Dönem
: 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 620)
Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili Bursa
Milletvekili Faruk Çelik’in Yapı Denetimi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Teklifi ile Sakarya Milletvekili Recep Yıldırım’ın Benzer
Mahiyetteki Kanun Teklifi ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu Raporu (2/300, 2/302)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yapı Denetimi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun teklifim ve gerekçesi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla arz ederim.
Faruk Çelik
Bursa
AKParti Grup Başkanvekili
GENEL GEREKÇE
Bilindiği üzere inşaat sektörü ülkemizin lokomotif
sektörlerinden biridir. İnşaat sektörünün önünü açmaya yönelik girişimler
beraberinde birçok sektörün de canlanmasına ve dolayısıyla ekonomimizin
hareketlenmesine zemin hazırlayacaktır. Kaldı ki yapılması düşünülen değişiklik
öncelikli olarak dar gelirli vatandaşların konut ihtiyaçlarını karşılamalarına
kolaylık getirilmesini amaçlamaktadır.
Bu teklif ile Yapı Denetimi Hakkında Kanuna tabi
olmayan yapılara bodrum katı dışında en çok iki katlı ve toplam inşaat alanı
200 m2’yi geçmeyen müstakil yapılar da eklenmektedir. Zira bu yapılar, kanuna
tabi diğer yapılara nazaran denetimi daha kolay, halkın konut ihtiyacının
karşılanması bakımından yapı maliyetinden yapı denetim kuruluşlarına ayrılan
kısımdan tasarruf edilmesini sağlayıcı, kanuna tabi diğer yapılara nazaran
taşıdığı riski daha az olan yapılardır.
Ayrıca bu tür yapıların Yapı Denetimi Hakkındaki Kanuna
tabi tutulması konut ihtiyacını karşılamaya yönelik kaçak yapılaşmanın da önünü
açmaktadır. Diğer taraftan bu yapılar tamamen denetimsiz bırakılmamakta,
denetim bakımından 3194 sayılı İmar Kanununa tabi tutulmaktadır.
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Yapı Denetimi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun teklifim ve gerekçesi ekte sunulmuştur.
Gereğini saygılarımla arz ederim. 15.6.2004
Recep
Yıldırım
Sakarya
GEREKÇE
Dünyanın aktif bir deprem kuşağı içerisinde olan,
toprak ve nüfus itibariyle neredeyse tamamı deprem tehlikesi altında bulunan
ülkemizde henüz etkili bir yapı denetim sistemi kurulamamıştır.
17 Ağustos ve 12 Kasım 1999 tarihlerinde yaşanan
depremler sonucu bu konudaki mevzuat eksikliğini gidermek amacıyla gerekli
düzenlemelerin yapılması hedeflenmiş, ancak gerek 595 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ve sonrasında 4708 sayılı Kanunun uygulanmasında aksaklıklarla
karşılaşılmıştır. Mezkur Kanunun uygulanmasıyla ortaya çıkan aksayan yönler
düzeltilmeli ve bu konuda yapılan çalışmalar bir an önce sonuçlandırılmalıdır.
Bu doğrultuda yapı denetim sistemine sigortanın dahil edilmesi, yapı denetim
kuruluşlarının denetiminin daha etkin hale getirilmesi, sistemde sorumlu
konumda olanların görev ve sorumluluklarının açık bir şekilde belirlenmesi,
cezaların daha caydırıcı olması, yapı denetim sisteminin yaygınlaştırılması ve
geliştirilmesine ilişkin düzenlemeler yapılmalıdır. İnşaat sektörünün önünün
açılması çok sayıda sektörün ve dolayısıyla ülke ekonomimizin canlanmasını
sağlayacaktır. Bu bakımdan yapılması düşünülen değişiklik öncelikli olarak dar
gelirli vatandaşların konut sorununun çözümünü amaçlamaktadır.
Bu teklif ile 3194 sayılı İmar Kanununun 26 ve 27 nci
maddelerinde belirtilen yapıların yanında toplam inşaat alanı 200 m2’yi
geçmeyen yapılar bu Kanunun kapsamı dışında tutulmuştur.
Bu değişiklikle, yapı denetim sistemi ile ilgili
detaylı düzenlemeler yapılıncaya kadar, en azından uygulamada büyük bir sorun
olarak karşılaşılan kapsam konusunda açıklık getirilmesi amaçlanmıştır.
SAKARYA MİLLETVEKİLİ RECEP YILDIRIM’IN TEKLİFİ
YAPI DENETİMİ
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN
TEKLİFİ
MADDE 1. - 29.6.2001 tarihli ve 4708 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"3194 sayılı İmar Kanununun 26 ncı maddesinde
belirtilen kamuya ait yapılar ve tesisler,
27 nci maddesinde belirtilen ruhsata tabi olmayan yapılar ile tek parselde,
bodrum kat hariç olmak üzere en çok iki katlı ve toplam yapı inşaat alanı iki
yüz metrekareyi geçmeyen müstakil yapılar hariç, belediye ve mücavir alan
sınırları içinde ve dışında kalan yerlerde yapılacak yapıların denetimini
kapsar."
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu 29.6.2004
Esas No. : 2/300, 2/302
Karar No. : 48
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 17.6.2004 tarihinde Esas Komisyon olarak Komisyonumuza
havale edilen Bursa Milletvekili, Adalet ve Kalkınma Partisi Grup Başkanvekili
Faruk Çelik tarafından verilen 2/300 esas numaralı "Yapı Denetimi Hakkında
Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi" ile Sakarya
Milletvekili Recep Yıldırım tarafından verilen 2/302 esas numaralı "Yapı
Denetimi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi"
Komisyonumuzun 29.6.2004 tarihli 22 nci Birleşiminde Hükümeti temsilen
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı temsilcilerinin de
katılımlarıyla ve verilen önergenin kabulü doğrultusunda 2/300 esas numaralı
teklif görüşmelere esas kabul edilmek suretiyle incelenip görüşülmüştür.
Teklif ile bodrum katı dışında en çok iki katlı ve toplam inşaat alanı
200 m2’yi geçmeyen müstakil yapılar Yapı Denetimi Kanunu kapsamı dışına
çıkarılmakta ve bunlara İmar Kanunu çerçevesinde inşaat mühendisi veya mimar
tek fenni mesulle ruhsat verilmesi amaçlanmaktadır.
Teklifin geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
Teklif sahibi Milletvekilleri Faruk Çelik ve Recep Yıldırım;
- Yapı denetimi ile ilgili düzenlemelerin afet öncesi yapılması
gerektiği, ancak ülkemizde bunlarla ilgili değişikliklerin afetler sonrası
olduğu ve yapı denetimi mevzuatının ülkenin tümünü kapsaması gerektiği,
- Yapı denetimi ile ilgili olarak hükümet bünyesinde de bir taslak
çalışmasının olduğu bilinmekle birlikte, getirmiş oldukları teklif ile inşaat
sezonunun hızlı olduğu bu günlerde sektöre olumlu katkı sağlanacağı ve kaçak
yapılaşmanın önüne geçilebileceği,
Şeklinde açıklamalarda bulunmuşlardır.
Müteakiben komisyon üyelerince yapılan açıklamalarda;
- Teklifin gayet sağlıklı bulunduğu, dar gelirli vatandaşlar için iyi
sonuçlar getireceği yönünde destekleyici ifadelere yer verilmiştir.
Hükümet adına yapılan açıklamalarda ise;
- Yapı denetimi ile ilgili köklü değişiklikler öngören, tüm Türkiye'yi
kapsayan bir taslak üzerinde görüş alış verişinin devam ettiği,
- Bu taslakla, Teklifin getirdiği hükümler arasında benzerlik bulunduğu,
Yönünde bilgilere yer verilmiştir.
Tümü üzerindeki görüşmelere müteakiben Teklifin maddelerine geçilmesi
uygun görülmüştür.
Teklifin çerçeve 1 inci maddesi;
2/302 esas numaralı Teklifte bulunan "ile tek parselde"
ibaresi istisnaya açıklık getirmek amacıyla 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında
Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasına eklenen ibarenin önüne redaksiyonla
eklenmek ve sözkonusu ikinci fıkradan sonra ilave edilmek istenen fıkra, esasen
İmar Kanununa konu olabileceği ve Yapı Denetimi Hakkında Kanunun özüne aykırı
olduğu gerekçesiyle verilen önergenin kabulü doğrultusunda metinden çıkartılmak
suretiyle,
Kabul edilmiştir.
Teklifin yürürlük ve yürütmeye dair 2 ve 3 üncü maddeleri aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Adem Baştürk |
İbrahim Köşdere |
Mustafa Demir |
|
Kayseri |
Çanakkale |
Samsun |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Ayhan Zeynep Tekin |
Ahmet İnal |
Naci Aslan |
|
Adana |
Batman |
Ağrı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
|
Bursa |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mustafa Ilıcalı |
Abdürrezzak Erten |
Mehmet Parlakyiğit |
|
Erzurum |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
|
Kastamonu |
Kayseri |
Muğla |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Recep Yıldırım |
Asım Aykan |
Hasan Güyüldar |
|
Sakarya |
Trabzon |
Tunceli |
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ GRUP BAŞKANVEKİLİ BURSA
MİLLETVEKİLİ FARUK ÇELİK’İN TEKLİFİ
YAPI DENETİMİ
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 29.6.2001 tarihli ve 4708 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasına "ruhsata tabi
olmayan yapılar" ibaresinden sonra gelmek üzere "bodrum katı dışında
en çok iki katlı ve toplam yapı inşaat alanı 200 m2’yi geçmeyen müstakil
yapılar" ibaresi ile aynı maddeye ikinci fıkradan sonra gelmek üzere
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Bodrum katı dışında en çok iki katlı ve toplam
yapı inşaat alanı 200 m2’yi geçmeyen müstalik yapılara 3194 sayılı İmar Kanunu
çerçevesinde inşaat mühendisi veya mimar tek fenni mesulle ruhsat
verilir."
MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
YAPI DENETİMİ
HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN TEKLİFİ
MADDE 1. - 29.6.2001 tarihli ve 4708 sayılı Yapı
Denetimi Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasına "ruhsata tabi
olmayan yapılar" ibaresinden sonra gelmek üzere "ile tek parselde,
bodrum katı dışında en çok iki katlı ve toplam iki yüz metrekareyi geçmeyen
müstakil yapılar" ibaresi eklenmiştir.
MADDE 2. - Teklifin 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Teklifin 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.