Dönem: 22                               Yasama Yılı: 3

 

T.B.M.M.           (S. Sayısı: 839)

 

Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik Bürolarının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu (1/902)

 

                            

Not: Tasarı, Başkanlıkça Adalet ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                         T.C.

            Başbakanlık              18.10.2004

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

                        Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-853/4819

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan  ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 30.9.2004 tarihinde kararlaştırılan “Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik Bürolarının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Toplum yaşamında sosyal ilişkilerin oluşmasında temel unsurlardan birisi taşınmaz mallardır. Taşınmaz mallara ait hukuki düzenlemeler pek çok kanunda yer almasına rağmen teknik konulara günümüze kadar genelge, yönerge ve yönetmelikler vasıtasıyla düzenleme getirilmiştir. Ayrıca, taşınmaz mallara ilişkin kamu hizmeti görülürken de kadastro öncesi sınırlandırma haritalarıyla, kadastro sonrası değişiklik hizmetleri kapsamında tescile konu harita yapımını gerektiren işlerde serbest çalışan harita mühendisi, harita kadastro mühendisi veya jeodezi ve fotogrametri mühendislerince açılan bürolardan yararlanılmıştır. Ancak, bu unvanlara sahip kişiler ile bunların açmış oldukları büroların kapsamlı biçimde sorumluluklarını belirleyen yasal bir düzenleme bugüne kadar yapılamamıştır.

Kadastro teknik hizmetlerinin yıllık işlem hacmi, yaklaşık bir milyon adettir. Bu Tasarı ile kurulması öngörülen bürolardan bir büronun ortalama bin işlem hacmi olacağı düşünüldüğünde, ülke çapında bin tane büro kurulabilecek bu da harita sektöründe istihdamı sağlayacaktır. Ayrıca kadastro teknik hizmetleri bu bürolara bırakıldığında bu işlerle görevli kamu personeli kadastro hizmetlerine kaydırılacağından, kadastro hizmetlerinin daha etkin ve hızlı yürütülmesi sağlanacaktır.

Tasarı ile kadastro teknik hizmetlerinin "Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik Büroları" adı altında kurulacak bürolarca yerine getirilmesi, bu büroların faaliyet, denetim ve sorumluluklarının belirlenmesi amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Madde ile, Kanunun amacı ve kapsamı belirlenmiştir. Buna göre taşınmaz mallara ilişkin kadastro teknik hizmetleri kapsamında belirlenen işlerin lisanslı harita kadastro mühendislik büroları adı altında kurulacak bürolarca yapılması ve bu büroların faaliyet, denetim ve sorumlulukları ile yetkili oldukları işlerin düzenlenmesi Kanunun amacı olarak öngörülmüştür.

Madde 2.- Madde ile, lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açacaklarda aranacak genel ve özel şartlar belirtilmiştir.

Madde 3.- Madde ile, lisanslı harita kadastro mühendislik sınavının, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasının görüşü de alınarak hazırlanacak yönetmelik kapsamında yapılacağı ve bu sınavda başarılı olanların büro açmaya hak kazanacakları öngörülmüştür.

Madde 4.- Madde ile, lisans verme ve iptal etmeye, lisans ve büro faaliyetlerinin denetimini yapmaya yetkili kuruluşun Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü olduğu belirtilmiş, bu büroların nerelerde kurulacağı, yetki alanları, sayıları ve özelliklerinin neler olacağının yönetmelikte belirlenmesi öngörülmüştür. Ayrıca lisans sahiplerinin, çalışma konularıyla ilgili bilgi ve belgelerin temin şeklinin yönetmelikle belirlenmesi öngörülmüş, elde ettikleri bu bilgi ve belgelerin üçüncü kişilere verilmesi yasaklanmıştır.

Madde 5.- Madde ile, lisans sahibine görevine başlamadan önce yemin zorunluluğu getirilmiş, Kanun kapsamında yapabilecekleri işlere ilişkin sorumlulukları belirtilmiştir. Bu büroların Kanunla belirlenmiş yükümlülüklerini yerine getirirken sebep olacakları zarar ve kusurlarından dolayı meydana gelecek Hazine sorumluluğu için kendilerine rücu edileceği belirtilmiştir. Ayrıca, lisans sahibi harita ve kadastro mühendisinin görevde bulunmadığı hallerde imza yetkisini aynı büroda çalışan bir başka harita ve kadastro mühendisine devredebileceği, bu imza yetkisi devrinin devri yapan kişiye ait sorumluluğu kaldırmayacağı belirtilmiş ve imza yetkisinin hangi şartlarda ve ne şekilde verilebileceğinin yönetmelikte belirleneceği belirtilmiştir.

Madde 6.- Madde ile, lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının faaliyetlerini yapabilmeleri için, lisans sahibinin Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasına büro tescillerini yaptırmak zorunda oldukları belirtilmiştir.

Madde 7.- Madde ile, lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının tabela ve basılı kâğıtlarında lisans ile belirlenen unvanların dışında başka sıfat kullanılamayacağı, yetki alanları dışında şube, irtibat bürosu veya benzeri isimler altında ayrı bir büro açılamayacağı ve lisans hakkının devredilemeyeceği hüküm altına alınmıştır.

Madde 8.- Madde ile, lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarına mali mevzuat gereği tutacakları defter ve kayıtların yanında Kanun uyarınca düzenlenecek yönetmelikte öngörülen kayıt ve defterleri de tutma zorunluluğu getirilmiştir.

Madde 9.- Madde ile, verilen lisansların hangi hallerde iptal edileceği belirtilmiştir.

Madde 10.- Madde ile, Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası ile 6 ncı ve 8 inci maddelerine aykırı hareket edenlere verilecek cezai hükümler belirtilmiştir.

Madde 11.-  Kanunun uygulanmasına  ilişkin  yönetmeliklerin  altı ay içerisinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce hazırlanarak yürürlüğe konulacağı belirtilmiştir.

Madde 12.- Yürürlük maddesidir.

Madde 13.- Yürütme maddesidir.

 

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

      Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve                22.3.2005

             Turizm Komisyonu

Esas No.: 1/902

Karar No.: 68

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başbakanlıkça 18.10.2004 tarihinde TBMM Başkanlığına sunulan, Başkanlığınızca 25.10.2004 tarihinde Adalet Komisyonuna tali komisyon, Komisyonumuza esas komisyon olarak havale edilen "Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik Bürolarının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 17.3.2005 tarihli 30 uncu birleşiminde Hükümeti temsilen Bayındırlık ve İskân, Maliye, Adalet bakanlıkları, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü ile Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşüldü.

Tasarı  ve gerekçesi incelendiğinde;

Toplum yaşamında sosyal ilişkilerin oluşmasında temel unsurlardan birisinin taşınmaz mallar olduğu, taşınmaz mallara ait hukuki düzenlemelerin pek çok kanunda yer almasına rağmen teknik konuların günümüze kadar genelge, yönerge ve yönetmelikler vasıtasıyla düzenlendiği,

Ayrıca, taşınmaz mallara ilişkin kamu hizmeti görülürken de kadastro öncesi sınırlandırma haritalarıyla, kadastro sonrası değişiklik hizmetleri kapsamında tescile konu harita yapımını gerektiren işlerde serbest çalışan harita mühendisi, harita kadastro mühendisi veya jeodezi ve fotogrametri mühendislerince açılan bürolardan yararlanıldığı,

Ancak, bu unvanlara sahip kişiler ile bunların açmış oldukları büroların kapsamlı biçimde sorumluluklarını belirleyen yasal bir düzenlemenin bugüne kadar yapılamadığı,

Kadastro teknik hizmetlerinin yıllık işlem hacminin, yaklaşık bir milyon adet olduğu, Tasarı ile kurulması öngörülen bürolardan bir büronun ortalama bin işlem hacmi olacağı düşünüldüğünde ülke çapında bin tane büro kurulabileceği ve bunun da harita sektöründe istihdamı sağlayacağı,

Ayrıca kadastro teknik hizmetleri bu bürolara bırakıldığında bu işlerle görevli kamu personeli kadastro hizmetlerine kaydırılacağından, kadastro hizmetlerinin daha etkin ve hızlı yürütülmesinin sağlanacağı,

Tasarı ile kadastro teknik hizmetlerinin "Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik Büroları" adı altında kurulacak bürolarca yerine getirileceğinden, bu büroların faaliyet, denetim ve sorumluluklarının belirlenmesinin amaçlandığı,

Anlaşılmaktadır.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde Bayındırlık ve İskan Bakanı Zeki Ergezen;

- Kadastro çalışmaları ile ilgili olarak üç önemli hedeflerinin olduğunu, bunların 2006 yılı sonuna kadar, tüm Türkiye'nin kadastro çalışmalarını tamamlamak; haritacılık bilgi bankacılığını oluşturmak; otomasyona geçmek, şeklinde sayılabileceğini, bu konulardaki çalışmalara bu yıl başlandığını,

- Diğer taraftan bu üç önemli hedefe bir başkasının eklendiğini, bunun da tarihi mülkiyet kayıtlarını mikrofilme almak suretiyle muhafaza altına alınması çalışmaları olduğunu,

İfade etmiştir.

Müteakiben Tasarının maddeleri üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.

Verilen bir önergenin kabulü doğrultusunda, büroların lisanslı olmasını değil, mühendisin yetki ve sorumluluğunu simgeleyecek, lisans sahipliğinin mühendise ait olmasını temin edecek şekilde, Tasarının adı "Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Kanun Tasarısı" olarak değiştirilmiştir.

Tasarının 1, 3, 6, 12 ve 13 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen, 5 inci maddesi ise redakte edilerek kabul edilmiştir.

Tasarının değişikliğe uğrayan maddelerine ilişkin bilgilere ise aşağıda yer verilmiştir:

Tasarının 2 nci maddesi; verilen önergenin kabulü doğrultusunda;

- Üçüncü fıkrasının (d) bendi, Yeni Türk Lirasına geçişe paralel olarak,

- Son fıkrası, teminatların alınması, saklanması ve iadesine ilişkin hususların Maliye Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle çıkarılacak yönetmelikle belirleneceği ve bu maddenin üçüncü fıkrasının (d) bendinde yer alan oranın Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılacağı öngörüsüyle,

Değiştirilmek suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 4 üncü maddesi;

Söz konusu büroların kuruluş ve görevleri ile bunlara lisans verilmesi ve denetimleri konularının ana hatlarının bu düzenlemeyle çizilmesi bunların detayları ile mekan, personel ve donanımlarına ilişkin hususların ise yönetmelikle belirlenmesini öngören önergenin kabulü doğrultusunda, madde kenar başlığı ile birlikte değiştirilerek kabul edilmiştir.

Tasarının 7 nci maddesi;

Kabul edilen önerge doğrultusunda yasaklara uymayanlara uygulanacak hükümlerin açıklığa kavuşturulması, ayrıca nüfuz kullanımına sebebiyet verilmemesi bakımından Tapu Kadastro Genel Müdürlüğünden ayrılanların son iki yıl içinde görev yaptıkları kadastro müdürlüklerinin yetki alanı sınırları içinde üç yıl süre ile lisanslı büro açamayacakları yönünde hüküm konulması amacıyla değiştirilerek kabul edilmiştir.

Tasarının 8 inci maddesi;

Tutulacak kayıt ve defterlerin yanı sıra lisans sahiplerine çalışma konuları ile ilgili bilgi ve belgelerin verilmesi, kullanılması ve hizmetli ilgili ücret tarifelerinin her yılki belirlenme yöntemini açıklığa kavuşturan önergenin kabulü doğrultusunda başlığıyla birlikte değiştirilmiştir.

Tasarının 9 uncu maddesi;

Tasarının 7 nci maddesinde yapılan düzenlemeye uygunluk sağlanmasını öngören önergenin kabulü doğrultusunda (c) bendinde değişiklik yapılmak suretiyle kabul edilmiştir.

Tasarının 10 uncu  maddesi;

Uygulanacak idari para cezalarının artış oranlarının yönteminin belirlenmesi ve Yeni Türk Lirasına uyumlaştırılmasını öngören önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir. 

Tasarının 11 inci maddesi;

Bu Tasarının kanunlaşması sonrasında uygulanacak yönetmeliklerin, hazırlanma şekli ve süresini hüküm altına alan önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilerek kabul edilmiştir.

Komisyonumuzca kabul edilen önergeler doğrultusunda oluşan yeni Tasarı metni, Komisyon Başkanlığına verilen yetki doğrultusunda kanun tekniğine uygun olarak hazırlanmıştır.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mustafa Demir

Mustafa Ilıcalı

Asım Aykan

 

Samsun

Erzurum

Trabzon

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Mustafa Tuna

Naci Aslan

 

Gaziantep

Ankara

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Kemal Demirel

Osman Aslan

Zülfü Demirbağ

 

Bursa

Diyarbakır

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali İbiş

Nusret Bayraktar

Erdal Karademir

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdürrezzak Erten

Mehmet Yıldırım

Niyazi Özcan

 

İzmir

Kastamonu

Kayseri

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdülkadir Kart

Recep Yıldırım

Orhan Taş

 

Rize

Sakarya

Sivas

 

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

Üye

Üye

 

 

Hasan Güyüldar

Halil Kaya

 

 

Tunceli

Van

 

 

 

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

LİSANSLI HARİTA KADASTRO MÜ-HENDİSLİK BÜROLARININ KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN TASARISI

Amaç ve kapsam

MADDE 1.- Bu Kanunun amacı, kadastro teknik hizmetlerinin yerine getirilmesini sağlayacak lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının kurulması ile bu büroların faaliyet, denetim ve sorumluluklarına dair esas ve usulleri belirlemektir.

Kadastro teknik hizmetlerinden tescile tabi olmayan işlemlerin yapım ve kontrolü, tescile tabi olan işlemlerin yapım sorumluluğu lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarınca yerine getirilir. Ancak, kamu kurum ve kuruluşları ile lisans sahibi harita ve kadastro mühendislerinin diğer kanunlar ve ilgili mevzuata göre hak, görev ve yetkileri devam eder.

Lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açacaklarda aranacak şartlar

MADDE 2.- Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının açılıp işletilmesi münhasıran lisanslı harita kadastro mühendislik sınavında başarılı olarak lisans sahibi olanlara aittir.

Lisans sahibi olabilmenin genel şartları şunlardır:

a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,

b) Kamu haklarından mahrum bulunmamak,

c) Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak,

d) Taksirli suçlar ve aşağıda sayılan suçlar dışında tecil edilmiş hükümler hariç olmak üzere, ağır hapis veya altı aydan fazla hapis veyahut affa uğramış olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı dışında kalan kaçakçılık suçları, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma veya Devlet sırlarını açığa vurma, vergi kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına teşebbüs suçlarından dolayı hükümlü bulunmamak,

e) Devlet memurluğundan çıkarılma cezası almamış olmak.

Lisans sahibi olabilmenin özel şartları ise şunlardır:

a) Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasına kayıtlı bulunmak,

b) Kamu veya özel sektörde harita ve kadastro mühendisi olarak en az beş yıl çalışmış olmak,

c) Müracaat tarihinde, 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu hükümleri uyarınca meslekten geçici men cezası veya ihraç cezası almamış olmak,

d) Onmilyar Türk Lirası tutarındaki teminatı bankaya yatırarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü adına bloke ettirmek,

e) Lisans sınavında başarılı olmak.

Bu maddenin üçüncü fıkrasının (d) bendinde yer alan miktar her yıl 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır.

Lisanslı harita kadastro mühendislik sınavı

MADDE 3.- Sınav, Tapu ve Kadastro Genel  Müdürlüğü  tarafından,  Harita  ve Ka-dastro Mühendisleri Odasının görüşü alınarak hazırlanacak yönetmelik çerçevesinde yapılır.

Sınavda başarılı olanlar, lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açmaya hak kazanırlar ve bu unvan adı altında mesleklerini icra ederler.

Lisans verilmesi ve denetim

MADDE 4.- Lisansların verilmesi ve iptal edilmesine Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü yetkili olup bu hususlarla ilgili kayıtlar Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce tutulur.

Kadastro müdürlüklerince yürütülen kadastro teknik hizmetlerinin yıllık işlem hacmi baz alınmak üzere, lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının nerelerde kurulacağı ve sayıları ile bu büroların yetki alanları, sahip olmaları gereken asgari personel, araç, demirbaş ve teknik donanımının neler olması gerektiği hususları düzenlenecek yönetmelikte belirlenir.

Lisans sahiplerine çalışma konuları ile ilgili bilgi ve belgelerin ücret karşılığı verilme esasları yönetmelikte belirlenir. Temin edilen bilgi ve belgelerin üçüncü şahıslara verilmesi yasaktır.

Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının lisans ve büro faaliyetlerinin denetimini yapmaya Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü yetkilidir.

Yemin ve sorumluluk

MADDE 5.- Lisans sahibi, bu Kanun kapsamındaki görevine fiilen başlamadan önce, o yer sulh hukuk mahkemesinde görevini doğru ve tarafsız olarak yürüteceğine, bu Kanun hükümlerine ve ilgili mevzuata aykırı hareket etmeyeceğine ve ettirmeyeceğine dair yemin eder.

Bu Kanun kapsamında yapılan iş ve işlemlerden;  tescile  tabi  olmayanların yapım ve kontrolünden, tescile tabi olanların ise yapı-mından lisans sahibi kişi sorumludur. Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarında, bu Kanun kapsamında belirtilen hizmetleri yapmakla yetkilendirilenler Türk Ceza Kanununun uygulanmasında Devlet memuru sayılır ve büroların işlemlerinden dolayı zarar doğması halinde kusuru bulunana 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 1007 nci maddesi uyarınca rücu edilir.

Lisans sahibi harita ve kadastro mühendisi görevinde bulunmadığı hallerde imza yetkisini aynı büroda çalışan bir başka harita ve kadastro mühendisine devredebilir. Ancak; bu durumda imza devrinde bulunan lisans sahibi iş ve işlemlerden müteselsilen sorumludur.

İmza yetkisinin hangi şartlarda ve ne şekilde verilebileceği yönetmelikte belirlenir.

Büro tescili

MADDE 6.- Lisans sahibi, lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasına büro tescillerini yaptırmak zorundadır.

Yasaklar

MADDE 7.- Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları tabela ve basılı kâğıtlarında lisans ile belirlenen unvan dışında başka sıfat kullanılamaz, belirlenecek yetki alanı dışında şube, irtibat bürosu ve benzeri isimler altında ayrı bir lisanslı büro açılamaz ve lisans hakkı devredilemez.

Tutulması zorunlu belgeler

MADDE 8.- Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları, mali mevzuat gereği tutacakları kayıtlarla birlikte, yönetmelikte belirlenecek kayıt ve defterleri tutmak zorundadırlar.

Lisansın iptali

MADDE 9.- Lisans;

a)  Lisans sahibinin isteği,

b) Lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açmak için, bu Kanunda veya yönetmelikte belirtilen şartların kaybedilmesi veya bu şartları taşımadığının sonradan anlaşılması,

c) 7 nci madde hükmüne uyulmadığının tespiti,

Hallerinde iptal edilir.

Cezai hükümler

MADDE 10.- Bu Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası ile 6 ncı ve 8 inci maddeleri hükümlerine aykırı davranışta bulunanlar hakkında, suç daha ağır bir cezayı gerektirmiyorsa birmilyar liradan onmilyar liraya kadar ağır para cezasına hükmolunur.

Yönetmelik

MADDE 11.- Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler  altı ay içerisinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce hazırlanarak yürürlüğe konulur.


Yürürlük

MADDE 12.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 13.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

LİSANSLI HARİTA  KADASTRO MÜHEN-DİSLERİ VE BÜROLARI HAKKINDA

KANUN TASARISI

 

Amaç ve kapsam

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açacaklarda aranacak şartlar

MADDE 2.-  Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının açılıp işletilmesi münhasıran lisanslı harita kadastro mühendislik  sınavında başarılı olarak lisans sahibi olanlara aittir.

 Lisans sahibi olabilmenin genel şartları şunlardır:

a)  Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,

b) Kamu haklarından mahrum bulunmamak,

c) Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak,

d) Taksirli suçlar ve aşağıda sayılan suçlar dışında tecil edilmiş hükümler hariç olmak üzere, ağır hapis veya altı aydan fazla hapis veyahut affa uğramış olsalar bile Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlarla, zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik,  dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı veya şeref ve haysiyet kırıcı suçtan veya istimal ve istihlak kaçakçılığı dışında kalan kaçakçılık suçları, resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma veya Devlet sırlarını açığa vurma, vergi kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına teşebbüs suçlarından dolayı hükümlü bulunmamak,

e) Devlet memurluğundan çıkarılma cezası almamış olmak.

Lisans sahibi olabilmenin özel şartları ise şunlardır:

a) Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasına kayıtlı bulunmak,

b) Kamu veya özel sektörde harita ve kadastro mühendisi olarak en az beş  yıl  çalışmış olmak,

c) Müracaat tarihinde, 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu hükümleri uyarınca meslekten geçici men cezası veya ihraç cezası almamış olmak,

d) Onbin Yeni Türk Lirası tutarındaki teminatı bankaya yatırarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü adına bloke ettirmek,

e) Lisans sınavında başarılı olmak.

Bu maddenin üçüncü fıkrasının (d) bendinde yer alan miktar her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır. Teminatların alınması, saklanması ve iadesine ilişkin hususlar Maliye Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle çıkarılacak yönetmelikte belirlenir.

Lisanslı harita kadastro mühendislik sınavı

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Kuruluş, görev, lisans verilmesi ve denetim

MADDE 4.- Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları bulundukları ilçe idari sınırlarında yetkili olmak üzere kurulur.

Aynı ilçede birden fazla sayıda büroya lisans verilmesi veya lisanslı büroların birden fazla ilçede yetkilendirilmesi ile lisansların iptaline Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü yetkilidir.

Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları, kadastro müdürlüklerince yürütülen hizmetlerden, tescile tabi olmayan işlemlerin yapım ve kontrolü ile tescile tabi olan işlemlerin yapımında görevlidir.

Lisansların verilmesi, iptal edilmesi ve sicillerin tutulması ile lisanslı büro faaliyetlerinin denetimini yaparak, uyarma, kınama, lisansın geçici veya sürekli iptali cezalarını vermeye Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü yetkilidir.

Kuruluş, görev, lisans verilmesi ve denetime ilişkin usul ve esaslar ile mekan, personel ve donanımlarına ilişkin hususlar yönetmelikte belirlenir.

Yemin ve sorumluluk

MADDE 5.- Lisans sahibi, bu Kanun kapsamındaki görevine fiilen başlamadan önce, o yer sulh hukuk mahkemesinde görevini doğru ve tarafsız olarak yürüteceğine, bu Kanun hükümlerine ve ilgili mevzuata aykırı hareket etmeyeceğine ve ettirmeyeceğine dair yemin eder.

Bu Kanun kapsamında yapılan iş ve işlemlerden; tescile tabi olmayanların yapım ve kontrolünden, tescile tabi olanların ise yapımından lisans sahibi kişi sorumludur. Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarında, bu Kanun kapsamında belirtilen hizmetleri yapmakla yetkilendirilenler Türk Ceza Kanununun uygulanmasında Devlet memuru sayılır ve büroların işlemlerinden dolayı zarar doğması halinde kusuru bulunana 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 1007 nci maddesi uyarınca rücu edilir.

Lisans sahibi harita ve kadastro mühendisi, görevinde bulunmadığı hallerde imza yetkisini aynı büroda çalışan bir başka harita ve kadastro mühendisine devredebilir. Ancak; bu durumda imza devrinde bulunan lisans sahibi iş ve işlemlerden müteselsilen sorumludur.

İmza yetkisinin hangi şartlarda ve ne şekilde verilebileceği yönetmelikte belirlenir.

Büro tescili

MADDE 6.- Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yasaklar

MADDE 7.- Lisanslı harita kadastro mühendisleri, belirlenecek yetki alanı dışında şube, irtibat bürosu ve benzeri isimler altında ayrı bir lisanslı büro açamaz ve lisans hakkını devredemez. Bu yasaklara uymayanlar hakkında 4 üncü maddenin disiplin cezalarına ilişkin hükümleri uygulanır.

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünden ayrılanlar son iki yıl içinde görev yaptıkları kadastro müdürlüklerinin yetki alanı sınırları içinde üç yıl süre ile  lisanslı büro açamazlar.

Tutulacak defter ve belgeler ile uygulanacak ücretler

MADDE 8.- Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları, mali mevzuat gereği tutacakları kayıtlar ile yönetmelikte belirlenecek kayıt ve defterleri tutmak zorundadırlar.

Lisans sahiplerine çalışma konuları ile ilgili bilgi ve belgelerin verilmesi, kullanılması ve hizmetle ilgili ücret tarifelerinin hazırlanmasına ilişkin usul ve esaslar yönetmelikte belirlenir.

Hizmet ile ilgili ücret tarifeleri, her yıl Harita Kadastro Mühendisleri Odasının görüşü alınmak suretiyle Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenir.

Lisansın iptali

MADDE 9.- Lisans;

a)  Lisans sahibinin isteği,

b) Lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açmak için, bu Kanunda veya yönetmelikte belirtilen  şartların kaybedilmesi veya bu şartları taşımadığının sonradan anlaşılması,

c) 4 üncü madde hükmü kapsamında iptal cezası verilmesi,

Hallerinde iptal edilir.

Cezai hükümler

MADDE 10.- Bu Kanunun 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrası ile 8 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları hükümlerine aykırı davranışta bulunanlar hakkında, suç daha ağır bir cezayı gerektirmiyorsa bin Yeni Türk Lirasından onbin Yeni Türk Lirasına kadar idari para cezasına hükmolunur. Bu miktar, Türk Ceza Kanunundaki para cezalarının artış usullerine göre artırılır.

Yönetmelik

MADDE 11.- Bu Kanunda öngörülen yönetmelikler, Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasının görüşleri alınmak suretiyle doksan gün içerisinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce hazırlanarak yürürlüğe konulur.

 

Yürürlük

MADDE 12.- Tasarının 12 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 13.- Tasarının 13 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

B. Atalay

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı V.

 

G. Akşit

A. Coşkun

M. A. Şahin

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı V.

 

M. V. Gönül

A. Aksu

A. Şener

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe