Dönem : 22           Yasama Yılı : 3

 

           T.B.M.M.  (S. Sayısı : 676)

 

Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonları

Raporları (1/895)

 

                            

Not : Tasarı, Başkanlıkça, Plan ve Bütçe; Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji komisyonlarına havale edilmiştir.

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

1.10.2004

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

 

 

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-793/4559

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Ulaştırma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 10.9.2004 tarihinde kararlaştırılan “Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Türk denizciliğinin geliştirilmesini hızlandırmak ve ekonomiye katkısını artırmak amacıyla oluşturulan Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı balıkçı gemileri de dahil ticaret gemileri ile turizm şirketleri envanterlerinde kayıtlı ticarî yatların temin ve işletilmesinde kolaylık sağlamaya yönelik olarak hazırlanan ve 21.12.1999 tarihli ve 23913 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulan 16.12.1999 tarihli 4490 sayılı Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun yaklaşık beş yıllık uygulamasından, Kanunun amacına aykırı bazı sonuçların ortaya çıktığı tespit edilmiş, bazı hükümlerinin uygulama imkânı bulunmadığı anlaşılmış ve daha sonra yürürlüğe konulan mevzuat değişiklikleri ile çelişkili durumlar meydana geldiği görülmüştür.

Tasarı ile, 4490 sayılı Kanunun amacına aykırı sonuçların giderilmesi, diğer mevzuat ile çelişen durumların ortadan kaldırılarak Kanunun amacının en iyi şekilde gerçekleştirilmesi ve sektörün, dolayısıyla ülke ekonomisinin gelişmesine destek verilmesi amaçlanmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1. - Türk denizciliğinin geliştirilmesi çalışmaları çerçevesinde deniz ticaret filomuzun da geliştirilmesi ve nitelikli hale getirilmesi önem arz etmektedir. Özellikle Karadeniz ve Akdeniz’e kıyısı bulunan ülkelere yapılan deniz taşımacılığının büyük oranda 10000 DWT’nin altında tonaja sahip gemiler ile yapılmakta olması nedeniyle, ithalat ve ihracat yüklerimizin Türk bayraklı gemiler ile yapılabilmesini temin etmek için 3000 ilâ 10000 DWT’lik gemilerin deniz ticaret filomuz içindeki oranını artırmak gerekmektedir. Diğer yandan, millî denizcilik politikası doğrultusunda ülke içi taşınan yük ve yolcunun karayolundan denizyoluna kaydırılması amaçlandığından, karasularımız içerisinde yapılacak bu tür taşıma için “koster” olarak tabir edilen 3000-5000 DWT arası gemilere ihtiyaç bulunmaktadır. Tonaj sınırında yapılacak değişiklik ile her iki hususla ilgili temin ve işletilme kolaylığı sağlanacaktır.

Ayrıca, yolcu gemileri ile özel maksatlı ve özel yapılı gemiler için tespit edilen tonaj sınırı da aynı gerekçelerle indirilmektedir. Teknik yönden, yeni teknolojiye sahip gemiler daha küçük boyutlarıyla aynı işi daha iyi yerine getirebilmektedir. Kaldı ki kabotaj hattında çalışacak yolcu gemilerinin büyük tonajlarda olması, taşımayı süratli ve verimli kılmayacaktır. Buna rağmen yeni teknolojiye sahip gemilerin tonaj sınırı nedeniyle istisnalardan yararlanamaması hakkaniyetle bağdaşmadığı gibi, 4490 sayılı Kanunun amacına da ters düşmektedir. Madde ile, hem yolcu ve hem de özel maksatlı, özel yapılı gemilerin yeni teknolojiye sahip olmalarının özendirilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 2. - Madde ile, eşya hukukumuzda “ipotek sahibi” diye bir hukukî kavram bulunmadığından, Türk Ticaret Kanunu hükümlerine uygunluk sağlanması amacıyla, söz konusu kavramın “ipotekli alacaklı” şeklinde değiştirilmesi amaçlanmaktadır.

Madde 3. - Madde ile, 4490 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin üçüncü ve altıncı fıkralarında değişiklik yapılarak aşağıda belirtilen amaçlara ulaşılması öngörülmektedir.

a) Türk Uluslararası Gemi Sicili (TUGS)’ne kaydolacak, örneğin 10000 Net Tonluk bir yük gemisi ile 100 Net Tonluk yatın aynı maktu kayıt harcı ödediği göz önünde tutulduğunda, kayıt harcının TUGS’ye kayıt olacak yatlar için fazla olduğu anlaşılmaktadır. Bu itibarla, yapılan değişiklik hakkaniyetli bir uygulama yapılabilmesi ve yat sahipliğinin özendirilmesi amacıyla yatların ödeyeceği kayıt harcının 5000 ABD Doları karşılığı Türk Lirası ile sınırlı tutulması ve bunun alt derecelerinin tonaja bağlı olarak tespitinin Bakanlar Kurulunca yapılması öngörülmektedir.

b) TUGS’ye kayıtlı bir geminin, yurt dışına satılması halinde sicilden re’sen terkini gerekmektedir. Satış mukavelesi yapılmış, gemi veya yatın teslimi de gerçekleşmiş ise mülkiyet alıcıya intikal etmiş olacağından, tamamen bürokratik engeller ile sicil kaydının geç terkin edilmiş olması halinde, yurt dışındaki alıcısı tarafından fiilen kullanılan gemi için TUGS kaydı devam ettiği gerekçesiyle haksız olarak tonaj harcı alınmaktadır. Bu konuda yapılan değişiklikle, tonaj harcı mükellefiyetinin, terkin daha sonra yapılsa bile re’sen terkin yapılması için gerekli şartların gerçekleştiği tarih itibarıyla sona ermesi amaçlanmıştır.

c) Yurt içinden finansal kiralama yolu ile gemi ve yat temin edecek kişiler, finansal kiralama kuruluşlarına başvurduklarında, finansal kiralama kuruluşları gemileri yurt içinden veya yurt dışından temin etmekte ve TUGS’ye kendi adlarına kayıt ettirmektedirler. Finansal kiralama sözleşmesi mülkiyeti devir şartını taşımakta ise, sözleşme süresi sonunda kiracıya devretme mükellefiyeti bulunmaktadır. Bu tür sözleşmelerde kuruluş kendi adına tescil ettirmiş olsa bile, işletmesi kiracı tarafından yapılan gemi veya yatı baştan beri kiracıya devretmek saikiyle tescil ettirmektedir. Bu yüzden sözleşmeye ilk kayıt harcının kiracı tarafından ödeneceği yönünde hüküm konularak, aslında kuruluşun kendisinin ödemesi gereken harç kiracıya ödettirilmektedir. Sözleşme sonunda geminin mülkiyetini devralan kiracı kendi adına tescil yaptırırken yeniden tescil harcı ödemek zorunda kalmaktadır. Bu itibarla, mükerrer ödemenin önüne geçilmesi amacıyla, finansal kiralama yoluyla yurt içinden temin edilen gemilere mahsus olmak üzere düzenlenme yapılmıştır.

d) 14.1.1982 tarihli ve 2581 sayılı Deniz Ticaret Filosunun Geliştirilmesi ve Gemi İnşa Tesislerinin Teşviki Hakkında Kanun, yurt dışından kullanılmış veya yeni olarak alınan klaslı gemilerin gümrük vergisi ve ithalde alınan damga vergisi dahil diğer vergi ve resimlerden istisna olduğunu hükme bağlamıştır. Anılan Kanunun 21.6.1989 tarihli uygulama Yönetmeliği 21.8.2002 tarihli ve 24853 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Yönetmelik ile değiştirilmiş ve daha önce yurt dışından ithal edilecek gemiler için tonaj sınırı 12000 DWT iken, bu sınır 5500 DWT’ye çekilmiştir.

Söz konusu değişiklik neticesinde, armatörler 5500 DWT’ye kadar gemileri ithal edebilmekte, ancak 4490 sayılı Kanunda alt sınır 12000 DWT olduğundan, isteseler bile gemilerini Türk Uluslararası Gemi Siciline kaydettirememektedirler. Kanunun 4 üncü maddesinde öngörülen değişiklik ile 12000 DWT’lik sınır 3000 DWT’ye çekilmiş, ancak 12 nci maddedeki 18000 DWT sınırı aynı kalmıştır. Bu durumda teşvik kapsamında ithal edilen gemiler ile bu suretle ithal edilenlerinin TUGS’ye tescil edilebilenleri arasındaki fark açıldığından Kanunda açık hüküm olmasına rağmen, örneğin 6000 DWT’lik gemisini TUGS’ye kaydettirmek isteyen bir armatör teşviklerden yararlanamamaktadır. Dolayısıyla Kanundan beklenen neticeler elde edilememiş olmaktadır. Bu durumda, gemiye ilişkin işletme masrafları fazla olacağından armatörler ya gemisini yabancı bayraklı olarak çalıştırmakta ya da gemiyi almaktan vazgeçmektedirler. Böylelikle millî deniz ticaret filomuz gelişememekte, ülkemizin taşımacılıktan aldığı pay artmamakta ve yabancı bayraklı gemilerle yapılan taşıma sebebiyle yurtdışına döviz ödenmektedir. Bu değişiklik ile, söz konusu çelişkinin giderilmesi ve böylelikle deniz ticaret filomuzun gelişmesinin sağlanması amaçlanmaktadır.

Madde 4. - Madde ile, 4490 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmaktadır. TUGS’ye kaydolacak gemi ve yatların Millî Gemi Sicilinden terkin edilmesi gerekli olduğundan ve diğer haklar yönünden zaten Millî Gemi Siciline atıf yapıldığından, söz konusu fıkranın uygulanabilirlik imkânı kalmamıştır. İlave olarak hangi hakları saklı tuttuğu hususu metninde açıkça belirlenemediğinden, uygulamada karışıklık yaratmaması için söz konusu fıkranın yürürlükten kaldırılması gerekli görülmektedir.

Madde 5. - Yürürlük maddesidir.

Madde 6. - Yürütme maddesidir.


Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

 

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

26.11.2004

 

Turizm Komisyonu

 

 

Esas No.   : 1/895

 

 

Karar No. : 56

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başkanlığınızca 11.10.2004 tarihinde Komisyonumuza tali olarak havale edilen "Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı",

Komisyonumuzun 26.10.2004 tarihli 24 üncü Birleşiminde Hükümeti temsilen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Maliye ve Ulaştırma, Sanayi ve Ticaret bakanlıkları ve Denizcilik Müsteşarlığı  temsilcilerinin de katılımları ile incelenip görüşüldü.

Tasarı ile üzerinde değişiklik öngörülen Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun günümüze kadarki beş yıllık uygulamasından doğan hedefine aykırı sonuçların giderilmesi, diğer mevzuat ile çelişen yönlerinin ortadan kaldırılması, böylece Türk denizciliğinin gelişiminin hızlandırılması ve ekonomiye olan katkısının artırılması amaçlanmaktadır.

              Tasarı üzerindeki görüşmelere geçilmeden önce Tasarının tümü üzerinde görüşme yapılarak Komisyonumuzun esas komisyona görüşünün bildirilmesi hususu oya sunularak kabul edilmiştir.

              Tasarı üzerindeki görüşmelerde, Hükümeti temsilen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından yapılan açıklamalarda;

- Tasarı ile uluslararası gemi siciline  kayıt sınırlamalarında değişikliğe gidildiğini, bir ülkede milli ve uluslararası olmak üzere iki gemi sicilinin mevcut olduğunu,

Panama, Liberya gibi küçük ülkelerin kendilerine kaynak sağlamak amacıyla kolay sicil imkanı sağladıkları, bu durumun armatörlerin de yararına olduğunu, armatörlerin kendi ülkelerindeki vergi yükünden kurtulmak amacıyla sicil kayıtlarını  buralarda yaptırdıklarını, bu kaçışı önlemek amacıyla ülkemizde de 1999 yılında çıkarılan şu anda değişikliğe konu Kanunun yürürlüğe konulduğunu, ancak bu Kanundan sonra dahi yeterli sayıda geminin ülkemiz filosuna kaydolamadığını, şu an kayıt olmuş gemi sayısının 597 adet olduğunu, bu sicil ile ülkemizin ilk yirmiye dahi giremediğini, bunun nedenlerinin incelendiğinde ise, uygulamada ikinci sicil yapan ülkelerin sağladığı kolaylıkların Türkiye'de henüz sağlanamadığının görüldüğünü,

Bu sicile giriş tonajlarının beklentilere göre değişmesi gerektiğini, tasarıdaki en önemli değişikliğin buna ilişkin olduğu ve ihtiyacı karşılamasının beklendiğini,

Öte yandan, ikinci sicile geçen gemilerin ödedikleri net ton başına ücret ve maktu giriş ücretinin bu sistemi uluslararası serbest bölge gibi bir işlerlik kazandırdığını,   Panama'nın yaptığı teşvikler nedeniyle şu anda ikinci sicil konusunda birinci sırada yer aldığını, uluslararası ortamlardaki oylamalarda tonaj kriteri dikkate alındığından sözkonusu ülkenin etkili pozisyonda bulunduğunu,

Yapılan değişikliklerle; gerek yabancı gerekse yerli armatörlerin önündeki engellerin kalkacağını, bu değişikliğin sektörün talebi olduğunu, ayrıca uluslararası denizcilik sektörünün de bu tür ülkelere gitme eğiliminde olduğunu, böylece Türkiye'nin gerekli payı almasının amaçlandığını,

İfade etmiştir.

Müteakiben yapılan görüşmelerde Tasarı, tümüyle uygun mütala edilerek kabul edilmiştir.    

    Raporumuz, havalesi gereği esas komisyon olan Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji  Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mustafa Demir

Mustafa Ilıcalı

Asım Aykan

 

Samsun

Erzurum

Trabzon

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Mustafa Tuna

Naci Aslan

 

Gaziantep

Ankara

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Fikret Badazlı

Kemal Demirel

Osman Aslan

 

Antalya

Bursa

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Zülfü Demirbağ

Mevlüt Coşkuner

Ali İbiş

 

Elazığ

Isparta

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Erdal Karademir

Abdürrezzak Erten

Mehmet Parlakyiğit

 

İzmir

İzmir

Kahramanmaraş

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Yıldırım

Niyazi Özcan

Hasan Özyer

 

Kastamonu

Kayseri

Muğla

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdülkadir Kart

Recep Yıldırım

Orhan Taş

 

Rize

Sakarya

Sivas

 

Üye

Üye

 

 

Hasan Güyüldar

Halil Kaya

 

 

Tunceli

Van

 


Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Raporu

 

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar,

3.11.2004

 

Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

 

 

Esas No. : 1/895

 

 

Karar No. : 41

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Ulaştırma Bakanlığınca hazırlanarak 1.10.2004 tarihinde Başkanlığınıza sunulan “Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 11.10.2004 tarihinde tali komisyon olarak Plan ve Bütçe ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm komisyonlarına esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiştir.

Komisyonumuz 27.10.2004 tarihli 26 ncı toplantısında Adalet Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve Deniz Ticaret Odası Başkanlığı temsilcilerinin katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.   

Tasarı ile;

- Kanunun beş yıllık uygulanmasından doğan eksiklikler giderilmektedir. Bu nedenle, yurt dışından ithal edilecek 300 DWT’nin üzerindeki gemilerin Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıt edilebilmesi imkanı getirilmektedir.

- "İpotek sahip" kavramı "ipotekli alacaklı" olarak değiştirilmektedir.

Yatların ödeyecekleri kayıt harcı 5000 ABD Doları karşılığı Türk Lirası ile sınırlı tutulmaktadır.

 Gemi veya yatın re'sen terkinini gerektiren sebeplerin meydana gelmesi halinde tonaj harcı yükümlülüğünün de sona ermesi düzenlenmektedir.

- Finansal kiralamada kiracıdan kayıt harcı alınmaması öngörülmektedir. 

Kanun Tasarısının geneli üzerindeki görüşmeler tamamlanmış ve maddelerine geçilmesi oybirliği ile kabul edilmiştir.

Tasarının 1 ve 2 nci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

- Gemi siciline kaydedilecek ticari yatların bu kanunun getirmiş olduğu mali imkanlardan faydalanmalarını sağlamak; Türk gemi siciline kaydolacak bir yük gemisi ile yatın aynı maktu kayıt harcı ödemesinin makul olmadığı, yat sahipliğinin özendirilmesi amacıyla yatların ödeyeceği kayıt harcının 5000 ABD Doları ile sınırlı tutulması ve bunun alt derecelerinin tonaja bağlı olarak tespitinin Bakanlar Kurulunca yapılması; 24.9.2004 tarihinde çıkarılan yönetmelikle ithal edilecek gemilerde tonaj sınırlaması kaldırıldığından mevcut kanunda mevcut olan ve uygulama alanı olmayacak bu kısıtlamaya yönelik düzenlemenin kaldırılması, tonaj harcı mükellefiyetinin terkin daha sonra yapılsa bile re'sen terkin yapılması için gerekli şartların gerçekleştirdiği tarih itibari ile sona ermesi amaçlanarak; tasarının 3 üncü maddesi yeniden düzenlenerek kabul edilmiştir.

Tasarının 4, 5 ve 6 ncı maddeleri aynen kabul edilmiştir.

İşbu raporumuz, gereği yapılmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur. 

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Soner Aksoy

Hasan Ali Çelik

Hasan Angı

 

Kütahya

Sakarya

Konya

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Fatma Şahin

Atilla Başoğlu

Tacidar Seyhan

 

Gaziantep

Adana

Adana

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Rıza Acar

Mehmet Güner

Fahri Çakır

 

Aydın

Bolu

Düzce

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Nejat Gencan

Mehmet Ali Arıkan

Ahmet Uzer

 

Edirne

Eskişehir

Gaziantep

 

Üye

Üye

Üye

 

İsmail Katmerci

Muharrem Eskiyapan

Hasan Ören

 

İzmir

Kayseri

Manisa

 

Üye

Üye

Üye

 

Nuri Çilingir

Vahit Çekmez

Şükrü Ünal

 

Manisa

Mersin

Osmaniye

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Özlek

Yekta Haydaroğlu

Fazlı Erdoğan

 

Şanlıurfa

Van

Zonguldak


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

TÜRK ULUSLARARASI GEMİ SİCİLİ KANUNU İLE 491 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN

TASARISI

MADDE 1. - 16.12.1999 tarihli ve 4490 sayılı Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ile 491 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 4 üncü maddesinin (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“c) Yurt dışından ithal edilecek 3.000 DWT’nin (yolcu gemileri ile özel maksatlı, özel yapılı gemilerde ise 300 grostonun) üzerindeki gemiler.”

MADDE 2. - 4490 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Gemilerin ve yatların sicil kaydının terkini ipotekli alacaklının iznine tâbidir.”

MADDE 3. - 4490 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde, altıncı fıkrasında yer alan “18.000” rakamı “5.500” olarak değiştirilmiştir.

“Bu Kanun uyarınca oluşturulan Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemilerin ve yatların sahiplerinden aşağıdaki harçlar ayrıca tahsil olunur:

a) Kayıt harcı: 10.000 ABD Doları karşılığı Türk Lirasına ilave olarak, her bir net ton için 1 ABD Doları karşılığı Türk Lirası alınır. Bakanlar Kurulu bu miktarı on katına kadar artırmaya yetkilidir. Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı yatlar için alınacak maktu kayıt harcı 5.000 ABD Doları karşılığı Türk Lirasını geçemez. Buna ilişkin tonaj sınırları ve ödenecek harç tutarları Bakanlar Kurulunca belirlenir.

 

b) Yıllık tonaj harcı: Gemilerden Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı olduğu her takvim yılı için net ton başına 1 ABD Doları karşılığı Türk Lirası alınır. Bu harç Ocak ve Temmuz aylarında olmak üzere iki eşit taksitte tahsil olunur. Vadesi gelen yıllık tonaj harcı taksitleri ödenmedikçe sicilin terkini ve yeni sahibi adına tescili yapılmaz. Devir sırasında vadesi gelmeyen harç taksitleri tescil olunduğu yeni sahibi tarafından taksit süreleri içinde ödenir. Bakanlar Kurulu bu miktarı on katına kadar artırmaya yetkilidir. Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemi veya yatın sicilden re’sen terkinini gerektiren sebeplerin meydana gelmesi halinde, sicil kaydı daha sonra terkin edilse bile tonaj harcı yükümlülüğü ile madde kapsamındaki istisnalar terkin sebebinin gerçekleştiği tarihi takip eden ay itibarıyla sona erer.

c) Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemi ve yat doğrudan veya çift (dual) klas olarak Türk Loyduna kayıtlı ise bu fıkranın (a) ve (b) bentlerinde tespit edilen bedellerde % 50 indirim yapılır.

d) Finansal kiralama firmaları adına Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemi ve yatların mülkiyetinin finansal kiralama sözleşmesi hükümleri gereğince kiracıya devri gerektiğinde, gemi ve yatı kendi adına tescil ettirecek kiracıdan kayıt harcı alınmaz.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 4. - 4490 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 5. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 6. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİÎ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRK ULUSLARARASI GEMİ SİCİLİ KANUNU İLE 491 SAYILI KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA DEĞİ-ŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN

TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 3. - 4490 sayılı Kanunun 12 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

Bu Kanun uyarınca oluşturulan Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemilerin ve yatların işletilmesinden ve devrinden elde edilen kazançlar, gelir ve kurumlar vergileriyle fonlardan istisnadır.

Türk Uluslararası Gemi Siciline kaydedilecek gemilere ve yatlara ilişkin alım, satım, ipotek, tescil, kredi ve navlun mukavele-leri; damga vergisine, harçlara, banka ve sigorta muameleleri vergisine ve fonlara tabi tutulmazlar.

Bu Kanun uyarınca oluşturulan Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemilerin ve yatların sahiplerinden aşağıdaki harçlar ayrıca tahsil olunur:

a) Kayıt harcı: 10.000 ABD Doları karşılığında Türk parasına ilave olarak, her bir net ton için 1 ABD Doları karşılığı Türk Lirası alınır. Bakanlar Kurulu bu miktarı on katına kadar artırmaya yetkilidir. Türk Uluslararası Gemi Siciline Kayıtlı yatlar için alınacak maktu kayıt harcı, 5.000 ABD Doları karşılığı Türk Lirası kadardır.

b) Yıllık tonaj harcı: Gemilerden ve yatlardan Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı olduğu her takvim yılı için her bir net ton başına  1 ABD Doları karşılığı Türk Lirası alınır. Bu harç ocak ve temmuz aylarında olmak üzere iki eşit taksitte tahsil olunur. Vadesi gelen yıllık tonaj harcı taksitleri ödenmedikçe sicilin terkini ve yeni sahibi adına tescili yapılmaz. Devir sırasında vadesi gelmeyen harç taksitleri tescil olunduğu yeni sahibi tarafından taksit süreleri içinde ödenir. Bakanlar Kurulu bu miktarı on katına kadar artırmaya yetkilidir. Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemi veya yatın sicilden re'sen terkinini gerektiren sebeplerin meydana gelmesi halinde, sicil kaydı daha sonra terkin edilse bile tonaj harcı yükümlülüğü terkin sebebinin gerçekleştiği tarihi takip eden ay itibariyle sona erer.

c)           Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemi ve yat doğrudan veya çift (dual) klas olarak Türk Loydu'na kayıtlı ise bu maddenin (a) ve (b) bendinde tespit edilen bedellerde %50 indirim yapılır.

d)        Finansal kiralama firmaları adına Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı gemi ve yatların mülkiyetinin finansal kiralama sözleşmesi hükümleri gereğince kiracıya devri gerektiğinde, gemi ve yatı kendi adına tescil ettirecek kiracıdan kayıt harcı alınmaz.

ABD Dolarının Türk Lirası karşılığının hesabında; Türk Uluslararası Gemi Sicili tescillerinde tescil tarihi, yıllık tonaj harcına ilişkin taksitlerde ödemenin yapıldığı gün için Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankasınca tespit ve ilan olunan döviz satış kuru esas alınır.

Türk Uluslararası Gemi Sicilinde kayıtlı gemilerde ve yatlarda çalışan personele ödenen ücretler gelir vergisi ve fonlardan müstesnadır.

Üçüncü fıkranın (a) ve (b) bendleri uyarınca alınacak harçların tarh, tahakkuk ve tahsilinde aksine hüküm bulunmadıkça 213 sayılı Vergi Usul Kanunu, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun ve 492 sayılı Harçlar Kanunu hükümleri uygulanır.

Üçüncü fıkranın (a) ve (b) bendleri uyarınca tahsil edilen gelirler Maliye Bakanlığınca ayrı bir hesapta izlenir. Bu gelirlerin % 50’si altı ayda bir Denizcilik Müsteşarlığı Döner Sermaye İşletmesi Bütçesine kaydedilir.

Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının da görüşü alınarak Bakanlıkça tespit edilir. 

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

S. Güçlü

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

 

B. Atalay

A. Babacan

K. Tüzmen

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe