Dönem: 22                                           Yasama Yılı: 3

 

T.B.M.M.           (S. Sayısı: 831)

 

Emniyet Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı ile Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/971)

                           

Not: Tasarı, Başkanlıkça İçişleri ile Plan ve Bütçe komisyonlarına havale edilmiştir.

 

                         T.C.

            Başbakanlık                15.2.2005

Kanunlar ve Kararlar

    Genel Müdürlüğü

                        Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-1024/692

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

İçişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulunca 14.2.2005 tarihinde kararlaştırılan “Emniyet Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.

Gereğini arz ederim.

                        Recep Tayyip Erdoğan

                                       Başbakan

GENEL GEREKÇE

Polis memurlarının eğitim seviyesini geliştirmek amacıyla Polis Okulları, 2001 yılında Polis Meslek Yüksek Okullarına dönüştürülerek eğitim süreleri bir yıldan iki yıla çıkartılmıştır. Bu okullardan yılda 5500-6000 öğrenci mezun olmaktadır.

Ancak; Avrupa Birliği ülkelerinde bir polise düşen vatandaş sayısı 250 iken, ülkemizde bu sayı 302 kişidir. Mevcut polis sayısı dikkate alındığında, 250 kişiye 1 polis düşebilmesi için 35.000 polise ihtiyaç duyulmaktadır.

Ayrıca polis sorumluluk alanına giren bölge ve nüfus her gün artmakta ve organize suç birimlerinin giderek kompleks bir hale gelmesi nedeniyle, bu tür suçlarla mücadele çeşitlilik göstermektedir.

2003 yılında Emniyet Teşkilatından emeklilik veya başka nedenlerle 3516 personel ayrılmış, 2004 yılında bu sayı 5006'ya çıkmış olup önümüzdeki yıllarda bu sayının artarak devam etmesi beklenmektedir. Teşkilatın personel ihtiyacı artmasına rağmen, okullardan mezun olan polis adayı sayısı, ancak, ayrılan personel sayısını karşılayabilecek seviyede kalmıştır.

Bu nedenlerle, polis sayısının artırılması zorunluluk arz etmektedir.

Tasarı ile, polis memuru istihdamı açısından mevcut sistemde olduğu gibi, yeni 2 yıllık Polis Meslek Yüksek Okulları açmak yerine, daha az masraf ile etkin, gelişen bilim ve teknolojiye daha kolay uyum sağlayabilen 4 yıllık yüksek öğretim kurumlarından mezun olanlara en az 6 ay polis meslek eğitimini verecek Polis Meslek Eğitim Merkezlerinin açılması, bu birimlerde polis meslek eğitimi verilecek adayların bir an önce Teşkilata kazandırılması ve Teşkilatın personel ihtiyacının kısa süre içerisinde karşılanması amaçlanmıştır.

MADDE GEREKÇELERİ

Madde 1.- Madde ile Emniyet Teşkilatı Kanununun 13 üncü maddesine bu Kanunla yeni ihdas edilen kadro unvanları eklenmiştir.

Madde 2.- Polis memurlarının eğitim seviyesini yükseltmek amacıyla polis okulları, 2001 yılında Polis Meslek Yüksek Okullarına dönüştürülerek eğitim süreleri bir yıldan iki yıla çıkartılmıştır. Bu okullardan mezun olan polis adayı sayısı Emniyet Teşkilatının ihtiyacına cevap verememektedir.

Bu nedenle, polis memuru istihdamı açısından mevcut sistemde olduğu gibi, yeni 2 yıllık Polis Meslek Yüksek Okulları açmak yerine, gelişen bilim ve teknolojiye daha kolay uyum sağlayabilen, 4 yıllık yüksek öğretim kurumlarından mezun olanlara en az 6 ay temel polis eğitimi verecek Polis Meslek Eğitim Merkezlerinin açılması ve Teşkilatın personel ihtiyacının kısa sürede karşılanması amaçlanmıştır. Kanunda yer verilen mecburi hizmet yükümlülüğü ile bu şekilde atanan polis adaylarının 6 yıl Emniyet Teşkilatına hizmet vermesi, oluşturulan personel politikalarının uygulanarak, vatandaşa sunulan güvenlik hizmetlerinin etkin ve süratli bir şekilde yerine getirilmesi hedeflenmektedir.

Madde 3.- Yeni kurulacak olan Polis Meslek Eğitim Merkezlerinde ihtiyaç duyulan personelin istihdamı ve yeni atanacak polis memuru adaylarının istihdamının sağlanabilmesi için kadro ihdas edilmektedir.

Madde 4.- Yürürlük maddesidir.

Madde 5.- Yürütme maddesidir.

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

Türkiye Büyük Millet Meclisi

Plan ve Bütçe Komisyonu 4.3.2005

Esas No.: 1/971

Karar No.: 23

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

              İçişleri Bakanlığınca hazırlanarak, Bakanlar Kurulunca 15.2.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 24.2.2005 tarihinde  tali komisyon olarak İçişleri Komisyonuna, esas komisyon olarak Komisyonumuza havale edilen (1/971) esas numaralı "Emniyet Teşkilatı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı", Komisyonumuzun 1.3.2005 tarihinde yapılan 34 üncü birleşiminde, Hükümeti temsilen  İçişleri Bakanı Abdülkadir Aksu ile İçişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı  ve Devlet Personel Başkanlığı  temsilcilerinin de katılımlarıyla incelenip, görüşülmüştür.

Bilindiği gibi, dünyadaki gelişmelere paralel olarak ülkemizde de suçlar ve suç türleri hızlı bir artış göstermekte, suçların ve suçluların niteliği değişmektedir. Genel asayişi sağlamanın yanında, sınır aşan, aynı zamanda karmaşık bir yapıya sahip olan suç türleri ve özellikle organize suçlar ile  mücadele etmekle görevli olan polisin sorumluluk alanı da giderek genişlemektedir. Şehirlerde yaşayan nüfus göçler nedeniyle hızla çoğalmakta, buna bağlı olarak polisin iş yükü de artmaktadır. Buna ilaveten, değişen koşullar çerçevesinde Emniyet Teşkilatı bünyesinde zorunlu olarak oluşturulan yeni birimler, Kurumun personel ihtiyacını giderek artırmaktadır.

Ülkemizde, Emniyet Teşkilatının personel ihtiyacını  karşılamaya yönelik mevcut sistem incelendiğinde, polis okullarından mezun olan polis adayı sayısının, emeklilik veya başka sebeplerle kurumdan ayrılan personel sayısını dahi karşılamadığı görülmektedir. Ayrıca, yapılan istatistikler ülkemizde polis başına düşen vatandaş sayısının AB ülkelerine göre yüksek olduğunu göstermektedir. Bu nedenle, Kurumun artan personel ihtiyacının bir an önce giderilmesi büyük önem taşımaktadır.

Tasarı ve gerekçesi incelendiğinde;

- 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanununun 13 üncü maddesinde sayılan görev unvanlarından ikinci meslek derecesine "Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürü", üçüncü meslek derecesine "Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı" unvanlarının eklenmesinin,

 - Emniyet Teşkilatının polis memuru ihtiyacını en kısa sürede karşılamak amacıyla, dört yıllık yüksek öğretim kurumlarından mezun olanlara altı aylık meslek eğitimi verecek  polis meslek eğitim merkezlerinin açılmasının, polis meslek eğitim merkezlerinin açılmasına karar verecek merciler ile eğitime alınacak adaylarda aranan niteliklere, eğitimin süresine, eğitimin ne surette verileceğine, eğitim sırasında kurumla ilişiği kesilen adaylara uygulanacak yaptırıma ilişkin usul ve esasların,

- Teşkilatta yetişen ve ataması yapılan adayların  altı yıl süreyle mecburi hizmet yükümlülüğü getirilerek başka kurumlara  naklen atanamamasının, bu süre zarfında memuriyetten çekilen, çekilmiş sayılan, meslekten veya memuriyetten çıkarma cezası alan ve asli memurluğa atanamayarak Kurumla ilişiği kesilenlere uygulanacak yaptırımın,

 - Emniyet Teşkilatının ve polis meslek eğitim merkezinin personel ihtiyacının karşılanması amacıyla 10.000'i polis memuru olmak üzere, 10.480 adet kadro ihdas edilmesinin,

Düzenlendiği anlaşılmaktadır.

Tasarının geneli üzerinde yapılan müzakerelerde ;

- Tasarı ile, hızla artan suçlarla  etkin mücadele  ve genel asayişin temini için duyulan ilave personel ihtiyacının dört yıllık fakülte mezunlarından karşılanmasına imkan sağlanmasının, Emniyet Teşkilatında nitelikli personel istihdamı açısından olumlu karşılandığı, Tasarının kanunlaşması halinde  Emniyet Teşkilatının personel ihtiyacını kısmen de olsa gidereceği,

 - Polis memuru sayısının artırılmasının esas itibarıyla olumlu karşılandığı, ancak, özellikle büyükşehirlerimizde  yaygınlaşan ve genel asayişi tehdit eden suçların sosyal ve ekonomik boyutlarının ihmal edilmemesi gerektiği, suçlarla yalnızca personel istihdamını artırmakla mücadele etmenin mümkün olmadığı, işsizlik ve benzeri sorunların da ortadan kaldırılmasına yönelik politikaların geliştirilmesi gerektiği,

- Personel ihtiyacının mevcut polis okullarındaki öğrenci sayısının artırılması suretiyle de karşılanabileceği, ayrıca, Teşkilatın mevcut kadrolarının önemli bir kısmının asli görevi dışında çalıştırıldığı,  bu personelin asli görevlerine döndürülmesinin personel ihtiyacının giderilmesine katkıda bulunacağı,

- Halihazırdaki üniversite mezunlarının yüksek öğrenimlerine polis olmak amacı ile başlamadıkları, bunların işsizlik nedeniyle polislik mesleğini tercih edecekleri, dolayısıyla polislik mesleğine uyum sağlamakta zorluk çekecekleri; öte yandan Emniyet Teşkilatında farklı eğitim kurumları ve branşlardan yetişen personel istihdam etmenin Teşkilatta birtakım olumsuz sonuçlar doğurabileceği, bu nedenle adayların uyumuna yönelik eğitimin de ihmal edilmemesi  gerektiği, Tasarıda öngörülen altı aylık eğitim süresinin yeterli olmadığı, bu sürenin arttırılmasının yararlı olacağı,

 - Ülkemiz koşulları göz önüne alındığında, Tasarıyla  öngörülen 25 ve 27  yaş sınırının gerçekçi olmadığı,         

- Tasarıda öngörülen ve altı yıl boyunca görev yapma şartına uyulmaması durumunda  uygulanacak yaptırımın gereğinden ağır olduğu, hakkaniyete uygunluk bakımından öngörülen tazminat miktarının makul seviyeye indirilmesi  gerektiği,

- Polis meslek eğitim merkezine alınacak adayları belirleyecek sınavın hangi yöntemle yapılacağının açıklığa kavuşturulmasının zorunlu olduğu; Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) sonuçları dikkate alınmaksızın ayrı bir sınav yapılmasının yerinde olmadığı, KPSS sınav sonuçları esas alınarak belirlenecek adayların Kurum tarafından ayrı bir sınava tabi tutulabileceği,

        Şeklindeki görüş ve değerlendirmeleri müteakip, Hükümet adına yapılan  tamamlayıcı açıklamalarda;

- Emniyet Teşkilatının personel ihtiyacını karşılayan okullardan mezun olan adayların emeklilik ve başka sebeplerle ayrılan personel sayısını dahi karşılamadığı; bunun yanı sıra, suçların hem oran hem de çeşit olarak artması nedeniyle oluşturulan yeni birimlerin personel ihtiyacını ayrıca arttırdığı, 

- Hızlı nüfus artışı ve artan suçluluk oranları karşısında polis sayısının yetersiz kaldığı ve Teşkilatın polis ihtiyacının bir an evvel karşılanması gerektiği, Tasarının bu sebeple   ihtiyaç duyulan nitelikli personelin Teşkilata kazandırılmasına yönelik olduğu,

- Personel temininde polis meslek yüksek okulları  temel kaynak olmakla birlikte bu okullardan mezun olan adayların artan ihtiyacı karşılamadığı, Tasarının bu nedenle dört yıllık üniversite mezunlarından polis memuru olarak faydalanılması amacıyla hazırlandığı,

- Kurumun niteliği gereği genç, dinamik personele ihtiyaç duyduğu; emniyet mensuplarının emeklilik yaş sınırının normal emeklilik yaş sınırının altında olması nedeniyle, yetişmiş personelden, diğer kamu kuruluşlarına nazaran daha az süreyle yararlanıldığı, yaş sınırının yukarı çekilmesinin bu süreyi daha da azaltacağı, bu nedenle Tasarı ile getirilen yaşla ilgili düzenlemenin yerinde olduğu,

- Pek çok ülkede eğitim süresinin kısa tutulduğu, sürekli hizmet içi eğitimle bu durumun telafi edildiği, ülkemizde de polis memurlarının hizmet içi eğitim ve branş eğitimine tabi tutulduğu, bu uygulamanın yeni alınacak personel için de sürdürüleceği,

      - Teşkilata bu şekilde temin edilecek personelin uyum problemi yaşamasının beklenmediği, zira bunların Kurum içinde, öğrenim gördükleri alanlara göre de çalıştırılabilecekleri, esasen, eğitim merkezine alınacak adayların ağırlıklı olarak sosyal bilimler mezunları arasından tercih edileceği,

-  Uygulamaya yönelik  diğer hususlardaki tereddütlerin düzenlenecek yönetmelikle giderile-ceği,

İfade edilmiştir.

         Tasarının geneli üzerinde yapılan müzakerelerden sonra tasarı ve gerekçesi Komisyonumuzca da benimsenerek maddelerin görüşülmesine geçilmiştir.

Tasarının ;

- Çerçeve 1 inci maddesi; madde çerçevesinde geçen "ikinci meslek derecesine" ve "üçüncü meslek derecesine " ibarelerinin, kanun tekniğine uygunluk bakımından "2 nci meslek derecesine" ve "3 üncü meslek derecesine" şeklinde redaksiyona tabi tutulması suretiyle ,

- Çerçeve 2 nci maddesi ;

- 3201 sayılı Kanuna eklenen Ek 24 üncü maddenin ikinci fıkrasındaki  "25" ve  "27" yaş sınırının, ülkemiz öğrenim şartları ve kamu yönetimindeki genel işe giriş sistemi dikkate alınarak, mesleğe giriş yaşının artırılması amacıyla, "27" ve "29" olarak değiştirilmesi, beşinci fıkrasında yer alan "iki katı" ibaresinin hakkaniyete uygunluk sağlanması bakımından fıkra metninden çıkarılması suretiyle,

- Çerçeve 3 üncü madde ile düzenlenen geçici 21 inci maddenin kalıcı bir düzenleme içermesi nedeniyle, kanun tekniğine uygunluğun sağlanması bakımından  ek 25 inci madde olarak 2 nci maddeye taşınması, madde çerçevesinin buna göre yeniden düzenlenmesi, madde metninde geçen "cetvelde" ibaresinin "listede" olarak düzeltilmesi ve maddeye ekli ihdas edilen kadrolara ilişkin listenin başlığının "(1) SAYILI LİSTE" olarak, polis memuru kadrosunun (9) olan derecesinin (8) olarak, "Öğretmen" kadro unvanının da "Emniyet Müdürü (Öğretmen)" olarak değiştirilmesi suretiyle,

- Emniyet Genel Müdürlüğüne ihdası öngörülen kadrolardan, 2005 yılında kullanılması düşünülen (2000) kadronun, 2005 Mali Yılı Bütçe Kanununda yer alan kadro sınırlamasına tabi olmaksızın kullanılabilmesine ilişkin olarak 3201 sayılı Kanuna yeni geçici 21 inci maddenin eklenmesini düzenleyen hükmün  çerçeve 3 üncü madde olarak metne eklenmesi suretiyle,

- Yürürlük ve yürütmeye ilişkin 4 üncü ve 5 inci maddeleri ise aynen,

Kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

 

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyonkarahisar

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Halil Aydoğan

Mehmet Melik Özmen

 

İstanbul

Afyonkarahisar

Ağrı

 

Üye

Üye

Üye

 

Mehmet Zekai Özcan

Osman Kaptan

M. Mesut Özakcan

 

Ankara

Antalya

Aydın

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ali Osman Sali

Ahmet İnal

Osman Nuri Filiz

 

Balıkesir

Batman

Denizli

 

Üye

Üye

Üye

 

Alaattin Büyükkaya

A. Kemal Kumkumoğlu

Birgen Keleş

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

Üye

Üye

Üye

 

Bülent Baratalı

Fazıl Karaman

Y. Selahattin Beyribey

 

İzmir

İzmir

Kars

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Taner Yıldız

Muzaffer Baştopçu

Hasan Fehmi Kinay

 

Kayseri

Kocaeli

Kütahya

 

Üye

Üye

Üye

 

Muharrem Doğan

Mustafa Özyürek

Gürol Ergin

 

Mardin

Mersin

Muğla

 

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

Osman Seyfi

Cemal Uysal

 

Muğla

Nevşehir

Ordu

 

Üye

Üye

Üye

 

Kazım Türkmen

M. Ergun Dağcıoğlu

Faruk Nafiz Özak

 

Ordu

Tokat

Trabzon

 

(İmzada bulunamadı)

 

 

 

 

Üye

 

 

 

M. Akif Hamzaçebi

 

 

 

Trabzon

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

EMNİYET TEŞKİLATI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA

KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 4.6.1937 tarihli ve 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanununun 13 üncü maddesinde sayılan görev unvanlarından ikinci meslek derecesine “Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürü”, üçüncü meslek derecesine “Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı” unvanları eklenmiştir.

MADDE 2.- 3201 sayılı Kanuna aşağıdaki madde eklenmiştir.

“EK MADDE 24.- Emniyet Teşkilatının polis memuru ihtiyacını karşılamak üzere, Maliye Bakanlığı ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Devlet Personel Başkanlığının görüşü alınmak suretiyle İçişleri Bakanlığının teklifi ve Bakanlar Kurulu kararı ile Polis Meslek Eğitim Merkezleri açılabilir.

En az 4 yıllık yüksek öğretim kurumlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından mezun olup, sınav tarihi itibarıyla 25 yaşından gün almayan erkek ve bayanlar ile askerliğini yapmış 27 yaşından gün almamış erkek adaylar arasında yapılacak seçme sınavında başarılı olanlar, 6 aydan az olmamak üzere polis meslek eğitimine alınırlar.

Polis Meslek Eğitim Merkezlerinde eğitim-öğretim, parasız yatılı ve üniformalı olup, öğrencilerin iaşe, ibate ve sağlık giderleri ile diğer istihkakları Devletçe karşılanır. Ayrıca, öğrencilere Polis Meslek Yüksek Okulu öğrencilerine ödenen miktar kadar harçlık ödenir.

Polis Meslek Eğitim Merkezlerindeki eğitim-öğretim süresi içerisinde; giriş şartlarını taşımadıkları sonradan anlaşılanlar, eğitim ve öğretimini başarı ile tamamlayamayanlar, sağlık ve disiplin yönünden polis olamayacağına yetkili kurullarca karar verilenlerin Polis Meslek Eğitim Merkezleri ile ilişikleri kesilir. Sağlık ve ölüm sebepleri dışındaki nedenlerle ilişiği kesilenlerden, ödenen harçlık ve yapılan masraflar kanuni faizi ile birlikte tahsil edilir.

Polis Meslek Eğitim Merkezlerinde eğitimlerini başarı ile tamamlayanlar, Emniyet Genel Müdürlüğü kadrolarına aday polis memuru olarak atanırlar. Bu şekilde atananlar, atanma tarihinden itibaren 6 yıl süreyle başka kurumlara nakil yoluyla atanamazlar. Bu süre zarfında memuriyetten çekilen, çekilmiş sayılan, meslekten veya memuriyetten çıkarma cezası alan ve asli memurluğa atanamayarak ilişiği kesilenler, mecburi hizmet sürelerinin kalan her yılı için, kendilerine yapılmış olan öğretim masraflarının iki katını tazminat olarak ödemek zorundadırlar.

Polis Meslek Eğitim Merkezlerinin kuruluş, çalışma, bu Merkezlerde eğitime alınacak öğrencilerde aranacak şartlar, mezun oldukları okulların nitelikleri, yapılacak sınavlar, disiplin ve eğitim-öğretimle ilgili konular, öğrenciliğin sona ermesi, tazminat ve yükümlülük esasları ile giyecekleri kıyafetler ve diğer hususlar İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”

MADDE 3.- 3201 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“GEÇİCİ MADDE 21.- Polis Meslek Eğitim Merkezleri için ekli (1) sayılı cetvelde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Emniyet Genel Müdürlüğüne ait bölümüne eklenmiştir.”

MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

EMNİYET TEŞKİLATI KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA

KANUN TASARISI

 

MADDE 1.- 4.6.1937 tarihli ve 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanununun 13 üncü maddesinde sayılan görev unvanlarından 2 nci meslek derecesine "Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürü", 3 üncü meslek derecesine "Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı" ibareleri eklenmiştir.

MADDE 2.- 3201 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.

EK MADDE 24.- Emniyet Teşkilatının polis memuru ihtiyacını karşılamak üzere, Maliye Bakanlığı ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Devlet Personel Başkanlığının görüşü alınmak suretiyle İçişleri Bakanlığının teklifi ve Bakanlar Kurulu kararı ile polis meslek eğitim merkezleri açılabilir.

En az 4 yıllık yüksek öğretim kurumlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki yüksek öğretim kurumlarından mezun olup, sınav tarihi itibarıyla 27 yaşından gün almayan erkek ve bayanlar ile askerliğini yapmış 29 yaşından gün almamış erkek adaylar arasında yapılacak seçme sınavında başarılı olanlar, 6 aydan az olmamak üzere polis meslek eğitimine alınırlar.

Polis meslek eğitim merkezlerinde eğitim-öğretim, parasız yatılı ve üniformalı olup, öğrencilerin iaşe, ibate ve sağlık giderleri ile diğer istihkakları Devletçe karşılanır. Ayrıca, öğrencilere polis meslek yüksek okulu öğrencilerine ödenen miktar kadar harçlık  ödenir.

Polis meslek eğitim merkezlerindeki eğitim-öğretim süresi içerisinde; giriş şartlarını taşımadıkları sonradan anlaşılanlar, eğitim ve öğretimini başarı ile tamamlayamayanlar, sağlık ve disiplin yönünden polis olamayacağına yetkili kurullarca karar verilenlerin polis meslek eğitim merkezleri ile ilişikleri kesilir. Sağlık veya ölüm dışındaki nedenlerle ilişiği kesilenlerden, ödenen harçlık ve yapılan masraflar kanuni faizi ile birlikte tahsil edilir.

Polis meslek eğitim merkezlerinde eğitimlerini başarı ile tamamlayanlar, Emniyet Genel Müdürlüğü kadrolarına aday polis memuru olarak atanırlar. Bu şekilde atananlar, atanma tarihinden itibaren altı yıl süreyle başka kurumlara nakil yoluyla atanamazlar. Bu süre zarfında memuriyetten çekilen, çekilmiş sayılan, meslekten veya memuriyetten çıkarma cezası alan ve asli memurluğa atanamayarak ilişiği kesilenler, mecburi hizmet sürelerinin kalan  her yılı için,  kendilerine yapılmış olan öğretim masraflarını tazminat olarak ödemek zorundadırlar.

Polis meslek eğitim merkezlerinin kuruluş ve çalışma usul ve esasları; bu merkezlerde eğitime alınacak öğrencilerde aranacak şartlar, mezun oldukları okulların nitelikleri, yapılacak sınavlar, disiplin ve eğitim-öğretimle ilgili konular, öğrenciliğin sona ermesi, tazminat ve yükümlülük esasları ile giyecekleri kıyafetler  ve diğer hususlar  İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.

EK MADDE 25.- Polis meslek eğitim merkezleri için ekli (1) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelin Emniyet Genel Müdürlüğüne ait bölümüne eklenmiştir.

MADDE 3.- 3201 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

GEÇİCİ MADDE 21.- Bu Kanun uyarınca polis meslek eğitim merkezlerinde eğitimlerini başarı ile tamamlayanların Emniyet Genel Müdürlüğü kadrolarına aday polis memuru olarak atanmaları, 2005 yılı için geçerli olmak ve toplam (2.000) adedi geçmemek üzere, 5277 sayılı 2005 Mali Yılı Bütçe Kanununun 25 inci maddesinin (a) fıkrasındaki (48.000) adet sınırlamasına tabi olmaksızın gerçekleştirilebilir.

MADDE 4.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 5.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

G. Akşit

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı V.

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

O. Pepe

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

Z. Ergezen

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

S. Güçlü

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

E. Mumcu

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METNE EKLİ CETVEL

 

(1) SAYILI CETVEL

 

KURUMU          : EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TEŞKİLATI       : TAŞRA

 

İHDASI UYGUN GÖRÜLEN KADROLARIN

 

                                                                                                                                                                            

 

 

SINIFI

E.H.S.

 

 

UNVANI

POLİS MESLEK EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜRÜ

 

 

DERECESİ

  1

SERBEST

KADRO

ADEDİ

10

TUTULAN

KADRO

ADEDİ

-

 

 

TOPLAM

10

 

 

 

 

 

 

E.H.S.

POLİS MESLEK EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜR YRD.

  1

 20

-

20

 

 

 

 

 

 

E.H.S.

ŞUBE MÜDÜRÜ

  1

50

-

50

 

 

 

 

 

 

E.H.S.

ÖĞRETMEN

  1

 100

-

100

 

 

 

 

 

 

E.H.S.

POLİS MEMURU

  9

10.000

-

10.000

 

 

 

 

 

 

Y.H.S.

TEKNİSYEN YARDIMCISI

13

      300

-

300

                                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

T  O  P  L  A  M

 

 10.480

 

 10.480

 

 

 


PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNCA KABUL EDİLEN METNE EKLİ LİSTE

 

(1) SAYILI LİSTE

 

KURUMU          : EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

TEŞKİLATI       : TAŞRA

 

İHDAS EDİLEN KADROLARIN

 

 

 

SINIFI

E.H.S.

 

 

UNVANI

POLİS MESLEK EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜRÜ

 

 

DERECESİ

  1

SERBEST

KADRO

ADEDİ

10

TUTULAN

KADRO

ADEDİ

-

 

 

TOPLAM

10

 

 

 

 

 

 

E.H.S.

POLİS MESLEK EĞİTİM MERKEZİ MÜDÜR YRD.

  1

 20

-

20

 

 

 

 

 

 

E.H.S.

ŞUBE MÜDÜRÜ

  1

50

-

50

 

 

 

 

 

 

E.H.S.

EMNİYET MÜDÜRÜ (ÖĞRETMEN)

  1

 100

-

100

 

 

 

 

 

 

E.H.S.

POLİS MEMURU

  8

10.000

-

10.000

 

 

 

 

 

 

Y.H.S.

TEKNİSYEN YARDIMCISI

13

      300

-

300

                                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

T  O  P  L  A  M

 

 10.480

 

 10.480