Dönem : 22 Yasama Yılı : 2
T.B.M.M. (S. Sayısı : 581)
Bursa Milletvekili Ertuğrul Yalçınbayır’ın;Türkiye Büyük
Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik
Yapılmasına Dair İçtüzük Teklifi ve İçtüzüğün 37 nci Maddesine Göre
Doğrudan Gündeme Alınma Önergesi (2/243)
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
14.1.2004 günü verdiğim
“Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünde Değişiklik Yapılmasına Dair İçtüzük
Teklifi” 2/243 E. Sayı ile 22.1.2004 tarihinde Anayasa Komisyonuna havale
edilmiş ancak havale gününden itibaren 45 gün içinde sonuçlandırılmamıştır.
Anılan kanun teklifinin
TBMM İçtüzüğünün 37 nci maddesi uyarınca doğrudan Genel Kurul gündemine
alınmasını arz ederim.
14.4.2004
Ertuğrul Yalçınbayır
Bursa
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet
Meclisi İçtüzüğünde değişiklik yapılmasına dair teklif ve gerekçesi ekte
sunulmuştur.
Gereğini takdirlerinize
arz ederim.
Saygılarımla.
14.1.2004
Ertuğrul Yalçınbayır
Bursa
GENEL GEREKÇE
TBMM çalışmalarını kendi
yaptığı içtüzük hükümlerine göre yürütür. İçtüzüğün 23 üncü maddesi
komisyonlara havale, esas ve tali komisyonlar başlığı ile tasarı, teklif veya
kanun hükmünde kararnamelerin hangi komisyonlarda görüşüleceği, esas ve tali
komisyonların hangisi olacağı, işin komisyonlara havalesi sırasında Başkanlık
tarafından tespitini emretmektedir.
Verilen içtüzük
değişiklik teklifi ile bütçe ve kesinhesap tasarılarında Başkanlığın havale
bakımından takdiri kaldırılmış ve bu tasarıların esas komisyon olarak Plan ve
Bütçe Komisyonuna ve bu tasarılar içinde yer alan Bakanlıklar ve ilgili ve
bağlı kuruluşların bütçe ve kesin hesaplarının ise tali komisyon olarak ilgili
ihtisas komisyonlarına havalesi öngörülmektedir
Halkın ödediği vergilerin
ve diğer kamu gelirlerinin, tahsis yerlerinin belirlenmesi ve harcanması siyasî
iktidarlara büyük bir sorumluluk yüklemektedir. Halk, ödediği vergilerin
hesabını sorma hakkına sahiptir. Bütçelerin bu temel kurala göre hazırlanması,
kabulü ve uygulanması gerekir.
Her türlü temel hak ve
özgürlükleri bünyesinde bulunduran "Bütçe Hakkı" kavramının gereği
olarak devlet bütçesinin hazırlanmasında ve denetlenmesinde parlamentonun
etkinliğinin artırılması gerekmektedir. Bütçeye ilişkin temel büyüklüklerin
Plan ve Bütçe Komisyonunda, bakanlıkların ve ilgili kurum ve kuruluşların
bütçelerinin ise ihtisas komisyonlarında görüşülmesi, bütçe hakkının etkin bir
şekilde kullanılmasını doğuracaktır.
Bütçe ve kesinhesap kanun
tasarıları öteden beri sadece, esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonunda
görüşülmektedir. Bütçenin hazırlanmasında ve denetlenmesinde parlamenterlerin
daha katılımcı ve etkili olabilmeleri için bütçe ve kesinhesap tasarılarında
yer alan bakanlık ve ilgili ve bağlı kuruluş bütçelerinin ilgili ihtisas
komisyonuna tali komisyon olarak havalesi uygun olacaktır.
Adalet Bakanlığı
bütçesinin Adalet Komisyonunda, İçişleri Bakanlığı bütçesinin İçişleri
Komisyonunda, Sağlık Bakanlığı bütçesinin Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonunda, Dışişleri Bakanlığı bütçesinin Dışişleri Komisyonunda, Millî
Savunma Bakanlığı bütçesinin Millî Savunma Komisyonunda görüşülmesi gibi diğer
Bakanlık ve bağlı ve ilgili kurum ve kuruluş bütçelerinin ilgili ihtisas
komisyonunda görüşülmesi, Komisyonlara büyük etkinlik ve verimlilik kazandıracaktır.
Parlamentonun daha etkin
ve verimli olmasını teminen işbu teklif verilmiştir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Genel
gerekçede yazılan hususlardır.
Madde 2. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 3. - Yürütme
maddesidir.
BURSA MİLLETVEKİLİ
ERTUĞRUL YALÇINBAYIR’IN TEKLİFİ
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ İÇTÜZÜĞÜNDE DEĞİŞİKLİK TEKLİFİ
MADDE 1. - TBMM
İçtüzüğünün 23 üncü maddesinin 1 inci fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle ilave
edilmiştir :
“Bütçe ve kesinhesap
kanun tasarıları, esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, bu
tasarıların bakanlıklar ve ilgili ve bağlı kurum ve kuruluşlara dair bölümleri
tali komisyon olarak ilgili ihtisas komisyonuna havale edilir.”
MADDE 2. - Bu İçtüzük,
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu İçtüzük,
Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından yürütülür.