Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1046)
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu
Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının
Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm ile Dışişleri Komisyonları Raporları (1/1091)
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü 4.8.2005
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1157/3643
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 25.7.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Türkiye ile Ukrayna
arasında Aralık 1994 ayında Kiev'de yapılan Karma Ulaştırma Komisyonu (KUK)
Toplantısı sırasında "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve Ukrayna Hükümeti
Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşması" Türk
tarafına tevdi edilmiştir. Türkiye ile Ukrayna arasında demiryolu taşımacılığı
alanında işbirliği konularını görüşmek üzere 21-22 Şubat 1995 tarihinde Ankara'da
yapılan toplantıda, söz konusu anlaşmayla ilgili karşılıklı görüşmelerde
bulunulmuş ve anlaşmaya nihai şekli verilerek her iki tarafın yetkili
makamlarının onayına sunulmasına karar verilmiştir. Alınan bu karar gereğince,
anılan anlaşma taslağı 27.2.1995 tarihli yazımız ekinde Ulaştırma Bakanlığı'nın
onayına sunulmuş ve 14.10.1996 tarihinde de onaylanmıştır.
Türkiye ile Ukrayna
arasında 29-30 Ocak 2002 tarihleri arasında Ankara' da yapılan Türkiye-Ukrayna
Hükümetlerarası Ticari ve Ekonomik İşbirliği Komisyonu (KEK) III. Dönem
Toplantısı Protokolünde de yer aldığı üzere; taraflar, "Türkiye ile
Ukrayna Arasında Deniz Ticareti Alanında Hükümetlerarası Anlaşmaya İlişkin
Protokol" ile Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliğine Dair
Hükümetlerarası Anlaşma"nın görüşülmesi ve imzasına ilişkin konuları ele
almışlar ve her iki tarafta, ilgili kuruluşlarına anılan belgelerin
metinlerinin görüşülmesi sürecini hızlandırmalarını tavsiye etmişlerdir.
Bu defa, 25-26 Şubat 2004
tarihlerinde Kiev'de yapılan Türkiye-Ukrayna Karma Ekonomik Komisyonu
Toplantısı sırasında heyetimize tevdi edilen "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanındaki
İşbirliği Anlaşması" Taslak Metinin Kuruluşumuzca da uygun mütalaa edildiği
Dışişleri Bakanlığına ve Ulaştırma Bakanlığına bildirilmiştir.
Bahse konu anlaşma ile
ilgili son olarak, Ukrayna Ulaştırma Bakanlığı, T.C. Ulaştırma Bakanlığı ve
Kuruluşumuz yetkililerinin katılımıyla 14 Nisan 2005 tarihinde Ankara'da
yapılan toplantıda taslak metin üzerinde görüşmelerde bulunulmuş ve mutabakat
sağlanmış olup, son şekli verilen anlaşma 3.5.2005 tarihli yazımızla Ulaştırma
ve Dışişleri Bakanlıklarının bilgilerine sunulmuştur.
Anılan anlaşmadan önce
her iki Ülkenin farklı uluslararası tarife birliklerine Üye olmaları nedeniyle,
demiryoluyla yapılan taşımalarda problemler ortaya çıkmakta, bu problemler de
her iki ülke arasında demiryolu taşımalarını olumsuz yönde etkilemekteydi.
Bahse konu anlaşma ile Ukrayna ile Türkiye arasındaki demiryolu taşımacılığının
çerçevesi belirlenmiş olup, taşımaların artırılmasına yönelik çalışmalara devam
edilmektedir.
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm Komisyonu
Esas No. : 1/1091 18.10.2005
Karar No. : 86
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
"Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak 4.8.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19.9.2005 tarihinde esas komisyon olarak
Dışişleri Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen
(1/1091) esas numaralı "Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar
Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşmasının
Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı" Komisyonumuzun
13.10.2005 tarihinde Dışişleri, Maliye ve Ulaştırma bakanlıkları ile TCDD Genel
Müdürlüğü temsilcilerinin katılımları ile yaptığı 39 uncu Birleşimde incelenip
görüşülmüştür.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
- Anlaşmadan önce iki
ülkenin farklı uluslararası tarife birliklerine üye olmaları nedeniyle
demiryolu ile yapılan taşımalarda sorunlar çıktığı,
- Bu anlaşma ile iki ülke
arasındaki demiryolu taşımacılığında tarife birliği sağlanarak hukuki
çerçevenin belirlendiği,
anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda tasarı
üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Türkiye ile Ukrayna
arasındaki ticaret hacminin 10 milyon ton seviyesinde olduğuna,
- Bugüne kadar tarife
birliği olmaması nedeniyle iki ülke arasındaki ticaret hacminin olumsuz etkilendiğine,
anlaşmanın getirdiği hukuki çerçevenin demiryolu taşımacılığını daha da
geliştireceğine,
değinilmiştir.
Görüşmelerin ardından
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
|
Mustafa
Demir |
Mustafa
Ilıcalı |
Asım
Aykan |
|
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet
Sarı |
Mustafa
Tuna |
Fikret
Badazlı |
|
|
|
Gaziantep |
Ankara |
Antalya |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Osman
Aslan |
Zülfü
Demirbağ |
Mevlüt
Coşkuner |
|
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Isparta |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Ali İbiş |
Nusret
Bayraktar |
Erdal
Karademir |
|
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İzmir |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Abdürrezzak
Erten |
Niyazi
Özcan |
Abdülkadir
Kart |
|
|
|
İzmir |
Kayseri |
Rize |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Recep
Yıldırım |
Orhan Taş |
Hasan
Güyüldar |
|
|
|
Sakarya |
Sivas |
Tunceli |
|
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri Komisyonu
Esas No. : 1/1091 13.12.2005
Karar No. : 119
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığı
tarafından hazırlanarak Bakanlar Kurulunca 4.8.2005 tarihinde Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19.9.2005 tarihinde tali
komisyon olarak Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonuna esas
komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen "Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında
İşbirliği Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna İlişkin Kanun
Tasarısı", Komisyonumuzun 8.12.2005 tarihli 27 nci toplantısında Dışişleri
ve Ulaştırma bakanlıkları ile TCDD Genel Müdürlüğü temsilcilerinin de
katılmalarıyla görüşülmüştür.
Günümüzde, bir malın
hasarsız olarak ve ucuz bir şekilde üretim mahallinden uzak pazarlara
nakledilebilmesi rekabet gücünün önemli bir parçası haline gelmiştir. Bu açıdan
demiryolu taşımacılığı, sahip olduğu avantajlar ile kombine taşımacılığın
vazgeçilmez unsurlarından biridir.
Bu kapsamda ülkemiz ile
Ukrayna arasındaki demiryolu ulaşımını kolaylaştırmak ve doğabilecek sorunlara
hukuki zemin teşkil etmek üzere 7 Haziran 2005 tarihinde Ankara'da Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu
Taşımacılığı Alanında İşbirliği Anlaşması imzalanmıştır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde Anlaşma ile;
- Her iki devletin
demiryolları arasında transit kargoların kesintisiz kabul ve geçişinin
sağlanması,
- Her iki devletin
demiryolu taşımacılığı alanında koordineli tarife politikalarının belirlenmesi,
- Demiryolları hizmet
personelinin tabi olacağı kurallar,
- Taşıma esnasında kaza
ve arıza durumlarında oluşabilecek zararlardan tarafların sorumluluğu,
- Anlaşmanın
yorumlanmasında ve uygulanmasında ortaya çıkabilecek ihtilaflara çözüm bulmak
amacıyla ortak komite kurulması,
konularında
düzenlemelerin öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
Komisyonumuzda Tasarının
tümü üzerinde yapılan görüşmelerde;
- Ukrayna ile Türkiye
arasında 2004 yılı itibarıyla toplam 3,2 milyar dolar ticaret hacminin olduğu
ve 2005 yılında bu miktarın daha da artmasının beklendiği,
- Ukrayna ile ekonomik ve
ticari ilişkilerimizi düzenleyen hukuki alt yapının büyük ölçüde tamamlandığı,
- Anlaşmanın müzakere
sürecinin uzun sürmesinin iki ülkenin demiryolu alanında farklı disiplin ve
sisteme sahip olmasından kaynaklandığı,
- Anlaşma ile demiryolu
taşımacılığının, çeşitli sorunlarla karşılaşılan karayolu taşımacılığına bir
alternatif teşkil ederek bunun üzerindeki yığılmaları azaltacağı ve böylece
gerek ikili, gerek bölgeye yönelik ticaretimize olumlu yönde katkı yapacağı,
- Ukrayna ile olan ticari
ilişkilerimizin ulaştığı düzey göz önünde bulundurulduğunda söz konusu
Anlaşmanın onay işlemlerinin tamamlanmasının uygun olacağı,
- Ukrayna'da Anlaşmanın
onay sürecinin devam ettiği,
ifade edilmiştir.
Tasarının tümü üzerindeki
görüşmelerin ardından Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek
maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.
Tasarının 1 inci, 2 nci,
3 üncü maddeleri ile tümü aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Kâtip |
|
|
Mehmet
Dülger |
Eyyüp
Sanay |
Metin
Yılmaz |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bolu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mahmut
Koçak |
Ramazan
Toprak |
Ahmet
Edip Uğur |
|
|
Afyonkarahisar |
Aksaray |
Balıkesir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
V. Haşim
Oral |
Abdülbaki
Türkoğlu |
Muzaffer
Gülyurt |
|
|
Denizli |
Elazığ |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Züheyir
Amber |
Halil
Akyüz |
Mehmet B.
Denizolgun |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü
Mustafa Elekdağ |
Hüseyin
Kansu |
Onur
Öymen |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Fikret
Ünlü |
|
|
|
|
Karaman |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
UKRAYNA BAKANLAR KURULU ARASINDA DEMİRYOLU TAŞIMACILIĞI
ALANINDA İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMA-SININ
UYGUN BULUNDUĞUNA İLİŞKİN
KANUN TASARISI
MADDE 1.- 7 Haziran 2005
tarihinde Ankara’da imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna
Bakanlar Kurulu Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği
Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer
MADDE 3.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE CUMHURİYETİ HÜKÜMETİ İLE
UKRAYNA BAKANLAR KURULU ARASINDA DEMİRYOLU TAŞIMACILIĞI
ALANINDA İŞBİRLİĞİ ANLAŞMASININ ONAYLANMA-SININ
UYGUN BULUNDUĞUNA İLİŞKİN
KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
N.
Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V.
Gönül |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N.
Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
M. M.
Eker |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu
Arasında Demiryolu Taşımacılığı Alanında İşbirliği
ANLAŞMASI
Türkiye Cumhuriyeti
Hükümeti ile Ukrayna Bakanlar Kurulu (bundan sonra Sözleşme Tarafları olarak
anılacaktır),
eşit ortaklık ve
karşılıklı saygı prensipleri çerçevesinde,
taşımacılık alanında
işbirliğinin daha da geliştirilmesi hususundaki istekleri doğrultusunda,
her iki devletin
işbirliğine ve ortak demiryolu ulaşım faaliyetine önem
vererek,
gerek iki taraflı
ilişkilerde gerekse üçüncü ülkelere transit geçişlerde yolcu ve yük demiryolu taşımacılığının
önemini dikkate alarak,
aşağıdaki hususlarda
anlaşmaya varmışlardır:
Madde 1
1. Sözleşme Tarafları,
her iki Sözleşme Tarafı devletleri arasındaki demiryolu taşımacılığının daha da
geliştirilmesi amacıyla işbirliği yapar, birbirine gerekli yardımda bulunur ve
uluslararası yolcu ve yük taşımacığının geliştirilmesi için gerekli önlemleri
alır.
2. Sözleşme Taraflarından
her biri, yürürlükte olan kendi ulusal hukuku ve uluslararası yönetmelikler
çerçevesinde gerek karşılıklı taşımalarda gerekse de Sözleşme Taraflarından
üçüncü ülkelere yolcu, eşya, bagaj, yük ve çeken-çekilen araçların kesintisiz
olarak taşınmasını sağlamak üzere gerekli önlemleri alır.
3. Sözleşme Tarafları,
demiryolu taşımacılığı çerçevesinde taraf oldukları Uluslararası Anlaşmalar
doğrultusunda demiryolu yolcu, eşya, bagaj, yük ve çeken-çekilen taşımacılığı
konusunda mevcut demiryolu düzenini takip etmeyi kabul ederler.
Madde 2
İşbu Anlaşmanın amaçları
doğrultusunda;
1. "Sözleşme
Taraflarının Yetkili Makamları",
Ukrayna'yla ilgili
olarak, Ukrayna Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığını,
Türkiye Cumhuriyeti'yle
ilgili olarak ise, T.C. Ulaştırma Bakanlığını ifade eder.
2. "Sözleşme
Taraflarının Demiryolları",
Ukrayna'yla ilgili
olarak, Ukrayna Devlet Demiryolu Ulaştırma İdaresini
(Ukrzaliznytsya)
Türkiye Cumhuriyeti'yle
ilgili olarak, Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları
İşletmesi Genel
Müdürlüğü'nü (TCDD) ifade eder.
3. "Sözleşme
Taraflarının Demiryolları Hizmet Personeli" işbu Anlaşmada verilen
görevlerini doğrudan yerine getiren Sözleşme Taraflarının Demiryolu
çalışanlarını ifade eder.
Madde 3
Sözleşme Tarafları,
Sözleşme Taraflarının Yetkili Makamlarına ve Demiryollarına özel koşullar
doğrultusunda işbu Anlaşma hükümlerinin uygulanmasına ilişkin ayrıntılı emir
ortaya koyan protokoller imzalama yetkisi verir.
Madde 4
1. Sözleşme Taraflarının
Demiryolları, Sözleşme Taraflarının devletlerindeki ulusal mevzuat gereğince
transit geçişi ve ithali yasaklanan veya kısıtlanan eşya haricinde Sözleşme
Tarafı her iki devletin demiryolları tarafından transit kargoların kesintisiz
kabul ve geçişini sağlayacaktır. Demiryoluyla Ukrayna topraklarından gelerek
Türkiye Cumhuriyeti sınırlarından transit geçiş yapan ve Türkiye Cumhuriyeti
topraklarından gelerek Ukrayna sınırlarından transit geçiş yapan ve ayrıca
üçüncü ülkelerden gelip de üçüncü ülkelere transit geçiş yapan yük taşımacılığı
organizasyonu ile ödeme işlemleri Sözleşme Taraflarının Demiryolları arasında
imzalanan ikili protokoller ile taraf oldukları demiryolu taşımacılığı
alanındaki çok taraflı uluslararası anlaşmalarla düzenlenecektir.
2. Sözleşme Taraflarının
Demiryolları, demiryolu taşımacılığıyla ilgili meseleleri acilen çözüme
kavuşturmak amacıyla diğer Sözleşme Tarafının bölgesinde temsilcilikler
açabilir.
Madde 5
Sözleşme Taraflarının
Demiryolları, kendi ülkelerinin sınırları üzerinde her iki devlet arasındaki
demiryolu taşımacılığında engellerin bulunması ve bu engellerin ortadan
kaldırılması halinde birbirlerine derhal bilgi verirler.
Madde 6
1. Sözleşme Tarafları,
her iki devletin demiryolu taşımacılığı alanında koordineli tarife
politikasının sağlanması gerekliliğini kabul eder.
2. Uluslararası demiryolu
taşımacılığında tarifeler ve ödemeler prosedürü, Sözleşme Taraflarının kendi
yetkileri dahilinde hareket eden Yetkili Makamları ve Demiryolları arasında
imzalanan iki taraflı anlaşmalarla ve demiryolu taşımacılığı alanında taraf
oldukları çok taraflı uluslararası anlaşmalar doğrultusunda tespit edilir.
Madde 7
1. Karşılıklı rıza ile
Sözleşme Taraflarının Demiryolları işbu Anlaşmada belirtilen görevlerin yerine
getirilmesi için her bir Sözleşme Tarafı ülkeye demiryolu hizmet personelini
gönderebilir.
2. İşbu Anlaşmada
belirtilen görevlerin yerine getirilmesi amacıyla Sözleşme Taraflarının
Demiryollarına ait Hizmet Personelinin devlet sınırından geçişi, Sözleşme
Tarafı devletlerin yürürlükte olan ulusal hukuku ile taraf oldukları
uluslararası anlaşmalar doğrultusunda demiryollarının iletişimine ilişkin
olarak belirtilen devlet sınır geçiş noktalarından gerçekleştirilir.
3. Sözleşme Taraflarının
Demiryollarına ait hizmet personeli:
a) Uluslararası
standartlar, Sözleşme Tarafı devletlerin yürürlükte olan ulusal mevzuatı,
Sözleşme Taraflarının Demiryolları arasındaki anlaşmalar ve düzenlenen
yönetmelikler doğrultusunda diğer Sözleşme Tarafı devletin sınırlarındaki
görevlerini yerine getirir,
b) Diğer Sözleşme Tarafı
devlete giriş yaparken, terk ederken ve burada kalırken bu devletin ulusal
hukukuna uymakla yükümlüdür,
c) Diğer Sözleşme Tarafı
devletin sınırları içerisinde kalırken kendi menşe ülkesinin üniformasını giyme
ve ilgili nişanları takma hakkına sahiptir.
4. Sözleşme Taraflarının
Demiryolları diğer Sözleşme Tarafı devletin sınırları içerisinde kalırken kendi
Hizmet personelinin faaliyetlerinden sorumludur.
5. Sözleşme Taraflarının
Demiryollarına ait Hizmet personeli karşılıklı irtibatlarda Ukraynaca veya
Türkçe veya uluslararası iletişimde kabul edilen bir dili (İngilizce veya
Fransızca) kullanır. Her Sözleşme Tarafının Demiryolları, Sözleşme Taraflarının
Demiryollarına ait Hizmet personelinin her iki devletin resmi dilini konuşması
için çaba sarf eder.
Sözleşme Tarafları, diğer
Sözleşme Tarafı devletin sınırları içerisinde geçici olarak kalan ve kendi
resmi görevlerini yerine getiren bir Sözleşme Tarafının Demiryollarına ait
Hizmet Personeline gerekli miktarda ücretsiz acil tıbbi tedavi hizmeti sunar.
Madde 8
1. Taşıma esnasında
kazalar veya arızalar nedeniyle vatandaşların ve Sözleşme Taraflarının
Demiryollarına ait hizmet personelinin sağlık ve mülkiyetine yönelik zararla
ilgili maddi mesuliyeti tanımlarken Sözleşme Taraflarının ilgili makamları şu
prensipleri izler:
a) Diğer Sözleşme Tarafı
devletinin sınırları içerisinde kendi resmi görevlerini yerine getirirken kaza
veya arıza nedeniyle herhangi bir Sözleşme Tarafının Demiryollarına ait hizmet
personelinin sağlık veya mülkiyetine yönelik zararlar (ülkesindeki kanunlar
çerçevesinde) etkilenen hizmet personelinin ait olduğu Demiryolu tarafından
tazmin edilir.
b) Herhangi bir kaza veya
arıza nedeniyle resmi görevlerini yerine getirmezken herhangi bir Sözleşme
Tarafının Demiryoluna ait Hizmet personelinin sağlık veya mülkiyetine yönelik
olarak diğer Sözleşme Tarafı devletin sınırları içerisinde meydana gelen
zararla ilgili sorumluluk (ülkesindeki kanunlar çerçevesinde) sınırları
içerisinde kaza veya arızanın meydana geldiği Sözleşme Tarafının
Demiryollarının ülkesindeki kanunlarına göre belirlenir.
c) Taşıma esnasında
kazalar veya arızalar nedeniyle üçüncü şahıslara veya mülkiyetine yönelik
olarak meydana gelen zararlarla ilgili sorumluluk, (ülkenin kanunları
çerçevesinde) şayet zararın mücbir sebeplerden kaynaklandığı veya bu amaçla
kurbanlara neden olunduğu tespit edilmedikçe kaza veya arızanın meydana geldiği
Sözleşme Tarafının Demiryoluna aittir.
2. Her İki Sözleşme
Tarafının Demiryollarının karşılıklı maddi mesuliyeti aşağıdaki prensipler
doğrultusunda belirlenir:
a) Sözleşme Taraflarının
taraf olduğu uluslararası anlaşmalardaki standartlar ve hükümler doğrultusunda
tespit edildiği şekilde Sözleşme Taraflarından her birinin Demiryolu İşletmesi
neden olunan zarardaki kendi hatası derecesinde orantılı olarak sorumluluk
üstlenir.
b) Çeken-çekilen araçlar,
taşıma ekipmanları, konteynerler ve platform kullanımı için yolcu, bagaj, yük,
kargo taşımacılığı anlaşmalarında belirtilen sorumluluk, her iki Sözleşme
Tarafının ulusal kanunlarına uygun olarak onaylanan ve yürürlüğe giren
uluslararası sözleşmelerle belirlenir.
c) Mücbir sebeplerden
kaynaklanan zararın ilgili kanıtlayıcı belgelerinin sunulmasının ardından
tazmin edilmesi yükümlülüğü söz konusu değildir.
d) Zararın doğrudan
tazmin edilmesine iştirak eden her Sözleşme Tarafının Demiryolu İşletmesi,
hizmet personeli doğrudan resmi görev ihmaliyle zarara yol açan ve suçlu
bulunan diğer Sözleşme Tarafının Demiryolu işletmesine karşı hak talebinde
bulunma hakkına haizdir.
Madde 9
Sözleşme Tarafları
mühendislerin, teknisyenlerin ve ortak demiryolu görevlerindeki işçilerin
eğitimi alanında işbirliği yapar.
Madde 10
1. İşbu Anlaşmanın
yorumlanması veya tatbik edilmesinden doğabilecek ihtilafların çözüme
kavuşturulması amacıyla Sözleşme Taraflarının Yetkili Makamları ve
Demiryollarından temsilcilerin bulunduğu bir Ortak Komite oluşturacaktır.
İşbu Anlaşmanın
uygulanmasıyla ilgili olarak ihtilafların ortaya çıkması halinde bu ihtilaflar
Ortak Komitede yapılan görüşmelerle çözüme kavuşturulacaktır. Eğer Sözleşme
Tarafları mutabakata varamazsa, ihtilaflar diplomatik kanallar dahil olmak
üzere Sözleşme Tarafları için kabul edilebilen diğer yollarla çözüme kavuşturulacaktır.
2. Sözleşme Taraflarının
karşılıklı mutabakata varması suretiyle işbu Anlaşmadaki değişiklikler veya
ekleri protokoller şeklinde düzenlenecek ve bu Anlaşmanın ayrılmaz bir
parçasını teşkil edecektir.
Madde 11
1. İşbu Anlaşma, yürürlüğe
girmesi için gerekli olan iç prosedürlerinin Sözleşme Taraflarınca
tamamlanmasının ardından diplomatik kanallarla son yazılı tebligatın alındığı
tarihten otuz gün sonra yürürlüğe girer.
2. Sözleşme Taraflarından
her biri, işbu Anlaşmanın feshi ile ilgili kararını en az altı ay önce
diplomatik kanallarla diğer Sözleşme Tarafına bildirmek suretiyle işbu
Anlaşmayı feshedebilir.
3. İşbu Anlaşma
hükümleri, feshedilmesinden önce tamamlanmayan işbu Anlaşma kapsamındaki tüm
yükümlülükler ve sözleşmeler için bunlar eksiksiz tamamlanana kadar
uygulanacaktır.
Ukraynaca, Türkçe ve
İngilizce dillerinde iki nüsha halinde Ankara' da 7 Haziran 2005 tarihinde
imzalanmış olup tüm metinler aslına uygundur. İşbu Anlaşmanın yorumlanmasında
herhangi bir ihtilaf halinde İngilizce metin geçerli olacaktır.
|
TÜRKİYE CUMHURİYETİ |
UKRAYNA |
|
ADINA |
BAKANLAR KURULU ADINA |
|
Binali
YILDIRIM |
Yevgeniy
ÇERVONENKO |
|
Ulaştırma Bakanı |
Ulaştırma ve İletişim Bakanı |