Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1029)

 

2004 Malî Yılı Genel Bütçeye Dahil Dairelerin Kesinhesaplarına Ait Genel Uygunluk Bildiriminin Sunulduğuna
İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi ile 2004 Malî Yılı
Kesinhesap Kanunu Tasarısı ve Plan ve Bütçe Komisyonu

Raporu (1/1084, 3/907)

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

 

 

 

Esas No.: 1/1084, 3/907

 

6.12.2005

 

Karar No.: 58

 

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 29.7.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19.9.2005 tarihinde Komisyonumuza havale edilen "2004 Mali Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısı" ile Sayıştay Başkanlığınca düzenlenen ve 11.10.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 17.10.2005 tarihinde Komisyonumuza havale edilen aynı yıla ait "Genel Uygunluk Bildirimi"ne ilişkin müzakerelere, Komisyonumuzun 28.10.2005 tarihli 10 uncu birleşiminde; Maliye Bakanının 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ve 2004 Mali Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısı ile 2004 Mali Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısını Komisyona sunuşu ile başlanılmıştır. Komisyonumuzda 28.10.2005 ve 29.11.2005 tarihleri arasında yapılan birleşimlerde Maliye Bakanlığı, Sayıştay Başkanlığı ve ilgili kuruluşların temsilcilerinin de katılımlarıyla 2004 Mali Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısı ile aynı yıla ilişkin Genel Uygunluk Bildirimi incelenip görüşmeler tamamlanmıştır.

2004 Mali Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısı ile:

- Genel bütçeli dairelere 2004 yılı için Bütçe Kanunu ile 149.858.129.000.000.000.- lira ödenek verildiği,

- Yılı içinde çeşitli kanunların verdiği yetkilere dayanılarak yapılan değişiklikler sonucu toplam 154.973.414.495.240.000.- liraya ulaşan yıl sonu ödeneğine karşılık, toplam 139.224.734.493.840.000.- lira giderin gerçekleştiği,

- 2004 yılında genel bütçe gelirlerinin, toplam 113.739.000.000.000.000.- lira tahmin edilmesine karşılık; 101.038.903.639.450.000.- lirası vergi gelirlerinden, 17.678.311.033.850.000.- lirası vergi dışı gelirlerden, 165.608.045.250.000.- lirası sermaye gelirlerinden, 1.206.419.821.900.000.- lirası alınan bağış ve yardımlardan, 717.250.000.- lirası da alacaklardan yapılan tahsilat olmak üzere, toplam 120.089.243.257.700.000.- liralık tahsilatın gerçekleştirildiği, bu tutarın 11.149.069.706.900.000.- lirası red ve iade yoluyla düşüldükten sonra yılı tahsilatının 108.940.173.550.800.000.- lira olarak gerçekleştiği,

- Toplam 10.964.688.946.350.000.- lira nazım gelir tahsil edildiği ve aynı miktarda nazım gider yapıldığı,

- Gelirler ile giderler arasındaki farkı oluşturan toplam 30.284.560.943.040.000.- liranın gider fazlası olarak gerçekleştiği,

- Zorunlu nedenlerle yapılan ödenek üstü giderleri karşılamak üzere toplam 2.291.362.777 .050.000.- liralık ödeneğin tamamlayıcı ödenek olarak verilmesinin öngörüldüğü,

- Yılı içinde kullanılamayan ve özel kanunları gereğince toplam 67.671.207.350.000.- liralık ödeneğin iptal edilmeyerek ertesi yıla devredilmesinin öngörüldüğü,

- Yılı içinde kullanılanlar ile ertesi yıla devredilmek üzere saklı tutulanlar dışında kalan 17.972.371.571.100.000.- liralık ödeneğin iptal edildiği,

- 2004 yılından 2005 yılına 30.272.222.553.100.000 lirası kısa vadeli 194.210.700.368.900.000 lirası orta ve uzun vadeli olmak üzere toplam 224.482.922.922.000.000.- lira iç borcun devrettiği,

- 2004 yıl sonu itibariyle dış borcun 104.278.526.383.150.000.- liraya ulaştığı ve ödemeler düşüldükten sonra 2004 yılından 2005 yılına toplam 92.479.065.993.000.000.- lira dış borcun ve toplam 9.161.762.744.850.000.- lira Hazine Garantili borcun devrettiği,

belirtilmiştir.

Sayıştay Başkanlığınca hazırlanan 2004 Mali Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısına ilişkin "Genel Uygunluk Bildirimi" rapor ve ekli cetvellerinde ise;

Genel Bütçeli idarelerin ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere toplam 2.291.362.777.050.000.- liralık ödenek dışı giderin tespit edildiği, bu tutarın 482.450.653.400.000.- liralık kısmının yasalara göre ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere, 1.437.051.194.200.000.- liralık kısmının da personel giderlerine ait olduğundan bu miktarlar için tamamlayıcı ödenek verilmesinin uygun olacağı, kalan 371.860.929.450.000.- liralık ödenek dışı giderin ise sorumluluk gerektiren giderler olup 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 81 inci Maddesi uyarınca tamamlayıcı ödenek verilip verilmemesinin Türkiye  Büyük Millet Meclisinin takdirinde olduğu,

- Muhasebe-i Umumiye Kanununun 104 üncü maddesi hükmü uyarınca; "01-03-01 Gayrimenkulden Düzenli Olarak Alınan Vergiler, 01-05-03 İhracat Vergisi, 01-08-01 Harçlar, 03-01-01 Bina Satışları, 03-01-02 Diğer Taşınmaz Satış Gelirleri" gelir türlerine ilişkin gelir kesinhesabındaki açıklamaların tahmin ile tahakkuk ve tahsilat arasındaki farkların nedenlerine ait bilgileri içermediğinden gelir izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,

- Bazı kurumların gider izahnamelerinin incelenmesi neticesinde; bazı tertiplerde ödenek iptal edilme oranları yüksek olduğu halde, iptal edilme nedenlerinin yeterince açıklanmadığı ve dolayısıyla gider izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,

- 2004 Mali Yılı Bütçe Kanununun 3 üncü ve 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 5 inci maddeleri uyarınca verilen 48.876.585.450.000.000 lira borçlanma yetkisine karşılık 34.367.204.777.600.000 liralık bir borçlanmanın yapıldığı ve bu rakamın yetki sınırı dahilinde olduğu,

- 2004 Mali Yılı Bütçe Kanunu ile verilen 1 milyar Dolarlık Hazine Garantisi limitine karşılık 807.635.000 dolarlık Hazine Garantili Borcun yapıldığı ve limit dahilinde olduğu,

- 2004 Mali Yılı Bütçe Kanunu ile verilen 4.495.743.870.000.000 liralık ikrazen özel tertip devlet iç borçlanma yetkisine karşılık 2.340.938.000.000.000 liralık borçlanma miktarının limit dahilinde olduğu,

- 31.12.2004 tarihine kadar genel bütçe saymanlıklarında kesinleşen ilâmlarla 13.006.267.900.000.- Türk lirası, 321.942.- Fransız Frangı, 10.667,80.- Amerikan Doları, 4.065,67.- Alman Markı, 691.393,95.- Japon Yeni tazmin hükmünün verildiği,

Bu tutarlardan silme-düşme yapıldıktan sonra 23.09.2005 tarihli döviz alış kuru üzerinden toplam 10.166.191.531.266.- Türk lirasının ertesi yıla devredildiği,

- Takipteki Hazine Alacakları Hesabının incelenmesi sonucunda, bu hesaba vadesi geçmiş Hazine alacaklarının yalnızca anapara tutarlarının kaydedildiği, bu tutarlara ilişkin işlemiş faizlerin ise kaydedilmediği, oysa Genel Bütçeye Dahil Daireler ve Katma Bütçeli İdareler Muhasebe Yönetmeliği gereği vadesinde ödenmeyen Hazine alacaklarının anaparalarının yanında işlemiş faizlerinin de bu hesaba kaydedilmesinin gerektiği, belirtilmektedir. Bu nedenle Takipteki Hazine Alacakları Hesabına, takipteki alacak kayıtlarını tam, doğru ve uygun olarak göstermediğinden uygunluk verilmediği,

belirtilmiştir.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

Takipteki alacaklar hesabıyla ilgili kayıtların, Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan 20.2.2004 tarihli Muhasebe Yönetmeliğine göre yapıldığı; Yönetmelikte, sadece ana para tutarlarının bu hesaba kaydedileceği, faiz tutarlarının ne şekilde hesaba yansıtılacağıyla ilgili bir düzenlemenin yer almadığı; ancak, 1.1.2006 tarihinde yürürlüğe girecek olan yönetmelikte bu durumun çözümleneceği ifade edilmiştir.

Sayıştay Başkanlığınca hazırlanan Genel Uygunluk Bildirimi ve ekli raporlarda belirtilen hususlar çerçevesinde; 2004 Mali Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısına ekli gider ve gelir cetvelleri kurumlar itibariyle müzakere edilerek aynen kabul edilmeleri benimsenmiş olup, Tasarının maddeleri üzerinde yapılan görüşmelerde; 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 inci maddeleri ile yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 9 ve 10 uncu maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyonkarahisar

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Halil Aydoğan

Mehmet Zekai Özcan

 

İstanbul

Afyonkarahisar

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Mesut Özakcan

A. Kemal Deveciler

Ali Osman Sali

 

Aydın

Balıkesir

Balıkesir

 

(Ayrışık oy yazımız ektedir)

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet İnal

Osman Nuri Filiz

Muhsin Koçyiğit

 

Batman

Denizli

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Alaattin Büyükkaya

A. Kemal Kumkumoğlu

Birgen Keleş

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

(Ayrışık oy yazım ektedir)

(Karşı oy yazım ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Emin Şirin

Kemal Kılıçdaroğlu

M. Mustafa Açıkalın

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

(İmzada bulunamadı)

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Bülent Baratalı

Fazıl Karaman

Y. Selahattin Beyribey

 

İzmir

İzmir

Kars

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Elitaş

Taner Yıldız

Mikail Arslan

 

Kayseri

Kayseri

Kırşehir

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer Baştopçu

Hasan Fehmi Kinay

Mustafa Özyürek

 

Kocaeli

Kütahya

Mersin

 

 

 

(Ayrışık oyum var)

 

Üye

Üye

Üye

 

Gürol Ergin

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

Osman Seyfi

 

Muğla

Muğla

Nevşehir

 

(Karşı oy ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Cemal Uysal

Kazım Türkmen

İmdat Sütlüoğlu

 

Ordu

Ordu

Rize

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Musa Uzunkaya

Sabahattin Cevheri

Enis Tütüncü

 

Samsun

Şanlıurfa

Tekirdağ

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

Üye

Üye

 

 

M. Ergun Dağcıoğlu

M. Akif Hamzaçebi

 

 

Tokat

Trabzon

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

AYRIŞIK OY

2004 yılı bütçe uygulamaları, toplumun ve ekonominin ihtiyaçlarına cevap vermemiştir. Ayrıca AKP hükümeti özelleştirmeden, kamu ihalelerine kadar birçok konuda saydam olmayan, güven vermeyen uygulamaların içinde olmuştur. Bu nedenle 2004 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçe Kesinhesap Kanunu tasarılarına katılmıyoruz.

 

 

M. Akif Hamzaçebi

A. Kemal Deveciler

A. Kemal Kumkumoğlu

 

Trabzon

Balıkesir

İstanbul

 

Kemal Kılıçdaroğlu

Kazım Türkmen

Birgen Keleş

 

İstanbul

Ordu

İstanbul

 

Gürol Ergin

M. Mesut Özakcan

Enis Tütüncü

 

Muğla

Aydın

Tekirdağ

 

Bülent Baratalı

Mustafa Özyürek

 

 

İzmir

Mersin

 

HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

2004 MALÎ YILI KESİNHESAP

KANUNU TASARISI

Gider Bütçesi

MADDE 1.- Genel bütçeli dairelerin 2004 malî yılı giderleri, bağlı (A) işaretle cetvelde gösterildiği üzere, 139.224.734.493.840.000.-  lira olarak gerçekleşmiştir.

Gelir bütçesi

MADDE 2.- Genel bütçenin gelirleri, bağlı (B) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, 108.940.173.550.800.000.- lira olarak gerçekleşmiştir.

Nazım gelir ve gider

MADDE 3.- 10.964.688.946.350.000.- lira nazım gelir tahsil edilmiş ve aynı miktar gider yapılmıştır.

Denge

MADDE 4.- Birinci maddede yazılı giderler ile ikinci maddede yazılı gelirler arasında 30.284.560.943.040.000.- liralık gider fazlası meydana gelmiştir.

Tamamlayıcı ödenek

MADDE 5.- Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı 2.291.362.777.050.000.- liralık ödenek üstü gideri karşılamak üzere, aynı tutarda tamamlayıcı ödenek kabul edilmiştir.

Devredilen ödenek

MADDE 6.- 2004 malî yılı içinde harcanmayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen 67.671.207.350.000.- liralık özel ödenek, ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere devredilmiştir.

İptal edilen ödenek

MADDE 7.- Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda  kayıtlı bulunan ve yılı içinde kullanılanlar ile devredilenler dışında kalan 17.972.371.571.100.000.- liralık ödenek iptal edilmiştir.

Devlet borçları

MADDE 8.- 2004 yılında Devlet iç ve dış borçları ile Hazine garantilerinin uygulama sonuçları aşağıda gösterilmiştir.

a- Kısa vadeli Devlet iç borcu 30.272.222.553.100.000.- lira, orta ve uzun vadeli Devlet iç borcu 194.210.700.368.900.000.- lira olmak üzere, toplam 224.482.922.922.000.000.- lira Devlet iç borcu,

b- 92.479.065.993.000.000.- lira Devlet dış borcu,

c- 9.161.762.744.850.000.- lira Hazine garantili borç,

Mevcuttur.

Yürürlük

MADDE 9.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 10.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

2004 MALÎ YILI KESİNHESAP

KANUNU TASARISI

Gider Bütçesi

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi aynen  kabul edilmiştir.

Gelir Bütçesi

MADDE 2.- Tasarının 2 nci maddesi aynen  kabul edilmiştir.

Nazım gelir ve gider

MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi aynen  kabul edilmiştir.

Denge

MADDE 4.- Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

Tamamlayıcı ödenek

MADDE 5.- Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Devredilen ödenek

MADDE 6.- Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.

İptal edilen ödenek

MADDE 7.- Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Devlet borçları

MADDE 8.- Tasarının 8 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Yürürlük

MADDE 9.- Tasarının 9 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 10.- Tasarının 10 uncu maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 

 

 

NOT: Diğer kısımları  tarama olduğundan atılamıyor