Dönem: 22            Yasama Yılı: 4

 

TBMM  (S. Sayısı: 1030)

 

2004 Malî Yılı Katma Bütçeye Dahil İdarelerin Kesinhesaplarına Ait Genel Uygunluk Bildiriminin Sunulduğuna
İlişkin Sayıştay Başkanlığı Tezkeresi ile 2004 Malî Yılı
Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısı ve

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu (1/1085, 3/908)

 

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu

 

Türkiye Büyük Millet Meclisi

 

 

Plan ve Bütçe Komisyonu

 

 

Esas No. : 1/1085, 3/908

6.12.2005

 

Karar No. : 59

 

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Maliye Bakanlığınca hazırlanan ve Bakanlar Kurulunca 29.7.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 19.9.2005 tarihinde Komisyonumuza havale edilen "2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısı" ile Sayıştay Başkanlığınca düzenlenen ve 11.10.2005 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulan ve Başkanlıkça 17.10.2005 tarihinde Komisyonumuza havale edilen aynı yıla ait "Genel Uygunluk Bildirimi"ne ilişkin müzakerelere; Komisyonumuzun 28.10.2005 tarihli l0 uncu birleşiminde Maliye Bakanının 2006 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ve 2004 Malî Yılı Kesinhesap Kanunu Tasarısı ile 2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısını Komisyona sunuşu ile başlanılmıştır. Komisyonumuzda 28.10.2005 ve 29.10.2005 tarihleri arasında yapılan birleşimlerde; Maliye Bakanlığı, Sayıştay Başkanlığı ve ilgili kuruluşların temsilcilerinin de katılımlarıyla 2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısı ile aynı yıla ilişkin Genel Uygunluk Bildirimi incelenip görüşmeler tamamlanmıştır.

2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısında;

- Katma bütçeli dairelere 2004 yılı için Bütçe Kanunu ile 11.683.044.770.000.000 lira ödenek verildiği,

- Yılı içinde çeşitli kanunların verdiği yetkilere dayanılarak yapılan değişiklikler sonucu toplam 14.373.971.894.390.000 liraya ulaşan yıl sonu ödeneğine karşılık toplam 13.714.755.940.430.000 lira giderin gerçekleştiği,

- 2004 yılında katma bütçe gelirlerinin, toplam 11.683.044.770.000.000 lira tahmin edilmesine karşılık; 37.603.109.250.000 lirası vergi gelirlerinden, 838.838.441.600.000 lirası vergi dışı gelirlerden, 5.079.672.450.000 lirası sermaye gelirlerinden, 12.969.265.551.900.000 lirası da alınan bağış ve yardımlardan olmak üzere, yılı tahsilatının 13.850.786.775.200.000 lira olarak gerçekleştiği,

- Gelirler ile giderler arasındaki farkı oluşturan toplam 136.030.834.770.000 liranın gelir fazlası olarak gerçekleştiği,

- Zorunlu nedenlerle yapılan ödenek üstü giderleri karşılamak üzere toplam 109.949.246.180.000.- liralık ödeneğin tamamlayıcı ödenek olarak verilmesinin öngörüldüğü,

- Yılı içinde kullanılamayan ve özel kanunları gereğince iptal edilmeyen toplam 121.275.880.550.000.- liralık ödeneğin ertesi yıla devredilmesinin öngörüldüğü,

- Yılı içinde kullanılanlar ile ertesi yıla devredilmek üzere saklı tutulanlar dışında kalan 647.889.319.590.000.- liralık ödeneğin iptal edildiği,

belirtilmektedir.

Sayıştay Başkanlığınca hazırlanan 2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısına ilişkin "Genel Uygunluk Bildirimi" rapor ve ekli cetvellerinde ise;

- Katma Bütçeli İdarelerin ekli gider cetvellerinde gösterildiği üzere, toplam 109.949.246.180.000 liralık ödenek dışı giderin tespit edildiği, bu tutardan 7.500.337.100.000 liralık kısmının yasalara göre ödenek aranmaksızın yapılacak giderlere, 82.348.110.600.000 liralık kısmının da personel giderlerine ait olması dolayısıyla, bu miktarlar için tamamlayıcı ödenek verilmesinin uygun olacağı; kalan 20.100.798.480.000 liralık ödenek dışı giderin ise sorumluluk gerektiren giderler olup, 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 81 inci maddesi uyarınca tamamlayıcı ödenek verilip verilmemesinin Türkiye Büyük Millet Meclisinin takdirinde olduğu,

- Muhasebe-i Umumiye Kanununun 104 ve 118 inci maddeleri hükmü uyarınca bazı gelir türlerine ilişkin gelir kesinhesabındaki açıklamaların tahmin ile tahakkuk ve tahsilat arasındaki farklara ait bilgileri içermediğinden, bazı kurumların gelir izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,

- Bazı kurumların gider izahnamelerinin incelenmesi neticesinde; bazı tertiplerde ödenek iptal edilme oranları yüksek olduğu halde, iptal edilme nedenlerinin yeterince açıklanmadığı ve dolayısıyla gider izahnamelerinin yetersiz bulunduğu,

- 31.12.2004 tarihine kadar Katma Bütçeli İdareler saymanlıklarında kesinleşen ilamlarla 5.740.718.300.000 lira tazmin hükmünün verildiği, bu tutardan 1.279.869.050.000 lira silme-düşme yapıldığı ve toplam 4.142.809.700.000 liranın tahsil edilmesiyle toplam 318.039.550.000 liranın ertesi yıla devredildiği,

Sayıştayca, 02-06-01-02 "İrat Kaydedilecek Hisse Senedi ve Tahviller" gelir kalemi "Bütçe Geliri Tahmini", 1.974.473.000.000 lira; 02-06-01-90 "Diğerleri" gelir kalemi "Bütçe Geliri Tahmini", 310.809.007.000.000 lira olarak tespit edildiği, Katma Bütçeli İdareler Kesin Hesap (B) Gelir Cetvelinde ise, 02-06-01-02 "İrat Kaydedilecek Hisse Senedi ve Tahviller" gelir kalemi "Bütçe Geliri Tahmini" 2.236.460.000.000 lira; 02-06-01-90 "Diğerleri" gelir kalemi "Bütçe Geliri Tahmini", 310.547.020.000.000 lira olarak yazılı olduğu, söz konusu farkın Kesinhesap Gelir (B) cetvelinin; birinci, ikinci, üçüncü düzey gelir kalemleri toplamlarını ve genel toplamlarını etkilememekle birlikte, Kesinhesap gelir cetvelinin buna göre düzeltilmesi gerektiği,

belirtilmiştir.

Komisyonumuzda yapılan görüşmelerde;

Sayıştay Başkanlığınca hazırlanan Genel Uygunluk Bildirimi ve ekli raporlarda belirtilen hususlar çerçevesinde; 2004 Malî Yılı Katma Bütçeli İdareler Kesinhesap Kanunu Tasarısına ekli gider ve gelir cetvelleri kurumlar itibariyle müzakere edilerek aynen kabul edilmeleri benimsenmiş; Tasarının maddeleri üzerinde yapılan görüşmelerde; 1, 2, 3, 4, 5, 6 ncı maddeleri ile yürürlük ve yürütmeyi düzenleyen 7 ve 8 inci maddeleri aynen kabul edilmiştir.

Raporumuz, Genel Kurulun onayına sunulmak üzere Yüksek Başkanlığa saygı ile arz olunur.

                       

Başkan

Başkanvekili

Sözcü

 

 

Sait Açba

M. Altan Karapaşaoğlu

Sabahattin Yıldız

 

Afyonkarahisar

Bursa

Muş

 

Kâtip

Üye

Üye

 

Mehmet Sekmen

Halil Aydoğan

Mehmet Zekai Özcan

 

İstanbul

Afyonkarahisar

Ankara

 

Üye

Üye

Üye

 

M. Mesut Özakcan

A. Kemal Deveciler

Ali Osman Sali

 

Aydın

Balıkesir

Balıkesir

 

(Ayrışık oy yazımız ektedir)

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Ahmet İnal

Osman Nuri Filiz

Muhsin Koçyiğit

 

Batman

Denizli

Diyarbakır

 

Üye

Üye

Üye

 

Alaattin Büyükkaya

A. Kemal Kumkumoğlu

Birgen Keleş

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

 

(Ayrışık oy yazım ektedir)

(Karşı oy yazısı eklidir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Emin Şirin

Kemal Kılıçdaroğlu

M. Mustafa Açıkalın

 

İstanbul

İstanbul

İstanbul

 

(İmzada bulunamadı)

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Bülent Baratalı

Fazıl Karaman

Y. Selahattin Beyribey

 

İzmir

İzmir

Kars

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Mustafa Elitaş

Taner Yıldız

Mikail Arslan

 

Kayseri

Kayseri

Kırşehir

 

Üye

Üye

Üye

 

Muzaffer Baştopçu

Hasan Fehmi Kinay

Mustafa Özyürek

 

Kocaeli

Kütahya

Mersin

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

Üye

Üye

Üye

 

Gürol Ergin

O. Seyfi Terzibaşıoğlu

Osman Seyfi

 

Muğla

Muğla

Nevşehir

 

(Karşı oy ektedir)

 

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Cemal Uysal

Kazım Türkmen

İmdat Sütlüoğlu

 

Ordu

Ordu

Rize

 

 

(Ayrışık oy ektedir)

 

 

Üye

Üye

Üye

 

Musa Uzunkaya

Sabahattin Cevheri

Enis Tütüncü

 

Samsun

Şanlıurfa

Tekirdağ

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ekte)

 

Üye

 

Üye

 

M. Ergun Dağcıoğlu

 

M. Akif Hamzaçebi

 

Tokat

 

Trabzon

 

 

 

(Ayrışık oy yazısı ektedir)

 

 

 

 

AYRIŞIK OY

2004 yılı bütçe uygulamaları, toplumun ve ekonominin ihtiyaçlarına cevap vermemiştir. Ayrıca AKP Hükümeti, özelleştirmeden kamu ihalelerine kadar birçok konuda saydam olmayan, güven vermeyen uygulamaların içinde olmuştur. Bu nedenle 2004 Malî Yılı Genel ve Katma Bütçe Kesinhesap Kanunu tasarılarına katılmıyoruz.

 

                       

M. Akif Hamzaçebi

A. Kemal Deveciler

A. Kemal Kumkumoğlu

 

 

 

Trabzon

Balıkesir

İstanbul

 

 

Kemal Kılıçdaroğlu

Kazım Türkmen

Birgen Keleş

 

 

İstanbul

Ordu

İstanbul

 

 

Gürol Ergin

M. Mesut Özakcan

Enis Tütüncü

 

 

Muğla

Aydın

Tekirdağ

 

 

 

Bülent Baratalı

 

Mustafa Özyürek

 

 

İzmir

 

Mersin

                       

 

                       

 


HÜKÜMETİN TEKLİF ETTİĞİ METİN

 

 

2004 MALİ YILI KATMA BÜTÇELİ İDARE-LER KESİNHESAP KANUNU TASARISI

 

Gider bütçesi

MADDE 1.- Katma bütçeli idarelerin 2004 Malî yılı giderleri, bağlı (A) işaretli cetvelde gösterildiği üzere, 13.714.755.940.430.000.- lira olarak gerçekleşmiştir.

Gelir bütçesi

MADDE 2.- Katma bütçeli idarelerin gelirleri, bağlı (B)işaretli cetvelde gösterildiği üzere, 13.850.786.775.200.000.- lira olarak gerçekleşmiştir.

Denge

MADDE 3.- Birinci maddede yazılı giderler ile ikinci maddede yazılı giderler arasında 136.030.834.770.000.- lira gelir fazlası meydana gelmiştir.

Tamamlayıcı ödenek

MADDE 4.- Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı 109.949.246.180.000.- liralık ödenek üstü gideri karşılamak üzere, aynı tutarda tamamlayıcı ödenek kabul edilmiştir.

Devredilen ödenek

MADDE 5.- 2004 Malî yılı içinde harcanmayan ve özel kanunlarla devrine izin verilen 121.275.880.550.000.- liralık özel ödenek, ertesi yıla ödenek kaydedilmek üzere devredilmiştir.

İptal edilen ödenek

MADDE 6.- Bağlı (A) işaretli cetvelin ilgili sütununda kayıtlı bulunan ve yılı içinde kullanılanlar ile devredilenler dışında kalan 647.889.319.590.000.- liralık ödenek iptal edilmiştir.

Yürürlük

MADDE 7.- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 8.- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

 

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN

 

2004 MALİ YILI KATMA BÜTÇELİ İDARE-LER KESİNHESAP KANUNU TASARISI

 

Gider bütçesi

MADDE 1.- Tasarının 1 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Gelir bütçesi

MADDE 2. - Tasarının 2 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Denge

MADDE 3. - Tasarının 3 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Tamamlayıcı ödenek

MADDE 4. - Tasarının 4 üncü maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

Devredilen ödenek

MADDE 5. - Tasarının 5 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

İptal edilen ödenek

MADDE 6. - Tasarının 6 ncı maddesi aynen kabul edilmiştir.

Yürürlük

MADDE 7. - Tasarının 7 nci maddesi aynen kabul edilmiştir.

Yürütme

MADDE 8. - Tasarının 8 inci maddesi aynen kabul edilmiştir.

 

 

 

Recep Tayyip Erdoğan

 

 

 

Başbakan

 

 

 

Dışişleri Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

Devlet Bak. ve Başb. Yrd.

 

A. Gül

A. Şener

M. A. Şahin

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

 

B. Atalay

A. Babacan

M. Aydın

 

Devlet Bakanı

Devlet Bakanı

Adalet Bakanı

 

N. Çubukçu

K. Tüzmen

C. Çiçek

 

Millî Savunma Bakanı

İçişleri Bakanı

Maliye Bakanı

 

M. V. Gönül

A. Aksu

K. Unakıtan

 

Millî Eğitim Bakanı

Bayındırlık ve İskân Bakanı

Sağlık Bakanı

 

H. Çelik

F. N. Özak

R. Akdağ

 

Ulaştırma Bakanı

Tarım ve Köyişleri Bakanı

Çalışma ve Sos. Güv. Bakanı

 

B. Yıldırım

M. M. Eker

M. Başesgioğlu

 

Sanayi ve Ticaret Bakanı

En. ve Tab. Kay. Bakanı

Kültür ve Turizm Bakanı

 

A. Coşkun

M. H. Güler

A. Koç

 

 

Çevre ve Orman Bakanı

 

 

 

O. Pepe

 

 

 

 

Devamı tarama yapıldı.