Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1010)
Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşmasına Katılmamızın Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm ile Dışişleri Komisyonları Raporları (1/1055)
Not: Tasarı; Başkanlıkça
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
ile Avrupa Birliği Uyum ve
Dışişleri Komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
|
|
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
16.6.2005 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-986/2881 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 6.6.2005 tarihinde kararlaştırılan “Tehlikeli Malların
Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşmasına
Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Tehlikeli malların
taşınması, her dönemde özen gösterilmesi gereken özel birtakım düzeneklerin
varlığını ve ayrı bir taşıma modunu gerekli kılmıştır. Özellikle İkinci Dünya
Savaşı sonrası gelişen karayolu taşımacılığı, tehlikeli malların karayollarında
uluslararası taşınmasının da belli esaslara bağlanması ihtiyacını doğurmuştur.
Tehlikeli Malların Karayoluyla Uluslararası Taşınmasına İlişkin Avrupa
Anlaşması (ADR), Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu tarafından
düzenlenmiş, 30 Eylül 1957 tarihinde Cenevre’de imzalanarak 29 Ocak 1968
tarihinde de yürürlüğe girmiştir.
ADR Anlaşması, belli
istisnalar dışında bu anlaşmanın gereklerinin yerine getirilmesi koşuluyla,
karayolu araçlarıyla uluslararası tehlikeli mal taşımacılığının yapılabilmesine
imkân sağlamaktadır.
Söz konusu Anlaşmaya,
Doğu ve Batı Avrupa Ülkelerinin hemen hemen tamamı ile Rusya Federasyonu,
Azerbaycan, Kazakistan ve Beyaz Rusya gibi Türk taşımacılarının güzergahı
durumunda olan bir kısım Asya ülkeleri de taraf olmuş durumdadırlar.
Türkiye’nin anlaşmaya taraf olmaması Türk taşımacılık firmalarının Avrupa ve
Asya yollarındaki yük taşımalarında ciddi sıkıntılarla karşılaşmalarına yol
açmakta, bu ülkelerin de çeşitli platformlarda dahil olduğu Avrupa-Asya Ulaşım
Koridorlarının oluşturulması çalışmalarında bir eksiklik olarak karşımıza
çıkmaktadır.
ADR Anlaşmasının amaçları
şunlardır:
- Karayoluyla
uluslararası taşımacılıkta güvenliğin artırılması,
- Tehlikeli malların
taşınmasına ilişkin Birleşmiş Milletler Tavsiyelerine dayanarak tehlikeli
atıklar dahil olmak üzere tehlikeli malların sınıflandırılması, paketlenmesi,
etiketlenmesi ve test edilmesine ilişkin hükümlerin, diğer taşıma biçimleri ile
uyumlu bir şekilde ortaya konulması,
- Karayoluyla tehlikeli
mal taşıyan araçların yapımı, donanımı ve işleyişine yönelik şartların
belirlenmesi.
Uluslararası taşımalarda
üye ülkeler arasında uyumun sağlanması ve Avrupa Birliği içerisinde serbest
ticaretin kesintisiz şekilde işlemesi amacıyla ADR Anlaşmasının A ve B Ekleri,
Avrupa Birliği tarafından da benimsenmiş bulunmaktadır. Anlaşma, AB’ne üye
ülkelerin toprakları üzerinde gerçekleştirilen tehlikeli mal taşımalarının
düzenlenmesinin temel dayanağı olarak kabul edilmektedir. Tehlikeli eşya
taşımacılığında Üye Ülke yasalarının uyumlaştırılmasına yönelik olarak çıkarılan
21 Kasım 1994 tarih ve 94/55/EC sayılı Konsey Direktifi, ADR Anlaşmasının, 1
Ocak 1997 tarihinden itibaren AB’ne üye ülkelerde uygulanmasını zorunlu
kılmıştır. Bu düzenleme AB’nin 13 Aralık 1996 tarihli ve 96/86 sayılı, 10 Ekim
2000 tarihli ve 2000/61/EC ve 29 Ocak 2001 tarihli ve 2001/7/EC sayılı
Direktifleri ile değişikliğe uğramıştır.
Birleşmiş Milletler
Avrupa Ekonomik Komisyonu Kara Taşımacılığı Komisyonu Tehlikeli Malların
Taşıması Çalışma Grubu, IRU önerilerine dayanarak 26 Ekim 1992 tarihli 51 inci
Oturumunda, Anlaşmanın A ve B Eklerinde değişiklik yapma kararı almıştır. Söz
konusu değişikliğin temel amacı; tehlikeli malların taşınmasına ilişkin
şartların daha kolay yerine getirilebilir ve uygulanabilir olması, böylelikle
ADR Anlaşmasının sadece Anlaşma kapsamındaki karayoluyla uluslararası tehlikeli
malların taşımalarında değil, aynı zamanda tüm Avrupa ülkelerindeki iç
taşımalarda da daha kolay uygulanabilir olmasının sağlanması ve Avrupa
düzeyinde uyumlu bir idari çerçevenin temin edilmesidir. Ayrıca, taşımacılık
zincirindeki belli kişilerin ve kurumların görevlerinin daha açık tanımlanması,
taşımacılık şartlarının daha sistematik şekilde gruplandırılması ve
yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde uygulanabilecek standartların diğer
standartlardan ayırt edilebilir hale getirilmesi yönünde de düzenlemeler
getirilmiştir.
Anlaşmanın en son
değişikliklerini içeren 2003 versiyonu 1 Ocak 2003 tarihi itibarıyla 6 aylık
bir geçiş süresi öngörülerek yürürlüğe girmiş olup, Anlaşmanın A ve B Ekleri 9
kısım halinde aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
Bölüm 1 Genel Hükümler
Bölüm 2 Sınıflandırma
Bölüm 3 Tehlikeli Mallar
Listesi, sınırlı miktarlarda ambalajlanmış
tehlikeli mallara ilişkin özel hükümler ve
istisnalar
Bölüm 4 Ambalajlama ve
depolama hükümleri
Bölüm 5 Sevkiyat
Prosedürleri
Bölüm 6 Ambalajların
yapımı ve testlerine yönelik şartlar, orta boy
dökme konteynerler (IBC), büyük ambalajlar ve
tanklar
Bölüm 7 Taşıma, yükleme,
boşaltma ve elleçleme koşullarına ilişkin Hükümler
Bölüm 8 Araç ekibi,
teçhizatı, faaliyeti ve dokümantasyona yönelik zorunluluklar
Bölüm 9 Araçların yapımı
ve onayına ilişkin şartlar,
Genel hükümler ile
tanımları içeren Bölüm 1, Anlaşmanın önemli bir bölümünü oluşturmaktadır.
Nitekim, bu bölüm diğer bölümlerde kullanılan tüm terimlerin açıklamalarını
ortaya koymakta ve muafiyet şartlarının yanısıra, diğer düzenlemelerin
uygulanabilirliği dahil olmak üzere ADR Anlaşmasının kapsamı ve geçerliliğini
açık bir şekilde tanımlamaktadır. Ayrıca, bu bölümde eğitim, anlaşma, hükümlerinden
ayrılma ve geçici tedbirlerle birlikte tehlikeli mal taşımacılığı zincirindeki
kişi ve kurumların güvenliğe ilişkin yükümlülüklerini tanımlayan hükümler de
yer almaktadır. Güvenlik danışmanlarına ilişkin şartlar, güvenlik şartlarının yerine getirilmesini destekleyen
kontroller ve diğer tedbirlere ilişkin hükümler de metne dahil edilmiştir.
Anlaşmanın kabul
edilmesi, Türkiye’nin Avrupa Birliği ve uluslararası kuruluşlar ile
bütünleşmesine katkı sağlayacaktır. Türkiye’nin ADR Anlaşmasına taraf olmasıyla
birlikte, Türkiye’de açılacak ADR eğitim merkezlerinin verecekleri sürücü
sertifikaları yine akredite edilmiş bir Türk kurumu tarafından onaylanacak ve
üye ülkelerin tümünde geçerli olacaktır. Neticede ülkemiz uluslararası karayolu
tehlikeli yük taşımacıları Anlaşma hükümlerine uygun olarak Avrupa ülkelerine
daha rahat yük taşıyabilecektir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve |
29.6.2005 |
|
|
Turizm Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/1055 |
|
|
|
Karar No.: 78 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlıkça 16.6.2005
tarihinde TBMM Başkanlığına sunulan, Başkanlığınızca 21.6.2005 tarihinde
Komisyonumuza tali komisyon olarak havale edilen "Tehlikeli Malların
Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşmasına
Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun
29.6.2005 tarihli 38 inci Birleşiminde Dışişleri, Maliye ve Ulaştırma
bakanlıkları temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşüldü.
Tasarı incelendiğinde;
- Belli istisnalar
dışında bu anlaşmanın, gereklerinin yerine getirilmesi koşuluyla, karayolu
araçlarıyla uluslararası tehlikeli mal taşımacılığının yapılabilmesine imkan
sağladığı,
- Karayoluyla
uluslararası taşımacılıkta güvenliğin artırılması,
- Tehlikeli malların
taşınmasına ilişkin Birleşmiş Milletler tavsiyelerine dayanarak tehlikeli
atıklar dahil olmak üzere tehlikeli malların sınıflandırılması, paketlenmesi,
etiketlenmesi ve test edilmesine ilişkin hükümlerin diğer taşıma biçimleri ile
uyumlu bir şekilde ortaya konulması,
- Karayoluyla tehlikeli
mal taşıyan araçların yapımı, donanımı ve işleyişine yönelik şartların
belirlenmesinin amaçlandığı,
Anlaşılmaktadır.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerde;
Komisyon üyelerince yöneltilen;
- Ülkemizin ADR
Anlaşmasına katılımında niçin bu kadar geç kalındığı,
- Tasarının gerekçesinde
belirtilen akredite kurumunun hangi kurum olduğu,
- ADR Anlaşmasına
Türkiye'nin bu güne kadar katılmamasından doğan kayıplarının olup olmadığı, varsa
neler olduğu,
Şeklindeki sorulara,
Ulaştırma Bakanlığı
temsilcisince verilen cevaplarda;
- ADR Anlaşmasına katılım
için ilk girişimlerin 1994 yılında başladığı, sadece ilgili metinlerin çevirisi
için üç yıldan fazla bir zamanın geçmiş olduğu, Ulaştırma Bakanlığının
koordinasyonu üzerine almasından sonra gerekli çalışmaların hızlandırıldığı,
konuyla ilgili mevzuat çalışmalarının devam ettiği, anlaşmanın onay safhasından
sonrasında derhal bu çalışmaların sonuçlandırılarak yeni mevzuatın yürürlüğe
konulacağı,
- Akredite konusunda
Ulaştırma Bakanlığının yetkilendirici kurum konumunda olduğu, çeşitli kurum ve
kuruluşların Bakanlığa başvurması sonucunda yetkilendirilebileceklerini,
günümüzde anlaşmaya dahil ülkelerce Türkiye'deki bazı kuruluşlara ADR sertifikası
verildiği,
- 1994 yılında alınan
önlemler sonucunda Türkiye'nin ADR Anlaşmasına katılmamasından doğacak
kayıpların önüne geçildiği, ancak taşınan tehlikeli malların kontrolü açısından
ülkemizin bu anlaşmaya katılması gerektiği,
İfade edilmiştir.
Bilahare Komisyon
üyelerimiz ADR Anlaşmasına katılım için Türkiye'nin çok geç kalmış olduğunu, bu
nedenle onay sürecinin bir an önce tamamlanması gerektiği yönündeki ortak
düşüncelerini ifade etmişlerdir.
Müteakiben Komisyonumuz,
Tasarıyı müspet mütalaa ederek kabul etmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Naci Aslan |
|
|
Gaziantep |
Ankara |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Badazlı |
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
|
|
Antalya |
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfü Demirbağ |
Ali İbiş |
Nusret Bayraktar |
|
|
Elazığ |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
Hasan Özyer |
|
|
Kastamonu |
Kayseri |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
|
|
|
Sakarya |
Sivas |
|
Dışişleri Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
25.10.2005 |
|
|
Esas No.: 1/1055 |
|
|
|
Karar No.: 102 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Tehlikeli Malların
Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşmasına
Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 20 Ekim 2005
tarihli 23 üncü toplantısında Dışişleri Bakanlığı ve Adalet Bakanlığı
temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
İkinci Dünya Savaşından
sonra gelişen karayolu taşımacılığı, tehlikeli malların karayollarında
uluslararası taşınmasının da belli esaslara bağlanması ihtiyacını doğurmuştur.
Bu itibarla Tehlikeli Malların Karayoluyla Uluslararası Taşınmasına İlişkin
Avrupa Anlaşması (ADR) imzalanmıştır.
Söz konusu Anlaşma ile
karayolu araçlarıyla uluslararası tehlikeli mal taşımacılığı yapılmasının
koşulları düzenlenmekte olup; karayoluyla uluslararası taşımacılıkta güvenliğin
artırılması, tehlikeli malların taşınmasına ilişkin Birleşmiş Milletler
Tavsiyelerine dayanarak tehlikeli atıklar dahil olmak üzere tehlikeli malların
sınıflandırılması, paketlenmesi, etiketlenmesi ve test edilmesine ilişkin hükümlerin
diğer taşıma biçimleri ile uyumlu bir şekilde ortaya konulması, karayoluyla
tehlikeli mal taşıyan araçların yapımı, donanımı ve işleyişine yönelik
şartların belirlenmesi hedeflenmektedir.
Ülkemizin Avrupa Birliği
ve uluslararası kuruluşlar ile bütünleşmesine katkı sağlayacağı düşünülen
Tasarı, Komisyonumuzca benimsenmiş ve maddelerine geçilmesine karar
verilmiştir. Tasarının 1 inci, 2 nci, 3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Koçak |
Aziz Akgül |
Abdülbaki Türkoğlu |
|
|
Afyonkarahisar |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Gülyurt |
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
|
|
Erzurum |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
Fikret Ünlü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
|
|
|
Manisa |
Mardin |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TEHLİKELİ MALLARIN KARAYOLU İLE ULUSLARARASI TAŞIMACILIĞINA
İLİŞKİN AVRUPA ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Birleşmiş
Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu bünyesinde hazırlanan ve 30 Eylül 1957
tarihinde Cenevre’de imzalanan “Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası
Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşması”na katılmamız uygun bulunmuştur.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TEHLİKELİ MALLARIN KARAYOLU İLE ULUSLARARASI TAŞIMACILIĞINA
İLİŞKİN AVRUPA ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.-Tasarının 3 üncü
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
A. Aksu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
Not: Devamı
tarama olduğu için atılamamıştır.