Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S.
Sayısı: 839)
Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik Bürolarının Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu Raporu (1/902)
Not: Tasarı, Başkanlıkça
Adalet ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonlarına havale
edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 18.10.2004
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-853/4819
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca
30.9.2004 tarihinde kararlaştırılan “Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik
Bürolarının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Toplum yaşamında sosyal
ilişkilerin oluşmasında temel unsurlardan birisi taşınmaz mallardır. Taşınmaz
mallara ait hukuki düzenlemeler pek çok kanunda yer almasına rağmen teknik
konulara günümüze kadar genelge, yönerge ve yönetmelikler vasıtasıyla düzenleme
getirilmiştir. Ayrıca, taşınmaz mallara ilişkin kamu hizmeti görülürken de
kadastro öncesi sınırlandırma haritalarıyla, kadastro sonrası değişiklik
hizmetleri kapsamında tescile konu harita yapımını gerektiren işlerde serbest
çalışan harita mühendisi, harita kadastro mühendisi veya jeodezi ve
fotogrametri mühendislerince açılan bürolardan yararlanılmıştır. Ancak, bu
unvanlara sahip kişiler ile bunların açmış oldukları büroların kapsamlı biçimde
sorumluluklarını belirleyen yasal bir düzenleme bugüne kadar yapılamamıştır.
Kadastro teknik
hizmetlerinin yıllık işlem hacmi, yaklaşık bir milyon adettir. Bu Tasarı ile
kurulması öngörülen bürolardan bir büronun ortalama bin işlem hacmi olacağı
düşünüldüğünde, ülke çapında bin tane büro kurulabilecek bu da harita
sektöründe istihdamı sağlayacaktır. Ayrıca kadastro teknik hizmetleri bu
bürolara bırakıldığında bu işlerle görevli kamu personeli kadastro hizmetlerine
kaydırılacağından, kadastro hizmetlerinin daha etkin ve hızlı yürütülmesi
sağlanacaktır.
Tasarı ile kadastro
teknik hizmetlerinin "Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik Büroları"
adı altında kurulacak bürolarca yerine getirilmesi, bu büroların faaliyet,
denetim ve sorumluluklarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile,
Kanunun amacı ve kapsamı belirlenmiştir. Buna göre taşınmaz mallara ilişkin
kadastro teknik hizmetleri kapsamında belirlenen işlerin lisanslı harita
kadastro mühendislik büroları adı altında kurulacak bürolarca yapılması ve bu
büroların faaliyet, denetim ve sorumlulukları ile yetkili oldukları işlerin
düzenlenmesi Kanunun amacı olarak öngörülmüştür.
Madde 2.- Madde ile,
lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açacaklarda aranacak genel ve özel
şartlar belirtilmiştir.
Madde 3.- Madde ile,
lisanslı harita kadastro mühendislik sınavının, Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğünce Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasının görüşü de alınarak
hazırlanacak yönetmelik kapsamında yapılacağı ve bu sınavda başarılı olanların
büro açmaya hak kazanacakları öngörülmüştür.
Madde 4.- Madde ile,
lisans verme ve iptal etmeye, lisans ve büro faaliyetlerinin denetimini yapmaya
yetkili kuruluşun Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü olduğu belirtilmiş, bu
büroların nerelerde kurulacağı, yetki alanları, sayıları ve özelliklerinin
neler olacağının yönetmelikte belirlenmesi öngörülmüştür. Ayrıca lisans
sahiplerinin, çalışma konularıyla ilgili bilgi ve belgelerin temin şeklinin yönetmelikle
belirlenmesi öngörülmüş, elde ettikleri bu bilgi ve belgelerin üçüncü kişilere
verilmesi yasaklanmıştır.
Madde 5.- Madde ile,
lisans sahibine görevine başlamadan önce yemin zorunluluğu getirilmiş, Kanun
kapsamında yapabilecekleri işlere ilişkin sorumlulukları belirtilmiştir. Bu
büroların Kanunla belirlenmiş yükümlülüklerini yerine getirirken sebep
olacakları zarar ve kusurlarından dolayı meydana gelecek Hazine sorumluluğu
için kendilerine rücu edileceği belirtilmiştir. Ayrıca, lisans sahibi harita ve
kadastro mühendisinin görevde bulunmadığı hallerde imza yetkisini aynı büroda
çalışan bir başka harita ve kadastro mühendisine devredebileceği, bu imza
yetkisi devrinin devri yapan kişiye ait sorumluluğu kaldırmayacağı belirtilmiş
ve imza yetkisinin hangi şartlarda ve ne şekilde verilebileceğinin yönetmelikte
belirleneceği belirtilmiştir.
Madde 6.- Madde ile,
lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının faaliyetlerini yapabilmeleri
için, lisans sahibinin Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasına büro
tescillerini yaptırmak zorunda oldukları belirtilmiştir.
Madde 7.- Madde ile,
lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının tabela ve basılı kâğıtlarında
lisans ile belirlenen unvanların dışında başka sıfat kullanılamayacağı, yetki
alanları dışında şube, irtibat bürosu veya benzeri isimler altında ayrı bir
büro açılamayacağı ve lisans hakkının devredilemeyeceği hüküm altına
alınmıştır.
Madde 8.- Madde ile,
lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarına mali mevzuat gereği tutacakları
defter ve kayıtların yanında Kanun uyarınca düzenlenecek yönetmelikte öngörülen
kayıt ve defterleri de tutma zorunluluğu getirilmiştir.
Madde 9.- Madde ile,
verilen lisansların hangi hallerde iptal edileceği belirtilmiştir.
Madde 10.- Madde ile,
Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası ile 6 ncı ve 8 inci maddelerine aykırı
hareket edenlere verilecek cezai hükümler belirtilmiştir.
Madde 11.- Kanunun uygulanmasına ilişkin
yönetmeliklerin altı ay
içerisinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce hazırlanarak yürürlüğe konulacağı
belirtilmiştir.
Madde 12.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 13.- Yürütme
maddesidir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve 22.3.2005
Turizm
Komisyonu
Esas No.: 1/902
Karar No.: 68
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlıkça 18.10.2004 tarihinde TBMM
Başkanlığına sunulan, Başkanlığınızca 25.10.2004 tarihinde Adalet Komisyonuna
tali komisyon, Komisyonumuza esas komisyon olarak havale edilen "Lisanslı
Harita Kadastro Mühendislik Bürolarının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
Tasarısı", Komisyonumuzun 17.3.2005 tarihli 30 uncu birleşiminde Hükümeti
temsilen Bayındırlık ve İskân, Maliye, Adalet bakanlıkları, Tapu ve Kadastro
Genel Müdürlüğü ile Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası temsilcilerinin
katılımları ile incelenip görüşüldü.
Tasarı
ve gerekçesi incelendiğinde;
Toplum yaşamında sosyal ilişkilerin
oluşmasında temel unsurlardan birisinin taşınmaz mallar olduğu, taşınmaz
mallara ait hukuki düzenlemelerin pek çok kanunda yer almasına rağmen teknik
konuların günümüze kadar genelge, yönerge ve yönetmelikler vasıtasıyla
düzenlendiği,
Ayrıca, taşınmaz mallara ilişkin kamu
hizmeti görülürken de kadastro öncesi sınırlandırma haritalarıyla, kadastro sonrası
değişiklik hizmetleri kapsamında tescile konu harita yapımını gerektiren
işlerde serbest çalışan harita mühendisi, harita kadastro mühendisi veya
jeodezi ve fotogrametri mühendislerince açılan bürolardan yararlanıldığı,
Ancak, bu unvanlara sahip kişiler ile
bunların açmış oldukları büroların kapsamlı biçimde sorumluluklarını belirleyen
yasal bir düzenlemenin bugüne kadar yapılamadığı,
Kadastro teknik hizmetlerinin yıllık işlem
hacminin, yaklaşık bir milyon adet olduğu, Tasarı ile kurulması öngörülen
bürolardan bir büronun ortalama bin işlem hacmi olacağı düşünüldüğünde ülke
çapında bin tane büro kurulabileceği ve bunun da harita sektöründe istihdamı
sağlayacağı,
Ayrıca kadastro teknik hizmetleri bu
bürolara bırakıldığında bu işlerle görevli kamu personeli kadastro hizmetlerine
kaydırılacağından, kadastro hizmetlerinin daha etkin ve hızlı yürütülmesinin
sağlanacağı,
Tasarı ile kadastro teknik hizmetlerinin
"Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik Büroları" adı altında kurulacak
bürolarca yerine getirileceğinden, bu büroların faaliyet, denetim ve
sorumluluklarının belirlenmesinin amaçlandığı,
Anlaşılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde Bayındırlık ve İskan Bakanı Zeki Ergezen;
- Kadastro çalışmaları ile ilgili olarak
üç önemli hedeflerinin olduğunu, bunların 2006 yılı sonuna kadar, tüm
Türkiye'nin kadastro çalışmalarını tamamlamak; haritacılık bilgi bankacılığını
oluşturmak; otomasyona geçmek, şeklinde sayılabileceğini, bu konulardaki
çalışmalara bu yıl başlandığını,
- Diğer taraftan bu üç önemli hedefe bir
başkasının eklendiğini, bunun da tarihi mülkiyet kayıtlarını mikrofilme almak
suretiyle muhafaza altına alınması çalışmaları olduğunu,
İfade etmiştir.
Müteakiben Tasarının maddeleri üzerindeki
görüşmelere geçilmiştir.
Verilen bir önergenin kabulü
doğrultusunda, büroların lisanslı olmasını değil, mühendisin yetki ve
sorumluluğunu simgeleyecek, lisans sahipliğinin mühendise ait olmasını temin
edecek şekilde, Tasarının adı "Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve
Büroları Hakkında Kanun Tasarısı" olarak değiştirilmiştir.
Tasarının 1, 3, 6, 12 ve 13 üncü maddeleri
Komisyonumuzca aynen, 5 inci maddesi ise redakte edilerek kabul edilmiştir.
Tasarının değişikliğe uğrayan maddelerine
ilişkin bilgilere ise aşağıda yer verilmiştir:
Tasarının 2 nci maddesi; verilen önergenin
kabulü doğrultusunda;
- Üçüncü fıkrasının (d) bendi, Yeni Türk
Lirasına geçişe paralel olarak,
- Son fıkrası, teminatların alınması,
saklanması ve iadesine ilişkin hususların Maliye Bakanlığının görüşü alınmak
suretiyle çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği ve bu maddenin üçüncü
fıkrasının (d) bendinde yer alan oranın Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden
değerleme oranında artırılacağı öngörüsüyle,
Değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi;
Söz konusu büroların kuruluş ve görevleri
ile bunlara lisans verilmesi ve denetimleri konularının ana hatlarının bu
düzenlemeyle çizilmesi bunların detayları ile mekan, personel ve donanımlarına
ilişkin hususların ise yönetmelikle belirlenmesini öngören önergenin kabulü
doğrultusunda, madde kenar başlığı ile birlikte değiştirilerek kabul
edilmiştir.
Tasarının 7 nci maddesi;
Kabul edilen önerge doğrultusunda
yasaklara uymayanlara uygulanacak hükümlerin açıklığa kavuşturulması, ayrıca
nüfuz kullanımına sebebiyet verilmemesi bakımından Tapu Kadastro Genel
Müdürlüğünden ayrılanların son iki yıl içinde görev yaptıkları kadastro
müdürlüklerinin yetki alanı sınırları içinde üç yıl süre ile lisanslı büro
açamayacakları yönünde hüküm konulması amacıyla değiştirilerek kabul
edilmiştir.
Tasarının 8 inci maddesi;
Tutulacak kayıt ve defterlerin yanı sıra
lisans sahiplerine çalışma konuları ile ilgili bilgi ve belgelerin verilmesi,
kullanılması ve hizmetli ilgili ücret tarifelerinin her yılki belirlenme yöntemini
açıklığa kavuşturan önergenin kabulü doğrultusunda başlığıyla birlikte
değiştirilmiştir.
Tasarının 9 uncu maddesi;
Tasarının 7 nci maddesinde yapılan
düzenlemeye uygunluk sağlanmasını öngören önergenin kabulü doğrultusunda (c)
bendinde değişiklik yapılmak suretiyle kabul edilmiştir.
Tasarının 10 uncu maddesi;
Uygulanacak idari para cezalarının artış
oranlarının yönteminin belirlenmesi ve Yeni Türk Lirasına uyumlaştırılmasını
öngören önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.
Tasarının 11 inci maddesi;
Bu Tasarının kanunlaşması sonrasında
uygulanacak yönetmeliklerin, hazırlanma şekli ve süresini hüküm altına alan
önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.
Komisyonumuzca kabul edilen önergeler doğrultusunda
oluşan yeni Tasarı metni, Komisyon Başkanlığına verilen yetki doğrultusunda
kanun tekniğine uygun olarak hazırlanmıştır.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Naci Aslan |
|
|
Gaziantep |
Ankara |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
|
|
Bursa |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali İbiş |
Nusret Bayraktar |
Erdal Karademir |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdürrezzak Erten |
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
|
|
İzmir |
Kastamonu |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdülkadir Kart |
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
|
|
Rize |
Sakarya |
Sivas |
|
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Hasan Güyüldar |
Halil Kaya |
|
|
|
Tunceli |
Van |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
LİSANSLI HARİTA KADASTRO
MÜ-HENDİSLİK BÜROLARININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE 1.- Bu Kanunun amacı, kadastro teknik hizmetlerinin
yerine getirilmesini sağlayacak lisanslı harita kadastro mühendislik
bürolarının kurulması ile bu büroların faaliyet, denetim ve sorumluluklarına
dair esas ve usulleri belirlemektir.
Kadastro teknik hizmetlerinden tescile tabi olmayan
işlemlerin yapım ve kontrolü, tescile tabi olan işlemlerin yapım sorumluluğu
lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarınca yerine getirilir. Ancak, kamu
kurum ve kuruluşları ile lisans sahibi harita ve kadastro mühendislerinin diğer
kanunlar ve ilgili mevzuata göre hak, görev ve yetkileri devam eder.
Lisanslı harita kadastro
mühendislik bürosu açacaklarda aranacak şartlar
MADDE 2.- Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının
açılıp işletilmesi münhasıran lisanslı harita kadastro mühendislik sınavında
başarılı olarak lisans sahibi olanlara aittir.
Lisans sahibi olabilmenin genel şartları şunlardır:
a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,
b)
Kamu
haklarından mahrum bulunmamak,
c)
Medeni
hakları kullanma ehliyetine sahip olmak,
d) Taksirli suçlar ve aşağıda sayılan suçlar dışında tecil
edilmiş hükümler hariç olmak üzere, ağır hapis veya altı aydan fazla hapis
veyahut affa uğramış olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla,
zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik,
dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçtan veya
istimal ve istihlak kaçakçılığı dışında kalan kaçakçılık suçları, resmi ihale
ve alım satımlara fesat karıştırma veya Devlet sırlarını açığa vurma, vergi
kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına teşebbüs suçlarından dolayı hükümlü
bulunmamak,
e) Devlet memurluğundan çıkarılma cezası almamış olmak.
Lisans sahibi olabilmenin özel şartları ise şunlardır:
a) Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasına kayıtlı bulunmak,
b) Kamu veya özel sektörde harita ve kadastro mühendisi
olarak en az beş yıl çalışmış olmak,
c) Müracaat tarihinde, 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar
Odaları Birliği Kanunu hükümleri uyarınca meslekten geçici men cezası veya
ihraç cezası almamış olmak,
d) Onmilyar Türk Lirası tutarındaki teminatı bankaya
yatırarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü adına bloke ettirmek,
e) Lisans sınavında başarılı olmak.
Bu maddenin üçüncü fıkrasının (d) bendinde yer alan miktar
her yıl 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenen
yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır.
Lisanslı harita kadastro
mühendislik sınavı
MADDE 3.- Sınav, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
tarafından, Harita ve Ka-dastro Mühendisleri Odasının görüşü
alınarak hazırlanacak yönetmelik çerçevesinde yapılır.
Sınavda başarılı olanlar, lisanslı harita kadastro
mühendislik bürosu açmaya hak kazanırlar ve bu unvan adı altında mesleklerini
icra ederler.
Lisans verilmesi ve
denetim
MADDE 4.- Lisansların verilmesi ve iptal edilmesine Tapu ve
Kadastro Genel Müdürlüğü yetkili olup bu hususlarla ilgili kayıtlar Tapu ve
Kadastro Genel Müdürlüğünce tutulur.
Kadastro müdürlüklerince yürütülen kadastro teknik
hizmetlerinin yıllık işlem hacmi baz alınmak üzere, lisanslı harita kadastro
mühendislik bürolarının nerelerde kurulacağı ve sayıları ile bu büroların yetki
alanları, sahip olmaları gereken asgari personel, araç, demirbaş ve teknik
donanımının neler olması gerektiği hususları düzenlenecek yönetmelikte
belirlenir.
Lisans sahiplerine çalışma konuları ile ilgili bilgi ve
belgelerin ücret karşılığı verilme esasları yönetmelikte belirlenir. Temin
edilen bilgi ve belgelerin üçüncü şahıslara verilmesi yasaktır.
Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının lisans ve
büro faaliyetlerinin denetimini yapmaya Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
yetkilidir.
Yemin ve sorumluluk
MADDE 5.- Lisans sahibi, bu Kanun kapsamındaki görevine
fiilen başlamadan önce, o yer sulh hukuk mahkemesinde görevini doğru ve
tarafsız olarak yürüteceğine, bu Kanun hükümlerine ve ilgili mevzuata aykırı
hareket etmeyeceğine ve ettirmeyeceğine dair yemin eder.
Bu Kanun kapsamında yapılan iş ve işlemlerden; tescile
tabi olmayanların yapım ve
kontrolünden, tescile tabi olanların ise yapı-mından lisans sahibi kişi sorumludur.
Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarında, bu Kanun kapsamında
belirtilen hizmetleri yapmakla yetkilendirilenler Türk Ceza Kanununun
uygulanmasında Devlet memuru sayılır ve büroların işlemlerinden dolayı zarar
doğması halinde kusuru bulunana 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 1007 nci
maddesi uyarınca rücu edilir.
Lisans sahibi harita ve kadastro mühendisi görevinde
bulunmadığı hallerde imza yetkisini aynı büroda çalışan bir başka harita ve
kadastro mühendisine devredebilir. Ancak; bu durumda imza devrinde bulunan
lisans sahibi iş ve işlemlerden müteselsilen sorumludur.
İmza yetkisinin hangi şartlarda ve ne şekilde verilebileceği
yönetmelikte belirlenir.
Büro tescili
MADDE 6.- Lisans sahibi, lisanslı harita kadastro
mühendislik bürolarının Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasına büro
tescillerini yaptırmak zorundadır.
Yasaklar
MADDE 7.- Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları
tabela ve basılı kâğıtlarında lisans ile belirlenen unvan dışında başka sıfat
kullanılamaz, belirlenecek yetki alanı dışında şube, irtibat bürosu ve benzeri
isimler altında ayrı bir lisanslı büro açılamaz ve lisans hakkı devredilemez.
Tutulması zorunlu
belgeler
MADDE 8.- Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları,
mali mevzuat gereği tutacakları kayıtlarla birlikte, yönetmelikte belirlenecek
kayıt ve defterleri tutmak zorundadırlar.
Lisansın iptali
MADDE 9.- Lisans;
a) Lisans sahibinin
isteği,
b) Lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açmak için,
bu Kanunda veya yönetmelikte belirtilen şartların kaybedilmesi veya bu şartları
taşımadığının sonradan anlaşılması,
c) 7 nci madde hükmüne uyulmadığının tespiti,
Hallerinde iptal edilir.
Cezai hükümler
MADDE 10.- Bu Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası ile 6
ncı ve 8 inci maddeleri hükümlerine aykırı davranışta bulunanlar hakkında, suç
daha ağır bir cezayı gerektirmiyorsa birmilyar liradan onmilyar liraya kadar
ağır para cezasına hükmolunur.
Yönetmelik
MADDE 11.- Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler altı ay içerisinde Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğünce hazırlanarak yürürlüğe konulur.
Yürürlük
MADDE 12.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
LİSANSLI HARİTA KADASTRO MÜHEN-DİSLERİ VE BÜROLARI HAKKINDA
KANUN TASARISI
Amaç ve kapsam
MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Lisanslı harita kadastro
mühendislik bürosu açacaklarda aranacak şartlar
MADDE 2.- Lisanslı
harita kadastro mühendislik bürolarının açılıp işletilmesi münhasıran lisanslı
harita kadastro mühendislik sınavında
başarılı olarak lisans sahibi olanlara aittir.
Lisans sahibi
olabilmenin genel şartları şunlardır:
a) Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşı olmak,
b) Kamu haklarından mahrum bulunmamak,
c) Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak,
d) Taksirli suçlar ve aşağıda sayılan suçlar dışında tecil
edilmiş hükümler hariç olmak üzere, ağır hapis veya altı aydan fazla hapis
veyahut affa uğramış olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla,
zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref
ve haysiyet kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı dışında kalan
kaçakçılık suçları, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma veya Devlet
sırlarını açığa vurma, vergi kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına teşebbüs
suçlarından dolayı hükümlü bulunmamak,
e) Devlet memurluğundan çıkarılma cezası almamış olmak.
Lisans sahibi olabilmenin özel şartları ise şunlardır:
a) Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasına kayıtlı bulunmak,
b) Kamu veya özel sektörde harita ve kadastro mühendisi
olarak en az beş yıl çalışmış olmak,
c) Müracaat tarihinde, 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar
Odaları Birliği Kanunu hükümleri uyarınca meslekten geçici men cezası veya
ihraç cezası almamış olmak,
d) Onbin Yeni Türk Lirası tutarındaki teminatı bankaya
yatırarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü adına bloke ettirmek,
e) Lisans sınavında başarılı olmak.
Bu maddenin üçüncü fıkrasının (d) bendinde yer alan miktar
her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca
Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak
uygulanır. Teminatların alınması, saklanması ve iadesine ilişkin hususlar
Maliye Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle çıkarılacak yönetmelikte
belirlenir.
Lisanslı harita kadastro
mühendislik sınavı
MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Kuruluş, görev, lisans
verilmesi ve denetim
MADDE 4.- Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları
bulundukları ilçe idari sınırlarında yetkili olmak üzere kurulur.
Aynı ilçede birden fazla sayıda büroya lisans verilmesi veya
lisanslı büroların birden fazla ilçede yetkilendirilmesi ile lisansların
iptaline Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü yetkilidir.
Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları, kadastro
müdürlüklerince yürütülen hizmetlerden, tescile tabi olmayan işlemlerin yapım
ve kontrolü ile tescile tabi olan işlemlerin yapımında görevlidir.
Lisansların verilmesi, iptal edilmesi ve sicillerin
tutulması ile lisanslı büro faaliyetlerinin denetimini yaparak, uyarma, kınama,
lisansın geçici veya sürekli iptali cezalarını vermeye Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğü yetkilidir.
Kuruluş, görev, lisans verilmesi ve denetime ilişkin usul ve
esaslar ile mekan, personel ve donanımlarına ilişkin hususlar yönetmelikte
belirlenir.
Yemin ve sorumluluk
MADDE 5.- Lisans sahibi, bu Kanun kapsamındaki görevine
fiilen başlamadan önce, o yer sulh hukuk mahkemesinde görevini doğru ve
tarafsız olarak yürüteceğine, bu Kanun hükümlerine ve ilgili mevzuata aykırı
hareket etmeyeceğine ve ettirmeyeceğine dair yemin eder.
Bu Kanun kapsamında yapılan iş ve işlemlerden; tescile tabi
olmayanların yapım ve kontrolünden, tescile tabi olanların ise yapımından
lisans sahibi kişi sorumludur. Lisanslı harita kadastro mühendislik
bürolarında, bu Kanun kapsamında belirtilen hizmetleri yapmakla
yetkilendirilenler Türk Ceza Kanununun uygulanmasında Devlet memuru sayılır ve
büroların işlemlerinden dolayı zarar doğması halinde kusuru bulunana 4721
sayılı Türk Medeni Kanununun 1007 nci maddesi uyarınca rücu edilir.
Lisans sahibi harita ve kadastro mühendisi, görevinde
bulunmadığı hallerde imza yetkisini aynı büroda çalışan bir başka harita ve
kadastro mühendisine devredebilir. Ancak; bu durumda imza devrinde bulunan
lisans sahibi iş ve işlemlerden müteselsilen sorumludur.
İmza yetkisinin hangi şartlarda ve ne şekilde verilebileceği
yönetmelikte belirlenir.
Büro tescili
MADDE 6.- Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Yasaklar
MADDE 7.- Lisanslı harita kadastro mühendisleri,
belirlenecek yetki alanı dışında şube, irtibat bürosu ve benzeri isimler
altında ayrı bir lisanslı büro açamaz ve lisans hakkını devredemez. Bu
yasaklara uymayanlar hakkında 4 üncü maddenin disiplin cezalarına ilişkin
hükümleri uygulanır.
Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünden ayrılanlar son iki yıl
içinde görev yaptıkları kadastro müdürlüklerinin yetki alanı sınırları içinde
üç yıl süre ile lisanslı büro
açamazlar.
Tutulacak defter ve
belgeler ile uygulanacak ücretler
MADDE 8.- Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları,
mali mevzuat gereği tutacakları kayıtlar ile yönetmelikte belirlenecek kayıt ve
defterleri tutmak zorundadırlar.
Lisans sahiplerine çalışma konuları ile ilgili bilgi ve
belgelerin verilmesi, kullanılması ve hizmetle ilgili ücret tarifelerinin
hazırlanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikte belirlenir.
Hizmet ile ilgili ücret tarifeleri, her yıl Harita Kadastro
Mühendisleri Odasının görüşü alınmak suretiyle Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğünce belirlenir.
Lisansın iptali
MADDE 9.- Lisans;
a) Lisans sahibinin
isteği,
b) Lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açmak için,
bu Kanunda veya yönetmelikte belirtilen
şartların kaybedilmesi veya bu şartları taşımadığının sonradan
anlaşılması,
c) 4 üncü madde hükmü kapsamında iptal cezası verilmesi,
Hallerinde iptal edilir.
Cezai hükümler
MADDE 10.- Bu Kanunun 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrası ile
8 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları hükümlerine aykırı davranışta
bulunanlar hakkında, suç daha ağır bir cezayı gerektirmiyorsa bin Yeni Türk
Lirasından onbin Yeni Türk Lirasına kadar idari para cezasına hükmolunur. Bu
miktar, Türk Ceza Kanunundaki para cezalarının artış usullerine göre artırılır.
Yönetmelik
MADDE 11.- Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, Harita ve
Kadastro Mühendisleri Odasının görüşleri alınmak suretiyle doksan gün
içerisinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce hazırlanarak yürürlüğe konulur.
Yürürlük
MADDE 12.- Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 13.- Tasarının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
B. Atalay |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Adalet Bakanı V. |
|
|
G. Akşit |
A. Coşkun |
M. A. Şahin |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı V. |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
A. Şener |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|