Dönem : 22           Yasama Yılı : 2

 

              T.B.M.M.    (S. Sayısı : 305)

 

Çanakkale Milletvekilleri Mehmet Daniş ve İbrahim Köşdere’nin;Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununa Geçici Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (2/212)

 

                                 

Not: Teklif Başkanlıkça; Tarım, Orman ve Köyişleri ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

“Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununa Geçici Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi” ile gerekçesi ilişikte sunulmaktadır.

Arz ederiz.

 

Mehmet Daniş

İbrahim Köşdere

 

Çanakkale

Çanakkale

 

GEREKÇE

Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı, Türk askerlerinin kahramanlığının ve fedakârlığının simgesi olan 1915 Çanakkale Deniz ve Kara Muharebelerinin cereyan ettiği, yaklaşık 250.000 kişinin şehit olduğu, dünyada bir eşi olmayan, korunan doğal muharebe alanlarından olan ve savaşan ulusların ilgisinin giderek arttığı bir alanımızdır.

Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkının; tarihî, kültürel ve doğal dokusunu koruyarak, Çanakkale Savaşlarında Türk Milletinin vatan sevgisini, kahramanlığını, cesaretini, azmini ve özverisini Millî Parka gelen yerli ve yabancı ziyaretçilere “Yaşayan Tarih” yorumu ile sunmak üzere, yeni bir Uzun Devreli Gelişme Planı hazırlanmıştır.

Alanın tarihî ve kültürel kaynak değeri göz önüne alınarak 4533 sayılı Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanunu yürürlüğe girmiştir. Bu Kanun ile Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkının tarihî ve kültürel değerleri ile üzerindeki orman ve bitki örtüsünün korunması, geliştirilmesi ve yönetimine ilişkin esas ve usullerin düzenlenmesi ve dünya uluslarına tanıtılması amaçlanmıştır.

Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Uzun Devreli Gelişme Planı kapsamında, alt ölçekli plan, proje ve uygulamalar öngörülmektedir. Planın öngördüğü hedeflere ulaşmak için bu alt plan, proje ve uygulamalara hemen başlanması gerekmektedir.

Söz konusu alt projeler bir bütünlük arz eden, ama birbirinden farklı nitelikte projelerdir. Millî Parkın Uzun Devreli Gelişme Planının öngördüğü faaliyetlerin, alanın önemine uygun bir şekilde yerine getirilmesi için, projelendirme ve uygulamalarının ciddi ve hassas bir şekilde, Çevre ve Orman Bakanlığının koordinasyonunda tek elden yürütülmesi gerekmektedir.

Bu nedenle, Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı alanında yapılan projelerle ilgili tüm çalışmaların her türlü mal ve hizmet alımları, danışmanlık hizmetleri ve yapım işleri 5 yıl süreyle 26.2.1967 tarih 1050, 4.1.2002 tarih 4734 ve 21.2.1967 tarih 832 sayılı yasaların hükümlerine tâbi olmadan hızlı ve bütünlük içinde yapılması son derece önem arz etmektedir.

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu              11.12.2003

Esas No. :2/212

Karar No. :64

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Çanakkale Milletvekilleri Mehmet Daniş ve İbrahim Köşdere tarafından hazırlanarak 20.11.2003 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 18.12.2003 tarihinde tali komisyon olarak Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen “Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununa Geçici Bir Madde Eklenmesine Dair Kanun Teklifi”, Komisyonumuzun 10.12.2003 tarihinde yapmış olduğu 22 nci birleşiminde Çevre ve Orman Bakanı Osman Pepe ile Maliye Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı ve Sayıştay Başkanlığı ile teklif sahipleri Çanakkale Milletvekilleri Mehmet Daniş ve İbrahim Köşdere’nin katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi;Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı, Türk askerinin kahramanlığının ve fedakârlığının simgesi olan Çanakkale Savaşının cereyan ettiği ve yaklaşık 250 bin kişinin şehit olduğu, dünyada bir eşi olmayan, korunan muharebe alanlarından olan ve savaşan ulusların ilgisinin giderek arttığı bir alandır. Bu Millî Parkın, tarihî, kültürel ve doğal dokusunu koruyarak Millî Parka gelen yerli ve yabancı turistlere bu alanı yaşayan tarih yorumu ile sunmak üzere bir uzun devreli gelişme planı hazırlanmıştır. Bu planın en kısa zamanda bir bütünlük içinde gerçekleştirilebilmesi büyük önem taşımaktadır.

Teklif ve gerekçesi incelendiğinde;

- Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı alanında yürütülecek projeler için her türlü mal ve hizmet alımları, danışmanlık hizmetleri ve yapım işlerinin beş yıl süreyle Sayıştay Kanununun, Muhasebei Umumiye Kanununun ve Kamu İhale Kanununun vize ve tescile ilişkin hükümlerine tâbi olmamasının öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Teklifin tümü üzerinde yapılan müzakerelerde;

-Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Park alanının alt yapı çalışmalarının yapılarak yerli ve yabancı ziyaretçilerin hizmetine açılması ve turizme kazandırılması gerektiği,

- Yerli ve yabancı ziyaretçilerin Millî Park alanında bulunan şehitliklerin bakımsızlığından şikâyetçi olduğu ve bunun ülkemiz açısından da olumsuz bir durum olduğu,

- Kamu İhale Kanununa istisna getirmek yerine, projelerin gerçekleştirilmesi görevinin İstanbul Menkul Kıymetler Borsasına verilmesinin, denetim ve yönetimin Bakanlıkça yürütülmesinin daha uygun olacağı,

- Millî Park alanında birbirinden ayrı olan ancak bütünsellik arz eden düzenlemeler yapılması gerektiği ve bu düzenlemelerin hızlı bir şekilde gerçekleştirilmesi amacıyla Kamu İhale Kanunundan istisna edilmesi zorunluluğu bulunduğu,

- Kamu İhale Kanunu hükümlerine ilişkin değişikliklerin ancak bu kanuna hüküm eklenmesi veya değişiklik yapılması suretiyle düzenlenmesi konusunda hüküm bulunduğu dolayısıyla Teklifle getirilen değişikliğin Kamu İhale Kanununda yapılması gerektiği, ayrıca bu değişiklik yapılırken ilgili kurumların da görüşlerinin alınmasında yarar olduğu,

- Öngörülen istisna uygulamasının diğer pek çok kurumun da yürüteceği projeleri Kamu İhale Kanunu kapsamı dışına çıkarma eğilimini artıracağı,

Şeklindeki görüş ve eleştirileri takiben, Hükümet adına yapılan açıklamalarda;

- Cumhuriyet tarihindeki belli yılların sembolik anlamını kalıcı kılmak amacıyla yapılan çalışmalarda toplumun çeşitli kesimlerinin katılımının sağlanması millî birlik açısından önemli olduğu, Millî Park alanında gerçekleştirilmesi öngörülen projelerin hızlandırılması açısından da bu katkının faydalı olacağı, Cumhuriyetin 80 inci yılı münasebetiyle bu projelerin hayata geçirilmesinin arzu edildiği, bu kanun teklifinin de millî park ve ülkenin tanıtımı yanında Çanakkale Savaşının öneminin vurgulanması açısından önemli olduğu,

- 1994 yılında bölgede çıkan orman yangını neticesinde önemli oranda ormanlık alanın yandığı, muharebe alanlarını tahrip eden, harp mezarlıklarını ve anıtları tehlikeye sokan bu yangın sonunda Millî Parkın yeniden planlanmasının gündeme geldiği ve alınan Millî Güvenlik Kurulu kararı doğrultusunda, Millî Parkın Çevre ve Orman Bakanlığı eşgüdümünde yeni bir Uzun Devreli Gelişme Planının hazırlanmasının öngörüldüğü,

- Bu Gelişme Planı için uluslararası bir yarışma açıldığı ve kazanan ekibin temel planlama projesi doğrultusunda hazırlanacak Uzun Devreli Gelişme Planının Orta Doğu Teknik Üniversitesine yaptırılmasının ve bu kapsamda üniversitenin hazırladığı planlar doğrultusunda çalışmalara başlanılmasının kararlaştırıldığı,

- Hazırlanan bu plan neticesinde ortaya çıkan projenin 66 alt projeden oluştuğu ve projeler hakkında bakanlıkların ve uluslararası kuruluşların onayının da alındığı,

- Bölge için yaklaşık olarak 50 milyon dolarlık uzun soluklu bir projenin söz konusu olduğu, bu tür projelerde zamanın ve kaynakların dikkatli kullanılması gerektiği,

- Avustralya ve Yeni Zelanda gibi ülkelerden de projeye destek tekliflerinin olduğu, ancak Türkiye’nin kendi öz kaynaklarıyla bu projeyi gerçekleştirme gücünün bulunduğu,

- İhale sürecinin hızlı bir şekilde tamamlanması ve hesapların ortak bir havuzda toplanması gerektiği, böylece kamu kaynaklarının belli bir yerde birleştirilerek proje alanlarına hızlı bir şekilde aktarılmasının sağlanacağı,

- 66 alt projeden oluşan bu projenin özel ihtisas gerektirdiği, bu nedenle projenin kamu şirketi marifetiyle yaptırılmasının uygun görüldüğü, projenin büyüklüğü ölçüsünde taşeron firmaların katılımının sağlanmasının amaçlandığı, ayrıca sivil toplum kuruluşları, şirketler, holdingler gibi kuruluşların katılımlarının bir şemsiye altında birleştirilerek proje gerçekleşmesinin maksimize edilmesinin amaçlandığı,

- 2005 yılının Çanakkale Savaşının 90 ıncı yıldönümü olması nedeniyle projenin belli bir oranda gerçekleşmesinin arzu edildiği,

İfade edilmiştir.

Teklif ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.

- Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı alanı kapsamında yürütülecek projelerin Kamu İhale Kanununa eklenen geçici madde ile yedi yıl bu kanuna tâbi olmaksızın yürütülmesini öngören düzenleme metne yeni 1 inci madde olarak ilave edilmiş,

- Teklifin 1 inci maddesi ise; Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununun amaçlarını gerçekleştirmek için oluşturulan özel hesabın kullanımında, bu kanunun 5 inci maddesinde Muhasebei Umumiye Kanunu ve Sayıştay Kanununun vizeye ilişkin hükümlerine tâbi olmayacağı ve ihaleye ilişkin hususların Kamu İhale Kanununda değişiklik şeklinde 1 inci madde olarak düzenlenmesi nedeniyle metinden çıkarılmış, yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri ise aynen kabul edilmiştir.

Ayrıca, içeriğinde yapılan değişiklikler doğrultusunda Teklifin başlığı yeniden düzenlenmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyon

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Mahmut Göksu

Mehmet Zekai Özcan

 

 

 

 

 

İstanbul

Adıyaman

Ankara

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Osman Kaptan

Mehmet Mesut Özakcan

Ali Osman Sali

 

 

Antalya

Aydın

Balıkesir

 

 

(Karşı oy yazısı ekte)

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Kemal Deveciler

Aziz Akgül

Ömer Abuşoğlu

 

Balıkesir

Diyarbakır

Gaziantep

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Nurettin Canikli

Mustafa Zeydan

Alaattin Büyükkaya

 

Giresun

Hakkâri

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Kılıçdaroğlu

M. Mustafa Açıkalın

Hakkı Akalın

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

(Ayrışık oy ekte)

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Ceylan

Y. Selahattin Beyribey

Taner Yıldız

 

Karabük

Kars

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Ünaldı

Ali Er

Kazım Türkmen

 

Konya

Mersin

Ordu

 

 

 

 

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdülkadir Kart

Erol Aslan Cebeci

Enis Tütüncü

 

Rize

Sakarya

Tekirdağ

 

 

 

(Karşı oy yazısı ekte)

 

Üye

Üye

 

 

Mehmet Akif Hamzaçebi

Osman Coşkunoğlu

 

 

Trabzon

Uşak

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

(Karşı oy yazısı ektedir)

 

 

 

 

 

AYRIŞIK OY YAZISI

Kanun ile teklifi Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı alanı kapsamında yürütülecek projeler için her türlü mal ve hizmet alımları, danışmanlık hizmetleri ve yapım işleri, 5 yıl süreyle 1050 ve 4734 sayılı kanunlar ile 832 sayılı Kanunun vize ve tescile ilişkin hükümlerinden istisna edilmektedir.

Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkına ilişkin özel hesaptan yapılacak hizmetler zaten 1050 ve 832 sayılı Kanunlar kapsamı dışındadır. Bu durumda teklifin ve komisyonun kabul ettiği metnin özellik arz eden yani 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa getirmiş olduğu istisnadır. Kamu İhale Kanunu çok yeni bir kanun olup söz konusu işlerin kanun kapsamı dışında bırakılmasını gerektiren objektif bir gerekçe yoktur.

Kanun teklifini ve komisyonun kabul ettiği metni bu açıdan doğru bulmuyoruz.

 

 

 

M. Akif Hamzaçebi

Kazım Türkmen

Enis Tütüncü

 

Trabzon

Ordu

Tekirdağ

 

Ali Kemal Deveciler

Hakkı Akalın

Osman Kaptan

 

Balıkesir

İzmir

Antalya

 

M. Mesut Özakcan

Kemal Kılıçdaroğlu

Osman Coşkunoğlu

 

 

Aydın

İstanbul

Uşak

 

 

 

 


ÇANAKKALE MİLLETVEKİLLERİ MEHMET DANİŞ VE İBRAHİM KÖŞDERE’NİN TEKLİFİ

 

GELİBOLU YARIMADASI TARİHÎ MİLLÎ PARKI KANUNUNA GEÇİCİ BİR MADDE EKLENMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ

 

MADDE 1. - 17.2.2000 tarih ve 4533 sayılı Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 1. - Sınırları 26.5.1973 tarihli ve 7/6477 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ve Eki haritada belirtilen Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı alanı kapsamında yürütülecek projeler için her türlü mal ve hizmet alımları, danışmanlık hizmetleri ve yapım işleri; 5 yıl süreyle, 26.2.1967 tarihli ve 1050 sayılı Kanun, 4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kanun, 21.2.1967 tarihli ve 832 sayılı Kanunun vize ve tescile ilişkin hükümlerine tâbi değildir.”

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

 

KAMU İHALE KANUNUNA GEÇİCİ MADDE EKLENMESİNE DAİR KANUN TEKLİFİ

 

 

MADDE 1. - 4.1.2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 7. - Sınırları 26.5.1973 tarihli ve 7/6477 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ve eki haritada belirtilen Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı alanı kapsamında yürütülecek projeler için her türlü mal ve hizmet alımları, danışmanlık hizmetleri ile yapım ve onarım işleri yedi yıl süreyle bu Kanun hükümlerine tâbi değildir.”

 

 

MADDE 2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.