Dönem: 22           Yasama Yılı: 3

 

              T.B.M.M.  (S. Sayısı: 909)

 

Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler ile

Dışişleri Komisyonları Raporları (1/957)

 

                         T.C.

            Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü                25.1.2005

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1033/334

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 12.1.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GEREKÇE

Yaşamakta olduğumuz küresel siyasî ve teknolojik gelişmeler ve her alandaki globalleşme eğilimi sağlığı sınır tanımayan bir konu olarak dünya gündeminin ilk sıralarına yerleştirmiştir. Sağlık sorunlarının yarattığı sınırlar ötesi etkiler bu alanda ülkeler arasında iş ve güç birliğine duyulan ihtiyacı giderek artırmıştır.

Herhangi bir ülkede görülen bir hastalık ulaşımın da artmasıyla çok kısa sürede dünyanın her tarafına hızla yayılabilmektedir. Bu nedenle, ülkeler kendilerine özgü sağlık sorunlarıyla değil genel dünya sağlık sorunlarıyla da ilgilenme durumundadır. Bu noktadan hareketle eski çağlardan günümüze özellikle sağlık alanında ortaya çıkan hastalıkları yok etme, herkesin sağlık seviyesini yükseltme gibi konularda uluslar bir araya gelerek sağlık alanındaki bilgi ve birikimleri bilim süzgecinden geçirdikten sonra ülkelerin ve insanlığın hizmetine sunmaktadırlar.

Bunun yanı sıra insanların sağlığa bakışlarında da büyük değişimler olmuştur. Günümüzde sağlık kavramı eskisine oranla çok daha fazla unsuru içermektedir, sağlık dendiğinde, hasta haklarından çevre sağlığına uzanan geniş bir perspektif karşımıza çıkmakta, bunun doğal bir sonucu olarak da sağlık alanında yapılan uluslararası işbirliği de çeşitlenip derinleşmektedir.

Bütün bu gelişmeleri ve değişmeleri yakından takip eden ve sağlık alanında uluslararası işbirliğinin gerek halkımıza, gerekse tüm insanlığa sağlayacağı yararın bilincinde olan Sağlık Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığının aracılığı ve katkısıyla, ikili düzeyde yabancı devletlerle, çok taraflı düzeyde uluslararası kuruluşlarla işbirliğine özel bir önem vermektedir.

Bu bağlamda sağlık alanında Birleşmiş Milletler (BM) bünyesinde bulunan birçok uluslararası kuruluş ile işbirliği yapılmaktadır. Bu kuruluşlar arasında, en yoğun işbirliği yapılan kuruluş, BM’nin sağlık alanındaki tek ihtisas kuruluşu olan Dünya Sağlık Örgütü’dür (DSÖ).

Sağlık Bakanlığımız, DSÖ ile işbirliğini, her iki yılda bir imzalanan eski adı ile Orta Dönem İşbirliği Programı (MTP), şimdiki adıyla İki Yıllık İşbirliği Anlaşması (BCA) adı altında yürütmektedir. Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe giren söz konusu anlaşmalar çerçevesinde, Sağlık Bakanlığınca yürütülen projelere hem finansal destek hem de bilgi ve deneyimlerin paylaşılması amacıyla teknik destek sağlanmaktadır.

20 Ocak 2004 tarihinde, Sayın Bakanımız Prof. Dr. Recep AKDAĞ ile Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) Avrupa Bölge Direktörü Dr. Marc DANZON tarafından teati yoluyla İmza edilen 2004-2005 BCA kapsamında aşağıda belirtilen projeler yürütülecektir.

1- Sağlık Bakanlığının Gözetim Kapasitesinin Artırılması:

- Sağlık Bakanlığında sağlık sisteminin performansının izlenmesinde artırılmış kapasite ve bunun sağlık politikasıyla birleştirilmesi,

2- Sağlık Finansmanı için, Ödemelerin ve İlaçların da Dahil Olduğu Ulusal Politikaların Geliştirilmesi:

- Risk dağılımının tüm topluma yayılmasını ve kaynakların daha adil ve etkili kullanımını amaçlayan uygun sağlık finansmanı politikasının geliştirilmesi,

- Özellikle ilaçların geri ödeme seçiminde kullanılan ulusal ilaç politikası ve maliyet çevreleme stratejileri.

3- Ana Çocuk Sağlığı Odaklı, Bütünleşmiş ve Güçlendirilmiş Temel Sağlık Hizmetinin Geliştirilmesi:

- Çocuk sağlığı hizmetlerinin aile hekimliği ile birleştirilerek güçlendirilmesi,

- Aile Hekimliği sistemine entegrasyonu İçeren, MPS/PEPC ulusal planının formüle edilmesinde ülkeye teknik destek ve politika desteği.

4- Acil Duruma Hazırlıklı Olma ve Yanıt Verebilme:

- Felaketlere hazır olma, yanıt verme ve felaketlerin yönetiminde artırılmış ülke kapasitesi,

- Felakete hazırlık faaliyet stokları konusunda kapasite artırımının yükseltilmesi

- Felaket yönetiminde ülkeye rol gösterici rolün artması

- Felaket etkilerinin azaltılması ve insani yardım konusunda gelişmiş rehberler.

5- Bulaşıcı Hastalıkların Sürveyansı ve Hastalıklara Yanıt:

- Tüberküloz ve kızamık hastalıklarına özellikle odaklanarak, bulaşıcı hastalıkların denetimi ve kontrolü için ülkelerin stratejilerinin kapasitesinin geliştirilmesi,

- Tüberkülozun denetlenmesi ve (DOTS) uygulamaları için ülkenin kapasitesinin geliştirilmesi

- Kızamığın ve Kızamıkçığın kontrolünün hızlandırılması.

6- İki Yıllık İşbirliği Anlaşmasının ve Öngörülemez Aktivitelerin Operasyonel Desteklenmesi:

- Anlaşmanın uygulanmasının, koordinasyonunun ve gözetiminin geliştirilmesi, uluslararası işbirliğinde istikrarın gelişmesine yardımcı olunması, halk sağlığı acil servis aktiviteleri için fonun kapsamının organize edilmesi, ülke ofisinin fonksiyonun artırılması.

7- Üreme Sağlığı:

- Aile Hekimliği sistemi içerisinde, üreme sağlığı hizmetlerinin güçlendirilmesi ve entegrasyonu,

- Kadın Sağlığı konusundaki ulusal stratejik planın güncellenmesi.

8- Tütün Kontrolü:

- Avrupanın Avrupa Tütün Kontrolü Stratejisi ve hazırlanmış kabul için sunulmuş olan Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesindeki koşullarını yansıtan bir ulusal faaliyet planı ile birlikte ulusal sektörlerarası tütün kontrolü koordinasyon mekanizmasının oluşturulması,

- Tütün Kontrolü Çerçeve Sözleşmesi ilk uygulanan aşamasının onaylanması ve başlatılması.

Söz konusu projeler Sağlık Bakanlığının halihazırda yürüttüğü çalışmalara uluslararası katkı ve destek sağlayacaktır.

Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük MilletMeclisi

Sağlık, Aile, Çalışma ve

Sosyal İşler Komisyonu

Esas No.: 1/957       11.2.2005

Karar No.: 10

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanarak Bakanlar Kurulunca, 25.1.2005 tarihinde Başkanlığınıza sunulan, “Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”, Başkanlığınızca 1.2.2005 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilmiş ve Komisyonumuz 10.2.2005 tarihli dokuzuncu toplantısında Sağlık ve Dışişleri bakanlıkları temsilcilerinin de katılımıyla Tasarıyı inceleyip görüşmüştür.

Tasarı ile Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık İşbirliği Anlaşmasının onaylanması uygun bulunmaktadır.

Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca benimsenmiştir.

Tasarının söz konusu Anlaşmanın onaylanmasını uygun bulan 1 inci maddesi ile yürürlük ve yürütmeye ilişkin 2 ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Dışişleri Komisyonuna sunulmak üzere arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Cevdet Erdöl

Nevzat Doğan

Mehmet Kılıç

 

Trabzon

Kocaeli

Konya

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Kerim Yıldız

Muzaffer R. Kurtulmuşoğlu

Bayram Meral

 

Ağrı

Ankara

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

Remziye Öztoprak

Agah Kafkas

İrfan Rıza Yazıcıoğlu

 

Ankara

Çorum

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

İzzet Çetin

Hüseyin Tanrıverdi

Mahmut Duyan

 

Kocaeli

Manisa

Mardin

 

 

 

(2004 yılında uygulamaya giren bir Kanun,

 

 

 

şimdi görüşülmesi uygun değil)

 

 

 

(Muhalefet şerhi)

 

Üye

Üye

Üye

 

Medeni Yılmaz

İdris Sami Tandoğdu

Feramus Şahin

 

Muş

Ordu

Tokat

 

 

 

(2004 yılında uygulamaya giren Tasarının

 

 

 

şimdi görüşülmesi uygun değil)

 

 

Üye

 

 

 

Alim Tunç

 

 

 

Uşak

 

SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ SAĞLIK BAKANLIĞI VE DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ AVRUPA BÖLGE OFİSİ ARASINDA İKİ YILLIK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.


Dışişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük MilletMeclisi

           Dışişleri Komisyonu

Esas No.: 1/957       16.5.2005

Karar No.: 80

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 12 Mayıs 2005 tarihli 19 uncu toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.

Dünya gündeminin ilk sırasında yer alan sağlık problemleri, bu alanda ülkeler arasında iş ve güç birliğine duyulan ihtiyacı giderek artırmıştır. Bu bağlamda, sağlık alanında Birleşmiş Milletler bünyesinde yer alan Dünya Sağlık Örgütü ile işbirliği yapılmaktadır.

Sağlık Bakanlığı ile Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi arasında her iki yılda bir imzalanan İki Yıllık İşbirliği Anlaşması ile; Sağlık Bakanlığınca yürütülen projelere hem finansal destek, hem de bilgi ve deneyimlerin paylaşılması amacıyla teknik destek sağlanması öngörülmektedir.

Tasarının tümü üzerinde bilgi alınmasını müteakiben maddelerine geçilmesine karar verilmiştir. Tasarı Komisyonumuzca benimsenmiş, 1 inci, 2 nci ve 3 üncü maddeleri ile tümü oybirliği ile aynen kabul edilmiştir.

Komisyonumuzca, Dünya Sağlık Örgütü ile her iki yılda bir imzalanan İki Yıllık İşbirliği Anlaşmasının, (2004-2005) yıllarını kapsadığı ve 2005 yılının bitimine az bir zaman kalması itibariyle Tasarının İçtüzüğün 52 nci maddesine göre öncelikle görüşülmesine karar verilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mehmet Dülger

Eyyüp Sanay

Mustafa Dündar

 

Antalya

Ankara

Bursa

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Metin Yılmaz

Mahmut Koçak

Ramazan Toprak

 

Bolu

Afyonkarahisar

Aksaray

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Edip Uğur

Aziz Akgül

Abdülbaki Türkoğlu

 

Balıkesir

Diyarbakır

Elazığ

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer Gülyurt

Halil Akyüz

Mehmet B. Denizolgun

 

Erzurum

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Şükrü Mustafa Elekdağ

Hüseyin Kansu

Onur Öymen

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Selami Yiğit

Nihat Eri

Süleyman Gündüz

 

Kars

Mardin

Sakarya

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ SAĞLIK BAKANLIĞI VE DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ AVRUPA BÖLGE OFİSİ ARASINDA      İKİ YILLIK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1.- Türkiye Cumhuriyeti adına 20 Ocak 2004 tarihinde imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi Arasında İki Yıllık İşbirliği Anlaşması (2004-2005)”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ SAĞLIK BAKANLIĞI VE DÜNYA SAĞLIK ÖRGÜTÜ AVRUPA BÖLGE OFİSİ ARASINDA      İKİ YILLIK İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR

KANUN TASARISI

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Recep Tayyip Erdoğan

                 Başbakan

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.    Devlet Bak. ve Başb. Yrd. Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

A. Gül A. Şener             M. A. Şahin

Devlet Bakanı Devlet Bakanı         Devlet Bakanı

B. Atalay A. Babacan                  M. Aydın

Devlet Bakanı Devlet Bakanı V.         Adalet Bakanı

G. Akşit A. Babacan                  C. Çiçek

Millî Savunma Bakanı          İçişleri Bakanı         Maliye Bakanı V.

M. V. Gönül A. Aksu                   A. Şener

Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık ve İskân Bakanı  Sağlık Bakanı

H. Çelik Z. Ergezen                 R. Akdağ

Ulaştırma Bakanı V. Tarım ve Köyişleri Bakanı Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

G. Akşit S. Güçlü       M. Başesgioğlu

Sanayi ve Ticaret Bakanı En. ve Tab. Kay. Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı

A. Coşkun M. H. Güler                E. Mumcu

                            Çevre ve Orman Bakanı

                                               O. Pepe


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı

ve

Dünya Sağlık Örgütü

Avrupa Bölge Ofisi

arasında

İki Yıllık İşbirliği Anlaşması

2004/2005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sağlık Bakanlığı adına

     imza                         Tarih             20 Ocak 2004

     isim             Prof. Dr. Recep AKDAĞ             Unvan             Sağlık Bakanı

DSÖ Avrupa Bölge Ofisi adına

     imza                         Tarih             3 Aralık 2003

     isim             Dr. Marc DANZON             Unvan             Bölge Direktörü

İÇİNDEKİLER

 

1. Giriş         9

2. 2004-2005 iki Yıllık İşbirliği Anlaşması         10

    Girişimlerin kategori olarak    16

    A. Sağlık hizmetleri sunumu ("alana teknik müdahaleler")      16

    B. Sağlık sistemi altyapısının geliştirilmesi ("Finansman ve kaynak yaratılması ")                         16

    C. Sağlık politikası ve diğer denetim ögeleri    17

3. DSÖ'nün ve Türk Hükümeti'nin Taahhütleri      20

    1. DSÖ' nün taahhütleri           20

    2. Hükümetin taahhütleri           20


1. Giriş

Bölge Komitesi'nin 50. Oturumu'nda kabul edilen "Hizmetlerin yeni ihtiyaçlara uyarlanması" başlıklı DSÖ Avrupa Bölge Ofisi Ülke Stratejisi (BK50/10), Üye Devletlerden ve DSÖ idari Kurumlarından gelen ülke sağlık ihtiyaçlarının karşılanması ve ülke programlarının etkinliğinin artırılması için ülke çalışmasına odaklanma konusundaki taleplere yanıt vermiştir.

Bu çerçevede, bu belge, 2004-2005 dönemi için Dünya Sağlık Örgütü Avrupa Bölge Ofisi ile Türk Hükümeti arasında imzalanacak olan iki Yıllık işbirliği Anlaşması'nı teşkil etmektedir.

Belge, Türkiye'nin Stratejik Sağlık ihtiyaçları hususunda, ulusal sağlık otoriteleri ve DSÖ'nün bölgesel ve ülkesel düzeyde birbirini izleyen müzakere aşamalarından geçilerek hazırlanmıştır.

Ülke sağlık otoritelerince sunulan ülke sağlık öncelikleri, bu belgeye yön veren sürecin başlangıç noktasını oluşturmaktadır.

Bu ülke sağlık önceliklerine ek olarak, DSÖ Sekreteryası, DSÖ küresel önceliklerini ve politika yönelimlerini, diğer ortaklar tarafından ülkelere yapılan katkıları dikkate alarak 2004-2005 dönemi için DSÖ ülke işbirliği önceliklerini belirlemiştir. Bu işbirliği öncelikleri daha sonra DSÖ Avrupa bölgesi önceliklerine yansıtılmıştır.

Ortak işbirliği öncelikleri, ülke sağlık otoriteleri ile gözden geçirilmiş ve bu önceliklerin tüm öncelik alanlarında Türkiye ile işbirliğinin üç boyutu uyarınca bu iki Yıllık işbirliği Anlaşması'nda sunulması hususunda fikir birliğine varılmıştır. Bu üç temel boyut ya da işler:

1. Sağlık hizmetlerinin sunumu (alana teknik müdahaleler)

2. Sağlık sistemi altyapısının geliştirilmesi (finansman ve kaynak yaratılması),

ve

3. Sağlık politikası ve diğer denetim ögeleri.

Bu girişimin, işbirliğini arttıracağı ve Türkiye'nin sağlık sistemi ve sağlığın geliştirilmesi konularında ihtiyaç duyulan farklı işlevlerin daha iyi dengelenmesinde yardımcı olacağı düşünülmektedir. İki Yıllık işbirliği Anlaşması'nın etkinliğinin arttırılması için, ülke sağlık otoritelerinin BCA'nin bu üç boyutuna ilişkin olarak bazı odak noktaları belirlemesi önerilmektedir.

Anlaşma'da yer alan her işbirliği önceliği için, DSÖ Sekreteryası, ülke muhatapları ile yürütülen müzakereler sonucunda üzerinde anlaşılan bir ya da daha fazla beklenen ülke sonuçları belirlemiştir. Her beklenen ülke sonucu, DSÖ'nün 2004-2005 Bütçe Programı'nda sunulan DSÖ'NÜN BEKLENEN KÜRESEL SONUCU ile bağlanmaktadır. Beklenen ülke sonuçları, ülke programlarına yapılan fon tahsisinin ilk aşamasını oluşturmaktadır. DSÖ Sekreteryası'nın kendi faaliyetlerinin bir sonucu olarak başarabilmeyi beklediği şeyleri ifade ettiler.

Detaylı bir ülke programı çalışma planı (detaylı faaliyetler), acilen oluşturulacak ve beklenen ülke sonuçlarından sorumlu DSÖ yetkilileri ve ülke muhataplarından sorumlu kişiler ile müzakere edilecektir. Bu çalışma planı her beklenen ülke sonucuna eklenecek ve ürün veya hizmetler, bütçe, temel göstergeler ve hedef değerler, sorumlu DSÖ görevlisi, ülke muhatabı, ortaklar tarafından yapılan katkılar, yapıtaşları, faaliyetler ve uygulama çizelgesi ile ilgili gerekli detaylar belirlenecektir. Etkin uygulama 2004-2005 döneminin başında hayata geçirilecektir.

Anlaşma dahilindeki DSÖ bütçe tahsisleri için, DSÖ Düzenli Bütçesi ve diğer kaynaklardan gelen ve ülke düzeyinde harcanacak olan kaynaklar için bir tavan belirlenmiştir. "Ülkelerarası faaliyetler" olarak belirlenen ve Türkiye'yi de kapsayan faaliyetler ayrıca Türkiye ile işbirliği için yapılan bu tek bütçeye de dahil edilecektir. Bir başka deyişle, BCA içinde yer alan fonlar, Bölge Ofisi'nin ülkelerle olan işbirliği ve beklenen sonucun bu fonları almak için tek yol olduğu çalışma planları yazışmalarının uygulanması için tahsis edilen Örgüt fonlarıdır.

Ülke programı çalışma planının içeriği tüm dönemlere ve bu Anlaşma'nın ruhuna uymaktadır. Ancak, her iki taraf, ülkede sağlık durumundaki değişiklikler, iki yıllık süre boyunca ortaya çıkan acil ihtiyaçlar, mutabık kılınan faaliyetlerin yeterli bir şekilde uygulanması için Bölge Ofisi dahilinde yapılacak değişiklikler ya da artan fonlar gibi düzeltmeler yapabileceklerdir.

Bu Anlaşma şartlarında herhangi bir değişikliğin yapılabilmesi ve çalışma planının içeriğinin değiştirilebilmesi için, Anlaşma'nın ruhuna saygı gösteren ve etkin kırılganlığı sağlayabilecek basit bir mekanizma geliştirilebilir ve kurulabilir.

Bir sonraki anlaşma, DSÖ Avrupa Bölge Ofisi ve Türkiye arasında ortak bir anlaşma oluşturulurken değiştirilebilecek bir çerçeve olarak düşünülmektedir. Daha açık bir ifadeyle, Anlaşma şartlarında herhangi bir değişikliğin kabul edilmesi ya da yürürlüğe girmesi için her iki tarafın bir anlaşma yapması gerekmektedir. Ülke programı çalışma planını değiştirmek için beklenen ülke sonucu düzeyinde DSÖ Sekreteryası ile Ülke muhatabı arasında bir anlaşma yapılmalıdır. DSÖ muhatapları, ilgili çalışma alanının beklenen sonuç yöneticisinin yanı sıra DSÖ ülke temsilcisi ve uygun olan diğer görevlileri içerir.

Uygun finansman eksikliği nedeniyle bu aşamaya dahil edilmeyen sağlığa ilişkin mevcut öncelik alanlarını ve/veya faaliyetlerini eklemek için Anlaşma'nın diğer kaynaklardan gelecek katkılara ve gelecekteki gelişmelere açık bir temel oluşturduğu ayrıca vurgulanmalıdır. Özellikle EURO, "bir DSÖ" ilkesinden hareketle ülkelerin etkin girişimlerinin artırılması için Cenevre'deki Genel Merkez ile koordinasyonu kolaylaştıracaktır.

Sonuç olarak, ilerleme ve Türkiye'de yürütülecek olan faaliyetlerin güncellenmesi, iki yıllık dönem süresince yapılacak seyahatler, görüşmeler, yazışmalar yoluyla tartışılacaktır.

2. 2004-2005 İki Yıllık İşbirliği Anlaşması

Yukarıda belirtilen Türkiye ve Avrupa Bölge Ofisi arasındaki müzakerelerin ardından, aşağıdaki alanlar işbirliği için öncelik alanları olarak belirlenmiştir:

1. Türkiye’nin sağlık reformları ile bağlantılı izleme ve değerlendirmenin güçlendirilmesi için Sağlık Bakanlığı Denetim kapasitesinin artırılması.

2. Sağlık finansmanı için ilaçların da dahil olduğu ulusal politikaların geliştirilmesi.

3. Ana çocuk sağlığı odaklı, bütünleşmiş ve güçlendirilmiş temel sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi.

4. Acil duruma hazırlıklı olma ve yanıt verebilme.

5. Tüberküloz ve kızamık üzerine odaklı bulaşıcı hastalıklar sürveyansı.

İki yıllık dönem süresince daha fazla fon sağlanabilirse aşağıdaki önceliklere de yer verilecektir.

. Üreme sağlığı

. Tütün kontrolü

Detaylı öncelikler aşağıda sıralanmıştır:

 

 

 

 

 

 

Öncelik # 1: Sağlık Bakanlığının Gözetim Kapasitesinin Artırılması


Fonlar: 100.000 $ (Düzenli Bütçe) - EURO' dan Sorumlu Teknik Ünite: Bulaşıcı hastalıkların denetlenmesi ve hastalıklara yanıt

EURO' da ilgili Teknik Ünitenin: Tüberkülozun kontrolü, aşı ile önlenebilen hastalıklar ve bağışıklık

Öncelik # 6: iki yıllık işbirliği anlaşmasının ve öngörülmeyen aktivitelerin operasyonel desteklenmesi

 

 

 

 

Kategorilerine Göre Müdahalenin Özeti

A. Sağlık hizmetleri tedariki ("alana teknik müdahaleler")

1. Hamileliği güvenli hale getirme (MPS/ PEPC) ulusal planı.

2. Stratejilerin geliştirilmesinin ve test edilmesinin sağlık sisteminde, anne ve çocuk sağlığı gelişimi ile ilgili aile ve toplumsal uygulamaların geliştirilmesini sağlamak.

3. Felaket yönetimi aktiviteleri için odak noktasının bulunmasının ve koordinasyonun sağlanması.

4. Mevcut tıbbi ilk yardım malzemelerinin stoklanması.

5. Felaket yönetimi ve teknik yayımlar için kılavuz.

6. Salgın hastalıklara ve ortaya çıkan enfeksiyon tehditlerine karşı erken teşhis, araştırma ve soruna karşın yanıt verebilme kapasitesini de içeren ulusal bulaşıcı hastalıkları sürveyans sistemi için değerlendirmeler ve tavsiyeler.

B. Sağlık sistemi altyapısının geliştirilmesi ("finansman ve kaynak")

1. Birliğin dağılmasının azaltılmasını sağlayacak kapsayıcı ulusal sağlık finansman politikasının oluşturulması.

2. Etkin maliyet prensibi entegre edilmiş bebek ve çocuk sağlık paketi (ve ilgili klinik kılavuzu) ve beslenme müdahaleleri (bağışıklamayı da içeren).

3. Fiyat-fayda prensibi entegre edilmiş anne ve yenidoğan sağlık paketi (ve ilgili klinik kılavuzu) ve beslenme müdahaleleri.

4. Felaketin tadili aktivitelerinin sağlanması çerçevesinde değerlendirmeden kolayca yararlanılabilinmesi.

5. Birleşmiş Milletler çerçevesinde felakete yanıt ile ilgili eğitim paketinin olması.

6. Erken uyarı mekanizması ile birlikte enfarktüs hastalıklarının bildirilmesi için bir sistemin kurulması.

7. Ulusal epidemiyologlar için salgın hastalıklarına müdahale eğitim paketi.

8. Özellikle TB'nin DOTS'un yayılmasının çerçevesinde bazı enfeksiyon hastalıklarının zamanında teşhis edilmesini sağlayacak laboratuvar ağı.

9. Aşı ile önlenebilen hastalıkların (özellikle kızamığın) denetlenmesi ve bağışıklığın genişletilmesi ile ilgili eğitim paketi.

C. Sağlık politikası ve diğer gözetim ögeleri

1. Performans gözetim çerçevesinin, ulusal göstergeler ve çalışmalar paketinin gelişimini de içeren sağlık sisteminin güçlendirilmesi için sistemin değerlendirilmesi ve izlenmesi.

2. Sağlık sisteminde gözetimin rolünün ve sorumluluklarının belirlenmesinin rapor edilmesi (örneğin politika, planlama, düzenleme, koordinasyon, gibi).

3. Tıp alanında ulusal politikanın geliştirilmesi ve uygulanması.

4. Temel sağlık hizmeti sistemi aracılığıyla bebek ve çocuk sağlığının geliştirilmesi için ulusal politikalar ve stratejiler.

5. IMCI safhasının erken uygulamalarının analizinin rapor edilmesi ve ulusal politika yapıcılara geri dönüşümün sağlanması.

6. Temel sağlık hizmeti sistemi aracılığıyla annenin doğum öncesine ve sonrasına ait sağlığının geliştirilmesi için ulusal politikalar ve stratejiler.

7. Birinci basamaktaki annenin, doğum öncesi ve sonrasına ait ve bebek sağlığı hizmetlerinin bütünleştirilmesi için ulusal politikalar ve stratejiler.

8. Sağlık sektörü içerisinde felaket yönetimi politikasının da yer aldığı ülke strateji planı.

9. Felaket yönetimi ağının kurulması ile birlikte uluslararası işbirliği.

10. Sürveyans için gözden geçirilmiş ulusal kılavuzun basımı.

11. Kızamık ve Kızamıkçığın gelişimi ve yok edilmesi ile ilgili hastalık kontrolünün hızlandırılması için ulusal planlar.

Gerektiğinde ülke politikaları ve sistem birimlerinin desteği ile sağlık politikası ve sağlık sistemi boyutunda ülkedeki tüm işler Stratejik Yardım Ofisi görevlisi tarafından koordine edilecektir.

TAHMİNİ TOPLAM BÜTÇE: Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) ülke bütçesi 340.000 Amerikan Doları (Düzenli Bütçe)

 

 

 

 

Yukarıda açıklandığı üzere, DSÖ, ek fon kaynaklarının temin edilmesi halinde, yukarıdaki öncelikli alanları desteklemeye devam edecektir. Bu bilgiler anlaşmanın ekinde yer alacak ve ilave destek oluşturulmasında belirli göstergelerin yansıtılması için iki yıllık süre boyunca devamlı olarak güncellenecektir.

3. Dünya Sağlık Örgütü ve Türkiye Hükümetinin Taahhütleri

1. DSÖ' nün Taahhütleri

DSÖ, kendi kuralları ve düzenlemelerine bağlı olarak fonların kullanılabilmesi için yukarıdaki programın aktif hale getirilmesinin sağlanması konusunda hemfikirdir. Ayrı anlaşmalar herhangi bir yerel maliyet desteği veya doğrudan finansal işbirliğinin girdileri ile aynı zamanda sonuçlandırılacaktır.

2. Hükümetin yükümlülükleri

Hükümet, teknik işbirliği için gerekli olan tüm personel, materyal, tedarik, ekipman ve yerel harcamaları sağlayacaktır. Yukarıdaki faaliyetler için fon artırımı aracılığıyla fon sağlanması konusunda Hükümet teşvik edilir. Bu süreçte DSÖ yardımcı olabilir.