Dönem: 22 Yasama Yılı: 4
TBMM (S. Sayısı: 1029)
2004 Malî Yılı Genel Bütçeye Dahil Dairelerin
Kesinhesaplarına Ait Genel Uygunluk Bildiriminin Sunulduğuna
İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi ile 2004 Malî Yılı
Kesinhesap Kanunu Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu
Raporu (1/1084, 3/907)
Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu
|
|
Türkiye Büyük Millet
Meclisi |
|
|
|
|
Plan ve Bütçe Komisyonu |
|
|
|
|
Esas No.: 1/1084, 3/907 |
|
6.12.2005 |
|
|
Karar No.: 58 |
|
|
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Maliye Bakanlığınca
hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 29.7.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19.9.2005 tarihinde Komisyonumuza
havale edilen "2004 Mali Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısı" ile
Sayıştay Başkanlığınca düzenlenen ve 11.10.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 17.10.2005 tarihinde Komisyonumuza
havale edilen aynı yıla ait "Genel Uygunluk Bildirimi"ne ilişkin
müzakerelere, Komisyonumuzun 28.10.2005 tarihli 10 uncu birleşiminde; Maliye
Bakanının 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ve 2004 Mali Yılı
Kesinhesap Kanunu Tasarısı ile 2004 Mali Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap
Kanunu Tasarısını Komisyona sunuşu ile başlanılmıştır. Komisyonumuzda
28.10.2005 ve 29.11.2005 tarihleri arasında yapılan birleşimlerde Maliye
Bakanlığı, Sayıştay Başkanlığı ve ilgili kuruluşların temsilcilerinin de
katılımlarıyla 2004 Mali Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısı ile aynı yıla ilişkin
Genel Uygunluk Bildirimi incelenip görüşmeler tamamlanmıştır.
2004 Mali Yılı Kesinhesap
Kanunu Tasarısı ile:
- Genel bütçeli dairelere
2004 yılı için Bütçe Kanunu ile 149.858.129.000.000.000.- lira ödenek
verildiği,
- Yılı içinde çeşitli
kanunların verdiği yetkilere dayanılarak yapılan değişiklikler sonucu toplam
154.973.414.495.240.000.- liraya ulaşan yıl sonu ödeneğine karşılık, toplam
139.224.734.493.840.000.- lira giderin gerçekleştiği,
- 2004 yılında genel
bütçe gelirlerinin, toplam 113.739.000.000.000.000.- lira tahmin edilmesine
karşılık; 101.038.903.639.450.000.- lirası vergi gelirlerinden,
17.678.311.033.850.000.- lirası vergi dışı gelirlerden, 165.608.045.250.000.-
lirası sermaye gelirlerinden, 1.206.419.821.900.000.- lirası alınan bağış ve
yardımlardan, 717.250.000.- lirası da alacaklardan yapılan tahsilat olmak
üzere, toplam 120.089.243.257.700.000.- liralık tahsilatın gerçekleştirildiği,
bu tutarın 11.149.069.706.900.000.- lirası red ve iade yoluyla düşüldükten
sonra yılı tahsilatının 108.940.173.550.800.000.- lira olarak gerçekleştiği,
- Toplam 10.964.688.946.350.000.-
lira nazım gelir tahsil edildiği ve aynı miktarda nazım gider yapıldığı,
- Gelirler ile giderler
arasındaki farkı oluşturan toplam 30.284.560.943.040.000.- liranın gider
fazlası olarak gerçekleştiği,
- Zorunlu nedenlerle
yapılan ödenek üstü giderleri karşılamak üzere toplam 2.291.362.777 .050.000.-
liralık ödeneğin tamamlayıcı ödenek olarak verilmesinin öngörüldüğü,
- Yılı içinde
kullanılamayan ve özel kanunları gereğince toplam 67.671.207.350.000.- liralık
ödeneğin iptal edilmeyerek ertesi yıla devredilmesinin öngörüldüğü,
- Yılı içinde
kullanılanlar ile ertesi yıla devredilmek üzere saklı tutulanlar dışında kalan
17.972.371.571.100.000.- liralık ödeneğin iptal edildiği,
- 2004 yılından 2005
yılına 30.272.222.553.100.000 lirası kısa vadeli 194.210.700.368.900.000 lirası
orta ve uzun vadeli olmak üzere toplam 224.482.922.922.000.000.- lira iç borcun
devrettiği,
- 2004 yıl sonu
itibariyle dış borcun 104.278.526.383.150.000.- liraya ulaştığı ve ödemeler
düşüldükten sonra 2004 yılından 2005 yılına toplam 92.479.065.993.000.000.-
lira dış borcun ve toplam 9.161.762.744.850.000.- lira Hazine Garantili borcun
devrettiği,
belirtilmiştir.
Sayıştay Başkanlığınca
hazırlanan 2004 Mali Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısına ilişkin "Genel
Uygunluk Bildirimi" rapor ve ekli cetvellerinde ise;
Genel Bütçeli idarelerin
ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere toplam 2.291.362.777.050.000.-
liralık ödenek dışı giderin tespit edildiği, bu tutarın 482.450.653.400.000.-
liralık kısmının yasalara göre ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere,
1.437.051.194.200.000.- liralık kısmının da personel giderlerine ait olduğundan
bu miktarlar için tamamlayıcı ödenek verilmesinin uygun olacağı, kalan
371.860.929.450.000.- liralık ödenek dışı giderin ise sorumluluk gerektiren
giderler olup 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 81 inci Maddesi uyarınca
tamamlayıcı ödenek verilip verilmemesinin Türkiye Büyük Millet Meclisinin takdirinde olduğu,
- Muhasebe-i Umumiye
Kanununun 104 üncü maddesi hükmü uyarınca; "01-03-01 Gayrimenkulden Düzenli
Olarak Alınan Vergiler, 01-05-03 İhracat Vergisi, 01-08-01 Harçlar, 03-01-01
Bina Satışları, 03-01-02 Diğer Taşınmaz Satış Gelirleri" gelir türlerine
ilişkin gelir kesinhesabındaki açıklamaların tahmin ile tahakkuk ve tahsilat
arasındaki farkların nedenlerine ait bilgileri içermediğinden gelir
izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,
- Bazı kurumların gider
izahnamelerinin incelenmesi neticesinde; bazı tertiplerde ödenek iptal edilme
oranları yüksek olduğu halde, iptal edilme nedenlerinin yeterince açıklanmadığı
ve dolayısıyla gider izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,
- 2004 Mali Yılı Bütçe
Kanununun 3 üncü ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin
Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 5 inci maddeleri uyarınca verilen
48.876.585.450.000.000 lira borçlanma yetkisine karşılık 34.367.204.777.600.000
liralık bir borçlanmanın yapıldığı ve bu rakamın yetki sınırı dahilinde olduğu,
- 2004 Mali Yılı Bütçe
Kanunu ile verilen 1 milyar Dolarlık Hazine Garantisi limitine karşılık
807.635.000 dolarlık Hazine Garantili Borcun yapıldığı ve limit dahilinde
olduğu,
- 2004 Mali Yılı Bütçe
Kanunu ile verilen 4.495.743.870.000.000 liralık ikrazen özel tertip devlet iç
borçlanma yetkisine karşılık 2.340.938.000.000.000 liralık borçlanma miktarının
limit dahilinde olduğu,
- 31.12.2004 tarihine
kadar genel bütçe saymanlıklarında kesinleşen ilâmlarla 13.006.267.900.000.-
Türk lirası, 321.942.- Fransız Frangı, 10.667,80.- Amerikan Doları, 4.065,67.-
Alman Markı, 691.393,95.- Japon Yeni tazmin hükmünün verildiği,
Bu tutarlardan silme-düşme
yapıldıktan sonra 23.09.2005 tarihli döviz alış kuru üzerinden toplam
10.166.191.531.266.- Türk lirasının ertesi yıla devredildiği,
- Takipteki Hazine
Alacakları Hesabının incelenmesi sonucunda, bu hesaba vadesi geçmiş Hazine
alacaklarının yalnızca anapara tutarlarının kaydedildiği, bu tutarlara ilişkin
işlemiş faizlerin ise kaydedilmediği, oysa Genel Bütçeye Dahil Daireler ve
Katma Bütçeli İdareler Muhasebe Yönetmeliği gereği vadesinde ödenmeyen Hazine
alacaklarının anaparalarının yanında işlemiş faizlerinin de bu hesaba
kaydedilmesinin gerektiği, belirtilmektedir. Bu nedenle Takipteki Hazine
Alacakları Hesabına, takipteki alacak kayıtlarını tam, doğru ve uygun olarak
göstermediğinden uygunluk verilmediği,
belirtilmiştir.
Komisyonumuzda yapılan
görüşmelerde;
Takipteki alacaklar
hesabıyla ilgili kayıtların, Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan 20.2.2004
tarihli Muhasebe Yönetmeliğine göre yapıldığı; Yönetmelikte, sadece ana para
tutarlarının bu hesaba kaydedileceği, faiz tutarlarının ne şekilde hesaba
yansıtılacağıyla ilgili bir düzenlemenin yer almadığı; ancak, 1.1.2006
tarihinde yürürlüğe girecek olan yönetmelikte bu durumun çözümleneceği ifade
edilmiştir.
Sayıştay Başkanlığınca
hazırlanan Genel Uygunluk Bildirimi ve ekli raporlarda belirtilen hususlar
çerçevesinde; 2004 Mali Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısına ekli gider ve gelir
cetvelleri kurumlar itibariyle müzakere edilerek aynen kabul edilmeleri
benimsenmiş olup, Tasarının maddeleri üzerinde yapılan görüşmelerde; 1, 2, 3,
4, 5, 6, 7, 8 inci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 9 ve 10 uncu
maddeleri aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan Karapaşaoğlu |
Sabahattin Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sekmen |
Halil Aydoğan |
Mehmet Zekai Özcan |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ankara |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
M. Mesut Özakcan |
A. Kemal Deveciler |
Ali Osman Sali |
|
|
Aydın |
Balıkesir |
Balıkesir |
|
|
(Ayrışık
oy yazımız ektedir) |
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet İnal |
Osman Nuri Filiz |
Muhsin Koçyiğit |
|
|
Batman |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin Büyükkaya |
A. Kemal Kumkumoğlu |
Birgen Keleş |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
|
(Ayrışık
oy yazım ektedir) |
(Karşı
oy yazım ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Emin
Şirin |
Kemal Kılıçdaroğlu |
M. Mustafa Açıkalın |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
(İmzada
bulunamadı) |
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Bülent Baratalı |
Fazıl Karaman |
Y. Selahattin Beyribey |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kars |
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mustafa Elitaş |
Taner Yıldız |
Mikail Arslan |
|
|
Kayseri |
Kayseri |
Kırşehir |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muzaffer Baştopçu |
Hasan Fehmi Kinay |
Mustafa Özyürek |
|
|
Kocaeli |
Kütahya |
Mersin |
|
|
|
|
(Ayrışık
oyum var) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Gürol Ergin |
O. Seyfi Terzibaşıoğlu |
Osman Seyfi |
|
|
Muğla |
Muğla |
Nevşehir |
|
|
(Karşı
oy ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Cemal Uysal |
Kazım Türkmen |
İmdat Sütlüoğlu |
|
|
Ordu |
Ordu |
Rize |
|
|
|
(Ayrışık
oy ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Musa Uzunkaya |
Sabahattin Cevheri |
Enis Tütüncü |
|
|
Samsun |
Şanlıurfa |
Tekirdağ |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
M. Ergun Dağcıoğlu |
M. Akif Hamzaçebi |
|
|
|
Tokat |
Trabzon |
|
|
|
|
(Ayrışık
oy yazısı ektedir) |
|
AYRIŞIK OY
2004 yılı bütçe
uygulamaları, toplumun ve ekonominin ihtiyaçlarına cevap vermemiştir. Ayrıca
AKP hükümeti özelleştirmeden, kamu ihalelerine kadar birçok konuda saydam
olmayan, güven vermeyen uygulamaların içinde olmuştur. Bu nedenle 2004 Malî
Yılı Genel ve Katma Bütçe Kesinhesap Kanunu tasarılarına katılmıyoruz.
|
|
M. Akif Hamzaçebi |
A. Kemal Deveciler |
A. Kemal Kumkumoğlu |
|
|
Trabzon |
Balıkesir |
İstanbul |
|
|
Kemal Kılıçdaroğlu |
Kazım Türkmen |
Birgen Keleş |
|
|
İstanbul |
Ordu |
İstanbul |
|
|
Gürol Ergin |
M. Mesut Özakcan |
Enis Tütüncü |
|
|
Muğla |
Aydın |
Tekirdağ |
|
|
Bülent Baratalı |
Mustafa Özyürek |
|
|
|
İzmir |
Mersin |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
2004 MALÎ YILI KESİNHESAP
KANUNU TASARISI
Gider Bütçesi
MADDE 1.- Genel bütçeli dairelerin 2004 malî yılı giderleri,
bağlı (A) işaretle cetvelde gösterildiği üzere, 139.224.734.493.840.000.- lira olarak gerçekleşmiştir.
Gelir bütçesi
MADDE 2.- Genel bütçenin gelirleri, bağlı (B) işaretli
cetvelde gösterildiği üzere, 108.940.173.550.800.000.- lira olarak
gerçekleşmiştir.
Nazım gelir ve gider
MADDE 3.- 10.964.688.946.350.000.- lira nazım gelir tahsil
edilmiş ve aynı miktar gider yapılmıştır.
Denge
MADDE 4.- Birinci maddede yazılı giderler ile ikinci maddede
yazılı gelirler arasında 30.284.560.943.040.000.- liralık gider fazlası meydana
gelmiştir.
Tamamlayıcı ödenek
MADDE 5.- Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda
kayıtlı 2.291.362.777.050.000.- liralık ödenek üstü gideri karşılamak üzere,
aynı tutarda tamamlayıcı ödenek kabul edilmiştir.
Devredilen ödenek
MADDE 6.- 2004 malî yılı içinde harcanmayan ve özel
kanunlarla devrine izin verilen 67.671.207.350.000.- liralık özel ödenek,
ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere devredilmiştir.
İptal edilen ödenek
MADDE 7.- Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı bulunan ve yılı içinde kullanılanlar
ile devredilenler dışında kalan 17.972.371.571.100.000.- liralık ödenek iptal
edilmiştir.
Devlet borçları
MADDE 8.- 2004 yılında Devlet iç ve dış borçları ile Hazine
garantilerinin uygulama sonuçları aşağıda gösterilmiştir.
a- Kısa vadeli Devlet iç borcu 30.272.222.553.100.000.-
lira, orta ve uzun vadeli Devlet iç borcu 194.210.700.368.900.000.- lira olmak üzere, toplam
224.482.922.922.000.000.- lira Devlet iç borcu,
b- 92.479.065.993.000.000.- lira Devlet dış borcu,
c- 9.161.762.744.850.000.- lira Hazine garantili borç,
Mevcuttur.
Yürürlük
MADDE 9.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
PLAN
VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN
KABUL
ETTİĞİ METİN
2004 MALÎ YILI KESİNHESAP
KANUNU TASARISI
Gider Bütçesi
MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Gelir Bütçesi
MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Nazım gelir ve gider
MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
Denge
MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.
Tamamlayıcı ödenek
MADDE 5.- Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Devredilen ödenek
MADDE 6.- Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.
İptal edilen ödenek
MADDE 7.- Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Devlet borçları
MADDE 8.- Tasarının 8 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.
Yürürlük
MADDE 9.- Tasarının 9 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.
Yürütme
MADDE 10.- Tasarının 10 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
N. Çubukçu |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
F. N. Özak |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
M. M. Eker |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
A. Koç |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
NOT: Diğer kısımları
tarama olduğundan atılamıyor