Dönem: 22                                                                                                           Yasama Yılı: 3

 

              T.B.M.M.  (S. Sayısı: 850)

 

Sendikalar Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı ile Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonları Raporları (1/975, 1/306)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                               

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü                18.2.2005

                        Sayı: B.02.0.KKG/101-368/783

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 14.2.2005 tarihinde kararlaştırılan “Sendikalar Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Sendika ve konfederasyonlar, mal varlıkları ve gelirlerini 2821 sayılı Kanunda yer alan kısıtlamalar nedeniyle kullanamamakta ve biriken mal varlığı gelirleri, yüksek meblağlara ulaşmaktadır. Gelirlerin kullanılması konusunda ise, sadece grev ve lokavt fonlarından yardım öngörülmüştür. Buna karşılık değişik nedenlerle grev ve lokavta gidilemeyen durumlarda biriken ve hatta giderek katlanan üye aidatlarından elde edilen nakit gelirlerinin değerlendirilememesi atıl bir durum yaratmaktadır.

Hazırlanan Tasarı ile; bu kuruluşların eğitime ve yurt dışında meydana gelen tabiî afetlere katkı yapabilmeleri için 2821 sayılı Kanunda gerekli düzenleme yapılmış ve kullanılamayan gelirlerin bu oluşumlar tarafından millî eğitime ve ülke sınırları dışında meydana gelebilecek tabiî afetlere katkısının önü açılmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Madde ile, sendika ve konfederasyonların genel kurul kararıyla nakit gelirlerinin % 25’ini aşmamak kaydıyla eğitim tesisleri kurabilmelerine ve bunları Millî Eğitim Bakanlığına devredebilmelerine veya bu amaçla aynî ve nakdî yardımda bulunabilmeleri ile yurt dışında meydana gelen tabiî afet bölgelerine yardım yapabilmelerine olanak sağlamak amacıyla 2821 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinde düzenleme yapılmıştır.

Madde 2.- 2821 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde sendika ve konfederasyonların gelirlerini Kanunda ve tüzüklerinde gösterilen faaliyetleri dışında kullanamayacakları veya bağışlayamayacakları belirtilmiştir. Eğitime ve tabiî afetlere katkı sağlayacak etkinlikler kapsamında, söz konusu kuruluşların birikmiş fonlarının bu alanda değerlendirilmesi amacıyla anılan maddeye hüküm eklenerek tabiî afetlerde yurt dışına da yardım yapılmasının ve eğitime katkı sağlayacak faaliyetlerin önü açılmıştır.

Madde 3.- Yürürlük maddesidir.

Madde 4.- Yürütme maddesidir.

 

 

 

                         T.C.

            Başbakanlık                               

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü              11.12.2002

                        Sayı: B.02.0.KKG/196-279/5965

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Önceki yasama döneminde hazırlanıp Başkanlığınıza sunulan ve İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılan ilişik listede adları belirtilen kanun tasarılarının yenilenmesi Bakanlar Kurulunca uygun görülmüştür.

Gereğini arz ederim.

                                   Abdullah Gül

                                       Başbakan

LİSTE

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/380          Kara Avcılığı Kanunu Tasarısı

1/385  Topyekün Savunma Sivil Hizmetleri Kanunu Tasarısı

1/404          Millî Güvenlik Kurulu ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununa İki Ek ve Bir Geçici Madde Eklenmesi ile Devlet Memurları Kanununun 36 ncı Maddesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/408          Türk Vatandaşları Hakkında Yabancı Ülke Mahkemelerinden ve Yabancılar Hakkında Türk Mahkemelerinden Verilen Ceza Mahkûmiyetlerinin İnfazına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Tasarısı

1/410  Hâkimler ve Savcılar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/444  Cezaların İnfazı Hakkında Kanunda ve Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/450          Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun Bir Maddesinde Değişiklik Yapılması ve Bu Kanuna Bazı Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı

1/646          Hâkim ve Savcı Adayları Eğitim Merkezi Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun İki Maddesinin Yeniden Düzenlenmesine Dair Kanun Tasarısı

1/689          Sosyal Güvenlik Kurumu Teşkilâtının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Tasarısı

1/690          Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/691          Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanununun ve Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi, Yürürlükten Kaldırılması ve Bu Kanunlara Geçici Maddeler Eklenmesi Hakkında Kanun Tasarısı

1/692  Türkiye İş Kurumu Kanunu Tasarısı

1/743  Türkiye Adalet Akademisi Kanunu Tasarısı

1/773  Uluslararası Ticarî İşlemlerde Yabancı Kamu Görevlilerine Rüşvet Verilmesinin Önlenmesi İçin Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/796          Türk Ceza Kanunu, Cezaların İnfazı Hakkında Kanun ve Karayolları Trafik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/805          Avrupa Çevre Ajansına ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Türkiye Cumhuriyetinin Katılımı ile İlgili Olarak Avrupa Topluluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Arasında Yapılan Anlaşmanın Kabul Edilmesi ile İlgili Müzakerelerin Nihaî Senedinin ve Türkiye Cumhuriyeti ile Avrupa Topluluğu Arasında Türkiye Cumhuriyetinin Avrupa Çevre Ajansı ve Avrupa Bilgi ve Gözlem Ağına Katılımı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/840  Türkiye’nin MATRA Programına Katılımına İlişkin Mutabakat Zaptının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/919  Türkiye - EFTA Ortak Komitesinin 2000 Yılına Ait 4 Sayılı Kararının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/928          Türk Ceza Kanunu ile Hapishane ve Tevkifhanelerin İdaresi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/941          Millî Güvenlik Kurulu ve Millî Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/943  Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/944          190 Sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin Eki Cetvellerin Adalet Bakanlığı, Anayasa Mahkemesi Başkanlığı ve Danıştay Başkanlığına Ait Bölümlerinde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

1/948  Yabancıların Çalışma İzinleri Hakkında Kanun Tasarısı

1/968  Sınıraşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/976          Adlî Tıp Kurumu Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

1/980          Aile Mahkemelerinin Kuruluş, Görev ve Yargılama Usullerine Dair Kanun Tasarısı

1/987  Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Kanunu ile Devlet Memurları Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı

1/998  Türkiye Cumhuriyeti ile Hırvatistan Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1003  Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Avrupa Birliği Komisyonu Arasında Merkezi Finans ve İhale Biriminin Kurulması ile Ulusal Fonun Kurulmasına İlişkin Mutabakat Zabıtlarının Onaylanmasının Uygun Bulunduğu Hakkında Kanun Tasarısı

Esas No.                   Hükümsüz Sayılan Kanun Tasarılarının Adı :

1/1016  Sınıraşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek Kara, Deniz ve Hava Yoluyla Göçmen Kaçakçılığına Karşı Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1021  Sınıraşan Örgütlü Suçlara Karşı Birleşmiş Milletler Sözleşmesine Ek İnsan Ticaretinin, Özellikle Kadın ve Çocuk Ticaretinin Önlenmesine, Durdurulmasına ve Cezalandırılmasına İlişkin Protokolün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı

1/1024  Gelibolu Yarımadası Tarihî Millî Parkı Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı

 

                 T.C.

    Başbakanlık                               

Kanunlar ve Kararlar

               Genel Müdürlüğü              28.12.2001

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-368/6059

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 24.10.2001 tarihinde kararlaştırılan "Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı" ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                                   Bülent Ecevit

                                       Başbakan

 

GENEL GEREKÇE

Sendikalar, mal varlıkları ve gelirlerini mevzuatta yer alan kısıtlamalar nedeniyle sadece grev ve lokavt fonlarından yardım öngörülen hususlarda kullanabilmektedir. Buna karşılık değişik nedenlerle grev ve lokavta gidilemeyen durumlarda biriken ve hatta giderek katlanan üye aidatlarından elde edilen nakit gelirlerinin değerlendirilememesi atıl bir durum yaratmaktadır.

Hazırlanan Tasarı ile; sadece işveren sendikalarının üye işverenlerine kredi şeklinde yardım yapabilmeleri öngörülmüş, içinde bulunduğumuz kriz ortamından büyük zarar gören işverenlere bizzat üyesi bulundukları işveren sendikasınca kredi kullandırılması amaçlanmıştır.

 

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Madde ile, işveren sendikalarına genel kurul kararıyla nakit gelirlerinin en fazla üçte ikisi oranında, üyelerine kredi verebilme imkânı sağlanmak amacıyla Sendikalar Kanununun 33 üncü maddesine bir fıkra eklenmektedir.

Madde 2.- Sendikalar Kanununun 39 uncu maddesinin üçüncü fıkrası sendika ve konfederasyonların elde ettikleri gelirleri üyeleri ve mensupları arasında dağıtamayacağı hükmüne amirdir. Yapılan düzenleme ile bu sınırlama işveren sendika ve konfederasyonları açısından kaldırılmaktadır.

Madde 3.- Madde ile, işveren sendika ve konfederasyonlarının üyelerine borç verebilmesine imkân tanıyabilmek amacıyla, sendika ve konfederasyonların giderlerini düzenleyen Sendikalar Kanununun 44 üncü maddesinde değişiklik yapılmaktadır.

Madde 4.- Yürürlük maddesidir.

Madde 5.- Yürütme maddesidir.

SENDİKALAR KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1.- 5.5.1983 tarihli ve 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 33 üncü maddesinin birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“İşveren sendikaları, nakit mevcudunun azami üçte ikisini aşmamak kaydıyla ve genel kurul kararıyla birikmiş nakit gelirlerinin geri dönüş koşullarının belirlenmesi şartıyla mevcut üyelerine kredi verebilir.”

MADDE 2.- 2821 sayılı Kanunun 39 uncu maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İşçi sendika ve konfederasyonları elde ettikleri gelirleri üyeleri ve mensupları arasında dağıtamazlar. Sendika ve konfederasyonların grev ve lokavt süresince tüzüklerine göre üyelerine yapacakları yardımlar bu hükmün dışındadır.”

MADDE 3.- 2821 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“İşçi sendikaları ve konfederasyonları üyeleriyle çalıştırdıkları işçiler dahil hiç kimseye borç veremezler. Sendika ve konfederasyonlar nakit gelirlerinin yüzde beşini aşmamak kaydıyla sosyal amaçlı harcamaya, genel kurul kararıyla yönetim kurulunu yetkilendirebilirler.”

MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

Bülent Ecevit

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

D. Bahçeli

H. H. Özkan

M. Yılmaz

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

K. Derviş

Prof. Dr. T. Toskay

M. Keçeciler

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

Prof. Dr. Ş. S. Gürel

F. Bal

N. Arseven

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

M. Yılmaz

Prof. Dr. R. Mirzaoğlu

Dr. Y. Karakoyunlu

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

H. Gemici

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

E. S. Gaydalı

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

F. Ünlü

Prof. Dr. A. Çay

R. Önal

 

 

Adalet Bakanı

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

 

 

Prof. Dr. H. S. Türk

Prof. Dr. Ş. Üşenmez

R. K. Yücelen

 

 

Dışişleri Bakanı V.

Maliye Bakanı

Millî Eğitim Bakanı

 

 

H. H. Özkan

S. Oral

M. Bostancıoğlu

 

 

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı V.

Ulaştırma Bakanı

 

 

Prof. Dr. A. Akcan

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

O. Vural

 

 

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

Sanayi ve Ticaret Bakanı

 

 

Prof. Dr. H. Y. Gökalp

Y. Okuyan

A. K. Tanrıkulu

 

 

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür Bakanı

Turizm Bakanı

 

 

Z. Çakan

M. İ. Talay

M. Taşar

 

 

Orman Bakanı

 

Çevre Bakanı

 

 

Prof. Dr. N. Çağan

 

F. Aytekin

 

 

 

 

 

 

 

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve

                 Spor Komisyonu                 16.3.2005

Esas No.: 1/975

   Karar No.: 7

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 24.2.2005 tarihinde esas komisyon olarak Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna, tali komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen "Sendikalar Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanunu Tasarısı" (1/975), Komisyonumuzun 16.3.2005 tarihli toplantısında görüşülmüştür.

Toplantımıza, Çalışma ve Sosyal Güvenlik, Millî Eğitim ve Maliye bakanlıklarından yetkililer katılmışlardır.

Tasarı ile; sendika ve konfederasyonların genel kurul kararlarıyla nakit gelirlerinin % 25’ini aşmamak kaydıyla eğitim tesisleri kurabilmelerine ve bunları Millî Eğitim Bakanlığına devredebilmelerine veya bu amaçla ayni ve nakdi yardımda bulunabilmelerine ve yurt dışında meydana gelen tabii afet bölgelerine yardım yapabilmelerine imkan sağlamak amacıyla 2821 sayılı Sendikalar Kanununda değişiklik öngörülmektedir.

Tasarıyla ilgili görüşmelerde; mevcut düzenlemeden farklı olarak sendika ve konfederasyonların yapacağı yardımın üst sınırı için öngörülen % 10’luk oranın % 25'e çıkarıldığı, genel kurul kararı öngörüldüğü ve tabii afet bölgeleriyle ilgili olarak yurt içi - yurt dışı ibaresinin  eklendiği ve eğitim tesislerinin Millî Eğitim Bakanlığına devir imkanının getirildiği Hükümet temsilcisince ifade edilmiştir. Böylece fıkra genişletilmiş ve açıklık kazandırılmıştır.

Üyelerimiz bu değişikliğin önemli olduğunu, sendikaların nakit mevcutlarının % 25'i gibi büyük bir meblağın ayni ya da nakdi yardım amacıyla kullanılması imkanı getirilmesi nedeniyle sendikaların görüşlerinin bu konuda alınması gereğini ifade etmişlerdir.

Katılımcı bir anlayışla böyle bir konunun hazırlanmasının önemine dikkat çekilmiştir. Hükümet temsilcisi cevaben, tarafların teklifiyle bu Tasarının hazırlandığını belirtmiştir.

Sendika ve konfederasyonların yapacağı yardımın oranının üst sınırının % 25 olarak belirlendiği ve genel kurul kararı gerektiğinden bir zorlama söz konusu olmayacağı üyelerimizce ifade edilmiştir. Öncelikle sendikal örgütlenmenin önündeki engellerin kaldırılması gerektiği belirtilmiştir.

Komisyonumuz esas komisyona Tasarının görüşülmesi sırasında tarafların dinlenmesinin önerilmesini kararlaştırmıştır.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmiş, 1 inci , 2 nci, yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 3 ve 4 üncü maddeleri ile tümü Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz havalesi gereği esas komisyon olan Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonuna gönderilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Tayyar Altıkulaç

Hikmet Özdemir

Hacı Biner

 

İstanbul

Çankırı

Van

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Ali Aydınlıoğlu

Hüseyin Ekmekçioğlu

Faruk Anbarcıoğlu

 

Balıkesir

Antalya

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Gazalcı

Mehmet Yüksektepe

Hasan Aydın

 

Denizli

Denizli

Giresun

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

Temel Yılmaz

Berhan Şimşek

Remzi Çetin

 

Gümüşhane

İstanbul

Konya

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Cumhur Yaka

Mehmet Sarı

Öner Ergenç

 

Muğla

Osmaniye

Siirt

 

Üye

Üye

Üye

 

Engin Altay

Osman Kılıç

Mehmet Faruk Bayrak

 

Sinop

Sivas

Şanlıurfa

 

 

Üye

 

 

 

Muharrem İnce

 

 

 

Yalova

 


Mİllî Eğİtİm, Kültür, Gençlİk ve Spor Komİsyonunun

Kabul Ettİğİ Metİn

 

SENDİKALAR KANUNUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR

KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Sağlık, Aile, Çalışma ve

Sosyal İşler Komisyonu

Esas No.: 1/975, 1/306                            25.3.2005

Karar No.: 17

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 18.2.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, “Sendikalar Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesine Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 24.2.2005 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza, tali komisyon olarak Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna; yine Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanarak 28.12.2001 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, İçtüzüğün 77 nci maddesi uyarınca hükümsüz sayılarak 11.12.2002 tarihinde Bakanlar Kurulunca yenilenmesi istenen “Sendikalar Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, 19.12.2002 tarihinde esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilmiş, Komisyonumuz 24.3.2005 tarihli ondördüncü toplantısına Çalışma ve Sosyal Güvenlik, Adalet, Maliye, Millî Eğitim ve Sağlık bakanlıkları, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Fonu Genel Sekreterliği ile çeşitli sivil toplum kuruluşları (TİSK, TÜRK-İŞ, HAK-İŞ, DİSK, KESK, KAMU-SEN, MEMUR-SEN, BASK, SEİS) temsilcilerini çağırmış, katılan temsilcilerle tasarıları inceleyip görüşmüştür. Komisyonumuz, tasarıların ikisinin de Sendikalar Kanununun aynı maddelerinde değişiklik yapmaları nedeniyle birleştirilerek görüşülmesini ve 1/975 esas numaralı Tasarının esas alınmasını kararlaştırmıştır.

Tasarı ile sendika ve konfederasyonların genel kurul kararıyla nakit mevcutlarının % 25’ini aşmamak kaydıyla, Millî Eğitim Bakanlığına devretmek üzere eğitim tesisleri kurabilmeleri veya eğitim amaçlı olarak kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunabilmeleri ve yurt dışında tabii afetlerin vukuunda afet bölgesinde konut, sağlık ve eğitim tesisleri yapabilmeleri veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunabilmeleri öngörülmektedir.

Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmeler sırasında;

- Yapılan değişikliğin olumlu görüldüğü ve desteklendiği,

- Sendika ve konfederasyonların sadece eğitim tesisleri değil sağlık, rehabilitasyon veya spor tesislerini de yapabilmelerine imkan sağlanması gerektiği,

İfade edilmiş, yapılacak bu tesislerin ilgili bakanlıklara devredilip devredilmemesi veya sendika ve konfedarasyonların yaptıkları bu tesisleri işletip işletemeyecekleri tartışılmıştır.

Görüşmelere esas alınan tasarının tümü üzerindeki bu görüşmelerden sonra tasarı ile gerekçesi uygun bulunmuş ve maddelerinin görüşülmesine geçilmesi kararlaştırılmıştır.

Tasarının 1 ve 2 nci maddeleri üzerinde önerge verilmiş ve kabul edilmiştir.

Tasarının 1 inci maddesi üzerinde verilen önerge ile “sendika ve konfederasyonların eğitim tesisleri yanında sağlık, rehabilitasyon veya spor tesisleri de kurabilmelerine veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunabilmelerine ve yurt içinde veya yurt dışında tabii afetlerin vukuunda afet bölgesinde konut ve eğitimin yanı sıra sağlık veya rehabilitasyon tesisleri de yapabilmelerine” imkan sağlanmıştır.

Tasarının 2 nci maddesi üzerinde verilen önerge ile Sendikalar Kanununun 44 üncü maddesine ilave edilen istisna hükmünden sadece bir üst fıkradan istisna tutulması gibi bir anlam yaratmamak için “33 üncü maddenin birinci fıfkrasının (8) numaralı bendinin tüm madde hükümlerinden” istisna tutulması amaçlanmıştır.

Tasarının yürürlük ve yürütmeye ilişkin 3 ve 4 üncü maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Cevdet Erdöl

Nevzat Doğan

Sabri Varan

 

Trabzon

Kocaeli

Gümüşhane

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Kılıç

Mehmet Kerim Yıldız

Ahmet Yaşar

 

Konya

Ağrı

Aksaray

 

Üye

Üye

Üye

 

 

 

 

 

Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu

Remziye Öztoprak

Osman Akman

 

Ankara

Ankara

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Şerif Birinç

Agah Kafkas

İrfan Rıza Yazıcıoğlu

 

Bursa

Çorum

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Lokman Ayva

İzzet Çetin

Hüseyin Tanrıverdi

 

İstanbul

Kocaeli

Manisa

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Arslan

Medeni Yılmaz

Alim Tunç

 

Muğla

Muş

Uşak


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

SENDİKALAR KANUNUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1.- 5.5.1983 tarihli ve 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 33 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“8. Üyelik şartı aranmaksızın, nakit mevcutlarının % 25’ini aşmamak kaydıyla ve genel kurul kararıyla, Millî Eğitim Bakanlığına devretmek üzere eğitim tesisleri kurmak veya eğitim amaçlı olarak kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak, yurt içinde veya yurt dışında yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda doğrudan veya yetkili makamlar aracılığıyla afet bölgesinde konut, sağlık ve eğitim tesisleri yapmak veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak.”

 

MADDE 2.- 2821 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinin son fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.

“33 üncü maddenin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi bu hükümden istisnadır.”

 

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

SENDİKALAR KANUNUNUN BAZI MADDELERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİNE DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1.- 5.5.1983 tarihli ve 2821 sayılı Sendikalar Kanununun 33 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

8. Üyelik şartı aranmaksızın, nakit mevcutlarının % 25’ini aşmamak kaydıyla ve genel kurul kararıyla, ilgili bakanlıklara devretmek üzere eğitim, sağlık, rehabilitasyon veya spor tesisleri kurmak veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak, yurt içinde veya yurt dışında yangın, su baskını, deprem gibi tabii afetlerin vukuunda doğrudan veya yetkili makamlar aracılığıyla afet bölgesinde konut, eğitim, sağlık veya rehabilitasyon tesisleri yapmak veya bu amaçla kamu kurum ve kuruluşlarına ayni ve nakdi yardımda bulunmak.

MADDE 2.- 2821 sayılı Kanunun 44 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

 

33 üncü maddenin birinci fıkrasının (8) numaralı bendi bu madde hükümlerinden istisnadır.

MADDE 3.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 4.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

                           

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

 

 

G. Akşit

A. Coşkun

C. Çiçek

 

 

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

 

 

O. Pepe

A. Aksu

K. Unakıtan

 

 

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

 

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

 

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V.

 

 

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

E. Mumcu

 

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

 

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

 

 

O. Pepe