Dönem: 22           Yasama Yılı: 3

 

           T.B.M.M.  (S. Sayısı: 794)

 

Türkiye Cumhuriyeti  ile  Tunus Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Alanı Tesis Eden Ortaklık Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ile

Dışişleri Komisyonu Raporu (1/951)

 

                          

Not: Tasarı, Başkanlıkça Plan ve Bütçe ile Dışişleri komisyonlarına havale edilmiştir.

                         T.C.

            Başbakanlık                25.1.2005

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

                        Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1021/321

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 12.1.2005 tarihinde kararlaştırılan “Türkiye Cumhuriyeti ile Tunus Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Alanı Tesis Eden Ortaklık Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GEREKÇE

Türkiye Cumhuriyeti ile Tunus Cumhuriyeti arasında 25 Kasım 2004 tarihinde Tunus'ta imzalanan Ortaklık Anlaşması, Taraflar arasında, Dünya Ticaret Örgütü ile Ticaret ve Tarifeler Genel Anlaşması (1994) prensipleri doğrultusunda, aşamalı olarak bir serbest ticaret alanı tesis edilmesini öngören tercihli bir anlaşmadır.

Türkiye, Avrupa Birliği ile Gümrük Birliğinin işleyişine ilişkin kuralları belirleyen 1/95 sayılı Ortaklık Konseyi Kararının bir gereği olarak, dış ticaret politikasını AB'nin Ortak Ticaret Politikası ile uyumlaştırmaktadır. Türkiye, Batı Avrupa bölgesinde başlayan ve zaman içerisinde Merkezi ve Doğu Avrupa ülkeleri ile Akdeniz ülkelerini de kapsayan ekonomik bütünleşme sürecine katılım yönündeki ilk adımını, Avrupa Ekonomik Topluluğu ile yaptığı Ortaklık Anlaşması ile atmış, bunu EFTA Devletleri, İsrail, Romanya, Litvanya, Macaristan, Estonya, Çek Cumhuriyeti, Slovak Cumhuriyeti, Bulgaristan, Polonya, Slovenya, Letonya, Makedonya, Bosna-Hersek ve Hırvatistan ile yürürlüğe konulan serbest ticaret anlaşmaları izlemiştir.

AB'nin 1 Mayıs 2004 tarihindeki genişlemesi çerçevesinde, ülkemizin  STA akdetmiş olduğu 8 ülkenin tam üye olması nedeniyle, Çek Cumhuriyeti, Slovak Cumhuriyeti, Slovenya, Polonya, Macaristan, Estonya, Letonya, Litvanya ile akdedilmiş bulunan anlaşmalar yürürlükten kaldırılmıştır. Ayrıca, ülkemiz ile Fas Krallığı arasındaki Serbest Ticaret Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun 27 Ekim 2004 tarihinde Resmi Gazetede yayımlanmıştır. Benzer şekilde, ülkemiz ile Filistin Yönetimi Adına Filistin Kurtuluş Örgütü arasında 20 Temmuz 2004 tarihinde İstanbul'da imzalanan Geçici Serbest Ticaret Anlaşması TBMM'ye gönderilmiştir.

Diğer taraftan, evvelce de ifade olunduğu üzere, Ülkemiz, dinamik bir nitelik arz eden AB Ortak Ticaret Politikasına uyum sürecinde, AB'nin Akdeniz Ülkelerine yönelik "Barselona Süreci" olarak adlandırılan yaklaşımını yakından takip etmektedir. AB'nin Tunus ile 17 Temmuz 1995 tarihinde imzaladığı ve 1 Mart 1998 tarihinde yürürlüğe konulan "Avrupa Akdeniz Ortaklık Anlaşması" çerçevesinde, Tunus ile aramızda bir serbest ticaret alanı oluşturulmasına yönelik müzakereler Ekim 1998 tarihi itibariyle başlatılmış ve Tunus sanayicilerinin çekinceleri nedeniyle altı yıl gibi uzun bir süre içinde tamamlanabilmiştir. Anlaşma, Armonize Mal Tanımlama Sisteminin 25 ile 97'nci fasılları arasında yer alan sanayi ürünleri ile başlangıç olarak seçilmiş bir kısım tarım ürününde sağlanacak pazara giriş kolaylıklarını içermektedir.

Anlaşmanın başlıca hedefleri; esas itibariyle Taraflar arasındaki ekonomik işbirliğinin artırılması ve güçlendirilmesi, mal ticaretindeki kısıtlamaların kaldırılması, uygun rekabet koşullarının yaratılması, karşılıklı yatırımların teşvik edilmesi, Tarafların üçüncü ülke piyasalarındaki ticaret ve işbirliğinin geliştirilmesidir.

Anlaşma, Tarafların AB ile mevcut Anlaşmaları çerçevesinde, karşılıklılık esasına dayanan asimetrik modele sahiptir. Buna göre, Türkiye, Tunus menşeli tüm sanayi ürünlerine uygulanan gümrük vergilerini Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihte kaldıracaktır.

Anlaşmada Tunus'un Türk menşeli sanayi ürünlerine ilişkin indirim takvimi I sayılı Protokol ile düzenlenmektedir. Buna göre, anılan Protokolün I sayılı listesinde yer alan ülkemiz menşeli sanayi mallarına uygulanan gümrük vergisi ve eş etkili vergiler, yıllık % 12'lik indirimlerle (7 nci yılda yapılacak son indirim % 16 olacaktır), 7 nci yılın sonunda sıfırlanacaktır. Tunus açısından daha büyük hassasiyet arz eden II sayılı liste kapsamı ürünlerdeki gümrük vergileri ve eş etkili vergiler ise, Anlaşmanın yürürlüğe girişinden iki yıl sonra % 9, takip eden yıllarda ise yıllık %13'lük indirimlerle, 9 uncu yılın sonunda sıfırlanacaktır.

Söz konusu listeler, ürün kompozisyonu bakımından, esas itibariyle, AB-Tunus Ortaklık Anlaşmasında indirim takvimine tabi listeler ile uyumludur. Tek esaslı fark, AB'ye karşı aşamalı indirime konu olmasına rağmen, Tunus'un, 'organik kimyasal müstahsallar (29 uncu fasıl)'ı, sıvı dielektrik transformatörlerini ve kanuni vergileri sıfır olan ürünleri ülkemiz açısından istisna ürünler kapsamına almış olmasıdır.

I sayılı liste kapsamında başlıca; ham mermer ve travertenler, plastik mamulleri, tekstil iplikleri, sentetik/suni filamentten mensucat, tüller, örme tüylü mensucat, bazı seramik mamulleri, filmaşin, demir-çelik çubuklar ve teller, demir-çelikten eşya, beyaz eşya aksam ve parçaları, binek otomobilleri ve bunların aksam ve parçaları yer almaktadır.

Liste II'de ise, klinker, çimento, kozmetik/parfümeri müstahzarları, sabunlar, yıkama/temizleme müstahzarları, kara taşıtlarının dış lastikleri, kağıt ve kartonlar, pamuklu mensucat, diğer dokunmuş veya örme mensucat, hazır giyim, battaniye, nevresim, porselen/seramikten eşya, cam eşya, demir-çelik mamulleri (yarı mamuller, köşeli çubuklar, L şeklinde profiller, vs.), klima cihazları, buzdolabı, çamaşır makinesi, televizyon, toplu yolcu taşıtları, yük taşıtları, vs. yer almaktadır.

Anlaşmada ayrıca, Tunus açısından taviz dışı bırakılan ürünler III sayılı listede (negatif liste) sayılmaktadır. Anılan liste, sanayi malları itibariyle, AB-Tunus Ortaklık Anlaşmasındaki negatif liste ile aynıdır. Listede; dokunmuş halı ve yer kaplamaları, el işi danteller, el örgüsü duvar halıları, yer bezleri, bulaşık bezleri ve kullanılmış giyim eşyası yer almaktadır.

Türkiye - Tunus Ortaklık Anlaşmasının yürürlüğe girişiyle birlikte, tabiî boratlar, maden cevherleri, sodyum karbonat, kauçuktan boru ve hortumlar, pamuk ve döküntüleri, naylon/polyamid/polyester iplikleri, sentetik filament demetleri ve lifler, dokunmamış mensucat, dokunmuş kadife, pelüş, tırtıl mensucat, demir-çelikten ark kaynağı, yassı hadde demir-çelik mamulleri, bakır teller, bulaşık makineleri, sıvı dielektrik transformatörleri, iş makineleri (greyder, küreyici, yol silindirleri, vs.), bazı binek otomobilleri, zirai/ormancılık traktörleri başta olmak üzere, ağırlıklı olarak ham maddeler ile Tunus'un üretmediği nihai mamuller gümrük vergisinden istisna olarak bu ülkeye ithal edilebilecektir.

Diğer taraftan, tarım, balıkçılık ve işlenmiş tarım ürünleri itibariyle, Anlaşmanın tarım, hayvancılık ve balıkçılık ürünleri ticaretine ilişkin II sayılı Protokolü ekinde yer alan pozitif listeler temelinde son derece sınırlı sayıda temel tarım ürünü için tarife kontenjanı dahilinde taviz değişiminde bulunulmuştur. Bu kapsamda, Tunus, Türkiye menşeli nohut, fasulye, kuru üzüm, kabuksuz fındık ve fındık püresi için tarife kontenjanı çerçevesinde indirilmiş gümrük vergili taviz tanırken, Türkiye'den tarife kontenjanı kapsamında Tunus menşeli hurma, sardalye, uskumru, yumuşakçalar ile Tunus'a has acı biber sosunda (harissa) gümrük vergisi istisnası, şarapta ise gümrük vergisi indirimi elde etmiştir. Bununla birlikte, II sayılı Protokol hükümleri gereğince, Taraf1ar, Anlaşmanın yürürlüğe girişinden itibaren bir yıl sonra, tarım ürünlerindeki tavizli rejimi geliştirmek üzere, Ortaklık Komitesinde istişarelerde bulunacaklardır. Böylece, diğer temel tarım ve balıkçılık ürünleri ile işlenmiş tarım ürünlerinin aşamalı olarak tercihli rejime dahil edilmesi amaçlanmıştır.

Türkiye ile Tunus arasında bir serbest ticaret alanı tesis eden Ortaklık Anlaşması, sanayi ürünlerindeki gümrük vergileri, miktar kısıtlamaları ve eş etkili vergi ve önlemlerin kaldırılması, teknik mevzuat, tarım ürünlerindeki taviz değişimi, hayvan ve bitki sağlığı önlemleri, hizmetler ve yatırımlar, genel hükümler (iç vergilendirme, yapısal uyum, damping, acil durumlar, devlet tekelleri, korunma önlemleri, ödemeler, menşe kuralları, devlet yardımları, fikri, sınai ve ticari mülkiyet hakları, kamu ihaleleri ve kurumsal hükümler) hususlarında düzenlemeler içermektedir.

Ayrıca, Anlaşmaya derç edilen "ekonomik ve teknik işbirliği" bölümü, 1992 tarihli Türkiye Tunus Ticaret, Ekonomik ve Teknik İşbirliği Anlaşması hükümlerini de içerecek tarzda kaleme alınmış olup, anılan İşbirliği Anlaşmasının feshedilmesi de kararlaştırılmıştır. Ekonomik ve teknik işbirliği kapsamında, Tarafların; iktisadi, ilmi, teknik ve ticari işbirliğini geliştirmek üzere her türlü gayreti göstermek, ayrıca, Avrupa-Akdeniz sürecine dahil ülkeler başta olmak üzere, bölge ülkeleri arasındaki işbirliğini geliştirmeyi amaçlayan faaliyetleri teşvik etmek hedefleri ortaya konmaktadır.

Taraflar arasındaki işbirliği ve teknik yardımların esas olarak; bebek endüstrilere, ticaretin serbestleşmesinden zarar gören sektörlere, kapasite artışına, müşterek teşebbüslerin desteklenmesine ve ikili girişimlere yöneltilmesi öngörülmektedir. Anlaşmada; sanayi, tarım, hizmetler, KOBİ'ler, ticaretin geliştirilmesi ve yatırımların teşviki hususları iki ülke arasındaki temel işbirliği alanları olarak hüküm altına alınmış ve söz konusu alanlarda, Türkiye'nin Tunus'a teknik yardım sağlaması öngörülmüştür.

Tercihli ticarette tatbik edilecek menşe kuralları, Anlaşmanın III sayılı Protokolü ile düzenlenmektedir. Taraflar, ikili ticarette, Pan-Avrupa-Akdeniz Menşe Kümülasyonu sistemi kapsamındaki uyumlaştırılmış menşe kurallarını tatbik etmeyi kabul etmişlerdir.

Anlaşma, Tarafların diğer üçüncü ülkeler ile tercihli ilişki kurmasına engel teşkil etmemekte olup, süresiz olarak imzalanmıştır. Ancak, Taraflardan birisinin yazılı bir bildirimde bulunması durumunda, Anlaşma, fesih bildiriminin diğer Tarafa ulaştığı tarihten sonraki yedinci ayın birinci günü sona erecektir.

Tunus ile 2003 yılında bir önceki yıla göre % 68,1 oranında artarak 319 milyon dolar olarak gerçekleşen ticaret hacmimizin kısa sürede artırılması ve ticaretin çeşitlendirilmesi hedeflenmektedir.

Dışişleri Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

           Dışişleri Komisyonu                11.2.2005

Esas No.: 1/951

Karar No.: 37

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Türkiye Cumhuriyeti ile Tunus Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Alanı Tesis Eden Ortaklık Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 3 Şubat 2005 tarihli 10 uncu toplantısında Dışişleri Bakanlığı temsilcileri ile Dış Ticaret Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı yetkililerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.

Söz konusu Tasarı ile; iki ülke arasında ekonomik işbirliğinin artırılması ve güçlendirilmesi, mal ticaretindeki kısıtlamaların kaldırılması, uygun rekabet koşullarının yaratılması, karşılıklı yatırımların teşvik edilmesi, Tarafların üçüncü ülke piyasalarındaki ticaret ve işbirliğinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Türkiye Cumhuriyeti ile Tunus Cumhuriyeti arasında bir serbest ticaret alanı tesis eden Ortaklık Anlaşması, sanayi ürünlerindeki gümrük vergileri, miktar kısıtlamaları ve eş etkili vergi ve önlemlerin kaldırılması, teknik mevzuat, tarım ürünlerindeki taviz değişimi, hayvan ve bitki sağlığı önlemleri, hizmetler, yatırımlar ve genel hükümler hususlarında düzenlemeler içermektedir.

Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerden sonra maddelerine geçilmesi kabul edilmiş ve Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir. Komisyonumuzca Tasarının 2 nci maddesinde yer alan "Bu kanunla onaylanması uygun bulunan Anlaşmanın eki cetvellerde değişiklik yapmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir" hükmü; Anayasamızın 90 ıncı ve 7 nci maddeleri gözönünde bulundurularak yasama yetkisinin devri niteliğinde görüldüğünden Komisyonumuzca reddedilmiştir. Tasarının 3 üncü maddesi 2 nci madde, 4 üncü maddesi de 3 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

Komisyonumuzca, Tunus ile giderek artmakta olan ticaret hacmimizin kısa sürede daha da artırılması ve ticaretin çeşitlendirilmesi amacıyla Tasarının, İçtüzüğün 52 nci maddesine göre öncelikle görüşülmesine karar verilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Mehmet Dülger

Eyyüp Sanay

Mustafa Dündar

 

Antalya

Ankara

Bursa

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Metin Yılmaz

Ramazan Toprak

Aziz Akgül

 

Bolu

Aksaray

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Abdülbaki Türkoğlu

Muzaffer Gülyurt

Şükrü Mustafa Elekdağ

 

Elazığ

Erzurum

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Hüseyin Kansu

Onur Öymen

Fikret Ünlü

 

İstanbul

İstanbul

Karaman

 

Üye

Üye

Üye

 

Selami Yiğit

Ufuk Özkan

Nihat Eri

 

Kars

Manisa

Mardin


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE TUNUS CUMHURİYETİ ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN

TASARISI

MADDE 1. - 25 Kasım 2004 tarihinde Tunus’ta imzalanan “Türkiye Cumhuriyeti ile Tunus Cumhuriyeti Arasında Serbest Ticaret Alanı Tesis Eden Ortaklık Anlaşması”nın onaylanması uygun bulunmuştur.

MADDE 2. - Bu Kanunla onaylanması uygun bulunan Anlaşmanın eki cetvellerde değişiklik yapmaya Bakanlar Kurulu yetkilidir.

MADDE 3. - Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

 

MADDE 4. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

 

 

Başbakan

 

 

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

 

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

 

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

 

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı V.

Adalet Bakanı

 

 

 

G. Akşit

A. Babacan

C. Çiçek

 

 

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı V.

 

 

 

M. V. Gönül

A. Aksu

A. Şener

 

 

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

 

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

 

 

Ulaştırma Bakanı V.

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

 

 

G. Akşit

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

 

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

 

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

 

 

O. Pepe

 

 

 

DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN

KABUL ETTİĞİ METİN

TÜRKİYE CUMHURİYETİ İLE TUNUS CUMHURİYETİ ARASINDA SERBEST TİCARET ALANI TESİS EDEN ORTAKLIK ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN

TASARISI

MADDE 1. - Tasarının 1 inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

 

 

 

MADDE 2. - Tasarının  3 üncü  maddesi 2 nci madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.

MADDE 3. - Tasarının  4 üncü  maddesi 3 üncü madde olarak Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.