Dönem : 22
Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 308)
Denizli Milletvekili Ümmet Kandoğan’ın Bazı Belediyelerin
Kaldırılması Hakkında Kanun Teklifi ve İçişleri Komisyonu Raporu (2/216)
Not : Teklif Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile İçişleri
komisyonlarına havale edilmiştir.
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bazı Belediyelerin
Kaldırılması Hakkında Kanun Teklifi ve gerekçesi, ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
Ümmet
Kandoğan
Denizli
GENEL GEREKÇE
Ulaşım ve teknolojide
meydana gelen gelişmeler hizmet ölçeğini büyütmüştür. Yeteri büyüklükte olmayan
hizmet birimlerinde bazı hizmetlerin yürütülmesi yüksek maliyetlere
katlanılmasına neden olmaktadır. Avrupa’da da 1950’lerden itibaren mahallî
idarelerin ölçeklerinin büyütülmesi yönünde genel bir eğilim bulunmaktadır.
Ülkemizde bu açıdan duruma bakıldığında önemli sayıda belediyenin bu ölçeğe
sahip olmadığı görülmektedir. Öyle ki toplam belediye sayısı içinde % 11
dolayındaki 355 belediye, belediye kurulması için gerekli olan 2000 nüfusun
altındadır ve bunun 9 adedi ilçe belediyesidir. Nüfusu iki binin altına düşmüş
belediyeler, 1580 sayılı Belediye Kanununda belediye tüzel kişiliğini
kazanabilmek için öngörülen 2000 nüfus koşulunu kaybetmiş bulunmaktadırlar. Bu
belediyelerin varlığını sürdürüyor olması, 1580 sayılı Kanuna aykırılık
oluşturmaktadır. Öte yandan bu belediyeler kendilerine tahsis edilen
gelirlerinin büyük bir kısmını personel vb. giderler için kullandıklarından
yerel ihtiyaçları karşılayacak şekilde hizmet sunamamakta ve kamu kaynaklarını
rasyonel kullanamamaktadırlar. Bu da ülke kaynaklarının heba olmasına ve yerel
halkın mahallî hizmetlerden gereği gibi yararlanamamasına yol açmaktadır. Bütün
bunlardan dolayı mevzuattaki nüfus koşulunu karşılamayan belediyelerin bir
defalığına tüzel kişiliklerinin kanunla kaldırılarak kamu yararının sağlanması
amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Belediyelerin etkili, verimli
ve ekonomik hizmet sunumu konusunda 2000 nüfus şartının yeterli olmadığı kabul
edilmektedir. Bu sebeple, nüfusu 2000’in altına düşen belediyelerin tüzel
kişiliklerinin kaldırılarak en yakın belediyeye katılmaları veya mümkün köy
haline getirilmesi öngörülmüştür.
Madde 2. - Tüzel kişiliği kaldırılan
belediyelerde çalışan memur ve işçiler ile diğer personelin mağduriyetlerini
önleyecek şekilde uygun kadrolara ve ihtiyaç bulunan kurumlara 190 sayılı Genel
Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye bağlı olmaksızın atama
imkânı getirilmektedir.
Geçici Madde 1. - Tüzel kişiliği
kaldırılan Belediyeler ve organlarının kamu hizmetlerinde bir aksamaya sebep
olmaması amacı ile ilk mahalli idareler seçimlerine kadar görev yapma imkânı
getirilmektedir.
Geçici Madde 2. - Tüzel kişiliği
kaldırılan belediyelerin katıldığı diğer belediyeler ile köy haline gelen
yerlerde, 28 Mart 2004 tarihinde yapılacak Mahalli idare seçimlerinin bu
yerlerin yeni durumuna göre yapılması öngörülmüştür.
Madde 3. - Yürürlük maddesidir.
Madde 4. - Yürütme maddesidir.
İçişleri
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
İçişleri
Komisyonu
Esas No. : 2/216 17.12.2003
Karar No. : 53
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
16.12.2003 tarihinde Başkanlığınıza
sunulan, “Denizli Milletvekili Ümmet Kandoğan’ın; Bazı Belediyelerin Kaldırılması
Hakkında Kanun Teklifi”, Başkanlığınızca, 16.12.2003 tarihinde Komisyonumuza
havale edilmiş ve komisyonumuz, 17.12.2003 tarihli 22 nci toplantısında
İçişleri, Adalet ve Maliye bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Teklifi
inceleyip görüşmüştür.
Teklif ile nüfusu 2 000’in altında bulunan
belediyelerin tüzelkişilikleri sona erdirilmektedir. Bilindiği gibi belediye
kuruluşlarını düzenleyen 1580 sayılı Belediye Kanununun 7 nci maddesinde,
belediye kurulabilmesi 2 000 nüfusa sahip olma koşuluna bağlanmıştır.
Kurulduktan sonra nüfusu 2 000’in altına düşen belediyelerin
tüzelkişiliklerinin kaldırılması ile ilgili olarak Kanunda bir hüküm
bulunmamaktadır. Böyle bir işlemin yapılabilmesi için idare hukukunda genel
ilke olan tersine işlem teorisinin uygulanması gerekmektedir. Ancak bu ilke,
bugüne kadar işletilmemiş ve nüfusu 2 000’in altında olan 349 belediye
oluşmuştur. Kanun Teklifi ile bu 349 belediyeden, 9’u ilçe merkezinde bulunan
belediye hariç olmak üzere, 340’ının belediye tüzelkişiliğinin sona erdirilmesi
amaçlanmaktadır.
Teklifin tümü üzerinde yapılan görüşmeler
sırasında şu görüşler ileri sürülmüştür:
- Teklifte getirilen düzenleme, siyasî
çıkar hesabı gütmeyen, kamu yararını gözeten partilerüstü bir düzenlemedir.
- 1580 sayılı Kanun 1930 yılında
çıkarılmıştır ve 2 000 nüfus koşulu 1930 yıllarındaki durum dikkate alınarak
öngörülmüştür. Oysa 1930 koşulları değişmiştir ve oluşan yeni koşullara göre
yeni ölçeklerin belirlenmesi zorunluluktur.
- Nitekim bu mantıkla, hazırlanmakta olan
Kamu Yönetimi Reformu Tasarı Taslağında belediye kurulabilmesi için asgarî
nüfusun 5 000 ya da 10 000 olması konusu tartışılmaktadır.
- Yerel hizmetlerin yerel düzeyde
sunulması bütün dünyada görülen bir eğilimdir. Ancak dünyada görülen bir başka
eğilim, hizmetlerin daha büyük ölçeklerde sunulması ve bu sayede toplam hizmet
maliyetlerinin azaltılmasıdır. Hizmetlerin bölünme yoluyla küçük ölçekli
birimlerde sunumu, hizmet maliyetini artırmakta ve sağladığı faydanın çok
ötelerine taşımaktadır. Dolayısıyla maliyet-fayda analizi yapılarak, hizmet
birimlerinin büyüklüğü yeniden belirlenmektedir.
- Bu bağlamda örneğin Japonya’da 33.000
olan belediye sayısı 3.000’e indirilmiştir.
- Ülkemizde nüfusu 500 olup 1 trilyon TL
borcu olan belediyeler bulunmaktadır. Bu belediyelerde sadece personel istihdam
edilmekte ve lüks makam araçları kullanılmaktadır. Oysa bu parayla aynı
belediyenin yeni baştan her yönüyle modernleştirilmesi olanaklıdır. Oysa mevcut
duruma bakıldığında bu borca rağmen bu tür belediyelerin geri kaldıkları da
görülmektedir.
- Dolayısıyla 2000’in altında nüfusu olan
yerlerin, ekonomik olarak verimli olmalarının olanağı bulunmamaktadır.
- Bu yerlerin tüzelkişiliklerine son
verilmesi 1580 sayılı Kanuna aykırı değildir; tam tersine 1580 sayılı Kanunun
gereğidir.
- Nüfusu 2000’in altındaki belediyelerin
kazanılmış haklarından da söz edilemez; çünkü ancak 2000 ve üstü nüfusa sahip
belediyelerin kazanılmış hakkından söz edilebilir.
Kanun Teklifinin görüşülme yöntemine karşı
olan Komisyon üyelerimiz,
- Seçim takviminin başlamış bulunduğunu;
- Teklifteki düzenlemelerin seçim kanunu
hükmü niteliğinde olduğunu,
- Bu nedenle bu düzenlemelerin ancak bir
yıl sonra yürürlüğe girebileceklerini,
- Teklifin daha ayrıntılı görüşülerek
seçimden sonra uygulanmak üzere görüşülmesi gerektiğini,
İfade etmişlerdir.
Cevaben yapılan açıklamalarda, bu konunun
uzun zamandır kamuoyunun gündeminde tartışıldığı ve kamunun kaynaklarının halen
heba edilmekte olduğu belirtilmiştir. Seçimlerin yapılması halinde bu
belediyeler seçilmiş organlara sahip olacaklarından, bu seçilmiş organların
kazanılmış hakları, çıkarılacak kanunun uygulaması bakımından büyük hukuksal
sorunlar doğuracak niteliktedir. Oysa kazanılmış haklar doğmadan, yani seçimden
önce bu Kanunun çıkarılması, yeni döneme sorunsuz geçişi sağlayacaktır. Bu
nedenle Kanun Teklifinin seçimlerden önce çıkarılarak uygulanması büyük önem
taşımaktadır.
Teklifin tümü üzerindeki bu görüşmelerden
sonra, Teklif ile gerekçesi uygun bulunmuş ve maddelerinin görüşülmesine
geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Teklifin 1 inci maddesi ile nüfusu 2000’in
altında olan ve il ya da ilçe merkezi olmayan belediyelerin tüzelkişiliği
kaldırılmaktadır. Bu belediyelerden,
1. Sınırları mevcut bir belediyenin
belediye sınırına 2500 metreden daha yakın olanlar mevcut belediyeye
katılmakta;
2. Diğer belediyeler aynı adlı köye
dönüşmektedir.
Maddede ayrıca köye dönüşen ve 2500
metreden daha yakındaki belediyeye katılan belediyelerin hak, alacak ve
borçları, personel, kadro, bütçe ve ödeneklerinin akıbeti de düzenlenmektedir.
Madde üzerinde iki önerge verilmiştir.
Önergelerden birincisiyle 2500 metre yakınlık koşulu kaldırılmakta ve sadece
bir belediyeye bitişik olan tüzelkişiliği kaldırılmış belediyelerin bitişik
olduğu belediyeye katılımı öngörülmektedir. Böylece 2500 metre boyunca mevcut
belediye ile arada başka bir köy olması ve bütünlüğün bozulması sorunu
giderilmiş olmaktadır. İkinci önerge ile köye dönüşen belediyelerdeki
devirlerin il özel idaresine yapılması öngörülmektedir. Böylece il özel idaresi aracılığıyla
kaynakların heba edilmesinin önüne geçilebilecektir. Komisyonumuz her iki
önergeyi de kabul etmiş ve maddeyi iki önerge doğrultusunda değiştirerek kabul
etmiştir.
Teklifin tüzelkişiliği kaldırılan
belediyelerdeki personelin durumunu düzenleyen 2 nci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
Teklifin eski durumla yeni durum arasında
uyumu sağlayan geçiş hükümleri Geçici 1 ve Geçici 2 nci maddelerde
düzenlenmektedir. Bu maddeler Komisyonumuzca kabul edilmiştir. Geçici 2 nci
maddede sehven yazıldığı anlaşılan 28 Mart 2003 tarihi 28 Mart 2004 biçiminde
düzeltilmiştir.
Teklifin yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3
ve 4 üncü maddeleri, Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula sunulmak üzere arz
olunur.
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tevfik Ziyaeddin
Akbulut |
Ali Sezal |
Ümmet Kandoğan |
|
Tekirdağ |
Kahramanmaraş |
Denizli |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Muharrem Tozçöken |
Ali Küçükaydın |
Şevket Gürsoy |
|
Eskişehir |
Adana |
Adıyaman |
|
|
|
(Ret, muhalefet şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şevket Orhan |
Ali Yüksel Kavuştu |
Mehmet Sait Armağan |
|
Bursa |
Çorum |
Isparta |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Sıdıka Sarıbekir |
Nusret Bayraktar |
Hakkı Ülkü |
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
(Ret, muhalefet şerhi eklidir) |
|
(Ret, muhalefet şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Serpil Yıldız |
Sinan Özkan |
Mehmet Siyam Kesimoğlu |
|
İzmir |
Kastamonu |
Kırklareli |
|
|
|
(Ret, muhalefet şerhi eklidir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sefa Sirmen |
Ali Oksal |
Selami Uzun |
|
Kocaeli |
Mersin |
Sivas |
|
(Ret, muhalefet şerhi eklidir) |
(Ret, muhalefet şerhi eklidir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Şevket Arz |
Mehmet Kartal |
Şükrü Önder |
|
Trabzon |
Van |
Yalova |
|
(Ret, muhalefet şerhi eklidir) |
(Ret, muhalefet şerhi eklidir) |
|
MUHALEFET ŞERHİ
Teklif ile nüfusu 2000’in altına düşmüş
belediyelerin tüzelkişilikleri kaldırılmaktadır. Konu son derece önemli olup
üzerinde derin düşünmeyi zorunlu kılmaktadır. Ancak Teklifin getirilme yöntemi
bu tür bir derinlemesine incelemeyi olanaksız kılmıştır. Ayrıca aynı konu “Kamu
Yönetimi Reformu Tasarı” Taslağında da bulunmaktadır. Konu, sözkonusu Tasarı
kapsamında tüm yönleriyle değerlendirilmekte ve ayrıntılı olarak
incelenmektedir. Bu düzenlemeleri Tasarının içinden ayıklayarak çekip almak hem
Tasarının bütünlüğünü bozacak hem de konunun tek boyutlu düşünülmesine neden
olacaktır. Bu nedenle Teklifteki önerinin, sözkonusu Tasarı kapsamında
düşünülmesi gerekirdi.
Öte yandan, ülkemiz 28 Mart 2004 tarihli
mahallî idareler seçiminin atmosferine girmiş bulunmaktadır. Belediye
tüzelkişiliği kaldırılan bu yerlerin çoğunda aday adayları ortaya çıkmış ve
seçim çalışmalarına başlamış bulunmaktadır. Dolayısıyla teklifteki düzenleme,
seçimleri etkileyecek niteliktedir. Kanun Teklifindeki hükümler seçim hükmü
niteliğinde olduğundan, ancak bir yıl sonra yürürlüğe girebilecektir.
Dolayısıyla hukuksal olarak seçimde uygulanma şansı bulunmayan bu
düzenlemelerin aceleye getirilmesinin bir gereği bulunmamaktadır.
Özetle, görüşülme yöntemi bakımından
birçok sakıncalar taşıyan bu Kanun Teklifine, görüşülme yöntemi bakımından
muhalifiz.
Hakkı Ülkü |
Mehmet Siyam Kesimoğlu |
Şevket Gürsoy |
|
|
İzmir |
Kırklareli |
Adıyaman |
|
Sıdıka Sarıbekir |
Mehmet Kartal |
Şevket Arz |
|
İstanbul |
Van |
Trabzon |
|
Mehmet Sefa Sirmen |
Ali Oksal |
|
|
Kocaeli |
Mersin |
|
DENİZLİ MİLLETVEKİLİ ÜMMET KANDOĞAN’IN TEKLİFİ
BAZI BELEDİYELERİN
KALDIRILMASI
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 2000 Yılı Genel Nüfus Sayımı sonuçlarına göre il
ve ilçe merkezleri hariç nüfusu 2000’in altında olan belediyelerin tüzel
kişilikleri kaldırılmıştır.
Tüzel kişiliği kaldırılan belediyelerden belediye sınırları mevcut bir belediyenin belediye sınırlarına 2 500 metreden daha yakın olanlar bu belediyeye katılırlar. Diğerleri aynı adlı köye dönüşür.
Tüzel kişiliği kaldırılan belediyelerin taşınır ve taşınmaz
malları; hak, alacak ve borçları, personel, kadro, bütçe ve ödenekleri, katılma
halinde katıldıkları belediyeye devredilir.
Köye dönüştürülen yerlerde ise kadro ve personel hariç diğer
devirler köy tüzel kişiliğine yapılır. Köy tüzel kişiliğince karşılanamayan
borçlar il özel idaresince üstlenilir. Memur ve kadrolu işçiler; ildeki genel
ve katma bütçeli kuruluşların boş kadrolarına ihtiyaç durumu da dikkate
alınarak vali tarafından atanır. Ataması yapılamayanlar il özel idaresinin
ilgili kadrolarına atanır.
Tüzel kişilikleri kaldırılan belediyelerin tasfiyesi ile köy
dönüştürme işlemleri il özel idaresince yapılır.
MADDE 2. - Tüzel kişiliği kaldırılan belediyelerin memur ve
daimi işçileriyle ilgili olarak katıldıkları belediyede veya devredildiği
takdirde il özel idaresinde gerekli kadro düzenlemeleri, devralınan kadro
sayısını aşmamak üzere 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname hükümlerine bağlı olmaksızın belediye meclisi veya il genel
meclisinin kararı ve valinin onayıyla yapılır. Devredilen memur ve daimi
işçiler durumlarına uygun bir kadroya atanıncaya kadar halen aldıkları aylık,
ödenek, yolluk ve diğer ödemeleri ve özlük haklarını katılma halinde bu
belediyeden köye dönüşme halinde ise il özel idaresinden almaya devam ederler.
Durumlarına uygun bir kadroya ataması yapılanların, bu kadrolarda alacakları
aylık, ödenek, yolluk ve diğer ödemeler toplamı halen aldıkları aylık, ödenek,
yolluk ve diğer ödemeler toplamından az olması halinde aradaki fark kapanıncaya
kadar söz konusu miktar tazminat olarak ödenir.
Sözleşmeli personel sözleşmeleriyle; geçici işçiler ise
vizeli pozisyonlarıyla birlikte katılınan belediyeye, köye dönüşme halinde il
özel idaresine devredilir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Tüzel kişiliği kaldırılan belediyelerin
tüzel kişilikleriyle seçilmiş organları ilk mahallî idareler seçimlerine kadar
görevlerine devam eder. Tüzel kişiliği kaldırılan belediyelerde bu Kanunun
yayımı tarihinden itibaren yeni imar planı veya mevcut imar planlarında ek ve
değişiklik ile 3194 sayılı İmar Kanununun 18 inci maddesine göre imar
uygulaması yapılamaz. Ayrıca açıktan veya naklen personel ataması ile borçlanma
veya bütçede ödeneği bulunmayan hususlarda yeni ihale yapılamaz. Tüzel
kişilikleri sona eren belediyelerden köy haline dönüştürülecekler veya bir
başka belediyeye katılacak olanlar, katıldıkları belediye ile birlikte bu
Kanunun yayımı tarihinden itibaren valiliklerce yedi gün içinde tespit ve ilan
edilir. Bu durum ilgili seçim kurulu başkanlıklarına bildirilir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunla tüzel kişiliği kaldırılarak
diğer bir belediyeye katılan yerler ile bu belediyelerde ve köye dönüştürülen
yerlerde 28 Mart 2003 tarihinde yapılacak olan mahallî idareler ve mahalle
muhtarlıkları ile ihtiyar heyetleri seçimleri, buraların bu Kanunla düzenlenen
yeni durumlarına göre yapılır.
MADDE 3. - Bu Kanunun 2 nci maddesi 28 Mart 2004 tarihinde,
diğer hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
İÇİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
BAZI BELEDİYELERİN
KALDIRILMASI
HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 2000 Yılı Genel Nüfus Sayımı sonuçlarına göre, il
ve ilçe merkezleri hariç, nüfusu 2000’in altında olan beledi-yelerin
tüzelkişilikleri kaldırılmıştır.
Tüzelkişiliği kaldırılan belediyelerden belediye sınırları
mevcut bir belediyenin belediye sınırına bitişik olanlar bu belediyeye katılırlar.
Diğerleri aynı adlı köye dönüşür.
Tüzelkişiliği kaldırılan belediyelerin taşınır ve taşınmaz
malları; hak, alacak ve borçları, personel, kadro, bütçe ve ödenekleri, katılma
halinde katıldıkları belediyeye devredilir.
Köye dönüştürülen yerlerde bu devirler il özel idaresine
yapılır. Tasfiye sonucu kalan borçlar il özel idaresince üstlenilir; varsa
kalan taşınmaz mallar ile bütçe ödenekleri ilgili köy tüzelkişiliğine
aktarılır. Memur ve kadrolu işçiler, ildeki genel ve katma bütçeli kuruluşların
boş kadrolarına ihtiyaç durumu da dikkate alınarak vali tarafından en geç üç ay
içinde atanır. Bu süre içinde ataması yapılmayanlar durumlarına uygun il özel
idaresi kadrolarına atanır.
Tüzelkişilikleri kaldırılan belediyelerin tasfiyesi ile köye
dönüştürme işlemleri il özel idaresince yapılır.
MADDE 2. - Teklifin 2 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1. - Teklifin geçici 1 inci
maddesi,Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2. - Bu Kanunla tüzelkişiliği kaldırılarak
diğer bir belediyeye katılan yerler ile bu belediyelerde ve köye dönüştürülen
yerlerde 28 Mart 2004 tarihinde yapılacak olan mahallî idareler ve mahalle
muhtarlıkları ile ihtiyar heyetleri seçimleri, buraların bu Kanunla düzenlenen
yeni durumlarına göre yapılır.
MADDE 3. - Teklifin 3 üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Teklifin 4 üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.Ê