Dönem:
22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 925)
Askerlik
Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ve Milli Savunma Komisyonu
Raporu (1/985)
T.C.
Başbakanlık 1.3.2005
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1037/897
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Milli Savunma
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 23.2.2005
tarihinde kararlaştırılan “Askerlik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
1980’li yıllarda Bulgaristan’dan Türkiye’ye göç eden
Türk soylu Bulgaristan vatandaşları, bu ülke vatandaşlığını kaybetmeksizin,
2510 sayılı İskân Kanunu gereğince göçmen statüsü ile Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşlığına alınmıştır. Göçmen olarak Türk vatandaşlığına alınanlardan,
askerlik çağına girmeden önce Türkiye’ye gelenler 1111 sayılı Askerlik Kanunu
gereğince, Türkiye’de askerlik hizmeti yapmak zorundadır.
Bulgaristan göçmeni vatandaşlarımızın, göç yıllarındaki
5-10 yaş grubundaki çocukları 1995 yılından itibaren askerlik çağına gelmiş ve
her iki ülkeye karşı askerlik yükümlülüğü altına girmiştir. Bunlardan,
Türkiye’de askerlik hizmetini yapmadan, Bulgaristan’a dönen veya ziyaret, iş,
öğrenim amacıyla geçici olarak gidenler, bu ülke makamları tarafından
yakalanarak, askerlik hizmetine tâbi tutulmaktadır. Ancak, bunların yaptığı
askerlik hizmetlerinin Türkiye’de geçerli sayılması 1111 sayılı Askerlik Kanunu
hükümlerine göre mümkün değildir.Aynı şekilde,Türkiye’de askerlik hizmetini
yapanların askerlik hizmetleri Bulgaristan’da geçerli kabul edilmemekte ve
Bulgaristan’a dönenler yeniden askerlik hizmetine çağrılmaktadır. Tamamına
yakınını 1980’li yıllarda Bulgaristan’dan Türkiye’ye göç eden Türk soylu
vatandaşlarımızın çocuklarının teşkil ettiği Türkiye-Bulgaristan vatandaşı
çifte uyrukluların askerlik sorunlarının mevcut mevzuat içinde çözümü mümkün
değildir. İki devlet arasında konuya ilişkin olarak mütekabiliyet esasına
dayalı bir anlaşma yapılması için 1999 yılından itibaren Bulgaristan makamları
nezdinde girişimde bulunulmuş ancak, bir netice elde edilememiştir.
Belirtilen nedenlerle Tasarı ile, Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihe kadar göçmen statüsünde Türk vatandaşlığına geçmiş olanlardan,
Türkiye’ye geldikten sonraki bir tarihte, gelmiş oldukları ülkede askerlik
yaptıklarını belgeleyenlerin ikinci bir defa askerlik hizmeti yapmamaları için
1111 sayılı Askerlik Kanununa geçici bir madde eklenmektedir.
MADDEGEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile 1111 sayılı Kanuna geçici bir madde
eklenerek, Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar göçmen statüsünde Türk
vatandaşlığına geçmiş olanlardan, Türkiye’ye geldikten sonraki bir tarihte,
gelmiş oldukları ülkede askerlik yaptıklarını belgeleyenlerin askerlik
hizmetinden muaf tutulmaları öngörülmektedir.
Madde 2.- Yürürlük maddesidir.
Madde 3.- Yürütme maddesidir.
Milli Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Savunma Komisyonu 3.6.2005
Esas No.: 1/985
Karar No.: 28
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca, 8.3.2005 tarihinde esas komisyon olarak
Komisyonumuza havale edilen “Askerlik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun, 2.6.2005 tarihli toplantısında, Hükümeti
temsilen Milli Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül ve beraberindeki Bakanlık
yetkililerinin katılımlarıyla görüşülmüştür.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde, Milli Savunma
Bakanı Sayın Vecdi Gönül yapmış olduğu sunuş konuşmasında;
- 1980’li yıllarda Bulgaristan’dan Türkiye’ye göç eden
Türk soylu Bulgaristan vatandaşlarının, bu ülke vatandaşlığını kaybetmeksizin
2510 sayılı İskân Kanunu gereğince göçmen statüsü ile Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşlığına alındığını, göçmen olarak Türk vatandaşlığına alınanlardan,
askerlik çağına girmeden önce Türkiye’ye gelenlerin 1111 sayılı Askerlik Kanunu
gereğince Türkiye’de askerlik hizmetini yapmak zorunda olduğunu,
- Bulgaristan göçmeni vatandaşlarımızın, göç yıllarında
5-10 yaş grubunda olan çocuklarının 1995 yılından itibaren askerlik çağına
geldiklerini ve her iki ülkeye karşı da askerlik yükümlülüğü altına girdiklerini,
- Bunlardan Türkiye’de askerlik hizmetini yapmadan,
Bulgaristan’a dönen veya ziyaret, iş, öğrenim amacıyla geçici olarak
gidenlerin, bu ülke makamları tarafından yakalanarak askerlik hizmetine tâbi
tutulduklarını, ancak bunların yaptığı askerlik hizmetlerinin Türkiye’de
geçerli sayılmasının 1111 sayılı Askerlik Kanunu hükümlerine göre mümkün
olmadığını,
- Aynı şekilde, Türkiye’de askerlik hizmetini
yapanların askerlik hizmetlerinin Bulgaristan’da geçerli kabul edilmediğini ve
Bulgaristan’a dönenlerin de yeniden askerlik hizmetine çağrıldıklarını,
- Tamamına yakınının 1980’li yıllarda Bulgaristan’dan
Türkiye’ye göç eden Türk soylu vatandaşlarımızın çocuklarının teşkil ettiğini,
Türkiye-Bulgaristan vatandaşı çifte uyrukluların askerlik sorunlarının mevcut
mevzuat içinde çözümünün mümkün olmadığı,
- Bu problemin çözümü amacıyla hazırlanan Tasarı ile,
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe kadar göçmen statüsünde Türk vatandaşlığına
geçmiş olanlardan, Türkiye’ye geldikten sonraki bir tarihte, gelmiş oldukları
ülkede askerlik yaptıklarını belgeyenlerin ikinci bir defa askerlik hizmeti
yapmamaları için 1111 sayılı Askerlik Kanununa geçici bir madde eklendiğini,
İfade etmişlerdir.
Bu açıklamaların ardından Tasarının tümü üzerindeki
görüşmeler tamamlanmış ve maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Maddeler üzerindeki görüşmelerde, Komisyon
üyelerimizin;
- Bu problemi yaşayanların askerlik hizmetinden tamamen
muaf tutulması yerine, belirli bir süre askerlik yapmalarının daha uygun olup
olmayacağı,
- Bulgaristan dışında başka bir ülkeden gelen
vatandaşların bu hükümden yararlanıp yararlanamayacakları,
- Kökeni Türk olan (Azerbaycan, Ahıska Türkü vb) başka
ülke vatandaşlarının durumlarının ne olacağı,
Gibi sorularına, Sayın Bakan tarafından;
- Bir çok ülkede, özellikle NATO üyesi ülkelerde
askerlik hizmetinin aynı şekilde yapıldığı, bunun için kısa süreli de olsa
askerlik hizmetinin yeniden yapılmasına gerek olmadığı,
- Tasarının gerekçesinde Bulgaristan’dan gelen göçmen
vatandaşlardan bahsedildiği ancak, söz konusu hükmün göçmen statüsünde olan tüm
vatandaşlar için geçerli olacağı,
- Kökeni Türk olup da başka ülke vatandaşı olanlardan,
Türk vatandaşlığına geçenlerde ise yirmiiki yaşından büyük olanların askerlik
hizmetinden muaf oldukları,
- Bir çok ülke ile çifte askerlik yapılmaması konusunda
anlaşmaların imzalandığı ancak, Bulgaristan ile böyle bir sorun yaşanması
neticesinde Tasarının hazırlanmasına ihtiyaç duyulduğu, aksi halde 1055
vatandaşımıza Bulgaristan’da askerlik yaptığı halde Türkiye’nin celp göndermek
zorunda olduğu,
Şeklindeki cevaplar verilmiştir.
Maddelerin görüşmelerinin sonucunda, Tasarının, 1, 2 ve
3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkanvekili |
Sözcü |
Kâtip |
|
|
Yüksel Çavuşoğlu |
Ziyaeddin Yağcı |
Mehmet Asım Kulak |
|
|
Karaman |
Adana |
Bartın |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Recep Garip |
Zekeriya Akıncı |
İsmail Değerli |
|
|
Adana |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ensar Öğüt |
Mehmet Fehmi Uyanık |
İnci Özdemir |
|
|
Ardahan |
Diyarbakır |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Murat Yılmazer |
Halil Tiryaki |
Süleyman Turgut |
|
|
Kırıkkale |
Kırıkkale |
Manisa |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
|
İsmail Bilen |
|
İbrahim Hakkı Birlik |
|
|
Manisa |
|
Şırnak |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
ASKERLİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 21.6.1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik
Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 39.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihe
kadar göçmen statüsünde Türk vatandaşlığına geçmiş olanlardan, Türkiye’ye
geldikten sonraki bir tarihte, gelmiş oldukları ülkede askerlik yaptıklarını
belgeleyenler askerlik hizmetinden muaf tutulur.”
MADDE2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLİ SAVUNMA KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
ASKERLİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A.
Gül |
A.
Şener |
M.
A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
B.
Atalay |
A.
Babacan |
B.
Atalay |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G.
Akşit |
K.
Tüzmen |
C.
Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı V. |
|
|
M.
V. Gönül |
C.
Çiçek |
A.
Babacan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H.
Çelik |
Z.
Ergezen |
R.
Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
S.
Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A.
Coşkun |
M.
H. Güler |
A.
Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O.
Pepe |
|