TBMM (S. Sayısı: 1064)
Disiplin Mahkemeleri Kuruluşu, Yargılama Usulü ve Disiplin
Suç ve Cezaları Hakkındaki Kanunda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun Tasarısı ve Adalet Komisyonu Raporu (1/1017)
Not: Tasarı; Başkanlıkça
Millî Savunma ve Adalet komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C. |
|
|
|
Başbakanlık |
26/4/2005 |
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-422/1945 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Millî Savunma Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 28/3/2005 tarihinde kararlaştırılan “Disiplin Mahkemeleri
Kuruluşu, Yargılama Usulü ve Disiplin Suç ve Cezaları Hakkındaki Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Anayasamızın “Askerî
Yargı” başlıklı 145 inci maddesi “Askerî yargı, askerî mahkemeler ve disiplin
mahkemeleri tarafından yürütülür.” hükmünü amirdir.
16/6/1964 tarihli ve 477
sayılı Disiplin Mahkemeleri Kuruluşu, Yargılama Usulü ve Disiplin Suç ve
Cezaları Hakkındaki Kanun uyarınca disiplin mahkemesi, tugay ve daha büyük
(Deniz ve Hava Kuvvetleri ile Jandarma Genel ve Sahil Güvenlik
Komutanlıklarında eşidi) kıt’a, karargâh ve askerî kurumlar ile Millî Savunma
Bakanlığı Müsteşarlığı teşkilâtında kurulmaktadır. Sahil Güvenlik Komutanının,
Jandarma Genel Komutanının, Kuvvet Komutanlarının ve Millî Savunma Bakanlığı
Müsteşarının göstereceği lüzum üzerine veya doğrudan doğruya Genelkurmay
Başkanlığınca, diğer komutanlıklar, karargâhlar veya askerî kurum amirlikleri
teşkilâtında da disiplin mahkemesi kurulabilmektedir.
477 sayılı Kanunun 1 inci
maddesinde “Sahil Güvenlik Komutanlığı” ibaresi var iken, “Kuruluş yönünden
yetki” ve “Rütbe yönünden yetki” başlığı altındaki 8 inci ve 9 uncu maddelerde;
disiplin mahkemelerinin kuruluş ve rütbe yönünden yetkisi belirlenirken Sahil
Güvenlik Komutanlığından bahsedilmemiştir. 18/6/2003 tarihli ve 4902 sayılı
Kanunla, Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununda da değişiklik yapılmış, anılan
Komutanlık, Kuvvet Komutanlıkları ile birlikte sayılmıştır. Bu sebeple, yapılan
düzenlemeye paralel olarak Kanunun 8 inci ve 9 uncu maddelerinde bu yönde
değişiklik yapılmıştır.
477 sayılı Kanunda,
12/6/2003 tarihli ve 4895 sayılı Kanunla kapsamlı bir değişiklik yapılarak
askerî hâkim sınıfından olan disiplin subaylarına, subay ve astsubaylar dışında
kalan asker kişilerin işlemiş olduğu disiplin suçlarında, hazırlık soruşturması
yapma, disiplin mahkemesini toplama ve iddianameyi yazma yetkisinin
verilebileceği kabul edilmiştir.
Teşkilâtında disiplin
mahkemesi kurulu kıt’a komutanı ve askerî kurum amirlerinin disiplin
işlemlerinin önemli bir kısmını oluşturan disiplin suçları ile ilgili
işlemlerin askerî hâkim sınıfından disiplin subayları tarafından icra
edilmesiyle komutanların iş yükleri önemli oranda azaltılmış ve disiplin
işlemlerinin profesyonelce çözümlenmesinde önemli bir adım atılmıştır.
Disiplin mahkemesi tarafından
verilen hükümlere, teşkilatında disiplin mahkemesi kurulan komutan veya askerî
kurum amiri ile sanık tarafından itiraz edilebilmektedir. Mevcut düzenlemede,
subay ve astsubayların işledikleri disiplin suçları hariç olmak üzere, diğer
asker kişiler tarafından işlenen disiplin suçları ile ilgili iddianameleri
hazırlamak için askerî hâkim sınıfından olan disiplin subaylarına yazılı yetki
verilebilmektedir. İddianameyi hazırlayarak duruşmalara katılan disiplin
subaylarına, mahkemece verilen hükme itiraz yetkisinin tanınmamış olması hem
önemli bir eksiklik, hem de usul ekonomisine aykırılık teşkil etmektedir. Kanun
metni içindeki bu çelişkileri gidermek, itiraz sürelerine tam uyulmasını temin
etmek, komutan ve askerî kurum amirlerinin iş yüklerini azaltmak, disiplin
suçlarındaki yargılamalarda profesyonel hukukçulardan azamî derecede istifade
etmek maksadıyla, askerî hâkim sınıfından olan disiplin subaylarına subay ve
astsubaylar dışındaki asker kişilerin işledikleri disiplin suçlarından dolayı
verilen hükümlere itiraz etme yetkisinin verilebilmesi ve Kanuna aykırılık
olduğunu öğrenen Millî Savunma Bakanına yazılı emir yoluna gitme konusunda
serbesti tanınması amacıyla değişiklikler yapılması öngörülmüş ve Tasarı bu
amaçla hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1. - 9/7/1982
tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununda 18/6/2003 tarihli
ve 4902 sayılı Kanunla yapılan değişiklik paralelinde, 12/6/2003 tarihli ve
4895 sayılı Kanun ile 477 sayılı Disiplin Mahkemeleri Kuruluşu, Yargılama Usulü
ve Disiplin Suç ve Cezaları Hakkındaki Kanunun bazı maddelerinde değişiklik
yapılmış ve anılan Komutanlık, Kuvvet Komutanlıkları ile birlikte sayılmıştır.
Madde ile, buna paralel olarak, Sahil Güvenlik Komutanlığı bağlısı birliklerin,
kuruluş yönünden bağlı bulundukları disiplin mahkemelerinin ihtiyaca göre
değiştirilmesini teklif etme yetkisinin Sahil Güvenlik Komutanına da tanınması
amaçlanmaktadır.
Madde 2. - 12/6/2003
tarihli ve 4895 sayılı Kanun ile 477 sayılı Kanunun bazı maddelerinde yapılan
değişikliğe paralel olarak, Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatındaki disiplin
mahkemesine, rütbe yönünden erden albaya kadar asker kişileri yargılama
yetkisinin tanınması amaçlanmaktadır.
Madde 3. - Madde ile, 477
sayılı Kanunun 23 üncü maddesinin (II) numaralı fıkrasında, tekrarlar nedeniyle
oluşan ifade bozukluğunun giderilmesi amaçlanmaktadır.
Madde 4. - Madde ile,
teşkilatında disiplin mahkemesi kurulmuş olan komutan veya askerî kurum
amirleri tarafından askerî hâkim sınıfından olan disiplin subaylarına, subay ve
astsubay dışında kalan askerî personel hakkında verilen mahkeme hükümlerine
itiraz etme yetkisinin devredilebilmesine imkân sağlanmaktadır. Böylelikle
yargılamaya bizzat katılan disiplin subaylarına gerektiğinde hükme itiraz
edilmesi imkânı tanınarak hem üç günlük itiraz süresine uyulmasında bir sorun
çıkmaması, hem de komutan ve askerî kurum amirlerinin iş yüklerinin önemli
derecede azaltılması amaçlanmaktadır.
Madde 5. - 477 sayılı
Kanuna, Meclis Geçici Komisyonu tarafından eklenen 40 ıncı madde ile 353 sayılı
Askerî Mahkemeler Kuruluşu ve Yargılama Usulü Kanununun 243 üncü maddesi
paralelinde olağanüstü Kanun yolu ihdas edilmesi amaçlanmıştır. Ancak 353
sayılı Kanunun 243 üncü maddesi gereğince, hükümde Kanuna aykırılık tespit eden
Millî Savunma Bakanına yazılı emir yoluna gitme konusunda “verebilir” denmek
suretiyle serbesti tanınmış iken, daha hafif suçlar için çıkarılan 477 sayılı
Kanunun 40 ıncı maddesinin ikinci fıkrasındaki düzenleme ile hükümde Kanuna
aykırılık olduğunu öğrenen Millî Savunma Bakanına yazılı emir yoluna gitme
konusunda “verir” denmek suretiyle zorunluluk getirilmiştir. Bu husus, Meclis
Genel Kurulunda görüşmelerden ve maddenin kanunlaşmasından sonra fark edilmiş,
“verilir” ifadesinin “verilebilir” şeklinde değiştirilmesi için verilen önerge,
İçtüzük hükmü ileri sürülerek usulden reddedilmiştir. Uygulamada disiplin
mahkemelerince verilen pek çok kararda kanuna aykırılıklar olduğu müfettiş
raporları ile tespit edilmektedir. Bu Kanuna aykırılıklar ise genellikle
hükümlüler terhis olduktan veya hükümler infaz edildikten sonra tespit
edilmekte, adlî sicile işlenmemektedir. Yazılı emir yoluyla Kanuna aykırılığın
giderilmesi, çoğunlukla pratik bir yarar sağlamamaktadır. Bu sebeple bu gibi
durumlarda yazılı emir yoluna gitme konusunda Millî Savunma Bakanına serbesti
tanınması ihtiyacı doğmaktadır. Madde ile bu ihtiyacın giderilmesi ve madde
metninin 353 sayılı Kanunun 243 üncü maddesindeki düzenleme ile paralel hale
getirilmesi öngörülmektedir.
Madde 6. - Yürürlük
maddesidir.
Madde 7. - Yürütme
maddesidir.
Adalet Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi |
|
|
Adalet Komisyonu |
5/1/2006 |
|
Esas No. : 1/1017 |
|
|
Karar No. : 98 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca, 28/4/2005 tarihinde tali komisyon olarak Millî
Savunma Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen
"Disiplin Mahkemeleri Kuruluşu, Yargılama Usulü ve Disiplin Suç ve
Cezaları Hakkındaki Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
(1/1017)", Komisyonumuzun
28/12/2005 tarihli 38 inci birleşiminde Millî Savunma Bakanı Sayın Vecdi Gönül
ile Milli Savunma Bakanlığı, Adalet Bakanlığı temsilcilerinin katılımlarıyla
incelenip görüşülmüş, geneli üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasından sonra
maddelerine geçilmesi kabul edilmiş ve Tasarının maddeleri ile tümü oybirliği ile aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı
ile arz olunur.
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Köksal Toptan |
Recep
Özel |
Ramazan Can |
|
Zonguldak |
Isparta |
Kırıkkale |
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Hasan Kara |
Fehmi Hüsrev Kutlu |
Halil Özyolcu |
|
Kilis |
Adıyaman |
Ağrı |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Haluk
İpek |
Feridun Fikret Baloğlu |
Yüksel Çorbacıoğlu |
|
Ankara |
Antalya |
Artvin |
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Orhan Yıldız |
Mehmet Küçükaşık |
Feridun Ayvazoğlu |
|
Artvin |
Bursa |
Çorum |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Muzaffer Külcü |
Mustafa Nuri Akbulut |
Mahmut
Durdu |
|
Çorum |
Erzurum |
Gaziantep |
|
|
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Yılmazcan |
Hakkı Köylü |
Muharrem Kılıç |
|
Kahramanmaraş |
Kastamonu |
Malatya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Süleyman
Sarıbaş |
Orhan
Eraslan |
Enver
Yılmaz |
|
Malatya |
Niğde |
Ordu |
|
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
(Toplantıya
katılmadı) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mehmet
Nuri Saygun |
Ahmet Çağlayan |
Bekir Bozdağ |
|
Tekirdağ |
Uşak |
Yozgat |
|
(Toplantıya
katılmadı) |
|
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
DİSİPLİN MAHKEMELERİ KURULUŞU, YARGILAMA USULÜ VE DİSİPLİN
SUÇ VE CEZALARI HAKKINDAKİ KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - 16/6/1964
tarihli ve 477 sayılı Disiplin Mahkemeleri Kuruluşu, Yargılama Usulü ve
Disiplin Suç ve Cezaları Hakkındaki Kanunun 8 inci maddesinin ikinci fıkrasına
“Jandarma Genel Komutanının” ibaresinden önce gelmek üzere “Sahil Güvenlik
Komutanının,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 2. - 477 sayılı
Kanunun 9 uncu maddesine “Jandarma Genel Komutanlığı” ibaresinden önce gelmek
üzere “Sahil Güvenlik Komutanlığı,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 3. - 477 sayılı
Kanunun 23 üncü maddesinin (II) numaralı fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“II- Hükme katılan disiplin
mahkemesi başkan ve üyesi, aleyhine kanun yoluna gidilen disiplin mahkemesi
hükmünün, üst disiplin mahkemesindeki incelenmesine katılamaz.”
MADDE 4. - 477 sayılı
Kanunun 30 uncu maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Subay ve astsubay
dışındaki asker kişiler hakkında disiplin mahkemeleri tarafından verilen
hükümler ile ilgili olarak, teşkilâtında disiplin mahkemesi kurulan komutan
veya askerî kurum amiri tarafından askerî hâkim sınıfına mensup disiplin
subaylarına itiraz hakkını kullanabilmeleri için yazılı yetki verilebilir.”
MADDE 5. - 477 sayılı
Kanunun 40 ıncı maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “verir” ibaresi
“verebilir” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 6. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. V. |
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
A. Şener |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı V. |
|
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
H. Çelik |
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı V. |
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
B. Atalay |
|
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
ÊADALET
KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
DİSİPLİN MAHKEMELERİ KURULUŞU, YARGILAMA USULÜ VE DİSİPLİN
SUÇ VE CEZALARI HAKKINDAKİ KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.