Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1046)

 

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm ile Dışişleri Komisyonları Raporları (1/1091)

 

                         T.C.

            Başbakanlık

Kanunlar ve Kararlar

Genel Müdürlüğü                  4.8.2005

                        Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1157/3643

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 25.7.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GEREKÇE

Türkiye ile Ukrayna arasında Aralık 1994 ayında Kiev'de yapılan Karma Ulaştırma Komisyonu (KUK) Toplantısı sırasında "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Ukrayna Hükümeti Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşması" Türk tarafına tevdi edilmiştir. Türkiye ile Ukrayna arasında demiryolu taşımacılığı alanında işbirliği konularını görüşmek üzere 21-22 Şubat 1995 tarihinde Ankara'da yapılan toplantıda, söz konusu anlaşmayla ilgili karşılıklı görüşmelerde bulunulmuş ve anlaşmaya nihai şekli verilerek her iki tarafın yetkili makamlarının onayına sunulmasına karar verilmiştir. Alınan bu karar gereğince, anılan anlaşma taslağı 27.2.1995 tarihli yazımız ekinde Ulaştırma Bakanlığı'nın onayına sunulmuş ve 14.10.1996 tarihinde de onaylanmıştır.

Türkiye ile Ukrayna arasında 29-30 Ocak 2002 tarihleri arasında Ankara' da yapılan Türkiye-Ukrayna Hükümetlerarası Ticari ve Ekonomik İşbirliği Komisyonu (KEK) III. Dönem Toplantısı Protokolünde de yer aldığı üzere; taraflar, "Türkiye ile Ukrayna Arasında Deniz Ticareti Alanında Hükümetlerarası Anlaşmaya İlişkin Protokol" ile Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliğine Dair Hükümetlerarası Anlaşma"nın görüşülmesi ve imzasına ilişkin konuları ele almışlar ve her iki tarafta, ilgili kuruluşlarına anılan belgelerin metinlerinin görüşülmesi sürecini hızlandırmalarını tavsiye etmişlerdir.

Bu defa, 25-26 Şubat 2004 tarihlerinde Kiev'de yapılan Türkiye-Ukrayna Karma Ekonomik Komisyonu Toplantısı sırasında heyetimize tevdi edilen "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanındaki İşbirliği Anlaşması" Taslak Metinin Kuruluşumuzca da uygun mütalaa edildiği Dışişleri Bakanlığına ve Ulaştırma Bakanlığına bildirilmiştir.

Bahse konu anlaşma ile ilgili son olarak, Ukrayna Ulaştırma Bakanlığı, T.C. Ulaştırma Bakanlığı ve Kuruluşumuz yetkililerinin katılımıyla 14 Nisan 2005 tarihinde Ankara'da yapılan toplantıda taslak metin üzerinde görüşmelerde bulunulmuş ve mutabakat sağlanmış olup, son şekli verilen anlaşma 3.5.2005 tarihli yazımızla Ulaştırma ve Dışişleri Bakanlıklarının bilgilerine sunulmuştur.

Anılan anlaşmadan önce her iki Ülkenin farklı uluslararası tarife birliklerine Üye olmaları nedeniyle, demiryoluyla yapılan taşımalarda problemler ortaya çıkmakta, bu problemler de her iki ülke arasında demiryolu taşımalarını olumsuz yönde etkilemekteydi. Bahse konu anlaşma ile Ukrayna ile Türkiye arasındaki demiryolu taşımacılığının çerçevesi belirlenmiş olup, taşımaların artırılmasına yönelik çalışmalara devam edilmektedir.


Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve

Turizm Komisyonu

Esas No. : 1/1091              18.10.2005

        Karar No. : 86

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

"Dışişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak 4.8.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19.9.2005 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen (1/1091) esas numaralı "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun 13.10.2005 tarihinde Dışişleri, Maliye ve Ulaştırma bakanlıkları ile TCDD Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımları ile yaptığı 39 uncu Birleşimde incelenip görüşülmüştür.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

- Anlaşmadan önce iki ülkenin farklı uluslararası tarife birliklerine üye olmaları nedeniyle demiryolu ile yapılan taşımalarda sorunlar çıktığı,

- Bu anlaşma ile iki ülke arasındaki demiryolu taşımacılığında tarife birliği sağlanarak hukuki çerçevenin belirlendiği,

anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda tasarı üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Türkiye ile Ukrayna arasındaki ticaret hacminin 10 milyon ton seviyesinde olduğuna,

- Bugüne kadar tarife birliği olmaması nedeniyle iki ülke arasındaki ticaret hacminin olumsuz etkilendiğine, anlaşmanın getirdiği hukuki çerçevenin demiryolu taşımacılığını daha da geliştireceğine,

değinilmiştir.

Görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, havalesi gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Mustafa Demir

Mustafa Ilıcalı

Asım Aykan

 

 

Samsun

Erzurum

Trabzon

 

 

Kâtip

Üye

Üye

 

 

Mehmet Sarı

Mustafa Tuna

Fikret Badazlı

 

 

Gaziantep

Ankara

Antalya

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Osman Aslan

Zülfü Demirbağ

Mevlüt Coşkuner

 

 

Diyarbakır

Elazığ

Isparta

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Ali İbiş

Nusret Bayraktar

Erdal Karademir

 

 

İstanbul

İstanbul

İzmir

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Abdürrezzak Erten

Niyazi Özcan

Abdülkadir Kart

 

 

İzmir

Kayseri

Rize

 

 

Üye

Üye

Üye

 

 

Recep Yıldırım

Orhan Taş

Hasan Güyüldar

 

 

Sakarya

Sivas

Tunceli

 

 

Dışişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

                  Dışişleri Komisyonu

Esas No. : 1/1091              13.12.2005

      Karar No. : 119

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığı tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 4.8.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19.9.2005 tarihinde tali komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna esas komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 8.12.2005 tarihli 27 nci toplantısında Dışişleri ve Ulaştırma bakanlıkları ile TCDD Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de katılmalarıyla görüşülmüştür.

Günümüzde, bir malın hasarsız olarak ve ucuz bir şekilde üretim mahallinden uzak pazarlara nakledilebilmesi rekabet gücünün önemli bir parçası haline gelmiştir. Bu açıdan demiryolu taşımacılığı, sahip olduğu avantajlar ile kombine taşımacılığın vazgeçilmez unsurlarından biridir.

Bu kapsamda ülkemiz ile Ukrayna arasındaki demiryolu ulaşımını kolaylaştırmak ve doğabilecek sorunlara hukuki zemin teşkil etmek üzere 7 Haziran 2005 tarihinde Ankara'da Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşması imzalanmıştır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde Anlaşma ile;

- Her iki devletin demiryolları arasında transit kargoların kesintisiz kabul ve geçişinin sağlanması,

- Her iki devletin demiryolu taşımacılığı alanında koordineli tarife politikalarının belirlenmesi,

- Demiryolları hizmet personelinin tabi olacağı kurallar,

- Taşıma esnasında kaza ve arıza durumlarında oluşabilecek zararlardan tarafların sorumluluğu,

- Anlaşmanın yorumlanmasında ve uygulanmasında ortaya çıkabilecek ihtilaflara çözüm bulmak amacıyla ortak komite kurulması,

konularında düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.

Komisyonumuzda Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;

- Ukrayna ile Türkiye arasında 2004 yılı itibarıyla toplam 3,2 milyar dolar ticaret hacminin olduğu ve 2005 yılında bu miktarın daha da artmasının beklendiği,

- Ukrayna ile ekonomik ve ticari ilişkilerimizi düzenleyen hukuki alt yapının büyük ölçüde tamamlandığı,

- Anlaşmanın müzakere sürecinin uzun sürmesinin iki ülkenin demiryolu alanında farklı disiplin ve sisteme sahip olmasından kaynaklandığı,

- Anlaşma ile demiryolu taşımacılığının, çeşitli sorunlarla karşılaşılan karayolu taşımacılığına bir alternatif teşkil ederek bunun üzerindeki yığılmaları azaltacağı ve böylece gerek ikili, gerek bölgeye yönelik ticaretimize olumlu yönde katkı yapacağı,

- Ukrayna ile olan ticari ilişkilerimizin ulaştığı düzey göz önünde bulundurulduğunda söz konusu Anlaşmanın onay işlemlerinin tamamlanmasının uygun olacağı,

- Ukrayna'da Anlaşmanın onay sürecinin devam ettiği,

ifade edilmiştir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının 1 inci, 2 nci, 3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Kâtip

 

Mehmet Dülger

Eyyüp Sanay

Metin Yılmaz

 

Antalya

Ankara

Bolu

 

Üye

Üye

Üye

 

Mahmut Koçak

Ramazan Toprak

Ahmet Edip Uğur

 

Afyonkarahisar

Aksaray

Balıkesir

 

Üye

Üye

Üye

 

V. Haşim Oral

Abdülbaki Türkoğlu

Muzaffer Gülyurt

 

Denizli

Elazığ

Erzurum

 

Üye

Üye

Üye

 

Züheyir Amber

Halil Akyüz

Mehmet B. Denizolgun

 

Hatay

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Şükrü Mustafa Elekdağ

Hüseyin Kansu

Onur Öymen

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

Üye

 

 

 

Fikret Ünlü

 

 

 

Karaman

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE UKRAYNA BAKANLAR KURULU ARASINDA DEMİRYOLU TAŞIMACILIĞI ALANINDA İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMA-SININ UYGUN BULUNDUĞUNA İLİŞKİN

KANUN TASARISI

MADDE 1.- 7 Haziran 2005 tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer

MADDE 3.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE UKRAYNA BAKANLAR KURULU ARASINDA DEMİRYOLU TAŞIMACILIĞI ALANINDA İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMA-SININ UYGUN BULUNDUĞUNA İLİŞKİN

KANUN TASARISI

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 


Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu

Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği

ANLAŞMASI

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu (bundan sonra Sözleşme Tarafları olarak anılacaktır),

eşit ortaklık ve karşılıklı saygı prensipleri çerçevesinde,

taşımacılık alanında işbirliğinin daha da geliştirilmesi hususundaki istekleri doğrultusunda,

her iki devletin işbirliğine ve ortak demiryolu ulaşım faaliyetine önem

vererek,

gerek iki taraflı ilişkilerde gerekse üçüncü ülkelere transit geçişlerde yolcu ve yük demiryolu taşımacılığının önemini dikkate alarak,

aşağıdaki hususlarda anlaşmaya varmışlardır:

Madde 1

1. Sözleşme Tarafları, her iki Sözleşme Tarafı devletleri arasındaki demiryolu taşımacılığının daha da geliştirilmesi amacıyla işbirliği yapar, birbirine gerekli yardımda bulunur ve uluslararası yolcu ve yük taşımacığının geliştirilmesi için gerekli önlemleri alır.

2. Sözleşme Taraflarından her biri, yürürlükte olan kendi ulusal hukuku ve uluslararası yönetmelikler çerçevesinde gerek karşılıklı taşımalarda gerekse de Sözleşme Taraflarından üçüncü ülkelere yolcu, eşya, bagaj, yük ve çeken-çekilen araçların kesintisiz olarak taşınmasını sağlamak üzere gerekli önlemleri alır.

3. Sözleşme Tarafları, demiryolu taşımacılığı çerçevesinde taraf oldukları Uluslararası Anlaşmalar doğrultusunda demiryolu yolcu, eşya, bagaj, yük ve çeken-çekilen taşımacılığı konusunda mevcut demiryolu düzenini takip etmeyi kabul ederler.

Madde 2

İşbu Anlaşmanın amaçları doğrultusunda;

1. "Sözleşme Taraflarının Yetkili Makamları",

Ukrayna'yla ilgili olarak, Ukrayna Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığını,

Türkiye Cumhuriyeti'yle ilgili olarak ise, T.C. Ulaştırma Bakanlığını ifade eder.

2. "Sözleşme Taraflarının Demiryolları",

Ukrayna'yla ilgili olarak, Ukrayna Devlet Demiryolu Ulaştırma İdaresini

(Ukrzaliznytsya)

Türkiye Cumhuriyeti'yle ilgili olarak, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları

İşletmesi Genel Müdürlüğü'nü (TCDD) ifade eder.

3. "Sözleşme Taraflarının Demiryolları Hizmet Personeli" işbu Anlaşmada verilen görevlerini doğrudan yerine getiren Sözleşme Taraflarının Demiryolu çalışanlarını ifade eder.

Madde 3

Sözleşme Tarafları, Sözleşme Taraflarının Yetkili Makamlarına ve Demiryollarına özel koşullar doğrultusunda işbu Anlaşma hükümlerinin uygulanmasına ilişkin ayrıntılı emir ortaya koyan protokoller imzalama yetkisi verir.

Madde 4

1. Sözleşme Taraflarının Demiryolları, Sözleşme Taraflarının devletlerindeki ulusal mevzuat gereğince transit geçişi ve ithali yasaklanan veya kısıtlanan eşya haricinde Sözleşme Tarafı her iki devletin demiryolları tarafından transit kargoların kesintisiz kabul ve geçişini sağlayacaktır. Demiryoluyla Ukrayna topraklarından gelerek Türkiye Cumhuriyeti sınırlarından transit geçiş yapan ve Türkiye Cumhuriyeti topraklarından gelerek Ukrayna sınırlarından transit geçiş yapan ve ayrıca üçüncü ülkelerden gelip de üçüncü ülkelere transit geçiş yapan yük taşımacılığı organizasyonu ile ödeme işlemleri Sözleşme Taraflarının Demiryolları arasında imzalanan ikili protokoller ile taraf oldukları demiryolu taşımacılığı alanındaki çok taraflı uluslararası anlaşmalarla düzenlenecektir.

2. Sözleşme Taraflarının Demiryolları, demiryolu taşımacılığıyla ilgili meseleleri acilen çözüme kavuşturmak amacıyla diğer Sözleşme Tarafının bölgesinde temsilcilikler açabilir.

Madde 5

Sözleşme Taraflarının Demiryolları, kendi ülkelerinin sınırları üzerinde her iki devlet arasındaki demiryolu taşımacılığında engellerin bulunması ve bu engellerin ortadan kaldırılması halinde birbirlerine derhal bilgi verirler.

Madde 6

1. Sözleşme Tarafları, her iki devletin demiryolu taşımacılığı alanında koordineli tarife politikasının sağlanması gerekliliğini kabul eder.

2. Uluslararası demiryolu taşımacılığında tarifeler ve ödemeler prosedürü, Sözleşme Taraflarının kendi yetkileri dahilinde hareket eden Yetkili Makamları ve Demiryolları arasında imzalanan iki taraflı anlaşmalarla ve demiryolu taşımacılığı alanında taraf oldukları çok taraflı uluslararası anlaşmalar doğrultusunda tespit edilir.

Madde 7

1. Karşılıklı rıza ile Sözleşme Taraflarının Demiryolları işbu Anlaşmada belirtilen görevlerin yerine getirilmesi için her bir Sözleşme Tarafı ülkeye demiryolu hizmet personelini gönderebilir.

2. İşbu Anlaşmada belirtilen görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Sözleşme Taraflarının Demiryollarına ait Hizmet Personelinin devlet sınırından geçişi, Sözleşme Tarafı devletlerin yürürlükte olan ulusal hukuku ile taraf oldukları uluslararası anlaşmalar doğrultusunda demiryollarının iletişimine ilişkin olarak belirtilen devlet sınır geçiş noktalarından gerçekleştirilir.

3. Sözleşme Taraflarının Demiryollarına ait hizmet personeli:

a) Uluslararası standartlar, Sözleşme Tarafı devletlerin yürürlükte olan ulusal mevzuatı, Sözleşme Taraflarının Demiryolları arasındaki anlaşmalar ve düzenlenen yönetmelikler doğrultusunda diğer Sözleşme Tarafı devletin sınırlarındaki görevlerini yerine getirir,

b) Diğer Sözleşme Tarafı devlete giriş yaparken, terk ederken ve burada kalırken bu devletin ulusal hukukuna uymakla yükümlüdür,

c) Diğer Sözleşme Tarafı devletin sınırları içerisinde kalırken kendi menşe ülkesinin üniformasını giyme ve ilgili nişanları takma hakkına sahiptir.

4. Sözleşme Taraflarının Demiryolları diğer Sözleşme Tarafı devletin sınırları içerisinde kalırken kendi Hizmet personelinin faaliyetlerinden sorumludur.

5. Sözleşme Taraflarının Demiryollarına ait Hizmet personeli karşılıklı irtibatlarda Ukraynaca veya Türkçe veya uluslararası iletişimde kabul edilen bir dili (İngilizce veya Fransızca) kullanır. Her Sözleşme Tarafının Demiryolları, Sözleşme Taraflarının Demiryollarına ait Hizmet personelinin her iki devletin resmi dilini konuşması için çaba sarf eder.

Sözleşme Tarafları, diğer Sözleşme Tarafı devletin sınırları içerisinde geçici olarak kalan ve kendi resmi görevlerini yerine getiren bir Sözleşme Tarafının Demiryollarına ait Hizmet Personeline gerekli miktarda ücretsiz acil tıbbi tedavi hizmeti sunar.

Madde 8

1. Taşıma esnasında kazalar veya arızalar nedeniyle vatandaşların ve Sözleşme Taraflarının Demiryollarına ait hizmet personelinin sağlık ve mülkiyetine yönelik zararla ilgili maddi mesuliyeti tanımlarken Sözleşme Taraflarının ilgili makamları şu prensipleri izler:    

a) Diğer Sözleşme Tarafı devletinin sınırları içerisinde kendi resmi görevlerini yerine getirirken kaza veya arıza nedeniyle herhangi bir Sözleşme Tarafının Demiryollarına ait hizmet personelinin sağlık veya mülkiyetine yönelik zararlar (ülkesindeki kanunlar çerçevesinde) etkilenen hizmet personelinin ait olduğu Demiryolu tarafından tazmin edilir.

b) Herhangi bir kaza veya arıza nedeniyle resmi görevlerini yerine getirmezken herhangi bir Sözleşme Tarafının Demiryoluna ait Hizmet personelinin sağlık veya mülkiyetine yönelik olarak diğer Sözleşme Tarafı devletin sınırları içerisinde meydana gelen zararla ilgili sorumluluk (ülkesindeki kanunlar çerçevesinde) sınırları içerisinde kaza veya arızanın meydana geldiği Sözleşme Tarafının Demiryollarının ülkesindeki kanunlarına göre belirlenir.

c) Taşıma esnasında kazalar veya arızalar nedeniyle üçüncü şahıslara veya mülkiyetine yönelik olarak meydana gelen zararlarla ilgili sorumluluk, (ülkenin kanunları çerçevesinde) şayet zararın mücbir sebeplerden kaynaklandığı veya bu amaçla kurbanlara neden olunduğu tespit edilmedikçe kaza veya arızanın meydana geldiği Sözleşme Tarafının Demiryoluna aittir.

2. Her İki Sözleşme Tarafının Demiryollarının karşılıklı maddi mesuliyeti aşağıdaki prensipler doğrultusunda belirlenir:

a) Sözleşme Taraflarının taraf olduğu uluslararası anlaşmalardaki standartlar ve hükümler doğrultusunda tespit edildiği şekilde Sözleşme Taraflarından her birinin Demiryolu İşletmesi neden olunan zarardaki kendi hatası derecesinde orantılı olarak sorumluluk üstlenir.

b) Çeken-çekilen araçlar, taşıma ekipmanları, konteynerler ve platform kullanımı için yolcu, bagaj, yük, kargo taşımacılığı anlaşmalarında belirtilen sorumluluk, her iki Sözleşme Tarafının ulusal kanunlarına uygun olarak onaylanan ve yürürlüğe giren uluslararası sözleşmelerle belirlenir.

c) Mücbir sebeplerden kaynaklanan zararın ilgili kanıtlayıcı belgelerinin sunulmasının ardından tazmin edilmesi yükümlülüğü söz konusu değildir.

d) Zararın doğrudan tazmin edilmesine iştirak eden her Sözleşme Tarafının Demiryolu İşletmesi, hizmet personeli doğrudan resmi görev ihmaliyle zarara yol açan ve suçlu bulunan diğer Sözleşme Tarafının Demiryolu işletmesine karşı hak talebinde bulunma hakkına haizdir.

Madde 9

Sözleşme Tarafları mühendislerin, teknisyenlerin ve ortak demiryolu görevlerindeki işçilerin eğitimi alanında işbirliği yapar.

Madde 10

1. İşbu Anlaşmanın yorumlanması veya tatbik edilmesinden doğabilecek ihtilafların çözüme kavuşturulması amacıyla Sözleşme Taraflarının Yetkili Makamları ve Demiryollarından temsilcilerin bulunduğu bir Ortak Komite oluşturacaktır.

İşbu Anlaşmanın uygulanmasıyla ilgili olarak ihtilafların ortaya çıkması halinde bu ihtilaflar Ortak Komitede yapılan görüşmelerle çözüme kavuşturulacaktır. Eğer Sözleşme Tarafları mutabakata varamazsa, ihtilaflar diplomatik kanallar dahil olmak üzere Sözleşme Tarafları için kabul edilebilen diğer yollarla çözüme kavuşturulacaktır.

2. Sözleşme Taraflarının karşılıklı mutabakata varması suretiyle işbu Anlaşmadaki değişiklikler veya ekleri protokoller şeklinde düzenlenecek ve bu Anlaşmanın ayrılmaz bir parçasını teşkil edecektir.

Madde 11

1. İşbu Anlaşma, yürürlüğe girmesi için gerekli olan iç prosedürlerinin Sözleşme Taraflarınca tamamlanmasının ardından diplomatik kanallarla son yazılı tebligatın alındığı tarihten otuz gün sonra yürürlüğe girer.

2. Sözleşme Taraflarından her biri, işbu Anlaşmanın feshi ile ilgili kararını en az altı ay önce diplomatik kanallarla diğer Sözleşme Tarafına bildirmek suretiyle işbu Anlaşmayı feshedebilir.

3. İşbu Anlaşma hükümleri, feshedilmesinden önce tamamlanmayan işbu Anlaşma kapsamındaki tüm yükümlülükler ve sözleşmeler için bunlar eksiksiz tamamlanana kadar uygulanacaktır.

Ukraynaca, Türkçe ve İngilizce dillerinde iki nüsha halinde Ankara' da 7 Haziran 2005 tarihinde imzalanmış olup tüm metinler aslına uygundur. İşbu Anlaşmanın yorumlanmasında herhangi bir ihtilaf halinde İngilizce metin geçerli olacaktır.

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ

UKRAYNA

ADINA

BAKANLAR KURULU ADINA

Binali YILDIRIM

Yevgeniy ÇERVONENKO

Ulaştırma Bakanı

Ulaştırma ve İletişim Bakanı