Dönem: 22
Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S. Sayısı: 918)
4.5.2005 Tarihli ve 5344
Sayılı Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ve Anayasanın 89 uncu ve 104 üncü Maddeleri
Gereğince Bir Daha Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi ile Millî Eğitim,
Kültür,
Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu (1/1032)
_________
Not.: Kanun; Başkanlıkça Anayasa ile Millî Eğitim, Kültür,
Gençlik ve Spor Komisyonlarına havaleedilmiştir.
T.C.
Cumhurbaşkanlığı 18.05.2005
Sayı :
B.01.0.KKB.01-18/A-7-2005-404
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İLGİ: 06.05.2005 günlü,
A.01.0.GNS.0.10.00.02-10533/31789 sayılı yazınız.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel
Kurulu'nca 04.05.2005 gününde kabul edilen 5344 sayılı "Türkiye Bilimsel
ve Teknik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun" incelenmiştir:
İncelenen Yasa'nın;
- 3. maddesiyle değiştirilen, 17.07.1963
günlü, 278 sayılı Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Kurulması
Hakkında Yasa'nın 4. maddesinin birinci fıkrası, ikinci fıkrasının birinci
paragrafı ile (a) bendinde,
"Bilim Kurulu;
a) Bilimsel ve teknolojik alanlarda eser,
araştırma ve buluşlarıyla temayüz etmiş ve/veya araştırma ve teknoloji yönetimi
konusunda yetkinliği olan, bilimsel ve teknolojik sistem, kurum ve birimleri
başarı ile kurmuş ve/veya yönetmiş bulunan kişiler arasından, Başbakan
tarafından belirlenecek üç, Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu tarafından
belirlenecek bir, Bilim Kurulu tarafından belirlenecek üç,
b) Türkiye Bilimler Akademisinin asli
üyeleri arasından Başbakan tarafından belirlenecek fen ve teknik bilimler
alanlarından bir, sosyal ve beşeri bilimler alanlarından bir ve sağlık
bilimleri alanından bir olmak üzere toplam üç,
c) Lisans öğreniminden sonra kamu kurum ve
kuruluşlarında ve/veya özel sektörde en az on yıl deneyim sahibi olmuş,
mesleğinde temayüz etmiş ve üstün nitelikli hizmetleriyle tanınmış kişiler
arasından, Başbakan tarafından belirlenecek bir, Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği tarafından belirlenecek iki, Bilim Kurulu tarafından belirlenecek bir,
Olmak üzere ondört üye ile Başkandan
oluşur. Başkanın Bilim Kurulu üyeleri arasından atanması halinde aynı
kontenjandan yeni bir üye atanır. Yükseköğretim Kurulunun Genel Kurulu ve
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Başbakanın talebi üzerine üye belirleyerek
en geç bir ay içinde Başbakanlığa bildirir. Başkan, hem Kurum hem de Bilim
Kurulunun Başkanıdır. Bilim Kurulu üyeliği seçimi Başbakanın onayı ile
kesinleşir. Bilim Kurulunun toplantı ve karar yeter sayısı sekizdir. Bilim
Kurulunun çalışma usul ve esasları Kurumca çıkarılacak bir yönetmelikle
belirlenir.
Bilim Kurulu üyelerinin görev süresi ile
görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir:
a) Üyelik süresi: Bilim Kurulu üyelerinin
görev süresi dört yıldır. Üyeliği sona eren üye, ancak dört yıllık ikinci bir
dönem daha seçilebilir. İstifa veya ölüm gibi sebeplerle boşalan üyelikler için
yukarıdaki esaslara göre yeni üye seçilir. Bu suretle seçilen üyenin görev
süresi de dört yıldır. Bilim Kurulunun olağan toplantılarına yıl içinde toplam
altı kere veya üst üste üç kere kabul edilebilir mazereti olmaksızın katılmayan
üyelerin üyelikleri, Bilim Kurulu kararıyla düşer. Bu üyelerden boşalan
üyelikler bu maddede belirtilen usullere göre yenilenir. Üyelerin görev
süresinin dolmasına en geç iki ay kala veya istifa, ölüm ve devamsızlık gibi
sebeplerle üyeliğin boşalması halinde boşalma tarihinden itibaren en geç iki ay
içinde yeni üye belirlenerek Başbakanın onayına sunulur. Bu süre içinde yeni
üye bildirilmemesi halinde Başbakan birinci fıkrada belirtilen şartları
taşıyanlar arasından belirlediği kişileri doğrudan Bilim Kurulu üyesi olarak
atar.",
- 4. maddesiyle değiştirilen, 278 sayılı
Yasa'nın 5. maddesinin ikinci fıkrası ile yine aynı maddeyle 5. maddeye eklenen
fıkralarda,
"Bilim Kurulu, 4. maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen nitelikleri taşıyan kişiler arasından, biri
Bilim Kurulu dışından olmak üzere iki başkan adayı belirleyerek Başbakana
sunar. Başbakan, bu adaylardan birini seçerek Başkan olarak atanmak üzere
Cumhurbaşkanına teklif eder.
Bilim Kurulunun aday belirlemesi, Başkanın
görev süresinin dolmasına en geç iki ay kala veya herhangi bir sebeple bu
görevin boşalma tarihinden itibaren en geç iki ay içinde tamamlanır. Bilim
Kurulunun herhangi bir nedenle süresinde aday belirlememesi halinde Başbakan
gerekli şartları taşıyanlar arasından belirlediği bir kişiyi Başkan olarak
atanmak üzere Cumhurbaşkanına teklif eder.
Başkanın geçici olarak görevi başında
bulunmadığı zamanlarda, görevlendireceği Bilim Kurulu üyelerinden biri
Başkanlığa vekalet eder. Başkanlık görevinde boşalma olması halinde yeni başkan
atanıncaya kadar, Bilim Kurulu kendi üyelerinden birini Bilim Kurulu ve Kurum
Başkan Vekili olarak görevlendirir.",
- 9. maddesiyle 278 sayılı Yasa'ya eklenen
geçici 4 ve geçici 5. maddelerde,
"GEÇİCİ MADDE 4.- Bilim Kurulu
üyeleri ve Başkanın görevleri bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte
kendiliğinden sona erer. Ancak bunlar, yeni Bilim Kurulu üyeleri göreve
başlayıncaya kadar görevlerine devam ederler.
Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren
onbeş gün içinde Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu ve Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği 4. maddenin birinci fıkrasına göre belirleyecekleri üyeleri
seçerek Başbakana sunar. Bu süre içinde ilgili kurumlarca gerekli teklifin
yapılmaması halinde Başbakan bunların kontenjanları için öngörülen şartları
taşıyanlar arasından doğrudan Bilim Kurulu üyeliklerine atama yapar.
Bilim Kurulunun ilk toplantısına en yaşlı
üyesi başkanlık eder.
GEÇİCİ MADDE 5.- Bilim Kurulunun ilk
oluşumundan sonraki ikinci yılın sonunda, bir defaya mahsus olmak üzere, Başkan
hariç ad çekme usulü ile ayrılacak yedi üyenin yerine, 4. maddeye göre üye
seçilir.",
düzenlemelerine yer verilmiştir.
Yapılan düzenlemelerle, Bilim Kurulu'nun,
- Üye sayısı, Başkan dışında 12'den 14'e
çıkarılmakta,
- Oluşumu değiştirilmekte, bu bağlamda
Kurul'un,
Bilimsel ve teknolojik alanlarda yapıt,
araştırma ve buluşlarıyla seçkinleşen ve/veya araştırma ve teknoloji yönetimi
konusunda yetkinliği olan, bilimsel ve teknolojik sistem, kurum ve birimleri
başarı ile kurmuş ve/veya yönetmiş bulunan kişiler arasından;
Başbakan'ca belirlenecek 3,
Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu'nca
belirlenecek 1,
Bilim Kurulu'nca belirlenecek 3,
Türkiye Bilimler Akademisi'nin asli
üyeleri arasından Başbakan'ca belirlenecek;
Fen ve teknik bilimler alanlarından 1,
Sosyal ve beşeri bilimler alanlarından 1,
Sağlık bilimleri alanından 1,
Lisans öğreniminden sonra kamu kurum ve
kuruluşlarında ve/veya özel sektörde en az on yıl deneyim kazanmış, mesleğinde
seçkinleşmiş ve üstün nitelikli hizmetleriyle tanınmış kişiler arasından;
Başbakan'ca belirlenecek 1,
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nce
belirlenecek 2,
Bilim Kurulu'nca belirlenecek 1,
olmak üzere 14 üye ve Başkandan oluşacağı
belirtilmekte,
- Bilim Kurulu üyeliği seçiminin
Başbakan'ın onayı ile kesinleşeceği vurgulanmakta,
- Toplam 3 Bilim Kurulu üyesini belirleme
yetkisi verilen Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu ile Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği, Başbakan'ın istemi üzerine üye belirleyerek en geç bir ay
içinde Başbakanlığa bildirmekle yükümlü kılınmakta,
- Bilim Kurulu üyelerinin görev süresinin
dolmasına en geç iki ay kala ya da istifa, ölüm ve devamsızlık gibi nedenlerle
üyeliğin boşalması durumunda, boşalma gününden başlayarak en geç iki ay içinde
yeni üyenin belirlenip Başbakan'ın onayına sunulması öngörülmekte,
- Bu süre içinde yeni üye bildirilmemesi
durumunda Başbakan'a, aranılan koşulları taşıyanlar arasından belirlediği
kişileri doğrudan Bilim Kurulu üyesi olarak atama yetkisi verilmekte,
- Kurum Başkanı'nın Bilim Kurulu'nca
seçilerek, Başbakan'ın önerisi üzerine Cumhurbaşkanı'nca atanması yöntemi
korunmakla birlikte;
Bilim Kurulu'nun tek aday belirlemesi
yerine, bilimsel ve teknolojik alanlarda yapıt, araştırma ve buluşlarıyla
seçkinleşmiş ve/veya araştırma ve teknoloji yönetimi konusunda yetkinliği olan,
bilimsel ve teknolojik sistem, kurum ve birimleri başarı ile kurmuş ve/veya
yönetmiş bulunan kişiler arasından, biri Bilim Kurulu dışından olmak üzere iki
başkan adayını belirleyerek Başbakan'a sunması, Başbakan'ın bu adaylardan
birini seçerek Başkan olarak atanmak üzere Cumhurbaşkanı'na önermesi,
Bilim Kurulu'nun, Başkan'ın görev
süresinin dolmasına en geç iki ay kala ya da herhangi bir sebeple bu görevin
boşalma gününden başlayarak en geç iki ay içinde adayları belirlememesi
durumunda, Başbakan'ın, gerekli koşulları taşıyanlar arasından seçeceği bir
kişiyi Başkan olarak atanmak üzere Cumhurbaşkanı'na önermesi,
öngörülmektedir.
İncelenen Yasa'nın 9. maddesiyle 278
sayılı Yasa'ya eklenen geçici maddelerde de,
- Bilim Kurulu üyeleri ve Başkan'ın
görevinin Yasa'nın yürürlüğe girdiği gün kendiliğinden sona ereceği; ancak,
bunların, yeni Bilim Kurulu üyelerinin göreve başlamasına kadar görevlerini
sürdürecekleri belirtilmekte,
- Yasa'nın yayımı gününden başlayarak onbeş
gün içinde Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu ve Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği'nin üyeleri seçerek Başbakan'a sunmaları; bu süre içinde ilgili
kurumlarca gerekli önerinin yapılmaması durumunda Başbakan'ın, bunların
kontenjanları için belirtilen koşulları taşıyanlar arasından, doğrudan Bilim
Kurulu üyeliklerine atama yapması öngörülmekte,
- Bilim Kurulu üyelerinin görevlerinin
aynı anda sona ermemesi ve çalışmalarına süreklilik kazandırılması amacıyla,
Kurul'un ilk oluşumundan sonraki 2. yılın sonunda, bir keze özgü olmak üzere,
Başkan dışında ad çekme yöntemiyle ayrılacak yedi üyenin yerine, ayrılan
üyelerin kaynaklarına göre üye seçilmesi ilkesi getirilmektedir.
1- Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu'nun Kuruluş Yasası incelendiğinde, Kurum'un kuruluş amaç ve işlevine
uygun olarak bilimsel özerklikle donatıldığı görülmektedir.
Yasa'ya göre, Türkiye Bilimsel ve Teknik
Araştırma Kurumu, idari ve mali özerkliğe sahip bir tüzelkişilik olup, Yasa'da
kural bulunmayan durumlarda özel hukuk kurallarına bağlıdır. Yasa'da, idari ve
mali özerklik ile Bilim Kurulu üyelerinin seçilme yöntemi, Kurum'un bilimsel
özerkliğini sağlayan hukuksal araçlar olarak düzenlenmiştir.
Anayasa Mahkemesi'nin 30.05.1990 günlü,
E.1990/2, K.1990/10 sayılı kararında vurgulandığı gibi, özerklik, belli
sınırlar içinde serbestçe davranabilmeyi anlatmakta; özerk olan bir kuruluşun,
yasayla çizilen sınırlar içinde kalmak koşuluyla, kendi davranışlarına egemen
olacak kuralları yine kendisinin düzenlemesi gerekmektedir.
Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu'nun organ ve birimlerinin oluşumuna ve çalışma yöntemine ilişkin
yürürlükteki kurallarda, Kuruma, Anayasa Mahkemesi'nin sözü edilen kararında
tanımlandığı biçimiyle "bilimsel özerklik" tanındığı açıklıkla
görülmektedir.
Yine yürürlükteki kurallara göre, Türkiye
Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu, bağlı kuruluş statüsündedir. Bu bağlılık,
Anayasa'nın 123. maddesinde yer verilen yönetimin bütünlüğü ilkesinin gereği
olup, Başbakan'ın Kurum üzerindeki vesayet yetkisiyle somutlaşmaktadır.
Vesayet yetkisinin sınırını Kurum'un
bilimsel özerkliği oluşturmaktadır. Nitekim, Başbakan'ın vesayet yetkisi, Bilim
Kurulu üyeliği seçimini onaylayarak kesinleştirmek ve Bilim Kurulu'nca seçilen
kurum Başkanı'nı atanmak üzere Cumhurbaşkanı'na önermek göreviyle
belirginleşmekte, ayrıca, Kurum'un denetiminde de kendini göstermektedir.
Belirtmek gerekir ki, Başbakan'ın sözü
edilen vesayet yetkisi, Bilim Kurulu üyeleri yönünden, yapılan seçimleri
onaylamak ya da onaylamamakla sınırlıdır. Bir başka anlatımla bu vesayet
yetkisi Başbakan'a Bilim Kurulu'nun seçtiği kişileri onaylamaması durumunda bu
kişileri kendisinin seçme ya da belirleme yetkisini içermemektedir. Aynı
hukuksal durum, Kurum Başkanı için de geçerlidir.
Sonuç olarak, Türkiye Bilimsel ve Teknik
Araştırma Kurumu'nun, Başbakan'ın öğeleri Yasa'da gösterilen sınırlı vesayet
denetiminin altında, yine Yasa'da yer verilen kurallar çerçevesinde kendi karar
organını oluşturan, üyelerini ve Başkanı'nı seçen, çalışma düzeni ve yöntemini
belirleyen, araştırma ve yayın konularını saptayıp, yürütmek ve ilgisini bu
doğrultuda çalışmaya yöneltmek serbestliğine sahip özerk bir bilim kurumu
olarak işlevini sürdürmesi öngörülmüştür.
Kurum'un bu biçimde düzenlenmesi,
görevlerinin niteliği, bilimsel etkinliklerinin ağırlığı ve önemi nedeniyle her
türlü dış etkilerden ve siyasal karışmalardan uzak tutulması ve özellikle
bilimsel saygınlığının sağlanması gereğine dayanmaktadır. Bu gereklilik,
Kurum'un idari ve mali özerkliğiyle korunan bilimsel özerkliğinin dayanağını ve
gerekçesini de oluşturmaktadır.
Kurum'a ilişkin düzenlemelerde, Kurum'un
işlevinin gözönünde bulundurulması ve bu işlevden kaynaklanan özerk yapısının
korunması gerekmektedir.
Oysa, incelenen Yasa'yla yapılan
düzenlemelerde, Bilim Kurulu üyelerinin yarısının, yani 7 üyenin doğrudan
Başbakan'ca atandığı; Kurum Başkanı'nın Başbakan'ca atanan üyeler arasından
belirlenmesi durumunda ise, boşalan bu üyelik için de yine Başbakan'ca atama
yapılacağından, Başkan dahil toplam 8 Bilim Kurulu üyesinin doğrudan
Başbakan'ca seçilerek atanabileceği; bu sayının ise Bilim Kurulu'nun toplanma
ve karar yeter sayısına eşit olduğu görülmektedir.
Ayrıca, incelenen Yasa'nın,
- 3. maddesiyle yapılan değişiklikle,
görev süresinin dolması ya da üyeliğin boşalması durumunda, süresi içinde yeni
üye belirlenip onaya sunulmaması,
- 4. maddesiyle yapılan değişiklikle,
Bilim Kurulu'nun herhangi bir nedenle süresinde Başkan adaylarını
belirlememesi,
- 9. maddesiyle getirilen geçici 4.
maddesiyle de, Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu ve Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği'nce, süresi içinde üyelerin belirlenip sunulmaması,
durumlarında, üyelerin, gerekli koşulları
taşıyanlar arasından Başbakan'ca doğrudan atanmasına; Başkan'ın ise, yine
gerekli koşulları taşıyanlar arasından Başbakan'ca doğrudan seçilerek
Cumhurbaşkanı'nın onayına sunulmasına olanak sağlanmaktadır.
Böylece, Başbakan'ın Kurum üzerindeki
vesayet yetkisi, kendisine sunulan seçimi onaylamaktan öte, Yasa'da öngörülen
koşulların oluşması durumunda, bu atamayı doğrudan yapmayı içerecek biçimde
genişletilmektedir.
Vesayet kurumunda olması gerekenin çok
üzerinde yetkiler içeren bu düzenlemeleri idari ve bilimsel özerklikle
bağdaştırmak olanaklı değildir.
2- 278 sayılı Yasa'nın 4. maddesiyle,
Kurum'un karar ve temsil organlarının oluşumunda, idari ve mali özerkliğine
koşut olarak siyasal karışmaların önüne geçilmesi amaçlanmış; bunun için Bilim
Kurulu'nun kendi üyelerince seçilerek oluşturulması sağlanmıştır.
Ancak, 2003 yılından bugüne kadar yaşanan
süreçte, aynı zamanda Kurum'un da Başkanı olan Bilim Kurulu Başkanı'nın görev
süresinin 30.05.2003 gününde dolacak olması gözönünde tutularak Bilim
Kurulu'nca 01.02.2003 gününde seçim yapılmış ve mevcut Başkan'ın yeniden
seçildiğine ilişkin seçim sonucu 06.05.2003 gününde Başbakanlığa iletilmesine
karşın, seçilen bu kişi atanmak üzere Başbakan'ca Cumhurbaşkanı'na
önerilmemiştir.
Ayrıca, Bilim Kurulu'nun altı üyesinin
görev süresinin 21.09.2003 gününde dolacak olması nedeniyle Kurul'ca, yapılan 6
üyenin seçimine ilişkin sonuç da Başbakanlığa bildirilmiş; ne var ki, yapılan
seçim Başbakan'ca onaylanmadığı için kesinleşmemiş, böylece Kurul, toplantı ve
karar yeter sayısını yitirmiştir.
Ortaya çıkan sorunun aşılması amacıyla,
12.11.2003 gününde kabul edilen 5001 sayılı "Türkiye Bilimsel ve Teknik
Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanuna Bir Geçici Madde Eklenmesi Hakkında
Kanun" ile 278 sayılı Yasa'ya geçici 3. madde eklenerek; Yasa'nın
yürürlüğe girdiği gün boş bulunan Bilim Kurulu üyeliklerine, 4. maddede
belirtilen niteliklere uygun kişiler arasından ve yine aynı maddenin ikinci
fıkrasında yer verilen oranlar çerçevesinde, bir keze özgü olmak üzere,
Başbakan'ca; Kurum Başkanlığı'na, yine bir keze özgü olmak üzere, Başbakan'ın
önerisi üzerine Cumhurbaşkanı'nca atama yapılması öngörülmüştür.
Ancak, sözü edilen 5001 sayılı Yasa,
- Görevlerinin niteliği, bilimsel
etkinliklerinin ağırlık ve önemi nedeniyle tüzelkişilik, idari, mali ve
bilimsel özerklik tanınarak kurulan Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu'nun her türlü dış etkilerden ve siyasal karışmalardan uzak tutulması ve
bilimsel saygınlığının korunmasına özen gösterilmesi gerektiği,
- Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu'nda, toplantı ve karar yeter sayısı gözetilmeden, Bilim Kurulu'nun boş
bulunan tüm üyelikleri için Başbakan'a atama yetkisi veren düzenlemenin,
Kurum'un özerkliği, kamu yararı ve hukuk devleti ilkesiyle de bağdaşmadığı,
- Ayrıca, boş bulunan üyeliklerin tümüne
siyasal organca atama yapılmasının, Bilim Kurulu'nun ulusal ve uluslararası
saygınlığına, çalışmalarının ve yayınlarının yansızlığına gölge düşüreceği,
gerekçeleriyle, bir kez daha görüşülmek
üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne geri gönderilmiştir.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel
Kurulu'nca yeniden görüşülen Yasa, 5016 sayılı Yasa olarak "aynen"
kabul edilmiş ve 22.12.2003 gününde yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
5016 sayılı Yasa'yla 278 sayılı Yasa'ya
eklenen geçici 3. maddenin iptali ve yürürlüğünün durdurulması istemiyle 143
milletvekili tarafından dava açılmış; Anayasa Mahkemesi'nin 29.01.2004 günlü,
E.2003/107, K.2004/4 (Yürürlüğü Durdurma) sayılı kararıyla, esas hakkında karar
verilinceye kadar, Anayasa'ya aykırılığı konusunda güçlü belirtiler bulunduğu
gerekçesiyle maddenin yürürlüğü durdurulmuştur.
5016 sayılı Yasa'nın yürürlüğe girdiği
günden, Anayasa Mahkemesi'nce yürürlüğünün durdurulmasına kadar geçen süreçte,
boş bulunan Bilim Kurulu üyeliklerine Başbakan'ca atama yapılmıştır. Kurum
Başkanlığı'na da atama yapılmak istenilmiş; ancak, buna ilişkin kararname
taslağı Anayasa Mahkemesi kararı gözönünde bulundurularak imzalanmamış ve
Başbakanlığa geri gönderilmiştir.
5016 sayılı Yasa'nın yürürlüğe girmesinden
önce, Bilim Kurulu tarafından yeniden Kurum Başkanlığı'na seçilen, ancak atanması
için Başbakan tarafından Cumhurbaşkanı'na önerilmeyen eski Başkan'ın, hem bu
işlemin ve hem de bir başkasının Kurum Başkanı olarak atanmak üzere
Cumhurbaşkanı'na önerilmesine ilişkin işlemin iptali istemiyle açtığı dava
sonunda, Ankara 1. İdare Mahkemesi'nin 20.10.2004 günlü, 2004/1282 sayılı
kararıyla; Anayasa Mahkemesi'nin 278 sayılı Yasa'ya 5016 sayılı Yasa'yla
eklenen geçici 3. maddenin yürürlüğünü durdurduğu da gözetilerek, işlemin tesis
edildiği tarihte ve halen yürürlükte bulunan kural gereğince Bilim Kurulu
tarafından Başkanlığa seçilen ve seçilmesine engel bir durumu bulunmadığı
anlaşılan davacının atanmak üzere Cumhurbaşkanı'na önerilmesi gerekirken,
yerine bir başkasının önerilmesine ilişkin dava konusu işlemlerde hukuka
uygunluk bulunmadığı belirlenerek, bu işlemler iptal edilmiştir.
Hukuksal durum bu aşamada iken, incelenen
Yasa'nın yukarıda açıklanan kurallarıyla, yürürlüğü durdurulan 5016 sayılı
Yasa'nın geçici maddesindekine benzer bir yöntem, hem de bu kez kalıcı olarak
getirilmektedir.
İncelenen Yasa'nın, Türkiye Bilimsel ve
Teknik Araştırma Kurumu Bilim Kurulu'nun oluşumuna ilişkin 3, 4 ve 9.
maddelerinde yer alan kuralların bir arada değerlendirilmesinden, tümüyle bir
"bilimsel ve teknik araştırma kurumu" olan Türkiye Bilimsel ve Teknik
Araştırma Kurumu'nun, siyasal bir kişilik ve otoritenin istek ve istencine ve
çoğu kez siyasal yanı ağır basan takdir ve tercihine bırakıldığı görülmektedir.
Görevlerinin niteliği, bilimsel
etkinliklerinin ağırlık ve önemi nedeniyle tüzelkişilik, idari, mali ve
bilimsel özerklik tanınarak kurulan Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu'nun her türlü dış etkilerden ve siyasal karışmalardan uzak tutulması ve
bilimsel saygınlığının korunmasına özen gösterilmesi gerekmektedir.
Kurumun bu niteliğine karşın, asli yönetim
ve karar organı olan Bilim Kurulu'na doğrudan Başbakan'ca atama yapılmasının
öngörülmesi; Kurumu siyasal karışmalara açık duruma getirmektedir. Bu durumun
ise, Kurum'un bilimsel özerkliğiyle bağdaşmadığı açıktır.
Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu, üstlendiği görevler ve amaçları nedeniyle tüm çalışmalarında
"bilimsel" ölçütleri gözönünde tutmak, başka bir deyişle, tüm
çalışmalarında nesnel ve yansız olmak zorundadır. Bunu sağlamanın önde gelen
koşulu ise, Kurum organlarının ve özellikle karar organı olan Bilim Kurulu'nun
oluşumunda bilim dışı kişi ve kurulların etkilerinin ve rollerinin
olabildiğince azaltılması, Bilim Kurulu'nu oluşturacak üyelerin seçiminde
siyasal otoritenin yetkisinin sınırlandırılması ve bu konuda inisiyatifin ve
ağırlıklı rolün bilim üreten, bilimsel çalışmalar yapan, bilimsel saygınlığa
sahip kurumlara bırakılmasıdır.
Bu nedenlerle, Bilim Kurulu'nun 7 üyesinin
seçimini doğrudan Başbakan'a bırakan, diğer 7 üyesinin seçiminde ise Başbakan'a
dolaylı yoldan etkinlik tanıyan düzenleme, Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu'nun işlevine, kamu yararına ve hizmet gereklerine uygun düşmemektedir.
3- İncelenen Yasa'da, Bilim Kurulu'nun
oluşumu yeniden düzenlenirken, Bilim Kurulu üyeleri için "görev güvencesi"
de getirilmemiştir.
Bilim Kurulu üyelerinin, aranan
nitelikleri kaybetmeleri ya da bu nitelikleri taşımadıklarının sonradan
belirlenmesi, görevlerinde yetersizlikleri, görevlerini savsaklamaları,
kendilerine verilen görevlerle ilgili olarak işledikleri suçlardan mahkum
olmaları, uzun süreli olarak hastalık, kaza ya da başka özürlerle görevlerini
yapamaz duruma gelmeleri gibi nedenlerle görevden alınmalarının atandıkları
yöntemle yapılabileceğinin kabulü, idare hukukunun "usulde paralellik"
ilkesinin gereğidir.
Bu ilke çerçevesinde, Bilim Kurulu
üyelerinden doğrudan Başbakan'ca atama yapılmış olanların, yine Başbakan'ca
görevden alınabileceği açıktır. Bu durum, Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu'na tanınan idari ve bilimsel özerkliğe aykırı biçimde Bilim Kurulu
üyelerini güvenceden yoksun bıraktığı gibi, Kurul üyelerinin bilimsel
yeterliliklerinin ya da yetersizliklerinin siyasal organ tarafından denetlenip
takdir edilmesi gibi kabul edilemez bir sonuç da yaratmaktadır.
Yürürlükteki düzenlemede de, görev
güvencesine ilişkin açık bir kural bulunmamakla birlikte, üyelerin Bilim
Kurulu'nca seçilmesi, yapılan seçimin Başbakan'ın onayıyla kesinleşmesi
öngörüldüğünden, üyelerin görevden alınabilmesi için Bilim Kurulu'nun karar
vermesi gerekmektedir ki, bu durum, üyeler yönünden yeterli güvence
oluşturmaktadır.
Getirilen düzenleme bu yönüyle de Kurumun
bilimsel ve idari özerkliği ile bağdaşmamaktadır.
4- Anayasa'nın 2. maddesinde, hukuk
devleti ilkesi Türkiye Cumhuriyeti'nin nitelikleri arasında sayılmıştır. Bu
ilke, Anayasa'nın bağlayıcılığı yanında yasa koyucunun evrensel hukuk
kurallarına da uymasını zorunlu kılmaktadır. Evrensel hukuk kuralları ise,
yasaların genel ve nesnel olmasını, kamu yararı amacıyla çıkarılmasını
gerektirmektedir.
Bilim Kurulu üyeliklerine ağırlıklı olarak
siyasal organca atama yapılmasının Bilim Kurulu'nun ulusal ve uluslararası
saygınlığına, çalışmalarının ve yayımlarının yansızlığına gölge düşüreceği
açıktır.
Bu nedenle, Türkiye Bilimsel ve Teknik
Araştırma Kurumu'nda Bilim Kurulu üyelikleri için Başbakan'a doğrudan ya da
dolaylı tek başına atama yetkisi veren düzenleme, kamu yararı ve hukuk devleti
ilkesiyle de bağdaşmamaktadır.
5- Ayrıca, incelenen Yasa ile gerekçede
belirtilen amacı arasında uyumsuzluk ve Kurum için öngörülen statü yönünden
getirilen kurallar arasında çelişki bulunmaktadır.
Yasa'nın gerekçesinde, "Tüm gelişmiş
ülkelerde bilimsel ve teknolojik gelişme, bir devlet politikası olarak önem
taşımaktadır." denilerek, bilimsel ve teknolojik gelişmenin bir devlet
politikası olduğu kabul edilmektedir.
Bilim ve teknolojide devlet politikası
üretecek kurumların özerk olmaları işin doğası gereğidir. Çünkü, ancak özerk ve
bağımsız kurum ve kuruluşlar, etki ve baskı altında kalmadan doğru politikalar
üretilebilmesine yardımcı olabilirler. Bu nedenledir ki, Türkiye Bilimsel ve
Teknik Araştırma Kurumu kurulduğundan beri tüzelkişiliğe, mali, idari ve
dolayısıyla bilimsel özerkliğe sahip bir kuruluştur. Siyasal etki ve
karışmalardan uzak olduğu için de görevini başarıyla sürdürmüştür.
Gerekçede bilim ve teknolojinin bir devlet
politikası olduğu belirtildikten sonra incelenen Yasa'da Bilim Kurulu
üyelerinin seçimi yetkisinin, çoğunlukla hatta kimi zaman tümüyle siyasal
iktidarın başı olan Başbakan'a verilmesi gerekçe ile Yasa arasındaki
uyumsuzluğu göstermektedir.
Öte yandan, incelenen Yasa'yla, Türkiye
Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Başbakanlığın "bağlı" kuruluşu
olmaktan çıkarılıp "ilgili" kuruluşu konumuna getirilmektedir.
Bakanlıkların kuruluş ve görev esaslarını
düzenleyen 27.09.1984 günlü, 3046 sayılı Yasa'nın,
-10. maddesinde, "bağlı
kuruluşlar", bakanlığın hizmet ve görev alanına giren ana hizmetleri
yürütmek üzere, bakanlığa bağlı olarak özel yasayla kurulan, genel bütçe içinde
ayrı bütçeli, katma bütçeli ya da özel bütçeli kuruluşlar,
-11. maddesinde de, "ilgili
kuruluşlar", özel yasa ile kurulan özel hukuki, mali ve idari statüye
bağlı, hizmet yönünden yerinden yönetim kuruluşları,
biçiminde tanımlanmıştır.
Bu tanımlara göre, "ilgili
kuruluşlar", "bağlı kuruluşlara" göre daha özerk statüye
sahiptirler. Nitekim, 3046 sayılı Yasa'da, bağlı kuruluşların kimi birimleri
bakanlıklarla birlikte düzenlenip aynı ilkelere bağlı kılınmışken, ilgili
kuruluşlarda bu birimlerin kurulması yasasına bırakılmıştır.
İncelenen Yasa'da, yukarıda açıklandığı
gibi, bir yandan Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu'nun statüsü
"ilgili kuruluş"a dönüştürülüp Kurum daha özerk bir yapıya
kavuşturulmak istenirken, öte yandan Bilim Kurulu üyelerinin atama yetkisinin,
vesayet sınırlarını aşacak biçimde doğrudan Başbakan'a verilmesi bir çelişki
oluşturmaktadır.
Açıklanan nedenlerle, incelenen Yasa'nın
3, 4 ve 9. maddelerindeki düzenlemeler Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma
Kurumu'nun bilimsel özerkliği, kamu yararı ve hukuk devleti ilkesiyle
bağdaşmamaktadır.
Yayımlanması yukarıda açıklanan
gerekçelerle uygun bulunmayan 5344 sayılı "Türkiye Bilimsel ve Teknik
Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun", 3, 4 ve 9. maddelerinin Türkiye Büyük Millet Meclisi'nce bir kez
daha görüşülmesi için, Anayasa'nın değişik 89 ve 104. maddeleri uyarınca
ilişikte geri gönderilmiştir.
Ahmet Necdet SEZER
Cumhurbaşkanı
Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Millî Eğitim, Kültür, 31.5.2005
Gençlik ve Spor Komisyonu
Esas No.:1/1032
Karar No.: 14
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlıkça 24.5.2005
tarihinde talî komisyon olarak Anayasa, esas komisyon olarak Millî Eğitim,
Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna gönderilen; "4.5.2005 Tarihli ve 5344 sayılı Türkiye Bilimsel ve Teknik
Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun
ve Anayasanın 89 uncu ve 104 üncü Maddeleri Gereğince Cumhurbaşkanınca Bir Daha
Görüşülmek Üzere Geri Gönderme Tezkeresi (1/1032)", Komisyonumuzun
31.5.2005 tarihli toplantısında görüşülmüştür.
Toplantımıza Devlet
Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin, TÜBİTAK Başkan
Yardımcısı ve diğer yetkililer katılmışlardır.
Toplantımızda öncelikle
Anayasanın 89 uncu maddesi gereğince Kanunun tümünün mü yoksa Sayın
Cumhurbaşkanınca tekrar görüşülmesi istenen 3, 4 ve 9 uncu maddelerinin mi
görüşüleceği hususu oya sunulmuş ve Komisyonumuzca yayımlanması uygun bulunmayan
maddelerle sınırlı görüşme yapılması kararlaştırılmıştır.
Tekrar görüşülmesi
istenen maddeler; Bilim Kurulunun oluşumu, üyelerinin görev süresi ile görev ve
yetkileri, Başkanın seçimi ve bu hükümler çerçevesinde yeni Bilim Kurulu
oluşuncaya kadarki uygulamayı içeren düzenlemeleri öngörmektedir.
Sayın Cumhurbaşkanı geri
gönderme tezkeresinde, yayımlanmasını uygun bulmadığı 3, 4 ve 9 uncu maddelerin
birlikte değerlendirilmesi halinde tümüyle bir "Bilimsel ve teknik
araştırma kurumu" olan TÜBİTAK'ın siyasal bir kişilik ve otoritenin
iradesine ve çoğu kez siyasal yanı ağır basan takdir ve tercihine
bırakıldığının görüldüğünü, bu düzenlemenin Kurumun bilimsel özerkliği, kamu
yararı ve hukuk devleti ilkesiyle bağdaşmadığını ifade etmektedir.
Kanunun 3 üncü maddesi
üzerindeki görüşmelerde, aleyhte olarak üyelerimizce;
- Bu düzenleme ile
Kurumun özerkliğinin kalmayacağı, bu alanda takdirin tamamen siyasi otoriteye
bırakıldığı,
- Bilim Kurulunun karar
yetersayısını oluşturacak sayıda üyenin Başbakanca atandığı, aynı şekilde bu
üyelerin görevden alınmasının da söz konusu olacağı,
- Avrupa'nın hiçbir
ülkesinde bilimsel özerkliğe sahip kurumların bilim kurulu üyelerinin siyasi
otorite tarafından atanmadığı,
- Cumhurbaşkanının geri
gönderme gerekçesiyle Parlamentoyu hukuka uymaya davet ettiği,
İfade edilmiştir.
Bu görüşlere cevaben üyelerimizce;
- TÜBİTAK’ta daha ileri,
çağdaş, ülkemizi ileriye taşımayı hedefleyen yeni bir yapılanma, açılımın
amaçlandığı,
- Bilim ve üniversitelerin tamamına açılmayı
sağlayacak bir yönetimin oluşturulmak istendiği,
- Cumhurbaşkanının
Anayasa çerçevesinde yetkisini kullandığı ancak düzenleme yetkisinin Milli
iradeyi temsil eden parlamentoya ait olduğu,
- Bilim Kurullarının
ideolojisi olamayacağı, tek görevlerinin bilimsel gerçeğe ulaşmak olduğu,
- Bilim Kurulu ve
Başkanın seçiminde demokratik bir yapılanma öngörüldüğü,
- TÜBİTAK’ın bilim üretme
işini üniversiteler, özel sektör ve sanayi ile el ele yapacağı,
- Dar kadrocu ve siyasi
bir yaklaşımın sistemde söz konusu olmadığı,
İfade edilmiştir.
Devlet Bakanı ve Başbakan
Yardımcısı Sayın Mehmet Ali Şahin, özerkliğin Kurumun her türlü baskıdan uzak
bir şekilde çalışmasının sağlanmasıyla ilgili olduğunu, sadece oluşumla
özerkliğinin sağlanmasının mümkün olamayacağını ifade etmiştir. Kanunda
öngörülen atamanın özerkliği kaldırıcı bir yönü olmayıp aksine üye dağılımı
açısından demokratik bir açılımı sergilediğinin altını çizmiştir. Ülkemizde,
üyeleri Cumhurbaşkanı ve Bakanlar
Kurulunca atanan ya da Türkiye Büyük Millet Meclisince seçilen; idari ve mali
özerkliğe sahip pek çok kurum ve üst kurul olduğunu, Cumhurbaşkanının geri
gönderme tezkeresinde siyasileri potansiyel suçlu olarak gören, subjektif bir
anlayışın yer aldığını ayrıca belirtmiştir.
Bu görüşmelerden sonra
Kanunun 3 üncü maddesi Komisyonumuzca oy çokluğu ile aynen kabul edilmiştir.
Kanunun; Bilim Kurulu
Başkanı, Bilim Kurulu ve Kurum Başkan Vekili seçimini düzenleyen 4 üncü
maddesi, yeni Bilim Kurulu oluşumuna kadarki uygulamayı düzenleyen 9 uncu
çerçeve maddesine bağlı geçici 4, 5 ve 6 ncı maddeleri ile birlikte tek tek oya
sunulmuş ve Komisyonumuzca oy çokluğu ile
aynen kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurula
arz edilmek üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile sunulur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Tayyar Altıkulaç |
Hikmet Özdemir |
Hacı Biner |
|
|
İstanbul |
Çankırı |
Van |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Faruk Anbarcıoğlu |
Mustafa Özyurt |
Mehmet Yüksektepe |
|
|
Bursa |
Bursa |
Denizli |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ömer Özyılmaz |
Hasan Aydın |
Temel Yılmaz |
|
|
Erzurum |
Giresun |
Gümüşhane |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Berhan Şimşek |
Avni Doğan |
Hüseyin Bayındır |
|
|
İstanbul |
Kahramanmaraş |
Kırşehir |
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Remzi Çetin |
Ali Cumhur Yaka |
Mehmet Sarı |
|
|
Konya |
Muğla |
Osmaniye |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir |
|
|
|
|
Muhalifim) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Öner Ergenç |
Engin Altay |
Osman Kılıç |
|
|
Siirt |
Sinop |
Sivas |
|
|
|
(Muhalefet
şerhi ektedir) |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
Mehmet Faruk Bayrak |
|
|
|
|
Şanlıurfa |
|
MUHALEFET ŞERHİ
1942 Yılında Özerk Olarak
Kurulan TÜBİTAK, ülkemizin bilimsel ve teknolojik yönden gelişmesine sayısız
hizmetler vermiştir. Üniversite ve sanayi kesimiyle iş birliği yaparak önemli tasarımların (projelerin)
gerçekleşmesini sağlamıştır.
Ancak AKP iktidarı 2003
yılından bu yana TÜBİTAK'la uğraşmıştır. Onun özerk yapısını yok etmek için
türlü yollara başvurmuştur.
Başbakanın etkisini
artıran son yasa değişikliği TÜBİTAK'ı siyasallaştırmaktadır.
Komisyon ve TBMM Genel
Kurulunda yaptığımız eleştiriler, kaygılar Sayın Cumhurbaşkanının kimi
maddelerini geri gönderme yazısında da belirtilmiştir.
Hukuka, Anayasaya, kamu
yararına, evrensel hukuk kurallarına aykırı, TÜBİTAK'ı siyasal iktidarın
etkisine açan bu değişikliğe karşıyız.
|
|
Mustafa
Özyurt |
Berhan
Şimşek |
Hüseyin
Bayındır |
|
|
Bursa |
İstanbul |
Kırşehir |
|
|
Engin
Altay |
Ali
Cumhur Yaka |
|
|
|
Sinop |
Muğla |
|
ANAYASANIN 89 UNCU VE 104
ÜNCÜ MADDELERİ GEREĞİNCE CUMHURBAŞKANINCA BİR DAHA GÖRÜŞÜLMEK ÜZERE GERİ
GÖNDERİLEN KANUN
TÜRKİYE
BİLİMSEL VE TEKNİK ARAŞTIRMA KURUMU KURULMASI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No.: 5344 Kabul Tarihi: 4.5.2005
MADDE 1.- 17.7.1963 tarihli ve 278 sayılı
Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunun 1 inci
maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Türkiye'nin rekabet gücünü ve refahını
artırmak ve sürekli kılmak için; toplumun her kesimi ve ilgili kurumlarla iş
birliği içinde, ulusal öncelikler doğrultusunda bilim ve teknoloji politikaları
geliştirmek, bunları gerçekleştirecek alt yapının ve araçların oluşturulmasına
katkı sağlamak, araştırma ve geliştirme faaliyetlerini özendirmek, desteklemek,
koordine etmek, yürütmek; bilim ve teknoloji kültürünün geliştirilmesinde
öncülük yapmak amacıyla, tüzel kişiliğe, idarî ve malî özerkliğe sahip,
Başbakanlıkla ilgili "Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumu" kurulmuştur. Kurumun kısa adı TÜBİTAK'tır.
Kurum, bu Kanunda hüküm bulunmayan
hallerde özel hukuk hükümlerine tâbidir.
MADDE 2.- 278 sayılı Kanunun 2 nci
maddesinin (a), (c), (d), (e), (ı) ve (i) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş;
(j) bendinden sonra gelmek üzere maddeye aşağıdaki (k) bendi eklenmiş, mevcut
(k) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve (l) olarak teselsül ettirilmiştir.
a) Bilimsel ve teknolojik alanlarda,
araştırma ve geliştirme faaliyetlerini desteklemek, koordine etmek, izlemek,
yapmayı özendirmek ve yapmak; bu amaçla program ve projeler geliştirmek;
c) Ülkemizin bilim ve teknolojiye, buluş
ve yeniliğe dayalı rekabet gücünün yükseltilmesine, ekonomik ve sosyal
gelişmesine, ülke güvenliğine, insan ve çevre sağlığına katkı sağlamaya dönük
stratejik alanlarda araştırmalar yapmak ve yaptırmak, teknoloji alt yapısını
güçlendirmek amacıyla merkezler ve enstitüler kurmak;
d) Kurum bünyesinde araştırma ve
geliştirme faaliyetlerini yapan merkezlerde, enstitülerde ve birimlerde
geliştirilen teknolojilerin üretimde ve ihtiyaç duyulan alanlarda
kullanılmasını, tanıtılmasını veya bunlardan daha kolay yararlanılmasını
sağlamak için gerekli ortamları ve yönetim yöntemlerini hazırlamak ve bu
teknolojilerin ülke ekonomisine ve sosyal gelişmeye katkıda bulunacak ticari
değerlere dönüşmesini sağlamak;
e) Kamu ve özel sektörün teknolojik
araştırma ve geliştirme faaliyetlerine etkin ve ağırlıklı olarak katılımını
sağlayacak teşvik ve destek sistemlerini geliştirmek ve uygulamak; sanayinin
üniversite ve araştırma kurum ve kuruluşları ile iş birliği yapmasını
sağlayacak programlar geliştirmek, bu iş birliğinin somut hale dönüşebileceği
ortamlar oluşturmak; bu alanlarda girişimciliği desteklemek;
ı) Ülkemiz genelinde bilim ve teknoloji
kültürünün geliştirilmesinde öncülük yapmak; bu amaçla Kurumun ilgi ve faaliyet
alanlarında Türkçe ve yabancı dillerde süreli ve süresiz yayınlar yapmak, çoklu
ortamlarda doküman ve belge oluşturmak ve bu tür yayınları ve etkinlikleri
desteklemek;
i) Dokümantasyon, bilgi sistemleri, bilgi
bankaları, veri tabanları, kütüphane ve arşiv gibi bilimsel ve teknolojik
destek birimleri kurmak, mevcut ulusal ve uluslararası yapı ve sistemlerle iş
birliği yapmak; araştırma ve eğitim kuruluşları arasında araştırma ve eğitim
amaçlı elektronik haberleşme hizmeti verecek ağlar kurmak, işletmek ve bu
ağların yurt içi ve yurt dışındaki ağlarla bağlantısını sağlamak;
k) Bilimsel ve teknolojik gelişmeleri
aktarmak, bu alanlardaki yönetsel bilgi ve becerilerin artırılmasına yönelik
danışmanlık hizmeti vermek, eğitimler yapmak ve yaptırmak;
l) Yukarıda belirtilen amaçların
gerçekleştirilmesi ve görevlerin yerine getirilebilmesi ile ilgili her türlü
faaliyetlerde bulunmak ve gerekli parasal desteği sağlamak.
MADDE 3.- 278 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrası, ikinci fıkrasının birinci paragrafı ile (a) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Bilim Kurulu;
a) Bilimsel ve teknolojik alanlarda eser,
araştırma ve buluşlarıyla temayüz etmiş ve/veya araştırma ve teknoloji yönetimi
konusunda yetkinliği olan, bilimsel ve teknolojik sistem, kurum ve birimleri
başarı ile kurmuş ve/veya yönetmiş bulunan kişiler arasından, Başbakan
tarafından belirlenecek üç, Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu tarafından
belirlenecek bir, Bilim Kurulu tarafından belirlenecek üç,
b) Türkiye Bilimler Akademisinin asli
üyeleri arasından Başbakan tarafından belirlenecek fen ve teknik bilimler
alanlarından bir, sosyal ve beşeri bilimler alanlarından bir ve sağlık
bilimleri alanından bir olmak üzere toplam üç,
c) Lisans öğreniminden sonra kamu kurum ve
kuruluşlarında ve/veya özel sektörde en az on yıl deneyim sahibi olmuş,
mesleğinde temayüz etmiş ve üstün nitelikli hizmetleriyle tanınmış kişiler
arasından, Başbakan tarafından belirlenecek bir, Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği tarafından belirlenecek iki, Bilim Kurulu tarafından belirlenecek bir,
Olmak üzere ondört üye ile Başkandan
oluşur. Başkanın Bilim Kurulu üyeleri arasından atanması halinde aynı
kontenjandan yeni bir üye atanır.Yükseköğretim Kurulunun Genel Kurulu ve
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Başbakanın talebi üzerine üye belirleyerek
en geç bir ay içinde Başbakanlığa bildirir. Başkan, hem Kurum hem de Bilim
Kurulunun Başkanıdır. Bilim Kurulu üyeliği seçimi Başbakanın onayı ile
kesinleşir. Bilim Kurulunun toplantı ve karar yeter sayısı sekizdir. Bilim
Kurulunun çalışma usul ve esasları Kurumca çıkarılacak bir yönetmelikle
belirlenir.
Bilim Kurulu üyelerinin görev süresi ile
görev ve yetkileri aşağıda gösterilmiştir:
a) Üyelik süresi: Bilim Kurulu üyelerinin
görev süresi dört yıldır. Üyeliği sona eren üye, ancak dört yıllık ikinci bir
dönem daha seçilebilir. İstifa veya ölüm gibi sebeplerle boşalan üyelikler için
yukarıdaki esaslara göre yeni üye seçilir. Bu suretle seçilen üyenin görev
süresi de dört yıldır. Bilim Kurulunun olağan toplantılarına yıl içinde toplam
altı kere veya üst üste üç kere kabul edilebilir mazereti olmaksızın katılmayan
üyelerin üyelikleri, Bilim Kurulu kararıyla düşer. Bu üyelerden boşalan üyelikler
bu maddede belirtilen usullere göre yenilenir. Üyelerin görev süresinin
dolmasına en geç iki ay kala veya istifa, ölüm ve devamsızlık gibi sebeplerle
üyeliğin boşalması halinde boşalma tarihinden itibaren en geç iki ay içinde
yeni üye belirlenerek Başbakanın onayına sunulur. Bu süre içinde yeni üye
bildirilmemesi halinde Başbakan birinci fıkrada belirtilen şartları taşıyanlar
arasından belirlediği kişileri doğrudan Bilim Kurulu üyesi olarak atar.
MADDE 4.- 278 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu fıkradan sonra
gelmek üzere maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
Bilim Kurulu, 4 üncü maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen nitelikleri taşıyan kişiler arasından, biri
Bilim Kurulu dışından olmak üzere iki başkan adayı belirleyerek Başbakana
sunar. Başbakan, bu adaylardan birini seçerek Başkan olarak atanmak üzere
Cumhurbaşkanına teklif eder.
Bilim Kurulunun aday belirlemesi, Başkanın
görev süresinin dolmasına en geç iki ay kala veya herhangi bir sebeple bu
görevin boşalma tarihinden itibaren en geç iki ay içinde tamamlanır. Bilim
Kurulunun herhangi bir nedenle süresinde aday belirlememesi halinde Başbakan
gerekli şartları taşıyanlar arasından belirlediği bir kişiyi Başkan olarak
atanmak üzere Cumhurbaşkanına teklif eder.
Başkanın geçici olarak görevi başında
bulunmadığı zamanlarda, görevlendireceği Bilim Kurulu üyelerinden biri
Başkanlığa vekalet eder. Başkanlık görevinde boşalma olması halinde yeni başkan
atanıncaya kadar, Bilim Kurulu kendi üyelerinden birini Bilim Kurulu ve Kurum
Başkan Vekili olarak görevlendirir.
MADDE
5.- 278 sayılı Kanunun mülga 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde yeniden
düzenlenmiştir.
Madde 8.- Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
Araştırma Kurumunun orta ve uzun vadeli amaçlarını, temel ilke ve
politikalarını, hedef ve önceliklerini, performans ölçütlerini, bunlara ulaşmak
için izlenecek yöntemler ile kaynak dağılımlarını da içeren stratejik planı,
Başkanlıkça en az üçer yıllık dönemler itibariyle hazırlanır ve Bilim Kurulunca
onaylanır. Stratejik planlar, Başkanlığın önerisi ile Bilim Kurulunca en az
yılda bir kere gözden geçirilerek güncellenir.
Bilim Kurulu, Kurumun faaliyet
sonuçlarını, belirlenen politika, strateji ve hedefler doğrultusunda izler,
değerlendirir ve beklenen performansın sağlanmadığı alanlar için gerekli
önlemleri alır.
MADDE 6.- 278 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
maddeye aşağıdaki bentler eklenmiştir.
a) Her yıl genel bütçeden aktarılacak ödenek,
g) İşletme ve şirketler ile diğer
birimlerden aktarılan gelirler,
h) Buluşlardan doğan haklara ilişkin
gelirler.
MADDE 7.- 278 sayılı Kanunun 21 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Madde 21.- Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
Araştırma Kurumu tarafından yürütülen projelerin gerçekleştirilmesi sırasında
ortaya çıkan eser, buluş, endüstriyel tasarım, entegre devre topoğrafyaları ve
teknik bilgi gibi her türlü fikrî ürün üzerindeki haklar Kuruma aittir.
Kurumun taraf olduğu sözleşmelere dayanarak
yürütülen projelerin gerçekleştirilmesi sırasında ortaya çıkması muhtemel fikrî
ürünler üzerindeki haklar sözleşmeyle düzenlenir.
Kurum, elde edilen patent ve buluşlar ile
ilgili olarak üretim ve satış yapabilir.
Kuruma ait fikrî hakların ekonomik olarak
değerlendirilmesi sonucunda elde edilecek gelirin en fazla yüzde ellisi
yönetmelikle belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde fikrî ürün sahibine
verilir.
MADDE 8.-
278 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
EK MADDE 4.- 17.7.1963 tarihli ve 278
sayılı Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu Kurulması Hakkında Kanunda
geçen "Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu" ibareleri
"Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu" şeklinde
değiştirilmiştir. Bu Kanun ile diğer kanun ve kanun hükmünde kararnamelerde
"Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu"na yapılan atıflar
"Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu" na yapılmış
sayılır.
MADDE 9.-
278 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 4.- Bilim Kurulu üyeleri ve
Başkanın görevleri bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte kendiliğinden sona
erer. Ancak bunlar, yeni Bilim Kurulu üyeleri göreve başlayıncaya kadar
görevlerine devam ederler.
Bu Kanunun yayımı tarihinden itibaren
onbeş gün içinde Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu ve Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği 4 üncü maddenin birinci fıkrasına göre belirleyecekleri
üyeleri seçerek Başbakana sunar. Bu süre içinde ilgili kurumlarca gerekli
teklifin yapılmaması halinde Başbakan bunların kontenjanları için öngörülen
şartları taşıyanlar arasından doğrudan Bilim Kurulu üyeliklerine atama yapar.
Bilim Kurulunun ilk toplantısına en yaşlı
üyesi başkanlık eder.
GEÇİCİ MADDE 5.- Bilim Kurulunun ilk
oluşumundan sonraki ikinci yılın sonunda, bir defaya mahsus olmak üzere, Başkan
hariç ad çekme usulü ile ayrılacak yedi üyenin yerine, 4 üncü maddeye göre üye seçilir.
GEÇİCİ MADDE 6.- Bu Kanunun öngördüğü
yönetmelikler çıkarılıncaya kadar mevcut yönetmelik ve esasların bu Kanuna
aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam olunur.
MADDE 10.- 278 sayılı Kanuna 10.12.2003
tarihli ve 5016 sayılı Kanunla eklenen geçici 3 üncü madde yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE
11.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 12.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
MİLLÎ EĞİTİM, KÜLTÜR,
GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
TÜRKİYE
BİLİMSEL VE TEKNİK ARAŞTIRMA KURUMU KURULMASI HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR KANUN
MADDE 3.-
Kanunun 3 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 4.-
Kanunun 4 üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 9.-
Kanunun 9 uncu maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ
MADDE 4.-Kanunun geçici 4 üncü
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul
edilmiştir.
GEÇİCİ
MADDE 5.- Kanunun geçici 5 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
GEÇİCİ
MADDE 6.- Kanunun geçici 6 ncı maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.