Dönem : 22                                                                                                           Yasama Yılı : 3

 

              T.B.M.M.  (S. Sayısı : 937)

 

Asya Karayolları Ağı Hükümetlerarası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Dışişleri  Komisyonları Raporları (1/1016)

 

                         T.C.

            Başbakanlık                18.4.2005

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1085/1797

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 2.4.1005 tarihinde kararlaştırılan “Asya Karayolları Ağı Hükümetlerarası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GEREKÇE

Türkiye, Birleşmiş Milletler’in bölgesel komisyonlarından biri olan ve 1947 yılından beri faaliyet gösteren Asya-Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu’na (UN ESCAP) 1996 yılında üye olmuştur. Türkiye dahil 62 üyesi bulunan Komisyon, bölgesinde, üyeleri arasında işbirliğinin ve kalkınma sürecinin BM çerçevesinde güçlendirilmesine katkıda bulunmaktadır. Bu amaçla, üye devletlerin öncelikli projelerine maddi ve teknik yardım desteği sağlamaktadır.

Türkiye hem Asya-Pasifik, hem de Avrupa’daki BM bölgesel kuruluşlarına üye olan ender ülkelerden biri olup, özellikle bu Komisyonlar bünyesinde yapılan ulaştırmayla ilgili düzenlemeleri yakından izlemekte ve aktif katılım sağlamaktadır.

Asya Karayolları Ağı modeli, Türkiye’nin üye olduğu bir diğer BM Bölgesel Komisyonu olan Avrupa Ekonomik Komisyonu (AEK) bünyesinde, 1975 yılında tamamlanan ve bir bölümü ülkemizde bulunan “E Karayolları” Ağı modeline uygun olarak oluşturulacak “A Karayolları” Ağını öngörmektedir. “A Karayolları”nın Asya başkentleri arasında bağlantı kuran, başlıca sanayi, tarım ve gelişme merkezlerini birbirine bağlayan, özellikle belli başlı deniz ve iç su limanları arasında irtibat sağlayan nitelikleri taşıması planlanmaktadır. Türkiye’deki “E Yolları”nın statüsünde değişikliğe yol açmaması, müzakereler sırasında tarafımızdan gerekli garantilere bağlanmış olan Asya Karayolları Ağı ile ilgili Anlaşmanın 2005 yılı sonuna kadar imzaya açık kalması, bu meyanda sekiz UN ESCAP üyesi ülkenin onay işlemlerini tamamlaması akabinde 90 gün içerisinde yürürlüğe girmesi beklenmektedir.

“Asya Karayolları Ağı Hükümetlerarası Anlaşması”, bir ana metin ve bu metni destekleyen üç adet teknik ekten oluşmaktadır. Birinci Ek, Asya Karayolu Ağını oluşturan karayollarının numaralama sistemini içermekte ve mevcut durumda ESCAP’a üye tüm ülkelerin, Asya Karayolu olarak belirledikleri karayolu güzergahlarını kapsamaktadır. Bu listede, ülkemiz tarafından tahsis olunacak Asya Karayolları da yer almaktadır. İkinci Ek, Asya Karayolu Ağı Sınıflandırması ve Tasarım Standartlarını içermektedir. Üçüncü Ek ise, Asya Karayollarının tanımlanması ve işaretlenmesi ile ilgilidir.

Anlaşmaya ilişkin çalışmalar 1959 yılında başlamış olup, 32 ülkeyi kapsamaktadır. Asya Karayolları Ağının toplam uzunluğu 140.000 km’nin üzerindedir. Bu geniş coğrafyada, karayollarının, önemli başkentlere, başlıca sanayi ve tarım merkezlerine, deniz, nehir ve hava limanlarına, depo ve konteyner terminallerine ve tarihi ve turistik açıdan ilgi çeken merkezlere ulaşımı kolaylaştırması öngörülmüştür. Asya ve Pasifik ülkelerinin birbirleri arasında ve özellikle Avrupa ile uluslararası bağlantılarının güçlendirilmesiyle, gelecekte, ticari ilişkilerin artması, dış ticaretin canlanması, ulaşım masraflarının azaltılması ve bölgeye daha fazla yabancı sermayenin cezbedilmesi hedeflenmektedir. Yeni iletişim teknolojilerinin kullanılması ve kalkınma ve çevre faktörünü gözeten uygun yatırım türlerinin benimsenmesi ile bu proje kapsamlı bir kalkınma modeli olarak ortaya çıkmaktadır.

Türkiye, uluslararası ulaştırma düzenlemelerine önem vermekte ve özellikle batı-doğu eksenindeki güzergahların geliştirilmesinin ekonomik ve siyasi çıkarlarına hizmet edeceğine inanmaktadır. Bu çerçevede, Avrupa ve Asya arasındaki ticari ve ekonomik bağlantıların artmasını hedefleyen “Asya Karayolları Ağı” ülkemizin taraf olması gereken bir oluşum olarak değerlendirilmektedir. BM Avrupa Ekonomik Komisyonu tarafından belirlenen “E” yolları ile, BM Asya ve Pasifik Komisyonu tarafından bu Anlaşma ile saptanan “A” yollarının ülkemizden geçeceği gözönünde bulundurularak, “Asya Karayolları Ağı Hükümetlerarası Anlaşması”na taraf olunmasında yarar görülmektedir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

      Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

             Turizm Komisyonu

Esas No.: 1/1016     12.5.2005

Karar No.: 74

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Başbakanlıkça 18.4.2005 tarihinde TBMM Başkanlığına sunulan, Başkanlığınızca 27.4.2005 tarihinde Komisyonumuza tali komisyon olarak havale edilen "Asya Karayolları Ağı Hükümetlerarası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 12.5.2005 tarihli 35 inci Birleşiminde Dışişleri, Ulaştırma, Maliye ve Bayındırlık ve İskân bakanlıkları temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşüldü.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

Asya ve Pasifik ülkelerinin, birbirleri arasında ve özellikle Avrupa ile uluslararası bağlantılarının güçlendirilerek gelecekte ticaret ilişkilerinin artması, dış ticaretin canlanması, ulaşım masraflarının azaltılması ve bölgeye daha fazla yabancı sermayenin gelmesini sağlamak üzere Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu bünyesinde hazırlanan "Asya Karayolları Ağı Hükümetlerarası Anlaşması"na katılmamızın uygun bulunmasının öngörüldüğü,

Anlaşılmaktadır.

Komisyonumuz, Tasarıyı müspet mütalaa ederek kabul etmiştir.

Raporumuz, havalesi gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mustafa Demir

Mustafa Ilıcalı

Asım Aykan

 

Samsun

Erzurum

Trabzon

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sarı

Naci Aslan

Fikret Badazlı

 

Gaziantep

Ağrı

Antalya

 

Üye

Üye

Üye

 

Osman Aslan

Ali İbiş

Nusret Bayraktar

 

Diyarbakır

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Erdal Karademir

Mehmet Parlakyiğit

Niyazi Özcan

 

İzmir

Kahramanmaraş

Kayseri

 

Üye

Üye

 

 

Recep Yıldırım

Hasan Güyüldar

 

 

Sakarya

Tunceli

 

Dışişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

           Dışişleri Komisyonu

Esas No.: 1/1016     13.6.2005

Karar No.: 83

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Asya Karayolları Ağı Hükümetlerarası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 9 Haziran 2005 tarihli 20 nci toplantısında Dışişleri Bakanlığı ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.

Ülkemiz, hem Asya-Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu'na hem de Avrupa'daki Birleşmiş Milletlerin bölgesel kuruluşlarına üyedir. Türkiye özellikle bu komisyonlar aracılığıyla ulaştırmayla ilgili yapılan düzenlemeleri yakından izlemekte ve bu konuda aktif katılım sağlamaktadır.

Bu çerçevede söz konusu Tasarı ile Asya ve Pasifik ülkelerinin, birbirleri arasında ve özellikle Avrupa ile uluslararası bağlantılarının güçlendirilmesi, ticari ilişkilerin arttırılması, dış ticaretin canlandırılması, ulaşım masraflarının azaltılması ve bölgeye daha fazla yabancı sermayenin cezbedilmesi hedeflenmektedir.

Avrupa ve Asya arasındaki ticari ve ekonomik bağlantıların artmasını hedefleyen ve BM Avrupa Ekonomik Komisyonu ile BM Asya ve Pasifik Komisyonu tarafından belirlenen "E" ve "A" yollarının ülkemizden geçeceği de göz önünde bulundurularak hazırlanan söz konusu Tasarı, Komisyonumuzca benimsenmiş ve maddelerine geçilmesine karar verilmiştir. Tasarının 1 inci, 2 nci ve 3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mehmet Dülger

Eyyüp Sanay

Mustafa Dündar

 

Antalya

Ankara

Bursa

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Metin Yılmaz

Mahmut Koçak

Ramazan Toprak

 

Bolu

Afyonkarahisar

Aksaray

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet Edip Uğur

V. Haşim Oral

Aziz Akgül

 

Balıkesir

Denizli

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer Gülyurt

İnal Batu

Halil Akyüz

 

Erzurum

Hatay

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet B. Denizolgun

Şükrü Mustafa Elekdağ

Hüseyin Kansu

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Onur Öymen

Ufuk Özkan

Nihat Eri

 

İstanbul

Manisa

Mardin

 

 

Üye

 

 

 

Abdullah Veli Seyda

 

 

 

Şırnak

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

ASYA KARAYOLLARI AĞI HÜKÜMETLERARASI ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR

 KANUN TASARISI

MADDE 1.- Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu bünyesinde hazırlanan ve Türkiye Cumhuriyeti adına 26 Nisan 2004 tarihinde Şanghay’da imzalanan “Asya Karayolları Ağı Hükümetlerarası Anlaşması”na katılmamız uygun bulunmuştur.

MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

ASYA KARAYOLLARI AĞI HÜKÜMETLERARASI ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR  KANUN TASARISI

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

       MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

 

 

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

 

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

 

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

 

 

 

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

 

 

 

 

Millî Savunma Bakanı

M. V. Gönül

İçişleri Bakanı

A. Aksu

Maliye Bakanı

K. Unakıtan

 

 

 

 

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

 

 

 

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

 

 

 

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı V.

 

 

 

 

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M.Aydın

 

 

 

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

 

 

 

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

 

 

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

 

 

 

 

O. Pepe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ASYA KARAYOLLARI AĞI HÜKÜMETLERARASI ANLAŞMASI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BİRLEŞMİŞ MİLLETLER

2003


ASYA KARAYOLLARI AĞI HÜKÜMETLER ARASI ANLAŞMASI

 

ÂKİT TARAFLAR,

Asya kıtasında komşu bölgelerle birlikte uluslararası karayolu ulaşımını tesis etmek ve geliştirmek gereği BİLİNCİYLE,

Asya Karayolu Ağı’nın oluşumu ve işlevsel hale getirilmesi sürecinde Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu üyeleri arasındaki işbirliğini HATIRDA TUTARAK,

Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu üyeleri arasında ilişkilerin güçlendirilmesi, uluslararası ticaret ve turizmin geliştirilmesi amacıyla, etkin bir uluslararası ulaşımın başlatılması da gözönüne alınarak uluslararası ulaştırma ve çevre koşullarına uygun bir Asya Karayolu ağının geliştirilmesinin gerekliliği DÜŞÜNCESİYLE,

Asya kıtasında ve Asya ile komşusu bölgeler arasında uluslararası karayolu taşımacılığının geliştirilmesi, iyileştirilmesi ve planlanması için işbirliği çabalarını SÜRDÜRÜRKEN,

Aşağıdakileri KABUL ETMİŞLERDİR:

Madde 1

Asya Karayolu Ağının Kabulü

Bundan böyle Taraflar olarak belirtilecek olan Âkit Taraflar, bu Anlaşmanın Ek I’inde tanımlanan ve bundan böyle “Asya Karayolu ağı” olarak belirtilecek olan öneri karayolu ağını, ulusal programları çerçevesinde üstlenmeyi amaçladıkları uluslararası öneme haiz karayolu güzergahlarının geliştirilmesi için ortak plan olarak kabul etmişlerdir.

Madde 2

Asya Karayolu Ağının Tanımı

Ek I’de tanımlanan Asya Karayolu ağı, birden fazla alt bölgeyi önemli ölçüde kateden karayolu güzergahlarını, alt bölgelerde bulunan karayolu güzergahlarını, komşu alt bölgelere ve üye Devletlerde bulunan karayolu güzergahlarına bağlanan karayolu güzergahlarını kapsayan ve Asya’da bulunan uluslararası öneme haiz karayolu güzergahlarından oluşmaktadır.

Madde 3

Asya Karayolu Ağının Geliştirilmesi

Asya Karayolu ağındaki güzergahlar bu Anlaşmanın Ek II’sinde belirlenen sınıflandırma ve projelendirme standartları ile uyumlu hale getirilmelidir.

Madde 4

Asya Karayolu Ağının İşaretlenmesi

1. Asya Karayolu ağı güzergahları bu Anlaşmanın Ek III’ünde tanımlanan güzergah işareti ile belirtilmelidir.

2. Bu Anlaşmanın Ek III’ünde tanımlanana uygun güzergah işaretleri tüm Asya Karayolu ağı üzerindeki yollara, 6. Maddeye göre işbu Anlaşmanın İlgili Devlet için yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş (5) yıl içerisinde yerleştirilmelidir.

Madde 5

Bu Anlaşmaya Taraf Olunması ve İmzalanmasına İlişkin Usuller

1. Bu Anlaşma 26-28 Nisan 2004 tarihleri arasında Şangay-Çin’de ve daha sonra 1 Mayıs 2004-31 Aralık 2005 tarihleri arasında New York’taki Birleşmiş Milletler Genel Merkezinde, Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu üyesi Devletlerin imzasına açık olacaktır.

2. Bu Devletler aşağıdaki hususlara göre bu Anlaşmaya Taraf olabileceklerdir:

(a) Kesin imza,

(b) Onay, kabul veya tasdike tabi imzayı takiben onay, kabul veya tasdik; veya

(c) Katılma.

3. Usulüne uygun olarak hazırlanan belgenin Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne tevdi edilmesiyle onay, tasdik ya da katılma yürürlüğe girecektir.

Madde 6

Bu Anlaşmanın Yürürlüğe Girişi

1. Bu Anlaşma en az sekiz (8) Devletin Hükümetlerinin Anlaşmanın 5. Maddesi 2. paragrafına göre Anlaşma ile bağlanma rızası verdiği günü takip eden doksanıncı gün yürürlüğe girecektir.

2. Yürürlüğe girmesine dair koşulların yerine getirilmesinden sonra işbu Anlaşmaya kesin imza koyan veya onay, kabul, tasdik veya katılım belgesini tevdi eden her bir Devlet için, Anlaşma, kesin imza veya mezkur belgenin tevdi tarihini izleyen doksanıncı (90) günde yürürlüğe girecektir.

Madde 7

Asya Karayolu Ağı Çalışma Grubu

1. Bu Anlaşmanın uygulanmasını ve tüm değişiklik tekliflerini mütalaa etmek amacıyla Birleşmiş Milletler, Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu tarafından Asya Karayolu Çalışma Grubu kurulacaktır. Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu üyesi olan tüm Devletler Çalışma Grubunun üyesi olacaktır.

2. Çalışma Grubu iki yılda bir toplanacaktır. Herhangi bir Taraf sekretarya’ya hitaben vereceği bir bildirimle Çalışma Grubunun özel toplantı yapmasını isteyebilir. Sekretarya tüm çalışma grubu üyelerine bu talebi duyuracak, sekretarya’nın bildirim tarihinden sonraki dört (4) aylık bir  dönem içerisinde Tarafların üçte birinden daha az olmayan kısmının bu talebe muvafakat vermesi halinde Çalışma Grubu özel bir oturum için toplanacaktır.

Madde 8

Bu Anlaşmanın Ana Metninde Yapılacak Değişikliklere İlişkin Usuller

1. Bu anlaşmanın ana metni bu maddede belirtilen usullere göre değiştirilebilir.

2. Herhangi bir Taraf bu Anlaşma ile ilgili değişiklikleri önerebilir.

3. Herhangi bir değişiklik teklifinin metni Sekretarya tarafından değişikliğin kabulü için önerilen Çalışma Grubu toplantısından en az kırk beş (45) gün önce bütün Asya Karayolu Çalışma Grubu üyelerine ulaştırılacaktır.

4. Bir değişiklik, mevcut Tarafların oylarının üçte ikilik çoğunluğu ile Asya Karayolu Çalışma Grubu tarafından kabul edilecektir. Kabul edilen değişiklik, sekretarya tarafından, değişikliği kabul için tüm Taraflara iletecek olan Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne bildirecektir.

5. Bu maddenin 4. paragrafı uyarınca kabul edilen değişiklik, Tarafların üçte ikisince kabul edilmesinden on iki (12) ay sonra yürürlüğe girecektir. Değişiklik bu değişikliği yürürlüğe girmeden önce onaylanmadığını açıklayan Taraflar haricindeki bütün Taraflar için yürürlüğe girecektir. Değişikliği kabul etmediğini açıklayan herhangi bir Taraf, bu paragraf uyarınca bundan sonraki herhangi bir zamanda bu değişikliği onayladığına dair belgeyi Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne tevdi edebilir. Söz konusu belgenin tevdi tarihinden on iki (12) ay sonra değişiklik o Devlet için yürürlüğe girecektir.

Madde 9

Bu Anlaşmanın EK I’inin Değiştirilmesine İlişkin Usul

1. Bu Anlaşmanın EK I’i bu maddede belirtilen usule göre değiştirilebilir.

2. Değişiklikler uluslararası sınır geçişlerinde tadilat yapmayan yerel güzergah ile ilgili değişiklik hariç olmak üzere konuyla doğrudan ilgili komşu Devlet ile müzakere edilip uzlaşma sağlanmasından sonra herhangi bir Tarafça teklif edilebilir.

3. Herhangi bir değişiklik teklifinin metni değişikliğin kabulu için önerilen Çalışma Grubu Toplantısından en az kırk beş (45) gün önce sekretarya tarafından bütün Asya Karayolu Çalışma Grubu üyelerine ulaştırılacaktır.

4. Bir değişiklik mevcut Tarafların çoğunluğunun oylarıyla Asya Karayolu Çalışma Grubu tarafından kabul edilecektir. Kabul edilen değişiklik sekretarya tarafından bu değişikliği tüm taraflara iletecek olan Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne bildirilecektir.

5. Bu maddenin 4. paragrafına göre kabul edilen bir değişiklik, değişikliğin bildirim tarihinden sonraki altı (6) aylık bir dönemde doğrudan ilgili Taraflardan hiçbiri Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne değişiklik ile ilgili itirazlarını bildirmediği takdirde kabul edilmiş sayılacaktır.

6. Bu maddenin 5. paragrafına göre kabul edilen değişiklik, bu maddenin 5. paragrafında belirtilen altı (6) aylık dönemin bitmesinden üç (3) ay sonra tüm Taraflar için yürürlüğe girecektir.

7. Aşağıdakiler doğrudan ilgili Taraflarca dikkate alınacaktır:

(a) Herhangi bir Tarafın topraklarından geçen birden fazla alt bölgeyi önemli ölçüde kateden mevcut ya da yeni bir Asya Karayolu güzergahında değişiklik olması halinde; ve

(b) Alt bölgelerde bulunan karayolu güzergahları, komşu alt bölgelerdeki ve üye Devletlerde yer alan güzergahlara bağlantıları kapsayan yeni ya da mevcut Asya Karayolu güzergahında değişiklik olması halinde, söz konusu güzergah ya da birden fazla alt bölgeyi önemli ölçüde kateden yeni ya da değişikliğe uğramış güzergah, üzerinden geçtiği, değişiklik teklifinde bulunan Devlete hemhudut Devletin topraklarına bağlanır. İki tarafın topraklarının bitme noktası Asya Karayolu güzergahı üzerinden deniz yoluyla ayrılıyorsa birden fazla alt bölge veya yukarıda tanımlanan güzergahlardan ayrılıyorsa bu paragrafın amaçlarının yerine getirilmesi için hemhudut olarak göz önüne alınacaktır.

8. Bu maddenin 5. paragrafına göre itirazlar için değişiklik metni ile birlikte, bu değişiklikle doğrudan ilgili Tarafların listesini sekretarya Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne bildirilecektir.

Madde 10

Bu Anlaşma’nın Ek II ve Ek III’ünün Değiştirilmesine İlişkin Usul

1. Bu Anlaşmanın Ek II ve Ek III’ü bu maddede belirtilen usule göre değiştirilebilir.

2. Değişiklikleri herhangi bir Taraf önerebilir.

3. Herhangi bir değişiklik teklifinin metni değişikliğin kabulü için önerilen Çalışma Grubu toplantısından en az kırk beş (45) gün önce Sekretarya tarafından Çalışma Grubunun bütün üyelerine iletilecektir.

4. Bir değişiklik mevcut Tarafların çoğunluğunun oylarıyla Asya Karayolu Çalışma Grubu tarafından kabul edilecektir. Kabul edilen değişiklik, sekretarya tarafından bu değişikliği tüm Taraflara iletecek olan Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne bildirilecektir.

5. Bu maddenin 4. paragrafına göre kabul edilen değişiklik bildirim tarihinden sonraki altı (6) aylık bir dönemde Taraflardan üçte birinden azı Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne değişiklikle ilgili itirazlarını bildirdiği takdirde kabul edilmiş sayılacaktır.

6. Bu maddenin 5. paragrafına göre kabul edilen değişiklik, bu maddenin 5. paragrafında belirtilen altı (6) aylık dönemin bitmesinden üç (3) ay sonra tüm Taraflar için yürürlüğe girecektir.

Madde 11

Çekinceler

Bu Anlaşmanın hükümlerinden Madde 14’ün 5. paragrafı hariç olmak üzere hiçbirine çekince koyulamaz.

Madde 12

Bu Anlaşmadan Çekilme

Herhangi bir Taraf Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne hitaben yazılı bir bildirimle bu Anlaşmadan çekilebilir. Çekilme bu tür bir bildirimin Genel Sekreterce alındığı tarihten itibaren bir (1) yıl sonra yürürlüğe girecektir.

Madde 13

Bu Anlaşmanın Geçerliğinin Sonlandırılması

Bu Anlaşma ardıl herhangi bir on iki (12) aylık süre boyunca Tarafların sayısı sekiz (8) den az olduğu takdirde yürürlükten kalkacaktır.

Madde 14

Uyuşmazlıkların Çözümü

1. Anlaşmanın yorumlanması veya uygulanmasına ilişkin olarak iki veya daha fazla Taraf arasında çıkan ve uyuşmazlık Taraflarınca müzakere veya danışmalar yoluyla çözüme kavuşturulamayan herhangi bir uyuşmazlık için, uyuşmazlık Taraflarından birinin talep etmesi halinde uzlaştırmaya başvurulacak ve bu amaçla uyuşmazlık Taraflarının ortak kararı ile seçilecek bir ya da daha fazla uzlaştırmacıya sunulacaktır. Uzlaştırma talebinden itibaren 3 ay içerisinde uyuşmazlık Tarafları uzlaştırmacı veya uzlaştırmacıların seçimi konusunda anlaşmaya varamazsa uyuşmazlık Taraflarından herhangi biri, Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’nden uyuşmazlığın sunulacağı tek bir uzlaştırmacı atamasını talep edebilir.

2. Bu maddenin 1. paragrafına göre tayin edilen uzlaştırmacı veya uzlaştırmacıların tavsiyeleri bağlayıcı niteliğinde olmayıp uyuşmazlık Tarafları arasındaki uyuşmazlığın giderilmesine ilişkin olarak konunun yeniden gözden geçirilmesine temel teşkil edecektir.

3. Uyuşmazlık Tarafları, ortak bir karar ile uzlaştırmacı veya uzlaştırmacıların tavsiyelerini bağlayıcı olarak kabul edecekleri hususunda önceden anlaşmaya varabilirler.

4. Bu maddenin 1, 2 ve 3. paragrafları uyuşmazlık Taraflarının ortak karar verecekleri diğer çözüm tedbirlerinin hariç tutulacağı şeklinde yorumlanmayacaktır.

5. Herhangi bir Devlet, herhangi bir zamanda bu Anlaşmanın kesin imzası, onay, kabul, tasdik veya katılma belgelerinin sunulması sırasında uyuşmazlıkların giderilmesine ilişkin bu mevcut maddenin hükümlerine karşı kendisini bağlı addetmediğini belirten bir çekince tevdi edebilir. Bu tür bir çekinceyi tevdi eden Taraf ile uzlaştırmayı ilgilendiren bu mevcut maddenin hükümleri diğer Taraflar için de bağlayıcı olmayacaktır.

Madde 15

Bu Anlaşmanın uygulama sınırları

1. Bu Anlaşmada geçen hiçbir madde, Taraflardan birinin iç ya da dış güvenliği tehlikeye girdiğinde durumun gereklerine ve Birleşmiş Milletler Kuruluş hükümlerine uygun olarak harekete geçmesini engelleyici bir unsur teşkil ettiği şeklinde yorumlanmayacaktır.

2. Taraflar bütçesi ve diğer mali kaynaklarının elverişliliğine bağlı olarak, kendi kanun ve yönetmeliklerine göre, bu Anlaşmaya uygun olarak Asya Karayolu ağını geliştirmek için ellerinden gelen her türlü çabayı harcayacaktır.

3. Bu Anlaşmadaki hiçbir şey herhangi bir Tarafın kendi toprakları üzerinde yük ve yolcu taşımacılığına izin verme zorunluluğunu kabul ettiği anlamında yorumlanmayacaktır.

Madde 16

Taraflara Bildirimler

Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri, bu Anlaşmanın 7, 8, 9 ve 10. Maddesinde öngörülen bildirimlere ve 14. Maddesinde öngörülen çekinceye ilaveten, Taraflara ve 5. Maddede atıf yapılan diğer Devletlere aşağıdakileri bildirecektir:

(a) 5. Madde tahtında kesin imzaları, onayları, kabulleri, tasdikleri ve katılımları;

(b) Bu Anlaşmanın 6. Maddesine göre yürürlüğe giriş tarihleri;

(c) Bu Anlaşmanın 8. Maddesi 5. paragrafı, 9 Maddesi 6. paragrafı ve 10. Maddesi 6. paragraflarına göre yapılan değişikliklerin yürürlüğe giriş tarihleri;

(d) 12. Maddeye göre çekilmeler;

(e) 13. Maddeye göre bu Anlaşmanın sonlandırılması.

Madde 17

Anlaşmanın Ekleri

Anlaşmanın EK I, II ve III’ü bu Anlaşmanın ayrılmaz parçasını oluşturur.

Madde 18

Anlaşmanın Sekretaryası

Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu bu Anlaşmanın sekretaryası olacaktır.

Madde 19

Anlaşmanın Genel Sekreter’e Tevdi Edilmesi

Bu Anlaşmanın orijinali, bu Anlaşmanın 5. Maddesinde belirtilen bütün Devletlere onaylı kopyasını gönderecek olan Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne tevdi edilecektir.

Yukarıdaki hususları tasdiken, aşağıda imzası bulunan tam yetkili kişiler işbu Anlaşmayı imzalamıştır.

Şangay-Çin’de yirmi altı Nisan iki bin dörtte tek nüsha halinde ve her üç metin aynı derecede geçerli olmak üzere, Çince, İngilizce ve Rusça dillerinde imzaya açılmıştır.


EK I

ASYA KARAYOLU AĞI

1. Asya Karayolu ağı: Doğu ve Kuzeydoğu Asya, Güney ve Güneybatı Asya, Güneydoğu Asya ve Kuzey ve Orta Asya gibi birden fazla alt bölgeyi önemli ölçüde kateden karayolu güzergahlarını da kapsayan, alt bölgelerde bulunan ve komşu alt bölgelere bağlanan karayolu güzergahlarından, üye Devletlerde bulunan ve (a) başkentlere; (b) başlıca sanayi ve tarım merkezlerine; (c) başlıca hava, deniz ve nehir limanlarına; (d) başlıca konteynır terminalleri ve antrepolara; ve (e) başlıca turistik merkezlere erişim sağlayan karayolu güzergahlarından, Asya’da bulunan uluslararası öneme haiz karayolu güzergahlarından oluşmaktadır.

2. Güzergah numaralı Asya Karayolu anlamına gelen “AH” ile başlayıp bir veya iki veya üç rakamla devam eder.

3. 1 ila 9 arasındaki tek basamaklı güzergah numaraları birden fazla alt bölgeyi kateden Asya Karayolu güzergahlarına tahsislidir.

4. İki veya üç basamaklı güzergah numaraları alt bölgelerde bulunan ve komşu alt bölgelere güzergahları ve üye Devletlerde bulunan karayolu güzergahlarına bağlanan güzergahları aşağıdaki gibi belirlemek üzere tahsis edilmektedir:

(a) 10-29 ve 100-299 arasındaki güzergah numaraları Brunei Darussalam, Kamboçya, Endonezya, Lao Demokratik Halk Cumhuriyeti, Malezya, Maynamar, Filipinler, Singapur, Tayland ve Vietnam’ı kapsayan güney doğu Asya alt bölgesine tahsislidir.

(b) 30-39 ve 300-399 arasındaki güzergah numaraları Çin, Kore Demokratik Halk Cumhuriyeti, Japonya, Moğolistan, Kore Cumhuriyeti ve Rusya Federasyonu’nu1 (Uzak Doğu) kapsayan Doğu ve Kuzeydoğu Asya alt bölgelerine tahsislidir.

(c) 40-59 ve 400-599 arasındaki güzergah numaraları Bangladeş, Butan, Hindistan, Nepal, Pakistan ve Sri Lanka’yı kapsayan Güney Asya alt bölgesine tahsislidir.

(d) 60-89 ve 600-899 arasındaki güzergah numaraları Afganistan, Ermenistan, Azerbaycan, Gürcistan, İran İslam Cumhuriyeti, Kazakistan, Kırgızistan, Rusya Federasyonu1, Tacikistan, Türkiye, Türkmenistan ve Özbekistan’ı kapsayan Kuzey, Orta ve Güneybatı Asya alt bölgesine tahsislidir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________

(1) Rusya federasyonu coğrafi büyüklüğünden dolayı güzergahların numaralandırılması amacıyla iki adet alt bölgede yer almaktadır.

ASYA KARAYOLU GÜZERGAHLARI LİSTESİ

Birden fazla alt bölgeyi önemli ölçüde kateden Asya Karayolu Güzergahları

  AH route

    number  Itinerary

                                                                                                                                                

     Tokyo -  Fukuoka - ferry - Pusan - Kyongju - Taegu - Taojon - Seoul - Munsan - Gaesung - Pyongyang - Sinuiju - Dandong - Shenyang - Beijing - Shijiazhuang - Zhengzhou - Xinyang - Wuhan - Changsha - Xiangtan - Guangzhou (-Shenzhen) - Nanning - Youyiguan - Huu Nghi - Dong Dang - Ha Noi - Vinh -  Dong Ha - Hue - Da Nang - Hoi An - Nha Trang - Bien Hoa (-Vung Tau) - Ho Chi Minh City - Moc Bai - Bavet - Phnom Penh - Pojpet - Aranyaprathet - Kabin Buri - Hin Kong - Bang Pa-in (-Bangkok) - Nakhon Sawan - Tak - Mae Sot - Myawadi - Payagyi (-Yangon) - Meiktila - Mandalay - Tamu - Moreh - Imphal - Kohima - Dimapur - Nagaon - jora-

     AH1         bat (-Guwahati) - Shillong - Dawki - Tamabil - Sylhet - Katchpur - Dhaka - Jessore - Benapol - Bongaon - Kolkata - Barhi - Kanpur - Agra - New Delhi - Attari - Wahgah - Lahore - Rawalpindi (-Islamabad) - Hassanabdal - Peshawar - Torkham - Kabul - Kandahar - Dilaram - Herat - Islam Qala - Dogharun - Mashhad - Sabzevar - Damghan - Semnan - Tehran - Qazvin - Tabriz - Eyvoghli - Bazargan - Gürbulak - Doğubeyazıt - Aşkale - Refahiye - Sivas - Ankara - Gerede - İstanbul - Kapıkule - Border of Bulgaria

                                                                                                                                                

     AH2 Denpasar - Surabaya - Surakarta - Semarang - Cikampek (-Bandung) - Jakarta (-Merak) - ferry - Singapore - Senai Utara - Seremban - Kuala Lumpur - Butterworth - Bukit Kayu Hitam - Sa Dao - Hat Yai - Bangkok - Bang Pa-in - Nakhon Sawan - Tak - Chiang Rai - Mae Sai - Tachilek - Kyaing Tong - Meiktila -Mandalay - Tamu - Moreh - Imphal - Kohima - Dimapur - Nagaon - Jorabat (-Guwahati) - Shillong - Dawki - Tamabii - Sylhet - Katchpur - Dhaka - Hatikamrul - Banglabandha - Siliguri - Kakarbhitta - Pathlaiya - Narayanghat - Kohalpur- Mahendranagar - Bramhadev Mandi - Banbasa - Rampur - New Delhi - Attari - Wahgah - Lahore - Multan - Rohri _Quetta - Taftan - Mirjaveh - Zahedan - Kerman - Anar - Yazd - Salafchegan (-Tehran) - Saveh - Hamadan - Khosravi

                                                                                                                                                         

                      Ulan-Ude - Kyahta - Altanbulag - Darkhan - Ulaanbaatar - Nalayh - Choir Saynshand - Zamin - Uud - Erenhot - Beijing - Tanggu

     AH3

     Shanghai-Hanegzhou-Nanchang-Xiangtan-Guivang-Kunming - Jinghong (-Daluo- Mongla - Kyaing Tong) - Mohan - Boten - Nateuy - Houayxay - Chiang Khong - Chiang Rai

                                                                                                                                                         

     Novosibirsk - Barnaul - Tashanta - Ulaanbaishint - Hovd - Yarantai Urumqi

     AH4         Kashi - Honqiraf - Khunjerab - Hassanabdal - Rawalpindi (-Islamabad) - Lahore - Multan - Rohri - Hyderabad - Karachi

                                                                                                                                                         

     AH5 Shanghai - Nanjing - Xinyang - Xi’an - Lanzhou - Tulfan - Urumqi - Kuitun - Jinghe - Horgos - Almaty - Kaskelen - Kordai - Georgievka - Bishkek - Kara Balta - Chaldovar - Merke - Shymkent - Zhibek Zholy - Chemyavka - Tashkent - Syrdaria - Samarkand - Navoi - Bukhara - Alat - Farap - Turkmenabat - Mary - Tejen - Ashgabat

     Serdar-

     Turkemenbashi - ferry - Baku - Alat - Gazi Mammed - Ganja - Kazakh - Red Bridge - Tbilisi - Mtskheta - Khashuri - Senaki - Poti (-ferry to Bulgaria, Romania, Ukraine) - Batumi (-ferry to Bulgaria, Romania, Ukraine) - Sarpi - Sarp - Trabzon - Samsun - Merzifon - Gerede - İstanbul - Kapıkule - Border of Bulgaria

                                                                                                                                               

     AH6         Pusan - Kyongju - Kangnung - Kansong - Kosong - Wonsan (-Pyongyang) - Chongjin - Sonbong - Khasan - Hasan - Razdolnoe (-Vladivostok - Nahodka) - Ussuriysk - Pogranichny - Suifenhe - Harbin - Qiqihar - Manzhouli - Zabaykalsk - Chita - Ulan-Ude - Irkutsk - Krasnoyarsk - Novosibirsk - Omsk - Isilkul - Karakuga - Petropavlovsk - Chistoe - Petuhovo - Chelyabinsk - Ufa - Samara - Moscow - Krasnoe - Border of Belarus

                                                                                                                                                

     Yekaterinburg - Chelyabinsk - Troisk - Kaerak - Kostanai - Astana - Karaganda

     AH7 Burubaital - Merke - Chaldovar - Kara Balta - Osh - Andijon - Tashkent - Syrdaria - Khavast - Khujand - Dushanbe - Nizhniy Panj - Shirkhan - Polekhumri - Djbulsarcj - Kabul - Kandahar - Speenboldak - Chaman - Quetta - Kalat - Karachi

                                                                                                                                               

     AH8 Border of Finland - Torpynovka - Vyborg - St. Petersburg - Moscow - Tambov - Borysoglebsk - Volgograd - Astrakhan - Hasavjurt - Mahachkala - Kazmalyarskiy - Samur - Sumgayit - Baku - Alat - Bilasuvar - Astara - Rasht - Qazvin - Tehran - Saveh - Ahvaz - Bandar Emam

Komşu alt bölgelere ve üye Devletlerde yer alan Asya Karayolu güzergahlarını bağlanan güzergahları kapsayan alt bölgelerdeki Asya Karayolu güzergahları

 

 

 

Güney Doğu Asya

                                                                                                                                               

 

 

     AH11 Vientiane - Ban Lao - Thakhek - Seno - Pakse - Veunkham - Tranpeangkreal - Stung Treng Kratie - Phnom Penh - Sihanoukville

                                                                                                                                               

       AH12       Nateuy - Oudomxai - Pakmong - Louang - Phrabang - Vientiane - Thanaleng - Nong                        Khai - Udon Thani - Khon Kaen - Nakhon Ratchasima - Hin Kong

                                                                                                                                                

     AH13 Oudomxai - Muang Ngeun - Huai Kon - Uttaradit - Phitsanulok - Nakhon - Sawan,

                                                                                                                                                

     AH14       Hai Phong - Ha Noi - Viet Tri - Lao Cai - Hekou - Kunming - Ruili - Muse - Lashio - Mandalay

                                                                                                                                                

     AH15       Vih - Cau Treo - Keoneau - Ban Lao - Thakhek - Nakhon Phanom - Udon Thani

                                                                                                                                               

     AH16       Dong Ha - Lao Bao - Densavanh - Seno - Savannakhet - Mukdahan - Khon Kaen - Phitsanulok - Tak

                                                                                                                                               

     AH18       Hat Yai - Sungai Kolok - Rantau Panjang - Kota Bahru - Kuantan - Johor Bahru - Johor Bahru Causeway

                                                                                                                                               

     AH19 Nakhon Ratchasima - Kabin Buri - Laem Chabang - Chonburi - Bangkok

                                                                                                                                               

     AH25 Banda Aceh - Medan - Tebingtinggi - Dumai - Pekanbaru - Jambi - Palembang - Tanjung Karang - Bakauheni - ferry - Merak

                                                                                                                                               

     AH26       Laoag - Manila - Legazpi - Matnog - ferry - Allen - Tacloban (-Ormoc - ferry - Cebu) - Liloan - ferry - Surigao - Davao (-Cagayan de Oro) - General Santos - Zamboanga

                                                                                                                                                

 

                                                                                                                                               

Doğu ve Kuzey Doğu Asya

                                                                                                                                                

     AH30 Ussuriysk - Khabarovsk - Belogorsk - Chita

                                                                                                                                                

     AH31 Belogorsk - Blagoveshchensk - Heihe - Harbin - Changchun - Shenvang - Dalian

                                                                                                                                               

     AH32 Sonhong - Wonjong - Quanhe - Hunchun - Changchun - Arshan - Numrug - Sumber - Choybalsan - Ondorhaan - Malayh - Ulaan baatar - Uliastay - Hovd

                                                                                                                                                

     AH33 Harbin - Tongjiang

                                                                                                                                               

     AH34 Lianyungang - Zhengzhou - Xi’an

                                                                                                                                                

 

                                                                                                                                                

Güney Asya

                                                                                                                                               

     AH41 Border of Myanmar -  Teknaf -  Cox’s Bazar -  Chittagong -  Katchpur -  Dhaka - Hatikamrul -  Jessore -  Mongla

                                                                                                                                               

     AH42 Lanzhou - Xining - Golmud - Lhasa - Zhangmu - Kodari-Kathmandu-Narayanghat - Pathlaiya - Birgunj - Raxaul - Piprakothi - Muzaffarpur - Barauni - Barhi

                                                                                                                                               

     AH43       Agra - Gwalior - Nagpur - Hyderabad - Bangalore - Krishnagiri - Madurai - Dhanushkodi - ferry - Tallaimannar - Anuradhapura - Dambulla - Kurunegala (-Kandy) - Colombo - Galle - Matara

                                                                                                                                                

     AH44 Dambulla - Trinconmalee

                                                                                                                                               

     AH45 Kolkata - Kharagpur - Balasore - Bhubaneswar - Visakhapatnam - Vijayawada - Chennai - Krishnagiri - Bangalore

                                                                                                                                               

     AH46 Kharagpur - Nagpur - Dhule

                                                                                                                                               

     AH47 Gwalior - Dhule - Thane (-Mumbai) - Bangalore

                                                                                                                                                

     AH48 Phuentsholing - Border of India

                                                                                                                                                

     AH51 Peshawar - Dera Ismail Khan - Quetta

                                                                                                                                               

 

                                                                                                                                                

Kuzey, Orta ve Güney Batı Asya

                                                                                                                                                

     AH60       Omsk - Cherlak - Pnirtyshskoe - Pavlodar - Semipalatinsk - Georgievka - Taskesken - Ucharal - Almaty - Kaskelen - Burubaital

                                                                                                                                                

     AH61       Kashi - Turugart - Torougart - Naryn - Bishkek - Georgievka - Kordai - Merke - Shymkent - Kyzylorda - Aralsk - Karabutak - Aktyubinsk - Ural’sk - Kamenka - Ozinki - Saratov - Borysoglebsk - Voronezh - Kursk - Krupets - Border of Ukraine

                                                                                                                                               

     AH62 Petropavlovsk - Arkalyk - Zhezkazgan - Kyzylorda - Shymkent - Zhibek Zholy - Chernyavka - Tashkent - Syrdaria - Samarkand - Guzar - Termez - Hairatan - Mazar-i - Sharif

                                                                                                                                                

     AH63 Samara - Kurlin - Pogdaevo - Ural’sk - Atyrau - Beyneu - Oazis - Nukus - Bukhara - Guzar

                                                                                                                                                

     AH64 Barnaul - Veseloyarskyj - Krasny Aul - Semipalatinsk - Pavlodar - Shiderty - Astana - Kokshetau - Petropavlovsk

                                                                                                                                                

     AH65       Kashi - Arkaxtam - Irkeshtam - Sary - Tash (-Osh) - Karamyk - Vakhdat - Dushanbe - Tursunzade - Uzun - Termez

                                                                                                                                                

     AH66 Border of China - Kulma Pass - Khorugh - Kulob - Vakhdat - Dushanbe

                                                                                                                                               

     AH67 Kuitun - Baketu - Bakhty - Taskesken - Semipalatinsk - Pavlodar - Shiderty - Karaganda - Zhezkazgan

                                                                                                                                               

     AH68 Jinghe - Alatawshankou - Dostyk - Ucharal

                                                                                                                                               

     AH70 Border of Ukraine - Donetsk - Volgograd - Astrakhan - Kotyaevka - Atyrau - Beyneu - Zhetybai (-Aktau) - Bekdash - Turkemenbashi - Serdar - Gudurolum - Inche Boroun - Gorgan - Sari - Semnan - Damghan - Yazd - Anar - Bandar Abbas

                                                                                                                                                

     AH71 Dilaram - Zarang - Milak - Zabol - Dashtak

                                                                                                                                               

     AH72 Tehran - Qom - Esfahan - Shiraz - Bushehr

                                                                                                                                               

     AH75       Tejen - Sarahs - Sarakhs - Mashhad - Birjand - Nehbandan - Dashtak - Zahedan - Chabahar

                                                                                                                                               

     AH76 Polekhumri - Mazar-i Sharif - Herat

                                                                                                                                                

     AH77 Djbulsarcj - Bamiyan - Herat - Tourghondi - Serkhetabat - Mary

                                                                                                                                                

     AH78 Ashgabat - Chovdan Pass - Bajgiran - Qucham - Sabzevar - Kerman

                                                                                                                                                

     AH81       Larsi - Mtskheta - Tbilisi - Sadakhlo - Bagratashen - Vanadjor - Ashtarak - Yerevan - Eraskh - Sadarak - Nakhchivan - Julfa (-Jolfa) - Ordubad - Agarak - Meghri Aghband - Goradiz - Gazi Mammed - Alat - Baku - ferry - Aktau

                                                                                                                                               

     AH82 Border of the Russian Federation - Leselidze - Sukhumi - Senaki - Khashuri - Akhaltsikhe (-Vale) - Zdanov - Bavra - Gumri (-Akurik) - Ashtarak - Yerevan - Eraskh - Goris - Kapan - Meghri - Agarak - Nour Douz - Jolfa - Iveoqlu

                                                                                                                                                

     AH83 Kazakh - Uzungala - Paravakar - Yerevan

                                                                                                                                               

     AH84 Doğubeyazıt - Diyarbakır - Gaziantep - Toprakkale (-İskenderun) - Adana - İçel

                                                                                                                                               

     AH85 Refahiye - Amasya - Merzifon

                                                                                                                                               

     AH86 Aşkale - Bayburt - Trabzon

                                                                                                                                                

     AH87 Ankara - Afyon - Uşak - İzmir

                                                                                                                                                

 

Not: Parantez içerisindeki güzergahlar parantezden hemen önceki yerlerdeki güzergahları tanımlar.

Altı çizili kesimler olası Asya Karayolu güzergahlarıdır.

“Feri” kelimesi Taraflar üzerinde herhangi bir dayatma anlamında yorumlanmayacaktır.
EK II

ASYA KARAYOLU SINIFLANDIRMASI VE PROJELENDİRME

STANDARTLARI

I. GENEL

Asya Karayolu sınıflandırması ve projelendirme standartları Asya Karayollarının yapımı, iyileştirilmesi ve bakımı için gereken minimum standart ve talimatları sağlamaktadır. Taraflar hem yeni güzergahlar inşa ederken hem de mevcut güzergahları modernize ederken ya da iyileştirirken bu hükümlere uyma hususunda olabilecek tüm çabalarını harcayacaklardır. Bu standartlar meskun mahallere uygulanmaz.1

 

II. ASYA KARAYOLU GÜZERGAHLARININ SINIFLANDIRILMASI

Asya Karayolları Tablo 1’de görüldüğü şekilde sınıflandırılmaktadır.

 

   Sınıflandırma                    Tanım        Kaplama Cinsi

            Otoyol Erişim Kontrollü Karayolları  Asfalt Betonu veya

                                             Beton

I. Sınıf Yol 4 veya daha çok şeritli Asfalt Betonu veya

                                             Beton

II. Sınıf Yol 2 şeritli Asfalt Betonu veya

                                             Beton

III. Sınıf Yol 2 şeritli Çift Katlı Bitüm Kaplama

 

“Otoyol” sınıflandırması erişim kontrollü karayollarını belirtmektedir. Erişim kontrollü karayolları sadece otomobiller tarafından kullanılmaktadır. Erişim kontrollü karayollarına erişim sadece seviye ayrımlı kavşaklarla sağlanmaktadır. Otomobillerin yüksek hızla seyretmelerini ve trafik güvenliğinin sağlanması için Mopedlerin (motorlu bisikletler), bisikletlerin ve yayaların erişim kontrollü karayollarına girmelerine izin verilmemelidir. Erişim kontrollü yollarda eşdüzey kavşaklar projelendirilmemeli ve taşıma yolu refüj ile bölünmelidir.

“III. Sınıf” yol standardı sadece yol inşaatı için gereken arazinin ve/veya finansmanın kısıtlı olduğu durumlarda kullanılmalıdır. Kaplama cinsi olabildiğince çabuk bir şekilde ilerideki yıllarda asfalt betonu ya da betona dönüştürülmelidir. Çünkü III. Sınıf standardı arzu edilen en düşük standarttır. III. Sınıf standardı altında olan tüm yol kesimlerinin II. Sınıf standardına dönüştürülmesi teşvik edilmelidir.

 

 

 

 

 

 

 

 

_____________

(1) Taraflar kendi gereklerine uygun olarak meskûn mahalleri belirtecektir.
III. ASYA KARAYOLU GÜZERGAHLARI

PROJELENDİRME STANDARTLARI

 

1. Arazi Sınıflandırması

 

Arazi sınıflandırması Tablo 2’de gösterilmektedir

 

Tablo 2. Arazi Sınıflandırması

 

Arazi Sınıflandırması     Enine Eğim

Düz  Yüzde 0-10

Dalgalı  Yüzde 10-25’den fazla

Dağlık  Yüzde 25-60’dan fazla

Apik  Yüzde 60’dan fazla

 

2. Proje Hızı

 

Proje hızı olarak 120, 100, 80, 60, 50, 40 ve 30 km/sa kullanılmalıdır. Proje hızı, karayolu sınıflandırması ve arazi sınıflandırması arasındaki ilişki Tablo 3’de gösterilmektedir. 120 km/sa proje hızı sadece refüj ile bölünmüş ve seviye ayrımlı kavşakları olan otoyollar (erişim kontrollü karayolları) için kullanılmalıdır.

Tablo 3. Proje hızı, karayolu sınıflandırılması ve arazi sınıflandırması

 

                        (Birimi: km/sa)

     Arazi            Otoyol            I. Sınıf            II. Sınıf            III. Sınıf

     Düz            120            100            80            60

     Dalgalı            100            80            60            50

     Dağlık            80            50            50            40

     Apik            60            50            40            30

 

3. Enine Kesit

 

Her bir karayolu sınıfı için kamulaştırma alanı, şerit genişliği, banket genişliği, orta refüj genişliği, kaplama eğimi ve banket eğimi ölçüleri Tablo 4’de gösterilmektedir.

Düzgün trafik akışının yayalar, bisikletler ve hayvanların çektiği arabalar gibi yerel trafiğin varlığı ile engellendiği karayolu kesimlerinde mümkün olduğunca yan yollar ve/veya kaldırımlar ile yerel trafik transit trafikten ayrılmalıdır.

 


4. Yatay Eksen

Karayollarının yatay ekseni yolun geçtiği arazinin topoğrafyasına uygun olmalıdır. Minimum yatay kurp yarıçapı sadece gerekli hallerde ve geçiş eğrileri ile birlikte kullanılmalıdır. Birleşik kurplardan mümkün olduğunca kaçınılmalıdır. Tablo 5’de her bir karayolu sınıfı için minimum yatay kurp yarıçapları gösterilmektedir.

 

Tablo 5. Minimum Yatay Kurp Yarıçapı

                                                                       (Birim: m)

              Arazi                    Otoyol I. Sınıf II. Sınıf                   III. Sınıf

               Düz                      520 (1000)            350 (600)              210                      115

               Dalgalı                    350 (600)              210 (350)              115                      80

               Dağlık                    210 (350)              80 (110)              80 50

               Apik                      115 (160)              80 (110)              50 30

 

Not: Parantez içindeki değerler arzu edilen değerlerdir

 

Minimum kurp yarıçapının kaçınılmaz durumlarda uygulanması ve yüzde 50 ile 100 den daha büyük değerlerin uygulanması tavsiye edilmektedir.

Dağlık ve apik arazilerde, çok keskin virajların yarıçap, mesafe ve eğimlerinin kombinasyonlarının kullanılması önerilmektedir.

Geçiş eğrileri Tablo 6’da gösterilen değerlerden daha küçük yarıçaplı kurpları birleştirmek için kullanılmalıdır. Ayrıca, yarıçapın Tablo 6’daki değerlerin iki misli büyüklükte olduğu yerlerde bile geçiş eğrilerinin kullanılması önerilmektedir.

 

 

Tablo 6. Geçiş Eğrileri için kullanılacak olan yarıçaplar

                                                                       (Birim: m)

              Arazi                    Otoyol I. Sınıf II. Sınıf                   III. Sınıf

               Düz                      2100                      1500                      900                      500

               Dalgalı                    1500                      900                      500                      350

               Dağlık                    900                      500                      350                      250

               Apik                      500                      500                      250                      130

 

 


Tablo 7’de gösterilen minimum geçiş eğrisi uzunlukları önerilmektedir.

 

Tablo 7. Minimum geçiş eğrisi uzunluğu

                                                                       (Birim: m)

              Arazi                    Otoyol I. Sınıf II. Sınıf III. Sınıf

               Düz                      100                      85 70                      50

               Dalgalı                    85 70                      50 40

               Dağlık                    75 50                      40 35

               Sarp                      50 50                      35 25

 

Tüm arazi sınıflandırmaları için maksimum dever yüzde 10 olmalıdır.

 

5. Düşey Eksen

Düşey eksen ekonomik olarak yapılabilirliği elverdiğince yatık olmalıdır; şöyle ki, arazinin dalgalı doğasını ortadan kaldırmak için yarma ve dolguların dengelenmesi gerekmektedir. Maksimum düşey eksen kullanımında tasarımcının aklında açıkça şu olmalıdır; belirli düşey eğim ekseni ile bir kez inşa edilen karayolunun daha düşük meyil ile iyileştirilmesi başlangıçtaki tüm karayolu yatırımı gözden çıkarılmadan yapılamaz.

Tablo 8’de gösterilen maksimum düşey eğim değerleri tüm karayolu sınıflandırmaları için kullanılmalıdır.

 

Tablo 8. Maksimum Düşey Eğim

 

               Arazi Sınıflandırması Maksimum Düşey Eğim

                       Düz                               Yüzde 4

                       Dalgalı                               Yüzde 5

                       Dağlık                               Yüzde 6

                       Apik                               Yüzde 7

 

Ağır taşıt trafiğine sahip yukarı eğimli karayolu kesimlerinde Tablo 9’daki eğim uzunluğunun geçildiği hallerde tırmanma şeridi yapılması tavsiye edilmektedir.

 

 

 

 

 

Otoyol ve I. Sınıf karayollarında tırmanma şeridi yapımı için tavsiye edilen kritik eğitim boyu Tablo 9’da gösterildiği gibidir.

 

Tablo 9. Tırmanma Şeridi Yapımı Gerektiren Kritik Eğim Uzunluğu

 

Arazi Sınıflandırması                    Otoyol                     I. Sınıf

          Yüzde 3 -  800 m     Yüzde 3 -  900 m

          Düz                  Yüzde 4 -  500 m     Yüzde 4 -  700 m

          Yüzde 4 -  700 m     Yüzde 4 -  800 m

          Dalgalı                  Yüzde 5 -  500 m     Yüzde 5 -  600 m

          Yüzde 5 -  600 m     Yüzde 5 -  700 m

          Dağlık                  Yüzde 6 -  500 m     Yüzde 6 -  500 m

          Yüzde 6 -  500 m     Yüzde 6 -  500 m

          Apik                  Yüzde 7 -  400 m     Yüzde 7 -  400 m

 

6. Kaplama

Taşıma yollarının kaplaması beton asfalt ya da beton olmalıdır. Bununla birlikte, III. Sınıf karayolu çift katlı bitüm ile kaplanabilir.

Asya Karayolu üyesi ülkelerindeki pek çok karayolu kesiminin kaplaması yetersiz taşıma kapasitesi yüzünden tahrip olmaktadır. Bu nedenle kaplamanın taşıma gücü yol yüzeyi hasarlarını önlemek ve netice itibarıyla bakım masraflarını azaltmak amacıyla dikkatlice belirlenmelidir.

Bununla birlikte karayolu kaplamaları aşağıdakiler dikkate alınarak tasarlanmalıdır.

(a) Dingil Yükü

(b) Trafik Hacmi

(c) Karayolu inşasında alttemel ve temel için kullanılan malzemenin cinsi (Kullanılan malzemenin kalitesi ülkeden ülkeye değişim gösterdiği için kaplamanın taşıma özellikleri Asya Karayolu standartlarına dahil edilmemiştir.)


Ek III

ASYA KARAYOLU AĞININ BELİRLENMESİ VE İŞARETLENMESİ

 

1. Asya Karayolu güzergahını belirten ve gösteren işaret dikdörtgen şeklinde olacaktır.

2. İşaret AH harflerini içermekte olup genellikle güzergahı gösteren Arapça sayılar tarafından takip edilmektedir.

3. İşaretin yazıları siyah veya beyaz olup diğer trafik levhalarına eklenebilir ve birlikte kullanılabilir.

4. Seyir halindeki taşıtların sürücüleri tarafından kolaylıkla tanımlanabilecek ve anlaşılabilecek büyüklükte olmalıdır.

5. Asya Karayolu güzergahlarının belirlenmesi ve gösterilmesi için kullanılan işaret ulusal düzeydeki karayollarında trafik işaretlerinin kullanılmasını engellemez.

6. Prensip olarak Asya Karayolu güzergahı numaraları üye Devletlerdeki yön levhaları sistemine entegre olacak ya da birleşik olarak kullanılacaktır. Bu numaralama sistemi her bir yol veya kavşağa erişimden önce veya sonra yerleştirilebilir.

7. Devletlerin hem Asya Karayolu Ağı Hükümetlerarası Anlaşmasına hem de Uluslararası Ana Trafik Arterleri Avrupa Anlaşmasına Taraf olması halinde karayolu güzergahlarını Asya Karayolu güzergah işareti ya da E-yolu işareti ile ya da her ikisi ile de işaretlenecek olması hususu Tarafların yetkisindedir.

8. Asya Karayolu güzergahının değişmesi başka bir güzergaha geçmesi veya bir başka Asya Karayolu güzergahı ile kesişmesi halinde, Asya Karayolu güzergahı numaraları kavşaktan ya da erişimden önce belirtilmelidir.