak tanınmasını ve uygulamasını sağlamak amacıyla tüm uluslar için ortak ideal ölçülerini belirleyen Birleşmiş Milletler Genel Kurulunun 10.12.1948 tarihli ve 217 A (III) sayılı Kararı ile ilan edilen İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin 18 ve 19 uncu maddelerinde ve bu Bildiride açıklanan hakların her yerde ve etkin bir şekilde tanınmasını ve uygulanmasını sağlamayı hedef alan 4.10.1950 tarihinde Ülkemiz tarafından imzalanan İnsan Hakları ve Temel Özgürlükleri Korumaya Dayalı Avrupa Sözleşmesinin 9 ve 10 uncu maddelerinde de bu haklara ilişkin düzenlemelere yer verilmektedir.

Herkes temel hak ve hürriyetlerden eşitlik ve adalet gereklerine uygun olarak ve Anayasada gösterilen hürriyetçi demokratik hukuk düzeni içinde bu haklardan yararlanma hakkına sahip bulunmaktadır.

Bu çerçevede vatandaşların ve karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla Türkiye’de ikamet eden yabancıların kendileriyle ilgili veya kamuyla ilgili şikâyetleri hakkıda diğer yetkili makamlarla birlikte Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne de başvurma hakkı bulunmaktadır. Bu hakkın kullanılması önündeki engelleri kaldırmak suretiyle kolaylaştırmak devlete düşen ödevlerin başlıcalarındandır.

AB Uyum Paketinde, bugüne kadar kabul edilen belki de en önemli değişiklik, 3.10.2001 tarih ve 4709 sayılı Anayasa değişikliğidir. Bu pakette Anayasanın 74 üncü maddesinde yapılan ikinci ve en önemli değişiklik ise ikinci fıkradaki “Kendileri ile ilgili başvuruların sonucu, gecikmesizin dilekçe sahiplerine yazılı olarak bildirilir” değişikliği olmuştur.

Bu çerçevede, Dilekçe hakkının kullanılmasının usul ve esaslarının düzenlendiği 1.1.1984 tarihli ve 3071 sayılı Kanunda, 2.1.2003 tarih ve 4778 sayılı Kanunla, demokratikleşme paketi çerçevesinde yapılan değişikliklerle dilekçenin incelenmesi ve sonucunun bildirilmesine ilişkin olarak yetkili makamların yapılan başvuruların sonucu veya yapılan işlemin safahatı hakkında dilekçe sahiplerine cevap vermesi gereken azamî süre altmış günden otuz güne indirilmiştir. Buna paralel olarak Türkiye Büyük Millet Meclisine yapılan başvuruların Dilekçe Komisyonu tarafından incelenmesi ve karara bağlanması konusunda, altmış günlük azamî süre getirilmiş ve ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına Dilekçe Komisyonunca gönderilen dilekçelerin otuz gün içinde cevaplandırılması yükümlülüğü getirilmiştir. Böylelikle Komisyonun iş yükünde yoğun bir artış meydana gelmiş olması nedeniyle Komisyonun çalışma usullerinin bu değişikliklere uygun şekilde yeniden düzenlenmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır.

Sözkonusu dilekçelerden Türkiye Büyük Millet Meclisine gönderilenlerle ilgili olarak, belirtilen dilek ve şikâyetlerin incelenmesinin esas ve usulleri Türkiye Büyük Millet Meclisi tüzüğünün 115 ila 120 nci maddelerinde düzenlenmektedir. Bu düzenlemede öngörülen yapıda dilekçelerden İçtüzüğün 116 ncı maddesinde belirtilen nitelikte olanlarının görüşülemeyeceğine karar verilmesi Başkanlık Divanının görevleri arasında sayılmaktadır.

Ülkemizde yaşanan ekonomik ve sosyal gelişmeler, gerek AB’ne uyum süreci, gerekse Anayasada yapılan değişiklikler, Komisyona yapılan müracaatlarda yoğun bir artış yaşanmasına sebep olmuştur. Bu nedenle dilekçelerle ilgili dilek ve şikâyetler hakkında gerekli araştırma ve incelemenin etkin ve süratli olarak yapılabilmesi için mevcut yapıda köklü bir değişiklik yapılması gerekmektedir. Bu ihtiyaca uygun olarak mevcut Başkanlık Divanının fonksiyonu yeniden düzenlenmiş ve bir kısım yetkileri Komisyon Başkanına devredilmiş ayrıca, Komisyona mahallinde inceleme yapma yetkisi tanınmış ve yapılan işlemler için öngörülen süreler kısaltılmıştır.

Teklif yukarıda belirtilen amaçlarla hazırlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - 3.10.2001 tarihli 4709 sayılı Kanunun 26 ncı maddesi ile Anayasamızın 74 üncü maddesinde değişiklik yapılmış ve bu değişikliğe paralel olarak 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanunda 2.1.2003 tarih ve 4778 sayılı Kanunla ana prensipler yürürlüğe sokulmuştu. Gerek Anayasa gerekse Dilekçe Kanununda yapılan bu değişikliklere paralel Dilekçe Komisyonunun çalışma usul ve esaslarını belirleyen değişikliklerin yapılması zorunlu hale gelmiştir. Komisyonun çalışmasını daha verimli, etkin ve insan haklarına saygılı ve zaman kaybını önleyici hale getirmek için bu düzenlemeler gerçekleştirilmiştir.

Komisyona gelen dilekçelerle ilgili olarak Komisyon Başkanının görev ve yetkileri ayrıntılı olarak belirtilmekte, bunlardan görüşülemeyeceğine karar verilenlerin Komisyon Üyelerine dağıtılması ve dağıtım tarihinden itibaren 10 gün içerisinde itiraz edilmemesi halinde bu kararın kesinleşeceği belirtilmektedir.

Madde 2. - Komisyon Başkanınca, 116 ncı maddesi gereğince görüşülemeyeceğine karar verilenler dışında ve aynı madde gereğince karara bağladığı dilekçelerden süresi içerisinde itiraza uğrayarak Komisyona sevk edilen dilekçelerin Komisyon tarafından incelenmesinin esas ve usulleri düzenlenmektedir.

Madde 3. - Komisyon kararlarından, mahallinde inceleme yapılmasına gerek görülenlerin dışında kalanların, bastırılarak bütün Milletvekillerine ve Bakanlara dağıtılması konusu düzenlenmiştir.

Madde 4. - 3.10.2001 tarihli ve 4709 sayılı Anayasa Değişikliği ile 3071 sayılı Kanunda yapılan değişikliğe paralel olarak sürelerle ilgili yapılması gereken değişiklik gerçekleştirilmiştir. Komisyonun teşekkülünde yapılan değişikliklere paralel olarak “Komisyon Genel Kurulu” ibaresi “Komisyon” olarak değiştirilmekte, Komisyon Kararına itiraz süresi otuz günden on güne ve Komisyonun itiraz üzerine inceleme süresi otuz günden yirmi güne indirilmektedir.

Madde 5. - Komisyonun teşekkülünde yapılan değişikliklere paralel olarak “Komisyon Genel Kurulu” ibaresi “Komisyon” olarak değiştirilmektedir.

Madde 6. - Yürürlüğe ilişkindir.

Madde 7. - Yürütmeye ilişkindir.


Anayasa Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

           Anayasa Komisyonu                4.12.2003

Esas No. : 2/182

Karar No. : 17

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlıkça 13.10.2003 tarihinde esas Komisyon olarak Anayasa Komisyonuna gönderilen "Şanlıurfa Milletvekili Yahya Akman ve 14 Milletvekilinin; Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılması Hakkındaki İçtüzük Teklifi (2/182)", Komisyonumuzun 4.12.2003 tarihli toplantısında görüşülmüştür.

Teklif; Dilekçe Komisyonunun çalışmasını daha verimli, hızlı ve etkili hale getirilmesini sağlamaya yönelik düzenlemeler içermektedir.

Komisyon Başkanı, Teklifin sunuş konuşmasında Dilekçe Komisyonunun önemli bir komisyon olduğunu fakat uygulamada bazı düzenlemelerin eksikliği nedeniyle vatandaşların taleplerine yeterince cevap veremediğine işaret ederek, yapılacak olan değişikliğin bu noktada yararlı olacağını belirtmiştir.

Teklif sahibi Dilekçe Komisyonu Başkanı Sayın Yahya Akman; sayısı yüzlerceyi bulan dilekçelere süresinde cevap veremediklerini, vatandaşların sorunlarına süratli şekilde çözüm bulamadıklarını belirterek dilekçe hakkının fiilen, gerektiği gibi sağlanmasının ancak Dilekçe Komisyonuna işlerlik kazandırılması suretiyle mümkün olacağını ve Teklifin bu amaçla hazırlandığını belirtmiştir. Zamanı kısaltmayı ve Komisyona gelen her dilekçeyi Komisyon üyelerine sunmayı amaçlayan düzenlemeler öngördüklerini ifade etmiştir. Bu şekilde vatandaşa hizmet etmenin, demokratikleşme, insan hakları alanında önemli olacağını, Dilekçe Komisyonunun bir anlamda ombudsmanlık fonksiyonu da icra edeceğini söylemiştir. Ayrıca, Anayasa'nın 74 üncü maddesinde 2001 yılında 4709 sayılı Kanunla yapılan değişikliğe uyum sağlanması amacıyla bu değişikliklerin gereğine dikkat çekmiştir.

Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerde Dilekçe Komisyonunun önemli ancak fonksiyonel olmadığını,Teklifin kanunlaşmasıyla bunun sağlanabileceğini üyelerimiz ifade etmişlerdir.

Teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesine oybirliği ile karar verilmiştir.

Teklifin 1 inci maddesi ile, mevcut metinde Komisyon Başkanlık Divanına verilen görev ve yetkiler, Komisyon Başkanına verilmekte, mevcut süreler kısaltılmakta, dilekçelerin hızlı bir şekilde işleme konulmasına yönelik tedbirler öngörülmektedir. Madde Komisyonumuzca redaksiyon yetkisi ile birlikte oybirliği ile kabul edilmiştir.

Teklifin 2 nci maddesi ile İçtüzüğün Dilekçelerin Komisyon tarafından incelenmesini içeren 117 nci maddesi yeniden düzenlenmektedir. Bu maddenin (b) bendinde geçen "komisyon üyelerince kanun teklifi hazırlanmasına veya" ile "olarak" ibarelerinin çıkarılması ve "olmak üzere gerekli hazırlıkları yaparak" ibaresinin eklenmesi suretiyle Madde, Komisyonumuzca oybirliği ile kabul edilmiştir.

Teklifin, Komisyon kararlarının bastırılması ve dağıtılmasını düzenleyen 3, Komisyon kararlarına itirazı düzenleyen 4, İçtüzüğün 120 nci maddesinde geçen "Komisyon Genel Kurulu" ibaresinin "Komisyon" olarak değiştirilmesini öngören 5, yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 6 ve 7 nci maddeleri ile tümü ve Komisyonumuza redaksiyon yetkisi verilmesi hususu oya sunulmuş ve oybirliği ile kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

 

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Burhan Kuzu

Atilla Koç

Mehmet Ali Bulut

 

İstanbul

Aydın

Kahramanmaraş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Ayhan Sefer Üstün

Uğur Aksöz

Abdullah Torun

 

Sakarya

Adana

Adana

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüsrev Kutlu

İbrahim Hakkı Aşkar

Halil Ünlütepe

 

Adıyaman

Afyon

Afyon

 

Üye

Üye

Üye

 

Oya Araslı

Atila Emek

Tuncay Ercenk

 

Ankara

Antalya

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Salih Erdoğan

Metin Kaşıkoğlu

Mustafa Nuri Akbulut

 

Denizli

Düzce

Erzurum

 

Üye

Üye

Üye

 

Nimet Çubukçu

Yılmaz Kaya

Musa Sıvacıoğlu

 

İstanbul

İzmir

Kastamonu

 

Üye

Üye

Üye

 

Atilla Kart

Süleyman Sarıbaş

Mehmet Kurt

 

Konya

Malatya

Samsun

 

 

Üye

 

 

 

İlyas Sezai Önder

 

 

 

Samsun

 

 


ŞANLIURFA MİLLETVEKİLİ YAHYA AKMAN VE 14 MİLLETVEKİLİNİN TEKLİFİ

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ İÇTÜZÜĞÜNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA İÇTÜZÜK TEKLİFİ

MADDE 1. - 5.3.1973 tarihli ve 584 Karar numaralı Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 116 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Komisyon Başkanının görev ve yetkileri

Madde 116. - Komisyon Başkanı Komisyona gelen dilekçeler ile ilgili olarak;

a- Belli bir konuyu ihtiva etmeyen,

b- Yargı mercilerinin görevine giren konu-larla ilgili olan veya haklarında bu merciler tarafından verilmiş bir karar bulunan,

c- Yetkili idari makamlarca verilen kesin cevap suretini ihtiva etmeyen,

d- Yeni bir kanunu veya bir kanun değişikliğini gerektiren,

e- Somut olay ve belgeye dayanan dilekçeler dışında kanunun dilekçede bulunmasını zorunlu gördüğü şartlardan herhangi birini taşımayan,

Dilekçelerin görüşülemeyeceğine karar verir.

Komisyon Başkanı, birinci fıkranın (d) bendi kapsamında olan dilekçelerden kanun teklifi olarak düzenlenmesinde yarar gördükleri ile (e) bendi kapsamında kalanlardan somut olay ve belgeye dayanan dilekçelerin, Komisyona gönderilmesine karar verebilir.

Ayrıca;

a- Konularına göre bakanlıklar veya ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından bilgi ve belge göndermelerini ve bunlardan eksik veya çelişkili olanların tamamlattırılmasını,

b- Bakanlık, kamu kurum veya kuruluşlarından süresinde gelmeyen yazı cevabının çabuklaştırılmasını,

c- Mahallinde inceleme yapılmasına karar verilmesini,

d- İlgisine göre bakanlıklar veya ilgili kamu kurum veya kuruluşlarından Komisyonda veya inceleme mahallinde temsilci hazır bulundurulmasını,

İsteyebilir.

Başkan tarafından görüşülemeyeceğine dair verilen kararlar Komisyon üyelerine dağıtılır. Dağıtım tarihinden itibaren on gün içerisinde yazılı ve gerekçeli olarak itiraz edilmeyen kararlar kesinleşir. Bu kararlar ilgilisine tebliğ edilir."

MADDE 2. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 117 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Dilekçelerin Komisyon tarafından incelenmesi

Madde 117. - Komisyon Başkanınca 116 ncı maddeye göre görüşülemeyeceğine karar verilenler dışında kalan dilekçeler ile, aynı madde gereğince görüşülemeyeceği karara bağlanan dilekçelerden süresi içinde itiraza uğrayanlar Komisyona sevk edilir.

Komisyon;

a- Kendisine gönderilen dilekçeleri ilk önce 116 ncı madde hükmü gereğince inceleyerek karar konusu olup olmadığına,

b- Yeni bir kanun veya kanun değişikliğini gerektiren dilekçelerden, düzenlenmesinde toplumsal yarar görülenlere ilişkin olarak komisyon üyelerince kanun teklifi hazırlanmasına veya Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına ve Başbakanlığa bilgi verilmesine,

c- Mahallinde inceleme yapılmasına gerek olup olmadığına,

Karar verir.

Komisyon üyeleri tarafından hazırlanan kanun teklifleri genel hükümler çerçevesinde işlem görür."

MADDE 3. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 118 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Komisyon kararlarının bastırılması ve dağıtılması,

Madde 118. - Komisyon Başkanlığı, Komisyon tarafından alınan kararlardan 117 nci maddenin ikinci fıkrasının (c) bendi dışındaki kararları gecikmeksizin bastırır ve bütün milletvekillerine ve bakanlara dağıtır.

MADDE 4. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 119 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Komisyon kararlarına itiraz,

Madde 119. - Türkiye Büyük Millet Meclisinin her üyesi Komisyonun kararına, kararın dağıtım gününden itibaren on gün içinde gerekçeli bir yazıyla itiraz edebilir. Aksi halde dilekçe hakkındaki karar kesinleşir.

Komisyon itiraz edilen dilekçeler için, itiraz tarihinden itibaren yirmi gün içinde bir rapor düzenleyerek Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunar. Türkiye Büyük Millet Meclisinin alacağı karar kesindir.

Bu madde hükümleri gereğince kesinleşen kararlar, dilekçe sahiplerine ve ilgili bakanlıklara bildirilir.

MADDE 5. - Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 120 nci maddesinde geçen “Komisyon Genel Kurulu” ibaresi, “Komisyon” olarak değiştirilmiştir.

MADDE 6. - Bu İçtüzük hükümleri, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 7. - Bu İçtüzük hükümleri, Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından yürütülür.

 

ANAYASA KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ İÇTÜZÜĞÜNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA İÇTÜZÜK TEKLİFİ

MADDE 1. - 5.3.1973 tarihli ve 584 Karar numaralı Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 116 ncı maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Komisyon Başkanının görev ve yetkileri

Madde 116. - Komisyon Başkanı Komisyona gelen dilekçeler ile ilgili olarak;

a- Belli bir konuyu ihtiva etmeyen,

b- Yargı mercilerinin görevine giren konularla ilgili olan veya haklarında bu merciler tarafından verilmiş bir karar bulunan,

c- Yetkili idari makamlarca verilen kesin cevap suretini ihtiva etmeyen,

d- Yeni bir kanunu veya bir kanun değişikliğini gerektiren,

e- Kanunun dilekçede bulunmasını zorunlu gördüğü şartlardan herhangi birini taşımayan,

Dilekçelerin görüşülemeyeceğine karar verir.

Ancak; Komisyon Başkanı, birinci fıkranın (d) bendi kapsamında olan dilekçelerden kanun teklifi olarak düzenlenmesinde yarar gördükleri ile (e) bendi kapsamında kalanlardan somut olay ve belgeye dayanan dilekçelerin, Komisyona gönderilmesine karar verebilir.

Ayrıca;

a- Konularına göre bakanlıklar veya ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından bilgi ve belge göndermelerini ve bunlardan eksik veya çelişkili olanların tamamlattırılmasını,

b- Bakanlıkların, kamu kurum veya kuruluşlarından süresinde gelmeyen cevabının çabuklaştırılmasını,

c- Mahallinde inceleme yapılmasına karar verilmesini,

d- İlgisine göre bakanlıklar veya ilgili kamu kurum veya kuruluşlarından Komisyonda veya inceleme mahallinde temsilci hazır bulundurulmasını,

İsteyebilir.

Başkan tarafından görüşülemeyeceğine dair verilen kararlar Komisyon üyelerine dağıtılır. Dağıtım tarihinden itibaren on gün içerisinde yazılı ve gerekçeli olarak itiraz edilmeyen kararlar kesinleşir. Bu kararlar ilgilisine tebliğ edilir."

MADDE 2.- Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün 117 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Dilekçelerin Komisyon tarafından incelenmesi

Madde 117.- Komisyon Başkanınca 116 ncı maddeye göre görüşülemeyeceğine karar verilenler dışında kalan dilekçeler ile, aynı madde gereğince görüşülemeyeceği karara bağlanan dilekçelerden süresi içinde itiraza uğrayanlar Komisyona sevk edilir.

Komisyon;

a- Kendisine gönderilen dilekçeleri ilk önce 116 ncı madde hükmü gereğince inceleyerek karar konusu olup olmadığına,

b- Yeni bir kanun veya kanun değişikliğini gerektiren dilekçelerden, düzenlenmesinde toplumsal yarar görülenlere ilişkin olmak üzere gerekli hazırlıkları yaparak Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına ve Başbakanlığa bilgi verilmesine,

c- Mahallinde inceleme yapılmasına gerek olup olmadığına,

Karar verir.

Komisyon üyeleri tarafından hazırlanan kanun teklifleri genel hükümler çerçevesinde işlem görür."

MADDE 3. - Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4. - Teklifin 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 5. - Teklifin 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. - Teklifin 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 7. - Teklifin 7 nci maddesi  Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.