Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1031)

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Dışişleri

Komisyonları Raporları (1/1059)

 

 

T.C.

 

 

Başbakanlık

 

 

Kanunlar ve Kararlar

 

 

Genel Müdürlüğü

23.6.2005

 

Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1126/3043

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 13.6.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GEREKÇE

Ülkemiz ile 55 ülke arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması imzalanmıştır.

7 Kasım 1994 tarihinde Kahire’de imzalanan Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması” nın yürürlüğe girmesi ile iki ülke arasında yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığı belli düzenlemeler içerisinde cereyan edecek ve bu alanda sorunların ortaya çıkması halinde, çözümlenebilmesi için başvurulabilecek bir mevzuat mevcut olacaktır.

Anılan Anlaşma ile ikili ve  transit yolcu ve eşya taşımaları için kolaylıklar getirilmektedir.

Bu Anlaşma ile;

- Geçiş ücretleri,

- İkili ve transit eşya ve yolcu taşımacılığının tabi olacağı izin belgesi Prosedürü,

- Dönüş yükü ve üçüncü ülke taşımaları,

- Hangi tür eşya taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,

- Taşıt personeli ve taşımacıların uyacağı kurallar,

- Taşıma faaliyetlerinden doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı,

- Yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,

- Eşya taşımacılığında teminat konusu,

- Yolcu, bagaj ve eşya için yaptırılacak sigorta,

- Karma Komisyonun kurulması ve görevleri,

gibi konular kapsamlı şekilde düzenlenmiştir.

Söz konusu Anlaşmanın yürürlüğe girmesi halinde iki ülke arasındaki taşımacılık ve ticaretin gelişmesine katkı sağlanacaktır.

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma

 

 

ve Turizm Komisyonu

 

 

Esas No.: 1/1059

 

 

Karar No.: 80

29.6.2005

 

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başbakanlıkça 23.6.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlığınızca 27.6.2005 tarihinde Komisyonumuza tali komisyon olarak havale edilen "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 29.6.2005 tarihli 38 inci Birleşiminde Dışişleri, Maliye ve Ulaştırma bakanlıkları temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşüldü.

Anlaşma ile; geçiş ücretleri, ikili ve transit eşya ve yolcu taşımacılığının tabi olacağı izin belgesi prosedürü, dönüş yükü ve üçüncü ülke taşımaları, hangi tür eşya taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı, taşıt personeli ve taşımacıların uyacağı kurallar, taşıma faaliyetlerinden doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı, yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması, eşya taşımacılığında teminat konusu, yolcu, bagaj ve eşya için yaptırılacak sigorta ile karma komisyon kurulması konularının kapsamlı bir şekilde düzenlenmesinin öngörüldüğü,

Anlaşılmaktadır.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde, Komisyon üyelerince yöneltilen;

- Türkiye ile Mısır arasındaki karayolu ulaşım ilişkilerinin ne düzeyde olduğu,

- Mısır gibi ülkelere deniz ve karayoluyla kombine taşımacılığın sözkonusu olup olmadığı,

Yönündeki sorulara, Ulaştırma Bakanlığı temsilcisince;

- İsrail'le karayolu anlaşmasının bulunmaması nedeniyle, bu ülkeden transit olarak Mısır'a geçişin mümkün olmadığı, Mısır'la olan ulaşım hizmetlerinin kolaylaştırılması amacıyla bu anlaşmanın imzalandığı,

- Afrika stratejisi çerçevesinde Mısır ve Tunus'un üs konumunda olduğu, bu ülkelere Mersin ve İzmir'den roro seferleri için araştırmaların yapıldığı, yeterli talebin tespiti doğrultusunda seferlerin başlayabileceği,

ifade edilmiştir.

Müteakiben Komisyonumuz, Tasarıyı müspet mütalaa ederek kabul etmiştir.

Raporumuz, havalesi gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

 

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mustafa Demir

Mustafa Ilıcalı

Asım Aykan

 

Samsun

Erzurum

Trabzon

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Mustafa Tuna

Naci Aslan

 

Gaziantep

Ankara

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Fikret Badazlı

Kemal Demirel

Osman Aslan

 

Antalya

Bursa

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Zülfü Demirbağ

Ali İbiş

Nusret Bayraktar

 

Elazığ

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Yıldırım

Niyazi Özcan

Hasan Özyer

 

Kastamonu

Kayseri

Muğla

 

Üye

Üye

 

 

Recep Yıldırım

Orhan Taş

 

 

Sakarya

Sivas

 


Dışişleri Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Dışişleri Komisyonu

 

 

Esas No.: 1/1059

28.11.2005

 

Karar No.: 111

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 23.6.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 27.6.2005 tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen ''Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı'', Komisyonumuzun 24.11.2005 tarihli 26 ncı toplantısında Dışişleri ile Ulaştırma bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.

Ülkemiz ile Mısır arasında yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığını hukuki bir zemine kavuşturmak amacıyla 7 Kasım 1994 tarihinde Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması Kahire'de imzalanmıştır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde Anlaşma ile;

- İkili ve transit eşya ile yolcu taşımacılığının tabi olacağı izin belgesi ve prosedürü,

- Dönüş yükü ve üçüncü ülke taşımaları,

- Taşıt personeli ve uyacağı kurallar,

- Yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ile diğer formalitelerin kolaylaştırılması,

- Yolcu, bagaj ve eşyanın sigortalanması,

- Karma Komisyon kurulması ve görevleri,

Konularında düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Uluslararası karayolu taşımacılığının, üretim yerinden tüketim mahalline aktarmasız ve hızlı taşıma yapılmasına uygun olması nedeniyle tercih edildiği,

- Mısır ile karayolu taşımacılığının İsrail ile anlaşma  olmaması nedeniyle kesintiye uğradığı,

- Ancak roro taşımacılığının gittikçe önem kazanmakta olduğu ve İzmir ve Mersin'den Mısır'a roro seferlerinin başlatılması için çalışmaların yapılmakta olduğu,

- Mısır'ın Afrika'ya açılım bakımından üst konumunda bulunduğu,

İfade edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimserek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının 1 inci, 2 nci, 3 üncü maddeleri ile tümü  aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mehmet Dülger

Eyyüp Sanay

Mustafa Dündar

 

Antalya

Ankara

Bursa

 

Üye

Üye

Üye

 

Mahmut Koçak

Ramazan Toprak

Ahmet Edip Uğur

 

Afyonkarahisar

Aksaray

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

Aziz Akgül

Halil Akyüz

Hüseyin Kansu

 

Diyarbakır

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Ufuk Özkan

Nihat Eri

Süleyman Gündüz

 

Manisa

Mardin

Sakarya


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE MISIR ARAP CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA

DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 7 Kasım 1994 tarihinde Kahire’de imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE MISIR ARAP CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA

DAİR KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.-Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 


TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE

MISIR ARAP CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA

ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI

ANLAŞMASI

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile

Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti

İki ülke arasında ve ülkeleri üzerinden, transit olarak yolcu ve eşya taşımacılığını kolaylaştırmak arzusu ile aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır.

MADDE 1

Bu Anlaşma hükümleri yolcu ve eşyanın, diğer Âkit Taraf ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar ile, bir Âkit Taraf ülkesine veya ülkesinden ve Âkit taraflardan biri üzerinden transit olarak karayoluyla uluslararası taşınmasına uygulanır.

TANIMLAR

MADDE 2

Bu Anlaşma’da:

(2-1) “Taşımacı” terimi; Âkit Tarafların kanun ve nizamlarına göre yolcu ve eşya taşımaya yetkili kılınmış gerçek ve tüzel kişiyi,

(2-2) “Taşıt” terimi;

i) Şoför hariç sekizden fazla yolcu veya eşya taşımak üzere, veya bu taşıtları çekmek üzere imal edilmiş ve kendi gücüyle hareket eden bir karayolu taşıtı,

veya

ii) Yukarıdaki paragraf (i) de belirlenen taşıtlar ile yolcu veya eşya taşımak amacıyla römork veya yarı römorklardan oluşan bir taşıt kombinasyonu,

anlamına gelir.

(2-3) “Düzenli Otobüs Servis” terimi,

Önceden belirlenmiş bir güzergahta, önceden saptanmış zaman ve ücret tarifesine göre iki Âkit Taraf ülkesi arasında yolcu taşımasıdır.

(2-4) “Kapalı Kapı Servisi” (turist taşımacılığı) terimi,

Yolcu indirip bindirmeden aynı yolcu grubunun aynı taşıtla, taşıtın tescil edildiği, Âkit Taraf ülkesindeki bir noktadan başlayan ve bu ülkede sona eren tur taşımasıdır.

(2-5) “Transit Taşıma” terimi,

a) Kalkış ve varış noktaları bir Âkit Taraf ülkesinin dışında olan noktalar arasında o Âkit Taraf ülkesi üzerinden yapılan yolcu ve eşya taşımalarını,

b) Bir Âkit Tarafın topraklarında başlayıp, diğer Âkit Tarafın topraklarını, yolcu indirip-bindirmeden geçerek bir üçüncü ülkede sona eren, düzenli otobüs seferlerini,

ifade eder.

(2-6) “İzin Belgesi” terimi,

Âkit Taraflardan birinde kayıtlı taşıta diğer Âkit Tarafa girip çıkabilmesi veya transit geçebilmesi için diğer Âkit Tarafça verilen izin belgesi ile bu Anlaşmada öngörülen diğer izin belgeleridir.

(2-7) “Kota” terimi,

Âkit Tarafların yetkili makamları tarafından yıllık olarak verilecek izin belgeleri sayısıdır.

(2-8) Yetkili Makam

Âkit Tarafların mevzuat, yerel yasalar ve kurallara göre, karayolu taşımacılığı ve bağlı diğer düzenlemelerden sorumlu makamdır.

MADDE 3

Âkit Taraflardan her biri, bu Anlaşma hükümlerine uymak kaydıyla, diğer Âkit Taraf yolcuları, bunların kişisel eşyaları ile ticari eşya ve taşıtlarına kendi yetkili makamlarınca tespit edilmiş güzergahlardan geçiş hakkını tanıyacaktır.

MADDE 4

Her Âkit Taraf, kendi milli mevzuatına göre, diğer Âkit Tarafın taşımacılarına, kendi topraklarında, karşılıklı olarak mutabık kalınan yerlerde büro açma ve/veya temsilci ve/veya acenteler atama izni verecektir.

Taşımacı diğer Âkit Taraf ülkesinde seyahat acentesi olarak faaliyet gösteremeyecektir.

MADDE 5

Ağırlık ve boyutlarla ilgili olarak, her Âkit Taraf, diğer Âkit Tarafta kayıtlı taşıtlara, kendi taşıtları için konulan kısıtlayıcı koşullardan daha fazlasını uygulamayacaktır.

Bölünemeyen eşyaların istisnai ağırlık ve ebatları söz konusu olduğu durumlardaki taşımacılık, varış ülkesinden önceden alınacak bir izne ve ücret yükümlülüğüne tabidir.

MADDE 6

Âkit Taraflardan birinin taşımacıları ve şoförleri diğer Âkit Taraf ülkesinde bulundukları sırada trafik ve taşıma nizamlarını ihlal ettikleri takdirde; bu ülke yetkili makamları gerekli gördükleri tedbirleri alacaktır.

Bu maddenin birinci paragrafında belirtilen ihlallere ilişkin olarak alınan tedbirleri alan ülkenin yetkili makamları, diğer Âkit Taraf yetkili makamlarına bu konuda bilgi vereceklerdir.

MADDE 7

Âkit Taraflar toprakları üzerinden taşıtların ve eşyanın belirli zaman diliminde çıkışı için gerekli olan garanti ve kurallara zarar vermemek şartıyla belirli güzergahı takip ederek transit geçen diğer Âkit Tarafın taşıtlarından,

a) Karayolu alt yapısının kullanılmasından alınan ücretler (paralı karayolu ve köprüler)

b) Karayolunun bakım ve korunmasını, karayolu ve taşımanın yönetimine ilişkin giderleri karşılamak için alınan ücretler,

c) Yakıtın ulusal ve uluslararası fiyatları arasındaki farkı karşılamak üzere, ayrıcalık gözetmeksizin alınacak ücretler,

d) Taşıtın ağırlığı, boyutları veya yükü Âkit Tarafların milli mevzuatında belirtilen sınırları aştığı takdirde alınan ücretler, (5. maddenin 2 paragrafında belirtilen hallerde)

dışındaki herhangi bir ithal veya ihraç veya resmi (gümrük vergisi dahil) almayacaklardır.

Âkit Tarafların toprakları üzerinden transit taşımalar, karşılıklılık esasına göre yukarıda (b) paragrafında belirtilen ücretlerden muaf tutulabilir.

MADDE 8

Âkit Taraflardan birinin ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar diğer Âkit Taraf topraklarındaki iki nokta arasında yolcu ve eşya taşıyamayacaktır.

Diğer Âkit Taraf ülkesinin yetkili makamlarından özel izin belgesi alınmadıkça bir Âkit Taraf taşımacısı diğer Âkit Taraf topraklarından üçüncü ülkelere yolcu ve eşya taşıyamayacaktır.

Bu maddede belirtilen hususlara dair herhangi bir ihlale her iki Âkit Taraf ülkesinde yürürlükte olan kanun, yönetmelik ve kuralların ilgili hükümleri uygulanır.

MADDE 9

Bir Âkit Taraf ülkesinde tescil edilmiş boş bir taşıt, bu amaçla bir izin belgesi verilmedikçe, kendi ülkesine veya üçüncü bir ülkeye yolcu ve eşya almak üzere diğer Âkit Taraf ülkesine giremeyecektir.

YOLCU TAŞIMALARI

MADDE 10

Âkit Taraflardan birinin taşımacısı, diğer Âkit Taraf yetkili makamından, önceden yıllık izin belgesi alarak diğer Taraf ülkesine düzenli servis veya diğer Tarafın ülkesi üzerinden düzenli transit servisi işletebilir.

MADDE 11

Âkit Taraflardan birinin ülkesinde tescil edilmiş bir taşıtla diğer Âkit ülkeye veya ülkeden yapılacak kapalı kapı servis (turistik taşıma) izin belgesine tabi olmayacaktır.

EŞYA TAŞIMALARI

MADDE 12

Âkit Tarafların ülkeleri arasında ve üzerinden yapılacak transit eşya taşımaları, kotaya dayanan izin belgesine tabi olacaktır.

Karma Komisyon, izin belgesine tabi olmayan taşımacılık hallerini tespite yetkilidir.

MADDE 13

İzin belgeleri yıllık olacak ve uygulamaya ilişkin esaslar, Karma Komisyon tarafından Protokolle tespit edilecektir.

MADDE 14

Özel bir izin belgesi verilmedikçe, Âkit Taraflardan birinin ülkesinde tescil edilmiş bir taşıt, diğer Âkit Taraf ülkesine eşya taşıdıktan sonra kendi ülkesine veya üçüncü ülkelere dönüş yükü alamayacaktır.

MADDE 15

Silah, cephane, askeri malzeme ve patlayıcı maddeler ile diğer tehlikeli maddelerin iki ülke arasında veya Âkit Tarafların birinin ülkesinden transit taşınması yetkili makamların özel iznine bağlıdır.

İnsan, hayvan ve bitki sağlığı bakımından girişine müsaade edilmeyen maddelerin taşınması geçiş hakkının dışındadır.

ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER

MADDE 16

Âkit Taraflar, yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin mümkün olduğu kadar kolaylaştırılması, basitleştirilmesi ve çabuklaştırılması için gerekli gördükleri bütün tedbirleri alacaklardır.

MADDE 17

İş bu Anlaşmaya göre eşyanın karayolu ile uluslararası taşınması, TIR Karnesi Teminatında Eşyanın Uluslararası Taşınması Sözleşmesi gereklerine ve/veya tarafların ulusal kanun ve nizamlarına tabi olacaktır.

Bu anlaşmada belirlenen her türlü taşıtta uluslararası gümrük belgeleri (triptik veya “carnet de passage”) ile ulusal kanun ve nizamlara göre gereken belgeler (Protokolde açıklandığı üzere) bulunacaktır.

MADDE 18

Taşıtların standart depolarındaki akaryakıt, gümrük vergisi ile diğer vergi ve resimlerden muaf olacaktır. Standart depo, taşıtı imal eden fabrikanın taşıta koyduğu depodur.

MADDE 19

Taşıtların arıza nedeniyle değiştirilen parçaları ya ülke dışına çıkarılacak veya gümrük makamlarının gözetiminde imha edilecek veya bu makamlara teslim edilecektir.

Yedek parçanın ithali ulusal kanun ve nizamlara tabi olacaktır.

MADDE 20

a) Yolcular, bagaj ve/veya eşyanın, Âkit Tarafların toprakları arasında ve/veya üzerinden transit olarak uluslararası taşınmasında kullanılan bir taşıtla taşınması sırasında, üçüncü şahıslara verilecek zararları karşılamak üzere, her bir Âkit Tarafta yürürlükteki kanun ve nizamlara uygun sigorta yaptırılacaktır.

b) Yolcuların, bagaj ve/veya eşyanın taşınması sırasında uğrayacağı zararları karşılamak üzere, taşıtın tescil edildiği Âkit Taraf topraklarında yürürlükteki kanun ve nizamlara uygun sigorta yaptırılacaktır.

MADDE 21

Âkit Taraflar arasında taşıma ve transit faaliyetlerinden doğan ödemeler Âkit Taraflarda yürürlükte bulunan, paraya ilişkin kanun, nizam ve kurallara göre, Âkit Taraf yetkili Bankalarınca kabul edilen serbest döviz ile yapılacaktır.

MADDE 22

Kaza, bozulma ve diğer zorluklar halinde, bu olayların ülkesi üzerinde vuku bulduğu Âkit Taraf yetkili makamları bu konudaki rapor ve araştırma sonuçlarıyla diğer gerekli bilgileri diğer Âkit Tarafa ileteceklerdir.

MADDE 23

Âkit Taraflardan birinde tescil edilmiş taşıtların personeli ve taşımacılar diğer Âkit Taraf ülkesinde karayolu trafiğini düzenleyen kanun ve nizamlara uyacaklardır.

Taşımacılar, belirlenen güzergahtan ve uluslararası taşımacılığa açık gümrük kapılarından geçecektir.

İşbu Anlaşma kapsamına girmeyen, taşımacılıkla ilgili diğer hususlar, Âkit Tarafların kanun, nizam ve kurallarına tabi olacaktır.

MADDE 24

Âkit Tarafların temsilcilerinden teşkil olunan bir Karma Komisyon kurulacaktır. Karma Komisyonun görevleri şunlardır:

a) Bu Anlaşmanın gereği veçhile uygulanmasına nezaret etmek,

b) İzin belgelerinin şekli ile belgelerin teati zamanı ve usullerini saptamak,

c) Bu Anlaşmanın 25. maddesinde belirtilen yetkili makamlar arasında doğrudan çözümlenemeyecek muhtemel meseleleri incelemek ve çözümleri için tekliflerde bulunmak,

d) Bu Anlaşma kapsamına giren diğer tüm hususları gözden geçirmek ve bu hususlarla ilgili tavsiyelerde bulunmak,

e) Taşımacılıkla ilgili olarak üzerinde mutabık kalınacak diğer hususları incelemek.

Karma Komisyon gerektiği takdirde Âkit Tarafların birinin talebi üzerine sıra ile Türkiye ve Mısır’da toplanacaktır.

Karma Komisyon toplantısında görüşülecek gündem yukarıda belirtilen görevler ışığında, Âkit Taraflar arasında diplomatik yoldan önceden hazırlanacaktır.

Karma Komisyon işbu Anlaşmanın herhangi bir maddesinde değişiklik yapmayı önerebilir. Bu öneriler Âkit Tarafların yetkili makamlarının onayına sunulur.

MADDE 25

İşbu Anlaşmanın uygulanmasından sorumlu yetkili makamlar:

a) Türkiye için:

Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü

Ulaştırma Bakanlığı

Ankara/Türkiye

b) Mısır için:

Ulaştırma, Haberleşme Bakanlığı

Kahire-Mısır

(Gümrük, pasaport ve trafik departmanlarını temsilen)

MADDE 26

Bu Anlaşma Âkit Tarafların milli mevzuatına göre onay işlemlerinin tamamlandığını belirten notaların teati edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girecektir.

Bu Anlaşma, sınırsız süre içinde yürürlükte olacaktır. Âkit Taraflardan birinin bu Anlaşmayı sona erdirmek istemesi halinde, Anlaşma’nın sona ereceği tarihten 3 ay öncesinden diğer Âkit Tarafa bildirimde bulunacaktır.

Kasım 1994 tarihinde Kahire’de İngilizce iki orijinal nüsha ve her iki metinde eşit derecede geçerli olmak üzere düzenlenmiştir.

 

       TÜRKİYE CUMHURİYETİ MISIR ARAP CUMHURİYETİ

  HÜKÜMETİ ADINA          HÜKÜMETİ ADINA