Dönem:
22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 740)
Karadeniz
Ekonomik İşbirliği Ülkeleri Hükümetleri Arasında Doğal ve İnsanlardan
Kaynaklanan Afetlerde Acil Yardım ve Acil Müdahale Anlaşmasına Katılmamızın
Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ve Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm
ile Dışişleri Komisyonları Raporları (1/930)
T.C.
Başbakanlık 8.11.2004
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı : B.02.0.KKG.0.10/101-78/5207
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri
Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 22.10.2004
tarihinde kararlaştırılan “Karadeniz Ekonomik İşbirliği Ülkeleri Hükümetleri
Arasında Doğal ve İnsanlardan Kaynaklanan Afetlerde Acil Yardım ve Acil
Müdahale Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile
gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz
ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
"Karadeniz Ekonomik İşbirliği Ülkeleri Hükümetleri
Arasında Doğal ve İnsanlardan Kaynaklanan Afetlerde Acil Yardım ve Acil
Müdahale Anlaşması" Rusya Federasyonu tarafından önerilmiş, Karadeniz
Ekonomik İşbirliği Örgütü (KEİ) bünyesinde ülkemizin de katıldığı çalışmalar
sonucu nihaileştirilmiş ve 15 Nisan 1998 tarihinde Sochi'de imzaya açılmıştır.
Anlaşma, Türkiye, Arnavutluk ve Azerbaycan hariç KEİ'nin 8 üye ülkesi
(Ermenistan, Bulgaristan, Gürcistan, Yunanistan, Moldova, Romanya ve Rusya
Federasyonu) tarafından aynı gün imzalanmıştır. Altı ülkenin (Ermenistan,
Bulgaristan, Moldova, Romanya, Rusya ve Ukrayna) onayını müteakip 11 Mart 2003
tarihinde yürürlüğe girmiştir.
İlgili kurumlarımızca yapılan değerlendirmede,
Türkiye'nin acil yardım konusunda KEİ çerçevesinde yapılan çalışmaların dışında
kalmaması ve bu alanda yapılmakta olan işbirliğine etkin biçimde
katılabilmesini teminen anlaşmaya taraf olunması gerektiği sonucuna
varılmıştır. Bu çerçevede, Türkiye, 27 Ekim 1999 tarihinde Selanik'de yapılan
KEİ Bakanlar Konseyi Toplantısında anlaşmaya taraf olma konusunda niyet
beyanında bulunmuştur.
Ülkemizin "Karadeniz Ekonomik İşbirliği Ülkeleri
Hükümetleri Arasında Doğal ve İnsanlardan Kaynaklanan Afetlerde Acil Yardım ve
Acil Müdahale Anlaşması"na katılmasının, önderliğimizde kurulan ve genel
merkezi Türkiye'de bulunan KEİ içerisindeki işbirliği anlayışına somut bir
katkı oluşturacağı düşünülmektedir.
Bayındırlık,
İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve
Turizm Komisyonu
Esas No.: 1/930
Karar No.: 59 2.12.2004
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başbakanlık tarafından 8.11.2004 tarihinde
Başkanlığınıza gönderilen, Başkanlığınızca 11.11.2004 tarihinde Komisyonumuza
tali olarak havale edilen "Karadeniz Ekonomik İşbirliği Ülkeleri
Hükümetleri Arasında Doğal ve İnsanlardan Kaynaklanan Afetlerde Acil Yardım ve
Acil Müdahale Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun
Tasarısı", Komisyonumuzun 2.12.2004 tarihli 26 ncı Birleşiminde Hükümeti
temsilen Bayındırlık ve İskân Bakanı Zeki Ergezen, Dışişleri Bakanlığı ve
Başbakanlık Acil Yardım Genel Müdürlüğü temsilcilerinin katılımları ile
incelenip görüşüldü.
Tasarı ile ülkemizin acil yardım konusunda Karadeniz
Ekonomik İşbirliği çerçevesinde yapılan çalışmaların dışında kalmaması ve bu
alanda yapılmakta olan işbirliğine etkin biçimde katılabilmesini teminen bu
Anlaşmaya katılmamızın uygun bulunması amaçlanmaktadır.
Komisyonumuz, Tasarıyı müspet mütalaa ederek kabul
etmiştir.
Raporumuz, havalesi gereği esas komisyon olan Dışişleri
Komisyonuna tevdi edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mustafa Demir |
Mustafa Ilıcalı |
Asım Aykan |
|
|
Samsun |
Erzurum |
Trabzon |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Sarı |
Mustafa Tuna |
Naci Aslan |
|
|
Gaziantep |
Ankara |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Fikret Badazlı |
Kemal Demirel |
Osman Aslan |
|
|
Antalya |
Bursa |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Zülfü Demirbağ |
Mevlüt Coşkuner |
Ali İbiş |
|
|
Elazığ |
Isparta |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Erdal Karademir |
Mehmet Yıldırım |
Niyazi Özcan |
|
|
İzmir |
Kastamonu |
Kayseri |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Hasan Özyer |
Recep Yıldırım |
Orhan Taş |
|
|
Muğla |
Sakarya |
Sivas |
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
HalilKaya |
|
|
|
|
Van |
|
Dışişleri
Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Dışişleri Komisyonu
Esas No.: 1/930
Karar No.: 24 14.1.2005
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Karadeniz Ekonomik İşbirliği Ülkeleri Hükümetleri
Arasında Doğal ve İnsanlardan Kaynaklanan Afetlerde Acil Yardım ve Acil
Müdahale Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı,
Komisyonumuzun 13 Ocak 2005 tarihli 8 inci toplantısında Dışişleri Bakanlığı,
Bayındırlık ve İskân Bakanlığı temsilcileri ile Başbakanlık Acil Durum Yönetimi
Genel Müdürlüğü yetkililerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü (KEİ) bünyesinde
ülkemizin de katıldığı çalışmalar sonucu nihaileştirilen ve 15 Nisan 1998
tarihinde Sochi'de imzalanan bu Anlaşmaya; Türkiye'nin acil yardım konusunda
KEİ bünyesinde yapılan çalışmaların dışında kalmadan, bu alanda yapılmakta olan
işbirliğine etkin biçimde katılabilmesini teminen taraf olunması gerektiği
sonucuna varılmıştır.
Ülkemizin önderliğinde kurulan ve genel merkezi
Türkiye'de bulunan KEİ içerisindeki işbirliği anlayışına somut bir katkı
oluşturacağı düşünülen söz konusu Tasarı, Komisyonumuzca uygun görülmüş ve
aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Metin Yılmaz |
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
|
|
Bolu |
Afyonkarahisar |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Aziz Akgül |
Abdülbaki Türkoğlu |
Muzaffer Gülyurt |
|
|
Diyarbakır |
Elazığ |
Erzurum |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İnal Batu |
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
|
|
Hatay |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Şükrü Mustafa Elekdağ |
Onur Öymen |
Fikret Ünlü |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
Karaman |
|
|
Üye |
Üye |
|
|
|
Selami Yiğit |
Süleyman Gündüz |
|
|
|
Kars |
Sakarya |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN
KARADENİZ
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ ÜLKELERİ HÜKÜMETLERİ ARASINDA DOĞAL VE İNSANLARDAN
KAYNAKLANAN AFETLERDE ACİL YARDIM VE ACİL
MÜDAHALE ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü
bünyesinde hazırlanarak 15 Nisan 1998 tarihinde imzaya açılan “Karadeniz
Ekonomik İşbirliği Ülkeleri Hükümetleri Arasında Doğal ve İnsanlardan
Kaynaklanan Afetlerde Acil Yardım ve Acil Müdahale Anlaşması”na katılmamız
uygun bulunmuştur.
MADDE2. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE3. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
KARADENİZ
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ ÜLKELERİ HÜKÜMETLERİ ARASINDA DOĞAL VE İNSANLARDAN
KAYNAKLANAN AFETLERDE ACİL YARDIM VE ACİL
MÜDAHALE ANLAŞMASINA KATILMAMIZIN UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR
KANUN TASARISI
MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi Komisyonumuzca aynen
kabul edilmiştir.
MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı V. |
|
|
B. Atalay |
A. Babacan |
M. A. Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı V. |
Maliye Bakanı |
|
|
R. Akdağ |
Z. Ergezen |
K. Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı V. |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
H. Çelik |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
KARADENİZ
EKONOMİK İŞBİRLİĞİ ÜLKELERİ HÜKÜMETLERİ ARASINDA DOĞAL VE İNSANLARDAN
KAYNAKLANAN AFETLERDE ACİL YARDIM VE
ACİL MÜDAHALE
ANLAŞMASI
İşbu Anlaşmanın tarafları olan Hükümetler, bundan sonra
Taraflar olarak anılacaktır.
Tarafların, kendi güçleri ve imkanları ile üstesinden
gelemeyecekleri acil durum ihtimallerini ve aynı zamanda böyle durumlarda
ortaya çıkacak acil önlem ve müdahale için eşgüdüm sağlanması talebini dikkate
alarak;
Gelişmiş bölgesel işbirliğinin acil durumlarda yardım
konusuna da yaygınlaştırılması ve etkilenen nüfusa eşgüdüm halinde yardım
sağlanmasını dileyerek;
Uluslararası acil yardım alanında BM'nin çabalarını
destekleyerek, çeşitli uluslar arası, bölgesel ve alt bölgesel örgütler
çerçevesinde genel kabul gören yönetmelik ve kurallar ile uluslararası sözleşme
ve anlaşmaları tanıyarak ve bunlara saygı duyarak; ayrıca ilgili ulusal
mevzuatın geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla;
Uluslar arası acil yardım alanında Birinci Karadeniz
Kızıl Haç ve Kızılay Toplulukları Konferansında (1997) alınan girişimleri temel
alarak ve daha ileri düzeyde işbirliğini destekleyerek;
KEİ ülkeleri ve diğer benzer Uluslar arası Merkezler
tarafından elde edilmiş tecrübelerden istifade ederek bir Uluslar arası
Karadeniz Kurtarma Merkezi kurulması fikrine desteklerini ifade ederek;
Aşağıdaki hususlarda anlaşmaya varmışlardır:
Madde 1
Uygulama
Alanı
1. Bu anlaşma, doğal ve insanlardan kaynaklanan
afetlerde Tarafların eşgüdüm halindeki faaliyetleri için prensipleri ve
çerçeveleri belirler.
2. Bu anlaşma, Tarafların kendi güçleri ile üstesinden
gelemeyecekleri doğal ve insanlardan kaynaklanan afetlerin meydana gelmesi
halinde uygulanacaktır.
Madde 2
Tanımlar
Bu anlaşmanın amaçları için, aşağıdaki tanımlar
karşılarında gösterilen anlamlara sahip olacaktır:
"Yardım"- Talep Eden Tarafların ihtiyaçlarını
karşılamak üzere Yardım Eden Taraflarca sağlanan mallar, malzemeler, personel
ve hizmetler;
"Yardım Eden Taraf" - Yardım Sağlayan Taraf;
"Yardım
Ekibi" - Yardım Eden Tarafın uzmanlarından oluşan; yardım sağlamakla görevlendirilmiş
ve tüm gerekli imkanlarla donatılmış grup;
"Yetkili Organ" - Bu anlaşmanın uygulaması
ile ilgili, faaliyetlerin koordinasyonu ve uygulanması için herbir tarafça
atanan birim;
"Afet" - İnsan hayatına veya çevreye büyük
ölçüde fiziki, sosyal, ekonomik ve kültürel zarar veren; belirli bir bölgede,
bir kaza, zararlı doğal olgu, felaket, doğal veya insanlardan kaynaklanan bir
olay;
"Acil Durum" - birdenbire ortaya çıkan ve
anında müdahale gerektiren, çoğunlukla tehlikeli bir olay;
"Acil Durum Bölgesi"-acil durum meydana gelen
bölge;
"Acil Durum Müdahalesi" - Acil durumlarda,
acil durum bölgesindeki ikincil zararlı etkiler de dahil olmak üzere, çevresel,
kültürel ve maddî kayıpların en aza indirgenmesi, halk sağlığının korunması ve
hayat kurtarma amacına yönelik arama, kurtarma ve bölgedeki hayatın eski haline
dönebilmesi için diğer faaliyetler;
"Malzeme"-malzemeler, teknik ve ulaştırma
imkanları, Acil Yardım Ekibinin aletleri ve üyelerin kişisel malzemeleri;
"Yardım Malları" - Afetten zarar gören nüfus
arasında ücretsiz ve vergisiz olarak dağıtılan maddî kaynaklar;
"Kişisel Veriler" - Bu anlaşmaya konu olan,
belirli bir acil durum ile bağlantılı şahıslara ilişkin her tür bilgi;
"Talep Eden Taraf" -Yardım için başvuran
taraf;
"Arama ve Kurtarma Faaliyetleri"-Acil Durum
Bölgesinde yetkili uluslar arası kuruluşlarca belirlenen insanları kurtarmaya,
maddi ve kültürel varlıkları ve çevreyi korumaya yönelik faaliyetler;
"Transit Ülke" - "Talep Eden Taraf"
ve "Yardım Eden Taraf" dışında, Hükümeti anlaşmaya taraf olan ve
toprakları, hava sahası veya kıta sahanlığı üzerinden yardım malzemesi ve
malları geçen herhangi bir ülke;
Madde 3
Prensipler
1. Taraflar, doğal veya insanlardan kaynaklanan
afetlerin meydana gelmesi veya meydana gelme ihtimali bulunması halinde en kısa
sürede gerekli bilgi ve yardımın sağlanmasını teminen işbu Anlaşmanın
hükümlerine olduğu kadar kabul edilmiş uluslar arası düzenlemeler ve
prensiplere uygun olarak işbirliği yapacaklardır.
2. Taraflardan birinin topraklarında meydana gelen
doğal veya insanlardan kaynaklanan afetler konusunda yardıma ihtiyacı olması
halinde, bu Taraf diğer Taraf(lar)a ulusal çağrı göndererek yardım
isteyebilecektir. Yardım eden Taraf(lar), afetin meydana getirdiği zararların
önlenmesi veya ortadan kaldırılması için talepte bulunan Taraf(lar)a yardım
edeceklerdir.
3. Taraflar, imkanları ölçüsünde birbirlerine yardım
edecektir. Yardım, taraflarca aksi kararlaştırılmadığı takdirde ücretsiz olarak
sağlanacaktır.
4. Talep Eden Taraf yardım mallarının herhangi bir
engellemeyle karşılaşmadan teslim alınmasını ve münhasıran afetten etkilenen
halk arasında dağıtılmasını sağlayacaktır. Yardım malları ırk, din, dil, siyasi
veya diğer unsurlara bağlı ayrımcılık yapılmadan dağıtılacaktır.
Madde 4
Yardım Talebi
ve Bilgi Değişimi
l. Taraflar, Acil Durumlarda yardım istemeye yetkili
organlar olacaklardır.
2. Yardım, talep üzerine sağlanacaktır; Talep Eden
Tarafın aşağıdaki hususları açıkça belirtmesi gerekmektedir:
- Afetin yeri, zamanı, yapısı ve boyutları ve zarar
gören bölgede o andaki acil durum,
- Talep edilen afet yardımında önceliklerin
belirlenmesi, talep edilen yardımın tanımlanması, o ana kadar yapılan
faaliyetler,
3. Yardım Eden Taraf, yardım sağlanması için anında bir
karar alacak ve Talep Eden Tarafa sağlayabileceği yardım imkanlarını,
boyutlarını ve koşullarını bildirecektir.
4. İşbu maddenin 2 nci paragrafında yer alan bilgi,
durumdaki gelişmeyi takiben yenilenecektir.
Madde 5
Transit Geçiş
Talep Eden Tarafın isteği üzerine, yapılan yardımın
geçişi sırasındaki toprakları üzerinden transit geçiş yapılacak ülkenin
Hükümeti, ulusal mevzuatına, uluslar arası hukuk ve uygulamalara uygun olarak
gerekli tüm desteği sağlayacaktır.
Madde 6
Yetkili
Makamlar ve Odak Noktaları
1. Tüm taraflar, işbu anlaşmanın uygulanmasıyla ilgili
işlerin koordine edilmesi için bir veya daha çok yetkili makam
belirleyeceklerdir (veya oluşturacaklardır).
2. Yürürlükteki diğer ikili ve çok taraflı anlaşmalara
halel gelmeksizin, tüm taraflar Acil Durumlarda Yardım temini ve bilgi
verilmesi amacıyla bir veya birkaç yetkili odak noktası belirleyecek veya
oluşturacaklardır.
3. Taraflar, yetkili makamlar ve odak noktalarına
ilişkin değişiklikleri birbirlerine yazılı olarak diplomatik kanallardan
bildireceklerdir.
4. Tüm taraflar yetkili makamların ve odak noktalarının
sürekli olarak faaliyet göstermesini temin edecektir.
Madde 7
Acil Durumlar
Çalışma Grubu (Komitesi)
Bu anlaşmanın uygulanması için, yetkili ulusal makamlar
bir temsilcilerini KEİ çerçevesinde kurulacak ilgili bir ortak organa (Acil
Durumlar Çalışma Grubu-Komitesi) atayacaklardır.
Madde 8
Acil
Durumlarda Yardımların Koordinasyonu ve İşletilmesi
1. Talep Eden Tarafın yetkili makamı Yardım Ekiplerinin
faaliyetlerini, ekiplerin liderleri aracılığı ile koordine edecek, işletecek ve
denetleyecektir.
2. Talep Eden Taraf, Yardım Eden Tarafın Ekiplerinin
liderlerini Acil Durum Bölgesindeki durumdaki gelişmeler hakkında
bilgilendirecek ve gerekli olduğu takdirde, bu ekiplere tercüman ve tüm arama,
kurtarma ve diğer acil faaliyetleri uygulayan Merkez ile iletişim imkanları
sağlayacaktır.
3. Yardım ekiplerinin, ülkeye varış tarihlerinden
itibaren en az 72 saat süresince Acil Durum Bölgesinde görev yapmak üzere
yeterli şekilde donatılmış olmaları gerekmektedir. Bu sürenin hitamında,
talepleri halinde, Talep Eden Taraf bu ekipler için gerekli tüm malzemeleri
yenileyecektir.
4. Talep Eden Taraf, ekiplerin güvenlik, ücretsiz
sağlık yardımı, iaşe ve kalacak yerlerinin temini ve ekip üyelerinin kendi
stoklarının tükenmesi halinde öncelikli önemi olan malzemeleri sağlamakla
yükümlüdür.
Madde 9
Sınır
Geçişleri Usulü ve Yardım Ekiplerinin İkamet Kuralları
1. Yardım Ekiplerinin mensuplarının, Talep Eden Taraf
veya Transit Ülkenin sınırlarından geçişlerinin usulü, Talep Eden Taraf veya
Transit Ülkenin kendi ulusal mevzuatları, uluslar arası hukuk ve ikili
anlaşmalar ile belirlenecektir.
2. Arama köpekleri grubunun, Talep Eden Ülkenin
sınırlarından geçiş usulü sırası ve Talep Eden Tarafın Ülkesinin topraklarında
ikametleri, her defasında Talep Eden ülkenin topraklarında geçerli olan
karantina kuralları uyarınca belirlenecektir.
3. Yardım Ekiplerinin mensupları, Talep Eden ve/veya
Transit Ülkenin kendi kanunları ve kurallarına uymakla yükümlüdür. Yardım
Ekipleri, aynı zamanda çalışma ve diğer ilgili mevzuat bakımından Yardım Eden
Tarafın yargı yetkisine tabidir.
Bu ekiplerin, sivil savunma/sivil koruma para-militer
personel ihtiva etmeleri halinde ikametleri ve faaliyetleri taraflar arasında
daha önce kararlaştırılmış olacak ve Yardım Eden Tarafın bu tür personelin
statüsünü düzenleyen ulusal mevzuat ve kurallarına tabi olacaktır.
4. Yardım Ekiplerinin, malzemelerinin ve gıda
yardımlarının sevkiyatlarının sağlanması amacıyla, uygun her tür araç en kısa
sürede olay yerine ulaşmak için kullanılabilecektir.
Yardımı sevk etmek için belirlenmiş ulaştırma
araçlarının kullanma sırası Tarafların yetkili makamlarınca belirlenecektir.
Madde 10
Yardım
Malzemesi ve Malların İhracat, İthalat ve Transit Geçişleri
1. İşbu anlaşma uyarınca ithal veya ihraç edilecek
yardım malzemesi ve malları her tür gümrük vergisi, resim ve ücretten muaf
olacaktır.
2. Yardım Malzemesi ve Ürünlerin gümrük denetlemesi ve
kontrolü, Tarafların Yetkili Makamları tarafından Yardım Ekiplerinin yapısı, ve
ithal ve ihraç edilen malzemenin listesi ve yardım mallarının belirlendiği
bildirimlerin verilmesini takiben, öncelikli olarak ve basitleştirilmiş bir
şekilde yapılacaktır.
3. Uyuşturucu ve psikotrop maddeler sadece tıbbî yardım
amacıyla gerekli miktarlarda ithal edilebilir ve uzman tıbbi personel
tarafından kullanılabilir. Bu durumda, yardım ekibinin lideri, uyuşturucu ve
psikotrop maddelerin nomenklatürlerini ve miktarlarını belirten listeleri
gümrük kont-rol yetkililerine deklare edecektir.
Talep Eden Tarafın ilgili makamları, yukarıda bahse
konu malzemenin kullanımı ve muhafazasını kontrol edebileceklerdir.
Görev süresi içinde kullanılmayan uyuşturucu ve
psikotrop maddeler Talep Eden Tarafın topraklarından dışarıya çıkarılacaktır.
Kullanılan uyuşturucu ve psikotrop maddelerin belgesi, görevin tamamlanmasını
takiben, yardım ekibinin lideri ve hekimi tarafından imzalanmış ve Talep Eden
Tarafın Yetkili Makamı tarafından tasdiklenmiş olarak Talep Eden tarafın gümrük
kontrol yetkililerine sunulacaktır.
Madde 11
Uçaklar
1. Yardım ekiplerinin, yardım malzemesinin ve yardım
mallarının sevkiyatı uçak ile yapılabilecektir.
2. Yardım Eden Tarafın Yetkili Makamı, Talep Eden
Tarafın Yetkili Makamına, yardım sağlamak amacıyla uçak kullanma kararını,
havadan indirme yapılacak bölge, uçuşların rotası, uçağın tipi ve çağrı
işaretleri, mürettebatın sayısı, kargonun niteliği, uçuşların saatleri ve
yolcuların listesi (personel, teknik personel, gazeteciler vb) ile birlikte
bildirecektir.
3. Sivil veya devlet uçaklarının uçuşları, Uluslar
arası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) ve Tarafların yasal düzenlemelerine uygun
olarak düzenlenecektir. Devlet uçakları için ayrıca diplomatik klerans gerekli
olacaktır.
4. Yardım Eden Taraf, bu anlaşma uyarınca, acil yardım
taşıyan uçak için üst uçuş, parketme, kalkış ve seyrüsefer hizmetleri için
ücret ödemekten muaf olacaktır.
5. Acil Yardım taşıyan uçuşlarda, uçağın yakıt ikmali
ve bakım hizmetlerine ilişkin giderlerin karşılanması, bu anlaşmanın ilgili
taraflarının yetkilileri tarafından her durumda ayrı ayrı sonuçlandırılacaktır.
Madde 12
Yardım
l . Yardım sağlanması, işbu anlaşmanın 3 üncü
maddesinde açıklanan prensipler çerçevesinde yerine getirilecektir.
Madde 13
Acil
Durumlarda Yardım Giderlerinin Telafi Bazında Geri Ödenmesi
1. Talep Eden Taraf, yardım talebini istediği zaman
iptal edebilir. Talep Eden Taraf, Yardım Eden Tarafı bu kararı hakkında derhal
bilgilendirecek ve Yardım Eden taraf o zamana kadar yapılan masrafların geri
ödenmesini talep edebilecektir.
2. Yardım Eden Taraf, Yardım Ekibinin üyelerinin
sigortalanmasını sağlayacak ve sözkonusu giderler yardıma ilişkin olarak
düzenlenecek genel faturaya dahil edilecektir.
3. Görevin sonunda, Yardım Eden Tarafın yetkili
makamları yapılan yardımın boyutları hakkında Talep Eden Tarafın yetkili makamına
yazılı olarak bilgi verecektir.
4.Talep Eden Tarafın yetkili makamları Yardım Eden
Tarafın yetkili makamlarına acil durumun nitelikleri ve nedenleri, yapılan
yardımın şekli ve miktarı ve tamamlanan görevin sonuçları hakkında nihaî bilgi
verecektir.
Madde 14
Zararın
Karşılanması
1. Talep Eden Taraf, yardım ekipleri mensuplarının,
işbu anlaşmanın uygulanması ile ilgili faaliyetler sırasında yaralanmaları veya
ölmeleri halinde, bunlara ilişkin giderleri karşılayacaktır. İlgili Taraflar,
ödenmesi gereken meblağ üzerinde anlaşmaya varacaklardır.
2. Yardım Ekiplerinin bir mensubu, işbu anlaşmanın
uygulanması ile ilgili faaliyetler sırasında, Talep Eden Tarafın topraklarında
hükmü şahsiyetlere veya kişilere zarar verirse, Talep Eden Taraf, yürürlükteki
yasal mevzuatı uyarınca, söz konusu zararı, kendi vatandaşlarınca yapılan
zararlarda yapıldığı gibi tazmin edecektir.
3. Yardım Ekibi mensupları tarafından kasıtlı olarak
veya ağır ihmal sonucu verilen zarar, Talep Eden Tarafın ulusal mahkemesince
kanıtlandığı takdirde, Yardım Eden Tarafça tazmin edilecektir.
Madde 15
Kişisel
Verilerin Transferi
Bu Anlaşma kapsamında kişisel verilerin diğer Taraflara
transferi işbu Anlaşmanın ayrılmaz bir cüzünü oluşturan Ek l'e göre
yürütülecektir.
Madde 16
Uluslararası
ve Ulusal Örgütler/Kurumlar ile İşbirliği
Karşılıklı düzenlemeler temelinde, ilgili Taraflar,
ilgi duyan uluslar arası ve ulusal örgütler/kurumları işbu Anlaşmanın
uygulaması ile ilgili faaliyetlere katılmaya davet edebilirler.
Madde 17
İmza
İşbu Anlaşma, her KEİ üyesi ülkenin imzasına açıktır.
Madde 18
Onaylama,
Kabul Etme, Tasdik Etme, Uygun Bulma veya Katılma
l . İşbu
Anlaşma, onaylama, kabul, tasdik, uygun bulma ve katılmaya tabi olacaktır.
Onaylama, kabul, tasdik, uygun bulma ve katılma belgeleri işbu Anlaşmanın tevdi
merciine iletilecektir.
2. İşbu Anlaşmanın Tevdi Mercii Rusya Federasyonu
Hükümeti olacaktır ve yukarıda maruz belgelerin onaylı örneklerini Taraflara
iletecektir.
Madde 19
Yürürlüğe
Girme ve Geçerlilik Süresi
1. İşbu Anlaşma, en az altı ülkenin onay, kabul,
tasdik, uygun bulma ve katılma belgeleri tevdi edildiğinde yürürlüğe girecek ve
süresiz geçerli olacaktır.
2. İşbu Anlaşmayı onaylayan, kabul eden, tasdik eden
altı ülkenin onay, kabul, tasdik, uygun bulma belgelerinin tevdi edilmesini
takiben katılan her ülke için bu Anlaşma söz konusu ülkenin onay, kabul,
tasdik, uygun bulma belgesini tevdi ettiği gün yürürlüğe girecektir.
Madde 20
Anlaşmadan
Çekilme
1. Herhangi bir Taraf, işbu Anlaşmadan, tevdi merciine
yazılı bildirimde bulunarak çekilebilir. Tevdi Mercii diğer Tarafları bu konuda
bilgilendirecektir.
2. Çekilme, Tevdi Merciine bu tür bir bildirimin
yapıldığı tarihten 90 gün sonra geçerli olacaktır.
3. İşbu Anlaşmadan daha erken bir tarihte çekilmek
isteyen Herhangi bir Taraf, keyfiyeti tevdi merciine yazılı olarak
bildirecektir. Bildirim, çekilme başvurusunun yapıldığı tarihten sonra en az 30
gün içerisinde yapılmalıdır.
Madde 21
Anlaşmaya
Getirilecek Değişiklikler
1. Taraflar, işbu Anlaşmada değişiklik yapılmasını
önerebilir.
2. Değişikliklere ilişkin tüm öneriler yazılı olarak
işbu Anlaşmanın 7 nci maddesinde bahse konu Acil Durumlar Çalışma Grubu
(Komitesi)ne iletilecektir. Söz konusu Komite bu önerileri tüm Taraflara
bildirecektir. Bu çerçevede yapılacak müteakip işler, Taraflar tarafından
verilecek yetki çerçevesinde Acil Durumlar Çalışma Grubu (Komitesi) tarafından
belirlenecektir.
Madde 22
Diğer
Uluslararası Anlaşmalar ile İlişkiler
İşbu Anlaşma, Tarafların diğer uluslar arası
anlaşmalardan kaynaklanan haklarını ve yükümlülüklerini etkilemeyecektir.
Madde 23
Uyuşmazlıkların
Çözümü
İki veya daha çok taraf arasında işbu anlaşmanın yorumu
veya uygulaması konusunda bir uyuşmazlık çıktığı takdirde, ilgili Taraflar
uyuşmazlığı müzakereler yoluyla ve gerekli görüldüğü takdirde Diplomatik
Kanallardan çözeceklerdir.
Madde 24
Anlaşmanın
Dili
İşbu Anlaşmanın asıl metni İngilizce olarak
hazırlanmıştır.
..............1999 ... tarihinde
......................................... imzalanmıştır.
Yukarıdaki hususları tasdiken, usulüne uygun olarak,
yetkili kılınmış aşağıda belirtilenler bu anlaşmayı imzalamışlardır.
Arnavutluk Cumhuriyeti
Ermenistan Cumhuriyeti
Azerbaycan Cumhuriyeti
Bulgaristan Cumhuriyeti
Gürcistan
Yunanistan Cumhuriyeti
Moldova Cumhuriyeti
Romanya
Rusya Federasyonu
Ukrayna