Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1031)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Dışişleri
Komisyonları Raporları (1/1059)
|
|
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
|
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
23.6.2005 |
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1126/3043 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 13.6.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu
Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Ülkemiz ile 55 ülke
arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması imzalanmıştır.
7 Kasım 1994 tarihinde
Kahire’de imzalanan Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti
Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması” nın yürürlüğe
girmesi ile iki ülke arasında yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya
taşımacılığı belli düzenlemeler içerisinde cereyan edecek ve bu alanda
sorunların ortaya çıkması halinde, çözümlenebilmesi için başvurulabilecek bir
mevzuat mevcut olacaktır.
Anılan Anlaşma ile ikili
ve transit yolcu ve eşya taşımaları
için kolaylıklar getirilmektedir.
Bu Anlaşma ile;
- Geçiş ücretleri,
- İkili ve transit eşya
ve yolcu taşımacılığının tabi olacağı izin belgesi Prosedürü,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Hangi tür eşya
taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,
- Taşıt personeli ve
taşımacıların uyacağı kurallar,
- Taşıma faaliyetlerinden
doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Eşya taşımacılığında
teminat konusu,
- Yolcu, bagaj ve eşya
için yaptırılacak sigorta,
- Karma Komisyonun
kurulması ve görevleri,
gibi konular kapsamlı
şekilde düzenlenmiştir.
Söz konusu Anlaşmanın
yürürlüğe girmesi halinde iki ülke arasındaki taşımacılık ve ticaretin
gelişmesine katkı sağlanacaktır.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
|
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma |
|
|
|
ve Turizm Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/1059 |
|
|
|
Karar No.: 80 |
29.6.2005 |
|
|
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlıkça 23.6.2005
tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan, Başkanlığınızca
27.6.2005 tarihinde Komisyonumuza tali komisyon olarak havale edilen
"Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında
Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 29.6.2005 tarihli 38 inci
Birleşiminde Dışişleri, Maliye ve Ulaştırma bakanlıkları temsilcilerinin
katılımları ile incelenip görüşüldü.
Anlaşma ile; geçiş
ücretleri, ikili ve transit eşya ve yolcu taşımacılığının tabi olacağı izin
belgesi prosedürü, dönüş yükü ve üçüncü ülke taşımaları, hangi tür eşya
taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı, taşıt personeli ve taşımacıların
uyacağı kurallar, taşıma faaliyetlerinden doğan ödemelerin ne şekilde
yapılacağı, yolcu ve eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin
kolaylaştırılması, eşya taşımacılığında teminat konusu, yolcu, bagaj ve eşya için
yaptırılacak sigorta ile karma komisyon kurulması konularının kapsamlı bir
şekilde düzenlenmesinin öngörüldüğü,
Anlaşılmaktadır.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerde, Komisyon üyelerince yöneltilen;
- Türkiye ile Mısır
arasındaki karayolu ulaşım ilişkilerinin ne düzeyde olduğu,
- Mısır gibi ülkelere
deniz ve karayoluyla kombine taşımacılığın sözkonusu olup olmadığı,
Yönündeki sorulara,
Ulaştırma Bakanlığı temsilcisince;
- İsrail'le karayolu
anlaşmasının bulunmaması nedeniyle, bu ülkeden transit olarak Mısır'a geçişin
mümkün olmadığı, Mısır'la olan ulaşım hizmetlerinin kolaylaştırılması amacıyla
bu anlaşmanın imzalandığı,
- Afrika stratejisi
çerçevesinde Mısır ve Tunus'un üs konumunda olduğu, bu ülkelere Mersin ve
İzmir'den roro seferleri için araştırmaların yapıldığı, yeterli talebin tespiti
doğrultusunda seferlerin başlayabileceği,
ifade edilmiştir.
Müteakiben Komisyonumuz,
Tasarıyı müspet mütalaa ederek kabul etmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
|
|
|
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Naci Aslan |
|
|
Gaziantep |
Ankara |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Badazlı |
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
|
|
Antalya |
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfü Demirbağ |
Ali İbiş |
Nusret Bayraktar |
|
|
Elazığ |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
Hasan Özyer |
|
|
Kastamonu |
Kayseri |
Muğla |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
|
|
|
Sakarya |
Sivas |
|
Dışişleri Komisyonu
Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
|
|
|
Esas No.: 1/1059 |
28.11.2005 |
|
|
Karar No.: 111 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 23.6.2005 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 27.6.2005 tarihinde tali
komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna, esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen ''Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı'', Komisyonumuzun
24.11.2005 tarihli 26 ncı toplantısında Dışişleri ile Ulaştırma bakanlıkları temsilcilerinin
de katılmalarıyla görüşülmüştür.
Ülkemiz ile Mısır
arasında yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığını hukuki bir
zemine kavuşturmak amacıyla 7 Kasım 1994 tarihinde Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
ile Mısır Arap Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı
Anlaşması Kahire'de imzalanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde Anlaşma ile;
- İkili ve transit eşya
ile yolcu taşımacılığının tabi olacağı izin belgesi ve prosedürü,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Taşıt personeli ve
uyacağı kurallar,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ile diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Yolcu, bagaj ve eşyanın
sigortalanması,
- Karma Komisyon
kurulması ve görevleri,
Konularında
düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Uluslararası karayolu
taşımacılığının, üretim yerinden tüketim mahalline aktarmasız ve hızlı taşıma
yapılmasına uygun olması nedeniyle tercih edildiği,
- Mısır ile karayolu
taşımacılığının İsrail ile anlaşma
olmaması nedeniyle kesintiye uğradığı,
- Ancak roro
taşımacılığının gittikçe önem kazanmakta olduğu ve İzmir ve Mersin'den Mısır'a
roro seferlerinin başlatılması için çalışmaların yapılmakta olduğu,
- Mısır'ın Afrika'ya
açılım bakımından üst konumunda bulunduğu,
İfade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimserek
maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2 nci,
3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul
edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
Ahmet Edip Uğur |
|
|
Afyonkarahisar |
Aksaray |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aziz Akgül |
Halil Akyüz |
Hüseyin Kansu |
|
|
Diyarbakır |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
Manisa |
Mardin |
Sakarya |
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE MISIR ARAP
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- 7 Kasım 1994
tarihinde Kahire’de imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Mısır Arap
Cumhuriyeti Hükümeti Arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması”nın
onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu
yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE MISIR ARAP
CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI ANLAŞMASININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE
3.-Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
MISIR ARAP CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ ARASINDA
ULUSLARARASI KARAYOLU TAŞIMACILIĞI
ANLAŞMASI
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile
Mısır Arap Cumhuriyeti
Hükümeti
İki ülke arasında ve
ülkeleri üzerinden, transit olarak yolcu ve eşya taşımacılığını kolaylaştırmak
arzusu ile aşağıdaki hususlarda mutabık kalmışlardır.
MADDE 1
Bu Anlaşma hükümleri
yolcu ve eşyanın, diğer Âkit Taraf ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar ile, bir
Âkit Taraf ülkesine veya ülkesinden ve Âkit taraflardan biri üzerinden transit
olarak karayoluyla uluslararası taşınmasına uygulanır.
TANIMLAR
MADDE 2
Bu Anlaşma’da:
(2-1) “Taşımacı” terimi; Âkit Tarafların kanun ve
nizamlarına göre yolcu ve eşya taşımaya yetkili kılınmış gerçek ve tüzel
kişiyi,
(2-2) “Taşıt” terimi;
i) Şoför hariç sekizden
fazla yolcu veya eşya taşımak üzere, veya bu taşıtları çekmek üzere imal
edilmiş ve kendi gücüyle hareket eden bir karayolu taşıtı,
veya
ii) Yukarıdaki paragraf
(i) de belirlenen taşıtlar ile yolcu veya eşya taşımak amacıyla römork veya
yarı römorklardan oluşan bir taşıt kombinasyonu,
anlamına gelir.
(2-3) “Düzenli Otobüs
Servis” terimi,
Önceden belirlenmiş bir
güzergahta, önceden saptanmış zaman ve ücret tarifesine göre iki Âkit Taraf
ülkesi arasında yolcu taşımasıdır.
(2-4) “Kapalı Kapı
Servisi” (turist taşımacılığı) terimi,
Yolcu indirip bindirmeden
aynı yolcu grubunun aynı taşıtla, taşıtın tescil edildiği, Âkit Taraf
ülkesindeki bir noktadan başlayan ve bu ülkede sona eren tur taşımasıdır.
(2-5) “Transit Taşıma”
terimi,
a) Kalkış ve varış
noktaları bir Âkit Taraf ülkesinin dışında olan noktalar arasında o Âkit Taraf
ülkesi üzerinden yapılan yolcu ve eşya taşımalarını,
b) Bir Âkit Tarafın
topraklarında başlayıp, diğer Âkit Tarafın topraklarını, yolcu
indirip-bindirmeden geçerek bir üçüncü ülkede sona eren, düzenli otobüs
seferlerini,
ifade eder.
(2-6) “İzin Belgesi”
terimi,
Âkit Taraflardan birinde
kayıtlı taşıta diğer Âkit Tarafa girip çıkabilmesi veya transit geçebilmesi
için diğer Âkit Tarafça verilen izin belgesi ile bu Anlaşmada öngörülen diğer
izin belgeleridir.
(2-7) “Kota” terimi,
Âkit Tarafların yetkili
makamları tarafından yıllık olarak verilecek izin belgeleri sayısıdır.
(2-8) Yetkili Makam
Âkit Tarafların mevzuat,
yerel yasalar ve kurallara göre, karayolu taşımacılığı ve bağlı diğer
düzenlemelerden sorumlu makamdır.
MADDE 3
Âkit Taraflardan her biri,
bu Anlaşma hükümlerine uymak kaydıyla, diğer Âkit Taraf yolcuları, bunların
kişisel eşyaları ile ticari eşya ve taşıtlarına kendi yetkili makamlarınca
tespit edilmiş güzergahlardan geçiş hakkını tanıyacaktır.
MADDE 4
Her Âkit Taraf, kendi
milli mevzuatına göre, diğer Âkit Tarafın taşımacılarına, kendi topraklarında,
karşılıklı olarak mutabık kalınan yerlerde büro açma ve/veya temsilci ve/veya
acenteler atama izni verecektir.
Taşımacı diğer Âkit Taraf
ülkesinde seyahat acentesi olarak faaliyet gösteremeyecektir.
MADDE 5
Ağırlık ve boyutlarla
ilgili olarak, her Âkit Taraf, diğer Âkit Tarafta kayıtlı taşıtlara, kendi
taşıtları için konulan kısıtlayıcı koşullardan daha fazlasını uygulamayacaktır.
Bölünemeyen eşyaların
istisnai ağırlık ve ebatları söz konusu olduğu durumlardaki taşımacılık, varış
ülkesinden önceden alınacak bir izne ve ücret yükümlülüğüne tabidir.
MADDE 6
Âkit Taraflardan birinin
taşımacıları ve şoförleri diğer Âkit Taraf ülkesinde bulundukları sırada trafik
ve taşıma nizamlarını ihlal ettikleri takdirde; bu ülke yetkili makamları
gerekli gördükleri tedbirleri alacaktır.
Bu maddenin birinci
paragrafında belirtilen ihlallere ilişkin olarak alınan tedbirleri alan ülkenin
yetkili makamları, diğer Âkit Taraf yetkili makamlarına bu konuda bilgi
vereceklerdir.
MADDE 7
Âkit Taraflar toprakları
üzerinden taşıtların ve eşyanın belirli zaman diliminde çıkışı için gerekli
olan garanti ve kurallara zarar vermemek şartıyla belirli güzergahı takip
ederek transit geçen diğer Âkit Tarafın taşıtlarından,
a) Karayolu alt yapısının
kullanılmasından alınan ücretler (paralı karayolu ve köprüler)
b) Karayolunun bakım ve
korunmasını, karayolu ve taşımanın yönetimine ilişkin giderleri karşılamak için
alınan ücretler,
c) Yakıtın ulusal ve
uluslararası fiyatları arasındaki farkı karşılamak üzere, ayrıcalık
gözetmeksizin alınacak ücretler,
d) Taşıtın ağırlığı,
boyutları veya yükü Âkit Tarafların milli mevzuatında belirtilen sınırları
aştığı takdirde alınan ücretler, (5. maddenin 2 paragrafında belirtilen hallerde)
dışındaki herhangi bir
ithal veya ihraç veya resmi (gümrük vergisi dahil) almayacaklardır.
Âkit Tarafların
toprakları üzerinden transit taşımalar, karşılıklılık esasına göre yukarıda (b)
paragrafında belirtilen ücretlerden muaf tutulabilir.
MADDE 8
Âkit Taraflardan birinin
ülkesinde tescil edilmiş taşıtlar diğer Âkit Taraf topraklarındaki iki nokta
arasında yolcu ve eşya taşıyamayacaktır.
Diğer Âkit Taraf
ülkesinin yetkili makamlarından özel izin belgesi alınmadıkça bir Âkit Taraf
taşımacısı diğer Âkit Taraf topraklarından üçüncü ülkelere yolcu ve eşya
taşıyamayacaktır.
Bu maddede belirtilen
hususlara dair herhangi bir ihlale her iki Âkit Taraf ülkesinde yürürlükte olan
kanun, yönetmelik ve kuralların ilgili hükümleri uygulanır.
MADDE 9
Bir Âkit Taraf ülkesinde
tescil edilmiş boş bir taşıt, bu amaçla bir izin belgesi verilmedikçe, kendi
ülkesine veya üçüncü bir ülkeye yolcu ve eşya almak üzere diğer Âkit Taraf
ülkesine giremeyecektir.
YOLCU TAŞIMALARI
MADDE 10
Âkit Taraflardan birinin
taşımacısı, diğer Âkit Taraf yetkili makamından, önceden yıllık izin belgesi
alarak diğer Taraf ülkesine düzenli servis veya diğer Tarafın ülkesi üzerinden
düzenli transit servisi işletebilir.
MADDE 11
Âkit Taraflardan birinin
ülkesinde tescil edilmiş bir taşıtla diğer Âkit ülkeye veya ülkeden yapılacak
kapalı kapı servis (turistik taşıma) izin belgesine tabi olmayacaktır.
EŞYA TAŞIMALARI
MADDE 12
Âkit Tarafların ülkeleri
arasında ve üzerinden yapılacak transit eşya taşımaları, kotaya dayanan izin
belgesine tabi olacaktır.
Karma Komisyon, izin
belgesine tabi olmayan taşımacılık hallerini tespite yetkilidir.
MADDE 13
İzin belgeleri yıllık
olacak ve uygulamaya ilişkin esaslar, Karma Komisyon tarafından Protokolle
tespit edilecektir.
MADDE 14
Özel bir izin belgesi
verilmedikçe, Âkit Taraflardan birinin ülkesinde tescil edilmiş bir taşıt,
diğer Âkit Taraf ülkesine eşya taşıdıktan sonra kendi ülkesine veya üçüncü
ülkelere dönüş yükü alamayacaktır.
MADDE 15
Silah, cephane, askeri
malzeme ve patlayıcı maddeler ile diğer tehlikeli maddelerin iki ülke arasında
veya Âkit Tarafların birinin ülkesinden transit taşınması yetkili makamların
özel iznine bağlıdır.
İnsan, hayvan ve bitki
sağlığı bakımından girişine müsaade edilmeyen maddelerin taşınması geçiş
hakkının dışındadır.
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
MADDE 16
Âkit Taraflar, yolcu ve
eşya taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin mümkün olduğu kadar
kolaylaştırılması, basitleştirilmesi ve çabuklaştırılması için gerekli
gördükleri bütün tedbirleri alacaklardır.
MADDE 17
İş bu Anlaşmaya göre
eşyanın karayolu ile uluslararası taşınması, TIR Karnesi Teminatında Eşyanın
Uluslararası Taşınması Sözleşmesi gereklerine ve/veya tarafların ulusal kanun
ve nizamlarına tabi olacaktır.
Bu anlaşmada belirlenen
her türlü taşıtta uluslararası gümrük belgeleri (triptik veya “carnet de
passage”) ile ulusal kanun ve nizamlara göre gereken belgeler (Protokolde
açıklandığı üzere) bulunacaktır.
MADDE 18
Taşıtların standart
depolarındaki akaryakıt, gümrük vergisi ile diğer vergi ve resimlerden muaf
olacaktır. Standart depo, taşıtı imal eden fabrikanın taşıta koyduğu depodur.
MADDE 19
Taşıtların arıza
nedeniyle değiştirilen parçaları ya ülke dışına çıkarılacak veya gümrük
makamlarının gözetiminde imha edilecek veya bu makamlara teslim edilecektir.
Yedek parçanın ithali
ulusal kanun ve nizamlara tabi olacaktır.
MADDE 20
a) Yolcular, bagaj
ve/veya eşyanın, Âkit Tarafların toprakları arasında ve/veya üzerinden transit
olarak uluslararası taşınmasında kullanılan bir taşıtla taşınması sırasında,
üçüncü şahıslara verilecek zararları karşılamak üzere, her bir Âkit Tarafta
yürürlükteki kanun ve nizamlara uygun sigorta yaptırılacaktır.
b) Yolcuların, bagaj
ve/veya eşyanın taşınması sırasında uğrayacağı zararları karşılamak üzere,
taşıtın tescil edildiği Âkit Taraf topraklarında yürürlükteki kanun ve
nizamlara uygun sigorta yaptırılacaktır.
MADDE 21
Âkit Taraflar arasında
taşıma ve transit faaliyetlerinden doğan ödemeler Âkit Taraflarda yürürlükte
bulunan, paraya ilişkin kanun, nizam ve kurallara göre, Âkit Taraf yetkili
Bankalarınca kabul edilen serbest döviz ile yapılacaktır.
MADDE 22
Kaza, bozulma ve diğer
zorluklar halinde, bu olayların ülkesi üzerinde vuku bulduğu Âkit Taraf yetkili
makamları bu konudaki rapor ve araştırma sonuçlarıyla diğer gerekli bilgileri
diğer Âkit Tarafa ileteceklerdir.
MADDE 23
Âkit Taraflardan birinde
tescil edilmiş taşıtların personeli ve taşımacılar diğer Âkit Taraf ülkesinde
karayolu trafiğini düzenleyen kanun ve nizamlara uyacaklardır.
Taşımacılar, belirlenen
güzergahtan ve uluslararası taşımacılığa açık gümrük kapılarından geçecektir.
İşbu Anlaşma kapsamına
girmeyen, taşımacılıkla ilgili diğer hususlar, Âkit Tarafların kanun, nizam ve
kurallarına tabi olacaktır.
MADDE 24
Âkit Tarafların
temsilcilerinden teşkil olunan bir Karma Komisyon kurulacaktır. Karma
Komisyonun görevleri şunlardır:
a) Bu Anlaşmanın gereği
veçhile uygulanmasına nezaret etmek,
b) İzin belgelerinin
şekli ile belgelerin teati zamanı ve usullerini saptamak,
c) Bu Anlaşmanın 25. maddesinde
belirtilen yetkili makamlar arasında doğrudan çözümlenemeyecek muhtemel
meseleleri incelemek ve çözümleri için tekliflerde bulunmak,
d) Bu Anlaşma kapsamına
giren diğer tüm hususları gözden geçirmek ve bu hususlarla ilgili tavsiyelerde
bulunmak,
e) Taşımacılıkla ilgili
olarak üzerinde mutabık kalınacak diğer hususları incelemek.
Karma Komisyon gerektiği
takdirde Âkit Tarafların birinin talebi üzerine sıra ile Türkiye ve Mısır’da
toplanacaktır.
Karma Komisyon
toplantısında görüşülecek gündem yukarıda belirtilen görevler ışığında, Âkit
Taraflar arasında diplomatik yoldan önceden hazırlanacaktır.
Karma Komisyon işbu
Anlaşmanın herhangi bir maddesinde değişiklik yapmayı önerebilir. Bu öneriler
Âkit Tarafların yetkili makamlarının onayına sunulur.
MADDE 25
İşbu Anlaşmanın
uygulanmasından sorumlu yetkili makamlar:
a) Türkiye için:
Kara Ulaştırması Genel
Müdürlüğü
Ulaştırma Bakanlığı
Ankara/Türkiye
b) Mısır için:
Ulaştırma, Haberleşme
Bakanlığı
Kahire-Mısır
(Gümrük, pasaport ve
trafik departmanlarını temsilen)
MADDE 26
Bu Anlaşma Âkit
Tarafların milli mevzuatına göre onay işlemlerinin tamamlandığını belirten
notaların teati edildiği tarihten itibaren yürürlüğe girecektir.
Bu Anlaşma, sınırsız süre
içinde yürürlükte olacaktır. Âkit Taraflardan birinin bu Anlaşmayı sona
erdirmek istemesi halinde, Anlaşma’nın sona ereceği tarihten 3 ay öncesinden
diğer Âkit Tarafa bildirimde bulunacaktır.
Kasım 1994 tarihinde
Kahire’de İngilizce iki orijinal nüsha ve her iki metinde eşit derecede geçerli
olmak üzere düzenlenmiştir.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ MISIR
ARAP CUMHURİYETİ
HÜKÜMETİ ADINA HÜKÜMETİ
ADINA