Dönem: 22 Yasama Yılı: 3
T.B.M.M. (S.
Sayısı: 831)
Emniyet Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında
Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/971)
Not: Tasarı, Başkanlıkça
İçişleri ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 15.2.2005
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1024/692
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 14.2.2005 tarihinde kararlaştırılan “Emniyet Teşkilatı
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Polis memurlarının eğitim
seviyesini geliştirmek amacıyla Polis Okulları, 2001 yılında Polis Meslek
Yüksek Okullarına dönüştürülerek eğitim süreleri bir yıldan iki yıla
çıkartılmıştır. Bu okullardan yılda 5500-6000 öğrenci mezun olmaktadır.
Ancak; Avrupa Birliği
ülkelerinde bir polise düşen vatandaş sayısı 250 iken, ülkemizde bu sayı 302
kişidir. Mevcut polis sayısı dikkate alındığında, 250 kişiye 1 polis
düşebilmesi için 35.000 polise ihtiyaç duyulmaktadır.
Ayrıca polis sorumluluk alanına
giren bölge ve nüfus her gün artmakta ve organize suç birimlerinin giderek
kompleks bir hale gelmesi nedeniyle, bu tür suçlarla mücadele çeşitlilik
göstermektedir.
2003 yılında Emniyet
Teşkilatından emeklilik veya başka nedenlerle 3516 personel ayrılmış, 2004
yılında bu sayı 5006'ya çıkmış olup önümüzdeki yıllarda bu sayının artarak
devam etmesi beklenmektedir. Teşkilatın personel ihtiyacı artmasına rağmen,
okullardan mezun olan polis adayı sayısı, ancak, ayrılan personel sayısını
karşılayabilecek seviyede kalmıştır.
Bu nedenlerle, polis
sayısının artırılması zorunluluk arz etmektedir.
Tasarı ile, polis memuru
istihdamı açısından mevcut sistemde olduğu gibi, yeni 2 yıllık Polis Meslek
Yüksek Okulları açmak yerine, daha az masraf ile etkin, gelişen bilim ve
teknolojiye daha kolay uyum sağlayabilen 4 yıllık yüksek öğretim kurumlarından
mezun olanlara en az 6 ay polis meslek eğitimini verecek Polis Meslek Eğitim
Merkezlerinin açılması, bu birimlerde polis meslek eğitimi verilecek adayların
bir an önce Teşkilata kazandırılması ve Teşkilatın personel ihtiyacının kısa
süre içerisinde karşılanması amaçlanmıştır.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1.- Madde ile
Emniyet Teşkilatı Kanununun 13 üncü maddesine bu Kanunla yeni ihdas edilen
kadro unvanları eklenmiştir.
Madde 2.- Polis
memurlarının eğitim seviyesini yükseltmek amacıyla polis okulları, 2001 yılında
Polis Meslek Yüksek Okullarına dönüştürülerek eğitim süreleri bir yıldan iki
yıla çıkartılmıştır. Bu okullardan mezun olan polis adayı sayısı Emniyet
Teşkilatının ihtiyacına cevap verememektedir.
Bu nedenle, polis memuru
istihdamı açısından mevcut sistemde olduğu gibi, yeni 2 yıllık Polis Meslek
Yüksek Okulları açmak yerine, gelişen bilim ve teknolojiye daha kolay uyum
sağlayabilen, 4 yıllık yüksek öğretim kurumlarından mezun olanlara en az 6 ay
temel polis eğitimi verecek Polis Meslek Eğitim Merkezlerinin açılması ve
Teşkilatın personel ihtiyacının kısa sürede karşılanması amaçlanmıştır. Kanunda
yer verilen mecburi hizmet yükümlülüğü ile bu şekilde atanan polis adaylarının
6 yıl Emniyet Teşkilatına hizmet vermesi, oluşturulan personel politikalarının
uygulanarak, vatandaşa sunulan güvenlik hizmetlerinin etkin ve süratli bir
şekilde yerine getirilmesi hedeflenmektedir.
Madde 3.- Yeni kurulacak
olan Polis Meslek Eğitim Merkezlerinde ihtiyaç duyulan personelin istihdamı ve
yeni atanacak polis memuru adaylarının istihdamının sağlanabilmesi için kadro
ihdas edilmektedir.
Madde 4.- Yürürlük
maddesidir.
Madde 5.- Yürütme
maddesidir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Plan ve Bütçe
Komisyonu 4.3.2005
Esas No.: 1/971
Karar No.: 23
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca
15.2.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve
Başkanlıkça 24.2.2005 tarihinde tali
komisyon olarak İçişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale
edilen (1/971) esas numaralı "Emniyet Teşkilatı Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 1.3.2005 tarihinde
yapılan 34 üncü birleşiminde, Hükümeti temsilen İçişleri Bakanı Abdülkadir Aksu ile İçişleri Bakanlığı, Maliye
Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Devlet Personel Başkanlığı temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip,
görüşülmüştür.
Bilindiği gibi, dünyadaki gelişmelere paralel olarak ülkemizde de
suçlar ve suç türleri hızlı bir artış göstermekte, suçların ve suçluların
niteliği değişmektedir. Genel asayişi sağlamanın yanında, sınır aşan, aynı
zamanda karmaşık bir yapıya sahip olan suç türleri ve özellikle organize suçlar
ile mücadele etmekle görevli olan
polisin sorumluluk alanı da giderek genişlemektedir. Şehirlerde yaşayan nüfus
göçler nedeniyle hızla çoğalmakta, buna bağlı olarak polisin iş yükü de
artmaktadır. Buna ilaveten, değişen koşullar çerçevesinde Emniyet Teşkilatı
bünyesinde zorunlu olarak oluşturulan yeni birimler, Kurumun personel
ihtiyacını giderek artırmaktadır.
Ülkemizde, Emniyet
Teşkilatının personel ihtiyacını
karşılamaya yönelik mevcut sistem incelendiğinde, polis okullarından
mezun olan polis adayı sayısının, emeklilik veya başka sebeplerle kurumdan
ayrılan personel sayısını dahi karşılamadığı görülmektedir. Ayrıca, yapılan
istatistikler ülkemizde polis başına düşen vatandaş sayısının AB ülkelerine
göre yüksek olduğunu göstermektedir. Bu nedenle, Kurumun artan personel
ihtiyacının bir an önce giderilmesi büyük önem taşımaktadır.
Tasarı ve gerekçesi
incelendiğinde;
- 3201 sayılı Emniyet
Teşkilatı Kanununun 13 üncü maddesinde sayılan görev unvanlarından ikinci
meslek derecesine "Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürü", üçüncü meslek
derecesine "Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı"
unvanlarının eklenmesinin,
- Emniyet Teşkilatının polis memuru
ihtiyacını en kısa sürede karşılamak amacıyla, dört yıllık yüksek öğretim
kurumlarından mezun olanlara altı aylık meslek eğitimi verecek polis meslek eğitim merkezlerinin
açılmasının, polis meslek eğitim merkezlerinin açılmasına karar verecek
merciler ile eğitime alınacak adaylarda aranan niteliklere, eğitimin süresine,
eğitimin ne surette verileceğine, eğitim sırasında kurumla ilişiği kesilen
adaylara uygulanacak yaptırıma ilişkin usul ve esasların,
- Teşkilatta yetişen ve
ataması yapılan adayların altı yıl
süreyle mecburi hizmet yükümlülüğü getirilerek başka kurumlara naklen atanamamasının, bu süre zarfında
memuriyetten çekilen, çekilmiş sayılan, meslekten veya memuriyetten çıkarma
cezası alan ve asli memurluğa atanamayarak Kurumla ilişiği kesilenlere
uygulanacak yaptırımın,
- Emniyet Teşkilatının ve polis meslek eğitim
merkezinin personel ihtiyacının karşılanması amacıyla 10.000'i polis memuru
olmak üzere, 10.480 adet kadro ihdas edilmesinin,
Düzenlendiği
anlaşılmaktadır.
Tasarının geneli üzerinde
yapılan müzakerelerde ;
- Tasarı ile, hızla artan
suçlarla etkin mücadele ve genel asayişin temini için duyulan ilave
personel ihtiyacının dört yıllık fakülte mezunlarından karşılanmasına imkan
sağlanmasının, Emniyet Teşkilatında nitelikli personel istihdamı açısından olumlu
karşılandığı, Tasarının kanunlaşması halinde
Emniyet Teşkilatının personel ihtiyacını kısmen de olsa gidereceği,
- Polis memuru sayısının artırılmasının esas
itibarıyla olumlu karşılandığı, ancak, özellikle büyükşehirlerimizde yaygınlaşan ve genel asayişi tehdit eden
suçların sosyal ve ekonomik boyutlarının ihmal edilmemesi gerektiği, suçlarla
yalnızca personel istihdamını artırmakla mücadele etmenin mümkün olmadığı,
işsizlik ve benzeri sorunların da ortadan kaldırılmasına yönelik politikaların
geliştirilmesi gerektiği,
- Personel ihtiyacının
mevcut polis okullarındaki öğrenci sayısının artırılması suretiyle de
karşılanabileceği, ayrıca, Teşkilatın mevcut kadrolarının önemli bir kısmının
asli görevi dışında çalıştırıldığı, bu
personelin asli görevlerine döndürülmesinin personel ihtiyacının giderilmesine
katkıda bulunacağı,
- Halihazırdaki
üniversite mezunlarının yüksek öğrenimlerine polis olmak amacı ile
başlamadıkları, bunların işsizlik nedeniyle polislik mesleğini tercih
edecekleri, dolayısıyla polislik mesleğine uyum sağlamakta zorluk çekecekleri;
öte yandan Emniyet Teşkilatında farklı eğitim kurumları ve branşlardan yetişen
personel istihdam etmenin Teşkilatta birtakım olumsuz sonuçlar doğurabileceği,
bu nedenle adayların uyumuna yönelik eğitimin de ihmal edilmemesi gerektiği, Tasarıda öngörülen altı aylık
eğitim süresinin yeterli olmadığı, bu sürenin arttırılmasının yararlı olacağı,
- Ülkemiz koşulları göz önüne alındığında,
Tasarıyla öngörülen 25 ve 27 yaş sınırının gerçekçi olmadığı,
- Tasarıda öngörülen ve altı yıl boyunca görev yapma şartına
uyulmaması durumunda uygulanacak
yaptırımın gereğinden ağır olduğu, hakkaniyete uygunluk bakımından öngörülen
tazminat miktarının makul seviyeye indirilmesi
gerektiği,
- Polis meslek eğitim
merkezine alınacak adayları belirleyecek sınavın hangi yöntemle yapılacağının
açıklığa kavuşturulmasının zorunlu olduğu; Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS)
sonuçları dikkate alınmaksızın ayrı bir sınav yapılmasının yerinde olmadığı,
KPSS sınav sonuçları esas alınarak belirlenecek adayların Kurum tarafından ayrı
bir sınava tabi tutulabileceği,
Şeklindeki
görüş ve değerlendirmeleri müteakip, Hükümet adına yapılan tamamlayıcı açıklamalarda;
- Emniyet Teşkilatının
personel ihtiyacını karşılayan okullardan mezun olan adayların emeklilik ve
başka sebeplerle ayrılan personel sayısını dahi karşılamadığı; bunun yanı sıra,
suçların hem oran hem de çeşit olarak artması nedeniyle oluşturulan yeni
birimlerin personel ihtiyacını ayrıca arttırdığı,
- Hızlı nüfus artışı ve
artan suçluluk oranları karşısında polis sayısının yetersiz kaldığı ve
Teşkilatın polis ihtiyacının bir an evvel karşılanması gerektiği, Tasarının bu
sebeple ihtiyaç duyulan nitelikli
personelin Teşkilata kazandırılmasına yönelik olduğu,
- Personel temininde
polis meslek yüksek okulları temel
kaynak olmakla birlikte bu okullardan mezun olan adayların artan ihtiyacı
karşılamadığı, Tasarının bu nedenle dört yıllık üniversite mezunlarından polis
memuru olarak faydalanılması amacıyla hazırlandığı,
- Kurumun niteliği gereği
genç, dinamik personele ihtiyaç duyduğu; emniyet mensuplarının emeklilik yaş
sınırının normal emeklilik yaş sınırının altında olması nedeniyle, yetişmiş
personelden, diğer kamu kuruluşlarına nazaran daha az süreyle yararlanıldığı,
yaş sınırının yukarı çekilmesinin bu süreyi daha da azaltacağı, bu nedenle
Tasarı ile getirilen yaşla ilgili düzenlemenin yerinde olduğu,
- Pek çok ülkede eğitim
süresinin kısa tutulduğu, sürekli hizmet içi eğitimle bu durumun telafi
edildiği, ülkemizde de polis memurlarının hizmet içi eğitim ve branş eğitimine
tabi tutulduğu, bu uygulamanın yeni alınacak personel için de sürdürüleceği,
- Teşkilata bu şekilde temin edilecek
personelin uyum problemi yaşamasının beklenmediği, zira bunların Kurum içinde,
öğrenim gördükleri alanlara göre de çalıştırılabilecekleri, esasen, eğitim
merkezine alınacak adayların ağırlıklı olarak sosyal bilimler mezunları
arasından tercih edileceği,
- Uygulamaya yönelik diğer
hususlardaki tereddütlerin düzenlenecek yönetmelikle giderile-ceği,
İfade edilmiştir.
Tasarının geneli üzerinde yapılan müzakerelerden sonra
tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine
geçilmiştir.
Tasarının ;
- Çerçeve 1 inci maddesi; madde çerçevesinde geçen "ikinci meslek
derecesine" ve "üçüncü meslek derecesine " ibarelerinin, kanun
tekniğine uygunluk bakımından "2 nci meslek derecesine" ve "3
üncü meslek derecesine" şeklinde redaksiyona tabi tutulması suretiyle ,
- Çerçeve 2 nci maddesi ;
- 3201 sayılı Kanuna eklenen Ek 24 üncü maddenin ikinci
fıkrasındaki "25" ve "27" yaş sınırının, ülkemiz
öğrenim şartları ve kamu yönetimindeki genel işe giriş sistemi dikkate
alınarak, mesleğe giriş yaşının artırılması amacıyla, "27" ve
"29" olarak değiştirilmesi, beşinci fıkrasında yer alan "iki
katı" ibaresinin hakkaniyete uygunluk sağlanması bakımından fıkra
metninden çıkarılması suretiyle,
- Çerçeve 3 üncü madde ile düzenlenen geçici 21 inci maddenin kalıcı
bir düzenleme içermesi nedeniyle, kanun tekniğine uygunluğun sağlanması
bakımından ek 25 inci madde olarak 2
nci maddeye taşınması, madde çerçevesinin buna göre yeniden düzenlenmesi, madde
metninde geçen "cetvelde" ibaresinin "listede" olarak
düzeltilmesi ve maddeye ekli ihdas edilen kadrolara ilişkin listenin başlığının
"(1) SAYILI LİSTE" olarak, polis memuru kadrosunun (9) olan
derecesinin (8) olarak, "Öğretmen" kadro unvanının da "Emniyet
Müdürü (Öğretmen)" olarak değiştirilmesi suretiyle,
- Emniyet Genel
Müdürlüğüne ihdası öngörülen kadrolardan, 2005 yılında kullanılması düşünülen
(2000) kadronun, 2005 Mali Yılı Bütçe Kanununda yer alan kadro sınırlamasına
tabi olmaksızın kullanılabilmesine ilişkin olarak 3201 sayılı Kanuna yeni
geçici 21 inci maddenin eklenmesini düzenleyen hükmün çerçeve 3 üncü madde olarak metne eklenmesi suretiyle,
- Yürürlük ve yürütmeye
ilişkin 4 üncü ve 5 inci maddeleri ise aynen,
Kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Sait Açba |
M. Altan
Karapaşaoğlu |
Sabahattin
Yıldız |
|
|
Afyonkarahisar |
Bursa |
Muş |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Sekmen |
Halil
Aydoğan |
Mehmet
Melik Özmen |
|
|
İstanbul |
Afyonkarahisar |
Ağrı |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet
Zekai Özcan |
Osman Kaptan |
M. Mesut
Özakcan |
|
|
Ankara |
Antalya |
Aydın |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ali Osman
Sali |
Ahmet
İnal |
Osman
Nuri Filiz |
|
|
Balıkesir |
Batman |
Denizli |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Alaattin
Büyükkaya |
A. Kemal
Kumkumoğlu |
Birgen
Keleş |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Bülent Baratalı |
Fazıl
Karaman |
Y.
Selahattin Beyribey |
|
|
İzmir |
İzmir |
Kars |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Taner
Yıldız |
Muzaffer
Baştopçu |
Hasan
Fehmi Kinay |
|
|
Kayseri |
Kocaeli |
Kütahya |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Muharrem
Doğan |
Mustafa Özyürek |
Gürol
Ergin |
|
|
Mardin |
Mersin |
Muğla |
|
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
O. Seyfi
Terzibaşıoğlu |
Osman
Seyfi |
Cemal
Uysal |
|
|
Muğla |
Nevşehir |
Ordu |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Kazım Türkmen |
M. Ergun
Dağcıoğlu |
Faruk
Nafiz Özak |
|
|
Ordu |
Tokat |
Trabzon |
|
|
(İmzada bulunamadı) |
|
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
M. Akif
Hamzaçebi |
|
|
|
|
Trabzon |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
EMNİYET
TEŞKİLATI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
TASARISI
MADDE 1.- 4.6.1937 tarihli ve 3201 sayılı
Emniyet Teşkilatı Kanununun 13 üncü maddesinde sayılan görev unvanlarından
ikinci meslek derecesine “Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürü”, üçüncü meslek
derecesine “Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı” unvanları
eklenmiştir.
MADDE 2.- 3201 sayılı Kanuna aşağıdaki
madde eklenmiştir.
“EK MADDE 24.- Emniyet Teşkilatının polis
memuru ihtiyacını karşılamak üzere, Maliye Bakanlığı ile Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı ve Devlet Personel Başkanlığının görüşü alınmak
suretiyle İçişleri Bakanlığının teklifi ve Bakanlar Kurulu kararı ile Polis
Meslek Eğitim Merkezleri açılabilir.
En az 4 yıllık yüksek öğretim kurumlarından
veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından
mezun olup, sınav tarihi itibarıyla 25 yaşından gün almayan erkek ve bayanlar
ile askerliğini yapmış 27 yaşından gün almamış erkek adaylar arasında yapılacak
seçme sınavında başarılı olanlar, 6 aydan az olmamak üzere polis meslek
eğitimine alınırlar.
Polis Meslek Eğitim Merkezlerinde
eğitim-öğretim, parasız yatılı ve üniformalı olup, öğrencilerin iaşe, ibate ve
sağlık giderleri ile diğer istihkakları Devletçe karşılanır. Ayrıca,
öğrencilere Polis Meslek Yüksek Okulu öğrencilerine ödenen miktar kadar harçlık
ödenir.
Polis Meslek Eğitim Merkezlerindeki
eğitim-öğretim süresi içerisinde; giriş şartlarını taşımadıkları sonradan
anlaşılanlar, eğitim ve öğretimini başarı ile tamamlayamayanlar, sağlık ve
disiplin yönünden polis olamayacağına yetkili kurullarca karar verilenlerin
Polis Meslek Eğitim Merkezleri ile ilişikleri kesilir. Sağlık ve ölüm sebepleri
dışındaki nedenlerle ilişiği kesilenlerden, ödenen harçlık ve yapılan masraflar
kanuni faizi ile birlikte tahsil edilir.
Polis Meslek Eğitim Merkezlerinde
eğitimlerini başarı ile tamamlayanlar, Emniyet Genel Müdürlüğü kadrolarına aday
polis memuru olarak atanırlar. Bu şekilde atananlar, atanma tarihinden itibaren
6 yıl süreyle başka kurumlara nakil yoluyla atanamazlar. Bu süre zarfında
memuriyetten çekilen, çekilmiş sayılan, meslekten veya memuriyetten çıkarma
cezası alan ve asli memurluğa atanamayarak ilişiği kesilenler, mecburi hizmet
sürelerinin kalan her yılı için, kendilerine yapılmış olan öğretim
masraflarının iki katını tazminat olarak ödemek zorundadırlar.
Polis Meslek Eğitim Merkezlerinin kuruluş,
çalışma, bu Merkezlerde eğitime alınacak öğrencilerde aranacak şartlar, mezun
oldukları okulların nitelikleri, yapılacak sınavlar, disiplin ve
eğitim-öğretimle ilgili konular, öğrenciliğin sona ermesi, tazminat ve
yükümlülük esasları ile giyecekleri kıyafetler ve diğer hususlar İçişleri
Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 3.- 3201 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 21.- Polis Meslek Eğitim
Merkezleri için ekli (1) sayılı cetvelde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Emniyet Genel
Müdürlüğüne ait bölümüne eklenmiştir.”
MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
EMNİYET
TEŞKİLATI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA
KANUN
TASARISI
MADDE 1.- 4.6.1937 tarihli ve 3201 sayılı
Emniyet Teşkilatı Kanununun 13 üncü maddesinde sayılan görev unvanlarından 2
nci meslek derecesine "Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürü", 3 üncü
meslek derecesine "Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı"
ibareleri eklenmiştir.
MADDE 2.- 3201 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
maddeler eklenmiştir.
EK MADDE 24.- Emniyet Teşkilatının polis
memuru ihtiyacını karşılamak üzere, Maliye Bakanlığı ile Devlet Planlama
Teşkilatı Müsteşarlığı ve Devlet Personel Başkanlığının görüşü alınmak suretiyle
İçişleri Bakanlığının teklifi ve Bakanlar Kurulu kararı ile polis meslek eğitim
merkezleri açılabilir.
En az 4 yıllık yüksek öğretim
kurumlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğretim
kurumlarından mezun olup, sınav tarihi itibarıyla 27 yaşından gün almayan erkek
ve bayanlar ile askerliğini yapmış 29 yaşından gün almamış erkek adaylar
arasında yapılacak seçme sınavında başarılı olanlar, 6 aydan az olmamak üzere
polis meslek eğitimine alınırlar.
Polis meslek eğitim merkezlerinde
eğitim-öğretim, parasız yatılı ve üniformalı olup, öğrencilerin iaşe, ibate ve
sağlık giderleri ile diğer istihkakları Devletçe karşılanır. Ayrıca,
öğrencilere polis meslek yüksek okulu öğrencilerine ödenen miktar kadar harçlık ödenir.
Polis meslek eğitim merkezlerindeki
eğitim-öğretim süresi içerisinde; giriş şartlarını taşımadıkları sonradan
anlaşılanlar, eğitim ve öğretimini başarı ile tamamlayamayanlar, sağlık ve
disiplin yönünden polis olamayacağına yetkili kurullarca karar verilenlerin polis
meslek eğitim merkezleri ile ilişikleri kesilir. Sağlık veya ölüm dışındaki
nedenlerle ilişiği kesilenlerden, ödenen harçlık ve yapılan masraflar kanuni
faizi ile birlikte tahsil edilir.
Polis meslek eğitim merkezlerinde
eğitimlerini başarı ile tamamlayanlar, Emniyet Genel Müdürlüğü kadrolarına aday
polis memuru olarak atanırlar. Bu şekilde atananlar, atanma tarihinden itibaren
altı yıl süreyle başka kurumlara nakil yoluyla atanamazlar. Bu süre zarfında
memuriyetten çekilen, çekilmiş sayılan, meslekten veya memuriyetten çıkarma
cezası alan ve asli memurluğa atanamayarak ilişiği kesilenler, mecburi hizmet
sürelerinin kalan her yılı için, kendilerine yapılmış olan öğretim masraflarını
tazminat olarak ödemek zorundadırlar.
Polis meslek eğitim merkezlerinin kuruluş
ve çalışma usul ve esasları; bu merkezlerde eğitime alınacak öğrencilerde
aranacak şartlar, mezun oldukları okulların nitelikleri, yapılacak sınavlar,
disiplin ve eğitim-öğretimle ilgili konular, öğrenciliğin sona ermesi, tazminat
ve yükümlülük esasları ile giyecekleri kıyafetler ve diğer hususlar
İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
EK MADDE 25.- Polis meslek eğitim merkezleri için ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Emniyet Genel Müdürlüğüne ait bölümüne eklenmiştir.
MADDE 3.- 3201 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 21.- Bu Kanun uyarınca polis
meslek eğitim merkezlerinde eğitimlerini başarı ile tamamlayanların Emniyet
Genel Müdürlüğü kadrolarına aday polis memuru olarak atanmaları, 2005 yılı için
geçerli olmak ve toplam (2.000) adedi geçmemek üzere, 5277 sayılı 2005 Mali
Yılı Bütçe Kanununun 25 inci maddesinin (a) fıkrasındaki (48.000) adet
sınırlamasına tabi olmaksızın gerçekleştirilebilir.
MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
|
|
Recep
Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A.
Şahin |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
|
|
B. Atalay |
A.
Babacan |
M. Aydın |
|
|
Devlet Bakanı |
Devlet Bakanı |
Adalet Bakanı |
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
Millî Savunma Bakanı V. |
İçişleri Bakanı |
Maliye Bakanı |
|
|
O. Pepe |
A. Aksu |
K.
Unakıtan |
|
|
Millî Eğitim Bakanı |
Bayındırlık ve İskân Bakanı |
Sağlık Bakanı |
|
|
H. Çelik |
Z.
Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
Ulaştırma Bakanı |
Tarım ve Köyişleri Bakanı |
Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
B.
Yıldırım |
S. Güçlü |
M.
Başesgioğlu |
|
|
Sanayi ve Ticaret Bakanı |
En. ve Tab. Kay. Bakanı |
Kültür ve Turizm Bakanı |
|
|
A. Coşkun |
M. H.
Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
Çevre ve Orman Bakanı |
|
|
|
|
O. Pepe |
|
HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ
METNE EKLİ CETVEL
(1) SAYILI CETVEL
KURUMU : EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TEŞKİLATI : TAŞRA
İHDASI UYGUN GÖRÜLEN
KADROLARIN
|
SINIFI E.H.S. |
UNVANI POLİS MESLEK EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜRÜ |
DERECESİ 1 |
SERBEST KADRO ADEDİ 10 |
TUTULAN KADRO ADEDİ - |
TOPLAM 10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
E.H.S. |
POLİS MESLEK EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜR YRD. |
1 |
20 |
- |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
E.H.S. |
ŞUBE MÜDÜRÜ |
1 |
50 |
- |
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
E.H.S. |
ÖĞRETMEN |
1 |
100 |
- |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
E.H.S. |
POLİS MEMURU |
9 |
10.000 |
- |
10.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Y.H.S. |
TEKNİSYEN YARDIMCISI |
13 |
300 |
- |
300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T O
P L A M |
|
10.480 |
|
10.480 |
PLAN VE BÜTÇE
KOMİSYONUNCA KABUL EDİLEN METNE EKLİ LİSTE
(1) SAYILI LİSTE
KURUMU : EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
TEŞKİLATI : TAŞRA
İHDAS EDİLEN KADROLARIN
|
SINIFI E.H.S. |
UNVANI POLİS MESLEK EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜRÜ |
DERECESİ 1 |
SERBEST KADRO ADEDİ 10 |
TUTULAN KADRO ADEDİ - |
TOPLAM 10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
E.H.S. |
POLİS MESLEK EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜR YRD. |
1 |
20 |
- |
20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
E.H.S. |
ŞUBE MÜDÜRÜ |
1 |
50 |
- |
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
E.H.S. |
EMNİYET MÜDÜRÜ (ÖĞRETMEN) |
1 |
100 |
- |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
E.H.S. |
POLİS MEMURU |
8 |
10.000 |
- |
10.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Y.H.S. |
TEKNİSYEN YARDIMCISI |
13 |
300 |
- |
300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T O
P L A M |
|
10.480 |
|
10.480 |