Dönem : 22
Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S. Sayısı : 937)
Asya Karayolları Ağı
Hükümetlerarası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Dışişleri Komisyonları Raporları (1/1016)
T.C.
Başbakanlık 18.4.2005
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-1085/1797
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 2.4.1005 tarihinde kararlaştırılan “Asya Karayolları Ağı
Hükümetlerarası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye, Birleşmiş
Milletler’in bölgesel komisyonlarından biri olan ve 1947 yılından beri faaliyet
gösteren Asya-Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu’na (UN ESCAP) 1996 yılında
üye olmuştur. Türkiye dahil 62 üyesi bulunan Komisyon, bölgesinde, üyeleri
arasında işbirliğinin ve kalkınma sürecinin BM çerçevesinde güçlendirilmesine
katkıda bulunmaktadır. Bu amaçla, üye devletlerin öncelikli projelerine maddi
ve teknik yardım desteği sağlamaktadır.
Türkiye hem Asya-Pasifik,
hem de Avrupa’daki BM bölgesel kuruluşlarına üye olan ender ülkelerden biri
olup, özellikle bu Komisyonlar bünyesinde yapılan ulaştırmayla ilgili
düzenlemeleri yakından izlemekte ve aktif katılım sağlamaktadır.
Asya Karayolları Ağı
modeli, Türkiye’nin üye olduğu bir diğer BM Bölgesel Komisyonu olan Avrupa
Ekonomik Komisyonu (AEK) bünyesinde, 1975 yılında tamamlanan ve bir bölümü
ülkemizde bulunan “E Karayolları” Ağı modeline uygun olarak oluşturulacak “A
Karayolları” Ağını öngörmektedir. “A Karayolları”nın Asya başkentleri arasında
bağlantı kuran, başlıca sanayi, tarım ve gelişme merkezlerini birbirine
bağlayan, özellikle belli başlı deniz ve iç su limanları arasında irtibat
sağlayan nitelikleri taşıması planlanmaktadır. Türkiye’deki “E Yolları”nın
statüsünde değişikliğe yol açmaması, müzakereler sırasında tarafımızdan gerekli
garantilere bağlanmış olan Asya Karayolları Ağı ile ilgili Anlaşmanın 2005 yılı
sonuna kadar imzaya açık kalması, bu meyanda sekiz UN ESCAP üyesi ülkenin onay
işlemlerini tamamlaması akabinde 90 gün içerisinde yürürlüğe girmesi
beklenmektedir.
“Asya Karayolları Ağı
Hükümetlerarası Anlaşması”, bir ana metin ve bu metni destekleyen üç adet
teknik ekten oluşmaktadır. Birinci Ek, Asya Karayolu Ağını oluşturan
karayollarının numaralama sistemini içermekte ve mevcut durumda ESCAP’a üye tüm
ülkelerin, Asya Karayolu olarak belirledikleri karayolu güzergahlarını
kapsamaktadır. Bu listede, ülkemiz tarafından tahsis olunacak Asya Karayolları
da yer almaktadır. İkinci Ek, Asya Karayolu Ağı Sınıflandırması ve Tasarım
Standartlarını içermektedir. Üçüncü Ek ise, Asya Karayollarının tanımlanması ve
işaretlenmesi ile ilgilidir.
Anlaşmaya ilişkin
çalışmalar 1959 yılında başlamış olup, 32 ülkeyi kapsamaktadır. Asya Karayolları
Ağının toplam uzunluğu 140.000 km’nin üzerindedir. Bu geniş coğrafyada,
karayollarının, önemli başkentlere, başlıca sanayi ve tarım merkezlerine,
deniz, nehir ve hava limanlarına, depo ve konteyner terminallerine ve tarihi ve
turistik açıdan ilgi çeken merkezlere ulaşımı kolaylaştırması öngörülmüştür.
Asya ve Pasifik ülkelerinin birbirleri arasında ve özellikle Avrupa ile
uluslararası bağlantılarının güçlendirilmesiyle, gelecekte, ticari ilişkilerin
artması, dış ticaretin canlanması, ulaşım masraflarının azaltılması ve bölgeye
daha fazla yabancı sermayenin cezbedilmesi hedeflenmektedir. Yeni iletişim
teknolojilerinin kullanılması ve kalkınma ve çevre faktörünü gözeten uygun
yatırım türlerinin benimsenmesi ile bu proje kapsamlı bir kalkınma modeli olarak
ortaya çıkmaktadır.
Türkiye,
uluslararası ulaştırma düzenlemelerine önem vermekte ve özellikle batı-doğu
eksenindeki güzergahların geliştirilmesinin ekonomik ve siyasi çıkarlarına
hizmet edeceğine inanmaktadır. Bu çerçevede, Avrupa ve Asya arasındaki ticari
ve ekonomik bağlantıların artmasını hedefleyen “Asya Karayolları Ağı” ülkemizin
taraf olması gereken bir oluşum olarak değerlendirilmektedir. BM Avrupa
Ekonomik Komisyonu tarafından belirlenen “E” yolları ile, BM Asya ve Pasifik
Komisyonu tarafından bu Anlaşma ile saptanan “A” yollarının ülkemizden geçeceği
gözönünde bulundurularak, “Asya Karayolları Ağı Hükümetlerarası Anlaşması”na
taraf olunmasında yarar görülmektedir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve
Turizm
Komisyonu
Esas No.: 1/1016 12.5.2005
Karar No.: 74
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlıkça 18.4.2005
tarihinde TBMM Başkanlığına sunulan, Başkanlığınızca 27.4.2005 tarihinde
Komisyonumuza tali komisyon olarak havale edilen "Asya Karayolları Ağı
Hükümetlerarası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı", Komisyonumuzun 12.5.2005 tarihli 35 inci Birleşiminde
Dışişleri, Ulaştırma, Maliye ve Bayındırlık ve İskân bakanlıkları
temsilcilerinin katılımları ile incelenip görüşüldü.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
Asya ve Pasifik
ülkelerinin, birbirleri arasında ve özellikle Avrupa ile uluslararası
bağlantılarının güçlendirilerek gelecekte ticaret ilişkilerinin artması, dış
ticaretin canlanması, ulaşım masraflarının azaltılması ve bölgeye daha fazla
yabancı sermayenin gelmesini sağlamak üzere Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik
Ekonomik ve Sosyal Komisyonu bünyesinde hazırlanan "Asya Karayolları Ağı
Hükümetlerarası Anlaşması"na katılmamızın uygun bulunmasının öngörüldüğü,
Anlaşılmaktadır.
Komisyonumuz, Tasarıyı
müspet mütalaa ederek kabul etmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa
Demir |
Mustafa
Ilıcalı |
Asım
Aykan |
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sarı |
Naci
Aslan |
Fikret
Badazlı |
|
|
Gaziantep |
Ağrı |
Antalya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Osman
Aslan |
Ali İbiş |
Nusret
Bayraktar |
|
|
Diyarbakır |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Erdal
Karademir |
Mehmet
Parlakyiğit |
Niyazi
Özcan |
|
|
İzmir |
Kahramanmaraş |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Recep
Yıldırım |
Hasan
Güyüldar |
|
|
|
Sakarya |
Tunceli |
|
Dışişleri Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu
Esas No.: 1/1016 13.6.2005
Karar No.: 83
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Asya Karayolları Ağı
Hükümetlerarası Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı,
Komisyonumuzun 9 Haziran 2005 tarihli 20 nci toplantısında Dışişleri Bakanlığı
ile Bayındırlık ve İskan Bakanlığı temsilcilerinin katılmalarıyla
görüşülmüştür.
Ülkemiz, hem Asya-Pasifik
Ekonomik ve Sosyal Komisyonu'na hem de Avrupa'daki Birleşmiş Milletlerin
bölgesel kuruluşlarına üyedir. Türkiye özellikle bu komisyonlar aracılığıyla
ulaştırmayla ilgili yapılan düzenlemeleri yakından izlemekte ve bu konuda aktif
katılım sağlamaktadır.
Bu çerçevede söz konusu
Tasarı ile Asya ve Pasifik ülkelerinin, birbirleri arasında ve özellikle Avrupa
ile uluslararası bağlantılarının güçlendirilmesi, ticari ilişkilerin
arttırılması, dış ticaretin canlandırılması, ulaşım masraflarının azaltılması
ve bölgeye daha fazla yabancı sermayenin cezbedilmesi hedeflenmektedir.
Avrupa ve Asya arasındaki
ticari ve ekonomik bağlantıların artmasını hedefleyen ve BM Avrupa Ekonomik
Komisyonu ile BM Asya ve Pasifik Komisyonu tarafından belirlenen "E"
ve "A" yollarının ülkemizden geçeceği de göz önünde bulundurularak
hazırlanan söz konusu Tasarı, Komisyonumuzca benimsenmiş ve maddelerine
geçilmesine karar verilmiştir. Tasarının 1 inci, 2 nci ve 3 üncü maddeleri ile
tümü aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Metin Yılmaz |
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
|
|
Bolu |
Afyonkarahisar |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Edip Uğur |
V. Haşim Oral |
Aziz Akgül |
|
|
Balıkesir |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Gülyurt |
İnal Batu |
Halil Akyüz |
|
|
Erzurum |
Hatay |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Hüseyin Kansu |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Onur Öymen |
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
|
|
İstanbul |
Manisa |
Mardin |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Abdullah Veli Seyda |
|
|
|
|
Şırnak |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METİN
ASYA
KARAYOLLARI AĞI HÜKÜMETLERARASI ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1.- Birleşmiş
Milletler Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu bünyesinde hazırlanan ve
Türkiye Cumhuriyeti adına 26 Nisan 2004 tarihinde Şanghay’da imzalanan “Asya
Karayolları Ağı Hükümetlerarası Anlaşması”na katılmamız uygun bulunmuştur.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ
KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
ASYA KARAYOLLARI AĞI HÜKÜMETLERARASI ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı M. V. Gönül |
İçişleri
Bakanı A. Aksu |
Maliye
Bakanı K. Unakıtan |
|
|
|
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
|
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım
ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı V. |
|
|
|
|
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M.Aydın |
|
|
|
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En.
ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
|
|
|
|
Çevre
ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ASYA KARAYOLLARI AĞI HÜKÜMETLERARASI ANLAŞMASI
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER
2003
ASYA KARAYOLLARI AĞI HÜKÜMETLER ARASI ANLAŞMASI
ÂKİT TARAFLAR,
Asya kıtasında komşu
bölgelerle birlikte uluslararası karayolu ulaşımını tesis etmek ve geliştirmek
gereği BİLİNCİYLE,
Asya Karayolu Ağı’nın
oluşumu ve işlevsel hale getirilmesi sürecinde Birleşmiş Milletler Asya ve
Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu üyeleri arasındaki işbirliğini HATIRDA
TUTARAK,
Asya ve Pasifik Ekonomik
ve Sosyal Komisyonu üyeleri arasında ilişkilerin güçlendirilmesi, uluslararası
ticaret ve turizmin geliştirilmesi amacıyla, etkin bir uluslararası ulaşımın
başlatılması da gözönüne alınarak uluslararası ulaştırma ve çevre koşullarına
uygun bir Asya Karayolu ağının geliştirilmesinin gerekliliği DÜŞÜNCESİYLE,
Asya kıtasında ve Asya
ile komşusu bölgeler arasında uluslararası karayolu taşımacılığının
geliştirilmesi, iyileştirilmesi ve planlanması için işbirliği çabalarını
SÜRDÜRÜRKEN,
Aşağıdakileri KABUL
ETMİŞLERDİR:
Madde 1
Asya Karayolu Ağının
Kabulü
Bundan böyle Taraflar
olarak belirtilecek olan Âkit Taraflar, bu Anlaşmanın Ek I’inde tanımlanan ve
bundan böyle “Asya Karayolu ağı” olarak belirtilecek olan öneri karayolu ağını,
ulusal programları çerçevesinde üstlenmeyi amaçladıkları uluslararası öneme
haiz karayolu güzergahlarının geliştirilmesi için ortak plan olarak kabul etmişlerdir.
Madde 2
Asya Karayolu Ağının
Tanımı
Ek I’de tanımlanan Asya
Karayolu ağı, birden fazla alt bölgeyi önemli ölçüde kateden karayolu
güzergahlarını, alt bölgelerde bulunan karayolu güzergahlarını, komşu alt
bölgelere ve üye Devletlerde bulunan karayolu güzergahlarına bağlanan karayolu
güzergahlarını kapsayan ve Asya’da bulunan uluslararası öneme haiz karayolu
güzergahlarından oluşmaktadır.
Madde 3
Asya Karayolu Ağının
Geliştirilmesi
Asya Karayolu ağındaki
güzergahlar bu Anlaşmanın Ek II’sinde belirlenen sınıflandırma ve projelendirme
standartları ile uyumlu hale getirilmelidir.
Madde 4
Asya Karayolu Ağının
İşaretlenmesi
1. Asya Karayolu ağı
güzergahları bu Anlaşmanın Ek III’ünde tanımlanan güzergah işareti ile
belirtilmelidir.
2. Bu Anlaşmanın Ek
III’ünde tanımlanana uygun güzergah işaretleri tüm Asya Karayolu ağı üzerindeki
yollara, 6. Maddeye göre işbu Anlaşmanın İlgili Devlet için yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren beş (5) yıl içerisinde yerleştirilmelidir.
Madde 5
Bu Anlaşmaya Taraf
Olunması ve İmzalanmasına İlişkin Usuller
1. Bu Anlaşma 26-28 Nisan
2004 tarihleri arasında Şangay-Çin’de ve daha sonra 1 Mayıs 2004-31 Aralık 2005
tarihleri arasında New York’taki Birleşmiş Milletler Genel Merkezinde,
Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu üyesi
Devletlerin imzasına açık olacaktır.
2. Bu Devletler aşağıdaki
hususlara göre bu Anlaşmaya Taraf olabileceklerdir:
(a) Kesin imza,
(b) Onay, kabul veya
tasdike tabi imzayı takiben onay, kabul veya tasdik; veya
(c) Katılma.
3. Usulüne uygun olarak
hazırlanan belgenin Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne tevdi edilmesiyle
onay, tasdik ya da katılma yürürlüğe girecektir.
Madde 6
Bu Anlaşmanın Yürürlüğe
Girişi
1. Bu Anlaşma en az sekiz
(8) Devletin Hükümetlerinin Anlaşmanın 5. Maddesi 2. paragrafına göre Anlaşma
ile bağlanma rızası verdiği günü takip eden doksanıncı gün yürürlüğe
girecektir.
2. Yürürlüğe girmesine
dair koşulların yerine getirilmesinden sonra işbu Anlaşmaya kesin imza koyan
veya onay, kabul, tasdik veya katılım belgesini tevdi eden her bir Devlet için,
Anlaşma, kesin imza veya mezkur belgenin tevdi tarihini izleyen doksanıncı (90)
günde yürürlüğe girecektir.
Madde 7
Asya Karayolu Ağı Çalışma
Grubu
1. Bu Anlaşmanın
uygulanmasını ve tüm değişiklik tekliflerini mütalaa etmek amacıyla Birleşmiş
Milletler, Asya ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu tarafından Asya
Karayolu Çalışma Grubu kurulacaktır. Birleşmiş Milletler Asya ve Pasifik
Ekonomik ve Sosyal Komisyonu üyesi olan tüm Devletler Çalışma Grubunun üyesi
olacaktır.
2. Çalışma Grubu iki
yılda bir toplanacaktır. Herhangi bir Taraf sekretarya’ya hitaben vereceği bir
bildirimle Çalışma Grubunun özel toplantı yapmasını isteyebilir. Sekretarya tüm
çalışma grubu üyelerine bu talebi duyuracak, sekretarya’nın bildirim tarihinden
sonraki dört (4) aylık bir dönem
içerisinde Tarafların üçte birinden daha az olmayan kısmının bu talebe
muvafakat vermesi halinde Çalışma Grubu özel bir oturum için toplanacaktır.
Madde 8
Bu Anlaşmanın Ana
Metninde Yapılacak Değişikliklere İlişkin Usuller
1. Bu anlaşmanın ana
metni bu maddede belirtilen usullere göre değiştirilebilir.
2. Herhangi bir Taraf bu
Anlaşma ile ilgili değişiklikleri önerebilir.
3. Herhangi bir
değişiklik teklifinin metni Sekretarya tarafından değişikliğin kabulü için
önerilen Çalışma Grubu toplantısından en az kırk beş (45) gün önce bütün Asya
Karayolu Çalışma Grubu üyelerine ulaştırılacaktır.
4. Bir değişiklik, mevcut
Tarafların oylarının üçte ikilik çoğunluğu ile Asya Karayolu Çalışma Grubu
tarafından kabul edilecektir. Kabul edilen değişiklik, sekretarya tarafından,
değişikliği kabul için tüm Taraflara iletecek olan Birleşmiş Milletler Genel
Sekreteri’ne bildirecektir.
5. Bu maddenin 4.
paragrafı uyarınca kabul edilen değişiklik, Tarafların üçte ikisince kabul
edilmesinden on iki (12) ay sonra yürürlüğe girecektir. Değişiklik bu
değişikliği yürürlüğe girmeden önce onaylanmadığını açıklayan Taraflar
haricindeki bütün Taraflar için yürürlüğe girecektir. Değişikliği kabul
etmediğini açıklayan herhangi bir Taraf, bu paragraf uyarınca bundan sonraki
herhangi bir zamanda bu değişikliği onayladığına dair belgeyi Birleşmiş
Milletler Genel Sekreteri’ne tevdi edebilir. Söz konusu belgenin tevdi
tarihinden on iki (12) ay sonra değişiklik o Devlet için yürürlüğe girecektir.
Madde 9
Bu Anlaşmanın EK I’inin
Değiştirilmesine İlişkin Usul
1. Bu Anlaşmanın EK I’i
bu maddede belirtilen usule göre değiştirilebilir.
2. Değişiklikler
uluslararası sınır geçişlerinde tadilat yapmayan yerel güzergah ile ilgili
değişiklik hariç olmak üzere konuyla doğrudan ilgili komşu Devlet ile müzakere
edilip uzlaşma sağlanmasından sonra herhangi bir Tarafça teklif edilebilir.
3. Herhangi bir
değişiklik teklifinin metni değişikliğin kabulu için önerilen Çalışma Grubu
Toplantısından en az kırk beş (45) gün önce sekretarya tarafından bütün Asya
Karayolu Çalışma Grubu üyelerine ulaştırılacaktır.
4. Bir değişiklik mevcut
Tarafların çoğunluğunun oylarıyla Asya Karayolu Çalışma Grubu tarafından kabul
edilecektir. Kabul edilen değişiklik sekretarya tarafından bu değişikliği tüm
taraflara iletecek olan Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne bildirilecektir.
5. Bu maddenin 4.
paragrafına göre kabul edilen bir değişiklik, değişikliğin bildirim tarihinden
sonraki altı (6) aylık bir dönemde doğrudan ilgili Taraflardan hiçbiri
Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne değişiklik ile ilgili itirazlarını
bildirmediği takdirde kabul edilmiş sayılacaktır.
6. Bu maddenin 5.
paragrafına göre kabul edilen değişiklik, bu maddenin 5. paragrafında
belirtilen altı (6) aylık dönemin bitmesinden üç (3) ay sonra tüm Taraflar için
yürürlüğe girecektir.
7. Aşağıdakiler doğrudan
ilgili Taraflarca dikkate alınacaktır:
(a) Herhangi bir Tarafın
topraklarından geçen birden fazla alt bölgeyi önemli ölçüde kateden mevcut ya
da yeni bir Asya Karayolu güzergahında değişiklik olması halinde; ve
(b) Alt bölgelerde
bulunan karayolu güzergahları, komşu alt bölgelerdeki ve üye Devletlerde yer
alan güzergahlara bağlantıları kapsayan yeni ya da mevcut Asya Karayolu
güzergahında değişiklik olması halinde, söz konusu güzergah ya da birden fazla
alt bölgeyi önemli ölçüde kateden yeni ya da değişikliğe uğramış güzergah,
üzerinden geçtiği, değişiklik teklifinde bulunan Devlete hemhudut Devletin
topraklarına bağlanır. İki tarafın topraklarının bitme noktası Asya Karayolu
güzergahı üzerinden deniz yoluyla ayrılıyorsa birden fazla alt bölge veya
yukarıda tanımlanan güzergahlardan ayrılıyorsa bu paragrafın amaçlarının yerine
getirilmesi için hemhudut olarak göz önüne alınacaktır.
8. Bu maddenin 5.
paragrafına göre itirazlar için değişiklik metni ile birlikte, bu değişiklikle
doğrudan ilgili Tarafların listesini sekretarya Birleşmiş Milletler Genel
Sekreteri’ne bildirilecektir.
Madde 10
Bu Anlaşma’nın Ek II ve
Ek III’ünün Değiştirilmesine İlişkin Usul
1. Bu Anlaşmanın Ek II ve
Ek III’ü bu maddede belirtilen usule göre değiştirilebilir.
2. Değişiklikleri
herhangi bir Taraf önerebilir.
3. Herhangi bir
değişiklik teklifinin metni değişikliğin kabulü için önerilen Çalışma Grubu
toplantısından en az kırk beş (45) gün önce Sekretarya tarafından Çalışma
Grubunun bütün üyelerine iletilecektir.
4. Bir değişiklik mevcut
Tarafların çoğunluğunun oylarıyla Asya Karayolu Çalışma Grubu tarafından kabul
edilecektir. Kabul edilen değişiklik, sekretarya tarafından bu değişikliği tüm
Taraflara iletecek olan Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne bildirilecektir.
5. Bu maddenin 4.
paragrafına göre kabul edilen değişiklik bildirim tarihinden sonraki altı (6)
aylık bir dönemde Taraflardan üçte birinden azı Birleşmiş Milletler Genel
Sekreteri’ne değişiklikle ilgili itirazlarını bildirdiği takdirde kabul edilmiş
sayılacaktır.
6. Bu maddenin 5.
paragrafına göre kabul edilen değişiklik, bu maddenin 5. paragrafında
belirtilen altı (6) aylık dönemin bitmesinden üç (3) ay sonra tüm Taraflar için
yürürlüğe girecektir.
Madde 11
Çekinceler
Bu Anlaşmanın
hükümlerinden Madde 14’ün 5. paragrafı hariç olmak üzere hiçbirine çekince
koyulamaz.
Madde 12
Bu Anlaşmadan Çekilme
Herhangi bir Taraf Birleşmiş
Milletler Genel Sekreteri’ne hitaben yazılı bir bildirimle bu Anlaşmadan
çekilebilir. Çekilme bu tür bir bildirimin Genel Sekreterce alındığı tarihten
itibaren bir (1) yıl sonra yürürlüğe girecektir.
Madde 13
Bu Anlaşmanın
Geçerliğinin Sonlandırılması
Bu Anlaşma ardıl herhangi
bir on iki (12) aylık süre boyunca Tarafların sayısı sekiz (8) den az olduğu
takdirde yürürlükten kalkacaktır.
Madde 14
Uyuşmazlıkların Çözümü
1. Anlaşmanın
yorumlanması veya uygulanmasına ilişkin olarak iki veya daha fazla Taraf
arasında çıkan ve uyuşmazlık Taraflarınca müzakere veya danışmalar yoluyla
çözüme kavuşturulamayan herhangi bir uyuşmazlık için, uyuşmazlık Taraflarından
birinin talep etmesi halinde uzlaştırmaya başvurulacak ve bu amaçla uyuşmazlık
Taraflarının ortak kararı ile seçilecek bir ya da daha fazla uzlaştırmacıya
sunulacaktır. Uzlaştırma talebinden itibaren 3 ay içerisinde uyuşmazlık
Tarafları uzlaştırmacı veya uzlaştırmacıların seçimi konusunda anlaşmaya
varamazsa uyuşmazlık Taraflarından herhangi biri, Birleşmiş Milletler Genel
Sekreteri’nden uyuşmazlığın sunulacağı tek bir uzlaştırmacı atamasını talep
edebilir.
2. Bu maddenin 1.
paragrafına göre tayin edilen uzlaştırmacı veya uzlaştırmacıların tavsiyeleri
bağlayıcı niteliğinde olmayıp uyuşmazlık Tarafları arasındaki uyuşmazlığın
giderilmesine ilişkin olarak konunun yeniden gözden geçirilmesine temel teşkil
edecektir.
3. Uyuşmazlık Tarafları,
ortak bir karar ile uzlaştırmacı veya uzlaştırmacıların tavsiyelerini bağlayıcı
olarak kabul edecekleri hususunda önceden anlaşmaya varabilirler.
4. Bu maddenin 1, 2 ve 3.
paragrafları uyuşmazlık Taraflarının ortak karar verecekleri diğer çözüm
tedbirlerinin hariç tutulacağı şeklinde yorumlanmayacaktır.
5. Herhangi bir Devlet,
herhangi bir zamanda bu Anlaşmanın kesin imzası, onay, kabul, tasdik veya
katılma belgelerinin sunulması sırasında uyuşmazlıkların giderilmesine ilişkin
bu mevcut maddenin hükümlerine karşı kendisini bağlı addetmediğini belirten bir
çekince tevdi edebilir. Bu tür bir çekinceyi tevdi eden Taraf ile uzlaştırmayı
ilgilendiren bu mevcut maddenin hükümleri diğer Taraflar için de bağlayıcı
olmayacaktır.
Madde 15
Bu Anlaşmanın uygulama
sınırları
1. Bu Anlaşmada geçen
hiçbir madde, Taraflardan birinin iç ya da dış güvenliği tehlikeye girdiğinde
durumun gereklerine ve Birleşmiş Milletler Kuruluş hükümlerine uygun olarak
harekete geçmesini engelleyici bir unsur teşkil ettiği şeklinde
yorumlanmayacaktır.
2. Taraflar bütçesi ve
diğer mali kaynaklarının elverişliliğine bağlı olarak, kendi kanun ve
yönetmeliklerine göre, bu Anlaşmaya uygun olarak Asya Karayolu ağını
geliştirmek için ellerinden gelen her türlü çabayı harcayacaktır.
3. Bu Anlaşmadaki hiçbir
şey herhangi bir Tarafın kendi toprakları üzerinde yük ve yolcu taşımacılığına
izin verme zorunluluğunu kabul ettiği anlamında yorumlanmayacaktır.
Madde 16
Taraflara Bildirimler
Birleşmiş Milletler Genel
Sekreteri, bu Anlaşmanın 7, 8, 9 ve 10. Maddesinde öngörülen bildirimlere ve
14. Maddesinde öngörülen çekinceye ilaveten, Taraflara ve 5. Maddede atıf
yapılan diğer Devletlere aşağıdakileri bildirecektir:
(a) 5. Madde tahtında
kesin imzaları, onayları, kabulleri, tasdikleri ve katılımları;
(b) Bu Anlaşmanın 6.
Maddesine göre yürürlüğe giriş tarihleri;
(c) Bu Anlaşmanın 8.
Maddesi 5. paragrafı, 9 Maddesi 6. paragrafı ve 10. Maddesi 6. paragraflarına
göre yapılan değişikliklerin yürürlüğe giriş tarihleri;
(d) 12. Maddeye göre
çekilmeler;
(e) 13. Maddeye göre bu
Anlaşmanın sonlandırılması.
Madde 17
Anlaşmanın Ekleri
Anlaşmanın EK I, II ve
III’ü bu Anlaşmanın ayrılmaz parçasını oluşturur.
Madde 18
Anlaşmanın Sekretaryası
Birleşmiş Milletler Asya
ve Pasifik Ekonomik ve Sosyal Komisyonu bu Anlaşmanın sekretaryası olacaktır.
Madde 19
Anlaşmanın Genel
Sekreter’e Tevdi Edilmesi
Bu Anlaşmanın orijinali,
bu Anlaşmanın 5. Maddesinde belirtilen bütün Devletlere onaylı kopyasını
gönderecek olan Birleşmiş Milletler Genel Sekreteri’ne tevdi edilecektir.
Yukarıdaki hususları
tasdiken, aşağıda imzası bulunan tam yetkili kişiler işbu Anlaşmayı imzalamıştır.
Şangay-Çin’de yirmi altı
Nisan iki bin dörtte tek nüsha halinde ve her üç metin aynı derecede geçerli
olmak üzere, Çince, İngilizce ve Rusça dillerinde imzaya açılmıştır.
EK I
ASYA KARAYOLU AĞI
1. Asya Karayolu ağı:
Doğu ve Kuzeydoğu Asya, Güney ve Güneybatı Asya, Güneydoğu Asya ve Kuzey ve
Orta Asya gibi birden fazla alt bölgeyi önemli ölçüde kateden karayolu
güzergahlarını da kapsayan, alt bölgelerde bulunan ve komşu alt bölgelere
bağlanan karayolu güzergahlarından, üye Devletlerde bulunan ve (a) başkentlere;
(b) başlıca sanayi ve tarım merkezlerine; (c) başlıca hava, deniz ve nehir
limanlarına; (d) başlıca konteynır terminalleri ve antrepolara; ve (e) başlıca
turistik merkezlere erişim sağlayan karayolu güzergahlarından, Asya’da bulunan
uluslararası öneme haiz karayolu güzergahlarından oluşmaktadır.
2. Güzergah numaralı Asya
Karayolu anlamına gelen “AH” ile başlayıp bir veya iki veya üç rakamla devam
eder.
3. 1 ila 9 arasındaki tek
basamaklı güzergah numaraları birden fazla alt bölgeyi kateden Asya Karayolu
güzergahlarına tahsislidir.
4. İki veya üç basamaklı
güzergah numaraları alt bölgelerde bulunan ve komşu alt bölgelere güzergahları
ve üye Devletlerde bulunan karayolu güzergahlarına bağlanan güzergahları
aşağıdaki gibi belirlemek üzere tahsis edilmektedir:
(a) 10-29 ve 100-299
arasındaki güzergah numaraları Brunei Darussalam, Kamboçya, Endonezya, Lao
Demokratik Halk Cumhuriyeti, Malezya, Maynamar, Filipinler, Singapur, Tayland
ve Vietnam’ı kapsayan güney doğu Asya alt bölgesine tahsislidir.
(b) 30-39 ve 300-399
arasındaki güzergah numaraları Çin, Kore Demokratik Halk Cumhuriyeti, Japonya,
Moğolistan, Kore Cumhuriyeti ve Rusya Federasyonu’nu1 (Uzak Doğu) kapsayan Doğu
ve Kuzeydoğu Asya alt bölgelerine tahsislidir.
(c) 40-59 ve 400-599
arasındaki güzergah numaraları Bangladeş, Butan, Hindistan, Nepal, Pakistan ve
Sri Lanka’yı kapsayan Güney Asya alt bölgesine tahsislidir.
(d) 60-89 ve 600-899
arasındaki güzergah numaraları Afganistan, Ermenistan, Azerbaycan, Gürcistan,
İran İslam Cumhuriyeti, Kazakistan, Kırgızistan, Rusya Federasyonu1,
Tacikistan, Türkiye, Türkmenistan ve Özbekistan’ı kapsayan Kuzey, Orta ve
Güneybatı Asya alt bölgesine tahsislidir.
______________
(1) Rusya federasyonu coğrafi büyüklüğünden dolayı
güzergahların numaralandırılması amacıyla iki adet alt bölgede yer almaktadır.
ASYA KARAYOLU
GÜZERGAHLARI LİSTESİ
Birden fazla alt bölgeyi
önemli ölçüde kateden Asya Karayolu Güzergahları
AH route
number Itinerary
Tokyo - Fukuoka - ferry - Pusan - Kyongju - Taegu -
Taojon - Seoul - Munsan - Gaesung - Pyongyang - Sinuiju - Dandong - Shenyang
- Beijing - Shijiazhuang - Zhengzhou - Xinyang - Wuhan - Changsha -
Xiangtan - Guangzhou (-Shenzhen) - Nanning - Youyiguan - Huu Nghi
- Dong Dang - Ha Noi - Vinh - Dong Ha -
Hue - Da Nang - Hoi An - Nha Trang - Bien Hoa (-Vung Tau) - Ho Chi Minh City -
Moc Bai - Bavet - Phnom Penh - Pojpet - Aranyaprathet - Kabin Buri - Hin Kong -
Bang Pa-in (-Bangkok) - Nakhon Sawan - Tak - Mae Sot - Myawadi - Payagyi
(-Yangon) - Meiktila - Mandalay - Tamu - Moreh - Imphal - Kohima - Dimapur -
Nagaon - jora-
AH1 bat (-Guwahati)
- Shillong - Dawki - Tamabil - Sylhet - Katchpur - Dhaka - Jessore - Benapol -
Bongaon - Kolkata - Barhi - Kanpur - Agra - New Delhi - Attari - Wahgah -
Lahore - Rawalpindi (-Islamabad) - Hassanabdal - Peshawar - Torkham - Kabul -
Kandahar - Dilaram - Herat - Islam Qala - Dogharun - Mashhad - Sabzevar -
Damghan - Semnan - Tehran - Qazvin - Tabriz - Eyvoghli - Bazargan - Gürbulak -
Doğubeyazıt - Aşkale - Refahiye - Sivas - Ankara - Gerede - İstanbul - Kapıkule
- Border of Bulgaria
AH2 Denpasar - Surabaya -
Surakarta - Semarang - Cikampek (-Bandung) - Jakarta (-Merak) - ferry -
Singapore - Senai Utara - Seremban - Kuala Lumpur - Butterworth - Bukit Kayu
Hitam - Sa Dao - Hat Yai - Bangkok - Bang Pa-in - Nakhon Sawan - Tak - Chiang
Rai - Mae Sai - Tachilek - Kyaing Tong - Meiktila -Mandalay - Tamu - Moreh -
Imphal - Kohima - Dimapur - Nagaon - Jorabat (-Guwahati) - Shillong - Dawki -
Tamabii - Sylhet - Katchpur - Dhaka - Hatikamrul - Banglabandha - Siliguri -
Kakarbhitta - Pathlaiya - Narayanghat - Kohalpur- Mahendranagar - Bramhadev
Mandi - Banbasa - Rampur - New Delhi - Attari - Wahgah - Lahore - Multan -
Rohri _Quetta - Taftan - Mirjaveh - Zahedan - Kerman - Anar - Yazd -
Salafchegan (-Tehran) - Saveh - Hamadan - Khosravi
Ulan-Ude - Kyahta - Altanbulag - Darkhan -
Ulaanbaatar - Nalayh - Choir Saynshand - Zamin - Uud - Erenhot - Beijing -
Tanggu
AH3
Shanghai-Hanegzhou-Nanchang-Xiangtan-Guivang-Kunming
- Jinghong (-Daluo- Mongla - Kyaing Tong) - Mohan - Boten - Nateuy - Houayxay -
Chiang Khong - Chiang Rai
Novosibirsk - Barnaul -
Tashanta - Ulaanbaishint - Hovd - Yarantai Urumqi
AH4 Kashi -
Honqiraf - Khunjerab - Hassanabdal - Rawalpindi (-Islamabad) - Lahore - Multan
- Rohri - Hyderabad - Karachi
AH5 Shanghai - Nanjing -
Xinyang - Xi’an - Lanzhou - Tulfan - Urumqi - Kuitun - Jinghe - Horgos -
Almaty - Kaskelen - Kordai - Georgievka - Bishkek - Kara Balta - Chaldovar -
Merke - Shymkent - Zhibek Zholy - Chemyavka - Tashkent - Syrdaria - Samarkand -
Navoi - Bukhara - Alat - Farap - Turkmenabat - Mary - Tejen - Ashgabat
Serdar-
Turkemenbashi - ferry -
Baku - Alat - Gazi Mammed - Ganja - Kazakh - Red Bridge - Tbilisi - Mtskheta -
Khashuri - Senaki - Poti (-ferry to Bulgaria, Romania, Ukraine) - Batumi
(-ferry to Bulgaria, Romania, Ukraine) - Sarpi - Sarp - Trabzon - Samsun -
Merzifon - Gerede - İstanbul - Kapıkule - Border of Bulgaria
AH6 Pusan - Kyongju
- Kangnung - Kansong - Kosong - Wonsan (-Pyongyang) - Chongjin - Sonbong -
Khasan - Hasan - Razdolnoe (-Vladivostok - Nahodka) - Ussuriysk - Pogranichny -
Suifenhe - Harbin - Qiqihar - Manzhouli - Zabaykalsk - Chita - Ulan-Ude
- Irkutsk - Krasnoyarsk - Novosibirsk - Omsk - Isilkul - Karakuga -
Petropavlovsk - Chistoe - Petuhovo - Chelyabinsk - Ufa - Samara - Moscow -
Krasnoe - Border of Belarus
Yekaterinburg
- Chelyabinsk - Troisk - Kaerak - Kostanai - Astana - Karaganda
AH7 Burubaital - Merke - Chaldovar - Kara Balta -
Osh - Andijon - Tashkent - Syrdaria - Khavast - Khujand - Dushanbe - Nizhniy
Panj - Shirkhan - Polekhumri - Djbulsarcj - Kabul - Kandahar - Speenboldak -
Chaman - Quetta - Kalat - Karachi
AH8 Border of Finland - Torpynovka
- Vyborg - St. Petersburg - Moscow - Tambov - Borysoglebsk - Volgograd -
Astrakhan - Hasavjurt - Mahachkala - Kazmalyarskiy - Samur - Sumgayit - Baku -
Alat - Bilasuvar - Astara - Rasht - Qazvin - Tehran - Saveh - Ahvaz - Bandar
Emam
Komşu alt bölgelere ve üye Devletlerde yer
alan Asya Karayolu güzergahlarını bağlanan güzergahları kapsayan alt
bölgelerdeki Asya Karayolu güzergahları
Güney Doğu Asya
AH11 Vientiane - Ban Lao - Thakhek - Seno - Pakse -
Veunkham - Tranpeangkreal - Stung Treng Kratie - Phnom Penh - Sihanoukville
AH12
Nateuy - Oudomxai - Pakmong -
Louang - Phrabang - Vientiane - Thanaleng - Nong Khai -
Udon Thani - Khon Kaen - Nakhon Ratchasima - Hin Kong
AH13 Oudomxai - Muang Ngeun
- Huai Kon - Uttaradit - Phitsanulok - Nakhon - Sawan,
AH14 Hai Phong - Ha
Noi - Viet Tri - Lao Cai - Hekou - Kunming - Ruili - Muse - Lashio - Mandalay
AH15 Vih - Cau Treo -
Keoneau - Ban Lao - Thakhek - Nakhon Phanom - Udon Thani
AH16 Dong Ha - Lao
Bao - Densavanh - Seno - Savannakhet - Mukdahan - Khon Kaen - Phitsanulok - Tak
AH18 Hat Yai - Sungai
Kolok - Rantau Panjang - Kota Bahru - Kuantan - Johor Bahru - Johor Bahru
Causeway
AH19 Nakhon Ratchasima -
Kabin Buri - Laem Chabang - Chonburi - Bangkok
AH25 Banda Aceh - Medan -
Tebingtinggi - Dumai - Pekanbaru - Jambi - Palembang - Tanjung Karang -
Bakauheni - ferry - Merak
AH26 Laoag - Manila -
Legazpi - Matnog - ferry - Allen - Tacloban (-Ormoc - ferry - Cebu) - Liloan -
ferry - Surigao - Davao (-Cagayan de Oro) - General Santos - Zamboanga
Doğu ve Kuzey Doğu Asya
AH30 Ussuriysk - Khabarovsk
- Belogorsk - Chita
AH31 Belogorsk -
Blagoveshchensk - Heihe - Harbin - Changchun - Shenvang - Dalian
AH32 Sonhong - Wonjong -
Quanhe - Hunchun - Changchun - Arshan - Numrug - Sumber - Choybalsan -
Ondorhaan - Malayh - Ulaan baatar - Uliastay - Hovd
AH33 Harbin - Tongjiang
AH34 Lianyungang -
Zhengzhou - Xi’an
Güney Asya
AH41 Border of Myanmar
- Teknaf - Cox’s Bazar - Chittagong
- Katchpur - Dhaka - Hatikamrul -
Jessore - Mongla
AH42 Lanzhou - Xining -
Golmud - Lhasa - Zhangmu - Kodari-Kathmandu-Narayanghat - Pathlaiya -
Birgunj - Raxaul - Piprakothi - Muzaffarpur - Barauni - Barhi
AH43 Agra - Gwalior -
Nagpur - Hyderabad - Bangalore - Krishnagiri - Madurai - Dhanushkodi - ferry -
Tallaimannar - Anuradhapura - Dambulla - Kurunegala (-Kandy) - Colombo - Galle
- Matara
AH44 Dambulla -
Trinconmalee
AH45 Kolkata - Kharagpur -
Balasore - Bhubaneswar - Visakhapatnam - Vijayawada - Chennai - Krishnagiri -
Bangalore
AH46 Kharagpur - Nagpur -
Dhule
AH47 Gwalior - Dhule -
Thane (-Mumbai) - Bangalore
AH48 Phuentsholing - Border
of India
AH51 Peshawar - Dera Ismail
Khan - Quetta
Kuzey, Orta ve Güney Batı
Asya
AH60 Omsk - Cherlak -
Pnirtyshskoe - Pavlodar - Semipalatinsk - Georgievka - Taskesken - Ucharal -
Almaty - Kaskelen - Burubaital
AH61 Kashi - Turugart
- Torougart - Naryn - Bishkek - Georgievka - Kordai - Merke - Shymkent -
Kyzylorda - Aralsk - Karabutak - Aktyubinsk - Ural’sk - Kamenka - Ozinki -
Saratov - Borysoglebsk - Voronezh - Kursk - Krupets - Border of Ukraine
AH62 Petropavlovsk -
Arkalyk - Zhezkazgan - Kyzylorda - Shymkent - Zhibek Zholy - Chernyavka -
Tashkent - Syrdaria - Samarkand - Guzar - Termez - Hairatan - Mazar-i - Sharif
AH63 Samara - Kurlin -
Pogdaevo - Ural’sk - Atyrau - Beyneu - Oazis - Nukus - Bukhara - Guzar
AH64 Barnaul -
Veseloyarskyj - Krasny Aul - Semipalatinsk - Pavlodar - Shiderty - Astana -
Kokshetau - Petropavlovsk
AH65 Kashi - Arkaxtam
- Irkeshtam - Sary - Tash (-Osh) - Karamyk - Vakhdat - Dushanbe - Tursunzade -
Uzun - Termez
AH66 Border of China -
Kulma Pass - Khorugh - Kulob - Vakhdat - Dushanbe
AH67 Kuitun - Baketu -
Bakhty - Taskesken - Semipalatinsk - Pavlodar - Shiderty - Karaganda -
Zhezkazgan
AH68 Jinghe - Alatawshankou
- Dostyk - Ucharal
AH70 Border of Ukraine -
Donetsk - Volgograd - Astrakhan - Kotyaevka - Atyrau - Beyneu - Zhetybai
(-Aktau) - Bekdash - Turkemenbashi - Serdar - Gudurolum - Inche Boroun - Gorgan
- Sari - Semnan - Damghan - Yazd - Anar - Bandar Abbas
AH71 Dilaram - Zarang -
Milak - Zabol - Dashtak
AH72 Tehran - Qom - Esfahan
- Shiraz - Bushehr
AH75 Tejen - Sarahs -
Sarakhs - Mashhad - Birjand - Nehbandan - Dashtak - Zahedan - Chabahar
AH76 Polekhumri - Mazar-i
Sharif - Herat
AH77 Djbulsarcj - Bamiyan -
Herat - Tourghondi - Serkhetabat - Mary
AH78 Ashgabat - Chovdan
Pass - Bajgiran - Qucham - Sabzevar - Kerman
AH81 Larsi - Mtskheta
- Tbilisi - Sadakhlo - Bagratashen - Vanadjor - Ashtarak - Yerevan - Eraskh -
Sadarak - Nakhchivan - Julfa (-Jolfa) - Ordubad - Agarak - Meghri Aghband -
Goradiz - Gazi Mammed - Alat - Baku - ferry - Aktau
AH82 Border of the Russian
Federation - Leselidze - Sukhumi - Senaki - Khashuri - Akhaltsikhe (-Vale) -
Zdanov - Bavra - Gumri (-Akurik) - Ashtarak - Yerevan - Eraskh - Goris - Kapan
- Meghri - Agarak - Nour Douz - Jolfa - Iveoqlu
AH83 Kazakh - Uzungala -
Paravakar - Yerevan
AH84 Doğubeyazıt -
Diyarbakır - Gaziantep - Toprakkale (-İskenderun) - Adana - İçel
AH85 Refahiye - Amasya -
Merzifon
AH86 Aşkale - Bayburt -
Trabzon
AH87 Ankara - Afyon - Uşak
- İzmir
Not: Parantez
içerisindeki güzergahlar parantezden hemen önceki yerlerdeki güzergahları
tanımlar.
Altı çizili kesimler olası Asya Karayolu güzergahlarıdır.
“Feri” kelimesi Taraflar
üzerinde herhangi bir dayatma anlamında yorumlanmayacaktır.
EK II
ASYA
KARAYOLU SINIFLANDIRMASI VE PROJELENDİRME
STANDARTLARI
I. GENEL
Asya Karayolu sınıflandırması ve
projelendirme standartları Asya Karayollarının yapımı, iyileştirilmesi ve
bakımı için gereken minimum standart ve talimatları sağlamaktadır. Taraflar hem
yeni güzergahlar inşa ederken hem de mevcut güzergahları modernize ederken ya
da iyileştirirken bu hükümlere uyma hususunda olabilecek tüm çabalarını
harcayacaklardır. Bu standartlar meskun mahallere uygulanmaz.1
II. ASYA KARAYOLU GÜZERGAHLARININ
SINIFLANDIRILMASI
Asya Karayolları Tablo 1’de görüldüğü
şekilde sınıflandırılmaktadır.
Sınıflandırma Tanım Kaplama Cinsi
Otoyol Erişim
Kontrollü Karayolları Asfalt Betonu veya
Beton
I. Sınıf Yol 4 veya daha çok
şeritli Asfalt Betonu veya
Beton
II. Sınıf Yol 2 şeritli Asfalt Betonu veya
Beton
III. Sınıf Yol 2 şeritli Çift Katlı Bitüm Kaplama
“Otoyol” sınıflandırması erişim kontrollü
karayollarını belirtmektedir. Erişim kontrollü karayolları sadece otomobiller
tarafından kullanılmaktadır. Erişim kontrollü karayollarına erişim sadece
seviye ayrımlı kavşaklarla sağlanmaktadır. Otomobillerin yüksek hızla
seyretmelerini ve trafik güvenliğinin sağlanması için Mopedlerin (motorlu
bisikletler), bisikletlerin ve yayaların erişim kontrollü karayollarına
girmelerine izin verilmemelidir. Erişim kontrollü yollarda eşdüzey kavşaklar
projelendirilmemeli ve taşıma yolu refüj ile bölünmelidir.
“III. Sınıf” yol standardı sadece yol
inşaatı için gereken arazinin ve/veya finansmanın kısıtlı olduğu durumlarda
kullanılmalıdır. Kaplama cinsi olabildiğince çabuk bir şekilde ilerideki
yıllarda asfalt betonu ya da betona dönüştürülmelidir. Çünkü III. Sınıf
standardı arzu edilen en düşük standarttır. III. Sınıf standardı altında olan
tüm yol kesimlerinin II. Sınıf standardına dönüştürülmesi teşvik edilmelidir.
_____________
(1)
Taraflar kendi gereklerine uygun olarak meskûn mahalleri belirtecektir.
III.
ASYA KARAYOLU GÜZERGAHLARI
PROJELENDİRME STANDARTLARI
1. Arazi
Sınıflandırması
Arazi sınıflandırması Tablo 2’de
gösterilmektedir
Tablo 2. Arazi Sınıflandırması
Arazi Sınıflandırması Enine
Eğim
Düz Yüzde 0-10
Dalgalı Yüzde 10-25’den fazla
Dağlık Yüzde 25-60’dan fazla
Apik Yüzde 60’dan fazla
2. Proje
Hızı
Proje hızı olarak 120, 100, 80, 60, 50, 40
ve 30 km/sa kullanılmalıdır. Proje hızı, karayolu sınıflandırması ve arazi
sınıflandırması arasındaki ilişki Tablo 3’de gösterilmektedir. 120 km/sa proje
hızı sadece refüj ile bölünmüş ve seviye ayrımlı kavşakları olan otoyollar
(erişim kontrollü karayolları) için kullanılmalıdır.
Tablo 3. Proje hızı, karayolu
sınıflandırılması ve arazi sınıflandırması
(Birimi: km/sa)
Arazi Otoyol I. Sınıf II. Sınıf III.
Sınıf
Düz 120 100 80 60
Dalgalı 100 80 60 50
Dağlık 80 50 50 40
Apik 60 50 40 30
3. Enine
Kesit
Her bir karayolu sınıfı için kamulaştırma
alanı, şerit genişliği, banket genişliği, orta refüj genişliği, kaplama eğimi
ve banket eğimi ölçüleri Tablo 4’de gösterilmektedir.
Düzgün trafik akışının yayalar,
bisikletler ve hayvanların çektiği arabalar gibi yerel trafiğin varlığı ile
engellendiği karayolu kesimlerinde mümkün olduğunca yan yollar ve/veya
kaldırımlar ile yerel trafik transit trafikten ayrılmalıdır.
4. Yatay Eksen
Karayollarının yatay ekseni yolun geçtiği
arazinin topoğrafyasına uygun olmalıdır. Minimum yatay kurp yarıçapı sadece
gerekli hallerde ve geçiş eğrileri ile birlikte kullanılmalıdır. Birleşik
kurplardan mümkün olduğunca kaçınılmalıdır. Tablo 5’de her bir karayolu sınıfı
için minimum yatay kurp yarıçapları gösterilmektedir.
Tablo 5. Minimum Yatay Kurp Yarıçapı
(Birim: m)
Arazi Otoyol I. Sınıf II.
Sınıf III. Sınıf
Düz 520
(1000) 350 (600) 210 115
Dalgalı 350
(600) 210 (350) 115 80
Dağlık 210
(350) 80 (110) 80 50
Apik 115
(160) 80 (110) 50 30
Not: Parantez içindeki
değerler arzu edilen değerlerdir
Minimum kurp yarıçapının
kaçınılmaz durumlarda uygulanması ve yüzde 50 ile 100 den daha büyük değerlerin
uygulanması tavsiye edilmektedir.
Dağlık ve apik
arazilerde, çok keskin virajların yarıçap, mesafe ve eğimlerinin
kombinasyonlarının kullanılması önerilmektedir.
Geçiş eğrileri Tablo 6’da
gösterilen değerlerden daha küçük yarıçaplı kurpları birleştirmek için
kullanılmalıdır. Ayrıca, yarıçapın Tablo 6’daki değerlerin iki misli büyüklükte
olduğu yerlerde bile geçiş eğrilerinin kullanılması önerilmektedir.
Tablo 6. Geçiş Eğrileri için kullanılacak olan
yarıçaplar
(Birim: m)
Arazi Otoyol I. Sınıf II.
Sınıf III. Sınıf
Düz 2100 1500 900 500
Dalgalı 1500 900 500 350
Dağlık 900 500 350 250
Apik 500 500 250 130
Tablo 7’de gösterilen minimum geçiş eğrisi
uzunlukları önerilmektedir.
Tablo 7. Minimum geçiş eğrisi uzunluğu
(Birim: m)
Arazi Otoyol I. Sınıf II.
Sınıf III. Sınıf
Düz 100 85 70 50
Dalgalı 85 70 50 40
Dağlık 75 50 40 35
Sarp 50 50 35 25
Tüm arazi
sınıflandırmaları için maksimum dever yüzde 10 olmalıdır.
5. Düşey Eksen
Düşey eksen ekonomik
olarak yapılabilirliği elverdiğince yatık olmalıdır; şöyle ki, arazinin dalgalı
doğasını ortadan kaldırmak için yarma ve dolguların dengelenmesi gerekmektedir.
Maksimum düşey eksen kullanımında tasarımcının aklında açıkça şu olmalıdır;
belirli düşey eğim ekseni ile bir kez inşa edilen karayolunun daha düşük meyil
ile iyileştirilmesi başlangıçtaki tüm karayolu yatırımı gözden çıkarılmadan
yapılamaz.
Tablo 8’de gösterilen
maksimum düşey eğim değerleri tüm karayolu sınıflandırmaları için
kullanılmalıdır.
Tablo 8. Maksimum Düşey
Eğim
Arazi Sınıflandırması Maksimum
Düşey Eğim
Düz Yüzde
4
Dalgalı Yüzde
5
Dağlık Yüzde
6
Apik Yüzde
7
Ağır taşıt trafiğine
sahip yukarı eğimli karayolu kesimlerinde Tablo 9’daki eğim uzunluğunun
geçildiği hallerde tırmanma şeridi yapılması tavsiye edilmektedir.
Otoyol ve I. Sınıf karayollarında tırmanma
şeridi yapımı için tavsiye edilen kritik eğitim boyu Tablo 9’da gösterildiği
gibidir.
Tablo 9. Tırmanma Şeridi Yapımı Gerektiren
Kritik Eğim Uzunluğu
Arazi Sınıflandırması Otoyol I. Sınıf
Yüzde 3 - 800 m Yüzde 3 -
900 m
Düz Yüzde
4 - 500 m Yüzde 4 - 700 m
Yüzde 4 - 700 m Yüzde 4 -
800 m
Dalgalı Yüzde
5 - 500 m Yüzde 5 - 600 m
Yüzde 5 - 600 m Yüzde 5 -
700 m
Dağlık Yüzde
6 - 500 m Yüzde 6 - 500 m
Yüzde 6 - 500 m Yüzde 6 -
500 m
Apik Yüzde
7 - 400 m Yüzde 7 - 400 m
6. Kaplama
Taşıma yollarının kaplaması beton asfalt
ya da beton olmalıdır. Bununla birlikte, III. Sınıf karayolu çift katlı bitüm
ile kaplanabilir.
Asya Karayolu üyesi ülkelerindeki pek çok
karayolu kesiminin kaplaması yetersiz taşıma kapasitesi yüzünden tahrip
olmaktadır. Bu nedenle kaplamanın taşıma gücü yol yüzeyi hasarlarını önlemek ve
netice itibarıyla bakım masraflarını azaltmak amacıyla dikkatlice
belirlenmelidir.
Bununla birlikte karayolu kaplamaları
aşağıdakiler dikkate alınarak tasarlanmalıdır.
(a) Dingil Yükü
(b) Trafik Hacmi
(c) Karayolu inşasında alttemel ve temel
için kullanılan malzemenin cinsi (Kullanılan malzemenin kalitesi ülkeden ülkeye
değişim gösterdiği için kaplamanın taşıma özellikleri Asya Karayolu
standartlarına dahil edilmemiştir.)
Ek III
ASYA KARAYOLU AĞININ BELİRLENMESİ VE
İŞARETLENMESİ
1. Asya Karayolu güzergahını belirten ve
gösteren işaret dikdörtgen şeklinde olacaktır.
2. İşaret AH harflerini içermekte olup
genellikle güzergahı gösteren Arapça sayılar tarafından takip edilmektedir.
3. İşaretin yazıları siyah veya beyaz olup
diğer trafik levhalarına eklenebilir ve birlikte kullanılabilir.
4. Seyir halindeki taşıtların sürücüleri
tarafından kolaylıkla tanımlanabilecek ve anlaşılabilecek büyüklükte olmalıdır.
5. Asya Karayolu güzergahlarının
belirlenmesi ve gösterilmesi için kullanılan işaret ulusal düzeydeki
karayollarında trafik işaretlerinin kullanılmasını engellemez.
6. Prensip olarak Asya Karayolu güzergahı
numaraları üye Devletlerdeki yön levhaları sistemine entegre olacak ya da
birleşik olarak kullanılacaktır. Bu numaralama sistemi her bir yol veya kavşağa
erişimden önce veya sonra yerleştirilebilir.
7. Devletlerin hem Asya Karayolu Ağı
Hükümetlerarası Anlaşmasına hem de Uluslararası Ana Trafik Arterleri Avrupa
Anlaşmasına Taraf olması halinde karayolu güzergahlarını Asya Karayolu güzergah
işareti ya da E-yolu işareti ile ya da her ikisi ile de işaretlenecek olması
hususu Tarafların yetkisindedir.
8. Asya Karayolu güzergahının değişmesi
başka bir güzergaha geçmesi veya bir başka Asya Karayolu güzergahı ile
kesişmesi halinde, Asya Karayolu güzergahı numaraları kavşaktan ya da erişimden
önce belirtilmelidir.