Dönem:
22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 734)
Denizcilik
Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
ile Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
Komisyonu
Raporu (1/935)
Not :Tasarı;
Başkanlıkça Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor; Plan ve Bütçe ile
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-1000/5577 1.12.2004
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Ulaştırma
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 22.11.2004
tarihinde kararlaştırılan “Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”
ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
20.4.1989 tarihli ve 3539 sayılı Kanun ile katılmamız
uygun bulunan ve 26.8.2003 tarihli ve 2003/6109 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla 28.4.1989 tarihinden geçerli olmak üzere katılmamız kararlaştırılan
"Gemi Adamlarının Eğitim, Belgelendirilme ve Vardiya Standartları Hakkında
Uluslararası Sözleşme (STCW)" hükümleri anılan tarih itibarıyla iç
hukukumuz açısından zorunlu ve bağlayıcı kurallara dönüşmüştür.
Diğer taraftan, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO)
ile bu örgütün alt komitesi olan ve STCW Sözleşmesinin yürütülmesinden sorumlu
bulunan STCW Komitesi, anılan Sözleşmenin uygulanması ve bu uygulamalar
hakkında rapor verilmesi bakımından ülkemizde yetkili ve muhatap idare olarak
Denizcilik Müsteşarlığını kabul etmektedir.
Adı geçen Sözleşmede 1995 yılında yapılan değişiklikle,
referans verilen IMO Model Kurslarında belirlenen ilke ve esaslara uygun
olarak, eğitimin belirli bir uzmanlığı gerektirdiği ve bir yandan kurslar
yoluyla teorik ve daha çok denizde uygulamalı olarak verilmesi gerektiği
hususlarının altı çizilmiştir.
Ülkemizde gemiadamlarının eğitimi, mevzuat gereği esas
itibarıyla üniversitelere bağlı fakülte ve yüksekokullar, Millî Eğitim
Bakanlığına bağlı orta eğitim kurumları ile Deniz Kuvvetleri Komutanlığına
bağlı öğretim kurumları tarafından verilmektedir. Bununla birlikte, Sözleşmede
bu eğitimlerin kurslar yoluyla da verilmesi öngörüldüğü için, Tasarı ile
gemiadamları eğitimi vermek üzere gerçek veya tüzel kişiliklerce açılacak bu
tür kurslara Denizcilik Müsteşarlığının uygun görüşü üzerine Millî Eğitim
Bakanlığınca izin verilmesi yönünde hüküm getirilmiştir.
Verilecek eğitimlerin temel unsurlarını öğretim
programları ve buna bağlı olarak staj süreleri teşkil etmektedir. Eğitimin
esaslı unsurlarını teşkil eden bu hususların yukarıdaki paragrafta belirtilen
kurumlara bağlı okullar ve öğretim kurumlarınca kendi mevzuatına göre
gerçekleştirmeleri esastır. Ancak, gemiadamları eğitimi vermek üzere Millî
Eğitim Bakanlığının izni ile açılan özel öğretim kurumları için ise, sözleşme
hükümleri uyarınca öğretim programlarının kendilerince belirlenmesi ve
Denizcilik Müsteşarlığının uygun görüşü ile Millî Eğitim Bakanlığının
onaylanması zorunlu olduğundan Tasarı ile bu yönde hükümler getirilmiştir.
Gemidamlarının eğitim, staj ve sınav aşamalarını
başarıyla geçmelerinden sonra hak ettikleri yeterlik seviyesinde
belgelendirilmeleri gerekmektedir. Sözleşme gereği gemiadamlarının
belgelendirilmeleri ülkemiz yönünden Denizcilik Müsteşarlığının münhasır
yetkisinde olduğundan, Tasarıda gemiadamlarının eğitimleri yanında
belgelendirilmelerine ilişkin görevin Denizcilik Müsteşarlığına verilmesi
hususunda düzenleme getirilmiştir.
STCW Sözleşmesi, taraf ülkelerin Sözleşme hükümleri
çerçevesinde verilen eğitimlerin sonucunda yapılacak sınavların, şaibesiz ve
adil bir şekilde yapılabilmesi için yine aynı hükümler çerçevesinde
belirlenecek sınav sistemi oluşturulması ve denizcilik ve eğitim konularında
tecrübe sahibi kişilerden oluşturulan Gemiadamları Sınavları Merkezinin gözetim
ve denetiminde yapılmasını öngördüğünden, iç hukukumuz gereği bu merkezin
teşkili, görevleri ve malî hususları ile ilgili hükümlerin kanun seviyesinde
düzenlenmesi gerekmiştir.
Aynı şekilde, Sözleşmenin 1/8 kuralı gereğince; taraf
olan ülkelerin gemiadamlarının eğitimi, sınavları ve belgelendirilmelerine
ilişkin işlemlerini, tarafsızlık ve kalite politikası çerçevesinde konuyla
ilgili tecrübeli kişilerden oluşan bağımsız bir denetleme kurulu tarafından
denetlenmesi ve sonuçlarının IMO'ya rapor edilmesi zorunlu tutulmuştur. Bu
raporların incelenmesi neticesinde taraf her ülkenin sonraki yıllar için beyaz
listeye alınması veya çıkartılmasına karar verilmektedir. Söz konusu
listelerden "kara liste"de yer alan ülkelerin verdiği belgeler ve
gemiadamlarının yeterlikleri diğer taraf ülkeler nezdinde büyük oranda
geçerliklerini kaybetmekte, bu ülkelerin gemiadamları ve bunların çalıştıkları
gemiler diğer taraf ülkelerin limanlarına ya sokulmamakta veya ciddî olarak
denetimlerden geçirilmektedir. Bu durum ise kara listedeki bir ülkenin deniz
ticaretini ve gemiadamlarının iş bulabilme imkanlarını olumsuz yönde
etkilemektedir. Böyle bir kurulun oluşturulabilmesi için kanunî düzenlemeye
ihtiyaç duyulduğundan, Tasarı ile Denizcilik Eğitimi Denetleme Kurulunun
oluşturulması da öngörülmektedir.
Söz konusu Sözleşmenin l inci maddesinin (2) nolu
paragrafında "Taraflar, denizde mal ve can güvenliği ile deniz çevresinin
korunması bakımından, gemiadamlarının görevlerine uygun nitelikte olmalarını
temin için sözleşmenin tüm olarak uygulanmasını sağlamak üzere bütün kanun,
kararname, emir ve yönetmelikleri çıkarmayı ve lüzumlu diğer önlemleri almayı
taahhüt eder." hükmü yer almaktadır.
Tasarı, "Gemi Adamlarının Eğitim, Belgelendirilme
ve Vardiya Standartları Hakkında Uluslararası Sözleşme" hükümlerinden
doğan yükümlülüklerimize ve Uluslararası Denizcilik Örgütü uygulamalarına
paralel olarak, gemiadamlarının eğitimi ve belgelendirilmesi ile bu
faaliyetlerin denetlenmesine ilişkin hususların düzenlenmesi ve söz konusu
görevlerin Denizcilik Müsteşarlığı tarafından yürütülmesi amacıyla
hazırlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde l. - Madde ile, gemiadamlarının eğitim, sınav ve
belgelendirilmelerine ilişkin esasları belirlemek belgelendirme işlemlerini
yapmak Denizcilik Müsteşarlığının görevleri arasına alınmaktadır.
Madde 2. - Madde ile, 491 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye üç madde eklenmektedir.
Ek 9 uncu madde ile; gemiadamları eğitiminin, sadece
üniversitelere bağlı fakülteler ve yüksekokullar, Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı orta öğretim okulları ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığına bağlı öğretim
kurumları ile kuruluş amaçları bu alanda eğitim vermek olan gerçek ve tüzel
kişiler tarafından Denizcilik Müsteşarlığının uygun görüşü doğrultusunda Millî
Eğitim Bakanlığınca verilen izinle açılan özel öğretim kurumlarında
verilebileceği hüküm altına alınmaktadır.
Ek 10 uncu madde ile; gemiadamlarının eğitimi,
sınavları ve belgelendirilmelerine ilişkin usul ve esasların Denizcilik
Müsteşarlığınca hazırlanacak yönetmelikle belirleneceği, sınavların
gerçekleştirilmesi için Gemiadamları Sınav Merkezinin oluşturulması, Merkez
tarafından yapılacak harcamaların bu amaçla bütçeye konacak ödenekten
karşılanması ve Merkezin teşkili, görevleri ve mali hususlara ilişkin usul ve
esasların Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Denizcilik Müsteşarlığınca
hazırlanıp yürürlüğe konulacak yönetmelikte düzenleneceği öngörülmektedir.
Ayrıca, gemiadamları eğitimine ilişkin öğretim
programlarının ve staj sürelerinin üniversitelere bağlı fakülte ve
yüksekokullar, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı orta öğretim okulları ile Deniz
Kuvvetleri Komutanlığına bağlı öğretim kurumlarında kendi mevzuatına; kuruluş
amaçları bu alanda eğitim vermek olan gerçek ve tüzel kişiler tarafından
kurulmuş olan özel öğretim kurumlarında, Denizcilik Müsteşarlığının uygun
görüşü doğrultusunda Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan öğretim programına
göre gerçekleştirileceği hükme bağlanmaktadır.
Ek 11 inci madde ile, STCW 1/8 kuralı gereğince
Denizcilik Eğitimi Denetleme Kurulu oluşturulması ve bu Kurulun işleyiş
esasları düzenlenmektedir.
Madde 3. - Madde ile, 3/6/1946 tarihli ve 4915 sayılı
Yüksek Denizcilik Okulu ve Denizcilik Meslek Okul ve Kursları Hakkında Kanun
yürürlükten kaldırılmaktadır.
Geçici Madde l. - Madde ile, Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten önce eğitime başlayan kurumların ve bu kurumlarda öğretim gören
öğrenci ya da kursiyerlerin mağdur edilmemesi amacıyla bu Kanun çerçevesinde
eğitim verdiklerini belgelendirmeleri halinde öğrenci ya da kursiyerlerin
Denizcilik Müsteşarlığınca belgelendirilmeleri öngörülmektedir.
Geçici Madde 2. - Madde ile; bu Kanun gereği
çıkartılması öngörülen yönetmelikler yürürlüğe Konulana kadar, gemiadamlarının
eğitim, sınav ve belgelendirme faaliyetlerinin aksamaması için mevcut
yönetmeliklerin yürürlüğünün devamının sağlanması amaçlanmıştır.
Madde 4. -Yürürlük maddesidir.
Madde 5. - Yürütme maddesidir.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm Komisyonu
Esas No.: 1/935
Karar No.: 61 12.1.2005
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlıkça 1.12.2004 tarihinde TBMM Başkanlığına
sunulan, Başkanlığınızca 7.12.2004 tarihinde Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve
Spor; Plan ve Bütçe komisyonlarına talî, Komisyonumuza esas olarak havale
edilen "Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı",
Komisyonumuzun 6.1.2005 tarihli 28 inci Birleşiminde Hükümeti temsilen
Denizcilik Müsteşarlığı, Millî Eğitim, Millî Savunma ve Maliye bakanlıkları,
Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı, Deniz Ticaret
Odaları Başkanlığı ile sivil toplum kuruluşları temsilcilerinin katılımları ile
incelenip görüşüldü.
Söz konusu Tasarı ile; Uluslararası Denizcilik Örgütü
uygulamalarına paralel, Gemi Adamlarının Eğitim, Belgelendirilme ve Vardiya
Standartları Hakkında Uluslararası Sözleşme hükümlerinden doğan
yükümlülüklerimize uygun olarak gemiadamlarının eğitimi ve belgelendirilmesi
ile bu faaliyetlerin denetlenmesine ilişkin hususların düzenlenmesi ve söz
konusu görevlerin Denizcilik Müsteşarlığı tarafından yürütülmesi
öngörülmektedir.
Bu çerçevede;
- Gemiadamlarının eğitiminin; üniversitelere bağlı
fakülteler ve yüksek okullar, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı orta öğretim
kurumları, Deniz Kuvvetleri Komutanlığına bağlı öğretim kurumları yanında
Denizcilik Müsteşarlığının uygun görüşü ve Millî Eğitim Bakanlığının izin
vermesi halinde, özel ve tüzel kişilerce açılacak kurslarla da verilebilmesi,
- Gemiadamlarının eğitimleri, sınavları ve
belgelendirilmelerine ilişkin usul ve esasların hazırlanacak yönetmelikle
belirlenmesi, Gemiadamları Sınav Merkezi ile Denizcilik Eğitimi Destekleme
Kurulunun oluşturulması,
Amaçlanmaktadır.
Tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da uygun görülerek
tümü üzerindeki görüşmelere geçilmiştir.
Tasarının tümü üzerinde yapılan görüşmelerde lehte ve
aleyhte görüşler dile getirilmiştir.
Tasarının lehine ve destekleyici nitelikteki görüşler
şöyle özetlenebilir:
Türkiye, gemiadamlarının eğitimi konusunda uluslararası
standartları yakalamıştır. Bu konuda kara ve beyaz listeler söz konusudur.
Türkiye beyaz listede yer almaktadır. Türkiye'nin beyaz listede yer alması çok
önemli bir başarıdır. Ülkemizin yakaladığı bu başarıya sebep olan sistem, bu
düzenleme ile kanunî bir dayanağa kavuşturulmaktadır.
Son yıllarda Türk denizcilik sektöründeki gelişmeler;
kapasite ve sektörün ani gelişmesi gemiadamı istihdamında büyük zorluklara yol
açmıştır. Filoların genişlemeye devam etmesi ile birlikte sektörde gemiadamı
ihtiyacı hızla artmaya devam etmektedir. Bu nedenlerle bu düzenlemeye şiddetle
ihtiyaç vardır.
Kurslardan sertifika alanlara akademik anlamda bir
yeterlilik verilmesi söz konusu değildir. Kurslar ara elaman ihtiyacını
karşılamaya yöneliktir. Kalite yönünden ise kursların, fakültelerin eğitiminden
çok farkı yoktur. Üniversite mezunu gemiadamları belirli bir zaman sektörde
gemiadamı olarak görev aldıktan sonra denizcilik alanında kendi işlerini
kurarak işadamı olarak devam etmektedir. Ayrıca fakülte mezunu gemiadamlarının
çoğunlukla karada görev alma eğilimleri görülmektedir. Bu da istihdam açısından
eksikliklere yol açmaktadır.
Sektörde hiçbir işveren gemisini emin olmayan ellere
teslim etmez. Bu nedenle gemiadamlarının eğitim standartlarının da bozulması
mümkün görülmemektedir.
Tasarının aleyhinde ve eleştirel nitelikteki görüşler
ise şöyle özetlenebilir:
IMO model dersleri Norveç Denizcilik Okulu tarafından
Papua Yeni Gine gibi geri kalmış ülkeler için öngörülmüştür. Dolayısıyla
ülkemiz için öngörülen kurslar, bir kurs değil derstir. Bunların kurs olarak
değerlendirilmesi doğru bir uygulama değildir.
Gemiadamlarının kalitesi ve kapasitesi önemlidir. Özel
kursların denetlenmesi ve istenilen standartlara getirilmesi kolay değildir. Bu
kurslar akademik değil, ehliyet sınavları niteliği taşımalıdır.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmeleri müteakiben
maddelerin müzakeresine geçilmiştir.
Tasarının maddeleri üzerindeki müzakerelerde;
Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
Tasarının 2 nci maddesi;
a) Bu madde ile eklenmesi öngörülen ek 9 uncu maddenin
(a) bendi, yaygın eğitim kurumlarının da gemiadamlarının eğitimi konusunda
yetkili kılınabilmesi amacıyla verilen önerge doğrultusunda değiştirilmek,
b) Eklenmesi öngörülen ek 10 uncu maddenin birinci
fıkrası; Denizcilik Müsteşarlığının merkez saymanlığı bulunmadığından, sınav
ücretlerinin bu Müsteşarlığın saymanlık hizmetini yapan saymanlığa yatırılması
ve tutarların bütçeye gelir kaydedilmesi ve ayrıca gemiadamlarının eğitim,
sınav ve belgelendirilmelerine ilişkin işlemlerinin yapılması görevinin
Denizcilik Müsteşarlığının görevleri arasında yer alması öngörüldüğünden,
anılan Müsteşarlığın görevlerini asli ve sürekli personeli eliyle yürütmesi
esas olup, bu personele ödenecek, aylık veya ücretler, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununda, yolluklar ise 6245 sayılı Harcırah Kanununda
belirlendiğinden, merkezle ilgili faaliyetlerde görev alacak kişilere ödenecek
ücret ve yollukların yönetmelikle belirlenmesini öngören cümlenin madde
metninden çıkarılmasının gerekli görülmesi nedeniyle verilen önergenin kabulü
doğrultusunda ve bu maddede sözü geçen yönetmelik hazırlığında Millî Eğitim
Bakanlığının görüşünün alınmasına imkan sağlamak maksadıyla değiştirilmek,
c) Söz konusu ek 10 uncu maddenin (yukarıdaki
değişiklik sonrası) dördüncü fıkrasının (a) bendine; ek 9 uncu maddenin (a)
bendinde yapılan değişiklik paralelinde, verilen bir önergenin kabul edilmesi
sonucu "orta öğretim okulları" ibaresinden sonra gelmek üzere
"ve yaygın eğitim kurumları ile" ibaresi eklenmek suretiyle,
d) Eklenmesi öngörülen ek 11 inci maddenin üçüncü
fıkrası, kabul edilen önerge doğrultusunda; Denizcilik Müsteşarlığının merkez
saymanlığı bulunmadığından, sınav ücretlerinin bu Müsteşarlığın saymanlık
hizmetini yapan saymanlığa yatırılması ve tutarların bütçeye gelir kaydedilmesi
için değiştirilmek,
e) Ek 11 inci maddenin dördüncü fıkrası, gerekçesinde
"Ek 11 inci maddenin dördüncü fıkrasının mevcut metninde, huzur hakkı
ödemelerinin "fiilen çalışılan gün" sayısına göre belirlenmesi
öngörülmüştür. Ancak, bu ifadenin fiilen kurul üyeliğinin deruhte edildiği gün
olarak mı, yoksa kurul toplantılarına katılma günlerini mi kapsadığı net olarak
anlaşılmadığından yapılacak ödemelerde problemler yaşanabileceği öngörülmüştür.
Nitekim, fiilen kurul üyesi olarak bulunan süre kastediliyor ise; 2005 yılı ilk
yarısı için memur aylık katsayısının (40100) olacağı da dikkate alınarak
yapılan hesapta aylık 30 günden yüksek miktarlar ortaya çıkmaktadır. Bu
itibarla bunun önüne geçilmesi için ücrete hak kazanılan fiilin net olarak
ifade edilmesi uygun görülerek, "huzur hakkı" ifadesinin
"toplantı ücreti" olarak belirlenmesi ve ücret ödenebilecek toplantı
adedinin ise ayda dört toplantıyı geçmemesi düzenlenerek, yapılan iş ile
alınacak ücret arasında bir denge sağlanması amaçlanmıştır." ifadelerine
yer veren önergenin kabulü doğrultusunda değiştirilmek,
Suretiyle, kabul edilmiştir.
Tasarının 3, geçici 1 ve 2, yürürlük ve yürütmeye dair
4 ve 5 inci maddeleri Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Fikret Badazlı |
|
Gaziantep |
Ankara |
Antalya |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
Zülfü Demirbağ |
|
Bursa |
Diyarbakır |
Elazığ |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Mevlüt Coşkuner |
Nusret Bayraktar |
Erdal Karademir |
|
Isparta |
İstanbul |
İzmir |
|
(Muhalefet
şerhimiz ektedir) |
|
(Muhalefet
şerhimiz ektedir) |
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
Abdürrezzak Erten |
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
|
İzmir |
Kastamonu |
Kayseri |
|
|
(Muhalefet
şerhim ektedir) |
|
|
Üye |
|
Üye |
|
Hasan Özyer |
|
Orhan Taş |
|
Muğla |
|
Sivas |
MUHALEFET ŞERHİ
"Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
Tasarısı" ile gemi eğitiminin; üniversitelere bağlı fakülteler ve yüksek
okullar, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı orta öğretim kurumları, Deniz
Kuvvetleri Komutanlığına bağlı öğretim kurumları yanında Denizcilik
Müsteşarlığının uygun görüşü ve Millî Eğitim Bakanlığının izni ile özel ve
tüzel kişilerce açılacak kurslarla da verilebileceği, Gemiadamlarının
eğitimleri, sınavları ve belgelendirilmelerine ilişkin usul ve esasların
Denizcilik Müsteşarlığınca hazırlanacak yönetmelikle belirleneceği ifade
edilmektedir.
İlgili tasarı, kendi metni, genel gerekçe, madde
gerekçeleri incelendiğinde belirtilen, Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO)
uygulamalarına paralel ve Gemiadamlarının Eğitim, Belgelendirme ve Vardiya
Standartları Hakkında Uluslararası Sözleşme (STCW) hükümlerinden doğan
yükümlülüklerimize ilişkin yasal yapılanma ve uygulamalar konusunda hiçbir
yenilik getirmemektedir, üstelik böyle bir yenilik ihtiyacı da yoktur. Zira
ülkemiz 20 Nisan 1989 tarih ve 3539 Sayılı Kanunla taraf olduğu (STCW)
Sözleşmesinin hükümleri uyarınca IMO Genel Sekreterliğine gönderilmesi zorunlu
olan ülke raporu değerlendirilerek, mevzuatı ve uygulamaları ilgili
uluslararası sözleşmeye tam olarak uyan bir ülke olarak Uluslararası Denizcilik
Örgütü (IMO) tarafından yayınlanan "beyaz liste"de yer almıştır. Bu
tasarıda yeni olan tek madde "Yüksek Öğretim Kurumlarında verilenler de
dahil olmak üzere her seviyede belge ve yeterliğe yönelik verilen denizcilik
eğitiminin, özel ve tüzel kişilerce açılmış kurslar tarafından da
verilebilmesinin önünün açılması"dır. Bu düzenleme ile esasen yeni olmayıp
Denizcilik Müsteşarlığı tarafından çıkarılan Gemi Adamları Yönetmeliklerinde
çeşitli kereler yer almış, fakat her seferinde yürütmesi yargı organlarımız
tarafından durdurulmuştur. Denizcilik Müsteşarlığınca son olarak 28.2.2002
tarihli Resmî Gazetede yayınlanan bu düzenlemeye karşı İTÜ Denizcilik Fakültesi
tarafından iptal davası açılmış ve Danıştay 10. Daire bu düzenlemeyi
oybirliğiyle, "Örgün eğitimde yer alan ve Fakülte ile Yüksek Okul
düzeyinde verilen bir eğitimin, kurs düzeyindeki bir eğitime dönüştürülerek
verilmesinin 4915 sayılı Yüksek Denizcilik Okulu ve Denizcilik Meslek Okul ve
Kurslar hakkındaki kanuna, Anayasaya ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu
ve 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununa aykırı" bularak iptal etmiştir.
Anayasanın 138. maddesinin son fıkrası, yasamanın mahkeme kararlarına uymak
zorunda olduğunu ve bu kararları hiçbir şekilde değiştiremeyeceği hükmündedir.
Tasarının 2 nci maddesi sırf bu nedenle dahi Anayasa'ya aykırıdır.
Tasarının 3 üncü maddesinde 4915 sayılı kanunun
yürürlükten kaldırılması önerilmektedir. 4915 sayılı kanunun kaldırılma amacı
gerekçeden anlaşılamamaktadır. Denizcilik Eğitiminin kurs düzeyinde verilmesi
eğitim birliği ilkesine ve Danıştay kararına atıfta bulunan düzenlemelere
aykırı olduğundan, sadece 4915 sayılı kanun yürürlükten kaldırılarak Danıştay
kararına uygun hareket edilmiş olmayacaktır.
Denizcilik eğitimi ve öğretimi, her geçen gün artan
bilimsel ve teknolojik gelişmeler, nitelikli işgücüne olan artan ihtiyaçlar
gözönüne alındığında titizlikle üzerinde durulması gereken bir alandır.
Ülkemizde lisans düzeyinde 4 yıllık eğitim veren, İTÜ Denizcilik Fakültesi,
Karadeniz Teknik Üniversitesi, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi ve pek çok ön
lisans düzeyinde yüksek okullar bulunmakta; bu kurumlardan her yıl 800'ün
üzerinde Uzakyol Güverte ve Makine zabiti mezun olmaktadır. Türk Deniz Ticaret
Filosu 2004 sonu itibariyle 7.288.034 DWT olup 1200 adet gemi bulunmaktadır.
Lisans düzeyinde mezun olanların çalışabileceği 3000 Gross tonun üzerinde gemi
sayısı 2004 yılında 284 adete düşmüştür. Bir gemide zabit sayısı (Kaptan ve B.
Müh.) dahil toplam, en fazla (6) kişidir. Bu nedenle sektörde ihtiyaç duyulan
zabit sayısı 1705 olmaktadır. Denizcilik Müsteşarlığı tarafından bugüne dek
40.000 kişiye yeterlilik verilmiştir ve bu rakamın 15.000'ini lisans
düzeyindeki mezunlar oluşturmaktadır. Tüm bu fazlalığa rağmen Türk armatörleri
1994 yılından beri gemi personel sayısının % 49'una kadar yabancı uyruklu
gemiadamı çalıştırma hakkını elde etmişlerdir. (Romen, Bulgar, Azerbaycan gibi)
Bu bilgiler ışığında açıktır ki en fazla 1700 kişi civarında personel ihtiyacı
olan sektör için ülkemizdeki örgün eğitim kurumları her yıl 800'ün üzerinde
mezun vermektedirler. Bu gerçek karşısında, bu eğitimin, adeta eğitilmiş
personel açığı varmışcasına, özel kurslarca da verilmesine yönelik bir
düzenleme yapılması ülke ihtiyaçlarına aykırı olup, eşgüdüm ve istihdam
sorunlarına sebebiyet verebilecek mahiyettedir. Bir başka ifade ile üniversite
düzeyinde verilen bir eğitimi kurs düzeyinde verebilmek için, öncelikle bu
yönde bir ihtiyaç olmalıdır, ki bu halde bile böyle bir düzenlemenin hukuka ve
adalete uygunluğu tartışma konusu olacaktır. Denizcilik sektöründe böyle bir
ihtiyaç bulunmadığı mevcut halde ise böyle bir düzenleme yapmanın hukuki ve
sosyal bir temeli veya mantıklı bir açıklaması olamaz.
Uyum çabasında olduğumuz Avrupa Birliğine daha güçlü
bir deniz ticaret filosu ile hazırlanmak ancak nitelikli işgücü ile mümkün
olacaktır. İşverenin de çalışanların da menfaati ve geleceği bu yönde
olmalıdır.
Bu çerçevede kanun tasarısı eğitim birliği ilkesine,
Danıştay'ın yerleşmiş içtihadına ve dolayısıyla Anayasaya, üstelik ülke
gerçekleri ve ihtiyaçları karşısında dayanaksızdır. Armatör benim, gemi bana
ait, gemide çalıştırdığım personeli de özel kurslarla ben eğitiyorum; öyle
sanıyorum ki bütün bu dayanaksız uygulama arzusunun temel sebebi üniversiteleri
bu konuda bypass yapmaktır. Bu sebeplerden ötürü "Denizcilik
Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı"na muhalefet şerhi düşüyoruz.
Saygılarımızla.
|
Erdal Karademir |
Mevlüt Coşkuner |
Mehmet Yıldırım |
|
İzmir |
Isparta |
Kastamonu |
HÜKÜMETİN TEKLİF
ETTİĞİ METİN
DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞININ KU-RULUŞ VE
GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. -
10.8.1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinin (l) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“l)
Gemilerin ve gemiadamlarının sicillerini tutmak, gemiadamlarının eğitim, sınav
ve belgelendirilmelerine ilişkin esasları belirlemek ve gemiadamlarının
belgelendirilmesi işlemlerini yapmak.”
MADDE 2. -
491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“Gemiadamlarının
eğitimi
EK MADDE 9.
- Gemiadamlarının eği-timi;
a)
Üniversitelere bağlı fakülte ve yüksekokullar ile Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı orta öğretim okulları ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığına bağlı öğretim
kurumları,
b) Kuruluş
amaçları gemiadamlarına eğitim vermek olan ve Denizcilik Müsteşarlığının uygun
görüşü üzerine Millî Eğitim Bakanlığının izni ile gerçek ve tüzel kişiler
tarafından açılan özel öğretim kurumları,
tarafından
verilir.
Eğitim
ilkeleri ve öğretim programlarına ilişkin esaslar ve belgelendirme
EK MADDE 10.
- Gemiadamlarının eğitimi, sınavları ve belgelendirilmelerine ilişkin usul ve
esaslar, Denizcilik Müsteşarlığı tarafından hazırlanacak yönetmelikle
belirlenir. Gemiadamları sınavları, Gemiadamları Sınavları Merkezi tarafından
yapılır. Sınava gireceklerden, miktarı her yıl Denizcilik Müsteşarlığınca
belirlenecek sınav ücreti alınır. Tahsil edilen ücretler Denizcilik
Müsteşarlığı Merkez Saymanlık hesabına yatırılır. Gemiadamları Sınavları
Merkezi tarafından yapılacak harcamalar bu amaçla bütçeye konulan ödenekten
karşılanır. Gemiadamları Sınavları Merkezinin oluşturulması, görevleri ve
merkezle ilgili her türlü faaliyette görev alacak kişilere ödenecek ücretler,
yolluklar ve diğer mali hususlara ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının
görüşü alınarak Denizcilik Müsteşarlığı tarafından hazırlanıp yürürlüğe
konulacak yönetmelikle belirlenir.
Eğitim ve
öğretim programları ile staj süreleri, Denizcilik Müsteşarlığının belirlediği
asgari programlar ve staj sürelerini karşılamak ve belgelendirilmek kaydıyla;
a)
Üniversitelere bağlı fakülte ve yüksekokullar ile Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı orta öğretim okulları ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığına bağlı öğretim
kurumlarında kendi mevzuatlarına,
b) Özel
öğretim kurumları tarafından her seviyedeki yeterlik belgesine yönelik verilen
eğitimler, Denizcilik Müsteşarlığının uygun görüşü alınarak Millî Eğitim
Bakanlığınca onaylanan öğretim programına
göre gerçekleştirilir.
Denizcilik
Eğitimi Denetleme Kurulu
EK MADDE
11.- Gemiadamlarına ilişkin eğitim, öğretim, sınav ve belgelendirme yapan kamu
veya özel kurum ve kuruluşları denetlemek, denetleme faaliyetlerinin
planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi işlemlerini gerçekleştirmek üzere,
Denizcilik Müsteşarlığında Denizcilik Eğitimi Denetleme Kurulu oluşturulmuştur.
Kurul; bir
başkan ve altı üyeden oluşur. Kurul Başkan ve üyeleri; Millî Eğitim Bakanlığı,
Denizcilik Müsteşarlığı ve deniz ticaret odaları ile denizcilik eğitimi veren
kamu ve özel öğretim kurumlarının hukuk veya denizcilik alanlarında tecrübeli,
en az lisans düzeyinde eğitim almış mensuplarından Denizcilik Müsteşarı
tarafından önerilen adaylar arasından Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu
Bakan tarafından seçilir.
Kurul
tarafından denetlenecek özel kuruluşlar ile kamu kurum ve kuruluşlarınca,
denetim için denetimin niteliğine göre belirlenecek ücret Denizcilik
Müsteşarlığı Merkez Saymanlık Hesabına yatırılır. Kurul tarafından yapılacak
harcamalar ile uhdesinde kamu görevi bulunmayan kurul üyeleri ve denetçilerin
ücretleri bu amaçla bütçeye konulan ödenekten karşılanır.
Kurul
üyelerine, 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ayrıca;
fiilen görev yaptıkları her gün için uhdesinde kamu görevi bulunmayanlara
(3000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak
miktarda huzur hakkı ödenir. Bu ödemelerde damga vergisi hariç herhangi bir
kesinti yapılmaz.
Kurul başkan
ve üyelerinin seçimi, görev süreleri ve görevlerinin sona ermesi, denetleme
görevini yerine getireceklerin seçimi, görev ve yetkileri, denetlemenin esas ve
usulleri, denetleme ücretleri ve diğer giderler, mali hususlarda Maliye
Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Denizcilik Müsteşarlığınca hazırlanarak
yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.
Üniversitelere
bağlı fakülte ve yüksekokullar ile Millî Eğitim Bakanlığına bağlı orta öğretim
okulları ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığına bağlı öğretim kurumlarının tabi
oldukları mevzuata göre denetimi ile özel öğretim kurumlarının, Millî Eğitim
Bakanlığı ve Denizcilik Müsteşarlığınca ilgili oldukları mevzuat hükümlerine
göre denetimine ilişkin hükümler saklıdır.”
MADDE 3.-
3.6.1946 tarihli ve 4915 sayılı Yüksek Denizcilik Okulu ve Denizcilik Meslek
Okul ve Kursları Hakkında Kanun yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE
1.- Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce eğitime başlayan kurumların, bu
Kanun çerçevesinde eğitim verdiklerini belgelendirmeleri halinde öğrenci ya da
kursiyerleri Denizcilik Müsteşarlığınca belgelendirilir.
GEÇİCİ MADDE
2.- Bu Kanunda belirtilen yönetmeliklerin yürürlüğe gireceği tarihe kadar
Denizcilik Müsteşarlığınca çıkarılan ve halen yürürlükte bulunan
yönetmeliklerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam
olunur.
MADDE 4.- Bu
Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu
Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
Recep
Tayyip Erdoğan
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. V. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
M.
A. Şahin |
A.
Şener |
M.
A. Şahin |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
|
B.
Atalay |
A.
Babacan |
M.
Aydın |
|
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
|
G.
Akşit |
K.
Tüzmen |
C.
Çiçek |
|
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
|
A.
Aksu |
A.
Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
|
H.
Çelik |
Z.
Ergezen |
R.
Akdağ |
|
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
B.
Yıldırım |
S.
Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
|
A.
Coşkun |
M.
H. Güler |
E.
Mumcu |
|
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
O.
Pepe |
|
|
|
BAYINDIRLIK, İMAR,
ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
DENİZCİLİK MÜSTEŞARLIĞININ KU-RULUŞ VE
GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. -
Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. -
491 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
"Gemiadamlarının
eğitimi
EK MADDE 9.
- Gemiadamlarının eği-timi;
a)
Üniversitelere bağlı fakülte ve yüksekokullar ile Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı orta öğretim okulları ve yaygın eğitim kurumları ile Deniz Kuvvetleri
Komutanlığına bağlı öğretim kurumları,
b) Kuruluş
amaçları gemiadamlarına eğitim vermek olan ve Denizcilik Müsteşarlığının uygun
görüşü üzerine Millî Eğitim Bakanlığının izni ile gerçek ve tüzel kişiler
tarafından açılan özel öğretim kurumları,
Tarafından
verilir.
Eğitim
ilkeleri ve öğretim programlarına ilişkin esaslar ve belgelendirme
EK MADDE 10.
- Gemiadamlarının eğitimi, sınavları ve belgelendirilmelerine ilişkin usul ve
esaslar, Millî Eğitim Bakanlığının görüşü alınarak Denizcilik Müsteşarlığı
tarafından hazırlanacak yönetmelikle belirlenir. Gemiadamları sınavları,
Gemiadamları Sınavları Merkezi tarafından yapılır. Sınava gireceklerden
alınacak ücret, Denizcilik Müsteşarlığı
ve Maliye Bakanlığınca belirlenir. Her yıl belirlenecek bu ücret bütçeye
gelir yazılmak üzere Denizcilik Müsteşarlığının saymanlık hizmetini yapan
saymanlık hesabına yatırılır.
Gemiadamları
Sınavları Merkezi tarafından yapılacak harcamalar bu amaçla bütçeye konulan
ödenekten karşılanır.
Gemiadamları
Sınavları Merkezinin oluşturulması, görevleri ve merkezle ilgili her türlü
faaliyet, sınavda görev alacak kişiler ile alınacak ücretler ve diğer mali
konulara ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Denizcilik
Müsteşarlığı tarafından hazırlanacak yönetmelikle belirlenir.
Eğitim ve
öğretim programları ile staj süreleri, Denizcilik Müsteşarlığının belirlediği
asgari programlar ve staj sürelerini karşılamak ve belgelendirmek kaydıyla;
a)
Üniversitelere bağlı fakülte ve yüksekokullar ile Millî Eğitim Bakanlığına
bağlı orta öğretim okulları ve yaygın eğitim kurumları ile Deniz Kuvvetleri
Komutanlığına bağlı öğretim kurumlarında kendi mevzuatlarına,
b) Özel
öğretim kurumları tarafından her seviyedeki yeterlik belgesine yönelik verilen
eğitimler, Denizcilik Müsteşarlığının uygun görüşü alınarak Millî Eğitim
Bakanlığınca onaylanan öğretim programına,
Göre
gerçekleştirilir.
Denizcilik
Eğitimi Denetleme Kurulu
EK MADDE
11.- Gemiadamlarına ilişkin eğitim,
öğretim, sınav ve belgelendirme yapan kamu veya özel kurum ve kuruluşları
denetlemek; denetleme faaliyetlerinin planlanması, yürütülmesi ve
değerlendirilmesi işlemlerini gerçekleştirmek üzere Denizcilik Müsteşarlığında
Denizcilik Eğitimi Denetleme Kurulu oluşturulmuştur.
Kurul; bir
başkan ve altı üyeden oluşur. Kurul başkan ve üyeleri; Millî Eğitim Bakanlığı,
Denizcilik Müsteşarlığı ve deniz ticaret odaları ile denizcilik eğitimi veren
kamu ve özel öğretim kurumlarının hukuk veya denizcilik alanlarında tecrübeli,
en az lisans düzeyinde eğitim almış mensuplarından Denizcilik Müsteşarı
tarafından önerilen adaylar arasından Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu
bakan tarafından seçilir.
Kurul
tarafından denetlenecek özel kuruluşlar ile kamu kurum ve kuruluşlarınca,
denetim için denetimin niteliğine göre belirlenecek ücret bütçeye gelir
yazılmak üzere Denizcilik Müsteşarlığının saymanlık hizmetini yapan saymanlık
hesabına yatırılır. Kurul tarafından yapılacak harcamalar ile kurul üyeleri ve
denetçilerin ücretleri bu amaçla bütçeye konulan ödenekten karşılanır.
Başkan ve
kurul üyelerine, ayda dörtten fazla olmamak üzere her toplantı günü için (3000) gösterge rakamının memur aylık
katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutar üzerinden toplantı ücreti ödenir.
Kurul başkan
ve üyelerinin seçimi, görev süreleri ve görevlerinin sona ermesi, denetleme
görevini yerine getireceklerin seçimi, görev ve yetkileri, denetlemenin esas ve
usulleri, denetleme ücretleri ve diğer giderler, mali hususlarda Maliye
Bakanlığının görüşü alınmak suretiyle Denizcilik Müsteşarlığınca hazırlanarak
yürürlüğe konulacak yönetmelikle belirlenir.
Üniversitelere
bağlı fakülte ve yüksekokullar ile Millî Eğitim Bakanlığına bağlı orta öğretim
okulları ve Deniz Kuvvetleri Komutanlığına bağlı öğretim kurumlarının tabi
oldukları mevzuata göre denetimi ile özel öğretim kurumlarının, Millî Eğitim
Bakanlığı ve Denizcilik Müsteşarlığınca ilgili oldukları mevzuat hükümlerine
göre denetimine ilişkin hükümler saklıdır."
MADDE 3.-
Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE
1.- Tasarının geçici
1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ MADDE
2.- Tasarının geçici
2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.-
Tasarının 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 5.-
Tasarının 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.