Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 909)
Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü
Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler
ile
Dışişleri Komisyonları Raporları (1/957)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 25.1.2005
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-1033/334
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 12.1.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Yaşamakta olduğumuz
küresel siyasî ve teknolojik gelişmeler ve her alandaki globalleşme eğilimi
sağlığı sınır tanımayan bir konu olarak dünya gündeminin ilk sıralarına
yerleştirmiştir. Sağlık sorunlarının yarattığı sınırlar ötesi etkiler bu alanda
ülkeler arasında iş ve güç birliğine duyulan ihtiyacı giderek artırmıştır.
Herhangi bir ülkede
görülen bir hastalık ulaşımın da artmasıyla çok kısa sürede dünyanın her
tarafına hızla yayılabilmektedir. Bu nedenle, ülkeler kendilerine özgü sağlık
sorunlarıyla değil genel dünya sağlık sorunlarıyla da ilgilenme durumundadır.
Bu noktadan hareketle eski çağlardan günümüze özellikle sağlık alanında ortaya
çıkan hastalıkları yok etme, herkesin sağlık seviyesini yükseltme gibi
konularda uluslar bir araya gelerek sağlık alanındaki bilgi ve birikimleri
bilim süzgecinden geçirdikten sonra ülkelerin ve insanlığın hizmetine
sunmaktadırlar.
Bunun yanı sıra insanların
sağlığa bakışlarında da büyük değişimler olmuştur. Günümüzde sağlık kavramı
eskisine oranla çok daha fazla unsuru içermektedir, sağlık dendiğinde, hasta
haklarından çevre sağlığına uzanan geniş bir perspektif karşımıza çıkmakta,
bunun doğal bir sonucu olarak da sağlık alanında yapılan uluslararası işbirliği
de çeşitlenip derinleşmektedir.
Bütün bu gelişmeleri ve
değişmeleri yakından takip eden ve sağlık alanında uluslararası işbirliğinin
gerek halkımıza, gerekse tüm insanlığa sağlayacağı yararın bilincinde olan
Sağlık Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığının aracılığı ve katkısıyla, ikili düzeyde
yabancı devletlerle, çok taraflı düzeyde uluslararası kuruluşlarla işbirliğine
özel bir önem vermektedir.
Bu bağlamda sağlık
alanında Birleşmiş Milletler (BM) bünyesinde bulunan birçok uluslararası
kuruluş ile işbirliği yapılmaktadır. Bu kuruluşlar arasında, en yoğun işbirliği
yapılan kuruluş, BM’nin sağlık alanındaki tek ihtisas kuruluşu olan Dünya
Sağlık Örgütü’dür (DSÖ).
Sağlık Bakanlığımız, DSÖ
ile işbirliğini, her iki yılda bir imzalanan eski adı ile Orta Dönem İşbirliği
Programı (MTP), şimdiki adıyla İki Yıllık İşbirliği Anlaşması (BCA) adı altında
yürütmektedir. Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe giren söz konusu anlaşmalar
çerçevesinde, Sağlık Bakanlığınca yürütülen projelere hem finansal destek hem
de bilgi ve deneyimlerin paylaşılması amacıyla teknik destek sağlanmaktadır.
20 Ocak 2004 tarihinde,
Sayın Bakanımız Prof. Dr. Recep AKDAĞ ile Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) Avrupa
Bölge Direktörü Dr. Marc DANZON tarafından teati yoluyla İmza edilen 2004-2005
BCA kapsamında aşağıda belirtilen projeler yürütülecektir.
1- Sağlık Bakanlığının
Gözetim Kapasitesinin Artırılması:
- Sağlık Bakanlığında
sağlık sisteminin performansının izlenmesinde artırılmış kapasite ve bunun
sağlık politikasıyla birleştirilmesi,
2- Sağlık Finansmanı
için, Ödemelerin ve İlaçların da Dahil Olduğu Ulusal Politikaların
Geliştirilmesi:
- Risk dağılımının tüm
topluma yayılmasını ve kaynakların daha adil ve etkili kullanımını amaçlayan
uygun sağlık finansmanı politikasının geliştirilmesi,
- Özellikle ilaçların
geri ödeme seçiminde kullanılan ulusal ilaç politikası ve maliyet çevreleme
stratejileri.
3- Ana Çocuk Sağlığı
Odaklı, Bütünleşmiş ve Güçlendirilmiş Temel Sağlık Hizmetinin Geliştirilmesi:
- Çocuk sağlığı
hizmetlerinin aile hekimliği ile birleştirilerek güçlendirilmesi,
- Aile Hekimliği
sistemine entegrasyonu İçeren, MPS/PEPC ulusal planının formüle edilmesinde
ülkeye teknik destek ve politika desteği.
4- Acil Duruma Hazırlıklı
Olma ve Yanıt Verebilme:
- Felaketlere hazır olma,
yanıt verme ve felaketlerin yönetiminde artırılmış ülke kapasitesi,
- Felakete hazırlık
faaliyet stokları konusunda kapasite artırımının yükseltilmesi
- Felaket yönetiminde
ülkeye rol gösterici rolün artması
- Felaket etkilerinin
azaltılması ve insani yardım konusunda gelişmiş rehberler.
5- Bulaşıcı Hastalıkların
Sürveyansı ve Hastalıklara Yanıt:
- Tüberküloz ve kızamık
hastalıklarına özellikle odaklanarak, bulaşıcı hastalıkların denetimi ve
kontrolü için ülkelerin stratejilerinin kapasitesinin geliştirilmesi,
- Tüberkülozun
denetlenmesi ve (DOTS) uygulamaları için ülkenin kapasitesinin geliştirilmesi
- Kızamığın ve
Kızamıkçığın kontrolünün hızlandırılması.
6- İki Yıllık İşbirliği
Anlaşmasının ve Öngörülemez Aktivitelerin Operasyonel Desteklenmesi:
- Anlaşmanın
uygulanmasının, koordinasyonunun ve gözetiminin geliştirilmesi, uluslararası
işbirliğinde istikrarın gelişmesine yardımcı olunması, halk sağlığı acil servis
aktiviteleri için fonun kapsamının organize edilmesi, ülke ofisinin fonksiyonun
artırılması.
7- Üreme Sağlığı:
- Aile Hekimliği sistemi
içerisinde, üreme sağlığı hizmetlerinin güçlendirilmesi ve entegrasyonu,
- Kadın Sağlığı
konusundaki ulusal stratejik planın güncellenmesi.
8- Tütün Kontrolü:
- Avrupanın Avrupa Tütün
Kontrolü Stratejisi ve hazırlanmış kabul için sunulmuş olan Tütün Kontrolü
Çerçeve Sözleşmesindeki koşullarını yansıtan bir ulusal faaliyet planı ile
birlikte ulusal sektörlerarası tütün kontrolü koordinasyon mekanizmasının oluşturulması,
- Tütün Kontrolü Çerçeve
Sözleşmesi ilk uygulanan aşamasının onaylanması ve başlatılması.
Söz konusu projeler
Sağlık Bakanlığının halihazırda yürüttüğü çalışmalara uluslararası katkı ve
destek sağlayacaktır.
Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük
MilletMeclisi
Sağlık, Aile, Çalışma
ve
Sosyal İşler Komisyonu
Esas No.: 1/957 11.2.2005
Karar No.: 10
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 25.1.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan,
“Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi
Arasında İki Yıllık İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna
Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 1.2.2005 tarihinde esas komisyon olarak
Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş ve
Komisyonumuz 10.2.2005 tarihli dokuzuncu toplantısında Sağlık ve Dışişleri
bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.
Tasarı ile Sağlık
Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık
İşbirliği Anlaşmasının onaylanması uygun bulunmaktadır.
Tasarı ve gerekçesi
Komisyonumuzca benimsenmiştir.
Tasarının söz konusu
Anlaşmanın onaylanmasını uygun bulan 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Dışişleri
Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Cevdet Erdöl |
Nevzat Doğan |
Mehmet Kılıç |
|
|
Trabzon |
Kocaeli |
Konya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Kerim Yıldız |
Muzaffer R.
Kurtulmuşoğlu |
Bayram Meral |
|
|
Ağrı |
Ankara |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Remziye Öztoprak |
Agah Kafkas |
İrfan Rıza Yazıcıoğlu |
|
|
Ankara |
Çorum |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İzzet Çetin |
Hüseyin Tanrıverdi |
Mahmut Duyan |
|
|
Kocaeli |
Manisa |
Mardin |
|
|
|
|
(2004
yılında uygulamaya giren bir Kanun, |
|
|
|
|
şimdi
görüşülmesi uygun değil) |
|
|
|
|
(Muhalefet
şerhi) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Medeni Yılmaz |
İdris Sami Tandoğdu |
Feramus Şahin |
|
|
Muş |
Ordu |
Tokat |
|
|
|
|
(2004
yılında uygulamaya giren Tasarının |
|
|
|
|
şimdi
görüşülmesi uygun değil) |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Alim Tunç |
|
|
|
|
Uşak |
|
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE
SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ SAĞLIK BAKANLIĞI VE DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ
AVRUPA BÖLGE OFİSİ ARASINDA İKİ YILLIK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ
UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Dışişleri Komisyonu
Raporu
Türkiye Büyük
MilletMeclisi
Dışişleri
Komisyonu
Esas No.: 1/957 16.5.2005
Karar No.: 80
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Cumhuriyeti
Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı,
Komisyonumuzun 12 Mayıs 2005 tarihli 19 uncu toplantısında Dışişleri Bakanlığı
ile Sağlık Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Dünya gündeminin ilk
sırasında yer alan sağlık problemleri, bu alanda ülkeler arasında iş ve güç
birliğine duyulan ihtiyacı giderek artırmıştır. Bu bağlamda, sağlık alanında
Birleşmiş Milletler bünyesinde yer alan Dünya Sağlık Örgütü ile işbirliği
yapılmaktadır.
Sağlık Bakanlığı ile
Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi arasında her iki yılda bir imzalanan İki
Yıllık İşbirliği Anlaşması ile; Sağlık Bakanlığınca yürütülen projelere hem
finansal destek, hem de bilgi ve deneyimlerin paylaşılması amacıyla teknik destek
sağlanması öngörülmektedir.
Tasarının tümü üzerinde
bilgi alınmasını müteakiben maddelerine geçilmesine karar verilmiştir. Tasarı
Komisyonumuzca benimsenmiş, 1 inci, 2 nci ve 3 üncü maddeleri ile tümü
oybirliği ile aynen kabul edilmiştir.
Komisyonumuzca, Dünya
Sağlık Örgütü ile her iki yılda bir imzalanan İki Yıllık İşbirliği
Anlaşmasının, (2004-2005) yıllarını kapsadığı ve 2005 yılının bitimine az bir
zaman kalması itibariyle Tasarının İçtüzüğün 52 nci maddesine göre öncelikle
görüşülmesine karar verilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Metin Yılmaz |
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
|
|
Bolu |
Afyonkarahisar |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Edip Uğur |
Aziz Akgül |
Abdülbaki Türkoğlu |
|
|
Balıkesir |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Gülyurt |
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
|
|
Erzurum |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Hüseyin Kansu |
Onur Öymen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Selami Yiğit |
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
Kars |
Mardin |
Sakarya |
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ SAĞLIK BAKANLIĞI
VE DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ AVRUPA BÖLGE OFİSİ ARASINDA İKİ YILLIK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
MADDE 1.- Türkiye
Cumhuriyeti adına 20 Ocak 2004 tarihinde imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Sağlık
Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık
İşbirliği Anlaşması (2004-2005)”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ SAĞLIK BAKANLIĞI
VE DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ AVRUPA BÖLGE OFİSİ ARASINDA İKİ YILLIK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ
ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb.
Yrd.
A. Gül A. Şener M.
A. Şahin
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet Bakanı
B. Atalay A. Babacan M.
Aydın
Devlet Bakanı Devlet Bakanı V. Adalet Bakanı
G. Akşit A. Babacan C.
Çiçek
Millî Savunma Bakanı İçişleri
Bakanı Maliye Bakanı V.
M. V. Gönül A. Aksu A.
Şener
Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık
ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı
H. Çelik Z. Ergezen R.
Akdağ
Ulaştırma Bakanı V. Tarım ve
Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv.
Bakanı
G. Akşit S. Güçlü M.
Başesgioğlu
Sanayi ve Ticaret Bakanı En. ve
Tab. Kay. Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı
A. Coşkun M. H. Güler E.
Mumcu
Çevre
ve Orman Bakanı
O. Pepe
Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı
ve
Dünya Sağlık Örgütü
Avrupa Bölge Ofisi
arasında
İki Yıllık İşbirliği Anlaşması
2004/2005
Sağlık Bakanlığı adına
imza Tarih 20 Ocak 2004
isim Prof. Dr. Recep AKDAĞ Unvan Sağlık Bakanı
DSÖ Avrupa Bölge Ofisi
adına
imza Tarih 3 Aralık 2003
isim Dr. Marc DANZON Unvan Bölge
Direktörü
İÇİNDEKİLER
1. Giriş 9
2. 2004-2005 iki Yıllık İşbirliği Anlaşması 10
Girişimlerin kategori olarak 16
A. Sağlık hizmetleri sunumu ("alana
teknik müdahaleler") 16
B. Sağlık sistemi altyapısının
geliştirilmesi ("Finansman ve kaynak yaratılması ") 16
C. Sağlık politikası ve diğer denetim
ögeleri 17
3. DSÖ'nün ve Türk Hükümeti'nin Taahhütleri 20
1. DSÖ' nün taahhütleri 20
2. Hükümetin taahhütleri 20
1. Giriş
Bölge Komitesi'nin 50.
Oturumu'nda kabul edilen "Hizmetlerin yeni ihtiyaçlara uyarlanması"
başlıklı DSÖ Avrupa Bölge Ofisi Ülke Stratejisi (BK50/10), Üye Devletlerden ve
DSÖ idari Kurumlarından gelen ülke sağlık ihtiyaçlarının karşılanması ve ülke
programlarının etkinliğinin artırılması için ülke çalışmasına odaklanma
konusundaki taleplere yanıt vermiştir.
Bu çerçevede, bu belge,
2004-2005 dönemi için Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi ile Türk Hükümeti
arasında imzalanacak olan iki Yıllık işbirliği Anlaşması'nı teşkil etmektedir.
Belge, Türkiye'nin
Stratejik Sağlık ihtiyaçları hususunda, ulusal sağlık otoriteleri ve DSÖ'nün
bölgesel ve ülkesel düzeyde birbirini izleyen müzakere aşamalarından geçilerek
hazırlanmıştır.
Ülke sağlık
otoritelerince sunulan ülke sağlık öncelikleri, bu belgeye
yön veren sürecin başlangıç noktasını oluşturmaktadır.
Bu ülke sağlık önceliklerine ek olarak, DSÖ
Sekreteryası, DSÖ küresel önceliklerini ve politika yönelimlerini, diğer
ortaklar tarafından ülkelere yapılan katkıları dikkate alarak 2004-2005 dönemi
için DSÖ
ülke işbirliği önceliklerini belirlemiştir. Bu işbirliği öncelikleri
daha sonra DSÖ Avrupa bölgesi önceliklerine yansıtılmıştır.
Ortak işbirliği öncelikleri, ülke sağlık otoriteleri
ile gözden geçirilmiş ve bu önceliklerin tüm öncelik alanlarında Türkiye ile
işbirliğinin üç boyutu uyarınca bu iki Yıllık işbirliği Anlaşması'nda sunulması
hususunda fikir birliğine varılmıştır. Bu üç temel boyut ya da işler:
1. Sağlık hizmetlerinin
sunumu (alana teknik müdahaleler)
2. Sağlık sistemi
altyapısının geliştirilmesi (finansman ve kaynak yaratılması),
ve
3. Sağlık politikası ve
diğer denetim ögeleri.
Bu girişimin, işbirliğini
arttıracağı ve Türkiye'nin sağlık sistemi ve sağlığın geliştirilmesi
konularında ihtiyaç duyulan farklı işlevlerin daha iyi dengelenmesinde yardımcı
olacağı düşünülmektedir. İki Yıllık işbirliği Anlaşması'nın etkinliğinin
arttırılması için, ülke sağlık otoritelerinin BCA'nin bu üç boyutuna ilişkin
olarak bazı odak noktaları belirlemesi önerilmektedir.
Anlaşma'da yer alan her
işbirliği önceliği için, DSÖ Sekreteryası, ülke muhatapları ile yürütülen müzakereler
sonucunda üzerinde anlaşılan bir ya da daha fazla beklenen ülke sonuçları belirlemiştir.
Her beklenen ülke sonucu, DSÖ'nün 2004-2005 Bütçe Programı'nda sunulan DSÖ'NÜN
BEKLENEN KÜRESEL SONUCU ile bağlanmaktadır. Beklenen ülke sonuçları, ülke programlarına
yapılan fon tahsisinin ilk aşamasını oluşturmaktadır. DSÖ Sekreteryası'nın
kendi faaliyetlerinin bir sonucu olarak başarabilmeyi beklediği şeyleri ifade
ettiler.
Detaylı bir ülke programı
çalışma planı (detaylı faaliyetler), acilen oluşturulacak ve beklenen ülke
sonuçlarından sorumlu DSÖ yetkilileri ve ülke muhataplarından sorumlu kişiler
ile müzakere edilecektir. Bu çalışma planı her beklenen ülke sonucuna eklenecek
ve ürün veya hizmetler, bütçe, temel göstergeler ve hedef değerler, sorumlu DSÖ
görevlisi, ülke muhatabı, ortaklar tarafından yapılan katkılar, yapıtaşları,
faaliyetler ve uygulama çizelgesi ile ilgili gerekli detaylar belirlenecektir.
Etkin uygulama 2004-2005 döneminin başında hayata geçirilecektir.
Anlaşma dahilindeki DSÖ
bütçe tahsisleri için, DSÖ Düzenli Bütçesi ve diğer kaynaklardan gelen ve ülke
düzeyinde harcanacak olan kaynaklar için bir tavan belirlenmiştir.
"Ülkelerarası faaliyetler" olarak belirlenen ve Türkiye'yi de
kapsayan faaliyetler ayrıca Türkiye ile işbirliği için yapılan bu tek bütçeye
de dahil edilecektir. Bir başka deyişle, BCA içinde yer alan fonlar, Bölge
Ofisi'nin ülkelerle olan işbirliği ve beklenen sonucun bu fonları almak için
tek yol olduğu çalışma planları yazışmalarının uygulanması için tahsis edilen
Örgüt fonlarıdır.
Ülke programı çalışma planının içeriği tüm dönemlere ve
bu Anlaşma'nın ruhuna uymaktadır. Ancak, her iki taraf, ülkede sağlık
durumundaki değişiklikler, iki yıllık süre boyunca ortaya çıkan acil
ihtiyaçlar, mutabık kılınan faaliyetlerin yeterli bir şekilde uygulanması için
Bölge Ofisi dahilinde yapılacak değişiklikler ya da artan fonlar gibi
düzeltmeler yapabileceklerdir.
Bu Anlaşma şartlarında
herhangi bir değişikliğin yapılabilmesi ve çalışma planının içeriğinin
değiştirilebilmesi için, Anlaşma'nın ruhuna saygı gösteren ve etkin
kırılganlığı sağlayabilecek basit bir mekanizma geliştirilebilir ve
kurulabilir.
Bir sonraki anlaşma, DSÖ
Avrupa Bölge Ofisi ve Türkiye arasında ortak bir anlaşma oluşturulurken
değiştirilebilecek bir çerçeve olarak düşünülmektedir. Daha açık bir ifadeyle,
Anlaşma şartlarında herhangi bir değişikliğin kabul edilmesi ya da yürürlüğe
girmesi için her iki tarafın bir anlaşma yapması gerekmektedir. Ülke programı çalışma planını
değiştirmek için beklenen ülke sonucu
düzeyinde DSÖ Sekreteryası ile Ülke muhatabı arasında bir anlaşma yapılmalıdır.
DSÖ muhatapları, ilgili çalışma alanının beklenen sonuç yöneticisinin yanı sıra
DSÖ ülke temsilcisi ve uygun olan diğer görevlileri içerir.
Uygun finansman eksikliği
nedeniyle bu aşamaya dahil edilmeyen sağlığa ilişkin mevcut öncelik alanlarını
ve/veya faaliyetlerini eklemek için Anlaşma'nın diğer kaynaklardan gelecek
katkılara ve gelecekteki gelişmelere açık bir temel oluşturduğu ayrıca
vurgulanmalıdır. Özellikle EURO, "bir DSÖ" ilkesinden hareketle
ülkelerin etkin girişimlerinin artırılması için Cenevre'deki Genel Merkez ile
koordinasyonu kolaylaştıracaktır.
Sonuç olarak, ilerleme ve
Türkiye'de yürütülecek olan faaliyetlerin güncellenmesi, iki yıllık dönem
süresince yapılacak seyahatler, görüşmeler, yazışmalar yoluyla tartışılacaktır.
2. 2004-2005 İki Yıllık İşbirliği Anlaşması
Yukarıda belirtilen
Türkiye ve Avrupa Bölge Ofisi arasındaki müzakerelerin ardından, aşağıdaki
alanlar işbirliği için öncelik alanları olarak belirlenmiştir:
1. Türkiye’nin sağlık
reformları ile bağlantılı izleme ve değerlendirmenin güçlendirilmesi için
Sağlık Bakanlığı Denetim kapasitesinin artırılması.
2. Sağlık finansmanı için
ilaçların da dahil olduğu ulusal politikaların geliştirilmesi.
3. Ana çocuk sağlığı
odaklı, bütünleşmiş ve güçlendirilmiş temel sağlık hizmetlerinin
geliştirilmesi.
4. Acil duruma hazırlıklı
olma ve yanıt verebilme.
5. Tüberküloz ve kızamık
üzerine odaklı bulaşıcı hastalıklar sürveyansı.
İki yıllık dönem
süresince daha fazla fon sağlanabilirse aşağıdaki önceliklere de yer
verilecektir.
. Üreme sağlığı
. Tütün kontrolü
Detaylı öncelikler
aşağıda sıralanmıştır:
Öncelik # 1: Sağlık Bakanlığının Gözetim Kapasitesinin
Artırılması
Fonlar: 100.000 $ (Düzenli Bütçe) - EURO' dan Sorumlu Teknik
Ünite: Bulaşıcı hastalıkların
denetlenmesi ve hastalıklara yanıt
EURO' da ilgili Teknik Ünitenin: Tüberkülozun kontrolü, aşı
ile önlenebilen hastalıklar ve bağışıklık
Öncelik # 6: iki yıllık işbirliği anlaşmasının ve
öngörülmeyen aktivitelerin operasyonel desteklenmesi
Kategorilerine Göre Müdahalenin Özeti
A. Sağlık hizmetleri tedariki ("alana teknik
müdahaleler")
1. Hamileliği güvenli
hale getirme (MPS/ PEPC) ulusal planı.
2. Stratejilerin
geliştirilmesinin ve test edilmesinin sağlık sisteminde, anne ve çocuk sağlığı
gelişimi ile ilgili aile ve toplumsal uygulamaların geliştirilmesini sağlamak.
3. Felaket yönetimi
aktiviteleri için odak noktasının bulunmasının ve koordinasyonun sağlanması.
4. Mevcut tıbbi ilk
yardım malzemelerinin stoklanması.
5. Felaket yönetimi ve
teknik yayımlar için kılavuz.
6. Salgın hastalıklara ve
ortaya çıkan enfeksiyon tehditlerine karşı erken teşhis, araştırma ve soruna
karşın yanıt verebilme kapasitesini de içeren ulusal bulaşıcı hastalıkları sürveyans
sistemi için değerlendirmeler ve tavsiyeler.
B. Sağlık sistemi altyapısının geliştirilmesi
("finansman ve kaynak")
1. Birliğin dağılmasının
azaltılmasını sağlayacak kapsayıcı ulusal sağlık finansman politikasının
oluşturulması.
2. Etkin maliyet prensibi
entegre edilmiş bebek ve çocuk sağlık paketi (ve ilgili klinik kılavuzu) ve
beslenme müdahaleleri (bağışıklamayı da içeren).
3. Fiyat-fayda prensibi
entegre edilmiş anne ve yenidoğan sağlık paketi (ve ilgili klinik kılavuzu) ve
beslenme müdahaleleri.
4. Felaketin tadili
aktivitelerinin sağlanması çerçevesinde değerlendirmeden kolayca
yararlanılabilinmesi.
5. Birleşmiş Milletler
çerçevesinde felakete yanıt ile ilgili eğitim paketinin olması.
6. Erken uyarı
mekanizması ile birlikte enfarktüs hastalıklarının bildirilmesi için bir
sistemin kurulması.
7. Ulusal epidemiyologlar
için salgın hastalıklarına müdahale eğitim paketi.
8. Özellikle TB'nin
DOTS'un yayılmasının çerçevesinde bazı enfeksiyon hastalıklarının zamanında
teşhis edilmesini sağlayacak laboratuvar ağı.
9. Aşı ile önlenebilen
hastalıkların (özellikle kızamığın) denetlenmesi ve bağışıklığın genişletilmesi
ile ilgili eğitim paketi.
C. Sağlık politikası ve diğer gözetim ögeleri
1. Performans gözetim
çerçevesinin, ulusal göstergeler ve çalışmalar paketinin gelişimini de içeren
sağlık sisteminin güçlendirilmesi için sistemin değerlendirilmesi ve izlenmesi.
2. Sağlık sisteminde
gözetimin rolünün ve sorumluluklarının belirlenmesinin rapor edilmesi (örneğin
politika, planlama, düzenleme, koordinasyon, gibi).
3. Tıp alanında ulusal
politikanın geliştirilmesi ve uygulanması.
4. Temel sağlık hizmeti
sistemi aracılığıyla bebek ve çocuk sağlığının geliştirilmesi için ulusal
politikalar ve stratejiler.
5. IMCI safhasının erken
uygulamalarının analizinin rapor edilmesi ve ulusal politika yapıcılara geri
dönüşümün sağlanması.
6. Temel sağlık hizmeti
sistemi aracılığıyla annenin doğum öncesine ve sonrasına ait sağlığının
geliştirilmesi için ulusal politikalar ve stratejiler.
7. Birinci basamaktaki
annenin, doğum öncesi ve sonrasına ait ve bebek sağlığı hizmetlerinin
bütünleştirilmesi için ulusal politikalar ve stratejiler.
8. Sağlık sektörü
içerisinde felaket yönetimi politikasının da yer aldığı ülke strateji planı.
9. Felaket yönetimi
ağının kurulması ile birlikte uluslararası işbirliği.
10. Sürveyans için gözden
geçirilmiş ulusal kılavuzun basımı.
11. Kızamık ve
Kızamıkçığın gelişimi ve yok edilmesi ile ilgili hastalık kontrolünün
hızlandırılması için ulusal planlar.
Gerektiğinde ülke politikaları
ve sistem birimlerinin desteği ile sağlık politikası ve sağlık sistemi
boyutunda ülkedeki tüm işler Stratejik Yardım Ofisi görevlisi tarafından
koordine edilecektir.
TAHMİNİ TOPLAM BÜTÇE: Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) ülke bütçesi 340.000 Amerikan Doları (Düzenli Bütçe)
Yukarıda açıklandığı
üzere, DSÖ, ek fon kaynaklarının temin edilmesi halinde, yukarıdaki öncelikli
alanları desteklemeye devam edecektir. Bu bilgiler anlaşmanın ekinde yer alacak
ve ilave destek oluşturulmasında belirli göstergelerin yansıtılması için iki
yıllık süre boyunca devamlı olarak güncellenecektir.
3. Dünya Sağlık Örgütü ve Türkiye Hükümetinin Taahhütleri
1. DSÖ' nün Taahhütleri
DSÖ, kendi kuralları ve
düzenlemelerine bağlı olarak fonların kullanılabilmesi için yukarıdaki
programın aktif hale getirilmesinin sağlanması konusunda hemfikirdir. Ayrı
anlaşmalar herhangi bir yerel maliyet desteği veya doğrudan finansal
işbirliğinin girdileri ile aynı zamanda sonuçlandırılacaktır.
2. Hükümetin
yükümlülükleri
Hükümet, teknik işbirliği
için gerekli olan tüm personel, materyal, tedarik, ekipman ve yerel harcamaları
sağlayacaktır. Yukarıdaki faaliyetler için fon artırımı aracılığıyla fon
sağlanması konusunda Hükümet teşvik edilir. Bu süreçte DSÖ yardımcı olabilir.