Dönem : 22 Yasama Yılı : 3
T.B.M.M. (S.
Sayısı : 812)
Viyana ve Paris Sözleşmelerinin Uygulanmasına İlişkin Ortak
Protokolun Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı ile Çevre ve
Dışişleri Komisyonları Raporları (1/904)
Not: Tasarı, Başkanlıkça Adalet, Çevre ve Dışişleri
komisyonlarına havale edilmiştir.
T.C.
Başbakanlık 18.10.2004
Kanunlar ve Kararlar
Genel Müdürlüğü
Sayı :
B.02.0.KKG.0.10/101-951/4821
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Dışişleri Bakanlığınca hazırlanan ve Başkanlığınıza arzı
Bakanlar Kurulunca 14.9.2004 tarihinde kararlaştırılan “Viyana ve Paris
Sözleşmelerinin Uygulanmasına İlişkin Ortak Protokolun Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı” ile gerekçesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini arz ederim.
Recep Tayyip Erdoğan
Başbakan
GEREKÇE
Nükleer teknolojinin
gelişmesiyle birlikte ortaya çıkabilecek tehlikelere ve kaza risklerine karşı
tedbirler ve hukukî düzenlemeler gerek ülkeler arasında gerekse ülkelerin kendi
mevzuatlarında yer almaya başlamıştır. Nükleer kazalardan zarar görecek üçüncü
şahısların zararlarının maddî olarak karşılanması ile ilgili başlıca iki
uluslararası sözleşme mevcuttur:
a) Nükleer Enerji
Alanında Üçüncü Taraf Sorumluluğuna İlişkin Paris Sözleşmesi.
b) Nükleer Enerji
Alanında Üçüncü Taraf Sorumluluğuna İlişkin Viyana Sözleşmesi.
Bu sözleşmelerin amacı;
sözleşmelere taraf ve nükleer tesislere sahip ülkelerde, tesislerin işletilmesi
ve bu ülke menşeli nükleer maddelerin taşınmasına bağlı olarak, kendi
ülkelerinde veya bu sözleşmeye taraf ülkelerdeki “üçüncü şahısların” zarara
uğramaları durumunda bu zararların tazmin edilmesine yönelik uluslararası
hukukî bir düzenlemenin getirilmesidir. Zararın ve tazminin kapsamını, tazminat
miktarlarını, tazminatın sorumlularını ve tazmin etme sistemini belirleyen
hükümler içermekte olan bu sözleşmeler, işleticileri yükümlü kılan bu
sigortalama sisteminin kurulmasını öngörmekte ve taraflara sınırlı malî
yükümlülükler getirmektedir. Bu yükümlülük miktarları tesis türüne veya taşınan
maddenin riskine göre değişmektedir. Taraf ülkeler, bu sözleşmelerde öngörülen
hükümler uyarınca gerekli yasal ve idarî tedbirleri almakla yükümlü
kılınmıştır. Bu sözleşmelerin revize edilmiş halleri, içerdiği hükümler
itibariyle birbirine oldukça benzer olup sigorta miktarları gibi bazı
hususlarda aralarında farklılıklar bulunmaktadır.
Ülkemiz Belçika,
Danimarka, Finlandiya, Fransa, Almanya, Yunanistan, İtalya, Hollanda, Norveç,
Portekiz, İspanya, İsveç, İngiltere ve Slovenya ile birlikte Paris Sözleşmesine
taraftır. Komşumuz olan ve nükleer tesisi bulunan Bulgaristan ve Ermenistan ile
sınır komşumuz olmayıp nükleer tesisinde ciddi bir kaza olması halinde ülkemizi
etkileyebilecek bir konumda yer alan Romanya ve Ukrayna Viyana Sözleşmesine
taraftır. Rusya, Viyana Sözleşmesini 1996 yılında imzalamış fakat halen
onaylamamıştır.
Paris ve Viyana
Sözleşmelerinin Uygulanmasına Dair Ortak Protokol 1988’de ülkelerin imzasına
açılmış olup, 27 Nisan 1992’de yürürlüğe girmiştir. Bu Protokolün amacı ülkemiz
de dahil birçok Batı Avrupa ülkesinin taraf olduğu Paris Sözleşmesi ile Doğu
Avrupa ülkelerinin bir çoğunun taraf olduğu benzer amaç ve içeriğe sahip Viyana
Sözleşmesi arasında bağlantı oluşturmaktır. Protokol, bir nükleer kaza
durumunda; taraf ülkelerin tâbi oldukları Sözleşme hangisiyse onun hükümlerine
uyacak şekilde, bu kazadan etkilenmiş diğer sözleşmeye taraf olan ülkelerin de
zararlarının tazmin edilmesine olanak sağlamaktadır.
Ülkemiz 21 Eylül 1988’de
bu protokolü imzalamış fakat onaylanmamıştır.
Bulgaristan, Romanya ve
Ukrayna’nın da dahil olduğu 24 ülke bu Protokol’e taraf olup kendi
topraklarında bir nükleer kaza olması durumunda, bu kazadan etkilenen ve “Ortak
Protokol”ü onaylayan Paris Sözleşmesine taraf ülkelere taraf oldukları Viyana
Sözleşmesi hükümleri çerçevesinde tazminat ödeyeceklerdir.
Çevremizdeki nükleer
santralların büyük çoğunluğu batı standartlarında istenilen güvenlik düzeyinde
olmadığından ülkemiz açısından belirli bir risk oluşturmaktadır. Bu riskten
kaçınmak mümkün olmamakla birlikte, vatandaşlarımızın bundan zarar görmesi
durumunda en azından bu zararlarını maddî olarak tazmin edebilme haklarına
sahip olmaları için bu Protokolün onaylanmasının ülkemiz açısından yararlı
olacağı düşünülmektedir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Çevre
Komisyonu
Esas No: 1/904 9.2.2005
Karar No: 10
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığınca 25.10.2004 tarihinde esas komisyon olarak Dışişleri
Komisyonuna, tali komisyon olarak da Komisyonumuza havale edilen 1/904 Esas
Numaralı “Viyana ve Paris Sözleşmelerinin Uygulanmasına İlişkin Ortak
Protokolun Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”,
Komisyonumuzun 9.2.2005 tarihli 3 üncü yasama yılı 4 üncü toplantısında,
Dışişleri Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Türkiye Atom
Enerjisi Kurumu Başkanlığı temsilcilerinin de katılımıyla görüşülmüştür.
Tasarı ile ülkemiz
tarafından 21 Eylül 1988 tarihinde imzalanan Nükleer Enerji Alanında Üçüncü
Taraf Sorumluluğuna Dair Viyana ve Paris Sözleşmelerinin Uygulanmasına İlişkin
Ortak Protokolun onaylanmasının uygun bulunması öngörülmektedir. Viyana ve
Paris Sözleşmeleri, nükleer kazalardan zarar görecek üçüncü şahısların
zararlarının maddî olarak karşılanması ile ilgili olup anılan Sözleşmelere
taraf olan ve nükleer tesis sahibi ülkelerde, tesislerin işletilmesi ve bu ülke
menşeli nükleer maddelerin taşınmasına bağlı olarak, kendi ülkelerinde veya bu
Sözleşmelere taraf ülkelerdeki üçüncü şahısların zarara uğraması durumunda, bu
zararların tazmin edilmesine yönelik uluslararası hukukî düzenlemelerdir.
Tasarı ile onaylanmasının uygun bulunması öngörülen Protokol ise, bu iki
Sözleşmenin esas bakımından benzer olması nedeniyle, bir nükleer kazaya iki
sözleşmenin de aynı anda uygulanmasından doğacak zorluklar nedeniyle, bir
nükleer kazada, her iki sözleşmenin eşzamanlı olarak uygulanmasından
kaynaklanacak ihtilafların ortadan kaldırılması hedeflenmiştir.
Ülkemizin çevresinde
bulunan ülkelerdeki nükleer santralların çoğunun gerekli güvenlik
standartlarını taşımaması ve ülkemiz açısından bir risk oluşturması nedeniyle,
bu tesislerde bir kaza olması ve vatandaşlarımızın bu kazadan zarar görmesi
durumunda, uğranılan zararları maddî olarak tazmin edebilme haklarına sahip
olabilmek için bu Protokolun onaylanmasının gerekli olduğu belirtilmektedir.
Başkanın sunuş
konuşmasından sonra, Tasarının gerekçesi okunmuştur. Tümü üzerindeki
görüşmelerin tamamlanmasını müteakip, maddelere geçilmesi oybirliği ile kabul
edilmiştir. Maddeler teker teker görüşülüp, oybirliği ile kabul edilmiştir.
Ardından Tasarının tümü oya sunulmuş ve Tasarı oybirliği ile kabul edilmiştir.
Raporumuz, havalesi
gereği esas komisyon olan Dışişleri Komisyonuna sunulmak üzere Yüksek
Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Üye |
Üye |
|
|
|
A. Münir Erkal |
Ahmet Yaşar |
Mehmet Boztaş |
|
|
|
Malatya |
Aksaray |
Aydın |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Abdurrahim Aksoy |
İbrahim Köşdere |
Rasim Çakır |
|
|
|
Bitlis |
Çanakkale |
Edirne |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Şemsettin Murat |
Nurettin Aktaş |
Abdülaziz Yazar |
|
|
|
Elazığ |
Gaziantep |
Hatay |
|
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
|
Mehmet Said Armağan |
Canan Arıtman |
Veli Kaya |
|
|
|
Isparta |
İzmir |
Kilis |
|
|
|
|
Üye |
|
|
|
|
|
Şefik Zengin |
|
|
|
|
|
Mersin |
|
|
ÇEVRE KOMİSYONUNUN KABUL ETTİĞİ METİN
VİYANA VE PARİS SÖZLEŞMELERİNİN UYGULANMASINA İLİŞKİN ORTAK
PROTOKOLUN ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3
üncü maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi
Dışişleri
Komisyonu
Esas No: 1/904 18.2.2005
Karar No: 47
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET
MECLİSİ BAŞKANLIĞINA
Viyana ve Paris
Sözleşmelerinin Uygulanmasına İlişkin Ortak Protokolun Onaylanmasının Uygun
Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı, Komisyonumuzun 17 Şubat 2005 tarihli 11 inci
toplantısında Dışişleri Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı temsilcileri ile Türkiye
Atom Enerjisi Kurumu Başkanlığı yetkililerinin katılmalarıyla görüşülmüştür.
Sözleşmelere taraf olan
ve nükleer tesislere sahip ülkelerde, tesislerin işletilmesi ve bu ülke menşeli
nükleer maddelerin taşınmasına bağlı olarak, kendi ülkelerinde veya bu
Sözleşmelere taraf ülkelerdeki üçüncü şahısların zarara uğramaları durumunda bu
zararların tazmin edilmesine yönelik uluslararası hukukî bir düzenlemenin
getirilmesi amaçlanmaktadır.
Söz konusu Ortak
Protokol; Viyana ve Parissözleşmelerinin esas bakımından benzer olması
nedeniyle bir nükleer kaza durumunda her iki sözleşmenin de aynı anda
uygulanmasından doğacak zorlukları ve ihtilafları ortadan kaldırmayı
hedeflemektedir.
Ülkemiz etrafında yer
alan nükleer santrallerin büyük çoğunluğu batı standartlarında istenilen
güvenlik düzeyinde olmadığından büyük bir risk oluşturmaktadır. Anılan bu ortak
Protokol; bir nükleer kazada, ülkemiz vatandaşlarının zarar görmesi durumunda,
bu zararlarını maddî olarak tazmin edebilme hakkını sağlamaktadır.
Komisyonumuzca, Tasarının
tümü üzerindeki görüşmelerin tamamlanmasını müteakip, maddelerine geçilmesine
karar verilmiştir. Tasarının 1 inci, 2 nci ve 3 üncü maddeleri Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir. Tasarının tümü oya sunulmuş ve kabul edilmiştir.
Raporumuz, Genel Kurulun
onayına sunulmak üzere Başkanlığa saygı ile arz olunur.
|
|
Başkan |
Başkanvekili |
Sözcü |
|
|
Mehmet Dülger |
Eyyüp Sanay |
Mustafa Dündar |
|
|
Antalya |
Ankara |
Bursa |
|
|
Kâtip |
Üye |
Üye |
|
|
Metin Yılmaz |
Mahmut Koçak |
Ramazan Toprak |
|
|
Bolu |
Afyonkarahisar |
Aksaray |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ahmet Edip Uğur |
V. Haşim Oral |
Aziz Akgül |
|
|
Balıkesir |
Denizli |
Diyarbakır |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Abdulbaki Türkoğlu |
Muzaffer Gülyurt |
İnal Batu |
|
|
Elazığ |
Erzurum |
Hatay |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Halil Akyüz |
Mehmet B. Denizolgun |
Şükrü Mustafa Elekdağ |
|
|
İstanbul |
İstanbul |
İstanbul |
|
|
Üye |
Üye |
Üye |
|
|
Ufuk Özkan |
Nihat Eri |
Süleyman Gündüz |
|
|
Manisa |
Mardin |
Sakarya |
|
|
|
|
|
HÜKÜMETİN
TEKLİF ETTİĞİ METİN
VİYANA VE PARİS SÖZLEŞMELERİNİN UYGULANMASINA İLİŞKİN ORTAK PROTOKOLUN ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Ülkemiz
tarafından 21 Eylül 1988 tarihinde imzalanan nükleer enerji alanında üçüncü
taraf sorumluluğuna dair “Viyana ve Paris Sözleşmelerinin Uygulanmasına İlişkin
Ortak Protokol”un onaylanması uygun bulunmuştur.
MADDE 2.- Bu Kanun yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3.- Bu Kanun
hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
DIŞİŞLERİ KOMİSYONUNUN
KABUL ETTİĞİ METİN
VİYANA VE PARİS SÖZLEŞMELERİNİN UYGULANMASINA İLİŞKİN ORTAK PROTOKOLUN ONAYLANMASININ UYGUN
BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
MADDE 1.- Tasarının 1
inci maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 2.- Tasarının 2 nci
maddesi Komisyonumuzca aynen kabul edilmiştir.
MADDE 3.- Tasarının 3 üncü maddesi Komisyonumuzca
aynen kabul edilmiştir.
|
|
Recep Tayyip Erdoğan |
|
|
|
|
|
|
Başbakan |
|
|
|
|
|
|
Dışişleri
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
Devlet
Bak. ve Başb. Yrd. |
|
|
|
|
A. Gül |
A. Şener |
M. A. Şahin |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı V. |
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
|
|
|
|
A. Babacan |
A. Babacan |
M. Aydın |
|
|
|
|
Devlet
Bakanı |
Devlet
Bakanı |
Adalet
Bakanı |
|
|
|
|
G. Akşit |
K. Tüzmen |
C. Çiçek |
|
|
|
|
Millî
Savunma Bakanı |
İçişleri
Bakanı |
Maliye
Bakanı |
|
|
|
|
M. V. Gönül |
A. Aksu |
K. Unakıtan |
|
|
|
|
Millî
Eğitim Bakanı |
Bayındırlık
ve İskân Bakanı |
Sağlık
Bakanı |
|
|
|
|
H. Çelik |
Z. Ergezen |
R. Akdağ |
|
|
|
|
Ulaştırma
Bakanı |
Tarım ve
Köyişleri Bakanı |
Çalışma
ve Sos. Güv. Bakanı |
|
|
|
|
B. Yıldırım |
S. Güçlü |
M. Başesgioğlu |
|
|
|
|
Sanayi
ve Ticaret Bakanı |
En. ve
Tab. Kay. Bakanı |
Kültür
ve Turizm Bakanı |
|
|
|
|
A. Coşkun |
M. H. Güler |
E. Mumcu |
|
|
|
|
|
Çevre ve
Orman Bakanı |
|
|
|
|
|
|
O. Pepe |
|
|
|
VİYANA VE PARİS SÖZLEŞMELERİNİN UYGULANMASINA İLİŞKİN
ORTAK PROTOKOL
Âkit Taraflar,
Nükleer Hasara İlişkin
Hukuki Sorumluluk Hakkındaki 21 Mayıs 1963 tarihli Viyana Sözleşmesiyle ilgili
olarak;
28 Ocak 1964 tarihli Ek
Protokol ve 16 Kasım 1982 tarihli Protokol tarafından değiştirildiği şekliyle,
Nükleer Enerji Sahasında Hukuki Mesuliyete Dair 29 Temmuz 1960 tarihli Paris
Sözleşmesiyle ilgili olarak;
Viyana Sözleşmesi ile
Paris Sözleşmesinin esas bakımından benzer olduklarını ve halihazırda her iki
Sözleşmeye de taraf olan herhangi bir Devlet bulunmadığını gözönünde
bulundurarak;
Sözleşmelerden birine
diğer Sözleşme taraflarının katılmasının, bir nükleer kazaya iki Sözleşmenin de
aynı anda uygulanmasından doğacak zorluklara yol açacağından emin olarak ve
Her iki Sözleşmenin kapsamında
ortaya konulan nükleer hasarla ilgili hukuki sorumluluk hakkındaki özel rejimin
yararlarını karşılıklı olarak genişleterek Viyana Sözleşmesi ile Paris
Sözleşmesi arasında bir bağ kurmayı ve bir nükleer kazada her iki Sözleşmenin
eşzamanlı olarak uygulanmasından kaynaklanacak ihtilafları ortadan kaldırmayı
isteyerek;
Aşağıdaki hususlarda
mutabık kalmışlardır:
Bu Protokolde:
a) “Viyana Sözleşmesi”,
21 Mayıs 1963 tarihli Nükleer Hasara İlişkin Hukuki Sorumluluk Hakkında Viyana
Sözleşmesi ve Viyana Sözleşmesinde, işbu Protokolün tarafı olan bir Âkit Taraf
için yürürlükte olan herhangi bir değişikliği ifade eder;
b) “Paris Sözleşmesi”, 29
Temmuz 1960 tarihli Nükleer Enerji Sahasında Hukuki Mesuliyete Dair Paris
Sözleşmesi ve Paris Sözleşmesinde, işbu Protokolün Tarafı olan bir Âkit Taraf
için yürürlükte olan herhangi bir değişikliği ifade eder.
Madde II
Bu Protokolün amaçları
doğrultusunda;
a) Viyana Sözleşmesine
Taraf olan bir ülkede bulunan bir nükleer tesis işleteni, Paris Sözleşmesi ve
işbu Protokolün ikisine birden Taraf olan ülkede meydana gelen nükleer
hasardan, Viyana Sözleşmesine göre sorumludur.
b) Paris Sözleşmesine
Taraf olan bir ülkede bulunan bir nükleer tesis işleteni, Viyana Sözleşmesi ve
işbu Protokolün ikisine birden Taraf olan ülkede meydana gelen nükleer
hasardan, Paris Sözleşmesine göre sorumludur.
Madde III
1. Viyana Sözleşmesi veya
Paris Sözleşmesinden herhangi birisi, bir nükleer kazaya diğerini hariç
bırakacak şekilde uygulanır.
2. Bir nükleer tesiste
nükleer bir kaza meydana gelmesi halinde uygulanacak Sözleşme, nükleer tesisin
topraklarında bulunduğu Devletin taraf olduğu Sözleşmedir.
3. Bir nükleer tesisin
dışında bir nükleer maddenin taşınması sırasında meydana gelen bir nükleer
kazada uygulanacak Sözleşme, işletenin, ya Viyana Sözleşmesinin II. maddesinin
(b) ve (c) fıkrası ya da Paris Sözleşmesinin 4. maddesinin (a) ve (b)
fıkralarına göre sorumlu olacağı nükleer tesisin topraklarında bulunduğu
Devletin taraf olduğu Sözleşmedir.
Madde IV
1. Viyana Sözleşmesinin
I’den XV’e kadar olan maddeleri, Paris Sözleşmesine taraf olan işbu Protokolun
Âkit Tarafları ile ilgili olarak, aynen Viyana Sözleşmesinin tarafları arasında
uygulandığı şekilde uygulanacaktır.
2. Paris Sözleşmesinin
1’den 14’e kadar olan maddeleri, Viyana Sözleşmesine taraf olan işbu Protokolun
Âkit Tarafları ile ilgili olarak, aynen Paris Sözleşmesi tarafları arasında
uygulandığı şekilde uygulanacaktır.
Madde V
Bu Protokol, 21 Eylül
1988 tarihinden itibaren yürürlüğe girme tarihine kadar, Uluslararası Atom
Enerjisi Ajansının Merkezinde, Viyana Sözleşmesi veya Paris Sözleşmesinden
herhangi birini imzalamış, onaylamış veya katılmış olan tüm Devletlerin,
imzasına açık tutulacaktır.
Madde VI
1. Bu Protokol,
onaylamaya, kabule, uygun bulmaya veya katılıma tâbidir. Onaylama, kabul veya
uygun bulma belgeleri yalnızca Viyana Sözleşmesi veya ParisSözleşmesinden
herhangi birinin tarafı olan Devletlerden kabul edilecektir. Bu Protokolu
imzalamamış olan herhangi bir Devlet bu Protokole katılabilir.
2. Onaylama, kabul, uygun
bulma veya katılma belgeleri, bu maddede tevdi makamı olarak tayin edilen
Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı Genel Müdürüne tevdi edilecektir.
Madde VII
1. Bu Protokol, Viyana
Sözleşmesine taraf olan en az beş Devlet ile Paris Sözleşmesine taraf olan en
az beş Devlet tarafından onaylama, kabul, uygun bulma veya katılma belgeleri
tevdi edildikten üç ay sonra yürürlüğe girecektir. Yukarıda sözü edilen
belgeler tevdi edildikten sonra bu Protokolu onaylayan, kabul eden, uygun bulan
veya katılan her Devlet için, bu Protokolu onaylama, kabul, uygun bulma veya
katılma belgeleri tevdi edildikten üç ay sonra yürürlüğe girecektir.
2. Bu Protokol, Viyana
Sözleşmesi ile Paris Sözleşmesinin her ikisi de yürürlükte olduğu sürece
yürürlükte kalacaktır.
Madde VIII
1. Âkit Taraflardan
herhangi biri, tevdi makamına yazılı bildirimde bulunarak bu Protokolu
feshedebilir.
2. Protokolun feshi,
bildirimin tevdi makamı tarafından alındığı tarihten itibaren bir yıl içinde
yürürlüğe girecektir.
Madde IX
1. Viyana Sözleşmesine
veya Paris Sözleşmesine taraf olmayı sonlandıran Âkit Taraf, bu Sözleşmenin
uygulanmasına son verdiğini ve çekilmenin etki doğuracağı tarihi tevdi makamına
bildirir.
2. İşbu Protokolun
uygulanması Paris Sözleşmesinin veya Viyana Sözleşmesinin uygulanmasına son
veren Âkit Taraf için, çekilmenin etki doğurduğu tarihte sona erer.
Madde X
Tevdi makamı, Âkit
Taraflar ile Paris Sözleşmesi ve Viyana Sözleşmesi arasındaki ilişki hakkındaki
Konferansa davetli Devletlerin yanı sıra, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma
Teşkilatı Genel Sekreterini, aşağıdaki konularla ilgili olarak derhal
bilgilendirecektir:
a) Bu Protokoldeki her
bir imza;
b) Bu Protokolle ilgili
bir onaylama, kabul, uygun bulma veya katılma belgesinin tevdi edilmesi;
c) Bu Protokolun
yürürlüğe girmesi;
d) Herhangi bir fesih ve
e) Madde IX’la ilgili
olarak alınan herhangi bir bilgi.
Madde XI
Arapça, Çinçe, İngilizce,
Fransızca, Rusça ve İspanyolca orjinal metinleri eşit derecede geçerli olan
işbu Protokolun aslı, onaylanmış suretlerini Âkit Taraflar ile ParisSözleşmesi
ve Viyana Sözleşmesi arasındaki ilişki hakkındaki Konferansa davetli
Devletlerin yanı sıra, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı Genel
Sekreterine gönderecek olan tevdi makamına tevdi edilecektir.
Yukarıdaki hükümler
muvacehesinde Hükümetleri tarafından yetkilendirilmiş aşağıda imzası bulunanlar
işbu Protokolu imzalamışlardır.
Viyana’da yirmi bir Eylül
bin dokuz yüz seksen sekiz tarihinde yapılmıştır.