Dönem : 22 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 700)
Arsa Ofisi Kanunu ve Toplu Konut Kanununda Değişiklik Yapılması ile Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün Kaldırılması Hakkında Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/917)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 27.10.2004
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-987/5002
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 18.10.2004 tarihinde
kararlaştırılan “Arsa Ofisi Kanunu ve Toplu Konut Kanununda Değişiklik
Yapılması ile Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün Kaldırılması Hakkında Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Bilindiği gibi, 29.4.1969 tarihli ve 1164 sayılı Kanunla kurulan
Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü konut başta olmak üzere değişik alanlardaki
yatırımlar ile kamu tesisleri için arazi ve arsa üretmekle görevlidir.
Diğer taraftan, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı da konut ihtiyacının
karşılanması amacıyla Kanununda öngörülen görevleri yerine getirmektedir.
Genel gerekçesinde "Arsa ve konut üretimi faaliyetlerinin
belli bir düzen içinde yürütülmesi" ve bu konuda görevli "bağlı
kuruluşların koordinasyon içinde
çalışabilmesinin sağlanması" amacıyla çıkarıldığı belirtilen
28.6.2001 tarihli ve 4698 sayılı Kanunla, Konut Müsteşarlığı kurularak Arsa
Ofisi Genel Müdürlüğünün bu Müsteşarlığa bağlanması bu konudaki çok başlılığı
ve koordinasyonsuzluğu artırmaktan başka bir sonuç doğurmamıştır.
Konut alanında merkezi idarede Konut Müsteşarlığı, Toplu Konut
İdaresi Başkanlığı ve Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü olmak üzere üç ayrı idare
görevli ve yetkili iken, Hükümet Programında yer verilen Devlette genel kurumsal
gözden geçirme çalışmalarının yapılarak "benzer işlemler gören yapıların
birleştirilmesi" hedefine uygun olarak 31.7.2003 tarihli ve 4966 sayılı
Kanunla Konut Müsteşarlığı kaldırılmıştır. Ancak, arsa ve konut üretimi
alanında merkezi idaredeki koordinasyonsuzluk
ortadan kalkmamıştır. Halen bu alandaki yeniden yapılanma ihtiyacı devam
etmektedir.
Benzer konularda birden
fazla kuruluşun görevli ve yetkili olmasının hizmetlerin yürütülmesinde
aksaklıklara yol açması sebebiyle Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün kapatılarak
1164 sayılı Kanunda öngörülen görev ve yetkilerin Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına devredilmesi amacıyla bu Tasarı hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile, Arsa
Ofisi Genel Müdürlüğünün kaldırılması nedeniyle "Arsa Ofisi Kanunu"nun
adı "Arsa Üretimi ve
Değerlendirilmesi Hakkında Kanun" olarak değiştirilmektedir.
Madde 2.- Madde ile, Arsa
Ofisi Genel Müdürlüğünün kaldırılması ve 5018
sayılı Kanunun eki cetvellerden çıkarılması öngörülmektedir.
Madde 3.- Madde ile, 1164
sayılı Kanun ile verilen görev ve yetkilerin Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca
yerine getirilebilmesi amaçlanmaktadır.
Ayrıca, maddede 1164
sayılı Kanunda ve diğer mevzuatta Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne yapılan
atıfların Toplu Konut İdaresi Başkanlığına yapılmış sayılacağı hükme
bağlanmaktadır.
Madde ile, Arsa Ofisi
Genel Müdürlüğüne ait araç, gereç, her türlü taşınır ve taşınmazların bunlara
ait ödenekler ile personele ait ödeneklerin Toplu Konut İdaresi Başkanlığına
devri öngörülmektedir.
Madde 4.- Maddede, Arsa
Ofisi Genel Müdürlüğü personelinin Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile diğer
kamu kurum ve kuruluşlarına atamalarının yapılma usulü düzenlenmektedir.
Madde 5.- Madde ile,
Kanunun uygulanmasında ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye Başbakan yetkili
kılınmaktadır.
Madde 6.- Madde ile, Kanun uyarınca yapılacak devir
işlemleri ile düzenlenecek belgelerin, her türlü vergi, resim, harç, ücret ve
fondan istisna tutulması öngörülmektedir.
Madde 7.- Madde ile, 1164 sayılı Kanunun uygulama imkanı kalmayan
maddelerinin yürürlükten kaldırılması öngörülmektedir.
Ayrıca, maddenin eski
halinde kaldırılan Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün bağlı bulunduğu Bakan ile
Maliye Bakanının müşterek teklifi ve Başbakanın onayına bağlı bulunan Toplu
Konut İdaresi Başkanlığının arsa temini işlemlerinin, herhangi bir tereddüte
bırakmadan sürdürülebilmesini teminen, bu Kanunla yapılan değişikliğe uyarlama
yapılmıştır.
Madde 8.- Madde ile, köy
mimarisinin geliştirilmesine, gecekondu alanlarının dönüşümüne, tarihi doku ve
yöresel mimarinin korunup yenilenmesine yönelik proje kullandırabilen Toplu
Konut İdaresi Başkanlığına proje sunumu ve kredi talebi çok yetersiz
kaldığından, Başkanlığın bu konulardaki görevini yerine getirebilmesini teminen
doğrudan uygulamalar yapması imkanı sağlanmaktadır.
Ayrıca, İmar Kanununun 26
ncı maddesinde kamu kurumları tarafından yapılacak ve yaptırılacak yapıların
inşaat ruhsatı bakımından öngörülen kolaylaştırıcı ve hızlandırıcı hususların
Toplu Konut İdaresi Başkanlığının yapım faaliyetleri bakımından da
uygulanabilmesi amacıyla 2985 sayılı Kanuna bir ek madde eklenmiştir.
Geçici Madde 1- Maddede
1164 sayılı Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmeliklerin Toplu Konut İdaresi
Başkanlığınca hazırlanıp yürürlüğe konuluncaya kadar anılan Kanun uyarınca
yürürlüğe konulmuş olan yönetmeliklerin uygulanmasına devam edilmesi
öngörülmektedir.
Madde 9.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 10.- Yürütme
maddesidir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu 30.11.2004
Esas No. : 1/917
Karar No. : 57
TÜRKİYE
BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlık tarafından 27.10.2004
tarihinde Başkanlığınıza gönderilen ve Başkanlığınızca 5.11.2004 tarihinde esas
olarak Plan ve Bütçe Komisyonuna, tali olarak da Komisyonumuza havale edilen
"Arsa Ofisi Kanunu ve Toplu Konut Kanununda Değişiklik Yapılması ile Arsa
Ofisi Genel Müdürlüğünün Kaldırılması Hakkında Kanun Tasarısı,"
Komisyonumuzun 30.11.2004 tarihli 25 inci Birleşiminde Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı, Maliye Bakanlığı, Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü ve Devlet Personel
Başkanlığı temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
29.4.1969 tarihli ve 1164 sayılı Kanunla
kurulan Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün başta konut olmak üzere değişik
alanlardaki yatırımlar ile kamu tesisleri için arazi ve arsa üretmekte olduğu,
diğer taraftan aynı görevi Toplu Konut İdaresi Başkanlığının da Kanununda
öngörülen yetkileri çerçevesinde yerine getirdiği,
Arsa ve konut üretim faaliyetlerinin belli
bir düzen içerisinde yürütülmesi ve bu konuda bağlı kuruluşların koordinasyon
içinde çalışabilmesinin sağlanması amacıyla 28.6.2001 tarihli ve 4698 sayılı
Kanunla, Konut Müsteşarlığı kurularak Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün bu
Müsteşarlığa bağlanmasının bu konudaki çok başlılığı ve koordinasyonsuzluğu
gidermediği, aksine artırdığı,
Konut alanında merkezi idarede Konut
Müsteşarlığı, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü
olmak üzere üç ayrı idare görevli ve yetkili iken, Hükümet programında yer alan
Devlette genel kurumsal gözden geçirme çalışmalarının yapılarak "benzer
işlemler gören yapıların birleştirilmesi" hedefine uygun olarak 31.7.2003
tarihli ve 4966 sayılı Kanunla Konut Müsteşarlığının kaldırıldığı, ancak arsa
ve konut üretimi alanında merkezi idaredeki koordinasyonsuzluğun ortadan
kalkmadığı, bu alanda yeniden yapılanmaya ihtiyaç olduğu, benzer konularda
birden fazla kuruluşun görevli ve yetkili olmasının hizmetlerin yürütülmesinde
aksaklıklara yol açması sebebiyle Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün kapatılarak
1164 sayılı Kanunda öngörülen görev ve yetkilerin Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına devredilmesinin amaçlandığı,
Anlaşılmaktadır.
Komisyonumuza tali olarak havale edilmesi
nedeniyle yapılan toplantıda öncelikli olarak tasarının görüşme yöntemi
müzakere edilerek, maddelerin tek tek ele alınarak incelenmesi kabul
edilmiştir.
Tümü üzerinde yapılan müzakerelerde;
Tasarıyı destekleyici yönde;
- 58 ve 59 uncu hükümetler döneminde
Devlette işlerliği kolaylaştırmak yönünde Acil Eylem Planında hedefler
konulduğu, bu çerçevede gecekondulaşmanın önlenmesi, hak sahiplerine konut
edindirmede kolaylık sağlanması, konut üretiminin artırılmasıyla birlikte
istihdamın artırılması, ekonominin canlandırılması yönünde çalışmalar
yapıldığı,
- İhtiyacı öncelikli olan 19 ilden
başlamak suretiyle 81 ilde projeksiyonların yapıldığı, bu bağlamda ilk etapta
170 000 konutun yapımının hedeflendiği, söz konusu konutların inşaat
faaliyetlerinin hızla devam ettiği,
- Kendi kaynak ve imkanlarıyla konut
üretiminde bulunan Toplu Konut İdaresine Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün
yetkilerinin de devredilmesiyle işlerin yürütülmesinin daha da kolaylaşacağı,
- Toplu Konut İdaresinin hali hazırda
öncelikli olarak otuz belediye ile işbirliği içine girerek gecekondulaşmanın
engellenmesi ve kentsel dönüşümlerin gerçekleşmesi için çalışmalar yapıldığı,
özellikle Kastamonu, Bilecik, Denizli gibi şehirlerde iyi sonuçlar alındığı,
- Tasarının kanunlaşmasıyla birlikte Arsa
Ofisinin bir kısım yetkilerinin Toplu Konut İdaresi tarafından kullanılacağı ve
konut dışı ihtiyaçlar için arsa üretimi yetkisinin Toplu Konut İdaresine
geçeceği,
Tasarıyı eleştirici yönde;
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün Toplu
Konut İdaresine devredilen yetkilerinin Toplu Konut Kanununda değişiklik
yapılmasını gerektirdiği,
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü personelinin
özellikle yönetici kadrolarının Bakanlar Kurulunca yeniden dönüştürülmesi
yönünde sıkıntılar yaşanabileceği,
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün
kaldırılması ile birlikte döner sermayenin de tasfiye edilmesi gerektiği,
- Özellikle kamulaştırma konusunda uzman
olan Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü personelinin Toplu Konut İdaresince
değerlendirilmesi gerektiği,
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün konut
arsası dışında da arsa ürettiği, bu yeni durumda arsa üretiminin bu yönünün
eksik kalacağı, Tasarıda bu hususları düzeltmeye yönelik olarak alt komisyon
kurulması gerektiği,
Şeklinde görüşlere yer verilmiştir.
Müteakiben, Tasarının maddeleri üzerinde yapılan
görüşmeler neticesinde;
a) 1, 2, 3 üncü maddeleri aynen, 6, 7, 9,
ve 10 uncu maddeleri 5, 6, 8 ve 9 uncu maddeler olarak aynen ve geçici 1 inci
maddesi aynen,
b) 5 inci maddesi metinden çıkartılmak
suretiyle,
c) 4 üncü maddesi değiştirilerek, 8 inci
maddesi değiştirilerek 7 nci madde olarak,
Kabul edilmiştir.
Tasarının 5 inci maddesinin, Tasarının
yeterince açık olduğu bu nedenle söz konusu maddeye ihtiyaç bulunmadığı
yönündeki görüşle gelen önerinin oylanması doğrultusunda metinden çıkartılması
kabul edilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi;
Genel Müdürlük personelinin gerek
atamaları yapılıncaya kadar aylık ve diğer mali haklarının ödenmesinde gerekse
atanmalarını müteakiben fark tazminatı ödemelerinde sıkıntı yaşanmaması
açısından, bu personelin atamaları yapılıncaya kadar hangi kurumdan aylık ve
diğer mali haklarını alacakları konusunun belirlenmesi ve fark tazminatı
hesabında, fiilen çalışmaya bağlı olarak yapılan bir ödeme olması nedeniyle
fazla çalışma ücretinin dikkate alınmaması ve ayrıca, Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünde halihazırda istihdam edilmekte olan sürekli ve geçici işçilerin,
bu Genel Müdürlüğün kaldırılması ile birlikte açıkta kalmaması açısından, söz
konusu personelin hizmetine ihtiyaç duyulabilecek diğer kurum ve kuruluşlara, kadro
veya pozisyonlarıyla birlikte devrini amaçlayan önergenin kabulü doğrultusunda
ikinci fıkranın;
"Kaldırılan Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğü kadrolarında bulunan personel atama işlemi yapılıncaya kadar Toplu
Konut İdaresi Başkanlığınca ihtiyaç duyulan işlerde görevlendirilir. Bu
personel atama işlemi yapılıncaya kadar eski kadrolarına ait aylık, ek
gösterge, her türlü zam ve tazminatları ile diğer mali haklarını Toplu Konut
İdaresi Başkanlığından almaya devam eder. Birinci fıkra uyarınca başka kamu
kurum ve kuruluşlarına atanan personelin aylık ve mali haklarına ilişkin olarak
kurumlar arasında herhangi bir hesaplaşma yapılmaz. Söz konusu personelin
atandıkları yeni kadrolarının aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatları
ile diğer mali hakları toplamının (fazla çalışma ücreti hariç) net tutarının,
eski kadrolarına bağlı olarak en son ayda almakta oldukları aylık, ek gösterge,
her türlü zam ve tazminatları ile diğer mali hakları toplamı (fazla çalışma
ücreti hariç) net tutarından az olması halinde aradaki fark, farklılık
giderilinceye kadar atandıkları kadrolarda kaldıkları sürece herhangi bir
kesintiye tabi tutulmaksızın tazminat olarak ödenir.”
Şeklinde düzenlenmesi ve bu fıkradan
sonra;
"Kaldırılan Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünün sürekli işçi kadrolarında ve geçici işçi pozisyonlarında
çalışanlar, kadro veya pozisyonlarıyla birlikte Bayındırlık ve İskan
Bakanlığının bağlı kuruluşlarına devredilir. Bu fıkra hükümlerinden faydalanmak
istemeyenlerin her türlü yasal hakları ödenerek kurumlarıyla ilişkileri
kesilir. Anılan Genel Müdürlüğün, bu Kanunun yayımı tarihinde boş bulunan
sürekli işçi kadroları ve geçici işçi pozisyonları, hiçbir işleme gerek
kalmaksızın iptal edilmiş sayılır."
Şeklindeki fıkranın üçüncü fıkra olarak
eklenmesi suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının çerçeve 8 inci maddesi;
Toplu Konut Kanununa eklendiği belirtilen
Ek 9 uncu Madde, 3194 sayılı İmar Kanununun 26 ncı maddesinde kamu kurumları
tarafından yapılacak ve yaptırılacak yapıların inşaat ruhsatı bakımından
kolaylaştırıcı ve hızlandırıcı hususlar öngörüldüğü, bu Tasarının idarenin
yaptıracağı yapıların inşaat ruhsatı bakımından İmar Kanununun 26 ncı maddesi
lafzına ve ruhuna uygun biçimde günün koşullarına uyarlanması gerektiği, bu
doğrultuda somut süre ve kriterler getirilerek belediyelerin inşaat ruhsatı
konusunda tereddüde düşmeden somut kriterlere göre belirli bir süre içerisinde
işlem yapmalarının sağlanmasını öngören önergenin kabulü doğrultusunda;
"Ek Madde 9.- Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı tarafından yapılacak veya yaptırılacak yapılara, imar planlarında o
maksada tahsis edilmiş olmak, uygulama imar planı ve mevzuata aykırı olmamak
üzere mimari, statik, tesisat ve her türlü fenni mesuliyetin Başkanlık
tarafından üstlenilmesi ve mülkiyetin belgelenmesi kaydıyla başkaca belge
istenmeksizin müracaat tarihinden itibaren onbeş gün içinde avan projeye göre
yapı ruhsatı verilir."
Şeklinde düzenlenmek suretiyle 7 nci madde
olarak kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi gereği Esas Komisyon
olan Plan ve Bütçe Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile
arz olunur.
Başkan Başkanvekili Sözcü
Mustafa Demir Mustafa Ilıcalı Asım
Aykan
Samsun Erzurum Trabzon
Kâtip Üye Üye
Mehmet Sarı Mustafa Tuna Naci
Aslan
Gaziantep Ankara Ağrı
Üye Üye Üye
Fikret Badazlı Kemal Demirel Osman
Aslan
Antalya Bursa Diyarbakır
Üye Üye Üye
Zülfü
Demirbağ Mevlüt Coşkuner Ali İbiş
Elazığ Isparta İstanbul
Üye Üye Üye
Erdal Karademir Abdürrezzak Erten Mehmet Yıldırım
İzmir İzmir Kastamonu
Üye Üye Üye
Niyazi Özcan Abdülkadir Kart Recep
Yıldırım
Kayseri Rize Sakarya
Üye Üye
Orhan Taş Hasan Güyüldar
Sivas Tunceli
Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu
Esas No. : 1/917 6.12.2004
Karar No. : 6
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bakanlar Kurulunca 27.10.2004 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 5.11.2004
tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 1/917 esas
numaralı "Arsa Ofisi Kanunu ve Toplu Konut Kanununda Değişiklik Yapılması
ile Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün Kaldırılması Hakkında Kanun Tasarısı",
Komisyonumuzun 2.12.2004 tarihinde yaptığı 19 uncu Birleşiminde, Hükümeti
temsilen Bayındırlık ve İskân Bakanı Zeki Ergezen ile Maliye Bakanlığı,
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı, Devlet
Personel Başkanlığı, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ve Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğü temsilcilerinin katılımlarıyla incelenip görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, kamu hizmetlerinin etkin,
verimli ve tasarruf ilkeleri çerçevesinde yürütülmesi, kurumların teşkilât
yapısı ile fonksiyonlarının, kamu yönetiminin bünye ve bütünlüğünü zedelemeden,
gelişen ve değişen ihtiyaçlar doğrultusunda yenilenmesine bağlıdır. Ülkemizde
kamu yönetiminin yeniden düzenlenmesi ve yönetime dahil birimlerin kuruluş ve
görevleriyle kullandıkları idarî metotların, kamu hizmetlerinin en etkin ve
verimli biçimde, tasarruf ilkeleri göz önünde bulundurularak iyileştirilmesi
yönünde adımlar atılması bir zorunluluk haline gelmiştir.
Kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir
şekilde yürütülmesi doğrultusunda teşkilâtların sayı ve ölçeklerinin
belirlenmesi, bu teşkilâtların görevlerinin yeniden tanımlanması, merkezî
yönetimdeki işlevini tamamlamış kuruluşların tasfiye edilmesi ve aynı görevleri
yerine getiren birimlerin birleştirilerek kuruluş içi hiyerarşik kademelerin
azaltılmasına yönelik düzenlemeler yapılması gerekmektedir.
Bu çerçevede, arsa ve konut üretimi
faaliyetlerinin belli bir düzen içinde yürütülmesi ve bu konuda görevli bağlı
kuruluşların koordinasyon içinde çalışabilmesinin sağlanması amacıyla 28.6.2001
tarihli ve 4698 sayılı Kanunla Konut Müsteşarlığı kurularak; 29.4.1969 tarihli
ve 1164 sayılı Kanunla, konut başta olmak üzere değişik alanlardaki yatırımlar
ile kamu tesisleri için arazi ve arsa üretmek amacıyla kurulmuş olan Arsa Ofisi
Genel Müdürlüğü bu Müsteşarlığa bağlanmıştır. Ancak, bu düzenleme arsa ve konut
üretimi konusundaki çok başlılık ve koordinasyonsuzluğu artırmaktan başka bir
sonuç doğurmamıştır.
Arsa ve konut üretimi alanında merkezi
idare içinde, görevli ve yetkili olan Konut Müsteşarlığı, Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı ve Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü olmak üzere üç ayrı idare yer
almaktadır. 59 uncu Hükümet Programı ana hedefleri arasında Devletin genel
kurumsal yapısı gözden geçirilerek "benzer işlemler gören yapıların
birleştirilmesi" hedefine uygun olarak 31.7.2003 tarihli ve 4966 sayılı
Kanunla Konut Müsteşarlığı kaldırılmış, ancak arsa ve konut üretimi alanında
merkezi idaredeki koordinasyonsuzluk ortadan kalkmamıştır.
Bu doğrultuda, ülkemizin içinde bulunduğu
ekonomik şartlar göz önüne alınarak, mevcut kaynakların en etkili şekilde
kullanılması amacıyla, kamu kurum ve kuruluşlarının teşkilâtlanmalarında
işbölümü, kontrol ve koordinasyonu esas alan bir anlayış doğrultusunda, kamu
kurum ve kuruluşlarının görevlerinin ve hizmet alanlarının yeniden tanımlanması
gereği hasıl olmuştur.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün
kapatılarak 29.4.1969 tarihli ve 1164 sayılı Kanunda öngörülen görev ve
yetkilerin Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilmesinin,
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne ait araç,
gereç, her türlü taşınır ve taşınmazların bunlara ait ödenekler ile personele
ait ödeneklerin Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilmesinin,
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü personelinin
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına
atamalarının yapılmasına yönelik esas ve usullerin belirlenmesinin,
- 1164 sayılı Kanunda, Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünün kapatılmasına yönelik değişiklikler yapılmasının,
- Köy mimarisinin geliştirilmesine,
gecekondu alanlarının dönüşümüne, tarihi doku ve yöresel mimarinin korunup
yenilenmesine yönelik olarak Toplu Konut İdaresi Başkanlığının doğrudan
uygulamalar yapmasına imkân sağlanmasının,
- Toplu Konut İdaresi Başkanlığının
yürüteceği inşaat faaliyetlerinde, İmar Kanununun 26 ncı maddesinde diğer kamu
kurumlarına tanınan inşaat ruhsatı bakımından öngörülen kolaylaştırıcı ve
hızlandırıcı hususlardan yararlanmasına yönelik düzenlemeler yapılmasının,
Öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Tasarının geneli üzerinde yapılan
müzakerelerde;
- 1950'li yıllardan itibaren sürekli
olarak köyden kente doğru bir nüfus hareketinin olduğu, Devlet tarafından
gerekli önlemlerin alınmaması nedeniyle çarpık ve sağlıksız bir kentleşme
sürecinin yaşandığı,
- Ulusal yerleşme politikasının
oluşturulması ihtiyacının duyulduğu; konut, ulaşım, ticaret ve pek çok boyutun
birlikte ele alınmasının gerekli olduğu,
- Gelişmiş ülkelerde örnekleri görülen
ipotek esasına dayalı 20-30 yıllık uzun vadeli kredilerle konut edindirme
uygulamasının ülkemizde de hayata geçirilmesi gerektiği,
- Toplumun önemli bir bölümünü
ilgilendiren bu tür düzenlemelerin geniş bir toplumsal mutabakatla
çıkarılmasının demokrasinin vazgeçilmez bir koşulu olduğu,
- Kamu yönetiminin yeniden
yapılandırılması konusunun bir bütün halinde ele alınması gerektiği, parçalı ve
dağınık çözüm arayışlarının sık sık değişiklikler yapılması zorunluluğu meydana
getireceği,
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün
kaldırılması konusunda çok acele edildiği, kentleşme politikalarının
hazırlanması ve uygulanması konusunda bu Kurumun önemli görevler üstlendiği,
- Kamunun şirket kurması veya bir şirkete
iştirakçi olmasının, geçmiş tecrübeler ışığında kaynakların verimsiz
kullanımına ve haksız kazanç elde edilmesine zemin oluşturduğunun görüldüğü,
- Devletin görevinin oluşturulacak
politikalar doğrultusunda temel mevzuatın hazırlanması ve uygulamanın
denetlenmesiyle sınırlı olması gerektiği, bilgi ve tecrübe birikimiyle özel
teşebbüsün konut üretimi alanında gerek yurt içinde gerekse yurt dışında iş
yapabilme kapasitesinin güçlü olduğu,
- Kendi kaynak ve imkânlarıyla konut
üretiminde bulunan Toplu Konut İdaresine, Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün
yetkilerinin devredilmesiyle konut alanında yürütülen iş ve işlemlerin daha da
kolaylaşacağı,
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün
kaldırılması ile birlikte döner sermayesinin de tasfiye edilmesi gerektiği,
- Özellikle kamulaştırma konusunda uzman
olan Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü personelinin Toplu Konut İdaresi yanında
Bayındırlık ve İskân Bakanlığında değerlendirilmesinin yararlı olacağı,
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün konut
arsası dışında da arsa ürettiği, bu yeni durumda arsa üretiminin bu yönünün
eksik kalacağı, Tasarıda bu hususları ve personel ile ilgili konuları
düzeltmeye yönelik olarak alt komisyon kurulması gerektiği,
Şeklindeki görüş ve eleştirileri müteakip,
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
- VIII. Beş Yıllık Kalkınma Planı, 59 uncu
Hükümet Programı ve Acil Eylem Planının ana hedefleri arasında, kamu
hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi doğrultusunda
teşkilâtların sayı ve ölçeklerinin belirlenmesi, bu teşkilâtların görevlerinin
yeniden tanımlanması, merkezî yönetimdeki işlevini tamamlamış kuruluşların
tasfiye edilmesi ve aynı görevleri yerine getiren birimlerin birleştirilerek
kuruluş içi hiyerarşik kademelerin azaltılmasına yönelik düzenlemeler yapılmasının
da yer aldığı,
- Tasarının, kamu yönetimi reformu
anlayışıyla çelişmeyecek şekilde hazırlandığı ve etkili bir idare, işbölümü,
kontrol ve koordinasyon ilkeleri çerçevesinde atıl kapasite ve kaynak israfının
önlenmesine yönelik genel anlayışın göz önünde bulundurulduğu,
- Tarihî dokunun ve yöresel mimarinin
korunması ve yenilenmesi çalışmaları açısından yetkili kamu kuruluşlarına ilave
olarak Toplu Konut İdaresine görev ve sorumluluk verilmesinin daha güçlü ve
etkin bir şekilde kültürel mirasımıza sahip çıkmamızı sağlayacağı,
- Tasarının kanunlaşmasıyla birlikte Arsa
Ofisinin birkısım yetkilerinin Toplu Konut İdaresi tarafından kullanılacağı ve
konut dışı ihtiyaçlar için arsa üretimi yetkisinin Toplu Konut İdaresine
geçeceği,
- 58 ve 59 uncu Hükümetler döneminde
devlette işlerliği kolaylaştırmak yönünde Acil Eylem Planında hedefler
konulduğu, bu çerçevede gecekondulaşmanın önlenmesi, hak sahiplerine konut
edindirmede kolaylık sağlanması, konut üretiminin artırılmasıyla birlikte
istihdamın artırılması, ekonominin canlandırılması yönünde çalışmalar
yapıldığı,
- İhtiyacı öncelikli olan 19 ilden
başlamak suretiyle 81 ilde projeksiyonların yapıldığı, bu bağlamda ilk etapta
170 000 konutun yapımının hedeflendiği, söz konusu konutların inşaat faaliyetlerinin
hızla devam ettiği,
- Toplu Konut İdaresinin hali hazırda
öncelikli olarak otuz belediye ile işbirliği içine girerek gecekondulaşmanın
engellenmesi ve kentsel dönüşümlerin gerçekleşmesi için çalışmalar yaptığı,
özellikle Kastamonu, Bilecik, Denizli gibi şehirlerde iyi sonuçlar alındığı,
İfade edilmiştir.
Tasarının geneli üzerinde yapılan
görüşmeleri müteakip, Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddeler üzerindeki görüşmelere geçilmeden önce verilen bir önergenin kabul
edilmesi ile konunun; kanun tekniğine uygunluk, devredilecek personelin statüsü
ve uygulamada çıkması muhtemel tereddütlerin giderilmesi amacıyla kurulacak bir
alt komisyon tarafından değerlendirilmesine karar verilmiştir. Balıkesir
Milletvekili Ali Osman Sali, Ağrı Milletvekili M. Melik Özmen ve M. Akif
Hamzaçebi'den teşekkül eden Alt Komisyon, aynı gün yaptığı toplantıda konuyu
ayrıntılı bir şekilde inceleyerek çalışmalarını metin halinde Komisyonumuza
sunmuştur. Komisyonumuz, aynı gün yaptığı toplantıda görüşmelere Alt Komisyon
tarafından hazırlanan metin üzerinden devam edilmesine karar vermiş ve maddeler
üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Alt Komisyon ve Komisyon tarafından
yapılan çalışmalar sonucunda Tasarının;
- 1 inci maddesi; Tasarının 2 nci maddesi
birinci fıkrası ile aynı mahiyette hüküm içermesi nedeniyle söz konusu
düzenlemelerin 1 inci madde olarak yeniden düzenlenmesi suretiyle,
- 2 nci maddesi; ikinci fıkrasının,
kanunların hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda, 5018 sayılı
Kanunla ilgili değişikliğin ayrı bir çerçeve madde ile düzenlemesi amacıyla
metne çerçeve 7 nci madde olarak eklenmesi ve müteakip madde numaralarının
teselsül ettirilmesi suretiyle,
- 3 üncü maddesi;
- Birinci fıkrası, uygulamada tereddütlere
yol açılmaması ve kanun tekniğine uygunluk açısından söz konusu düzenlemelerin
1164 sayılı Kanunda yapılması amacıyla madde metninden çıkarılması,
- İkinci fıkrası, Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünün tasfiye edilen döner sermaye işletmesinin nakit varlıklarının,
5003 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünce Yapılacak Bölünmüş Yol İnşasında
Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Kanunda belirtilen amaçlar doğrultusunda
kullanılmak üzere Karayolları Genel Müdürlüğü hesaplarına aktarılmasına, Arsa
Ofisi Genel Müdürlüğünün mevcut hizmet binaları ile diğer binaların bulunduğu
taşınmazların tapuda resen Maliye Hazinesi adına tescil edildikten sonra
Bayındırlık ve İskân Bakanlığına tahsis edilmesine ve döner sermaye
işletmesinin bunların dışında kalan tüm varlıkları, hakları, yükümlülükleri ve
her türlü taşınmazları ile Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün diğer hak ve
yükümlülüklerinin Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilmesine olanak
sağlamak amacıyla yeniden düzenlenmesi,
- Tasarının 6 ncı maddesinde yer alan
hükmün, 3 üncü madde ile aynı mahiyette düzenlemeler içermesi nedeniyle bu
maddeye son fıkra olarak eklenmesi ve bu doğrultuda müteakip madde
numaralarının teselsül ettirilmesi,
ve madde numarasının 2 olarak
değiştirilmesi suretiyle,
- 4 üncü maddesi;
- Birinci fıkrası, Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünde görev yapan personelin kadroları ile birlikte Bayındırlık ve İskân
Bakanlığına devredilmesi ve bu doğrultuda 190 sayılı Genel Kadro Usulü Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin ilgili cetvellerinde gerekli düzenlemelerin
yapılması doğrultusunda yeniden düzenlenmesi,
- Birinci fıkradan sonra gelmek üzere;
Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünde unvanlı kadrolarda bulunanlar ile diğer
personelin, Bayındırlık ve İskân Bakanlığına devredildikten sonra atamaları
yapılıncaya kadar tabi olacakları statülerine açıklık getiren bir düzenlemenin
ikinci fıkra olarak eklenmesi,
- Bayındırlık ve İskân Bakanlığına
devredilen personelin altı ay içinde kendi derece ve kademelerine uygun ihtiyaç
duyulan kadrolara atanmalarına, genel müdür ve avukat unvanlı kadrolarda bulunan
personelin müşavir kadrolarına atanmalarına olanak sağlayan bir düzenlemenin
üçüncü fıkra olarak metne eklenmesi,
- İkinci fıkrası, Genel Müdürlük
personelinin, gerek atamaları yapılıncaya kadar aylık ve diğer mali haklarının
ödenmesinde, gerekse atanmalarını müteakiben fark tazminatı ödemelerinde
sıkıntı yaşanmaması ve diğer mali hakları ile alacaklarının belirlenmesi
amacıyla dördüncü fıkra olarak yeniden düzenlenmesi,
- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünde
halihazırda istihdam edilmekte olan sürekli ve geçici işçilerin, bu Genel
Müdürlüğün kaldırılması ile birlikte açıkta kalmaması açısından, söz konusu
personelin Bayındırlık ve İskân Bakanlığının bağlı kuruluşlarına kadro veya
pozisyonlarıyla birlikte devredilmesini öngören bir düzenlemenin son fıkra olarak
metne eklenmesi,
ve madde numarasının 3 olarak
değiştirilmesi suretiyle,
- 5 inci maddesi; kanunların
hazırlanmasında uygulanan esas ve usuller doğrultusunda idare hukukuna uygunluk
açısından; 6 ncı maddesi, madde hükmünün 3 üncü maddeye son fıkra olarak
eklenmesinden dolayı metinden çıkarılması ve müteakip madde numaralarının
teselsül ettirilmesi suretiyle,
- Kanun tekniğine uygunluk açısından, 1164
sayılı Kanunun Birinci Bölüm başlığı ile 1 inci maddesinin, Arsa Ofisinin Genel
Müdürlüğünün kaldırılmasına paralel olarak değiştirilmesi ve Tasarının 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasında yer alan hükme paralel bir hükmü kapsayan
düzenlemenin, metne çerçeve 4 üncü madde olarak eklenmesi ve müteakip madde
numaralarının teselsül ettirilmesi suretiyle,
- 7 nci maddesi;
- 1164 sayılı Kanunun ek 4 üncü maddesine,
28.12.1960 tarihli ve 189 sayılı Kanun kapsamında bulunanlar ile herhangi bir
kamu hizmetine tahsis edilmiş arazi ve arsaların, ek 4 üncü madde kapsamında
Toplu Konut İdaresince talep edilememesine yönelik bir hükmün ilave edilmesi ve
bu düzenlemenin metne çerçeve 5 inci madde olarak eklenmesi,
- Kanunların hazırlanmasında uygulanan
esas ve usuller doğrultusunda, 1164 sayılı Kanunun yürürlükten kaldırılan
hükümleri arasına, kaldırılan Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün teşkilat ile ilgili
maddelerinin ilave edilmesi ve bu düzenlemelerin metne çerçeve 6 ncı madde
olarak eklenmesi,
ve müteakip madde numaralarının teselsül
ettirilmesi suretiyle,
- 8 inci maddesi;
- Kanunların hazırlanmasında uygulanan
esas ve usuller doğrultusunda, 2985 sayılı Kanuna ek 9 uncu madde olarak
eklenmesi öngörülen hüküm dışında kalan düzenlemelerin, metne çerçeve 8 inci
madde olarak eklenmesi,
- 2985 sayılı Kanuna eklenmesi öngörülen
ek 9 uncu maddesinin; 3194 sayılı İmar Kanununun kamu kurumları tarafından
yapılacak ve yaptırılacak yapıların inşaat ruhsatı bakımından kolaylaştırıcı ve
hızlandırıcı hususlar öngören 26 ncı maddesi doğrultusunda somut süre ve
kriterler getirilerek belediyelerin inşaat ruhsatı konusunda tereddüde düşmeden
bu kriterlere göre belirli bir süre içerisinde işlem yapmalarını sağlayacak
şekilde yeniden düzenlenmesi, ek 9 ile ilgili düzenlemelerin çerçeve 9 uncu
madde olarak metne eklenmesi,
ve müteakip madde numaralarının teselsül
ettirilmesi suretiyle,
- Geçici 1 inci maddesi; hesap usulleri,
mali ve teknik işlemler ile ilgili yönetmeliklerin çıkarılmadan önce Maliye
Bakanlığının görüşünün alınmasını teminen yeniden düzenlenmesi suretiyle,
- Uygulamada tereddütlere yol açılmaması
amacıyla 1164 sayılı Kanunun yürürlükten kaldırılan 7 nci maddesi uyarınca,
daha önce Hazine tarafından Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne devredilen arsa ve
arazilerden kamu hizmeti için gerekli olduğu gerekçesi ile Hazine tarafından
devri talep edilenlerin bedelsiz olarak Hazineye iade edilmesine imkân sağlayan
bir düzenlemenin geçici 2 nci madde olarak metne eklenmesi suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 9 ve 10
uncu maddeleri ise 10 ve 11 inci maddeler olarak aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
Başkan Başkanvekili Sözcü
Sait Açba M.
Altan Karapaşaoğlu Sabahattin Yıldız
Afyon Bursa Muş
Kâtip Üye Üye
Mehmet Sekmen Halil Aydoğan Mehmet Melik
Özmen
İstanbul Afyon Ağrı
Üye Üye Üye
Mehmet Zekai Özcan Osman Kaptan M. Mesut Özakcan
Ankara Antalya Aydın
(Karşı oy yazısı var) (İmzada bulunamadı)
Üye Üye Üye
Ali Osman Sali Ahmet İnal Osman Nuri Filiz
Balıkesir Batman Denizli
Üye Üye Üye
Alaattin Büyükkaya Birgen Keleş Kemal Kılıçdaroğlu
İstanbul İstanbul İstanbul
(Karşı oy yazısı ektedir) (Ayrışık oy ektedir)
Üye Üye Üye
M. Mustafa Açıkalın Fazıl Karaman Y.
Selahattin Beyribey
İstanbul İzmir Kars
Üye Üye Üye
Taner Yıldız Mikail
Arslan Muzaffer Baştopçu
Kayseri Kırşehir Kocaeli
Üye Üye Üye
Hasan Fehmi Kinay Muharrem Doğan Gürol
Ergin
Kütahya Mardin Muğla
(Ayrışık oy yazısı eklidir)
Üye Üye Üye
O. Seyfi Terzibaşıoğlu Osman Seyfi Cemal
Uysal
Muğla Nevşehir Ordu
Üye Üye Üye
İmdat Sütlüoğlu Sabahattin
Cevheri M. Ergun Dağcıoğlu
Rize Şanlıurfa Tokat
Üye Üye Üye
Enis Tütüncü Faruk
Nafiz Özak M. Akif Hamzaçebi
Tekirdağ Trabzon Trabzon
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) (Ayrışık oy yazısı ektedir)
AYRIŞIK OY
Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünün kaldırılarak görevlerinin Toplu Konut İdaresi (TOKİ)’ne
aktarılması olumlu olmakla birlikte Tasarıya aşağıdaki hususlarda katılmıyoruz.
1164 sayılı Kanunla
kurulmuş olan Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü kaldırılırken kuruluş kanununun isim
değişikliği yapılmak suretiyle muhafaza edilmesi kanun yapma tekniğine uygun
değildir. Yapılması gereken Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü kaldırılırken bu genel
müdürlüğün görevlerinden TOKİ’ne devredilenler için TOKİ’nin görevlerini
düzenleyen 2985 sayılı Toplu Konut Kanununun ek 1 inci maddesinde değişikliğe
gitmektir. Ancak Tasarıda bu usul yerine kanun yapım tekniğinde hiç olmayan bir
yöntem benimsenmiştir. Benimsenen yöntemin sakıncaları komisyon çalışmaları
sırasında giderilmeye çalışılmışsa da ulaşılan sonuç yine de olması gereken
değildir.
Hükümet Köy Hizmetleri
Genel Müdürlüğünün kaldırılmasına ilişkin Kanun Tasarısında da aynı yöntemi
kullanmıştır. Bu durum Hükümetin TBMM’ne gönderdiği kanun tasarılarının gayri
ciddi hazırlandığını göstermektedir.
Kapatılan Arsa Ofisi
GenelMüdürlüğü personelinin Bayındırlık ve İskân Bakanlığına devri yerine
TOKİ’ne devredilmesi daha uygun olacaktır.
M. Akif Hamzaçebi Kemal Kılıçdaroğlu Birgen Keleş
Trabzon İstanbul İstanbul
Enis Tütüncü Osman Kaptan Gürol
Ergin
Tekirdağ Antalya Muğla
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
ARSA OFİSİ KANUNU VE TOPLU KONUT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI İLE ARSA OFİSİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN KALDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1.- 29.4.1969
tarihli ve 1164 sayılı "Arsa Ofisi Kanunu"nun adı "Arsa Üretimi
ve Değerlendirilmesi Hakkında Kanun"
olarak değiştirilmiştir.
MADDE 2.- 1164 sayılı Kanunla kurulan Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğü kaldırılmıştır.
5018 sayılı Kamu Malî
Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II) sayılı cetvelde yer alan "40- Arsa
Ofisi Genel Müdürlüğü" ibaresi cetvelden çıkarılmıştır.
MADDE 3.- Kaldırılan Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün
görev ve yetkileri Toplu Konut İdaresi
Başkanlığına devredilmiştir. Kanunlarda ve diğer mevzuatta Arsa Ofisi
Genel Müdürlüğüne yapılan atıflar Toplu
Konut İdaresi Başkanlığına yapılmış
sayılır.
Kaldırılan Arsa Ofisi
Genel Müdürlüğünün hak ve yükümlülükleri ile döner sermayesi, araç, gereç, her
türlü taşınır ve taşınmazları ve bunlara ait ödenekler ile personele ait
ödenekler Toplu Konut İdaresi Başkanlığına devredilmiştir.
MADDE 4.- Kaldırılan Arsa
Ofisi Genel Müdürlüğüne ait kadrolar iptal edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye ekli (I) sayılı cetvelin ilgili bölümünden çıkarılmıştır.
Kaldırılan Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü kadrolarında bulunan personelin, Devlet
Personel Başkanlığınca, üç ay içinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarında
durumlarına uygun kadrolara atanmaları için kullanılmak üzere ekli (1) sayılı
listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
ekine (VI) sayılı cetvel olarak eklenmiştir. Bu kadrolar, gerekli sınıf, unvan
ve derece değişikliği Bakanlar Kurulunca yapılmak suretiyle öncelikle Toplu
Konut İdaresi Başkanlığına olmak üzere, kamu kurum ve kuruluşlarının merkez
veya taşra teşkilatına tahsis edilir.
Kaldırılan Arsa Ofisi
Genel Müdürlüğü kadrolarında bulunan personel atama işlemi yapılıncaya kadar
Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca ihtiyaç duyulan işlerde görevlendirilir. Bu
personel atama işlemi yapılıncaya kadar eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge,
her türlü zam ve tazminatlar ile diğer malî haklarını almaya devam eder. Söz
konusu personelin atandıkları yeni kadrolarının aylık, ek gösterge, her türlü
zam ve tazminatları ile diğer malî hakları
toplamının net tutarının, eski kadrolarına bağlı olarak en son ayda
almakta oldukları aylık, ek gösterge,
her türlü zam ve tazminatları ile diğer malî hakları toplamı net tutarından az
olması halinde aradaki fark, farklılık giderilinceye kadar atandıkları kadrolarda
kaldıkları sürece herhangi bir kesintiye tâbi tutulmaksızın tazminat olarak
ödenir.
MADDE 5.- Bu Kanunun
uygulanmasında ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye Başbakan yetkilidir.
MADDE 6.- Bu Kanun
uyarınca yapılacak devir işlemleri ile düzenlenecek belgeler her türlü vergi,
resim, harç, ücret ve fondan müstesnadır.
MADDE 7.- 1164 sayılı
Kanunun 2 nci maddesinin (d), (e), (g) ve (h) bentleri ile 19 uncu, 20 nci ve
ek 3 üncü maddeleri ile teşkilâta ilişkin hükümleri yürürlükten kaldırılmış ve
ek 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"Ek Madde 4.- Toplu
Konut İdaresi Başkanlığının talebi halinde Maliye Bakanının teklifi ve
Başbakanın onayı ile belirlenen arsa üretim alanlarında bulunan Hazineye ait
arsa ve araziler ile Hazine adına tescil edilecek arsa ve arazilerin mülkiyeti
Toplu Konut İdaresi Başkanlığına bedelsiz olarak devredilir. Kamu hizmetlerine
ayrılan yerler ile Maliye Bakanlığınca değişik ihtiyaçlarla talep edilen taşınmazlar bedelsiz olarak Hazineye iade
edilir."
MADDE 8.- 2.3.1984
tarihli ve 2985 sayılı Toplu Konut Kanununun 412 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname ile ilave edilen ek 1 inci maddesinin (ı) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, bu maddeden sonra gelen ek maddeler ek 2, ek 3, ek 4, ek 5, ek
6, ek 7 ve ek 8 inci maddeler olarak teselsül ettirilmiş ve aynı Kanuna
aşağıdaki madde eklenmiştir.
"ı) Ferdî ve toplu
konut kredisi vermek, köy mimarîsinin geliştirilmesine, gecekondu alanlarının
dönüşümüne, tarihî doku ve yöresel mimarînin korunup yenilenmesine yönelik
uygulamalar yapmak ve bu konularda projeleri kredilendirmek ve gerektiğinde tüm
bu kredilerde faiz sübvansiyonu yapmak,"
"EK MADDE 9.- Toplu
Konut İdaresi Başkanlığı tarafından yapılacak veya yaptırılacak yapılara, imar
planlarında o maksada tahsis edilmiş olmak, plan ve mevzuata aykırı olmamak üzere
mimarî, statik, tesisat ve her türlü fennî mesuliyeti Başkanlık tarafından
üstlenilmesi kaydıyla müracaat tarihinden itibaren bir ay içinde avan projeye
göre yapı ruhsatı verilir."
GEÇİCİ MADDE 1.- 1164
sayılı Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmelikler Toplu Konut İdaresi
Başkanlığınca hazırlanarak yürürlüğe konuluncaya kadar, 1164 sayılı Kanun
uyarınca çıkarılan mevcut yönetmeliklerin uygulanmasına devam edilir.
MADDE 9.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 10.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb.
Yrd.
M. V. Gönül A. Şener M.
A. Şahin
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
B. Atalay A. Babacan M.
Aydın
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Adalet Bakanı
G. Akşit K. Tüzmen C.
Çiçek
Millî Savunma Bakanı İçişleri
Bakanı Maliye Bakanı
M. V. Gönül A. Aksu K.
Unakıtan
Millî EğitimBakanı Bayındırlık
ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı
H. Çelik Z. Ergezen R.
Akdağ
Ulaştırma Bakanı Tarım
ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv.
Bakanı
B. Yıldırım S. Güçlü M.
Başesgioğlu
Sanayi ve Ticaret Bakanı V. En.
ve Tab. Kay. Bakanı Kültür ve Turizm
Bakanı
C. Çiçek M. H. Güler E.
Mumcu
Çevre
ve Orman Bakanı
O. Pepe
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
ARSA OFİSİ KANUNU VE TOPLU KONUT KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI İLE ARSA OFİSİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN KALDIRILMASI HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1. - 29.4.1969 tarihli ve 1164
sayılı "Arsa Ofisi Kanunu"nun adı "Arsa Üretimi ve
Değerlendirilmesi Hakkında Kanun"
olarak değiştirilmiş ve 1164
sayılı Arsa Ofisi Kanunu ile kurulan
Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü, teşkilatı ile birlikte kaldırılmıştır.
MADDE 2. - Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne ait Döner Sermaye İşletmesi Maliye
Bakanlığınca belirlenecek esas ve usullere göre tasfiye edilir. Döner Sermaye
İşletmesi tasfiye tarihindeki nakit
varlıkları, 19.11.2003 tarihli ve 5003 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünce
Yapılacak Bölünmüş Yol İnşasında Uygulanacak Usül ve Esaslar Hakkında Kanunda
belirtilen amaçlar doğrultusunda kullanılmak üzere Karayolları Genel
Müdürlüğü adına açılmış olan hesaba aktarılır. Mevcut hizmet binaları ile diğer
binaların bulunduğu taşınmazlar tapuda resen Maliye Hazinesi adına tescil
edildikten sonra Bayındırlık ve İskân Bakanlığına tahsis edilmiş sayılır. Döner
Sermaye İşletmesinin bunların dışında kalan tüm varlıkları, hakları,
yükümlülükleri ve her türlü
taşınmazları ile Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğünün diğer hak ve yükümlülükleri Toplu Konut İdaresi Başkanlığına
devredilmiş sayılır.
Bu Kanun uyarınca yapılacak devir
işlemleri ile düzenlenecek belgeler her türlü vergi, resim, harç, ücret ve
fondan müstesnadır.
MADDE 3. - Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünde
görev yapan personel, Bayındırlık ve
İskân Bakanlığına devredilmiştir. Bu Kanunun yayımı tarihinde, Arsa Ofisi Genel
Müdürlüğüne ait kadrolar, 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı
cetvelin ilgili bölümünden çıkarılmıştır. Bu Kanuna ekli (1) ve (2) sayılı
listelerde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin eki
(I) sayılı cetvelin Bayındırlık ve
İskân Bakanlığına ait bölümüne
eklenmiştir. 24.11.1994 tarih ve 4046 sayılı Kanunun 25 inci maddesi uyarınca Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne tahsis
edilen kadrolar Bayındırlık ve İskân Bakanlığına tahsis edilmiş sayılır.
Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünde; genel müdür
yardımcısı, teftiş kurulu başkanı, daire başkanı, başmüfettiş, bilgi işlem şube
müdürü, APK şube müdürü, idari işler şube müdürü, şube müdürü, bölge müdürü,
bölge müdür yardımcısı ve avukat unvanlı kadrolarda bulunanların görevleri bu
Kanunun yayımı tarihinde sona erer. Bunlar,
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca yeni bir kadroya atanıncaya kadar eski
kadrolarına ait aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatları ile diğer
mali haklarını aynen almaya devam eder ve devredildikleri kurumda ihtiyaç
duyulan işlerde görevlendirilebilir. Kadro ve görev unvanları değişmeyenler
Bayındırlık ve İskân Bakanlığına ait aynı unvanlı kadrolara atanmış sayılırlar.
İhdas edilen kadro unvanlarından ilgili kurum tarafından ihtiyaç duyulmayan
kadro unvanlarında çalışan personel ile ikinci fıkra uyarınca görevleri sona
erenler, bu Kanunun yayımını izleyen
altı ay içinde kurumca ihtiyaç duyulan, derece ve kademelerine uygun diğer
kadrolara atanır. Genel müdür yardımcıları ile avukat kadrolarında istihdam
edilen personel ekli (2) sayılı liste ile
ihdas edilen Bakanlık Müşaviri
ve Hukuk Müşaviri kadrosuna atanmış
sayılırlar. Ancak, bu kadrolar, herhangi bir sebeple boşalması halinde, hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal
edilmiş sayılır. Bu fıkra uyarınca ihtiyaç duyulan kadro değişiklikleri 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesinin son fıkrası hükmü
uygulanmaksızın anılan Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre yapılır.
Üçüncü fıkra uyarınca atanan personelin
atandıkları yeni kadrolarının aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatları
ile diğer mali hakları toplamının (fazla çalışma ücreti hariç) net tutarının,
eski kadrolarına bağlı olarak en son ayda almakta oldukları aylık, ek gösterge,
her türlü zam ve tazminatları ile diğer malî hakları toplamı (fazla çalışma
ücreti hariç) net tutarından az olması halinde aradaki fark, farklılık
giderilinceye kadar atandıkları kadrolarda kaldıkları sürece herhangi bir
kesintiye tâbi tutulmaksızın tazminat olarak ödenir.
Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün sürekli işçi
kadrolarında ve geçici işçi pozisyonlarında çalışanlar, kadro veya
pozisyonlarıyla birlikte Bayındırlık ve İskân Bakanlığının bağlı kuruluşlarına
devredilir. Bu fıkra hükümlerinden faydalanmak istemeyenlerin her türlü yasal
hakları ödenerek kurumlarıyla ilişkileri kesilir. Anılan Genel Müdürlüğün, bu
Kanunun yayımı tarihinde boş bulunan sürekli işçi kadroları ve geçici işçi
pozisyonları, hiçbir işleme gerek kalmaksızın iptal edilmiş sayılır.
MADDE 4. - 29.4.1969 tarihli ve 1164
sayılı Arsa Ofisi Kanununun Birinci Bölüm başlığı "Amaç ve Görevler"
olarak ve 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Madde 1. - Bu Kanunun amacı;
arsaların aşırı fiyat artışlarını önlemek üzere tanzim alış ve satışı yapmak; konut, sanayi, eğitim, sağlık
ve turizm yatırımları ve kamu tesisleri
için arazi ve arsa sağlamaktır.
Bu Kanunda yazılı görevler Toplu Konut
İdaresi Başkanlığı tarafından yürütülür. Bu Kanunda, diğer kanunlarda ve ilgili
mevzuatta Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne yapılan atıflar Toplu Konut İdaresi Başkanlığına yapılmış sayılır."
MADDE 5. - 1164 sayılı Kanunun ek 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"Ek Madde 4. - 28.12.1960 tarihli ve
189 sayılı Kanun kapsamında bulunanlar
ile her hangi bir kamu hizmetine tahsis edilmiş arazi ve arsalar hariç olmak
üzere Toplu Konut İdaresi Başkanlığının talebi, Maliye ve Bayındırlık ve İskân
Bakanlarının müşterek teklifi ve Başbakanın onayı ile belirlenen
arsa üretim alanlarında bulunan Hazineye ait arsa ve araziler ve Hazine adına
tescil edilecek arsa ve arazilerin mülkiyeti Toplu Konut İdaresi Başkanlığına
bedelsiz olarak devredilir. Kamu hizmetlerine ayrılan yerler ile Maliye
Bakanlığınca değişik ihtiyaçlarla talep edilen
taşınmazlar bedelsiz olarak Hazineye iade edilir."
MADDE 6. - 1164 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (d), (e), (g) ve (h) bentleri ile 3 üncü, 4 üncü, 5
inci, 7 nci, 19 uncu, 20 nci ve ek 3 üncü maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 7. - 10.12.2003 tarihli ve 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (II) sayılı cetvelde yer
alan "40- Arsa Ofisi Genel Müdürlüğü" ibaresi cetvelden
çıkarılmıştır.
MADDE 8. - 2.3.1984 tarihli ve 2985 sayılı
Toplu Konut Kanununun 412 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile ilave edilen ek 1
inci maddesinin (ı) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu maddeden sonra gelen ek maddeler ek 2, ek
3, ek 4, ek 5, ek 6, ek 7 ve ek 8 inci maddeler olarak teselsül ettirilmiştir.
"ı) Ferdi veya toplu konut kredisi
vermek, köy mimarisinin geliştirilmesine, gecekondu alanlarının dönüşümüne,
tarihi doku ve yöresel mimarinin korunup yenilenmesine yönelik uygulamalar
yapmak ve bu konulardaki projeleri
kredilendirmek ve gerektiğinde tüm bu kredilerde faiz sübvansiyonu
yapmak,"
MADDE 9. - 2985 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
"Ek
Madde 9. - Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı tarafından yapılacak veya yaptırılacak yapılara, imar planlarında o
maksada tahsis edilmiş olmak, uygulama imar planı ve mevzuata aykırı olmamak
üzere mimarî, statik, tesisat ve her türlü fennî mesuliyetin Başkanlık
tarafından üstlenilmesi ve mülkiyetin belgelenmesi kaydıyla başkaca belge
istenmeksizin müracaat tarihinden itibaren onbeş gün içinde avan projeye göre yapı ruhsatı verilir."
GEÇİCİ MADDE 1. - Toplu Konut İdaresi
Başkanlığınca, Bu Kanuna istinaden 1164 sayılı Kanunun uygulanmasına ilişkin
olarak Maliye Bakanlığının görüşü alınarak çıkarılacak yönetmelikler, bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren bir
yıl içinde yürürlüğe konulur. Söz konusu yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar 1164 sayılı Kanun uyarınca çıkarılan
mevcut yönetmeliklerin uygulanmasına devam edilir.
GEÇİCİ MADDE 2. - 1164 sayılı Kanunun 7
nci maddesi uyarınca daha önce Hazine tarafından Arsa Ofisi Genel Müdürlüğüne devredilen arsa ve arazilerden kamu
hizmeti için gerekli olması nedeniyle Hazine tarafından devri talep edilenler, bedelsiz olarak Hazineye iade edilir.
MADDE 10. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 11. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METNE EKLİ LİSTE
(1) SAYILI LİSTE
İHDAS EDİLEN KADROLAR
(VI) SAYILI CETVEL
|
|
SINIFI |
UNVANI |
DERECESİ |
ADEDİ |
|
|
GİH |
Memur |
10 |
174 |
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METNE EKLİ LİSTELER
(1) SAYILI LİSTE
İHDAS EDİLEN KADROLAR
KURUMU : BAYINDIRLIK VE
İSKÂN BAKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
|
|
|
|
SERBEST |
TUTULAN |
|
|
SINIFI |
UNVANI |
DERECESİ |
KADRO
ADEDİ |
KADRO
ADEDİ |
TOPLAM |
|
GİH |
Hukuk
Müşaviri |
1 |
1 |
|
1 |
|
GİH |
Uzman |
1 |
9 |
|
9 |
|
GİH |
Uzman |
2 |
1 |
|
1 |
|
GİH |
APK
Uzmanı |
1 |
2 |
|
2 |
|
GİH |
Şef |
3 |
7 |
|
7 |
|
GİH |
Şef |
5 |
1 |
|
1 |
|
GİH |
Memur |
5 |
1 |
|
1 |
|
GİH |
Memur |
8 |
1 |
|
1 |
|
GİH |
Anbar
Memuru |
5 |
1 |
|
1 |
|
GİH |
Veri
Haz.ve Kont.İşl. |
3 |
14 |
|
14 |
|
GİH |
Veri
Haz.ve Kont.İşl. |
4 |
1 |
|
1 |
|
GİH |
Veri
Haz.ve Kont.İşl. |
5 |
7 |
|
7 |
|
GİH |
Veri
Haz.ve Kont.İşl. |
6 |
1 |
|
1 |
|
GİH |
Veri
Haz.ve Kont.İşl. |
7 |
1 |
|
1 |
|
GİH |
Veri
Haz.ve Kont.İşl. |
8 |
1 |
|
1 |
|
GİH |
Veri
Haz.ve Kont.İşl. |
9 |
3 |
|
3 |
|
GİH |
Şoför |
9 |
1 |
|
1 |
|
THS |
Mühendis |
1 |
2 |
|
2 |
|
THS |
Mühendis |
3 |
3 |
|
3 |
|
THS |
Mühendis |
5 |
2 |
|
2 |
|
THS |
Mimar |
3 |
1 |
|
1 |
|
THS |
Mimar |
6 |
1 |
|
1 |
|
THS |
Şehir
Plancısı |
3 |
1 |
|
1 |
|
THS |
Şehir
Plancısı |
5 |
1 |
|
1 |
|
THS |
Tekniker |
1 |
1 |
|
1 |
|
THS |
Tekniker |
2 |
3 |
|
3 |
|
THS |
Tekniker |
3 |
2 |
|
2 |
|
THS |
Tekniker |
7 |
3 |
|
3 |
|
THS |
Teknisyen |
3 |
3 |
|
3 |
|
THS |
Teknisyen |
4 |
2 |
|
2 |
|
THS |
Teknisyen |
7 |
2 |
|
2 |
|
SHS |
Daire
Tabibi |
1 |
1 |
|
1 |
|
SHS |
Hemşire |
6 |
1 |
|
1 |
|
YHS |
Teknisyen
Yrd. |
7 |
1 |
|
1 |
|
YHS |
Hizmetli |
5 |
1 |
|
1 |
|
YHS |
Bekçi |
7 |
2 |
|
2 |
|
|
TOPLAM |
|
86 |
|
86 |
|
|
|
|
|
|
|
(1) SAYILI LİSTE
İHDAS EDİLEN KADROLAR
KURUMU : BAYINDIRLIK VE İSKÂN BAKANLIĞI
TEŞKİLATI : TAŞRA
|
|
|
|
SERBEST |
TUTULAN |
|
|
|
SINIFI
|
UNVANI |
DERECESİ |
KADRO ADEDİ |
KADRO ADEDİ |
TOPLAM
|
|
|
GİH |
Şef |
3 |
1 |
|
1 |
|
|
GİH |
Memur |
9 |
1 |
|
1 |
|
|
GİH |
Mutemet |
5 |
1 |
|
1 |
|
|
GİH |
Veri Haz.ve Kont.İşl. |
3 |
4 |
|
4 |
|
|
GİH |
Veri Haz.ve Kont.İşl. |
4 |
1 |
|
1 |
|
|
GİH |
Veri Haz.ve Kont.İşl. |
5 |
3 |
|
3 |
|
|
GİH |
Şoför |
9 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Başmühendis |
1 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Mühendis |
1 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Mühendis |
3 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Mimar |
3 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Mimar |
4 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Şehir Plancısı |
1 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Şehir Plancısı |
5 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Tekniker |
2 |
2 |
|
2 |
|
|
THS |
Tekniker |
3 |
2 |
|
2 |
|
|
THS |
Tekniker |
4 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Tekniker |
5 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Tekniker |
7 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Fen Memuru |
3 |
1 |
|
1 |
|
|
THS |
Teknisyen |
7 |
1 |
|
1 |
|
|
YHS |
Hizmetli |
8 |
1 |
|
1 |
|
|
|
TOPLAM |
|
29 |
|
29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) SAYILI LİSTE
İHDAS EDİLEN KADROLAR
KURUMU : BAYINDIRLIK VE
İSKÂN BAKANLIĞI
TEŞKİLATI : MERKEZ
|
|
|
|
SERBEST |
TUTULAN |
|
|
|
SINIFI
|
UNVANI |
DERECESİ |
KADRO ADEDİ |
KADRO ADEDİ |
TOPLAM
|
|
|
GİH |
Bakanlık Müşaviri |
1 |
3 |
|
3 |
|
|
GİH |
Hukuk Müşaviri |
1 |
3 |
|
3 |
|
|
GİH |
Hukuk Müşaviri |
3 |
1 |
|
1 |
|
|
GİH |
Hukuk Müşaviri |
6 |
3 |
|
3 |
|
|
GİH |
Memur |
9 |
45 |
|
45 |
|
|
|
TOPLAM |
|
55 |
|
55 |
|