Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1010)

 

Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

Turizm ile Dışişleri Komisyonları Raporları (1/1055)

 

                                  

Not: Tasarı; Başkanlıkça Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve         Turizm ile Avrupa Birliği Uyum ve

        Dışişleri Komisyonlarına havale edilmiştir.

 

 

 

 

 T.C.

 

 

Başbakanlık

16.6.2005

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-986/2881

 

                               

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 6.6.2005 tarihinde kararlaştırılan “Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GEREKÇE

Tehlikeli malların taşınması, her dönemde özen gösterilmesi gereken özel birtakım düzeneklerin varlığını ve ayrı bir taşıma modunu gerekli kılmıştır. Özellikle İkinci Dünya Savaşı sonrası gelişen karayolu taşımacılığı, tehlikeli malların karayollarında uluslararası taşınmasının da belli esaslara bağlanması ihtiyacını doğurmuştur. Tehlikeli Malların Karayoluyla Uluslararası Taşınmasına İlişkin Avrupa Anlaşması (ADR), Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu tarafından düzenlenmiş, 30 Eylül 1957 tarihinde Cenevre’de imzalanarak 29 Ocak 1968 tarihinde de yürürlüğe girmiştir.

ADR Anlaşması, belli istisnalar dışında bu anlaşmanın gereklerinin yerine getirilmesi koşuluyla, karayolu araçlarıyla uluslararası tehlikeli mal taşımacılığının yapılabilmesine imkân sağlamaktadır.

Söz konusu Anlaşmaya, Doğu ve Batı Avrupa Ülkelerinin hemen hemen tamamı ile Rusya Federasyonu, Azerbaycan, Kazakistan ve Beyaz Rusya gibi Türk taşımacılarının güzergahı durumunda olan bir kısım Asya ülkeleri de taraf olmuş durumdadırlar. Türkiye’nin anlaşmaya taraf olmaması Türk taşımacılık firmalarının Avrupa ve Asya yollarındaki yük taşımalarında ciddi sıkıntılarla karşılaşmalarına yol açmakta, bu ülkelerin de çeşitli platformlarda dahil olduğu Avrupa-Asya Ulaşım Koridorlarının oluşturulması çalışmalarında bir eksiklik olarak karşımıza çıkmaktadır.

ADR Anlaşmasının amaçları şunlardır:

- Karayoluyla uluslararası taşımacılıkta güvenliğin artırılması,

- Tehlikeli malların taşınmasına ilişkin Birleşmiş Milletler Tavsiyelerine dayanarak tehlikeli atıklar dahil olmak üzere tehlikeli malların sınıflandırılması, paketlenmesi, etiketlenmesi ve test edilmesine ilişkin hükümlerin, diğer taşıma biçimleri ile uyumlu bir şekilde ortaya konulması,

- Karayoluyla tehlikeli mal taşıyan araçların yapımı, donanımı ve işleyişine yönelik şartların belirlenmesi.

Uluslararası taşımalarda üye ülkeler arasında uyumun sağlanması ve Avrupa Birliği içerisinde serbest ticaretin kesintisiz şekilde işlemesi amacıyla ADR Anlaşmasının A ve B Ekleri, Avrupa Birliği tarafından da benimsenmiş bulunmaktadır. Anlaşma, AB’ne üye ülkelerin toprakları üzerinde gerçekleştirilen tehlikeli mal taşımalarının düzenlenmesinin temel dayanağı olarak kabul edilmektedir. Tehlikeli eşya taşımacılığında Üye Ülke yasalarının uyumlaştırılmasına yönelik olarak çıkarılan 21 Kasım 1994 tarih ve 94/55/EC sayılı Konsey Direktifi, ADR Anlaşmasının, 1 Ocak 1997 tarihinden itibaren AB’ne üye ülkelerde uygulanmasını zorunlu kılmıştır. Bu düzenleme AB’nin 13 Aralık 1996 tarihli ve 96/86 sayılı, 10 Ekim 2000 tarihli ve 2000/61/EC ve 29 Ocak 2001 tarihli ve 2001/7/EC sayılı Direktifleri ile değişikliğe uğramıştır.

Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu Kara Taşımacılığı Komisyonu Tehlikeli Malların Taşıması Çalışma Grubu, IRU önerilerine dayanarak 26 Ekim 1992 tarihli 51 inci Oturumunda, Anlaşmanın A ve B Eklerinde değişiklik yapma kararı almıştır. Söz konusu değişikliğin temel amacı; tehlikeli malların taşınmasına ilişkin şartların daha kolay yerine getirilebilir ve uygulanabilir olması, böylelikle ADR Anlaşmasının sadece Anlaşma kapsamındaki karayoluyla uluslararası tehlikeli malların taşımalarında değil, aynı zamanda tüm Avrupa ülkelerindeki iç taşımalarda da daha kolay uygulanabilir olmasının sağlanması ve Avrupa düzeyinde uyumlu bir idari çerçevenin temin edilmesidir. Ayrıca, taşımacılık zincirindeki belli kişilerin ve kurumların görevlerinin daha açık tanımlanması, taşımacılık şartlarının daha sistematik şekilde gruplandırılması ve yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde uygulanabilecek standartların diğer standartlardan ayırt edilebilir hale getirilmesi yönünde de düzenlemeler getirilmiştir.

Anlaşmanın en son değişikliklerini içeren 2003 versiyonu 1 Ocak 2003 tarihi itibarıyla 6 aylık bir geçiş süresi öngörülerek yürürlüğe girmiş olup, Anlaşmanın A ve B Ekleri 9 kısım halinde aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.

Bölüm 1                                Genel Hükümler

Bölüm 2                                Sınıflandırma

Bölüm 3                                Tehlikeli Mallar Listesi, sınırlı miktarlarda ambalajlanmış

                        tehlikeli mallara ilişkin özel hükümler ve istisnalar

Bölüm 4                                Ambalajlama ve depolama hükümleri

Bölüm 5                                Sevkiyat Prosedürleri

Bölüm 6                                Ambalajların yapımı ve testlerine yönelik şartlar, orta boy

                        dökme konteynerler (IBC), büyük ambalajlar ve tanklar

Bölüm 7                                Taşıma, yükleme, boşaltma ve elleçleme koşullarına ilişkin Hükümler

Bölüm 8                                Araç ekibi, teçhizatı, faaliyeti ve dokümantasyona yönelik zorunluluklar

Bölüm 9                                Araçların yapımı ve onayına ilişkin şartlar,

Genel hükümler ile tanımları içeren Bölüm 1, Anlaşmanın önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Nitekim, bu bölüm diğer bölümlerde kullanılan tüm terimlerin açıklamalarını ortaya koymakta ve muafiyet şartlarının yanısıra, diğer düzenlemelerin uygulanabilirliği dahil olmak üzere ADR Anlaşmasının kapsamı ve geçerliliğini açık bir şekilde tanımlamaktadır. Ayrıca, bu bölümde eğitim, anlaşma, hükümlerinden ayrılma ve geçici tedbirlerle birlikte tehlikeli mal taşımacılığı zincirindeki kişi ve kurumların güvenliğe ilişkin yükümlülüklerini tanımlayan hükümler de yer almaktadır. Güvenlik danışmanlarına ilişkin  şartlar, güvenlik şartlarının yerine getirilmesini destekleyen kontroller ve diğer tedbirlere ilişkin hükümler de metne dahil edilmiştir.

Anlaşmanın kabul edilmesi, Türkiye’nin Avrupa Birliği ve uluslararası kuruluşlar ile bütünleşmesine katkı sağlayacaktır. Türkiye’nin ADR Anlaşmasına taraf olmasıyla birlikte, Türkiye’de açılacak ADR eğitim merkezlerinin verecekleri sürücü sertifikaları yine akredite edilmiş bir Türk kurumu tarafından onaylanacak ve üye ülkelerin tümünde geçerli olacaktır. Neticede ülkemiz uluslararası karayolu tehlikeli yük taşımacıları Anlaşma hükümlerine uygun olarak Avrupa ülkelerine daha rahat yük taşıyabilecektir.


Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

29.6.2005

 

Turizm Komisyonu

 

 

Esas No.: 1/1055

 

 

Karar No.: 78

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başbakanlıkça 16.6.2005 tarihinde TBMM Başkanlığına sunulan, Başkanlığınızca 21.6.2005 tarihinde Komisyonumuza tali komisyon olarak havale edilen "Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 29.6.2005 tarihli 38 inci Birleşiminde Dışişleri, Maliye ve Ulaştırma bakanlıkları temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşüldü.

Tasarı incelendiğinde;

- Belli istisnalar dışında bu anlaşmanın, gereklerinin yerine getirilmesi koşuluyla, karayolu araçlarıyla uluslararası tehlikeli mal taşımacılığının yapılabilmesine imkan sağladığı,

- Karayoluyla uluslararası taşımacılıkta güvenliğin artırılması,

- Tehlikeli malların taşınmasına ilişkin Birleşmiş Milletler tavsiyelerine dayanarak tehlikeli atıklar dahil olmak üzere tehlikeli malların sınıflandırılması, paketlenmesi, etiketlenmesi ve test edilmesine ilişkin hükümlerin diğer taşıma biçimleri ile uyumlu bir şekilde ortaya konulması,

- Karayoluyla tehlikeli mal taşıyan araçların yapımı, donanımı ve işleyişine yönelik şartların belirlenmesinin amaçlandığı,

Anlaşılmaktadır.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde;

Komisyon üyelerince yöneltilen;

- Ülkemizin ADR Anlaşmasına katılımında niçin bu kadar geç kalındığı,

- Tasarının gerekçesinde belirtilen akredite kurumunun hangi kurum olduğu,

- ADR Anlaşmasına Türkiye'nin bu güne kadar katılmamasından doğan kayıplarının olup olmadığı, varsa neler olduğu,

Şeklindeki sorulara,

Ulaştırma Bakanlığı temsilcisince verilen cevaplarda;

- ADR Anlaşmasına katılım için ilk girişimlerin 1994 yılında başladığı, sadece ilgili metinlerin çevirisi için üç yıldan fazla bir zamanın geçmiş olduğu, Ulaştırma Bakanlığının koordinasyonu üzerine almasından sonra gerekli çalışmaların hızlandırıldığı, konuyla ilgili mevzuat çalışmalarının devam ettiği, anlaşmanın onay safhasından sonrasında derhal bu çalışmaların sonuçlandırılarak yeni mevzuatın yürürlüğe konulacağı,

- Akredite konusunda Ulaştırma Bakanlığının yetkilendirici kurum konumunda olduğu, çeşitli kurum ve kuruluşların Bakanlığa başvurması sonucunda yetkilendirilebileceklerini, günümüzde anlaşmaya dahil ülkelerce Türkiye'deki bazı kuruluşlara ADR sertifikası verildiği,

- 1994 yılında alınan önlemler sonucunda Türkiye'nin ADR Anlaşmasına katılmamasından doğacak kayıpların önüne geçildiği, ancak taşınan tehlikeli malların kontrolü açısından ülkemizin bu anlaşmaya katılması gerektiği,

İfade edilmiştir.

Bilahare Komisyon üyelerimiz ADR Anlaşmasına katılım için Türkiye'nin çok geç kalmış olduğunu, bu nedenle onay sürecinin bir an önce tamamlanması gerektiği yönündeki ortak düşüncelerini ifade etmişlerdir.

Müteakiben Komisyonumuz, Tasarıyı müspet mütalaa ederek kabul etmiştir.

Raporumuz, havalesi gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mustafa Demir

Mustafa Ilıcalı

Asım Aykan

 

Samsun

Erzurum

Trabzon

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Mustafa Tuna

Naci Aslan

 

Gaziantep

Ankara

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Fikret Badazlı

Kemal Demirel

Osman Aslan

 

Antalya

Bursa

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Zülfü Demirbağ

Ali İbiş

Nusret Bayraktar

 

Elazığ

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Yıldırım

Niyazi Özcan

Hasan Özyer

 

Kastamonu

Kayseri

Muğla

 

Üye

Üye

 

 

Recep Yıldırım

Orhan Taş

 

 

Sakarya

Sivas

 


Dışişleri Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Dışişleri Komisyonu

25.10.2005

 

Esas No.: 1/1055

 

 

Karar No.: 102

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 20 Ekim 2005 tarihli 23 üncü toplantısında Dışişleri Bakanlığı ve Adalet Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.

İkinci Dünya Savaşından sonra gelişen karayolu taşımacılığı, tehlikeli malların karayollarında uluslararası taşınmasının da belli esaslara bağlanması ihtiyacını doğurmuştur. Bu itibarla Tehlikeli Malların Karayoluyla Uluslararası Taşınmasına İlişkin Avrupa Anlaşması (ADR) imzalanmıştır.

Söz konusu Anlaşma ile karayolu araçlarıyla uluslararası tehlikeli mal taşımacılığı yapılmasının koşulları düzenlenmekte olup; karayoluyla uluslararası taşımacılıkta güvenliğin artırılması, tehlikeli malların taşınmasına ilişkin Birleşmiş Milletler Tavsiyelerine dayanarak tehlikeli atıklar dahil olmak üzere tehlikeli malların sınıflandırılması, paketlenmesi, etiketlenmesi ve test edilmesine ilişkin hükümlerin diğer taşıma biçimleri ile uyumlu bir şekilde ortaya konulması, karayoluyla tehlikeli mal taşıyan araçların yapımı, donanımı ve işleyişine yönelik şartların belirlenmesi hedeflenmektedir.

Ülkemizin Avrupa Birliği ve uluslararası kuruluşlar ile bütünleşmesine katkı sağlayacağı düşünülen Tasarı, Komisyonumuzca benimsenmiş ve maddelerine geçilmesine karar verilmiştir. Tasarının 1 inci, 2 nci, 3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mehmet Dülger

Eyyüp Sanay

Mustafa Dündar

 

Antalya

Ankara

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mahmut Koçak

Aziz Akgül

Abdülbaki Türkoğlu

 

Afyonkarahisar

Diyarbakır

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer Gülyurt

Halil Akyüz

Mehmet B. Denizolgun

 

Erzurum

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Şükrü Mustafa Elekdağ

Onur Öymen

Fikret Ünlü

 

İstanbul

İstanbul

Karaman

 

Üye

Üye

 

 

Ufuk Özkan

Nihat Eri

 

 

Manisa

Mardin

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TEHLİKELİ MALLARIN KARAYOLU İLE ULUSLARARASI TAŞIMACILIĞINA İLİŞKİN AVRUPA ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1.- Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu bünyesinde hazırlanan ve 30 Eylül 1957 tarihinde Cenevre’de imzalanan “Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşması”na katılmamız uygun bulunmuştur.

MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TEHLİKELİ MALLARIN KARAYOLU İLE ULUSLARARASI TAŞIMACILIĞINA İLİŞKİN AVRUPA ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA

DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.-Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

A. Coşkun

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V.

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

A. Aksu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 

 

Not: Devamı tarama olduğu için atılamamıştır.