Dönem : 22 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 676)
Türk Uluslararası Gemi
Sicili Kanunu ile 491 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi
ve Teknoloji Komisyonları
Raporları (1/895)
Not : Tasarı, Başkanlıkça, Plan ve Bütçe; Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve
Teknoloji komisyonlarına havale edilmiştir.
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
1.10.2004 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
|
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-793/4559 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ulaştırma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 10.9.2004 tarihinde kararlaştırılan “Türk Uluslararası Gemi
Sicili Kanunu ile 491 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi
ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Türk denizciliğinin geliştirilmesini
hızlandırmak ve ekonomiye katkısını artırmak amacıyla oluşturulan Türk
Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı balıkçı gemileri de dahil ticaret gemileri
ile turizm şirketleri envanterlerinde kayıtlı ticarî yatların temin ve
işletilmesinde kolaylık sağlamaya yönelik olarak hazırlanan ve 21.12.1999
tarihli ve 23913 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulan
16.12.1999 tarihli 4490 sayılı Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491
Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun yaklaşık
beş yıllık uygulamasından, Kanunun amacına aykırı bazı sonuçların ortaya
çıktığı tespit edilmiş, bazı hükümlerinin uygulama imkânı bulunmadığı anlaşılmış
ve daha sonra yürürlüğe konulan mevzuat değişiklikleri ile çelişkili durumlar
meydana geldiği görülmüştür.
Tasarı ile, 4490 sayılı
Kanunun amacına aykırı sonuçların giderilmesi, diğer mevzuat ile çelişen
durumların ortadan kaldırılarak Kanunun amacının en iyi şekilde
gerçekleştirilmesi ve sektörün, dolayısıyla ülke ekonomisinin gelişmesine destek
verilmesi amaçlanmaktadır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - Türk
denizciliğinin geliştirilmesi çalışmaları çerçevesinde deniz ticaret filomuzun
da geliştirilmesi ve nitelikli hale getirilmesi önem arz etmektedir. Özellikle
Karadeniz ve Akdeniz’e kıyısı bulunan ülkelere yapılan deniz taşımacılığının
büyük oranda 10000 DWT’nin altında tonaja sahip gemiler ile yapılmakta olması
nedeniyle, ithalat ve ihracat yüklerimizin Türk bayraklı gemiler ile
yapılabilmesini temin etmek için 3000 ilâ 10000 DWT’lik gemilerin deniz ticaret
filomuz içindeki oranını artırmak gerekmektedir. Diğer yandan, millî denizcilik
politikası doğrultusunda ülke içi taşınan yük ve yolcunun karayolundan
denizyoluna kaydırılması amaçlandığından, karasularımız içerisinde yapılacak bu
tür taşıma için “koster” olarak tabir edilen 3000-5000 DWT arası gemilere
ihtiyaç bulunmaktadır. Tonaj sınırında yapılacak değişiklik ile her iki hususla
ilgili temin ve işletilme kolaylığı sağlanacaktır.
Ayrıca, yolcu gemileri
ile özel maksatlı ve özel yapılı gemiler için tespit edilen tonaj sınırı da
aynı gerekçelerle indirilmektedir. Teknik yönden, yeni teknolojiye sahip
gemiler daha küçük boyutlarıyla aynı işi daha iyi yerine getirebilmektedir.
Kaldı ki kabotaj hattında çalışacak yolcu gemilerinin büyük tonajlarda olması,
taşımayı süratli ve verimli kılmayacaktır. Buna rağmen yeni teknolojiye sahip
gemilerin tonaj sınırı nedeniyle istisnalardan yararlanamaması hakkaniyetle
bağdaşmadığı gibi, 4490 sayılı Kanunun amacına da ters düşmektedir. Madde ile,
hem yolcu ve hem de özel maksatlı, özel yapılı gemilerin yeni teknolojiye sahip
olmalarının özendirilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 2. - Madde ile,
eşya hukukumuzda “ipotek sahibi” diye bir hukukî kavram bulunmadığından, Türk
Ticaret Kanunu hükümlerine uygunluk sağlanması amacıyla, söz konusu kavramın
“ipotekli alacaklı” şeklinde değiştirilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 3. - Madde ile,
4490 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin üçüncü ve altıncı fıkralarında değişiklik
yapılarak aşağıda belirtilen amaçlara ulaşılması öngörülmektedir.
a) Türk Uluslararası Gemi
Sicili (TUGS)’ne kaydolacak, örneğin 10000 Net Tonluk bir yük gemisi ile 100
Net Tonluk yatın aynı maktu kayıt harcı ödediği göz önünde tutulduğunda, kayıt
harcının TUGS’ye kayıt olacak yatlar için fazla olduğu anlaşılmaktadır. Bu
itibarla, yapılan değişiklik hakkaniyetli bir uygulama yapılabilmesi ve yat
sahipliğinin özendirilmesi amacıyla yatların ödeyeceği kayıt harcının 5000 ABD
Doları karşılığı Türk Lirası ile sınırlı tutulması ve bunun alt derecelerinin tonaja
bağlı olarak tespitinin Bakanlar Kurulunca yapılması öngörülmektedir.
b) TUGS’ye kayıtlı bir
geminin, yurt dışına satılması halinde sicilden re’sen terkini gerekmektedir.
Satış mukavelesi yapılmış, gemi veya yatın teslimi de gerçekleşmiş ise mülkiyet
alıcıya intikal etmiş olacağından, tamamen bürokratik engeller ile sicil
kaydının geç terkin edilmiş olması halinde, yurt dışındaki alıcısı tarafından
fiilen kullanılan gemi için TUGS kaydı devam ettiği gerekçesiyle haksız olarak
tonaj harcı alınmaktadır. Bu konuda yapılan değişiklikle, tonaj harcı
mükellefiyetinin, terkin daha sonra yapılsa bile re’sen terkin yapılması için
gerekli şartların gerçekleştiği tarih itibarıyla sona ermesi amaçlanmıştır.
c) Yurt içinden finansal
kiralama yolu ile gemi ve yat temin edecek kişiler, finansal kiralama
kuruluşlarına başvurduklarında, finansal kiralama kuruluşları gemileri yurt
içinden veya yurt dışından temin etmekte ve TUGS’ye kendi adlarına kayıt
ettirmektedirler. Finansal kiralama sözleşmesi mülkiyeti devir şartını
taşımakta ise, sözleşme süresi sonunda kiracıya devretme mükellefiyeti
bulunmaktadır. Bu tür sözleşmelerde kuruluş kendi adına tescil ettirmiş olsa
bile, işletmesi kiracı tarafından yapılan gemi veya yatı baştan beri kiracıya
devretmek saikiyle tescil ettirmektedir. Bu yüzden sözleşmeye ilk kayıt
harcının kiracı tarafından ödeneceği yönünde hüküm konularak, aslında kuruluşun
kendisinin ödemesi gereken harç kiracıya ödettirilmektedir. Sözleşme sonunda
geminin mülkiyetini devralan kiracı kendi adına tescil yaptırırken yeniden
tescil harcı ödemek zorunda kalmaktadır. Bu itibarla, mükerrer ödemenin önüne
geçilmesi amacıyla, finansal kiralama yoluyla yurt içinden temin edilen
gemilere mahsus olmak üzere düzenlenme yapılmıştır.
d) 14.1.1982 tarihli ve
2581 sayılı Deniz Ticaret Filosunun Geliştirilmesi ve Gemi İnşa Tesislerinin
Teşviki Hakkında Kanun, yurt dışından kullanılmış veya yeni olarak alınan
klaslı gemilerin gümrük vergisi ve ithalde alınan damga vergisi dahil diğer
vergi ve resimlerden istisna olduğunu hükme bağlamıştır. Anılan Kanunun
21.6.1989 tarihli uygulama Yönetmeliği 21.8.2002 tarihli ve 24853 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Yönetmelik ile değiştirilmiş ve daha önce
yurt dışından ithal edilecek gemiler için tonaj sınırı 12000 DWT iken, bu sınır
5500 DWT’ye çekilmiştir.
Söz konusu değişiklik
neticesinde, armatörler 5500 DWT’ye kadar gemileri ithal edebilmekte, ancak
4490 sayılı Kanunda alt sınır 12000 DWT olduğundan, isteseler bile gemilerini
Türk Uluslararası Gemi Siciline kaydettirememektedirler. Kanunun 4 üncü
maddesinde öngörülen değişiklik ile 12000 DWT’lik sınır 3000 DWT’ye çekilmiş,
ancak 12 nci maddedeki 18000 DWT sınırı aynı kalmıştır. Bu durumda teşvik
kapsamında ithal edilen gemiler ile bu suretle ithal edilenlerinin TUGS’ye
tescil edilebilenleri arasındaki fark açıldığından Kanunda açık hüküm olmasına
rağmen, örneğin 6000 DWT’lik gemisini TUGS’ye kaydettirmek isteyen bir armatör
teşviklerden yararlanamamaktadır. Dolayısıyla Kanundan beklenen neticeler elde
edilememiş olmaktadır. Bu durumda, gemiye ilişkin işletme masrafları fazla
olacağından armatörler ya gemisini yabancı bayraklı olarak çalıştırmakta ya da
gemiyi almaktan vazgeçmektedirler. Böylelikle millî deniz ticaret filomuz
gelişememekte, ülkemizin taşımacılıktan aldığı pay artmamakta ve yabancı
bayraklı gemilerle yapılan taşıma sebebiyle yurtdışına döviz ödenmektedir. Bu
değişiklik ile, söz konusu çelişkinin giderilmesi ve böylelikle deniz ticaret
filomuzun gelişmesinin sağlanması amaçlanmaktadır.
Madde 4. - Madde ile,
4490 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten
kaldırılmaktadır. TUGS’ye kaydolacak gemi ve yatların Millî Gemi Sicilinden
terkin edilmesi gerekli olduğundan ve diğer haklar yönünden zaten Millî Gemi
Siciline atıf yapıldığından, söz konusu fıkranın uygulanabilirlik imkânı
kalmamıştır. İlave olarak hangi hakları saklı tuttuğu hususu metninde açıkça
belirlenemediğinden, uygulamada karışıklık yaratmaması için söz konusu fıkranın
yürürlükten kaldırılması gerekli görülmektedir.
Madde 5. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 6. - Yürütme
maddesidir.
Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve |
26.11.2004 |
|
|
Turizm Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/895 |
|
|
|
Karar No. : 56 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca 11.10.2004 tarihinde Komisyonumuza tali olarak
havale edilen "Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun Tasarısı",
Komisyonumuzun 26.10.2004
tarihli 24 üncü Birleşiminde Hükümeti temsilen Ulaştırma Bakanı Binali
Yıldırım, Maliye ve Ulaştırma, Sanayi ve Ticaret bakanlıkları ve Denizcilik
Müsteşarlığı temsilcilerinin de
katılımları ile incelenip görüşüldü.
Tasarı ile üzerinde değişiklik öngörülen Türk Uluslararası Gemi
Sicili Kanunu ile 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanunun günümüze kadarki beş yıllık uygulamasından doğan hedefine aykırı
sonuçların giderilmesi, diğer mevzuat ile çelişen yönlerinin ortadan
kaldırılması, böylece Türk denizciliğinin gelişiminin hızlandırılması ve
ekonomiye olan katkısının artırılması amaçlanmaktadır.
Tasarı üzerindeki görüşmelere geçilmeden önce Tasarının
tümü üzerinde görüşme yapılarak Komisyonumuzun esas komisyona görüşünün
bildirilmesi hususu oya sunularak kabul edilmiştir.
Tasarı üzerindeki görüşmelerde, Hükümeti temsilen
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından yapılan açıklamalarda;
- Tasarı ile uluslararası gemi siciline kayıt sınırlamalarında değişikliğe gidildiğini, bir ülkede milli
ve uluslararası olmak üzere iki gemi sicilinin mevcut olduğunu,
Panama, Liberya gibi
küçük ülkelerin kendilerine kaynak sağlamak amacıyla kolay sicil imkanı
sağladıkları, bu durumun armatörlerin de yararına olduğunu, armatörlerin kendi
ülkelerindeki vergi yükünden kurtulmak amacıyla sicil kayıtlarını buralarda yaptırdıklarını, bu kaçışı önlemek
amacıyla ülkemizde de 1999 yılında çıkarılan şu anda değişikliğe konu Kanunun yürürlüğe
konulduğunu, ancak bu Kanundan sonra dahi yeterli sayıda geminin ülkemiz
filosuna kaydolamadığını, şu an kayıt olmuş gemi sayısının 597 adet olduğunu,
bu sicil ile ülkemizin ilk yirmiye dahi giremediğini, bunun nedenlerinin
incelendiğinde ise, uygulamada ikinci sicil yapan ülkelerin sağladığı
kolaylıkların Türkiye'de henüz sağlanamadığının görüldüğünü,
Bu sicile giriş
tonajlarının beklentilere göre değişmesi gerektiğini, tasarıdaki en önemli
değişikliğin buna ilişkin olduğu ve ihtiyacı karşılamasının beklendiğini,
Öte yandan, ikinci sicile
geçen gemilerin ödedikleri net ton başına ücret ve maktu giriş ücretinin bu
sistemi uluslararası serbest bölge gibi bir işlerlik kazandırdığını, Panama'nın yaptığı teşvikler nedeniyle şu anda
ikinci sicil konusunda birinci sırada yer aldığını, uluslararası ortamlardaki
oylamalarda tonaj kriteri dikkate alındığından sözkonusu ülkenin etkili
pozisyonda bulunduğunu,
Yapılan değişikliklerle;
gerek yabancı gerekse yerli armatörlerin önündeki engellerin kalkacağını, bu
değişikliğin sektörün talebi olduğunu, ayrıca uluslararası denizcilik
sektörünün de bu tür ülkelere gitme eğiliminde olduğunu, böylece Türkiye'nin
gerekli payı almasının amaçlandığını,
İfade etmiştir.
Müteakiben yapılan
görüşmelerde Tasarı, tümüyle uygun mütala edilerek kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi gereği esas komisyon olan Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji
Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Naci Aslan |
|
|
Gaziantep |
Ankara |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Badazlı |
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
|
|
Antalya |
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfü Demirbağ |
Mevlüt Coşkuner |
Ali İbiş |
|
|
Elazığ |
Isparta |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Erdal Karademir |
Abdürrezzak Erten |
Mehmet Parlakyiğit |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kahramanmaraş |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
Hasan Özyer |
|
|
Kastamonu |
Kayseri |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdülkadir Kart |
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
|
|
Rize |
Sakarya |
Sivas |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Hasan Güyüldar |
Halil Kaya |
|
|
|
Tunceli |
Van |
|
Sanayi, Ticaret, Enerji,
Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Sanayi, Ticaret,
Enerji, Tabiî Kaynaklar, |
3.11.2004 |
|
|
Bilgi ve Teknoloji
Komisyonu |
|
|
|
Esas No. : 1/895 |
|
|
|
Karar No. : 41 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ulaştırma Bakanlığınca
hazırlanarak 1.10.2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Türk Uluslararası Gemi
Sicili Kanunu ile 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 11.10.2004 tarihinde tali komisyon olarak
Plan ve Bütçe ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm komisyonlarına esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir.
Komisyonumuz 27.10.2004
tarihli 26 ncı toplantısında Adalet Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Ulaştırma
Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Deniz Ticaret Odası Başkanlığı
temsilcilerinin katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile;
- Kanunun beş yıllık
uygulanmasından doğan eksiklikler giderilmektedir. Bu nedenle, yurt dışından
ithal edilecek 300 DWT’nin üzerindeki gemilerin Türk Uluslararası Gemi Siciline
kayıt edilebilmesi imkanı getirilmektedir.
- "İpotek
sahip" kavramı "ipotekli alacaklı" olarak değiştirilmektedir.
Yatların ödeyecekleri
kayıt harcı 5000 ABD Doları karşılığı Türk Lirası ile sınırlı tutulmaktadır.
Gemi veya yatın re'sen terkinini gerektiren
sebeplerin meydana gelmesi halinde tonaj harcı yükümlülüğünün de sona ermesi
düzenlenmektedir.
- Finansal kiralamada
kiracıdan kayıt harcı alınmaması öngörülmektedir.
Kanun Tasarısının geneli
üzerindeki görüşmeler tamamlanmış ve maddelerine geçilmesi oybirliği ile kabul
edilmiştir.
Tasarının 1 ve 2 nci
maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
- Gemi siciline
kaydedilecek ticari yatların bu kanunun getirmiş olduğu mali imkanlardan
faydalanmalarını sağlamak; Türk gemi siciline kaydolacak bir yük gemisi ile
yatın aynı maktu kayıt harcı ödemesinin makul olmadığı, yat sahipliğinin özendirilmesi
amacıyla yatların ödeyeceği kayıt harcının 5000 ABD Doları ile sınırlı
tutulması ve bunun alt derecelerinin tonaja bağlı olarak tespitinin Bakanlar
Kurulunca yapılması; 24.9.2004 tarihinde çıkarılan yönetmelikle ithal edilecek
gemilerde tonaj sınırlaması kaldırıldığından mevcut kanunda mevcut olan ve
uygulama alanı olmayacak bu kısıtlamaya yönelik düzenlemenin kaldırılması,
tonaj harcı mükellefiyetinin terkin daha sonra yapılsa bile re'sen terkin
yapılması için gerekli şartların gerçekleştirdiği tarih itibari ile sona ermesi
amaçlanarak; tasarının 3 üncü maddesi yeniden düzenlenerek kabul edilmiştir.
Tasarının 4, 5 ve 6 ncı
maddeleri aynen kabul edilmiştir.
İşbu raporumuz, gereği
yapılmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Soner Aksoy |
Hasan Ali Çelik |
Hasan Angı |
|
|
Kütahya |
Sakarya |
Konya |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Fatma Şahin |
Atilla Başoğlu |
Tacidar Seyhan |
|
|
Gaziantep |
Adana |
Adana |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Rıza Acar |
Mehmet Güner |
Fahri Çakır |
|
|
Aydın |
Bolu |
Düzce |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nejat Gencan |
Mehmet Ali Arıkan |
Ahmet Uzer |
|
|
Edirne |
Eskişehir |
Gaziantep |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail Katmerci |
Muharrem Eskiyapan |
Hasan Ören |
|
|
İzmir |
Kayseri |
Manisa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Nuri Çilingir |
Vahit Çekmez |
Şükrü Ünal |
|
|
Manisa |
Mersin |
Osmaniye |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Özlek |
Yekta Haydaroğlu |
Fazlı Erdoğan |
|
|
Şanlıurfa |
Van |
Zonguldak |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRK
ULUSLARARASI GEMİ SİCİLİ KANUNU İLE 491 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. - 16.12.1999 tarihli ve 4490 sayılı Türk
Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 4 üncü maddesinin (c) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“c) Yurt dışından ithal edilecek 3.000 DWT’nin (yolcu
gemileri ile özel maksatlı, özel yapılı gemilerde ise 300 grostonun) üzerindeki
gemiler.”
MADDE 2. - 4490 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Gemilerin ve yatların sicil kaydının terkini ipotekli
alacaklının iznine tâbidir.”
MADDE 3. - 4490 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde, altıncı fıkrasında yer alan “18.000” rakamı “5.500”
olarak değiştirilmiştir.
“Bu Kanun uyarınca oluşturulan Türk Uluslararası Gemi
Siciline kayıtlı gemilerin ve yatların sahiplerinden aşağıdaki harçlar ayrıca
tahsil olunur:
a) Kayıt harcı: 10.000 ABD Doları karşılığı Türk Lirasına
ilave olarak, her bir net ton için 1 ABD Doları karşılığı Türk Lirası alınır.
Bakanlar Kurulu bu miktarı on katına kadar artırmaya yetkilidir. Türk
Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı yatlar için alınacak maktu kayıt harcı 5.000
ABD Doları karşılığı Türk Lirasını geçemez. Buna ilişkin tonaj sınırları ve
ödenecek harç tutarları Bakanlar Kurulunca belirlenir.
b) Yıllık tonaj harcı: Gemilerden Türk Uluslararası Gemi
Siciline kayıtlı olduğu her takvim yılı için net ton başına 1 ABD Doları
karşılığı Türk Lirası alınır. Bu harç Ocak ve Temmuz aylarında olmak üzere iki
eşit taksitte tahsil olunur. Vadesi gelen yıllık tonaj harcı taksitleri
ödenmedikçe sicilin terkini ve yeni sahibi adına tescili yapılmaz. Devir
sırasında vadesi gelmeyen harç taksitleri tescil olunduğu yeni sahibi
tarafından taksit süreleri içinde ödenir. Bakanlar Kurulu bu miktarı on katına
kadar artırmaya yetkilidir. Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemi veya
yatın sicilden re’sen terkinini gerektiren sebeplerin meydana gelmesi halinde,
sicil kaydı daha sonra terkin edilse bile tonaj harcı yükümlülüğü ile madde
kapsamındaki istisnalar terkin sebebinin gerçekleştiği tarihi takip eden ay
itibarıyla sona erer.
c) Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemi ve yat
doğrudan veya çift (dual) klas olarak Türk Loyduna kayıtlı ise bu fıkranın (a)
ve (b) bentlerinde tespit edilen bedellerde % 50 indirim yapılır.
d) Finansal kiralama firmaları adına Türk Uluslararası Gemi
Siciline kayıtlı gemi ve yatların mülkiyetinin finansal kiralama sözleşmesi
hükümleri gereğince kiracıya devri gerektiğinde, gemi ve yatı kendi adına
tescil ettirecek kiracıdan kayıt harcı alınmaz.”
MADDE 4. - 4490 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü
fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONUNUN KABUL
ETTİĞİ METİN
TÜRK
ULUSLARARASI GEMİ SİCİLİ KANUNU İLE 491 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN
TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - 4490 sayılı
Kanunun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Bu Kanun uyarınca
oluşturulan Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemilerin ve yatların
işletilmesinden ve devrinden elde edilen kazançlar, gelir ve kurumlar
vergileriyle fonlardan istisnadır.
Türk Uluslararası Gemi
Siciline kaydedilecek gemilere ve yatlara ilişkin alım, satım, ipotek, tescil,
kredi ve navlun mukavele-leri; damga vergisine, harçlara, banka ve sigorta
muameleleri vergisine ve fonlara tabi tutulmazlar.
Bu Kanun uyarınca
oluşturulan Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemilerin ve yatların
sahiplerinden aşağıdaki harçlar ayrıca tahsil olunur:
a) Kayıt harcı: 10.000
ABD Doları karşılığında Türk parasına ilave olarak, her bir net ton için 1 ABD
Doları karşılığı Türk Lirası alınır. Bakanlar Kurulu bu miktarı on katına kadar
artırmaya yetkilidir. Türk Uluslararası Gemi Siciline Kayıtlı yatlar için
alınacak maktu kayıt harcı, 5.000 ABD Doları karşılığı Türk Lirası kadardır.
b) Yıllık tonaj harcı: Gemilerden ve yatlardan Türk Uluslararası Gemi
Siciline kayıtlı olduğu her takvim yılı için her bir net ton başına 1 ABD Doları karşılığı Türk Lirası alınır.
Bu harç ocak ve temmuz aylarında olmak üzere iki eşit taksitte tahsil olunur.
Vadesi gelen yıllık tonaj harcı taksitleri ödenmedikçe sicilin terkini ve yeni
sahibi adına tescili yapılmaz. Devir sırasında vadesi gelmeyen harç taksitleri
tescil olunduğu yeni sahibi tarafından taksit süreleri içinde ödenir. Bakanlar
Kurulu bu miktarı on katına kadar artırmaya yetkilidir. Türk Uluslararası Gemi
Siciline kayıtlı gemi veya yatın sicilden re'sen terkinini gerektiren
sebeplerin meydana gelmesi halinde, sicil kaydı daha sonra terkin edilse bile
tonaj harcı yükümlülüğü terkin sebebinin gerçekleştiği tarihi takip eden ay
itibariyle sona erer.
c) Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemi ve yat
doğrudan veya çift (dual) klas olarak Türk Loydu'na kayıtlı ise bu maddenin (a)
ve (b) bendinde tespit edilen bedellerde %50 indirim yapılır.
d) Finansal kiralama firmaları adına Türk Uluslararası Gemi
Siciline kayıtlı gemi ve yatların mülkiyetinin finansal kiralama sözleşmesi
hükümleri gereğince kiracıya devri gerektiğinde, gemi ve yatı kendi adına
tescil ettirecek kiracıdan kayıt harcı alınmaz.
ABD Dolarının Türk Lirası
karşılığının hesabında; Türk Uluslararası Gemi Sicili tescillerinde tescil
tarihi, yıllık tonaj harcına ilişkin taksitlerde ödemenin yapıldığı gün için
Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankasınca tespit ve ilan olunan döviz satış kuru
esas alınır.
Türk Uluslararası Gemi
Sicilinde kayıtlı gemilerde ve yatlarda çalışan personele ödenen ücretler gelir
vergisi ve fonlardan müstesnadır.
Üçüncü fıkranın (a) ve
(b) bendleri uyarınca alınacak harçların tarh, tahakkuk ve tahsilinde aksine
hüküm bulunmadıkça 213 sayılı Vergi Usul Kanunu, 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun ve 492 sayılı Harçlar Kanunu hükümleri uygulanır.
Üçüncü fıkranın (a) ve
(b) bendleri uyarınca tahsil edilen gelirler Maliye Bakanlığınca ayrı bir
hesapta izlenir. Bu gelirlerin % 50’si altı ayda bir Denizcilik Müsteşarlığı
Döner Sermaye İşletmesi Bütçesine kaydedilir.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının da görüşü alınarak Bakanlıkça
tespit edilir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 6
ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
S. Güçlü |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
K. Tüzmen |
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|