Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1045)
Uluslararası Karayolu Yolcu ve Eşya Taşımacılığına İlişkin
Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti Arasında Anlaşmanın Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
ile
Dışişleri Komisyonları Raporları (1/1090)
|
T.C. |
|
|
|
|
Başbakanlık |
4.8.2005 |
|
|
Kanunlar ve Kararlar |
|
|
|
Genel Müdürlüğü |
|
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1158/3644
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
BakanlarKurulunca 25.7.2005 tarihinde kararlaştırılan “Uluslararası Karayolu
Yolcu ve Eşya Taşımacılığına İlişkin Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz
Cumhuriyeti Arasında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Ülkemiz ile 55 ülke
arasında Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Anlaşması imzalanmıştır.
Türkiye ile Portekiz
Cumhuriyeti arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Yolcu ve Eşya
Taşımacılığına İlişkin Anlaşmanın yürürlüğe girmesi ile iki ülke arasında ve
üzerlerinden yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığı belli
düzenlemeler içerisinde cereyan edecek, bu alanda sorunların ortaya çıkması
halinde, çözümlenebilmesi için başvurulabilecek bir mevzuat mevcut olacaktır.
Anılan Anlaşma ile ikili
transit yolcu ve eşya taşımaları için kolaylıklar getirilmektedir.
Bu Anlaşma ile;
- Geçiş ücretleri,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Hangi tür eşya
taşımalarının izin belgesinden muaf tutulacağı,
- Taşıt personeli ve
taşımacıların uyacağı kurallar,
- Taşıma faaliyetinden
doğan ödemelerin ne şekilde yapılacağı,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Eşya taşımacılığında
teminat konusu,
- Yolcular, bagaj ve eşya
için yaptırılacak sigorta,
- Karma Komisyonun
kurulması ve görevleri,
gibi konular kapsamlı
şekilde düzenlenmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti ile
Portekiz Cumhuriyeti arasında imzalanan “Uluslararası Karayolu Yolcu ve Eşya
Taşımacılığına İlişkin Anlaşma”nın onaylanarak yürürlüğe girmesinin, karayolu
taşımacılığımıza olumlu katkılarının olacağı düşünülmektedir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık,İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu 18.10.2005
Esas No. : 1/1090
Karar No. : 84
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak 4.8.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça
19.9.2005 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon
olarak da Komisyonumuza olarak havale edilen (1/1090) esas numaralı
"Uluslararası Karayolu Yolcu ve Eşya Taşımacılığına İlişkin Türkiye
Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti Arasında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 13.10.2005 tarihinde Dışişleri, Maliye ve Ulaştırma bakanlıkları
temsilcilerinin katılımları ile yaptığı 39 uncu Birleşimde incelenip
görüşülmüştür.
Ülkemizde ulaşım
sektöründe karayolu taşımacılığı önemli bir yere sahiptir. Ulusal ve
uluslararası karayolu taşımacılığımızın gelişmesi için her türlü tedbir
alınmakta, gerekli yasal düzenlemeler oluşturulmaya çalışılmaktadır. Bu bağlamda,
bugüne kadar 55 ülke ile anlaşma imzalanmıştır. Ülkemiz ile Portekiz
Cumhuriyeti arasında imzalanan Uluslararası Karayolu Yolcu ve Eşya
Taşımacılığına İlişkin Anlaşma da bu doğrultuda önem taşımaktadır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde; Anlaşma ile iki ülke arasında ve iki ülke üzerlerinden
yapılmakta olan karayoluyla yolcu ve eşya taşımacılığının belli düzenlemeler
çerçevesinde gerçekleştirilmesi ve bu alanda ortaya çıkabilecek sorunların
çözümlenebilmesi için başvurulabilecek mevzuatın hazırlanmış olmasının öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Görüşmelerin ardından tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da
benimsenerek aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi gereği esas komisyon olan Dışişleri
Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Fikret Badazlı |
|
|
|
Gaziantep |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
Mevlüt Coşkuner |
|
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Isparta |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali İbiş |
Nusret Bayraktar |
Erdal Karademir |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Abdürrezzak Erten |
Niyazi Özcan |
Abdülkadir Kart |
|
|
|
İzmir |
Kayseri |
Rize |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
Hasan Güyüldar |
|
|
|
Sakarya |
Sivas |
Tunceli |
|
Dışişleri Komisyonu Raporu
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
Dışişleri Komisyonu |
13.12.2005 |
|
|
Esas No. : 1/1090 |
|
|
|
Karar No. : 118 |
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 4.8.2005 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça 19.9.2005 tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma
ve Turizm Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen
"Uluslararası Karayolu Yolcu ve Eşya Taşımacılığına İlişkin Türkiye
Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti Arasında Anlaşmanın Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 8.12.2005 tarihli 27 nci toplantısında Dışişleri ile Ulaştırma
bakanlıkları temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.
Ülkemizin karayolu
taşımacılığı piyasasında uluslararası teknik standartlara sahip büyük bir taşıt
filosuna sahip olması ve coğrafî konum itibariyle doğu-batı arasında köprü
konumunda bulunması nedeniyle yolcu ve eşya taşımacılığındaki payı sürekli
artmaktadır. Bu artışa paralel olarak yük, eşya ve yolcu hareketini
kolaylaştırmak, gümrük ve idarî prosedürleri basitleştirmek amacıyla değişik
ülkelerle ikili anlaşmalar imzalanmaktadır.
Bu çerçevede; ülkemiz ile
Portekiz arasında karayoluyla yolcu ve eşya taşınması alanında
gerçekleştirilmesi öngörülen işbirliğine hukukî zemin teşkil etmek üzere 11
Mayıs 2005 tarihinde Lizbon’da, Uluslararası Karayolu Yolcu ve Eşya
Taşımacılığına İlişkin Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti Arasında
Anlaşma imzalanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde Anlaşma ile;
- İkili ve transit eşya
ile yolcu taşımacılığının tâbi olacağı izin belgesi ve prosedürü,
- Dönüş yükü ve üçüncü
ülke taşımaları,
- Taşıt personeli ve
uyacağı kurallar,
- Yolcu ve eşya
taşımacılığına ilişkin gümrük ve diğer formalitelerin kolaylaştırılması,
- Yolcu, bagaj ve eşyanın
sigortalanması,
- Karma Komisyon
kurulması ve görevleri,
konularında
düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Portekiz’in
uluslararası ilişkilerde giderek önem kazanan ve aramızda herhangi bir sorun
bulunmayan dost ve müttefik bir ülke olduğu,
- Coğrafî uzaklık ve iki
ülke ekonomik yapısının benzer özellikler arz etmesine rağmen, ikili ticaret
hacmimizin mütevazı ölçülerde ancak istikrarlı bir şekilde arttığı,
- Anlaşmanın Portekiz ile
karayolu taşımacılığının geliştirilmesine ve bu şekilde Avrupa Birliği
ülkelerine yönelik karayolu taşımacılığında yeni bir alternatif güzergâh
oluşturularak taşımacılarımızın karşılaştıkları güçlüklerin azaltılmasına katkı
sağlayacağı,
- Ülkemizin halen 53 ülke
ile ikili planda kara ulaştırması anlaşması imzaladığı ve bu Anlaşma ile Avrupa
Birliği üyesi ülkelerden bu alanda anlaşma yapılmayan ülke kalmadığı,
- Sözkonusu anlaşmanın
onay sürecinin Portekiz makamlarınca 1 Eylül 2005 tarihinde tamamlandığı, ancak
resmî bildirimin henüz tarafımıza ulaşmadığı,
- Anlaşmanın onay
işlemlerinin tamamlanmasının ülkemiz açısından uygun olacağı,
ifade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2 nci,
3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arzolunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Metin Yılmaz |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
Ahmet Edip Uğur |
|
|
Afyonkarahisar |
Aksaray |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
V. Haşim Oral |
Abdülbaki Türkoğlu |
Muzaffer Gülyurt |
|
|
Denizli |
Elazığ |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Züheyir Amber |
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Hüseyin Kansu |
Onur Öymen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Fikret Ünlü |
|
|
|
|
Karaman |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
ULUSLARARASI KARAYOLU YOLCU VE EŞYA TAŞIMACILIĞINA İLİŞKİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ VE PORTEKİZ CUMHURİYETİ ARASINDA ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ
UYGUN
BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - 11 Mayıs 2005
tarihinde Lizbon’da imzalanan “Uluslararası Karayolu Yolcu ve Eşya
Taşımacılığına İlişkin Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti Arasında
Anlaşma”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2. - Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3. - Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
ULUSLARARASI KARAYOLU YOLCU VE EŞYA TAŞIMACILIĞINA İLİŞKİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ VE PORTEKİZ CUMHURİYETİ ARASINDA ANLAŞMANIN ONAYLANMASININ
UYGUN
BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2
nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
ULUSLARARASI
KARAYOLU YOLCU VE EŞYA TAŞIMACILIĞINA
İLİŞKİN TÜRKİYE CUMHURİYETİ VE PORTEKİZ
CUMHURİYETİ ARASINDA ANLAŞMA
Bundan sonra
"Taraflar" olarak anılacak olan Türkiye Cumhuriyeti ve Portekiz Cumhuriyeti
İki ülke arasındaki
ticari ve ekonomik ilişkilerin gelişmesine katkıda bulunmak arzusuyla,
Pazar ekonomisi
çerçevesinde karayolu taşımacılığında işbirliğini ilerletmek kararlılığıyla,
Karayolu taşımacılığında
bir anlaşmanın karşılıklı avantajlar ve çıkarlarını fark ederek;
Aşağıdakileri
kararlaştırmışlardır:
BÖLÜM I
GENEL ŞARTLAR
Madde 1
Kapsam
Anlaşma, karayoluyla
uluslararası eşya ve yolcu taşımacılığına ve 7. madde 2. paragraf şartlarına
dokunulmaksızın diğer tarafta kayıtlı işletmeler, şirketlerin Taraf toprakları
arasında veya toprakları üzerinden transit olarak karayoluyla eşya ve yolcu
taşımacılığı yapmasına uygulanır.
Madde 2
Tanımlar
Bu Anlaşmada
a) Bir "Taşımacılık
işletmecisi" Portekiz veya Türkiye Cumhuriyetinde uygun olarak kayıtlı ve
yetkili herhangi bir yasal veya tüzel bir kişidir.
1) Kiralık veya ücret
karşılığında karayoluyla uluslararası eşya veya yolcu taşımacılığı ile iştigal
etmek için;
2) Kendi hesabına
taşımacılık yapmak için;
b) Bir "taşıt"
aşağıdakileri ifade eder:
1) Yolcu taşımacılığı
durumunda, sürücü koltuğu dahil- dokuzdan fazla yolcu taşımak için planlanmış
herhangi bir motorlu taşıt
2) Eşya taşımacılığı
durumunda, bir taşımacılık işletmecisinin sahip olduğu veya kira yada uzun
süreli bir kontrat karşılığında işletmeciye tahsis edilen en azından motorlu
taşıtın taraflardan birinde kayıtlı
olduğu herhangi bir kamyon, çekici, römork, yarı-römork ile birbirine bağlı
herhangi bir taşıt veya bir kamyon ve römork.
c) "Transit"
Taraflardan birinde kayıtlı bir taşımacılık işletmecisi tarafından diğer taraf
toprakları üzerinden herhangi bir eşya veya yolcu alıp bırakmadan yapılan bu
taşımacılıktır.
BÖLÜM II
YOLCU TAŞIMACILIĞI
Madde 3
Servis Tipleri
1. Bu Anlaşma şartları
altında yapılacak yolcu taşımacılığı servisleri aşağıdaki gibi olabilir.
a) Düzenli servisler,
b) Arızi servisler.
2. "Düzenli
Servisler" Belirli bir güzergâhta
önceden saptanmış güzergâh, program, ücret ve yolcu bindirip indirmek için
durak noktalarına göre yapılan yolcu taşımacılığı servisleridir.
3. "Arızi
servisler" düzenli servis tanımına girmeyen servislerdir,
Madde 4
İzin Rejimi
1. Düzenli servisler
açısından;
a) Bir düzenli servisin
oluşturulması ve işletme şartlarının değiştirilmesi izni gerektiğinde transit
ülkelerin yetkili makamlarından izin alınması şartı ile Tarafların yetkili
makamları arasında ortak anlaşma ile verilecektir.
b) Bir taraf veya yetkili
idare tarafından verilen bir izin sadece ayni taraf veya topraklardaki güzergah
bölümü için geçerli olacaktır;
c) Her düzenli servis
izni karşılıklılık prensibine dayanarak verilecektir;
d) Bir iznin geçerlilik
süresi üç yılı aşmayacaktır.
2. Arızi Servisler
açısından;
a) Bu Anlaşma altında
gerçekleştirilen 5. madde 1. paragrafta belirtilen istisnalar dışında İki ülke
arasında veya toprakları üzerinden arızi servisler karşılıklılık prensibine
dayanarak kararlaştırılan diğer taraf yetkili makamı tarafından yıllık kota
sınırları dahilinde verilecek izne tabidir.
b) Tarafların yetkili
idareleri kendi toprakları üzerindeki güzergah bölümü için taşımacılık
işletmecilerine izin verir.
c) Her arızi servis izin
belgesinde aksi belirtilmedikçe bir seyahat için ayrı izni gerektirir.
d) Her izin yetkili idare
tarafından numaralanmalı, imzalanmalı ve mühürlenmelidir.
Madde 5
İzin Belgesinden Muaf
Tutulan Taşımacılık Hizmetleri
1. Aşağıda belirtilen
Arızi Servisler için izin belgesi gerekmemektedir:
a) "Kapalı kapı
turları", örneğin; hareket ve varış
yerinin taşıtın kayıtlı olduğu topraklarda olması şartıyla seyahat boyunca ayni
aracın ayni yolcu grubunu taşıdığı ve onları hareket yerine geri getirdiği
servisler;
b) Taşıtın kayıtlı olduğu
topraklarda hareket yerinin olduğu ve diğer Âkit Taraf topraklarındaki varış yerine dolu seyahatin
yapıldığı ve takibinde hareket yerine boş dönüş yapılan servisler;
c) Tüm yolcuların ayni
yerden alınması şartıyla,ve aşağıdaki şekilde diğer taraf topraklarına boş
olarak giriş yapıp takibinde dolu seyahat yapan servisler;
- Yolcular diğer taraf topraklarına giriş yapmadan önce bir
taşımacılık mukavelesi ile grup oluşturmuştur veya,
- Taşımacının yerleşik
olduğu topraklara masrafların davet eden kişi tarafından karşılanması şartıyla
davet edilmişlerdir.
d) Taşıma senedi altında
veya bozulan aracın taşıma senedinin bir nüshası ile diğer bir ülkede bozulan
yolcu aracının yerine gönderilen boş yolcu aracının seyahati.
2. Bu maddenin paragraf
C9 şartları altında izinden muaf tutulan servisler bu Anlaşmanın 18. maddesinde
belirtilen Protokol altında oluşturulacak kontrol dokümanı altında
gerçekleştirilecektir.
BÖLÜM III
EŞYA TAŞIMACILIĞI
Madde 6
İzin Rejimi
1. Bu maddenin 4.
paragrafında belirtilen istisnalar dışında bu Anlaşma şartları altında ayni tarafta yerleşik bir motorlu taşıt ile
taraflardan birinin topraklarında yerleşik bir
taşımacı tarafından kira, ücret karşılığında veya kendi hesabına yapılan
eşya taşımacılığı, diğer tarafın yetkili makamınca verilecek izin belgesine
tabidir.
2. Her iki tarafın
yetkili makamları aşağıda belirtilen iki tipte izin belgesini
kararlaştırabilirler :
a) Bir seyahat için
geçerli seyahat izinleri veya,
b) İlgili takvim yılı
için geçerli bir yıllık izin belgesi
3. Her izin belgesinin
geçerlilik süresi her yılın 11 Ocak ayının 1. gününden sonraki yılın 31 Ocak
tarihine kadar geçerlidir.
4. Aşağıda belirtilen taşımalar izin
belgesinden muaftır:
a) İzin verilen toplam
dolu ağırlığı (TPLW) römork dahil 6 tonu aşmayan veya römork dahil izin verilen
yük ağırlığı 3.5 tonu aşmayan bir motorlu araçla eşya taşımacılığı;
b) Onarım araçları
tarafından bozulan veya hasarlı taşıtların taşınması veya çekilmesi;
c) Diğer bir ülkede
bozulan araçla değiştirilmek üzere gönderilen boş eşya aracının seyahati ve
bozulan aracın onarımdan sonra geri dönüş seyahati;
d) Özellikle doğal afet
halinde acil durumlarda gerekli tıbbi malzeme ve teçhizatın taşımacılığı;
e) Sergi ve fuar
malzemesi taşımacılığı;
f) Ticari amaç dışında
tiyatro müzik, film spor alanları, sirk gösterilerine malzeme, hayvan ve
aksesuvarların ve radyo kayıt film veya televizyon çekimi için gerekli malzeme
taşımacılığı;
g) Kamu hizmeti olarak
posta taşımacılığı;
h) Cenaze taşımacılığı
5. Bu maddenin 4 üncü paragraf e) ve f) alt
paragrafında belirtilen istisnalar eşyaların aracın kayıtlı olduğu ülkeye geri
dönmesi veya üçüncü bir ülke topraklarına taşınıyorsa geçerlidir.
6. Bu Anlaşmanın 19.
maddesinde belirtilen Karma Komisyon izin belgesi şartından muaf tutulan
taşımacılık kategorileri listesine ilave yapabilir veya listeden bazılarını
çıkarabilir.
Madde 7
Kotalar
1. İzin belgeleri
tarafların yetkili makamları arasında ortak anlaşmayla belirlenen kota
sınırları dahilinde aracın kayıtlı olduğu tarafın yetkili idaresi tarafından
verilecektir.
2. Tarafların yetkili
makamlarınca ortaklaşa kararlaştırılacak bu maddenin 1. paragrafında belirtilen
kotanın bir kısmı Tarafların birinin topraklarında yerleşik taşımacılar
tarafından diğer taraf toprakları ile bir üçüncü ülke arasında
gerçekleştirilecek taşımalarda kullanılabilir. (üçlü taşımacılık).
BÖLÜM IV
ORTAK ŞARTLAR
Madde 8
Kabotaj
Taraflardan birinin
taşımacısı tarafından diğer taraf toprakları üzerinde yerleşik iki nokta
arasında taşımacılık yapılması diğer Taraf yetkili makamlarınca bu amaçla özel
bir izin belgesi verilmedikçe yasaktır.
Madde 9
Mali Rejim
1. Bir taraf
topraklarında kayıtlı ve geçici olarak bu Anlaşma şartlarına uygun olarak diğer
taraf topraklarına ithal edilen araçlar diğer taraf topraklarında alınan araç
sahipliği ve dolaşımından alınan vergilerden karşılıklılık temeline dayanarak
muaf olacaktır.
Madde 10
Gümrük Rejimi
1. Bu Anlaşma altında
geçekleştirilen taşımacılık faaliyetlerinde ithal vergileri ve harçlardan
muafiyet karşılıklı olarak aşağıdakilere verilecektir:
a) Aracın imalatçısı
tarafından imal edilen aracın normal yakıt tankı içinde tüketilen yakıt;
b) Seyahat boyunca aracın
bakımını sağlamak için gerekli oranda yağlar;
c) Uluslararası
taşımacılık faaliyetini gerçekleştiren bir aracın onarımı amacıyla yedek parça
ve malzemeler.
2. Bu Anlaşma şartları
altında uluslararası taşımacılık faaliyetlerini gerçekleştiren bir aracın
onarımı için, ilgili tarafın topraklarında yürürlükte olan mevzuata uygun
olarak kullanılmayan veya değiştirilen parçaların yeniden ihraç edilmesi veya
imha edilmesi şartıyla taraflar yedek parçaların geçici kabulüne izin
vereceklerdir.
Madde 11
Araçların Ağırlık ve
Boyutları
1. Araçların ağırlık ve
boyutları konusunda, taraflar diğer taraf topraklarında kayıtlı araçlara kendi
ülkelerinde kayıtlı araçlardan daha ağır şartları uygulamamayı taahhüt eder.
2. Taraflardan birinin
dolu veya boş araç ağırlık ve/veya boyutları diğer taraf topraklarında kabul
edilen maksimum limitleri aşması halinde o tarafın yetkili makamlarından özel
bir izin alınması gerekmektedir.
3. İzin belgesinde aracın
belirli bir güzergahı izlemesi şart bulunuyorsa, izin sadece o güzergah için
geçerli olacaktır.
Madde 12
Devredilememe
Bu anlaşma şartları
altında istenen izinler ve izin belgeleri kişiseldir ve devredilemez.
Madde 13
Müeyyideler
1. Taraflardan birinin
taşımacılık işletmecisi, veya sürücü personeli diğer taraf topraklarında bu
Anlaşma şartlarını veya diğer tarafın mevzuatını ihlal ettiği takdirde
taşımacının yerleşik olduğu tarafın yetkili makamı, diğer tarafın yetkili
makamının talebi üzerine aşağıda
belirtilen önlemlerden birini kabul edecektir:
a) İkazda bulunma veya,
b) Geçici olarak,
sürekli, kısmen veya tamamen bu Anlaşma şartları altında ihlalin yapıldığı
taraf topraklarında taşımacılık yapma hakkının geri alınması.
2. Bir müeyyidenin kabul
edilmesini isteyen tarafın yetkili makamına en kısa zamanda müeyyide kabulünün
yürürlüğe girişi bildirilecektir.
3. Bu maddenin şartları
topraklarında ihlalin işlendiği Tarafın ulusal mevzuatında istenen herhangi bir
müeyyideye dokunulmaksızın uygulanır.
Madde 14
İzin Belgesi ve Kontrol
Dokümanları Formu
Bu Anlaşmada istenen izin
belgesi ve kontrol dokümanları formları madde 17'de belirtilen tarafların
yetkili makamları tarafından kararlaştırılacaktır.
Madde 15
Kontrol
Bu Anlaşma şartları
altında bir izin belgesi-düzenli servislerde onaylı bir nüshası ile kontrol
dokümanı araçta taşınacak ve kontrol makamlarının talep etmesi halinde
sunulacaktır.
Madde 16
Ek Şartlar
Bu Anlaşma şartlarıyla
veya Portekiz Cumhuriyeti ve Türkiye için bağlayıcı olan diğer uluslararası
anlaşmalarda düzenlenmeyen tüm konularda her iki tarafın mevzuatı uygulanır.
Madde 17
Yetkili Makamlar
Bu Anlaşmanın
uygulanmasında Protokolde belirtilen yetkili makamlar direkt olarak birbirleri
ile irtibat kuracaklardır.
Madde 18
Anlaşmanın Uygulanması
Tarafların yetkili
makamları Anlaşma ile birlikte imzalanan ve anlaşmanın ayrılmaz bir parçası
olan bir Protokol ile bu Anlaşmanın uygulama şartlarını tanımlayacaktır.
Madde 19
Karma Komisyon
1. Aşağıdakileri yerine
getirmek için her iki tarafın yetkili temsilcilerinden oluşan bir karma
komisyon oluşturulacaktır.
a) Anlaşmanın
uygulanmasını sağlamak;
b) Ortaya çıkabilecek tüm
konuları en kısa zamanda çözümlemek.
2. Diğer kurumların
temsilcileri karma komisyon toplantılarına iştirak etmek üzere davet
edilebilirler.
3. Diğer taraf yetkili
makamının talebi üzerine gerektiğinde Karma Komisyon sırayla Türkiye ve
Portekiz topraklarında toplantılar düzenleyebilir.
4. Bu Anlaşmada
oluşturulanlara uygun olarak Karma Komisyon Protokolde değişiklikler
önerebilir.
BÖLÜM V
SON ŞARTLAR
Madde 20
Yürürlüğe Giriş
Bu Anlaşma her iki
tarafın dahili prosedürlerinin bu amaçla tamamlandığını diplomatik kanal
aracılığıyla yazılı olarak yapılan son bildirim tarihinden otuz gün sonra
yürürlüğe girecektir.
Madde 21
Anlaşmada Değişiklikler
1. Bu Anlaşma taraflardan
birinin talebi üzerine değiştirilebilir.
2. Bu Anlaşmadaki
herhangi bir değişiklik 20. maddede oluşturulan prosedüre göre yürürlüğe
girecektir.
Madde 22
Süre ve Sona Erme
1. Bu anlaşma süresiz
olarak yürürlükte kalacaktır.
2. Taraflar her takvim
yılı sona ermeden en az üç ay önce Anlaşmayı sona erdirmek istediklerini yazılı
olarak ve diplomatik kanallar aracılığıyla beyan edebilirler. Anlaşma takip
eden yılın 1 Ocak tarihinden itibaren yürürlükten kalkar.
Lizbon'da 11 Mayıs 2005
tarihinde Türkçe, Portekizce ve İngilizce dillerinde tüm metinler aynı derecede
geçerli olarak üç orijinal nüsha olarak yapılmıştır. Yorum farklılığı olması
halinde Anlaşmanın İngilizce metni geçerli olacaktır.
|
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ADINA |
PORTEKİZ CUMHURİYETİ ADINA |
|
|
Ali TUYGAN |
Ana Paula VİTORİNO |
|
|
Dışişleri Bakanlığı Müsteşarı |
Ulaştırma Devlet Sekreteri |
Uluslararası Karayolu
Yolu ve Eşya Taşımacılığına İlişkin
Türkiye ve Portekiz Cumhuriyeti Arasındaki Anlaşmaya İlişkin
PROTOKOL
Bu Anlaşmanın
uygulanmasını sağlamak için taraflar aşağıdakileri kararlaştırmışlardır:
1. Madde 1
Çevre koruma nedenleri
ile sadece Euro1, Euro2, ve Euro3 ve üstü taşıtlar, bu Anlaşma altında eşya ve
yolcu taşımacılığında kullanılabilir.
YOLCU TAŞIMACILlĞI
2. Madde 4
2.1. Düzenli Servislerle
ilgili olarak :
a) İzin talepleri
aşağıdaki bilgiler dahil olmak üzere taşımacının yerleşik olduğu tarafın
yetkili makamına yapılır:
• Taşımacının ismi ve
adresi
• Servis güzergahı,
sayısı, zaman tablosu ve ücretleri
• Yolcuların
bindirileceği/indirileceği güzergahın uygun büyüklükte bir haritası tam olarak
onaylanmış olmalıdır.
• Yetkili makamlar
tarafından istenebilecek herhangi diğer bilgi.
b) Taşımacının yerleşik
olduğu tarafın yetkili makamı bir talebi onayladığı zaman onayın bir nüshasını
diğer tarafın yetkili makamına ve gerekli ise transit ülkelerin yetkili
makamlarına gönderecektir.
c) Bir düzenli servis,
izin belgelerinin iki tarafın yetkili makamları tarafından teatisinden ve
transit ülkelerin onayından sonra yapılabilir.
2.2 . Arızi Servislerle
ilgili olarak:
a) İzin talepleri
taşımacının yerleşik olduğu tarafın yetkili idaresine servisin başlama
tarihinden en az bir hafta önceden yapılmalıdır;
b) Her talep aşağıda
belirtilen bilgileri içermelidir:
• Servisi organize edenin
isim ve adresi,
• Taşımacının isim ve
adresi,
• Kullanılacak taşıtların
plaka numaraları,
• Yolcuların bindirilip /
indirileceği durakları gösteren güzergah,
• Servislerin başlama ve
sona eriş tarihleri,
Hem çıkış hem de dönüş
seyahatinde geçilen diğer taraf sınır yerleri ve tarihleri.
EŞYA TAŞIMACILIĞI
3. Madde 6
İzin Belgeleriyle ilgili
olarak:
a) Formlar izni verecek
yetkili idarenin imza ve mührünü taşıyacak ve numaralandırılacaktır;
b) Her yıllık izine
nakliye-senedi risalesi eşlik edecek ve her seyahat izni-tek bir nakliye
senedini - her bir nakliye senedi aşağıda belirtilen tanımları içerecektir:
• Taşıtın Plaka numarası;
• Taşıtın toplam dolu ağırlığı
ile birlikte izin verilen yük ağırlığı
• Eşyaların yükleme ve
boşaltma yerleri;
• Taşınan eşyanın
özelliği ve ağırlığı
4. Madde 7
Kotalarla ilgili olarak:
a) Her takvim yılının 30
Kasım tarihinden önce her iki tarafın yetkili makamları bir sonraki takvim yılı
için karşılıklılık prensibine uygun olarak belirlenen kotaya göre toplam sayıda
izin belgeleri formlarını teati edeceklerdir;
b) İkili, transit veya
üçlü taşımalar için taraflardan herhangi birinde yerleşik nakliyeciler
tarafından kotanın % 30' u kullanılabilir.
c) Her yıllık izin
belgesi 18 seyahat iznine eşdeğerdir.
d) İhtiyaç olması halinde
Tarafların yetkili makamları arasında ortak anlaşmayla yıllık kotalar
arttırılabilir.
GENEL ŞARTLAR
5. Madde 11
11. Madde 2. paragraf
altında istenen özel izni verecek olan:
a) Türkiye'de :
Karayolları Genel
Müdürlüğü
İnönü Bulvarı 06100
Yücetepe/ANKARA
Tel: +90312 - 415 70 00
Faks: +90 312 425 47 38
info@kgm.gov.tr
b) Portekiz
Cumhuriyetinde
Direccao-Geral de Vlaçao
Ministerio da Administraçao
Interna
Av. Da Republica-8
1069-055 LlSBOA
Ph: 00351-21-3521011
Fax: 00351-21-3555670
6. Madde 15
Tarafların Yetkili
makamları, Portekiz ve Türkiye Cumhuriyeti için bağlayıcı olan uluslararası
anlaşmalardaki bu tip taşımalarla ilgili şartlara tabi olmak şartıyla canlı
hayvan veya bozulabilir gıda taşıyan araçlar için sadeleştirilmiş kontrol
prosedürlerini sağlayacaktır:
7. Madde 17
Bu Anlaşmayı uygulayan
yetkili makamlar:
a) Türkiye'de:
Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Genel Müdürlüğü
Hakkı Turayliç Cad. No: 5
EMEK / ANKARA
Ph: +90312 550 1194
Fax: +90312 212 08 49
e-mail: kugm@ubak.gov.tr
b) Portekiz
Cumhuriyetinde:
Direcçao-Geral de Transportes Terrestres
Ministerio das Obras
Publicas, Transportes e Comunicaçoes
Avenida das forças
Armadas, No: 40
1640-022 LlSBOA
Ph: 00351-21-7940172/3
Fax: 00351-21-7949003
Türkçe, Portekizce ve
İngilizce dillerinde üç orijinal nüsha halinde tüm metinler aynı derecede
geçerli olarak Lizbon'da 11 Mayıs 2005 tarihinde yapılmıştır. Yorum farklılığı
olması halinde Protokolün İngilizce metni esas alınacaktır.
|
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ADINA |
PORTEKİZ CUMHURİYETİ ADINA |
|
|
Ali TUYGAN |
Ana Paula VİTORİNO |
|
|
Dışişleri Bakanlığı Müsteşarı |
Ulaştırma Devlet Sekreteri |