Dönem: 22 Yasama Yılı: 5
TBMM (S. Sayısı: 1372)
Er ve Erbaş
Harçlıkları Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı
ve Milli Savunma Komisyonu
Raporu (1/924)
Not: Tasarı Başkanlıkça; Plan ve Bütçe ile Millî
Savunma komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 02.11.2004
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı: B.02.0.KKG.0.10/101-960/5126
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Milli
Savunma Bakanlığı’nca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı Bakanlar Kurulu’nca
18/10/2004 tarihinde kararlaştırılan “Er ve Erbaş Harçlıkları Kanununda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte
gönderilmiştir.
Gereğini
arz ederim.
Recep
Tayyip Erdoğan
Başbakan
GENEL GEREKÇE
Seferberlik ve savaş halinde Türk Silahlı Kuvvetlerinin
seferî kadro ve teşkilat seviyesine çıkarılması için bakanlıklar, kamu kurum ve
kuruluşları ile özel kurum ve kuruluşlarla TSK arasında planlanan işbirliğinin
denenmesi, yedek personelin eğitilerek harbe hazır hale getirilmesi maksadıyla
her yıl seferberlik tatbikatları ve ferdi seferberlik eğitimleri icra
edilmektedir. Seferberlik tatbikat ve eğitimlerine katılan yedek personelin
özlük hakları ile ilgili esaslar, Seferberlik ve Savaş Hali Tüzüğüne dayanılarak
yürürlüğe konulan Türk Silahlı Kuvvetleri Seferberlik, Öğretim, Eğitim ve
Tatbikat Yönergesinde düzenlenmiştir.
Söz konusu Yönergeye göre, özlük hakları kapsamında,
yedek personele rütbesi karşılığı muvazzaf emsalinin aldığı ücret kadar ödeme
yapılmaktadır. Bununla beraber maaş ve harçlık ödemelerinde yedek personelin
sivil yaşamlarındaki memur, işçi, serbest meslek mensubu olmaları gibi mesleki
statüleri de etken olmaktadır. Buna göre yedek subay ve astsubaylar rütbe
karşılığı maaş aldıkları için, yedek erbaş ve erlerden memur statüsünde olanlar
da tatbikat ve eğitim süresince çalıştıkları kurumlardan maaşlarını tam almaya
devam ettikleri için bu konuda bir sorunla karşılaşılmamaktadır.
Ancak yedek erbaş ve erlerden işçi statüsünde olanlar
tatbikat ve eğitime katılmak üzere işten çıkarılmak, serbest meslek sahibi
olanlar da işlerini bırakmak zorunda kalabildiklerinden, işlerinden elde
ettikleri geliri ve hatta işlerini kaybedebilmektedirler.
Muvazzaflık hizmetini yapmakta olan erbaş ve erlerin
silah altına alınma zamanları nedeniyle sivil hayatlarında maddi ve manevi
herhangi bir mağduriyete uğramamaları için yasalarımızda gerekli düzenlemeler
bulunmaktadır. Ancak, yedek personel tatbikat ve eğitim maksadıyla
beklemedikleri bir zamanda silah altına alınmakta ve çoğu zaman iş ve aile
hayatları ile ilgili olarak ihtiyaç duydukları tedbirleri yeterince
alamamaktadır.
Sorunu etkileyen bir diğer faktör de tatbikat ve
eğitimlerin süreleridir. Yedek personelin katılacakları tatbikat ve eğitimlerin
süresinin Seferberlik ve Savaş Hali Tüzüğü gereği kırk beş gün ve daha fazla
olması mümkündür. Bu durumda işçi veya serbest meslek sahibi olan yedek
personelin işini kaybetme veya mesleğini icra edememe riski daha fazla olmakta
ve işini vekaleten birine bırakma, geçimini birikimleriyle sağlama gibi
önleyici tedbir alma şansı azalmaktadır.
Halen 257 sayılı Er ve Erbaş Harçlıkları Kanunu gereği
erbaş ve erlere verilmekte olan harçlıklar temel alınarak tatbikat ve eğitime
katılan yedek erbaş ve erlere rütbesi karşılığı ödenecek toplam harçlık
bedelleri çok az ve yetersizdir. Örneğin yedi gün süreli bir tatbikata katılan
yedek ere rütbesi karşılığı ödenecek harçlık bedeli sadece 2.300.000 TL’dir.
Belirtilen nedenlerle tatbikat ve eğitimlere katılan
yedek erbaş ve erlere ödenen harçlıkların, 4857 sayılı İş Kanununa göre
belirlenen asgari ücret esas alınarak iyileştirilmesinin faydalı olacağı
mütalaa edilmektedir.
Tasarı ile seferberlik tatbikatlarına veya eğitimlerine
katılan yedek erbaş ve erlere tatbikat veya eğitim süresinin her günü için,
aylık asgari ücretin net tutarının belirli oranlarında ödeme yapılması, ancak,
ilgili mevzuatı gereğince, tatbikat veya eğitim süresince, görevli bulundukları
kamu kurum veya kuruluşlarından, çalışmakta oldukları işyerlerinden veya tabi oldukları
sosyal güvenlik kurumlarından maaş, ücret veya aylıklarını tam olarak almaya
devam eden yedek erbaş ve erlere ayrıca harçlık ödenmemesi öngörülmektedir.
MADDE GEREKÇELERİ
Madde 1- Madde ile; seferberlik tatbikatlarına veya
eğitimlerine katılan yedek erbaş ve erlere, tatbikat veya eğitim süresinin her
günü için, 4857 sayılı İş Kanununa göre 16 yaşını doldurmuş işçilere
uygulanmakta olan aylık asgari ücretin net tutarının,
- Çavuşlara % 100’ünün,
- Onbaşılara % 90’ının,
- Erlere % 75’inin,
1/30’u tutarında ödeme yapılması öngörülmektedir.
Ancak, mevzuat gereğince, seferberlik tatbikatı veya
eğitimi süresince, görevli bulundukları kamu kurum veya kuruluşlarından,
çalışmakta oldukları işyerlerinden veya tabi oldukları sosyal güvenlik
kurumlarından maaş, ücret veya aylıklarını tam olarak almaya devam eden yedek
erbaş ve erlere mükerrer ödeme yapılmasının önlenmesi amacıyla, ikinci fıkrada,
bu durumda olanlara maddeye göre ayrıca harçlık ödenmeyeceği hükme
bağlanmaktadır.
Madde 2- Yürürlük maddesidir.
Madde 3- Yürütme maddesidir.
Milli
Savunma Komisyonu Raporu
Türkiye Büyük Millet Meclisi
Milli Savunma Komisyonu 22/3/2007
Esas No: 1/924
Karar No: 42
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Başkanlığınızca, 9/11/2004 tarihinde esas komisyon olarak
Komisyonumuza, tali olarak da Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilen 1/924
esas numaralı “Er ve Erbaş Harçlıkları Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Tasarısı”, Komisyonumuzun 21/3/2007 tarihli toplantısında, Hükümeti
temsilen Milli Savunma Bakanı Sayın Vecdi GÖNÜL ve beraberinde Bakanlık
yetkilileri ile Genelkurmay Başkanlığı ve Maliye Bakanlığı temsilcilerinin
katılımlarıyla görüşülmüştür.
Tasarı ile,
- Seferberlik tatbikatlarına veya eğitimlerine katılan
yedek erbaş ve erlere tatbikat veya eğitim süresinin her günü için aylık asgari
ücretin net tutarının belirli oranlarında (çavuşlara %100’ünün, onbaşılara
%90’ının, erlere %75’inin 1/30’u tutarında) ödeme yapılması,
- Ancak ilgili mevzuatı gereğince tatbikat veya eğitim
süresince, çalıştıkları işyerlerinden veya tabi oldukları sosyal güvenlik
kurumlarından, görevli bulundukları kamu kurum veya kuruluşlarından maaş, ücret
veya aylıklarını tam olarak almaya devam eden yedek erbaş ve erlere ayrıca
harçlık ödenmemesi,
Öngörülmektedir.
Tasarının tümü üzerindeki görüşmelerde, Milli Savunma
Bakanı Sayın Vecdi GÖNÜL yapmış olduğu sunuş konuşmasında;
- Seferberlik veya savaş halinde Türk Silahlı
Kuvvetlerinin seferi kadro ve teşkilat seviyesine çıkarılması için bakanlıklar,
kamu kurum ve kuruluşları veya özel kurum ve kuruluşlarla Türk Silahlı
Kuvvetleri arasında planlanan işbirliğinin denenmesi, yedek personelin
eğitilerek harbe hazır hale getirilmesi maksadıyla her yıl seferberlik
tatbikatları ve ferdi seferberlik eğitimlerinin icra edildiğini,
- Halen silah altına alınan bütün erbaş ve erlere 257
sayılı Er ve Erbaş Harçlıkları Kanununun 2 nci maddesinde belirtilen esaslara
göre harçlık ödendiğini,
- Özel bir düzenleme olmadığı için seferberlik tatbikat
veya eğitimlerine katılan yedek erbaş ve erlere de anılan madde uyarınca ödeme
yapıldığını,
- Tatbikat veya eğitim süresince, yedek subay ve
astsubayların rütbe karşılığı maaş aldıklarını, yedek erbaş ve erlerden memur
statüsünde olanların da 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu gereği çalıştıkları
kurumlardan maaşlarını almaya devam ettiklerinden, bu konuda uygulamada bir
sorunla karşılaşılmadığını,
- Ancak, Seferberlik ve Savaş Hali Tüzüğü uyarınca, yedek
personelin katılacağı tatbikat veya eğitim süresinin 45 gün veya daha fazla
olabileceği dikkate alındığında, tatbikat veya eğitime katılmak üzere çağrılan
yedek erbaş ve erlerden özellikle işçi statüsünde olanların iş yerlerinden
ayrılmak, serbest meslek sahibi olanların da iş yerlerini kapatmak zorunda
kaldıklarını, hatta bazılarının sırf bu nedenle işlerini kaybedebildiklerini,
- Bu durumda olan yedek personele ödenen harçlık
tutarının ise günümüz şartlarında yetersiz kaldığını,
- Tatbikat veya eğitime katılan bir ere rütbesi karşılığı
ödenecek bir günlük harçlık bedelinin 2007 yılının ilk yarısı için 0,47 YTL
olduğunu,
- Tasarı ile tatbikat veya eğitimlere katılan yedek erbaş
ve erlere ödenen harçlıkların, 4857 sayılı İş Kanunu ile belirlenmiş en düşük
ücret olan asgari ücretin esas alınmak suretiyle iyileştirilmesinin
amaçlandığını,
ifade etmişlerdir.
Bu açıklamaların ardından Tasarının tümü üzerindeki
görüşmeler tamamlanmış ve maddelerinin görüşülmesine geçilmiştir.
Maddelerin görüşmeleri sonucunda Tasarının;
- 257 sayılı Kanuna ek madde eklenmesini öngören çerçeve
1 inci maddesi;
193
sayılı Gelir Vergisi Kanununda yapılan değişiklik ile işçilere ödenmekte
olan asgari ücretin net tutarının, medeni durum ve çocuk sayılarına göre farklılık göstermesi nedeniyle uygulamada karşılaşılabilecek sorunların giderilmesi amacıyla verilen önerge doğrultusunda birinci fıkrada geçen “işçilere” ibaresinden önce gelmek üzere “bekar”
ibaresinin eklenmesi,
4857
sayılı İş Kanununun, 257 sayılı Kanun metninde ilk kez yer alıyor
olması nedeniyle kanun yapım tekniğine
uygun olarak tarihinin madde metnine ilave edilmesi
ve eklenen maddenin bir ek
madde olması nedeniyle çerçeve hükmüne “ek” ibaresinin
eklenmesi suretiyle,
değiştirilerek,
-
Yürürlüğe ilişkin 2 nci ve yürütmeye
ilişkin 3 üncü maddeleri ise aynen,
Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygıyla arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Cengiz Kaptanoğlu |
Yüksel Çavuşoğlu |
Ziyattin Yağcı |
|
|
İstanbul |
Karaman |
|
|
|
Katip |
Üye |
Üye |
|
|
Mehmet Asım
Kulak |
Telat Karapınar |
A. İsmet Çanakcı |
|
|
Bartın |
|
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
İsmail Değerli |
Ensar Öğüt |
İnci Özdemir |
|
|
|
Ardahan |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Tevfik Ensari |
Hasan Bilir |
Zeki Karabayır |
|
|
İzmir |
Karabük |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Vahit Erdem |
Halil Tiryaki |
Murat Yılmazer |
|
|
Kırıkkale |
Kırıkkale |
Kırıkkale |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Süleyman Turgut |
İsmail Bilen |
Hüseyin Özcan |
|
|
Manisa |
Manisa |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
İbrahim Hakkı
Birlik |
|
|
|
|
Şırnak |
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
ER VE ERBAŞ HARÇLIKLARI KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1-
23/2/1961 tarihli ve 257 sayılı Er ve
Erbaş Harçlıkları Kanununa aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Seferberlik tatbikatlarına veya eğitim-lerine katılan yedek erbaş
ve erlere ödencek harçlık
EK
MADDE 1- Seferberlik tatbikatlarına
veya eğitimlerine katılan yedek erbaş
ve erlere, tatbikat veya eğitim
süresinin her günü için, 4857 sayılı İş Kanununa göre
16 yaşını doldurmuş işçilere uygulanmakta olan aylık asgari
ücretin net tutarının,
a)
Çavuşlara % 100’ünün,
b)
Onbaşılara % 90’ının
c)
Erlere % 75’inin,
otuzda
biri tutarında ödeme yapılır.
Ancak, ilgili mevzuat gereğince, seferberlik tatbikatı veya eğitimi süresince; görevli bulundukları kamu kurum veya
kuruluşlarından, çalışmakta
oldukları işyer-lerinden veya tabi oldukları
sosyal güvenlik kurumlarından maaş, ücret veya aylıklarını
tam olarak almaya devam
MADDE 2-
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3-
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
MİLLİ
SAVUNMA KOMİSYONUNUN
ER VE ERBAŞ HARÇLIKLARI KANUNUNDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1-
23/2/1961 tarihli ve 257 sayılı Er ve
Erbaş Harçlıkları Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Seferberlik tatbikatlarına veya eğitim-lerine katılan yedek erbaş
ve erlere ödenecek harçlık
EK
MADDE 1- Seferberlik tatbikatlarına
veya eğitimlerine katılan yedek erbaş
ve erlere, tatbikat veya eğitim
süresinin her günü için, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa göre
16 yaşını doldurmuş bekar işçilere uygu-lanmakta olan aylık asgari ücretin
net tutarının,
a)
Çavuşlara % 100’ünün,
b)
Onbaşılara % 90’ının,
c)
Erlere % 75’inin,
otuzda
biri tutarında ödeme yapılır.
Ancak, ilgili mevzuat gereğince, seferberlik tatbikatı veya eğitimi süresince; görevli bulundukları kamu kurum veya
kuruluşlarından çalışmakta oldukları işyer-lerinden veya tabi oldukları
sosyal güvenlik kurumlarından maaş, ücret veya aylıklarını
tam olarak almaya devam
MADDE 2-
Tasarının 2 nci maddesi, Komisyonumuzca aynen
MADDE 3-
Tasarının 3 üncü maddesi, Komisyonumuzca aynen
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.V. Devlet Bak. ve
Başb. Yrd. Devlet Bak. ve
Başb. Yrd.
M.V. Gönül A.
Şener M.
A. Şahin
Devlet Bakanı Devlet Bakanı Devlet
Bakanı
B.
Atalay A.
Babacan M.
Aydın
Devlet
Bakanı Devlet Bakanı Adalet
Bakanı
G.
Akşit K.
Tüzmen C.
Çiçek
Millî Savunma Bakanı İçişleri
Bakanı Maliye Bakanı
M.
V. Gönül A.
Aksu K.
Unakıtan
Millî Eğitim Bakanı Bayındırlık
ve İskân Bakanı Sağlık Bakanı
H. Çelik Z.
Ergezen R.
Akdağ
Ulaştırma
Bakanı Tarım ve Köyişleri
Bakanı Çalışma ve Sos.
Güv. Bakanı
B. Yıldırım S. Güçlü M.
Başesgioğlu
Sanayi
ve Ticaret Bakanı V. En.
ve Tab. Kay. Bakanı Kültür ve Turizm Bakanı
C. Çiçek M. H. Güler E.
Mumcu
Çevre ve Orman Bakanı O.
Pepe