Dönem: 22 Yasama
Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 850)
Sendikalar Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı ile Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonları Raporları (1/975, 1/306)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 18.2.2005
Sayı:
B.02.0.KKG/101-368/783
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 14.2.2005 tarihinde kararlaştırılan
“Sendikalar Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Sendika ve
konfederasyonlar, mal varlıkları ve gelirlerini 2821 sayılı Kanunda yer alan
kısıtlamalar nedeniyle kullanamamakta ve biriken mal varlığı gelirleri, yüksek
meblağlara ulaşmaktadır. Gelirlerin kullanılması konusunda ise, sadece grev ve
lokavt fonlarından yardım öngörülmüştür. Buna karşılık değişik nedenlerle grev
ve lokavta gidilemeyen durumlarda biriken ve hatta giderek katlanan üye
aidatlarından elde edilen nakit gelirlerinin değerlendirilememesi atıl bir durum
yaratmaktadır.
Hazırlanan Tasarı ile; bu
kuruluşların eğitime ve yurt dışında meydana gelen tabiî afetlere katkı
yapabilmeleri için 2821 sayılı Kanunda gerekli düzenleme yapılmış ve
kullanılamayan gelirlerin bu oluşumlar tarafından millî eğitime ve ülke
sınırları dışında meydana gelebilecek tabiî afetlere katkısının önü açılmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile,
sendika ve konfederasyonların genel kurul kararıyla nakit gelirlerinin % 25’ini
aşmamak kaydıyla eğitim tesisleri kurabilmelerine ve bunları Millî Eğitim
Bakanlığına devredebilmelerine veya bu amaçla aynî ve nakdî yardımda
bulunabilmeleri ile yurt dışında meydana gelen tabiî afet bölgelerine yardım
yapabilmelerine olanak sağlamak amacıyla 2821 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinde
düzenleme yapılmıştır.
Madde 2.- 2821 sayılı
Kanunun 44 üncü maddesinde sendika ve konfederasyonların gelirlerini Kanunda ve
tüzüklerinde gösterilen faaliyetleri dışında kullanamayacakları veya
bağışlayamayacakları belirtilmiştir. Eğitime ve tabiî afetlere katkı sağlayacak
etkinlikler kapsamında, söz konusu kuruluşların birikmiş fonlarının bu alanda
değerlendirilmesi amacıyla anılan maddeye hüküm eklenerek tabiî afetlerde yurt
dışına da yardım yapılmasının ve eğitime katkı sağlayacak faaliyetlerin önü
açılmıştır.
Madde 3.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 4.- Yürütme
maddesidir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 11.12.2002
Sayı:
B.02.0.KKG/196-279/5965
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve
İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları
belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun
görülmüştür.
Gereğini arz ederim.
Abdullah
Gül
Başbakan
LİSTE
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/380 Kara Avcılığı Kanunu Tasarısı
1/385 Topyekün
Savunma Sivil Hizmetleri Kanunu Tasarısı
1/404 Millî
Güvenlik Kurulu ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununa İki Ek ve
Bir Geçici Madde Eklenmesi ile Devlet Memurları Kanununun 36 ncı Maddesinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/408 Türk
Vatandaşları Hakkında Yabancı Ülke Mahkemelerinden ve Yabancılar Hakkında Türk
Mahkemelerinden Verilen Ceza Mahkûmiyetlerinin İnfazına Dair Kanunda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı
1/410 Hâkimler
ve Savcılar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/444 Cezaların
İnfazı Hakkında Kanunda ve Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/450 Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması ve Bu Kanuna
Bazı Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/646 Hâkim
ve Savcı Adayları Eğitim Merkezi Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun İki
Maddesinin Yeniden Düzenlenmesine Dair Kanun Tasarısı
1/689 Sosyal Güvenlik Kurumu Teşkilâtının
Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/690 Sosyal
Sigortalar Kurumu Kanunu Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/691 Esnaf
ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun
ve Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesi, Yürürlükten Kaldırılması ve Bu Kanunlara Geçici
Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı
1/692 Türkiye
İş Kurumu Kanunu Tasarısı
1/743 Türkiye
Adalet Akademisi Kanunu Tasarısı
1/773 Uluslararası
Ticarî İşlemlerde Yabancı Kamu Görevlilerine Rüşvet Verilmesinin Önlenmesi İçin
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/796 Türk
Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/805 Avrupa
Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı
ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan
Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihaî Senedinin ve Türkiye
Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre
Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/840 Türkiye’nin
MATRA Programına Katılımına İlişkin Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/919 Türkiye
- EFTA Ortak Komitesinin 2000 Yılına Ait 4 Sayılı Kararının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/928 Türk
Ceza Kanunu ile Hapishane ve Tevkifhanelerin İdaresi Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/941 Millî
Güvenlik Kurulu ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/943 Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı
1/944 190
Sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki
Cetvellerin Adalet Bakanlığı, Anayasa Mahkemesi Başkanlığı ve Danıştay Başkanlığına
Ait Bölümlerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
1/948 Yabancıların
Çalışma İzinleri Hakkında Kanun Tasarısı
1/968 Sınıraşan
Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/976 Adlî
Tıp Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/980 Aile
Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanun Tasarısı
1/987 Atatürk
Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Kanunu ile Devlet Memurları Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı
1/998 Türkiye
Cumhuriyeti ile Hırvatistan Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
1/1003 Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Avrupa Birliği Komisyonu Arasında Merkezi Finans ve
İhale Biriminin Kurulması ile Ulusal Fonun Kurulmasına İlişkin Mutabakat
Zabıtlarının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı
Esas
No. Hükümsüz Sayılan
Kanun Tasarılarının Adı :
1/1016 Sınıraşan
Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek Kara, Deniz ve Hava
Yoluyla Göçmen Kaçakçılığına Karşı Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı
1/1021 Sınıraşan
Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek İnsan Ticaretinin,
Özellikle Kadın ve Çocuk Ticaretinin Önlenmesine, Durdurulmasına ve
Cezalandırılmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair
Kanun Tasarısı
1/1024 Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel
Müdürlüğü 28.12.2001
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-368/6059
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 24.10.2001 tarihinde kararlaştırılan
"Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Bülent Ecevit
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Sendikalar, mal
varlıkları ve gelirlerini mevzuatta yer alan kısıtlamalar nedeniyle sadece grev
ve lokavt fonlarından yardım öngörülen hususlarda kullanabilmektedir. Buna
karşılık değişik nedenlerle grev ve lokavta gidilemeyen durumlarda biriken ve
hatta giderek katlanan üye aidatlarından elde edilen nakit gelirlerinin
değerlendirilememesi atıl bir durum yaratmaktadır.
Hazırlanan Tasarı ile;
sadece işveren sendikalarının üye işverenlerine kredi şeklinde yardım
yapabilmeleri öngörülmüş, içinde bulunduğumuz kriz ortamından büyük zarar gören
işverenlere bizzat üyesi bulundukları işveren sendikasınca kredi
kullandırılması amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile,
işveren sendikalarına genel kurul kararıyla nakit gelirlerinin en fazla üçte
ikisi oranında, üyelerine kredi verebilme imkânı sağlanmak amacıyla Sendikalar
Kanununun 33 üncü maddesine bir fıkra eklenmektedir.
Madde 2.- Sendikalar
Kanununun 39 uncu maddesinin üçüncü fıkrası sendika ve konfederasyonların elde
ettikleri gelirleri üyeleri ve mensupları arasında dağıtamayacağı hükmüne amirdir.
Yapılan düzenleme ile bu sınırlama işveren sendika ve konfederasyonları
açısından kaldırılmaktadır.
Madde 3.- Madde ile,
işveren sendika ve konfederasyonlarının üyelerine borç verebilmesine imkân
tanıyabilmek amacıyla, sendika ve konfederasyonların giderlerini düzenleyen
Sendikalar Kanununun 44 üncü maddesinde değişiklik yapılmaktadır.
Madde 4.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 5.- Yürütme
maddesidir.
SENDİKALAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1.- 5.5.1983
tarihli ve 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 33 üncü maddesinin birinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“İşveren sendikaları,
nakit mevcudunun azami üçte ikisini aşmamak kaydıyla ve genel kurul kararıyla
birikmiş nakit gelirlerinin geri dönüş koşullarının belirlenmesi şartıyla
mevcut üyelerine kredi verebilir.”
MADDE 2.- 2821 sayılı
Kanunun 39 uncu maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İşçi sendika ve
konfederasyonları elde ettikleri gelirleri üyeleri ve mensupları arasında
dağıtamazlar. Sendika ve konfederasyonların grev ve lokavt süresince
tüzüklerine göre üyelerine yapacakları yardımlar bu hükmün dışındadır.”
MADDE 3.- 2821 sayılı
Kanunun 44 üncü maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İşçi sendikaları ve
konfederasyonları üyeleriyle çalıştırdıkları işçiler dahil hiç kimseye borç
veremezler. Sendika ve konfederasyonlar nakit gelirlerinin yüzde beşini aşmamak
kaydıyla sosyal amaçlı harcamaya, genel kurul kararıyla yönetim kurulunu
yetkilendirebilirler.”
MADDE 4.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Bülent Ecevit |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
D. Bahçeli |
H. H. Özkan |
M. Yılmaz |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
K. Derviş |
Prof. Dr. T. Toskay |
M. Keçeciler |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. Ş. S. Gürel |
F. Bal |
N. Arseven |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
M. Yılmaz |
Prof. Dr. R. Mirzaoğlu |
Dr. Y. Karakoyunlu |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
H. Gemici |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
E. S. Gaydalı |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
F. Ünlü |
Prof. Dr. A. Çay |
R. Önal |
|
|
|
Adalet
Bakanı |
Millî
Savunma Bakanı V. |
İçişleri
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. S. Türk |
Prof. Dr. Ş. Üşenmez |
R. K. Yücelen |
|
|
|
Dışişleri
Bakanı V. |
Maliye
Bakanı |
Millî
Eğitim Bakanı |
|
|
|
H. H. Özkan |
S. Oral |
M. Bostancıoğlu |
|
|
|
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı V. |
Ulaştırma
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. A. Akcan |
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
O. Vural |
|
|
|
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. H. Y. Gökalp |
Y. Okuyan |
A. K. Tanrıkulu |
|
|
|
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
Bakanı |
Turizm
Bakanı |
|
|
|
Z. Çakan |
M. İ. Talay |
M. Taşar |
|
|
|
Orman
Bakanı |
|
Çevre
Bakanı |
|
|
|
Prof. Dr. N. Çağan |
|
F. Aytekin |
|
Millî
Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve
Spor
Komisyonu 16.3.2005
Esas No.: 1/975
Karar No.: 7
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 24.2.2005 tarihinde esas
komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, tali
komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Sendikalar Kanununun Bazı
Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanunu Tasarısı" (1/975),
Komisyonumuzun 16.3.2005 tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Toplantımıza, Çalışma ve Sosyal Güvenlik,
Millî Eğitim ve Maliye bakanlıklarından yetkililer katılmışlardır.
Tasarı ile; sendika ve konfederasyonların
genel kurul kararlarıyla nakit gelirlerinin % 25’ini aşmamak kaydıyla eğitim
tesisleri kurabilmelerine ve bunları Millî Eğitim Bakanlığına
devredebilmelerine veya bu amaçla ayni ve nakdi yardımda bulunabilmelerine ve
yurt dışında meydana gelen tabii afet bölgelerine yardım yapabilmelerine imkan
sağlamak amacıyla 2821 sayılı Sendikalar Kanununda değişiklik öngörülmektedir.
Tasarıyla ilgili görüşmelerde; mevcut
düzenlemeden farklı olarak sendika ve konfederasyonların yapacağı yardımın üst
sınırı için öngörülen % 10’luk oranın % 25'e çıkarıldığı, genel kurul kararı
öngörüldüğü ve tabii afet bölgeleriyle ilgili olarak yurt içi - yurt dışı
ibaresinin eklendiği ve eğitim
tesislerinin Millî Eğitim Bakanlığına devir imkanının getirildiği Hükümet
temsilcisince ifade edilmiştir. Böylece fıkra genişletilmiş ve açıklık
kazandırılmıştır.
Üyelerimiz bu değişikliğin önemli
olduğunu, sendikaların nakit mevcutlarının % 25'i gibi büyük bir meblağın ayni
ya da nakdi yardım amacıyla kullanılması imkanı getirilmesi nedeniyle
sendikaların görüşlerinin bu konuda alınması gereğini ifade etmişlerdir.
Katılımcı bir anlayışla böyle bir konunun
hazırlanmasının önemine dikkat çekilmiştir. Hükümet temsilcisi cevaben,
tarafların teklifiyle bu Tasarının hazırlandığını belirtmiştir.
Sendika ve konfederasyonların yapacağı
yardımın oranının üst sınırının % 25 olarak belirlendiği ve genel kurul kararı
gerektiğinden bir zorlama söz konusu olmayacağı üyelerimizce ifade edilmiştir.
Öncelikle sendikal örgütlenmenin önündeki engellerin kaldırılması gerektiği
belirtilmiştir.
Komisyonumuz esas komisyona Tasarının
görüşülmesi sırasında tarafların dinlenmesinin önerilmesini kararlaştırmıştır.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden
sonra maddelerine geçilmiş, 1 inci , 2 nci, yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 3
ve 4 üncü maddeleri ile tümü Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz havalesi gereği esas komisyon
olan Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna gönderilmek üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tayyar
Altıkulaç |
Hikmet
Özdemir |
Hacı
Biner |
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Ali
Aydınlıoğlu |
Hüseyin
Ekmekçioğlu |
Faruk
Anbarcıoğlu |
|
|
Balıkesir |
Antalya |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa
Gazalcı |
Mehmet
Yüksektepe |
Hasan
Aydın |
|
|
Denizli |
Denizli |
Giresun |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Temel
Yılmaz |
Berhan
Şimşek |
Remzi
Çetin |
|
|
Gümüşhane |
İstanbul |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali
Cumhur Yaka |
Mehmet
Sarı |
Öner
Ergenç |
|
|
Muğla |
Osmaniye |
Siirt |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Engin
Altay |
Osman
Kılıç |
Mehmet
Faruk Bayrak |
|
|
Sinop |
Sivas |
Şanlıurfa |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Muharrem
İnce |
|
|
|
|
Yalova |
|
Mİllî Eğİtİm, Kültür, Gençlİk ve Spor Komİsyonunun
Kabul
Ettİğİ Metİn
SENDİKALAR KANUNUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
4.- Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Sağlık, Aile, Çalışma
ve
Sosyal İşler Komisyonu
Esas No.: 1/975, 1/306 25.3.2005
Karar No.: 17
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 18.2.2005 tarihinde
Başkanlığınıza sunulan, “Sendikalar Kanununun Bazı Maddelerinin
Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 24.2.2005 tarihinde esas
komisyon olarak Komisyonumuza, tali komisyon olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik
ve Spor Komisyonuna; yine Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanarak
28.12.2001 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca
hükümsüz sayılarak 11.12.2002 tarihinde Bakanlar Kurulunca yenilenmesi istenen
“Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, 19.12.2002
tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş, Komisyonumuz
24.3.2005 tarihli ondördüncü toplantısına Çalışma ve Sosyal Güvenlik, Adalet,
Maliye, Millî Eğitim ve Sağlık bakanlıkları, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme
Kurumu Genel Müdürlüğü, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu Genel
Sekreterliği ile çeşitli sivil toplum kuruluşları (TİSK, TÜRK-İŞ, HAK-İŞ, DİSK,
KESK, KAMU-SEN, MEMUR-SEN, BASK, SEİS) temsilcilerini çağırmış, katılan
temsilcilerle tasarıları inceleyip görüşmüştür. Komisyonumuz, tasarıların
ikisinin de Sendikalar Kanununun aynı maddelerinde değişiklik yapmaları
nedeniyle birleştirilerek görüşülmesini ve 1/975 esas numaralı Tasarının esas
alınmasını kararlaştırmıştır.
Tasarı ile sendika ve
konfederasyonların genel kurul kararıyla nakit mevcutlarının % 25’ini aşmamak
kaydıyla, Millî Eğitim Bakanlığına devretmek üzere eğitim tesisleri
kurabilmeleri veya eğitim amaçlı olarak kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve
nakdi yardımda bulunabilmeleri ve yurt dışında tabii afetlerin vukuunda afet
bölgesinde konut, sağlık ve eğitim tesisleri yapabilmeleri veya bu amaçla kamu
kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunabilmeleri öngörülmektedir.
Tasarının tümü üzerinde
yapılan görüşmeler sırasında;
- Yapılan değişikliğin
olumlu görüldüğü ve desteklendiği,
- Sendika ve
konfederasyonların sadece eğitim tesisleri değil sağlık, rehabilitasyon veya
spor tesislerini de yapabilmelerine imkan sağlanması gerektiği,
İfade edilmiş, yapılacak
bu tesislerin ilgili bakanlıklara devredilip devredilmemesi veya sendika ve
konfedarasyonların yaptıkları bu tesisleri işletip işletemeyecekleri
tartışılmıştır.
Görüşmelere esas alınan
tasarının tümü üzerindeki bu görüşmelerden sonra tasarı ile gerekçesi uygun
bulunmuş ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.
Tasarının 1 ve 2 nci
maddeleri üzerinde önerge verilmiş ve kabul edilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesi
üzerinde verilen önerge ile “sendika ve konfederasyonların eğitim tesisleri
yanında sağlık, rehabilitasyon veya spor tesisleri de kurabilmelerine veya bu
amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunabilmelerine ve
yurt içinde veya yurt dışında tabii afetlerin vukuunda afet bölgesinde konut ve
eğitimin yanı sıra sağlık veya rehabilitasyon tesisleri de yapabilmelerine”
imkan sağlanmıştır.
Tasarının 2 nci maddesi
üzerinde verilen önerge ile Sendikalar Kanununun 44 üncü maddesine ilave edilen
istisna hükmünden sadece bir üst fıkradan istisna tutulması gibi bir anlam
yaratmamak için “33 üncü maddenin birinci fıfkrasının (8) numaralı bendinin tüm
madde hükümlerinden” istisna tutulması amaçlanmıştır.
Tasarının yürürlük ve
yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cevdet
Erdöl |
Nevzat
Doğan |
Sabri
Varan |
|
|
Trabzon |
Kocaeli |
Gümüşhane |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Kılıç |
Mehmet
Kerim Yıldız |
Ahmet
Yaşar |
|
|
Konya |
Ağrı |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
|
|
|
|
Muzaffer
R. Kurtulmuşoğlu |
Remziye
Öztoprak |
Osman
Akman |
|
|
Ankara |
Ankara |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şerif
Birinç |
Agah
Kafkas |
İrfan
Rıza Yazıcıoğlu |
|
|
Bursa |
Çorum |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Lokman
Ayva |
İzzet
Çetin |
Hüseyin
Tanrıverdi |
|
|
İstanbul |
Kocaeli |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali
Arslan |
Medeni
Yılmaz |
Alim Tunç |
|
|
Muğla |
Muş |
Uşak |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
SENDİKALAR
KANUNUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1.- 5.5.1983 tarihli ve 2821 sayılı
Sendikalar Kanununun 33 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“8. Üyelik şartı aranmaksızın, nakit
mevcutlarının % 25’ini aşmamak kaydıyla ve genel kurul kararıyla, Millî Eğitim
Bakanlığına devretmek üzere eğitim tesisleri kurmak veya eğitim amaçlı olarak
kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak, yurt içinde veya
yurt dışında yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda doğrudan
veya yetkili makamlar aracılığıyla afet bölgesinde konut, sağlık ve eğitim
tesisleri yapmak veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi
yardımda bulunmak.”
MADDE 2.- 2821 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesinin son fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“33 üncü maddenin birinci fıkrasının (8)
numaralı bendi bu hükümden istisnadır.”
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE
SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
SENDİKALAR
KANUNUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1.- 5.5.1983 tarihli ve 2821 sayılı
Sendikalar Kanununun 33 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
8. Üyelik şartı aranmaksızın, nakit
mevcutlarının % 25’ini aşmamak kaydıyla ve genel kurul kararıyla, ilgili
bakanlıklara devretmek üzere eğitim, sağlık, rehabilitasyon veya spor tesisleri
kurmak veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda
bulunmak, yurt içinde veya yurt dışında yangın, su baskını, deprem gibi tabii
afetlerin vukuunda doğrudan veya yetkili makamlar aracılığıyla afet bölgesinde
konut, eğitim, sağlık veya rehabilitasyon tesisleri yapmak veya bu amaçla kamu
kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak.
MADDE 2.- 2821 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
33 üncü maddenin birinci fıkrasının (8)
numaralı bendi bu madde hükümlerinden istisnadır.
MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
Adalet Bakanı |
|
|
|
|
G. Akşit |
A. Coşkun |
C. Çiçek |
|
|
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
E. Mumcu |
|
|
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|