Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 838)
Hakkâri İli ve Çevresinde 25.1.2005 Tarihinde Meydana Gelen Deprem Afeti Hakkında Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Plan ve Bütçe Komisyonları Raporları (1/990)
T.C.
Başbakanlık 7.3.2005
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1074/1047
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca hazırlanan ve
Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 7.3.2005 tarihinde kararlaştırılan
“Hakkâri İli ve Çevresinde 25.1.2005 Tarihinde Meydana Gelen Deprem Afeti
Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
25.1.2005 tarihinde Hakkâri İli ve
çevresinde meydana gelen deprem afetinin etkilediği; il, ilçe ve
beldelerin belediye ve mücavir alan
sınırları dışında kalan "kırsal" alanlardaki afetzedelere ait
yıkık-ağır ve orta hasar görmüş konut, işyeri ve ahırlara ilişkin hasarların
karşılanmasına yönelik hizmetler Bakanlığımızca 7269 sayılı Kanun çerçevesinde
yürütülmektedir.
Bununla birlikte aynı yöredeki belediye ve
mücavir alan sınırları içinde bulunan
yıkık-ağır ve orta hasar görmüş konut ve işyeri sahibi afetzedelere
mevcut mevzuat çerçevesinde Bakanlığımızca herhangi bir yardım
yapılamamaktadır.
Bölge halkının ekonomik güçlerinin
depremin meydana getirdiği kayıpları karşılamaya yetmemesi sebebiyle,
Anayasa’da ifadesini bulan sosyal devlet ilkesi de gözetilerek, bölge halkının
ekonomik ve sosyal bakımdan daha fazla mağdur olmalarının önüne geçilmesi,
konutları yıkılanların açıkta kalmamaları, bu arada işyeri yıkılanların
mağduriyetlerinin giderilmesi, bölgede ekonomik ve sosyal hayatın normal
şekilde devamının sağlanması için,
kanuni düzenleme yapılması zarureti hâsıl olmuştur.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Maddede, 25.1.2005 tarihinde
Hakkâri İli ve çevresinde meydana gelen deprem afeti nedeniyle, belediye ve
mücavir alan sınırları içindeki yıkık-ağır hasarlı konut ve işyeri sahibi
afetzedeler için konut ve işyeri yaptırılması, orta hasarlı konut ve işyeri
sahibi afetzedelere onarım ve güçlendirme
kredisi verilmesi amaçlanmış, bu
işler için gerekli kaynağın ne şekilde sağlanacağı düzenlenerek, Kanunun
uygulanmasına ilişkin esas ve usulleri düzenleyen yönetmeliğin yapılmasında
Bayındırlık ve İskân Bakanlığına yetki verilmiştir.
Madde 2.- Maddede, afetzedeler için
yaptırılacak konut ve işyerlerine ilişkin arsaların temini hususu
düzenlenmiştir.
Madde 3.- Maddede, bu Kanunun 2 nci
maddesi ile elde edilen arsa ve arazilerle yeniden inşa edilecek ve onarılacak
alt ve üst yapılarla ilgili işlemlerin her türlü vergi, resim, harç, fon,
pay, vb. muaf olması amaçlanmış;
yapılacak işlerin yılı içinde tamamlanarak afetzedelere teslim edilebilmesi
için de, bu madde kapsamındaki işler 4734 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sayılmıştır.
Madde 4.- Yürürlük maddesidir.
Madde 5.- Yürütme maddesidir.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve
Turizm
Komisyonu 17.3.2005
Esas No.: 1/990
Karar No.: 65
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlıkça 7.3.2005 tarihinde TBMM
Başkanlığına sunulan, Başkanlığınızca 10.3.2005 tarihinde Komisyonumuza tali
olarak havale edilen "Hakkâri İli ve Çevresinde 25.1.2005 Tarihinde
Meydana Gelen Deprem Afeti Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun
17.3.2005 tarihli 30 uncu Birleşiminde Bayındırlık ve İskân ve Maliye Bakanlıkları
temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;
25.1.2005 tarihinde Hakkâri İli ve
çevresinde meydana gelen deprem afetinin etkilediği; il, ilçe ve beldelerin
belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan "kırsal" alanlardaki
afetzedelere ait yıkık-ahır ve orta hasar görmüş konut, işyeri ve ahırlara
ilişkin hasarların karşılanmasına yönelik hizmetlerin Bayındırlık ve İskan
Bakanlığınca 7269 sayılı Kanun çerçevesinde yürütüldüğü,
Aynı yöredeki belediye ve mücavir alan
sınırları içinde bulunan yıkık-ağır ve orta hasar görmüş konut ve işyeri sahibi
afetzedelere mevcut mevzuat çerçevesinde Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca
herhangi bir yardımın yapılamadığı,
Bölge halkının ekonomik güçlerinin
depremin meydana getirdiği kayıpları karşılamaya yeterli olmaması nedeniyle,
Anayasada ifadesini bulan sosyal devlet ilkesi de gözetilerek, bölge halkının
ekonomik ve sosyal bakımdan daha fazla mağdur olmalarının önüne geçilmesi,
konutları yıkılanların açıkta kalmamaları, bu arada işyeri yıkılanların
mağduriyetlerinin giderilmesi, bölgede ekonomik ve sosyal hayatın normal
şekilde devamının sağlanması amacıyla kanuni düzenleme yapılmasının zorunlu
olduğu,
Anlaşılmaktadır.
Tasarının tümü üzerinde yapılan
görüşmelerde;
Bayındırlık ve İskân Bakanı Sayın Zeki
Ergezen özetle;
- Zorunlu Deprem Sigortası ile ilgili
yasaya göre Bakanlık olarak sadece köylerde düzenlemeye gidebildiklerini,
belediye hudutları içinde doğal afetler sonrasında çözüm getirme noktasında
olamadıklarını,
- Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra
Toplu Konut İdaresi Başkanlığının elindeki veya yaptıracağı konutlardan
faydalanılacağını,
- Afet bölgesinde inşaat sezonunun kısıtlı
bir zamanı kapsaması nedeniyle, bu Tasarının bir an önce yasalaşmasının önemli
olduğunu,
İfade etmiştir.
Daha sonra bazı Komisyon üyelerince her
deprem sonrası o bölgeye mahsus düzenleme yapmak yerine, doğal afetler sonrası
yapılacak iş ve işlemlere ilişkin genel bir düzenlemenin yapılmasının gerektiği
yönünde görüşlere yer verilmiştir.
Müteakiben Tasarının maddelerinin
görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci maddesi;
Birinci fıkrasında; Hakkâri İli ve
çevresine ek olarak Bingöl İli Karlıova İlçesi ve çevresinde 12-14.3.2005
tarihinde meydana gelen depremin etkilediği Bingöl'ün Karlıova ve Erzurum'un
Çat ilçelerinin afetzedelerinin mağduriyetlerini de gidermek amacıyla
değişiklik yapılmak suretiyle,
Bu maddenin sonuna, bu Tasarının
kanunlaşması halinde yürürlüğe girdiği tarihten sonraki depremleri de kapsaması
amacıyla yeni bir fıkra eklenmek suretiyle,
Kabul edilmiştir.
Tasarının 2 ve 3 üncü maddeleri
Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Tasarıya yeni bir çerçeve 4 üncü madde
ihdası yapılmıştır.
Bu madde ile, 15.5.1959 tarihli ve 7269
sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak
Yardımlara Dair Kanunun 40 ıncı
maddesinin altıncı fıkrası günümüz koşullarına uygunluk sağlanması amacıyla
değiştirilmiştir.
Tasarıya yeni bir çerçeve 5 inci madde
ihdası yapılarak;
Erzurum İli Ilıca İlçesi Pulur çayı
kenarında sel tehdidi altında bulunan konut ve işyerlerinin nakledilmesine
imkân sağlamak amacıyla 17.3.2004 tarihli ve 5234 sayılı Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun geçici 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasından sonra gelmek üzere yeni bir fıkra eklenmiştir.
Tasarının 4 üncü maddesi 6, 5 inci maddesi
7 nci madde olarak aynen kabul edilmiştir.
Tasarının adı, yukarıda belirtilen
değişiklikler sonrasında "Hakkâri, Bingöl-Karlıova ve Çevresi ile Erzurum-Çat'ta
Meydana Gelen Deprem Afetleri Hakkında
ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı"
şeklinde değiştirilmiştir.
Komisyon Başkanlığına verilen redaksiyon
yetkisi dahilinde Tasarının yeni metni oluşturulmuştur.
Raporumuz, havalesi gereği Esas Komisyon
olan Plan ve Bütçe Komisyonuna tevdi
edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Naci Aslan |
|
|
Gaziantep |
Ankara |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
|
|
Bursa |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mevlüt Coşkuner |
Ali İbiş |
Nusret Bayraktar |
|
|
Isparta |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Erdal Karademir |
Abdürrezzak Erten |
Mehmet Yıldırım |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kastamonu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Niyazi Özcan |
Abdülkadir Kart |
Recep Yıldırım |
|
|
Kayseri |
Rize |
Sakarya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Orhan Taş |
Hasan Güyüldar |
Halil Kaya |
|
|
Sivas |
Tunceli |
Van |
BAYINDIRLIK, İMAR,
ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
HAKKÂRİ,
BİNGÖL-KARLIOVA VE ÇEVRESİ İLE ERZURUM-ÇAT'DA MEYDANA GELEN DEPREM AFETLERİ HAKKINDA
VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Hakkâri İli ve çevresinde
25.1.2005 tarihinde, Bingöl İli
Karlıova İlçesi ve çevresi ile Erzurum İli Çat İlçesinde 12-14.3.2005
tarihlerinde meydana gelen deprem afetleri nedeniyle Bayındırlık ve İskân
Bakanlığı fen heyetleri tarafından belediye sınırları ile mücavir alanlarında
belirlenen yıkık veya ağır hasarlı konut ve işyeri sahibi afetzedeler için
konut, işyeri ve her türlü alt yapı ve sosyal donatılar Başbakanlık Toplu Konut
İdaresi Başkanlığı tarafından yapılacak veya yaptırılacaktır. Yapılan veya
yaptırılan konut, işyeri ve her türlü alt yapı ve sosyal donatılar Başbakanlık
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı arasında düzenlenen bir protokol ile
afetzedelere verilmek üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığına devredilir. Orta
hasarlı olduğu tespit edilen konut veya işyeri sahibi afetzedelere ise
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından onarım işleri için kredi verilebilir.
Söz konusu işler için gerekli giderler
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesinde yer alan afet tertiplerine ödenek
aktarmak suretiyle karşılanır. Bu şekilde sağlanan kaynaktan bilahare
Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığına aktarma yapılır.
Bu Kanundan yararlanacakların
belirlenmesi, kredilerin kullandırılması, geri dönüşü, yapılacak olan konut ve
işyerlerinin afetzedelere tahsisine ilişkin usul ve esaslar Bayındırlık ve
İskân Bakanlığı tarafından çıkarılacak Yönetmelikle belirlenir. Bu Kanunun
yürürlüğe girmesinden sonra yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar, meydana gelen
deprem afetlerinde de bu Kanun ile
diğer Kanunların ilgili hükümleri uygulanır.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3 ncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
MADDE 4.- 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı
Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara
Dair Kanunun 40 ıncı maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"İlk taksit, ihaleli ve emanet işlerinde inşaatların
bitirilip hak sahiplerine teslimi tarihinden itibaren iki yıl sonra, Evini
Yapana Yardım Yönteminde ve orta hasarlı konut ve işyerlerinin onarımında ise,
son kredi diliminin hak sahibine ödendiği tarihten itibaren iki yıl sonra
başlar."
MADDE 5.- 17.3.2004 tarihli ve 5234 sayılı
Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun
Geçici 6 ncı maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki fıkrasından sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Erzurum İli Ilıca İlçesi Pulur çayı
kenarında sel afetinden etkilenen ve ileride meydana gelebilecek sel
afetlerinden zarar görebilecek 493 konut ve işyeri, Bayındırlık ve İskân
Bakanlığınca tespit edilecek yere nakledilir. Nakledilen konutlar hakkında 7269
sayılı Kanun kapsamında afetzedelik ve hak sahipliği hükümleri uygulanır. Bu
konut ve işyerlerinin yapımı için
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı gerektiğinde Başbakanlık Toplu Konut İdaresi
Başkanlığının görevlendirilmesi için
talepte bulunabilir. Tamamlanan konutlar hak sahiplerine Bayındırlık ve
İskân Bakanlığınca teslim edilir."
MADDE 6.- Tasarının 4 üncü maddesi
6 ncı madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 7.- Tasarının 5 inci maddesi 7 nci
madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Plan ve
Bütçe Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu 23.3.2005
Esas No.: 1/990
Karar No.: 26
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca
hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 7.3.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 10.3.2005
tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonuna, esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 1/990 esas
numaralı "Hakkâri İli ve Çevresinde 25.1.2005 Tarihinde Meydana Gelen
Deprem Afeti Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 22.3.2005 tarihinde
yaptığı 40 ıncı birleşiminde, Hükümeti temsilen Bayındırlık ve İskân Bakanı
Zeki Ergezen ile Maliye Bakanlığı, Bayındırlık ve İskân Bakanlığı, Hazine
Müsteşarlığı ve Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığı temsilcilerinin
katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.
Bilindiği gibi; ülkemizde zorunlu deprem
sigortası, 4452 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak 25.11.1999 tarihli
ve 587 sayılı Zorunlu Deprem
Sigortasına Dair Kanun Hükmünde Kararname ile düzenlenmiştir. Bu Kanun Hükmünde
Kararname ile öngörülen zorunlu deprem sigortasına, kamu kurum ve kuruluşlarına
ait binalar ile köy yerleşik alanlarında yapılan binalar hariç, 634 sayılı Kat
Mülkiyeti Kanunu kapsamındaki bağımsız bölümler, tapuya kayıtlı ve özel
mülkiyete tabi taşınmazlar üzerinde mesken olarak inşa edilmiş binalar, bu
binaların içinde yer alan ve ticarethane, büro ve benzeri amaçlarla kullanılan
bağımsız bölümler ile doğal afetler nedeniyle Devlet tarafından yaptırılan veya
verilen kredi ile yapılan meskenler tabidir. Bu Kanun Hükmünde Kararname
dışında kalan köylerde ve kırsal alanlarda
ise 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak
Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun hükümleri tatbik edilmektedir.
Uygulamada, gerek 587 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnameden kaynaklanan sorunlardan, gerekse vatandaşların zorunlu
deprem sigortası yaptırma konusunda gerekli hassasiyete sahip olmamasından
dolayı, belediye ve mücavir alan sınırları içerisinde kalan yerlerde meydana
gelen depremlerin zararlarının bu Kanun Hükmünde Kararname çerçevesinde giderilmesi
mümkün olmamakta ve oluşan zararların karşılanması için münferit kanuni
düzenlemeler yapılmaktadır.
25.1.2005 tarihinde Hakkâri İli ve
çevresinde meydana gelen deprem afetinin etkilediği yerleşim yerlerinden belediye ve mücavir alan sınırları dışında
kalan kırsal alanlardaki afetzedelere ait yıkılmış veya ağır ve orta hasar
görmüş konut, işyeri ve ahırlara ilişkin hasarların giderilmesi 7269 sayılı
Kanun çerçevesinde yürütülmektedir. Ancak aynı yöredeki belediye ve mücavir
alan sınırları içinde bulunan yıkılmış
veya ağır ve orta hasar görmüş konut ve işyeri sahibi afetzedelere mevcut
mevzuat çerçevesinde Devlet tarafından herhangi bir yardım yapılamamaktadır.
Bölge halkının ekonomik güçlerinin
depremin meydana getirdiği kayıpları karşılamaya yetmemesi sebebiyle, Anayasada
ifadesini bulan sosyal devlet ilkesi de gözetilerek, bölge halkının ekonomik ve
sosyal bakımdan daha fazla mağdur olmalarının önüne geçilmesi, konutları
yıkılanların açıkta kalmamaları, bu arada işyerleri yıkılanların mağduriyetlerinin
giderilmesi, bölgede ekonomik ve sosyal hayatın normal şekilde devamının
sağlanması için, kanuni düzenleme
yapılması zarureti hâsıl olmuştur.
Tasarının geneli üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Sosyal devlet ilkesinin gereği olarak
doğal afetlerden mağdur olmuş vatandaşların ihtiyaçlarının karşılanması
gerektiği, bu doğrultuda hazırlanan Tasarının olumlu karşılandığı,
- Türkiyenin bir deprem kuşağı içinde
bulunduğu gerçeğinden hareketle başta İstanbul olmak üzere deprem riskinin
fazla olduğu yörelerde kredi verilmesi dahil, binaların
sağlamlaştırılmasına yönelik çeşitli
önlemlerin hayata geçirilmesi gerektiği,
- Denizli İli Buldan İlçesinde 26.7.2003
tarihinde meydana gelen depremin zararlarının da bu Tasarı kapsamında
giderilmesi amacıyla düzenleme yapılmasının sosyal devlet ilkesinin gereği olduğu,
- Zorunlu deprem sigortası sisteminin
vatandaşların ihtiyaçlarını karşılamaktan uzak bir şekilde oluşturulduğu, bu
sistemin uygulanabilir hale getirilmesinin olası depremlerin zararlarının daha
etkili giderilmesine katkı sağlayacağı,
-
Depremlerin zararlarının giderilmesine yönelik olarak her depremden
sonra münferit kanuni düzenleme yapmak yerine, kalıcı ve sağlıklı önlemler
içeren düzenlemeler yapılması
gerektiği,
Şeklindeki görüş ve önerileri müteakip
Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda ise;
Zorunlu Deprem Sigortası ile ilgili Kanun
Hükmünde Kararnameye göre Bayındırlık
ve İskân Bakanlığının sadece köylerde
7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle
Yapılacak Yardımlara Dair Kanun hükümleri çerçevesinde hizmet sunabildiği,
belediye hudutları içinde doğal afetler sonrasında çözüm getirme noktasında
kanuni düzenlemeye ihtiyaç bulunulduğu,
- İstanbul ve çevresinde olası depreme
karşı depremin zararlarını en aza indirmeye yönelik çalışmaların Devletin
imkânları doğrultusunda devam ettiği,
- Bu çerçevede hastaneler ve okullar başta
olmak üzere kamu binalarının depreme karşı güçlendirilmesine yönelik
çalışmaların ivedilikle yürütüldüğü, ancak yılların ihmali sorunların kısa
sürede tamamlanmasının mümkün olmadığı,
- Sadece İstanbul ile sınırlı olmayan,
bütün deprem riski taşıyan illeri
kapsayan kapsamlı bir kentsel dönüşüm kanun tasarısı hazırlıklarının
devam ettiği, bu tasarının kanunlaşması ile doğal afetlerin risklerinin en aza
indirilmesine ve olası zararlarının giderilmesine yönelik kalıcı bir düzenleme
yapılmış olacağı,
İfade edilmiştir.
Geneli üzerinde yapılan görüşmeleri
müteakip Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddeler üzerindeki
görüşmelerin tali komisyon olan Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonunun kabul ettiği metin üzerinden yapılması kabul edilmiştir.
Tali Komisyon Metninin;
- 1 inci maddesi; birinci fıkrasına,
Denizli İli Buldan İlçesinde 26.7.2003 tarihinde meydana gelen depremin
zararlarının giderilmesi amacıyla fıkranın başına "Denizli İli Buldan
ilçesi ve çevresinde 26.7.2003 tarihinde," ibaresinin eklenmesi, bu
doğrultuda Tasarının başlığının yeniden düzenlenmesi, aynı fıkraya, afetzedelerin
ihtiyacı olan konutların daha kısa sürede inşaa edilerek afetzedelere teslimi
için konut, işyeri ve her türlü alt yapı ve sosyal donatıların Başbakanlık
Toplu Konut İdaresi Başkanlığı yanında Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca da
yapılması veya yaptırılması amacıyla "Başbakanlık Toplu Konut İdaresi
Başkanlığı tarafından yapılacak veya yaptırılacaktır." ibaresinden önce gelmek üzere
"Bayındırlık ve İskân Bakanlığı veya" ibaresinin, bu değişiklik doğrultusunda
uygulamaya açıklık kazandırılması amacıyla ikinci cümlesinin başına
"Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından" ibaresinin
eklenmesi, ikinci fıkrasında, ödenek sağlama ve kaynak aktarma ile ilgili
ifadelerin bütçe tekniğine uygun hale getirilmesi, madde metninin kanun tekniği
yönünden ve imla hatalarının düzeltilmesi amacıyla redaksiyona tabi tutulması
suretiyle,
- 2 nci maddesi; metinde atıfta bulunulan
"15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Kanunun" ibaresinin "7269
sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak
Yardımlara Dair Kanunun" şeklinde
değiştirilmesi suretiyle redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- 3 üncü maddesi; aynen,
- çerçeve 4 üncü maddesi; aynen,
- çerçeve 5 inci maddesi; madde
çerçevesinin ve bu çerçeve madde ile 5234 sayılı Kanunun geçici 6 ncı maddesine
ikinci fıkra olarak eklenmesi öngörülen fıkranın, ifadeye açıklık kazandırmak
amacıyla redaksiyona tabi tutulması suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 6 ve 7 nci
maddeleri ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Ayrıca,
Tasarının başlığı kanunların hazırlanmasında uygulanan esaslar
doğrultusunda yeniden düzenlenmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak
üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Zekai Özcan |
Osman Kaptan |
M. Mesut Özakcan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Aydın |
|
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
Ahmet İnal |
|
|
Balıkesir |
Balıkesir |
Batman |
|
|
(Ayrışık
oy yazımız ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman Nuri Filiz |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
|
|
Denizli |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
Bülent Baratalı |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fazıl Karaman |
Y. Selahattin Beyribey |
Mustafa Elitaş |
|
|
İzmir |
Kars |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
Muzaffer Baştopçu |
|
|
Kayseri |
Kırşehir |
Kocaeli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Fehmi Kinay |
Muharrem Doğan |
Mustafa Özyürek |
|
|
Kütahya |
Mardin |
Mersin |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Gürol Ergin |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
|
|
Muğla |
Muğla |
Nevşehir |
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cemal Uysal |
İmdat Sütlüoğlu |
M. Ergun Dağcıoğlu |
|
|
Ordu |
Rize |
Tokat |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Enis Tütüncü |
Faruk Nafiz Özak |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
Tekirdağ |
Trabzon |
Trabzon |
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ekte) |
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
AYRIŞIK OY
Türkiye deprem kuşağında yer alan bir
ülkedir. Dolayısıyla deprem konsunda daha kalıcı ve sağlıklı önlemler almak
gerekmektedir. Ama maalesef bugüne değin hükümetler, deprem öncesi önlem almak
yerine, deprem gerçekleştikten, can ve mal kaybı olduktan sonra önlem almayı
alışkanlık haline getirmişlerdir.
Bu çerçevede tasarıya baktığımızda, bu
amacın mevcut Hükümet açısından da değişmediği, tasarıda, sadece deprem sonrası
önlemlere dönük düzenlemelere yer verildiği görülmektedir. Daha açık bir
ifadeyle, tasarının köklü ve kalıcı önlemler almak gibi bir amacının
bulunmadığı, sadece “günü kurtarma tasarısı” olarak Parlamentoya sunulduğu
görülmektedir.
Oysa, olması gereken, deprem öncesi
hazırlıkların yapılması ve önlemlerin alınmasıdır. Dolayısıyla, izlenen deprem
politikalarının değişmesi, can ve mal kaybını asgariye indirecek deprem öncesi
hazırlıklara ağırlık veren bir politikanın izlenmesi gerekmektedir. Örneğin,
depreme dayanıklı konutların üretilmesi, deprem öncesi harcamalar için sağlıklı
finans kaynaklarının yaratılması gibi... Bu hedef doğrultusunda oluşturulacak
politikalara kalıcılık kazandırmak, Türkiye’nin deprem olgusunu daha güvenli
göğüslemesini sağlayacaktır.
Öte yandan, Türkiye’nin bir diğer temel
sorunu da, deprem sonrası kamu binalarının gördüğü ağır hasarlardır. Kamu İhale
Yasasının değişmesine karşın, gerek deprem konutlarının ve gerekse kamu
binalarının yeniden yapımında ciddi sorunlarla karşılaşılmaktadır. Bingöl
ihalelerinin ortaya çıkardığı bu gerçek, yolsuzluk sarmalından Türkiye’nin
henüz kurtulamadığını göstermiştir. Kaldı ki, ihalelerde ortaya çıkan yüksek
fiyatlar, ne yazık ki, sonuçta depremzede Bingöllü tarafından ödenecektir.
Tasarı yukarıda saydığımız gerekçelerle
ciddî eksiklikler içermektedir.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
Kemal Kılıçdaroğlu |
Birgen Keleş |
|
|
Trabzon |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
|
|
|
|
M. Mesut Özakcan |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Enis Tütüncü |
|
|
Aydın |
İstanbul |
Tekirdağ |
|
|
|
|
|
|
|
A. Kemal Deveciler |
Gürol Ergin |
Bülent Baratalı |
|
|
Balıkesir |
Muğla |
İzmir |
|
|
|
|
|
|
|
Mustafa Özyürek |
Osman Kaptan |
|
|
|
Mersin |
Antalya |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
HAKKÂRİ İLİ VE ÇEVRESİNDE
25.1.2005 TARİHİNDE MEYDANA GELEN DEPREM AFETİ HAKKINDA KANUN TASARISI
MADDE 1.- 25.1.2005
tarihinde Hakkâri İli ve çevresinde meydana gelen deprem afeti nedeniyle
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı fen heyetleri tarafından belediye sınırları ile
mücavir alanlarında belirlenen yıkık veya ağır hasarlı konut ve işyeri sahibi
afetzedeler için konut, işyeri ve her türlü alt yapı ve sosyal donatılar
Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından yapılacak veya
yaptırılacaktır. Yapılan veya yaptırılan konut, işyeri ve her türlü alt yapı ve
sosyal donatılar Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile Bayındırlık ve İskân Bakanlığı arasında
düzenlenen bir protokol ile afetzedelere verilmek üzere Bayındırlık ve İskân
Bakanlığına devredilir. Orta hasarlı olduğu tespit edilen konut veya işyeri
sahibi afetzedelere ise Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından onarım işleri
için kredi verilebilir.
Söz konusu işler için gerekli giderler Bayındırlık ve İskân
Bakanlığı bütçesinde yer alan afet tertiplerine ödenek aktarmak suretiyle
karşılanır. Bu şekilde sağlanan kaynaktan bilahare Başbakanlık Toplu Konut
İdaresi Başkanlığına aktarma yapılır.
Bu Kanundan yararlanacakların belirlenmesi, kredilerin
kullandırılması, geri dönüşü, yapılacak olan konut ve işyerlerinin afetzedelere
tahsisine ilişkin usul ve esaslar Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından
çıkarılacak Yönetmelikle belirlenir.
MADDE 2.- Afetzedelere konut ve işyeri yapımı amacıyla tespit edilen
alanlarda arsa ve arazi temininde 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Kanunun 21,
ek 9 ve ek 10 uncu maddelerindeki hükümler uygulanır. Bu araziler üzerinde imar
mevzuatındaki kısıtlamalara bağlı kalmaksızın harita, her türlü imar ve
parselasyon planları Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca yapılır veya yaptırılır
ve onanır.
MADDE 3.- 2 nci madde uyarınca temin edilecek arsa ve
araziler ile yeniden inşa edilecek veya onarılacak alt ve üst yapılarla ilgili;
harita, imar ve parselasyon planları, ifraz, tevhit, tescil, ihale, sözleşme,
ruhsatname ve sair işlemler, verilecek beyanname, taahhütname ve sözleşmeler
ile tapu ve kadastro müdürlükleri dahil tüm kamu kurum ve kuruluşlarınca
yapılacak işlemler her türlü vergi, resim, harç, fon, pay ve ücretten muaftır.
Bu madde kapsamında gerçekleştirilecek işler 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun
21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sayılır.
MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
DENİZLİ-BULDAN VE ÇEVRESİNDE, HAKKÂRİ'DE, BİNGÖL-KARLIOVA VE ÇEVRESİ İLE ERZURUM-ÇAT'DA MEYDANA GELEN DEPREM AFETLERİNE VE BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1. - Denizli
İli Buldan İlçesi ve çevresinde 26.7.2003 tarihinde, Hakkari İli ve çevresinde
25.1.2005 tarihinde, Bingöl İli
Karlıova İlçesi ve çevresi ile Erzurum İli Çat İlçesinde 12-14.3.2005
tarihlerinde meydana gelen deprem afetleri nedeniyle Bayındırlık ve İskân
Bakanlığı fen heyetleri tarafından belediye sınırları ile mücavir alanlarında
belirlenen yıkılmış veya ağır hasarlı konut ve işyeri sahibi afetzedeler için
konut, işyeri ve her türlü alt yapı ve sosyal donatılar, Bayındırlık ve İskân
Bakanlığı veya Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından yapılacak
veya yaptırılacaktır. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından
yapılan veya yaptırılan konut, işyeri ve her türlü alt yapı ve sosyal donatılar
Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı ile
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı arasında düzenlenen bir protokol ile
afetzedelere verilmek üzere Bayındırlık ve İskân Bakanlığına devredilir. Orta
hasarlı olduğu tespit edilen konut veya işyeri sahibi afetzedelere ise
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından onarım işleri için kredi verilebilir.
Söz konusu işler için gerekli giderler Bayındırlık ve İskân
Bakanlığı bütçesinde yer alan afet tertiplerine ödenek aktarmak suretiyle
karşılanır. Bu şekilde sağlanan ödenekten bilahare Başbakanlık Toplu Konut
İdaresi Başkanlığına kaynak aktarılır.
Bu Kanundan yararlanacakların belirlenmesi, kredilerin
kullandırılması, geri dönüşü, yapılacak olan konut ve işyerlerinin afetzedelere
tahsisine ilişkin usul ve esaslar Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından
çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Bu Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra
yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar, meydana gelecek deprem afetlerinde de
bu Kanun ile diğer kanunların ilgili
hükümleri uygulanır.
MADDE 2. -
Afetzedelere konut ve işyeri yapımı amacıyla tespit edilen alanlarda
arsa ve arazi temininde 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle
Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanunun 21, ek 9 ve ek 10 uncu
maddelerindeki hükümler uygulanır. Bu araziler üzerinde imar mevzuatındaki
kısıtlamalara bağlı kalmaksızın harita, her türlü imar ve parselasyon planları
Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca yapılır veya yaptırılır ve onanır.
MADDE 3. - 2 nci madde uyarınca temin edilecek arsa ve
araziler ile yeniden inşa edilecek veya onarılacak alt ve üst yapılarla ilgili;
harita, imar ve parselasyon planları, ifraz, tevhit, tescil, ihale, sözleşme,
ruhsatname ve sair işlemler, verilecek beyanname, taahhütname ve sözleşmeler
ile tapu ve kadastro müdürlükleri dahil tüm kamu kurum ve kuruluşlarınca
yapılacak işlemler her türlü vergi, resim, harç, fon, pay ve ücretten muaftır.
Bu madde kapsamında gerçekleştirilecek işler 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun
21 inci maddesinin birinci fıkrasının ( b ) bendi kapsamında sayılır.
MADDE 4.- 15.5.1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata
Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair
Kanunun 40 ıncı maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
"İlk taksit,
ihaleli ve emanet işlerinde inşaatların bitirilip hak sahiplerine teslimi
tarihinden itibaren iki yıl sonra, Evini Yapana Yardım Yönteminde ve orta
hasarlı konut ve işyerlerinin onarımında ise son kredi diliminin hak sahibine
ödendiği tarihten itibaren iki yıl sonra başlar."
MADDE 5.- 17.9.2004 tarihli ve 5234 sayılı Bazı Kanun ve
Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun geçici 6 ncı
maddesine birinci fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
"Erzurum İli Ilıca İlçesi Pulur Çayı kenarında sel
afetinden etkilenen 493 konut ve işyeri, Bayındırlık ve İskân Bakanlığınca
tespit edilecek yere nakledilir. Nakledilen konutlar hakkında 7269 sayılı Umumi
Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara
Dair Kanun kapsamında afetzedelik ve hak sahipliği hükümleri uygulanır. Bu
konut ve işyerlerinin yapımı için
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı gerektiğinde Başbakanlık Toplu Konut İdaresi
Başkanlığının görevlendirilmesi için
talepte bulunabilir. Tamamlanan konutlar hak sahiplerine Bayındırlık ve
İskân Bakanlığınca teslim edilir."
MADDE 6.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı V. |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
|
M. V. Gönül |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
S. Güçlü |
|
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|